[F1] Seizoen 2026 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 15:30
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:23:
[...]

Alleen Alpine heeft bezwaar gemaakt, dus zover mij bekend krijgt alleen Gasly de tijd terug. Als ze alle post race straffen ongedaan maken, dan krijgt volgens mij alleen Colapinto ook de tijd terug. Zelfde team toevallig, maar daartegen hebben ze niet eens protest aangetekend.

Mijns inziens moet er wel een escape in de regelgeving komen door een opgelegde straf bewust niet te nemen wanneer je het er fundamenteel niet mee eens bent. De tijd (+30 extra seconden) wordt dan na de race opgeteld in afwachting van het bezwaar of de review. Nu ontbreekt bij de F1 die mogelijkheid compleet, zover mij bekend dan. Bij andere klassen bestaat deze mogelijkheid soms wel.
Dat is een heel slecht idee, dan kan je wel stoppen met straffen uitdelen tijdens de race.
Er zijn zoveel sporten waar beslissingen van de wedstrijdleiding direct invloed hebben op het wedstrijdverloop. Dat hoort bij het spelletje.

Maar iedereen maar zelf laten bepalen of je een straf wel of niet uitvoert, is niet de oplossing.

iRacing Profiel


  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
Wild Chocolate schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:38:
[...]

Dat is een heel slecht idee, dan kan je wel stoppen met straffen uitdelen tijdens de race.
Er zijn zoveel sporten waar beslissingen van de wedstrijdleiding direct invloed hebben op het wedstrijdverloop. Dat hoort bij het spelletje.

Maar iedereen maar zelf laten bepalen of je een straf wel of niet uitvoert, is niet de oplossing.
Valt opzich wel mee toch? Als de straf voor het niet nemen van de straf terwijl deze gehandhaafd blijft maar zwaar genoeg is. Bijvoorbeeld als je die 5s niet inlost en na de race wordt besloten dat die wel terecht was is het +30s of +1m. Dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn om hem niet te nemen.

Ik ben er overigens niet een voorstander van, maar ik kan me indenken dat dit een manier kan zijn om dit te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 12-06-2026 07:44 ]


  • Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-06 14:36
dan ga je toch gewoon spelletjes krijgen waarbij de "tragere" teammate de boel ophoud zodat er een gat ontstaat waarbij de niet uitgezeten straf al totaal niet meer uitmaakt?

mensen zijn goed in het vinden van loopholes, zeker in de F1 waar die loopholes het verschil maken tussen winnen of verliezen.

Straf = Straf, je kan bezwaar aantekenen als je wil, maar tijdens de race moet je de straf accepteren (en uitzitten).

  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
Deathaspire schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:53:
dan ga je toch gewoon spelletjes krijgen waarbij de "tragere" teammate de boel ophoud zodat er een gat ontstaat waarbij de niet uitgezeten straf al totaal niet meer uitmaakt?

mensen zijn goed in het vinden van loopholes, zeker in de F1 waar die loopholes het verschil maken tussen winnen of verliezen.

Straf = Straf, je kan bezwaar aantekenen als je wil, maar tijdens de race moet je de straf accepteren (en uitzitten).
Dat kan op Monaco goed, de meeste andere circuits wordt je dan gewoon ingehaald..

  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02:40

Internet Janny

He does it for free

Shinji schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Dat kan op Monaco goed, de meeste andere circuits wordt je dan gewoon ingehaald..
Was echt een leuke race ja vorig jaar :P

Zero compensation


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Omdat de rest hem had ingelost. Verder heeft ook niemand bezwaar gemaakt, dus dan gaan ze niet alles theoretisch terugdraaien.
Wild Chocolate schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:38:
Er zijn zoveel sporten waar beslissingen van de wedstrijdleiding direct invloed hebben op het wedstrijdverloop. Dat hoort bij het spelletje.
Er zijn zoveel sporten waar je tijdens de wedstrijd bezwaar kan maken en de wedstrijd ligt tot die tijd even stil. Dat hoort bij het spelletje.

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:01
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:00:

Er zijn zoveel sporten waar je tijdens de wedstrijd bezwaar kan maken en de wedstrijd ligt tot die tijd even stil. Dat hoort bij het spelletje.
Flauw geformuleerde reactie.
En is het wel zo als het om een tijdstraf gaat? Ik ben met enkele sporten met tijdstraffen bekend, maar daar ga je er gewoon uit, of je het ermee eens bent of niet. Bezwaar kan in theorie achteraf, maar is totaal zinloos bij tijdstraffen. Die verloren tijd krijg je niet terug. Een VAR bij sommige sporten op verzoek van teams kijkt wel of een overtreding wel of geen strafbal/netfout/penalty etc moet opleveren, maar een tijdstraf herroepen? Daar zou je een wedstrijd op strategische momenten enorm mee kunnen ophouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 12-06-2026 09:21 ]


  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 15:30
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Omdat de rest hem had ingelost. Verder heeft ook niemand bezwaar gemaakt, dus dan gaan ze niet alles theoretisch terugdraaien.


[...]

Er zijn zoveel sporten waar je tijdens de wedstrijd bezwaar kan maken en de wedstrijd ligt tot die tijd even stil. Dat hoort bij het spelletje.
Oh ja, laten we voortaan gewoon even de race stilleggen wanneer iemand protest aantekent.

Misschien gelijk ff de mensen die hier gemeld hebben dat ze niet meer gaan kijken ff terugroepen, die vinden het dan vast ineens wel weer interessant oOo

iRacing Profiel


  • Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-06 10:22
Maar als de FOM zelf aangeeft dat de meting niet deugt is het wel wat anders dan wanneer een steward een fout maakt bij het beoordelen. Dat wordt een lastig besluit.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior


  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

AvK

Ready Set Go

Lees net dat Gasly zijn tijdstraffen zijn ingetrokken. Hij heeft zijn 3e plaats terug.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07
AvK schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:12:
Lees net dat Gasly zijn tijdstraffen zijn ingetrokken. Hij heeft zijn 3e plaats terug.
Bizar inderdaad, benieuwd naar de reden en gaat dit impact hebben op andere straffen?
De beslissing volgt op een succesvol verzoek tot herziening van Alpine. De Franse renstal presenteerde nieuw bewijs waaruit bleek dat de afstand die door het tijdwaarnemingssysteem van Formula One Management werd gebruikt om de snelheid in de pitstraat te berekenen, niet correct was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gy6YoD7RreV0mCvMaz8xCZpEW90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbzLlryQshPbZgaPUlPlRwir.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Gynnad op 12-06-2026 12:29 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"


  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Damian

Insane Obtrusion

Gynnad schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Bizar inderdaad, benieuwd naar de reden en gaat dit impact hebben op andere straffen?


[...]


[Afbeelding]
Nee, Alpine is de enige die bezwaar heeft aangetekend.

Wel zuur voor Hadjar dit...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schandalige gang van zaken...

  • Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:29
Vind het eigenlijk wel verfrissend dat de FIA het boetekleed aantrekt.
De foutieve meting was inderdaad schandalig, dat zeker.

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Damian

Insane Obtrusion

Luapper schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Vind het eigenlijk wel verfrissend dat de FIA het boetekleed aantrekt.
De foutieve meting was inderdaad schandalig, dat zeker.
Volgens mij was de meting niet foutief maar hebben ze geen rekening gehouden met het feit dat rijders de bocht kunnen afsnijden.

Dus eigenlijk alleen maar meer props voor de FIA.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Complimenten aan de fia? Ze hebben de meting verkloot, straffen uitgedeeld en er nu 1 van de vier teruggedraaid. Total shitshow.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gynnad schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Bizar inderdaad, benieuwd naar de reden en gaat dit impact hebben op andere straffen?
[...]
[Afbeelding]
Gelukkig gerechtigheid :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat is uberhaupt de logica om de snelheid te meten over een bepaalde lengte van de pitstraat (Trajectcontrole) ipv gewoon een maximum snelheid? De metingen van de snelheid hebben ze toch gewoon?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.


  • Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21

Spotmatic

Ken sent me

Ik kan me herinneren dat de gemeten snelheid bij iedereen 60.1 km/h was. Toen wisten we allemaal al dat er iets niet klopte. Nu houdt iedereen er een slecht gevoel aan over. Het helpt i.i.g. niet om mijn liefde voor de F1 weer terug te krijgen. Al die rare dingen moeten eens afgelopen zijn... er moet verdomme geracet worden!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter


  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 13:03

Crazy D

I think we should take a look.

Spotmatic schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:09:
Ik kan me herinneren dat de gemeten snelheid bij iedereen 60.1 km/h was. Toen wisten we allemaal al dat er iets niet klopte. Nu houdt iedereen er een slecht gevoel aan over. Het helpt i.i.g. niet om mijn liefde voor de F1 weer terug te krijgen. Al die rare dingen moeten eens afgelopen zijn... er moet verdomme geracet worden!
Ja! Gewoon weer lekker geen speed limiet in de pitlane en gaaaaaaan met die banaan :P

Exact expert nodig?


  • Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:37
Atlas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:58:
Wat is uberhaupt de logica om de snelheid te meten over een bepaalde lengte van de pitstraat (Trajectcontrole) ipv gewoon een maximum snelheid? De metingen van de snelheid hebben ze toch gewoon?
Tot daar kleine meetfoutjes in zitten. Als die opeens opschiet naar 61 en direct weer terug... tja hoe ga je dat meten? wanneer telt het dan?

Dit gaat eigenlijk altijd goed. Alleen dit weekend niet. Van leren en doorrrrr

  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
Atlas schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:58:
Wat is uberhaupt de logica om de snelheid te meten over een bepaalde lengte van de pitstraat (Trajectcontrole) ipv gewoon een maximum snelheid? De metingen van de snelheid hebben ze toch gewoon?
Het zijn wel meerdere traject controles achter elkaar begreep ik. Dus niet 1 van begin pit tot pit exit.

  • DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Dit komt gewoon door de vorm van de pitstraat. De berekening is dan inderdaad niet correct gemaakt, waardoor de meting continu op 60.1 uitkwam als je de binnenbocht nam net binnen de lijntjes.

Nou en daar is Alpine met succes tegenin gegaan. Hadden meer teams kunnen doen als ze aanvullend bewijs hadden.


Maar! Russell z'n straf voor het niet innen van z'n tijdstraf bleef dan hoe dan ook staan. Ook al zou nu aangetoond kunnen worden dat de tijdstraf onterecht was, had hij die toen moeten inlossen en is dit een opzichzelfstaande straf.


Wel extra lullig voor ehm en daar moest ik toch eventjes om grinniken.

  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

AvK

Ready Set Go

Shinji schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Het zijn wel meerdere traject controles achter elkaar begreep ik. Dus niet 1 van begin pit tot pit exit.
Klopt.Er liggen om de 10 meter lussen in het asfalt. Dus als je met 50 binnenkomt en op het laatst nog 60,1 gaat rijden ben je alsnog de klos.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
DoeEensGek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:48:
Dit komt gewoon door de vorm van de pitstraat. De berekening is dan inderdaad niet correct gemaakt, waardoor de meting continu op 60.1 uitkwam als je de binnenbocht nam net binnen de lijntjes.

Nou en daar is Alpine met succes tegenin gegaan. Hadden meer teams kunnen doen als ze aanvullend bewijs hadden.


Maar! Russell z'n straf voor het niet innen van z'n tijdstraf bleef dan hoe dan ook staan. Ook al zou nu aangetoond kunnen worden dat de tijdstraf onterecht was, had hij die toen moeten inlossen en is dit een opzichzelfstaande straf.


Wel extra lullig voor ehm en daar moest ik toch eventjes om grinniken.
Ook dat is een keuze hè, ik zie niet helemaal in waarom van 5(?) rijders de straf wel ingetrokken kan worden, en de dan onterechte straf van de 6e niet. Als je er van maakt de penalties zijn effectief nooit uit gedeeld, dan kan er ook geen straf volgen op een niet genomen niet gegeven penalty ;)

Voor beide valt gewoon wat te zeggen wat mij betreft. FIA/FOM heeft het zichzelf wel weer moeilijk gemaakt in elk geval.

  • hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:21
Tijdens de eerste vrije training meldde Allard Kalff dat het gerucht gaat dat RBR en McLaren protest gaan aantekenen tegen de beslissing om Gasly de derde plek toe te kennen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023


  • Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:38
hansvk schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:28:
Tijdens de eerste vrije training meldde Allard Kalff dat het gerucht gaat dat RBR en McLaren protest gaan aantekenen tegen de beslissing om Gasly de derde plek toe te kennen.
Biede hebben al officieel een intent to appeal aangetekend, dus geen gerucht meer.

  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
hansvk schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:28:
Tijdens de eerste vrije training meldde Allard Kalff dat het gerucht gaat dat RBR en McLaren protest gaan aantekenen tegen de beslissing om Gasly de derde plek toe te kennen.
Kan me het ook wel voorstellen.

Door deze handelswijze werkt de FIA het in de hand dat tegen werkelijk elke beslissing protest aan zal worden getekend. Omdat Alpine toevallig beroep had aangetekend en de rest niet is er een soort rechtsongelijkheid ontstaan. Dus vanaf nu zal iedereen protest aantekenen, want je weet maar nooit.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:29
Alpine op podium HYPE! *O* *O*

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:38
alexbl69 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Kan me het ook wel voorstellen.

Door deze handelswijze werkt de FIA het in de hand dat tegen werkelijk elke beslissing protest aan zal worden getekend. Omdat Alpine toevallig beroep had aangetekend en de rest niet is er een soort rechtsongelijkheid ontstaan. Dus vanaf nu zal iedereen protest aantekenen, want je weet maar nooit.
Mwah, bij de FIA beroep aantekenen kost nogal veel geld, alleen al om het beroep aan te vragen, maar ook om hem te behandelen. Denk gezien de cost cap dat niet te vaak wordt gedaan!
Lodging an appeal with the FIA International Court of Appeal (ICA) requires an initial appeal fee (or deposit) of €12,000. Total costs for the procedure are determined on a case-by-case basis by the Court and can be heavily influenced by how the final verdict is reached

[ Voor 19% gewijzigd door Ryur op 12-06-2026 15:23 ]


  • Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:19

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

een podium die ze zonder al die straffen nooit gehaald hadden. Niet eens verdiend dit vind ik.

Ook bizar in dit verhaal is dat Alpine zondag een 'right for review' opwerpt en dat die normaal alleen goedgekeurd wordt als er bewijs is gevonden dat de stewards nog niet hadden ten tijde van uitspraak. Vervolgens zegt de FOM woensdag ineens: Ja, onze afstandsmeting is niet helemaal correct in de huidige layout van de pitstraat (als de coureurs de bocht afsnijden). En dan is die uitspraak ineens de grondslag voor het besluit van de huidige stewards om Gasly zijn 2x 5s terug te geven.

Sys Specs


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:40
Damian schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:30:
[...]


Nee, Alpine is de enige die bezwaar heeft aangetekend.

Wel zuur voor Hadjar dit...
Ik vind het eigenlijk zuurder voor Gasly. Hadjar heeft het podium meegemaakt, alle festiviteiten e.d., hij (en het team) verliest nu natuurlijk een handvol punten en in de geschiedenisboekjes zal Gasly staan maar die ervaring verliest hij niet meer.

Gasly moet nog maar zien of hij ooit weer de kans krijgt om alsnog echt op het podium te staan in Monaco.

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Volgens Erik van Haren gaan McLaren en Red Bull mogelijk een protest indienen vanwege de beslissing dat Gasly alsnog 3e in Monaco is geworden.

@hansvk had het al gemeld. (y)

[ Voor 13% gewijzigd door Chocoball op 12-06-2026 16:55 ]


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Chocoball schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:36:
Volgens Erik van Haren gaan McLaren en Red Bull mogelijk een protest indienen vanwege de beslissing dat Gasly alsnog 3e in Monaco is geworden.
Psst..lees een paar reacties hierboven eens ;)

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Tijd voor motorhomes dan, aangezien een aantal teams nieuwe motorhomes hebben. Eventueel rechts aangevuld waar de ingenieurs verblijven.

Mercedes
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299892.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299893.jpg

Ferrarii
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299890.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299891.jpg
Een dubbel motorhome, 1 kant is voor het team, de andere kant voor gasten.

McLaren
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299894.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299895.jpg

Red Bull & Racing Bulls
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299888.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299889.jpg
Het grootste motorhome maar wel voor 2 teams. De ingenieurs van Racing Bulls zitten wel apart.

Alpine
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299898.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299899.jpg
Links is het motorhome van Alpine zonder veel opmaak.

Haas
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299886.jpg

Williams
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299900.jpg

Audi
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299882.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299883.jpg
De BMW Sauber motorhome was het oudste motorhome en is vervangen voor een nieuwe.

Aston Martin
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299896.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299897.jpg

Cadillac
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299884.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299885.jpg

F1 & FIA
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299902.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299903.jpg

Pirelli & DHL
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299901.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2299904.jpg
Het kleinste motorhome behoort toe aan logistiekpartner DHL.

https://www.auto-motor-un...otorhomes-barcelona-2026/

  • Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:29
Wie rijdt er met nummer 81 voor Mastercard? :+

All your base are belong to us


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Heeft Red Bull de sterkste verbrandingsmotor in de vertaling en samenvatting.
  • In Monaco werd de informatie van wie de sterkste V6-motor heeft gedeeld met de motorfabrikanten. Het veroorzaakte een golf van verontwaardiging. Hoe kan het zijn dat de FIA de winnaar van de eerste 6 races niet als sterkste motor heeft ingedeeld en dat Mercedes zelfs aan verbeteringen mag werken.
  • Red Bull kan alleen tevreden zijn met het feit dat hun eigen V6-motor naar verluidt de beste prestaties levert. Het resultaat van deze geheime meetprocedure is dat Red Bull geen upgrades mag ontwikkelen en in theorie de achterstand tot Mercedes alleen maar groter wordt. Terwijl ADUO oorspronkelijk was bedoeld als een balanceringsmechanisme om het veld dichter bij elkaar te brengen.
  • Eigenlijk zouden de resultaten op maandag 8 juni openbaar worden gemaakt. Red Bull teambaas Mekies voorkwam dit door bij de FIA aan te dringen op overleg. Op de vrijdag in Barcelona wist Mekies te vertellen dat zij de voorlopige resultaten van de FIA hadden ontvangen en net zo verrast waren als de rest. Volgens hem zijn de resultaten niet definitief, is er contact met de FIA en wordt er informatie gedeeld zodat de FIA een compleet en juist beeld krijgt. Verder weerhield Mekies zich van commentaar.
  • De FIA is nog niet met een officiële reactie gekomen en mogelijk door te zwijgen laat mogelijk zien dat ze zichzelf in een lastige situatie hebben gemanoeuvreerd.
  • Ook andere motorfabrikanten zijn niet tevreden over de resultaten. Audi teambaas Binotto begrijpt niet waarom Mercedes mag verbeteren en zette tijdens de FIA-persconferentie vraagtekens bij het hele ADUO systeem. Het draait allemaal om het verschil in kilowattvermogen. Is dat de juiste aanpak? Daar valt over te discussiëren zo zegt hij. Bij de rest van de wagen geldt al een soort ADUO systeem doelend op het aerodynamic testing restrictions (ATR). Daar krijgt men op basis van de stand in het wereldkampioenschap meer of minder windtunneltijd. Zijn voorstel zou zijn om zo'n systeem ook bij de motoren in te voeren.
  • Ook Mercedes had reden tot klagen. Mercedes teambaas Wolff vindt dat het ADUO systeem concurrenten niet in staat mag stellen om de achterstand in te halen of zelfs te overtreffen op het gebied van motorprestaties. Hij ziet het als een soort Balance of Performance (BoP) en daarmee een kunstmatige gelijkmaker. Hij is van mening dat het ADUO systeem alleen bedoeld was om het makkelijker te maken voor motorfabrikanten die hopeloos achterlopen.Hij geeft ook aan dat het een beschermingsmechanisme is om een ​​situatie zoals in 2014 te voorkomen. Van Balance of Performance (BoP) krijgt hij een allergische reactie. Volgens hem is het altijd politiek geladen net als bij de DTM, de GT-serie en Le Mans, waar hij bij betrokken was. Het mechanisme zou alleen moeten dienen om bij te sturen en ervoor te zorgen dat niemand zichzelf voor schut zet.
https://www.auto-motor-un...rgebnis-nicht-endgueltig/

  • DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als Toto zegt dat hij ADUO ook niks vind omdat het in staat stelt om concurrenten die achterliggen, in te kunnen laten lopen, dan weet je eigenlijk al dat er niks van klopt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Hoe namen we de F1 nog verder kapot?
Tjonge

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
De wensenlijst van de FIA voor de volgende motorgeneratie in de vertaling en samenvatting.
  • Nu er eindelijk een compromis gevonden is over de huidige motoren begint de volgende strijd weer over de nieuwe motorgeneratie. Om te beginnen is nog niet eens duidelijk wanneer de nieuwe motoren komen. Officieel zouden ze pas in 2031 komen als het huidige reglement afloopt maar FIA-president Ben Sulayem wil de nieuwe motoren in 2030 en daarmee een jaar eerder.
  • De 6 motorfabrikanten in de Formule 1 staan ​​open voor dit plan. De huidige motoren zorgen voor teveel discussie dus niemand heeft er moeite mee deze motoren een jaar eerder met pensioen te sturen. Probleem is alleen wanneer de nieuwe motoren al in 2030 moeten komen dat er nu een definitief besluit moet komen.
  • Vorig jaar kreeg het plan voor een V10-motor geen meerderheid, wel voor een V8-motor zo liet de FIA-president dit weekend tijdens een mediasessie bij de 24-uur van Le Mans weten. Het probleem zit hem wederom in de details waarover discussie is. Ben Sulayem geeft aan dat de motor een hybride component zal bevatten, de aandrijflijn moet een eenvoudig zijn, maar ook ruimte bieden voor innovatie. Wat hij niet meer wil zijn gecompliceerde motoren.
  • Ook gewicht staat bovenaan zijn prioriteitenlijst. De huidige wagens wegen minimaal 768 kg waar sommige teams nu al een uitdaging hebben. Zijn doel is 630 kg want als hij tegen zijn medewerkers 660 kg zegt dan wordt dat weer 680 kg, dus moet hij eronder gaan zitten.
  • De FIA ​​is verantwoordelijk om het concept voor de volgende generatie wagens te ontwikkelen, inclusief de motor. Omdat de ontwikkeltijd voor de aandrijflijn aanzienlijk langer is dan voor de rest van de wagen, moet dit probleem als eerste worden aangepakt. Het doel van Ben Sulayem is een wagen van 630 kg gecombineerd met een motor die 760 pk levert en een 10% hybride dus in totaal 880 pk.
  • De motorfabrikanten gaan hier in mee echter schijnt er een meningsverschil over de turbocompressor te zijn. Ben Sulayem geeft aan dat zijn missie eenvoud, lage kosten en een beter geluid voor de fans omvat. Een turbo geeft weer extra gewicht en kosten. Naast een turbo heb je een wastegate, intercooler en slangen nodig zo geeft hij aan.
  • Daarmee lijkt de FIA president de confrontatie op te zoeken met Audi. Bij de grand prix van Monaco gaf Audi CEO Döllner dat de turbo een belangrijk onderdeel is vanwege efficiëntie. Voor Audi is behoud van het duurzaamheidsconcept het belangrijkste aspect en ervoor te zorgen dat energie-efficiëntie een belangrijke pijler van het F1-reglement blijft.
  • Het liefste zou Audi een twin-turbo motor willen, waarbij de twee turbocompressors zich in de cilinderblokken bevinden zoals bij hun nieuwe supercar Nuvolari die in Monaco gepresenteerd werd. De FIA-president heeft al duidelijk gemaakt dat hij de voorkeur geeft aan een atmosferische motor. De andere motorfabrikanten zijn op dit punt meer bereid tot een compromis.
  • Ben Sulayem vindt het natuurlijk goed om ideeën uit te wisselen en de FIA ​​luistert ook naar de wensen van de 6 motorfabrikanten. Echter als het aan de FIA ligt geven zij de voorkeur aan een laag gewicht, een eenvoudig ontwerp en minder tijd die nodig is voor aanpassingen. Ook de kosten moeten worden verlaagd van 1,5 miljoen euro naar 700.000 euro.
  • Als de nieuwe motoren al in 2030 moeten verschijnen dan moeten alle motorfabrikanten akkoord gaan met de plannen. Als er gewacht wordt tot 2031 dan kan de FIA haar concept eenzijdig doorvoeren maar met de kans dat ze waarschijnlijk motorfabrikanten zullen verliezen.
  • Na het gebrekkige compromis met de huidige motoren heeft de FIA al aangekondigd dat ze niet teveel rekening wil gaan houden met alle wensen van de fabrikanten. Het zal spannend worden hoe deze machtsstrijd zich uiteindelijk gaat ontwikkelen.
https://www.auto-motor-un...aesident-v8-turbo-hybrid/

  • Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Volgensmij hebben de huidige auto's ~1000 PK :?
Dus dan zou de PK/gewichtsverhouding zelfs licht verbeteren.
Echter 880 pk vind ik 'optisch' best weinig voor een F1 auto. 1000pk vind ik dan toch stukken beter klinken.

Daarnaast mag er van mij best iets meer hybride inzitten maar dan 20-30 % max.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift


  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 13:03

Crazy D

I think we should take a look.

Ik denk dat de ADUO gedachte in een 1e seizoen van nieuwe regels wel een manier is om teams wat dichter bij elkaar te laten komen. Iedereen was enthousiast over vorig seizoen waarion alles bij elkaar kwam. Dat krijg je aan het eind van een periode van regels. Het idee is dat de teams die achterlopen met deze regel wat dichterbij kunnen komen. Wat nu krom is, is dat de winnaar van de 1e races mag door-ontwikkelen. Dat slaat nergens op. Ze hadden gewoon de 4 slechtste teams wat extra ontwikkeltijd moeten geven. Dit is superweird. Mercedes zal straks dus verder uitlopen....

Exact expert nodig?


  • DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 15:56

DataGhost

iPL dev

Crazy D schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:45:
Ik denk dat de ADUO gedachte in een 1e seizoen van nieuwe regels wel een manier is om teams wat dichter bij elkaar te laten komen. Iedereen was enthousiast over vorig seizoen waarion alles bij elkaar kwam. Dat krijg je aan het eind van een periode van regels. Het idee is dat de teams die achterlopen met deze regel wat dichterbij kunnen komen. Wat nu krom is, is dat de winnaar van de 1e races mag door-ontwikkelen. Dat slaat nergens op. Ze hadden gewoon de 4 slechtste teams wat extra ontwikkeltijd moeten geven. Dit is superweird. Mercedes zal straks dus verder uitlopen....
De 4 slechtste teams rijden met Ferrari, Honda, Audi en Mercedes. Dus heel veel zou dat niet veranderen. Het is niet per se makkelijk of intuitief vast te stellen welke motor de beste is. Bijvoorbeeld in heel de periode 2014-2020 heeft de motor van het slechtste team ook een ander team de top-2 in gereden. Je kan je vast nog herinneren hoe sterk die Mercedes-partymode was in de laatste paar jaren, in die jaren reed Williams er ook mee maar dan strak achteraan.

Ergens kan ik me dus best voorstellen dat de RBPT-motor inderdaad de sterkste is, met een matige auto eromheen heb je nou eenmaal niet zoveel aan een sterke motor. En dat wordt in dit era nog verder scheefgetrokken doordat de efficiëntie van het elektrische deel buiten beschouwing wordt gelaten, als ik dat goed heb onthouden, terwijl die wel voor richting de helft van het geleverde vermogen zorgt.

  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:01

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Verkeerd onderwerp :p

[ Voor 97% gewijzigd door G_Dragon op 14-06-2026 14:00 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Ahum, u bent verdwaald?.

P.s. het staat al in het racetopic :)

  • jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:13

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.


  • Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw The detail that went unnoticed in Hamilton's victory in Barcelona wasn't in the aerodynamic package!

Ferrari debuted a new BBS Japan rear wheel, developed specifically to control tire temperatures.

With the FIA allowing wheel designs again in 2026, the Scuderia exploited the loophole.

⚙️ | How it works in practice: the Maranello engineers created a fresh air chamber between two carbon walls in the wheel rim, with dedicated air intakes, separate from those that cool the brake and caliper.

BBS evolved forged magnesium to dissipate heat. Together, they isolate the heat from the brake system and prevent it from reaching the tire through radiation.

