"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Toen Schumacher kwam was er ineens ook veel mogelijk.gambieter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:05:
[...]
Zelfs als ze Vasseur dumpen, dan nog zouden ze Horner niet halen. Teveel bagage, reputatierisico's etc, en Ferrari is niet opgezet zoals Horner het had bij Red Bull.
Ik ben niet altijd onder de nogal Anglofiele mening van Andrew Benson, maar hier geloof ik hem wel: Does Horner have a chance of Ferrari job? F1 Q&A
[...]
Als je weer eens een titel wilt winnen dan heb je imo met types als Horner de meeste kans.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ocon deleted talent (karter) maar in de f1 … nooit goed begrepen waarom hij daar zo lang heeft gezeten. En mogelijk nog blijft. Moor mijn gevoel was zijn carrière klaar nadat hij Max eraf gekegeld heeft bij unlappen. Had zijn momenten, maar kwam meer over dan geluk ipv wijsheid. Overrated figuur
Je zit hoeveel 7-voudig WK Hamilton heeft kunnen veranderen (of eerder Alonso en Vettel)Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:17:
Toen Schumacher kwam was er ineens ook veel mogelijk.
Als je weer eens een titel wilt winnen dan heb je imo met types als Horner de meeste kans.
De bagage is te toxisch.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Heel dat #metoo was niet handig. Maar als kijkt wat die beste man gepresteerd heeft, en waar vandaan gekomen is. Is IMHO een van de meest waardevolle en succesvolle TP. Ieder team zou blij moeten zijn om hem binnen te halen. (Enkele uitzonderingen daargelaten)Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:17:
[...]
Toen Schumacher kwam was er ineens ook veel mogelijk.
Hamilton heeft de titels maar is imo totaal geen Schumacher type. Alonso en Vettel komen daar ook niet in de buurt. Het gaat nl. niet om de titels maar om de wil de omgeving naar je hand te zetten.gambieter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:25:
[...]
Je zit hoeveel 7-voudig WK Hamilton heeft kunnen veranderen (of eerder Alonso en Vettel). De enige Schumacheresque coureur is Max, en die gaat echt geen Horner meenemen.
De bagage is te toxisch.
Horner is dat wel en gaat dit lijkt me alleen doen als hij net zoals team Schumacher destijds het team naar zijn hand kan zetten.
Daarnaast, mijn inschatting is dat de groep mensen die dat toxische wel mee vinden vallen veel groter is dan de media berichtgeving doet vermoeden.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ja, dikke vingers op het toetsenbord van de mobiel. Had een ? moeten zijn. Mijn excuses voor het eventuele ongemak.
[ Voor 8% gewijzigd door LXXI op 30-09-2026 15:36 ]
Ach, als zelfs Briatore weer werk kan krijgen in het F1 wereldje...Help!!!! schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:06:
[...]
Daarnaast, mijn inschatting is dat de groep mensen die dat toxische wel mee vinden vallen veel groter is dan de media berichtgeving doet vermoeden.
Zoals al aangegeven hadden Todd, Brawn en Schumacher wel redelijk vrij spel. Totdat Ferrari dacht het zelf te kunnen en ze een voor een wipte.gambieter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:05:
[...]
Zelfs als ze Vasseur dumpen, dan nog zouden ze Horner niet halen. Teveel bagage, reputatierisico's etc, en Ferrari is niet opgezet zoals Horner het had bij Red Bull.
Ik ben niet altijd onder de nogal Anglofiele mening van Andrew Benson, maar hier geloof ik hem wel: Does Horner have a chance of Ferrari job? F1 Q&A
[...]
V.w.b. de quote m.b.t. macht etc. Horner heeft nu, afgelopen dagen, blijkbaar gezegd dat Ferrari het enige team zou zijn waarvan die zou accepteren niet de absolute baas te zijn. Dus dan "zou het wel kunnen". Ik verwacht alleen dat die het uiteindelijk niet kan. Ergo: het is of een statement voor de bühne om.dit argument tegen hem onderuit te halen. Of hij denkt het echt, maar als het er op aan komt kan die het toch niet laten. Hij heeft 20 jaar lang redelijk vrij spel gehad. En met de verhalen van het einde wilde die nog meer macht en absolute controle. Dan lijkt het mij heel sterk dat die het ineens accepteert om bij Ferrari veel minder macht te hebben en in zo'n omgeving ook daadwerkelijk kan werken. Omdat dat dus niet in de aard van het beestje zit (de afgelopen 20 jaar).
Ik heb idd veel ongemak ervaren. Maar je excuses worden geaccepteerd!LXXI schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:36:
[...]
Ja, dikke vingers op het toetsenbord van de mobiel. Had een ? moeten zijn. Mijn excuses voor het eventuele ongemak.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Horner heeft het bij Red Bull ook niet alleen gekund. Zonder Helmut Marko had hij nooit zo vrij kunnen beslissen en zonder Newey had hij nooit zoveel macht op de werkvloer gehad (met werknemers die tegen de baas ja en amen zeiden en daarna de nieuwe rekruten vertelden "ja dat zeggen we wel maar dat doen we toch anders")
Briatore zou je misschien kunnen zien als de laatste grote teambaas die het alleen kon in een groot team (Renault 2005-2006), maar die gast is een maffiabaas. Walkinshaw is een voorbeeld van hoe dat mis kon gaan.
Heb je de naamgeving van de rest van de Grand Prix' op formula1.com ook gezien? Die volgen gewoon telkens hetzelfde stramien:DaniëlWW2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:32:
[...]
Die titel klopt wel.![]()
https://www.formula1.com/en/racing/2026/bahrain
Formula 1 Qatar Airways Azerbaijan Grand Prix
Formula 1 Singapore Airlines Singapore Grand Prix
Formula 1 MSC Cruises United States Grand Prix
etc. Vergelijk dat eens met:
Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix
Dit is gewoon de Grand Prix van Bahrein. Of de Grand Prix van Bahrein in Maleisie als je precies wilt zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 30-09-2026 15:58 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik zeg niet dat ze Horner wel gaan halen of dat Horner uberhaupt een kandidaat is of wil zijn, maar het stukje dat je quote vind ik niet zo sterk: De enige manier die volgens Horner zou werken bij een team is precies de manier die hij zelf jarenlang niet heeft gevolgdgambieter schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:05:
[...]
[...]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Die snap ik nog steeds niet, hij had toch een levenslange ban?DeKaerften schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:37:
[...]
Ach, als zelfs Briatore weer werk kan krijgen in het F1 wereldje...
Rechter heeft deze ongedaan gemaakt in 2010Arjantje72 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:50:
[...]
Die snap ik nog steeds niet, hij had toch een levenslange ban?
En daarna een schikking met de fia in 2010
The problem with communication is the illusion it has taken place.
In dit stukje op Wikipedia staat het kort uiteengezet.Arjantje72 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:50:
[...]
Die snap ik nog steeds niet, hij had toch een levenslange ban?
Als hij echt terug wil naar een racezitje en overtuigd is (nog) niet onder te doen voor het gross van de rijders, zou ik het oprecht mooi vinden als hij die uitdaging aan durft te gaan om een terugkeer af te dwingen ipv een reserve rol te nemen. Houdt 'm ook race-scherp en wekelijks in de paddock.
Ben ook gewoon benieuwd hoe een oud-gediende uit de F1 het over een seizoen doet tussen de jonkies in een eenvoudige klasse.
(Bij MotoGP gebeurt het geregeld dat een rijder terug naar Moto2 gaat.)
[ Voor 6% gewijzigd door henri86 op 30-09-2026 18:49 ]
Kan dat uberhaupt? F2 kampioenen worden gekickt. Lijkt me dan sterk dat je 10 jaar na je F1 debuut nog eens in F2 mag gaan rijden.henri86 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:47:
Ik hoop dat Ocon het durft om het niet alleen te zeggen maar ook te laten zien dat hij "one of the best out there" is door de overstap te maken naar de categorie waar hij nog niet eerder gereden heeft: F2.
Ocon heeft er nog nooit gereden. Mercedes heeft 'm in DTM geplaatst nadat hij van Max won in F3RobertMe schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:52:
[...]
Kan dat uberhaupt? F2 kampioenen worden gekickt. Lijkt me dan sterk dat je 10 jaar na je F1 debuut nog eens in F2 mag gaan rijden.
Meest recente is Grosjean die teruggegaan is naar GP2 na Piquet vervangen te hebben bij Renault (won vervolgens in 2011 GP2 en GP2 Asia en terug in F1 in 2012 met Lotus).
Ook Timo Glock is teruggegaan naar F2 waarna Toyota hem terug naar de F1 bracht, Roberto Mehri, Pantano (die in F1 vervangen werd door Glock voor zijn eerste F1-stint).
Nergens staat er dat het niet mag, hij heeft zelf nooit in F2 gereden.RobertMe schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:52:
[...]
Kan dat uberhaupt? F2 kampioenen worden gekickt. Lijkt me dan sterk dat je 10 jaar na je F1 debuut nog eens in F2 mag gaan rijden.
En ook rijders die F2 gewonnen hebben mogen gewoon terugkeren, enkel pas na 2 jaar.Jorah_Newstone schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:09:
[...]
Nergens staat er dat het niet mag, hij heeft zelf nooit in F2 gereden.
Anyway, ik zou het een mooie, gedurfde stap vinden. Veel inspirerender dan een reserverol (wss bij Mercedes).
[ Voor 17% gewijzigd door henri86 op 30-09-2026 19:18 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Je hebt ook gewoon gelijk...RobertMe schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:41:
[...]
"GP van Maleisië" vs "Bahrain GP [in Malaysia]"Het is en blijft "GP van Bahrein", ook al wordt die verreden "in Maleisië".
Edit:
Hetzelfde als dat het in het verleden dus "GP van San Marino" was, en niet "GP van Italië [nummer 2]", of "GP van Luxemburg" en niet "GP van Duitsland [nummer 2]".
Hij kan heus 'een beetje sturen', maar hij is niet van de categorie Verstappen, Hamilton of Antonelli, waarschijnlijk zelfs niet van de categorie Russell, Leclerc, Norris. Het is voor een midden- tot achterhoede team een nuttige coureur met redelijke prestaties en zo af en toe beide kanten (positief en negatief) een uitschieter. Vraag is op een gegeven moment waarom je hem zou moeten nemen ipv een veelbelovend jong(er) talent, zeker voor teams die relaties hebben met topteams en daar weer rijders uit Drivers Academies in kunnen zetten.AvK schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:27:
Ocon is bij ons Nederlanders vooral omstreden omdat hij Max (7 jaar geleden ofzo) totaal onnodig van de baan reed. Dat was toen een dingetje maar Max en Ocon kunnen allang weer door 1 deur. Waarom zouden wij dat dan niet kunnen. Ik wens Ocon nog een mooie voortzetting van zijn race carrière. Een beetje sturen kan hij echt wel. Er zijn zat leuke en deftige dingen te doen.
Daarom denk ik dat z'n eigen hoop een team als Cadillac is, als die toch besluiten Bottas te wippen is Ocon wellicht een goede vervanger; ervaren, waarschijnlijk wat meer hongerig dan een Perez of Bottas, en kan goede feedback geven op ontwikkeling van die auto.
Het voornaamste dat tegen Ocon spreekt is..., dat er altijd iets is? Met geruzie bij Alpine weg al voordat de laatste race is. Meermaals crashes met zijn teamgenoot (zijnde Perez, maar ook Alonso bijna de muur in drukken in een aantal races).The_Admin schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:42:
Het is voor een midden- tot achterhoede team een nuttige coureur met redelijke prestaties en zo af en toe beide kanten (positief en negatief) een uitschieter.
Qua prestaties een middenmoot en okay "voor een paar jaar". Maar ook niet iemand die van mij 10+ jaar een stoeltje gevuld hoeft te houden. In die periode moet er ook wel voldoende ander talent zijn / een kans krijgen. En gezien er rond de persoon / samenwerking / ... ook nogal eens wat controverse is...
Nee helemaal eens hoor, denk dat het ook gewoon klaar is voor hem nu. Het was een 'nuttige' coureur, maar niet meer dan dat en inderdaad overal altijd wel gedoe. Uiteindelijk door Mercedes ook gewogen en te licht bevonden denk ik. Zo'n coureur dat je over 20-25 jaar denkt 'oh ja, die was er toen ook nog...'.RobertMe schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:10:
[...]
Het voornaamste dat tegen Ocon spreekt is..., dat er altijd iets is? Met geruzie bij Alpine weg al voordat de laatste race is. Meermaals crashes met zijn teamgenoot (zijnde Perez, maar ook Alonso bijna de muur in drukken in een aantal races).
Qua prestaties een middenmoot en okay "voor een paar jaar". Maar ook niet iemand die van mij 10+ jaar een stoeltje gevuld hoeft te houden. In die periode moet er ook wel voldoende ander talent zijn / een kans krijgen. En gezien er rond de persoon / samenwerking / ... ook nogal eens wat controverse is...
Voorlopig is het alleen winstgevend, de Marktwaarde van het team is enorm gestegen sinds de aankoop. Ok, dit jaar topt dat aardig af met de slechte resultaten maar toch. Een groot deel van die kosten zijn fiscaal aftrekbaar en zo zijn papa en zoontje toch blij met het fiasco.himlims_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:32:
Een team kopen on je zoon te laten rijden is ook niet goedkoop
Hij heeft wel gelijk, maar het is wel onzin. De GP van Bahrein, maar we rijden hem in Maleisie....
De enige reden dat het zo heet, is zoals altijd in de F1: geld. Het reclamepraatje voor Bahrain is het belangrijkst. Dus hebben ze afgesproken dat Bahrain gewoon (extra) betaald en het zo mag blijven heten.
En dan kunnen ze in de statistieken weer zeggen over een paar jaar dat ze al "20 jaar onafgebroken de Bahrain grand prix hebben georganiseerd".
Het is pas winstgevend als hij het ook verkoopt, anders is het alleen theoretisch.Bvanham schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:38:
[...]
Voorlopig is het alleen winstgevend, de Marktwaarde van het team is enorm gestegen sinds de aankoop. Ok, dit jaar topt dat aardig af met de slechte resultaten maar toch. Een groot deel van die kosten zijn fiscaal aftrekbaar en zo zijn papa en zoontje toch blij met het fiasco.
[Afbeelding]
Gamertag: FinrazielNL
in de lijst staan meerdere verkopen van gedeeltes van de belangen.Finraziel schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:32:
[...]
Het is pas winstgevend als hij het ook verkoopt, anders is het alleen theoretisch.
Maar ja, het is net zo theoretisch als je winst op de beurs totdat je het aandeel verkoopt.
maar dan zijn vele van de rijkste mensen op aarde ook gewoon theoretische miljonairs en miljardairs.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sorry, hoorde het pas net.
Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.
Dus blijkbaar heeft hij even met Trump, de Ayatollahs, en de Houthis gebeld?
Ergens weet ik niet of ik dit persoonlijk, heel erg zou vinden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ben benieuwd naar het hoe en wat als het daar in aanloop naar de races ijzerwerk uit de lucht regent.Staarwedstrijd
Het vasthouden aan de races in Qatar en Abu Dhabi kan verklaard worden door de grote financiële gevolgen voor degene die het evenement schrapt. Beide circuits betalen rond de 50 miljoen dollar voor het organiseren van een grand prix.
Degene die als eerst knippert en zich terugtrekt - de F1-organisatie of de circuits - krijgt de rekening gepresenteerd.
dat is toch de reden dat ze italie op standby houden en daar de voorbereidingen door laten gaan?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:04:
Als die races geannuleerd worden, wat ik zeker voor mogelijk zou houden, dan blijven er maar 21 races over. Volgens de topicstart van @Chocoball, heeft de FOM contracten gesloten die minstens 22 races vereisen. Worden deze geannuleerd, kan kan een gigantische financiële strop gaan volgen voor de FOM.
Ergens weet ik niet of ik dit persoonlijk, heel erg zou vinden.
https://www.motorsport.com/f1/news/imola-building-grandstands-abu-dhabi-plan-a-whats-really-going-on-with-f1s-season-finale/10858620/
[ Voor 19% gewijzigd door Wognummer op 03-10-2026 19:51 ]
Ik denk dat de Ayatollahs wel slim genoeg zijn om dat evenement niet te verstoren met wapengekletter, en die sturen ook de Houthis aan dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Trump is wel een risico ja.RobertMe schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:34:
Domenicali zou bevestigd hebben dat Qatar en Abu Dhabi doorgaan. Er zijn daarvoor voldoende garanties afgegeven.
Dus blijkbaar heeft hij even met Trump, de Ayatollahs, en de Houthis gebeld?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Waarom zouden ze niet?evilution schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:01:
[...]
Ik denk dat de Ayatollahs wel slim genoeg zijn om dat evenement niet te verstoren met wapengekletter, en die sturen ook de Houthis aan dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Trump is wel een risico ja.
Hun halve politieke elite is opgeblazen en zo ongeveer niemand in de wereld kon het ook maar iets schelen. En toen kwamen ze erachter dat ze doodsimpel, de halve wereld kunnen gijzelen met het blokkeren van olie-export. Formule 1 is van de FOM, Amerikaans. Ze kunnen het doodsimpel saboteren, de Arabische Emiraten en Saudi Arabië vernederen en niemand kan ze stoppen. Verder wat hebben ze nog precies te verliezen? Een flink deel van eigen bevolking haat het regime, zeker na de massaslachting die ze aan het begin van het jaar hebben aangericht.
Daarnaast controleert Iran de Houthis dus helemaal niet zo strak. En die Houthis hebben al eens raketten afgeschoten op een olie-installatie in Saudi-Arabië, terwijl de vrije trainingen bezig waren. Toen is die race ook bijna geannuleerd. En die gevechten gaan ook alleen maar oplaaien omdat de Houthis nu de Bab el Mandeb vrijwel geheel controleren en export onmogelijk maken. Een tijdje terug kwam er al wat langs dat Aston Martin zomaar in financiële problemen kan komen als het geld vanuit Aramco opdroogt.
Ik denk dat ze er bij de FOM heel goed aan zouden doen om Imola voor te bereiden. Want ik heb er een hard hoofd in dat die twee races doorgaan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Tja, de FIA kan moeilijk claimen dat ze die wanvertoning met de PU's niet hadden kunnen zien aankomen. Want het internet is al gaan graven en kijk eens. Al in FP1 in Australië.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/1wxjo3e/verstappen_having_similar_issues_in_fp1_australia/
DaniëlWW2 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:32:
[...]
Waarom zouden ze niet?
Hun halve politieke elite is opgeblazen en zo ongeveer niemand in de wereld kon het ook maar iets schelen. En toen kwamen ze erachter dat ze doodsimpel, de halve wereld kunnen gijzelen met het blokkeren van olie-export. Formule 1 is van de FOM, Amerikaans. Ze kunnen het doodsimpel saboteren, de Arabische Emiraten en Saudi Arabië vernederen en niemand kan ze stoppen. Verder wat hebben ze nog precies te verliezen? Een flink deel van eigen bevolking haat het regime, zeker na de massaslachting die ze aan het begin van het jaar hebben aangericht.
Daarnaast controleert Iran de Houthis dus helemaal niet zo strak. En die Houthis hebben al eens raketten afgeschoten op een olie-installatie in Saudi-Arabië, terwijl de vrije trainingen bezig waren. Toen is die race ook bijna geannuleerd. En die gevechten gaan ook alleen maar oplaaien omdat de Houthis nu de Bab el Mandeb vrijwel geheel controleren en export onmogelijk maken. Een tijdje terug kwam er al wat langs dat Aston Martin zomaar in financiële problemen kan komen als het geld vanuit Aramco opdroogt.
Volgens mij mag dit wel in randzaken?
Volgens mij heeft FOM dat akkoord al lang gegeven en worden in Imola al voorbereidingen getroffen? Als in: opbouw tribunes en dat soort zaken.Ik denk dat ze er bij de FOM heel goed aan zouden doen om Imola voor te bereiden. Want ik heb er een hard hoofd in dat die twee races doorgaan.
Maar eerder is er dus ook meermaals gesproken over een besluit in september. Nouja, dit hele race weekend was oktober, en Domenicali heeft, al dan niet herhaald, dat Qatar en AD gewoon doorgaan....
Maakt ook wel weer duidelijk dat ze gewoon voor het geld gaan. FOM wilt niet annuleren want dan zijn ze de vele tientallen miljoenen aan inkomsten van deze circuits kwijt. Waardoor je zonder enig "moreel besef" lekker in een semi oorlogsgebied gaat racen. Maar dat gebrek aan "moreel besef" was natuurlijk ook al duidelijk met die (eerste?) race in SA met raketinstagen relatief in de buurt en de zwarte rookpluimen van de brandende olie-installaties op de achtergrond te zien.
Als ik het goed begrijp was het een of andere beveiliging die ze moesten overrulen... dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, ze moesten alleen even weten dat ze dat moesten doen. Het is niet alsof ze daar even de source code aan het herschrijven zijn of zo. Lijkt me gewoon ergens een vlaggetje omzetten of een commando geven.hjs schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:16:
Meest bijzondere van afgelopen weekend, ze kunnen dus binnen een half uurtje de software aanpassen van alle auto's 🤔
En ze kunnen bepalen wie er WDC wordt......alles om op zijn Amerikaans de spanning erin te houdenhjs schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:16:
Meest bijzondere van afgelopen weekend, ze kunnen dus binnen een half uurtje de software aanpassen van alle auto's 🤔
Halen we nu weer koeien uit 2021 uit de sloot? Leg eens uit?Gwoon Joep schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:21:
[...]
En ze kunnen bepalen wie er WDC wordt......alles om op zijn Amerikaans de spanning erin te houden![]()
Dat lees je verkeerd, gelukkig. Ja ze kunnen een firmware update heel snel regelen. Op zich is dat al heel knap. Vervolgens moet die upgrade naar alle teams gestuurd worden die vervolgens op hun beurt de firmware op de auto zet.hjs schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:16:
Het is dus niet zo dat de FIA firmware naar een auto kan pushen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De ECU is al jaren gewoon een standaardonderdeel vanuit de FIA, dus al die aluhoedjes mogen wel weer af. Je denkt ook echt dat teams het accepteren als de FIA op afstand een PU kill switch had (en gebruikte) om kampioenschappen spannend te houden?Gwoon Joep schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:21:
[...]
En ze kunnen bepalen wie er WDC wordt......alles om op zijn Amerikaans de spanning erin te houden![]()
Vandaar dat Red Bull dus zo snel met een oplossing kon komen voor Max.DaniëlWW2 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:36:
Tweede dan.
Tja, de FIA kan moeilijk claimen dat ze die wanvertoning met de PU's niet hadden kunnen zien aankomen. Want het internet is al gaan graven en kijk eens. Al in FP1 in Australië.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/1wxjo3e/verstappen_having_similar_issues_in_fp1_australia/
"When you grow up your heart dies"
Zoals ze bij P1 al zeiden is het jammer dat het een hele leuke race was om naar te kijken. Dat zal de aandacht helaas afleiden van de clowneske vertoning voor de start.
Als het schuift ? Geld maakt veel morele grenzen vloeibaarThe_Admin schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:07:
[...]
De ECU is al jaren gewoon een standaardonderdeel vanuit de FIA, dus al die aluhoedjes mogen wel weer af. Je denkt ook echt dat teams het accepteren als de FIA op afstand een PU kill switch had (en gebruikte) om kampioenschappen spannend te houden?
In welke categorie valt wat er gisteren gebeurde dan?
Het is toch onacceptabel dat op een circuit waar wagens dik boven de 300 kunnen komen je in een situatie terecht kunt komen waarin software bepaalt dat je maar stapvoets kunt rijden?
Op moderne personenauto's zitten ook allerhande 'veiligheidssystemen', maar alle snelheidsbeperkende systemen zijn uit te schakelen door het gaspedaal diep in te drukken. Bezopen dat in ieder geval zo'n override niet op een F1 wagen zit.
Hoop dat de coureurs zullen eisen dat deze beperkende software zo snel mogelijk verwijderd wordt.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Nope, niet "vandaar". Het is de FIA die een "beveiliging" er uit heeft gehaald en bij alle teams heeft aangeleverd. Het is dus niet iets dat (alleen) door Red Bull is gefixt. FIA heeft, bij wijze van? letterlijk? een nieuwe firmware aangeleverd bij alle teams die ze vervolgens on the spot moesten installeren. En wijzigingen in de motor software zullen de teams vaker doen (om deployment zaken aan te passen tussen de FPs), dus die nieuwe firmware er op gooien kunnen ze vast allemaal wel.sjaool schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:15:
[...]
Vandaar dat Red Bull dus zo snel met een oplossing kon komen voor Max.
En IIRC heeft ook de FIA wel eens tussen vrijdag en zaterdag zitten rommelen aan de maximale deployment / recharge over een ronde dat waarschijnlijk dan ook resulteerde in "FIA levert nieuw stuk firmware aan". Aangezien het nu dus ook fout ging in de combinatie van "(lage) snelheid, in een mini sector, en hoeveel er gedeployed mag worden". Wat waarschijnlijk dus uit diezelfde formule / gegevens volgt.
Als je motor plof zegt heb je in die zin ook geen controle meer.alexbl69 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:24:
Er was een tijd dat geen controle hebben over je auto als een ernstig safety-issue werd beschouwd.
Het is toch onacceptabel dat op een circuit waar wagens dik boven de 300 kunnen komen je in een situatie terecht kunt komen waarin software bepaalt dat je maar stapvoets kunt rijden?
Op moderne personenauto's zitten ook allerhande 'veiligheidssystemen', maar alle snelheidsbeperkende systemen zijn uit te schakelen door het gaspedaal diep in te drukken. Bezopen dat in ieder geval zo'n override niet op een F1 wagen zit.
Hoop dat de coureurs zullen eisen dat deze beperkende software zo snel mogelijk verwijderd wordt.
En wat bedoel je met dat in personenauto's alle begrenzingen te overrulen zijn door het gaspedaal in te drukken? Diverse auto's zijn bijvoorbeeld begrenst op max 180km/h of 200km/h ofzo. Zou heel gek zijn als je dat kan overrulen door simpel 'gas' te geven.
Ik bedoel dus te zeggen dat GP heel snel met Fail 1 kwam en de wagen daarna wel weer wilde. Ze wisten dus heel snel dat het niet hun motor was.RobertMe schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:27:
[...]
Nope, niet "vandaar". Het is de FIA die een "beveiliging" er uit heeft gehaald en bij alle teams heeft aangeleverd. Het is dus niet iets dat (alleen) door Red Bull is gefixt. FIA heeft, bij wijze van? letterlijk? een nieuwe firmware aangeleverd bij alle teams die ze vervolgens on the spot moesten installeren. En wijzigingen in de motor software zullen de teams vaker doen (om deployment zaken aan te passen tussen de FPs), dus die nieuwe firmware er op gooien kunnen ze vast allemaal wel.
En IIRC heeft ook de FIA wel eens tussen vrijdag en zaterdag zitten rommelen aan de maximale deployment / recharge over een ronde dat waarschijnlijk dan ook resulteerde in "FIA levert nieuw stuk firmware aan". Aangezien het nu dus ook fout ging in de combinatie van "(lage) snelheid, in een mini sector, en hoeveel er gedeployed mag worden". Wat waarschijnlijk dus uit diezelfde formule / gegevens volgt.
"When you grow up your heart dies"
Volgens mij klaagt de politie ook over veiligheidssystemen waardoor ze geen auto's meer van de weg kunnen rammen (en ik meen ook voor andere issues zorgt?). Dus al die systemen zijn dan vast niet uit te schakelen, als zelfs de politie ze niet uit krijgt.alexbl69 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:24:
Er was een tijd dat geen controle hebben over je auto als een ernstig safety-issue werd beschouwd.
En v.w.b. F1 is er natuurlijk ook de regel dat de coureur zonder hulpmiddelen moet rijden. Toch al vaak genoeg geweest dit seizoen dat een coureur "iets doet" en vervolgens op de radio vraagt wat er in godsnaam gebeurde. Met als uiteindelijke conclusie "de motor software vond dat...".
Zie alleen al Bottas vorige race. Kleine excursie in T1 en vervolgens besluit de auto in T15 niet/minder te remmen waardoor de auto zo de muur in gaat. Terwijl de driver input identiek was aan de andere ronden. Puur de software die "van slag was" na de kleine excursie (/extra meters) in T1.
Over een plof heb je geen controle, dat moeten we accepteren. Over wel of geen software echter wel. En het is niet voor het eerst dit seizoen dat de software de invloed van de coureurs beperkte. Met soms best ernstige gevolgen.Shinji schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:28:
[...]
Als je motor plof zegt heb je in die zin ook geen controle meer.
En wat bedoel je met dat in personenauto's alle begrenzingen te overrulen zijn door het gaspedaal in te drukken? Diverse auto's zijn bijvoorbeeld begrenst op max 180km/h of 200km/h ofzo. Zou heel gek zijn als je dat kan overrulen door simpel 'gas' te geven.
Met dat overrulen bedoel ik dat je als automobilist systemen als cruise control of een zelf ingestelde gewenste maximum snelheid (in de regel niet 180 of 200 km/u) ten allen tijde kunt overrulen door het gaspedaal 'door te drukken'.
Dat moet in de software van de F1 wagens toch ook niet zo moeilijk zijn? Als een F1 wagen stapvoets gaat rijden is dat gewoon gevaarlijk, zelfs in een opwarmronde. Er worden zelfs straffen voor uitgedeeld (erratic driving). En het is dus geen mechanisch defect, maar een softwarematige keuze. Naar mijn mening moet in een situatie zoals gisteren - waarbij overduidelijk een niet bedoelde storing een potentieel gevaarlijke situatie creëert - de coureur de mogelijkheid hebben om de systemen te overrulen.
Of al die beperkende software eruit. Dat nog liever.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Maar in een sport waarin elke keer benadrukt wordt dat de coureur de inputs moet geven, waar veel interessante technieken verbannen werden omdat ze de coureur werk uit handen namen, de controle uit handen nemen over iets zo basaals als "gas indrukken is harder gaan"... Dat is gewoon een misser van jewelste.
Uiteindelijk is het niet zo simpel, maar toch.
(Oh, en de ECU wordt gemaakt door Motion Applied, een bedrijf dat tot vorig jaar McLaren Applied genoemd werd)
Ik heb ook niet zo'n moderne auto, maar bij sommige auto's kun je een snelheidslimiet instellen en dan kan je met je voet op het pedaal drukken en loslaten wat je wilt maar je gaat niet over die snelheid heen... behalve als je het pedaal 1x helemaal indrukt, dan verdwijnt de limiet.Shinji schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:28:
[...]
Als je motor plof zegt heb je in die zin ook geen controle meer.
Mijn auto had een ECU limiet op 242km/u (die er af is gehaald toen de auto in het verleden stage2 getuned was). Die limieten zijn meestal om de versnellingsbak te beschermen en niet de motor, die kan sowieso wel wat hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 05-10-2026 20:10 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ja die ken ik, ik heb het meer over de softwarematige begrenzing vanwege bijvoorbeeld uitstoot limieten. Mijn Volvo V40 mocht vroeger max 190 om in de 14% bijtellingscategorie te vallen.ArcticWolf schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:09:
[...]
Ik heb ook niet zo'n moderne auto, maar bij sommige auto's kun je een snelheidslimiet instellen en dan kan je met je voet op het pedaal drukken en loslaten wat je wilt maar je gaat niet over die snelheid heen... behalve als je het pedaal 1x helemaal indrukt, dan verdwijnt de limiet.
Maar hij geeft aan dat je dat dus ook kan omzeilen door het gaspedaal in te drukken.
"Alle snelheidsbeperkende maatregelen zijn uit te schakelen..."
Het werd - voor zover ik begreep - geactiveerd zodra de snelheid onder de 50km/u kwam. Dit gebeurde dus voor diverse coureurs op verschillende plekken.niki_lauda schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 23:04:
Waar ik me over verbaasde is dat de bug op verschillende plekken in verschillende auto’s anders werkte
ik heb juist het idee dat het bijna allemaal in dezelfde bocht begint.niki_lauda schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 23:04:
Waar ik me over verbaasde is dat de bug op verschillende plekken in verschillende auto’s anders werkte
[ Voor 14% gewijzigd door TomBraamhaar op 06-10-2026 08:54 ]
Doordat ze achter de SC door een hairpin gaan? En dus lage snelheid in die bocht. Plus als de eerste stilvalt / inhoud blijft de rest er achter rijden en gaat dus net zo langzaam. Met dus mogelijk ook weer dezelfde issues als gevolg. Oftewel: zelfstandig zouden sommige coureurs het issue wellicht niet hebben. Maar doordat ze niet mogen inhalen komen ze potentieel wel onder de snelheid en dus (ook) hrt issue. Op beelden van op de tribune lijkt het zelfs alsof één auto in the pack even achteruit rolt.TomBraamhaar schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:54:
[...]
[YouTube: Radio Rewind | 2026 Bahrain Grand Prix In Malaysia | Lenovo]
ik heb juist het idee dat het bijna allemaal in dezelfde bocht begint.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Game of ChickenAvK schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:46:
Lees net dat de Houthi's twee of drie vliegvelden hebben aangevallen in Saudi-Arabië. Kan me niet voorstellen dat we nog gaan rijden in die regio. Benieuwd waar de FOM / FIA straks mee komt.
Als F1 cancelt dan plegen ze contractbreuk
Als de midden oosten races cancelen dan moeten zij betalen.
En Russel zou achteraan moeten starten in Singapore omdat die een nieuwe PU nodig heeft.
When it rains, it pours idd:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:31:
https://x.com/SkySportsF1/status/2107404887176655131
En Russel zou achteraan moeten starten in Singapore omdat die een nieuwe PU nodig heeft.
https://www.motorsport.co...pang-retirement/10862554/George Russell set for grid penalty at F1 Singapore GP after Sepang retirement
The Mercedes driver suffered a power unit failure in Malaysia, meaning he needs a new one for Singapore
Singapore met moeilijk inhalen is natuurlijk sub-optimaal om een nieuwe motor te pakken, misschien dat ze er nog 1 uit de poule op kunnen lappen?
“Still need to understand what it means for his pool because he's not rich in low-mileage power units either. So that may mean we need to alter what had been our previous plan.”
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2026 17:36 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ow dan gaat toch gewoon door?!D-dark schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:05:
[...]
Game of Chicken
Als F1 cancelt dan plegen ze contractbreuk
Als de midden oosten races cancelen dan moeten zij betalen.
Niet eerste keer dat er bommen en granaten vallen in de achtergrond, coureurs risico lopen ontvoerd te worden…
En nog ergerDaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:31:
https://x.com/SkySportsF1/status/2107404887176655131
De nieuwe motor met Aduo upgrades is dan nog niet beschikbaar.
Wordt dan huidige specificatie gebruiken
- Pirelli levert niet alleen banden aan de Formule 1 teams maar levert ook de banden voor de safety car van Bernd Mayländer. Waar de teams de beschikking over verschillende bandentypes hebben moet de safety car het met 1 type band doen voor alle circuits onder alle condities.
- De inspanning was groot om de Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ van nieuw rubber te voorzien en het lijstje met eisen voor de nieuwe band was veeleisend. Zo moet de band een hoge mate van grip en een precieze stuurrespons op een droog circuit kunnen bieden. Tegelijkertijd een veilige en beheersbare wegligging in natte omstandigheden.
- Vooral tijdens inzet van de safety car zijn consistente prestaties, betrouwbare rijeigenschappen en een snelle respons cruciaal, aldus Pirelli. Het resultaat is de P Zero R geworden, die zowel voor de safety car in de Formule 1 als voor de vierwielaangedreven variant bij de productiewagens kan worden gebruikt.
- Om aan de uiteenlopende omstandigheden te voldoen, gebruikt Pirelli een profiel met twee rubbermengsels, ook is het profielontwerp speciaal hierop aangepast. Met behulp van virtuele ontwikkeling en simulatiemodellen is gewerkt aan de plaatsing van de profielblokken, de verhouding tussen profiel en groeven is gewerkt en ook is de breedte van de waterkanalen geoptimaliseerd.
- De speciale P Zero R is ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs van Mercedes-AMG in Affalterbach. De constructie is specifiek afgestemd op de chassisgeometrie en de camber van de GT 63 PRO. Het eindproduct is getest op de Nürburgring en op de Nardò Ring in Italië.

https://www.auto-motor-un...lli-reifen-safety-car-f1/
Die geupgrade motor komt waarschijnlijk een race alter in CotA. Kan die dus 2 races achter elkaar achteraan starten (of dus met de oude motor blijven rijden).D-dark schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:15:
[...]
En nog erger
De nieuwe motor met Aduo upgrades is dan nog niet beschikbaar.
Wordt dan huidige specificatie gebruiken
Ik zou het doen!
[F1 2026] Race 17 GP van Singapore
Wellicht omdat degene(n) die dit maken dit "onbezoldigd" doen.rammes schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:56:
Waarom duurt t zo lang voordat een nieuwe racetopic open gaat?
Oftewel ze worden er niet betaald om hier tijd en moeite in te stoppen en doen dit waarschijnlijk naast een baan.
Dan kan het zijn dat de prioriteiten even ergens anders liggen dan bij het openen van een nieuw racetopic
Eric, Signing off !!
Eric H schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:19:
[...]
Wellicht omdat degene(n) die dit maken dit "onbezoldigd" doen.
Oftewel ze worden er niet betaald om hier tijd en moeite in te stoppen en doen dit waarschijnlijk naast een baan.
Dan kan het zijn dat de prioriteiten even ergens anders liggen dan bij het openen van een nieuw racetopic
De topics worden meestal in bulk gemaakt en dan "ingepland" (een feature die de mods blijkbaar hebben). Dus tijd om het topic op woensdagmorgen 8 uur aan te maken is het issue niet.
En voorheen werden de topics volgens mij al op dinsdag "geopend", maar zo ver voor het weekend is er toch niks te melden dus was er veel inhoudsloze slow chat wat ook onzinnig is. Daarom worden de topics nu pas op woensdag geopend.
Blijft echter staan dat er een aantal personen veel werk in steken op volledig vrijwillige basis.
Hoewel Azerbeidzjan een uitzondering was, gaan de race topics (tenzij de techniek het laat afweten) op woensdagochtend om 8.00 open zoals ook aangegeven door @RobertMe.rammes schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:56:
Waarom duurt t zo lang voordat een nieuwe racetopic open gaat?
De race topics worden van tevoren gemaakt en klaargezet voor woensdagochtend zoals wederom aangegeven door @RobertMe en heeft het weinig te maken of wij een baan of andere prioriteiten hebben.Eric H schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:19:
[...]
Wellicht omdat degene(n) die dit maken dit "onbezoldigd" doen.
Voor de racetopics gebruik ik een sjabloon, voorheen deed ik dat in setjes maar dat resulteerde soms in ongewenste foutjes. In de laatste 2 seizoenen maak ik alle race topics voor het hele seizoen aan zodra de sessietijden bekend zijn. Het enige wat daarna nog wel eens kan wijzigen is dat Pirelli ergens een tandje harder of zachter met de banden gaat.
Voor dit jaar moest er aanvullend wel een landkaartje komen voor Madrid en Maleisië maar dat laat ik dan weer aan anderen in ons team over.
Ik zou het doen!
- Kleinere teams zouden gevangen zitten in een 'cost cap trap'. Als zij CapEx investeringen doen in hun infrastructuur dan moeten ze nog steeds geld uit hun budgetplafond hiervoor gebruiken terwijl de grote 4 al over die infrastructuur beschikken en deze kosten niet kennen. Volgens Williams teambaas James Vowels zou Formule 1 daardoor een 2 tier championship zijn, kort gezegd de top 4 teams en daarna komt de rest.
- Het plan wat hij heeft is een soort inhaalmechanisme zoals we dat ook kennen bij aerodynamische ontwikkeling (ATR) en bij de motoren (ADUO). Ook zou het kunnen op basis van de stand in het kampioenschap. Het doel is niet afschaffen van het budgetplafond maar dat de teams buiten de top 4 meer kunnen uitgeven dan nu mogelijk is.
- Vowles wil graag dat het systeem er vanaf 2027 komt omdat het zeker een aantal jaren nodig heeft en daarmee op het juiste moment als de nieuwe regels er in 2030 of 2031 komen. Daarvoor is wel een supermeerderheid nodig bij de F1 Commission vergadering die voor november gepland staat.
- De grote 4 zullen het plan waarschijnlijk niet steunen. Zij hebben weer andere wensen en willen bijvoorbeeld kosten voor cybersecurity die nu onder het budgetplafond vallen er weer er buiten hebben of aanpassing van de salarissen om zo weer talent aan te trekken.
- 4 andere teams zouden het plan ook steunen: Audi, Aston Martin, Alpine en Cadillac. Haas zou het plan niet willen steunen omdat het niet tegen de limiet van het budgetplafond aanzit. Door het plan te steunen zou het alleen de concurrentie helpen. Daarmee komt Vowles 1 stem tekort voor invoering in 2027 tenzij Racing Bulls onafhankelijk van Red Bull mag instemmen.
En waarom zou Racing Bulls uberhaupt voor zijn? Hun intentie is niet om een top-team te zijn. Dus nu doen ze lekker mee in het mid-field (zelfs zo ong best of the rest). Waarom zouden ze de anderen dan extra geld "geven" om hun in te halen? En als er meer geld uitgegeven mag worden zal Red Bull waarschijnlijk niet staan te springen om dat geld er in te stoppen. En of de sponsoren in de rij staan? Red Bull Racing zal veel meer exposure geven, but then again, ook veel duurder zijn.Chocoball schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:04:
Daarmee komt Vowles 1 stem tekort voor invoering in 2027 tenzij Racing Bulls onafhankelijk van Red Bull mag instemmen.
En die Vowles wauwelt ook maar wat? Had die met al zijn grootspraak intussen niet al een topteam moeten zijn? Zoals ik eerder al postte, begint die op Ferrari te lijken: "next year". En nu is het probleem weer ineens de CapEx budget cap. En waar gaat die dat geld überhaupt vandaan halen? Mag Dorilton Capital daarvoor de beurs trekken? Zouden die er dan zoveel vertrouwen in hebben? Dat ze met nog meer "bakken geld" in 2030, 2031 misschien wel ineens een goed auto kunnen afleveren?
- In het onderzoek heeft de FIA zich gericht op de volgende zaken:
1. De precieze oorzaak van het vermogensverlies waar bepaalde wagens tijdens de formatieronde last van hadden.
2. Maatregelen die ingevoerd kunnen worden om een herhaling van het probleem te beperken.
3. Het toekomstige beheer van de power unit instellingen bij nat weer (energy limit restraints).
4. Lering trekken uit de gegevens van de individuele teams en motorfabrikanten. - Geconcludeerd is dat sommige wagens op lage toeren in bepaalde delen van het circuit rondreden waar een reductie van 250kW op was toegepast. Een vermogensverlies dat verder ging dan oorspronkelijk de bedoeling was en wat ook niet in die sectoren hersteld kon worden.
- Als gevolg hiervan zal de configuratie die in Sepang tot stand is gekomen terugkomen bij de grand prix van Singapore als er vergelijkbare weersomstandigheden worden verwacht. Daarnaast zal er een verdere update van de software voor nat weer uitkomen bij de grand prix van de Verenigde Staten (Austin) op 25 oktober.
- Verder is het advies dat er maatregelen moeten komen voor het testen van de software. Daarbij is geconstateerd dat de mogelijkheden om te testen beperkt zijn om de software zo robuust mogelijk te maken. Samen met de teams en de motorfabrikanten zal de FIA de test- en verificatiemogelijkheden van power unit software blijven verbeteren. Ook het algehele validatieproces zal worden verbeterd d.m.v. onafhankelijke beoordeling en gezamenlijke terugkoppeling inclusief die van de leverancier van de gestandaardiseerde Electronics Control Unit (ECU).
- De FIA wil ook reageren op de suggesties dat de software vooraf niet getest was voor implementatie ervan. Vóór de implementatie voeren teams en motorfabrikanten simulaties uit om de software te valideren. Die vervolgens tijdens de 1e training bij zowel de grand prix van België als die van Nederland zijn getest.
- Afgelopen zondag was dit het verloop van de gebeurtenissen rond de software-installatie en integratie:
15:45
De racestartprocedure werd opgeschort na twee formatieronden nadat een aantal wagens stroomverlies hadden.
15:50
Binnen 5 minuten na de onderbreking had het technische team van de FIA de oorzaak van het probleem geïdentificeerd en een bijgewerkte power unit softwareconfiguratie vrijgegeven om het probleem aan te pakken.
16:03
18 minuten na de onderbreking voorzag de FIA de teams van verdere technische begeleiding en verduidelijkingen bij de implementatie, installatie en werking van de herziene softwareconfiguratie.
16:20
De teams en motorfabrikanten voltooiden het integratieproces om de race ongeveer 20 minuten later te starten.
16:22
Het 10 minuten signaal om de race te starten werd uitgegeven.
16:33
De wagens verlaten de pitstraat voor de racestartprocedure.
Dit hele incident vind ik persoonlijk dat het wel een deuk geeft in het imago van F1. Je wilt als fan zien dat de beste racers en de slimste ingenieurs winnen. Nu krijg je het idee dat de FIA via centraal uitgerolde softwareconfiguratie de uitkomst van een weekend bepaalt. Los van het feit of dit een menselijke fout is of onkunde bij de uitrol. Het stil vallen van auto's roept vragen op of we naar een gemanipuleerd seizoen zitten te kijken. Dit helpt de beeldvorming en het vertrouwen in de FIA echt niet verder.
Daarbij staat dit gedoe met de softwareconfiguratie niet op zichzelf, maar wederom iets wat laat zien dat deze generatie auto’s het gewoon niet zijn. We zien dit hele seizoen al dat de echte drivercraft naar de achtergrond is gedrukt. Coureurs kunnen het verschil niet altijd maken door op de limiet te zitten. (ze zijn constant bezig met rekenen [voor batterij, etc]). En dan nu dit verhaal over de softwareconfiguratie vanuit de FIA vraag ik mij af of het 'topsport' is, of dat het 'systeembeheer' is.
Gelukkig komen er nog wat wijzigingen voor deze auto's. Maar tja, het blijft F1. Mijn liefde zit te diep om de tv uit te zetten, dus ik kijk gewoon weer. De FIA mag zich w.m.b. wel achter de oren krabben over de rol die ze hierin willen spelen. Ik wil minder 'systeembeheer' en wil meer vrijheid op de baan.
Wat is het doel van deze software eigenlijk? Geldt tijdens bepaalde condities een vermogensbeperking die afhankelijk is van de locatie op het circuit?Chocoball schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:57:
• Geconcludeerd is dat sommige wagens op lage toeren in bepaalde delen van het circuit rondreden waar een reductie van 250kW op was toegepast. Een vermogensverlies dat verder ging dan oorspronkelijk de bedoeling was en wat ook niet in die sectoren hersteld kon worden.
Heb er niet eerder over gehoord eigenlijk.
Precies dit. Als het regent (bijvoorbeeld) schroeven ze het maximale vermogen terug van 350 naar 250 kW. In Monaco hadden ze ook minder vermogen.Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:41:
[...]
Wat is het doel van deze software eigenlijk? Geldt tijdens bepaalde condities een vermogensbeperking die afhankelijk is van de locatie op het circuit?
Hier op het forum al wel eerder voorbij gekomen.
*sowieso
Mijn oprechte excuses.. ik las iets anders dat wat jij daadwerkelijk schreef:Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:25:
@DonJunior Dat begrijp ik, maar dat is onafhankelijk van de locatie op het circuit..
Jij schreef:
maar ik las:Geldt tijdens bepaalde condities een vermogensbeperking die afhankelijk is van de locatie op het circuit?
Scheelt maar 1 letter maar maakt in dit geval toch wel veel uit...Geldt tijdens bepaalde condities een vermogensbeperking die afhankelijk is van de locatie OF het circuit?
*sowieso
Dacht dat het doel van deze functie, naast het verminderen van output, was om mogelijke vormen van tractie controle te voorkomen. Maar door samenloop van omstandigheden zoals dus nat circuit en tragere safety car is het behoorlijk verkeerd gelopen. Motor te laag in toeren => geen turbodruk meer => batterij gebruiken => batterij leeg => enkel nog (zeer beperkte) ICEOlaf van der Spek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:41:
[...]
Wat is het doel van deze software eigenlijk? Geldt tijdens bepaalde condities een vermogensbeperking die afhankelijk is van de locatie op het circuit?
Mercedes had blijkbaar wel direct door wat het probleem was. Anthony Davidson kon het onmiddellijk uitleggen aan de "SkyPad" wat het probleem was (zelf niet gezien) en aangezien hij sim-piloot is bij Mercedes, ga ik er van uit dat Mercedes het zelf ook wel wist
Het gaat dus niet om geprogrammeerde locaties. Maar bijna iedere auto zal op dezelfde plaats ongeveer even traag rijden.
En goed nieuws: Bottas zou ondertussen aangekomen zijn met zijn fietske
[ Voor 3% gewijzigd door Kenhas op 08-10-2026 15:18 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Het gaat juist wel om "geprogrammeerde" locaties aangezien de FIA het over sectoren heeft. Het gaat dus niet alleen om de lage snelheid maar ook de plek op het circuit. Waarschijnlijk dus omdat er een verband is tussen vermogen voor semi normaal te accelereren vs traction control achtige toestanden (in een trage bocht mag je minder energie verbruiken? Want veel energie kan, als je het goed doet, een groot voordeel geven, maar als je het fout doet dus wheelspin, en daarom een beperking op de energie zodat je niet in de buurt van wielspin kunt komen?)Kenhas schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:05:
Het gaat dus niet om geprogrammeerde locaties. Maar bijna iedere auto zal op dezelfde plaats ongeveer even traag rijden.
Is mogelijk. Had het ander geïnterpreteerd. Had maandag iets gelezen van verklaring maar weet niet meer juist wat of waar het was. En ik las het toen als "problemen deden zich voor in bepaalde sectoren" (met de trage bochten, dacht ik dan erbij) en niet als "geprogrammeerd voor die sectoren", als je begrijpt wat ik bedoel.RobertMe schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:50:
[...]
Het gaat juist wel om "geprogrammeerde" locaties aangezien de FIA het over sectoren heeft. Het gaat dus niet alleen om de lage snelheid maar ook de plek op het circuit. Waarschijnlijk dus omdat er een verband is tussen vermogen voor semi normaal te accelereren vs traction control achtige toestanden (in een trage bocht mag je minder energie verbruiken? Want veel energie kan, als je het goed doet, een groot voordeel geven, maar als je het fout doet dus wheelspin, en daarom een beperking op de energie zodat je niet in de buurt van wielspin kunt komen?)
Ik meen mij te herinneren dat de energie in een trage bocht niet zozeer werd beperkt maar dat je voor een bepaalde tijd niet onder een bepaalde ondergrens mocht gaan qua snelheid/verbruik. Doe je dat wel, wordt het vermogen om te accelereren beperkt gedurende een bepaalde tijd om zo de winst van eventuele tractie controle op te heffen. En dat gebeurde vorig weekend. Te traag en de software greep in door nog te beperken.
Maar mijn interpretatie kan zeker verkeerd geweest zijn. Is goed mogelijk dat ik paar zaken door elkaar sla. Eén van de bronnen was, naast nog enkele websites, de Sky F1 podcast, dacht ik. Misschien dat ik die nog eens moet herbeluisteren
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
[ Voor 3% gewijzigd door Fauna op 08-10-2026 17:35 ]
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Vreemd want de laatste berichten zijn dat er wel een grand prix op het Afrikaanse continent komt, niet in Zuid-Afrika maar wel in Rwanda. De aankondiging hierover zou aanstaande zijn.Fauna schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:09:
Ik hoor zojuist met een half oor op de radio dat we weer teruggaan naar Kyalami. Ik dacht dan wel een bron te kunnen vinden, maar het lijkt nog niet gepubliceerd.
Een circuit is er nog niet, deze komt 40 km buiten de hoofdstad Kigali te liggen bij het vliegveld. Zowel Wurz Design als Tilke zouden betrokken zijn. Aangezien RN365 de bron is, is het niet iets wat ik snel plaats.
Ninja-editChocoball schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:40:
[...]
Vreemd want de laatste berichten zijn dat er wel een grand prix op het Afrikaanse continent komt, niet in Zuid-Afrika maar wel in Rwanda. De aankondiging hierover zou aanstaande zijn.
Een circuit is er nog niet, deze komt 40 km buiten de hoofdstad Kigali te liggen bij het vliegveld. Zowel Wurz Design als Tilke zouden betrokken zijn. Aangezien RN365 de bron is, is het niet iets wat ik snel plaats.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had blijkbaar echt maar met een half oor geluisterd, want hoorde daarna idd Afrika. Blijkbaar had ik daar in mijn hoofd Kyalami van gemaakt.
Mocht Rwanda als Afrikaans land een GP mogen organiseren, vind ik dat toch wel weer jammer. Niet om bij voorbaat de race, baan of de locatie af te schieten, maar je kan wat vinden van hoe de machtsverhoudingen in zo'n arm land zijn verdeeld. En dat roept bij mij toch wat vragen op eigenlijk. Want hoe kan het dat zo'n land het wel voor elkaar krijgt, terwijl bijvoorbeeld Spa ineens moet gaan rouleren met Barcelona? Daar waar de tribunes altijd stampvol zitten? Ik denk dat dat in Rwanda (of in welk land dan ook met een matige historie op het gebied van autoracen), nog wel eens kan tegenvallen.
De afweging voor Rwanda is gelijk aan die van elk land in het Midden Oosten. Mensenrechten, de staatsvorm of sociale ongelijkheid zijn totaal irrelevant, het gaat alleen om het geld.Fauna schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:11:
[...]
Ninja-edit
Je hebt helemaal gelijk. Ik had blijkbaar echt maar met een half oor geluisterd, want hoorde daarna idd Afrika. Blijkbaar had ik daar in mijn hoofd Kyalami van gemaakt.
Mocht Rwanda als Afrikaans land een GP mogen organiseren, vind ik dat toch wel weer jammer. Niet om bij voorbaat de race, baan of de locatie af te schieten, maar je kan wat vinden van hoe de machtsverhoudingen in zo'n arm land zijn verdeeld. En dat roept bij mij toch wat vragen op eigenlijk. Want hoe kan het dat zo'n land het wel voor elkaar krijgt, terwijl bijvoorbeeld Spa ineens moet gaan rouleren met Barcelona? Daar waar de tribunes altijd stampvol zitten? Ik denk dat dat in Rwanda (of in welk land dan ook met een matige historie op het gebied van autoracen), nog wel eens kan tegenvallen.
De bekende opties voor Afrika zijn al een tijdje Zuid-Afrika met Kyalami (circuit) en Kaapstad (straatrace). Rwanda (circuit), Marokko en nieuw voor mij is Nigeria.Fauna schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:11:
[...]
Ninja-edit
Bepaalde mensenrechtenorganisaties zijn echter niet blij als Rwanda doorgaat. De regering steunt namelijk een bepaalde militie in Congo. Vraag is of de Formule 1 zich hier iets van zal aantrekken, als de inkomsten aantrekkelijk zijn waarschijnlijk niet.
Misschien komen er wel meer roulatie races in de toekomst want Bangkok wil ook op de kalender, net als Buenos Aires en ook Zuid-Korea en India willen terug op de kalender net als Maleisië.
Dat gaat net zo makkelijk als het FIA prijzengala in Rwanda. De lokale autosport bond stemt op "MBS for president" en je krijgt er iets voor terug, FIA prijzengala, GP, ....Fauna schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:11:
Want hoe kan het dat zo'n land het wel voor elkaar krijgt, terwijl bijvoorbeeld Spa ineens moet gaan rouleren met Barcelona?
Wel zo makkelijk voor de Argentijnse fans die een vrij uitgesproken mening hebben over de coureursChocoball schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:38:
Misschien komen er wel meer roulatie races in de toekomst want [...] net als Buenos Aires [...]
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
/f/image/xT2pYrjB7TrzJQNvVvr72LcS.png?f=fotoalbum_large)