Er staat een slordige
10 GW aan offshore wind gepland, bovenop de 6 GW die er al is. Dat is slechts wind.
daan! schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:32:
Uit jouw bron: "By optimizing the production chain, major industrials
aim to reach $150/kWh by the end of 2020." Verder zonder bronvermelding overigens, bij Wikipedia loopt de bron dood.
Waar koop jij een grid storage voor 150 dollar per kWh?
Kosten van tesla (die je wel als bron aanhaalt maar dan de kosten even niet meldt):
Megapack: The 200 kWh/100 kW ESS
costs some $162,000 all-in (a single Powerpack alone costs $47,000 or $470 per kWh), which translates to $810 per kWh for the whole complete system.
Powerwall: In September 2016, Tesla priced the
Powerpack at $445/kWh
Recenter: 748$ per kWh "Cost at around $10,100 installed for 13.5 kWh of usable storage. "
Deze resultaten zijn niet 'cherrypicked' zoals die van jou, dit is wat je vindt als je zoekt.
Nee, het is niet cherry picked, het is een bierviltje berekening. Jij cherry pickt ook prijzen van jaren geleden op een veel kleinere schaal. Je moet het met
voorspellingen doen en niet gewoon de consumentenprijs van vandaag extrapoleren, het is een hele andere orde van grote.
Bovendien is batterijopslag op dit moment een van de duurste vormen. Water is veel goedkoper maar daar reken ik niet mee.
realistisch.. Zucht. Er zijn natuurlijk altijd extreme voorbeelden te vinden, maar als ik zoek op reactoren die extreem boven budget zijn uitgevallen dan kom ik nog onder de 10 miljard uit, ligt er natuurlijk ook aan hoe groot en sterk je de reactor wil hebben.
Zal ik een realistische schatting maken van wat een nieuw ICT systeem kost en dan voorbeelden noemen van de belastingdienst en UWV?

Het zijn geen extreme voorbeelden. Door met slechts 25 miljard euro te rekenen ben ik nog erg pessimistisch, de huidige schatting is 50 miljard pond in de UK (zie link vorige post). 100% van de kerncentrales in aanbouw in Europa hebben hetzelfde soort problemen. En je stapt er ook maar telkens aan voorbij dat er allerlei redenen zijn waarom het hier juist nog een stuk duurder wordt dan in Frankrijk of de UK, zoals dat wij alles moeten inkopen.
Andere vormen van opslag zoals water gaan oneindig mee. Wat is je punt? Het is een combinatie van verschillende technieken die je moet zoeken.
Lees je je eigen bronnen wel? Klinkt als een flamebate maar ik vraag het me serieus af..
Een citaat uit jouw bron: "Een belangrijke beperking van het systeem is dat het vooral voor waterdiepten van rond de 700 m werkt."
Succes met de Noordzee die bij ons 30 meter diep is.
Ook is onderhoud erg praktisch op 700m diepte.
Ik help je hopen dat het een goede optie voor opslag is, maar ik heb ernstige twijfels.
Neeeee, jij maakt er telkens van dat we energie opwekking en opslag helemaal alleen in Nederland moeten regelen. Wij moeten het Europees regelen. Er zijn
verschillende technieken die het heel goed zouden doen in de Noordzee, en er zijn weer andere technieken die het elders goed doen.
Bovendien is opslag ook pas echt iets wat over 10 jaar gaat spelen. De komende 10 jaar moeten we inderdaad eerst maar eens voldoende capaciteit bouwen. De techniek, zowel kernenergie als opslag, is dan weer veel verder. De eerste 70% van onze elektriciteitsvraag duurzaam opwekken is al een hele stap en dat is mogelijk zonder enorme energieopslag.
Het bestaat wel, hoewel het niet op deze schaal is is het allemaal bewezen techniek.
Jammer ook dat je thorium afwimpelt met 'is misschien ooit mogelijk maar er draait helemaal geen reactor' en dan met batterij ideeën komt met voorbeelden die ook ooit misschien mogelijk zijn maar niet in de praktijk bestaan.
Meten met 2 maten?
Jij bent aan het meten met 2 maten, ik kom constant met allerlei voorbeelden en onderbouwingen om de mogelijkheden te laten zien waar jij vanuit de heup op schiet, om vervolgens te roepen: "Ja, maar thorium". Een windmolen, een watermolen, etc. is in feite gewoon super simpel. Een 3 jarige kan je het principe uitleggen en kan met een rietje en wat papier een simpel windmolentje maken, of in zijn zandbak een stuwmeertje maken. Een kerncentrale is gewoon heel, heel veel ingewikkelder. Een kerncentrale die nog niet eens ontwikkeld is duurt gewoon nog heel lang voordat we er ooit iets mee kunnen en het is nog hoogst onzeker of dat uberhaupt gaat lukken.
Ken je de anekdote van het Amerikaanse ruimte programma en het Russische ruimte programma, waar de Amerikanen voor miljoenen een ingewikkelde pen ontwikkelde terwijl de Russen hetzelfde konden met een simpele potlood? Zo moet je deze technieken ook zien.
offtopic:
En ja, ik weet dat dit verhaal waarschijnlijk niet waar is, maar de moraal van het verhaal gaat nog steeds op
Nogmaals, Thorium is nog minimaal 20 jaar in de toekomst en je hebt nog geen eens een poging gedaan om het tegendeel te bewijzen. Als je bijv. op Thorium zoekt op
Wikipedia zie je dat alle voorspelling die daar gedaan worden inmiddels niet gehaald zijn (de Wiki is dringend toe aan een update, maar het onderstreept wel hoe haalbaar de voorspellingen over kernenergie blijken te zijn)
Als je kijkt naar huidige productie van wind en zon dan zitten we in Nederland, België en Duitsland al sinds zondag op maandag nacht met nauwelijks enige energie opwekking. Voor januari redelijke zonneenergie (alsnog weinig dus), maar de wind is zelfs al meer dan 24 uur nagenoeg 0.
Niemand zegt dat we nu al voldoende duurzame energie beschikbaar hebben die voldoende verspreid is. Telkens maar deze stroopop is vermoeiend.
Ondertussen waait het in diezelfde periode relatief dichtbij volop in zowel de Baltische zee als de Golf van Biskaje. Nogmaals, het waait altijd wel ergens.
Dat is nu al niet het geval.
2025 gaat de laatste kolencentrale dicht en de enige reden dat hij niet eerder dicht gaat is omdat wij nou eenmaal beloftes hebben gedaan toen ze gebouwd werden, niet omdat er geen voldoende alternatieven zijn.
Stroopop, en jij hebt nergens aangetoond dat kernenergie binnen 10 jaar een bijdrage kan leveren.
De kolenboer wrijft in zijn handjes bij elke keer dat het over kernenergie gaat. Dan weet hij zeker dat dat geld en energie is die niet naar technieken gaat die hem al binnen een paar jaar van de markt kunnen drukken.
Nogmaals, ik hoop van harte dat er doorbraken komen met betrekking tot kernenergie, en ik hoop dat ik dat nog mag meemaken. Maar we moeten realistische plannen maken en niet rekenen met doorbraken die hoogst onzeker zijn. Dat windmolens de komende jaren nog rustig 2x zo groot kunnen worden en daarmee veel efficiënter en betrouwbaarder is een doorbraak die wel zeker is, dat schaalvergroting en serieproductie de prijzen verder naar beneden gaat brengen is ook zeker. Of er ooit een commerciële toepassing van Thorium of een andere futuristische kerncentrale mogelijk is is dat niet. Het kan wel, ik hoop het wel, maar ik houd er geen rekening mee.
[
Voor 3% gewijzigd door
ph4ge op 24-01-2020 10:21
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"