✅ | Result: stable pressure, controlled degradation.

In Barcelona the track was at 52°C, the GP with the worst degradation of the season, that made the difference.

Ferrari never stood out in this area. Now, with Loïc Serra, ex-Michelin, they took the first step.

📰 Franco Nugnes / @Motorsport_IT

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25

Hammertime | Barcelona GP 2026 (Lollipopman Comics)


  • DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En Mercedes krijgt een right of review over Monaco. Maar mogelijk gaan ook andere teams in beroep, maar dan omdat Gasly die P3 terugkreeg. Dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden. :*)
https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-granted-right-of-review-hearing-over-george-russells-monaco-gp-penalty/10831046/

[ Voor 55% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-06-2026 14:05 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:09
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:00:
En Mercedes krijgt een right of review over Monaco. Maar mogelijk gaan ook andere teams in beroep, maar dan omdat Gasly die P3 terugkreeg. Dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden. :*)
https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-granted-right-of-review-hearing-over-george-russells-monaco-gp-penalty/10831046/
"Of nee, toch niet"
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ke4uguzs638h1.jpeg

Maar McLaren heeft al bevestigd dat ze protest hebben aangetekend tegen de uitslag van het onderzoek naar Gasly en de geruchten zijn dat Red Bull dat ook heeft gedaan (maar het niet openbaar maakt). Du s de uitslag is dan nog steeds niet definitief.

  • Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 14:42
Chocoball schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:58:
Tijd voor motorhomes dan, aangezien een aantal teams nieuwe motorhomes hebben. Eventueel rechts aangevuld waar de ingenieurs verblijven.

Mercedes
[Afbeelding][Afbeelding]

Ferrarii
[Afbeelding][Afbeelding]
Een dubbel motorhome, 1 kant is voor het team, de andere kant voor gasten.

McLaren
[Afbeelding][Afbeelding]

Red Bull & Racing Bulls
[Afbeelding][Afbeelding]
Het grootste motorhome maar wel voor 2 teams. De ingenieurs van Racing Bulls zitten wel apart.

Alpine
[Afbeelding][Afbeelding]
Links is het motorhome van Alpine zonder veel opmaak.

Haas
[Afbeelding]

Williams
[Afbeelding]

Audi
[Afbeelding][Afbeelding]
De BMW Sauber motorhome was het oudste motorhome en is vervangen voor een nieuwe.

Aston Martin
[Afbeelding][Afbeelding]

Cadillac
[Afbeelding][Afbeelding]

F1 & FIA
[Afbeelding][Afbeelding]

Pirelli & DHL
[Afbeelding][Afbeelding]
Het kleinste motorhome behoort toe aan logistiekpartner DHL.

https://www.auto-motor-un...otorhomes-barcelona-2026/
Die voor de engineers van Ferrari en Audi is nagenoeg gelijk.

Ferrari heeft alleen wat meer pijlige vormen en Audi gewoon vierkant.

Twitch


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Hier het officiële bericht van Mercedes over dat ze hun verzoek hebben ingetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/77emymez478h1.jpeg

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Ein Problem in dieser Saison ist der Reifenverschleiß bei hohen Temperaturen. Hier hatte McLaren zum Ende der Groundeffect-Autos einen klaren Vorteil gegenüber der Konkurrenz. In dieser Saison leidet der MCL40 unter der Hitze. Das Thermometer zeigte für den Asphalt in Barcelona mehr als 50 Grad Celsius an.
Vorig seizoen was McLaren heer en meester nog met de bandenslijtage bij hoge temperaturen. Met een baantemperatuur van meer dan 50 graden in Barcelona had de MCL40 last van hoge bandenslijtage.
Vraag is dan, was er toch een trucje in het spel waar de FIA een stokje voor heeft gestoken?

https://www.auto-motor-un...orris-piastri-chancenlos/

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Damian

Insane Obtrusion

Chocoball schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:03:
[...]


Vorig seizoen was McLaren heer en meester nog met de bandenslijtage bij hoge temperaturen. Met een baantemperatuur van meer dan 50 graden in Barcelona had de MCL40 last van hoge bandenslijtage.
Vraag is dan, was er toch een trucje in het spel waar de FIA een stokje voor heeft gestoken?

https://www.auto-motor-un...orris-piastri-chancenlos/
100% dat ze iets hadden, waar rook is (was), is (was) vuur.

Of de andere teams hebben het nu beter voor elkaar of de FIA heeft er een stokje voor gestoken. Zie ook Ferarri die met de nieuwe velgen een voordeel heeft ontwikkeld:

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:36
Er is vorig jaar een vraag tot verduidelijking geweest van RBR. Meen ergens rond imola. Geloof dat ze een voorstel in hadden gediend voor een 3 tal technische oplossingen. 2 zijn toen afgewezen en een derde pas iliigaal voor 2026 verklaard. Dat was toen al duidelijk dat FIA alles deden om een gelijk speelveld te voorkomen. Die oplossing was overduidelijk wat mcl toen gebruikte en nu niet meer mag.


Belangrijke toevoeging, door de "truc" in '25 te blijven toestaan en in '26 te verbieden konden andere teams er niet costcap aan spenderen zonder een enorme achterstand op te lopen in '26. Als je deze hypothese doortrekt en al dat gedoe rond RBR brakeducts einde seizoen in ogenschouw neemt kun je dus de lijn doortrekken en een reden vinden waarom het chassis van RBR nu achterblijft. Eeuwig zonde dat Max vorig jaar niet gewonnen heeft

Thermoelektrische koeling
Dit is geen koeling met vloeistof maar met vormveranderende materialen. Hoewel artikel 15.4.1 vormveranderende materialen niet toestaat met de uitzondering dat piëzo-elektrische materialen voor sensoren gebruikt mogen worden. De FIA zegt over piëzo-elektrisch elementen wanneer deze niet als sensor gebruikt wordt dan is het volgens artikel 15.4.1. illegaal.


Verder is het van mening als peltier-elementen voor koeling wordt gebruikt dit niet onder de technische voorschriften valt, dat het hier niet positief tegenover staat en het specifiek voor 2026 zal uitsluiten.

Het artikel staat met vol met uitleg en foto's daarom is het beter om het artikel zelf te lezen.

https://www.the-race.com/formula-1/revealed-five-wild-red-bull-theories-for-mclarens-tyre-tricks/

(kan het origineel niet meer vinden om naar te verwijzen. Maar bovenstaand komt uit een post van Chocoball)

[ Voor 74% gewijzigd door Lynx op 20-06-2026 22:45 ]


  • Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 18:03
Lynx schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:48:


Het artikel staat met vol met uitleg en foto's daarom is het beter om het artikel zelf te lezen.

https://www.the-race.com/...for-mclarens-tyre-tricks/
De link naar het artikel geeft "Forbidden" aan???

  • CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Ingelogd schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:53:
[...]

De link naar het artikel geeft "Forbidden" aan???
https://www.the-race.com/...for-mclarens-tyre-tricks/

Dat zal 'm zijn...

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Nog 3 races tot de zomerpauze, te beginnen in Oostenrijk.

[F1 2026] Race 8 GP van Oostenrijk

  • DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

McLaren en Red Bull gaan naar het ICA gerechtshof (van de FIA zelf) over de Monaco uitslag en de pitstraat straffen. McLaren lijkt het erom te gaan dat ze zich benadeeld voelen omdat ze de tijdstraffen wel hebben uitgediend. Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/

Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden. :D

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:09
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
Red Bull doet al 20+ jaar mee en komt er nu pas achter dat de uitslag nog dagen na de race kan veranderen?

Waarom tekenden ze dan nog protest aan tegen de straf van Hamilton Silverstone '21? Want ze vinden het toch maar gek dat een uitslag dagen later nog aangepast kan worden.
En het staat zelfs onder elk FIA document, dat er protest aangetekend kan worden. Maar Red Bull komt er nu pas achter dat dat invloed op de uitslag kan hebben?

Erg raar verhaal.

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Op dinsdag 23 juni kwam de World Motor Sport Council (WSMC) in Macau bijeen om verschillende beslissingen te formaliseren in de vertaling en samenvatting.
  • Zoals eerder bekend veranderen in de komende 2 jaar de prestatieverhoudingen tussen de verbrandingsmotor en het hybride deel. In 2028 wordt de verhouding uiteindelijk 60:40 in het voordeel van de verbrandingsmotor.
  • Doordat de brandstofdoorvoer verhoogd wordt en het volume van de brandstoftank gelijk blijft is nu ook in het reglement opgenomen dat er minder verkenningsronden richting de startopstelling zullen zijn en dat sommige races met een paar ronden ingekort zullen worden.
  • Ondanks dat er geen ervaring met de nieuwe wagens op een natte baan is zijn er toch maatregelen genomen om de veiligheid te verhogen. Zo is er besloten dat het vermogen niet mag worden verhoogd via de Boost mode tijdens regenraces. De Overtake mode wordt volledig gedeactiveerd wanneer het asfalt minder grip biedt door natte omstandigheden.
  • Ook bij extreem hoge temperaturen is een regelwijziging gedaan. Bij een hittealarm is het gebruik van koelvesten verplicht maar dit alarm kan nu afzonderlijk worden afgegeven worden voor sprint- en grand prix races. Voorheen gold dit alarm voor het hele wedstrijdweekend. Wel moet het alarm altijd 24 uur voor aanvang van de betreffende sessies afgegeven worden.
  • In 2027 zijn zoals ook al eerder gemeld geen 3 testdagen maar 4 testdagen afgesproken. Door de situatie in het Midden-Oosten is nog onduidelijk of dat volgend jaar weer in Bahrein zal zijn. Ook schijnt er naar alternatieven gekeken te worden.
  • Als laatste betreft het een wijziging bij een raceonderbreking. Voorheen moesten de wagens in zo'n geval altijd geparkeerd worden bij de zogenaamde rode vlag-lijn. Volgens de nieuwe regels heeft de wedstrijdleider nu meer vrijheid en flexibiliteit om, afhankelijk van de kenmerken van het circuit, de parkeerzone voor de wagens individueel te bepalen.
https://www.auto-motor-un...eue-formel-1-regeln-2026/

De regels over Boost en Overtake in natte omstandigheden heb ik al opgenomen in de topic start. Voor wie wil weten wat er nog in andere raceklassen aan beslissingen is geformaliseerd zoals het feit dat circuit Zandvoort is opgenomen in het Formule E kampioenschap kan dat hier teruglezen: https://www.fia.com/news/...pproved-world-motor-sport

  • himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
McLaren en Red Bull gaan naar het ICA gerechtshof (van de FIA zelf) over de Monaco uitslag en de pitstraat straffen. McLaren lijkt het erom te gaan dat ze zich benadeeld voelen omdat ze de tijdstraffen wel hebben uitgediend. Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/

Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden. :D
op veel fronten is dit seizoen het meest spraakmakende en bediscussieerde seizoen ooit(?) qua “reuring” en “buzz” op de socials en nieuws outlets, is er toch wel meer actie dan voorheen. Dat zal liberty(?) vast wel gechargeerd van zijn, de oorzaak/aanleiding daartoe is wat minder positief denk ik zo :+ maar misschien is dat wat men zoekt en wil bereiken.
offtopic:
De nba heeft ook een aardige transitie en herstructurering doorgaan. Puristen :r erop, “next gen” publiek vind geweldig. (“Vrij” lopen is voorheen een fout, nu: https://9gag.com/gag/apRO37D
* himlims_ Krijg video niet “embed”(?) “geëmbedded”(?) “ingesloten”(?) dus losse link

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
McLaren en Red Bull gaan naar het ICA gerechtshof (van de FIA zelf) over de Monaco uitslag en de pitstraat straffen. McLaren lijkt het erom te gaan dat ze zich benadeeld voelen omdat ze de tijdstraffen wel hebben uitgediend. Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/

Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden. :D
In ieder geval is deze persoon erg blij met de huidige uitslag. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/v0v61fm2mb9h1.jpeg

  • DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:29:
[...]

In ieder geval is deze persoon erg blij met de huidige uitslag. :)

[Afbeelding]
Nog wel. Stel je voor dat die nu weer afgepakt word. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 21:28
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:20:
[...]

Nog wel. Stel je voor dat die nu weer afgepakt word. :>
De wisseltrofee ;)

  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RobertMe schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:54:
[...]

Red Bull doet al 20+ jaar mee en komt er nu pas achter dat de uitslag nog dagen na de race kan veranderen?

Waarom tekenden ze dan nog protest aan tegen de straf van Hamilton Silverstone '21? Want ze vinden het toch maar gek dat een uitslag dagen later nog aangepast kan worden.
En het staat zelfs onder elk FIA document, dat er protest aangetekend kan worden. Maar Red Bull komt er nu pas achter dat dat invloed op de uitslag kan hebben?

Erg raar verhaal.
Nou, ik lees er niet in dat ze het maar stom vinden dat de raceuitslag nog na de wedstrijd aangepast kan worden hoor. Ik lees letterlijk "amid concerns over the sporting implications of the stewards' unprecedented decision" en da's veel breder dan dat. Het lijkt mij er om te gaan, dat de stewards dus blijkbaar een beslissing die meerdere (tientallen?) keren gemaakt is in de race, na de race slechts beperkt teruggedraaid wordt. En daar kun je best duidelijkheid over vragen lijkt me.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:40
naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Nou, ik lees er niet in dat ze het maar stom vinden dat de raceuitslag nog na de wedstrijd aangepast kan worden hoor. Ik lees letterlijk "amid concerns over the sporting implications of the stewards' unprecedented decision" en da's veel breder dan dat. Het lijkt mij er om te gaan, dat de stewards dus blijkbaar een beslissing die meerdere (tientallen?) keren gemaakt is in de race, na de race slechts beperkt teruggedraaid wordt. En daar kun je best duidelijkheid over vragen lijkt me.
Die nuance staat echter niet direct in de post waar op gereageerd wordt. Ik vind de discussie tussen de teams echter wel logisch. Aan de ene kant kan je zeggen, logisch dat de stewards het zo doen, want door geen protest aan te tekenen hebben RBR en MCL (en Mercedes) blijkbaar berust in de uitslag terwijl ze (verwacht ik) wisten van het protest van Alpine.

Aan de andere kant kan je zeggen, de Stewards constateren nu echteraf dat er een fout gemaakt waardoor je ook zou kunnen beargumenteren dat ze alles moeten ontwarren en misschien meer positie wisselingen moeten uitvoeren.

Denk echter wel dat de originele uitslag laten staan het minst bevredigend zal zijn voor de meeste partijen (anders dan Red Bull), immers je weet dat deze niet klopt en o.a. Gasly dus 'bestolen' is als je niets doet, wat niet goed voelt (in ieder geval voor mij als kijker). Maar ook de oplossing waarbij je alles moet aanpassen zal denk ik niet heel goed voelen, wat dat wordt een grote janboel.

Waardoor ik denk dat de oplossing waarbij Gasly zijn podium krijgt, maar er verder niet al te veel veranderd misschien wel de beste oplossing is. Al zal het nog steeds niet zaligmakend zijn en al helemaal niet alles goedmaken denk ik, immers een podium in Monaco is natuurlijk een van de meest speciale die je kan behalen, en Hadjar heeft nu die ervaring gehad, en niet Gasly. En voor Gasly zal het denk ik maar de vraag zijn of hij ooit nog weer een kans als deze krijgt in Monaco. Wel een troost voor Hadjer denk ik, daar toch gestaan te hebben, ook al raakt hij het officieel, in ieder geval voor nu, aan de tekentafel kwijt.

  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]


Die nuance staat echter niet direct in de post waar op gereageerd wordt.
Maar in de post waar op gereageerd wordt staat ook niet dat ze het gaat om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden. Er staat alleen "unprecedented decision". En het is een unprecedented decision om meerdere redenen. Sterker nog, dat de race-uitslag nog zo laat veranderd wordt is helemaal niet "unprecedented".

[ Voor 31% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2026 09:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:40
naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:50:

Maar in de post waar op gereageerd wordt staat ook niet dat ze het stom vinden dat de uitslag nog na de race aangepast wordt.
Dat 'stom' staat dan ook niet in de reactie van @RobertMe, dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Maar zijn reactie past prima bij deze quote uit de voorgaande post die enkel aangeeft:
Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.

  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
[...]


Dat 'stom' staat dan ook niet in de reactie van @RobertMe, dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Maar zijn reactie past prima bij deze quote uit de voorgaande post die enkel aangeeft:


[...]
(ik had m'n post al aangepast maar voor de helderheid: ) De race-uitslag zo laat aanpassen is geen "unprecedented decision" en dat is wel de reden die genoemd wordt voor het bezwaar van redbull in het artikel. Oftewel: Ik weet niet waar opeens vandaan komt dat het redbull zou gaan om het (zo laat) aanpassen van de race-uitslag.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2026 09:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:40
naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:56:
[...]

(ik had m'n post al aangepast maar voor de helderheid: ) De race-uitslag zo laat aanpassen is geen "unprecedented decision" en dat is wel de reden die genoemd wordt voor het bezwaar van redbull in het artikel. Oftewel: Ik weet niet waar opeens vandaan komt dat het redbull zou gaan om het (zo laat) aanpassen van de race-uitslag.
Maar dat dus wat ik bedoelde, de quote uit de post waarop gereageerd wordt, geeft eigenlijk wat anders aan dan het artikel dat jij aanhaalt. Daarom zei ik dus dat de nuance die jij maakte niet in de post staat waarmee de discussie startte, en dat daarom diue reactie op die post niet vreemd is.

Dat laatste staat in deze post (als je de link niet volgt voor de nuance) DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2026"

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-06-2026 10:01 ]


  • naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]


Maar dat dus wat ik bedoelde, de quote uit de post waarop gereageerd wordt, geeft eigenlijk wat anders aan dan het artikel dat jij aanhaalt. Daarom zei ik dus dat de nuance die jij maakte niet in de post staat waarmee de discussie startte, en dat daarom diue reactie op die post niet vreemd is.
8)7 Wat een meta-discussie :F maar als er niet in het artikel staat dat het gaat om het (zo laat) aanpassen van de race-uitslag, dan is het toch bijzonder om te discussieren (naar aanleiding van dat artikeln) over dat Redbull beter zou moeten weten omdat ze genoeg ervaring heeft om te weten dat de race-uitslag nog aangepast kan worden :? :? :? :? :?

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2026 11:38 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht


  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]


Die nuance staat echter niet direct in de post waar op gereageerd wordt. Ik vind de discussie tussen de teams echter wel logisch. Aan de ene kant kan je zeggen, logisch dat de stewards het zo doen, want door geen protest aan te tekenen hebben RBR en MCL (en Mercedes) blijkbaar berust in de uitslag terwijl ze (verwacht ik) wisten van het protest van Alpine.

Aan de andere kant kan je zeggen, de Stewards constateren nu echteraf dat er een fout gemaakt waardoor je ook zou kunnen beargumenteren dat ze alles moeten ontwarren en misschien meer positie wisselingen moeten uitvoeren.

Denk echter wel dat de originele uitslag laten staan het minst bevredigend zal zijn voor de meeste partijen (anders dan Red Bull), immers je weet dat deze niet klopt en o.a. Gasly dus 'bestolen' is als je niets doet, wat niet goed voelt (in ieder geval voor mij als kijker). Maar ook de oplossing waarbij je alles moet aanpassen zal denk ik niet heel goed voelen, wat dat wordt een grote janboel.

Waardoor ik denk dat de oplossing waarbij Gasly zijn podium krijgt, maar er verder niet al te veel veranderd misschien wel de beste oplossing is. Al zal het nog steeds niet zaligmakend zijn en al helemaal niet alles goedmaken denk ik, immers een podium in Monaco is natuurlijk een van de meest speciale die je kan behalen, en Hadjar heeft nu die ervaring gehad, en niet Gasly. En voor Gasly zal het denk ik maar de vraag zijn of hij ooit nog weer een kans als deze krijgt in Monaco. Wel een troost voor Hadjer denk ik, daar toch gestaan te hebben, ook al raakt hij het officieel, in ieder geval voor nu, aan de tekentafel kwijt.
RBR tekent toch juist wel protest aan? Die hebben geen tijdstraf gekregen voor pitlane speeding, maar kunnen natuurlijk pas protest hebben aagetekend nadat die van Gasly was terug gedraaid. En daarom dus nu dat protest. Waarvoor had RBR direct na de race in protest moeten gaan dan? Want Hadjar stond op dat moment gewoon derde en had verder geen pitlane speeding penalty gehad.

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:40
Shinji schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:28:
[...]

RBR tekent toch juist wel protest aan? Die hebben geen tijdstraf gekregen voor pitlane speeding, maar kunnen natuurlijk pas protest hebben aagetekend nadat die van Gasly was terug gedraaid. En daarom dus nu dat protest. Waarvoor het RBR direct na de race in protest moeten gaan dan? Want Hadjar stond op dat moment gewoon derde en had verder geen pitlane speeding penalty gehad.
Dat heb ik inderdaad wat ongelukkig verwoord, van RBR is dat inderdaad logisch dat ze initieel berusten in de uitslag en pas in gang schieten nadat de uitslag aangepast is.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Nog een paar races (tot de zomerstop) en dan mag Max weg bij Red Bull als hij dat zou willen. Hoewel Red Bull nu de sterkste motor heeft blijft de auto achter. Dit weekend groot updatepakket dus belangrijk weekend voor Red Bull.

Ben benieuwd wat Max gaat doen.

It’s the economy, stupid!


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html

[ Voor 17% gewijzigd door Chocoball op 25-06-2026 18:08 ]


  • nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:58
Chocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:07:
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html
Dit is corruptie van de bovenste plank. Welk argument zou je hebben om dit te schrappen? Voor zo'n beetje elke internationale organisatie is het verstandig om na verloop van tijd de leiding te laten rouleren.

Maar goed, met geld is veel te koop ... (o.a. stemmen in zo'n organisatie, zie ook de FIFA) ....

Money talks ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"


  • Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Chocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:07:
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.

https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html
Dictatuur 101. Welkom Kim Jong Sulayem |:(

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Ook Chief engineer Paul Monaghan schijnt te gaan vertrekken bij Red Bull Racing en richting het team van Cadillac te gaan.

  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
dawg schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:15:
Nog een paar races (tot de zomerstop) en dan mag Max weg bij Red Bull als hij dat zou willen. Hoewel Red Bull nu de sterkste motor heeft blijft de auto achter. Dit weekend groot updatepakket dus belangrijk weekend voor Red Bull.

Ben benieuwd wat Max gaat doen.
Het gerucht gaat dat het nieuwe pakket ook het obesitas probleem van de RBR aanpakt en dat deze nu strak afgetraind het weekend in kan gaan. Als ik het goed heb zou de auto nu dus 12 kilo lichter zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:42
Chocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:07:
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.
Wie zitten er eigenlijk in die WMSC?
The WMSC is made up of the FIA President, FIA Deputy President for Sport, 7 Vice-Presidents, 14 titular members and 5 members by right. All, with the exception of the FIA President and members by right, must represent a National Sporting Authority (ASN) with at least one event entered on the International Sporting Calendar, and be of different nationalities.
https://www.fia.com/world-motor-sport-council

De 2 meest bekende namen in deze council:
Fabiana ECCLESTONE (BRA)
Stefano DOMENICALI (ITA)
https://www.fia.com/sites..._members_12.12.2025_0.pdf

  • d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:33
Toekomst blijft onduidelijk voor Max Verstappen


Voor het derde seizoen op rij wordt volop gespeculeerd over de toekomst van Max Verstappen.
Ondanks zijn contract tot en met 2028 bij Red Bull weigert hij voorlopig te bevestigen dat hij ook volgend seizoen voor het team rijdt.

Prestatieclausule speelt belangrijke rol
Volgens eerder uitgelekte informatie bevat Verstappens contract een prestatieclausule.
Als hij tijdens de zomerstop lager staat dan de tweede plaats in het kampioenschap, kan hij na dit seizoen vertrekken.
Daarnaast zou hij zelfs pas later in het seizoen officieel hoeven aan te geven of hij van die clausule gebruikmaakt.

Red Bull wil Verstappen koste wat kost behouden
Red Bull-topman Oliver Mintzlaff blijft ervan overtuigd dat Verstappen zijn carrière bij Red Bull zal afmaken.
Volgens hem biedt Red Bull het complete plaatje:
- competitieve Formule 1-auto
- eigen motorproject
- veel vrijheid buiten het racen
- ruimte voor nevenactiviteiten

Top van Red Bull aanwezig in Oostenrijk
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk zijn onder anderen aanwezig:
- Oliver Mintzlaff
- Mark Mateschitz
- Chalerm Yoovidhya

Daarmee onderstreept Red Bull het belang van het thuisweekend én de toekomst van Verstappen.

Situatie anders dan vorig jaar
Vorig jaar maakte Verstappen vlak voor de zomerstop bekend dat hij bij Red Bull zou blijven.
Dit jaar is de situatie anders, omdat de prestatieclausule waarschijnlijk wél geactiveerd kan worden.

Manager Raymond Vermeulen: voorkeur ligt bij Red Bull
Vermeulen benadrukt dat het uitgangspunt nog altijd is om samen met Red Bull door te gaan.
"Ons doel is om dit avontuur samen met Red Bull af te maken."

Red Bull en Verstappen passen bij elkaar
Volgens Vermeulen sluiten de cultuur en mentaliteit van Red Bull perfect aan bij die van Verstappen.
Loyaliteit is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de samenwerking.

Competitief pakket is absolute voorwaarde
Vermeulen maakt duidelijk dat er één belangrijke voorwaarde is:
Red Bull moet een auto leveren waarmee Verstappen kan meedoen om overwinningen en titels.

"Max is niet geboren voor het middenveld"
Vermeulen verwoordde het krachtig:
"Uiteindelijk is Max niet geboren om mee te doen in het middenveld."
Daarmee benadrukt hij dat sportieve prestaties belangrijker zijn dan contracten of geld.

Eigen Red Bull-motor verrast positief
Vooraf werd verwacht dat de nieuwe Red Bull Powertrains-motor mogelijk een zwakke plek zou zijn.
Volgens Vermeulen blijkt juist de krachtbron verrassend competitief te zijn.

Probleem ligt bij de auto
De basis van de motor klopt volgens het Verstappen-kamp.
De grootste winst moet nu komen uit de ontwikkeling van het chassis en de aerodynamica.

Gigantische update in Oostenrijk
Red Bull introduceert tijdens het raceweekend in Oostenrijk een omvangrijk updatepakket.
Binnen het team leeft de hoop dat hiermee een groot deel van de achterstand wordt weggewerkt.

Resultaten moeten snel verbeteren
Vermeulen erkent dat Red Bull momenteel niet staat waar het hoort.
Verstappen bezet slechts de zevende plaats in het wereldkampioenschap.

Slechtste kwalificatiereeks sinds Red Bull-debuut
Na zeven kwalificaties bedraagt Verstappens gemiddelde startpositie 7,7.
Dat is zijn slechtste gemiddelde sinds hij in 2016 overstapte naar Red Bull.
Alleen in zijn Toro Rosso-seizoen van 2015 presteerde hij minder.

Focus volledig op prestaties
Volgens Vermeulen draait momenteel alles om de ontwikkeling van de auto.
Pas wanneer duidelijk is hoe competitief Red Bull daadwerkelijk wordt, zullen verdere beslissingen volgen.

Daarom geen duidelijk antwoord over 2027
Verstappen wil zich niet vastleggen zolang nog niet duidelijk is hoe competitief Red Bull de komende maanden zal zijn.
Het huidige contract en de gemaakte afspraken bieden daarvoor ruimte.

Mercedes blijft genoemd worden
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft al jarenlang interesse in Verstappen.
Toch is het nog onduidelijk of daar daadwerkelijk een zitje beschikbaar komt.

George Russell verwacht te blijven
Russell verklaarde in Oostenrijk dat hij ervan overtuigd is ook volgend jaar voor Mercedes te rijden.
Daarmee lijkt een overstap naar Mercedes minder vanzelfsprekend dan eerder gedacht.

McLaren wordt steeds serieuzer genoemd
McLaren lijkt momenteel de meest realistische alternatieve bestemming.
Zak Brown is al langer gecharmeerd van Verstappen.

Contract Oscar Piastri biedt mogelijkheden
Het contract van Oscar Piastri bevat clausules waardoor hij mogelijk al na dit seizoen kan vertrekken.
Daardoor zou theoretisch ruimte kunnen ontstaan voor Verstappen.

Spanningen rond management Piastri
Daarnaast zou de relatie tussen Piastri's manager Mark Webber en de McLaren-leiding zijn verslechterd.
Ook dat voedt de speculaties over mogelijke veranderingen.

Lambiase vertrekt naar McLaren
Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase maakt vanaf 2028 de overstap naar McLaren.
uiteraard zal McLaren toejuichen als Verstappen uiteindelijk dezelfde keuze maakt.

Vermeulen gaat niet in op speculaties
Op vragen over Mercedes of McLaren wil Vermeulen niet reageren.
Volgens hem zijn dergelijke scenario's momenteel niet relevant.

Geen beslissing onder tijdsdruk
Vermeulen benadrukt dat Verstappen zich niet laat opjagen.
Eerst wil hij zien hoe de prestaties van de vernieuwde Red Bull zich ontwikkelen.

Loyaliteit blijft uitgangspunt
Tot slot onderstreept Vermeulen dat loyaliteit altijd de basis is geweest tussen Verstappen en Red Bull.
Alle eerdere contractverlengingen zijn volgens hem zorgvuldig en in goed overleg tot stand gekomen.

via
De Telegraaf

[ Voor 29% gewijzigd door d-vine op 27-06-2026 08:16 ]


  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:01
d-vine schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:10:
Toekomst blijft onduidelijk voor Max Verstappen

Voor het derde seizoen op rij wordt volop gespeculeerd over de toekomst van Max Verstappen.
Ondanks zijn contract tot en met 2028 bij Red Bull weigert hij voorlopig te bevestigen dat hij ook volgend seizoen voor het team rijdt.
Dank voor het doorplaatsen. Van mij mag het een veel kortere samenvatting zijn met een linkje naar het artikel. Dat artikel leest prettiger dan al deze tussenkopjes met daaronder steeds 1-2 regels. En artikel uit Telegraaf hoeft bijvoorbeeld niet vertaald te worden zoals artikelen uit AMuS.

  • new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:41
Ik denk dat iemand zijn AI prompt moet aanpassen inderdaad.

  • d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:33
Toke_gt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Dank voor het doorplaatsen. Van mij mag het een veel kortere samenvatting zijn met een linkje naar het artikel. Dat artikel leest prettiger dan al deze tussenkopjes met daaronder steeds 1-2 regels. En artikel uit Telegraaf hoeft bijvoorbeeld niet vertaald te worden zoals artikelen uit AMuS.
Ik doe de Telegraaf alleen uitgebreid als het ook een lang artikel is en veel zaken dekt zoals de vele speculaties en geruchten van de laatste tijd.
Erik zit nu eenmaal dicht bij de bron
Dit is een premium artikel die niet iedereen kan lezen.

Normaal zijn ze korter van me maak je geen zorgen ;)

  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:01
d-vine schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:45:
[...]


Ik doe de Telegraaf alleen uitgebreid als het ook een lang artikel is en veel zaken dekt zoals de vele speculaties en geruchten van de laatste tijd.
Erik zit nu eenmaal dicht bij de bron
Dit is een premium artikel die niet iedereen kan lezen.

Normaal zijn ze korter van me maak je geen zorgen ;)
Ik kan dit gewoon lezen bij Telegraaf, zonder abo. Maar het gaat me meer om de vele tussenkopjes en kleine stukjes tekst eronder. Dat leest totaal niet prettig en komt ook niet overeen met het artikel zelf.

  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:39
Toke_gt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Ik kan dit gewoon lezen bij Telegraaf, zonder abo. Maar het gaat me meer om de vele tussenkopjes en kleine stukjes tekst eronder. Dat leest totaal niet prettig en komt ook niet overeen met het artikel zelf.
Ik kan het niet lezen, ook zonder abo. Dus uitgebreider is fijn. De stijl zeg ik verder niks over.

  • d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:33
Toke_gt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Ik kan dit gewoon lezen bij Telegraaf, zonder abo. Maar het gaat me meer om de vele tussenkopjes en kleine stukjes tekst eronder. Dat leest totaal niet prettig en komt ook niet overeen met het artikel zelf.
Het is ook geen 1 op 1 kopie, maar samenvatting in list code beknopt of uitgegroeid
Het zijn er nu wat meer door de lengte van het stuk.
Voor de een prettig ander niet, zal kijken voor een volgende met vormgeving mits meerdere het vervelend vinden.

  • Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

d-vine schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:10:
Toekomst blijft onduidelijk voor Max Verstappen


Voor het derde seizoen op rij wordt volop gespeculeerd over de toekomst van Max Verstappen.
Ondanks zijn contract tot en met 2028 bij Red Bull weigert hij voorlopig te bevestigen dat hij ook volgend seizoen voor het team rijdt.

Prestatieclausule speelt belangrijke rol
Volgens eerder uitgelekte informatie bevat Verstappens contract een prestatieclausule.
Als hij tijdens de zomerstop lager staat dan de tweede plaats in het kampioenschap, kan hij na dit seizoen vertrekken.
Daarnaast zou hij zelfs pas later in het seizoen officieel hoeven aan te geven of hij van die clausule gebruikmaakt.

Red Bull wil Verstappen koste wat kost behouden
Red Bull-topman Oliver Mintzlaff blijft ervan overtuigd dat Verstappen zijn carrière bij Red Bull zal afmaken.
Volgens hem biedt Red Bull het complete plaatje:
- competitieve Formule 1-auto
- eigen motorproject
- veel vrijheid buiten het racen
- ruimte voor nevenactiviteiten

Top van Red Bull aanwezig in Oostenrijk
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk zijn onder anderen aanwezig:
- Oliver Mintzlaff
- Mark Mateschitz
- Chalerm Yoovidhya

Daarmee onderstreept Red Bull het belang van het thuisweekend én de toekomst van Verstappen.

Situatie anders dan vorig jaar
Vorig jaar maakte Verstappen vlak voor de zomerstop bekend dat hij bij Red Bull zou blijven.
Dit jaar is de situatie anders, omdat de prestatieclausule waarschijnlijk wél geactiveerd kan worden.

Manager Raymond Vermeulen: voorkeur ligt bij Red Bull
Vermeulen benadrukt dat het uitgangspunt nog altijd is om samen met Red Bull door te gaan.
"Ons doel is om dit avontuur samen met Red Bull af te maken."

Red Bull en Verstappen passen bij elkaar
Volgens Vermeulen sluiten de cultuur en mentaliteit van Red Bull perfect aan bij die van Verstappen.
Loyaliteit is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de samenwerking.

Competitief pakket is absolute voorwaarde
Vermeulen maakt duidelijk dat er één belangrijke voorwaarde is:
Red Bull moet een auto leveren waarmee Verstappen kan meedoen om overwinningen en titels.

"Max is niet geboren voor het middenveld"
Vermeulen verwoordde het krachtig:
"Uiteindelijk is Max niet geboren om mee te doen in het middenveld."
Daarmee benadrukt hij dat sportieve prestaties belangrijker zijn dan contracten of geld.

Eigen Red Bull-motor verrast positief
Vooraf werd verwacht dat de nieuwe Red Bull Powertrains-motor mogelijk een zwakke plek zou zijn.
Volgens Vermeulen blijkt juist de krachtbron verrassend competitief te zijn.

Probleem ligt bij de auto
De basis van de motor klopt volgens het Verstappen-kamp.
De grootste winst moet nu komen uit de ontwikkeling van het chassis en de aerodynamica.

Gigantische update in Oostenrijk
Red Bull introduceert tijdens het raceweekend in Oostenrijk een omvangrijk updatepakket.
Binnen het team leeft de hoop dat hiermee een groot deel van de achterstand wordt weggewerkt.

Resultaten moeten snel verbeteren
Vermeulen erkent dat Red Bull momenteel niet staat waar het hoort.
Verstappen bezet slechts de zevende plaats in het wereldkampioenschap.

Slechtste kwalificatiereeks sinds Red Bull-debuut
Na zeven kwalificaties bedraagt Verstappens gemiddelde startpositie 7,7.
Dat is zijn slechtste gemiddelde sinds hij in 2016 overstapte naar Red Bull.
Alleen in zijn Toro Rosso-seizoen van 2015 presteerde hij minder.

Focus volledig op prestaties
Volgens Vermeulen draait momenteel alles om de ontwikkeling van de auto.
Pas wanneer duidelijk is hoe competitief Red Bull daadwerkelijk wordt, zullen verdere beslissingen volgen.

Daarom geen duidelijk antwoord over 2027
Verstappen wil zich niet vastleggen zolang nog niet duidelijk is hoe competitief Red Bull de komende maanden zal zijn.
Het huidige contract en de gemaakte afspraken bieden daarvoor ruimte.

Mercedes blijft genoemd worden
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft al jarenlang interesse in Verstappen.
Toch is het nog onduidelijk of daar daadwerkelijk een zitje beschikbaar komt.

George Russell verwacht te blijven
Russell verklaarde in Oostenrijk dat hij ervan overtuigd is ook volgend jaar voor Mercedes te rijden.
Daarmee lijkt een overstap naar Mercedes minder vanzelfsprekend dan eerder gedacht.

McLaren wordt steeds serieuzer genoemd
McLaren lijkt momenteel de meest realistische alternatieve bestemming.
Zak Brown is al langer gecharmeerd van Verstappen.

Contract Oscar Piastri biedt mogelijkheden
Het contract van Oscar Piastri bevat clausules waardoor hij mogelijk al na dit seizoen kan vertrekken.
Daardoor zou theoretisch ruimte kunnen ontstaan voor Verstappen.

