[F1] Seizoen 2026 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:30
RobertMe schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:11:
[...]
En ook dan zullen ze niet vóór 2028 nieuwe motoren hebben, en zelfs dat lijkt me heel optimistisch. Fabrikanten zullen vast minimaal 1 jaar vantevoren de regels "definitief" willen hebben. Als er in 2027 pas een besluit wordt genomen zal dat nooit voor 2028 zijn. En de kans dat ze dit jaar besluiten om met een nieuw reglement te komen, voor 2028, lijkt me ook klein.
Klopt natuurlijk.

Maar als de backlash zo groot blijft als hij nu is en de fans massaal af gaan haken past een vierkantje plotseling wel in een driehoek.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:44:
[...]

Klopt natuurlijk.

Maar als de backlash zo groot blijft als hij nu is en de fans massaal af gaan haken past een vierkantje plotseling wel in een driehoek.
Het valt eerder te hopen dat een V6 hybride met MGU-K en MGU-H dan in het huidige chassis past :p Maar gezien de (iets) kleinere auto én het feit dat er nieuwe fabrikanten zijn én teams van fabrikant verhuisd zijn maakt dat ook geen optie.

Edit:
Daarmee wil ik overigens ook niet zeggen dat dat de perfecte motor zou zijn.
IMO kunnen ze dan beter afstappen van hybride en dan 100% bio-brandstof. Als de performance daar in zit. (Geen idee of de huidige motoren net zoveel PK etc zouden kunnen leveren als op traditionele brandstof of dat daar ook een gat in zit dat weer door de electro motor gemaskeerd wordt. Los van de huidige 50/50 split dan).

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2026 07:51 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat het probleem niet zozeer het ontwerp zelf is, maar de parameters die ze eraan hebben gehangen. Met deze techniek kun je echt wel een snelle auto maken waarmee te racen valt.

Mguh terug brengen lijkt me overigens technisch ook ingewikkelder dan bijvoorbeeld over de vooras energie opwekken.

Het probleem is dat de theorie niet aansluit bij de praktijk. En daar is te lang van weg gekeken. En nu wordt daar met halve maatregelen op gereageerd. Ik ga er zomaar vanuit dat later in het jaar er nog wat regels worden aangepakt.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:17:
Ik denk dat het probleem niet zozeer het ontwerp zelf is, maar de parameters die ze eraan hebben gehangen. Met deze techniek kun je echt wel een snelle auto maken waarmee te racen valt.

Mguh terug brengen lijkt me overigens technisch ook ingewikkelder dan bijvoorbeeld over de vooras energie opwekken.

Het probleem is dat de theorie niet aansluit bij de praktijk. En daar is te lang van weg gekeken. En nu wordt daar met halve maatregelen op gereageerd. Ik ga er zomaar vanuit dat later in het jaar er nog wat regels worden aangepakt.
dat schreef eerder ook al; er komen wijzgingen aan, tzt dat de zomerstop komt, zouden de eerste aanpassingen doorgevoerd moeten zijn.

Mocht het zo ver zijn, dan slinger ace-stream weer eens aan, om te beoordelen of racen, nu ook echt racen is geworden.

Ik merk dat mij meer 'doet' dan initeel had verwacht. Kijk noch lees niets meer van F1. De standaard nieuws/reddit bronnen bezoek niet. Ergens is mijn intresse weg voor de sport best ver te zoeken, en dan vind ik jammer.

Is nog steeds een technisch hoogstandje, maar de emotie en beleving is voor mij compleet weg.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 05:58:
Deze aanpassingen gaan niet genoeg zijn. 350kw van acceleratie tot rempunt is het grootste probleem. En daar blijven ze vanaf. Als ze daar 250kw van gemaakt hadden was het goeddeels opgelost.

En weer een paar extra moeilijke software oplossingen die niet uit te leggen zijn :X
Het is inderdaad jammer dat ze deze:
De MGU-K-inzet blijft 350 kW in belangrijke acceleratiezones (van bochtuitgang tot rempunt, inclusief inhaalzones), maar wordt beperkt tot 250 kW in andere delen van de ronde.
Niet gewoon op de hele ronde hadden toegepast, dan was de hyperclip in 1x vrijwel opgelost

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• alexbl69
En nu wordt daar met halve maatregelen op gereageerd. Ik ga er zomaar vanuit dat later in het jaar er nog wat regels worden aangepakt.
Dat halve zal ook noodgedwongen zijn. Ze moeten iedereen meekrijgen met deze regels, maar de teams die het nu het beste voor elkaar hebben (MB en in iets mindere mate Ferrari) zullen geen al te drastische wijzigingen willen. Elke wijziging zal vooralsnog dus een 'net niet' gevalletje blijven.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:13

sjaool

Every life should have 9 cats

alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:47:
[...]

Dat halve zal ook noodgedwongen zijn. Ze moeten iedereen meekrijgen met deze regels, maar de teams die het nu het beste voor elkaar hebben (MB en in iets mindere mate Ferrari) zullen geen al te drastische wijzigingen willen. Elke wijziging zal vooralsnog dus een 'net niet' gevalletje blijven.
Het zit hem ook vooral in de beperkingen van de motoren die ze nu gebruiken. Daar is een fundamentele wijziging nodig om grotere aanpassingen te doen.

"When you grow up your heart dies"

• RobertMe
  • Nu online
Ik weet niet of je dat als reactie op mijn post direct erboven bedoelde, maar ik doelde puur op "de motor van afgelopen jaren terug er in lepelen" als stopgap. Maar dat was natuurlijk uberhaupt geen heel serieuze reactie. En ook niet eenvoudig mogelijk omdat het en niet past en het verschuiven van fabrikanten etc. Audi, RBR en RB hebben dan sowieso geen motor.

MGU-H zie ik verder ook niet serieus terugkomen, in nieuwe regels. Hoogstens als "we gaan terug naar de oude bekende motoren totdat er een nieuw reglement is". En ook dat zie ik niet gebeuren.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20
RobertMe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:00:
[...]

Ik weet niet of je dat als reactie op mijn post direct erboven bedoelde, maar ik doelde puur op "de motor van afgelopen jaren terug er in lepelen" als stopgap. Maar dat was natuurlijk uberhaupt geen heel serieuze reactie. En ook niet eenvoudig mogelijk omdat het en niet past en het verschuiven van fabrikanten etc. Audi, RBR en RB hebben dan sowieso geen motor.

MGU-H zie ik verder ook niet serieus terugkomen, in nieuwe regels. Hoogstens als "we gaan terug naar de oude bekende motoren totdat er een nieuw reglement is". En ook dat zie ik niet gebeuren.
Dat idee, de motor van vorig jaar, gaat niet werken. Je zit met packaging en een kleinere tank. Als je dat allemaal gehad hebt heeft Renault ooit aangegeven dat ze een jaar nodig hadden voor het uitharden van de krukas.

Dus eigenlijk niet te doen. Op wat software tweaks na is dit wat het is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

asing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:59:
[...]

Dat idee, de motor van vorig jaar, gaat niet werken. Je zit met packaging en een kleinere tank. Als je dat allemaal gehad hebt heeft Renault ooit aangegeven dat ze een jaar nodig hadden voor het uitharden van de krukas.

Dus eigenlijk niet te doen. Op wat software tweaks na is dit wat het is.
kan prima zijn dat die duitsers dat in 2maanden doen, blijven fransen he :+

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 10:48

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

F1 is gewoon 1 JOKE geworden.
Ik rijd zelf volledig elektrisch en zag dit al aankomen.
50/50 zal nooit en te nimmer werken waarbij de auto's 1 op 1 dezelfde snelheid hebben als in 2025.
Racen op het scherpst van de snede bocht in bocht uit en slipstreamen op straights is het gewoon niet en gaat het ook niet worden.
Ze kunnen nu wel zeggen minder rechargen en hogere recharge output, maar dat betekent niet dat ze flatout op de oude snelheid kunnen rijden.

Het is en blijft battery management.
Als je battery stuk is blijf je nog STEEDS maar 50% kracht (ICE) hebben en nog steeds superveel snelheidsverschil hebben.
Nee doe mij maar gewoon de motor regelementen van 2025 met de aero dynamica en grote van de 2026 auto's regelementen.

Blijft voor mij Mario karten

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Waah
  • Laatst online: 12:55
YakuzA schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:56:
[...]

Het is inderdaad jammer dat ze deze:

[...]

Niet gewoon op de hele ronde hadden toegepast, dan was de hyperclip in 1x vrijwel opgelost
Dan lever je wel aardig in op snelheid. Met het risico dat het aardig in de buurt van de F2 komt kwa rondetijden :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Waah schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:38:
[...]

Dan lever je wel aardig in op snelheid. Met het risico dat het aardig in de buurt van de F2 komt kwa rondetijden :+
zet gewoon de f2 van vorig jaar in als f1 :+ (klinkt sowieso beter)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
himlims_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:49:
[...]
En dan vragen we aan Alonso of hij het even regelt met Honda :+

"GP2-engine"

iRacing Profiel

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
Nog even de analyse van AMuS over de voorgestelde aanpassingen van de regels in de vertaling en samenatting.
  • Kwalificatie. Al in Japan werd de beschikbare energielimiet tijdens de kwalificatie met 1 megajoule verlaagd. Dit verzachtte het probleem met lift and coast enigszins, maar het is zeker niet opgelost. Ook zal het hogere superclipping-niveau een beetje helpen maar energiebeheer zal een cruciale factor blijven spelen. De coureurs zullen waarschijnlijk blijven klagen over de voorgeprogrammeerde laadstrategieën wanneer ze tijdens Q3 tot het uiterste gaan.
  • Door de toegenomen superclipping zal de topsnelheid aan het einde van de rechte stukken nog scherper dalen. Dit heeft in de eerste races tot veel kritiek van de fans geleid. De dalende snelheid tijdens volgas-gedeeltes is op zijn zachtst gezegd al wennen. Bovendien leiden deze maatregelen tot langere rondetijden, waardoor het verschil met andere raceseries kleiner wordt.
  • Races. Het valt nog te bezien of deze maatregelen voldoende zullen zijn om ongelukken zoals die van Bearman in Suzuka te voorkomen. Theoretisch gezien zou het risico op grote snelheidsverschillen enigszins moeten afnemen. Het zal interessant worden of het beperken van de boost-energie ook het aantal inhaalmanoeuvres zal doen verminderen. Het extra vermogen is nu minder intens, maar het houdt wel langer aan gedurende een ronde.
  • Het nadeel van het opdelen van een circuit in verschillende energiezones maakt dat de regels meer complex worden. Ingenieurs moeten nu zowel de software van de wagens als hun simulatieprogramma's aanpassen. Van buitenaf is het voor de fans bijna onmogelijk om te zien welke modus momenteel actief is. Het zou acceptabel zijn als het de veiligheid daadwerkelijk verbetert. Theoretisch gezien zullen de rondetijden langzamer worden.
  • Racestarts. Net als de vermindering van het energieverbruik van boost tijdens de race, zijn alle maatregelen ter verbetering van de veiligheid welkom. De automatische activering van de MGU-K zou in theorie ervoor moeten zorgen dat wagens niet volledig tot stilstand komen op de startgrid. Het voorkomt echter geen slechte starts. Het is te hopen dat de technologie niet onnodig of onbedoeld ingrijpt. Daarom zal de nieuwe veiligheidsvoorziening in Miami eerst getest en geanalyseerd worden voordat de race van start gaat. Omdat het echter een sprintweekend is, is er slechts 1 vrije training om te bepalen of het nieuwe systeem klaar is voor gebruik in de praktijk.
  • Natte omstandigheden. Oorspronkelijk was het plan om bandenwarmers helemaal af te schaffen. Het kunstmatig verwarmen van de banden brengt kosten met zich mee en heeft een negatieve invloed op de CO₂ uitstoot. Als de coureurs echter van mening zijn dat dit de veiligheid aanzienlijk verbetert dan is het een acceptabele afweging.
  • Het verminderen van het ERS-deel op gladde oppervlakken zal veel fans teleurstellen. Ze willen immers dat de beste coureurs ter wereld tot het uiterste gaan, ook onder moeilijke omstandigheden. Dit betekent echter niet dat er onnodige risico's genomen moeten worden maar het past wel in het beeld dat de Formule 1 zichzelf op veel gebieden vrijwillig beperkt.
  • Samengevat, veel fans hebben kritiek op de nieuwe wagens omdat ze te complex zijn en energiemanagement een te grote rol speelt. De regelwijzigingen zullen het er niet makkelijker op maken. Coureurs kunnen in de kwalificatie meer de grenzen opzoeken, maar dat maakt ze niet sneller. Of het spektakel en het rijplezier daadwerkelijk zo veel zullen toenemen als gehoopt, valt nog te bezien. Er moesten maatregelen worden genomen op het gebied van veiligheid, maar ook hier zal alleen de praktijk uitwijzen of de maatregelen het gewenste effect hebben. Het is waarschijnlijk niet de gamechanger waar men op had gehoopt.
https://www.auto-motor-un...yse-nachteile-sicherheit/

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:47
himlims_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:49:
[...]
Logisch vervolg op de F1 movie: de F2 movie ;)

• alexbl69
Chocoball schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:49:
Het kunstmatig verwarmen van de banden brengt kosten met zich mee en heeft een negatieve invloed op de CO₂ uitstoot.
Echt, ik trek die greenwashing echt niet meer... :r

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:37
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:00:
[...]

Greenwashing is wat anders, maar ik snap wat je bedoelt.
Hypocriet dat ze zich zorgen maken over CO2 en vervolgens alle spullen in het vliegtuig proppen en gaan. Ook niet logisch ingedeeld ofzo met zo min mogelijk vliegbewegingen.

*sowieso

• Chocoball
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:00:
[...]

Dit is wat de heer Grüner van AMuS ervan maakt in zijn analyse. Formule 1 is de enige raceklasse die nog steeds banden voorverwarmt maar het afschaffen lukt niet echt.

Nog even gezocht in vorige seizoentopics. Aanschafkosten van de bandenwarmers zijn 500.000 euro per 3 jaar. Per seizoen is het 600.000 euro aan vrachtkosten, de energiekosten zijn niet bekend. Pirelli heeft eerder banden gefabriceerd die geen bandenwarmers nodig hebben maar de teams zijn niet overtuigd.

[ Voor 30% gewijzigd door Chocoball op 21-04-2026 19:48 ]

• asing
Waah schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:38:
[...]

Nou, Formule E heeft net hun nieuwste bolide getoond. Die heeft 600kW (attack mode) vermogen en weegt 954 kilo. Daar komt wel permanente 4WD bij. Als je dan nog denkt "meh", vraag Nissan en Audi eens wat er gebeurt als je als enige 4WD hebt. Je rolt het veld op.

Nu is het even wachten tot de F E hetzelfde circuit in dezelfde layout aandoet als de F1. Ze roepen in ieder geval dat het ding nu te snel is voor de compacte banen die ze eerder gebruikten.

Monaco (16/17 mei) is de eerste die in aanmerking komt. Shanghai (4 juli) een andere.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 21-04-2026 19:46 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• RobertMe
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:45:
en Audi eens wat er gebeurt als je als enige 4WD hebt. Je rolt het veld op.
En dit is dan ook de hele reden waarom F1 niet naar 4WD is gegaan. De fabrikanten wilden niet want Audi zou dan een enorm voordeel hebben op het gebied van kennis.

• asing
RobertMe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:47:
[...]

En dit is dan ook de hele reden waarom F1 niet naar 4WD is gegaan. De fabrikanten wilden niet want Audi zou dan een enorm voordeel hebben op het gebied van kennis.
Hulkenberg kampioen :P :o 8)7 :X O-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Waah
[...]

En toch vind ik dat een slechte reden om zoiets niet te doen. Goede reden voor anderen om er ook tijd en moeite in te steken. Je wil innovatie toch? Laat ze dan ook innoveren.

• Waah
Bortoleto staat voor Hulkenberg momenteel dus....

En dat moest ik opzoeken aangezien ik de races niet meer kijk. Zegt genoeg over de staat van de F1. Het greenwashen, halve power aan accu, dat kan me allemaal eigenlijk niks schelen. het hele racen is er gewoon uit.

GT3 kan ik ook best van genieten, zolang er wat gevochten word. Maar een 24 uurs race lijkt me dan wel echt saai. Te grote gaten te weinig racen tegen elkaar.

Dat is bij F1 ook niet altijd zo. Maar dan kon je nog de ellebogen uit gooien of iemand uitremmen. Maar dat is nu juist weg.

[ Voor 50% gewijzigd door Waah op 21-04-2026 20:04 ]

• alexbl69
[...]

Was dan een leuk compromis geweest voor de reglementen van dit jaar: 4WD én MGU-H :).

• asing
alexbl69 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:21:
[...]

Was dan een leuk compromis geweest voor de reglementen van dit jaar: 4WD én MGU-H :).
Dat trekt geen fabrikanten, ik zou of of doen. Dan kunnen ze kiezen.

• asing
Waah schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:02:
[...]

Bortoleto staat voor Hulkenberg momenteel dus....

En dat moest ik opzoeken aangezien ik de races niet meer kijk. Zegt genoeg over de staat van de F1. Het greenwashen, halve power aan accu, dat kan me allemaal eigenlijk niks schelen. het hele racen is er gewoon uit.

GT3 kan ik ook best van genieten, zolang er wat gevochten word. Maar een 24 uurs race lijkt me dan wel echt saai. Te grote gaten te weinig racen tegen elkaar.

Dat is bij F1 ook niet altijd zo. Maar dan kon je nog de ellebogen uit gooien of iemand uitremmen. Maar dat is nu juist weg.
3 races in.... vorig seizoen had Hulk meer dan 2.5 keer zoveel punten. :)

• RobertMe
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:42:
[...]

Dat trekt geen fabrikanten, ik zou of of doen. Dan kunnen ze kiezen.
Dat helpt natuurlijk niet om fabrikanten een "overgang" te geven. Én én heeft Audi een brakke MGU-H en de rest een brakke 4WD (en RBPT beiden brak :+). Na een paar jaar als alle fabrikanten een goede 4WD hebben haal je de MGU-H weg en heb je gelijk speelveld.
asing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:44:
[...]

Vorig seizoen was Bortoletto een rookie. Nu niet meer. (En die rookie versloeg goede qualifier Hulkenberg al regelmatig).

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 21-04-2026 20:51 ]

• Waah
asing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:44:
[...]

In het verleden behaalde resultaten :Y)

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:24

Internet Janny

He does it for free

Waah schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:10:
[...]

In het verleden behaalde resultaten :Y)
In het geval van Hulk NIET in het verleden behaalde resultaten. 1 podium in hoeveel jaar en races? :z

Zero compensation

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 22:16
RobertMe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:50:
[...]

Dat helpt natuurlijk niet om fabrikanten een "overgang" te geven. Én én heeft Audi een brakke MGU-H en de rest een brakke 4WD (en RBPT beiden brak :+ en een brakke aero/auto). Na een paar jaar als alle fabrikanten een goede 4WD hebben haal je de MGU-H weg en heb je gelijk speelveld.
FTFY

• asing
Internet Janny schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:21:
[...]

In het geval van Hulk NIET in het verleden behaalde resultaten. 1 podium in hoeveel jaar en races? :z
Als ik nou eens iemand ontzettend succesvol zou willen zien dan is het de Hulk. Sympathieke vent, en revenge voor die beker van lego tijdens zijn enige podium.

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:56

mr thee

Prutser op het internet

Jammer dat ie niet voor RBR kwam rijden inplaats van Perez :|

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• Chocoball
mr thee schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:24:
Jammer dat ie niet voor RBR kwam rijden inplaats van Perez :|
Volgens Helmut Marko stond Hülkenberg op pole position voor die positie maar dat veranderde na de raceoverwinning van Perez in de Shakir grand prix.

• asing
Chocoball schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:37:
[...]

Volgens Helmut Marko stond Hülkenberg op pole position voor die positie maar dat veranderde na de raceoverwinning van Perez in de Shakir grand prix.
Wat weer aangeeft dat je zo goed bent als je laatste race.

• Waah
Chocoball schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:37:
[...]

Wat ik nooit zal begrijpen. 1 zwaluw maakt geen zomer enzo.
Maar ben blij dat Hulkenberg niet naar RB is gegaan. Dan was het maar de vraag of die nog had gereden.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

MetalStef

gietijzer

Waah schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:14:
[...]

Wat ik nooit zal begrijpen. 1 zwaluw maakt geen zomer enzo.
Maar ben blij dat Hulkenberg niet naar RB is gegaan. Dan was het maar de vraag of die nog had gereden.
Perez was rond die tijd al goed voor een aantal podiums, een zeer solide coureur, en daarnaast een uitzonderlijk teamplayer. Mij staat een akkefietje bij van Force India die personeel niet betaalde, waarvoor Perez in de bres sprong.
Uiteraard kon hij Ocons bloed drinken, maar daarin was Perez zeker niet de enige.

Edit: Bron voor dat 'akkefietje' waarin hij Force India onder curatele liet stellen:
https://nl.motorsport.com...ctie-force-india/3149398/

[ Voor 12% gewijzigd door MetalStef op 22-04-2026 16:40 ]

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:15
MetalStef schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:32:
[...]

Perez was rond die tijd al goed voor een aantal podiums, een zeer solide coureur, en daarnaast een uitzonderlijk teamplayer. Mij staat een akkefietje bij van Force India die personeel niet betaalde, waarvoor Perez in de bres sprong.
Uiteraard kon hij Ocons bloed drinken, maar daarin was Perez zeker niet de enige.

Edit: Bron voor dat 'akkefietje' waarin hij Force India onder curatele liet stellen:
Perez heeft het echt niet slecht gedaan en een echte teamplayer.
Helaas werd de auto steeds meer onbestuurbaar, waar alleen Max nog omheen kon rijden.
Perez heeft ook eerder aangegeven dat er iets niet goed was aan de auto.
Hij had wel gelijk.
Ik vind dat hij teveel de schuld heeft gekregen. Na hem zijn de andere coureurs echt niet beter gaan rijden.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

MetalStef schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:32:
[...]

dat is er een die ik niet snap; Ocon - brengt die bergen euros mee ofzo? pannenkoek

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 12:47
himlims_ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:07:
[...]

dat is er een die ik niet snap; Ocon - brengt die bergen euros mee ofzo? pannenkoek
Je hebt het wel over een Grand Prix winnaar die vrijwel al zijn teamgenoten verslagen heeft. Geld brengt hij niet mee, één van de armere coureurs op de grid.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:03
Sinds wat Ocon heeft geflikt als achterligger moet je niet met hem aankomen.

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Marcel Br schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:27:
Sinds wat Ocon heeft geflikt als achterligger moet je niet met hem aankomen.
YouTube: F1 crash Jos Verstappen And Juan Pablo Montoya Brazil 2001
Ken je dit moment nog?

Zero compensation

• RobertMe
  • Nu online
mavamal schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:09:
[...]

Je hebt het wel over een Grand Prix winnaar die vrijwel al zijn teamgenoten verslagen heeft. Geld brengt hij niet mee, één van de armere coureurs op de grid.
Die win was natuurlijk lucky. Bowling Bottas + gigantische fout Merc / Hamilton + Hungaroring. + verdedigen van Alonso tegen Hamilton. Net zoals Perez zijn lucky win in de Force India of Gasly in de Alpha Tauri. Ja, het is een overwinning en "je moet het maar doen". Maar het is ook niet dat die elke "once in a blue moon" race heeft gewonnen. Dan springt Perez in de Force India voor mij er meer bovenuit van deze 3.

Qua coureur een prima midfielder. Maar daar zijn er voldoende van. En volgens mij is er altijd wel "ruzie" om hem. Teamgenoot, andere coureurs, en ook in het team an zich? (Zie ook de Alpine exit bv) En dus mogelijk een andere midfielder net zo interessant zonder "geruzie" erbij te krijgen (Perez of Gasly dus uit het rijtje andere race winnaars).

• RobertMe
  • Nu online
IMO niet direct vergelijkbaar. Achterop iemand rijden / verremmen is anders dan als achterligger verdedigen met het mes tussen de tanden (twee bochten naast elkaar om positie vechten).

• Marcel Br
  • Laatst online: 12:03

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Door alle gecancelde races komkommertijd om te speculeren over het stoppen van Max:
Who will replace Max Verstappen as F1’s megastar?
There is a significant chance that Max Verstappen will leave Formula 1 in the not-too-distant future. Who will be F1’s megastar then?
https://www.motorsport.co...as-f1s-megastar/10814342/
Max Verstappen exit would be “not a great look” for F1 – Oscar Piastri
Both McLaren drivers say it would be a “shame” for F1 if Verstappen were to leave, although Lando Norris suspects he’ll stick around for longer than expected
https://www.motorsport.co...1-oscar-piastri/10814658/

PSN

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@YakuzA ZFG :+

Kimi heeft wel veel in huis en potentie nog een grote jongen te worden.

• basvn
  • Laatst online: 24-04 16:14

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HGl7jATXQAEm4Qn?format=jpg&name=small

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 12:47
The Race heeft een interview gehouden met Stefano Domenicali... Mijn hemel.
Als iemand die gematigd neutraal is over de regels (te veel bemoeienis, te weinig coureur), hoe kan je een paar dagen na een crisisoverleg komen vertellen dat Formule 1 geen problemen heeft, in 'great shape' is en dat de meerderheid van de fans erg positief is over de on-track action?

Tijdens de vorige motor swap (2014) was ik even afgehaakt en de swap daarvoor (2006) was ik te jong om alles echt door te nemen, maar volgens mij was bij geen van beiden na 3 races al een noodoverleg nodig om iedereen aan boord te houden.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

YakuzA schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:49:
Door alle gecancelde races komkommertijd om te speculeren over het stoppen van Max:

https://www.motorsport.co...as-f1s-megastar/10814342/
We kunnen niet in de toekomst kijken en weten niet hoe mensen zich ontwikkelen of nog in de F1 komen.

Persoonlijk zie ik op dit moment in de F1 letterlijk niemand die én zijn talent/vaardigheden heeft én zijn karakter/uitgesprokenheid.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Chocoball
Help!!!! schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:39:
[...]
Persoonlijk zie ik op dit moment in de F1 letterlijk niemand die én zijn talent/vaardigheden heeft én zijn karakter/uitgesprokenheid.
Een geluk dat Argentijnse fans hier niet meelezen :)

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:46
Red Bull RB22 Updates
Filming Day Silverstone Analyse
  • Filming day als testmoment
    Red Bull gebruikte de filmdag op Silverstone om een eerste evaluatie te doen van een groot updatepakket.
    Met maximaal 200 km kon het team toch waardevolle data verzamelen zonder raceweekend-druk.
  • Inbreng van Peter Waché
    Technisch directeur Peter Waché gaf aan dat het doel niet één specifiek probleem oplossen is, maar het totale gedrag van de auto verbeteren.
    Focus lag op meer voorspelbaarheid en een bredere afstelwindow voor de RB22.
  • Probleem: smalle setup window
    De RB22 presteerde alleen goed in een zeer klein afstelbereik.
    Buiten dat bereik verloor de auto grip en balans, wat het lastig maakte voor de coureurs.
  • Balans en rijdbaarheid verbeteren
    Waché wilde vooral een stabielere auto creëren, zowel bij insturen als bij accelereren.
    Meer vertrouwen voor de coureur stond centraal, niet alleen pure downforce.
  • Aerodynamische update – voorvleugel
    Nieuwe endplates met extra winglets.
    Doel: betere controle van luchtstromen rond de voorbanden en minder turbulentie.
  • Grote wijziging aan sidepods
    Sidepods zijn opnieuw ontworpen met een agressiever en meer uitgesneden profiel.
    Dit beïnvloedt de luchtstroom richting de achterkant van de auto aanzienlijk.
  • Aanpassingen vloer en luchtgeleiding
    Kleine maar belangrijke wijzigingen aan de vloer en onderzijde van de auto.
    Gericht op stabielere downforce en minder gevoeligheid voor rijhoogte.
  • Nieuwe achtervleugel
    Gewijzigde configuratie van flap en DRS.
    Gericht op efficiëntere balans tussen topsnelheid en neerwaartse druk.
  • Niet alleen aerodynamica
    Tijdens de test werd ook gekeken naar algemene correlatie tussen simulaties en werkelijkheid.
    Mogelijk zijn ook systemen rond energiebeheer geëvalueerd.
  • Vergelijking met Ferrari
    Net als Ferrari gebruikte Red Bull een filmdag om updates te testen.
    Dit onderstreept hoe belangrijk voorbereiding buiten raceweekenden is geworden.
  • Doel: consistenter presteren
    Volgens Waché moet de auto minder ‘kritisch’ worden.
    Niet alleen piekperformance, maar vooral constante prestaties over een raceafstand zijn het doel.
  • Vooruitblik op Miami
    De updates zijn bedoeld als eerste stap in een groter ontwikkeltraject.
    Verwacht wordt dat verdere verbeteringen volgen in de komende races.
Via:
Autoracer.it

Edit:
Nog wat opvallends

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6wKR5kaujw_nSTeQIhPhUoiY8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sspyjqMprEarPajDePSAuGCM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9BcklLxcG-zCWcLWMy1wVCqKU0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PfH6ZrGqquw6r5K08zdEOezA.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door d-vine op 23-04-2026 18:20 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

Wok

Dakloos...

Wanneer wordt die zak hooi van een Waché er eens uitgetrapt bij RBR? Dit is al het derde jaar op rij dat het chassis volkomen k*t is. BIj de ontwikkeling van de RB20 waarschuwde Newey al dat het de verkeerde kant op zou gaan, maar dat werd genegeerd door Waché (en Horner) en zie hier het resullaat.. "We begrijpen de auto nog steeds niet" 8)7 :'(

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• RobertMe
  • Nu online
Wok schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:33:
Wanneer wordt die zak hooi van een Waché er eens uitgetrapt bij RBR? Dit is al het derde jaar op rij dat het chassis volkomen k*t is. BIj de ontwikkeling van de RB20 waarschuwde Newey al dat het de verkeerde kant op zou gaan, maar dat werd genegeerd door Waché (en Horner) en zie hier het resullaat.. "We begrijpen de auto nog steeds niet" 8)7 :'(
Ach, Newey... Die Aston Martin wat die gemaakt heeft gaat ook zo lekker ;) En dan is dat ook het enige waar die aan gewerkt heeft sinds zijn aantreden bij AM.

En Red Bull kan natuurlijk ook zomaar eens issues hebben door hun oude windtunnel. Plus dat de RB al prut is sinds Spanje 2023. Toen Newey dus nog in het zadel zat. Dus blijkbaar kreeg die het ook niet opgelost?

En daarnaast zijn er ook voldoende verhalen dat Newey wel veel vaker geen zin er in had. En zich lekker bezig hield met de AM Valkery en RB17. Ook die jaren heeft Wache het F1 gebeuren moeten dragen. En toen hoorde je niemand dat Wache een prutser was.

En/maar ja. De auto is al een aantal jaren prut. Komt dat door Wache? Geen idee. Het kan, maar hoeft niet. Is Newey de god die alleen maar perfecte auto's bouwt? Zeer zeker niet. Dus is de auto prut sinds Newey weg is? Of is de auto gewoon prut en zou die dat ook met Newey zijn geweest?

• Chocoball
Volgens de Italiaanse media is de Ferrari SF-26 voor 50% omgebouwd. Zo zijn de voorvleugel, vloer en hydrauliek onder handen genomen. Ook zijn veel aerodynamische onderdelen aangepakt om de luchtweerstand van de wagen te verlagen. Aan het begin van het seizoen was er nog een paar kilo overgewicht maar is de wagen ook weer wat lichter. Ook is de 'Macarena'-vleugel eindelijk gereed om in races ingezet te worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/en1ok3mxcywg1.jpeg
De foto is van Reddit

https://www.auto-motor-un...ami-test-filmtag-fiorano/

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 23-04-2026 21:30 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Uhh, ik zie een auto op vier wielen :o O-)
Wat is het opvallende voor de mensen die er niet zo diep inzitten? :> Iets met de achtvleugel :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• RobertMe
  • Nu online
Help!!!! schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:06:
[...]

Wat is het opvallende voor de mensen die er niet zo diep inzitten? :> Iets met de achtvleugel :?
Ferrari style "macarena" vleugel. Die dus 180° open klapt en daarmee lift i.p.v. downforce geeft.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
mavamal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:06:
Als iemand die gematigd neutraal is over de regels (te veel bemoeienis, te weinig coureur), hoe kan je een paar dagen na een crisisoverleg komen vertellen dat Formule 1 geen problemen heeft, in 'great shape' is en dat de meerderheid van de fans erg positief is over de on-track action?

Tijdens de vorige motor swap (2014) was ik even afgehaakt en de swap daarvoor (2006) was ik te jong om alles echt door te nemen, maar volgens mij was bij geen van beiden na 3 races al een noodoverleg nodig om iedereen aan boord te houden.
Voor zover ik weet was die evaluatie na enkele races allang ingepland voor het seizoen begon.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:42
Dat zat er wel dik in. Ik zag de podcast voorbij komen en ben 'm niet gaan luisteren omdat ik echt geen zin heb in die ophemelarij.

• Waah

Als je het maar vaak genoeg herhaalt, hopen ze dat wij het ook gaan geloven :D

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

MetalStef

gietijzer

toolkist schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:40:
[...]

Voor zover ik weet was die evaluatie na enkele races allang ingepland voor het seizoen begon.
Ze hadden ook wel 3 jaar tijd om die evaluatie in te plannen nadat diverse mensen met verstand van zaken (o.a. Max) al in 2023 aangaven dat dit niet ging werken.

Dat geeft aan dat ze zelf ook niet verwachtten dat het allemaal wel mee zou vallen, maar dat men even gepland de tijd nam om te kijken hoe men hun been moest redden nadat men zich in de eigen voet geschoten had.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MetalStef schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:45:
[...]

Dat geeft aan dat ze zelf ook niet verwachtten dat het allemaal wel mee zou vallen, maar dat men even gepland de tijd nam om te kijken hoe men hun been moest redden nadat men zich in de eigen voet geschoten had.
Nee hoor, dat geeft aan dat ze zich gedragen als iedere andere organisatie en evaluatiemomenten inplannen na een grote wijziging. Niks geks aan.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:40

Martinspire

Awesomeness

Goed om te zien dat ze ruimte geven aan de teams. Ik denk dat niemand hier op tegen zal zijn. Misschien Mercedes omdat ze de voorsprong kwijt kunnen raken. Nu hopen dat het niet teveel rode vlaggen oplevert :+

Martinspire - PC, PS5, XSX

• toolkist
  • Niet online
MetalStef schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:45:
[...]

Ze hadden ook wel 3 jaar tijd om die evaluatie in te plannen nadat diverse mensen met verstand van zaken (o.a. Max) al in 2023 aangaven dat dit niet ging werken.

Een evaluatie inplannen zonder live data heeft natuurlijk 0,0 zin.

• alexbl69
toolkist schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:34:
[...]
Een evaluatie inplannen zonder live data heeft natuurlijk 0,0 zin.
Verstappen zal niet de enige zijn geweest die de FIA heeft gewaarschuwd dat er een probleem aan zat te komen. Hij is echter de enige prominente figuur die zijn zorgen in het voortraject ook publiekelijk heeft geuit.

Die FIA heeft misschien gedacht dat de teams ook deze uitdaging wel op zouden lossen, zoals ze tot nu toe eigenlijk altijd wel hebben gedaan. Maar het lijkt er nu op dat de teams dit niet op KUNNEN lossen, simpelweg omdat ook de teams zich aan natuurkundige wetten hebben te houden.

De hoeveelheid energie die per ronde gebruikt mag worden is met deze reglementen dusdanig verminderd dat de auto's weliswaar nog steeds een ronde heel snel kunnen rijden, maar dat ze motorisch niet meer voluit kunnen gaan. En zolang er geen apparaat wordt uitgevonden dat op magische wijze één megajoule in twee megajoule kan veranderen gaan de teams dit niet oplossen.

Als Verstappen dit probleem 3 jaar geleden al publiekelijk aankaartte moet dit gegeven al veel langer en ook veel breder bekend zijn geweest. En dus ook bij de FIA. Dat deze desondanks haar hoofd in het zand heeft gestoken en blijkbaar maar gehoopt heeft op het beste kun je ze best aanrekenen.

Gechargeerd: Je hoeft echt geen live data te hebben om uit te kunnen rekenen dat je niet met 1 liter brandstof binnen een uur naar Spanje kunt rijden.

• d-vine
Help!!!! schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:06:
[...]

Even hierop terug komend.

Red Bull schijnt inderdaad een eigen versie van de Macarenca rear wing te hebben getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHyYRhWN_Dx_cjIkFFJhkPkNsS8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pdhwc3Jd1NowdtLfRzshYtbq.jpg?f=user_large

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 21:57
alexbl69 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:48:
[...]

Verstappen zal niet de enige zijn geweest die de FIA heeft gewaarschuwd dat er een probleem aan zat te komen. Hij is echter de enige prominente figuur die zijn zorgen in het voortraject ook publiekelijk heeft geuit.

Die FIA heeft misschien gedacht dat de teams ook deze uitdaging wel op zouden lossen, zoals ze tot nu toe eigenlijk altijd wel hebben gedaan. Maar het lijkt er nu op dat de teams dit niet op KUNNEN lossen, simpelweg omdat ook de teams zich aan natuurkundige wetten hebben te houden.

De hoeveelheid energie die per ronde gebruikt mag worden is met deze reglementen dusdanig verminderd dat de auto's weliswaar nog steeds een ronde heel snel kunnen rijden, maar dat ze motorisch niet meer voluit kunnen gaan. En zolang er geen apparaat wordt uitgevonden dat op magische wijze één megajoule in twee megajoule kan veranderen gaan de teams dit niet oplossen.

Als Verstappen dit probleem 3 jaar geleden al publiekelijk aankaartte moet dit gegeven al veel langer en ook veel breder bekend zijn geweest. En dus ook bij de FIA. Dat deze desondanks haar hoofd in het zand heeft gestoken en blijkbaar maar gehoopt heeft op het beste kun je ze best aanrekenen.

Gechargeerd: Je hoeft echt geen live data te hebben om uit te kunnen rekenen dat je niet met 1 liter brandstof binnen een uur naar Spanje kunt rijden.
We kunnen gewoon stellen dat de FIA en FOM primair naar toetreding van nieuwe motoren leveranciers hebben geluisterd en gemakkelijk dachten de fanbase/kijker aan de buis te kunnen houden met de “high” waar de sport de afgelopen jaren op dreef. Dat Verstappen vocaler was dan de andere coureurs wordt natuurlijk ook gedreven uit de kansen die anderen nu zien/krijgen tov de vorige reglementen. Met de nieuwe maatregelen per Miami verwacht ik niet dat de kaarten anders geschud zullen zijn.

• asing
F1 gaat weer naar Istanbul Park in 2027 : https://www.autoblog.nl/n...g-naar-een-bekend-circuit

• Chocoball
Vandaag wordt waarschijnlijk bekendgemaakt dat Istanbul Park vanaf 2027 voor tenminste 5 jaar terugkomt op de Formule 1 kalender zoals gemeld door @asing .

In Zuid-Afrika schijnt er ook weer beweging te zijn dat president Cyril Ramaphosa zal deelnemen aan de gesprekken met de FOM. De overheid zal geen staatssteun verlenen dus zal het uit de private sector moeten komen.

https://topauto.co.za/new...out-south-africas-f1-bid/

• Chocoball
Kleine huishoudelijke mededeling
Ja weer eentje. Doordat de enige vrije training in Miami van 60 naar 90 minuten gaat is de starttijd van de sessie aangepast. Deze is vervroegd van 12:30 naar 12:00, in onze tijdzone is de nieuwe starttijd 18.00 geworden. Dit betekent dat niet alleen het racetopic maar ook het seizoentopic moeten worden aangepast. Het seizoentopic is bij deze aangepast en zal ik dit ook voor het racetopic nog doen.

Voor de liefhebbers en volgers van F2 en F3 die ook in Miami rijden. Alle sessies daarvan zijn op de vrijdag ook met een half uur vervroegd.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-04 14:10
McNish nieuwe Racing Director bij Audi: https://www.formula1.com/...di.7tvoImWOKBhXlW4Qb1XAZ9

• d-vine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7idmSisMfAcr8NMmXAFRa_ZhiaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2lPm0lo0jipXGd9DAXQmc9B.jpg?f=fotoalbum_large

• Plenkske
  • Laatst online: 14:20
Mooi circuit hoor. Ik vraag me nu vooral af , in de plaats van welk circuit komt deze ?

• Waah
Plenkske schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:51:
Mooi circuit hoor. Ik vraag me nu vooral af , in de plaats van welk circuit komt deze ?
Hoezo in plaats van? Nu ze niet meer maximaal door de bochten gaan kunnen ze ook wel meer races rijden :+

• RobertMe
  • Nu online
Plenkske schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:51:
Spa en Barcelona die gaan roteren bv.

• RobertMe
  • Nu online
Red Bull die de macarena doet (onboard):
https://streamain.com/en/OCzpLwoCKs1rvBM/watch

Mijn observatie: volgens mij draait die andersom ten opzichte van de Ferrari? Ferrari heeft een ouderwetse DRS, met de voor/onderkant die omhoog wordt getrokken en dan doordraait. Red Bull duwt de voor/onderkant naar achteren en dan omhoog.

Scratch that. Het is een render en dat viel me op telefoon niet op. Gewoon een kinda vorm van clickbait dus. En of die daadwerkelijk anders werkt is dus ook niet bekend (tenzij RN365 bij de test filmdag aanwezig was).

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 24-04-2026 15:20 ]

• Plenkske
  • Laatst online: 14:20
RobertMe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:13:
[...]

Spa en Barcelona die gaan roteren bv.
Even opgezocht.

Spa: 2027, 2029 en 2031
Barcelona: 2028, 2030 en 2032

Elk jaar dus een plekje vrij waarvoor Turkije dan komt.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:40

Martinspire

Awesomeness

RobertMe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:15:
Red Bull die de macarena doet (onboard):
https://streamain.com/en/OCzpLwoCKs1rvBM/watch

Mijn observatie: volgens mij draait die andersom ten opzichte van de Ferrari? Ferrari heeft een ouderwetse DRS, met de voor/onderkant die omhoog wordt getrokken en dan doordraait. Red Bull duwt de voor/onderkant naar achteren en dan omhoog.
Is dat niet gewoon een interpretatie van een vermoeden wat ze hebben? Dit is duidelijk een simulatie

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 24-04-2026 15:20 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• RobertMe
  • Nu online
Martinspire schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:20:
[...]

Is dat niet gewoon een interpretatie van een vermoeden wat ze hebben? Dit is duidelijk een simulatie
Klopt. Post intussen aangepast. Op telefoon was ik niet goed aan het kijken. En dat tweede camerastandpunt is natuurlijk ook nogal raar (als het echt zou zijn).

• Chocoball
Handig plaatje over de contractduur van alle grand prix races.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/vb03jh9b55xg1.jpeg

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:44

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Chocoball schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:32:
Handig plaatje over de contractduur van alle grand prix races.

[Afbeelding]
Laat Jeddah aub blijven O+ _/-\o_

www.google.nl

• d-vine
De Macarenca rear wing vergelijking gevisualiseerd.

Afwachten wat er allemaal in Miami te zien gaat zijn.
Geen officiële berichten, dit is allemaal ten aanzien van de testen die te zien waren op Silverstone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMfnR3OFhIwgCjWS-kwUEBWHaBw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/1E0HOhPzAOnKOhsQcoQt7QMP.gif?f=user_large

• RobertMe
  • Nu online
d-vine schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:36:

Geen officiële berichten, dit is allemaal ten aanzien van de testen die te zien waren op Silverstone.

[Afbeelding]
En hoe kan RN365 weten hoe de vleugel van Red Bull open klapt? Het was een ogenschijnlijk afgesloten filmdag. Met dan nog geen officieel gepubliceerde beelden.
En ja, ik trapte er zelf gisteren al in door deze render als werkelijkheid aan te zien.

• d-vine
RobertMe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:22:
[...]

En hoe kan RN365 weten hoe de vleugel van Red Bull open klapt? Het was een ogenschijnlijk afgesloten filmdag. Met dan nog geen officieel gepubliceerde beelden.
En ja, ik trapte er zelf gisteren al in door deze render als werkelijkheid aan te zien.
RN365 heeft dit blijkbaar gemaakt en afgeleid van andere berichtgevingen.

Ik heb veel van die speculaties en analyse langs zien komen dit vertaald het wel aardig met een plaatje.

Zoals gezegd we gaan het meemaken wat er wel of niet gepresenteerd wordt in Miami

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
d-vine schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:36:

[Afbeelding]
Die 270 graden moet denk 170 graden zijn. Anders stond hij rechtop (90 graden) ten opzichte van de uitgangspositie...

iRacing Profiel

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:55
Wild Chocolate schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:16:
[...]

Die 270 graden moet denk 170 graden zijn. Anders stond hij rechtop (90 graden) ten opzichte van de uitgangspositie...
Kijk de Ferrari vleugel nogs een goed. hij klapt meer dan 180 graden om. 270 graden is wellicht wat overdreven maar meer dan 200 graden is het zeker. Ik schat zo'n 220 graden.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 22:16
Lees berichten op de bekende sites dat RBR mogelijk de beste motor heeft. Zou zelfs gesuggereerd worden dat alle teams, inclusief Mercedes, toegang hebben tot ADUO. Wat natuurlijk vreemd zou zijn want Mercedes is in totaal pakket het beste en volgens mij was het doel 50/50? Dit zou een aparte grap zijn als het zo is.

Verder zegt het iets over hoe gruwelijk slecht het platform van RBR is dan. Mag hopen dat Wache het fixt in Miami. Je zou verwachten dat als je inzet op 2025 en niet maximaliseert in 26 je in ieder geval een stabiel platform neerzet.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Blijf het wel grappig vinden dat het altijd of aan Newey ligt, of aan Wache of wie dan ook, alsof ze in hun uppie dat ding ontwerpen. :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• RobertMe
  • Nu online
Goed nieuws voor (o.a.) Leclerc.

De regels waren dusdanig dat als een coureur naar full throttle ging dat er verplicht 1 seconde volledige deployment moest zijn. En als de coureur ook maar een beetje deed liften dan "resette" dit zich waardoor de volgende keer full throttle er weer de verplichte 1 seconde full deployment moest zijn.

Echter was dit, vooral in de kwalificatie, zwaar nadelig als je op het randje van de grip probeerde te rijden. Aangezien je dan nog wel eens, een beetje, lift om de auto weer onder controle te krijgen. Waar Leclerc dus al veelvuldig last van heeft gehad en dus zorgde voor "een lege batterij voor het einde van de ronde".

Deze regel is nu aangepast waardoor na een beetje liften er geen vereiste meer is tot de volledige deployment.

Waarbij dit issue volgens mij eerder al voorbij is gekomen in dit topic met als reactie dat Ferrari de mapping / ... maar moest aanpassen. Alleen kon dat dus blijkbaar helemaal niet aangezien het reglement die deployment vereist(e) in de eerste seconde na full throttle.

• Chocoball
Komt er een 12e Formule 1 team in de vertaling en samenvatting?
  • Met Cadillac staan er dit seizoen 11 teams op de grid en volgens de reglementen is er plek voor 12 teams. Door de aanhoudende interesse voor Formule 1 is deze laatste plek dan ook zeer gewild. De Formule 1 verantwoordelijkheden hebben al aangegeven deze plek alleen aan een bekende naam te willen geven.
  • In het geval van Cadillac was er lang discussie. Toen het project onder de naam Andretti begon kwam er een afzegging. Pas toen er ondersteuning vanuit autofabrikant GM kwam kreeg het team groen licht.
  • FIA-president Ben Sulayem heeft al reeds laten doorschemeren dat hij de 12e plek aan een Chinese autofabrikant zou willen toewijzen vanwege het belang van de Chinese markt en om de groeiende positie van Chinese autofabrikanten op de wereldmarkt te benadrukken. Het bleef alleen onduidelijk welke Chinese fabrikant het meest geschikt zou zijn.
  • Op de Beijing Auto Show heeft de vice-president van BYD bevestigt dat het concern concrete interesse heeft in de Formule 1. Daarover zijn al eerder gesprekken gevoerd met FOM CEO Domenicali. BYD is een grote naam en zal met de nodige financiële ondersteuning zeker een plek verdienen. De vraag is alleen wanneer?
  • Het voorbeeld van Cadillac laat zien dat potentiële nieuwkomers weerstand kunnen verwachten. Zo zullen de andere teams weerstand bieden omdat een extra team weer een ​​deel van de inkomsten zal afsnoepen.Hoewel het Concorde Agreement voorziet dat andere teams een compensatie bij toetreding krijgen wordt het permanente financiële verlies niet gecompenseerd .
  • Een ander punt is de motor. In principe wil men de plek alleen geven aan een fabrikant die zijn eigen motoren kan bouwen. Dat was ook het geval bij Cadillac, toen GM aangaf ook eigen motoren te willen bouwen gingen deuren pas open. BYD maakt alleen sinds 2022 geen verbrandingsmotoren meer en de nieuwe motorgeneratie vanaf 2031 lijkt eerder voor minder hybride technologie te willen gaan. Vanuit marketing is het daarmee niet logisch dat een autofabrikant van volledig elektrische wagens meedoet aan een raceklasse met heel weinig hybride aandeel.
  • Anders dan een snelle ronde op de Nordschleife heeft BYD geen enkele ervaring in de motorsport en komt de vraag of zij in staat zullen zijn een eigen team te bouwen of liever voor samenwerking met een bestaand team zullen gaan. Dus is een snelle toetreding op dit moment niet te verwachten maar moeten de Chinezen zeker niet onderschat worden.
Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:698/rt:fit/w:1240/plain/2247230.jpg

https://www.auto-motor-un...ieg-f1-plaene-domenicali/

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Dan toch maar StefanGP?

Zero compensation

• RobertMe
  • Nu online
Chocoball schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:09:
Het voorbeeld van Cadillac laat zien dat potentiële nieuwkomers weerstand kunnen verwachten. Zo zullen de andere teams weerstand bieden omdat een extra team weer een ​​deel van de inkomsten zal afsnoepen.Hoewel het Concorde Agreement voorziet dat andere teams een compensatie bij toetreding krijgen wordt het permanente financiële verlies niet gecompenseerd .
Dit is toch ook schitterend aan de F1. Als de teams een compensatie willen voor het financiële verlies dan moeten ze het ook maar omdraaien. Dan hadden de resterende teams na het opdoeken van bv Manor het extra aan geld dat ze kregen doordat er door minder teams gedeeld hoefden te worden ook maar aan Manor moeten geven. En vervolgens kun je dan tot de conclusie komen dat je die hele regel ook kunt schrappen :+.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:46:
[...]

Dit is toch ook schitterend aan de F1. Als de teams een compensatie willen voor het financiële verlies dan moeten ze het ook maar omdraaien. Dan hadden de resterende teams na het opdoeken van bv Manor het extra aan geld dat ze kregen doordat er door minder teams gedeeld hoefden te worden ook maar aan Manor moeten geven. En vervolgens kun je dan tot de conclusie komen dat je die hele regel ook kunt schrappen :+.
Toen werd het geld maar verdeeld over 10 teams. Manor kreeg €0 omdat ze 11e werden.

PSN

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:09:
[...]

Toen werd het geld maar verdeeld over 10 teams. Manor kreeg €0 omdat ze 11e werden.
Ik heb het over 2016, 2017 ;) Er waren er 11 en toen ging Manor failliet. Dus kregen de resterende 10 teams meer geld (/Haas het eerste jaar geld). Dus eigenlijk zouden de resterende teams dat extra geld dan ook maar aan Manor moeten geven. Als de teams geld willen omdat ze minder van FOM krijgen, dan moeten ze het "overschot" als een team weg valt ook maar aan het vertrekkende team geven.

Edit:
Ow wacht, jij hebt het over dat ze geen geld kregen omdat ze idd 11e in WCC waren. Dat klopt idd. En dan maakte het toen voor de verdeling ook niet uit. Weet ook niet of het geld nu nog steeds over de top 10 verdeeld wordt (waardoor de "verliezen " er alleen zijn als je 11e wordt) of dat het nu wel over alle teams verdeeld wordt. Maar volgens mij heeft Haas toen ook een flinke zak geld moeten meenemen als "vergoeding" naar de overige teams. Dus dat is dan nu niet veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden.

[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 27-04-2026 21:30 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Chocoball schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:09:
Komt er een 12e Formule 1 team in de vertaling en samenvatting?
  • Met Cadillac staan er dit seizoen 11 teams op de grid en volgens de reglementen is er plek voor 12 teams. Door de aanhoudende interesse voor Formule 1 is deze laatste plek dan ook zeer gewild. De Formule 1 verantwoordelijkheden hebben al aangegeven deze plek alleen aan een bekende naam te willen geven.
  • In het geval van Cadillac was er lang discussie. Toen het project onder de naam Andretti begon kwam er een afzegging. Pas toen er ondersteuning vanuit autofabrikant GM kwam kreeg het team groen licht.
  • FIA-president Ben Sulayem heeft al reeds laten doorschemeren dat hij de 12e plek aan een Chinese autofabrikant zou willen toewijzen vanwege het belang van de Chinese markt en om de groeiende positie van Chinese autofabrikanten op de wereldmarkt te benadrukken. Het bleef alleen onduidelijk welke Chinese fabrikant het meest geschikt zou zijn.
  • Op de Beijing Auto Show heeft de vice-president van BYD bevestigt dat het concern concrete interesse heeft in de Formule 1. Daarover zijn al eerder gesprekken gevoerd met FOM CEO Domenicali. BYD is een grote naam en zal met de nodige financiële ondersteuning zeker een plek verdienen. De vraag is alleen wanneer?
  • Het voorbeeld van Cadillac laat zien dat potentiële nieuwkomers weerstand kunnen verwachten. Zo zullen de andere teams weerstand bieden omdat een extra team weer een ​​deel van de inkomsten zal afsnoepen.Hoewel het Concorde Agreement voorziet dat andere teams een compensatie bij toetreding krijgen wordt het permanente financiële verlies niet gecompenseerd .
  • Een ander punt is de motor. In principe wil men de plek alleen geven aan een fabrikant die zijn eigen motoren kan bouwen. Dat was ook het geval bij Cadillac, toen GM aangaf ook eigen motoren te willen bouwen gingen deuren pas open. BYD maakt alleen sinds 2022 geen verbrandingsmotoren meer en de nieuwe motorgeneratie vanaf 2031 lijkt eerder voor minder hybride technologie te willen gaan. Vanuit marketing is het daarmee niet logisch dat een autofabrikant van volledig elektrische wagens meedoet aan een raceklasse met heel weinig hybride aandeel.
  • Anders dan een snelle ronde op de Nordschleife heeft BYD geen enkele ervaring in de motorsport en komt de vraag of zij in staat zullen zijn een eigen team te bouwen of liever voor samenwerking met een bestaand team zullen gaan. Dus is een snelle toetreding op dit moment niet te verwachten maar moeten de Chinezen zeker niet onderschat worden.
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...ieg-f1-plaene-domenicali/
Het is nu ook weer niet dat BYD geen ervaring heeft in het "ontwerpen" en bouwen van motoren. Ze hebben in ieder geval geld genoeg om een F1 motor te ontwikkelen of te kopen van bijvoorbeeld Red Bull. Ik zie ene Christian Horner hier zo in springen als ze hem vragen.

"When you grow up your heart dies"

• RobertMe
  • Nu online
sjaool schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:13:
[...]

Het is nu ook weer niet dat BYD geen ervaring heeft in het "ontwerpen" en bouwen van motoren. Ze hebben in ieder geval geld genoeg om een F1 motor te ontwikkelen of te kopen van bijvoorbeeld Red Bull. Ik zie ene Christian Horner hier zo in springen als ze hem vragen.
Je bedoelt dat ene Christian Horner zo die Red Bull motoren doet verkopen? :Y) En Chocoball schrijft nu juist dat FIA/FOM willen dat een nieuwe fabrikant met eigen motoren komt, en dus niet inkoopt.

En v.w.b. Horner en mogelijke teambaas. Die liep afgelopen weekend, of is het alweer vorige week geweest?, te shinen in het MotoGP paddock. Kan dus zomaar zijn dat die die kant op gaat. Net zoals Steiner van F1 teambaas naar MotoGP teambaas is gegaan.

• Chocoball
RobertMe schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:36:
[...]
...En Chocoball schrijft nu juist dat FIA/FOM willen dat een nieuwe fabrikant met eigen motoren komt, en dus niet inkoopt.
BYD zou ook daar het voorbeeld van Cadillac kunnen volgen door eerst klant te worden en in de tussentijd een eigen motor ontwikkelen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:27:
[...]

Ik heb het over 2016, 2017 ;) Er waren er 11 en toen ging Manor failliet. Dus kregen de resterende 10 teams meer geld (/Haas het eerste jaar geld). Dus eigenlijk zouden de resterende teams dat extra geld dan ook maar aan Manor moeten geven. Als de teams geld willen omdat ze minder van FOM krijgen, dan moeten ze het "overschot" als een team weg valt ook maar aan het vertrekkende team geven.

Edit:
Ow wacht, jij hebt het over dat ze geen geld kregen omdat ze idd 11e in WCC waren. Dat klopt idd. En dan maakte het toen voor de verdeling ook niet uit. Weet ook niet of het geld nu nog steeds over de top 10 verdeeld wordt (waardoor de "verliezen " er alleen zijn als je 11e wordt) of dat het nu wel over alle teams verdeeld wordt. Maar volgens mij heeft Haas toen ook een flinke zak geld moeten meenemen als "vergoeding" naar de overige teams. Dus dat is dan nu niet veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden.
Vroeger kreeg de #11 niks, tegenwoordig is de verdeling zo dat team #11 ook meedeelt in de prijzenpool van de concorde agreement, daarom is de vergoeding om in te stappen nu zoveel verhoogd.

Verder kreeg Haas dat jaar de soortvan freebee om nieuw team te worden voor een koopje, toen werd Manor 11e en kregen ze geen centen en gingen ze failliet :+

PSN

• RobertMe
  • Nu online
Chocoball schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
[...]

BYD zou ook daar het voorbeeld van Cadillac kunnen volgen door eerst klant te worden en in de tussentijd een eigen motor ontwikkelen.
Maar dan moeten ze nog steeds de intentie hebben om een eigen motor te ontwikkelen. En gezien je zelf al schreef dat ze nu 100% full electric zijn.... Is de kans daarop nogal klein.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:21:
[...]

Maar dan moeten ze nog steeds de intentie hebben om een eigen motor te ontwikkelen. En gezien je zelf al schreef dat ze nu 100% full electric zijn.... Is de kans daarop nogal klein.
Dat zijn ze dus niet. Ze zijn zelfs erg goed met hybride motoren:

PHEVs Use Engines: Although they are a leader in electric technology, BYD’s DM-i and DM-p technology vehicles are plug-in hybrids that utilize an engine for better range

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken