The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ja, klopt. en die -250kW is de MGU-K die afremt en de stroom de batterij in duwt.Boeryepes schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:59:
[...]
350 is de motor en 250 de accu toch? dus als accu leeg, valt 350 kW weg. Of mis ik iets?
Maar de power output van de MGU-K wordt lager hoe harder er gereden wordt:
de 250kW die ik noemde was de max remkracht die ze met de MGU-K mogen doen, dit zijn dan dus de negatieve pk's (-250kW) die komen zodra een F1 motor gaat 'clippen'.— The MGU-K's power ceiling is raised to 350kW, but its output varies with speed to prevent excessive peak speeds. This strategic differential aims to balance the power between attackers and defenders, with power curves adjusting based on speed.
— The power curve for the MGU-K decreases linearly up to 340 km/h, with a sharp drop between 340 km/h and 345 km/h, eventually resetting. This regulation is designed to maintain competitive balance and strategic depth in races.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-02-2026 13:06 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het effect is dit :Boeryepes schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:59:
[...]
350 is de motor en 250 de accu toch? dus als accu leeg, valt 350 kW weg. Of mis ik iets?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
verkeerd uitgedrukt. Moest "reageren" zijn. En als de auto voor je opeens geen "versnelling" meer heeft, dan gaat een auto op 20m erachter niet meer kunnen reageren.YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Een coureur geeft extra gas en haalt in.
Waarom zou je moeten vertragen als een ander vertraagd?
Gewoon gas los in F1 is min of meer gelijk met de iets sportievere personenauto boven op de rem staan. Opeens 100den pk's minder zal dus ook grote gevolgen hebben. Versnelling gaat in zeer korte tijd over naar vertraging (want de ICE is niet krachtig genoeg om de snelheid te onderhouden). Als je op de (duitse) autosnelweg op 20m achter iemand rijdt die opeens boven op de rem gaat staan, ga je er toch niet zo goed uitkomen, zelfs al ben je f1 piloot
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
| Circuit | Langste rechte stuk (m) |
|---|---|
| Baku City Circuit | 2200 |
| Las Vegas Strip Circuit | 1900 |
| Shanghai International Circuit | 1200 |
| Yas Marina Circuit (Abu Dhabi) | 1140 |
| Monza | 1120 |
| Circuit of The Americas (Austin) | 1100 |
| Bahrain International Circuit | 1090 |
| Circuit de Barcelona-Catalunya | 1050 |
| Sepang International Circuit | 900 |
| Hungaroring | 800 |
| Spa-Francorchamps | 770 |
| Silverstone | 750 |
| Suzuka | 750 |
| Albert Park (Melbourne) | 750 |
| Circuit Gilles Villeneuve | 670 |
| Interlagos | 650 |
| Red Bull Ring | 650 |
| Marina Bay (Singapore) | 520 |
| Hockenheimring | 500 |
| Monaco | 470 |
Ik hoop dat ik het verkeerd heb....
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 16-02-2026 14:58 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Als je 4 teams hebt met een veel sterkere motor dan doen de overige teams niet meer mee.naitsoezn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:56:
Over de batterij die leeg is richting het eind van het rechte stuk: Als dat voor iedereen zo is, dan maakt dat toch weinig uit. Gewoon een uitdaging voor de teams om meer uit de batterij te halen. Ook dat is F1, nietwaar? Gewoon zorgen dat je technisch je zaakjes beter op orde hebt, als de reglementen niet voor uitdaging zorgen dan zijn de reglementen te soft opgesteld. (als als dat niet voor iedereen zo is, dan hebben sommige teams nog wat in te halen, dat lijkt me helemaal duidelijk).
Of je deployed je stroom niet aan het begin van het rechte stuk maar aan het einde.naitsoezn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:56:
Over de batterij die leeg is richting het eind van het rechte stuk: Als dat voor iedereen zo is, dan maakt dat toch weinig uit. Gewoon een uitdaging voor de teams om meer uit de batterij te halen. Ook dat is F1, nietwaar? Gewoon zorgen dat je technisch je zaakjes beter op orde hebt, als de reglementen niet voor uitdaging zorgen dan zijn de reglementen te soft opgesteld. (en als sommige teams langer dan anderen met hun batterij doen, dan hebben sommige teams nog wat in te halen, dat lijkt me helemaal duidelijk).
Dus de coureur achter je probeert je te pakken. Heeft even voordeel aan het begin het rechte stuk maar moet je eerst voorbij. Dan deploy jij je energie en is de ander er al bijna doorheen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Precies. Ik zie het probleem niet zo. Ja, het wordt anders racen voor die mannen. Maar minder leuk? Niet op voorhand lijkt me.asing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:09:
[...]
Of je deployed je stroom niet aan het begin van het rechte stuk maar aan het einde.![]()
Dus de coureur achter je probeert je te pakken. Heeft even voordeel aan het begin het rechte stuk maar moet je eerst voorbij. Dan deploy jij je energie en is de ander er al bijna doorheen.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Toch is er een punt waarvan ik denk dat de boot misgeslagen wordt. F1 is altijd gegaan om zo hard als mogelijk te rijden,de bron van vermogen was nooit een issue (liters brandstof). Nu wordt je vermogen gelimiteerd en actief onderdeel van het rijden, je moet je snelheid gaan managen. Voelt als een contradictie, F1 waar snelheid altijd de boventoon voerde, naar snelheidsmanagement; het is de vraag is of F1 de plek is om dit uit te proberen?
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
En dat is maar goed ook, straks zinkt dat ding nog.hamsteg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:37:
Het rijden wordt tactischer. Voor de normale consument kan dit interessant worden want de F1 heeft altijd innovaties naar de gewone auto/consument gebracht.
Toch is er een punt waarvan ik denk dat de boot misgeslagen wordt. F1 is altijd gegaan om zo hard als mogelijk te rijden,de bron van vermogen was nooit een issue (liters brandstof). Nu wordt je vermogen gelimiteerd en actief onderdeel van het rijden, je moet je snelheid gaan managen. Voelt als een contradictie, F1 waar snelheid altijd de boventoon voerde, naar snelheidsmanagement; het is de vraag is of F1 de plek is om dit uit te proberen?
kan het mis hebben, maar daar ligt nu juist toch 'de innovatie' (lees kans) omtrent electrificatie; de software die bepalend kan zijn over hoe / wanneer / hoeveel electrisch vermogen geeft.asing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:09:
[...]
Of je deployed je stroom niet aan het begin van het rechte stuk maar aan het einde.![]()
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Jammer dat we niet gewoon elk jaar Spa op de agenda hebben.. maar die stomme zandbak races..
*sowieso
Verwacht dat er een groot verschil gaat zijn op de baan! Denk dat we ongekende voorsprongen gaan zien of achterliggers die rondes achter liggen. En eigenlijk al direct vanaf de start, teams die het goed voor mekaar hebben zullen vooraan blijven en weinig gekkigheid wat we afgelopen tijd zagen met verschillende teams op podia en afhankelijk van circuit, verschillende kanshebbers. Maar goed, hopelijk zit ik daar mijlen ver naast.hamsteg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:37:
Het rijden wordt tactischer. Voor de normale consument kan dit interessant worden want de F1 heeft altijd innovaties naar de gewone auto/consument gebracht.
ik deel 100% de opinie; dit is geen racen, dit is niet f1 waardig, draait meer om aanpassen dan om racen etc.
Klinkt allemaal erg vervelend en ergens ook zeer terecht en komt teleurstellend over … voor de coureurs
Ik denk dat wij er als kijken geen zak (bijna niets) van zullen merken, en dare I say it; misschien wel beter op wordt;
Er zullen verschillen optreden in prestaties, we gaan snelheidsverschil tussen drivers/teams zien - op specifieke momenten in de race, of zelfs per sector / bocht, ene coureur zal het “managen” beter af gaan dan ander (strol
dat is allemaal brandstof (punt intended) voor meer spanning, sensatie, hectiek en chaos.
Ergens heb stiekem het idee, dat dit wel eens een heel besproken seizoen kan gaan worden. Het lijkt er vooralsnog op dat pitmuur/managen/wisselende omstandigheden belangrijker gaan worden dan ooit is geweest. (Misschien niet leuk voor de coureurs - maar wel voor ons als fan van de sport)
we gaan het zien
#voorspelling (kan later terugzoeken hoe verkeerd ik het had)
[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 16-02-2026 19:24 ]
Ik werk zelf in de (digitale) product ontwikkeling, en daar begin je altijd klein, experimenteel, ontwikkeld iteratief door en altijd, maar dan ook altijd met customer feedback. Want soms klinkt je idee nog zo gaaf maar zit niemand erop te wachten.
En ben je toch zo overtuigd van je gelijk - genoeg management is dat - en zet je een feature live die finaal de plank mis slaat dan doe je een rollback.
Wat is hier het plan B van de FIA? Het lijkt allemaal ivoren toren wensdenken..
Hoop dat ik er naast zit, maar t ziet er niet best uit.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Craig Skinner, de hoofdontwerper van Red Bull, heeft onverwacht de renstal verlaten, zo heeft RacingNews365 begrepen. Ook Red Bull bevestigt dit nieuws. De redenen voor zijn vertrek zijn niet bekend. Volgens onze informatie heeft de expert echter zelf voor deze stap gekozen en staat zijn beslissing los van de golf aan geruchten over mogelijke vertrekken die de laatste tijd rond het team circuleerden.
moment is bijzonder, maar goed wat weten wij.. misschien discutabele appjes met collega :+Willem30 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:59:
https://racingnews365.nl/...r-red-bull-stapt-plots-op
Craig Skinner, de hoofdontwerper van Red Bull, heeft onverwacht de renstal verlaten, zo heeft RacingNews365 begrepen. Ook Red Bull bevestigt dit nieuws. De redenen voor zijn vertrek zijn niet bekend. Volgens onze informatie heeft de expert echter zelf voor deze stap gekozen en staat zijn beslissing los van de golf aan geruchten over mogelijke vertrekken die de laatste tijd rond het team circuleerden.
Aan de andere kant (en nu maak ik mezelf misschien niet populair hier) is het voornamelijk de oude garde die aan het mopperen is.. misschien is het tijd voor jong bloed. Laat de volgende generatie het maar oppakken dan. Er staan genoeg jongens en meiden te trappelen om in te stappen in de F1..Graft schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:27:
Als alles wat ik van Max, Fernando, Lewis en inmiddels de pers lees waar is, en daar ben ik bang voor, snap ik écht niet hoe zoiets als dit heeft kunnen gebeuren. De druk om “duurzamer”, een productie auto relevanter te zijn daar gelaten.
Ik werk zelf in de (digitale) product ontwikkeling, en daar begin je altijd klein, experimenteel, ontwikkeld iteratief door en altijd, maar dan ook altijd met customer feedback. Want soms klinkt je idee nog zo gaaf maar zit niemand erop te wachten.
En ben je toch zo overtuigd van je gelijk - genoeg management is dat - en zet je een feature live die finaal de plank mis slaat dan doe je een rollback.
Wat is hier het plan B van de FIA? Het lijkt allemaal ivoren toren wensdenken..
Hoop dat ik er naast zit, maar t ziet er niet best uit.
*sowieso
Telegraaf:
Insiders stellen dat het vertrek van Skinner na zoveel trouwe jaren dienst een logische stap is en dat het (uiteraard) niet betekent dat het team nu ontmanteld is. Skinner werkte onder Pierre Waché, de technisch directeur die eindverantwoordelijk is als het gaat om het ontwerp van de auto.
Craig Skinner
Craig Skinner is a British Formula One engineer and aerodynamicist. He was the Chief designer for the Red Bull Racing Formula One team until his departure in February 2026
Skinner studied Aeronautical Engineering at the University of Glasgow, graduating in 2002 with first-class honours. Following graduation, Skinner joined ANSYS Fluent (then Fluent Inc.) as a CFD Engineer, at a time when computational fluid dynamics (CFD) was becoming an increasingly important tool in Formula One development. As part of Fluent’s technical support programme, he worked with several F1 teams including Red Bull Racing, Williams Racing, and Jordan Grand Prix.[3]
In 2006, Skinner moved to Red Bull Racing as a CFD Engineer within the aerodynamics department. He was promoted to CFD Team Leader in 2009, then to Deputy Head of Aerodynamics in 2014, and subsequently Chief Aerodynamicist in 2018.[4]
In April 2022, Skinner was appointed Chief Designer, overseeing car design and aerodynamic integration for the team’s Formula One projects at its Milton Keynes headquarters. Skinner has been part of multiple Constructors’ Championship-winning campaigns with Red Bull Racing, contributing to the design and development of several title-winning Formula One cars. He was the chief designer of the Red Bull Racing RB19, the most dominant car in Formula One history
bron:
wiki
[ Voor 97% gewijzigd door d-vine op 17-02-2026 09:11 ]
[F1 2026] Pre-season testing (Bahrein)
Ik hoop ook dat je ernaast zit... al is het maar omdat we anders dat ellenlange gezeur gaan krijgen dat de volgende wereldkampioen helemaal niet zo'n goede coureur is, maar toevallig in de allerbeste auto reed.DoeEensGek schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:50:
Verwacht dat er een groot verschil gaat zijn op de baan! Denk dat we ongekende voorsprongen gaan zien of achterliggers die rondes achter liggen. En eigenlijk al direct vanaf de start, teams die het goed voor mekaar hebben zullen vooraan blijven en weinig gekkigheid wat we afgelopen tijd zagen met verschillende teams op podia en afhankelijk van circuit, verschillende kanshebbers. Maar goed, hopelijk zit ik daar mijlen ver naast.
Dit is toch ook precies wat de FIA doet?Graft schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:27:
Al sinds 2014 is het experiment met de hybride motoren gaande.
(En als je KERS meetelt, sinds 2008 oid)
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2026 10:12 ]
PSN
YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:10:
[...]
Dit is toch ook precies wat de FIA doet?
Al sinds 2014 is het experiment met de hybride motoren gaande.
Er is een verschil tussen Scrum en "Zombiescrum".
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik denk dat je vooral de racers hoort en niet de rijders. Daarnaast is de oudere generatie inderdaad minder van de digitale friemels en frutsels. die willen een grote snelle motor en een kleine auto en voluit kunnen gaan.DonJunior schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:44:
[...]
Aan de andere kant (en nu maak ik mezelf misschien niet populair hier) is het voornamelijk de oude garde die aan het mopperen is.. misschien is het tijd voor jong bloed. Laat de volgende generatie het maar oppakken dan. Er staan genoeg jongens en meiden te trappelen om in te stappen in de F1..
Vreemde reactie.. dus al die F2 winnaars (de huidige F1 rookies) zijn volgens jou geen racers maar gewoon rijders.. ik heb een beetje moeite om dat te geloven.Bvanham schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:13:
[...]
Ik denk dat je vooral de racers hoort en niet de rijders. Daarnaast is de oudere generatie inderdaad minder van de digitale friemels en frutsels. die willen een grote snelle motor en een kleine auto en voluit kunnen gaan.
*sowieso
Heel begrijpelijk. Maar maakt het niet meer F1. Op deze manier gaat het heel erg naar energie sparen en overtakes op het rechte stuk. Veel mensen hadden weinig met DRS, maar dit is DRS in het kwadraat. Plus dat DRS gewoon blijft, want er zijn nog steeds systemen die je enkel mag gebruiken op bepaalde stukken....
We gaan het zien de eerste race. Maar het mooie van de F1 is de enorme snelheid in de bochten vanwege de downforce. Als je daar nu opeens veel langzamer gaat om maar energie te sparen voor het rechte stuk.... Dan kan je toch net zo goed naar een raceklasse kijken met stock-auto's?
Heb het gevoel dat het best eens op een dikke teleurstelling uit kan gaan draaien.
DRS is vervangen door de XtraBoost bij degene die binnen 1s volgt, de X-Wing vleugel Thunderbirds mutatie dingen zijn zowel voor de voorligger als de achterligger nuWaah schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:46:
Heel begrijpelijk. Maar maakt het niet meer F1. Op deze manier gaat het heel erg naar energie sparen en overtakes op het rechte stuk. Veel mensen hadden weinig met DRS, maar dit is DRS in het kwadraat. Plus dat DRS gewoon blijft, want er zijn nog steeds systemen die je enkel mag gebruiken op bepaalde stukken....
PSN
Heb in de voorgaande zin 'met de tijd' tussen aanhalingstekens geplaatst omdat alle technische vernieuwingen op geen enkele wijze meer doorwerken in de normale wereld. De enige overeenkomst is dat men deels elektrisch rijdt, maar op een totaal andere manier dan straatauto's. Dus men heeft een eigen concept bedacht dat onvoorstelbaar ingewikkeld is, de teams en coureurs allerlei restricties oplegt, de focus verlegt van de rijderseigenschappen van een coureur en geen enkele affiniteit meer heeft met aandrijftechnieken in normale auto's.
What's the point?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Met de afschaffing van de MGU-H die nergens in straatauto's gebruikt wordt (behalve 1 Ferrarialexbl69 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:13:
Peter Windsor is ook bang dat het een sof gaat worden...
[YouTube: Peter Windsor: Verstappen Won't Retire, But He Will Join Mercedes!]
Zijn redenering: waarom moet F1 überhaupt mee gaan 'met de tijd'? Laat het gewoon een klasse of zich zijn, vooralsnog met enkel ICE motoren.
Heb in de voorgaande zin 'met de tijd' tussen aanhalingstekens geplaatst omdat alle technische vernieuwingen op geen enkele wijze meer doorwerken in de normale wereld. De enige overeenkomst is dat men deels elektrisch rijdt, maar op een totaal andere manier dan straatauto's. Dus men heeft een eigen concept bedacht dat onvoorstelbaar ingewikkeld is, de teams en coureurs allerlei restricties oplegt, de focus verlegt van de rijderseigenschappen van een coureur en geen enkele affiniteit meer heeft met aandrijftechnieken in normale auto's.
What's the point?
(de 'MGU-K' in mijn hybride auto zit ook gewoon netjes voor de versnellingsbak aan de driveshaft dacht ik)
/edit: maar onder de streep denk ik wel dat het 50/50 gaan met ICE/Elektrisch niet zo'n slim plan was als je al clipping had met een 70/30 verhouding waarbij je ook nog de MGU-H had om bij te laden.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2026 14:38 ]
PSN
Het punt dat ie maakt dat Formule E eigenlijk een supportklasse moest zijn (naast F2 / F3), en dat F1 de groene verplichtingen daar in zou kunnen doen is wel een goeie. Hij geeft aan dat F1 dan gewoon de pinnacle kan blijven met verbrandingsmotoren.alexbl69 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:13:
Peter Windsor is ook bang dat het een sof gaat worden...
[YouTube: Peter Windsor: Verstappen Won't Retire, But He Will Join Mercedes!]
Zijn redenering: waarom moet F1 überhaupt mee gaan 'met de tijd'? Laat het gewoon een klasse of zich zijn, vooralsnog met enkel ICE motoren.
What's the point?
Gezien het lange en moeizame voortraject denk ik dat de FIA ook veel tijd nodig zal hebben, teams hebben immers enorm veel geld geïnvesteerd.albino71 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:53:
Stel het valt tegen. Wat kun je dan doen als FIA?
Ik snap alleen niet zo goed waarom alle teams met deze motorformule akkoord zijn gegaan, al die motorexperts hadden dit toch wel aan moeten zien komen? Dat, of ze zagen het aankomen en FIA heeft niet geluisterd.
"Enorm veel geld geïnvesteerd" Ach ja voor Jeffrey Preston Bezos is 1 miljard een schijntje.dawg schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Gezien het lange en moeizame voortraject denk ik dat de FIA ook veel tijd nodig zal hebben, teams hebben immers enorm veel geld geïnvesteerd.
Ik snap alleen niet zo goed waarom alle teams met deze motorformule akkoord zijn gegaan, al die motorexperts hadden dit toch wel aan moeten zien komen? Dat, of ze zagen het aankomen en FIA heeft niet geluisterd.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Meer sprintraces introduceren of grand prix races inkorten tot sprintracesalbino71 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:53:
Stel het valt tegen. Wat kun je dan doen als FIA?
De FIA gaat in ieder geval wat gezichtverlies lijden omdat zij dit reglement goedgekeurd hebben. Denk dat ze daarna een werkgroep gaan optuigen om te kijken wat er verbeterd kan worden aan de aandrijving, aan de overtake zones en/of andere zaken.
Te horen valt bedragen van 200 miljoen dollar.dawg schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Gezien het lange en moeizame voortraject denk ik dat de FIA ook veel tijd nodig zal hebben, teams hebben immers enorm veel geld geïnvesteerd.
In de tijd dat het nieuwe motorreglement geschreven werd wilden geïnteresseerde autofabrikanten alleen meedoen als het voldoende relevantie had met de huidige straatauto's. Op dat moment was de auto-industrie flink bezig met BEV voertuigen. Er werd toen aangedrongen dat het hybride aandeel veel groter moest worden dan de toenmalige 120 kW. Teams als Red Bull zagen liever iets met meer geluid terugkomen en minder elektrisch omdat ze natuurlijk net met hun eigen motoravontuur waren begonnen.
Toen er ook door de FIA en Formule 1 ook werd ingezet op CO2 neutrale brandstof kwamen meteen de geluiden of het elektrisch aandeel minder kon worden of zelfs weg kon maar daar wou men niet aan. De geruchten willen ook dat de teams energieterugwinning over de vooras niet zagen zitten omdat Audi daar mogelijk een voordeel zou hebben met haar ervaring in langeafstandraces. Daardoor moet de MGU-K alle energie via de achteras terugwinnen en moet er extra brandstof verbrand worden. Keuzes hebben consequenties.
Wellicht kunnen ze op de rechte stukken op Monza extra chicanes toevoegen zodat ze weer energie kunnen terugwinnenChocoball schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:30:
[...]
Meer sprintraces introduceren of grand prix races inkorten tot sprintraces
De FIA gaat in ieder geval wat gezichtverlies lijden omdat zij dit reglement goedgekeurd hebben. Denk dat ze daarna een werkgroep gaan optuigen om te kijken wat er verbeterd kan worden aan de aandrijving, aan de overtake zones en/of andere zaken.
[...]
Te horen valt bedragen van 200 miljoen dollar.
In de tijd dat het nieuwe motorreglement geschreven werd wilden geïnteresseerde autofabrikanten alleen meedoen als het voldoende relevantie had met de huidige straatauto's. Op dat moment was de auto-industrie flink bezig met BEV voertuigen. Er werd toen aangedrongen dat het hybride aandeel veel groter moest worden dan de toenmalige 120 kW. Teams als Red Bull zagen liever iets met meer geluid terugkomen en minder elektrisch omdat ze natuurlijk net met hun eigen motoravontuur waren begonnen.
Toen er ook door de FIA en Formule 1 ook werd ingezet op CO2 neutrale brandstof kwamen meteen de geluiden of het elektrisch aandeel minder kon worden of zelfs weg kon maar daar wou men niet aan. De geruchten willen ook dat de teams energieterugwinning over de vooras niet zagen zitten omdat Audi daar mogelijk een voordeel zou hebben met haar ervaring in langeafstandraces. Daardoor moet de MGU-K alle energie via de achteras terugwinnen en moet er extra brandstof verbrand worden. Keuzes hebben consequenties.
Ik las ergens eerder in dit topic (of in het F1 Testing topic), dat de motorregelementen per 1 maart gehomologeerd worden. Vreemd eigenlijk, ik zou verwachten dat ze juist nu in de start zouden willen doorontwikkelen?
Het zal inderdaad de top van die bedrijven zijn die dat wilden. Audi en Honda hebben vorig jaar aangegeven dat ze vanwege de gekozen motorformule zijn ingestapt of zijn gebleven. Cadillac heeft liever een simpele V8 dan een complexe hybride motor.dawg schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:49:
@Chocoball ”de autofabrikanten”, dus de top van die bedrijven lijkt me. Het wil er bij mij namelijk niet in dat de nadelen van de nieuwe motorformule nu pas aan het licht komen. Er lopen zoveel knappe koppen rond bij de teams…
In de begindagen waren de 2026 wagens nog langzamer dan de laatste generatie maar het idee bestond dat de ingenieurs bij de teams vast wel met slimme ideeën zouden komen. De 2026 wagens zijn wel wat sneller geworden in de simulator, mogelijk is daarbij te weinig naar het totaalplaatje gekeken of weggekeken door wie over regels gaat? Alhoewel, de FIA en FOM begonnen begin vorig jaar opeens over de volgende motorgeneratie met V10 en V8 motoren en zagen mogelijk de bui al hangen.
Welke Ferrari dan? Dacht dat alleen de Mercedes AMG One een MGU-H had?YakuzA schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Met de afschaffing van de MGU-H die nergens in straatauto's gebruikt wordt (behalve 1 Ferrari), zijn ze nu juist weer compleet compliant met alle hybride straatauto's?
(de 'MGU-K' in mijn hybride auto zit ook gewoon netjes voor de versnellingsbak aan de driveshaft dacht ik)
/edit: maar onder de streep denk ik wel dat het 50/50 gaan met ICE/Elektrisch niet zo'n slim plan was als je al clipping had met een 70/30 verhouding waarbij je ook nog de MGU-H had om bij te laden.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Red Bull Chief Designer Craig Skinner leaves team
Het is inmiddels ook al lang niet meer breaking. Dat was gister namelijk.Lynx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:42:
Geen idee hoe je een breaking poster in elkaar flanst. Maar:
Psst... Kijk even naar mijn post deze ochtendLynx schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:42:
Geen idee hoe je een breaking poster in elkaar flanst. Maar:
Zover kijkt niemand terug in dit topicd-vine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:11:
[...]
Psst... Kijk even naar mijn post deze ochtend
Nogmaals, my bad. Maar beter twee breakings dan geen 😏

Amsterdam Zuid/Oost ?Chocoball schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:24:
De Madring is zo te zien al klaar voor de FIA keuring. De grand prix staat voor 11 t/m 13 september gepland.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik neig eerder Hanoi, waar we nog steeds op de grand prix van Vietnam wachten.
Is dit Madrid?Chocoball schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:24:
De Madring is zo te zien al klaar voor de FIA keuring. De grand prix staat voor 11 t/m 13 september gepland.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ja dit is het hybride stratencircuit, beter bekend als de Madring in Madrid.
En dat moet over 7 maanden klaar zijn...... Oke.Chocoball schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:35:
[...]
Ja dit is het hybride stratencircuit, beter bekend als de Madring in Madrid.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
AvK schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:37:
[...]
En dat moet over 7 maanden klaar zijn...... Oke.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Niks is onmogelijk, zowel de organisator als de FOM beweren op tijd klaar te zullen te zijn. Misschien een beetje in de stijl van het stratencircuit in Jeddah destijds. Meen dat in het eerste jaar ook niet alles rond het circuit op orde was. Alleen blijven er hardnekkige geruchten, dat de financiering niet op orde zou zijn.AvK schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:37:
[...]
En dat moet over 7 maanden klaar zijn...... Oke.
Het kan wel. Hier moet echt heeeel veel gebeuren. Maar wellicht kan het.
Mja, dit is Spanje. Mañana, mañana. Maar wellicht kan het.AvK schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:04:
Ik weet dat er wonderen kunnen worden verricht. Binnen mijn werk is het een paar keer voor gekomen dat iets onmogelijk was en we hebben het toch gedaan en op tijd klaar en netjes. Tevreden klant zal ik maar zeggen.
Het kan wel. Hier moet echt heeeel veel gebeuren. Maar wellicht kan het.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
No worries, naar eigen zeggen zijn ze op 31 mei klaar om te homologerenChocoball schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:24:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Madrid 'loopt voor op schema' bij bouw F1-circuit Madring
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dan moet ik dit topic toch ook maar weer eens gaan volgen 🫣Chocoball schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:28:
De eerste groepsfoto van 2026, dan kan ik hopelijk binnenkort de foto's van de coureurs en wagens voor de topic start verwachten
[Afbeelding]
https://www.fia.com/news/...r-unit-advisory-committee
Ze willen een aanpassing maken dat de test op het compressie-ratio ook op 130 graden Celsius zal gebeuren en niet alleen op omgevingstemperatuur.
Over recent weeks and months, the FIA and the Power Unit Manufacturers have collaboratively developed a methodology to quantify how the compression ratio changes from ambient to operating conditions. Following validation of this approach, a proposal has been submitted whereby, from 1 August 2026, compliance with the compression ratio limit must be demonstrated not only at ambient conditions, but also at a representative operating temperature of 130°C.
The vote has been submitted to the Power Unit Manufacturers, and its outcome is expected within the next 10 days and will be communicated in due course. As with all Formula 1 regulatory changes, any amendment remains subject to final approval by the FIA World Motor Sport Council.
[ Voor 9% gewijzigd door Extigo op 18-02-2026 14:46 ]
Daar zal Mercedes nooit in meegaan.Extigo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:45:
FIA statement:
https://www.fia.com/news/...r-unit-advisory-committee
Ze willen een aanpassing maken dat de test op het compressie-ratio ook op 130 graden Celsius zal gebeuren en niet alleen op omgevingstemperatuur.
[...]
Dat denk ik ook niet, maar ik weet niet of een unaniem akkoord van alle partijen nodig is om dit door te voeren.
Edit:
Volgens Luke Smith op X zou 4 van de 5 teams met de FOM en FIA voldoende moeten zijn om dit door te laten gaan
4/5 plus FIA and FOM would be enough
— Luke Smith (@LukeSmithF1) 18 februari 2026
[ Voor 25% gewijzigd door Extigo op 18-02-2026 15:17 ]
Tis ook pas voor na de zomerstop: "from 1 August 2026,"albino71 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:15:
ff de doelpalen verschuiven om 5 voor 12. Handig...
PSN
4 van de 5 teams. Er zijn 11 teams, kan ik dat dan vertalen in 9 van deze 11 teams?Extigo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:11:
[...]
Dat denk ik ook niet, maar ik weet niet of een unaniem akkoord van alle partijen nodig is om dit door te voeren.
Edit:
Volgens Luke Smith op X zou 4 van de 5 teams met de FOM en FIA voldoende moeten zijn om dit door te laten gaan
[X]
Met 4 teams met Mercedes motoren gaan ze dat toch niet halen?
Ik gok dat het om de motorfabrikanten gaat en niet om de teams zelf.alexbl69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:31:
4 van de 5 teams. Er zijn 11 teams, kan ik dat dan vertalen in 9 van deze 11 teams?
-
Klinkt logisch.Edd schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Ik gok dat het om de motorfabrikanten gaat en niet om de teams zelf.
Maar blijf het vreemd vinden dat ze dit dan midden in het seizoen zouden veranderen. Mercedes is gewoon slimmer geweest dan de rest. Dan lijkt het me eerlijker dat hetzij de rest catch-up speelt, hetzij dat aan het eind van het seizoen de reglementen gewijzigd worden.
Het is wel eens vaker gebeurd om tijdens een lopend seizoen bepaalde zaken aan te pakken; https://www.motorsport.co...urn-limits-933985/933985/alexbl69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:41:
Klinkt logisch.
Maar blijf het vreemd vinden dat ze dit dan midden in het seizoen zouden veranderen. Mercedes is gewoon slimmer geweest dan de rest. Dan lijkt het me eerlijker dat hetzij de rest catch-up speelt, hetzij dat aan het eind van het seizoen de reglementen gewijzigd worden.
Hoewel daar door Mercedes toch slim op werd ingespeeld om het nog even "uit te stellen" voor hun krachtbron
Testing, one, two ...
- De afgelopen weken is er veel discussie geweest over de mogelijke motortruc van Mercedes, waarbij de compressieverhouding van 16:1 naar 18:1 kan stijgen. De concurrenten hebben zich bij de FIA sterk gemaakt om een nieuwe meetprocedure in te voeren en zo de truc te verbieden.
- Een wijziging voor aanvang van het seizoen zou alleen mogelijk zijn geweest als de concurrenten van Mercedes, samen met de FIA en de Formule 1, gezamenlijk een nieuwe procedure waren overeengekomen. Echter het op zo'n korte termijn wijzigen van de regels zou moeilijk uit te leggen zijn geweest aan het publiek.
- Aan de andere kant wil de Formule 1 leiding voorkomen dat Mercedes races gaat domineren door het motorvoordeel. Om de vrede te bewaren moest er een compromis gevonden worden. Het was duidelijk dat Mercedes, voor zichzelf als haar 3 klantenteams, niet in de gelegenheid is de motor vóór Melbourne aan te passen aan de nieuwe meetprocedure .
- Elke kleine aanpassing vereist uitgebreide testbanktesten. Daarom is in de motorwerkgroep besproken wat een redelijke termijn zou zijn voor de ingenieurs om te reageren. Uiteindelijk, werd een voorstel ingediend waardoor Mercedes tot de zomerstop van hun mogelijk truc kan blijven profiteren. De meetprocedure gaat namelijk pas vanaf 1 augustus in.
- De compressie zal dan niet langer alleen bij normale omgevingstemperaturen gemeten worden, maar ook bij een representatieve bedrijfstemperatuur van 130 °C. Dit moet ervoor zorgen dat de compressieverhouding niet verandert wanneer de wagen op het circuit rondrijdt.
- Dit compromis is nog niet definitief. Alle motorfabrikanten zijn door de FIA gevraagd om elektronisch over de nieuwe oplossing te stemmen. De beslissing wordt binnen 10 dagen verwacht, wat op tijd voor de eerste race in Melbourne. Er wordt aangenomen dat het compromis de benodigde meerderheid zal behalen.
- Een langdurig conflict moet koste wat kost vermeden worden. Het laatste wat de Formule 1 nodig heeft aan het begin van dit nieuwe tijdperk is een protest na de eerste race. Met de wijziging van de meetprocedure in de zomer zou het dan relatief eenvoudig moeten zijn om te zien hoeveel de motortruc daadwerkelijk heeft opgeleverd.
Door halverwege weer de regels te wijzigen gaan ze toch steeds vaker teams tegen zich in het harnas werken?
*sowieso
Hoe ze het meten moet er niet toe doen en zou op elk moment moeten kunnen veranderen.
Dat geldt ook voor andere regels wat mij betreft.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Het is allebei waar denk ik...sanderb schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:19:
Alleen wijzigen de regels niet, maar de meetmethode. Er staat niet in de regels dat compressie bij kamertemperatuur een bepaalde waarde moet hebben, maar altijd. Dat er ook beschreven staat hoe die gemeten wordt is wat mij betreft de fout die de FIA steeds maakt.
Hoe ze het meten moet er niet toe doen en zou op elk moment moeten kunnen veranderen.
Als ze zeggen 'hier heb je 80 liter benzine, kijk maar ff hoe je het regelt'. Hoeven ze maar 1 ding te meten... Die 80 liter brandstof.
Met elke extra regel die je invoert komt ook een meting langs.
130C olietemp mag ik hopen, verder vraag ik mij af hoe ze compressieratio meten aangezien het eerst om geometrische (zuiger/stang/cilinder inhoud) data ging.sanderb schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:19:
Alleen wijzigen de regels niet, maar de meetmethode. Er staat niet in de regels dat compressie bij kamertemperatuur een bepaalde waarde moet hebben, maar altijd. Dat er ook beschreven staat hoe die gemeten wordt is wat mij betreft de fout die de FIA steeds maakt.
Meten ze de compressiedruk bij kamertemperatuur en 130C en maken dan een inschatting op de wijziging in de ratio tov. het referentie ontwerp??
En dat is precies waarom brandstof gemeten wordt in kilos en niet in liters/volume.MikeyMan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:24:
[...]
Het is allebei waar denk ik...
Als ze zeggen 'hier heb je 80 liter benzine, kijk maar ff hoe je het regelt'. Hoeven ze maar 1 ding te meten... Die 80 liter brandstof.
Met elke extra regel die je invoert komt ook een meting langs.
Het volume is temperatuur afhankelijk.
Hoe ze meten hoeveel kilo doet er niet zolang het meetmiddel maar eerlijk / gecalibreerd is.
De foefjes die teams uithalen zitten helaas vaak ik het omzeilen/misbruiken van de meetmethode.
De compressieverhouding zal altijd iets variëren met temperatuur. Door daar slim gebruik van te maken krijgt Mercedes het -zegt men- voor elkaar om bij kamertemperatuur te voldoen aan de regel, maar bij bedrijfstemperatuur een hogere verhouding te krijgen....en dus niet te voldoen aan het reglement
Ik hou juist van dit spelletje bij de F1. Je mag valsspelen tot je betrapt wordt, maar dan moet je ook niet zeuren als dat gebeurt. En al helemaal niet als daar niet eens een straf tegenover staat.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Dat is nou precies wel het punt.MikeyMan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:46:
@sanderb kilos... Liters... Dat was het punt niet he...
Ik vond je vergelijking juist goed omdat volume van brandstof temperatuur afhankelijk is.
Als jij tegen teams zegt je mag max 80 liter gebruiken, zonder een temperatuur te vermelden, zullen ze allemaal voor zo koud mogelijke brandstof gaan.
Dat kan zo een paar kilo schelen. En dat betekent in dat geval ook simpelweg meer energie.
De regel is in dit geval duidelijk. De FIA had het spefifieker kunnen maken door er een temperatuur bij te noemen. Door dat niet te doen openen ze de deur voor dit soort trucen. Als dit niet was gelekt was niemand erachter gekomen
Wat je dan vaak ziet is dat andere teams gaan speculeren wat het zou kunnen zijn en aan de FIA gaan vragen of hun suggestie toegestaan is. Vanaf het moment dat de FIA dat verduidelijkt komt er dan vaak een technical directive en controle daarop en ben je de smaak misschien.
Ik had het over 1 regel, zoek de rest maar uit.
We hebben nu 500 regels, die allemaal gemeten moet worden. En waar dus ook telkens gesteggel over is.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
- Over 2 weken staat het eerste grand prix weekend van het seizoen voor de deur. Echter zou Petronas, de brandstofleverancier voor de Mercedes-motoren, het probleem hebben dat hun brandstof nog niet gehomologeerd is.
- De regels voor het goedkeuren van de brandstof zijn dit jaar drastisch aangescherpt. Voorheen was het voldoende dat brandstofleveranciers kleine monsters naar een Brits laboratorium, die gelieerd is aan de FIA, stuurden voor certificering. De goedkeuring werd kort daarna verleend en de brandstof was gehomologeerd voor het hele seizoen.
- Voor 2026 moet de brandstof voor Formule 1 wagens voor 100% duurzaam zijn. Het is niet langer voldoende om alleen kleine monsters naar een laboratorium te sturen. Het gehele productieproces is onderdeel van de certificering. De controle van gehele procedure en het verlenen van de homologatie wordt door het Britse bedrijf Zemo gedaan.
- Medewerkers van Zemo reizen nu naar de productielocaties om ervoor te zorgen dat aan alle door de FIA vastgestelde criteria wordt voldaan. Dit omvat onder meer de certificering van de afzonderlijke moleculen die door deelnemende partners worden geleverd voor de productie van de brandstof. Dit maakt het hele proces zo complex en zou Petronas juist hierbij onder druk staan.
- Mocht Petronas het probleem niet vóór Melbourne kunnen oplossen, dan zal een andere oplossing nodig zijn. Namelijk niet alleen Mercedes wordt door het probleem geraakt maar ook zijn klantenteams McLaren, Williams en Alpine.
- De Formule 1 kan het zich niet veroorloven dat 8 wagens niet aan de start van de eerste race van het seizoen verschijnen omdat de brandstof niet is gehomologeerd. Net als bij de rel over de truc met de compressieverhouding bij de Mercedes-motoren, wil men voorkomen dat er in Australië straks een uitgedund startveld staat. Een fiasco zoals in Indianapolis 2005 waar toen slechts 6 wagens van start gingen wil men absoluut vermijden. Waarschijnlijk zal er een tijdelijke oplossing bedacht worden. De enige vraag is hoe de andere motorfabrikanten hierop zullen reageren?
Misschien was het niet zo'n goed idee om zoveel verschillende dingen tegelijk te wijzigen. Nu zijn e all 2 zaken waar Mercedes aangedreven teams bij betrokken zijn. De Formule 1 leiding trekt alles uit de kast om te voorkomen dat er straks 8 wagens aan de start van het seizoen ontbreken door met allerlei compromissen te komen. Benieuwd of Ben Sulayem al bezig is met de ontslagbrief voor Tombazis.Robbie T schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:09:
Als alle geruchte waar zijn dan lijkt het een saai 1e helft van het seizoen te worden en is het Mercedes 1-2 elke race.
Ik dacht alleen die van Ferrari en Audi.
Ja.. want mercedes was ook afgelopen seizoen beter dan alle klanten teams met een mercedes motor... ow wacht...Robbie T schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:09:
Als alle geruchte waar zijn dan lijkt het een saai 1e helft van het seizoen te worden en is het Mercedes 1-2 elke race.
Daarbij is discussie geweeest en de feedback van de coureurs besproken over de 2026 reglementen. Ook is besproken om het aantal sprintraces van 6 te verhogen naar 12.
https://www.fia.com/news/...-18022026-media-statement
Over niet al te lange tijd gaan we het hebben over het verhogen van het aantal reguliere weekenden... 🥲Chocoball schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:31:
Ook is besproken om het aantal sprintraces van 6 te verhogen naar 12.
Circuit de Monaco (Monaco): 3,337 km
Autódromo Hermanos Rodríguez (Mexico): ~4,3 km
Circuit Zandvoort (Nederland): 4,259 km
Red Bull Ring (Oostenrijk): 4,318 km
Interlagos (Brazilië): 4,309 km
Mexico wordt nog leuk dan met de lange aanloop na de start. Die zullen ze nodig hebben met de huidige startprocedure
Is het zo dat ze dan niet aan de start verschijnen? Ik dacht dat ze dan een standaard spec brandstof krijgen (die uiteraard niet optimaal gesynchroniseerd is met het blok).Chocoball schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:06:
Nog meer problemen voor de Mercedes aangedreven teams in de vertaling en samenvatting.https://www.auto-motor-un...it-homologation-petronas/
- Over 2 weken staat het eerste grand prix weekend van het seizoen voor de deur. Echter zou Petronas, de brandstofleverancier voor de Mercedes-motoren, het probleem hebben dat hun brandstof nog niet gehomologeerd is.
- De regels voor het goedkeuren van de brandstof zijn dit jaar drastisch aangescherpt. Voorheen was het voldoende dat brandstofleveranciers kleine monsters naar een Brits laboratorium, die gelieerd is aan de FIA, stuurden voor certificering. De goedkeuring werd kort daarna verleend en de brandstof was gehomologeerd voor het hele seizoen.
- Voor 2026 moet de brandstof voor Formule 1 wagens voor 100% duurzaam zijn. Het is niet langer voldoende om alleen kleine monsters naar een laboratorium te sturen. Het gehele productieproces is onderdeel van de certificering. De controle van gehele procedure en het verlenen van de homologatie wordt door het Britse bedrijf Zemo gedaan.
- Medewerkers van Zemo reizen nu naar de productielocaties om ervoor te zorgen dat aan alle door de FIA vastgestelde criteria wordt voldaan. Dit omvat onder meer de certificering van de afzonderlijke moleculen die door deelnemende partners worden geleverd voor de productie van de brandstof. Dit maakt het hele proces zo complex en zou Petronas juist hierbij onder druk staan.
- Mocht Petronas het probleem niet vóór Melbourne kunnen oplossen, dan zal een andere oplossing nodig zijn. Namelijk niet alleen Mercedes wordt door het probleem geraakt maar ook zijn klantenteams McLaren, Williams en Alpine.
- De Formule 1 kan het zich niet veroorloven dat 8 wagens niet aan de start van de eerste race van het seizoen verschijnen omdat de brandstof niet is gehomologeerd. Net als bij de rel over de truc met de compressieverhouding bij de Mercedes-motoren, wil men voorkomen dat er in Australië straks een uitgedund startveld staat. Een fiasco zoals in Indianapolis 2005 waar toen slechts 6 wagens van start gingen wil men absoluut vermijden. Waarschijnlijk zal er een tijdelijke oplossing bedacht worden. De enige vraag is hoe de andere motorfabrikanten hierop zullen reageren?
Seizoen is weer goed afgetrapt met alle geruchten en "sneren" die uitgedeeld zijn
Her en der valt te lezen dat dit nu ook het geval is, o.a. hier.TinusXIII schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:30:
De brandstof van Red Bull Power Trains is ook nog niet goedgekeurd toch?
Ik dacht alleen die van Ferrari en Audi.
Testing, one, two ...
Misschien is dit op te lossen door ze strafgewicht mee te geven totdat ze voldoen. Zo ook voor het compressieverhaal.Chocoball schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:06:
Nog meer problemen voor de Mercedes aangedreven teams in de vertaling en samenvatting.https://www.auto-motor-un...it-homologation-petronas/
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dat had prima gekunt.... Als het RBR was geweest. Ferrari/Mercedes doen we dat soort zaken niet bijhansvk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:09:
[...]
Misschien is dit op te lossen door ze strafgewicht mee te geven totdat ze voldoen. Zo ook voor het compressieverhaal.
Toto Wolff: “Verhalen dat wij een illegale motor zouden hebben zijn bullshit. Net als dat onze brandstof niet zou voldoen. Misschien komt er morgen weer iets anders, wellicht dat ik in de Epstein-files sta… Al heb ik nu al spijt van die opmerking.”
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 19 februari 2026
Alsof Wolff naar Epstein eiland gaat..... Oostenrijkers hebben een kelder toch?Chocoball schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:58:
Het antwoord van Toto Wolff op het Mercedes motorvoordeel en de problemen met de brandstofhomologatie.
[X]
Maar al die teambazen zijn politici. En voor zover vertrouw ik ze ook als het gaat over uitspraken over legaliteit van de motor/brandstof. We gaan zien 8 maart hoe het zit. En het echte verhaal zullen we waarschijnlijk nooit weten. We weten alleen dat de motor van Mercedes wel illegaal wordt. Dus we weten ook wanneer er waarschijnlijk een motorwissel voor de mercedes-teams gaat plaatsvinden dit jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 19-02-2026 13:36 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken