PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Buiten je bubbel zijn er toch juist heel veel mensen tevreden?streamnl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:44:
Waar ik ook benieuwd naar ben…
Is er iemand die oprecht de veranderingen goed vindt? Zo ja. Want dan? Ik ben oprecht nieuwsgierig naar die mening.
(Bedankt alvast)
Neem Leclerc en Hamilton die 20 ronden lang wheel-to-wheel konden vechten. Natuurlijk zijn er mensen die liever hadden dat iemand hem er met DRS naast zet, dan de ander wijd drukt en dan in de volgende DRS-zone vertrekt, maar ik denk dat de meeste mensen dit anders toch wel heel mooi vonden.
2022 Verstappen en Leclerc was maar een paar DRS-inhaalacties en wat remacties voor DRS-detectiepunten en toch vinden mensen dat een toppunt van de vorige generatie. Maar 2026 Hamilton en Leclerc was nu wel even wat spannender en tactischer en ging langer door.
Naast DRS-inhaalraces vs. wheel-to-wheel vechten heb je nu ook divebombs vs. harder uit bochten accelereren. De oude garde zal divebombs missen terwijl een groot deel van de huidige kijkers het tactische inzicht en hard accelereren weer waardeert.
Het is gewoon anders. Maar doen alsof iedereen het niks vindt slaat helemaal nergens op. Een groot percentage is gewoon heel positief. Voorheen had je de snelle auto, wachtte je op DRS en vloog je er voorbij. En nu kan je zowel aanvallen als verdedigen, ongeacht waar je rijdt. Neem Hamilton vs. Leclerc weer: afwachten en dan opladen op het eerste rechte stuk om vervolgens de energie te gebruiken in bocht 2-3. Het is alleen wel even wat lastiger om te volgen.
Helpt ook gewoon niet dat de regie ruk is, de gewenste graphics vaak ontbreken, het geluid van de motoren dit jaar m.i. dramatisch slecht is en dat Max Verstappen niet voor de winsten meedoet. En de veranderingen zijn nog niet perfect. Maar de veranderingen lijken vooralsnog voor het grootste deel van de kijkers wel positief uit te pakken. We zijn gewoon nog lang niet klaar, dus ik hoop dat de oudere/roestigere fans ook wat meer worden meegenomen, maar op een gegeven moment denk ik ook wel dat het een keer prima is en dat de altijd maar zeurende kijker ook gewoon een keer opzij mag worden gezet. Als je in 2026 nog verwacht dat men stopt met hybride en dat allerlei autofabrikanten staan te springen om V10-V12 te gaan leveren, dan wordt het gewoon tijd voor een reservering in het bejaardentehuis en een abonnementje op WEC/GT3
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
En de tijden in duizendste zijn ook wegJoris748 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:38:
[...]
Het is ook tekenend hoe de F1 in beeld wordt gebracht. Onboards worden weggeschakeld voor de remzone, voordat ze energie gaan harvesten. (Top)snelheden worden niet weergegeven op momenten dat ze harvesten. En batterijpercentage komt amper in beeld. Alles om te verbloemen hoe slecht de reglementen uitwerken. Vooral racefans worden teleurgesteld. Die zitten niet te wachten op WWF-achtige kunstmatige shows.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Grootste issue wat ik heb met deze motoren is dat de ICE enkel 500pk levert, de batterij boost dat vermogen (soms) naar 1000pk. In de decennia hiervoor heeft het vermogen altijd tussen de 800 en 900pk (en zelfs iets hoger bij de V10) gelegen zonder hybride boost. Zelfs de vorige generatie V6T 1.6L hadden uit zichzelf al rond de 800pk in het begin en waarschijnlijk meer dan 900pk in de laatste jaren, daar kwam nog 160pk bij vanuit het hybride systeem. Die 160pk was vervelend om te verliezen, maar geen ramp omdat je alsnog genoeg vermogen beschikbaar had om te verdedigen of aan te vallen.Mog schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Ik zie vooral de potentie van dit nieuwe tijdperk. Er zijn dingen die nog verfijnd moeten worden, zoals de energiebalans en de snelheidsverschillen tussen auto’s met en zonder stroom. Dat zijn legitieme punten. Maar ik zie dat niet als bewijs dat deze regels fundamenteel kapot zijn, het zijn kalibratieproblemen.
In tegenstelling tot wat velen hier beweren heeft F1 maar weinig te maken met pure snelheid. F1 is optimalisatie binnen vastgestelde kaders. Wie het energiemanagement het slimst beheerst is gewoon de beste coureur op dat moment, net zoals degene die vroeger het best met zijn banden omging.
Dat we nu met 50/50 hybride motoren rijden is volstrekt logisch. De formule verandert elke era. Dat is niet het verraad van de sport. Dat is de sport.
Ik ben geen pro maar rij soms m'n rondjes op de Nordschleife en als ik verkeerd schakel of te laat en er ontstaat turbolag (en het vermogen valt zwaar terug), dan vind ik dat persoonlijk echt vreselijk (en stom van mijzelf
Moet je voorstellen dat je vorig jaar als coureur met nagenoeg constant 1000pk onder je voet reed en nu verdwijnt er vaak ineens 500pk en moet je weer wachten tot je voldoende batterij hebt om weer even 1000pk te krijgen... lijkt mij echt waardeloos als coureur zijnde.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Niet iets zeggen wat niet waar is. Je hebt me dat niet horen zeggen.Ample Energy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Het is gewoon anders. Maar doen alsof iedereen het niks vindt slaat helemaal nergens op.
Ik lees hier vooral alleen negatieve berichten over de nieuwe situatie. De berichten die wel positief zijn, heb ik of niet gezien of ze zijn er niet.
Dus ik was benieuwd.
Ikzelf zit in tweestrijd en wacht nog even af welke kant ze precies op gaan.
Ik zie ook de potentie, maar dan moet het mogelijk zijn om met normaal racen de batterijen vol te krijgen en ook niet leeg te krijgen. Zodat ze die elektromotor altijd kunnen gebruiken.Mog schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Ik zie vooral de potentie van dit nieuwe tijdperk. Er zijn dingen die nog verfijnd moeten worden, zoals de energiebalans en de snelheidsverschillen tussen auto’s met en zonder stroom. Dat zijn legitieme punten. Maar ik zie dat niet als bewijs dat deze regels fundamenteel kapot zijn, het zijn kalibratieproblemen.
In tegenstelling tot wat velen hier beweren heeft F1 maar weinig te maken met pure snelheid. F1 is optimalisatie binnen vastgestelde kaders. Wie het energiemanagement het slimst beheerst is gewoon de beste coureur op dat moment, net zoals degene die vroeger het best met zijn banden omging.
Dat we nu met 50/50 hybride motoren rijden is volstrekt logisch. De formule verandert elke era. Dat is niet het verraad van de sport. Dat is de sport.
Dus ik denk dat 50/50 een te grote stap is geweest. Begin eens met 70% ICE en 30% batterij. En pas die percentage gaandeweg aan.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dit is een van de eerste goed onderbouwde kritische reactie. Complimenten. Zo jammer dat iedereen alleen maar zo zuur is. Dan is het verfrissend om eens een goede onderbouwing te zien.ArcticWolf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:31:
[...]
Grootste issue wat ik heb is met deze motoren is dat de ICE enkel 500pk levert, de batterij boost dat vermogen (soms) naar 1000pk. In de decennia hiervoor heeft het vermogen altijd tussen de 800 en 900pk (en zelfs iets hoger bij de V10) gelegen zonder hybride boost. Zelfs de vorige generatie V6T 1.6L hadden uit zichzelf al rond de 800pk in het begin en waarschijnlijk meer dan 900pk in de laatste jaren, daar kwam nog 160pk bij vanuit het hybride systeem. Die 160pk was vervelend om te verliezen, maar geen ramp omdat je alsnog genoeg vermogen beschikbaar had om te verdedigen of aan te vallen.
Ik ben geen pro maar rij soms m'n rondjes op de Nordschleife en als ik verkeerd schakel of te laat en er ontstaat turbolag (en het vermogen valt zwaar terug), dan vind ik dat persoonlijk echt vreselijk (en stom van mijzelf)... en dan rij ik zelf met slechts 240pk.
Moet je voorstellen dat je vorig jaar als coureur met nagenoeg constant 1000pk onder je voet reed en nu verdwijnt er vaak ineens 500pk en moet je weer wachten tot je voldoende batterij hebt om weer even 1000pk te krijgen... lijkt mij echt waardeloos als coureur zijnde.
*sowieso
Ik denk dat de regie en de weergave zeker niet helpen. Ik weet niet hoe je het informatiever zou moeten brengen, maar beter inzicht in "hoe het ervoor staat" zou een aantal acties wellicht beter te volgen maken (ook voor degenen die met een schuin oog kijken). Kijk halverwege het rechte stuk je puf kwijt zijn is ruk, en daar gaan ze heus wel wat op bedenken (jammer dat ze niet naar de signalen van de afgelopen jaren hebben geluisterd).
Qua echt racen is het nu wel stapje terug. Qua entertainment is het wel een flink aantal stappen vooruit. De vraag is wat zwaarder zou moeten wegen
Exact expert nodig?
Vind je? Het is een beetje zoals special effects in films. Je wordt voor de gek gehouden en het haalt je uit de film. Met dit 'racen' hetzelfde. Het is kunstmatig en de ervaren kijker weet gewoon dat het niet klopt en juist voor achteruitgang zorgt en dus ook voor een heel stuk minder vermaak.Crazy D schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:44:
Qua echt racen is het nu wel stapje terug. Qua entertainment is het wel een flink aantal stappen vooruit. De vraag is wat zwaarder zou moeten wegen(en de coureurs zullen daar iets anders antwoorden dan Liberty Media).
Een special effect is een makkelijke oplossing voor een mindere regisseur. Een inhaalactie met een batterijtje is makkelijker voor een mindere coureur.
Edit: gevonden, stukje van Gabor Weber
https://wgmotorsport.hu/cikk/total-reset
Als ik het dus goed zie gaat Mercedes dus Japan domineren, plus Miami en Canada als ze voordien niet ingrijpen. Dan zou het eerste evaluatiemoment komen. Ik hoop eigenlijk dat ze de Arabische pauze al gebruiken om e.e.a. te evaluerenA key early-era balancing mechanism is also introduced: a two-stage catch-up system called ADUO (Additional Development and Upgrade Opportunity). Every six races, the FIA will assess power-unit performance metrics over that period. If a manufacturer is 2–4% behind, it receives one extra homologation opportunity in that year and the next; if it is more than 4% behind, it gets two extra opportunities in each of those years. The aim is to avoid a repeat of the early hybrid era, when Mercedes dominance persisted for years.
[ Voor 29% gewijzigd door Alex_79 op 15-03-2026 18:19 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
:strip_exif()/f/image/Pww5V88XQNdpmVBQsLLwH3Nw.jpg?f=fotoalbum_large)
Mij abbonement opgezegd.
Tijdens Japan kijk ik wel naar de samenvatting.
De formule 1 is de hoofdklasse van de autosport. Dit is ver te zoeken op dit moment.
Formule 1 rijder moet het lef hebben om zo snel mogelijk te rijden en zo snel mogelijk de bochten door te komen.
Ik volg de formule eind jaren 90 er moet wat gebeuren anders bestaat de formule 1 niet meer maar wordt het formule 1.E.
thijs42 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:48:
Kwam net een stukje kwalificatie run van Max van (ik meen) 2022 tegen. En dan valt echt op hoe niet-op-het-randje er nu gereden wordt, zelfs in de kwalificaties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de top van de motorsport? Wat mij betreft gaan ze terug naar simpel: simpele ICU, evt simpele KERS, veeeel kleinere autos en liefst ook nog terug naar bijtanken tijdens de pitstop. Maar goed, ga nie gebeuren.
Is er onderzocht hoe dat komt? Wordt dit veroorzaakt door een soort van sync in het op- en ontladen van 'rijparen'?
Want als dat zo is, is de actie inderdaad heel kunstmatig
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
En nu schijnt dat zelfs de teams hebben geklaagd bij de FIA: ze willen niet dat de waarden die tijdens de race in beeld staan kloppen, omdat dit de concurrentie informatie zou geven over wanneer ze de batterij opladen.. dus het vermoeden is dat hier al kunstmatig een vertraging in zit of dat het mogelijk niet echt is.
Dan is de F1 verworden tot een circus en niets anders. En dat is misschien prima en daar is vast een markt voor, maar ik denk dat er een grotere markt is voor meer old skool F1 racen, er kijken nog steeds meer mensen naar F1 dan naar bv. FE. En ik denk zelf dat die ciijfers nu naar elkaar toe gaan trekken.
Beetje wat Indycar nu is dus.thijs42 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:48:
Kwam net een stukje kwalificatie run van Max van (ik meen) 2022 tegen. En dan valt echt op hoe niet-op-het-randje er nu gereden wordt, zelfs in de kwalificaties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de top van de motorsport? Wat mij betreft gaan ze terug naar simpel: simpele ICU, evt simpele KERS, veeeel kleinere autos en liefst ook nog terug naar bijtanken tijdens de pitstop. Maar goed, ga nie gebeuren.
Zero compensation
Persoonlijk heb ik mij prima vermaakt met deze race. Het was prettig kijken. We moeten allemaal wennen. En al die mensen hier die willen opzeggen..... *knip*
En NOGMAALS ook ik zie de verschillen. Het kunstmatige. Tegelijkertijd was deze race veel beter te aanschouwen kwa vermaak dan Australië. Is er hier echt iemand die droog kan zeggen dat hij (zij) de strijd tussen de Ferrari's niet spannend vond (omdat het gekunsteld is.....) ...... nou dan ben je een hele harde. Mag hoor. Maar ik zie het graag.
ERGO: We zijn echt nog maar twee races op weg. Ook in 2014 was er veel kritiek. En terecht. Ook nu weer zien we hetzelfde. Geef het even de tijd, waar is de nuance? Over een race of 6 snappen alle rijders hoe het spelletje werkt. Zelfs Leclercq zei vandaag dat hij het batterij / motor spelletje begon te begrijpen en het leuk vond. Wie zijn wij dan om dat te ontkennen?
[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2026 12:57 . Reden: Niet nodig. ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Als het volgen op korte afstand inderdaad beter is, dan ben ik daar helemaal tevreden mee.streamnl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:44:
Waar ik ook benieuwd naar ben…
Is er iemand die oprecht de veranderingen goed vindt? Zo ja. Want dan? Ik ben oprecht nieuwsgierig naar die mening.
(Bedankt alvast)
In mijn beleving zou het al een stuk beter zijn als ze het opladen/gebruiken van de accu volledig vrij zouden geven. Dus niet de hoeveelheid elektrische energie per ronde beperken, maar het compleet aan de coureur (of de boordcomputer
[ Voor 5% gewijzigd door APClll op 15-03-2026 19:47 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Dit helpt de discussie niet.
[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2026 12:58 ]
[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2026 12:58 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik vind het jammer dat de koningsklasse van de autosport om zeep wordt geholpen, vanwege de commercie.
Ik kijk het nog één race aan, als ik geen lichtpuntjes zie stem ik ook met mijn portemonnee. Dan gaat het F1TV abonnement de deur uit. Ik ga niet betalen voor drive to survive achtige show.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2026 12:58 . Reden: quote aangepast ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Totaal wat anders; mijn autistische brein sloeg op hol toen eerst het Italiaanse volkslied kwam, gevolgd door het Duitse… Had het toch liever andersom
Dit werd in 2014 ook gezegd.Joris748 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:55:
Ik vind het jammer dat de koningsklasse van de autosport om zeep wordt geholpen, vanwege de commercie.
Formule 1 leeft nog steeds.
Nogmaals nuance..... Reglementen veranderen. En ook ik ben er niet blij mee. Ook ik zie die rare dingen gebeuren. Ook ik moet wennen. Maar heb me kwa schouwspel prima vermaakt. Met name de Ferrari's. Nogmaals is er hier iemand die op die momenten NIET op het puntje van zijn stoel zat? Kan het me niet voorstellen. Ik zie ook dat rijders zich aanpassen. Dat is altijd zo geweest.
Geef het wat tijd. Gaat goed komen.
Maar volgens mij kan er best wel wat. 50/50 in combinatie met de huidige accu capaciteit en harvesting/deployment is gewoon teveel gevraagd. Bepaal (desnoods per circuit) hoeveel kw de elektromotor mag leveren. In Monaco kom je misschien wel weg met 50/50. In Australië was 70/30 misschien beter geweest.
Laat de regels voor harvesting losser. Er wordt veel teveel gemicromanaged. Zelfde voor fuel rate. Tank is al verkleind, laat ze het er maar mee uitzoeken.
[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 15-03-2026 20:25 ]
Ik heb voor het eerst in 30 jaar het gevoel dat ik niet meer naar autoracen zit te kijken, dat racen ondergeschikt is geraakt aan show.AvK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Dit werd in 2014 ook gezegd.
Formule 1 leeft nog steeds.
Nogmaals nuance..... Reglementen veranderen. En ook ik ben er niet blij mee. Ook ik zie die rare dingen gebeuren. Ook ik moet wennen. Maar heb me kwa schouwspel prima vermaakt. Met name de Ferrari's. Nogmaals is er hier iemand die op die momenten NIET op het puntje van zijn stoel zat? Kan het me niet voorstellen. Ik zie ook dat rijders zich aanpassen. Dat is altijd zo geweest.
Geef het wat tijd. Gaat goed komen.
F1 is soms niet om aan te gluren, daar ben ik me terdege van bewust. Echter de huidige staat vind ik als raceliefhebber jammer.
Het kan zeker weer beter worden, maar dan zal Liberty Media allereerst de waarheid niet mooier moeten maken dan hij is en daarna toe moeten geven dat ze de plank misschien toch wel misgeslagen hebben.
DRS is inderdaad ook kunstmatig en ingevoerd omdat de auto’s niet meer dicht genoeg op elkaar konden rijden. Maar er was niet zoiets als een gratis DRS inhaalactie. Allereerst moesten ze binnen de 1 seconde te zien te komen. En daarna moeten ze met de hogere snelheid ook nog maar eens op tijd beginnen met remmen.Erazzzer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:18:
Tommy van P1 legt het in de podcast perfect uit. Toen DRS kwam klaagde ook iedereen dat het artificial was. Hij las een stukje blog voor waarin het bijna letterlijk over nu kon gaan. Het enige verschil nu, met toen DRS kwam, ipv alleen bij bocht 1 inhalen, wordt er nu over het hele circuit ingehaald. En de sport is in de DRS jaren alleen maar gegroeid. Ik denk als we een jaar verder zijn en de regels een klein beetje getweaked zijn, dat we echt veel beter racen hebben.
Nu hebben we auto’s die dichter op elkaar kunnen rijden, zitten ze met lege batterijen waardoor het er nog niet uit komt.
[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2026 13:00 ]
En dat is nu exact waar je fout zit. Nee, je hebt wel gelijk.....Joris748 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:32:
[...]
Nu hebben we auto’s die dichter op elkaar kunnen rijden, zitten ze met lege batterijen waardoor het er nog niet uit komt.
De rijders zijn nu aan het ontdekken hoe het werkt, ook binnen alle beperkingen. Ze groeien er naar toe zal ik maar zeggen. Ze krijgen er meer plezier in. En dat na 2 races. Nogmaals, heb hier echt 10x gezegd.... Geef het even tijd.
[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2026 12:59 ]
Dat is toch nu ook, ze moeten binnen 1sec zitten voor de overtake mode?Joris748 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:32:
[...]
DRS is inderdaad ook kunstmatig en ingevoerd omdat de auto’s niet meer dicht genoeg op elkaar konden rijden. Maar er was niet zoiets als een gratis DRS inhaalactie. Allereerst moesten ze binnen de 1 seconde te zien te komen. En daarna moeten ze met de hogere snelheid ook nog maar eens op tijd beginnen met remmen.
Ja alleen gaan ze nu ff lekker op hun gemakkie de volgende bocht in...NiaX schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:00:
[...]
Dat is toch nu ook, ze moeten binnen 1sec zitten voor de overtake mode?
Ik heb echt nog niemand Overtake mode zien gebruiken. Krijg je zo'n mooie graphic op het scherm met een BOOS en OVERTAKE blokje, en geen van beiden heb ik ooit aan zien gaan.NiaX schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:00:
Dat is toch nu ook, ze moeten binnen 1sec zitten voor de overtake mode?
Niet raar ook. Ze zijn compleet zinloos. Je hebt een bepaalde hoeveelheid battery power en als die op is ben je een sitting duck. Beide knopjes trekken je batterij sneller leeg. Dan ben je er wel voorbij maar de volgende bocht ben je gewoon het haasje.
En dat is één van de grootste problemen. De ICE levert niet genoeg power om in te halen, de BEE gebruiken om in te halen garandeert dat je daarna weer net zo hard voorbij gestoken wordt.
Ik ben me er terdegen van bewust dat de falende Red Bull auto een deel van mijn kritiek is. Ik ben Max fan en het feit dat hij niet mee kan doen kleurt mijn mening. Maar ik ben het ook met Max, Lando, Fernando eens dat dit by far de slechtste regelset ooit is. Zelfs slechter dan het Mercedes tijdperk want dan kon je tenminste nog gewoon de eerste 2 autos schrappen en een leuke race zien :-)
En voor degenen met een jaar abo: Upgraden naar de hogere tier en dan Maand abo kiezen. Krijg je het jaarbedrag terug en betaal je 1 maand, die dan weer opzeggen; probleem opgelost :-D (mijn jaar abo was op 3 Maart verlengd; op deze manier alsnog 90 euro terug voor 18 euro betaald en Japan op 4K kijken; nou ja, dezelfde 15 minuten als gisteren voordat ik het alsnog uit zet omdat er niks aan is)
Dan heb je niet goed opgelet. Ik ben het met je eens dat de weergave van alle foefjes beter kan, maar we hebben wel degelijk de weergave van de overtake mode gezien. En ook het effect ervan was overduidelijk.Croga schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:22:
[...]
Ik heb echt nog niemand Overtake mode zien gebruiken. Krijg je zo'n mooie graphic op het scherm met een BOOS en OVERTAKE blokje, en geen van beiden heb ik ooit aan zien gaan.
Niet raar ook. Ze zijn compleet zinloos. Je hebt een bepaalde hoeveelheid battery power en als die op is ben je een sitting duck. Beide knopjes trekken je batterij sneller leeg. Dan ben je er wel voorbij maar de volgende bocht ben je gewoon het haasje.
En dat is één van de grootste problemen. De ICE levert niet genoeg power om in te halen, de BEE gebruiken om in te halen garandeert dat je daarna weer net zo hard voorbij gestoken wordt.
Ik ben me er terdegen van bewust dat de falende Red Bull auto een deel van mijn kritiek is. Ik ben Max fan en het feit dat hij niet mee kan doen kleurt mijn mening. Maar ik ben het ook met Max, Lando, Fernando eens dat dit by far de slechtste regelset ooit is. Zelfs slechter dan het Mercedes tijdperk want dan kon je tenminste nog gewoon de eerste 2 autos schrappen en een leuke race zien :-)
En voor degenen met een jaar abo: Upgraden naar de hogere tier en dan Maand abo kiezen. Krijg je het jaarbedrag terug en betaal je 1 maand, die dan weer opzeggen; probleem opgelost :-D (mijn jaar abo was op 3 Maart verlengd; op deze manier alsnog 90 euro terug voor 18 euro betaald en Japan op 4K kijken; nou ja, dezelfde 15 minuten als gisteren voordat ik het alsnog uit zet omdat er niks aan is)
Niet zo gek ook als je je oordeel al klaar hebt en na 15 minuten de race uit zet.
Dan heb je overtake mode toch niet helemaal begrepen, want het is niet alleen geen knopje (het geldt automatisch voor een hele lap als je bij de detectie op 1s van je voorganger zit) maar het geeft niet alleen extra power om te gebruiken, het laat je die extra power ook regenereren.Croga schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:22:
[...]
Ik heb echt nog niemand Overtake mode zien gebruiken. Krijg je zo'n mooie graphic op het scherm met een BOOS en OVERTAKE blokje, en geen van beiden heb ik ooit aan zien gaan.
Itt boost, wat wèl een knopje is en géén extra harvesting power geeft.
Tjah met die redenatie is slipstreamen bij de incars ook kunstmatig.Khun41 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:09:
[...]
Vind je? Het is een beetje zoals special effects in films. Je wordt voor de gek gehouden en het haalt je uit de film. Met dit 'racen' hetzelfde. Het is kunstmatig en de ervaren kijker weet gewoon dat het niet klopt en juist voor achteruitgang zorgt en dus ook voor een heel stuk minder vermaak.
Een special effect is een makkelijke oplossing voor een mindere regisseur. Een inhaalactie met een batterijtje is makkelijker voor een mindere coureur.
Exact expert nodig?
Zolang ik op het rechte stuk die toeren hoor teruglopen en men halfassed de bocht in rijdt om te genereren, nah. Voor mij blijft het gewoon lame, hoeveel tijd ik het ook geef.AvK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:32:
[...]
En dat is nu exact waar je fout zit. Nee, je hebt wel gelijk.....
De rijders zijn nu aan het ontdekken hoe het werkt, ook binnen alle beperkingen. Ze groeien er naar toe zal ik maar zeggen. Ze krijgen er meer plezier in. En dat na 2 races. Nogmaals, heb hier echt 10x gezegd.... Geef het even tijd.
ferrari heeft de boys expres laten knokken, zodat Kimi de winst kon pakkenFiorano schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:04:
Al die snelle meningen, geef het de tijd en beslis lekker halverwege. Ik blijf kijken, Ferrari fan for life. Zitten er eindelijk weer eens redelijk bij. Het seizoen is nog jong.
Totaal wat anders; mijn autistische brein sloeg op hol toen eerst het Italiaanse volkslied kwam, gevolgd door het Duitse… Had het toch liever andersom
En nee, DRS was niet de hele graal. Maar omdat je iets niet vind werken het vervangen door iets nog kutters schiet natuurlijk niet op. Dit komt ook echt niet goed met een beetje tweaken of optimalisatie, het concept deugt gewoon niet.
Ik zeg niet dat F1 een fout heeft gemaakt. Ze zijn niet dom daar. Wellicht verwachten ze dat de afhakende liefhebbers door een grotere groep mensen die gewoon actie willen zien vervangen wordt. Het is een veramerikanisering van de sport, maar gezien het geld wat er aan de overkant van de plas met sport verdiend wordt, voor de aandeelhouders de juiste keuze.
Kreeg net de verlengingsmail binnen, dus kon mooi annuleren. Maar ik verwacht dat die boodschap niet op het bureau van Stefano Domenicali beland
EDIT: Overigens, de enige baan die door deze ellende wel interessanter zou kunnen worden is Monaco.
[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 16-03-2026 08:54 ]
Ik heb toch een andere uitleg gevonden. De boost mode en recharge mode werken onafhankelijk van elkaar. Dus voor extra vermogen zullen ze boost mode moeten activeren en voor extra regenereren recharge mode. Het enige verband is dat ze door gebruik van boost mode meer zullen moeten regenereren.AvAars schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Dan heb je overtake mode toch niet helemaal begrepen, want het is niet alleen geen knopje (het geldt automatisch voor een hele lap als je bij de detectie op 1s van je voorganger zit) maar het geeft niet alleen extra power om te gebruiken, het laat je die extra power ook regenereren.
Itt boost, wat wèl een knopje is en géén extra harvesting power geeft.
https://www.espn.in/f1/st...drivers-regulations-rules
Vooral boost mode geeft naar mijn mening het Mariokart gevoel. Druk een knopje in en je gaat ineens een stuk harder. Op ieder moment dat je het wil gebruiken op de meest onlogische plekken. Vooral door dat laatste wordt het heel kunstmatig. Coureur achter je komt met meer snelheid de bocht uit: boost mode. Even inhalen op een willekeurige plek: boost mode. Maar vervolgens is de coureur die boost mode gebruikte aangeschoten wild.
Wat mij betreft wordt de boost mode en recharge mode per direct afgeschaft en blijft er alleen overtake mode (als vervanging van DRS) over. Recharge mode kan dan vervangen worden door het niveau van generatief remmen in te stellen (feitelijk hoeveel motorrem bij gas los).
T'is dat het abonnement net betaald is, anders had ik er wel 2 keer over nagedacht denk ik.
Vraag me af of de F1 het al in kijkcijfers en ticketverkoop gaat merken. Ik wilde dit jaar naar Oostenrijk met een maatje van mij, maar ik twijfel serieus of ik daar wel zin in heb. Ik merk dit in mijn vriendenkring en om mij heen ook, dat mensen gestopt zijn met kijken of er niet naar toe willen... Dit kan de FIA toch niet heel lang volhouden zo of wel?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Houd toch op met invullen voor een ander. Ik hoor ook bij de groep die er geen reet meer aan vindt, omdat alle actie die je ziet, fake is. De F1 was altijd een complexe sport waar de spanning vaak zit in het niet direct zichtbare spektakel. Dit was blijkbaar te ingewikkeld voor het grote publiek, dus proberen ze het op deze manier aantrekkelijker te maken. Het is typisch Amerikaans en doet mij denken aan show worstelen. Je kijkt nooit naar een echt gevecht, maar het ziet er wel spectaculair uit. Mij doet het helemaal niets, dus als dit niet verandert, dan ben ik ook klaar met de F1.AvK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Nogmaals is er hier iemand die op die momenten NIET op het puntje van zijn stoel zat? Kan het me niet voorstellen.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Damian schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:11:
T'is dat het abonnement net betaald is, anders had ik er wel 2 keer over nagedacht denk ik.
Croga schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:22:
[...]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ik zit al op Premium, werkt een downgrade ook?
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
De regels zoals ze die nu samengesteld hebben werken op zich prima maar dan met een voorwaarde, alle wagens moeten gelijk zijn. Dit zijn naar mijn mening meer regels die goed zouden werken voor bijvoorbeeld een klasse zoals A1GP was.Fanta schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Houd toch op met invullen voor een ander. Ik hoor ook bij de groep die er geen reet meer aan vindt, omdat alle actie die je ziet, fake is. De F1 was altijd een complexe sport waar de spanning vaak zit in het niet direct zichtbare spektakel. Dit was blijkbaar te ingewikkeld voor het grote publiek, dus proberen ze het op deze manier aantrekkelijker te maken. Het is typisch Amerikaans en doet mij denken aan show worstelen. Je kijkt nooit naar een echt gevecht, maar het ziet er wel spectaculair uit. Mij doet het helemaal niets, dus als dit niet verandert, dan ben ik ook klaar met de F1.
"When you grow up your heart dies"
Iedere sport kent zijn mooie momenten, en unieke eigenschappen. Het zijn basis principe en eigenschappen waarop heel het bestaansrecht leunt (populariteit). En iedereen ervaart dat op zijn manier. Echter, wanneer die basis principes komen te vervallen, speel je met de beleving van jouw publiek. Of dat nu voetbal is, golf of autosport.
Er zijn verschillende manieren waarop je f1 kunt omschrijven, van technisch aspect, innovatie en ontwikkeling, purisme, complexiteit en competitieve, een punt zijn we allemaal over eens; het is “de droom” het hoogst haalbare in de autosport. Het ultieme doel voor “alle” coureurs en engineers etc om een onderdeel te mogen zijn van dit circus.
Het speerpunt van de automotive industrie; die GIGANTISCH is (€€€), van jaren hard werken, continue streven naar perfectie en optimalisatie van het kleinste detail! Waar de beste van de beste mensen samen komen, om de snelste coureurs ter wereld te voorzien van de meest bijzondere bolide.
Dat is wat formule 1 is, dat ultieme; de beste, de snelste, de sterkste, de grootste, de slimste … het eindpunt van de automotive branche. Waarbij coureur, team en techniek het uiterste proberen te bereiken tussen de kaders die opgesteld zijn. En daardoor zijn auto’s ongelofelijk snel, is de downforce ongekend, en zien wij dingen gebeuren waar de normale sterveling van kan dromen. En in principe is dat nog steeds, echter wordt er nu gerommeld aan het concept waardoor de basis elementen van wat 'racen' is, wankelen.
Wat ik nu ervaar (stukje emotie/zintuigen) geeft mij geen voldoening; ik heb niet de indruk dat men tot het gaatje gaat, niet meer uitremmen, geen inhaal acties met ballen van staal. Niet de minimale marges benutten om zo toch het verschil te maken. Zaken als moed, kunde, uitremmen, durf, geduld, planning etc. zijn totaal niet meer aan de orde. Dat is juist waar de spanning zit, dat is waar de driver het verschil maakt. Dat is wat ik als kijker wil zien, of TV of live op cirquit ... het moet de emotie kietelen. Kijk de onboards van de kwalificatie maar eens na ... dat limiet opzoeken is er niet meer bij...
Maar niet omdat de andere ineens geen batterij meer heeft, of omdat hij niet eerder geremd heeft bij een bocht om later energie in te zetten. De verschillen zijn te groot, te divers en is wachten op de eerste serieuze crash.
//edit; de potentie is er, dat zagen we bij de ferrari's wanneer de verschillen minimaal zijn. Die verschillen moeten gewoon kleiner worden. Dat zal tijd nodig hebben (op gebied van ontwikkeling) maar ook de FOM/FIA zal aan de bak moeten. Ongewtijfeld dat we over 6-7 races zeggen; best leuk
[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 16-03-2026 10:16 ]
Ik heb hier reacties gelezen dat als je klaagt dat je een refund krijgt. Deze workaround zou dan dus niet nodig hoeven te zijn (+ je krijgt 100% terug i.p.v. een verrekening + die losse maand).Damian schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Ik zit al op Premium, werkt een downgrade ook?
Dat de F1 daarmee haar oude fans verloochent zal ze een rotzorg zijn zolang het (meer) geld in het laatje brengt. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt met de interesse in F1 zodra DtS stopt want dat is voor een groot deel de oorzaak van de huidige populariteit bij een groeiende groep mensen. Dan vliegen alle social media tijgers weer uit naar de volgende hype en moet ik nog zien of de tribunes gevuld worden.
Ik weet dat de toekomst van de sport niet van 1 man afhangt maar toch vraag ik me af wat er gebeurt wanneer een smaakmaker als Max afscheid zou nemen. Het zou mij een aderlating lijken.
Ik kijk het zelf dit seizoen aan omdat ik hoop dat er nog wel wat gaat veranderen. Zo niet, dan stopt mijn abonnement na dit jaar waarschijnlijk ook. Ik kan niet genieten van die gemaakte gevechten en ik verwacht ook dat naarmate de teams meer data hebben en verder ontwikkelen we straks "gewoon" weer optochten krijgen, maar dan in auto's die niet meer op de limiet kunnen rijden omdat er een batterij geladen moet worden. Je ziet het nu tijdens de races eigenlijk al zodra de orde enigszins bepaald is.
Lig je te ver voor dan is de AI achter je opeens klap sneller. Lig je te ver achter, is de AI opeens klap langzamer. Daardoor lijkt er meer actie te zijn.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Mercedes dan uitgesloten hePlayer1S schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:19:
Het voelt enorm als rubberbanding wat je in arcade race spellen ziet.
Lig je te ver voor dan is de AI achter je opeens klap sneller. Lig je te ver achter, is de AI opeens klap langzamer. Daardoor lijkt er meer actie te zijn.
Die gebruiken cheats
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Waar is de rubberband voor AMR?Player1S schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:19:
Het voelt enorm als rubberbanding wat je in arcade race spellen ziet.
Die hadden allang de kanonskogel moeten oppakken in een [?] box.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2026 10:46 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ook dan werkt het niet prima. Topsnelheid halverwege het rechte stuk, met een lege accu de speedtraps in. Geen remzone meer over om te vechten.sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:23:
[...]
De regels zoals ze die nu samengesteld hebben werken op zich prima maar dan met een voorwaarde, alle wagens moeten gelijk zijn. Dit zijn naar mijn mening meer regels die goed zouden werken voor bijvoorbeeld een klasse zoals A1GP was.
Nogmaals; natuurkundige beperkingen los je niet op. Er moet iets gebeuren.
Mercedes rijdt toch niet zo ver weg? Die houden gewoon in om niet de regels te triggeren m.b.t. "gelijk trekken" motoren (teams die te ver achter liggen die wel performance updates mogen introduceren).
Alleen dan zijn de omstandigheden wel gelijk voor iedere coureur. Dat was mijn punt. In de F1 horen deze praktijken naar mijn mening niet thuis en druisen ze in tegen het DNA van de F1.MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Ook dan werkt het niet prima. Topsnelheid halverwege het rechte stuk, met een lege accu de speedtraps in. Geen remzone meer over om te vechten.
Nogmaals; natuurkundige beperkingen los je niet op. Er moet iets gebeuren.
Inderdaad, lekker 'hear no evil, see no evil', het 'Blusky' gevoel waar je in je eigen bubbel kan zitten met mensen die het vooral allemaal met elkaar eens zijn... het zou wat zijn als we hier monddood worden gemaakt. Wellicht kunnen sommige mensen gewoon niet tegen een andere (negatieve) mening, soit, maar maak daar niet ons probleem van, wij uiten gewoon onze mening en in nederland kan dat gelukkig en dat is een groot goed, laten we vooral open staan voor elkaars mening en mensen niet het zwijgen opleggen. Dank.
Dit dus. Two wrongs don't make a right.PWM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:53:
En nee, DRS was niet de hele graal. Maar omdat je iets niet vind werken het vervangen door iets nog kutters schiet natuurlijk niet op. Dit komt ook echt niet goed met een beetje tweaken of optimalisatie, het concept deugt gewoon niet.
YouTube: 2026 F1 Chinese GP race analysis by Peter Windsor .. The Netflix generation
[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 16-03-2026 11:42 ]
Dan schiet je voorstellingsvermogen te kort. WantAvK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Met name de Ferrari's. Nogmaals is er hier iemand die op die momenten NIET op het puntje van zijn stoel zat? Kan het me niet voorstellen.
Russell was altijd al een snelle coureur. Maar nooit een echte racer. Zodra hij moest inhalen was het wachten op de boordradio. "Degene voor me ging teveel naar rechts, naar links, remde waar ik het niet verwachte, ik kreeg geen ruimte", etc.
Nu met de overtake mode, kan hij ook overal voorbij. Als er niets verandert, gaan we ook een ander type coureurs zien de komende jaren.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken met veel van de andere 22, is hij risico-avers.
vind russel beetje vergelijkbaar met prost - als kijkt naar rijeigenschappen en kunde; berekend, terughoudend, pick you battles etc. Russel kan echt wel sturen, heeft in de klasses voor F1 dat ook duidelijk bewezen.PWM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:48:
Met bijkomend probleem dat juist een persoon als Russell kampioen kan worden. Niet enkel om de betere auto, maar omdat je een stukje kwaliteit niet hoeft te hebben.
Russell was altijd al een snelle coureur. Maar nooit een echte racer. Zodra hij moest inhalen was het wachten op de boordradio. "Degene voor me ging teveel naar rechts, naar links, remde waar ik het niet verwachte, ik kreeg geen ruimte", etc.
Nu met de overtake mode, kan hij ook overal voorbij. Als er niets verandert, gaan we ook een ander type coureurs zien de komende jaren.
en voor de goede orde, natuurlijk kan die man rijden. Maar vergeleken veel van de andere 22, is hij risico-avers.
Men heeft al jaren in de quali moeten managen. Nu is de batterij wat meer dan vroeger, maar dat was daarvoor ook al wel. Daarnaast kun je niet vol op je banden gaan, want dan zijn ze in de derde sector niks meer waard. Ook je remmen moeten opgewarmd zijn en je moet net genoeg brandstof meenemen. DRS of boost, maakt vrij weinig uit, je maakt al jaren niet meer alleen het verschil als rijder en als je kijkt hoe motoren geprogrammeerd worden (herinneren we de problemen nog van auto's die niet meer wisten waar ze op de baan waren? Max was er nog een paar keer door uitgevallen, meen ik). Programmeurs bepalen al jaren het grootste deel van de verschillen tussen auto's, daar is dit jaar niet anders in. In indycar en andere plekken heb je ook al push-to-pass, daar werkt het ook gewoon prima. Weten wanneer je met minimale effort kunt besparen, is ook al jaren onderdeel van het racen (al sinds dat we pitstops gebruiken om sneller te zijn dan de rest). Dus ik zie niet hoe het huidige systeem zoveel anders is dan daarvoor.
En over het uitremmen, ik weet het niet. Dit is toch ook gewoon onderdeel van het remmen? Ze moeten allemaal harvesten, dus uiteindelijk komt een hardere remactie ook weer terug. Ik heb liever dat er nog een kans is op meer actie, dan dat je alweer een hele ronde kunt gaan koffiedrinken omdat je al weet dat de andere auto geen kans heeft. Dat klakkeloos achter elkaar blijven rijden zonder acties van de afgelopen jaren, was ik al wel beu.
Ik ben een Verstappenfan en vind het jammer om te zien wat er nu gebeurt met die auto van hem, maar alsnog heb ik meer plezier met de 2 races gehad dan voorgaande jaren. En of auto's nou banden moeten sparen, brandstof moeten sparen of de batterij moeten laden/sparen, maakt mij werkelijk geen fluit uit. Het is de limiet, hoe dan ook. Bovendien is de techniek die men nu gebruikt interessant, de software in volle ontwikkeling en er gebeuren nog eens wat onverwachte dingen op de baan. F1 hoort die technologische ontwikkelingen te hebben en het onverwachte toe te voegen, anders is het geen F1 meer. En waar Ferrari/Mercedes los zijn van de rest, is het middenveld interessanter dan ooit.
Het probleem is dat de dingen die ze tot dit jaar moesten managen voor iedereen gelijk waren. De banden komen van een leverancier bijvoorbeeld. Dat is bij de energy store en software wel anders. Die komt bij iedereen van een andere leverancier wat zorgt voor een ongelijk speelveld.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Ik vind het grappig om te zien hoe raar sommigen reageren op de huidige regelgeving. Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
Men heeft al jaren in de quali moeten managen. Nu is de batterij wat meer dan vroeger, maar dat was daarvoor ook al wel. Daarnaast kun je niet vol op je banden gaan, want dan zijn ze in de derde sector niks meer waard. Ook je remmen moeten opgewarmd zijn en je moet net genoeg brandstof meenemen. DRS of boost, maakt vrij weinig uit, je maakt al jaren niet meer alleen het verschil als rijder en als je kijkt hoe motoren geprogrammeerd worden (herinneren we de problemen nog van auto's die niet meer wisten waar ze op de baan waren? Max was er nog een paar keer door uitgevallen, meen ik). Programmeurs bepalen al jaren het grootste deel van de verschillen tussen auto's, daar is dit jaar niet anders in. In indycar en andere plekken heb je ook al push-to-pass, daar werkt het ook gewoon prima. Weten wanneer je met minimale effort kunt besparen, is ook al jaren onderdeel van het racen (al sinds dat we pitstops gebruiken om sneller te zijn dan de rest). Dus ik zie niet hoe het huidige systeem zoveel anders is dan daarvoor.
En over het uitremmen, ik weet het niet. Dit is toch ook gewoon onderdeel van het remmen? Ze moeten allemaal harvesten, dus uiteindelijk komt een hardere remactie ook weer terug. Ik heb liever dat er nog een kans is op meer actie, dan dat je alweer een hele ronde kunt gaan koffiedrinken omdat je al weet dat de andere auto geen kans heeft. Dat klakkeloos achter elkaar blijven rijden zonder acties van de afgelopen jaren, was ik al wel beu.
Ik ben een Verstappenfan en vind het jammer om te zien wat er nu gebeurt met die auto van hem, maar alsnog heb ik meer plezier met de 2 races gehad dan voorgaande jaren. En of auto's nou banden moeten sparen, brandstof moeten sparen of de batterij moeten laden/sparen, maakt mij werkelijk geen fluit uit. Het is de limiet, hoe dan ook. Bovendien is de techniek die men nu gebruikt interessant, de software in volle ontwikkeling en er gebeuren nog eens wat onverwachte dingen op de baan. F1 hoort die technologische ontwikkelingen te hebben en het onverwachte toe te voegen, anders is het geen F1 meer. En waar Ferrari/Mercedes los zijn van de rest, is het middenveld interessanter dan ooit.
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Het probleem is dat de dingen die ze tot dit jaar moesten managen voor iedereen gelijk waren. De banden komen van een leverancier bijvoorbeeld. Dat is bij de energy store en software wel anders. Die komt bij iedereen van een andere leverancier wat zorgt voor een ongelijk speelveld.
Wat mij betreft gaat het ook niet alleen om dit seizoen, maar over de hele aanloop hiernaartoe. En deze eerste races zijn wel het uithangbord van wat er allemaal verkeerd is gegaan.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
Dingen kunstmatig noemen die al jaren kunstmatig waren.
Ik had al een gruwelijke hekel aan DRS. Ook dat vond ik vanaf het begin al compleet kunstmatig en niet in de F1 thuishorende. Tanken bij pitstops hadden ze nooit moeten afschaffen. Er hadden altijd minimaal 2 bandenleveranciers moeten zijn. De fuelflow rules zijn absurd en hadden nooit ingesteld mogen worden. Ga zo maar door.
Tot het vorige seizoen was het nog (net!) te doen. Dit seizoen niet meer. En vooral omdat het er ook niet meer snel uitziet. Je ziet gewoon dat ze niet meer op het scherpst van de snede rijden. En die keren dat ze dan wel spinnen is het vaak omdat er iets misgaat met harvesting waardoor ie teveel op de achterkant afremt (of juist in de EPO gaat). Totaal willekeurig en niets aan te doen als coureur.
Over die brandstoffen; hebben we ooit nog eens iets gehoord van die niet-goedgekeurde brandstoffen van sommige aanbieders?Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.
RobertMe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Ik heb hier reacties gelezen dat als je klaagt dat je een refund krijgt. Deze workaround zou dan dus niet nodig hoeven te zijn (+ je krijgt 100% terug i.p.v. een verrekening + die losse maand).
:strip_exif()/f/image/HfiLXDgSmKx9HKg1heGLVB9S.png?f=user_large)
Kijken wat ze zeggen
Ik meen dat Mercedes toch op het laatste moment goedkeuring kreeg?MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Over die brandstoffen; hebben we ooit nog eens iets gehoord van die niet-goedgekeurde brandstoffen van sommige aanbieders?
Omdat die onderdelen niets met managen tijdens het racen van doen hebben. Ook hebben de coureurs daar verder weinig tot geen invloed op. Banden zijn voor een groot deel afhankelijk van de wagen maar ook van hoe een coureur ermee omgaat.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Brandstof en olie is nooit gelijk geweest. Software van de motoren is nooit gelijk geweest. Versnellingsbakken zijn nooit gelijk geweest. Aero pakketten zijn nooit gelijk geweest. Kwaliteit van coureurs en managers zijn nooit gelijk geweest. Dus hoe is het de ene keer wel een probleem en de andere keer niet? Bovendien is de ene band de andere niet en zitten ook daar verschillen in.
[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 16-03-2026 12:53 ]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?sjaool schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:50:
[...]
Omdat die onderdelen niets met managen tijdens het racen van doen hebben. Ook hebben de coureurs daar verder weinig tot geen invloed op. Banden zijn voor een groot deel afhankelijk van de wagen maar ook van hoe een coureur ermee omgaat.
En waar bij Indycar ook eerst wat tegenstand op push-to-pass was, is dat nu ook minder omdat de actie op de baan er prima mee om gaat en mijns inziens is dat met F1 net zo. Het is niet meer een optocht waar je elke ronde op dezelfde plek een actie ziet en mensen veel meer kunnen wisselen wanneer ze een actie wagen. En zodra ze die wagen hebben ze wellicht teveel energie gebruikt waardoor ze weer moeten verdedigen in de volgende paar bochten. Het gevecht is dus ook niet meteen voorbij.
Met de batterij is het een fenomeen dat elke bocht en elk recht stuk langs komt. Zonder een benefit waar je later duurzaam iets mee kan. Heel ander spelletje.
Het argument van tanken zie ik vaker voorbij komen. Ik was juist blij toen dat weer afgeschaft werd. Juist in de tijd van het tanken zag je veel treintjes zonder inhalen. Juist toen was het lastig om in te halen en veel coureurs wachtten ook hun strategie af om voorbij hun voorganger te komen ipv inhalen op de baan.thijs42 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Ik had al een gruwelijke hekel aan DRS. Ook dat vond ik vanaf het begin al compleet kunstmatig en niet in de F1 thuishorende. Tanken bij pitstops hadden ze nooit moeten afschaffen. Er hadden altijd minimaal 2 bandenleveranciers moeten zijn. De fuelflow rules zijn absurd en hadden nooit ingesteld mogen worden. Ga zo maar door.
Ik hou ook niet van het kunstmatige en vind het ook wel te extreem nu. Blijft wel apart om die auto's voor einde van rechte stuk al in te zien zakken met topsnelheid. En verschil tussen deployment en niet is te groot. In sprintrace is wel apart dat Hamilton op gegeven moment bijna seconde achterlag op zijn voorganger en ineens toch weer er volledig naast zat. Maar coureurs moeten ook nog wennen aan wat beste werkt. En misschien kan er nog wat aangepast worden aan de auto's om het minder extreem te maken. En ondanks het kunstmatige heb ik me toch ook nog best vermaakt met de races gisteren en vorige week.
Zoals genoemd, in Indycar heb je ook push to pass en zo'n systeem vind ik best prima. Dat kan je zowel aanvallend als verdedigend inzetten, dus is voor iedereen gelijk (in tegenstelling tot DRS bijvoorbeeld). Dus je moet het ook strategisch inzetten. En de verschillen daar zijn ook weer niet zo groot dat je er enorme gaten mee dicht kan rijden.
Maar DRS is de intentie ook altijd van geweest dat je er naast kunt komen en het onder het remmen moet af maken (en hierop zijn ook de DRS zones over de jaren aangepast).Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:15:
Zoals genoemd, in Indycar heb je ook push to pass en zo'n systeem vind ik best prima. Dat kan je zowel aanvallend als verdedigend inzetten, dus is voor iedereen gelijk (in tegenstelling tot DRS bijvoorbeeld). Dus je moet het ook strategisch inzetten. En de verschillen daar zijn ook weer niet zo groot dat je er enorme gaten mee dicht kan rijden.
Deze overstake en boost zorgen er niet voor dat je er naast komt maar creëren een wave-by. (Wat Alonso dan ook maar deed, zwaaien naar de auto's die hem inhaalde).
En daardoor is het nu ook "saaier". DRS zorgde vaak voor actie in de remzone waar er wel "gevochten" kon worden. En dat is nu niet meer aan de orde.

Alonso ook not amused
Laat even weten... hier idem;
Mijn boefje is liev!
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.RobertMe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Maar DRS is de intentie ook altijd van geweest dat je er naast kunt komen en het onder het remmen moet af maken (en hierop zijn ook de DRS zones over de jaren aangepast).
Deze overstake en boost zorgen er niet voor dat je er naast komt maar creëren een wave-by. (Wat Alonso dan ook maar deed, zwaaien naar de auto's die hem inhaalde).
En daardoor is het nu ook "saaier". DRS zorgde vaak voor actie in de remzone waar er wel "gevochten" kon worden. En dat is nu niet meer aan de orde.
Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Uiteraard. Daarom schrijf ik ook dat de intentie anders was (en ze ook elk jaar aan deden tweaken v.w.b. lengte van de zones).Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.
Maar dat kan weer alleen door de vermogens terug te schroeven en dan zouden ze potentieel ook weer vermogen per... straight mode zone? moeten aanpassen. En dat maakt het er voor de kijker nog onduidelijker op. En nu zie je al niks van overtake mode (voor die volledige ronde na het detectiepunt) of tijdelijke boost door de knop in te drukken.Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Zoals ik al zei, omdat de banden maar door een leverancier worden geleverd. Die situatie is voor iedereen hetzelfde.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?
DRS was dan ook al net zo'n gedrocht waar iedereen maar al te graag vanaf wilde. En we hebben in principe nog steeds een soort van DRS met de active aero. Alleen daar heeft de coureur dus weer geen invloed op.Tomcatter_31 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Klopt, maar met DRS had je ook vaak genoeg dat auto's er gewoon langsreden en er al ver voor het rempunt voorbij waren. Dus met DRS was het ook vaak genoeg gewoon voorbij rijden ipv echt inhalen.
Misschien kan het nu ook nog verder getweaked worden dat de effecten minder extreem zijn.
Ik denk dat dat nog wel gaat veranderen. F1 is een formule klasse, dus een teamsport. Het verschil wordt niet alleen op de baan gemaakt maar (zeker nu in het begin van een nieuw reglement vooral) in de fabriek. Ontwerpers + engineers + strategie-experts hebben er al jaren werk opzitten, de coureurs een stuk minder (ondanks de sims en tests). Het totaalpakket van ontwerp/engineering/strategie en stuurmanskunst bepaalt wie kampioen wordt. WCC is daarom ook relevanter dan WDC (behalve voor veel fansMikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:04:
@Martinspire met banden kun je er nog iets aan strategie op los laten. 1, 2 of 3 keer stoppen, verschillende compounds. Tien snelle rondjes rijden als dat nodig is.
Met de batterij is het een fenomeen dat elke bocht en elk recht stuk langs komt. Zonder een benefit waar je later duurzaam iets mee kan. Heel ander spelletje.
Op technisch vlak zal er zeker nog veel verbeterd worden, maar vooral qua strategie en tactiek op de baan is het spel pas echt net begonnen en ik verwacht dat dat nog veel meer zal evolueren de komende maanden. Niet alleen in hoe coureurs omgaan met de batterij, maar ook in software, gear ratios en whatever er nog meer invloed heeft op hoe dit nieuwe systeem ingezet kan worden. Als er meer finesse mogelijk blijkt in hoe energy deployment net genoeg levert om iemand voorbij te gaan, met nog wat reserve voor verdediging een bocht later, wordt het spelletje alweer anders. En verdedigend net zo: net genoeg inzetten om er voor te blijven, zonder een bocht later het haasje te zijn omdat je leeg bent.
Als die balans altijd doorslaat naar "er voorbij is te makkelijk", dan is er een structureel probleem. Maar of dat echt zo is, zal denk ik nog moeten blijken. We zitten op dag 15 van een jarenlang traject.
Desondanks kan ik me prima voorstellen dat coureurs en fans dit spel minder fraai vinden dan het spel van vorig seizoen, puur omdat het nu anders werkt. Fair enough, nietwaar? Misschien trekt dat bij, misschien niet. Time will tell.
[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 16-03-2026 15:58 ]
Er is een verschil tussen banden 10-30 rondes managen en een batterij 3 bochten managen. Dat tweede heeft veel sneller invloed op wat nu op de baan aan het gebeuren is, bijvoorbeeld met het stuivertje wisselen tussen twee coureurs. Dat maakt een race fundamenteel anders.Martinspire schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Maar als je al vind dat een coureur banden moet managen, waarom ben je er dan tegen dat ie ook de batterij moet managen? Dat ie meer moet harvesten om op andere plekken meer energie te kunnen spenderen? Waarom is het ineens zo'n groot probleem?
Het is een verandering in mindset denk ik: 1 actie in 1 bocht bestaat niet meer, je bent er pas echt voorbij als je qua batterij weer hetzelfde zit als diegene die je net voorbij gegaan bent. Acties kunnen dus een halve ronde duren en pas veel later worden 'besloten'.
Ook die batterij indicator is niet representatief aangezien je een maximale hoeveelheid elektrische energie mag gebruiken in een ronde. Dus de accu kan 50% vol zitten, maar de rijder mag er niets van gebruiken omdat ie al aan de limiet zat. Allemaal erg verwarrend/ontransparant vind ik.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Er stond soms boost en overtake onderin beeld, als de auto binnen een seconde kwam dan werd het overtake logo groen, maar werd maar sporadisch gebruikt afgelopen race.zonoskar schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
Bij DRS zag je overigens wel wanneer iemand dit gebruikte. Nu heb je een overtake knop die je mag gebruiken als je binnen 1 sec achter iemand zit, maar daar is niets van te zien. Ik heb iig nergens een icoontje gezien oid om dit aan te geven en op de auto zit ook geen lampje ofzo.
Ook die batterij indicator is niet representatief aangezien je een maximale hoeveelheid elektrische energie mag gebruiken in een ronde. Dus de accu kan 50% vol zitten, maar de rijder mag er niets van gebruiken omdat ie al aan de limiet zat. Allemaal erg verwarrend/ontransparant vind ik.
volgens mij was er veel kunstmatig in beeld gebracht - of juist niet;ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:41:
[...]
Er stond soms boost en overtake onderin beeld, als de auto binnen een seconde kwam dan werd het overtake logo groen, maar werd maar sporadisch gebruikt afgelopen race.
- die “Max speed” sticker om terugval in km te maskeren
- tijden niet met achter de komma uitgeschreven: s,xxx maar s,x
- batterij / boost indicatie
- sector tijden gemist
- die aws-change to overtake
- intervallen zijn beperkt getoond
- beeld / camera wisselen bij rechte stukken
- geluid was al om te janken. Porsche en GP2 meer lawaai
- gebruikte banden was regelmatig in beeld; leuk - maar hoeveel pitstop zijn er gemaakt?
note heb niet de gehele race gezien, baseer dit op mijn ervaring (ga 20-30min)
Vind het geluid van deze generatie ook niet om aan te horen, de vorige generatie met MGU-H was nog beter vreemd genoeg.himlims_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:27:
[...]
volgens mij was er veel kunstmatig in beeld gebracht - of juist niet;
- die “Max speed” sticker om terugval in km te maskeren
- tijden niet met achter de komma uitgeschreven: s,xxx maar s,x
- batterij / boost indicatie
- sector tijden gemist
- die aws-change to overtake
- intervallen zijn beperkt getoond
- beeld / camera wisselen bij rechte stukken
- geluid was al om te janken. Porsche en GP2 meer lawaai
- gebruikte banden was regelmatig in beeld; leuk - maar hoeveel pitstop zijn er gemaakt?
note heb niet de gehele race gezien, baseer dit op mijn ervaring (ga 20-30min)
Aantal pitstops hebben ze een paar keer laten zien... maar veel te weinig idd.
Die snap ik niet. Het is dit jaar ontegenzeggelijk harder en rauwer allemaal.ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Vind het geluid van deze generatie ook niet om aan te horen, de vorige generatie met MGU-H was nog beter vreemd genoeg.
Aantal pitstops hebben ze een paar keer laten zien... maar veel te weinig idd.
Echt? Tijdens Melbourne vond ik het geluid irritant hard/schel bij de onboards, dat hebben ze gelukkig wel aangepast maar veel harder is het niet geworden tov de vorige generatie... kan ook bijna niet omdat deze motoren (enkel de ICE) 400pk minder hebbenMikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:05:
[...]
Die snap ik niet. Het is dit jaar ontegenzeggelijk harder en rauwer allemaal.
Dit is pas hard en rauw:
De mguh is er vanaf. Dat dempte het nodige geluid.ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:11:
[...]
Echt? Tijdens Melbourne vond ik het geluid irritant hard/schel bij de onboards, dat hebben ze gelukkig wel aangepast maar veel harder is het niet geworden tov de vorige generatie... kan ook bijna niet omdat deze motoren (enkel de ICE) 400pk minder hebben![]()
Dit is pas hard en rauw:
[YouTube: Fernando Alonso Reunited With Renault R25 | 2020 Abu Dhabi Grand Prix]
Niet zoals vroeger uiteraard, maar wel een stuk beter dan vorige regels.
Vind 2025 toch beter klinken hoor, maar misschien vind ik de 2025 "pitch" persoonlijk prettiger, geen idee...MikeyMan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:13:
[...]
De mguh is er vanaf. Dat dempte het nodige geluid.
Niet zoals vroeger uiteraard, maar wel een stuk beter dan vorige regels.
YouTube: F1 2026 vs F1 2025 Engine Sound Comparaison (Every Car)
Met de 2014 motor generatie hebben ze er ook vele jaren over gedaan om de motor microfoon op exact de goed plek te krijgen voor wat beter geluid.ArcticWolf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:16:
[...]
Vind 2025 toch beter klinken hoor, maar misschien vind ik de 2025 "pitch" persoonlijk prettiger, geen idee...
YouTube: F1 2026 vs F1 2025 Engine Sound Comparaison (Every Car)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze hebben halverwege dat tijdperk wel de uitlaat aangepast. Ben zelf live bij de GP van Monza in 2018 geweest en heb die hele race zonder oordoppen gekeken (tribune 6C), de support klasses (F2 en Porsche Cup) was niet te doen zonder oordoppenYakuzA schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:19:
[...]
Met de 2014 motor generatie hebben ze er ook vele jaren over gedaan om de motor microfoon op exact de goed plek te krijgen voor wat beter geluid.
Geen idee of ze toen al de uitlaat hadden aangepast...
Dit is ook ongeveer wat ik ervaar. Ik vind het lastiger te begrijpen wat ik nou precies zie en wat ik kan verwachten. Iemand die binnen DRS kwam, daarvan wist je: die gaat deze of volgende ronde wat proberen. Nu kan iemand op 2 seconden naderen, om ineens terug te vallen naar 3 sec en dan weer naar 2. Zonder dat daar verder een actie op volgt of zonder dat duidelijk is waar dat verval door komt. Daardoor vind ik het lastig om een strategie te achterhalen en te bedenken wat volgende stappen kunnen of zullen zijn. Dat wordt misschien wel beter als de indicatoren op het scherm komen en dan ook kloppen, maar nu geeft het mij het gevoel naar een nieuwe sport te kijken die ik niet begrijp. Wat best leuk kan worden, maar ik hield al ca 35 jaar van de oude sport, die begreep ik en die is nu met de nieuwe regels verdwenen.zonoskar schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
Bij DRS zag je overigens wel wanneer iemand dit gebruikte. Nu heb je een overtake knop die je mag gebruiken als je binnen 1 sec achter iemand zit, maar daar is niets van te zien. Ik heb iig nergens een icoontje gezien oid om dit aan te geven en op de auto zit ook geen lampje ofzo.
Klinkt mij nogal achterhaalt en dictatoriaal, ik dacht dat Colombia inmiddels ook wel verder was.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Ach die laat geen kans onbenut om Verstappen af te kraken. Waar die haat vandaan komt?Mad-Matt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:22:
Ugh, Montoya gaat zich er ook mee bemoeien, die vind dat coureurs niet zo kritisch moeten zijn, noemt o.a. Verstappen bij naam en anders moet de FIA maar boetes uitdelen.
Klinkt mij nogal achterhaalt en dictatoriaal, ik dacht dat Colombia inmiddels ook wel verder was.
jaloezie gok ikToke_gt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:31:
[...]
Ach die laat geen kans onbenut om Verstappen af te kraken. Waar die haat vandaan komt?
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Ach, hij vond zich ook al altijd beter dan SchumacherMad-Matt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:22:
Ugh, Montoya gaat zich er ook mee bemoeien, die vind dat coureurs niet zo kritisch moeten zijn, noemt o.a. Verstappen bij naam en anders moet de FIA maar boetes uitdelen.
Montoya? Die werkt tegenwoordig toch als pundit bij F1TV.Mad-Matt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:22:
Kan dus net zo goed voor de kerk van een ander preken.
[ Voor 15% gewijzigd door Piggen op 16-03-2026 20:15 ]
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken