Anoniem: 688657

Topicstarter
Beste developers,

Ik zou jullie graag om wat advies willen vragen.
Ik ben zelf headhunter in IT in België, en ik mag zeggen dat dit ook aardig lukt.
Nu ben ik sinds kort ook actief binnen Java-development, maar dit lijkt een stuk moeilijker om goede mensen te vinden.

Meestal contacteer ik mensen via LinkedIn met een kort bericht over de vacature en de vraag wanneer ik hen zou kunnen bellen om dat verder te bespreken.

Nu is mijn vraag aan jullie welke zaken ik zeker zou moeten opnemen in dergelijke berichten om jullie aandacht te trekken.
Kunnen jullie mij hierin tips geven?
Welke zaken in de vacature zijn voor jullie noodzakelijk om te weten voor jullie zouden reageren?

Alvast hartelijk dank voor de info!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:20
Hoi Charlotte,

Ik herken het maar dat kan je niet zo aanwijzen waarom dit is. Ik kan je wel vertellen dat ik het behoorlijk irritant begin te vinden hoeveel recruiters er op linkedin mensen benaderen. Ik vind het echt vervelend worden. In het begin antwoorde ik nog netjes maar tegenwoordig soms niet eens meer want 9 van 10 contacten gaan duidelijk niet over mijn persoon en is er niet goed gekeken naar mijn profiel. Ik heb bijvoorbeeld een cursus JAVA gedaan 1,5 jaar terug uit pure interesse en verder niets meer mee gedaan maar toch krijg ik nu aanbiedingen voor JAVA experts terwijl in mijn profiel echt niets verder staat dan de cursus en ik duidelijk een heel andere job heb dan programmeur. Voor mij een reden om de betreffende recuiter niet meer serieus te nemen want het is dan duidelijk dat deze persoon geen marktkennis heeft en geen goed onderzoek heeft gedaan vooraf aan het benaderen.

Daar ligt dus een schone zaak bij de recruiters, namelijk hun werk beter doen. Ik zeg niet dat jij dat ook verkeerd doet maar dat is echt mijn ervaring. Dat is het allerbelangrijkste want anders is het de bekende deksel op je gezicht krijgen. CVs schuiven kan namelijk iedereen ;-)

Verder helpt het om ook bedragen te noemen + secundaire specials (dus niet een laptop, gsm of auto want dat hebben ze allemaal en is dus niet bijzonder) want je moet je onderscheiden van de rest om het interessant te maken.

Succes in je hunt !!!

PS als je nog wat in Service Management hebt regio Zuid Holland dan mag jij me wel benaderen ;-)

[Voor 5% gewijzigd door rikoos op 10-08-2015 13:24]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 16:02

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Denk je dat mensen het überhaupt waarderen dat jij ze een berichtje sturen op Linkedin? Ik negeer je dan in elk geval, en zet je op mijn shitlist want ik zit daar niet om berichtjes te krijgen van zogenaamde headhunters die verstand van zaken hebben.
Verder heb je het over 'goede mensen', definieer goed dan? Beter gezegd nog, waarom zou iemand die "goed" is contact met jou opnemen. Iemand die op een forum een vraag moet stellen hoe ze haar werk moet doen? Hoe serieus neem je jezelf dan, en hoe goed vindt jij je zelf als headhunter dan?

Welke zaken in vacatures belangrijk zijn? Wat denk je zelf? Is dit niet basisschool headhunting, wat zou iemand nou belangrijk in een vacature vinden? :)

Dus ja, je kunt de vraagstelling wel zo maken van "Waarom is het zo moeilijk om JAVA-developers te vinden?" maar wellicht zou je eens andere dingen kunnen afvragen, want zo moeilijk is het namelijk niet. Alleen als niemand met je in zee wilt, hoef je niet gelijk de conclusie te trekken dat het zo moeilijk is om goede mensen te vinden ;)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:15
Nou zeg, een recruiter probeert in contact te komen met ITers om te vragen hoo ze beter (gerichter) de juiste mensen kan benaderen en jij komt met deze lading haat? Ik vind het jusit positief dat iemand deze weg heeft gevonden om meer inzicht te krijgen. De meeste recruiters vind ik juist slecht omdat ze niet dit soort dingen doen, maar alleen maar reclame achtige mailtjes blijven sturen. Recruiter types (vaak extrovert) en Java programmeur types (vaak introvert) verschillen nogal van elkaar.

Waarom zeg je trouwens niet je LinkedIn account op of op prive als je niet benaderd wil worden?

Zelf (C#/Java programmeur) vind ik het erg vervelend dat recruiters vaak emails sturen zonder enige details. Vaak alleen een job-titel en wat info over hoe geweldig het bedrijf is, maar niets inhoudels. Ik denk dat dit veel mensen afschrikt, mocht je ook zo tewerk gaan dan is dat misschien een reden dat je weinig contact hebt. Je eerste schrijven moet denk ik van hoge kwaliteit zijn. Op dit moment zijn er gewoon te weinig ITers en veel bedrijven gebruiken Java dus juist deze mensen zijn erg gewild en krijgen gewoon ontzettend veel reacties.

Om maar aan te geven, op dit moment zoek ik geen nieuwe baan maar toch wordt ik ongeveer elke twee weken benaderd. Slechts eens in 6 maanden zit er iets bij wat nog wel bij me zou passen. De rest heeft vaak helemaal niets met mijn skills te maken. (Front end werk, terwijl ik back-end developer ben, dat soort dingen). Toen ik een baan zocht werd ik wel twee of drie keer per week gemailed of gebeld. Dat was wel heftig eerlijk gezegd. Ook daar zat maar weinig relevants bij, maar uiteindelijk ben ik toch via een goede recruiter op mijn huidige plek gekomen :).

[Voor 18% gewijzigd door roy-t op 10-08-2015 12:54]

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:03

JJ93

Error 418

De meeste berichten die ik via LinkedIn ontvang zijn vrijwel altijd copy/paste berichten. Om echt mijn aandacht te trekken zou je eens mijn website en projecten op Github moeten bekijken. Vervolgens kijken of er een overeenkomst is tussen het werk dat gedaan kan worden en de projecten waar ik aan gewerkt hebt.

Als dit dan terug komt in het bericht als in "Ik zag een aantal projecten op Github waar je dit en dat doet en binnen dit bedrijf doen we dit en dit blabla" dan zou mogelijk geïnteresseerd zijn.

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 12:59

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

LinkedIn is gemaakt om zakelijk contact te maken.
Voor persoonlijk niveau kan je gaan socializen op Facebook of Instragram.

@Rikoos.
Zij benaderen jou omdat je Java skills hebt ook al is dat basic -> het is een ingang voor hun om je misschien om te scholen tot volwaardige Java developer d.m.v. opleidingen.

@Doueweegbertje
Ze vraagt feedback van de "potentïele sollicitant"
Je kan het ook zien van anders krijg je berichten die de aandacht niet trekken en als vervelend worden gezien of oninteressant ervaren worden.

In het algemeen denk ik dat het moeilijk is omdat Development het imago heeft van mensen die het doen met brilletjes op / nerds zijn.
Programmeren moet je ook liggen.
Ben zelf IT'er en ik ben er niet verliefd op om te gaan coden, maar als het moet dan wil ik best wel proberen om een taal te leren.

@ TS
Welke onderdelen zet je standard in het bericht?

- Functie omschrijving
- Primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden
- Plaats
- Aantal uren per week
- Contractsduur

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Douweegbertje

Douweegbertje

roy-t schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:51:
[...]

Nou zeg, een recruiter probeert in contact te komen met ITers om te vragen hoo ze beter (gerichter) de juiste mensen kan benaderen en jij komt met deze lading haat? Ik vind het jusit positief dat iemand deze weg heeft gevonden om meer inzicht te krijgen. De meeste recruiters vind ik juist slecht omdat ze niet dit soort dingen doen, maar alleen maar reclame achtige mailtjes blijven sturen. Recruiter types (vaak extrovert) en Java programmeur types (vaak introvert) verschillen nogal van elkaar.

Waarom zeg je trouwens niet je LinkedIn account op of op prive als je niet benaderd wil worden?

Zelf (C#/Java programmeur) vind ik het erg vervelend dat recruiters vaak emails sturen zonder enige details. Vaak alleen een job-titel en wat info over hoe geweldig het bedrijf is, maar niets inhoudels. Ik denk dat dit veel mensen afschrikt, mocht je ook zo tewerk gaan dan is dat misschien een reden dat je weinig contact hebt. Je eerste schrijven moet denk ik van hoge kwaliteit zijn. Op dit moment zijn er gewoon te weinig ITers en veel bedrijven gebruiken Java dus juist deze mensen zijn erg gewild en krijgen gewoon ontzettend veel reacties.

Om maar aan te geven, op dit moment zoek ik geen nieuwe baan maar toch wordt ik ongeveer elke twee weken benaderd. Slechts eens in 6 maanden zit er iets bij wat nog wel bij me zou passen. De rest heeft vaak helemaal niets met mijn skills te maken. (Front end werk, terwijl ik back-end developer ben, dat soort dingen). Toen ik een baan zocht werd ik wel twee of drie keer per week gemailed of gebeld. Dat was wel heftig eerlijk gezegd. Ook daar zat maar weinig relevants bij, maar uiteindelijk ben ik toch via een goede recruiter op mijn huidige plek gekomen :).
Haat? Ik ben kritisch en geef niet zomaar antwoord op vragen die gelden als basis om überhaupt je werk goed te doen. Dat jij moeite hebt met een kritische noot, en iemand die gewoon 'hard' is, dat is wat anders. Laat overigens zulke smileys dan ook achterwegen, of trek je altijd zulke gezichten in een gezonde discussie? :)

Het domweg benaderen van IT'ers is vrijwel altijd een no-go. Wellicht ervaar jij dat niet, maar ik word wekelijks gebeld met de meest achterlijke vacatures, dit terwijl ik al 3 jaar geen baan meer zoek. Maandelijks een aantal berichten op Linkedin, terwijl ik daar niet om vraag.

Waarom moet ik mijn account op privé zetten, als ik niet benaderd wil worden door 3e rangs recruiters? Ik wil gevonden worden door allerlei mensen, niet door hun.. dus nee. Overigens rapporteer ik zulke mensen gewoon omdat het ook gewoon niet is toegestaan! Linkedin heeft daar een speciale functionaliteit voor om gebruikers te berichten voor vacatures, simpele "even linken" en simpele berichten zijn niet toegestaan. Mij toevoegen ook niet, als je me niet eens kent. Dat verzin ik niet, dat is gewoon zo.

Gaan we nu helemaal moeilijk doen, om iemand uit te leggen hoe je iemand moet benaderen? Kom dan met een concrete vraag, niet met zelf gemaakte conclusies die a; nergens op slaan en b; veel te ruim zijn als begrip. We zitten nu heel het verhaal om te draaien.

Laat TS maar eens met iets concreets komen, nette formulering, een specifieke vraag etc. Niet zo ruim van "Hey ik kan niemand vinden, wat wil je graag horen?" . Zo werkt het niet hoor.
crzyhiphopazn schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

[...]

Zie hierboven nog, en een recruiter valt niet onder een zakelijke contact. Dat is iemand die dat graag zou willen, maar nee..zo simpel is dat niet. Netwerken e.d. is niet mass-mail / mass-pm's sturen met generieke zooi.

[Voor 6% gewijzigd door Douweegbertje op 10-08-2015 13:16]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben programmeur en ik ken geen werkloze programmeurs.

Nog eens rondgevraagd op mijn werk en niemand kent werkloze programmeurs.

Oftewel: dan is het ueberhaupt moeilijk om programmeurs te vinden :P

Je moet dus iets bieden wat ze niet al hebben in hun huidige baan, anders gaan ze nergens heen.

[Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 10-08-2015 13:17]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:20
[...]

@Rikoos.
Zij benaderen jou omdat je Java skills hebt ook al is dat basic -> het is een ingang voor hun om je misschien om te scholen tot volwaardige Java developer d.m.v. opleidingen.
Nu maak je dezelfde fout ;-)

Het is idd zakelijk en mensen die mij zakelijk willen benaderen mogen dat ook doen maar als er dan een reactie komt die dus niet zakelijk is want als ze mijn profiel hadden bekeken dan zien ze heel duidelijk staan wat ik wil en niet wil (staat heel duidelijk in mijn intro) en dan met een starters job komen terwijl ik al 25 jaar in de IT werk dan is het niet zakelijk meer maar bijna beledigend omdat de recruiter niet de moeite heeft genomen om mijn profiel echt te bekijken! Verder krijg je vaak, zoals iemand eerder hierboven schreef, een standaard mailtje waar niet eens de moeite is genomen om mijn naam erin te zetten maar is het een ordinaire knip en plak actie waar zoveel mogelijk mensen benaderd worden.

Snap je het verschil, ik begrijp wat je schrijft en snap ook de primaire gedachte gang van een recruiter wel maar als headhunter (om er nog een term tegenaan te gooien) moet je onderscheiden van de 100den CV schuivers die er actief zijn op Linkedin. Doe je dit goed dan kan je de goede mensen echt wel vinden en dat is echt zakelijk bezig zijn volgens mij.

Ik ben bereid om ELKE recruiter netjes te woord te staan als ze mij benaderen op basis van een goede match (en onderzoek) ook al blijkt dat er achteraf toch geen match is, sterker nog ik juich dat alleen maar toe en als er geen match is wil ik deze persoon zelfs helpen aan namen in mijn netwerk die wel passend zijn voor de openstaande functie. Daar zit de nuance.

Dus zakelijk betekent voor mij meer dan een link tussen mensen op Linkedin of een mailtje versturen via deze site.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Lethalis schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:16:
Ik ben programmeur en ik ken geen werkloze programmeurs.

Nog eens rondgevraagd op mijn werk en niemand kent werkloze programmeurs.

Oftewel: dan is het ueberhaupt moeilijk om programmeurs te vinden :P
Dat iemand werk heeft, betekend niet dat hij geen ander werk wilt. Men heeft tegenwoordig te luxe om nooit zonder werk te zitten, geeft niet weg dat er heel veel mensen open staan "voor een nieuwe uitdaging".

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:08
Ik denk dat één van de voornaamste problemen is dat er genoeg plekken zijn om te kunnen werken als (java-)programmeur, dus ga je niet zomaar op alles in. Daarnaast is het natuurlijk zo dat niet iedereen java WIL doen, ook al kunnen ze het wel.

De markt voor programmeurs (en veel soorten ICT in het algemeen) is vrij ruim bemeten qua banen en vrij krap bemeten qua beschikbare mensen: Dat je dan niet snel iemand kan vinden is toch vrij logisch lijkt mij.

• roy-t
Douweegbertje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:14:
[...]

Haat? Ik ben kritisch en geef niet zomaar antwoord op vragen die gelden als basis om überhaupt je werk goed te doen. Dat jij moeite hebt met een kritische noot, en iemand die gewoon 'hard' is, dat is wat anders. Laat overigens zulke smileys dan ook achterwegen, of trek je altijd zulke gezichten in een gezonde discussie? :)
Een greep uit de dingen die je zegt:

Je noemt de topic starter (of vergelijkt haar met) derderangs recruiters. Je zegt dat je zo iemand als zei meteen op je shitlist zou zetten en je gaat er van uit dat niemand een berichtje van haar zou waarderen. Ook trek je indirect haar verstand van zaken in twijfel.

Nee dat noem ik geen gezonde discussie, of harde eerlijkheid. Ik zie niet wat iemand aan deze dingen heeft. Het lijkt puur op het ventileren van frustraties of gewoon random trollen.

(En helaas heeft ook niemand iets aan deze reactie, ik hoop slechts dat ik laat zien dat niet iedereen zo denkt als jij).

Het gekke is. In deze dingen zijn wel nuttig en ben ik het mee eens (misschien zou ik ze anders formuleren, maar ach ;) ):
Laat TS maar eens met iets concreets komen, nette formulering, een specifieke vraag etc. Niet zo ruim van "Hey ik kan niemand vinden, wat wil je graag horen?" . Zo werkt het niet hoor.

[...]

Zie hierboven nog, en een recruiter valt niet onder een zakelijke contact. Dat is iemand die dat graag zou willen, maar nee..zo simpel is dat niet. Netwerken e.d. is niet mass-mail / mass-pm's sturen met generieke zooi.

[Voor 48% gewijzigd door roy-t op 10-08-2015 13:24]

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

ik snap je punt.
Tuurlijk is het zo dat ze jouw profile goed moeten bestuderen en daarop een gepaste bericht versturen.
Ze moeten natuurlijk wel de juiste person bij de juiste vacature benaderen anders heft het geen zin, maar dat lijkt me voor een recruiter toch standard logisch.

Wat ook al aangegeven is is dat het natuurlijk altijd aantrekkelijker moet zijn dan je huidige baan anders ga je er niet eens op in.

vb Honger loontje aanbieden terwijl je al in het midden segment zit. 8)7

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Douweegbertje

Douweegbertje

roy-t schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:23:
[...]

Een greep uit de dingen die je zegt:

Je noemt de topic starter (of vergelijkt haar met) derderangs recruiters. Je zegt dat je zo iemand als zei meteen op je shitlist zou zetten en je gaat er van uit dat niemand een berichtje van haar zou waarderen. Ook trek je indirect haar verstand van zaken in twijfel.

Nee dat noem ik geen gezonde discussie, of harde eerlijkheid. Ik zie niet wat iemand aan deze dingen heeft. Het lijkt puur op het ventileren van frustraties of gewoon random trollen.

(En helaas heeft ook niemand iets aan deze reactie, ik hoop slechts dat ik laat zien dat niet iedereen zo denkt als jij).

Het gekke is. In deze dingen zijn wel nuttig en ben ik het mee eens (misschien zou ik ze anders formuleren, maar ach ;) ):

[...]
Hoe kan ik het anders formuleren dat als een recruiter mij bericht op Linkedin, dat ik haar dan shitlist, negeer en rapporteer? Dat is de waarheid, dat doe ik bij elke recruiter die me een zinloos bericht stuurt, of überhaupt een bericht stuurt :)

En ja, verder neem ik aan als iemand die de basis vragen stelt op een forum over hoe ze haar werk beter kan doen..en standaard berichtjes op Linkedin stuurt... niet een goede recruiter is. Dat is voor mij inderdaad dan een 3e rangs recruiter.

Verder heeft TS er heel veel aan, weet ze gelijk wat iemand denkt. Ik kan wel super lief gaan doen, net zoals vele hier doen. Grote kans is dat 90% het zelfde doet als mij (Zie berichten in o.a. coffee corner vroeger over recruiters) maar vervolgens hier alles gaat relativeren. Ik doe niet heel erg mee aan bullshit, en je weet precies wat je aan mij hebt en hoe ik er over denk. Dat dit inhoud dat ik iemand een 3e rangs recruiter noem :p So be it.

• roy-t
Douweegbertje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:33:
[...]

Hoe kan ik het anders formuleren dat als een recruiter mij bericht op Linkedin, dat ik haar dan shitlist, negeer en rapporteer? Dat is de waarheid, dat doe ik bij elke recruiter die me een zinloos bericht stuurt, of überhaupt een bericht stuurt :)
Je zou kunnen zeggen dat je recruiters die zinlonze berichten stuurt negeert of blokeert. Volgens mij heeft LinkedIn geen feature die shitlist heet. Verder zou je kunnen definieren wat voor jou een zinloos bericht is. Daar heeft iemand wat aan.
En ja, verder neem ik aan als iemand die de basis vragen stelt op een forum over hoe ze haar werk beter kan doen..en standaard berichtjes op Linkedin stuurt... niet een goede recruiter is. Dat is voor mij inderdaad dan een 3e rangs recruiter.
Dan zijn wij helaas beide derderangs programmeurs :(. Immers zitten we niet voor niets op tweakers.net en sites als stackoverflow (Of stel jij Nooit een vraag hier? Ik vraag continue op forums dingen over hoe ik mijn werk moet doen. En daardoor leer ik nieuwe dingen van anderen.
Verder heeft TS er heel veel aan, weet ze gelijk wat iemand denkt. Ik kan wel super lief gaan doen, net zoals vele hier doen. Grote kans is dat 90% het zelfde doet als mij (Zie berichten in o.a. coffee corner vroeger over recruiters) maar vervolgens hier alles gaat relativeren. Ik doe niet heel erg mee aan bullshit, en je weet precies wat je aan mij hebt en hoe ik er over denk. Dat dit inhoud dat ik iemand een 3e rangs recruiter noem :p So be it.
In de coffee corner gaan we niet serieus iemands vraag beantwoorden. Daar zijn we lekker ongenuanceerd aan het ventileren en het liefst overdrijven we het ook nog eens. Dat helpt en het is lekker grappig. Af en toe kom ik ook een derderangs recruiter tegen met een blok voor het hoofd en daar zal ik ook best op zeuren. Iemands oprechte vraag zo beantwoorden vond ik gewoon niet netjes. Er zijn hier zat reacties die ongeveer het zelfde zeggen zoals jij, dus blijkbaar kan het wel. :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 17:19
(Even de discussie skippen - niet omdat ik het er mee oneens ben overig)

Een headhunter die met een vacature aankomt moet duidelijk maken waarom de vacature een match is bij de persoon. "Java" is volstrekt onvoldoende daarvoor. Dat is maar 1 steekwoord. Ja, dat betekent dat je vakkennis nodig hebt van de sector waarin je mensen werft. Zelfs "J2EE" is nogal breed.

Gezien het feit dat de TS dit niet lijkt te beseffen is het begrijpelijk dat het niet lukt om "Java" developers te werven. Er is ook geen snelle fix. Overzicht over een vakgebied kun je niet uit 5 replies halen.

Om een voor de TS begrijpelijke analogie te geven: als voetbaltrainer moet je ook geen spits aantrekken voor een keeperspositie, ook al hebben ze allebei "profvoetballer" op hun LinkedIn profiel staan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Douweegbertje

Douweegbertje

roy-t schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

Je zou kunnen zeggen dat je recruiters die zinlonze berichten stuurt negeert of blokeert. Volgens mij heeft LinkedIn geen feature die shitlist heet. Verder zou je kunnen definieren wat voor jou een zinloos bericht is. Daar heeft iemand wat aan.
Ik heb een shitlist.
En ik heb gezegd wat voor mij zinloos is, en dat is mij een bericht sturen. Ongedacht wat er in staat.
[...]

Dan zijn wij helaas beide derderangs programmeurs :(. Immers zitten we niet voor niets op tweakers.net en sites als stackoverflow (Of stel jij Nooit een vraag hier? Ik vraag continue op forums dingen over hoe ik mijn werk moet doen. En daardoor leer ik nieuwe dingen van anderen.
Ik stel mijn vragen op de daar toe behorende fora's en websites. Ik ga niet naar het Viva forum (random gebruikers bijv.) om te vragen hoe ik moet programmeren voor gebruikers. Dat doe ik wel anders.
Verder zijn mijn vragen specifiek, gericht en naar mijn mening duidelijk omschreven. Niet "Hoe maak ik applicatie X?? Wat denken jullie?"

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
roy-t schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:39:

Als je vraagt in de trant van: Hoe moet ik een webshop bouwen, of hoe werkt een WebService wel ja.
Als je specifiek een probleem vraagt van: ik doe dit en krijg deze foutmelding maar zou dat verwachten, dat zijn goede vragen. Dus je conclusie slaat (wederom) eigenlijk kant noch wal :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 16GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, TP-LINK Archer AX6000 router

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MSalters schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:39:
[...]
Om een voor de TS begrijpelijke analogie te geven: als voetbaltrainer moet je ook geen spits aantrekken voor een keeperspositie, ook al hebben ze allebei "profvoetballer" op hun LinkedIn profiel staan.
Nette analogie voor een serieuze mismatch. En helaas zijn de meeste recruiters van dat niveau. Daarnaast schieten de meeste recruiters ook nog eens met hagel (batch e-mail naar alles en iedereen), waardoor de mismatch nog groter wordt (je zet geen kogelstoter, ook een topsporter met een rond projectiel, in voor een voetbalfunctie) en de e-mail is ook nog eens niet gepersonaliseerd (correcte naam enzo, mailmerge is echt niet zo moeilijk) en de doelgroep is al afgehaakt voordat je die überhaupt hebt bereikt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Laurens-R
  • Laatst online: 25-04 20:54
My 2 cents: Ik ga in zee met een bepaald type recruiter;

- Deze lezen grondig mijn profiel
- Reageren niet op steekwoorden in mijn profiel. Het feit dat er een woord in vacture met mijn profiel matched, betekend nog niet dat er een match is qua rol.
- Letten op de ambities van een persoon en de fase van de carierre waar deze zich nu in bevinden. Ik heb 8 jaar werk ervaring... Als recruiter neem je mij en m'n tijd niet serieus als je junior vacatures naar me stuurt.
- Gebruiken geen mail template om met mij in contact te komen. Ik lees zo vaak mailtjes waarvan je duidelijk ziet dat alleen de naam is aangepast.
- Met voorkeur mailen ze helemaal niet en bel je me maar; ja dat kost soms wat moeite... maar dan weet ik iig dat je me serieus neemt.
- Ze kletsen niet met idiote buzzwords waar zo doorheen te prikken is; je komt maar met bedrijfsnamen ipv 'the top 1 blablabla partner in the Netherlands blablabla'

ps. ik heb momenteel geen interesse want werk IMHO voor het beste bedrijf van Nederland, dus doe maar geen moeite ook al heb je nu een mooi checklistje om mij te benaderen :) (werk trouwens met .net ... dus... sowieso geen match)

[Voor 42% gewijzigd door Laurens-R op 10-08-2015 14:06]

• Guillome
  • Niet online
Om ook inhoudelijke reactie te geven:
Ik erger me aan de volgende zaken:

- Korte berichten zonder specifieke info. Geen bedrijfsnaam vaak, geen salarisindicatie of andere voorwaardes, geen werk-inhoudelijke info. En om iedereen terug te bellen of te laten bellen voor deze info is mij ook te veel werk
- Ongerichte vacatures zoals boven genoemd
- Soms overdreven vriendelijke reacties ("hey xx hoe was je weekend? lekker aan het genieten?.."). NIET doen. Hou het zakelijk, alsjeblieft! Deze berichten gaan bij mij ook direct in de 'shitlist'

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 16GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, TP-LINK Archer AX6000 router

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:05

Haan

dotnetter

Ik wordt ook een paar keer per week op LinkedIn benaderd door recruiters / head hunters, resource managers of hoe ze zich allemaal wel niet noemen. Daarom heb ik ook een tekst in mijn profiel staan dat ik niet op zoek ben en ook niet zal reageren op berichten van recruiters.
Vaak krijg je dan alsnog na een tijdje een reminder waarom je niet reageert, dan weet ik ook meteen dat ze mijn profiel niet gelezen hebben :+ Soms als er wel duidelijk moeite is gestoken in het bericht wil ik nog wel eens reageren, maar meestal negeer ik het gewoon.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 14:03
Lees ook dit topic eens door: Platgebeld worden zodra je CV online komt. veel wat je hier leest is daar een herhaling van.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Freee!!

Freee!!

Haan schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:17:
[...]
Vaak krijg je dan alsnog na een tijdje een reminder waarom je niet reageert, dan weet ik ook meteen dat ze mijn profiel niet gelezen hebben
En dan is het gewoon een enkeltje shitlist.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Kwistnix
  • Laatst online: 20:20
Ik negeer die berichten op LinkedIn ook standaard. Enerzijds omdat ik heb aangegeven er niet in geïnteresseerd te zijn, andeszijds omdat het zo goed als altijd heel duidelijk standaard berichten zijn, verstuurd naar tig personen. Waarin ook iets te vaak dezelfde bullshit bingo de revu passeert. Werken voor een dynamisch bedrijf A dat marktleider is in B en werkt met buzzwords C, D en vooral E. En dat alles voor een "marktconform salaris", lees: peanuts. En dat sowieso gelocaliseerd is aan de andere kant van Nederland, ten opzichte waarvan jij woonachtig bent.

[Voor 10% gewijzigd door Kwistnix op 10-08-2015 15:02]

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Het bericht waarmee ik mensen benader op LinkedIn hou ik meestal redelijk kort, om het to the point te houden.

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

Ik kwam zojuist uw profiel tegen en dit wekte sterk mijn interesse omwille van je ervaring met xxx.
Momenteel heb ik een zeer interessante vacature openstaan als Xamarin developer bij een zeer gerenommeerd bedrijf op de markt van mobiele en webapplicaties voor bedrijven.
Ik wou je hiervan op de hoogte brengen omdat ik ervan overtuigd ben dat dit u zeker zal kunnen interesseren.

Wanneer en op welk nummer kan ik u het beste bereiken om dit te bespreken?"

Een voorbeeld van een vacature die ik postte: *link naar recruitment url verwijderd*

Tips over hoe jullie het anders/beter zouden doen om het aantrekkelijker te maken voor developers zijn welkom ;)
[...]

[...]

@Rikoos.

@Doueweegbertje
Ze vraagt feedback van de "potentïele sollicitant"
Je kan het ook zien van anders krijg je berichten die de aandacht niet trekken en als vervelend worden gezien of oninteressant ervaren worden.

In het algemeen denk ik dat het moeilijk is omdat Development het imago heeft van mensen die het doen met brilletjes op / nerds zijn.
Programmeren moet je ook liggen.
Ben zelf IT'er en ik ben er niet verliefd op om te gaan coden, maar als het moet dan wil ik best wel proberen om een taal te leren.

@ TS
Welke onderdelen zet je standard in het bericht?

- Functie omschrijving
- Primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden
- Plaats
- Aantal uren per week
- Contractsduur

[Voor 2% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 16:58]

• Guillome
  • Niet online
Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:01:
Tips over hoe jullie het anders/beter zouden doen om het aantrekkelijker te maken voor developers zijn welkom ;)
Eh... lees het topic maar zou ik zeggen, staat vol tips..

[Voor 9% gewijzigd door Guillome op 10-08-2015 15:04]

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Bedankt voor je reactie!

Het bericht waarmee ik mensen benader op LinkedIn hou ik meestal redelijk kort, om het to the point te houden.

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

Ik kwam zojuist uw profiel tegen en dit wekte sterk mijn interesse omwille van je ervaring met xxx.
Momenteel heb ik een zeer interessante vacature openstaan als Xamarin developer bij een zeer gerenommeerd bedrijf op de markt van mobiele en webapplicaties voor bedrijven.
Ik wou je hiervan op de hoogte brengen omdat ik ervan overtuigd ben dat dit u zeker zal kunnen interesseren.

Een voorbeeld van een vacature die ik postte: *link naar recruitment url verwijderd*

[...]
Lijkt me aantrekkelijker om ook de vacature (deels) als tekst te zetten in je bericht.
Wekt denk ik eerder de interesse dan ik heb een vacature X welke interessant is voor je.
Waar en wanneer kan ik je bereiken.

Bij mij zou je in ieder geval niet de interesse dan wekken.

[Voor 4% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 17:01]

Topicstarter
Guillome schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:03:
[...]

Heb ik uiteraard gedaan, staan zeker nuttige dingen in.
Echter vind ik het vermelden van salarisindicatie tijdens een eerste contact nogal kort door de bocht.
Niet?

• Guillome
  • Niet online
Dat is slechts 1 van de punten.

Maar: nee, dat staat ook op vacaturesites bij elke vacature. Waarom dan niet als het via jou komt? Eigenlijk bied jij net als die sites of bedrijven zelf op hun site gewoon een vacature aan.

Waarom filter jij die info?

[Voor 9% gewijzigd door Guillome op 10-08-2015 15:13]

Topicstarter
Interessant om weten :)
Er zijn immers verschillende meningen over.
Bedankt alvast voor jou opinie!
crzyhiphopazn schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

Lijkt me aantrekkelijker om ook de vacature (deels) als tekst te zetten in je bericht.
Wekt denk ik eerder de interesse dan ik heb een vacature X welke interessant is voor je.
Waar en wanneer kan ik je bereiken.

Bij mij zou je in ieder geval niet de interesse dan wekken.

Topicstarter
Guillome schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:12:
Dat is slechts 1 van de punten.

Maar: nee, dat staat ook op vacaturesites bij elke vacature. Waarom dan niet als het via jou komt? Eigenlijk bied jij net als die sites of bedrijven zelf op hun site gewoon een vacature aan.

Waarom filter jij die info?
Ik filter de info niet, ik bespreek dat gewoon liever telefonisch.
Dit deels omdat het inschalen van iemands (salaris)niveau naar mijn mening niet op basis van CV alleen kan.

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:13:
Interessant om weten :)
Er zijn immers verschillende meningen over.
Bedankt alvast voor jou opinie!

[...]
Wat bedrijven vaak zeggen is waarom zou ik jou moeten aan nemen ipv een ander die ook er voor solliciteert?
Wat maakt jou meer special dan die ander?

In dit geval moet je de rollen omdraaien.

- Waarom ben jij als recruiter met vacature X interssanter dan mijn huidige werkgever / vacature Y?
- Wat maakt die vacature zo special / gewild?

Oja btw niet geprobeerd is altijd misgeschoten.

• Guillome
  • Niet online
Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:15:
[...]

Dit deels omdat het inschalen van iemands (salaris)niveau naar mijn mening niet op basis van CV alleen kan.
Waarom niet? Je weet toch als bedrijf zijnde wat voor kennis je in huis wilt halen?
Daar hoort de salarisindicatie bij. Niet bij een persoon, maar bij de vacature.
Aan jou de inschatting of die matchen. Dat is jouw vak en maakt jou interessant.

Domweg vacatures vergaren en rondspammen kan inderdaad iedereen.

En als een bedrijf en alle vacaturesites wel die info tonen en jij niet, wat is dan jouw meerwaarde?

[Voor 7% gewijzigd door Guillome op 10-08-2015 15:19]

• NMe
  • Laatst online: 15:30

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

Je gebruikt "u" en "je" door elkaar. Daarbij: Xamarin is bij mijn weten C# en heeft niks met Java te maken. Niet heel gek dat je dan geen reacties krijgt.

Bovendien: MSalters zegt hierboven al heel terecht dat iemand die "java" kent zijn eigen specialismes heeft. Je moet een huisarts ook niet vragen om een openhartoperatie te doen, ook al zijn de mensen die dat wel doen ook gewoon dokters. Ik zou zeggen: doe wat kennis op van het vakgebied. Ga praten met de mensen die vacatures hebben en vraag eens wat verder dan de sleutelwoorden om te kijken wat ze precies zoeken. Probeer dat gericht terug te vinden in de profielen van mensen op LinkedIn, en neem dan contact op op een manier waaruit blijkt dat je weet dat de skills van degene die je aanspreekt ook echt aansluiten op de vacature.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Topicstarter
Uiteraard was dat inderdaad geen Java-functie.
Ik heb gewoon een voorbeeld genomen van een andere vacature die ik in portfolio heb.
NMe schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:19:
[...]

Je gebruikt "u" en "je" door elkaar. Daarbij: Xamarin is bij mijn weten C# en heeft niks met Java te maken. Niet heel gek dat je dan geen reacties krijgt.

Bovendien: MSalters zegt hierboven al heel terecht dat iemand die "java" kent zijn eigen specialismes heeft. Je moet een huisarts ook niet vragen om een openhartoperatie te doen, ook al zijn de mensen die dat wel doen ook gewoon dokters. Ik zou zeggen: doe wat kennis op van het vakgebied. Ga praten met de mensen die vacatures hebben en vraag eens wat verder dan de sleutelwoorden om te kijken wat ze precies zoeken. Probeer dat gericht terug te vinden in de profielen van mensen op LinkedIn, en neem dan contact op op een manier waaruit blijkt dat je weet dat de skills van degene die je aanspreekt ook echt aansluiten op de vacature.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Guillome schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:03:
[...]

Dit.
[...]

Doe dat maar wel. Filter zoveel mogelijk want daarmee voorkom je dat je als de zoveelste irritante koppensneller wordt gezien.
Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

Echter vind ik het vermelden van salarisindicatie tijdens een eerste contact nogal kort door de bocht.
Niet?
Minimum aangeven en wat er eventueel mogelijk is bij bewezen kennis/ervaring lijkt me een unique sellingpoint voor je.
Werken doen we voor geld en is daarmee 1 van de primaire triggers om eens elders te gaan kijken.
Met vage termen als 'marktconform salaris' komt je er niet.
Bedankt voor je reactie!

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

[...]
En dit is een schoolvoorbeeld van wat een IT-er in de regel niet wil zien.

Doe een beetje huiswerk. Verdiep je in de persoon die je een bericht stuurt.
Heeft hij 10 jaar geleden op school een beetje programmeertaal-X gehad maar is daarna een andere richting uit gegaan? En dan bedoel ik natuurlijk niet dattie is blijven steken als helpdesk medewerker, maar dingen waaruit je een serieuze keuze kan opmaken.
Als die keuze drastisch anders is geweest dan wat jij wil aanbieden, stuur dan gewoon geen bericht.

Geef ook aan waarom hij/zij goed zou passen. Laat zien dat je zijn/haar profiel goed hebt bestudeerd.
Let op (relatief) recente opleidingen, cursussen en werkervaring. Benoem die punten en dat dat goed matcht met wat je zoekt.

Dan dus direct een loonbedrag noemen met eventuele opties in de toekomst of bij kennis/ervaring.

Verdiep je ook even in het sub-vak. Wat zoekt het bedrijf en waarmee heeft de potentiele kandidaat ervaring? Heeft het raakvlakken? Is het misschien wel hetzelfde?

Wat ook interessant is, is om de potentiele kandidaat te voorzien van een omschrijving van waar hij/zij terecht zou gaan komen.
En ja, ik begrijp dat dat pittig is, maar je zou eens naar de betreffende afdeling toe kunnen gaan en daar de sfeer opsnuiven. Praat met de potentiele collega's. Dat is iets unieks en als je dat verwerkt in je bericht, straalt dat uit dat je je écht inzet.
IT-ers zijn in mijn optiek vrij sterk op elkaar ingespeeld als ze samen werken en ruilen dus niet zomaar een goede plek met goede collega's om voor een onbekende plek.

[Voor 2% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 17:01]

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:50

[...]
Ik werk al een paar jaartjes als software engineer (quasi uitsluitend java webapps) in België, en met zo'n vacature zou ik ook niet antwoorden. Misschien interpreteer ik het verkeerd; maar dit klinkt als het opvullen van de pool voor een generieke consultancy-boite? Thanks but no thanks.

Developers willen concrete bedrijven / producten / technologieën horen om geïnteresseerd te geraken, geen fuzzy bla bla (just my 2c).

[Voor 7% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 17:02]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Fisheke schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:30:
[...]

Ik werk al een paar jaartjes als software engineer (quasi uitsluitend java webapps) in België, en met zo'n vacature zou ik ook niet antwoorden. Misschien interpreteer ik het verkeerd; maar dit klinkt als het opvullen van de pool voor een generieke consultancy-boite? Thanks but no thanks.

Developers willen concrete bedrijven / producten / technologieën horen om geïnteresseerd te geraken, geen fuzzy bla bla (just my 2c).
Absoluut mee eens. Concrete info en concrete redenen waarom de vacature iets voor mij zou zijn.

• Guillome
  • Niet online
Wij zijn gewoon te technisch/nuchter/autistisch voor blabla. Wij houden alleen van abstractie in code. Wij willen concrete redenen en informatie als we benaderd willen worden.

Denk dat dit 1 van de conclusies is :)

[Voor 19% gewijzigd door Guillome op 10-08-2015 15:33]

Topicstarter
Meeting bij het bedrijf doen we inderdaad altijd, alsook spreken met mensen die de job uitoefenen.
Zulke zaken vermeld ik doorgaan niet in een eerste bericht, maar misschien een goede tip om dit in de toekomst eens uit te proberen!

Wat ook interessant is, is om de potentiele kandidaat te voorzien van een omschrijving van waar hij/zij terecht zou gaan komen.
En ja, ik begrijp dat dat pittig is, maar je zou eens naar de betreffende afdeling toe kunnen gaan en daar de sfeer opsnuiven. Praat met de potentiele collega's. Dat is iets unieks en als je dat verwerkt in je bericht, straalt dat uit dat je je écht inzet.
IT-ers zijn in mijn optiek vrij sterk op elkaar ingespeeld als ze samen werken en ruilen dus niet zomaar een goede plek met goede collega's om voor een onbekende plek.
[/quote]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:33:
Meeting bij het bedrijf doen we inderdaad altijd, alsook spreken met mensen die de job uitoefenen.
Maar die meeting komt er niet eens als je eerste contact al niet aankomt. Je zal bij dat eerste contact echt moeten laten zien dat je het profiel daadwerkelijk gelezen én begrepen hebt en dus meer hebt gedaan dan keywords matchen. Een IT-er heeft het heel snel door als je niet weet waar je het over hebt en dan is het erg makkelijk om niet met je in zee te gaan omdat je zo vrijwel onmogelijk een werkplek kan vinden die daadwerkelijk aansluit bij zijn skills en wensen.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:40

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Guillome schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:32:
Wij zijn gewoon te technisch/nuchter/autistisch voor blabla. Wij houden alleen van abstractie in code. Wij willen concrete redenen en informatie.
Nou ja, niet iedere it-er is autistisch anders. Er zijn echt wel it-ers die gevoelig zijn voor een bepaald soort "blabla".

Echter ingaan op de topic starter. Ze zijn moeilijk te vinden omdat er nu eenmaal een groot te kort is...

Wil je opvallen tussen alle andere recruiters die proberen mensen te triggeren om op hun berichtje in te gaan moet je zorgen dat je anders bent dan een standaard "Hallo ik heb een leuke baan voor je zie hier --> ...". Die krijgen deze mensen meerdere malen per week toegezonden.

Dus persoonlijk kan werken. Mooie voorwaardes kan werken. Mooi verhaal kan werken. Maar doe in ieder geval iets anders dan al die anderen.

Toch best fijn om een ervaren it-er te zijn op dit moment. Keuze zat als je wilt...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

NMe schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:36:
[...]

Maar die meeting komt er niet eens als je eerste contact al niet aankomt. Je zal bij dat eerste contact echt moeten laten zien dat je het profiel daadwerkelijk gelezen én begrepen hebt en dus meer hebt gedaan dan keywords matchen. Een IT-er heeft het heel snel door als je niet weet waar je het over hebt en dan is het erg makkelijk om niet met je in zee te gaan omdat je zo vrijwel onmogelijk een werkplek kan vinden die daadwerkelijk aansluit bij zijn skills en wensen.
Klopt.
Maar ik denk dat er bedoeld wordt dat koppensneller in kwestie zelf al even kijkt bij het bedrijf.

Mijns inziens mag je die info direct verwerken in het bericht.
Zeg wat over de potentiele collega's en de algehele sfeer in het bedrijf.
Ondervraag de potentiele collega's ook direct. Zij weten veel meer over het werk dan de manager die de vacature gevuld wil hebben. Zij kunnen ook veel meer vertellen over diverse technieken die er gebruikt worden. Perfect als concrete info in een bericht.
majoh schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:39:
[...]
Nou ja, niet iedere it-er is autistisch anders. Er zijn echt wel it-ers die gevoelig zijn voor een bepaald soort "blabla".

Echter ingaan op de topic starter. Ze zijn moeilijk te vinden omdat er nu eenmaal een groot te kort is...

Wil je opvallen tussen alle andere recruiters die proberen mensen te triggeren om op hun berichtje in te gaan moet je zorgen dat je anders bent dan een standaard "Hallo ik heb een leuke baan voor je zie hier --> ...". Die krijgen deze mensen meerdere malen per week toegezonden.

Dus persoonlijk kan werken. Mooie voorwaardes kan werken. Mooi verhaal kan werken. Maar doe in ieder geval iets anders dan al die anderen.

Toch best fijn om een ervaren it-er te zijn op dit moment. Keuze zat als je wilt...
Autistisch is een groot woord en iedereen is ergens anders gevoelig voor. Maar de algehele tendens is wel dat er concrete info nodig is om de interesse van een IT-er te wekken.

Eén ding is duidelijk: je red het niet als je hetzelfde doet als je collega's/concurenten.
Wees significant anders. Denk vanuit de IT-er en wat hij/zij graag wil zien.

[Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 10-08-2015 15:43]

Topicstarter
In dat opzicht om "anders" te zijn dan andere recruiters hou ik het bewust wat korter.
Ik dacht net dat jullie meestal te lange, oninteressante berichten kregen en daarop afhaken.
Toch wel nuttig dan om hier even jullie feedback in te winnen :)
McKaamos schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:40:
[...]

Klopt.
Maar ik denk dat er bedoeld wordt dat koppensneller in kwestie zelf al even kijkt bij het bedrijf.

Mijns inziens mag je die info direct verwerken in het bericht.
Zeg wat over de potentiele collega's en de algehele sfeer in het bedrijf.
Ondervraag de potentiele collega's ook direct. Zij weten veel meer over het werk dan de manager die de vacature gevuld wil hebben. Zij kunnen ook veel meer vertellen over diverse technieken die er gebruikt worden. Perfect als concrete info in een bericht.

[...]

Autistisch is een groot woord en iedereen is ergens anders gevoelig voor. Maar de algehele tendens is wel dat er concrete info nodig is om de interesse van een IT-er te wekken.

Eén ding is duidelijk: je red het niet als je hetzelfde doet als je collega's/concurenten.
Wees significant anders. Denk vanuit de IT-er en wat hij/zij graag wil zien.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:47:
In dat opzicht om "anders" te zijn dan andere recruiters hou ik het bewust wat korter.
Ik dacht net dat jullie meestal te lange, oninteressante berichten kregen en daarop afhaken.
Je voorbeeldbericht is niet veel korter dan die van de meeste andere recruiters die ik in mijn InMail krijg (ondanks dat op mijn profiel staat dat ik geen recruitmentspam wil krijgen). Je onderscheidt je niet door korte berichtjes te schrijven, je onderscheidt je juist door duidelijkheid en kennis van zaken.

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:50
[...]
Kwestie van even heel hard te zijn: lange oninteressante berichten of korte oninteressante berichten? What's the difference?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-04 18:40
Ik ben het eens met wat de mensen boven me allemaal schrijven. Ik heb de indruk dat de meeste recruiters een mailtje sturen aan iedereen die voldoet aan een paar keywords in de hoop dat ze wat vangen: de sleepnettactiek.

Ik heb in mijn carrière tot nu toe nog maar één keer een recruiter/headhunter gezien waarbij ik dacht "die snapt het wel": het mailtje was niet te lang, niet te joviaal geschreven, en probeerde me te prikkelen. Uit het mailtje bleek namelijk dat de recruiter niet alleen mijn LinkedIn-profiel had bekeken (C#-ontwikkelaar, 7 jaar ervaring, grote klanten) maar dat ze ook wat achtergrondonderzoek had gedaan. Ik ben parttime OV-nerd, in bijlage zat een foto van "uitzicht vanaf het kantoor": uitzicht op Rotterdam Centraal.

Ik ben niet ingegaan op de vacature (geen interesse, want tevreden), maar ik was wel onder de indruk. Die snapt het wél.

We are shaping the future

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

Dit is eigenlijk niet meer te redden. Zowel de email als vacature is 1 grote generieke blubber die door een generieke recruiter wordt aangeboden. Er staat eigenlijk niets in wat een kandidaat kan overtuigen met uitzondering van werklozen (=vrijwel niet bestaand) of doodongelukkigen op hun huidige job en die beide groepen kunnen met gemak putten uit vacatures die wel gepubliceerd worden.

Punt is dat 3rd party recruitment hier niets oplost. Een werkgever die een redelijk generieke kracht nodig heeft kan zelf ook wel een reputatie/uitstraling opbouwen, een vacature op LinkedIn gooien en vervolgens mensen over de streep trekken met goede arbeidsvoorwaarden (dus niet dat sub 5k/maand geneuzel). Desnoods dat een interne recruiter kandidaten benadert hiermee. In tegenstelling tot de waardeloze intermediairs kan de interne recruiter namelijk wel direct de onderscheidende aspecten - waaronder zeer zeker de bedrijfsnaam - noemen.

Het model is domweg stuk en dat kan slechts opgelost worden door exclusiviteit: recruiters die exclusief voor een werkgever werken (in loondienst of middels partnership voor al het recruitment).

[Voor 2% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 17:02]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]
Anders wordt niet bepaald door lang of kort.
Anders wordt bepaald door hoe je je huiswerk doet en op welke manier jij die ingewonnen informatie inzet om iemand te prikkelen.
Dat mag best een wat langer-dan-gemiddeld bericht zijn.
NMe schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:51:
[...]

Je voorbeeldbericht is niet veel korter dan die van de meeste andere recruiters die ik in mijn InMail krijg (ondanks dat op mijn profiel staat dat ik geen recruitmentspam wil krijgen). Je onderscheidt je niet door korte berichtjes te schrijven, je onderscheidt je juist door duidelijkheid en kennis van zaken.
Quoted For Truth
Fisheke schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:56:
[...]

Kwestie van even heel hard te zijn: lange oninteressante berichten of korte oninteressante berichten? What's the difference?
Again, Quoted for Truth.
Alex) schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:56:
Ik ben het eens met wat de mensen boven me allemaal schrijven. Ik heb de indruk dat de meeste recruiters een mailtje sturen aan iedereen die voldoet aan een paar keywords in de hoop dat ze wat vangen: de sleepnettactiek.

Ik heb in mijn carrière tot nu toe nog maar één keer een recruiter/headhunter gezien waarbij ik dacht "die snapt het wel": het mailtje was niet te lang, niet te joviaal geschreven, en probeerde me te prikkelen. Uit het mailtje bleek namelijk dat de recruiter niet alleen mijn LinkedIn-profiel had bekeken (C#-ontwikkelaar, 7 jaar ervaring, grote klanten) maar dat ze ook wat achtergrondonderzoek had gedaan. Ik ben parttime OV-nerd, in bijlage zat een foto van "uitzicht vanaf het kantoor": uitzicht op Rotterdam Centraal.

Ik ben niet ingegaan op de vacature (geen interesse, want tevreden), maar ik was wel onder de indruk. Die snapt het wél.
Dát zijn de goeie idd. Die heeft z'n huiswerk gedaan en heeft zo'n sterke indruk gemaakt dat je het je nu nog herinnert.
Precies wat je wil. Die recruiter kan vast nog wel een keer bij jou komen aankloppen en dan wordt z'n bericht niet direct verwijderd.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:11:
Niet?
Als jij mensen contacteert op basis van hun LinkedIn profiel, weet je meestal al hoe oud ze ongeveer zijn, wat hun ervaring is, welke opleidingen ze hebben. Dat moet genoeg zijn voor een salarisindicatie. Als die salarisindicatie ongeveer marktconform is plus 30%, dan zullen er heus wel mensen reageren :)

Verder zou ik vooral unieke dingen noemen, dus de mogelijkheid om de hele vrijdag te besteden aan dingen die je zelf wilt, de mogelijkheid om drie dagen per week vanuit huis te werken, werken met bekende top-developers, 10k budget voor het bezoeken van conferenties, een dag per week om een open source project te onderhouden, de garantie om nooit oude meuk te hoeven onderhouden, het zelf kiezen van je team en technologie die je gebruikt, dat soort dingen.

In de link die je postte (*link naar recruitment url verwijderd*) gaat het om een vacature met oude meuk waar niemand zin in heeft. Dat is niet erg, maar dat betekent dat je niet wegkomt met 'marktconform salaris' of 'de salarisvoorwaarden aantrekkelijk'. Zet er dan gewoon een bedrag neer. Als het met 50k niet lukt, dan probeer je 60k of 70k :). Gegarandeerd dat als je 70k in de vacaturetekst zet, je wel wat reacties krijgt :)

[Voor 3% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 17:02]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 19:54

curry684

left part of the evil twins

Rukapul schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:57:
[...]

Het model is domweg stuk en dat kan slechts opgelost worden door exclusiviteit: recruiters die exclusief voor een werkgever werken (in loondienst of middels partnership voor al het recruitment).
Dat model bestaat al heel lang en heet 'headhunting' ipv 'recruiting'.

Recruiting als geheel is in principe failliet ja. Ik heb een CV waar recruiters massaal emmers ejaculaat overheen jassen, maar krijg inmiddels gelukkig amper nog LinkedIn spam - wellicht sinds ik consequent bij al dit soort generieke onpersoonlijke brieven op 'Report as spam' ben gaan rammen.

Van de andere kant ken ik ze helaas ook, wordt doorlopend platgebeld en -gemaild door "kei interessante mensen voor in ons bedrijf", die vervolgens erg stilvallen als ik ze vraag naar tarieven en hoeveel korting ze geven als medewerker binnen een jaar vertrekt. Het hele klassieke betaalmodel is vanuit de werkgever ook compleet verneukt.

Enige "recruiters" waar ik positieve ervaringen mee heb in 16 jaar professionele ervaring zijn die van Bonque, die hebben acceptabele tarieven en luisteren feitelijk naar je omdat ze wel moeten door de stukken lagere tarieven. De rest is voor zover ik ze nu ken allemaal net zo irritant of je nu werkgever of werknemer bent - dozen schuiven van het ergste soort zonder enige aandacht voor inhoud of persoon.

Overigens heb ik het sinds de tijd dat Monsterboard hip was niet meer zo zout gegeten als dat ik (12 jaar geleden of zo) exact diezelfde mail kreeg die Charlotte hier post, maar waar nog letterlijk "Beste <voornaam> <achternaam>," boven stond uit de template. Daar heb ik dan wel weer smakelijk om gelachen voor ik hem weggooide.

Verder heeft iedereen hier wel zo'n beetje gezegd waar het om gaat - in een schaarstemarkt moet je ook als recruiter opvallen. Wie echt wat kan vind zelf ook wel een job als ie op zoek is tenslotte. Maar verder, onderscheid je, en stuur eens naar 10 oprecht interessante mensen een echt persoonlijke benadering ipv naar 100 man een copy/paste:
Beste <voornaam>,

Allereerst, mocht je het bij <werkgever> nog volledig naar je zin hebben bij deze mijn excuses, ik wil niet stoken in een goed huwelijk. Ik zie echter dat je er al een aantal jaar werkt, en dat je profiel heel erg past bij een vacature die ik probeer te vervullen, dus wellicht kan ik wat leuks voor je betekenen als je er wel voor open staat om een nieuwe start ergens te maken.

Het gaat hierin om een vacature als <functie> in <standplaats>, waar ik jou voor benader omdat je ervaring bij <bedrijf> wel eens een goede opmaat zou kunnen zijn om je verder te ontwikkelen. Gezien ik bij je ervaring tevens <X> en <Y> zie staan denk ik dat er absoluut mogelijkheden hierin zijn.

Het bedrijf waar je dan zou komen te werken zit in <branche>, en houdt zich met name bezig met <doel>. Jouw rol zou zijn op <afdeling> in de ontwikkeling van <iets dat aansluit bij de rest>. Een salarisindicatie op basis van jouw profiel zou zijn tussen de <A> en <B> euro per maand, waarbij <werkgever> tevens <de volgende dingen> voor je regelt.

Als je interesse is geprikkeld hoor ik dat graag van je, of als je eventuele andere posities wel zou overwegen. Mocht ik niks meer van je horen haal ik je van mijn lijstje en hoor je nooit meer iets van mij.

Groetjes, Charlotte
En ja, die laatste zin maak je eindeloze bonuspunten mee. Ook bij jezelf, omdat je dan vanzelf alleen met mensen overblijft die je bloed niet kunnen drinken.

[Voor 43% gewijzigd door curry684 op 10-08-2015 16:33]

Professionele website nodig?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 19:58
Mijn ervaringen met recruiters zijn heel wisselend. Het ene moment wordt ik een half jaar niet benaderd door recruiters, het andere moment zijn het er 5+ binnen een aantal weken. De ene recruiter beviel mij ook beter dan de ander, hoewel ik met slechts een enkeling verder ben gegaan dan een enkel mailtje/telefoongesprek.
Zo is er een recruiter waarbij ik vroeger ooit mee in gesprek ben geweest, die met elk jaar 1 of 2 keer belt met de vraag hoe het gaat, of ik naar iets op zoek ben, of zij iets voor mij kunnen betekenen en soms met de melding dat ze wellicht iets interessants hebben. Kijk, dat vind ik prima, alleen moet ik ze helaas voor hen keer op keer melden dat ik al voorzien ben van een prima baan :)
Iets in deze aard :
" Beste xxx,

De inhoud van het bericht en voornamelijk de "houding" van dat wat in het bericht staat zijn voor mij de belangrijkste zaken op basis waarvan ik beslis of ik reageer, laat staan verder in gesprek wil. Het voorbeeld wat je geeft zou ik bestempelen als vrij aardig, maar is voor mijn beleving niet optimaal.

Met die houding bedoel ik hoe het taalgebruik en hoe de tekst over komt op de lezer. Het bericht moet absoluut niet dwingend overkomen, het is uiteindelijk de recruiter die op zoek is naar een (in dit geval) programmeur, niet de programmeur die op zoek is naar een recruiter. Daarbij komt dat in de meeste gevallen de persoon die je benaderd een baan heeft en (waarschijnlijk) niet direct naar iets op zoek is. Je moet er dus rekening mee houden dat jouw bericht al snel als onnodig/niet gewenst kan worden ervaren.

Kijkend naar jouw voorbeeld vind ik die laatste zin bijvoorbeeld wat opdringerig; je stelt de vraag zo dat ik (als ontvanger) mij bijna genoodzaakt voel om te reageren, ook wanneer ik geen interesse heb. Ik zou zoiets eerder formuleren als:
"Mocht ik uw interesse gewekt hebben, stuur een berichtje zodat we een telefonische afspraak kunnen maken, of bel mij op het nummer xxxx".
Voor die 98% van de mensen die geen interesse hebben (aanbod is niet voor hen, ze hebben al werk en zijn tevreden etc.) is dan de zaak direct afgedaan als ze niets met het bericht doen.

Dit brengt mij bij het andere punt, de inhoud. Zoals eerder al een keer aangeduid werd is de inhoud en hoe specifiek men is voor mij erg belangrijk. Een bericht van een recruiter met iets als "Ik heb een opdrachtgever die een C#/Java/... programmeur zoekt, kan ik jou bellen om dit te bespreken?" is voor mij not done. Als je een minder dwingende structuur hanteert zoals ik hierboven beschrijf, dan is de kans op reactie hoogstwaarschijnlijk kleiner. Deze kans kan/moet je verhogen door het initiële aanbod interessanter te maken.

Hoe zou ik dat doen? Ten eerste proberen wat uitgebreidere/specifiekere informatie te geven over de job. Dat men niet direct de naam van het bedrijf noemt snap ik, maar geef alvast een beetje info over de functie. Daarnaast zou ik graag willen zien waarom jij als recruiter denkt dat de job die jullie hebben bij mij past. Geef wat uitleg/voorbeelden aan de hand waarvan jij denkt dat ik de geschikte persoon bent. Als op mijn Linkedin pagina staat dat ik bij een vorige/huidige functie taken X en Y had of dat ik gewerkt heb met programmeertaal A, framework B of tooling C, geef dan aan dat dit matcht met de job die jij in de aanbieding hebt en dan liefst meerdere punten van aansluiting. Iets in de zin van:
"Ik zag dat u als C# developer hebt gewerkt binnen de telecom sector. Bij de job die ik in de aanbieding heb is men op zoek naar een Software Architect met een goede achtergrond in programmeren. Eveneens heeft het bedrijf relaties met onder andere de telecom sector, een sector waarbinnen u al eerder ervaring hebt opgedaan."

Zodoende wordt het voor mij als ontvanger duidelijk dat de recruiter meer dan 1 minuut heeft gespendeerd om te kijken of ik match en krijg ik niet het gevoel dat ik "een van de honderden" ben die exact hetzelfde bericht over diezelfde job ontvang. Heb ik het gevoel dat de recruiter hooguit 1 minuut heeft gespendeerd aan mij, dan spendeer ik diezelfde hoeveelheid of minder (wat betekent dat ik het bericht negeer of in de prullenbak stop).

Verder valt mij vaak op dat een recruiter zelden tot nooit begint met zaken als salaris, arbeidsvoorwaarden etc. Dit terwijl zulke zaken bij vacatures op b.v. de website van het bedrijf zelf wel staat. Ik ben niet iemand die puur en alleen afgaat op iets als het salaris, maar als er een salaris wordt geboden dat heel ver onder mijn huidige/laatst verdiende salaris ligt dan is die job voor mij niet erg interessant.
[...]
Dat snap ik, maar een salaris indicatie van "xxxx tot yyyy per maand op basis van leeftijd en ervaring" kan je altijd wel vermelden, iets wat in normale vacatures vaak wel staat. Ik kan voor mijzelf dan wel een hele grove schatting maken van waar ik denk binnen die schaal val en of dit voor mij interessant is. Stel er staat iets van "1800 tot 2500 euro/maand afhankelijk van ervaring/leeftijd" dan weet ik al dat dit niets voor mij is, omdat het ongeacht waar ik binnen die schaal zou vallen ver onder mijn huidige salaris valt.

edit: kleine toevoeging

[Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 10-08-2015 16:36]

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
" Beste xxx,

WTF.

Zoek je nou een Java developer of een Xamarin developer (= Microsoft .NET / Mono) *?*

Logisch dat Java developers denken van "get lost" :P

[Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 10-08-2015 16:35]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• curry684

curry684

Lethalis schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:33:
[...]

WTF.

Zoek je nou een Java developer of een Xamarin developer (= Microsoft .NET / Mono) *?*

Ghe, de dag dat ik een recruiter tegen kom die niet afhaakt als ik 30 seconden technisch-inhoudelijk terug ga praten stuur ik hem/haar sowieso een dure fles wijn op.

Topicstarter
Bedankt!
Tip over de salarisvork neem ik graag mee!
Moi_in_actie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:29:
Mijn ervaringen met recruiters zijn heel wisselend. Het ene moment wordt ik een half jaar niet benaderd door recruiters, het andere moment zijn het er 5+ binnen een aantal weken. De ene recruiter beviel mij ook beter dan de ander, hoewel ik met slechts een enkeling verder ben gegaan dan een enkel mailtje/telefoongesprek.
Zo is er een recruiter waarbij ik vroeger ooit mee in gesprek ben geweest, die met elk jaar 1 of 2 keer belt met de vraag hoe het gaat, of ik naar iets op zoek ben, of zij iets voor mij kunnen betekenen en soms met de melding dat ze wellicht iets interessants hebben. Kijk, dat vind ik prima, alleen moet ik ze helaas voor hen keer op keer melden dat ik al voorzien ben van een prima baan :)

[...]

De inhoud van het bericht en voornamelijk de "houding" van dat wat in het bericht staat zijn voor mij de belangrijkste zaken op basis waarvan ik beslis of ik reageer, laat staan verder in gesprek wil. Het voorbeeld wat je geeft zou ik bestempelen als vrij aardig, maar is voor mijn beleving niet optimaal.

Met die houding bedoel ik hoe het taalgebruik en hoe de tekst over komt op de lezer. Het bericht moet absoluut niet dwingend overkomen, het is uiteindelijk de recruiter die op zoek is naar een (in dit geval) programmeur, niet de programmeur die op zoek is naar een recruiter. Daarbij komt dat in de meeste gevallen de persoon die je benaderd een baan heeft en (waarschijnlijk) niet direct naar iets op zoek is. Je moet er dus rekening mee houden dat jouw bericht al snel als onnodig/niet gewenst kan worden ervaren.

Kijkend naar jouw voorbeeld vind ik die laatste zin bijvoorbeeld wat opdringerig; je stelt de vraag zo dat ik (als ontvanger) mij bijna genoodzaakt voel om te reageren, ook wanneer ik geen interesse heb. Ik zou zoiets eerder formuleren als:
"Mocht ik uw interesse gewekt hebben, stuur een berichtje zodat we een telefonische afspraak kunnen maken, of bel mij op het nummer xxxx".
Voor die 98% van de mensen die geen interesse hebben (aanbod is niet voor hen, ze hebben al werk en zijn tevreden etc.) is dan de zaak direct afgedaan als ze niets met het bericht doen.

Dit brengt mij bij het andere punt, de inhoud. Zoals eerder al een keer aangeduid werd is de inhoud en hoe specifiek men is voor mij erg belangrijk. Een bericht van een recruiter met iets als "Ik heb een opdrachtgever die een C#/Java/... programmeur zoekt, kan ik jou bellen om dit te bespreken?" is voor mij not done. Als je een minder dwingende structuur hanteert zoals ik hierboven beschrijf, dan is de kans op reactie hoogstwaarschijnlijk kleiner. Deze kans kan/moet je verhogen door het initiële aanbod interessanter te maken.

Hoe zou ik dat doen? Ten eerste proberen wat uitgebreidere/specifiekere informatie te geven over de job. Dat men niet direct de naam van het bedrijf noemt snap ik, maar geef alvast een beetje info over de functie. Daarnaast zou ik graag willen zien waarom jij als recruiter denkt dat de job die jullie hebben bij mij past. Geef wat uitleg/voorbeelden aan de hand waarvan jij denkt dat ik de geschikte persoon bent. Als op mijn Linkedin pagina staat dat ik bij een vorige/huidige functie taken X en Y had of dat ik gewerkt heb met programmeertaal A, framework B of tooling C, geef dan aan dat dit matcht met de job die jij in de aanbieding hebt en dan liefst meerdere punten van aansluiting. Iets in de zin van:
"Ik zag dat u als C# developer hebt gewerkt binnen de telecom sector. Bij de job die ik in de aanbieding heb is men op zoek naar een Software Architect met een goede achtergrond in programmeren. Eveneens heeft het bedrijf relaties met onder andere de telecom sector, een sector waarbinnen u al eerder ervaring hebt opgedaan."

Zodoende wordt het voor mij als ontvanger duidelijk dat de recruiter meer dan 1 minuut heeft gespendeerd om te kijken of ik match en krijg ik niet het gevoel dat ik "een van de honderden" ben die exact hetzelfde bericht over diezelfde job ontvang. Heb ik het gevoel dat de recruiter hooguit 1 minuut heeft gespendeerd aan mij, dan spendeer ik diezelfde hoeveelheid of minder (wat betekent dat ik het bericht negeer of in de prullenbak stop).

Verder valt mij vaak op dat een recruiter zelden tot nooit begint met zaken als salaris, arbeidsvoorwaarden etc. Dit terwijl zulke zaken bij vacatures op b.v. de website van het bedrijf zelf wel staat. Ik ben niet iemand die puur en alleen afgaat op iets als het salaris, maar als er een salaris wordt geboden dat heel ver onder mijn huidige/laatst verdiende salaris ligt dan is die job voor mij niet erg interessant.

[...]

Dat snap ik, maar een salaris indicatie van "xxxx tot yyyy per maand op basis van leeftijd en ervaring" kan je altijd wel vermelden, iets wat in normale vacatures vaak wel staat. Ik kan voor mijzelf dan wel een hele grove schatting maken van waar ik denk binnen die schaal val en of dit voor mij interessant is. Stel er staat iets van "1800 tot 2500 euro/maand afhankelijk van ervaring/leeftijd" dan weet ik al dat dit niets voor mij is, omdat het ongeacht waar ik binnen die schaal zou vallen ver onder mijn huidige salaris valt.

edit: kleine toevoeging

Topicstarter
Sorry maar je bericht laat duidelijk zien dat je niet mee bent in de 'discussie'.
Geen probleem, maar je reactie lijkt me dan niet direct gepast.
Lethalis schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:33:
[...]

WTF.

Topicstarter
Ik wil verder iedereen bedanken voor de nuttige tips!

Ik wens jullie oprecht veel succes nog met jullie verdere carrière.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
-

[Voor 112% gewijzigd door eL_Jay op 10-08-2015 22:53]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:37
Bedankt voor je reactie!

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

Ik kwam zojuist uw1 profiel tegen en dit wekte sterk mijn interesse omwille2 van je ervaring met xxx.
Momenteel heb ik een zeer interessante vacature3 openstaan als XXX bij een zeer gerenommeerd bedrijf4 op de markt van mobiele en webapplicaties voor bedrijven.

Wanneer en op welk nummer kan ik u het beste bereiken om dit te bespreken?5"

[...]
1uw
In België is de formele 'uw' de norm, maar in Nederland zijn we veelal minder formeel. De je/jouw vorm spreekt meer aan.

2omwille
Ook weer een woord dat we niet gebruiken in Nederland. Beter klinkt "vanwege".

3zeer interessante vacature
Jij weet meer over je vacature, dus heb je (voor jezelf) al kunnen beoordelen of het interessant is. Voor mij, in een ander vakgebied, met andere kennis, en zonder weet van de inhoud, kan daar niets mee. Een "leuk voor jou, maar voor mij ...."-gedachte speelt dan op. Vacatures die enkel de "vacature-bullshit bingo" aanhouden, sla ik liever over.

4zeer gerenommeerd bedrijf
Dit zegt elk bedrijf over zichzelf. Maar aangezien ik niet weet welk bedrijf, dan kan ik dit niet beoordelen. En wordt dat wel genoemd, dan is het vaak een (mij) onbekend bedrijf. Kan ik niet voor mezelf "bevestigen" dat dit inderdaad een "gerenommeerd bedrijf" is, dan zal ik dit als minpunt onthouden. En gerenommeerd staat (oa) voor beroemd; dus moet ook bekend zijn buiten de eigen het eigen 'clubje'. Dus dit geldt wel voor een Coolblue, maar bv. niet voor het bedrijfje met maar 25 mensen (tenzij die regelmatig op de bekendere conferenties een presentatie houden).

5"ik wil je bellen"
Ik heb zelf een hekel aan bellen. Pas wanneer het echt voor mij interessant is, dan wil ik dat wel doen.

MAAR....
En dat is het grote struikelpunt: Ik wil er wel op vooruit gaan ten opzichte van mijn huidige baan!
Ik heb nu:
  • een vast contract
  • een "marktconform salaris"
  • laptop
  • leaseauto
  • zorgverzekering
  • pensioen
  • leuke collega's
Een nieuwe baan moet dan méér bieden. Dus:
  • een jaarcontract is een stap achteruit.
  • een "marktconform salaris" krijg ik al. Voor een tientje meer ga ik niet overstappen.
  • bij overstappen zal ik mijn huidige auto moeten inleveren en dat gaat niet kosteloos.
Een nieuwe baan geeft onzekerheid. Dus om uit mijn eigen vertrouwde (werk)omgeving te gaan, zal ik moeten weten dat het goed komt. Een vacature zegt altijd; wie zijn wij, wat willen wij en wat bieden wij. En dat in standaard (vage) termen, zodat er weinig onderscheidt is en vrijwel niets zegt. Maar wat ik nog nooit ben tegengekomen, is het wegnemen van onzekerheden bij overstappen.
Bijvoorbeeld: ik ben nog nooit een vacature tegengekomen, waar ze aangeven je huidige leaseauto over te nemen of af te kopen (ook als ze zelf een leaseauto aanbieden). Dat is een gouden strop dat MIJ duizenden euro's kost! Dus geef direct aan, wat ik hiervan kan verwachten, anders sta je al op een grote achterstand!
En een salaris indicatie helpt ook. Bij de overheid staat in welke schaal je komt en daar hoort een bepaalde indicatie bij. Dus bij de max van de schaal, weet je dat het moeilijker is om meer te verdienen zonder promotie en het dus niet verstandig is om te solliciteren. Zeker bij 1 op 1 contact kun je wel aangeven wat er wel gehaald kan worden voor die persoon. Op sites waar professionals hun salaris op aangeven, kun je zelf ook kijken of het bedrijf wel "marktconform" wil betalen en waar dit op schaal is. Is dit niet boven het gemiddelde, dan moeten er super secundaire AV tegenover staan, anders is het altijd een "nee, dankje".

[Voor 1% gewijzigd door Woy op 11-08-2015 17:03]

let the past be the past.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Gewoon nog als side-note, los van de discussie en meer voor fora's: blijf van je enter toets af :p , tenzij het een nieuwe alinea betreft. Indien je quote, zet dan gewoon de tekst onder de quote want anders weet niemand waar je het over hebt (je leest eerst je reactie en daarna pas waarop). Vervolgens kun je meerdere antwoorden in één bericht zetten, dubbele posts zijn niet nodig. Dat staat ook in de warning van "Je was de laatste die heeft gereageerd, edit je post indien nodig" (of zoiets :p).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[quote]curry684 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:15:
Rukapul schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:57:
[...]
[knip]

Verder heeft iedereen hier wel zo'n beetje gezegd waar het om gaat - in een schaarstemarkt moet je ook als recruiter opvallen. Wie echt wat kan vind zelf ook wel een job als ie op zoek is tenslotte. Maar verder, onderscheid je, en stuur eens naar 10 oprecht interessante mensen een echt persoonlijke benadering ipv naar 100 man een copy/paste:

Beste <voornaam>,

Allereerst, mocht je het bij <werkgever> nog volledig naar je zin hebben bij deze mijn excuses, ik wil niet stoken in een goed huwelijk. Ik zie echter dat je er al een aantal jaar werkt, en dat je profiel heel erg past bij een vacature die ik probeer te vervullen, dus wellicht kan ik wat leuks voor je betekenen als je er wel voor open staat om een nieuwe start ergens te maken.

Het gaat hierin om een vacature als <functie> in <standplaats>, waar ik jou voor benader omdat je ervaring bij <bedrijf> wel eens een goede opmaat zou kunnen zijn om je verder te ontwikkelen. Gezien ik bij je ervaring tevens <X> en <Y> zie staan denk ik dat er absoluut mogelijkheden hierin zijn.

Het bedrijf waar je dan zou komen te werken zit in <branche>, en houdt zich met name bezig met <doel>. Jouw rol zou zijn op <afdeling> in de ontwikkeling van <iets dat aansluit bij de rest>. Een salarisindicatie op basis van jouw profiel zou zijn tussen de <A> en <B> euro per maand, waarbij <werkgever> tevens <de volgende dingen> voor je regelt.

Als je interesse is geprikkeld hoor ik dat graag van je, of als je eventuele andere posities wel zou overwegen. Mocht ik niks meer van je horen haal ik je van mijn lijstje en hoor je nooit meer iets van mij.

Groetjes, Charlotte

En ja, die laatste zin maak je eindeloze bonuspunten mee. Ook bij jezelf, omdat je dan vanzelf alleen met mensen overblijft die je bloed niet kunnen drinken.
Dit vind ik mooi. Duidelijk, vriendelijk, concreet, informatief, vrijblijvend en geeft ook nog een opt-in mogelijkheid (reageren = vaker vriendelijke en interessante berichten ontvangen).

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 10:22
Ik denk als je de vele vacatures ziet (waarvan tich tal sites ook nog eens doorklik sites zijn) men er wel mee klaar is. Mijn advies neem ieder kandidaat serieus en ga altijd een persoonlijk gesprek aan (CV is ook niet alles zeggend).

De meesten zoeken wel vacatures direct op de sites van bedrijven zelf, eerlijk gezegd vind ik dat veel effectiever voor zowel het bedrijf als voor de sollicitant.

[Voor 80% gewijzigd door BoringDay op 10-08-2015 19:23]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:23

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:40:
Sorry maar je bericht laat duidelijk zien dat je niet mee bent in de 'discussie'.
Geen probleem, maar je reactie lijkt me dan niet direct gepast.
En terecht; je hebt immers eerder aangegeven dat dit een ander voorbeeld betrof dan je topictitel aangeeft. Having said that moest ik toch écht effe gniffelen en denken: "hoe voelt dat nou, een koekje van eigen deeg?" :P Want, laten we wel wezen, de meeste recruiters / headhunters / whatever lezen niet verder dan hun hitlist die getarget is op hun paar karige, veel te generieke, steekwoorden en beginnen in 't wilde weg te copy/paste mailen. Daarmee zeg ik overigens niet dat jij daartoe behoort, maar dat is wel wat het gros van die lui doen.

Wat betreft de shitlist: die heb ik wat concreter gemaakt en dat lijkt te werken: krijg ik recruitment mail via LinkedIn dan zet ik zo'n figuur erop en feliciteer ze met het feit dat ze het tot mijn Wall-of-Shame hebben geschopt ;) Ook mijn LinkedIn profiel is namelijk niet onduidelijk over het niet benaderd willen worden en tóch hou je altijd figuren die dan het lef hebben een mailtje te sturen als: "Hey Rob, zullen we effe linken?". Op voorgenoemde shitlist zie je ook tragischer gevallen dan dat. En ja, dat wordt her-en-der afgedaan als niet professioneel of zelfs kinderachtig, en maybe it is. Maar het wérkt wel. Een aantal van deze figuren blijft maar mailen van die lijst af te willen want het is hit nummer 2, 3 ofzo op Google als je zoekt op hun naam. Rot voor je joh, had je maar moeten nadenken voordat je begon te spammen. (En ja, op verzoek redacteer ik namen wel naar Voorletter + Achternaam maar daar houdt 't dan ook op). Het is jammer dat 't zover heeft moeten komen maar ook sites als Blacklist IT Recruiters Nederland zijn er niet voor niets gekomen en daar hebben "jullie" het zélf wel een beetje naar gemaakt ;)

Dan: even over het forum hier: Gebruik alsjeblieft de wijzig-link (rechtsbovenaan je post) als je iets toe te voegen hebt en de laatste post in het topic is al van jezelf; je topic herhaaldelijk omhoogschoppen is niet nodig en die melding staat er niet voor niets:

http://tweakers.net/ext/f/rViZSDpQ5n2TpYCcyrDz83Jf/full.png

Een ander klein detail is dat het hier gebruikelijk is te reageren onder een quote, niet boven een quote; iets wat je tot op heden ook steeds consequent doet (maar niemand anders ziet doen hier *hint* ;) ). Dat leest een stuk prettiger :)
Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:41:
Ik wens jullie oprecht veel succes nog met jullie verdere carrière.
Jij ook ;)

[Voor 9% gewijzigd door RobIII op 10-08-2015 20:04]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• MSalters
  • Laatst online: 04-06 17:19
Het kan wel degelijk, ja. De recruiter die mijn huidige werkgever en mij koppelde matchte opleiding (ik ben afgestudeerd in patroonherkenning, werkgever doet geluidsherkenning), ervaring en ook carriere-fase (was techlead in grotere organisatie, nu technisch directeur).

Af en toe moet je wisselen om een nieuwe pool mensen te vinden, dus inmiddels hebben we een tweede recruiter voor ons werken. Daar letten we op dat hij geen nietszeggende teksten spamt - als hij je benadert dan is dat met een vactaturebeschrijving die ik geschreven heb. En daarboven staat onze bedrijfsnaam. Niet alleen "de wereldwijde pionier en marktleider in geavanceerde audio analyse". Dat zijn we wel, maar onze bedrijfsnaam mag je als kandidaat gewoon googlen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• curry684

curry684

RobIII schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:53:
[...]

Wat betreft de shitlist: die heb ik wat concreter gemaakt en dat lijkt te werken: krijg ik recruitment mail via LinkedIn dan zet ik zo'n figuur erop en feliciteer ze met het feit dat ze het tot mijn Wall-of-Shame hebben geschopt ;) Ook mijn LinkedIn profiel is namelijk niet onduidelijk
Ghe, je bent bijna net zo subtiel als onze jobs-sectie :P Waar ik overigens nog 2 losse recruiters over heb gehad die bellen met "haha leuke tekst, meen je dat nou?"

Uh, ja. Met root op het spamfilter. Doei, val je tenminste m'n medewerkers ook niet meer lastig, want die benaderen ze ook schaamteloos op bedrijfsmailadres...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Tja, iedereen in de IT wordt doorgaans gebombardeerd door RILF's; en het onderscheiden van de echten van de neppe is doorgaans... lastig. Een junior die zal dit een eer vinden, maar een senior dien je toch op een andere manier te benaderen. LinkedIn dreigt eigenlijk, ook qua communities, voor de gebruikers een "kaartenbak" te worden (een identity-store/contact list); en voor de recruiters een actief medium... beetje als Twitter: celebrities posten en volgen, en jan-met-de-pet reageert/leest.

De foto van de recruiter is in het bijzonder soms wat lastig. Knappe, blonde dame die met mij wil connecten zonder dat ik haar ken/gelijk in het bericht zet: "interresant aanbod": IT-geest denkt gelijk: "RILF nummer zoveel" (recruiter I'd like to...). Een stockphoto knappe blonde dame met een generiek profieletje en, zoals de TS zelf neerzette: generiek tekstje.

Een Recruiter dient één ding zeker te weten: werk is NIET schaars, WIJ zijn schaars. Doorgaans zitten we goed, en het vinden van een VAST contract is érg makkelijk. Om ons te motiveren onze ZEKERHEID te laten vallen om met JOU in zee te gaan, moet je minimaal gelijkwaardig bieden. Geld is leuk maar niet alles; loyaliteit is vaak belangrijker. Trainingen zijn ook belangrijk, dus bied dat aan. Met nieuwere techniek spelen (gemiddelde dev is pissig dat hij met niet-cutting-edge speelt) en goed gedocumenteerde code (prikkel ze door een voorbeeld te geven... een puzzel... een uitdaging, daar drijft de dev op!) is vaak iets wat een verademing kan zijn om als "carrot on a stick" te gelden.

Daarnaast zijn de GOEDE java devs in-en-in logisch. Zorg dat je verhaal feilloos is, sterker nog, laat het schrijven DOOR een java dev. Liever nog: wees er een met minimaal evenveel ervaring als wat je zoekt.

Marketing bla bla bla, nietzeggende teksten, géén zekerheid (klein wereldje, ons-kent-ons, het verhaal dat [$NAME] aan het solliciteren is gaat snel rond!), en ook maar het HINTJE idee dat jij iemand bent die alleen iemand wilt neerzetten voor een jaar en er 15% over wil vangen voor véél te veel geld doet een hoop gevoelige snaren raken. Er is een reden dat bedrijven als headfirst gigantisch impopulair zijn bij IT-ers.

• curry684

curry684

Umbrah schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:26:
LinkedIn dreigt eigenlijk, ook qua communities, voor de gebruikers een "kaartenbak" te worden (een identity-store/contact list)
Is het ooit anders geweest? :D
en ook maar het HINTJE idee dat jij iemand bent die alleen iemand wilt neerzetten voor een jaar en er 15% over wil vangen voor véél te veel geld doet een hoop gevoelige snaren raken. Er is een reden dat bedrijven als headfirst gigantisch impopulair zijn bij IT-ers.
Waar heb jij zo'n goedkope recruiter gevonden? Van mij willen ze altijd 3 maandsalarissen vangen, dus 25% van een jaarsalaris ex vakantiegeld. En dan heel bedremmeld doen als ik ze vierkant uitlach.

• Freee!!

Freee!!

[...]
Daarnaast zijn de GOEDE java devs in-en-in logisch. Zorg dat je verhaal feilloos is, sterker nog, laat het schrijven DOOR een java dev.
Niet per sé Java dev, andere goede devvers zijn meestal ook in-en-in logisch.
Liever nog: wees er een met minimaal evenveel ervaring als wat je zoekt.
Dat zou het doel een beetje voorbij schieten, dan ben je een recruiter kwijt die veel meer gaat verdienen als Java dev ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:46
OK, even een TL;DR (want tja.. lange blabla verhalen, dus hebt het allemaal even gescant :D):
Persoonlijk negeer ik e-mails en berichten op LinkedIn. De enorme troep die je daar binnen krijgt is hier al uitvoerig besproken. Toen ik op zoek was naar een baan heb ik vrijwel alle recruiters echt misbruikt. Gewoon omdat ze echt praktisch niet luisterden. Hoop geblaat, maar echt luisteren naar de wensen zat er niet bij. De recruiter die mij uiteindelijk aan een baan heeft gekregen (en zichzelf wat geld) was de enige die echt luisterde naar wat ik zocht. Hij had duidelijk mijn profiel goed gelezen, wat google werk gedaan, je weet wel. Een kwartier de tijd genomen om te lezen wie ik was en te bedenken wat ik wellicht wilde voordat hij contact met me opnam. Na een paar gesprekken waarbij hij op precies de juiste punten doorvroeg kwam hij met een baan die echt goed aansloot bij mijn wensen.
En dat is wat ik persoonlijk graag zie in een recruiter en wat ik mis bij de meeste. Die generieke berichten werken iig voor geen meter. (Net als die generieke vacatures overigens). Helaas, heeft dit bedrijf zich uit de IT recruitmentbusiness teruggetrokken doordat er teveel concurrentie was van toko's als bonque (brrr..., ze noemen zich een jobsite, maar zijn gewoon nog ergere recruiters :|).

• curry684

curry684

Caelorum schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:05:
toko's als bonque (brrr..., ze noemen zich een jobsite, maar zijn gewoon nog ergere recruiters :|).
Vind het wel geinig om ook die kant te lezen, ze staan ook al op RobIII's shitlist. Mij zijn ze ooit zakelijk ongevraagd begonnen met CV's te spammen, mailtje teruggestuurd met 'optiefen of spamfilter', in die bewoordingen, en toen een lang goed gesprek gehad met een van hun medewerkers, die daarna exact deed wat ik hem vroeg: optiefen met mailen, maar je mag max 1 keer per maand een "gouden schaap met 5 poten" opsturen die perfect bij ons past. Dat heeft ie 4 keer gedaan, 4 keer naar behoren, en nummer 4 werkt inmiddels sinds 1 januari naar volle tevredenheid bij ons. Zijn kant van het verhaal was evenzeer positief qua dat ze naar hem luisterden en bewust goede bedrijven voor hem gingen selecteren.

Denk dat het overal een beetje kwestie is van uiteindelijk de goede personen vinden. Lamstralen hebben ze bij iedere recruitmenttoko, sommigen helaas 100%.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 14:56
Mja.. mijn grootste ergenis is wel hetzelfde werk bij een andere werkgever aanmerken als "de volgende stap"... Voordat ik ook maar reageer wil ik overtuigt zijn dat de mail persoonlijk gericht is en niet uit een bulk verzending komt. Daarbij moet het duidelijk zijn waarom het een interessante vacature voor me is. Vertel me wat ik nu mis tov waar ik nu werk. Wat gaan mijn inkomen worden. En ja, dat kan je prima inschatten. Een sofware ontwikkelaar met een Master in Software Engineering en 20 jaar ervaring komt voor 4K per maand niet in beweging.

Daarbij ben ooit met een headhunter in zee gegaan om eens een beeld te krijgen in welke molen ik terecht kom. Ik was onder de indruk dat er een persoon gezocht werd en ik benaderd werd maar het blijkt dat ik gewoon moet solliciteren met een aantal anderen. Als ik al aangenomen werd zou ik in dienst komen bij de headhunter BV die me dan zou detacheren. Waarom zou ik dat in godsnaam willen?! Ik heb een vaste job (vast contract), prima secondaire arbeidsvoorwaarden. Toen ik op sollicitatie kwam zitten ze te denken aan 3.5K per maand... echt.. kom op.. Nooit meer headhunters voor me..

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Nog mooier, je eigen baan aangeboden krijgen :P

Topicstarter
Tja, iedereen in de IT wordt doorgaans gebombardeerd door RILF's; en het onderscheiden van de echten van de neppe is doorgaans... lastig. Een junior die zal dit een eer vinden, maar een senior dien je toch op een andere manier te benaderen. LinkedIn dreigt eigenlijk, ook qua communities, voor de gebruikers een "kaartenbak" te worden (een identity-store/contact list); en voor de recruiters een actief medium... beetje als Twitter: celebrities posten en volgen, en jan-met-de-pet reageert/leest.

De foto van de recruiter is in het bijzonder soms wat lastig. Knappe, blonde dame die met mij wil connecten zonder dat ik haar ken/gelijk in het bericht zet: "interresant aanbod": IT-geest denkt gelijk: "RILF nummer zoveel" (recruiter I'd like to...). Een stockphoto knappe blonde dame met een generiek profieletje en, zoals de TS zelf neerzette: generiek tekstje.

Een Recruiter dient één ding zeker te weten: werk is NIET schaars, WIJ zijn schaars. Doorgaans zitten we goed, en het vinden van een VAST contract is érg makkelijk. Om ons te motiveren onze ZEKERHEID te laten vallen om met JOU in zee te gaan, moet je minimaal gelijkwaardig bieden. Geld is leuk maar niet alles; loyaliteit is vaak belangrijker. Trainingen zijn ook belangrijk, dus bied dat aan. Met nieuwere techniek spelen (gemiddelde dev is pissig dat hij met niet-cutting-edge speelt) en goed gedocumenteerde code (prikkel ze door een voorbeeld te geven... een puzzel... een uitdaging, daar drijft de dev op!) is vaak iets wat een verademing kan zijn om als "carrot on a stick" te gelden.

Daarnaast zijn de GOEDE java devs in-en-in logisch. Zorg dat je verhaal feilloos is, sterker nog, laat het schrijven DOOR een java dev. Liever nog: wees er een met minimaal evenveel ervaring als wat je zoekt.

Marketing bla bla bla, nietzeggende teksten, géén zekerheid (klein wereldje, ons-kent-ons, het verhaal dat [$NAME] aan het solliciteren is gaat snel rond!), en ook maar het HINTJE idee dat jij iemand bent die alleen iemand wilt neerzetten voor een jaar en er 15% over wil vangen voor véél te veel geld doet een hoop gevoelige snaren raken. Er is een reden dat bedrijven als headfirst gigantisch impopulair zijn bij IT-ers.
Moet je mij niet vertellen dat 'JULLIE' schaars zijn, dat is dan ook het topic ;)

Ik wil wel graag benadrukken dat absoluut niet alle jobs via een headhunters-/recruitmentbureau een tijdelijk contract zijn. Ik weet niet exact hoe dat in Nederland is, maar bij ons zijn alle open positites die wij behandelen en invullen wel degelijk jobs met direct vast contract bij de klant zelf.

Ik snap je redering dat in de ideale wereld recruiters minimaal evenveel ervaring in development zouden moeten hebben als jullie, maar helaas is dat niet echt realistisch. Dat is ook niet onze job om alles daarvan af te weten (al is een gezonde basis wel vereist!), dan konden we het evengoed zelf doen.

Wat wel onze job is, is om een netwerk te hebben.
Een netwerk dat ervoor zorgt dat wij jullie een betere opportuniteit kunnen aanbieden dan diegene die je momenteel hebt.
Sommigen onder jullie zullen van mening zijn dat dat niet kan, maar in dat geval ben ik het met jullie eens dat 'recruiters/headhunters' geen toegevoegde waarde kunnen hebben.

Waarschijnlijk hebben jullie op dit moment ook de ideale job, maar van ambitieuze mensen verwacht ik eerder een 'alles kan beter'-mentaliteit. En uiteraard weet je ook nooit wat morgen brengt.

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 688657 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:53:
[...]
Waarschijnlijk hebben jullie op dit moment ook de ideale job, maar van ambitieuze mensen verwacht ik eerder een 'alles kan beter'-mentaliteit. En uiteraard weet je ook nooit wat morgen brengt.
Ervaren programmeurs weten allang dat het gras elders niet per sé groener is. En ambitieuze programmeurs blijven niet lang genoeg programmeur om echt ervaren te worden.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik snap je redering dat in de ideale wereld recruiters minimaal evenveel ervaring in development zouden moeten hebben als jullie, maar helaas is dat niet echt realistisch. Dat is ook niet onze job om alles daarvan af te weten (al is een gezonde basis wel vereist!), dan konden we het evengoed zelf doen.
Minimaal evenveel ervaring is overdreven. Het gaat er om dat het lijkt alsof je uberhaupt een minimale inspanning hebt gedaan om over een match na te denken. Desnoods moet je de opdrachtgever beter laten verwoorden wie er gezocht wordt en misschien zelfs nederig toegeven als je niet weet hoe je dat aan bepaalde cv's matcht.

Zoals je nu over ervaring schrijft is een punt dat al eerder gemaakt is. Jij hoeft het helemaal niet zelf te kunnen, zolang je maar het verschil tussen een spits en een keeper ziet.
Wat wel onze job is, is om een netwerk te hebben.
Als je aan iedereen elk berichtje stuurt heb je een weinig efficient netwerk. Geldt voor beide contexten. ;)
Dit is precies het wollige geklets waar ik zou afhaken. In deze quote staat letterlijk niets. Happy talk over mentaliteit en koffiedik kijken. Als je de happy talk achterwege laat, en tevens wel wat meer info over het bedrijf en voorwaarden geeft, is het tenminste in te schatten of het beter kan en wat een morgen kan brengen.

{signature}

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

De meeste recruiters die ik gesproken heb, hebben die basis helemaal niet. Dan zoeken ze iemand die minimaal twee jaar ervaring heeft met Java en nemen ze contact op met mij omdat Java op mijn profiel staat. In mijn geval staat dat er ergens een paar maandjes app-development (wat ook omschreven staat in mijn profiel zelf) en al mijn andere skills hebben vrijwel niks tot helemaal niks met Java te maken. Een beetje recruiter moet dan toch vooraf kunnen inschatten dat ik misschien geen goeie match ben, tenzij die te jaar ervaring optioneel is.

In zijn algemeenheid zoeken veel recruiters volgens mij alleen wat keywords bij elkaar zonder naar context te kijken en schieten vervolgens een ongericht stuk hagel af op de hele verzamelde meute profielen in de hoop dat we iemand hapt. Het feit dat je het iets later in ditzelfde bericht een gebrek aan ambitie lijkt te noemen als mensen niet op je ingaan is wat dat betreft redelijk tekenend. ;)

Topicstarter
Voutloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:31:
[...]
Minimaal evenveel ervaring is overdreven. Het gaat er om dat het lijkt alsof je uberhaupt een minimale inspanning hebt gedaan om over een match na te denken. Desnoods moet je de opdrachtgever beter laten verwoorden wie er gezocht wordt en misschien zelfs nederig toegeven als je niet weet hoe je dat aan bepaalde cv's matcht.

Zoals je nu over ervaring schrijft is een punt dat al eerder gemaakt is. Jij hoeft het helemaal niet zelf te kunnen, zolang je maar het verschil tussen een spits en een keeper ziet.

[...]
Als je aan iedereen elk berichtje stuurt heb je een weinig efficient netwerk. Geldt voor beide contexten. ;)
[...]
Dit is precies het wollige geklets waar ik zou afhaken. In deze quote staat letterlijk niets. Happy talk over mentaliteit en koffiedik kijken. Als je de happy talk achterwege laat, en tevens wel wat meer info over het bedrijf en voorwaarden geeft, is het tenminste in te schatten of het beter kan en wat een morgen kan brengen.
Uiteraard is het een vereiste dat de gecontacteerde persoon matcht met het profiel dat de klant vereist, daar ben ik het volledig mee eens dus daar hoeven we ook niet over te discussiëren.
Het feit dat dat niet altijd gebeurt is een zeer begrijpelijk bron van frustratie.

Om het terug over de voetbalboeg te gooien, Jorge Mendes is verre van een goede voetballer, dat maakt mijn punt duidelijk. (En ja, best dat hij verschil tussen spits en keeper kent ;) )

Wel heb ik geleerd dat het voor jullie essentieel is dat je reeds in het eerste contact een duidelijk beeld krijgt van wat je concreet kan verwachten. Zowel naar salarispakket toe, alsook gedetailleerde jobinhoud, gebruikte technologiëen, bedrijfssfeer, ...
Dat bespreek ik doorgaans in het 2de contact, maar ik wil het heel graag een kans geven.
Bedankt voor de input in elk geval.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 688657 op 11-08-2015 10:54]

• curry684

curry684

Waarschijnlijk hebben jullie op dit moment ook de ideale job, maar van ambitieuze mensen verwacht ik eerder een 'alles kan beter'-mentaliteit.
Ik geloof niet dat ik nog veel promotiekansen heb :+

Topicstarter
curry684 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:58:
[...]

Ik geloof niet dat ik nog veel promotiekansen heb :+
Met als beroep "Baas." zou ik het wel eens met je eens kunnen zijn ;)

• Douweegbertje

Douweegbertje

Uiteindelijk is het ook vrij simpel. Waar geef je het meeste om; je eigen fee zo snel mogelijk verdienen of op een gedegen manier iemand plaatsen. Het niveau van de meeste recruiters is dermate slecht, dat ze even denken snel te cashen om iemand van plek X naar Y te dumpen.

Nu geef je zelf aan dat je iets verwacht namelijk:
van ambitieuze mensen verwacht ik eerder een 'alles kan beter'-mentaliteit.
Nja, als jij zo'n "job opportunity" hebt (om maar met fancy termen te smijten) dan zal iemand heus wel interesse hebben. De vraag is echter, heb je ook daadwerkelijk leuke vacatures of probeer je random mensen te koppelen aan vacatures met daaronder de zin
acquisitie wordt niet op prijs gesteld
Als je aanbod goed is, dan is het allemaal niet zo heel moeilijk.
Prima, maar maak dan ook geen aannames in je bericht naar iemand die er wel verstand van heeft.
Gezien ik bij je ervaring tevens <X> en <Y> zie staan denk ik dat er absoluut mogelijkheden hierin zijn.
Los van dat je denkt dat er een match is, wie geeft aan dat iemand daar ook op zit te wachten? Ik kan HTML, prima zelfs, maar als jij aankomt met een job als front-end dev omdat ik HTML kan.. dan snap je het niet helemaal.
Je hebt niet de volledige kennis, maar je wilt wel statements maken om iemand over te halen dat het bij hem past. Zeer gevaarlijk.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 14:15

OkkE

CSS influencer :+

Mijn ervaring is dat (goede) programmeurs eenvoudig een (nieuwe/andere) baan kunnen vinden, dus een recruiter moet wel met een heel aantrekkelijk aanbod komen, wil iemand daar op in gaan. Het idee dat we “wel willen linken” of tijd/zin hebben in bellen/mailen is dan ook vrij naïef in mijn ogen. Geef in het eerste bericht direct aan wat dit aanbod zo geweldig maakt en wie weet.

Wat een aantrekkelijk aanbod is zal verschillen per persoon en daar voor moet het profiel van die persoon aandachtig gelezen worden en moet een recruiter enigszins verstand hebben van de gevraagde skills en technieken. Dat zal niet altijd eenvoudig zijn, zelfs sommige bedrijven kunnen geen goede vacature schrijven, maar is wel part of the job.

Overigen redelijk off-topic, maar o.a. alle recruiter spam is één van de dingen waarom ik mijn LinkedIn profiel jaren geleden heb verwijderd.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:35

Crazy D

I think we should take a look.

NMe schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:33:
In zijn algemeenheid zoeken veel recruiters volgens mij alleen wat keywords bij elkaar zonder naar context te kijken en schieten vervolgens een ongericht stuk hagel af op de hele verzamelde meute profielen in de hoop dat we iemand hapt. Het feit dat je het iets later in ditzelfde bericht een gebrek aan ambitie lijkt te noemen als mensen niet op je ingaan is wat dat betreft redelijk tekenend. ;)
Ach, als je een bericht krijgt van een recruiter met als enige reden dat ik uit Zoetermeer kom, en hij zocht blijkbaar iemand in Zoetermeer... |:( 8)7

Ik heb op zich niet zoveel moeite met recruiters die berichten sturen, mits ze zoals gezegd maar de moeite hebben genomen om je profiel te bekijken. En dus alleen met iets komen waarbij je op basis van het profiel zou kunnen aannemen dat dat een interessante functie is. Natuurlijk is dat een aanname, maar als jij 15 jaar developers ervaring hebt in C++ is de kans redelijk dat je best interesse zou kunnen hebben voor een C++ functie. De kans dat je dan als VB programmeur aan de slag wil gaan is niet zo bar groot....

Maar, wat dan wel fijn zou zijn, is als je hier een reactie op geeft en aangeeft iets anders te zoeken, dit ook in hun systeem zetten zodat ik:
1. niet meer opnieuw door diezelfde recruiter voor een job wordt benadert waarvan ik al had aangegeven daar niet naar op zoek te zijn
2. collega's van die recruiter ook inzicht hebben in die notitie, en mij ook niet benaderen voor dezelfde soort jobs... of erger, een PHP job terwijl er niets dat met PHP te maken heeft in mijn Linkedin te vinden is

Exact expert nodig?

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
Ik ben geen developer, maar zit in de Test hoek. Echter, daar is ook meer vraag dan aanbod en regelmatig heb ik recruiters in mijn mailbox. 9 van de 10 hebben eigenlijk exact hetzelfde mailtje als jij stuurt Charlotte om mijn aandacht te proberen te trekken (en uiteraard een verzoek om de Linken).

En ook ik negeer ze in 99% van de gevallen. Een enkele keer word ik gebeld, maar dat heeft eenzelfde niveau (en dus afwijspercentage).

Om mijn aandacht te trekken wil ik al in mijn eerste contact duidelijkheid. Wat voor soort functie, welke werkzaamheden, welke branche en duidelijke informatie over het arbeidsvoorwaarden pakket.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:25:
Ik ben zelf headhunter in IT in België, en ik mag zeggen dat dit ook aardig lukt.
"Beste Charlotte,

Ik kwam zojuist uw profiel tegen en dit wekte sterk mijn interesse omwille van je ervaring met IT.
Momenteel heb ik een zeer interessante vacature openstaan als Headhunter bij een zeer gerenommeerd bedrijf op de markt van IT voor bedrijven.

De vergoeding is marktconform met extra's!

En wat zou jij zelf doen als je dit leest?
Zou je reageren?

[Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 11-08-2015 15:38]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:41

qless

...vraag maar...

Oei, Charlotte,

Je zoek methodes zijn nog niet 100%
-Ik heb een LinkedIn profiel,
-Java ervaring,
-Woon in Belgie

En toch nog niks gehoord ;)

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• Bloemkoolsaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Beste xxx,

Wanneer en op welk nummer kan ik u het beste bereiken om dit te bespreken?
Ik negeer berichten als deze. Sterker nog, bij dit bericht gaan mijn alarm bellen af. Zelfs al zou ik om werk verlegen zitten zou ik niet reageren.

Er staan in dit bericht een aantal dingen die `opvallen` (of niet opvallen... want zo'n beetje iedereen maakt deze fouten)
een zeer interessante vacature
Waarom is deze dan interessant voor mij? Hoe weet u wat voor mij interessant is? Iedereen vind dat zijn/haar vacature het interessantse of het beste is.
U zult mij moeten overtuigen dat uw vacature inderdaad interessant voor mij is. Dit moet al bij het eerste contact moment, want, uw bericht is hoogstwaarschijnlijk niet het enige voorstel wat uw kandidaat krijgt.

Als u niet kunt benoemen waarom de vacature interessant is, kan dit in mijn ogen een aantal dingen betekenen:
  1. U weet nier waar u over praat en bent dus niet in staat te beoordelen of dit inderdaad een interessante vacature is.
  2. U heeft iets te verbergen. Dan bent u niet te vertrouwen.
  3. De vacature is niet interessant, en dat weet u.
een zeer gerenommeerd bedrijf
Hiervan kan je hetzelfde zeggen als hierboven. Concreet kunnen benoemen is belangrijk. Bovendien is een `gerenommeerd bedrijf` lang niet altijd een plus punt. Voor mij persoonlijk geld zelfs dat ik absoluut niet voor een groot bedrijf wil werken. Een midden tot klein bedrijf werkt voor mij veel beter.

Veel IT'ers zijn gewoonte dieren (ik in elk geval wel :9 ) en houden niet van verandering. Ik heb een baan waarin ik gelukkig ben. U zult dus heel wat uit de kast moeten halen om mij te overtuigen dat ik over moet stappen.
Houd er rekening mee dat, hoewel persoonlijk salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden niet het enige is wat voor de gemiddelde IT'er belangrijk is bij het kiezen van een baan, meer salaris helpt natuurlijk wel.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De grootste no no blijft toch recruiters die een connectieverzoekje sturen met daarin hun vacature. Connecten doe ik met zakelijke contacten die ik ken. Als je mij een bericht wilt sturen, gebruik dan een inMail. Goed, die zijn niet gratis, maar wanneer een recruiter nog niet eens die paar centen over heeft om met mij in contact te komen, waarom zou ik er dan ook mijn tijd en energie in steken?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Janoz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:41:
De grootste no no blijft toch recruiters die een connectieverzoekje sturen met daarin hun vacature. Connecten doe ik met zakelijke contacten die ik ken. Als je mij een bericht wilt sturen, gebruik dan een inMail. Goed, die zijn niet gratis, maar wanneer een recruiter nog niet eens die paar centen over heeft om met mij in contact te komen, waarom zou ik er dan ook mijn tijd en energie in steken?
Die werden veel gebruikt, tot recruiters er achter kwamen dat ze via invites meteen hun netwerk op linkedin groter maken (naast een hoop vermoedelijk fake profielen). Plus, je kan er niet op reageren om ze te vertellen dat ze toch echt m'n profiel moeten lezen als ze me vertellen dat ze een mooie vacature bij mijn profiel hebben, daar staat immers meerdere malen dat ik geen recruitmentspam wil.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:03

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Bloemkoolsaus schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:00:
[...]

Er staan in dit bericht een aantal dingen die `opvallen` (of niet opvallen... want zo'n beetje iedereen maakt deze fouten)

[...]

Waarom is deze dan interessant voor mij? Hoe weet u wat voor mij interessant is? Iedereen vind dat zijn/haar vacature het interessantse of het beste is.
U zult mij moeten overtuigen dat uw vacature inderdaad interessant voor mij is. Dit moet al bij het eerste contact moment, want, uw bericht is hoogstwaarschijnlijk niet het enige voorstel wat uw kandidaat krijgt.

Als u niet kunt benoemen waarom de vacature interessant is, kan dit in mijn ogen een aantal dingen betekenen:
  1. U weet nier waar u over praat en bent dus niet in staat te beoordelen of dit inderdaad een interessante vacature is.
  2. U heeft iets te verbergen. Dan bent u niet te vertrouwen.
  3. De vacature is niet interessant, en dat weet u.
[...]

Hiervan kan je hetzelfde zeggen als hierboven. Concreet kunnen benoemen is belangrijk. Bovendien is een `gerenommeerd bedrijf` lang niet altijd een plus punt. Voor mij persoonlijk geld zelfs dat ik absoluut niet voor een groot bedrijf wil werken. Een midden tot klein bedrijf werkt voor mij veel beter.

[...]
Volgens mij zijn ze expres zo vaag zodat je niet direct met het bedrijf contact op gaat nemen, dan gaat hun bonus eraan natuurlijk.

[Voor 16% gewijzigd door Afvalzak op 12-08-2015 10:23]

Last.fm | Code Talks

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MueR schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:19:
[...]

Die werden veel gebruikt, tot recruiters er achter kwamen dat ze via invites meteen hun netwerk op linkedin groter maken (naast een hoop vermoedelijk fake profielen). Plus, je kan er niet op reageren om ze te vertellen dat ze toch echt m'n profiel moeten lezen als ze me vertellen dat ze een mooie vacature bij mijn profiel hebben, daar staat immers meerdere malen dat ik geen recruitmentspam wil.
Je kunt zeker wel reageren op een invite, het is even zoeken maar ergens staat een reply-optie.
Kan je nu niet vertellen waar precies, gezien ik nu geen pending invitations heb :+

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afvalzak schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:22:
Volgens mij zijn ze expres zo vaag zodat je niet direct met het bedrijf contact op gaat nemen, dan gaat hun bonus eraan natuurlijk.
Dat vermoed ik ook, maar dat vraagt ook om een conversietest.
Wat nou als er meer lui reageert op een duidelijker bericht, en er helaas ook eentje langs de recruiter heen werkt.. misschien is dat alsnog wel winst voor de recruiter. En het is garandeerd positief voor werkgever, werkzoekende, en alle lui die niet op vage berichten wachten. B)

En als dit zo is, moet een recruiter die transparanter is misschien ook niet enkel voor directe aandracht beloond worden, maar ook een -wellicht kleinere- bonus voor andere nieuwe werknemers die mogelijk dankzij de reclame door recruiter gekomen zijn.

Misschien betaalt bedrijf dan een keertje voor een false positive. Lekker boeiend, je hebt dan toch die o zo schaarse developer erbij?

[Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 12-08-2015 10:51]

{signature}

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:59

t_captain

Moderator General Chat
Anoniem: 688657 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:25:
[...]
Meestal contacteer ik mensen via LinkedIn met een kort bericht over de vacature en de vraag wanneer ik hen zou kunnen bellen om dat verder te bespreken.
Ontdaan van alle omgangsvormen staat hier:

"Hier is een vacature. Wanneer kunnen we deze bespreken?"

Deze aanpak houdt geen rekening met de kandidaat. Staat hij uberhaupt open voor een job / andere job; indien zo, wat voor job zou hij voor open staan, bij wat voor organisatie en op welke locatie?
[...]

Welke zaken in de vacature zijn voor jullie noodzakelijk om te weten voor jullie zouden reageren?
Dat is zeer persoonlijk. Onderzoek LinkedIn, wat is de loopbaan en wat zijn de ambities? Benoem waarom de job aansluit bij de ambities van de kandidaat.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Enige tijd geleden heb ik contact opgenomen met twee recruiters, beide bij een verschillend bedrijf. Deze hebben mijn CV gekregen. Steeds moest ik zelf mailen en bellen om te vragen of er updates waren van hun 'opdrachtgevers'. Ook de naam van de bedrijven kreeg ik niet eens. Het duurde steeds een eeuwigheid. Volgens mij gooien ze alleen maar CV's over de schutting bij hun opdrachtgevers. Als er één hapt, dan is het mooi. Als ze dat niet doen, dan niet.

Dat was dus zonde van mijn tijd. Gelukkig kreeg ik niet veel later de volgende InMail.
Beste <naam>

Zou graag eens met je praten over een vacature bij een <pakket waar ik mee werk> Partner in de randstad.

Ben voor de partner actief op zoek naar een <programmeertaal van pakket> Developer die op korte termijn een het ervaren development team kan komen versterken.

Top club om voor te werken met geweldige arbeidsvoorwaarden top salaris en uitstekende doorgroeimogelijkheden (auto van de zaak, Smartphone en laptop, inhouse trainingen)
Thuis werken in overleg mogelijk, en de mogelijkheid om projecten te gaan oppakken in de USA.

Indien er aan jou kan interesse is in een nieuwe uitdaging vertel ik je graag meer over de rol en de partner.

Met vriendelijke groeten

<naam en info recruiter>
Hoewel op mijn profiel niet vermeld stond dat ik op zoek was naar een baan kreeg ik toch dit bericht. Jammer dat hij vol staat met spelfouten, maargoed.

Ik heb gereageerd, en wat hier staat strookte prima met de daadwerkelijke arbeidsvoorwaarden. In het eerste gesprek heb ik gelijk de naam van de opdrachtgever gehoord, zodat ik ook zelf even kon kijken op de site.

Veel belangrijker echter, is dat hij binnen 10 minuten op elke mail antwoordt, rekening houdt met wensen/eisen en eerlijk is. Ik heb weinig tot geen loze beloftes gehoord en hij hield de vinger aan de pols. Tevens zat hij al zijn klanten flink achter de broek, ik hoefde nooit lang zonder informatie te zitten. Daardoor ben ik met een goede opdrachtgever gematcht, want er zat snelheid in.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• gr33bo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 13:57
even wat voorbeelden van deze week:

Hi XX

Allereerst excuses dat ik jou via deze weg benader. Ik zal vast niet de eerste zijn die dit doet via linkedin, maar toch hoop ik jou enthousiast te maken met het sturen van deze mail!

Mijn naam is XX, carriere coach bij Ruardy Recruitment. Ik heb momenteel een vacature in behandeling die ik je niet wilde onthouden, aangezien deze wellicht interessant kan zijn voor jou!

Voor een semi-overheidsinstelling in Woerden ben ik op zoek naar een ervaren Perfomance Tester. Onze opdrachtgever bezuinigt niet op ICT en er wordt gewerkt in een state-of-the-art technology omgeving. De organisatie is bezig haar dienstverlening te digitaliseren en te optimaliseren! Er staan dus veel uitdagende projecten op de agenda vanwege de integratie van diverse systemen. Er is veel resultaat te boeken en dat maakt het een zeer interessante werkomgeving!
Uitgebreide kennis van bijvoorbeeld JMmeter of andere tools ten behoeve van load-, performance- en stresstesten is wel een must. Tevens de ervaring met TMAP Next, ISEB/ISTQB of een dergelijke testaanpak.

Ik zie in jouw profiel zeker aansluiting. Ik zoek een kandidaat die zijn werk met passie doet en het leuk vindt om iets vernieuwends neer te zetten.

Ik zou graag met jou een kopje koffie willen drinken bij ons op kantoor in Boskoop om de mogelijkheden te bespreken. We kunnen in ieder geval alvast een keertje bellen?

Voor de volledigheid stuur ik je hierbij de link naar de vacature: http://www.ruardyrecruitm...ance-tester-Regio-Utrecht

Fijne dag vandaag!

en

Beste XX,

Voor een klant van CF ben ik op zoek naar een ervaren Tester die ervaring heeft met testautomatisering tooling. Het betreft een klant waarbij ze de propositie hebben neergelegd om aan het einde van dit jaar één van de meest indrukwekkende testomgevingen van Nederland gerealiseerd te hebben. Derhalve ben ik erg benieuwd of jij hier onderdeel van uit wilt maken?

en

Dear XX,

I'm emailing you on Linkedin to check if you are available to consider a job opportunity in Netherlands,Haia.

This job has a rate between 350€ to 400€ per day.

I ask you to send me your CV and mobile phone in order we can discuss this job.

Waiting for your reply.

Kind Regards,

en allemaal krijgen ze geen reactie, waarom omdat ik in mijn profiel een GEEN vinkje heb gezet dat ik geintereseerd ben in een andere baan. Het bevalt me uitstekend waar ik nu zit. Persoonlijk denk ik dat je bij de gewilde beroepen als recruiter weinig success gaat hebben als je alleen via Linkedin werkt.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:22
Bedankt voor je reactie!

Iets in deze aard :
" Beste xxx,

[...]
Zo een berichtje gaat bij mij inderdaad direct naar de prullenbak. Elke recruiter heeft namelijk: Een zeer interessante vacature (zo kan in er nog wel verzinnen) bij een zeer gerenommeerd bedrijf (of gelijkaardige bullcrap). In dat soort berichten hebben met name ervaren mensen helemaal geen zin.

Beste is dat je bondig toch zakelijk naar personen gaat communiceren en dat je ook laat merken dat je duidelijk geen standaardberichtje stuurt en niet eens de tijd hebt genomen om de CV een beetje te bekijken.

Dat zijn mijn grootste ergernissen. Dus 1, het CV van persoon goed bekijken en dat laten merken in je bericht en 2, dat onzin taalgebruik laten zoals zeer interessante vactature, hoog aangeschreven werkgever blabla...

Topicstarter
Bedankt voor je input.

Via welke weg zou volgens jou beter werken?
gr33bo schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:03:
even wat voorbeelden van deze week:

Hi XX

Allereerst excuses dat ik jou via deze weg benader. Ik zal vast niet de eerste zijn die dit doet via linkedin, maar toch hoop ik jou enthousiast te maken met het sturen van deze mail!

Mijn naam is XX, carriere coach bij Ruardy Recruitment. Ik heb momenteel een vacature in behandeling die ik je niet wilde onthouden, aangezien deze wellicht interessant kan zijn voor jou!

Voor een semi-overheidsinstelling in Woerden ben ik op zoek naar een ervaren Perfomance Tester. Onze opdrachtgever bezuinigt niet op ICT en er wordt gewerkt in een state-of-the-art technology omgeving. De organisatie is bezig haar dienstverlening te digitaliseren en te optimaliseren! Er staan dus veel uitdagende projecten op de agenda vanwege de integratie van diverse systemen. Er is veel resultaat te boeken en dat maakt het een zeer interessante werkomgeving!
Uitgebreide kennis van bijvoorbeeld JMmeter of andere tools ten behoeve van load-, performance- en stresstesten is wel een must. Tevens de ervaring met TMAP Next, ISEB/ISTQB of een dergelijke testaanpak.

Ik zie in jouw profiel zeker aansluiting. Ik zoek een kandidaat die zijn werk met passie doet en het leuk vindt om iets vernieuwends neer te zetten.

Ik zou graag met jou een kopje koffie willen drinken bij ons op kantoor in Boskoop om de mogelijkheden te bespreken. We kunnen in ieder geval alvast een keertje bellen?

Voor de volledigheid stuur ik je hierbij de link naar de vacature: http://www.ruardyrecruitm...ance-tester-Regio-Utrecht

Fijne dag vandaag!

en

Beste XX,

Voor een klant van CF ben ik op zoek naar een ervaren Tester die ervaring heeft met testautomatisering tooling. Het betreft een klant waarbij ze de propositie hebben neergelegd om aan het einde van dit jaar één van de meest indrukwekkende testomgevingen van Nederland gerealiseerd te hebben. Derhalve ben ik erg benieuwd of jij hier onderdeel van uit wilt maken?

en

Dear XX,

I'm emailing you on Linkedin to check if you are available to consider a job opportunity in Netherlands,Haia.

This job has a rate between 350€ to 400€ per day.

I ask you to send me your CV and mobile phone in order we can discuss this job.

Waiting for your reply.

Kind Regards,

en allemaal krijgen ze geen reactie, waarom omdat ik in mijn profiel een GEEN vinkje heb gezet dat ik geintereseerd ben in een andere baan. Het bevalt me uitstekend waar ik nu zit. Persoonlijk denk ik dat je bij de gewilde beroepen als recruiter weinig success gaat hebben als je alleen via Linkedin werkt.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Volgens mij staat dat al in zijn post:
[...]
en allemaal krijgen ze geen reactie, waarom omdat ik in mijn profiel een GEEN vinkje heb gezet dat ik geintereseerd ben in een andere baan. Het bevalt me uitstekend waar ik nu zit.
[...]
En daarmee kom ik terug op het punt uit mijn vorige post: verdiep je in de kandidaat en kijk of je goed kunt aansluiten op zijn ambities.

Topicstarter
Ik denk eerder dat " Persoonlijk denk ik dat je bij de gewilde beroepen als recruiter weinig success gaat hebben als je alleen via Linkedin werkt. " als algemeenheid bedoeld is.

Ik ben dus heel benieuwd via welke wegen het voor jullie wel zou werken :)

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Gaat het communicatiemiddel an sich het verschil maken? Je kunt een developer bereiken via LinkedIn, facebook, Twitter, Tweakers, StackOverflow careers, e-mail, telefoon, noem het op.

Ik gok dat het uitblijven van reakties niet komt omdat mensen de berichten niet ontvangen of lezen, maar omdat ze in het bericht geen aanleiding zien om te reageren. Een gemiddelde developer wordt regelmatig benaderd. De boodschap is vrij generiek: "fantastische baan bij fantastisch bedrijf; graag even bellen".

Als een kandidaat goed op zijn plek zit (of in ieder geval zelf die indruk heeft), zul je met een cold call geen interesse wekken voor een overstap. Deze kandidaat kan pas belangstelling gaan vertonen in een nieuwe job als je zijn ambities bespreekt en het gevoel van "goed op zijn plek zitten" weet uit te dagen. Misschien zit iemand niet zo goed op zijn plek als hij denkt, maar heeft hij te weinig buiten de deur gekeken om dat te beseffen. Maar om dat ter discussie te stellen is een relatie nodig, en relaties hebben tijd nodig om te rijpen.

Heel belangrijk is om te analyseren waarvoor je kandidaat eventueel open staat. Social media kunnen hints geven. Een developer die het prima naar zijn zin heeft in zijn huidige job, kan ineens wel belangstelling hebben als de nieuwe job met een internationale verhuizing komt. Een zelfstandige die geen ambitie heeft voor loondienst, kan van mening veranderen wanneer de functie een flinke carrierestap met zich meebrengt. Maar in alle gevallen zijn weerstanden en motivatoren persoonlijk van aard.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee