Toon posts:

MSI moederbord dood of processor ?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een kennis een pc-tje gekregen die het niet meer deed. Specs: MSI K7T Pro2 vers1 (133) moederbord , Athlon thunderbird 850 , 128mb(133) en een standaard 16 mb agp videokaartje.
Volgende probleem:
Bij het inschakelen start heel even de fan van de cpu op en vervolgens gaat de heleboel dood (ook de voeding). Nogmaals inschakelen doet helemaal niks ook niet na het los en vast koppelen van de voeding/220. Als ik de bios reset doet hij weer hetzelde. Tot nu toe geprobeerd:
Voeding en geheugen omgewisseld --> geen sucses.

Na uitvoerig de search te hebben gebruikt begrijp ik dat dit nogal een bagger bordje is. Maar hoe kom ik er nu achter of het de cpu of het moederbord is. Is het zo dat als de cpu kapot is hij toch moet blijven draaien (cpufan en moederbord?).??

:?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
sommige dingen kan je beter uittesten dan discussieren. Ik zou zeggen regel een cpu en kijk wat ie daarmee doet. Dat ie gelijk uitvalt kan op kortsluiting stuiten. of iets waarmee het mobo niet blij is, of er is gewoon iets stuk, moeilijk te zeggen dus.

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Probeer een ander processor of ander mobo als je dat kunt...

Zo kun je bepalen waar het euvel ligt...

Greetz MrBaaco

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Als een cpu kapot is blijft het systeem toch altijd wel gewoon aan, als het überhaupt aan gaat.
Ik denk dat het aan het moederbord ligt. Maar het kan ook andere oorzaken hebben. Een leeg bios batterijtje kan de oorzaak zijn, of een vastzittende powerknop/stekkertje, of een ander defect stuk hardware enz.
Haal eens alle stekkertjes en hardware los en alle kaarten eruit en kijk eens of hij dan aan blijft (aanzetten kan dan door de pinnetjes op je mobo door te verbinden met bijv een schroevendraaier). En probeer anders eens een ander mobo, dan weet in ieder geval of je het bij het mobo moet zoeken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit is niet het standaard probleem van de K7T pro. De symptonen die je beschrijft duiden op overbelasting, kortsluiting, of je voeding is gewoon hartsikke dood

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 2 voedingen gebruikt en deze ook allebei gestest op mijn eigen systeem. Deze zijn gewoon goed. Als je trouwens goed leest krijgt het mobo even stroom dus harstikke dode voeding kan niet. Ik was eigenlijk al zover dat het of het mobo of de cpu was.

De vraag van rene59 blijft voor mij nog open:
Als een cpu kapot is blijft het systeem toch altijd wel gewoon aan, als het überhaupt aan gaat.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, een systeem blijft aanstaan als de CPU dood is. Heb zelf een K7T pro gehad met een dode TB1400, dus ik kan je garanderen dat dit type aan blijft.

dat het moederbord even stroom krijgt zegt niks. In een voeding zitten verschillende 'kanalen' voor verschillende voltages (3,3 en 5 vaak gecombineerd). Als de 5 (volts lijn) bv stuk is (of 1 voltage regulator), dan kan ie het niet aan en valt ie gelijk weer uit

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2003 10:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Okee maar 2 voedingen die het op andere systemen wel doen ??

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien mis ik iets maar heb je al op kortsluiting gecontroleerd? Mobo uit de kast ofzo...

dat het je voeding niet was was al duidelijk, die 2e opmerking dernet was effe algemeen

Verwijderd

ik denkd at de topic naam al genoeg zegt MSI (N)
Gewoon opsturen voor garantie je hebt tioch 3 jaar, weinig bordjes van MSI houden het 3 jaar vol ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

blaat :/

de enigste waarvan ik weet dat ie het slecht doet is de K7T, maar de rest is puik in orde. MSI bordjes kunnen dus makkelijk langer dan 3 jaar meegaan.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 10:41

NBK

Weercam-Avatar

Ik zou het moederbord gewoon even helemaal uit de kast halen, schoonspuiten met perslucht en hem dan ff los proberen (gewoon op je bureau leggen) met alleen CPU en mem. Als ie begint te piepen om een VGA kaart is het bord waarschijnlijk goed anders is of je moederbord of geheugen of proc dood...
p.s.
Ik draai al heel lang MSI (classic athlon 550 en een athlon XP palonium 1800+) nog geen problemen gehad...wil nu de MSI K7N2-Delta...

[ Voor 20% gewijzigd door NBK op 09-05-2003 11:03 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:42
Dit lijkt mij toch wel vrij veel op het standaard probleem met deze moederbordjes, ik had namelijk (ongeveer) dezelfde symptomen. Kon gelukkig het bordje RMA-en naar msi en heb em gerepareerd teruggekregen.
Heeft te maken met een chipje dat de spanning regelt dat te heet wordt, kijk ook eens of de condensatoren op het mobo niet zijn gaan lekken of 'ontploft' zijn.

wat topics:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/571758
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/571595
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/500046

[ Voor 56% gewijzigd door Emcee op 09-05-2003 11:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bord uit de kast maar hij zit nog wel op het metalen deel. (Schuifsysteem). Ik ga vanavond het bord daaraf halen en dan zonder vga kaart proberen. Geheugen is ook al verwisseld zonder resultaat.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Standaard probleem van MSI idd... Bovendien gaan CPU"s niet zomaar dood, tenzij je voeding ofzo zwaar brak/dood is...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dit is het standaard probleem niet, standaardprobleem is 4 rode leds...

Verwijderd

Dit lijkt dus wel op het standaardprobleem bij dit moederbord. Eerst wil ie nog wel eens booten (en loopt snel daarna vast, terwijl de core spanning veel te laag is), later doet ie helemaal niets meer. Gewoon opsturen dat ding.

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:45

RumaNoV

Folding

Ik heb nu ook een kapot msi moederbord, een msi kt7 pro 2a. Maar ik weet niet hoe ik dat ding moet RMA'en. Kan er mij iemand meer info/ervaringen geven?

Verwijderd

Heb hetzelfde moederboard, gelukkig geen problemen :) . Problemen worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de regulator voor de voedingsspanning van de CPU. Boardje valt nog binnen de 3 jaar, dus ik zou hem opsturen.

• Longbeard
  • Laatst online: 20:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

RumanoVVV schreef op 09 mei 2003 @ 13:51:
Ik heb nu ook een kapot msi moederbord, een msi kt7 pro 2a. Maar ik weet niet hoe ik dat ding moet RMA'en. Kan er mij iemand meer info/ervaringen geven?
MSI Garantie
Mocht U onverhoopt als eindgebruiker voor het feit komen staan dat uw leverancier, als firma, niet meer bestaat dan is er een mogelijkheid voor eventuele reparatie door Mystar. Neem dan contact op met Mystar Customer service. Een zending moet dan voldoen aan alle bovenstaande eisen. Niet ESD-veilig verpakte producten worden niet ter reparatie aangenomen. In geval van beschadiging, bijv. afgebroken componenten of beschadigde traces, wordt het product niet gerepareerd. De eindgebruiker dient de heen en terug transportkosten te betalen. Ook dient een kopie van de aankoop bon te worden toegevoegd. We proberen de retourtijd zo kort mogelijk te houden, maar omdat dit buiten het normale proces om gaat garanderen we geen retourtijd. Dit aanbod geldt niet voor handelaren.
e-mail: market@msi-computer.nl
TEL: 31-40-267-6600

• yeroen1979
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

Kijk eens of de cpu fan wel op fan 1 aansluiting staat! Of misschien is deze fan niet goed meer en krijgt deze aansluiting geen goed signaal meer door. De meeste mobo slaan uit als er geen signaal van fan1 aansluiting wordt verkregen!

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MSI K7T pro doet dat niet

• bolluserectus
  • Laatst online: 22-04 20:05
Je kunt ook met een truucje de BIOS opnieuw flashen. Wil wel eens werken.
Je moet het even op zoeken op www.msi.com.tw.
Maar het gaat in de trend van flashutil.exe + bios.bin op een flop in de drive.
ctrl-home inhouwen en aanzetten..

Heeft dit bord geen D-led?

Actions speak louder than words

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het bord gaat niet eens aan dus hoe wil je het BIOS flashen :? 8)

• bolluserectus
  • Laatst online: 22-04 20:05
Met een truucje?? Zoals ik al zei??? Heb je al gekeken op de website?? Voor je mij afspuugt???
Sorry, maar hier raak ik frustie van..

Je hebt trouwens een ontzettende lame sig..
SPAM noem ik dat gewoon..
Denk er eens over om die te veranderen..

[ Voor 31% gewijzigd door bolluserectus op 09-05-2003 17:14 ]

Actions speak louder than words

• Longbeard
  • Laatst online: 20:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Een bekend MSI probleem. :(

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/K7T_Pro.jpg

Rechts van de socket onder de drie condensatoren zitten vier kleine vierkante chips. Deze vormen bij de K7T Pro en de K7T Pro 2 een bekend probleem.
Kijk eerst of ze misschien schuin zitten. De soldeer is dan zacht geworden en de chips zijn verschoven.
Een ander probleem kan de voltage controller vormen, deze chip zit tussen de vier eerder genoemde chips en power-connector. Controleer deze chip wanneer je de computer opstart of hij niet, heel snel, erg heet wordt. {Tip TD MSI}
Volgens MSI zijn is er een aantal chips geweest die heel erg snel heel erg heet werden, en zodoende heel erg snel kapot gingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Longbeard op 09-05-2003 17:06 ]

Verwijderd

dual-zip schreef op 09 May 2003 @ 11:40:
dit is het standaard probleem niet, standaardprobleem is 4 rode leds...
DIT IS WEL HET MSI PROBLEEM!!! :( :( :(
Vele types zijn niet uitgerust met D-leds!!
Deze symptomen komen mij maar al te bekend voor....9 van de 10 keer is de cpu prima in orde maar heeft het moederbordje het begeven.Om precies te zijn....Meestal zijn het de voltageregulators met bijbehorende componenten(elkos)
Het enige wat je kunt doen is garantie claimen of gewoon vervangen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wel of niet het msi probleem? whatever. de k7t pro series heeft echt niet alleen het rode ledjes probleem hoor. die dingen zijn gewoon echt aan alle kanten prut. of het nou rode ledjes zijn, of geplofte elco's of geplofte voltage regulators, feit is gewoon dat er een ontwerpfout in die dingen zit van hier naar tokio. en ja, ik heb het allemaal gehad met die klotedingen.

en het is niet alleen de k7t pro trouwens. de k7t pro 2(a) en volgens mij ook de turbo hebben er last van.

misschien hebben ze nu wat bijgeleerd, maar ik geloof er niet meer in. het heeft mij al genoeg hoofdbrekens gekost.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jah, maar de veel mensen hebben de neiging om alle defecten/problemen die op treden bij een bord uit de K7T serie af te schuiven als 'standaard', en dat klopt niet!

Verwijderd

dual-zip schreef op 10 mei 2003 @ 00:41:
Jah, maar de veel mensen hebben de neiging om alle defecten/problemen die op treden bij een bord uit de K7T serie af te schuiven als 'standaard', en dat klopt niet!
Jij beweerd dar 4 rooie leds standaard probleemen voor msi zijn....en dat is niet zo.
Het gaat er om dat zijn mobo het niet doet.En dat is wel een standaard msi probleem.De k7t serie is niet helemaal fijn en dat heb ik zelf helaas maar vaak genoeg ondervonden.9 van de 10 keer heeft de stroomvoorziening naar de cpu het begeven.dit geeft over het algemeen maar 1 symptoom. De pc start niet op.
of fans of harde schijven nu wel of niet lopen het hoofdsymptoom blijft het zelfde.

Verwijderd

Ben nu thuis (zelfde kerel,andere naam)

Heb zojuist het hele bord uit de kast/schuiflade gehaald. Dit maak geen verschil
VGA kaart verwijderd. Ook dit maakt niet uit.

Dus zijn we aanbeland aan the final 3, Bord , CPU , Geheugen.
Geheugen hebt ik ook al gewisseld dus zal het wel niet zijn.

Als ik de CPU er afhaal en spanning op het bord zet wat zou er dan moeten gebeuren ??

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Dan zou hij gewoon aan moeten gaan en aan moeten blijven.

Verwijderd

en dan krijg je wat error lampjes etc ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oké, zoals Dual Zip aantoonde is dit onderwerp wel erg uitgekauwd ..
Er valt gewoonweg niks meer te kauwen, dicht dus :)

Topicstarter: de symptomen zoals je beschreef (het slechts eventjes aanslaan van de fans) duidt op een brakke voeding, kortsluiting ergens, een dooie mobo of een hangende resetknopje. Maar dit had je ook kunnen uitvinden door gewoon even in de FAQ/sticky van dit subforum te kijken. Ze verwijzen allebei naar de handige Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Doe er je voordeel mee :) (zelf denk ik idd ook dat de mobo gewoon naar de grootje is :z )

/kansloos

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 10-05-2003 13:08 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.