[F1] Seizoen 2026 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 14:28
Mad-Matt schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:17:
Van de Sky website, eerste beelden van de test Mclaren:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je mag toch hopen dat er nog wat kleur aan toegevoegd gaat worden want dit is wel echt heel erg saai (en lelijk)
Tot nu toe sowieso maar weinig interessante liveries. Vind die van Ferrari persoonlijk ook spuuglelijk, Audi en Haas weinig boeiends. Red Bull met dat blauw vind ik tot nu toe de mooiste.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:48

Mad-Matt

TheDoctor#2181

JEightyFive schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Je mag toch hopen dat er nog wat kleur aan toegevoegd gaat worden want dit is wel echt heel erg saai (en lelijk)
Tot nu toe sowieso maar weinig interessante liveries. Vind die van Ferrari persoonlijk ook spuuglelijk, Audi en Haas weinig boeiends. Red Bull met dat blauw vind ik tot nu toe de mooiste.
Dit is voor de testdagen, ik verwacht dat er weer veel oranje op zit :)
Persoonlijk vind ik de VCarb het mooist. Haas en RBR zijn ook erg mooi.

Zie net een bewegend beeld van de Audi en ik vind het eigenlijk heel erg goed bij het merk passen. "Leasebak grijs"

[ Voor 9% gewijzigd door Mad-Matt op 26-01-2026 10:47 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:39
DonJunior schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:38:
Formule1 spreekt over een livery speciaal voor de Barcelona Shakedown.. dit is dus niet hun 'final form'
https://www.formula1.com/...wn.75r8EThCadZoRnlMuVFUYC
Is dat het eigenlijk ooit bij de livery reveals? :P

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Mad-Matt schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Dit is voor de testdagen, ik verwacht dat er weer veel oranje op zit :)
Persoonlijk vind ik de VCarb het mooist. Haas en RBR zijn ook erg mooi.

Zie net een bewegend beeld van de Audi en ik vind het eigenlijk heel erg goed bij het merk passen. "Leasebak grijs"
Hebben ze al beschadigde velgen en krassen op de lak? In ieder geval geen knipperlicht :+

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

En de RBR:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.racingnews365.com/2026/Hadjar/_1095xAUTO_crop_center-center_75_none/AOC-52.avif?v=1769422114

• Jasphur
Vind het veel meer 'racewagens' nu. Heel benieuwd hoe het hele grid bij elkaar er uit ziet.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:36
Jasphur schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Is dat het eigenlijk ooit bij de livery reveals? :P
Fair enough. Maar omdat mensen nu al struikelen over de kleuren dacht ik: 'ik vermeld het toch even'.
Weet nog dat RedBull dat een aantal jaren geleden deed (bij o.a. de RB14 en RB15), hele gave livery tijdens de tests en tijdens de echte races was het weer hetzelfde als altijd.

RB14 Test
Afbeeldingslocatie: https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2018/02/red-bull-rb14-2.jpg

en RB15
Afbeeldingslocatie: https://img.redbull.com/images/c_crop,x_1172,y_0,h_1977,w_1187/c_fill,w_450,h_750/q_auto,f_auto/redbullcom/2019/02/13/c621506e-56c3-443c-a498-cb0b6008ead5/red_bull_racing_rb15_launch_2019_silverstone

*sowieso

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:38
Ja het lijkt toch een vorm van zeropods op de Red Bull, auto is veel smaller dan vele andere auto's op de grid

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Senaxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Ja het lijkt toch een vorm van zeropods op de Red Bull, auto is veel smaller dan vele andere auto's op de grid
Zo veel smaller lijken ze toch niet?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:38
Mad-Matt schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Zo veel smaller lijken ze toch niet?
Geen enkele andere auto heeft van die uitstekende crash structure "dingen" aan de zijkant. Dit omdat de pods omdat de auto veel smaller is dan de regelementen toelaat. Dit was was destijds ook bij de zeropod mercedes zo. Het is niet zo extreem als bij Mercedes, maar zeker een stuk smaller dan de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/samSsIkEUAergMSGDnVjn3SeoXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a53qE9twK37G8Eg2YwJqfmvW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Senaxx op 26-01-2026 11:55 ]

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Gaan de auto's nu meer met lucht koelen en daardoor kleine radiatoren, die voorheen meer in sidepods zaten?
Kan het daarom zijn dat de RBR en RB daardoor grotere luchtinlaat heeft bovenop?
Misschien wel te simpel gedacht denk ik.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Sepp14 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Gaan de auto's nu meer met lucht koelen en daardoor kleine radiatoren, die voorheen meer in sidepods zaten?
Kan het daarom zijn dat de RBR en RB daardoor grotere luchtinlaat heeft bovenop?
Zou zo maar kunnen natuurlijk.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Senaxx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Geen enkele andere auto heeft van die uitstekende crash structure "dingen" aan de zijkant. Dit omdat de pods omdat de auto veel smaller is dan de regelementen toelaat. Dit was was destijds ook bij de zeropod mercedes zo. Het is niet zo extreem als bij Mercedes, maar zeker een stuk smaller dan de rest.

[Afbeelding]
Ja, hier zie je het wel goed ja.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sepp14 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
Sidepods koelden vaak de ICE dacht ik, en de Airbox werd in het verleden gesplit naar intake voor de ICE motor en de koeling van hele electrapakket.

Dus met groter Electra pakket zal de snelste fix zijn om de airbox groter te maken.
En de minder krachtige ICE heeft weer minder koeling nodig, dus dan kan de radiator in de sidepod weer wat kleiner maken.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2026 13:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 12:14
Mercedes had voor het zero-pods design een nieuw soort koelsysteem ontwikkelt, omdat ze de ice anders onvoldoende gekoeld kregen. Het nadeel was dat een kleiner koelsysteem in de vorige regulations geen toegevoegde waarde had, omdat de sidepods een aerodynamische functie hadden.
Daarnaast was Honda van de 4 motorleveranciers de enige die luchtgekoeld werkte, heb ik ook begrepen. (even gecheckt: RBR, RB en McL hadden een A2A systeem en de reste W2A) Daarom klonk die ook anders, rauwer. (kennelijk dus niet, gezien McLaren niets aners klonk dan Mercedes) Gezien Red Bull Powertrains voornamelijk met die ICE ervaring heeft, kan het wel eens zo zijn dat ze daar nog steeds mee werken.

Koeling is dus zeker nog iets waar in de moderne formule 1 bijzondere dingen mee gedaan kunnen worden.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Heb ik iets gemist? Knipperende pitlichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv9lNEsG7ld7fhIv-9RGGRANWfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WknOztszJ6YzSDHmVfnvrYE8.jpg?f=fotoalbum_large

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

CreativeS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:54:

[Afbeelding]
Gehele rulechange video, met specifiek het stukje over de lichten:

YouTube: Everything You Need To Know About the Formula 1 2026 Regulations

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
CreativeS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:54:

[Afbeelding]
klopt speciaal voor stroll en ocon

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ook de reden waarom BMW niet in de F1 wil stappen (sorry, open doel).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

zonoskar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:09:
Ook de reden waarom BMW niet in de F1 wil stappen (sorry, open doel).
Zeg je het net tegen de verkeerde... mijn hendel voor richting aangeven is versleten... ben soms de enige in de rij voor het verkeerslicht die 'm gebruikt. Allemaal - stuk voor stuk - luie varkens met grootheidswaanzin :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oChENaSTkh3Bb32Bbw7EmieJ2TU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw2Qjs4NayklEFD7D8uDv2gW.jpg?f=user_large

Maar ook open deuren kunnen ontzettend flauw zijn... wees origineel, bedenk wat nieuws.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 27-01-2026 10:54 ]

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Dank je wel @majoh. Iets gemist dus O-)

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
CreativeS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Zeg je het net tegen de verkeerde... mijn hendel voor richting aangeven is versleten... ben soms de enige in de rij voor het verkeerslicht die 'm gebruikt. Allemaal - stuk voor stuk - luie varkens met grootheidswaanzin :+

[Afbeelding]

Maar ook open deuren kunnen ontzettend flauw zijn... wees origineel, bedenk wat nieuws.
Aangezien mijn volgende auto een BMW is/wordt zei ik pasgeleden tegen de vrouw:
"wel mooi dat ik straks BMW rijd, dan hoef ik in ieder geval geen richting meer aan te geven"

Ze snapte hem niet _O-

Eric, Signing off !!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CreativeS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:18:

[knip]
Verkeerslicht, die hebben toch geen functie meer tegenwoordig? Rood betekent vol op het gas en door, "Red is the new Orange". Dit is niet automerk gerelateerd overigens :+

Gelukkig worden ze in deze klasse nog wel gerespecteerd, door alle merken die deelnemen (y)

Testing, one, two ...

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:40
hardware-lover schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Verkeerslicht, die hebben toch geen functie meer tegenwoordig? Rood betekent vol op het gas en door, "Red is the new Orange". Dit is niet automerk gerelateerd overigens :+

Gelukkig worden ze in deze klasse nog wel gerespecteerd, door alle merken die deelnemen (y)
Ging Norris (en velen die volgden) niet door knipperend rood na de crash van Stroll twee jaar terug?

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01
Williams zou op 3 februari a.s. een fysieke livery presentatie in haar fabriek geven. Dat wordt nu een online presentatie op dezelfde dag.

Williams' planned physical launch of its new livery on Feb 3rd at its factory has been changed into a virtual-only event, set for the same date. #F1

Thomas Maher (@thomasmaheronf1.bsky.social) 27 januari 2026

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Shinji schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:03:
Ging Norris (en velen die volgden) niet door knipperend rood na de crash van Stroll twee jaar terug?
Is daarvoor ook zwaar bestraft, hij mocht dat jaar geen kampioen meer worden (van Verstappen) 😁

Testing, one, two ...

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
hardware-lover schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Is daarvoor ook zwaar bestraft, hij mocht dat jaar geen kampioen meer worden (van Verstappen) 😁
Alsof die dat anders wel zou worden... Zelfs als Norris die race gewonnen had en Verstappen 0 punten had was Norris meen ik geen kampioen geworden (als de rest van de races zo verlopen waren als nu het geval was).

Die hele "hype" dat Norris nog een kans maakte dat jaar was echt zwaar overdreven. Net zo overdreven als bij Verstappen afgelopen jaar. Alleen lukt het die dan bijna wel door het geklungel van McLaren en Norris.

Edit:
Norris werd dus tweede op 63 punten achterstand. Die was dus nooit kampioen geworden wat de uitslag van Brazilië ook was. (Norris werd nu 6e met 8 punten vs 26 van Verstappen. Als Norris 26 punte pakte en Verstappen er 0 was dat 44 punten swing en kwam Norris er nog 19 te kort. En Norris won AD al met Verstappen 2e dus zelfs als Verstappen die race uit viel was Verstappen kampioen geweest).

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 27-01-2026 22:09 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Waarom test niemand in Vanta Black? Zwartste zwart, niemand kan ooit iets pikken omdat het nagenoeg niet te zien is

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Mad-Matt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:38:
Waarom test niemand in Vanta Black? Zwartste zwart, niemand kan ooit iets pikken omdat het nagenoeg niet te zien is
Als een gok moet doen; gewicht? Zwart = veel pigment = gewicht, toch?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

himlims_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:21:
[...]

Als een gok moet doen; gewicht? Zwart = veel pigment = gewicht, toch?
Voor een testsessie maakt dat toch niet veel uit, dan weet je dat je in de praktijk nog iets sneller bent. Maar goed er zullen vast wel goede redenen zijn. Ik ben lang niet zo slim als al die F1 engineers

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:54
Iets namaken verstoord toch alle andere onderdelen omdat de aerodynamica compleet anders wordt en met de budget cap hebben ze daar geen budget voor, dus pikken heeft weinig zin.

• RobertMe
Transportman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Iets namaken verstoord toch alle andere onderdelen omdat de aerodynamica compleet anders wordt en met de budget cap hebben ze daar geen budget voor, dus pikken heeft weinig zin.
Dat auto's niet één-op-één worden nagemaakt is natuurlijk zo. Maar toch spieken ze gewoon bij elkaar en worden ideeën overgenomen. Dus details verborgen houden kan wel degelijk nut hebben.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Dat auto's niet één-op-één worden nagemaakt is natuurlijk zo. Maar toch spieken ze gewoon bij elkaar en worden ideeën overgenomen. Dus details verborgen houden kan wel degelijk nut hebben.
Nou dat, er is een reden dat iedereen renders laat zien bij de livery reveal, zo laat mogelijk je hand laten zien, dan kan niemand erop inspelen. Alles wat ze dan willen "pikken" duurt een aantal races en tot die tijd heb je een voorsprong.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

SomerenV

It's something!

Stel je voor dat een team hun officiële livery maakt met als basis Vanta Black of Black 4.0, behalve dan de sponsorlogo's enzo. Succes met het design kopiëren :+ Ik stem voor!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• RobertMe
SomerenV schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Stel je voor dat een team hun officiële livery maakt met als basis Vanta Black of Black 4.0, behalve dan de sponsorlogo's enzo. Succes met het design kopiëren :+ Ik stem voor!
Tegenwoordig moet meer dan 50-ish procent van de livery een kleur hebben. Dus dat moeten dan wel grote sponsor logo's worden om rond de 50% van de auto te bedekken (wat het effect vervolgens dus weer teniet doet).

Deze regel is er dit jaar omdat FOM/FIA bang was dat de auto's "overgewicht" zouden hebben en teams vervolgens allemaal met zwarte liveries komen om gewicht te besparen.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:48
RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Tegenwoordig moet meer dan 50-ish procent van de livery een kleur hebben. Dus dat moeten dan wel grote sponsor logo's worden om rond de 50% van de auto te bedekken (wat het effect vervolgens dus weer teniet doet).

Deze regel is er dit jaar omdat FOM/FIA bang was dat de auto's "overgewicht" zouden hebben en teams vervolgens allemaal met zwarte liveries komen om gewicht te besparen.
Zover ik weet gaat de regel waar aan jij refereert over verf, niet over kleur. De hele auto (inclusief onderkant vloer) in Vanta Black is 100% verf, dus voldoet aan de eis.

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:51
Nivado schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Zover ik weet gaat de regel waar aan jij refereert over verf, niet over kleur. De hele auto (inclusief onderkant vloer) in Vanta Black is 100% verf, dus voldoet aan de eis.
Vanta Black is geen verf dus dat gaat niet op.

• Waah
  • Laatst online: 21:05
TinusXIII schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Vanta Black is geen verf dus dat gaat niet op.
Het is een spray coating tegenwoordig... Dus tja wat definieer je als verf? :+

• Jasphur
Bizarre side pods heeft die AM Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G_2Hbi6WwAETB9F?format=jpg&name=large

[ Voor 30% gewijzigd door Jasphur op 29-01-2026 19:07 ]

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35
Wauw. Vleugels staan bijna plat. Omgekeerde sidepods en achter de sidepods een aparte grote outtake. Ziet er bizar uit zo.

• RobertMe
Vergeet niet dat ze nu active aero hebben en de vleugels dus plat kunnen liggen. Misschien reed die dus met de uhm "straight speed" stand dinges.

En verder..., als je binnen 5 ronden stil valt heb je nog wel wat aan de betrouwbaarheid te doen. En een bijzonder ontwerp hoeft ook niet perse snel te zijn. Zie bv de zero-pods. En Newey heeft in het verleden ook wel eens slechte auto's afgeleverd.

• Chocoball
Mercedes heeft een mysterieus gat in de neus.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:996/rt:fill/w:1770/plain/2268526.jpg

Volgens AMuS zou het gat bedoeld zijn voor het afstellen van de voorvleugel. Voorheen waren er 2 monteurs nodig om de voorvleugel aan beide kanten aan te passen. Door dit systeem is er nog maar 1 monteur nodig die gelijktijdig beide vleugelzijden aanpast. Door het wegvallen van de stelschroeven ontstaat er ook een aerodynamisch voordeel. Wel moet de Mercedes monteur dieper vooroverbuigen bij het afstellen. Bij nadere besturing door AMuS zouden ook Red Bull en McLaren dit systeem hebben, want bij beide teams ontbreken de stelschroeven en bevindt zich een gat hoger op de neus maar deze zijn lastiger te zien dan bij de Mercedes. Een team als Ferrari gebruikt nog steeds 2 stelschroeven op beide vleugelelementen.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:698/rt:fit/w:1240/plain/2268535.jpg

https://www.auto-motor-un...claren-verstellung-flaps/

• Jasphur
Chocoball schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:59:
Mercedes heeft een mysterieus gat in de neus.

[Afbeelding]

Volgens AMuS zou het gat bedoeld zijn voor het afstellen van de voorvleugel. Voorheen waren er 2 monteurs nodig om de voorvleugel aan beide kanten aan te passen. Door dit systeem is er nog maar 1 monteur nodig die gelijktijdig beide vleugelzijden aanpast. Door het wegvallen van de stelschroeven ontstaat er ook een aerodynamisch voordeel. Wel moet de Mercedes monteur dieper vooroverbuigen bij het afstellen. Bij nadere besturing door AMuS zouden ook Red Bull en McLaren dit systeem hebben, want bij beide teams ontbreken de stelschroeven en bevindt zich een gat hoger op de neus maar deze zijn lastiger te zien dan bij de Mercedes. Een team als Ferrari gebruikt nog steeds 2 stelschroeven op beide vleugelelementen.

[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...claren-verstellung-flaps/
Dit is nou echt zoiets waarvan ik dacht, waarom hadden ze dit niet al veel eerder.

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:39

mr thee

Idioot op het internet

Voorkomt weer de mogelijke ^*&^-up van het te ver door draaien bij de pitstops (al zal dat denk ik weinig voorkomen, gok ik :? )

• RobertMe
Jasphur schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Dit is nou echt zoiets waarvan ik dacht, waarom hadden ze dit niet al veel eerder.
Omdat..., de vleugelafstelling nu sowieso gekoppeld zal zijn aan het "active aero" element? Dus ze zullen waarschijnlijk niet "aan de vleugel draaien" maar aan "het motortje" (/hydrolisch systeem) dat de vleugel "bediend".

Waarbij de verschillende teams dus ook verschillende oplossingen hebben voor het afstellen. RB heeft volgens mij twee systemen / "blokken" aan weerszijden van de neus. Andere teams hebben één "blok" midden onder de neus.

En owja... Vroeger liep de vleugel uberhaupt niet door he. Onder deze regels is het pas 1 vleugel, uit meerder planes, die allemaal onder de neus door gaan. Vroeger waren de "extra" planes, die ze afstelden, onderbroken. En de planes zaten daarbij ook alleen naar beneden toe bevestigd (op het main plane). Dus er viel niks af te stellen aan de neus, want de vleugel was helemaal niet bevestigd aan de neus.

En v.w.b. deze nieuwe oplossing. * RobertMe mompelt iets over een front jack die daar ook staat. Diegene die ee afstelling aanpast zal dat dus aan de kant van de fastlane moeten staan en semi over de front jack heen reiken (waarbij de front jack pas "weg draait" op het moment dat de auto is opgekrikt). Ik vind het dus nog niet perse heel logisch v.w.b. pitstops.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er staat nu wel iemand pal voor de auto, die moet maken dat ie weg is voordat de krik omlaag gaat. Voorheen had je 2 monteurs naast de auto, die zullen veel meer tijd hebben dan 1 monteur voor de auto. In zo verre dat 2 sec veel tijd is natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 29-01-2026 21:55 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• RobertMe
mr thee schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:16:
Voorkomt weer de mogelijke ^*&^-up van het te ver door draaien bij de pitstops (al zal dat denk ik weinig voorkomen, gok ik :? )
Ik gok niet het verkeerd aanpassen, wel het "ongebalanceerd" aanpassen. Dus dat het aan een kant wel gedaan is maar aan de andere kant niet. (Of dat het aan een kant fout gedaan wordt en de andere kant goed).

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/astonmartinf1-on-tiktok-breaking-cover-on-the-amr26-v0-203k2tj3rbgg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=6b457fd85d5174e9391caa1155ad5ee5b1510336

Die wielophanging achter ziet er toch ook wel bijzonder uit. Met de bovenste armen zo hoog (/recht?). En dan semi bevestigd aan de achtervleugel montage.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:34:
[Afbeelding]

Die wielophanging achter ziet er toch ook wel bijzonder uit. Met de bovenste armen zo hoog (/recht?). En dan semi bevestigd aan de achtervleugel montage.
Dat is de achterste van de triangle toch?

Dat zal dan een anti-squat suspension zijn, die op een bijzondere plek gemonteerd is thv de uitlaat.

PSN

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35
Anti squat, maar ik denk dat de ophanging ook kan dienen als een beam-wing op deze manier. Iets wat in deze reglementen afgeschaft zou zijn en behoorlijk DF kan genereren.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 14:15

bakvis

Tweakers.Nerd

Wauw dat AM bodywork ligt wel als een zijde doek over de auto gedrappeerd. Super krap, dat kan natuurlijk ook als de meeste koeling via die grote gaten het bodywork al verlaat.

Ik ben wel erg benieuwd naar de efficiëntie hiervan en hoeveel turbulente lucht er via die koel openingen bij de achtervleugel/diffuser uitkomt en wat de penaltie is…

Mijn Specs

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:45
Alonso die eindelijk zijn 3e titel pakt...? <3 Dromen mag toch? O-)

De hype is real in ieder geval!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aardappelbakker schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:05:
Alonso die eindelijk zijn 3e titel pakt...? <3 Dromen mag toch? O-)

De hype is real in ieder geval!
Alonso vs Verstappen seizoen :o

waar kan ik tekenen?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

ArcticWolf schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Alonso vs Verstappen seizoen :o

waar kan ik tekenen?
Doe Leclerc er dan ook bij, die heeft al teveel geleden. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25
Een blik in de complexiteit van F1 van tegenwoordig. Hoe bouw je een motor met een 1:18 compressieverhouding bij warme motor en 1:16 bij kamertemperatuur.....

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Chocoball
The Race weet te melden dat na het overleg van vorige week donderdag (22 januari) tussen de FIA en technische experts van de motorfabrikanten er komende maandag (2 februari) een vervolg komt met de technische experts. Hoewel er op korte termijn geen regelwijzigingen te verwachten zijn, wil de FIA voor de start van het nieuwe seizoen op deze manier proberen overeenstemming te bereiken over toekomstige tests voor compressieverhoudingen wanneer motoren op hoge temperaturen draaien.

Daarnaast vindt komende donderdag (5 februari) de volgende vergadering van de Power Unit Advisory Committee (PUAC) van de Formule 1 plaats, waar naar verwachting het onderwerp over de afwijkende compressieverhouding bij Mercedes en Red Bull opnieuw aan de orde zal komen en mogelijke vervolgstappen.

Bronnen hebben aangegeven dat de FIA ​​na de eerste bijeenkomst meer gegevens wilde verzamelen over tests met betrekking tot compressieverhoudingscontroles om zo te helpen bij het finaliseren van een procedure die door iedereen gesteund wordt. De uitkomst van die tests is belangrijk voor het overleg op maandag. De hoop is dat een positief resultaat op maandag vervolgens aan de PUAC kan worden voorgelegd voor verdere formele besprekingen over de implementatie ervan.

https://www.the-race.com/...ngs-loophole-controversy/

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:43
Chocoball schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:09:
The Race weet te melden dat na het overleg van vorige week donderdag (22 januari) tussen de FIA en technische experts van de motorfabrikanten er komende maandag (2 februari) een vervolg komt met de technische experts. Hoewel er op korte termijn geen regelwijzigingen te verwachten zijn, wil de FIA voor de start van het nieuwe seizoen op deze manier proberen overeenstemming te bereiken over toekomstige tests voor compressieverhoudingen wanneer motoren op hoge temperaturen draaien.

Daarnaast vindt komende donderdag (5 februari) de volgende vergadering van de Power Unit Advisory Committee (PUAC) van de Formule 1 plaats, waar naar verwachting het onderwerp over de afwijkende compressieverhouding bij Mercedes opnieuw aan de orde zal komen en mogelijke vervolgstappen.

Bronnen hebben aangegeven dat de FIA ​​na de eerste bijeenkomst meer gegevens wilde verzamelen over tests met betrekking tot compressieverhoudingscontroles om zo te helpen bij het finaliseren van een procedure die door iedereen gesteund wordt. De uitkomst van die tests is belangrijk voor het overleg op maandag. De hoop is dat een positief resultaat op maandag vervolgens aan de PUAC kan worden voorgelegd voor verdere formele besprekingen over de implementatie ervan.

https://www.the-race.com/...ngs-loophole-controversy/
Je linkje is stuk. Juiste link is https://www.the-race.com/...ngs-loophole-controversy/

Ik snap alleen niet waarom je specifiek Mercedes noemt. Alle verwijzingen naar Mercedes, benoemen ook Red Bull
Amid the ongoing controversy surrounding a potential loophole in the new rules that Mercedes and to a lesser extent Red Bull may have exploited, the FIA is pushing hard to get a line drawn under the matter before the start of the 2026 season.
The theory is that Mercedes and Red Bull have found a way to run at a higher level when the power unit is hot.
However, it is obvious that any change to the rules would not get support from the Mercedes and Red Bull teams if there was a risk of it hurting their competitiveness.

It remains unclear if those teams unhappy with what Mercedes and Red Bull are doing will take matters into their own hands at the start of the season and potentially lodge a formal protest to seek clarification over the legality of the situation.

• Chocoball
BlackMonkey schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:34:
[...]

Je linkje is stuk. Juiste link is https://www.the-race.com/...ngs-loophole-controversy/

Ik snap alleen niet waarom je specifiek Mercedes noemt. Alle verwijzingen naar Mercedes, benoemen ook Red Bull

[...]

[...]

[...]
Dank voor het melden, dan hebben ze de link aangepast.

Omdat ze in het artikel vermelden dat donderdag de controverse besproken wordt en het misschien niet voor iedereen duidelijk is wat dat inhoudt. Ik heb Red Bull niet bewust weggelaten maar voor de volledigheid zet ik er het wel bij.

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:00
Illegal_Alien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Doe Leclerc er dan ook bij, die heeft al teveel geleden. :P
En dus mag hij dit jaar leiden?

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 12:18
BlackMonkey schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:34:
[...]

Dat zou je ondertussen toch moeten weten. Als Mercedes iets doet, is het sjoemelen. Als Red Bull iets doet, is het slim gevonden :+

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mosterd na de maaltijd:
Mercedes will launch its 2026 W17 at an online event on 2 February featuring George Russell, Andrea Kimi Antonelli and Toto Wolff, alongside technical briefings on the new regulations and sustainable fuels
https://www.motorsport.co...ou-need-to-know/10794137/

PSN

• Extigo
  • Laatst online: 16:45
Voor de mensen die de launch van Mercedes willen zien:
YouTube: 2026 Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team season launch | Meet the F1 W17

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:06

basvn

Breezand - NHN

Button naar Aston Martin!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HAKU5WiWYAAXS39?format=jpg&name=small

Geen ambassadeur van Williams meer dus. ben benieuwd naar de reden

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• DonJunior
basvn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:29:
[X]

[..]. ben benieuwd naar de reden

*sowieso

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:P
"Get your sh*t together" - Toto Wolff’s message to F1 rivals over Mercedes engine complaints
Mercedes Formula 1 boss Toto Wolff is adamant his squad's power unit is fully legal and is bemused by rival complaints about a compression ratio trick
https://www.motorsport.co...r-shit-together/10794677/

PSN

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:03
basvn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:29:
[X]

[Afbeelding]

Geen ambassadeur van Williams meer dus. ben benieuwd naar de reden
Mwoa, zie nog geen BREAKING :)

• Chocoball
Aston Martin begint op McLaren van een aantal jaren terug te lijken. Alonso als coureur, Vandoorne als sim- en ontwikkelingscoureur, Button als ambassadeur en een Honda power unit in de wagen. :)

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Chocoball schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:40:
Aston Martin begint op McLaren van een aantal jaren terug te lijken. Alonso als coureur, Vandoorne als sim- en ontwikkelingscoureur, Button als ambassadeur en een Honda power unit in de wagen. :)
Dat was niet de meest succesvolle combinatie helaas. :+

*kuch* GP2-engine *kuch*

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020

mr thee

Idioot op het internet

Nu nog een beroerde samenwerking en het is compleet ;)

(was een docu/serie van op Prime (Grand Prix Driver) hoe hopeloos dat het er aan toe ging bij Mclaren, helaas nergens meer te zien :O )

[ Voor 14% gewijzigd door mr thee op 02-02-2026 18:15 ]

• RobertMe
mr thee schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:14:
Nu nog een beroerde samenwerking en het is compleet ;)

(was een docu/serie van op Prime (Grand Prix Driver) hoe hopeloos dat het er aan toe ging bij Mclaren, helaas nergens meer te zien :O )
Het bekende boutje dat klaar lag voor bij de final assembly en fire up dat vervolgens niet bleek te passen en ze nachtwerk nodig hadden om met Honda in Japan kort te sluiten hoe het nieuwe boutje er dan uit moest zien zodat het wel zou passen :+.

Waar je natuurlijk ook pas achter komt op het moment dat je een fire up test gaat doen. Want waarom zou je ook eerder testen of de motor wel aan het chassis geschroefd kan worden? Owja, zodat je weet dat het past.

• Chocoball
Morgen om 15.00 onze tijd is de livery onthulling.van Williams online te volgen.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-02 11:37
Chocoball schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:08:
Morgen om 15.00 onze tijd is de livery onthulling.van Williams online te volgen.
Er vanuitgaande dat ze de livery op tijd klaar hebben natuurlijk O-) O-) O-)

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
Is dit dezelfde Toto die probeerde regelwijzigingen er door te krijgen toen zijn Mercedes een stuiterwalvis was? O-)

"Better ask questions before you shoot"

• Chocoball
Geen Breaking of social media post dit keer, Jack Doohan wordt reserve coureur bij Haas voor 2026.

https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/crkr3g37kljo

• ArcticWolf
  • Niet online
Chocovla schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:08:
[...]

Is dit dezelfde Toto die probeerde regelwijzigingen er door te krijgen toen zijn Mercedes een stuiterwalvis was? O-)
Dat is destijds niet gelukt toch?

Aan de andere kant vind ik het wel interessant dat Mercedes en RB/Ford deze regel wel zo hebben kunnen lezen dat ze zoiets hebben kunnen ontwerpen. Ik bedoel er werken zat knappe koppen bij de andere teams die dit ook hadden kunnen doen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• RobertMe
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Dat is destijds niet gelukt toch?
Jawel. Extra sensoren en wat wijzigingen in de vloer. Gevolg daarvan was dat het seizoen als een nachtkaars uit ging. Eerste deel deed Ferrari nog goed mee. Na de wijziging was Ferrari langzamer geworden en Red Bull niet.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:40
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Aan de andere kant vind ik het wel interessant dat Mercedes en RB/Ford deze regel wel zo hebben kunnen lezen dat ze zoiets hebben kunnen ontwerpen. Ik bedoel er werken zat knappe koppen bij de andere teams die dit ook hadden kunnen doen.
Ik denk dat de anderen dit ook prima door hadden maar zich aan de "letter of the law" hebben gehouden en RB en Merc het meer als "spirit of the law" hebben gelezen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• ArcticWolf
  • Niet online
Goldman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik denk dat de anderen dit ook prima door hadden maar zich aan de "letter of the law" hebben gehouden en RB en Merc het meer als "spirit of the law" hebben gelezen.
Mwja, ik werk zelf met contracten en als er een gat in zit dan pak je die kans (of laat je hem voortijdig dichten). Er staat letterlijk dat de compressie ratio gemeten wordt bij kamertemperatuur en dat die dan 16:1 moet zijn.
Niet dat die ten alle tijden 16:1 moet zijn.

In een miljoenen business is dit gewoon slecht / laks te noemen, tenzij ze het echt niet konden ontwerpen. Kan mij echt niet voorstellen dat een legio juristen hierover heen hebben gelezen maar goed wie weet 8)7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goldman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:53:
[...]
Net andersom denk ik, RB en Merc hebben the "letter of the law" gevolgd (alles wat er niet expliciet staat is toegestaan), en de rest heeft de oude "spirit of the law" gevolgd.
(als je het in deze termen wil uitleggen :) )

PSN

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ArcticWolf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Mwja, ik werk zelf met contracten en als er een gat in zit dan pak je die kans (of laat je hem voortijdig dichten). Er staat letterlijk dat de compressie ratio gemeten wordt bij kamertemperatuur en dat die dan 16:1 moet zijn.

In een miljoenen business is dit gewoon slecht / laks te noemen, tenzij ze het echt niet konden ontwerpen. Kan mij echt niet voorstellen dat een legio juristen hierover heen hebben gelezen maar goed wie weet 8)7
Als je veel met contracten werkt dan weet je normaal gesproken ook dat zelfs als je enorm veel zeer dure legal inhuurt, zelfs top of the line wereldwijd, het onmogelijk is om alles waterdicht te krijgen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Doohan weer terug als reserve rijder in F1.

Haas begint zich toch steeds meer van Ferrari invloed sfeer af te schuiven:
Jack Doohan is joining Haas as a reserve driver for 2026

Doohan will join Ryo Hirakawa in the role, with Toyota’s Hypercar driver having held the position since last April as the Japanese brand expanded its involvement in the American outfit.
https://www.motorsport.co...-reserve-driver/10794861/

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2026 11:15 ]

PSN

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:46

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ja inderdaad contracten zijn nooit waterdicht te krijgen. Echter ik denk dat de technische complexiteit hier echt een rol speelt. Er zullen vast meer teams op het idee zijn gekomen. Ik zou zeggen; hoe komt anders aan het licht dat mercedes en RB dit kunnen?

Het is alleen echt heel moeilijk om dit voor elkaar te krijgen en er zitten heel veel risico's aan dat het mislukt. Zie ook de gelinkte video van driver69.
Dus er zullen ook best een aantal teams de conclusie hebben getrokken dit niet te doen en mogelijk zelfs de conclusie dat als zij het niet kunnen dat niemand het kan.

Wat ik me overigens afvraag. Heeft Mercedes dit ook ontwopren voor hun klanten teams? Of krijgen die weer andere motoren?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Extigo
  • Laatst online: 16:45
Zewatanejo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
...

Wat ik me overigens afvraag. Heeft Mercedes dit ook ontwopren voor hun klanten teams? Of krijgen die weer andere motoren?
Dit mag niet, zover ik weet. Motoren moeten voor alle teams dezelfde spec moeten zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zewatanejo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
in principe/qua spec dezelfde motoren, alleen ze zullen ongetwijfeld de exemplaren die op de testbank net iets meer vermogen geven bij dezelfde spec doorschuiven naar het fabrieksteam ipv een klantenteam.

PSN

• Chocoball
YakuzA schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:14:
Doohan weer terug als reserve rijder in F1.

Haas begint zich toch steeds meer van Ferrari invloed sfeer af te schuiven:

[...]
https://www.motorsport.co...-reserve-driver/10794861/
Ach alweer? ;)

• RobertMe
Ach, Doohan houd van herhaling.

Hoe vaak had hij bij de super formula test ook alweer de auto afgeschreven op Suzuka? 3x in 3 dagen? Of zelfs gemiddeld vaker dan 1x per dag? En dat was dus al nadat hij vorig jaar in de F1 dacht T1 met geopende DRS te kunnen nemen "omdat dat in de simulator kon".

• Chocoball
RobertMe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Ach, Doohan houd van herhaling.

Hoe vaak had hij bij de super formula test ook alweer de auto afgeschreven op Suzuka? 3x in 3 dagen? Of zelfs gemiddeld vaker dan 1x per dag? En dat was dus al nadat hij vorig jaar in de F1 dacht T1 met geopende DRS te kunnen nemen "omdat dat in de simulator kon".
Blijkbaar is er geen ander nieuws gezien het aantal bronnen die het melden en dan nog geen Breaking poster van F1 :)

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/jack-doohan-joins-haas-f1-team-as-a-reserve-driver-v0-8y6alj4e99hg1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=477cb5862732bb587d4eb3abc00fc670c151fb8f

• Chocoball
De Williams FW48 livery

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/williams-fw48-livery-2026-v0-hezbs8dfdahg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=9781aedb312996499d2a114100b5056774a87423

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/williams-fw48-livery-2026-v0-h8ibhldfdahg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=e3796336993fc84005af0f783f4ed3632e1c453c

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/williams-fw48-livery-2026-v0-gh4whadfdahg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=504851aa761a988a4e7abc065a6a56b37f64a23c

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/williams-fw48-livery-2026-v0-fmjzyadfdahg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=2a772a64cf1f1b34d0987b7c958e5b0e2021c1a4

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hè? Zijn de startnummers aan de zijkant van de auto niet meer verplicht?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeKaerften schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:46:
Hè? Zijn de startnummers aan de zijkant van de auto niet meer verplicht?
Dit zijn gewoon yolo renders, dus zou daar niet teveel conclusies of wat dan ook aan proberen te hangen.

PSN

• DonJunior
Ik dacht heel even dat de velgen spaakverlichting hadden

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/38pqJGK2B8Y4/76JJWGG/1200x1200.jpg

*sowieso

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:56
beetje saai

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:44
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:57:
[...]

Er staat: ....de compressieratio mag niet hoger zijn dan 16. Punt.
Er is geen enkele link in de regel met een variabele als de temperatuur (omgeving overigens, niet kamer).
De testmethode heeft wel een link met een variabele, de regel duidelijk niet. Beide zijn van elkaar gescheiden zinnen.

erutangiS

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Doet me een beetje denken aan de Benetton B195:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfd2ByXphcprmMKxb8t6SrIgQj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDXWPUqzkdMgA5dXwapjHpE6.jpg?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:40
MrOleo schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Er is geen enkele link in de regel met een variabele als de temperatuur (omgeving overigens, niet kamer).
De testmethode heeft wel een link met een variabele, de regel duidelijk niet. Beide zijn van elkaar gescheiden zinnen.
De regel kan alleen met de testmethode gecontroleerd worden. 8)

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

-Edit- Nee, niet doen. Lekker laten gaan. Verpissen is voor anderen. Punt.

[ Voor 96% gewijzigd door CreativeS op 03-02-2026 18:37 ]

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:19
Vind hem wel mooi, alleen even goed opletten tussen de racing bull en de williams. Maar mooi blauw is niet lelijk

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Dan had er moeten staan maximaal of te allen tijde. Nu staat daar dat de compressieratio niet hoger mag zijn dan 16:1 en wordt aan de hand van de cilinderkamer inhoud bij kamertemperatuur gecontroleerd (berekend eigenlijk). Dus als de compressieratio bij bedrijfstemperatuur richting de 18:1 gaat omdat onderdeel XYZ iets meer uitzet dan de rest dan kan dat niet gecontroleerd worden. In principe is het dus puur speculaas want de FIA kan het niet controleren...

Ik ben niet echt fan van deze gast:
YouTube: F1’s New Loophole Is More Complex Than You Think

Maar de video is wel erg informatief in dit geval, daarnaast zegt hij ook dat meerdere teams in het verleden al gebruik hebben gemaakt van technieken om bijv. de drijfstangen op hogere rpm's verder te laten stretchen om hogere compressieratio's te krijgen dan eigenlijk is toegestaan.

• RobertMe
[...]

Hoe is dit anders dan de flexiwings? Volgens mij staat daarvan ook in de regels dat de vleugel rigide moet zijn. En komt daarna een testmethode. Als F1 / de FIA zo strikt was in wat er in de regels staat, zelfs als het buiten de test valt, dan hadden ze die flexibele vleugels al jaren terug verboden. (Ruim voordat ze in 2021 de test methode aanpaste terwijl Red Bull en Renault er al jaren mee reden. Laat staan de hele shitshow van eind '24 en heel '25 met niks doen, monitoren, niks doen, en toch weer test aanpassen).
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: (volgt later)
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken