Mijn ervaringen met recruiters zijn heel wisselend. Het ene moment wordt ik een half jaar niet benaderd door recruiters, het andere moment zijn het er 5+ binnen een aantal weken. De ene recruiter beviel mij ook beter dan de ander, hoewel ik met slechts een enkeling verder ben gegaan dan een enkel mailtje/telefoongesprek.
Zo is er een recruiter waarbij ik vroeger ooit mee in gesprek ben geweest, die met elk jaar 1 of 2 keer belt met de vraag hoe het gaat, of ik naar iets op zoek ben, of zij iets voor mij kunnen betekenen en soms met de melding dat ze wellicht iets interessants hebben. Kijk, dat vind ik prima, alleen moet ik ze helaas voor hen keer op keer melden dat ik al voorzien ben van een prima baan

Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:01:
Iets in deze aard :
" Beste xxx,
Ik kwam zojuist uw profiel tegen en dit wekte sterk mijn interesse omwille van je ervaring met xxx.
Momenteel heb ik een zeer interessante vacature openstaan als Xamarin developer bij een zeer gerenommeerd bedrijf op de markt van mobiele en webapplicaties voor bedrijven.
Ik wou je hiervan op de hoogte brengen omdat ik ervan overtuigd ben dat dit u zeker zal kunnen interesseren.
Wanneer en op welk nummer kan ik u het beste bereiken om dit te bespreken?"
De inhoud van het bericht en voornamelijk de "houding" van dat wat in het bericht staat zijn voor mij de belangrijkste zaken op basis waarvan ik beslis of ik reageer, laat staan verder in gesprek wil. Het voorbeeld wat je geeft zou ik bestempelen als vrij aardig, maar is voor mijn beleving niet optimaal.
Met die houding bedoel ik hoe het taalgebruik en hoe de tekst over komt op de lezer. Het bericht moet absoluut niet dwingend overkomen, het is uiteindelijk de recruiter die op zoek is naar een (in dit geval) programmeur, niet de programmeur die op zoek is naar een recruiter. Daarbij komt dat in de meeste gevallen de persoon die je benaderd een baan heeft en (waarschijnlijk) niet direct naar iets op zoek is. Je moet er dus rekening mee houden dat jouw bericht al snel als onnodig/niet gewenst kan worden ervaren.
Kijkend naar jouw voorbeeld vind ik die laatste zin bijvoorbeeld wat opdringerig; je stelt de vraag zo dat ik (als ontvanger) mij bijna genoodzaakt voel om te reageren, ook wanneer ik geen interesse heb. Ik zou zoiets eerder formuleren als:
"Mocht ik uw interesse gewekt hebben, stuur een berichtje zodat we een telefonische afspraak kunnen maken, of bel mij op het nummer xxxx".
Voor die 98% van de mensen die geen interesse hebben (aanbod is niet voor hen, ze hebben al werk en zijn tevreden etc.) is dan de zaak direct afgedaan als ze niets met het bericht doen.
Dit brengt mij bij het andere punt, de inhoud. Zoals eerder al een keer aangeduid werd is de inhoud en hoe specifiek men is voor mij erg belangrijk. Een bericht van een recruiter met iets als "Ik heb een opdrachtgever die een C#/Java/... programmeur zoekt, kan ik jou bellen om dit te bespreken?" is voor mij not done. Als je een minder dwingende structuur hanteert zoals ik hierboven beschrijf, dan is de kans op reactie hoogstwaarschijnlijk kleiner. Deze kans kan/moet je verhogen door het initiële aanbod interessanter te maken.
Hoe zou ik dat doen? Ten eerste proberen wat uitgebreidere/specifiekere informatie te geven over de job. Dat men niet direct de naam van het bedrijf noemt snap ik, maar geef alvast een beetje info over de functie. Daarnaast zou ik graag willen zien
waarom jij als recruiter denkt dat de job die jullie hebben bij mij past. Geef wat uitleg/voorbeelden aan de hand waarvan jij denkt dat ik de geschikte persoon bent. Als op mijn Linkedin pagina staat dat ik bij een vorige/huidige functie taken X en Y had of dat ik gewerkt heb met programmeertaal A, framework B of tooling C, geef dan aan dat dit matcht met de job die jij in de aanbieding hebt en dan liefst meerdere punten van aansluiting. Iets in de zin van:
"Ik zag dat u als C# developer hebt gewerkt binnen de telecom sector. Bij de job die ik in de aanbieding heb is men op zoek naar een Software Architect met een goede achtergrond in programmeren. Eveneens heeft het bedrijf relaties met onder andere de telecom sector, een sector waarbinnen u al eerder ervaring hebt opgedaan."
Zodoende wordt het voor mij als ontvanger duidelijk dat de recruiter meer dan 1 minuut heeft gespendeerd om te kijken of ik match en krijg ik niet het gevoel dat ik "een van de honderden" ben die exact hetzelfde bericht over diezelfde job ontvang. Heb ik het gevoel dat de recruiter hooguit 1 minuut heeft gespendeerd aan mij, dan spendeer ik diezelfde hoeveelheid of minder (wat betekent dat ik het bericht negeer of in de prullenbak stop).
Verder valt mij vaak op dat een recruiter zelden tot nooit begint met zaken als salaris, arbeidsvoorwaarden etc. Dit terwijl zulke zaken bij vacatures op b.v. de website van het bedrijf zelf wel staat. Ik ben niet iemand die puur en alleen afgaat op iets als het salaris, maar als er een salaris wordt geboden dat heel ver onder mijn huidige/laatst verdiende salaris ligt dan is die job voor mij niet erg interessant.
Dat snap ik, maar een salaris indicatie van "xxxx tot yyyy per maand op basis van leeftijd en ervaring" kan je altijd wel vermelden, iets wat in normale vacatures vaak wel staat. Ik kan voor mijzelf dan wel een hele grove schatting maken van waar ik denk binnen die schaal val en of dit voor mij interessant is. Stel er staat iets van "1800 tot 2500 euro/maand afhankelijk van ervaring/leeftijd" dan weet ik al dat dit niets voor mij is, omdat het ongeacht waar ik binnen die schaal zou vallen ver onder mijn huidige salaris valt.
edit: kleine toevoeging
[Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 10-08-2015 16:36]