Chocoball schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:28:
Houden we 22 grand prix races dit seizoen in de vertaling en samenvatting.
- Zoals eerder gemeld werd er door de Formule 1 leiding bekeken of de grand prix van Bahrein alsnog dit seizoen verreden kon worden. Het plan was Bahrein tussen Azerbeidzjan en Singapore te plaatsen en daarmee zou het een triple header worden.
- Vanwege de hernieuwde onrust in de Golf regio gaat de grand prix van Bahrein definitief niet door. Door de huidige commerciële afspraken moeten er minimaal 22 grand prix races in een seizoen verreden worden (anders kan de FOM de nodige rechtszaken verwachten van in ieder geval partijen die uitzendrechten betalen en sponsoren).
- Dus men is dringend op zoek naar alternatieven. Turkije is geen optie omdat daar de nodige vernieuwingen nodig zijn en is daarbij afhankelijk van de Turkse overheid. Portimão en Imola vormen weer een logistieke uitdaging omdat het Formule 1 circus dan al uit Europa vertrokken is. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de grand prix in Baku of Singapore 2 keer verreden worden.
- Ook zorgt de huidige onrust dat de grand prix van Qatar en Abu Dhabi onder druk staan maar blijven vooralsnog op de kalender. Men verwacht rond de grand prix van Nederland uitsluitsel te hebben. Overigens hebben deze gebeurtenissen ook gevolgen voor de kalender van F2 en F3.
De Italiaanse versie van motorsport:
https://it.motorsport.com...aku-o-singapore/10838551/
Als er van de resterende races er een of twee 'dubbel' worden gereden, dan zou het mooi zijn als ze een andere layout o.i.d. gebruiken, om het enigszins anders aan te laten voelen. Zal wellicht lastig zijn als niet alle layouts voldoen aan de safety grade levels van FOM.
Probleem met de komende races is dat er maar weinig circuits zijn die een andere layout hebben. Abu Dhabi heeft daar mogelijkheden maar zal waarschijnlijk afvallen. Austin heeft het ook. Voor de overige bestaande circuits op de kalender wordt het lastig. Monza wellicht zonder chicane? Daar is ook een korte versie van volgens mij.
Ik denk als Qatar en Abu Dhabi afvallen, je dan wellicht nog naar Europa terug zou kunnen, maar dan is het wel slecht weer met veel regen en kou verwacht ik rond die tijd.
Of na Vegas weer terug naar Miami

, als zou ik andere banen in America toffer vinden om te zien (gaat niet gebeuren, maar Miami Homestead, Indianapolis, Road Atlanta, etc. zou gaaf zijn).
10 Belgian Grand Prix 17 - 19 jul
11 Hungarian Grand Prix 24 - 26 jul
12 Dutch Grand Prix
SPRINT
21 - 23 aug
13 Gran Premio d'Italia 4 - 6 sep
14 Gran Premio De España 11 - 13 sep
15 Azerbaijan Grand Prix 25 - 27 sep
16 Singapore Grand Prix
SPRINT
9 - 11 okt
79 United States Grand Prix 23 - 25 okt