Wok schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:59:
[...]
Dit! ☝️
Dan hebben ze bij mij in ieder geval al verkeerd gegokt

F1 was voor mij drie decennia lang haast religie te noemen: Q en race waren steevast geblokt in mijn agenda en je moest echt van heel goeden huize komen om daar verandering in te brengen... Ik ben echter volledig afgehaakt dit seizoen... F1TV liep tot juni en heb ik af laten lopen. Ik zit nu nog wel op een gedeeld account met vrienden, maar ik kijk nog maar zelden een sessie/race.
Zo herkenbaar; in de “familie” kalender stonden “mijn f1 weekendjes”
Menig verjaardag, diploma, sociaal contact, familie dag, etc etc voorbij laten gaan, voor “mijn” f1.
En dit seizoen is een dieptepunt, normaliter kijk/lees ik “alles” middels verschillende bronnen, streams, diverse schermen etc, echter 2026 kan mij een reet roesten. Heb paar keer geprobeerd. Een enkele kwalificatie gezien. Meeste races vroegtijdig uit gezet. En eerlijk, heb nauwelijks nog iets volledig kunnen kijken.
Bernie vond dat f1 iets exclusiefs was; “voor de rijke blanke man” (bij wijze van spreken). En flinke afkeuring richting online/socials.
Na overdracht van macht/eigenaarschap, zijn veel zaken verbeterd. Breder publiek, meer exposure, toegankelijker voor een breder publiek. (Een frisse wind). Prima!
Echter wat er nu gebeurd; het aanboren van nieuw publiek, sensatie Netflix show, actie en spektakel kunstmatig opblazen, de puurheid van racen minimaliseren , de emoties en beleving bij publiek op circuit doen verdwijnen… maakt deze sport oninteressant en onaantrekkelijk voor mij.
Ooit was F1 een “gladiatoren spektakel”, het hoogst haalbare binnen automotive, zowel technisch als praktisch gezien.
Waar een aantal helden, met ballen van staal (de snelste coureurs ter wereld) het tegen elkaar opnemen voor eer, prestige, roem. Een jet-set leven vol glamor en drama, iets waar de normale (rijke?) blanke man alleen van kan dromen.
Echter wat ik nu zie… is niets meer van dat.