Shunt schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 00:50:
Je kunt ook wat zeggen natuurlijk over je zelf als je daar gevoelig voor bent

.
Maar zullen we het er maar op houden dat die mensen ook maar gewoon hun werk proberen te doen?
Ik denk niet dat het nu helemaal de bedoeling is om alle recruiters maar voor ratten uit te maken of nog veel erger ze te vergelijken met hypothekers. Dat verdient natuurlijk niemand

Daar heb je zeker een punt mee- ik ben daar in grote mate allergisch voor, net als "teamwork", de zwakste schakel kreten, alles mooi praten, wollig taalgebruik, amicaal doen, management-kreten (laten landen etc.

) slap sociaal gelul (Pvda

) dat nergens over gaat, opgedrongen vriendelijkheid en gezelligheid, mensen-mensen met vol postuur die je gelijk aanraken overal, stukken karton met lippen en rode lipstick op die je koffie aanbieden en je een hypotheek of vacature aansmeren voor hun eigen bonus, mensen met familie-foto's op hun bureau of foto's van hun huisdier als wallpaper, papa-dag-figuren, bakfietsen-fietsers (of met karretje voor/achter) mensen die doen alsof een forum een community is en alles gratis en aardig moet en ondertussen alle kritiek neersabelen en het vrije woord verstillen, hipsters met hipsterbaarden omdat het hip is, figuren irritante kleine keffertjes of vijf katten, nerds die nerdie doen omdat dit hip is, Steve Jobs aanbidders etc. (list is endless)
Noem mij socially-awkward, I don't care. De wereld zit gewoon vol met nagemaakt gedoe, ik heb er niks mee.
Gewoon straight-forward, lekker functioneel. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Period.
Dus nee, dit soort dienstverleners met hun small-talk, die vermijd ik als de pest. Als ik ergens belangstelling in heb, dan ga ik zelf op pad. Ik vind dat 'netwerk' dat je er dan zogenaamd aan overhoudt, zwaar overrated.
Deze mensen betekenen alleen iets voor jou, als zij er zelf ook beter van worden- en logisch natuurlijk, dat is hun 'werk.'
Doe maar eens een beroep op een recruiter die jou ooit heeft binnengehaald op een bepaalde functie, terwijl aan de nieuwe deal niks te verdienen valt voor dit persoon, maar hij/zij wel de contacten heeft. Dan is het al snel een smoesje in de trant van onhaalbaar, reeds gevuld, te licht bevonden, meer en betere kapers op de kust- etc. Als je het dan zelf regelt en op gesprek navraag doet (een beetje luchtig 'netwerken'), blijkt er geen contact geweest te zijn en weet je genoeg. Of als je net ergens zit en je doet een beroep inzake wat kleine dingetjes over het contract en voorwaarden etc. Dan is het al snel teveel en is het enthousiasme snel verdwenen (diepe zucht hoor je dan.) Time-consuming zonder winst=kwijtlullen, tijd is immers geld. Lekker netwerk!
Het is dat bedrijven niet altijd zelf de capaciteit hebben om goede werving te verrichten, daardoor is het beroep 'recruiter' ontstaan imo, maar het is imo niet meer dan een verlengstuk van wat men vroeger "personeel&arbeid" noemde (ipv HR/HRM) en noodgedwongen, geen professie om trots op te zijn imo.
Maar ik vind het leuk voor jou, dat je het wel leuk vindt!