Volledig mee akkoord!
Het wordt alleen heel moeilijk om het gevoel van 'goed op zijn plek te zitten' uit te dagen als je de persoon in kwestie niet via telefoon kan spreken.
Wanneer ik effectief met iemand spreekt lukt het me aardig om de need te vinden en daarop in te spelen.
Probleem ligt 'm vooral in de stap daarvoor. E-mail en telefoonnummers staan zelden openbaar, wat ik ook zeker begrijp, maar dat maakt het moeilijker om het verschil te maken tussen de 100'en recruiters die dezelfde mensen benaderen.
Het wordt alleen heel moeilijk om het gevoel van 'goed op zijn plek te zitten' uit te dagen als je de persoon in kwestie niet via telefoon kan spreken.
Wanneer ik effectief met iemand spreekt lukt het me aardig om de need te vinden en daarop in te spelen.
Probleem ligt 'm vooral in de stap daarvoor. E-mail en telefoonnummers staan zelden openbaar, wat ik ook zeker begrijp, maar dat maakt het moeilijker om het verschil te maken tussen de 100'en recruiters die dezelfde mensen benaderen.
t_captain schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:47:
Gaat het communicatiemiddel an sich het verschil maken? Je kunt een developer bereiken via LinkedIn, facebook, Twitter, Tweakers, StackOverflow careers, e-mail, telefoon, noem het op.
Ik gok dat het uitblijven van reakties niet komt omdat mensen de berichten niet ontvangen of lezen, maar omdat ze in het bericht geen aanleiding zien om te reageren. Een gemiddelde developer wordt regelmatig benaderd. De boodschap is vrij generiek: "fantastische baan bij fantastisch bedrijf; graag even bellen".
Als een kandidaat goed op zijn plek zit (of in ieder geval zelf die indruk heeft), zul je met een cold call geen interesse wekken voor een overstap. Deze kandidaat kan pas belangstelling gaan vertonen in een nieuwe job als je zijn ambities bespreekt en het gevoel van "goed op zijn plek zitten" weet uit te dagen. Misschien zit iemand niet zo goed op zijn plek als hij denkt, maar heeft hij te weinig buiten de deur gekeken om dat te beseffen. Maar om dat ter discussie te stellen is een relatie nodig, en relaties hebben tijd nodig om te rijpen.
Heel belangrijk is om te analyseren waarvoor je kandidaat eventueel open staat. Social media kunnen hints geven. Een developer die het prima naar zijn zin heeft in zijn huidige job, kan ineens wel belangstelling hebben als de nieuwe job met een internationale verhuizing komt. Een zelfstandige die geen ambitie heeft voor loondienst, kan van mening veranderen wanneer de functie een flinke carrierestap met zich meebrengt. Maar in alle gevallen zijn weerstanden en motivatoren persoonlijk van aard.