[F1 2026] Race 3 GP van Japan Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 41.502 views

Onderwerpen

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Erazzzer

Fear me, I'm German!

D-Ed schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:42:
[...]
De cijfers op streaming etc. zijn leuk maar legere tribunes zal men gaan voelen.
Tot nu groeien de kijkcijfers en waren alle races nog uitverkocht. Dus ook de sponsoren maken zich niet druk, de sport blijft groeien en de omzet blijft maar stijgen.
En ja, de rijders zijn vocaal, net als een deel van de fans. En de regels zullen aangepast moeten worden. Maar dat heeft met de veiligheid te maken. Uiteindelijk zal er een oplossing komen.
Maar het percentage elektrificatie zal niet minder worden. Dat zal in de toekomt alleen maar meer worden en uiteindelijk zal ook F1 volledig elektrisch worden. Want heel simpel, verbrandingsmotoren houden op met bestaan aankomende decennia.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:56
Erazzzer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Tot nu groeien de kijkcijfers en waren alle races nog uitverkocht. Dus ook de sponsoren maken zich niet druk, de sport blijft groeien en de omzet blijft maar stijgen.
En ja, de rijders zijn vocaal, net als een deel van de fans. En de regels zullen aangepast moeten worden. Maar dat heeft met de veiligheid te maken. Uiteindelijk zal er een oplossing komen.
Maar het percentage elektrificatie zal niet minder worden. Dat zal in de toekomt alleen maar meer worden en uiteindelijk zal ook F1 volledig elektrisch worden. Want heel simpel, verbrandingsmotoren houden op met bestaan aankomende decennia.
Geloof het maar niet te hard. voorlopig is er voor heel veel autosporten geen vervanger (niemand kijkt naar FE om maar een voorbeeld te geven). de oude hardcore fans gaan uitwijken naar andere sporten met ICE motoren. Ook in het echte leven gaat er nog heel lang vooral met ICE gewerkt worden.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
uchiha tijntje schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Als je enthousiast over iets bent is het altijd leuker om dat met een community te bespreken en te delen. Dus die comments kunnen wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.

Net zoals hier op GoT. Leuk om elkaars hobbies met elkaar te kunnen delen.
True.
Maar stop je dan met kijken als er iemand negatief reageert? Of negeer je die comments dan gewoon? Of als het heel veel gebruikers zijn die negatief reageren, ga je dan op zoek naar een andere plek? Ik ga m'n kijkplezier echt niet laten vergallen door wat comments op een clip / posts op een forum whatever.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]

Waar zie je dat de kijkcijfers groeien? Zijn die al gedeeld? Ze verstoppen nu al de timing, live beelden als de batterij leeg is, tonen zelfs de Q lap niet eens door ‘technische problemen’ en de reporters doen net alsof er echte spanning op de baan te beleven is terwijl de meeste coureurs nogal mopperen tijdens en na de race / quali.

Bovendien is een groot deel van die tickets natuurlijk al tijd geleden verkocht en online is heel veel onvrede te zien. Je kunt mij niet wijsmaken dat dit geen negatief effect heeft op sponsoren en omzetten.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:12
Dat zal in de toekomt alleen maar meer worden en uiteindelijk zal ook F1 volledig elektrisch worden. Want heel simpel, verbrandingsmotoren houden op met bestaan aankomende decennia.
Met de huidige netcongestie ga ik het einde van de benzineauto niet meemaken, als deze F1 mij warm moet maken voor een EV dan rij ik tot mijn oude dag fossiel... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
En ja, de rijders zijn vocaal, net als een deel van de fans. En de regels zullen aangepast moeten worden. Maar dat heeft met de veiligheid te maken.
Nee, nee. De FIA was altijd al van plan om na de eerste races een evaluatie te doen. Met het wegvallen van Bahrein en Saoedi Arabië is dat moment "nu". Maar het is zeer zeker niet de bedoeling om overhaast conclusies te trekken en aanpassingen te doen.

Oftewel: dat zal wel net zo gaan als de wijzigingen aan de vleugels. Monitoren, monitoren, monitoren. En dan ruim een seizoen later met een nutteloze wijziging komen.
Maar het percentage elektrificatie zal niet minder worden.
Het probleem is niet de elektrificatie. Het probleem is hoe het gedeployed en geregenereerd wordt. Je kunt prima 50/50 doen en accepteren dat de auto's nog maar 250KM/u rijden de komende jaren i.p.v. 300+. Maar dat willen ze natuurlijk ook niet want dat is niet spectaculair genoeg.
Dat zal in de toekomt alleen maar meer worden en uiteindelijk zal ook F1 volledig elektrisch worden. Want heel simpel, verbrandingsmotoren houden op met bestaan aankomende decennia.
Net zoals paardrennen niet meer bestaat na de introductie van de auto, oh wacht.
Daarnaast is de verbrandingsmotor het probleem niet. Het probleem is wat er verbrand wordt. En dat is nu al "klimaat neutrale" benzine.
En volgens mij is de EU ook al lang aan het terugkrabbelen v.w.b. het hele elektrische auto verhaal. Onhaalbaar dat er (vanaf 2030?) geen auto met verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Zo ver is de techniek nog niet. Een techniek waarop de pinacle of motorsport juist achter loopt. Want hybride auto's waren er al lang voordat F1 er mee kwam. En volledig elektrische auto's zijn er ook nu al en is F1 niet voor nodig. En daarnaast is er al een FIA raceklasse met de exclusieve rechten op 100% elektrisch (of is die exclusiviteit intussen afgelopen?).

• Bvanham
RobertMe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:00:
[...]

En volgens mij is de EU ook al lang aan het terugkrabbelen v.w.b. het hele elektrische auto verhaal. Onhaalbaar dat er (vanaf 2030?) geen auto met verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Zo ver is de techniek nog niet. Een techniek waarop de pinacle of motorsport juist achter loopt. Want hybride auto's waren er al lang voordat F1 er mee kwam. En volledig elektrische auto's zijn er ook nu al en is F1 niet voor nodig. En daarnaast is er al een FIA raceklasse met de exclusieve rechten op 100% elektrisch (of is die exclusiviteit intussen afgelopen?).
Sterker nog, eigenlijk alle traditionele merken zijn weer volop in de ontwikkeling van de ICE gekropen. Een EV is leuk voor iemand die transport zoekt meer niet.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

De teams moeten ook niet ineens hypocriet gaan doen.

Vorig jaar April werd er al geopperd door de FIA om de electriciteit te limiteren op 200kw om zo het probleem op lange rechte stukken deels te voorkomen.

https://racingnews365.com...th-american-politics-quip

De reacties toen van de teams spreekt boekdelen. De fabrikanten en met name mercedes hebben dit mede zelf veroorzaakt!

Sys Specs

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bvanham schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:08:
[...]

Sterker nog, eigenlijk alle traditionele merken zijn weer volop in de ontwikkeling van de ICE gekropen. Een EV is leuk voor iemand die transport zoekt meer niet.
Laat dat nou net 99,9% van het gebruik van een auto zijn ;)

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Erazzzer

Fear me, I'm German!

[...]
Een EV is leuk voor iemand die transport zoekt meer niet.
Inderdaad. Zo'n Skoda Octavia station rij je niet voor transport, maar voor de ultieme rijbelevenis. Stukken beter dan die snel accelererende EV's

• hoevenpe
Shinji schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:16:
Laat dat nou net 99,9% van het gebruik van een auto zijn ;)
Een EV is handig voor de happy few met eigen oprit en laadpaal, elke avond vol voor 22ct per kWh. De rest van Nederland is aangewezen op dure openbare palen die steeds vaker afgeknepen worden en 'kleeftarief' hanteren.

Dit is het verkeerde draadje, maar ik durf te stellen dat hybride te toekomst heeft.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:19

JB

Cédric roelt!

Als Toto in de pers gaat zeggen dat het pure racing is, weet je wel genoeg. Een en al lobby om weer mee te kunnen doen. Ik hoop dat MCL beter mee komt, maar dat zal wel niet. Dan is het te hopen dat ANT gewoonweg beter blijft dan RUS, want zodra die Mercedes weer in vrije lucht zit, is ie weg. Waar kennen we het van?

Mijn boefje is liev!

• hoevenpe
Erazzzer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:18:
Inderdaad. Zo'n Skoda Octavia station rij je niet voor transport, maar voor de ultieme rijbelevenis. Stukken beter dan die snel accelererende EV's
Skoda Octavia combi rijder hier, rijdt heerlijk op euro95 :P

• JB

JB

Cédric roelt!

hoevenpe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Skoda Octavia combi rijder hier, rijdt heerlijk op euro95 :P
Das net als de RB een boot op wielen :> :+

Mijn boefje is liev!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
[...]

Ze steken vooral hun energie in een lobby om de politiek te overtuigen dat elektrificatie niet de juiste weg is. Ik zie het eerder als de laatste stuiptrekkingen van de auto-industrie die de EV boot dreigen te missen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• hoevenpe
JB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:21:
Das net als de RB een boot op wielen :> :+
offtopic:
Wel een heel ruime boot, gewoon 1 op 18 bij 130 en geen clipping op de A12... _/-\o_

• Shinji
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Een EV is handig voor de happy few met eigen oprit en laadpaal, elke avond vol voor 22ct per kWh. De rest van Nederland is aangewezen op dure openbare palen die steeds vaker afgeknepen worden en 'kleeftarief' hanteren.

Dit is het verkeerde draadje, maar ik durf te stellen dat hybride te toekomst heeft.
Je begint er zelf over hè ;) en ik zeg niet dat de markt geschikt is om nu voor iedereen een EV te kunnen doen. Maar je stelling was dat een EV leuk is als je alleen transport zoekt. Alleen bijna al het gebruik van auto's is transport.

Ik zou het helemaal mooi vinden als alles elektrisch is zodat er prima ruimte is qua uitstoot enzo voor een paar gelukkige hobbyisten om met hun V12s, oldtimers en dus ook de diverse races klassen te rijden op fossiel.

[edit]
Ik dacht even dat je oorspronkelijke poster was waar ik op reageerde. Zag later dat het niet zo was maar geen zin om de hele post om te bouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 29-03-2026 18:37 ]

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-04 23:32
Bvanham schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:15:
[...]

Jongeren kijken niet, die flashen er doorheen. Die hebben de aandachtsspanne niet om 1,5 uur strategie te volgen dan zijn ze al 40 clips verder.
_O- dan moeten we deze regels houden hoor, zo kijk ik momenteel de races omdat er geen zak aan is. Voel ik me iig weer jong.

Vorige seizoenen zat ik met 3 schermen te kijken 1 op de main race, 1 op de onboard en het tijdenscherm ernaast. Nu is het op mn foon continue skip tot er iets noemenswaardig gebeurt. :'(

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Shinji
  • Nu online
Bastie-88 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:37:
[...]

_O- dan moeten we deze regels houden hoor, zo kijk ik momenteel de races omdat er geen zak aan is. Voel ik me iig weer jong.

Vorige seizoenen zat ik met 3 schermen te kijken 1 op de main race, 1 op de onboard en het tijdenscherm ernaast. Nu is het op mn foon continue skip tot er iets noemenswaardig gebeurt. :'(
Ja, gelijk al vanaf de eerste race? Ik heb het idee dat mensen de spanning van het einde van een seizoen nu vergelijken met de eerste paar races en dat vertekend wat denk ik. Ik denk dat als eind dit jaar in Abu dhabi er 3 coureurs zijn die op 5 punten van elkaar staan de spanning, zeker onder de fans van die coureurs, ook flink zal zijn. Net als vorig jaar met Verstappen, Norris en Piastri.

De eerste paar races staat er gewoon nog minder op het spel.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Shinji schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Ja, gelijk al vanaf de eerste race? Ik heb het idee dat mensen de spanning van het einde van een seizoen nu vergelijken met de eerste paar races en dat vertekend wat denk ik. Ik denk dat als eind dit jaar in Abu dhabi er 3 coureurs zijn die op 5 punten van elkaar staan de spanning, zeker onder de fans van die coureurs, ook flink zal zijn. Net als vorig jaar met Verstappen, Norris en Piastri.

'Als iemand dit leuk vindt, dan weet je echt niet waar racen om draait'

• Shinji
  • Nu online
Frappuccino schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:43:
[...]

'Als iemand dit leuk vindt, dan weet je echt niet waar racen om draait'
Uhm, ik denk dat je de verkeerde quote, ik zie niet echt een verband met wat ik schrijf.

• Bastie-88
Shinji schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Nee eerste race nog wel "klassiek" maar halverwege mee gestopt. Het leuke van het tijdenscherm was het meerekenen wanneer iemand mogelijk iemand kon bijhalen, de onboard gaf een beetje weer hoe de banden het hielden. Zo kon je een beetje de race mee voorspellen. Maar dat is met deze regels om zeep.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06

AvK

Ready Set Go

Mijn samenvatting van het weekend voor wat het waard is.
Ik heb drie leuke en interessante vrije trainingen gezien. Der gebeurde genoeg en er was genoeg 'af te lezen'.
De kwali was dan weer wat minder om de bekende redenen (je kunt niet tot de max).

Nu komt het vloeken in de kerk gedeelte.......
En toch was het schouwspel van de race (als je om de jo jo inhaal acties heen kijkt) best leuk. Ook buiten die nieuwe k#dt regels om is er best veel goed racen te zien.

Ik blijf erbij dat als we een aantal races verder zijn het beter gaat worden. En de kritiek van de coureurs is helemaal terecht. Daar sta ik achter. Maar nogmaals het gaat beter worden. Zeker nu er een kleine 5 weken is om alle data te gaan begrijpen, en de FIA waarschijnlijk een aantal aanpassingen gaat doen, ze moeten wel.
Verder wijt ik het ongeluk van Bearman geheel aan de nieuwe regels. Zijn geluk was dat het daar, op die plek en in die bocht gebeurde. Je moet er niet aan denken dat iets dergelijks op bijvoorbeeld Baku zou gebeuren. Dan heb je kans op zwaar gewonden of erger.

Ergo: Ik kijk het voorlopig nog een poosje aan.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Shinji
  • Nu online
JB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:23:
Zelfs debriefing is kunstmatig. Wat een droevigheid…;

[X]
Wat ik ook wel bijzonder vind, hij doet een beetje alsof die zonder die safetycar de GP gewonnen zou hebben. Maar volgens mij was Piastri net zo goed slachtoffer van de timing, dus dan had die daar in elk geval voor moeten komen. Dat heeft die ook verzaakt.

• JB

JB

Cédric roelt!

Shinji schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Wat ik ook wel bijzonder vind, hij doet een beetje alsof die zonder die safetycar de GP gewonnen zou hebben. Maar volgens mij was Piastri net zo goed slachtoffer van de timing, dus dan had die daar in elk geval voor moeten komen. Dat heeft die ook verzaakt.
Deze vat het goed samen… je vraagt je af hoe hij überhaupt een fanbase kan hebben :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YgZpVtPIxLe_Sa14HHGZDfhTxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLHisGpZU3dCdXn1iybCm9fl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Martinspire

Awesomeness

Ik vind het ongeluk met Bearman lastig in te schatten. Ik vind het vooral van Colapinto raar dat ie op het laatste moment naar links ging, want dat is de reden dat het bij Bearman helemaal de mist in ging imo. Maar verder moeten we ook kijken naar waarom Colapinto daar ineens zonder batterij zat. Wat heeft ie ervoor gedaan dat dit een probleem was? Hij had daarvoor toch de hairpin gehad, dan zit je toch weer vol (genoeg) ?

Martinspire - PC, PS5, XSX

• RobertMe
Martinspire schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:17:
Maar verder moeten we ook kijken naar waarom Colapinto daar ineens zonder batterij zat. Wat heeft ie ervoor gedaan dat dit een probleem was? Hij had daarvoor toch de hairpin gehad, dan zit je toch weer vol (genoeg) ?
En na de hairpin komt weer een recht stuk, dus gaat die ook weer leeg. En voor spoon zullen ze niet echt remmen en dus "natuurlijk" kunnen opladen (als in: ze remmen niet hard af op de motor). En daarna komt een heeeel lang recht stuk. Dat wat je opwekt in de hairpin moet je het dus mee doen tot de triangle chicane. Dus "liever" dat je dan toch maar wat (super)clipping doet onderweg naar spoon zodat je voor het rechte stuk ook weer voldoende hebt.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:19
-tom-562 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:48:
Die heb ik dus net terug gekeken :P ik kon mij er zelf niet aan zetten om er ~1,5 uur naar te kijken. Ik ben blij dat ik mijn accountant gedeeld heb iig... Wat een schijnvertoning allemaal.
Beetje random, zo'n mededeling in het f1 topic, maar wel slim. Accountants kunnen best duur zijn, maar een goede verdiend zichzelf weer terug :p

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 29-03-2026 20:31 ]

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:22
Een brake test geven was altijd zo ongeveer het ergste wat een coureur kon /kan doen.
Met zulke snelheden wil je niet dat iemand waar je het niet verwacht op de racelijn remt of flink snelheid verminderd.
Coureurs moeten elkaar daarin kunnen vertrouwen. Dat is altijd zo geweest en werd niet voor niets met flinke penalty bestraft als je het wel deed (/doet)

Nu heeft de FIA het eigenlijk ingebouwd en onderdeel van het "spel"' gemaakt. Je kunt op het einde van het rechte stuk niet meer vertrouwen op de coureur voor je die op een normaal punt remt. Hij kan zomaar ineens flink afremmen omdat de batterij leeg is. Of op de racelijn rijden - want dat mag- met half vermogen.

De coureurs die hier nu over klagen ivm veiligheid hebben groot gelijk. Je kunt dit als FIA niet rechtlullen. Dat er al afgesproken was te gaan evalueren is prima, maar dit zou een reden moeten zijn voor de coureurs /GPDA om in opstand te komen als het probleem niet is opgelost voor een volgende race.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 21:09

Bloodclot

Jawier!

Wat als bearman in collapinto crasht? Zou bearman een penalty krijgen. Collapinto was gewoon full throttle en zal op de racing lijn. Deed geen rare beweging.

(Puur als je kijkt naar de regels op papier!)

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:56
Bloodclot schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:52:
Wat als bearman in collapinto crasht? Zou bearman een penalty krijgen. Collapinto was gewoon full throttle en zal op de racing lijn. Deed geen rare beweging.

(Puur als je kijkt naar de regels op papier!)
ik denk dat het wordt afgedaan als "race incident", zowel Bearman als Collapinto deden niets onreglementairs.
PS. op Ziggo sport 3, raceauto's die flat-out gaan op 't rechte stuk :)

• Shinji
  • Nu online
Bushie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:04:
[...]

ik denk dat het wordt afgedaan als "race incident", zowel Bearman als Collapinto deden niets onreglementairs.
PS. op Ziggo sport 3, raceauto's die flat-out gaan op 't rechte stuk :)
Bearman wel als die op Collapinto geklapt zou zijn.

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
pilskes schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:09:
Voor het eerst in 34 jaar twijfel ik of ik de race ga kijken... De afgelopen 2 races hebben mijn enthousiasme in F1 zodanig getemperd dat ik de race waarschijnlijk terug ga kijken of helemaal skip.
Nou, de race heb ik in 20 minuten teruggekeken. Ik ben bang dat het niet live kijken de juiste keuze was..

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:41
[...]

Ook een bronnetje hiervoor? En tickets zij al lang geleden gekocht.

• D-Ed
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:56:
[...]

Ook een bronnetje hiervoor? En tickets zij al lang geleden gekocht.
Die vraag is al eerder aan hem gesteld en toen is er ook geen reactie op gekomen, verwacht nu dus ook geen reactie ;)

• RobertMe
Als "we" dan een bron willen van wat verwacht wordt van de commerciele toekomst / verwachte winstgevendheid van F1 zouden we natuurlijk ook eens naar de aandelenkoers kunnen kijken van Formula One Group: https://finance.yahoo.com/quote/FWONK/ En die gaat de afgelopen maanden in principe nogal... omlaag, en is terug op het niveau van eind 2024 (een heel korte dip in april 2025 negeerende).

• D-Ed
  • Niet online
Say what…? Je tegenstander niet in willen halen en je wagen bepaalt dat gewoon om wél te doen…? Okay, deze is nieuw voor mij _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpBWevLjcu_Yr8n7dpBWaY_5BNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LeP3U8kh8GBhLh1BxXc8RNq5.webp?f=fotoalbum_large

• RobertMe
D-Ed schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:29:
Say what…? Je tegenstander niet in willen halen en je wagen bepaalt dat gewoon om wél te doen…? Okay, deze is nieuw voor mij _O-

[Afbeelding]
Dit is toch gewoon gelijk aan de uitspraak van Alonso van vandaag (/dit weekend?). Ze doen niet meer inhalen, ze doen de ander uitwijken. Puur een verschil in deployment en ineens "moet" je er langs.

Zonder abo uiteraard niks gezien dit weekend. Alleen even die clip bekeken van Verstappen die naar Gasly zwaait. En gezien die clip al voor spoon begon zie je ook mooi hoe Gasly als een malle aan het clippen is na 130R en Verstappen hem op een heel rare lijn inhaalt (/voorbij moet rijden). En uiteraard op start finish dan omgekeerd dat de Red Bull niet "vol gas" gaat terwijl de Alpine dat wel doet.

• D-Ed
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Dit is toch gewoon gelijk aan de uitspraak van Alonso van vandaag (/dit weekend?). Ze doen niet meer inhalen, ze doen de ander uitwijken. Puur een verschil in deployment en ineens "moet" je er langs.

Zonder abo uiteraard niks gezien dit weekend. Alleen even die clip bekeken van Verstappen die naar Gasly zwaait. En gezien die clip al voor spoon begon zie je ook mooi hoe Gasly als een malle aan het clippen is na 130R en Verstappen hem op een heel rare lijn inhaalt (/voorbij moet rijden). En uiteraard op start finish dan omgekeerd dat de Red Bull niet "vol gas" gaat terwijl de Alpine dat wel doet.
Niet alles gezien de laatste races, lees af en toe hier bij en op de Reddit F1 ;)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:22

-tom-562

Oliesjeik

LA-384 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Beetje random, zo'n mededeling in het f1 topic, maar wel slim. Accountants kunnen best duur zijn, maar een goede verdiend zichzelf weer terug :p
Ha _O- typo

Vaak bu'j te bang!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:35
Heb sedert enkele jaren de gewoonte om van vrijdag tot maandagmorgen niet meer in de race topics te kijken. Op maandag morgen leest ik dan de laatste tien pagina's. Maar als het zo verder gaat, ga ik geen tien pagina's meer hebben om na te lezen :o
JB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Deze vat het goed samen… je vraagt je af hoe hij überhaupt een fanbase kan hebben :D

[Afbeelding]
En wat moet je screenshot juist bewijzen? Hij stelt toch maar de vraag of zijn teamgenoot op een bepaald moment gaat herstarten? Wat is daar verkeerd aan?

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• JB

JB

Cédric roelt!

knip Dit soort vragen, zijn te sneu voor woorden. Dat is hetzelfde als een keeper die vraagt aan degene die de penalty neemt "welke hoek ga je schieten?"...

[ Voor 175% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-03-2026 12:36 ]

Mijn boefje is liev!

• RobertMe
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:19:
[...]

knip Dit soort vragen, zijn te sneu voor woorden. Dat is hetzelfde als een keeper die vraagt aan degene die de penalty neemt "welke hoek ga je schieten?"...
Maar dan wel aan een penalty-nemer van het eigen team ;)

Ja, sure, je kunt het vragen. Maar je bent verdomme toch zelf een coureur? Daarvoor heb je de teamgenoot toch niet nodig? Da's hetzelfde als de smeekbede van Perez / GP aan Verstappen om op zij te gaan in Brazilië (2022?).
En de derde race van het seizoen is nu ook niet echt het moment om al cadeautjes uit te delen als Mercedes / Antonelli.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-03-2026 12:35 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Maar dan wel aan een penalty-nemer van het eigen team ;)
Die op dat moment ook gewoon je tegenstander is?

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 30-03-2026 10:36 ]

Mijn boefje is liev!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RobertMe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:10:
Als "we" dan een bron willen van wat verwacht wordt van de commerciele toekomst / verwachte winstgevendheid van F1 zouden we natuurlijk ook eens naar de aandelenkoers kunnen kijken van Formula One Group: https://finance.yahoo.com/quote/FWONK/ En die gaat de afgelopen maanden in principe nogal... omlaag, en is terug op het niveau van eind 2024 (een heel korte dip in april 2025 negeerende).
De grote dip van 2025 was meer algehele dip in de economie, ze hebben aan elke kant nog gewoon de wind mee (2025 hoogste viewership, deal met Apple etc), einde van de rit zullen er waarschijnlijk meer mensen bij zijn gekomen dan er zijn afgevallen door nieuwe regelement.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kenhas
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Ik ben helemaal geen Russel fan. Ben in tegenstelling tot velen, fan van de sport, niet van individuele piloten. Het zijn geen gemakkelijke tijden maar gisteren stond mijn wekker weer om zes uur, na een viertal uurtjes slaap.

Dat Russell gefrustreerd is na de safety car, is niet meer dan normaal. Een piloot die niet gefrustreerd geraakt door zoiets, kan volgens mij niet of het moet een piloot van Aston Martin of Cadillac zijn voor wie het allemaal niet meer uitmaakt.

Als je teamgenoot de wedstrijd leidt en je rijdt zelf niet als tweede, vind ik het maar normaal dat je zoiets vraagt. Uit simulaties bleek een bepaalde plaats de beste te zijn om er, als leider, aan te beginnen. Maar misschien heeft Antonelli met één of andere code aangegeven dat hij liever een ander moment zou kiezen. Dan kan dat handig zijn, als russell zijnde in dit geval, als je de wagen voor je wilt verrassen of niet wilt verrast worden door een achterligger. Als Hamilton eerste rijdt en Leclerc vierde (namen en plaatsen kunnen aangepast worden), dan zal daar die vraag ook komen op één of andere manier, zeker als je je kansen op een overwinning hebt zien verdwijnen door een safety car.

Ziet er naar uit dat Russel de nieuwe geslagen hond wordt, na Norris vorig jaar en Hamilton daar nog eens voor.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-03-2026 12:36 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Martinspire schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:17:
Ik vind het ongeluk met Bearman lastig in te schatten. Ik vind het vooral van Colapinto raar dat ie op het laatste moment naar links ging, want dat is de reden dat het bij Bearman helemaal de mist in ging imo. Maar verder moeten we ook kijken naar waarom Colapinto daar ineens zonder batterij zat. Wat heeft ie ervoor gedaan dat dit een probleem was? Hij had daarvoor toch de hairpin gehad, dan zit je toch weer vol (genoeg) ?
Ik begrijp uit dit interview:
https://www.motorsport.co...x-2026-f1-rules/10809526/

Dat Colapinto de entry wilde coveren maar ineens zonder batterij zat, denk ook niet dat je constant op je batterij indicator aan het kijken bent...
Motorsport:
Do you have to reconsider how you're racing? Because when Franco was in front of Ollie, he basically opened up through 200R before Spoon, kind of how you would have, a month ago, just to cover the entry.

MV:
And then suddenly it clips.

Motorsport:
But Bearman's so much faster. It's like the equivalent of moving in the braking zone, but that's not what you're doing.

MV:
Yeah, it can be very dangerous. It looks like moving under braking or moving in general, but it also happens when you have that quick deceleration. You can have a big crash.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:07
Niet alleen Colapinto had daar zo'n moment. Ook Russell viel op dat stuk ineens bijna stil, gelukkig zat daar niet iemand binnen een seconde.

Als er nog iemand voor Colapinto had dat overigens een mooie T-bone kunnen zijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar het kan toch ook niet zo zijn dat als je accu leeg is dat je maar opzij moet?

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:21
Russel is wel moedig te beweren dat hij had gewonnen zonder SC. Ik meen me te herinneren dat hij meermaals op snelheid verslagen is. Nog maar niet te spreken over de rotgang waarmee antonelli rond ging. Als hij enige realiteitszin had zou hij zeggen dat de winst er niet in zat en hij z’n best heeft gedaan. Rare druif die gozer …
Wel erg passend dat het ultieme mickey mouse seizoen een frontman heeft die niemand kan uitstaan. Was toch wel verwarrend geweest als max op kop reed en ondertussen twijfelt aan zijn toekomst in de aport 😂

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

YouTube: Why Bearman's crash was exactly enabled by 2026 engine
Wel aardige analyse van het snelheidsverschil, best bizar.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RobertMe
I don't even know what to say... Minder gas geven om sneller te gaan?! Jaja, doorsat in T6 daardoor minder van de batterij gebruikt wordt kan dat op een later moment weer wél. Maar is totaal niet intuïtief.

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:24:
[X]

I don't even know what to say... Minder gas geven om sneller te gaan?! Jaja, doorsat in T6 daardoor minder van de batterij gebruikt wordt kan dat op een later moment weer wél. Maar is totaal niet intuïtief.
Ik sta daar niet van te kijken. HAM was ook aan het zeuren dat LEC meer power had dan hem. Hij snapt het gebruik er van waarschijnlijk niet goed genoeg. Desinteresse?

Verder natuurlijk kansloos ja, dat het daar door komt allemaal... Jojo-energy racing anyone?

Mijn boefje is liev!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:51
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Ik sta daar niet van te kijken. HAM was ook aan het zeuren dat LEC meer power had dan hem. Hij snapt het gebruik er van waarschijnlijk niet goed genoeg. Desinteresse?

Verder natuurlijk kansloos ja, dat het daar door komt allemaal... Jojo-energy racing anyone?
Voor een heel groot deel wordt de accu automatisch opgeladen/ontladen. En dan valt er dus weinig te snappen, dan overkomt het je gewoon.

[removed]

• RobertMe
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Is dit niet veel complexer? Al dat motor management gebeuren is nu schijnbaar zelf lerend, maakt gebruik van de informatie uit voorgaande ronden, etc etc. Daardoor is het door de coureur ook helemaal niet meer te doorgronden. En krijg je dus van die dingen als Leclerc die lift om een correctie te doen en vervolgens bij het weer intrappen van het pedaal "zijn batterij leeg trok voor de rest van de ronde". Of Norris met zijn "ik haalde Hamilton per ongeluk in doordat mijn auto ineens meer vermogen leverde dan eerdere ronden".

De coureur heeft, buiten de boost knop, 0,0 invloed op wanneer en hoeveel er gedeployed wordt. Waarbij vervolgens de auto dynamisch / zelflerende besluit om soms/elke ronde wat anders te doen. Dan is het dus ook niet gek dat de coureurs het niet snappen. En dat kun je dus ook niet afdoen als desinteresse in hoe het werkt.

• JB

JB

Cédric roelt!

Dan moet ik er wellicht minder hard in gaan zitten, maar waarom is er dan zo weinig aandacht voor dit fenomeen. Dat is dus gewoon een gaspedaal die "blijft hangen" :?

Mijn boefje is liev!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MikeyMan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:37:
Maar het kan toch ook niet zo zijn dat als je accu leeg is dat je maar opzij moet?
Daarbij, volgens mij weet de coureur niet eens dat zijn accu leeg is. Afgezien van 'I have no power'.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• RobertMe
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:55:
Dan moet ik er wellicht minder hard in gaan zitten, maar waarom is er dan zo weinig aandacht voor dit fenomeen. Dat is dus gewoon een gaspedaal die "blijft hangen" :?
Het is geen gaspedaal dat blijft hangen. Maar op hetzelfde rechte stuk kan het 100% intrappen van het pedaal de ene ronde resulteren in 700PK en de andere ronde in 900PK. Omdat de ene keer dus automatisch meer elektrisch vermogen gebruikt wordt.

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Het is geen gaspedaal dat blijft hangen. Maar op hetzelfde rechte stuk kan het 100% intrappen van het pedaal de ene ronde resulteren in 700PK en de andere ronde in 900PK. Omdat de ene keer dus automatisch meer elektrisch vermogen gebruikt wordt.
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. Daar kan niemand op doseren en is per definitie onveilig...?

Mijn boefje is liev!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:11

sjaool

Every life should have 9 cats

Gynnad schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Hoe kun je op basis van de stand iets zeggen over de reis? :o
Helemaal niets. Maar je wilt wel graag een mooie race zien en dat was dit echt niet. De statistieken zullen zeggen van wel vanwege de vele inhaalacties. Maar statistieken liegen, zoals we allemaal zouden moeten weten. ;)

"When you grow up your heart dies"

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:24:
[X]

Kunnen ze de coureur niet gewoon wegsaneren? Vermoed dat met deze reglementen een volledig computergestuurde wagen sneller is dan eentje met coureur. Een computer hoeft immers niet counter-intuïtief te denken.

Tot dit jaar had je nog een bepaald gevoel 'in je kont' nodig om het maximale uit een bocht te halen, iets wat lastig te programmeren is. Maar de huidige wagens gaan zo langzaam door de bochten dat dat niet meer nodig is.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• alexbl69
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Dat is dan toch per definitie een nieuw safety-issue?

Als de throttle-response telkens varieert heb je dus gewoon geen controle over je auto. Dat is toch niet acceptabel vanuit veiligheidsoogpunt?

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• D-Ed
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Kunnen ze de coureur niet gewoon wegsaneren? Vermoed dat met deze reglementen een volledig computergestuurde wagen sneller is dan eentje met coureur. Een computer hoeft immers niet counter-intuïtief te denken.

Tot dit jaar had je nog een bepaald gevoel 'in je kont' nodig om het maximale uit een bocht te halen, iets wat lastig te programmeren is. Maar de huidige wagens gaan zo langzaam door de bochten dat dat niet meer nodig is.
Briljant idee wel _/-\o_ Meteen wat sensoren op de wagens zodat ze voldoende afstand houden en geen ongelukken meer zoals afgelopen zaterdag hoeven te verwachten. Scheelt ook een stuk in budgetten, geen vervelende interviews meer of journalisten die niet te woord worden gestaan.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Als de throttle-response telkens varieert heb je dus gewoon geen controle over je auto. Dat is toch niet acceptabel vanuit veiligheidsoogpunt?
Niet perse, of hij 700 of 900 pk levert op dat moment, het is een acceleratie, denk aan oude tijden dat iemand beter uit de bocht kwam, z'n DRS kreeg, etc, de 1 trekt harder door naar vmax dan de ander maar er is genoeg om die auto naar vmax te krijgen. Ook externe factoren (wind, auto voor je, DRS) hebben indirect hetzelfde effect op die accelatie. Dat valt allemaal binnen de factoren een coureur rekening mee houd als ze achter elkaar zitten, valt redelijk binnen de marges van 1 is sneller dan de ander (in filmpje van mij eerder was het grootste verschil zover bekend ~30km/h tussen Verstappen en Vettel - en ging fout).

De oplossing zou kunnen zitten in de toevoer naar de motor en dit per race te bepalen, in plaats van dat ding vanaf bocht-uit meteen volle 100% te geven, dat te limiteren naar ~80% (of lager, zoals Spa) zodat in principe elk langste rechte stuk kan worden uitgereden met electrische ondersteuning. Maarja, wat doe je als voor het rechte stuk die accu niet op 100% zit, dan red je het in principe nog niet, of ze moeten op basis van accu-volheid die motor blijven aanvoeren (heb je 50%, krijg je 50% dat hele stuk).

• RobertMe
alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Brake checks stond inderdaad altijd een zware straf op. Net zoals langzaam rijden op de racelijn overigens.

Nu is het gewoon onderdeel van het motorreglement.

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Brake checks stond inderdaad altijd een zware straf op. Net zoals langzaam rijden op de racelijn overigens.

Nu is het gewoon onderdeel van het motorreglement.
Dat heeft toch niks met brake checks te maken? Als je ineens meer versneld, dan je daarvoor deed met dezelfde 100% gaspedaal (omdat de batterij ineens meer/extra power geeft), dan is het toch niet meer te voorspellen/doseren als berijder?

Mijn boefje is liev!

• RobertMe
[...]

Dit is al verzonnen. Ergens in de zandbak hebben ze al zo'n klasse opgericht een paar jaar terug met een spec(?) auto en de teams konden alleen(?) aan de software sleutelen. Alle F1 journalisten / influencers / ... hadden uiteraard een snoepreisje naar de eerste race, in Abu Dhabi, gekregen. En het was uiteraard een grote afgang. Auto's die spontaan tegen de barrière aan stuurde. Iets te veel respect / erkenning voor gele vlaggen en met een auto die stilstaat op het circuit dat de rest hem er achter parkeert. You name it.

• RobertMe
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Dat heeft toch niks met brake checks te maken? Als je ineens meer versneld, dan je daarvoor deed met dezelfde 100% gaspedaal (omdat de batterij ineens meer/extra power geeft), dan is het toch niet meer te voorspellen/doseren als berijder?
Nja ok. Deployment is geen brakecheck. Onverwachte super clipping is dat wel. En de gevolgen daarvan hebben "we" (/jullie) gisteren gezien met Bearman en Colapinto. Ook daar had Colapinto geen invloed op wat de motor besloot te doen. Waardoor hij ineens veel langzamer gaat en Bearman moet uitwijken.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:44
Bearman crash vanaf de tribune

[ Voor 8% gewijzigd door ewrz op 30-03-2026 17:30 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Dit is al verzonnen. Ergens in de zandbak hebben ze al zo'n klasse opgericht een paar jaar terug met een spec(?) auto en de teams konden alleen(?) aan de software sleutelen. Alle F1 journalisten / influencers / ... hadden uiteraard een snoepreisje naar de eerste race, in Abu Dhabi, gekregen. En het was uiteraard een grote afgang. Auto's die spontaan tegen de barrière aan stuurde. Iets te veel respect / erkenning voor gele vlaggen en met een auto die stilstaat op het circuit dat de rest hem er achter parkeert. You name it.
Dat is al lang niet meer. In de vorige race waren de AI auto's een paar sec langzamer dan een coureur.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kunnen ze de coureur niet gewoon wegsaneren?
Ze hebben toch al iets waar je jonkies in een studio laten racen op simulators? Gewoon verbinden met een remote karretje, veel veiliger :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:57
Kenhas schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Als je teamgenoot de wedstrijd leidt en je rijdt zelf niet als tweede, vind ik het maar normaal dat je zoiets vraagt.
Misschien vind jij het normaal, maar ik heb die vraag niet eerder gehoord. In ieder geval niet over de board radio. Als je het van tevoren afspreekt, moet je ervan uitgaan dat het volgens plan wordt uitgevoerd. En als dat niet gebeurt, ga je er na afloop over soebatten waarom iemand zich niet aan de afspraken voor herstart na safety car houdt.
(Dat je er afspraken over maakt, vind ik dan weer niet raar)

• Bastie-88
Er is inmiddels e.e.a. bekend over de kijkcijfers op Canal+

• Bvanham
Is er iemand die deze val al voor heel Europa bekeken heeft. Want als omroepbaas wordt je toch wat paniekerig volgens mij als de helft van je kijkers wegloopt

• Kenhas
Toke_gt schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Misschien vind jij het normaal, maar ik heb die vraag niet eerder gehoord. In ieder geval niet over de board radio. Als je het van tevoren afspreekt, moet je ervan uitgaan dat het volgens plan wordt uitgevoerd. En als dat niet gebeurt, ga je er na afloop over soebatten waarom iemand zich niet aan de afspraken voor herstart na safety car houdt.
(Dat je er afspraken over maakt, vind ik dan weer niet raar)
Dat het zo expliciet wordt gevraagd, gebeurt inderdaad zelden. Maar ik kan me wel voorstellen dat de leidende auto iets doorgeeft in code of zo. Iets als "Strat 3 on restart" (volledig verzonnen) of zoiets. Je kunt het, als piloot, ook maar vragen é. Je kunt maar meer te weten komen dan wanneer je het niet vraagt. Zeker met de frustratie van de timing van de safety car.

Ik ga zeker Russell niet verdedigen maar om zoiets aan te pakken als stok om mee te slaan, vind ik beetje ver gaan. Iedere piloot krijgt coaching maar Russell is dit jaar uitgesproken titelkandidaat dus keert iedereen keert zich hier tegen hem en kleine details worden enorm opgeblazen.
Bastie-88 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:34:
Er is inmiddels e.e.a. bekend over de kijkcijfers op Canal+

[X]
Daar is meer aan de hand dan enkel de nieuwe regels. Heb een kennis in Frankrijk die F1TV had maar in 2024 werd beslist dat je in de F1TV app enkel nog live kon kijken. Dus geen herhalingen, documentaires, ... Je werd doorverwezen naar Canal+. Dat heeft voor een boost gezorgd bij Canal+ maar bijlange niet wat ze gehoopt hadden. Dit seizoen kan je wel weer alles in de F1TV bekijken. Dus kan me voorstellen dat veel personen die verplicht werden naar Canal+ over te schakelen terug naar de F1TV app gegaan zijn.

Die kennis heeft een tijdje gekeken via een vpn naar mij thuis. Zeer vreemd voor een fransman maar die gaf de voorkeur aan Engelstalige commentaar. Nu zei hij dat de vpn niet meer nodig was. Toen ik vroeg waarom, was bovenstaan zijn antwoord. Of toch hetgeen ik ervan onthouden heb wegens al enkele maanden geleden en iets te zwaar aperitief die avond :+

[ Voor 31% gewijzigd door Kenhas op 31-03-2026 08:58 ]

• RobertMe
Kenhas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:43:
Ik ga zeker Russell niet verdedigen maar om zoiets aan te pakken als stok om mee te slaan, vind ik beetje ver gaan. Iedere piloot krijgt coaching maar Russell is dit jaar uitgesproken titelkandidaat dus keert iedereen keert zich hier tegen hem en kleine details worden enorm opgeblazen.
Russell os uitgesproken titelkandidaat met als enige concurrent zijn eigen teamgenoot. En vervolgens gaat die vragen waar de teamgenoot zijn herstart gaat doen. Als Russell daar ("bevestigend") antwoord op krijgt is dat dus niet alleen in het voordeel van Russell maar ook in het nadeel van zijn enige concurrent die ook nog eens zijn eigen graf graaft. Daarom wordt het opgeblazen.

En het is echt niet alleen nu. Kijk alleen maar naar hoe er vorig jaar op papaya rules werd gereageerd. En de meest directe vergelijking "als jullie deze straf ook oneerlijk vinden, kunnen we dan terug wisselen? :'( ".

En F1 is niet alleen een teamsport, maar ook en individuele sport. Waarbij de teamgenoot, zeker als het om de knikkers gaat (Russell en Antonelli nu, Norris en Piastri vorig jaar) ook direct de grootste concurrent is. Dus waarom zou Antonelli zijn grootste concurrent helpen? En als het omgekeerd was, zou Russell Antonelli dan wel helpen? Ik durf het te betwijfelen.

• alexbl69
Kenhas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:43:
Daar is meer aan de hand dan enkel de nieuwe regels. Heb een kennis in Frankrijk die F1TV had maar in 2024 werd beslist dat je in de F1TV app enkel nog live kon kijken. Dus geen herhalingen, documentaires, ... Je werd doorverwezen naar Canal+. Dat heeft voor een boost gezorgd bij Canal+ maar bijlange niet wat ze gehoopt hadden. Dit seizoen kan je wel weer alles in de F1TV bekijken. Dus kan me voorstellen dat veel personen die verplicht werden naar Canal+ over te schakelen terug naar de F1TV app gegaan zijn.

Die kennis heeft een tijdje gekeken via een vpn naar mij thuis. Zeer vreemd voor een fransman maar die gaf de voorkeur aan Engelstalige commentaar. Nu zei hij dat de vpn niet meer nodig was. Toen ik vroeg waarom, was bovenstaan zijn antwoord. Of toch hetgeen ik ervan onthouden heb wegens al enkele maanden geleden en iets te zwaar aperitief die avond :+
Dat zou een verklaring kunnen zijn inderdaad. Want de helft is wel heel radicaal.

Mocht diezelfde beperking op F1TV hier komen dan gaat hij er ook direct uit (en komt er niets voor in de plaats). De enige reden dat ik dat abbonement (nog) heb is het feit dat je oude races terug kunt kijken.

• Kenhas
RobertMe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Russell os uitgesproken titelkandidaat met als enige concurrent zijn eigen teamgenoot. En vervolgens gaat die vragen waar de teamgenoot zijn herstart gaat doen. Als Russell daar ("bevestigend") antwoord op krijgt is dat dus niet alleen in het voordeel van Russell maar ook in het nadeel van zijn enige concurrent die ook nog eens zijn eigen graf graaft. Daarom wordt het opgeblazen.

En het is echt niet alleen nu. Kijk alleen maar naar hoe er vorig jaar op papaya rules werd gereageerd. En de meest directe vergelijking "als jullie deze straf ook oneerlijk vinden, kunnen we dan terug wisselen? :'( ".

En F1 is niet alleen een teamsport, maar ook en individuele sport. Waarbij de teamgenoot, zeker als het om de knikkers gaat (Russell en Antonelli nu, Norris en Piastri vorig jaar) ook direct de grootste concurrent is. Dus waarom zou Antonelli zijn grootste concurrent helpen? En als het omgekeerd was, zou Russell Antonelli dan wel helpen? Ik durf het te betwijfelen.
Zijn eigen graf graven, is toch wel zwaar overdreven. Daarom dat ik in een eerdere post ook zei "je teamgenoot en jij rijdt niet op tweede positie". Zeker weten dat Russell dat nooit zou vragen als ie op de tweede plaats reed.

Je spreekt over de papaya rules. In een vorige post zei ik ook dat het nu Russell is maar vorig jaar was het Norris (bij uitbreiding McLaren) en nog ervoor was het Hamilton (en bij uitbreiding Mercedes).
Zeer kort door de bocht (ik geef toe dat het net iets te kort door de bocht is), als er iemand anders dan Verstappen op kop rijdt, dan is die de geslagen hond. Vervang Bearman door Verstappen en we zaten zeker al 50 pagina's verder met screenshots hoe Colapinto verdedigend rijdt en van de ideale lijn afwijkt. Nu zijn de posts daarover op twee handen te tellen en zijn er er meer reacties op een vraag van Russell. Nogmaals, is zeer kort door de bocht ("overdrijven om een punt te maken" en geen woordspeling bedoeld) en zeker niet op jou persoonlijk gericht.

Ik wil gewoon zeggen "je kunt het maar vragen als piloot". Zaken zoals Papaya rules gaan ook wel bij andere teams voorkomen maar geen haan die daar naar kraait.

Ergens nog een geluk dat Russell die vraag stelde. We gingen anders nooit aan 30 pagina's geraakt zijn :+
alexbl69 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Dat zou een verklaring kunnen zijn inderdaad. Want de helft is wel heel radicaal.

Mocht diezelfde beperking op F1TV hier komen dan gaat hij er ook direct uit (en komt er niets voor in de plaats). De enige reden dat ik dat abbonement (nog) heb is het feit dat je oude races terug kunt kijken.
Het volgende ben ik niet helemaal meer zeker maar ik dacht dat je bij Canal+ geen apart abonnement voor F1 kon afnemen maar dat je een "sport-pakket" moest afnemen met nog andere sporten. Als die andere sporten je niet interesseren, is het opeens een zeer duur abonnement per maand om beetje F1 te kijken. Maar dat moet ik nog eens navragen als ik die persoon nog eens zie

[ Voor 15% gewijzigd door Kenhas op 31-03-2026 09:52 ]

• RobertMe
Kenhas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:31:
Je spreekt over de papaya rules. In een vorige post zei ik ook dat het nu Russell is maar vorig jaar was het Norris (bij uitbreiding McLaren) en nog ervoor was het Hamilton (en bij uitbreiding Mercedes).
Zeer kort door de bocht (ik geef toe dat het net iets te kort door de bocht is), als er iemand anders dan Verstappen op kop rijdt, dan is die de geslagen hond.
Volgens mij heeft Hamilton maar zeer zelden om hulp van zijn teamgenoot gevraagd? 1 of 2 races is er een directe swap geweest incl een opdracht om terug te wisselen als Hamilton niet naar voren kwam. En heeft hij dat ook gehonoreerd (Hongarije verschillende jaren terug met de Ferrari's ervoor staat me sowieso bij).
En Bottas heeft natuurlijk wel vaak genoeg een teamorder gekregen. Maar dat was dan ook direct vanuit het team en niet na een vraag van Hamilton. Daarnaast was dit vaak ook later in het seizoen als Bottas al niet meer echt mee deed om de knikkers. Terwijl de McLarens vorig jaar streden om de knikkers en het nu pas race drie is. En IIRC heeft Mercedes ook wel eens een rare teamorder gegeven in Rusland waar toen ook veel commentaar op was (IIRC reden ze onbedreigd op P1 en P2 met Bottas dan voorop. En had Hamilton al een aardige voorsprong in punten op de nummer 2 in het kampioenschap. De kans dat een P2 echt nadelig was voor het WDC was dus zeeeer klein (net zoals Schumacher en Barrichello in Oostenrijk).
Vervang Bearman door Verstappen en we zaten zeker al 50 pagina's verder met screenshots hoe Colapinto verdedigend rijdt en van de ideale lijn afwijkt. Nu zijn de posts daarover op twee handen te tellen en zijn er er meer reacties op een vraag van Russell.
Volgens mij valt er sowieso niet veel te bespreken over die lijn? Ik meen dat meerdere coureurs hebben aangegeven dat dat een verdedigende lijn is die bocht in. En die lijn is ook geen probleem (want afgelopen jaren vaak genoeg gereden). Het probleem is dat (net op dat moment) het vermogen ook inkakt waardoor Bearman er dus veel harder naar toe rijdt (en er geen weg omheen is, op deze closing speed). En de gevaren van deze regels, als gevolg van dit incident, zijn toch echt wel meer dan twee posts aan besteed.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Jeddah wordt een groot drama met deze snelheidsverschillen.

edit: als die doorgaat...

[ Voor 19% gewijzigd door albino71 op 31-03-2026 11:39 ]

Te koop....

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-04 15:43
albino71 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:38:
Jeddah wordt een groot drama met deze snelheidsverschillen.
Daarom rijden ze er ook niet :+

[ Voor 6% gewijzigd door XNL073 op 31-03-2026 11:41 ]

• wowly
  • Laatst online: 16:11
Weer terug gekeken, en opnieuw, geen vuurtje van binnen wat werd opgestookt. Ik heb vooral vooruit liggen drukken. Het gebeuren met colapinto en Bearman was wel een momentje van "hier hadden we op kunnen wachten" en gelukkig was Ollie in orde. Voor de rest, mja mja..... Ik ga de samenvattingen op youtube maar kijken, scheelt me een boel tijd. Van de andere kant is een hobby van mij nu wel een beetje weg wat ook wel jammer is. Ach je, dingen veranderen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:21

Internet Janny

He does it for free

wowly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:47:
Weer terug gekeken, en opnieuw, geen vuurtje van binnen wat werd opgestookt. Ik heb vooral vooruit liggen drukken. Het gebeuren met colapinto en Bearman was wel een momentje van "hier hadden we op kunnen wachten" en gelukkig was Ollie in orde. Voor de rest, mja mja..... Ik ga de samenvattingen op youtube maar kijken, scheelt me een boel tijd. Van de andere kant is een hobby van mij nu wel een beetje weg wat ook wel jammer is. Ach je, dingen veranderen.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VN0OfDkBDzs]

Zero compensation

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:44

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Even wat cijfers, die zeggen genoeg lijkt me?

Word tijd voor de FIA om wakker te worden voordat ze straks nog gaan dalen..

[ Voor 32% gewijzigd door G_Dragon op 31-03-2026 13:21 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:10
Waarschijnlijk moet de impact van de batterij omlaag. Vraag is hoe snel je dat kunt implementeren.....

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:51
Gezien de verbrandingsmotor ook gebaseerd is op de elektromotor, lijkt me dat heel lastig zonder dat je de snelheid enorm gaat beïnvloeden.

Schokkend om de kijkcijfers te zien. Voor mij is de kwalificatie al zo'n anticlimax, erg zonde. Ik ga wel overstappen op een andere raceklasse :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

mr thee

Prutser op het internet

de race is opzich nog te kijken, alleen de kwali vindt ik een verschrikking met al dat halfgas gedoe. Dat moet gewoon constant volgas gaan waar dat kan.

Neem nu de ronde van Lewis in Singapore uit 2018, daar zit tenminste spanning & sensatie in inplaats van dit vreemde geneuzel :X

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Kunnen ze de deployment niet beter wat meer uitsmeren? Nu is de batterij al leeg halverwege het rechte stuk.
Zorg ervoor dat de deployment maar 50% is van wat het nu is. Ja, je hebt lagere top speeds, maar je hebt aan het eind van het rechte stuk nog wat batterij over. Misschien dat het dan weer wat meer lijkt op 'echt' racen.

• Extigo
  • Laatst online: 09:34
G_Dragon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:20:

[X]

Word tijd voor de FIA om wakker te worden voordat ze straks nog gaan dalen..
Daarentegen ging het in Italië juist omhoog. Zou beter zijn om alle cijfers te hebben in plaats van een aantal landen. Dan kunnen we een duidelijker beeld krijgen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
kevlar01 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:44:
Kunnen ze de deployment niet beter wat meer uitsmeren? Nu is de batterij al leeg halverwege het rechte stuk.
Zorg ervoor dat de deployment maar 50% is van wat het nu is. Ja, je hebt lagere top speeds, maar je hebt aan het eind van het rechte stuk nog wat batterij over. Misschien dat het dan weer wat meer lijkt op 'echt' racen.
Dat zou dan in de reglementen gewijzigd moeten worden. Want hoe sneller je op een bepaalde snelheid bent, hoe langer je er voordeel van hebt. Dus dat gaat niemand uit zichzelf doen. Maar dan ga je dus het totale vermogen beperken. Dat zou nu ongeveer 50/50 moeten zijn tussen de ICE en elektrisch.
Als ze dat doen, zou ik ook de mogelijkheid bieden om het te compenseren met meer vermogen uit de ICE. Maar het is natuurlijk de vraag hoeveel ontwikkeling en interne aanpassingen dat vergt. Het is nu allemaal ontwikkeld op lagere vermogens. Dan kan je er wellicht een grotere turbo op schroeven, maar de vraag is of je drijfstangen dan niet door het carter naar buiten komen...

Wat ik me wel afvraag, is waarom het terugwinnen gelimiteerd is per ronde. Laat teams zoveel energie terugwinnen en hergebruiken als ze kunnen/willen...

iRacing Profiel

• RobertMe
G_Dragon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:20:

[X]
Nee. Dit zijn alleen cijfers, zonder verklaring. Hoe zit het met uitgesteld kijken bv? Klok is nu om gezet, voorgaande jaren niet, dus de race was nu soort van om 6 uur en niet 7 uur. En we kennen de situatie van de uitzendrechten in Spanje ook niet. (Zie @Kenhas hierboven over Frankrijk. Vorig jaar moest je bijna verplicht Canal+ hebben, dit jaar kan F1TV weer dus zullen er ook heel veel weer via F1TV kijken en de kijkcijfers van Canal+ logischerwijs dalen. Dát is ook een verklaring voor de eerder geposte cijfers van Frankrijk. En wie weet wat er in Spanje speelt met rechten, uitzendingen, ...).

• gorgi_19

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Extigo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Daarentegen ging het in Italië juist omhoog. Zou beter zijn om alle cijfers te hebben in plaats van een aantal landen. Dan kunnen we een duidelijker beeld krijgen.

[X]
Ferrari doet mee, en antonelli wordt gehyped. Alleen dat al is een verklaring voor de stijging.
Voorspelling: als Verstappen eind van het seizoen stopt, kelderen ook de kijkcijfers in Nederland en Belgie.

Ik ben benieuwd wat de grote landen als de VS doen en landen buiten europa.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:07
RobertMe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:29:
[...]
En Bottas heeft natuurlijk wel vaak genoeg een teamorder gekregen. Maar dat was dan ook direct vanuit het team en niet na een vraag van Hamilton.
De vraag hoeft niet te zijn uitgezonden, of een scenario kan al van tevoren zijn afgesproken waarbij HAM benadrukte dat hij toch echt meer punten wil als dat mogelijk is. Dan hoef je de vraag op het kritieke moment niet meer te stellen, maar weet de teamleiding al wat hij wil.

• alexbl69
XNL073 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Daarom rijden ze er ook niet :+
Misschien dat dit voor de FIA een geluk bij een ongeluk is.

Acht het niet onwaarschijnlijk dat er een rijdersopstand was gekomen, en dat diverse coureurs niet op Jeddah hadden willen rijden. Zou ook gewoon onverantwoord zijn.

Je moet als coureur continu op je schermpje kijken om te zien of de accu al leeg is en je verandert van een 300+ snelheidskanon in een mobiele roadblock. En Jeddah is er de baan niet naar om continu op je scherm te kijken.

Maar ja, bij de eerstvolgende race in Miami speelt dat - hoewel in iets mindere mate - ook.

• alexbl69
Extigo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:56:
[...]

[X]
Worden hier wel appels met appels vergeleken?

In Spanje gaat het van 124.000 naar 63.000
In Italië gaat het van 1.898.000 naar 2.486.000

Hier llijkt me iets niet te kloppen.

• Damian
  • Laatst online: 17:30

Damian

Insane Obtrusion

alexbl69 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Dat Ferrari weer wat lekkerder gaat zal ook wel helpen denk ik...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Kenhas
alexbl69 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Voor Spanje zou dat wel erg laag zijn met Alonso en Sainz als piloten :? Denk dat er nog meer kijkers zijn in België. Maar ja, wij hebben dan ook drie halve Belgen meerijden :+

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Damian schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Dat Ferrari weer wat lekkerder gaat zal ook wel helpen denk ik...
Denk eerder Antonelli. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:21

Internet Janny

He does it for free

Kenhas schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Voor Spanje zou dat wel erg laag zijn met Alonso en Sainz als piloten :? Denk dat er nog meer kijkers zijn in België. Maar ja, wij hebben dan ook drie halve Belgen meerijden :+
In Monaco zijn de kijkcijfers dan heel hoog omdat elke coureur daar belasting ontduikt :+

Zero compensation

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Niet perse, of hij 700 of 900 pk levert op dat moment, het is een acceleratie, denk aan oude tijden dat iemand beter uit de bocht kwam, z'n DRS kreeg, etc, de 1 trekt harder door naar vmax dan de ander maar er is genoeg om die auto naar vmax te krijgen. Ook externe factoren (wind, auto voor je, DRS) hebben indirect hetzelfde effect op die accelatie. Dat valt allemaal binnen de factoren een coureur rekening mee houd als ze achter elkaar zitten, valt redelijk binnen de marges van 1 is sneller dan de ander (in filmpje van mij eerder was het grootste verschil zover bekend ~30km/h tussen Verstappen en Vettel - en ging fout).

De oplossing zou kunnen zitten in de toevoer naar de motor en dit per race te bepalen, in plaats van dat ding vanaf bocht-uit meteen volle 100% te geven, dat te limiteren naar ~80% (of lager, zoals Spa) zodat in principe elk langste rechte stuk kan worden uitgereden met electrische ondersteuning. Maarja, wat doe je als voor het rechte stuk die accu niet op 100% zit, dan red je het in principe nog niet, of ze moeten op basis van accu-volheid die motor blijven aanvoeren (heb je 50%, krijg je 50% dat hele stuk).
Naar mijn mening is het wel een veiligheidsissue... de software lost een hoop op, maar de pedalen zijn getrapt en als je in trap 2 zit bv. en dat is met ICE en batterij samen goed voor 800pk, maar opeens verlies je 300pk omdat de batterij leeg is dan rem je ineens hard. Andersom net zo, dan zit je eerst zonder batterij en ineens zegt de computer "deploy" en dan heb je er ineens 300pk bij terwijl je net op standje pedaal plat zit.

Het verschil tussen ICE met batterij en ICE zonder batterij is 550pk... dat verschil is absurd. Ik rij weleens op de Nordschleife en schat soms net het toerental verkeerd in en dan verlies ik grofweg 40% van m'n vermogen vanwege de turbo-lag of worst-case vanwege een heatsoak en als je over dat punt heen bent dan krijg je ineens 40% vermogen erbij. Dat voelt echt verrot en als dat met je voorstander gebeurd dan schrik je omdat de closing speed ineens heel groot wordt.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord