franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Alonso krijgt een GP2 engine.pjlgt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Als dat zo is, dan is het Alonso blijkbaar gewoon niet gegund. Slechte karma of zo.
Afgeven op Verstappen, maar als die zwetsert Russell het zegt dan moet het waar zijn.franssie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Nee, maar hij heeft ook nooit moeite om constructieve kritiek te uiten, vaak wat lomp maar soit.
Maar als ook Russel het aangeeft, is het denk ik wel iets waar de FIA naar gaat kijken.
Van Max weten we dat er vrijwel geen filter is dus ligt het meer voor de hand.
Juist die twee factoren maken dat een kritisch geluid van Sjors in dit geval meer waarde heeft….als die slijmjurk het al zegt …
Ik geef niet af op Verstappen? Ik vind het juist grappig dat hij altijd op een lompe manier eerlijk is.Frappuccino schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Afgeven op Verstappen, maar als die zwetsert Russell het zegt dan moet het waar zijn.
Maar ik heb waarschijnlijk minder last van een vertekenend sportbeeld dan jij
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- Tijdens de tweede testdag in Bahrein haalde Max Verstappen hard uit naar het nieuwe reglement van de Formule 1. Volgens hem zijn de nieuwe auto’s allesbehalve leuk om te rijden en zelfs „niet Formule 1-waardig”.
- De dag verliep rommelig voor Red Bull Racing. Teamgenoot Isack Hadjar stond ’s ochtends lang stil door hydraulische problemen. Uiteindelijk werd de auto net op tijd gerepareerd. Verstappen zelf had na een lange testdag vooral veel sponsor- en mediaverplichtingen, iets waar hij zichtbaar weinig enthousiasme voor had.
- Hoewel Red Bull tot nu toe indruk maakt met de nieuwe, zelfontwikkelde motor, veranderde Verstappens ontspannen houding zodra het nieuwe reglement ter sprake kwam. Hij stoort zich vooral aan de nadruk op energiebeheer en batterijopladen tijdens het rijden.
- Volgens Verstappen voelt het onnatuurlijk dat coureurs in bochten bewust langzamer moeten rijden om energie te sparen, zodat ze op rechte stukken sneller kunnen zijn. In zijn ogen hoort Formule 1 puur om maximale snelheid en aanval te draaien.
Het lijkt wel Formule E op steroïden. - Hij ging zelfs zo ver te zeggen dat de – eerder door hem bekritiseerde – auto van vorig jaar „tien keer beter” was dan de huidige generatie. Daarmee maakt hij duidelijk hoe weinig hij met de nieuwe regels heeft.
- Verstappen beseft dat zijn uitspraken niet bij iedereen in goede aarde zullen vallen, maar dat interesseert hem weinig. Hij benadrukt dat hij de regels niet heeft gemaakt en dat dit soort ontwikkelingen hem niet per se motiveert om jarenlang door te gaan in de sport.
- Tegelijkertijd stelt hij zijn fans gerust: hij heeft nog steeds plezier in het racen op het hoogste niveau. Wel kijkt hij ook naar andere raceklassen, zoals GT3, waar volgens hem simpelweg “volgas” gereden kan worden zonder complexe energieregels.
- Ondanks zijn kritiek presteert Red Bull voorlopig sterk tijdens de tests. Vooral de nieuwe krachtbron maakt indruk, ook op Verstappen zelf. Dat technische succes motiveert hem om er in de auto toch het maximale uit te halen.
- Tot slot reageerde hij nuchter op uitspraken van Toto Wolff, die Red Bull als favoriet bestempelde. Volgens Verstappen is dat vooral tactiek en zal pas bij de eerste race in Melbourne blijken hoe de krachtsverhoudingen echt liggen.
De Telegraaf
Past wel bij de sandbag spelletjes van Toto natuurlijk. Beetje bliksemafleider richting RBR met zij zijn het te kloppen team.Max about Mercedes: "Let me tell you something: wait for Melbourne and suddenly see how much power they have. I already know."
aha min of meer bevestigd hierboven
[ Voor 7% gewijzigd door JB op 12-02-2026 18:41 ]
Mijn boefje is liev!
Verstappen klinkt hier een beetje als die ene vastgeroeste collega die het altijd heeft over hoe het vroeger beter was. Ik ga zelf niet zo lekker op dat soort negativiteit. Hij lijkt zich niet te beseffen dat hij een van de lucky few is die voor zijn werk in een F1 auto mag rijden. Hij verdient bijna €100 miljoen per jaar. Kop naar beneden en gaan. F1 is nooit de puurste race klasse geweest. Het kan zijn dat de liefde op is natuurlijk, maar trek dan je conclusies en ga lekker alleen endurance of WEC rijden.MaZo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:55:
Verstappen is echt niet blij met die nieuwe auto’s.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Maar in de tussentijd de skills hebben om het beste naar boven te halen voor dit nieuwe principeMog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Verstappen klinkt hier een beetje als die ene vastgeroeste collega die het altijd heeft over hoe het vroeger beter was. Ik ga zelf niet zo lekker op dat soort negativiteit. Hij lijkt zich niet te beseffen dat hij een van de lucky few is die voor zijn werk in een F1 auto mag rijden. Hij verdient bijna €100 miljoen per jaar. Kop naar beneden en gaan. F1 is nooit de puurste race klasse geweest. Het kan zijn dat de liefde op is natuurlijk, maar trek dan je conclusies en ga lekker alleen endurance of WEC rijden.
Mijn boefje is liev!
Dat is inderdaad een verschil. Maar in defense van die ene collega, hij/zij verdient geen €100M/jaar.JB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:48:
[...]
Maar in de tussentijd de skills hebben om het beste naar boven te halen voor dit nieuwe principeDie collega heb ik helaas niet… die moppert alleen.
Vastgeroest of iemand die domweg graag maximaal op de limiet wil rijden? Ik kan me best voorstellen dat het micromanagen van je energie vervelend kan zijn voor zo iemand als Max.Mog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Verstappen klinkt hier een beetje als die ene vastgeroeste collega die het altijd heeft over hoe het vroeger beter was. Ik ga zelf niet zo lekker op dat soort negativiteit. Hij lijkt zich niet te beseffen dat hij een van de lucky few is die voor zijn werk in een F1 auto mag rijden. Hij verdient bijna €100 miljoen per jaar. Kop naar beneden en gaan. F1 is nooit de puurste race klasse geweest. Het kan zijn dat de liefde op is natuurlijk, maar trek dan je conclusies en ga lekker alleen endurance of WEC rijden.
I am the great Cornholio!
Als FIA / FOM zou ik mij anders toch wel zorgen maken als de ongekende smaakmaker van de afgelopen ~10 jaar zo begint te mopperen. Niet voor iedereen de afgelopen 10 jaar. Maar zeker vorig jaar zag je dat ook Verstappen "vijanden" ineens fan werden. Zelfs iemand als Damon HillMog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
En daarnaast weet de FIA / FOM het natuurlijk ook al lang. De roddels over deze nieuwe manier van racen poging tot snel rijden zijn er al maanden. Waaronder zelfs MBS begon over het terugbrengen van de atmosferische motoren (V8 / V10).
Nou nee hoor. Maar je projectieskills zijn wel hoger.franssie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:33:
[...]
Ik geef niet af op Verstappen? Ik vind het juist grappig dat hij altijd op een lompe manier eerlijk is.
Maar ik heb waarschijnlijk minder last van een vertekenend sportbeeld dan jij
Hij motiveert zijn ontevredenheid duidelijk genoeg. Als ie nou enkel zou zeggen dat het kut was had je wat mij betreft een punt.Mog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Verstappen is vooral een van de lucky few die alles al gewonnen heeft en genoeg geld heeft om dat te doen wat ie leuk vindt. Hij hoeft zijn kop dus niet naar beneden te doen en te gaan, hij kan juist doen wat ie wil.Mog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
En heel eerlijk gezegd ben ik het wat racen betreft wel met hem eens, de F1 wordt meer en meer een klasse waar het om het managen gaat en niet meer om het echte racen. En dat is gewoon jammer.
[removed]
In geschreven vorm
https://www.formula1.com/...in.2bdxgVm6KVo6rcciRTI2J7
[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 12-02-2026 21:21 ]
Ik kan het verkeerd opvatten misschien, maar begrijp ik nu dat Max geen mening mag geven omdat hij veel geld verdiend?Mog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Some infinities are bigger than others.
Er is altijd nog MotoGP.redwing schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:52:
[...]
Verstappen is vooral een van de lucky few die alles al gewonnen heeft en genoeg geld heeft om dat te doen wat ie leuk vindt. Hij hoeft zijn kop dus niet naar beneden te doen en te gaan, hij kan juist doen wat ie wil.
En heel eerlijk gezegd ben ik het wat racen betreft wel met hem eens, de F1 wordt meer en meer een klasse waar het om het managen gaat en niet meer om het echte racen. En dat is gewoon jammer.
Zero compensation
Max is meer van de auto's volgens mij
[removed]
Eens, en hij moet singapore nog winnen...
Mwah, de gemiddelde vastgeroeste collega zegt alleen dat het vroeger altijd beter was, of vraagt waarom er iets veranderd moet worden, want zo werkt het toch ook (al jaren)... Verstappen zegt hier dat Racen er om draait zo snel mogelijk de afstand af te leggen in X aantal ronden, en dat het zo té veel veranderd in tactische 'oplaad spelletjes' (inderdaad een hierboven reeds genoemde soort van powerup verzamelen) in plaats van hard racen.Mog schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Iets in mij zegt dat het vooral (Nóg) lastiger wordt om in te halen (dwz, dat het inhalen en ervoor blijven lastiger wordt) op race-ervaring/ slimmigheidjes, omdat je deze power eigenlijjk alleen op het rechte stuk kan/ wil gebruiken. Als je hem niet goed gebruikt vliegt een ander er op het rechte stuk voorbij, dus je kan wel ergens anders meer snelheid houden en inhalen in bochten die een ander gebruikt om de power op te laden, maar dan heb je niet opgeladen en wordt jijzelf op het rechte stuk weer ingehaald door iemand die die power wel heeft opgeladen.
Ik heb Max over de aanpassingen zelf (regelement) nog niet eerder zo gehoord, terwijl de laatste groote aanpassingen (floor-effect) toch ook behoorlijk ingrijpend waren. Hij heeft wel eerder geroepen dat de auto niet goed was, maar dat was in die fase i.m.o. terecht. Maar het ging toen nog steeds over racen, eigenlijk zo snel mogelijk van A naar B (alleen dan is eindpunt B een x aantal ronden over hetzelfde cirquit) rijden, continu de druk erop houden/ zo hard rijden als mogelijk is.
Dan snap ik ook dat het niet lekker is als je juist bewust moet inhouden, omdat er dan opgeladen kan worden. Je hebt dus punten waar je minder hard zal gaan dan mogelijk is, dus niet op het randje rijdt. En dat is iets dat eigenlijk niet zo in deze sportdiscipline past i.m.o.
https://wren.co/join/Devian
Waarom? Als een viervoudig kampioen hier een mening over heeft dan mag je daar toch wel iets over opmaken?Devian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:38:
Het heeft pas zin hier iets over te zeggen nadat de eerste races zijn geweest.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Want een coureur kan op basis van de simulator en deze testdagen niet weten wat voor een onzinnige / "anti racen" rijstijl deze auto's vereisen? Als in: teams en pers reageren met verbazing op het feit dat Verstappen sommige bochten nu in de 1 rijdt, waarna andere coureurs het over nemen / er ook mee experimenteren. Dat is toch gewoon "anti racen" om de snelheid in bochten op te geven puur om de motor op te kunnen laden om weer sneller op het rechte stuk te zijn.Devian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:38:
Het heeft pas zin hier iets over te zeggen nadat de eerste races zijn geweest.
En deze gevolgen van dit reglement zijn nu al duidelijk, daarvoor hoef je geen race af te wachten. (En niet alleen nu pas duidelijk, maar op basis van simulaties bleek dit ook al en is er ook al voldoende over geschreven).
Alle coureurs unaniem, wat leuk racen is dit.
Het kan he. Kun je pas zeggen nadat de race geweest is.
Van Zandvoort werd ook van te voren door velen gezegd hoe niet leuk circuit het is...
https://wren.co/join/Devian
En ook dat was volkomen terechtDevian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:59:
Van Zandvoort werd ook van te voren door velen gezegd hoe niet leuk circuit het is...
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Helemaal mee eens, uiteindelijk wil je ook je volle EV bereik gebruiken en niet moeten zeggen, we moeten een extra tussenstop maken omdat ik niet weet of ik met 20% resterend tot thuis kan gerakenHaterFrame schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:55:
[...]
Vastgeroest of iemand die domweg graag maximaal op de limiet wil rijden? Ik kan me best voorstellen dat het micromanagen van je energie vervelend kan zijn voor zo iemand als Max.
Niet door de coureurs, die vinden zo’n oldschool circuit juist mooi. Dat zeiden ze gelijk al, sommige met twijfels over het racen maar het rijden en dan met name de kwalificatie vonden ze gelijk al prachtig.Devian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:59:
Jij wel dan? FM1 is het toppunt van autosport, die hadden bij de V10 of minstens V8 moeten blijven ipv wat we nu krijgen. Het geluid alleen al is 3x niks. Persoonlijke mening, meer nietMaZo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:55:
Verstappen is echt niet blij met die nieuwe auto’s.
Stortregen zal op Monaco nog voor 10-tal inhaal acties zorgenDevian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:14:
[...]
186, het record voor meeste inhaalacties tijdens een F1 race.
In een regenrace... Die sowieso al alle uitschieters heeft (als in: alle races met veel inhaalacties zijn regen races). Dat zegt dus absoluut niks.Devian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:14:
[...]
186, het record voor meeste inhaalacties tijdens een F1 race.
En zo zie je maar weer dat meningen verschillen. Ik heb bijvoorbeeld weer niets met 'het moet een V10 of V8 zijn', want ik zie dat niet meer als 'pinnacle' maar meer als iets waarvan ik vermoed dat er nog maar weinig toekomst in zit.desalniettemin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Jij wel dan? FM1 is het toppunt van autosport, die hadden bij de V10 of minstens V8 moeten blijven ipv wat we nu krijgen. Het geluid alleen al is 3x niks. Persoonlijke mening, meer niet
Ik zie dat 'Pinnacle of Motorsport' voor F1 dan ook meer als iets dat moet staat voor altijd het meest geavanceerde qua techniek in de autosport zouden moeten nastreven, en ik dat de richting van de laatste jaren daar grotendeels wel bij past. Niet alles zal slagen, maar een 'oude' V10, V8 of zelfs V12 is dat voor mij ook niet meer.
Maar ik heb dat ook met straat auto's, waar ik 'vroeger' qua techniek best onder de indruk was van een Audi RS4 of RS6, heb ik nu soms als ik een nieuw model zie, had dat technisch niet wat meer vooruitstrevend kunnen zijn (waar is de voorsprong door techniek). Het beste wat ze momenteel daar hebben is een mild hybrid (dat heb ik zelf ook onder de motorkap liggen).
De techniek zou toch het racen moeten dienen, en niet andersom?Dennism schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:55:
[...]
En zo zie je maar weer dat meningen verschillen. Ik heb bijvoorbeeld weer niets met 'het moet een V10 of V8 zijn', want ik zie dat niet meer als 'pinnacle' maar meer als iets waarvan ik vermoed dat er nog maar weinig toekomst in zit.
Ik zie dat 'Pinnacle of Motorsport' voor F1 dan ook meer als iets dat moet staat voor altijd het meest geavanceerde qua techniek in de autosport zouden moeten nastreven, en ik dat de richting van de laatste jaren daar grotendeels wel bij past. Niet alles zal slagen, maar een 'oude' V10, V8 of zelfs V12 is dat voor mij ook niet meer.
Maar ik heb dat ook met straat auto's, waar ik 'vroeger' qua techniek best onder de indruk was van een Audi RS4 of RS6, heb ik nu soms als ik een nieuw model zie, had dat technisch niet wat meer vooruitstrevend kunnen zijn (waar is de voorsprong door techniek). Het beste wat ze momenteel daar hebben is een mild hybrid (dat heb ik zelf ook onder de motorkap liggen).
De idee is wel dat de technologie uiteindelijk ook in normale auto's gebruikt kan gaan worden. Je wilt dus het liefst moderne techniek gebruiken en dat gebruiken om te racen. Het is dus een wisselwerking tussen techniek en racen. Naar mijn idee zouden ze er echter wel moeten zorgen dat er met die techniek voluit geracet kan worden. Dus aangezien ze nu vooral bezig zijn met vermogen terug te winnen, gaat in dat stuk iets mis.Luapper schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:09:
[...]
De techniek zou toch het racen moeten dienen, en niet andersom?
[removed]
F1 draait al sinds 2014 (of daarvoor in 2009 met KERS en test limitatie) niet meer om het 'echte' racen. Met andere woorden: Verstappen (Max) heeft nooit in the good ol' Formule 1 gereden.redwing schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:52:
[...]
Ik vind die negativiteit gewoon vervelend om te horen. Hij is al sinds de dag dat de nieuwe regelgeving werd aangekondigd bezig met zeggen hoe &$!#% het is. We weten het nu wel.
Verstappen is misschien wel de beste coureur aller tijden. Wellicht een unpopular opinion hier: Ik zie hem liever positief op Le Mans dan negatief in de F1.
Klopt, maar toen ging het nog wel om bochten goed nemen en enigszins je pace managen. Nu zijn we een stap verder gegaan waarbij je gewoon rustiger door bochten moet, maar dus ook vroeger terugschakelen om meer power terug te winnen.Mog schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:23:
[...]
F1 draait al sinds 2014 (of daarvoor in 2009 met KERS en test limitatie) niet meer om het 'echte' racen. Met andere woorden: Verstappen (Max) heeft nooit in the good ol' Formule 1 gereden.
Tja, hij geeft gewoon aan dat F1 de verkeerde kant op gaat. Het draait steeds meer om de techniek en steeds minder om het racen zelf. En wil je dat aangepast krijgen is het al duidelijk dat je een lange adem moet hebben. Dus een keer klagen zal niet helpen. Daarbij werkt zoiets ook nog eens alleen als het niet binnenshuis blijft, maar juist als de discussie naar de buitenwereld gaat. Helaas krijg je dan dus te maken met het huidige geklaag.Ik vind die negativiteit gewoon vervelend om te horen. Hij is al sinds de dag dat de nieuwe regelgeving werd aangekondigd bezig met zeggen hoe &$!#% het is. We weten het nu wel.
Ik weet niet of dat een onpopulaire mening is. Uiteindelijk is het wel wat ie zelf ook steeds harder aan het aangeven is. Ennet als Max wil je uiteindelijk natuurlijk dat F1 gewoon de ultieme race-klasse is, en dat is het toch steeds minder aan het worden.Verstappen is misschien wel de beste coureur aller tijden. Wellicht een unpopular opinion hier: Ik zie hem liever positief op Le Mans dan negatief in de F1.
[removed]
Deels wel, ik denk dat @redwing het goed uitlegt. Al weet ik niet of het echt een probleem is dat energie management ook een (tactisch of zelfs strategisch) onderdeel is van de sport. Ik zie dat een beetje als een soort van de tank + brandstof pitstops van vroeger (in plaats van banden alleen). Als je daar slim mee was kon je een race voordeel halen op de concurrentie. Juist door een stop uit te sparen door zuiniger te zijn, of bijvoorbeeld de 4 pitstop race in Frankrijk van Schumacher juist door agressief extra te stoppen voor meer banden en brandstof, maar minder gewicht per stint te hebben.Luapper schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:09:
[...]
De techniek zou toch het racen moeten dienen, en niet andersom?
Nu alleen nog even de motor zo aanpassen dat de enige overgebleven regel de maximale energie per seconde is en dan zullen we weer echte verschillen zien. Hoewel de winnaar dan waarschijnlijk een turbo 3 cylinder wordt met een gigantisch hybridepakket
De Indycars in road-coars trim zouden wat dat betreft dichtbij komen. 100 PK erbij, iets meer aero en je hebt een mooi alternatief voor F1Bvanham schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:37:
Ik knap af op de overgereguleerde klasse die het nu is. Racers zijn racers. Ik snap dat de echte coureurs hier niet vrolijk van worden. Tijd voor een nieuwe klasse zonder elektromeuk. Gewoon net als vroeger een vermogensgrens en hoe je er komt jouw probleem. Gewoon race zonder politiek bezig te zijn met ECO hier en EV daar. De koningsklasse wordt nu een veredeld computerspelletje. volgend jaar komen er fan boost sectoren waar je extra vermogen kunt opsnoepen als je een extra rondje langs het publiek maakt.
Sinds 2024 is Indycar ook hybrid geworden toch?kevlar01 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:42:
[...]
De Indycars in road-coars trim zouden wat dat betreft dichtbij komen. 100 PK erbij, iets meer aero en je hebt een mooi alternatief voor F1
Maar als er iets (over)gereguleerd is, is dat indycar wel
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 13-02-2026 13:14 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat laatste ben ik het wel mee eens. Maar je kunt het van 2 kanten bekijken:Mog schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:23:
[...]
F1 draait al sinds 2014 (of daarvoor in 2009 met KERS en test limitatie) niet meer om het 'echte' racen. Met andere woorden: Verstappen (Max) heeft nooit in the good ol' Formule 1 gereden.
Ik vind die negativiteit gewoon vervelend om te horen. Hij is al sinds de dag dat de nieuwe regelgeving werd aangekondigd bezig met zeggen hoe &$!#% het is. We weten het nu wel.
Verstappen is misschien wel de beste coureur aller tijden. Wellicht een unpopular opinion hier: Ik zie hem liever positief op Le Mans dan negatief in de F1.
- Ofwel men geeft alle negatieve feedback en men (de FIA) is verantwoordelijk dat men deze problemen oplost, zijnde reglementen maken die het racen weer leuk maakt
- Anderzijds men wil die negatieve feedback niet horen, dus moeten de coureurs en de toeschouwers die het niet bevalt maar wat anders gaan doen/kijken.
Ik ben van mening dat de eerste optie de beste is. Ze hebben binnen de Formule 1 al jaren steeds meer hybride dingen geprobeerd toe te passen, allerhande pleisters geprobeerd te plakken (DRS e.d.) en met name met de reglementen van dit jaar zijn ze echt (mijn inziens) te ver doorgeslagen c.q. een grens over gegaan waardoor Formule 1 niet meer als Formule 1 aanvoelt. Mijn inziens is de beste aanpak dan op alle vlakken duidelijk maken dat dit niet is zoals het moet zijn en dat men de regels aanpast, nog dit jaar of zo snel mogelijk daarna. En ja, daardoor hoor je veel negatieve feedback, maar daar kun je niet diegenen de schuld van geven die de feedback geven, maar diegenen die deze absurde reglementen hebben verzonnen. Dit natuurlijk zolang de feedback enigszins constructief is en het niet puur en alleen modder gooien is.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Op 3:00 is het wel erg extreem powersaving de auto moet T12-13 volledig doen op de motor totaal geen punch.
Moet je nagaan op Monza zit je straks al te clippen halverwege rechte stuk en in powersave modus .
Snap wel wat Max bedoeld dat er totaal geen charme in zit om zo te moeten racen.
[ Voor 19% gewijzigd door nascar28 op 13-02-2026 14:29 ]
Meningen, helemaal goed. Maar er dan even IK van in plaats van WIJ. IK geef hem helemaal gelijkMog schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:23:
[...]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Grote vraag is uiteraard of de andere teams dat echt niet kunnen of dat het meer sandbaggen is.
Leuke short die ik in mijn stream kreeg;
YouTube: Verstappen & Hamilton Are Right… 😢
[ Voor 52% gewijzigd door Lynx op 13-02-2026 18:50 ]
Vooralsnog niet te zien. Volgens mij waren de long runs van Red Bull sneller.Lynx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:12:
Don’t worry, Mercedes ruim sneller dan alle andere vandaag. 2014 incoming.
OptimistLynx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:12:
Don’t worry, Mercedes ruim sneller dan alle andere vandaag. 2014 incoming.
[ Voor 6% gewijzigd door TinusXIII op 13-02-2026 18:54 ]
Mijn dochter van 11 vindt dat het er 6 extra hadden moeten zijn...TinusXIII schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:53:
Had Verstappen nou niet 8 rondjes meer kunnen rijden vandaag
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Keanu Reeves with a trackside side quest in Bahrain! 🚶🏎️#F1 #F1Testing pic.twitter.com/yPYtO7e94a
— Formula 1 (@F1) 13 februari 2026
Closed sessions are for people who believe in locked doors.
De geschreven versie
https://www.formula1.com/...ain.OSkuqhrT1463ctrnceZCO
Het is geen besloten test. Spanje was besloten, nu is publiekelijk maar beperkte TV coverage, volgende week full coverage. Als je deze week het laatste uurtje keek zat er ook gewoon, zeer beperkt, publiek op de tribunes. (Terwijl in Spanje binnen een paar honderd meter alles en iedereen werd weggestuurd door de politie).
https://untappd.com/user/OzzBier
Interessant! Weet je toevallig de naam van die docu?OzzieMann schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:30:
Keanu Reeves is bezig met een behind the scenes documentary over de entree van het Cadillac F1 Team in de koningsklasse. Premiere wordt verwacht vlak voor de eerste race in Melbourne. Denk dat ze tijdens de test dagen nog wat beelden aan het schieten zijn.
In de Tech Talk van Sam Collins zit een stuk over de startprocedure, met verschillende oefenstarts in beeld op de achtergrond. Lijkt er niet makkelijker op geworden.Chocoball schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:00:
Als de starts elke keer zo gaan worden
https://streamain.com/en/J7Pt2VQmt7c6yK9/watch
Zijn er overigens nog regels veranderd mbt staande start?Chocoball schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:00:
In het verleden mocht de elektromotor(mgu-k) tot 100km/u niet helpen etc.
PSN
Ze zijn wel fancy met de startlampen, maar ze willen eigenlijk helemaal niet dat ze echt een normale start doen. Maar ze willen dat iedereen netjes na elkaar start om mogelijke crashes te voorkomen.
Vervolgens heb je in dit geval Colapinto die al bijna crasht bij de burnouts
Piastri op P2 vertrekt (uiteindelijk) laat terwijl Perez op P4 en Hadjar op P6 bij lights out meteen vertrekken (wat eigenlijk niet de bedoeling is dus, Perez "mag" pas vertrekken als Piastri weg is en Hadjar pas als Perez weg is).
En deden ze ervoor al een "extra formation lap" simulatie. Én deden ze daarvoor een red flag simulatie, waarbij Perez vooraan stond in de pits, maar in eerste instantie helemaal niet weg kwam. Waarbij Hadjar direct achter hem "vast stond" en de rest er omheen al lang weg was.
En dan zit je nog met het rare nieuwe motor gebeuren. Ze willen de turbo uiteraard op toeren / druk hebben. Maar door het wegvallen van de MGU-H kunnen ze dat alleen op de ICE doen. Dus nu staan ze lekker 10k toeren te draaien om de turbo op druk te krijgen zodat er geen turbo lag is. Waarbij er ook al gesproken wordt over dat de laatste auto's uberhaupt niet de kans hebben om de turbo op druk te krijgen. Te weinig tijd tussen parkeren en het aan gaan van de lampen.
En hetzelfde zie hoor je ook bij pitstops. Dat ze volle toeren op de krik staan om de turbo op druk te krijgen / houden.
Ik meen dat ze het over 50 hadden. Maar ik twijfel nu op het KM/u of mijl/u was.YakuzA schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:18:
[...]
Zijn er overigens nog regels veranderd mbt staande start?
In het verleden mocht de elektromotor(mgu-k) tot 100km/u niet helpen etc.
Nog naamloos, wordt nu fantasieloos aangeduid als "The Cadillac F1 team documentary".CH4OS schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:51:
[...]
Interessant! Weet je toevallig de naam van die docu?
Wat meer info
https://www.motortexas.com/p/cadillac-f1-documentary-details
[ Voor 13% gewijzigd door OzzieMann op 14-02-2026 08:01 ]
https://untappd.com/user/OzzBier
Het is nu 50 km/u idd:RobertMe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:26:
[...]
Ik meen dat ze het over 50 hadden. Maar ik twijfel nu op het KM/u of mijl/u was.
https://www.the-race.com/...t-a-lot-less-predictable/Article 5.2.12 states: "During a standing start from the grid the MGU-K may only be used once the car has reached 50km/h."
Had in mijn hoofd zitten dat het eerst anders was.
Overigens wel aardig artikel waar ook de turbo issues voor bij de start besproken worden door de missende MGU-H.
/edit:
Top comment
Poor Lando… only got on top of his starts last year.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2026 08:27 ]
PSN
Ik heb betere starts gezien in F2, toen ze enorme problemen hadden met het starten en je meestal wel een auto had die in anti stall ging.Chocoball schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:00:
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zodra ze het trucje met de turbo onder de knie hebben zal het wel beter worden.Bvanham schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:40:
Het wordt een rommelig computerspelletje vrees ik dit jaar. Als het zo blijft vrees ik dat het aantal kijkers ook dramatisch zal afnemen want dit wil je niet zien in races. Dan had je wel de Formule E aangezet en daar kijkt ook bijna niemand naar.
PSN
Die angst heb ik dus ook na de eerste beelden geluiden van coureurs. Je wil dat er weinig management is en veel trappen voor wat je waard bent. Maar even afwachten. Scheelt me weer geld als ik F1tv opzegBvanham schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:40:
Het wordt een rommelig computerspelletje vrees ik dit jaar. Als het zo blijft vrees ik dat het aantal kijkers ook dramatisch zal afnemen want dit wil je niet zien in races. Dan had je wel de Formule E aangezet en daar kijkt ook bijna niemand naar.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Beeld dat blijft hangen is dat van een kortademige formule e wagen met luidruchtige range extender. Voel het totaal niet kriebelen om te gaan kijkenMad-Matt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:45:
[...]
Die angst heb ik dus ook na de eerste beelden geluiden van coureurs. Je wil dat er weinig management is en veel trappen voor wat je waard bent. Maar even afwachten. Scheelt me weer geld als ik F1tv opzeg
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Toestaan dat de batterij ook opgeladen mag worden door de ICE?Lynx schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:04:
Stel dat te allemaal zo erg wordt als wij en Max vrezen. Wat voor opties zouden er dan zijn om in 2027 met oplossingen te komen? Extra turbo/compressor ofzo voor 200pk extra op de ice en wegwerken van het turbogat?
Dat doet die al. 100% van de batterij lading is opgewekt door de ICE (via de MGU-K)Mr Magic schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Toestaan dat de batterij ook opgeladen mag worden door de ICE?
PSN
Ik bedoelde natuurlijk zonder de MGU-K, door extra brandstof te verbrandenYakuzA schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Dat doet die al. 100% van de batterij lading is opgewekt door de ICE (via de MGU-K)
Met een MGU-H zeker?Mr Magic schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Ik bedoelde natuurlijk zonder de MGU-K, door extra brandstof te verbranden
PSN
Hoe wil je energie opwekken uit de ICE zonder MGU-K? Die MGU-K is al domweg een generator (/ motor/generator combi. Leuk voorbeeld, als ik bij mijn 3D printer met de hand een as beweeg "gaan ook alle lampjes branden" oftewel: de motoren die puur bedoeld zijn als motor wekken alsnog stroom op).Mr Magic schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Ik bedoelde natuurlijk zonder de MGU-K, door extra brandstof te verbranden
Je kunt hoogstens veel meer benzine meenemen en verbranden waarbij je de MGU-K weer "de rem er op laat zetten" om energie op te wekken i.p.v. ter aandrijving (zoals een ouderwetse dynamo op een fiets, met dynamo er op moet je ook harder trappen omdat energie verloren gaat om de dynamo te laten draaien om de verlichting te layen branden). Maar ondanks de klimaat neutrale brandstof denk ik niet dat nog meer benzine verbranden bijdraagt aan het laten lijken of F1 goed voor het milieu is.
Dan kun je zoals @YakuzA aangeeft mogelijk nog beter de MGU-H opnieuw toevoegen. Die heeft mogelijk een directere "punch". En in ieder geval ben je er dan vanaf dat ze nu seconden lang op 12.000 toeren staan te draaien bij de start en pitstop om de turbo druk op te bouwen.
Maarja, die MGU-H was te duur, te complex, en niet relevant voor de straat.
Enige alternatief is dan weer 4WD met dus motoren (/generatoren) op de voorwielen. Maar dat is afgeschoten omdat Audi daar een voordeel in zou hebben (want LMP heeft of had dat? Waar Audi dus nogal succesvol mee was).
Voor de straat hebben ze bijv ook een dual turbo setup, 1 kleine turbo voor lage toeren en een grotere voor de hogere toeren.RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:17:
[...]
Dan kun je zoals @YakuzA aangeeft mogelijk nog beter de MGU-H opnieuw toevoegen. Die heeft mogelijk een directere "punch". En in ieder geval ben je er dan vanaf dat ze nu seconden lang op 12.000 toeren staan te draaien bij de start en pitstop om de turbo druk op te bouwen.
Maarja, die MGU-H was te duur, te complex, en niet relevant voor de straat.
Enige alternatief is dan weer 4WD met dus motoren (/generatoren) op de voorwielen. Maar dat is afgeschoten omdat Audi daar een voordeel in zou hebben (want LMP heeft of had dat? Waar Audi dus nogal succesvol mee was).
PSN

Stroll zou dan wel nog een kans maken
Dan kan er ook mooi een stratencircuit in Arnhem aangelegd worden.RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:22:
Op Reddit hebben ze al verschillende oplossingen gevonden voor het mogelijke energie tekort, waaronder:
[Afbeelding]
zit je dit topic te trolleyn?Mink Z. schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Dan kan er ook mooi een stratencircuit in Arnhem aangelegd worden.
een treffende spreuk
we kunnen ook zwarte racetracks maken met zo'n electrische gleuf in het midden en dan de coureurs in de pits met een controller. Veel veiliger. Zal Andrea Stella even vragen.RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:22:
Op Reddit hebben ze al verschillende oplossingen gevonden voor het mogelijke energie tekort, waaronder:
[Afbeelding]
een treffende spreuk
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hoewel misschien bepaalde software, zoals throttle maps, uitgezonderd zou kunnen zijn. Hiermee zou je dan in het seizoen zelf slimmere energy deployment mogelijk kunnen maken.
Max naar GT3 / endurance en de F1 lekker laten voor wat het isLynx schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:04:
Stel dat te allemaal zo erg wordt als wij en Max vrezen. Wat voor opties zouden er dan zijn om in 2027 met oplossingen te komen?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
[ Voor 91% gewijzigd door Extigo op 16-02-2026 15:41 ]
Geen glory runs voor de Merc op soft zo te zien
PSN
Inderdaad. Voor iemand als verstappen, die het verschil maakt op het randje van grip, is dit gewoon minder leuk, omdat er veel minder bochten tussenzitten waar de auto op de rand van grip zit. Ja, hij heeft het voordeel dat ook bij aanremmen zijn gevoel van remmen op de motor in de hoogste versnelling voor maximale regeneratie ervoor zorgt dat ie niet blokkeert, waar anderen dat wellicht wel doen, maar leuk is anders.Bvanham schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:40:
In sommige weekenden zal de C3 de soft zijnYakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:05:
[...]
Geen glory runs voor de Merc op soft zo te zien
Slim van Red Bull, ff hun 4 setjes c2 gekloond naar 8 setjes.
erutangiS
Los equipos pueden usar neumáticos del test 1 que no hayan realizado más de 9 vueltas.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 17 februari 2026
Teams can use tyres from test 1 that have not completed more than 9 laps.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Scherp.. de grafiek lijkt inderdaad niet helemaal overeen te komen met de cijfers die er voor staan..MrOleo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:28:
[...]
Slim van Red Bull, ff hun 4 setjes c2 gekloond naar 8 setjes.
*sowieso
Dit topic is gesloten.
![]()
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2026
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, is er: Algemeen race topic Deel 3
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
| Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de Officiële Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/ljcuCpBeIwleBXuq5bn5usoa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/L9twJIBaXHRdA1YzRpKKACoz.png?f=fotoalbum_large)