• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Chocoball Volgens mij is het heel simpel. Als Red Bull een auto bouwt die races kan winnen, dan doet Max dat, en hoeft ie niet weg...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:52

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:50:
@Chocoball Volgens mij is het heel simpel. Als Red Bull een auto bouwt die races kan winnen, dan doet Max dat, en hoeft ie niet weg...
Alsof ze dat kunnen beloven… Is al hele tijd niks meer en de tent loopt leeg.

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Nee dat kunnen ze niet, en daarom krijg je nu deze situatie...

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:24

Damian

Insane Obtrusion

JB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Precies, zinkend schip zoals ik zei.

En dan die blabla van Red Bull dat Max royaal betaald word enz. Max doet het niet voor het geld, Max doet het voor het racen en voor de fun. En als dat er niet meer is gaat ie verder zoeken.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• JB

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Nee dat kunnen ze niet, en daarom krijg je nu deze situatie...
Volgens mij is het momentum gewoon kut. Max kan nergens heen, maar de clausule kan nu wel gebruikt worden.

Mijn boefje is liev!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Waah schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Dan was die al binnen. Dat die als gast op bezoek was in Silverstone en niet als medewerker zegt genoeg over hoe graag men Horner wil.
Je bent bekend met de term gardening leave?

Hij is net een jaar ontslagen en mocht dus helemaal niks concurrerends doen dat jaar. En er zijn voldoende geruchten dat hij wel terug wil komen in de ene of andere vorm (alleen CEO i.p.v. ook TP? Overnemen van Alpine met een consortium? Naar Aston Martin? ...).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Volgens mij is het momentum gewoon kut. Max kan nergens heen, maar de clausule kan nu wel gebruikt worden.
Tsjah, ik geloof nog steeds dat ie overal terecht kan. Misschien niet voor 50, 60, 70 miljoen per jaar... Maar das glad te strijken.

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:34
Wat betreft dat laatste zinnetje dat zelfs een tussenjaar een optie is. Volgens mij heeft Verstappen al veel vaker aangegeven dat weg weg is en dat hij een sabbatical niet als optie ziet.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

[...]

McLaren is ingewikkeld want beide rijders hebben een contract t/m 2027, maar Mercedes is nog steeds mogelijk. Tuurlijk gaat Toto nu niet zeggen dat Max volgend jaar welkom is als de contracten van beide rijders verlopen. Maar het feit dat er nog weinig concreets is voor volgend jaar bij Merc zegt ook genoeg.

En contracten zijn alles behalve heilig in de F1, er zijn honderden clausules en voorwaarden waar wij niets van weten.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Damian schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:18:
[...]

McLaren is ingewikkeld want beide rijders hebben een contract t/m 2027, maar Mercedes is nog steeds mogelijk. Tuurlijk gaat Toto nu niet zeggen dat Max volgend jaar welkom is als de contracten van beide rijders verlopen. Maar het feit dat er nog weinig concreets is voor volgend jaar bij Merc zegt ook genoeg.

En contracten zijn alles behalve heilig in de F1, er zijn honderden clausules en voorwaarden waar wij niets van weten.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQBn2lqBlzBl6ASRQrfeDsIcoM5cSryW_VbXOtpGcpwFxBGu38rA0I3SsM&s=10

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Waah
  • Laatst online: 21:41
himlims_ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
[...]

dat had mclaren ook 100% aan zichzelf te danken :+

@Waah 8x wereld kampioen, 6x constructuur - hoeveel team managers hebben dat bereikt?
Sowieso 1 andere :+
En wat voor coureurs geld, geld ook voor teambazen. Met een goede wagen kan je heel veel. Met een slechte wagen een stuk minder. Feit dat de teambazen daar verantwoordelijk voor zijn, betekent niet dat ze daar ook extreem veel invloed op hebben. Ze kunnen de boel ook volledig slopen, en dat lijkt de laatste jaren bij RBR toch gebeurd te zijn door management en Horner.

Horner heeft zeker grootse dingen gepresteerd met RBR. Maar de vraag is of een andere teambaas dat ook niet had gekunt. Dat zul je niet snel weten natuurlijk. Maar het feit blijft dat Horner nog altijd niet in de F1 werkt. Dus blijkbaar zit men toch niet te springen....

• Waah
Damian schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:18:
[...]

In het geval van Mercedes is het wel aardig standaard om pas laat de contracten te verlengen. Dat hebben ze altijd gedaan, ook in de tijd van Lewis. Dus wat dat betreft zegt dat eigenlijk nog heel weinig. Dat is een beetje Toto's standaard manier van handelen.

Het tegenovergestelde van Ferrari zeg maar met Leclerc :+

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-08 15:53
[...]

Max kan nergens heen
Sorry maar hier moet ik wel om lachen. Zowel Wolff als Brown wippen zonder erover na te denken 1 van hun coureurs (Russell en Piastri) als ze Max kunnen krijgen.

En anders lekker GT3 / endurance racen. Max komt echt wel ergens terecht.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Tsjah, ik geloof nog steeds dat ie overal terecht kan. Misschien niet voor 50, 60, 70 miljoen per jaar... Maar das glad te strijken.
Ik denk wel dat het nu of nooit is, als hij wil overstappen. Het zal wel komisch zijn als hij bij Mercedes gaat rijden. Voor de diehard Max fans is Toto zo'n beetje de satan van de F1. Ben benieuwd hoe die fans gaan reageren.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46
R_Zwart schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Ik denk wel dat het nu of nooit is, als hij wil overstappen. Het zal wel komisch zijn als hij bij Mercedes gaat rijden. Voor de diehard Max fans is Toto zo'n beetje de satan van de F1. Ben benieuwd hoe die fans gaan reageren.
Die rennen direct naar de Verstappenshop om een nieuw shirtje met een ster op de borst te kopen. Nou ja… online rennen is dat tegenwoordig >:)

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Waah schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Sowieso 1 andere :+
En wat voor coureurs geld, geld ook voor teambazen. Met een goede wagen kan je heel veel. Met een slechte wagen een stuk minder. Feit dat de teambazen daar verantwoordelijk voor zijn, betekent niet dat ze daar ook extreem veel invloed op hebben. Ze kunnen de boel ook volledig slopen, en dat lijkt de laatste jaren bij RBR toch gebeurd te zijn door management en Horner.

Horner heeft zeker grootse dingen gepresteerd met RBR. Maar de vraag is of een andere teambaas dat ook niet had gekunt. Dat zul je niet snel weten natuurlijk. Maar het feit blijft dat Horner nog altijd niet in de F1 werkt. Dus blijkbaar zit men toch niet te springen....
Horner zijn gardening leave verliep op 9 april dit jaar, dus ik gok dat ie ondertussen wel met wat teams aan het praten is her en der ;)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

Mijn diepte punt was op spa; dat een club van die nep-f1-hooligans, het Mercedes merchandiser stand in de fik zette; dame stond zelfs nog in hokje. Kansloos volk :r

@Waah heb nog nooit ferrari, mercedes of andere fans bewust brand zien stichten vanwege een logo wat ergens staat...... dat is voetbal niveau. betreft tennis; ga eens naar de Libéma Open :X

[ Voor 16% gewijzigd door himlims_ op 07-07-2026 12:40 ]

• Waah
[...]

De die-hard Max fans zullen vast enthousiast zijn. Zelf ben ik ook fan van Max (bedoel, wat een talent) maar ik heb toch weinig met Toto. Elke coureur die daar zit wordt al snel zuur en negatief (lewis, maar zeker Russel maakte een enorme ommezwaai toen die daar ging racen). En elke coureur die daar weg is bloeit op (zie Bottas). Ondanks het succes heb ik niet het idee dat het eenzelfde werksfeer is als bij bijvoorbeeld een Red Bull :+

Zelf ben ik ook wel fan van Red Bull. Juist vanwege de manier waarop ze zich manifesteren.

• Waah
himlims_ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:58:
[...]

Mijn diepte punt was op spa; dat een club van die nep-f1-hooligans, het Mercedes merchandiser stand in de fik zette; dame stond zelfs nog in hokje. Kansloos volk :r
Gelukkig gebeuren dat soort zaken ook door Mercedes fans. En door Ferrari-fans. Idioten heb je overal. Maar het aantal idioten bij F1 is wel heel erg laag, voor een sport waar de passie best hoog is. Misschien dat bij Tennis er minder gedoe is, maar ook een stuk minder passie onder de fans :+

• Waah
RobertMe schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Je bent bekend met de term gardening leave?

Hij is net een jaar ontslagen en mocht dus helemaal niks concurrerends doen dat jaar. En er zijn voldoende geruchten dat hij wel terug wil komen in de ene of andere vorm (alleen CEO i.p.v. ook TP? Overnemen van Alpine met een consortium? Naar Aston Martin? ...).
Ja, die term ken ik.
Ja, die is al voorbij
en ja, je kan al ruim voordat iemand van zijn gardening leave komt bekend maken dat je een deal hebt gesloten. Sterker, meestal is er eerst een aankondiging dat iemand bij een ander gaat werken en DAN komt er gardening leave. Niet andersom.

Ik denk dat genoeg teams heb willen hebben, maar ze staan niet te springen.... En aangezien Horner waarschijnlijk 100 miljoen mee heeft gekregen voor het verbreken van zijn contract, plus dat die toch al een leuk salaris had verwacht ik.... hoeft Horner het voor het geld niet te doen.

Dus die zal, net als Max, een behooooooorlijk eisenpakket hebben. En ik denk dat die eisen veeeeeeel te hoog liggen voor veel teams. Dan gaat het niet om eisen als salaris, maar eisen als macht over het team. En aangezien Horner zeer veel macht had bij RBR, zal hij met minder vast geen genoegen nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 07-07-2026 12:11 ]

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25
Er is geen topteam die horner wil hebben of überhaupt plek heeft voor hem. Ferrari leek heel even kandidaat maar Vasseur bewijst zich toch. Dus m.i. blijft alleen alpine of Audi als serieuze kandidaat. Waar ik overigens helemaal stuk zou gaan als hij met een partner racing bulls weet te annexeren 🤣.

Voor max weet ik het ook niet goed. Mercedes is stomweg niet logisch nu. Russel kan met een auto die waarschijnlijk wat traditioneler is weer gewoon meedoen en dan heb je twee goed racers die samen minder kosten dan 1 Max. Max en norris naast elkaar is ook best prijzig maar lijkt me nu de meest reéle kans.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Lynx schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:08:
Er is geen topteam die horner wil hebben of überhaupt plek heeft voor hem. Ferrari leek heel even kandidaat maar Vasseur bewijst zich toch. Dus m.i. blijft alleen alpine of Audi als serieuze kandidaat. Waar ik overigens helemaal stuk zou gaan als hij met een partner racing bulls weet te annexeren 🤣.
Het F1 gerucht van gisteren zou zijn dat Horner getekend zou hebben bij Alpine als team principal en zou aan Briatore rapporteren. Om meerdere redenen zou dat vreemd zijn omdat Horner meer een CEO rol ambieert dan alleen een teambaas rol. In feite heeft Alpine Nielsen al als teammanager en gezien de karakters zie ik Horner niet zou gauw aan Briatore rapporteren.

Bij Audi zit nu McNish als teammanager die rapporteert aan Binotto. Het gerucht wil dat de samnwerking tussen Wheatley en Binotto niet geweldig was. Bnotto zou zich teveel met van alles hebben bemoeit wat normaal een team principal doet. Wheatley zou daarom zijn vertrokken.

Bij Aston Martin lijkt de rol van CEO vacant te gaan worden want Andy Cowell zal definitief bij het team vertrekken. Dat zou meer een rol zijn die Horner ambieert mogelijk gecombineerd met de rol van team principal waar ook Wheatley eerder voor benaderd zou zijn.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Max naar McLaren lijkt me ook niet echt een upgrade, die rijden tegenwoordig ook geen deuk in een pakje boter meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• JB

JB

Cédric roelt!

JEightyFive schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Sorry maar hier moet ik wel om lachen. Zowel Wolff als Brown wippen zonder erover na te denken 1 van hun coureurs (Russell en Piastri) als ze Max kunnen krijgen.
Ik moet het nog maar eens zien. Zoals ik al zei; momentum. Maak me er verder niet druk om hé, ik geef alleen aan dat hij nu _te_ laat lijkt te zijn. Vorig jaar borrelde het al, daarvoor in mindere mate ivm de Horny soap etc. RBR is gewoon gevallen, maar klaarblijkelijk wil Max dat team niet ook laten vallen vooralsnog.
En anders lekker GT3 / endurance racen. Max komt echt wel ergens terecht.
Dat zijn 2 losse dingen. De vraag is, waarom neemt Max afscheid als ie gaat. De F1 regels zijn parallel ook kansloos. Dat zei hij in 2023 al.

Mijn boefje is liev!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

himlims_ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:58:
[...]

@Waah heb nog nooit ferrari, mercedes of andere fans bewust brand zien stichten vanwege een logo wat ergens staat...... dat is voetbal niveau. betreft tennis; ga eens naar de Libéma Open :X
Not this shit again. :X
In Italië breken de Ferarri fans het halve circuit af, maar dat is natuurlijk 'passie'

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Waah
-tom-562 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Not this shit again. :X
In Italië breken de Ferarri fans het halve circuit af, maar dat is natuurlijk 'passie'
Dit, plus dat wat hij beschrijft nergens te vinden is op internet. Ja, een stel fans die een Mercedes pet in brand steken op een camping. Maar niets over een merchandise stand die in brand wordt gestoken met nog mensen in die stand.

Ik denk dat dit zo'n verhaal is dat een eigen leven is gaan leiden en steeds groter is geworden. Want dit was zeker in het nieuws geweest.

Zeker als dit soort kleinere dingetjes al breed worden uitgemeten (pet in brand steken)
https://www.the-race.com/...ns-burning-mercedes-caps/

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Geen idee, ik denk dat het 2021-seizoen bij Max-fans beter wegzakt dan bij Hamilton-fans. De haat voor Max is bij Hamilton-fans nog best groot, terwijl wat er in AD21 gebeurde niet eens de schuld van Verstappen was. Tegelijkertijd merk ik (ja, n=beperkt) in mijn omgeving dat de meeste F1-fans / Max-fans inmiddels Hamilton wel weten te waarderen. Ik hoor (en zo denk ik er zelf ook over) best veel dat hij sympathieker is geworden en dat het mooi is om hem terug te zien op het podium in het rood.

Toto, tsja, zijn stijl zal me nooit echt bekoren, maar de satan van de F1? Ik vind het algemeen bizar hoeveel macht sommigen lijken te hebben binnen de F1 en hoe de FIA als een olifant in de porceleinkast soms maatregelen neemt. Denk aan DAS bij Mercedes, dat een jaar lang legaal was, maar de startprocedure die ten nadele van Ferrari wordt aangepast. Hun heel voordeel met hun kleine turbo in een klap verdampt, omdat de FIA het niet zo tof vond dat ze zoveel beter wegkwamen van hun startplek.

Dat kun je uitleggen als "Toto doet het lobbywerk gewoon beter dan Vasseur en Mekies", maar ja... Het maakt hem, wat ik er ook van vind, nog niet de Satan van de F1 :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Chocoball schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Het F1 gerucht van gisteren zou zijn dat Horner getekend zou hebben bij Alpine als team principal en zou aan Briatore rapporteren. Om meerdere redenen zou dat vreemd zijn omdat Horner meer een CEO rol ambieert dan alleen een teambaas rol. In feite heeft Alpine Nielsen al als teammanager en gezien de karakters zie ik Horner niet zou gauw aan Briatore rapporteren.

Bij Audi zit nu McNish als teammanager die rapporteert aan Binotto. Het gerucht wil dat de samnwerking tussen Wheatley en Binotto niet geweldig was. Bnotto zou zich teveel met van alles hebben bemoeit wat normaal een team principal doet. Wheatley zou daarom zijn vertrokken.

Bij Aston Martin lijkt de rol van CEO vacant te gaan worden want Andy Cowell zal definitief bij het team vertrekken. Dat zou meer een rol zijn die Horner ambieert mogelijk gecombineerd met de rol van team principal waar ook Wheatley eerder voor benaderd zou zijn.
Aston Martin, Newey, Horner, Verstappen, Alonso, lijkt me wel wat.

Knipt U thuis ook kaartjes?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Waah schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Dit, plus dat wat hij beschrijft nergens te vinden is op internet. Ja, een stel fans die een Mercedes pet in brand steken op een camping. Maar niets over een merchandise stand die in brand wordt gestoken met nog mensen in die stand.

Ik denk dat dit zo'n verhaal is dat een eigen leven is gaan leiden en steeds groter is geworden. Want dit was zeker in het nieuws geweest.

Zeker als dit soort kleinere dingetjes al breed worden uitgemeten (pet in brand steken)
https://www.the-race.com/...ns-burning-mercedes-caps/
ik heb er bijgestaan, ben ook maar een iele ict-nerd, maar dat ging mij en maatje te ver.

We hebben ons hard gemaakt en die jongens aangepakt. En vuur uit gemaakt.

Vervolgens werden ook wij twee door security van circuit begeleid. Waarop de dame (die niet voor Mercedes werkt, want dat zijn circuit merchandisers) en enkele andere toeschouwers de security uitlegde dat wij “de hulp troepen” waren. Waarna we de dag gewoon op circuit met pilsje hebben voortgezet.

Niet meer, niet minder is er gebeurd. Behalve dat dame geschrokken was, die nep f1 fans zijn van circuit verwijderd

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 07-07-2026 15:48 ]

• Chocoball
  • Nu online
Na de problemen met de achtervleugel bij Verstappen in Spielberg en Silverstone gaar Red Bull analyseren of hun achtervleugel inderdaad problemen heeft. Als dat het geval is dan zou in Spa weer een traditionele achtervleugel te zien zijn.

Hoewel de 'macarena' achtervleugels van Ferrari en Red Bull eerder door de FIA zijn goedgekeurd gaat de toezichthouder alsnog in gesprek met beide teams om te bepalen of de vleugels veilig genoeg zijn. Het kan eventueel maatregelen eisen om de veiligheid te verhogen of zelfs de vleugels per direct of per volgend seizoen te verbieden.

https://www.the-race.com/...s-macarena-f1-rear-wings/

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
Zie online toch steeds meer geruchten over een swap tussen Verstappen en Piastri… zou Zak Brown het toch hebben weten te fixen?

• Goldman
Meh, ik zie ze ook voorbij komen, maar is McLaren nou het top team? Wel half Red Bull zit daar ondertussen heb ik het idee

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:25
Waah schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:07:
[...]

Gelukkig gebeuren dat soort zaken ook door Mercedes fans. En door Ferrari-fans. Idioten heb je overal. Maar het aantal idioten bij F1 is wel heel erg laag, voor een sport waar de passie best hoog is. Misschien dat bij Tennis er minder gedoe is, maar ook een stuk minder passie onder de fans :+
Als je 'passie' hebt, gedraag je je juist.
Dit is passie tonen (F1 related, want Antonelli zat er eerst ook): Why iconic Roger Federer images in Wimbledon's Royal Box have amazed tennis fans - 'The king of Centre Court' - TNT Sports

Degene die zich misdragen doen dat niet uit passie, maar omdat ze 'een excuus zien' om zich te misdragen.

PS. Dat woordje "Gelukkig" waarmee je je reactie begint is hopelijk ongelukkig uitgedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 07-07-2026 23:39 ]

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:25
2031 motor:
  • V8 vrijwel zeker
    “Het is de juiste keuze.”
  • Hybride OF Turbo, niet allebei
    Ben Sulayem suggereerde dat de discussies over de technische specificaties waarschijnlijk zouden neerkomen op het geven van de keuze tussen een hybride element of turbo. "Een turbo betekent veel gewicht en veel geld. En dan heb je nog een accu [die zwaar is]. En wat doet een turbo? Hij dempt het geluid. Dus voor mij denk ik nu dat het een turbo of een accu moet zijn, één van beide. En de FIA ​​moet het voortouw nemen. Als we in cirkels blijven draaien, komen we nergens."
    - Fabrikanten hebben er steeds op aangedrongen dat een vorm van elektrificatie essentieel is om hen betrokken te houden, daarom zal het aandeel van de accu waarschijnlijk ergens in de lage dubbele cijfers liggen. "Het zou 10% kunnen zijn, het zou 15% kunnen zijn."
    - Audi zei onlangs dat een turbo essentieel voor hen was als het om de regels ging.
  • Bijtanken onder de loep
    Ben Sulayem is zich terdege bewust van het gewichtsprobleem en de mogelijke gevolgen voor het brandstofverbruik van een atmosferische V8-motor. Daarom heeft hij de FIA ​​opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren naar de voor- en nadelen van bijtanken.
  • Onafhankelijke V8-motorbouwer
    Het idee dat wordt onderzocht, is dat de FIA ​​een onafhankelijke motorfabrikant, zoals bijvoorbeeld Cosworth, aanstelt om een ​​kant-en-klare en kosteneffectieve V8-motor te leveren die elk team kan aanschaffen. Ben Sulayem is van mening dat deze stap een einde zou maken aan de macht die autofabrikanten over hun partnerteams kunnen hebben.
    "Er zal geen controle zijn over de teams, team A over team B, die hun motoren geleverd krijgen. Als het betaalbaar is, zullen we één motor hebben voor de rest van de B-teams, zodat niemand ze kan dwingen en zeggen: 'Stem deze kant op, anders geven we jullie geen goede motor'. Dan controleren we de neutraliteit, we controleren de macht en het geld. We kunnen het niet zomaar weggeven en zeggen: ga het maar doen met X, Y, Z. De prijzen kunnen stijgen en dalen, maar de FIA ​​zal altijd de doorslaggevende factor zijn."
    Ben Sulayem ging niet in op hoe zijn idee zou werken voor teams die nauw met elkaar verbonden zijn, zoals Red Bull en Racing Bulls, maar hij zei ook dat de hele dynamiek van mede-eigenaarschap zou kunnen veranderen. "We bespreken wat een tweede team is en wat een ander team is. Het hangt af van het eigenaarschap."
  • Meer fabrikanten
    Ben Sulayem geloofde dat, als de productiekosten van een motor tot een redelijk niveau zouden worden teruggebracht, de huidige grote teams zelfs zo ver zouden kunnen gaan dat ze zelf motoren gaan bouwen. "McLaren zei dat ze het zouden doen, en toen kwam Alpine, die hun eigen motor gaat ontwikkelen. Er zijn er nu al twee die zeggen: 'Nou, bedankt.'"
    - McLaren-CEO Zak Brown heeft dit jaar al meerdere keren gezegd dat als het financieel haalbaar zou zijn voor McLaren om een ​​eigen F1-motor te ontwikkelen, ze dat zeker zouden overwegen.
    - Vanuit het perspectief van Alpine-eigenaar Renault lijkt er op dit moment echter weinig interessants te zijn. Renault-CEO François Provost zei tijdens de Britse Grand Prix: "Ik steun de V8-richting, maar niet omdat het een kans zou zijn voor Renault om terug te keren als motorfabrikant. Dat is niet onze strategie."
F1's plan for new independent V8 engine builder revealed

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bijtanken? Zozo. Men lijkt wel geschrokken van dit seizoen. :+

It’s the economy, stupid!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
nvm

[ Voor 151% gewijzigd door DonJunior op 08-07-2026 06:48 ]

*sowieso

• Chocoball
  • Nu online
henri86 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:49:
2031 motor:
  • V8 vrijwel zeker
    “Het is de juiste keuze.”
  • Hybride OF Turbo, niet allebei
    Ben Sulayem suggereerde dat de discussies over de technische specificaties waarschijnlijk zouden neerkomen op het geven van de keuze tussen een hybride element of turbo. "Een turbo betekent veel gewicht en veel geld. En dan heb je nog een accu [die zwaar is]. En wat doet een turbo? Hij dempt het geluid. Dus voor mij denk ik nu dat het een turbo of een accu moet zijn, één van beide. En de FIA ​​moet het voortouw nemen. Als we in cirkels blijven draaien, komen we nergens."
    - Fabrikanten hebben er steeds op aangedrongen dat een vorm van elektrificatie essentieel is om hen betrokken te houden, daarom zal het aandeel van de accu waarschijnlijk ergens in de lage dubbele cijfers liggen. "Het zou 10% kunnen zijn, het zou 15% kunnen zijn."
    - Audi zei onlangs dat een turbo essentieel voor hen was als het om de regels ging.
  • Bijtanken onder de loep
    Ben Sulayem is zich terdege bewust van het gewichtsprobleem en de mogelijke gevolgen voor het brandstofverbruik van een atmosferische V8-motor. Daarom heeft hij de FIA ​​opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren naar de voor- en nadelen van bijtanken.
  • Onafhankelijke V8-motorbouwer
    Het idee dat wordt onderzocht, is dat de FIA ​​een onafhankelijke motorfabrikant, zoals bijvoorbeeld Cosworth, aanstelt om een ​​kant-en-klare en kosteneffectieve V8-motor te leveren die elk team kan aanschaffen. Ben Sulayem is van mening dat deze stap een einde zou maken aan de macht die autofabrikanten over hun partnerteams kunnen hebben.
    "Er zal geen controle zijn over de teams, team A over team B, die hun motoren geleverd krijgen. Als het betaalbaar is, zullen we één motor hebben voor de rest van de B-teams, zodat niemand ze kan dwingen en zeggen: 'Stem deze kant op, anders geven we jullie geen goede motor'. Dan controleren we de neutraliteit, we controleren de macht en het geld. We kunnen het niet zomaar weggeven en zeggen: ga het maar doen met X, Y, Z. De prijzen kunnen stijgen en dalen, maar de FIA ​​zal altijd de doorslaggevende factor zijn."
    Ben Sulayem ging niet in op hoe zijn idee zou werken voor teams die nauw met elkaar verbonden zijn, zoals Red Bull en Racing Bulls, maar hij zei ook dat de hele dynamiek van mede-eigenaarschap zou kunnen veranderen. "We bespreken wat een tweede team is en wat een ander team is. Het hangt af van het eigenaarschap."
  • Meer fabrikanten
    Ben Sulayem geloofde dat, als de productiekosten van een motor tot een redelijk niveau zouden worden teruggebracht, de huidige grote teams zelfs zo ver zouden kunnen gaan dat ze zelf motoren gaan bouwen. "McLaren zei dat ze het zouden doen, en toen kwam Alpine, die hun eigen motor gaat ontwikkelen. Er zijn er nu al twee die zeggen: 'Nou, bedankt.'"
    - McLaren-CEO Zak Brown heeft dit jaar al meerdere keren gezegd dat als het financieel haalbaar zou zijn voor McLaren om een ​​eigen F1-motor te ontwikkelen, ze dat zeker zouden overwegen.
    - Vanuit het perspectief van Alpine-eigenaar Renault lijkt er op dit moment echter weinig interessants te zijn. Renault-CEO François Provost zei tijdens de Britse Grand Prix: "Ik steun de V8-richting, maar niet omdat het een kans zou zijn voor Renault om terug te keren als motorfabrikant. Dat is niet onze strategie."
F1's plan for new independent V8 engine builder revealed
Ach, herhaling kan geen kwaad denk ik :)

Chocoball in "[F1] Seizoen 2026"

• Waah
henri86 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:37:
[...]

Als je 'passie' hebt, gedraag je je juist.
Dit is passie tonen (F1 related, want Antonelli zat er eerst ook): Why iconic Roger Federer images in Wimbledon's Royal Box have amazed tennis fans - 'The king of Centre Court' - TNT Sports

Degene die zich misdragen doen dat niet uit passie, maar omdat ze 'een excuus zien' om zich te misdragen.

PS. Dat woordje "Gelukkig" waarmee je je reactie begint is hopelijk ongelukkig uitgedrukt.
Als dat passie tonen is, een tennisser die langer blijft zitten dan mensen die er voornamelijk zitten voor de business opportunities, dan is je lat wel heel laag.

Passie tonen is emotie tonen. Dat is iets wat we in het noorden niet zo goed kunnen O-)

Eens dat het nooit mag leiden tot geweld. En gelukkig dat dit soort zaken zeldzaam zijn en niet enkel tot een coureur of team gelimiteerd zijn. Dat zou namelijk zorgelijk zijn. Het is een algemeen probleem, maar ook een zeeeeeeer klein probleem in de F1. Het aantal incidenten krijg je nooit naar 0. Zeker niet zolang we drank toestaan.

• Grrrrrene
  • Niet online
Goldman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:12:
Meh, ik zie ze ook voorbij komen, maar is McLaren nou het top team? Wel half Red Bull zit daar ondertussen heb ik het idee
Er wordt veel gesproken over een veranderde sfeer binnen Red Bull Racing. Als dat zo is en Verstappen voelt zich er niet meer thuis, kan ik me zo'n switch best voorstellen. Norris antwoordt ook ondiplomatiek dat hij Verstappen graag ziet verschijnen. Volgens mij moet je de geruchten ontkennen, niet aanwakkeren :P

Ik weet niet, ik zie McLaren nog steeds als dat hypernette team dat Ron Dennis ervan heeft gemaakt, ik weet niet in hoeverre Max daarbij zou passen. Dat gevoel heb ik bij Mercedes ook wel een beetje, maar daar zie ik wel mogelijkheden voor een F1 en Endurance-carrière. En nee, McLaren is NU niet het beste team, maar ze hebben wel bewezen dat ze een goede correlatie hebben tussen windtunnel en het circuit. Dat helpt natuurlijk bij het verder ontwikkelen van je auto. Als Mercedes de betrouwbaarheidsissues met hun ADUO-tijd kan fixen, is het geen gekke optie, al zie ik Mercedes nog steeds als de logischere keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 08-07-2026 08:37 ]

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Goldman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:12:
Op dit moment niet, maar Red Bull is dat ook allerminst. Als personeel gaat lopen en het team achteruit gaat zul je toch wat moeten als Ferrari en Mercedes geen optie zijn.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

V8 met 15 a 20% elektrificatie zonder turbo klinkt mij goed in de oren.

Als dit veel goedkoper en simpeler kan waardoor ook een third party partij motoren kan gaan leveren etc. etc. klinkt dat ook best erg goed zo op het eerste gezicht.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is duidelijk dat MBS weer zieltjes aan het winnen is voor zijn herverkiezing en de populariteitsverkiezing, er wordt weer enorm veel beloofd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Grrrrrene schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Er wordt veel gesproken over een veranderde sfeer binnen Red Bull Racing. Als dat zo is en Verstappen voelt zich er niet meer thuis, kan ik me zo'n switch best voorstellen. Norris antwoordt ook ondiplomatiek dat hij Verstappen graag ziet verschijnen. Volgens mij moet je de geruchten ontkennen, niet aanwakkeren :P

Ik weet niet, ik zie McLaren nog steeds als dat hypernette team dat Ron Dennis ervan heeft gemaakt, ik weet niet in hoeverre Max daarbij zou passen. Dat gevoel heb ik bij Mercedes ook wel een beetje, maar daar zie ik wel mogelijkheden voor een F1 en Endurance-carrière. En nee, McLaren is NU niet het beste team, maar ze hebben wel bewezen dat ze een goede correlatie hebben tussen windtunnel en het circuit. Dat helpt natuurlijk bij het verder ontwikkelen van je auto. Als Mercedes de betrouwbaarheidsissues met hun ADUO-tijd kan fixen, is het geen gekke optie, al zie ik Mercedes nog steeds als de logischere keuze.
Mwa, wat de buitenwereld van Red Bull ziet is natuurlijk vooral marketing. Ik geloof niet dat het er bij Red Bull 'chaotischer'/'feestelijker' aan toe gaat. Verstappen heeft zelf al vaak genoeg aangegeven dat al die PR dingen wat hem betreft niet hoeven.

• Waah
-tom-562 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Mwa, wat de buitenwereld van Red Bull ziet is natuurlijk vooral marketing. Ik geloof niet dat het er bij Red Bull 'chaotischer'/'feestelijker' aan toe gaat. Verstappen heeft zelf al vaak genoeg aangegeven dat al die PR dingen wat hem betreft niet hoeven.
Dan weet je duidelijk niet hoe het er aan toe gaat in de garage van Red Bull tijdens een weekend. Leclerc heeft wel eens geklaagd over het feit dat bij Red Bull de muziek in de garage altijd zo hard staat.

Ook is het niet toevallig dat het de Red Bull mechanics waren die de stickers voor Norris' startpositie weghaalden.

Er zit wel degelijk cultuurverschil tussen teams. En die cultuur is vaak ook de reden waarom een team wel of niet werkt. Chaotisch of feestelijker weet ik niet. Maar de coureurs van Red Bull doen veel meer verschillende dingen dan de andere coureurs. Dat het van Max niet hoeft snap ik, maar dat is meer omdat het verplichte mediazaken zijn. En voor hem zit er ook een verschil tussen een dom spelletje eendjes vangen, of in een drift car rijden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Help!!!! schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:56:
V8 met 15 a 20% elektrificatie zonder turbo klinkt mij goed in de oren.

Als dit veel goedkoper en simpeler kan waardoor ook een third party partij motoren kan gaan leveren etc. etc. klinkt dat ook best erg goed zo op het eerste gezicht.
Tsjah, dan maak je er een soort van Legacy Series van. Ook best. Maar kijkend naar wat eruit de fabrieken komt rollen is dat toch vooral hybride met turbo. Dus laat dat er lekker op zitten. 15-20% ook niet echt ambitieus.
Ben geen fan van de 50/50 verdeling, maar das vooral een timings-issue. Over tien jaar lukt dat misschien wel op normale wijze.

• Grrrrrene
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Die geruchten komen van binnen het team. Red Bull had inderdaad de naam dat het een "party team" was, dat lees je ook terug in de biografie van Adrien Newey. Zij waren de eersten die na de race de muziek op 10 zetten, terwijl ze de pitbox opruimden. En waarom ook niet? De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Ook het nette van Ron Dennis' McLaren is geen fabeltje, hij ging daar heel ver in. Het McLaren Technology Centre in Woking leek meer op een cleanroom of laboratorium, dan op een werkplaats/fabriek. Hij schijnt ooit een medewerker naar huis te hebben gestuurd, omdat die in spijkerbroek op werk verscheen. Zoals hij het zelf omschreef: slordigheid in een kantoor of werkplaats zou uiteindelijk ook leiden tot slordigheid in ontwerp, assemblage of race-operaties.

Dat de PR-dingen voor Verstappen niet hoeven, is wel bekend, maar daarmee heeft hij binnen de F1 wel een unieke positie. Iedere andere coureur moet PR-dingen doen. Ze vinden het allemaal k*t, maar alleen Verstappen heeft kunnen afdwingen dat dit tot een minimum wordt beperkt. Dat is denk ik ook wat zijn keuze zo lastig maakt: bij ieder ander team moet hij dat weer gaan doen en zal hij het endurance racen waarschijnlijk moeten opgeven. En zijn onderhandelingspositie is niet zo sterk momenteel, want andere teams weten dat hij baalt van de situatie bij RBR en meer naar een goed presterend team wil dan dat hij maximale euro's voor minimale PR- en ander geneuzel zoekt.

• Chocoball
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:59:
[...]

Het is duidelijk dat MBS weer zieltjes aan het winnen is voor zijn herverkiezing en de populariteitsverkiezing, er wordt weer enorm veel beloofd.
Welke herverkiezing? :)

Bij de WSMC is laatst positief gestemd over het afschaffen van de maximale termijn voor een FIA-president.

• Grrrrrene
  • Niet online
Chocoball schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Welke herverkiezing? :)

Bij de WSMC is laatst positief gestemd over het aanschaffen van de maximale termijn voor een FIA-president.
Het maximaal aantal termijnen toch? Er wordt nog wel periodiek gestemd...

• RobertMe
Grrrrrene schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:20:
Dat de PR-dingen voor Verstappen niet hoeven, is wel bekend, maar daarmee heeft hij binnen de F1 wel een unieke positie. Iedere andere coureur moet PR-dingen doen. Ze vinden het allemaal k*t, maar alleen Verstappen heeft kunnen afdwingen dat dit tot een minimum wordt beperkt. Dat is denk ik ook wat zijn keuze zo lastig maakt: bij ieder ander team moet hij dat weer gaan doen en zal hij het endurance racen waarschijnlijk moeten opgeven. En zijn onderhandelingspositie is niet zo sterk momenteel, want andere teams weten dat hij baalt van de situatie bij RBR en meer naar een goed presterend team wil dan dat hij maximale euro's voor minimale PR- en ander geneuzel zoekt.
Ook Hamilton doet veel minder PR. Die zat bv al niet in de "verplichte" FOM filmpjes (grill the grid, secret santa, en zo) ver voordat Verstappen er niet meer in zat, en laatst op een persco dat er iets naar werd gevraagd of vooraf dat Hamilton ook verbaasd reageerde op Antonelli van "hoeveel PR dagen heb jij in het contract staan?! Ik maar <veel minder>".

En Hamilton en Verstappen zijn op zichzelf natuurlijk al genoeg PR. Die verplichte marketing dingen heb je daar niet voor nodig. Als Verstappen vandaag aankondigt naar Mercedes of McLaren te gaan is morgen de webshop met merchandise uitverkocht (bij wijze van spreken).

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Het maximaal aantal termijnen toch? Er wordt nog wel periodiek gestemd...
Was inderdaad maximaal 3 termijnen, oftewel 12 jaar.

https://racingnews365.nl/...termijn-voor-president-op

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:46
Waah schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Dan weet je duidelijk niet hoe het er aan toe gaat in de garage van Red Bull tijdens een weekend. Leclerc heeft wel eens geklaagd over het feit dat bij Red Bull de muziek in de garage altijd zo hard staat.
Calum Nicholas (voormalig monteur RB) zei in een interview dat de harde muziek zo hard staat omdat monteurs dan niet door elkaar afgeleid worden en zich ultiem kunnen focussen op hun eigen taak.
Was sowieso wel interessant inkijkje over hoe je samenwerkt door volledige focus op je eigen werk, bijvoorbeeld bij een pitstop. Even kijken of ik dat fragment kan terugvinden.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Grrrrrene schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Die geruchten komen van binnen het team. Red Bull had inderdaad de naam dat het een "party team" was, dat lees je ook terug in de biografie van Adrien Newey. Zij waren de eersten die na de race de muziek op 10 zetten, terwijl ze de pitbox opruimden. En waarom ook niet? De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Ook het nette van Ron Dennis' McLaren is geen fabeltje, hij ging daar heel ver in. Het McLaren Technology Centre in Woking leek meer op een cleanroom of laboratorium, dan op een werkplaats/fabriek. Hij schijnt ooit een medewerker naar huis te hebben gestuurd, omdat die in spijkerbroek op werk verscheen. Zoals hij het zelf omschreef: slordigheid in een kantoor of werkplaats zou uiteindelijk ook leiden tot slordigheid in ontwerp, assemblage of race-operaties.

Maar dat verwacht je toch ook van een F1 team? De tijd dat er een mannetje in een stofjas achter een oude draaibank staat bij een rommelige werkbank zijn wel voorbij. Bij mijn werkgever (een grote machinebouwer in de voedselindustrie, lomp spul zeg maar) zijn we ook maximaal met 5S bezig. En dus nette opgeruimde werkplekken, ok, geen cleanroom, maar het moet allemaal wel strak, netjes en geordend zijn. Dat zal bij Red Bull niet anders zijn

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:03
-tom-562 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Maar dat verwacht je toch ook van een F1 team? De tijd dat er een mannetje in een stofjas achter een oude draaibank staat bij een rommelige werkbank zijn wel voorbij. Bij mijn werkgever (een grote machinebouwer in de voedselindustrie, lomp spul zeg maar) zijn we ook maximaal met 5S bezig. En dus nette opgeruimde werkplekken, ok, geen cleanroom, maar het moet allemaal wel strak, netjes en geordend zijn. Dat zal bij Red Bull niet anders zijn
Bij Ron Dennis moest ook alles grijs zijn, er mocht geen kleur zijn. In het boek van Newey ook een leuke passage dat Newey wel kleur voor elkaar kreeg en Ron Dennis hem daarom ook nooit op kantoor bezocht.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mavamal schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Bij Ron Dennis moest ook alles grijs zijn, er mocht geen kleur zijn. In het boek van Newey ook een leuke passage dat Newey wel kleur voor elkaar kreeg en Ron Dennis hem daarom ook nooit op kantoor bezocht.
begrijp dat er binnenkort de memorials van Horner beschikbaar gaan komen, ben benieuwd

• Grrrrrene
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Dan moet je echt eens filmpjes opzoeken van hoe Ron Dennis dit deed. Bij jullie worden mensen ook naar huis gestuurd als ze in een spijkerbroek op werk verschijnen? Wordt het hele terras bij jullie ook vervangen, omdat een gebroken stoeptegel vervangen, betekent dat de kleur van de nieuwe net niet matcht met de oude die al een beetje verweerd zijn?

Ron Dennis was gewoon extreem autistisch op dit vlak en was ook strak op dingen die 0,0 performance brachten.

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020

mr thee

Pessimist op het internet

Je kantoor in een andere kleur verven was ie ook geen fan van :X

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• RobertMe
Grrrrrene schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:52:
Ron Dennis was gewoon extreem autistisch op dit vlak en was ook strak op dingen die 0,0 performance brachten.
Monteurs die stil staan heb je niks aan. Dus poetsen poetsen poetsen. En als de auto schoon is dan maar de garage.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

himlims_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:29:
[...]

begrijp dat er binnenkort de memorials van Horner beschikbaar gaan komen, ben benieuwd
Issie dood dan?

Ik gok dat je memoires bedoelt ;)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Grrrrrene schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Dan moet je echt eens filmpjes opzoeken van hoe Ron Dennis dit deed. Bij jullie worden mensen ook naar huis gestuurd als ze in een spijkerbroek op werk verschijnen? Wordt het hele terras bij jullie ook vervangen, omdat een gebroken stoeptegel vervangen, betekent dat de kleur van de nieuwe net niet matcht met de oude die al een beetje verweerd zijn?

Is Ron Dennis nu teambaas..? :P

• mr thee

mr thee

De schoonmaak werd toen zeker gedaan door de afdeling betrouwbaarheid (er deed nogal vaak iets PLOF) :X
offtopic:
Van Ilmor/Mercedes maar toch. interessant leesvoer

[ Voor 43% gewijzigd door mr thee op 08-07-2026 11:40 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Damian schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Issie dood dan?

Ik gok dat je memoires bedoelt ;)
offtopic:
Potato Patata - een boek

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:51
zonoskar schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:35:
Max naar McLaren lijkt me ook niet echt een upgrade, die rijden tegenwoordig ook geen deuk in een pakje boter meer.
Op bepaalde vlakken geen upgrade, op andere vlakken juist weer wel:
  • Ze hebben een moderne fabriek en windtunnel (RB niet)
  • Bij RB lopen sleutelfiguren weg o.a. naar McLaren
  • McLaren heeft een stabiel management (RB niet, volgens mij is er continu gezeur in de top. Dit gaat er denk ik voor zorgen dat er nog meer sleutelfiguren weg gaan)
  • Blijkbaar wordt er niet altijd naar Max geluisterd qua input
  • Oranje (heuj)
Die laatste is een geintje natuurlijk, maar laten dit nou precies zaken zijn die enorm belangrijk zijn voor een F1 team om een snelle auto af te leveren: kennis, technologie en stabiliteit. Dingen die bij Red Bull minder en minder worden.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
Sito schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:03:
[...]

• McLaren heeft een stabiel management (RB niet, volgens mij is er continu gezeur in de top. Dit gaat er denk ik voor zorgen dat er nog meer sleutelfiguren weg gaan)
  • Oranje (heuj)
Die laatste is een geintje natuurlijk, maar laten dit nou precies zaken zijn die enorm belangrijk zijn voor een F1 team om een snelle auto af te leveren: kennis, technologie en stabiliteit. Dingen die bij Red Bull minder en minder worden.
Counterpoint: Red Bull neemt volgend jaar een nieuwe windtunnel in gebruik, heeft een volledig nieuwe fabriek voor motoren e.d. inhouse en één van de modernste fabrieken in F1.

Dat er sleutelfiguren weglopen en McLaren een stabiel management hebben is waar, maar McLaren heeft de afgelopen 2 wijzigingen in het reglement niet helemaal lekker verteerd. Zowel McLaren als Red Bull hebben verder aangetoond tijdens het seizoen goed te kunnen ontwikkelen.

Aston Martin heeft de nieuwste fabriek en windtunnel, maar dat levert ze nog niet heel veel op...

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mavamal schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Counterpoint: Red Bull neemt volgend jaar een nieuwe windtunnel in gebruik, heeft een volledig nieuwe fabriek voor motoren e.d. inhouse en één van de modernste fabrieken in F1.

Dat er sleutelfiguren weglopen en McLaren een stabiel management hebben is waar, maar McLaren heeft de afgelopen 2 wijzigingen in het reglement niet helemaal lekker verteerd. Zowel McLaren als Red Bull hebben verder aangetoond tijdens het seizoen goed te kunnen ontwikkelen.

Aston Martin heeft de nieuwste fabriek en windtunnel, maar dat levert ze nog niet heel veel op...
gelukkig vertaalt de windtunnel resultaten zich direct tot circuit :X :+ hoelang heeft dat vorige keer wel niet geduurd met die corrolatie issues tussen windtunnel/model -> werkelijkheid

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-08 06:01

Internet Janny

He does it for free

Sito schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:03:
[...]

• Oranje (heuj)
Zak is ook een leuke vent. Beter dan die Helmut etc.

Zero compensation

• Chocoball
  • Nu online
FOM CEO Domenicali hintte er al eerder op en weten we het pas zeker zodra de officiële kalender bekend wordt gemaakt maar volgend seizoen schijnen we naar 34 races te gaan. Nog steeds 24 grand prix races maar worden de sprint races uitgebreid naar 10.

Begreep eerder dat Monza vanaf 2027 3 seizoenen lang een sprint race zal gaan hebben.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:13
Internet Janny schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Zak is ook een leuke vent. Beter dan die Helmut etc.
Echt niet, hij (Zak) doet zijn voornaam eer aan. Typisch schreeuwerige Amerikaan .

• mr thee

mr thee

Is dat niet elke teambaas als het goed gaat, een zeikerige zak hooi die zeurt om de voorsprong te behouden ?

zodra het niet om de titel gaat zijn ze meestal een stuk stiller.
Benieuwd waar de nieuwe sprints dan zullen zijn, en of ik die wel ga zien laatste sprint kwam ik er ook pas achter "ohja het is een sprint weekeind" :O

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mr thee schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:51:
Is dat niet elke teambaas als het goed gaat, een zeikerige zak hooi die zeurt om de voorsprong te behouden ?

zodra het niet om de titel gaat zijn ze meestal een stuk stiller.
Benieuwd waar de nieuwe sprints dan zullen zijn, en of ik die wel ga zien laatste sprint kwam ik er ook pas achter "ohja het is een sprint weekeind" :O
ohja het is een race weekend :X

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-08 06:01

Internet Janny

He does it for free

Marcel Br schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Echt niet, hij (Zak) doet zijn voornaam eer aan. Typisch schreeuwerige Amerikaan .
Meningen verschillen (gelukkig, anders was het maar een saaie boel).

Zero compensation

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:01

• Sineplex
  • Laatst online: 21:56
mavamal schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:08:
[...]

McLaren heeft de auto wel heel goed weten te ontwikkelen tijdens de vorige regulations. RB startte natuurlijk op een hoger niveau, maar in ontwikkeling was McLaren wel sterker. De tweede RB seat was zwaar vervloekt, en RB was echt een stuk wisselvalliger als je het van circuit naar circuit bekijkt. Vergeet ook niet Lambiase naar McLaren gaat, en veel voormalige RB'ers zitten ook bij McLaren. Stabiel team, veel rust in de tent. Precies wat de Verstappens waarderen.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:29

Valkyre

Kitesurf FTW!

Qua motor, leek hierboven de afweging wel/ geen turbo en wel/ geen elektrisch gebeuren.

Laat ik voorop stellen dat ik weinig kaas gegeten heb van hoe die verhouding zijn maar wat als:

Vanaf 2031 krijgen de teams per race:

40 liter brandstof, volgens mij zit er een restrictie op de fuelflow laat die naar verhouding staan. En dan is het aan de teams of ze een auto power train combo ontwikkelen met turbo wel of niet. En qua electra zoek het lekker zelf uit.

grotere batterij is dan een afweging tussen gewicht, binnen de dimensie waar de auto aan moet voldoen.

mijn inziens krijg je dan meer innovatie dan wat er nu gebeurt met allemaal restrictie etc.

Of zou je hiermee te groter verschillen krijgen?

iRacing Profiel

• mr thee

mr thee

Rafael Camara rijd volgend jaar bij Haas, https://rossomotori.it/f1-esclusiva-rafael-camara-debutto-haas-2027/ ter vervanging van Ocon.

(Deze journalist was blijkbaar dus ook de eerste met nieuws datLindblad bij RB ging rijden?)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Interessant perspectief van een ex-Mercedes aërodynamica specialist omtrent de problemen die Max heeft gehad de afgelopen 2 raceweekenden.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:19
Zal vast een indianen verhaal zijn.

Maar ik zou het wel heel leuk vinden.

https://x.com/gpfansnl/status/2074735007570985438?s=46

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:34
Technofreakz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:41:

Je post nu alleen een linkje naar X van een clickbaitsite zonder er verder iets bij te zetten. Misschien een samenvatting oid van het linkje dat je dumpt?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Technofreakz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:41:

Het artikel zegt iets heel anders dan de titel. :>
Het lijkt volgens Thomas Maher en andere bronnen, langzaam eerder richting McLaren te bewegen. Redenen zijn:
-McLaren doet ook mee in andere raceseries.
-GP naar naar McLaren.
-Relatie met RBR lijkt verziekt.

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/1uq00jq/thomas_maher_max_verstappen_closes_in_on_alleged/

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-07-2026 19:50 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:19
TinusXIII schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:43:
[...]

Je post nu alleen een linkje naar X van een clickbaitsite zonder er verder iets bij te zetten. Misschien een samenvatting oid van het linkje dat je dumpt?
Volgens analist Peter Windsor zou Mercedes er verstandig aan doen om George Russell aan de kant te schuiven zodra Max Verstappen beschikbaar komt. Windsor stelt dat teambaas Toto Wolff er alles aan moet doen om de Nederlander binnen te halen, zelfs als dat betekent dat het contract van Russell moet worden afgekocht. Dat laat hij weten in een gesprek met Cameron CC.

Windsor vraagt zich hardop af hoe Verstappen momenteel naar de situatie bij de Duitse renstal kijkt. "Als je Max nu bent, vraag je je toch af: wat is het nummer van Toto ook alweer?", lacht de analist. Hij voegt daar gekscherend aan toe: "Ik raak zijn nummer steeds kwijt".

Artikel gaat verder onder video

Tijdens de bespreking kaart Cameron aan dat het mogelijk al te laat is voor een eventuele overstap. Hoewel Mercedes het nog niet officieel heeft bevestigd, beweren Italiaanse media dat Russell inmiddels een contract voor 2027 op zak heeft. Russell bevestigde onlangs in Oostenrijk zelf al dat hij er "honderd procent zeker" van was dat hij in 2027 nog voor Mercedes zou rijden.

Windsor trekt die zekerheid echter in twijfel. "Misschien ben ik ouderwets, maar als ik Toto was en Max zei tegen mij dat hij volgend jaar voor me wilde rijden, dan zou ik gewoon naar het bestuur stappen en zeggen: luister, we moeten George afkopen en hem een ander stoeltje bezorgen", stelt hij. Volgens de analist moet de focus van de Zilverpijlen volledig op de komst van Verstappen liggen. "We moeten Max halen", benadrukt hij.

Als het aan Windsor ligt, is de ideale line-up voor de komende jaren dan ook overduidelijk. "We moeten Max Verstappen en Kimi Antonelli hebben. Dat zijn de volgende vijf jaar van Mercedes", besluit hij stellig.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:47:
[...]

Het artikel zegt iets heel anders dan de titel. :>
Het lijkt volgens Thomas Maher en andere bronnen, langzaam eerder richting McLaren te bewegen. Redenen zijn:
-McLaren doet ook mee in andere raceseries.
-GP naar naar McLaren.
-Relatie met RBR lijkt verziekt.

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/1uq00jq/thomas_maher_max_verstappen_closes_in_on_alleged/
Mercedes, Aston Martin en Ferrari doen ook mee aan andere series ;)

Ik denk dat dit jaar goed aantoont waarom je geen klanten motor wilt hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2026 21:47 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Sineplex schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:49:
[...]

McLaren heeft de auto wel heel goed weten te ontwikkelen tijdens de vorige regulations. RB startte natuurlijk op een hoger niveau, maar in ontwikkeling was McLaren wel sterker. De tweede RB seat was zwaar vervloekt, en RB was echt een stuk wisselvalliger als je het van circuit naar circuit bekijkt. Vergeet ook niet Lambiase naar McLaren gaat, en veel voormalige RB'ers zitten ook bij McLaren. Stabiel team, veel rust in de tent. Precies wat de Verstappens waarderen.
Dat was pas helemaal aan het eind van de regels, toen Red Bull al twee seizoenen had gedomineerd. In die eerste twee seizoenen was McLaren gewoon een midfield team dat er niet aan te pas kwam.

Qua teambazen vind ik Mekies en Vasseur sympathiek, de rest ken ik (nog) niet goed genoeg of vind ik de typische politiek ingestelde, lobbyende teambaas.
-tom-562 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Is Ron Dennis nu teambaas..? :P
Nee, hoezo?

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 09-07-2026 08:10 ]

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:30
Grrrrrene schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:09:
[...]

Dat was pas helemaal aan het eind van de regels, toen Red Bull al twee seizoenen had gedomineerd. In die eerste twee seizoenen was McLaren gewoon een midfield team dat er niet aan te pas kwam.
Plus, ze gebruikte toen hun “tire water”. Het was natuurlijk een goed sturende auto, maar hun grote voordeel kwam uit het bandenmanagement als ik me niet vergis.

• Sineplex
  • Laatst online: 21:56
Grrrrrene schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:09:
[...]

Qua teambazen vind ik Mekies en Vasseur sympathiek, de rest ken ik (nog) niet goed genoeg of vind ik de typische politiek ingestelde, lobbyende teambaas.

[...]

Nee, hoezo?
Twee versus twee constructors championships in het "tijdperk". Das toch 50% :p. Bij de drivers ander verhaal, dat klopt. Maar de laatste anderhalf jaar had MCL toch duidelijk de betere auto. En indertijd, het kostte ze wel wat tijd, maar aan de andere kant zitten ze nu een stuk dichterbij. We gaan het zien, ik ben benieuwd wat er uit de hoge hoed komt.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:46

sjaool

Every life should have 9 cats

Het is wel leuk dat je ook steeds meer bekende YouTubers mee ziet werken. Nu ook LawVS.

"When you grow up your heart dies"

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 16:16

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Technofreakz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Volgens analist Peter Windsor zou Mercedes er verstandig aan doen om George Russell aan de kant te schuiven zodra Max Verstappen beschikbaar komt. Windsor stelt dat teambaas Toto Wolff er alles aan moet doen om de Nederlander binnen te halen, zelfs als dat betekent dat het contract van Russell moet worden afgekocht. Dat laat hij weten in een gesprek met Cameron CC.

Windsor vraagt zich hardop af hoe Verstappen momenteel naar de situatie bij de Duitse renstal kijkt. "Als je Max nu bent, vraag je je toch af: wat is het nummer van Toto ook alweer?", lacht de analist. Hij voegt daar gekscherend aan toe: "Ik raak zijn nummer steeds kwijt".

Artikel gaat verder onder video

Tijdens de bespreking kaart Cameron aan dat het mogelijk al te laat is voor een eventuele overstap. Hoewel Mercedes het nog niet officieel heeft bevestigd, beweren Italiaanse media dat Russell inmiddels een contract voor 2027 op zak heeft. Russell bevestigde onlangs in Oostenrijk zelf al dat hij er "honderd procent zeker" van was dat hij in 2027 nog voor Mercedes zou rijden.

Windsor trekt die zekerheid echter in twijfel. "Misschien ben ik ouderwets, maar als ik Toto was en Max zei tegen mij dat hij volgend jaar voor me wilde rijden, dan zou ik gewoon naar het bestuur stappen en zeggen: luister, we moeten George afkopen en hem een ander stoeltje bezorgen", stelt hij. Volgens de analist moet de focus van de Zilverpijlen volledig op de komst van Verstappen liggen. "We moeten Max halen", benadrukt hij.

Als het aan Windsor ligt, is de ideale line-up voor de komende jaren dan ook overduidelijk. "We moeten Max Verstappen en Kimi Antonelli hebben. Dat zijn de volgende vijf jaar van Mercedes", besluit hij stellig.
Wat meerdere mensen rondom de F1 zeggen. Max is hot, viervoudig wereldkampioen met een onnoemlijk talent. Elke teambaas zou gek zijn om niet te kijken hoe ze Max in hun team zouden krijgen.

Maar ik verwacht dat de afgekoelde Max enorm loyaal is. Meer dan dat RBR is tegenover coureuers. En ik zie hem eigenlijk niet verplaatsen naar een ander team.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Eric H
  • Registratie: April 2009
Ik zie eigenlijk maar 3 scenario's voor Max:

1: Mercedes brengt een offer en koopt het contract van Russel af om Verstappen naast Antonelli te laten rijden. Mercedes heeft een bewezen track-record als fabrikant. Tuurlijk, qua ontwerp slaan ze ook wel eens de plank mis, maar het is en blijft een topteam met een topsport mentaliteit. Grote vraag is wel of ze Max net zoveel ruimte kunnen en willen geven als hij nu bij RB heeft voor 'buitenschoolse' activiteiten. Mes snijdt aan twee kanten, Max heeft aanzienlijk meer kans om weer in een winnende auto terecht te komen en het team (Antonelli) koopt kennis en ervaring.

2: Piastri wordt gewipt bij McLaren en Zak plaatst Max naast Norris. Ook McLaren is geen standaard achterhoede team en heeft zich in de afgelopen jaren aanzienlijk versterkt met het aantrekken van nieuwe sleutelfiguren. Sfeer lijk RB-iaans te zijn (Lees iets losser, mede door Zak Brown) waarbij er grotere kans is dat Max meer ruimte heeft voor andere bezigheden. Nadeel kan zijn dat McLaren het moet doen met klantenmotoren en daardoor nieuwe ontwikkelingen later krijgt of zelf moet ontdekken. (Iets wat begin dit seizoen ook aan het licht kwam)

3: Verstappen dient zijn contract bij RedBull uit en gaat zich daarna richten op endurance racing en het verder op- en uitbouwen van zijn eigen raceteam. Max weet wat hij heeft en krijgt. Veel ruimte voor andere activiteiten. Aan de andere kant, er lijkt wel ernstig sprake te zijn van een brain-drain en het kan echt wel weer wat jaren duren voordat het team weer op niveau is. De dynamiek bij RB is wel degelijk veranderd door de vele personele wijzigingen en de machtstrijd die op de achtergrond continu speelt tussen het Oostenrijkse en Thaise deel.

4: Maar dit is wensdenken en moet gezien worden als het begin van het einde; Ferrari doet een "once in a lifetime" offer en Verstappen neemt de plak van Hamilton over. Al moet hierbij wel aangetekend worden dat dit m.i. gezien moet worden als het begin van het einde van Verstappen in de F1. Hij zou dit alleen moeten doen om te kunnen zeggen "ik heb ooit bij Ferrari gereden" maar er verder geen verwachtingen van moeten hebben. Op de een of andere manier blijft Ferrari een team met veel chaos en vaak een net-niet auto.

Zoals al eerder gesteld, en ik geloof hier ook wel in, er is geen team op de grid die Verstappen niet zou willen hebben. Uiteindelijk zal het neerkomen op wat partijen elkaar te bieden hebben en wat ze bereid zijn om er voor op te offeren of er wat gaat gebeuren. Eigenlijk is de timing nu ook gewoon nét niet ideaal. Mercedes heeft een ijzersterk duo (al kun je dit seizoen twijfelen aan de consistentie en zelfverzekerdheid van Russel) en de auto is gewoon bewezen goed. McLaren lijkt voor Verstappen weer minder interessant aangezien RedBull nu een betere auto lijkt te hebben (overall gezien).

Onder aan de streep is een team alleen maar geïnteresseerd in het constructeurskampioenschap en een coureur in het rijderskampioenschap. Mercedes gaat het constructeurskampioenschap echt wel binnenhalen dit seizoen. McLaren zou hier Verstappen voor nodig hebben, maar de kans is klein dat Verstappen met McLaren het rijderskampioenschap gaat winnen.

Het zou mij niets verbazen als er door de entourage rondom Verstappen echt wel gesprekken gevoerd worden, zowel met RB als met andere teams. ik zie dan ook 2 uitkomsten als optie.
1: het gaat als een nachtkaars uit en er veranderd helemaal niets (alleen maar heeeeeel veel geruchten en rumoer). Iedereen blijft zitten waar hij zit, of 2: Verstappen maakt een move en we krijgen een silly season als nooit tevoren.

Eric, Signing off !!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-08 15:25
Dit gesneer is nergens voor nodig.

[ Voor 85% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2026 11:58 ]

Twente komt eraan!

• Eric H
Zak Brown is een Amerikaan uit Los Angeles - California.
Daarmee krijg je ook een echte Amerikaan; grootspraak, beetje bluffen, showtje opvoeren, beetje steken onder water, etc.
Maar ook gewoon iemand die het binnen het team kan laten donderen als zaken niet uitgevoerd worden zoals hij ze wil.

Met Zak krijg je een showtje....en daar moet je een beetje doorheen prikken.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2026 11:59 ]

Eric, Signing off !!

• Grrrrrene
  • Niet online
Sineplex schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Twee versus twee constructors championships in het "tijdperk". Das toch 50% :p. Bij de drivers ander verhaal, dat klopt. Maar de laatste anderhalf jaar had MCL toch duidelijk de betere auto. En indertijd, het kostte ze wel wat tijd, maar aan de andere kant zitten ze nu een stuk dichterbij. We gaan het zien, ik ben benieuwd wat er uit de hoge hoed komt.
Ja, MCL had ook wel de betere auto, maar ik wil maar zeggen dat ze ook flink kunnen strugglen om hun auto op orde te krijgen. Op diezelfde manier dacht ik over dit seizoen: "Ja, leuk dat Mercedes waarschijnlijk de beste PU heeft (voor sommigen was dat al een vaststaand feit), maar ze moeten geen draak van een auto bouwen, zoals in 2022/2023."

Ervaringen uit het verleden enzo... Ze hebben bewezen dat ze het kunnen, maar ook bewezen dat ze de plank flink mis kunnen slaan. Het is jammer dat het team bij Red Bull zo is ingestort, want met een goede, moderne PU-fabriek en Adrien Newey (en wat andere kopstukken), was RBR dit seizoen onverslaanbaar geweest, denk ik.

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
@Eric H Even een gigantische knuppel in het hoenderhok gooien.. Ik weet dat iedereen een bepaalde mening heeft over Lewis Hamilton...

Wat dacht je van Ferrari?
Prins Charles eruit en Max erin naast Lewis.
Ja, het is een compleet geschift idee, ben ik met je eens. Echter als ik kijk naar dit seizoen hoe deze 2 met elkaar om gaan op de baan, is het een stuk beter.
En dan heb je 2 kampioenen, en kemphanen naast elkaar, die de potentie hebben om Ferrari te maken of compleet te slopen.
En ja, nogmaals: het is een compleet geschift idee.

• Eric H
ewoud75 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:52:
@Eric H Even een gigantische knuppel in het hoenderhok gooien.. Ik weet dat iedereen een bepaalde mening heeft over Lewis Hamilton...

Wat dacht je van Ferrari?
Prins Charles eruit en Max erin naast Lewis.
Ja, het is een compleet geschift idee, ben ik met je eens. Echter als ik kijk naar dit seizoen hoe deze 2 met elkaar om gaan op de baan, is het een stuk beter.
En dan heb je 2 kampioenen, en kemphanen naast elkaar, die de potentie hebben om Ferrari te maken of compleet te slopen.
En ja, nogmaals: het is een compleet geschift idee.
Lijkt me waanzinnig.........maarrrrr.......Leclerc heeft echt net een nieuw meerjarig contract getekend.

Ik weet het, Russel claimt ook een nieuw contract te hebben bij Mercedes maar dat geloof ik pas als het team zelf met een statement naar buiten komt. En dat is vooralsnog niet het geval.

Eric, Signing off !!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 16:16

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Leclerc gaat nergens heen en je merkt aan Russel dat hij gewoon bang is voor z'n zitje. Hij weet volgens mij dondersgoed dat als Verstappen op de markt komt dat hij klaar is bij Mercedes.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• RobertMe
Ferrari heeft vandaag een filmdag op de Madring:
https://streamain.com/en/bE0PZSUrD8xoORo/watch

En dan waren er hier die zich zorgen maakte of het op tijd klaar zou zijn. Het asfalt ligt er nu toch :p

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 19:59

Wok

Dakloos...

Eric H schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:29:

3: Verstappen dient zijn contract bij RedBull uit licht zijn exit-clausule en verlaat na dit sezoen de F1 en gaat zich daarna richten op endurance racing en het verder op- en uitbouwen van zijn eigen raceteam. Max weet wat hij heeft en krijgt. Veel ruimte voor andere activiteiten. Aan de andere kant, er lijkt wel ernstig sprake te zijn van een brain-drain en het kan echt wel weer wat jaren duren voordat het team weer op niveau is. De dynamiek bij RB is wel degelijk veranderd door de vele personele wijzigingen en de machtstrijd die op de achtergrond continu speelt tussen het Oostenrijkse en Thaise deel.
Ik denk dat dit ook een realistische mogelijkheid gaat zijn, zeker als die RB22 op Singapore nog steeds volkomen k*t is en er dus geen vertrouwen meer is dat ze de weg naar boven weer kunnen vinden.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:06:

En dan waren er hier die zich zorgen maakte of het op tijd klaar zou zijn. Het asfalt ligt er nu toch :p
Het asfalt lag er als 1e idd al, van alle fencing etc miste nogal wat.
Maar zo te zien hard doorgewerkt :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-07-2026 16:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• alexbl69
  • Laatst online: 15:27
RobertMe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:06:

Lijkt me als er gereden wordt de baan in ook gekeurd is, en dus klaar is. Anders kan het vervelende consequenties hebben bij de verzekeringsmaatschappij.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Eric H schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:29:

1: Mercedes brengt een offer en koopt het contract van Russel af om Verstappen naast Antonelli te laten rijden. Mercedes heeft een bewezen track-record als fabrikant. Tuurlijk, qua ontwerp slaan ze ook wel eens de plank mis, maar het is en blijft een topteam met een topsport mentaliteit. Grote vraag is wel of ze Max net zoveel ruimte kunnen en willen geven als hij nu bij RB heeft voor 'buitenschoolse' activiteiten. Mes snijdt aan twee kanten, Max heeft aanzienlijk meer kans om weer in een winnende auto terecht te komen en het team (Antonelli) koopt kennis en ervaring.

2: Piastri wordt gewipt bij McLaren en Zak plaatst Max naast Norris. Ook McLaren is geen standaard achterhoede team en heeft zich in de afgelopen jaren aanzienlijk versterkt met het aantrekken van nieuwe sleutelfiguren. Sfeer lijk RB-iaans te zijn (Lees iets losser, mede door Zak Brown) waarbij er grotere kans is dat Max meer ruimte heeft voor andere bezigheden. Nadeel kan zijn dat McLaren het moet doen met klantenmotoren en daardoor nieuwe ontwikkelingen later krijgt of zelf moet ontdekken. (Iets wat begin dit seizoen ook aan het licht kwam)

3: Verstappen dient zijn contract bij RedBull uit en gaat zich daarna richten op endurance racing en het verder op- en uitbouwen van zijn eigen raceteam. Max weet wat hij heeft en krijgt. Veel ruimte voor andere activiteiten. Aan de andere kant, er lijkt wel ernstig sprake te zijn van een brain-drain en het kan echt wel weer wat jaren duren voordat het team weer op niveau is. De dynamiek bij RB is wel degelijk veranderd door de vele personele wijzigingen en de machtstrijd die op de achtergrond continu speelt tussen het Oostenrijkse en Thaise deel.

4: Maar dit is wensdenken en moet gezien worden als het begin van het einde; Ferrari doet een "once in a lifetime" offer en Verstappen neemt de plak van Hamilton over. Al moet hierbij wel aangetekend worden dat dit m.i. gezien moet worden als het begin van het einde van Verstappen in de F1. Hij zou dit alleen moeten doen om te kunnen zeggen "ik heb ooit bij Ferrari gereden" maar er verder geen verwachtingen van moeten hebben. Op de een of andere manier blijft Ferrari een team met veel chaos en vaak een net-niet auto.

Zoals al eerder gesteld, en ik geloof hier ook wel in, er is geen team op de grid die Verstappen niet zou willen hebben. Uiteindelijk zal het neerkomen op wat partijen elkaar te bieden hebben en wat ze bereid zijn om er voor op te offeren of er wat gaat gebeuren. Eigenlijk is de timing nu ook gewoon nét niet ideaal. Mercedes heeft een ijzersterk duo (al kun je dit seizoen twijfelen aan de consistentie en zelfverzekerdheid van Russel) en de auto is gewoon bewezen goed. McLaren lijkt voor Verstappen weer minder interessant aangezien RedBull nu een betere auto lijkt te hebben (overall gezien).

Onder aan de streep is een team alleen maar geïnteresseerd in het constructeurskampioenschap en een coureur in het rijderskampioenschap. Mercedes gaat het constructeurskampioenschap echt wel binnenhalen dit seizoen. McLaren zou hier Verstappen voor nodig hebben, maar de kans is klein dat Verstappen met McLaren het rijderskampioenschap gaat winnen.

Het zou mij niets verbazen als er door de entourage rondom Verstappen echt wel gesprekken gevoerd worden, zowel met RB als met andere teams. ik zie dan ook 2 uitkomsten als optie.
1: het gaat als een nachtkaars uit en er veranderd helemaal niets (alleen maar heeeeeel veel geruchten en rumoer). Iedereen blijft zitten waar hij zit, of 2: Verstappen maakt een move en we krijgen een silly season als nooit tevoren.
Ik mis optie 5: Verstappen stopt met F1. Het is duidelijk dat Verstappen racen in de huidige generatie auto's niet leuk vind. Over de wijzigingen die volgend jaren worden ingevoerd heeft hij ook al gezegd dat het een stap in de goede richting is maar naar zijn mening niet snel genoeg. Ik denk dat dat een veel fundamenteler probleem voor Verstappen is dan de kwaliteit van zijn huidige auto. En dat probleem wordt ook niet opgelost door over te stappen naar een ander team. Verstappen is een racer pur sang, hij wil iedere ronde het maximale uit de auto halen en niet halverwege een recht stuk het gas los moeten laten omdat hij anders na de volgende bocht geen vermogen meer heeft. In de F1 hoeft hij zich niet meer te bewijzen, voor het geld hoeft hij ook niet te blijven, en de komende jaren blijft de F1 doormodderen met de huidige motorregels. Het zou mij daarom niet verbazen als hij volgend seizoen z'n koffers pakt en in een andere raceklasse gaat rijden.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waaj schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Ik mis optie 5: Verstappen stopt met F1. Het is duidelijk dat Verstappen racen in de huidige generatie auto's niet leuk vind. Over de wijzigingen die volgend jaren worden ingevoerd heeft hij ook al gezegd dat het een stap in de goede richting is maar naar zijn mening niet snel genoeg. Ik denk dat dat een veel fundamenteler probleem voor Verstappen is dan de kwaliteit van zijn huidige auto. En dat probleem wordt ook niet opgelost door over te stappen naar een ander team. Verstappen is een racer pur sang, hij wil iedere ronde het maximale uit de auto halen en niet halverwege een recht stuk het gas los moeten laten omdat hij anders na de volgende bocht geen vermogen meer heeft. In de F1 hoeft hij zich niet meer te bewijzen, voor het geld hoeft hij ook niet te blijven, en de komende jaren blijft de F1 doormodderen met de huidige motorregels. Het zou mij daarom niet verbazen als hij volgend seizoen z'n koffers pakt en in een andere raceklasse gaat rijden.
Ik hoop dat ie het doet. Gewoon weg. Dikke vinger naar de regels, die achterlijke fia president. Mocht het ooit weer wat worden staat ie wel weer klaar. Tot dan, dikke doei.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 19:59

Wok

Dakloos...

rodie83 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Ik hoop dat ie het doet. Gewoon weg. Dikke vinger naar de regels, die achterlijke fia president. Mocht het ooit weer wat worden staat ie wel weer klaar. Tot dan, dikke doei.
Helaas heeft de FIA ook een dikke vinger in de pap bij WEC, GT3, etc... Dus als Verstappen echt niks met Mo Ben Syndrome te maken wil hebben, zien we hem helemaal niet meer terug in welke vorm van motorsport dan ook...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1 ... 29 ... 34 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken