Vooropgesteld: Ik ben groot voorstander van zonne- en windenergie en zou graag willen dat hier veel meer en veel sneller in wordt geïnvesteerd.
Daarnaast zie ik dat we nog voor het grootste deel afhankelijk zijn van verbranding voor onze energie en dat op het huidige tempo de doelstelling van 70% hernieuwbaar in 2030 absoluut niet gehaald gaat worden. Nog niet eens een beetje in de buurt.
Temeer omdat biomassa niet koolstofvrij is, in vele gevallen is het zelfs vervuilender (en meer CO2 uitstoot) dan gas. Op papier mag Nederland dat als klimaatneutraal rekenen, maar in de praktijk tellen die CO2 moleculen net zo hard mee als de CO2 die uit kolen komt.
ph4ge schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:00:
Het is andersom, ik ben een groot voorstander van duurzaam.

Ik heb weinig principiele bezwaren tegen kernenergie, de praktische en economische nadelen zijn doorslaggevend. Daarom herhaal ik ook steeds dat ik tegen het vervroegd sluiten ben van kerncentrales zolang ze nog rendabel en veilig zijn.
Daar kunnen we het dan over eens zijn, wat Duitsland flikte (kernenergie uitzetten en extra bruinkool stoken) is echt zo ongelooflijk dom qua CO2 en klimaatdoelen.
Het is volstrekt onrealistisch, maar als dat zo zou zijn dan vervallen de meeste belangrijke nadelen, absoluut.
Goed, dus de echte discussie is wat zijn de kosten van nucleaire energie en hoe snel kunnen we hier 1 of 2 centrales bouwen.
Noorwegen zet er ook op in, maar belangrijker is dat Noorwegen met hydro veel energie kan opslaan. Punt is dat het altijd wel ergens waait en dat het goed te voorspellen is.
Opslag in hydro is inderdaad een hele belangrijke factor om zon/wind werkbaar te maken, zonder die opslag zouden we de komende 80 jaar nog fossiele brandstoffen moeten branden.
Het is een combinatie. Voor opgesteld dat gezien de lage prijzen een 100% overcapaciteit nog steeds haalbaar is, er is niet 1 magische oplossing. Het waait statistisch gezien altijd wel ergens in Europa en met energie opslag kan je pieken en dalen prima opvangen. Je hebt het in dit geval echt over extreme situaties. En ja, we zullen moeten accepteren dat er geen oplossing is om binnen 10 jaar al deze extreme situaties zonder fossiele energie op te lossen, we streven naar 70% duurzaam in 10 jaar wat al een enorme vooruitgang is.
70% duurzaam in 10 jaar is een utopie. Ik zou willen dat het zo zou zijn, dan zouden we deze hele discussie niet voeren.
Maar het gaat zo snel niet gebeuren. Niet in 10 jaar en ook niet in 30 jaar.
We zijn nu (meer dan) 20 jaar bezig en hebben het geweldige resultaat van 2% zonne- en windenergie.
Op papier doen we het beter, maar dat komt volledig door wensrekenen biomassa.
Die biomassa is op papier CO2 neutraal, omdat politici dat met elkaar hebben afgesproken.
In de praktijk worden in de VS bossen gekapt met dieselmachines, die versnipperd met dieselmachines, die snippers worden vervoerd met dieselvrachtwagen, en dan op de boot geladen die met bunkerolie (

) de boel naar Nederland transporteren om dan weer naar een centrale gereden te worden.
Uiteindelijk geeft dat een grotere CO2 productie voor die stroom dan gewoon die fossiele brandstoffen branden.
Ook koolzaadolie en andere biobrandstoffen geven een grotere CO2 productie (en milieubelasting) dan fossiele brandstoffen.
2% in 20 jaar.
Ik help je hopen dat we over 10 jaar 70% uit wind en zon halen, maar die kans is nihil.
Nee, mijn conclusie dat gas op korte termijn de minst slechte keuze is. Met of zonder kernenergie verander je daar niets aan. Binnen 10 jaar voegt een kerncentrale niets toe, en dan hebben we fossiel al voor 70% uitgebannen.
Daar wringt de schoen in deze discussie, denk ik.
Dan heb je het over CO2 afvang (...) een kercentrale die bijna 100 euro/mWu kost, maar als je hem op 30% laat draaien richting de 300 euro/mWu kost (waarbij nogmaals bijv. de kosten voor langdurige opslag alsnog bij de samenleving liggen). Voel je vrij om er gaten in te schieten, maar ik zie het niet.
Zou mooi zijn als CO2 afvang maar 50% meer kost, dan konden we alle centrales ombouwen. Ik heb die cijfers nog niet gezien. Lijkt me ook niet realistisch, bovendien geeft dat maar een afvang van ongeveer 85%.
En de kerncentrales standaard op 30% laten draaien is ook niet het voorstel. Variëren tussen de 60% en 100% is veel realistischer, met een gemiddelde van 80% vallen die extra kosten dus wel mee.
Zonne-energie is ook duurder dan gas, dat ook maar niet meer doen dan? Of is CO2 reductie belangrijker?
Dat heb ik nergens bestreden, maar je gaat voorbij aan de snelheid waarmee de techniek zich ontwikkelt. Hier zitten windmolens van 30 jaar oud tussen. Dat zijn windmolens met turbines van minder dan 0,5 MW, nu is dat 12 MW om maar even een voorbeeld te geven hoe snel die techniek zich ontwikkelt.
Klopt, daarom noem ik ook de 45%, dat zijn recente windparken. De cijfers van 60% zijn op dit moment de maximale waardes die investeerders worden voorgespiegeld. Het is geenszins zeker dat dat ook in Nederland haalbaar is.
Nogmaals, een techniek die zich zo snel ontwikkelt moet je niet afrekenen op oude projecten.
Maar afgaan op projecties is ook niet eerlijk.
Verder snap ik niet waarom je zo sceptisch bent tegen wind, maar niet tegen kernenergie.
Ik ben absoluut niet sceptische tegen wind. Ik vind het een geweldige techniek die op veel grotere schaal gebruikt zou moeten worden, met name op zee! Ik denk dat het goedkope, redelijk betrouwbare, en schaalbare vorm van energie kan leveren.
Ik vind dat de overheid hierin een leidersrol moet pakken en de ontwikkelingen moet versnellen, op dit tempo gaan we namelijk geen enkele klimaatdoelstelling halen, ook niet 10 of 20 jaar na verstrijken van de termijn.
Maar hoe zie je een flexibele inzet dan voor je? Binnen 15 jaar (optimistisch realistische termijn voor de bouw van een nieuwe kerncentrale) zullen we weken op rij geen kernenergie nodig hebben omdat we dan het land volledig op duurzame energie kunnen laten draaien.
En hier zijn we weer terug in sprookjesland. Ik help je hopen dat dat gebeurd, maar die kans is nihil, zelfs met verdubbeling van de huidige initiatieven. (biomassa niet meegerekend uiteraard)
First of all, nogmaals, ik zie niet wat Duitsland hiermee te maken heeft.
Wij importeren kolenstroom uit Duitsland. Dan kunnen wij wel schijnheilig de kolencentrales sluiten, voor het klimaat maakt het niets uit waar die kolen verbrand worden.