Spanningen rond management Piastri
Daarnaast zou de relatie tussen Piastri's manager Mark Webber en de McLaren-leiding zijn verslechterd.
Ook dat voedt de speculaties over mogelijke veranderingen.

Lambiase vertrekt naar McLaren
Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase maakt vanaf 2028 de overstap naar McLaren.
uiteraard zal McLaren toejuichen als Verstappen uiteindelijk dezelfde keuze maakt.

Vermeulen gaat niet in op speculaties
Op vragen over Mercedes of McLaren wil Vermeulen niet reageren.
Volgens hem zijn dergelijke scenario's momenteel niet relevant.

Geen beslissing onder tijdsdruk
Vermeulen benadrukt dat Verstappen zich niet laat opjagen.
Eerst wil hij zien hoe de prestaties van de vernieuwde Red Bull zich ontwikkelen.

Loyaliteit blijft uitgangspunt
Tot slot onderstreept Vermeulen dat loyaliteit altijd de basis is geweest tussen Verstappen en Red Bull.
Alle eerdere contractverlengingen zijn volgens hem zorgvuldig en in goed overleg tot stand gekomen.

via
De Telegraaf
Dank, prima samengevat. Stijl ook goed genoeg. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
d-vine schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:55:
[...]


Het is ook geen 1 op 1 kopie, maak samenvatting in list code beknopt of uitgegroeid
Het zijn er nu wat meer door de lengte van het stuk.
Voor de een prettig ander niet, zal kijken voor een volgende met vormgeving mits meerdere het vervelend vinden.
offtopic:
Ik zeg vooral doorgaan. Ook ik kreeg wel eens reacties dat ze soms erg lang zijn voor een samenvatting, en als ik een keer korter schreef was het ook niet naar wens. Soms kan ik dingen niet weglaten omdat dan misschien de context ontbreek, zo heeft AMuS wel eens de neiging een constatering te benoemen zonder enige toelichting verder. Door te blijven proberen en de terugkoppeling die je ontvangt ontwikkel je uiteindelijk een stijl die past, dat had ik ook in de dagen dat ik nog reviews schreef op Tweakers.

  • Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:37
Toke_gt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Ik kan dit gewoon lezen bij Telegraaf, zonder abo. Maar het gaat me meer om de vele tussenkopjes en kleine stukjes tekst eronder. Dat leest totaal niet prettig en komt ook niet overeen met het artikel zelf.
Leest voor jou niet prettig, ik vond het prima. Bedankt @d-vine :)

Gamertag: FinrazielNL


  • wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:45
d-vine schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:45:
[...]


Ik doe de Telegraaf alleen uitgebreid als het ook een lang artikel is en veel zaken dekt zoals de vele speculaties en geruchten van de laatste tijd.
Erik zit nu eenmaal dicht bij de bron
Dit is een premium artikel die niet iedereen kan lezen.

Normaal zijn ze korter van me maak je geen zorgen ;)
Dit is ook nergens voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-06-2026 14:25 ]


  • himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

knip
offtopic:
kunt van Telegraaf vinden wat je vind, qua onderzoek laat soms te wensen over en gestuurd of gekeurd, maar er zit vaak meer kwaliteit en waarheid in dan bij de gemiddelde f1 blog/vlog kanaal :X waarbij factcheck onbekend is

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-06-2026 14:25 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards


  • d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:33
Het gaat om Erik die een goede bron is niet om de Telegraaf.
Lees verder nog een keer je eigen reactie terug met dit taalgebruik

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-06-2026 14:26 ]


  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik ben erg blij juist met jullie samenvattingen, @Chocoball & @d-vine. Al het interessante nieuws gewoon hier op T.net. Veel dank heren! :)

It’s the economy, stupid!


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
@d-vine Gewoon doorgaan, ik lees het graag 🙂

  • himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dawg schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:38:
Ik ben erg blij juist met jullie samenvattingen, @Chocoball & @d-vine. Al het interessante nieuws gewoon hier op T.net. Veel dank heren! :)
Ditto, vooral van de Duitse / Spaanse bronnen, komt soms interessant nieuws. nieuws outlet die niet genoemd mag worden heeft stiekem aardig wat “experts” van de zijlijn, of oud coureurs of andere specialisten uit de automotive.

Hoe dan ook, formule 1 media en tegenwoordig de socials, is altijd een circus geweest! Pitspoezen, dikke horloges, playboy coureurs, jetset lifestyle, etc etc. Dat is “interessant” voor de normale sterveling. En als er niets interessant is, dan maken zij het wel :+

Het is een groot marketing systeem, waarbij vele belangen, bakken vermogen, macht en politiek een belangrijke rol spelen. Gooi daar een vleugje reuring en drama overheen, heb je zowaar een eigen “media-sub-branche” gecreëerd. En wij maar klikken en like. :X

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:38:
Ik ben erg blij juist met jullie samenvattingen, @Chocoball & @d-vine. Al het interessante nieuws gewoon hier op T.net. Veel dank heren! :)
Dit inderdaad!
Ik heb geen zin om door te moeten klikken naar een externe link waar ik plat gebombardeerd wordt met een cookiewal en spam reclames. Sites als Telegraaf, Motosport.com, Formule1.nl etc zijn echt verschrikkelijke spam sites.
Ik vind het echt goud dat @Chocoball en @d-vine en anderen zulke berichten overnemen en hier plaatsen. Scheelt mij weer gedoe op andere sites.

Qua schrijfstijl is natuurlijk een kwestie van smaak daar kan je het als schrijver volgens mij nooit goed doen.

*sowieso


  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:01
DonJunior schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Dit inderdaad!
Ik heb geen zin om door te moeten klikken naar een externe link waar ik plat gebombardeerd wordt met een cookiewal en spam reclames. Sites als Telegraaf, Motosport.com, Formule1.nl etc zijn echt verschrikkelijke spam sites.
Ik vind het echt goud dat @Chocoball en @d-vine en anderen zulke berichten overnemen en hier plaatsen. Scheelt mij weer gedoe op andere sites.

Qua schrijfstijl is natuurlijk een kwestie van smaak daar kan je het als schrijver volgens mij nooit goed doen.
Even voor de duidelijkheid: ik ben ook blij met signaleringen en samenvattingen van @Chocoball en @d-vine , daarover geen misverstand. Laten we het erop houden dat de smaken over schrijfstijl verschillen.

  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25
Op 25 juni jl. bracht de FIA sectie C uit oftewel het technisch reglement voor 2027 uit. Het document beslaat 278 pagina's maar wat zijn de belangrijkste punten in de vertaling en samenvatting?
  • De nieuwe regels richten zich vooral op de aandrijflijn. Onder druk heeft de FIA ​​besloten om het vermogen van de verbrandingsmotor te verhogen om zo het lift-and-coast effect tijdens de kwalificatie te verminderen. In tegenstelling tot eerdere discussie wordt het elektrische vermogen niet verlaagd maar juist verhoogd.
  • Om dat te bereiken wordt de maximale energiestroom van de brandstof van de verbrandingsmotor verhoogd van 3.000 naar 3.150 MJ/u (megajoule per uur). Tegelijkertijd neemt het maximaal toegestane elektrische vermogen van de ERS-K toe van 350 kW naar 375 kW. Ook laten ​​de regels een hogere turbodruk toe van maximaal 5,0 barA, wat de verbrandingsmotor extra stuwkracht moet geven.
  • Een andere belangrijke wijziging is op het gebied van vermogensafgifte. In plaats van een lineaire afgifte, wordt het straks een complex en snelheidsafhankelijk profiel. De Overtake mode wat nu een puur energiebesparende oefening is geeft de coureurs straks een tactisch wapen in handen tijdens duels (hopelijk krijgt dit nog meer uitleg red.). Daarnaast wordt de bruikbare energie van de accu per ronde verhoogd, nu hebben de accu's een capaciteit van 4,0 megajoule en dat wordt verhoogd naar 4,5 megajoule.
  • Niet is er alleen naar de motoren gekeken ook worden er regels over aerodynamica, veiligheid en gewicht verder aangescherpt. Op het gebied van aerodynamica wordt de complexiteit van de onderkant van de auto verminderd en met name bij de voorrand (leading edge device). Er worden nu slechts 3 aerodynamische secties voorgeschreven in plaats van 5. Om de legaliteit van de plank te verbeteren zijn de regels over materiaalspecificaties aangepast. Ook gelden er straks gedetailleerde, geometrische specificaties voor de uitlaatpijp, zaken als wanddikte en doorsnede zijn nu vastgelegd. Verder past de FIA ​bij sommige aerodynamische flexibiliteitstests de belasting aan om ze zo op de nieuwe voertuigconcepten af te stemmen.
  • Op het gebied van veiligheid wordt de doorlooptijd voor veel statische belastingtests van de monocoque (survival cell) ​​verkort van 30 naar slechts 5 seconden. Voor meer realisme bij de crashtest, moeten teams de monocoque straks uitrusten met 12 kg ballast om het gewicht van de coureur te simuleren bij een dynamische frontale botstest. Verder om de gewichtsverschillen tussen coureurs te compenseren komt er een minimale massa voor coureurs inclusief ballast, deze is vastgesteld op 82 kg.
  • De aanpassingen voor 2027 moeten zorgen voor een beter uitgebalanceerd pakket. Hoewel de verbeterde prestaties van de verbrandingsmotor en het hybridesysteem bedoeld zijn om meer spanning op het circuit te bieden, zorgen de nauwkeurigere aerodynamische specificaties en vereenvoudigingen bij de veiligheidstests voor meer stabiliteit en duidelijkheid bij de ingenieurs.
https://www.auto-motor-un...fia-technik-details-2027/
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken