Chocoball schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Portimão zou de beste papieren hebben voor de finale race gezien de weersomstandigheden daar. Aangezien het circuit volgend jaar op de kalender terugkomt wil het echter nog wat aanpassingen doen op het circuit en aan de infrastructuur naar het circuit. M.a.w. het komt hum eigenlijk niet zo goed uit. Alternatief wat nu naar boven komt drijven is Imola maar met een gemiddelde temperatuur van 4 graden in december gaat een probleem worden met de banden op temperatuur te houden.
Istanbul park heeft ook nog wat uitdagingen maar heeft daarvoor de Turkse overheid nodig. Kyalami heeft problemen met de Grade 1 licentie en moet ook aanpassingen doen. Plus het hele Formule 1 circus naar Afrika krijgen zal een logistieke uitdaging worden om het vriendelijk uit te drukken.
Formule 1 is contractueel verplicht om minimaal 22 races in een seizoen te houden. Dus als Sepang doorgaat is nog maar 1 extra race nodig.
Ik weet niet of ik Portimão de beste kandidaat zou noemen, juist vanwege de tijd van het jaar.
Uiteindelijk draait het voor de Formule 1 om drie dingen: veiligheid, logistiek en commerciële afspraken. Logistiek spreekt in het voordeel van Portimão, maar veiligheid weegt altijd zwaarder.
Als je in december met een baantemperatuur van rond de 5 à 10 graden zit, krijg je bekende problemen: banden die moeilijk op temperatuur komen, minder grip, langere remwegen en na een safety car duurt het langer voordat de banden weer in hun werkvenster zitten. Als het dan ook nog nat wordt, neemt dat risico alleen maar toe. Dat is niet voor niets de reden dat F1 al jaren geen races meer in Noord-Europa laat in het seizoen.
Sepang heeft juist het tegenovergestelde probleem. Ja, het regent er regelmatig, maar F1 heeft daar bijna twintig jaar ervaring mee opgedaan. Het circuit heeft uitstekende drainage en de buien zijn vaak hevig maar relatief kort. Een uitgestelde start is dan eerder een oplossing dan een heel weekend met koude omstandigheden.
Ik denk daarom dat, als de logistiek en contracten het toelaten, de FIA eerder voor een bewezen warmweercircuit als Sepang kiest dan voor een Europees circuit waar de temperaturen een veiligheidsfactor worden. De nabijheid van de Europese fabrieksteams is een voordeel, maar in november en zeker december wordt het weer een steeds belangrijkere factor.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer