Niet alleen zijn de komende 2 races op "lekkere tijden", de komende 3e "race" is Monacomr thee schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:45:
Komende 2 races zijn ook weer op lekkere tijden,ga denk ik maar de sprint als graadmeter gebruiken. Ben benieuwd of men de setup werkend krijgt met de nieuwe updates dit weekeind.
Wat de andere klassen nu ook beter lijken te snappen is het gebruik van YT voor allerlei highlights(zie het kanaal van het WEC), dat was vroeger een heel stuk minder naar mijn idee
Blijkbaar gingen de recente gesprekken niet alleen over de huidige motoren maar ook over de volgende motorgeneratie in de vertaling en samenvatting.https://www.auto-motor-un...1-kurskorrektur-zeitplan/
- De huidige motorgeneratie loopt over 5 jaar af en in 2031 zal er een nieuwe aandrijving komen waarvan de details nog onbekend van zijn. Tot dan moeten de nieuwe motoren in de tussentijd nog wel ontwikkeld en gebouwd worden.
- Dat het lastig was om alle motorfabrikanten op 1 lijn te krijgen bleek al bij de discussies over de huidige motoren. Het belangrijkste doel was toen om prikkels te creëren zodat nieuwe motorfabrikanten zoals Audi en Honda aan boord kwamen. Aangezien zij niet met een aanzienlijk nadeel wilden beginnen, eisten ze zoveel mogelijk wijzigingen in de reglementen. Tegelijkertijd wilden de bestaande motorleveranciers zoveel mogelijk onderdelen overnemen om de ontwikkelingskosten laag te houden.
- In augustus 2022 nam de FIA wereldraad uiteindelijk een beslissing die door veel experts nu als een slecht compromis wordt gezien. Alle belangen werden in overweging genomen maar het resultaat stelde uiteindelijk niemand tevreden. FIA directeur Tombazis kan zich de discussies over de huidige motorgeneratie nog goed herinneren. Sommige autofabrikanten gaven toen aan dat ze nooit meer een nieuwe verbrandingsmotor zouden ontwikkelen. Ze vertelden zelfs wanneer ze precies van plan waren om alleen nog maar elektrische auto's te gaan bouwen maar dat is niet gebeurd.
- De elektrificatie in de auto-industrie heeft veel langer geduurd dan veel experts hadden voorspeld. Door de lange ontwikkeltijden kon de Formule 1 leiding niet snel reageren. Het gevolg is nu een reglement waarbij bijna de helft van de energie elektrisch moeten worden opgewekt. Tombazis is bij de discussie over de nieuwe motorgeneratie niet van plan afhankelijk te zijn wereldwijde economische omstandigheden of zich door autofabrikanten te laten gijzelen. Wel wil hij dat ze betrokken blijven maar niet kwetsbaar opstellen als ze besluiten zich terug te trekken.
- De les die geleerd is van het fiasco met de huidige motoren is om ruim van tevoren vast te stellen wat de randvoorwaarden zijn zodat alle betrokken partijen voldoende tijd hebben om zich voor te bereiden. Het klinkt misschien vreemd om deze discussies zo kort na de introductie van een nieuwe motoren te voeren maar het ontwikkelen van een motor duurt erg lang legt Tombazis uit.
- Vorig jaar werd er flink achter de schermen gediscussieerd. Het belangrijkste onderwerp was toen een einddatum voor de huidige motoren. Sommigen waren voorstander om de introductie van de volgende motorgeneratie te vervroegen naar 2029 of 2030. Dat mislukte voornamelijk door tegenstand van Audi en Honda. Die wilden na slechts 3 jaar niet alweer een nieuwe motor ontwikkelen. De enorme investeringen moeten zich terugverdienen gedurende de volledige vijfjarige productiecyclus zoals oorspronkelijk gepland stond.
- Vorig jaar zijn door de FIA ook een aantal verkennende gesprekken met de motorfabrikanten gevoerd. Daarbij hebben alle motorfabrikanten de wens geuit de kosten te willen verlagen en de motoren te vereenvoudigen. In de eerste gesprekken zou een V8-turbomotor met een standaard MGU-K de voorkeur hebben met minder elektrisch vermogen dan nu het geval is en zal er met duurzame brandstof gereden worden.
- Het proces is nog niet afgerond. Formule 1 CEO Domenicali drong er bij alle betrokken partijen op aan om snel een oplossing te vinden in het belang van de raceserie. De gesprekken moeten niet eindeloos duren zodat iedereen voldoende ontwikkeltijd heeft. De FIA zal waarschijnlijk niet meer op alle gevoeligheden ingaan.
- FIA directeur Monchaux gaat er van uit dat het in de komende 2 tot 3 afgerond kan worden en dat men voor de zomerstop klaar is. Mocht het langer duren dan moet er uiterlijk aan het einde van dit jaar iets concreets op papier staan. De FIA zal niet eenzijdig handelen en proberen tot een gemeenschappelijke basis te komen. De zwakke punten van de huidige motoren zijn algemeen bekend. Bij de voorgenomen koerswijziging wil men proberen de grootste problemen te verminderen. Gezien de financiële situatie van de autofabrikanten heeft het onderwerp kostenbesparing een hoge prioriteit.
Ach ja, komkommertijd hè. Als de pers mag fantaseren, dan doe ik graag mee.RobertMe schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:36:
[...]
Je bedoelt dat ene Christian Horner zo die Red Bull motoren doet verkopen?En Chocoball schrijft nu juist dat FIA/FOM willen dat een nieuwe fabrikant met eigen motoren komt, en dus niet inkoopt.
En v.w.b. Horner en mogelijke teambaas. Die liep afgelopen weekend, of is het alweer vorige week geweest?, te shinen in het MotoGP paddock. Kan dus zomaar zijn dat die die kant op gaat. Net zoals Steiner van F1 teambaas naar MotoGP teambaas is gegaan.
"When you grow up your heart dies"
Lichtelijk off-topic. Het hing al een tijdje in de lucht maar voor de liefhebbers van Red Bull Racing shirtjes, petjes, etc. Red Bull stapt af van Castore en heeft een contract met Adidas gesloten vanaf 2027.
[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 01-05-2026 11:58 ]
Dat zal dan vanaf 2027 ingaan, lijkt mij?Chocoball schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:35:
Lichtelijk off-topic. Het hing al een tijdje in de lucht maar voor de liefhebbers van Red Bull Racing shirtjes, petjes, etc. Red Bull stapt af van Castore en heeft een contract met Adidas gesloten.
Vanaf 2027 inderdaad.
bron: d-vine in "[F1 2026] Race 4 GP van Miami"Het is een kwestie van tijd voordat de deal tussen Red Bull Racing en Adidas officieel bekend wordt gemaakt.
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 1 mei 2026
Adidas wordt vanaf 2027 kledingsponsor van het F1-team. Overeenkomst ter waarde van zeker 25 miljoen per jaar, gelijkwaardig aan deals Adidas met Mercedes en Audi. #F1
Wellicht gaat Miami ook niet doorAmaze86 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:56:
[...]
Weer 3 weken pfff, krijgen we dan weer andere auto's...
https://racing.nl/formule...mi-wordt-zondag-afgelast/
Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF
Misschien iets meer context geven dan een artikel met een clickbait titel?
Voor de Grand Prix van Miami dit weekend hangt er een flinke bui boven het circuit. De weersverwachtingen voor zondag zijn zorgelijk genoeg om vragen te stellen over hoe de race zal verlopen. Maar een afgelasting is minder waarschijnlijk dan sommige verhalen in de media doen vermoeden...
Het scenario dat de FIA voor ogen heeft is het simpelweg onderbreken van de race met een rode vlag. Alle auto’s keren terug naar de pitstraat en de wedstrijd wordt hervat zodra het onweer is doorgetrokken.
[ Voor 21% gewijzigd door turambar op 01-05-2026 12:02 . Reden: langere quote ]
Laten we het weer in Miami hier [F1 2026] Race 4 GP van Miami bespreken want daar wordt deze discussie al gevoerd.
Je clickbait artikel geeft ook zelf toe dat die clickbait is…Spasm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Wellicht gaat Miami ook niet door![]()
/verder in het juiste topicMaar een afgelasting is minder waarschijnlijk dan sommige verhalen in de media doen vermoeden.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2026 13:08 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sensatiezoeker....YakuzA schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Je clickbait artikel geeft ook zelf toe dat die clickbait is…
[...]
/verder in het juiste topic
Tsjezus wat een niveau...Spasm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Wellicht gaat Miami ook niet door![]()
De kop: "Paniek in de F1-wereld: ‘Grand Prix van Miami wordt zondag afgelast’
Eerste alinea: "Maar een afgelasting is minder waarschijnlijk dan sommige verhalen in de media doen vermoeden.""
Ze maken én debunken hun eigen onzin
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Mja nog een jaartje wachten dan. Ik denk dat ik dit jaar de merch maar over sla dan. De pasvorm van castore is gewoon heel brak en ik vind de kwaliteit ook niet prima. Puma was echt top, en Adidas is ook gewoon dikke prima. De merch van Mercedes ziet er bv prima uit. Mijn Puma shirt van 2016 ziet er beter uit dan de castore van 2024Chocoball schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:13:
[...]
Vanaf 2027 inderdaad.
[X]
bron: d-vine in "[F1 2026] Race 4 GP van Miami"
Waar FIA directeur Tombazis nog zei zich niet te laten gijzelen door autofabrikanten en FIA directeur Monchaux zei dat de FIA niet over de hoofden van de autofabrikanten gaat beslissen lijkt FIA president toch eerder de kant van Tombazis op te gaan. De nieuwe motorgeneratie lijkt een V8 vanaf 2031 te worden en mogelijk een jaar eerder zo zegt hi, eventueel zonder de steun van de motorfabrikanten.
Dat over dat andere geluid waag ik te betwijfelen tenzij men ook afscheid neemt van de voorkamerontsteking wat het 'diesel' geluid veroorzaakt."In 2031, the V8, the FIA will have the power to do it, without any votes from the PUMs (Power Unit Manufacturers). That's the regulations. But we want to bring it one year earlier, which everyone now is asking for."
https://www.reuters.com/s...fia-president-2026-05-03/"You get the sound, less complexity, lightweight," said Ben Sulayem of the V8s. "You will hear about it very soon and it will be with a very, very minor electrification.
"I'm positive, they want it to happen. But let's say the manufacturers don't approve it (for 2030). The next year, it will happen. In 2031 its done anyway. It will be done. V8 is coming."
Ging iets fout.
[ Voor 97% gewijzigd door Chocoball op 03-05-2026 12:42 ]
Blijkbaar willen de PUMs wel, maar niet te snel want kosten. Verbaast me wel een beetje moet ik zeggen, de rol van de V8 technologie is buiten de VS niet bepaald groot te noemen. En met de steeds strenger wordende regelgeving aangaande ICE in bijvoorbeeld Europa, in combinatie met een instabiele oliemarkt zouden de spin-off effecten voor de fabrikanten wel eens heel beperkt kunnen zijn.Chocoball schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:05:
Waar FIA directeur Tombazis nog zei zich niet te laten gijzelen door autofabrikanten en FIA directeur Monchaux zei dat de FIA niet over de hoofden van de autofabrikanten gaat beslissen lijkt FIA president toch eerder de kant van Tombazis op te gaan. De nieuwe motorgeneratie lijkt een V8 vanaf 2031 te worden en mogelijk een jaar eerder zo zegt hi, eventueel zonder de steun van de motorfabrikanten.
[...]
Dat over dat andere geluid waag ik te betwijfelen tenzij men ook afscheid neemt van de voorkamerontsteking wat het 'diesel' geluid veroorzaakt.
[...]
https://www.reuters.com/s...fia-president-2026-05-03/
Absoluut goed voor F1, maar een dure grap.
Audi en Honda willen hun miljoeneninvestering over 5 jaar uitsmeren en zullen daarom aan 2031 blijven vasthouden. Toen de FIA en FOM de gesprekken over de 2026 motorformule begonnen was het idee een dwarsgeplaatste 1.4 4-cilinder motor maar teams en motorfabrikanten waren tegen. Wanneer je als autofabrikant serierelevantie dan toch zo belangrijk vindt zou je juist voor zoiets gaan.Bundin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:14:
[...]
Blijkbaar willen de PUMs wel, maar niet te snel want kosten. Verbaast me wel een beetje moet ik zeggen, de rol van de V8 technologie is buiten de VS niet bepaald groot te noemen. En met de steeds strenger wordende regelgeving aangaande ICE in bijvoorbeeld Europa, in combinatie met een instabiele oliemarkt zouden de spin-off effecten voor de fabrikanten wel eens heel beperkt kunnen zijn.
De FOM en FIA willen meer emotie en dus een ander geluid maar deze V8 motoren zullen niet atmosferisch zijn, eerder met turbo. Over toerentallen weten we nog niks en zoals gezegd met voorkamerontsteking blijf je dat pruttelgeluid houden.
Ik denk dat verbrandingsmotoren niet snel gaan verdwijnen. Voor auto's ja, maar er zijn meer voertuigklassen met andere eisen. In het bijzonder moet ik dan denken aan militaire toepassingen waar die zware accu's onderin de voertuigen niet echt wenselijk zijn. Niet alleen zorgt het voor gewicht en neemt het veel ruimte in. Ook zijn ze erg gevoelig voor landmijnen en het gaat het ten koste van de ruimte. Hierdoor kunnen voertuigen eerder hoger worden, beter zichtbaar en meer bepantsering nodig hebben.Bundin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:14:
[...]
Blijkbaar willen de PUMs wel, maar niet te snel want kosten. Verbaast me wel een beetje moet ik zeggen, de rol van de V8 technologie is buiten de VS niet bepaald groot te noemen. En met de steeds strenger wordende regelgeving aangaande ICE in bijvoorbeeld Europa, in combinatie met een instabiele oliemarkt zouden de spin-off effecten voor de fabrikanten wel eens heel beperkt kunnen zijn.
Ook blijft de vraag rondom waterstof spelen. Uiteindelijk is een fossiele brandstof, een koolwaterstof verbinding. Je introduceert zuurstof, je verhit het en breekt die verbinding. Vervolgens gaan die moleculen weer fuseren en zo krijg je water en CO2, maar ook stikstofoxide.
In een fossiele brandstof dient de koolstof vooral als element waar waterstof zich aan verbind. Waterstof is het kleinste element, verbind makkelijk met andere elementen, is moeilijk op te slaan en genereert de energie. Koolstof is zwaarder en onnodig voor de verbrandingscyclus zelf. De logica is vrij duidelijk. Haal de koolstof eruit en je hebt een lichtere brandstof. De praktijk levert problemen op, maar het is wel een technologie die potentie heeft, als je dit betrouwbaar en betaalbaar kan doen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Absoluut waar, maar een significant deel van de omzet voor de autoboeren zat toch in de personenwagens, puur door volume. High performance en heavy duty zal inderdaad niet zomaar overgaan naar elektrisch en hoewel voor waterstof de infra bijna volledig ontbreekt, is een mogelijk groot voordeel dat de productie daarvan kan dienen als buffer. Tijdelijke stroomoverschotten uit hernieuwbare bron? Zet je waterstof-fabriek een tandje harder. Tekort omdat het windstil en bewolkt is? Fabricage terugdraaien en waterstof verstoken. Dat spul is prima op te slaan en daarna multifunctioneel in te zetten. Zonder allerhande zeldzame aardmetalen in bulk nodig te hebben die China je niet zomaar wil verkopen.DaniëlWW2 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Ik denk dat verbrandingsmotoren niet snel gaan verdwijnen. Voor auto's ja, maar er zijn meer voertuigklassen met andere eisen. In het bijzonder moet ik dan denken aan militaire toepassingen waar die zware accu's onderin de voertuigen niet echt wenselijk zijn. Niet alleen zorgt het voor gewicht en neemt het veel ruimte in. Ook zijn ze erg gevoelig voor landmijnen en het gaat het ten koste van de ruimte. Hierdoor kunnen voertuigen eerder hoger worden, beter zichtbaar en meer bepantsering nodig hebben.
Ook blijft de vraag rondom waterstof spelen. Uiteindelijk is een fossiele brandstof, een koolwaterstof verbinding. Je introduceert zuurstof, je verhit het en breekt die verbinding. Vervolgens gaan die moleculen weer fuseren en zo krijg je water en CO2, maar ook stikstofoxide.
In een fossiele brandstof dient de koolstof vooral als element waar waterstof zich aan verbind. Waterstof is het kleinste element, verbind makkelijk met andere elementen, is moeilijk op te slaan en genereert de energie. Koolstof is zwaarder en onnodig voor de verbrandingscyclus zelf. De logica is vrij duidelijk. Haal de koolstof eruit en je hebt een lichtere brandstof. De praktijk levert problemen op, maar het is wel een technologie die potentie heeft, als je dit betrouwbaar en betaalbaar kan doen.
Maargoed, das best heel off-topic voor dit seizoen. De discussie over V8 zal ik verder volgen in Randzaken als ie daar wordt gevoerd
De FIA is van plan om de uitlaatflapjes beter bekend als Flick Tail Mode (FTM) vanaf 2027 te gaan verbieden.
McLaren, Mercedes, Red Bull, Williams, Alpine en Cadillac hebben allemaal eigen ideeën over Artikel C3.9.2 van het technisch reglement. Hoewel de FIA momenteel tevreden is over de huidige ontwerpen wil men het voor volgend seizoen in de ban doen voordat het een gebied gaat worden met nog complexere aerodynamische oplossingen en daardoor een heuse wedloop zal ontstaan.

https://www.the-race.com/...-development-war-ferrari/
McLaren, Mercedes, Red Bull, Williams, Alpine en Cadillac hebben allemaal eigen ideeën over Artikel C3.9.2 van het technisch reglement. Hoewel de FIA momenteel tevreden is over de huidige ontwerpen wil men het voor volgend seizoen in de ban doen voordat het een gebied gaat worden met nog complexere aerodynamische oplossingen en daardoor een heuse wedloop zal ontstaan.

https://www.the-race.com/...-development-war-ferrari/
Dan gooi je er een bio-brandstof of synthetische brandstof in. Dan vind de EU het vast prima. En dat heeft de F1 nu al dus. Absoluut onbetaalbaar. Maar als de F1 er op in blijft zetten wordt het wellicht wel goedkoper.Bundin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:14:
[...]
Vanwege de hele andere boring x slag verhouding en daarmee gepaard gaande toeren bereik heeft een 4 in lijn nauwelijks meer serie relevantie dan een V6, V8 of V10 heeft.Chocoball schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Audi en Honda willen hun miljoeneninvestering over 5 jaar uitsmeren en zullen daarom aan 2031 blijven vasthouden. Toen de FIA en FOM de gesprekken over de 2026 motorformule begonnen was het idee een dwarsgeplaatste 1.4 4-cilinder motor maar teams en motorfabrikanten waren tegen. Wanneer je als autofabrikant serierelevantie dan toch zo belangrijk vindt zou je juist voor zoiets gaan.
Ik snap je punt, maar het zijn juist de randzaken en details die doorsijpelen naar innovaties voor serie productie, nooit een heel motor ontwerp. (mede) Daarom vind ik het ook jammer dat de MGU op de turbo is vervallen, dat lijkt me namelijk wel relevant voor serie productie. Daar worden nu vaak dubbele turbo's toegepast om turbo gat te elimineren en toch veel vermogen te kunnen produceren, wat met een MGU turbo met een enkele kan.
alweer 10 jaar! met best wel wat prestaties in die tijdMax Verstappen has now completed 10 Years at Red Bull
— RBR Daily (@RBR_Daily) 5 mei 2026
🦁🤝🐂
4 Regulation sets
214 Grands Prix
4 World Championships
71 Wins
48 Poles
127 Podiums pic.twitter.com/cVAI0qx9Ed
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wat gaat de tijd toch hard. 15 mei 2016 voelt als de dag van gisteren. Episch gevecht om Raikkonen voor te blijven, ronde na ronde. Heerlijk.
Ik lieg niet als ik zeg dat Max Verstappen voor een aantal van de mooiste sporthoogtepunten van mijn leven heeft gezorgd. En dat zal voor velen gelden hier.
Ik lieg niet als ik zeg dat Max Verstappen voor een aantal van de mooiste sporthoogtepunten van mijn leven heeft gezorgd. En dat zal voor velen gelden hier.
[ Voor 36% gewijzigd door DutchOwnage op 05-05-2026 09:51 ]
Vroeger, toen een seizoen nog 16 races had en je er echt naar uitkeek en niet 22+.
2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850
Heb je het nu over 2016? Want toen waren er 21 races...Internet Janny schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:55:
Vroeger, toen een seizoen nog 16 races had en je er echt naar uitkeek en niet 22+.
2003 waren er voor het laatst 16 races in een seizoen. Daarna is het opgelopen naar 18 en nu dus 24 (22).Extigo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:29:
[...]
Heb je het nu over 2016? Want toen waren er 21 races...
Het zal vooralsnog bij 24 races blijven, FOM CEO Domenicali wil eerder het aantal sprintraces verhogen en dan het liefste naar 12 in een seizoen.
En NOG meer races in de VSChocoball schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:32:
Het zal vooralsnog bij 24 races blijven, FOM CEO Domenicali wil eerder het aantal sprintraces verhogen en dan het liefste naar 12 in een seizoen.
Misschien moeten ze hun eigen klasse starten, oh wacht..
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
'Vroeger' had een seizoen maar 6 of 7 races toch?Internet Janny schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:55:
PSN
En won Fangio ze allemaal in ieder mogelijk team. Booooring.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik zit eigenlijk te wachten tot de sportbonden hun handen ineen slaan en gezamenlijk besluiten dat een jaar 62 weken heeft ipv 52. The sky is the limit
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Misschien moet de 'win on Sunday, sell on Monday' gedachte eens helemaal losgelaten worden, als er überhaupt nog factories zijn die dit denken.Chocoball schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:27:
... verhaal ...
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Vandaag is het 5-5, en volgens Reddit is het vandaag 555 dagen geleden dat de coureur met nummer #55 (Sainz) de laatste overwinning voor Ferrari behaalde
(als in: Ferrari staat al 555 dagen droog)
Lekker 52 verschillende races op de kalender zetten, nog 20 teams toevoegen en dan per team maar maximaal 20 races per jaar mogen rijden🤪
All your base are belong to us
En toen liep de voorganger van dit topic, een beetje uit de hand tijdens de race.basvn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:23:
[X]
alweer 10 jaar! met best wel wat prestaties in die tijd
Daarna kwamen de racetopics er.
[ Voor 47% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-05-2026 16:08 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vroegah, toen er nog nieuwe episodes van Game of Thrones uit kwamenDaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:58:
[...]
En toen liep de voorganger van dit topic, een beetje uit de hand tijdens de race.![]()
Daarna kwamen de racetopics er.
PSN
Vroegah toen je F1 nog gratis bij Ziggo kon kijken. Man wat een prijs / prestatieverhouding was dat...YakuzA schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Vroegah, toen er nog nieuwe episodes van Game of Thrones uit kwamen
Gratis bij Ziggo, dat is niet mogelijkRogerSch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:37:
[...]
Vroegah toen je F1 nog gratis bij Ziggo kon kijken. Man wat een prijs / prestatieverhouding was dat...
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Dat was toen ook pas 3 races hoor. In 2015 zat het nog achter de Ziggo Sport Totaal betaalmuur. Pas vanaf 2016 was het op het nieuwe Ziggo Sport kanaal. En echt gratis was het natuurlijk niet, zat en zit gewoon ergens verwerkt in je abo geld.RogerSch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:37:
[...]
Vroegah toen je F1 nog gratis bij Ziggo kon kijken. Man wat een prijs / prestatieverhouding was dat...
En @YakuzA refereert natuurlijk aan Kvyat, die gevraagd werd wanneer die er achter kwam "ik lag op de bank GoT te kijken en toen belde Helmut me.
Alonso ook toen in de persco. Alleen maar vragen voor Verstappen en Kvyat. Vervolgens een vraag voor Alonso, wat hij van de wissel vond => "did they swap drivers?!".
Edit:
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 05-05-2026 18:05 ]
AI slop voegt hier niks toe aan de discussie.
[ Voor 88% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-05-2026 19:13 ]
Jullie hebben gelijk hoor, het is nooit gratis maar F1TV (voor 5,5 euro pm) was destijds een losse dienst die je naast Ziggo Sport kon nemen als je alleen F1 wilde kijken, Ziggo Sport was volgens mij 15 euro per maand destijds (met darten (of was dat nog RTL7 toen?), Premiere League, Bundesliga en LaLiga). Maar na 2016 werd de F1 sport binnen NL zo succesvol dat ze het uiteindelijk voor alle leden "gratis" hebben gemaakt. Ik meen zelfs dat Ziggo tijdens race weekenden de broadcasts ook "gratis" uitzond voor derden (KPN, T-Mobile, Delta).RobertMe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:00:
[...]
Dat was toen ook pas 3 races hoor. In 2015 zat het nog achter de Ziggo Sport Totaal betaalmuur. Pas vanaf 2016 was het op het nieuwe Ziggo Sport kanaal. En echt gratis was het natuurlijk niet, zat en zit gewoon ergens verwerkt in je abo geld.
En @YakuzA refereert natuurlijk aan Kvyat, die gevraagd werd wanneer die er achter kwam "ik lag op de bank GoT te kijken en toen belde Helmut me.
Alonso ook toen in de persco. Alleen maar vragen voor Verstappen en Kvyat. Vervolgens een vraag voor Alonso, wat hij van de wissel vond => "did they swap drivers?!".
Edit:
[YouTube: Alonso's response on Red Bull'sdecision to swap Kvyat and Verstappen]
Op het hoogtepunt (toen Ziggo nog de rechten had) keken er ruim 4 miljoen mensen in NL per weekend naar de F1, de kijkcijfers waren zo hoog dat Ziggo zoveel reclame en inkomsten uit sponsering had dat ze dat konden doen zonder de prijs te verhogen. Ze boden uiteindelijk zelfs ook F1TV aan in binnen Ziggo Sport, zo had je beide EN als Ziggo klant kon je uiteindelijk ook nog in 4K kijken
Sinds Viaplay is het zwaar achteruitgegaan... was het anders geweest als Ziggo de rechten had gehouden? Ik denk van wel, ze hebben de klanten hard nodig ivm leegloop kabel vs glas.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 05-05-2026 19:02 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ziggo? Dat bestond vroeger nog niet hoor, gewoon bij de NOS!RogerSch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:37:
[...]
En daarna vanaf 1991 bij RTL7.Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Ziggo? Dat bestond vroeger nog niet hoor, gewoon bij de NOS!
(Ik word oud. Haha. Kijk al vanaf 1988 F1. Keek altijd samen met mn (wijlen) pa. Die heeft me toen besmet met het "race virus". Vanaf 1986 ook vaak naar de TT geweest. (Vanaf dat ik 10 was nam hij me mee, heb zelfs nog de TT pet van 1986 die ik toen kreeg
Mooie herinneringen aan. De race geur, het geluid, de snelheid. Geweldig!
(Kijk nu al 37 jaar lang nagenoeg alle F1 races
Edit: nu al zin in de volgende race. Canada (Gilles Villeneuve) blijft een geweldig circuit. (Met "The wall of Champions")
[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 05-05-2026 21:59 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
FTFYFormat-C schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:15:
[...]
En daarna vanaf 19913 bij RTL7. RTL5
(Ik word oud. Haha. Kijk al vanaf 1988 F1. Keek altijd samen met mn (wijlen) pa. Die heeft me toen besmet met het "race virus". Vanaf 1986 ook vaak naar de TT geweest. (Vanaf dat ik 10 was nam hij me mee, heb zelfs nog de TT pet van 1986 die ik toen kreeg)
Mooie herinneringen aan. De race geur, het geluid, de snelheid. Geweldig!![]()
(Kijk nu al 37 jaar lang nagenoeg alle F1 races) )
Edit: nu al zin in de volgende race. Canada (Gilles Villeneuve) blijft een geweldig circuit. (Met "The wall of Champions")
Ook al sinds '88 F1-volger. Olav over het telefoonlijntje bij Veronica en later dus RTL5 (RTL7 kwam pas in 2005 in de lucht).
En volgens mij heeft nog een paar jaar geduurd voordat RTL NL daadwerkelijk de uitzendrechten wist te bemachtigen, want het zwarte weekend van Imola '94 (crash Barrichello, overlijden Ratzenberger en Senna) werd nog integraal via Veronica uitgezonden in NL.
Het fatale moment van Senna, met commentaar van Olav: https://www.dailymotion.com/video/x4c1rgy
[ Voor 17% gewijzigd door Wok op 05-05-2026 22:04 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Voordat 76 jaar Formule 1 hier de revue passeert toch nog wat 2026 nieuws. Schijnbaar heeft FOM CEO Domencali aangegeven dat er geprobeerd wordt tenminste 1 van de 2 geannuleerde grand prix in april alsnog op de kalender te krijgen.
De organisator van Saoedi-Arabië zou achter de schermen druk bezig zijn om hun grand prix terug op de kalender te krijgen. Mogelijk zou het samen met Qatar en Abu Dhabi een triple header kunnen vormen.
Echter zou de voorkeur uitgaan naar Bahrein. Er is nog plek op de kalender tussen de grand prix van Azerbeidzjan (26 okt) en Singapore (11 okt). Schijnbaar omdat de vracht van de Formule 1 teams dan toch al in Bahrein is.
Ook schijnt er al een alternatief plan te liggen als Qatar en Abu Dhabi ook niet door kunnen gaan. Als alternatieven worden namelijk Imola en Portimao genoemd maar dat klinkt mij niet als erg geloofwaardige alternatieven voor eind november en begin december. Met name Imola vanwege het weer.
De organisator van Saoedi-Arabië zou achter de schermen druk bezig zijn om hun grand prix terug op de kalender te krijgen. Mogelijk zou het samen met Qatar en Abu Dhabi een triple header kunnen vormen.
Echter zou de voorkeur uitgaan naar Bahrein. Er is nog plek op de kalender tussen de grand prix van Azerbeidzjan (26 okt) en Singapore (11 okt). Schijnbaar omdat de vracht van de Formule 1 teams dan toch al in Bahrein is.
Ook schijnt er al een alternatief plan te liggen als Qatar en Abu Dhabi ook niet door kunnen gaan. Als alternatieven worden namelijk Imola en Portimao genoemd maar dat klinkt mij niet als erg geloofwaardige alternatieven voor eind november en begin december. Met name Imola vanwege het weer.
Had het nu nog in mijn pakket gezeten scheelde het me toch maar mooi bijna €150 per jaar.RobertMe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:00:
[...]
Dat was toen ook pas 3 races hoor. In 2015 zat het nog achter de Ziggo Sport Totaal betaalmuur. Pas vanaf 2016 was het op het nieuwe Ziggo Sport kanaal. En echt gratis was het natuurlijk niet, zat en zit gewoon ergens verwerkt in je abo geld.
Edit:
[YouTube: Alonso's response on Red Bull'sdecision to swap Kvyat and Verstappen]
Ik heb even wat naar Randzaken verplaatst
Wauw, een sig!
Het nieuwe stratencircuit in Madrid begint steeds meer vorm te krijgen. De laatste mijlpaal die deze week werd bereikt is de volledige asfaltering van het rechte stuk van start en finish.

Bron: https://nl.motorsport.com...nt-geasfalteerd/10818700/
@Chocoball wat jammer! Is het niet mogelijk om de afbeeldingen te vervangen door A.I. (karikatuur) versies?
Kleine huishoudelijke mededeling
Zoals in de Breaking aangegeven moet ik logo's en afbeeldingen van Formule 1 en F1 verwijderen, daarmee is topic start 0.0 is een feit.'t Ziet er nu in elk geval uit alsof de accu leeg is. Zo laten dan maar, of ben je aan het superclippen?Chocoball schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:00:Kleine huishoudelijke mededeling
Zoals in de Breaking aangegeven moet ik logo's en afbeeldingen van Formule 1 en F1 verwijderen, daarmee is topic start 0.0 is een feit.
I have usernames older than you.
Komt er binnenkort ook een nieuwe moderator die reacties gaat aanpassen die negatief zijn over de nieuwe regels? 😁
Ik ga verzoeken of er knippertekst in de editor kan komen dan weet je wanneer ik aan het opladen ben of kunnen we terug naar het Teletekst tijdperkpjottum schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:04:
[...]
't Ziet er nu in elk geval uit alsof de accu leeg is. Zo laten dan maar, of ben je aan het superclippen?
Let's hopeExocet schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:07:
Komt er binnenkort ook een nieuwe moderator die reacties gaat aanpassen die negatief zijn over de nieuwe regels? 😁
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Pagina 612 tot 614?Chocoball schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:28:
[...]
Ik ga verzoeken of er knippertekst in de editor kan komen dan weet je wanneer ik aan het opladen ben of kunnen we terug naar het Teletekst tijdperk
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Tijd om het oude F1 logo dan maar te gebruiken?
PSN
Mag ook niet, geloof dat ik nog net Bernie als uithangbord mag gebruiken.
Plaatjes van grid girls i.p.v. de coureurs? FOM wilt immers toch niks meer mrt grid girls te maken hebben
Vreemde reactie. Waarom zouden mensen niet kritisch mogen zijn?
spoiler:
Kritisch is wat anders dan alleen maar langskomen om te zeuren en te melden dat je het niet meer gaat kijken (om vervolgens in het volgende F1 race topic precies hetzelfde te doen)
*sowieso
Ik bedoelde ook vooral het laatsteDonJunior schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:46:
[...]
Vreemde reactie. Waarom zouden mensen niet kritisch mogen zijn?spoiler:Kritisch is wat anders dan alleen maar langskomen om te zeuren en te melden dat je het niet meer gaat kijken (om vervolgens in het volgende F1 race topic precies hetzelfde te doen)
Miami begon weer een beetje op racen te lijken, als die lijn doorzet kan het nog een acceptabel seizoen worden na de valse startsLynx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:04:
Jammer van de F1 beeltenissen ingreep. Zuur ook vooral vanwege het werk wat er in zit.
Ik merk dat ik al deze externe pauzes helemaal niks vind. Ik mis toch echt wel race weekend zo langzamerhand. Miami heb ik minder van de race doorgespoeld dan de eerste paar dus ik heb een kleine hoop dat de ingrepen beginnen te helpen.
Het bizarre wederzijdse inhalen van Piastri en Leclerc uitgelegd...
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Schijnbaar gaan er volgend seizoen alweer wat wijzigingen komen mbt de motoren.
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/c8jvee3x3wro
en het belangrijkste uit het verhaal:toolkist schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:13:
Schijnbaar gaan er volgend seizoen alweer wat wijzigingen komen mbt de motoren.
It was agreed in principle in a meeting of teams, commercial rights holder F1 and governing body the FIA on Friday to increase the proportion of total power coming from the internal combustion engine by 50kW (67bhp) and reduce the electrical power by the same amount.
PSN
Mja. Het klinkt op papier mooi, veel zal afhangen van de vraag of de teams voldoende voordeel zien om de extra benodigde brandstof daarvoor mee te nemen. Is toch weer extra gewicht en kan weer effect hebben op de balans van de auto.D-dark schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:19:
Oftewel men gaat de fuel flow verhogen zodat er meer vermogen kan worden gegenereerd
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Niet alleen dat, extra benzine heeft ook extra ruimte nodig. Dus de tank moet groter. Daat moet je wel plek voor maken,Killjoy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:16:
[...]
Mja. Het klinkt op papier mooi, veel zal afhangen van de vraag of de teams voldoende voordeel zien om de extra benodigde brandstof daarvoor mee te nemen. Is toch weer extra gewicht en kan weer effect hebben op de balans van de auto.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het is een goed begin. Dat het al in 2027 is en dat de FIA iedereen heeft meegekregen is iets waar ik wel respect voor heb. Ik verwacht dat de verhouding nog meer aanpassen is tegengehouden door de teams, want zoals gezegd moet de tank nu groter en als dat een te grote aanpassing had vereist hadden ze niks van de 2026-ontwikkelingen kunnen meenemen naar 2027. Toch goed van de FIA: hiermee geven ze aan een fout te hebben gemaakt en hebben ze zich ingezet voor een oplossing. Mag ook wel een keer gezegd worden dat ze soms toch wat goed doen
All your base are belong to us
Zeker extra gewicht.Killjoy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:16:
[...]
Mja. Het klinkt op papier mooi, veel zal afhangen van de vraag of de teams voldoende voordeel zien om de extra benodigde brandstof daarvoor mee te nemen. Is toch weer extra gewicht en kan weer effect hebben op de balans van de auto.
Maar moeten inhouden op het recht stuk om te harvesten kost ook ronde tijd.
Misschien wel meer dan wat extra brandstof.
Optie 2 is brandstof flow hetzelfde houden.
Maar dan is de enige optie een erg dure ontwikkelingsoorlog om meer motorvermogen uit dezelfde hoeveelheid te halen. Dat wil men ook niet.
Meest goedkope optie voor meer motorvermogen is toch wat men nu gekozen heeft de te verbranden hoeveelheid brandstof verhogen.
Wat gaat er volgend seizoen gewijzigd worden aan de aandrijving in de vertaling en samenvatting.
- Gisteren was de online vergadering van de F1 Commisison. Daar vergaderen de Formule 1 teambazen, vertegenwoordigers van de 5 motorfabrikanten, de FOM en de FIA met elkaar. Na de eerste 4 races wordt er voor komend seizoen en volgend seizoen actie ondernomen op de uitdagingen en problemen die momenteel spelen.
- De belangrijkste verandering uit de vergadering betreft het reduceren van het vermogen bij de elektromotoren. De verantwoordelijken willen daarmee de abrupte snelheidsreducties op de rechte stukken voorkomen. Dit gebeurde vooral in de eerste races omdat de elektrische energie te snel opgebruikt werd.
- Op papier is momenteel de prestatieverhouding tussen de verbrandingsmotor en het hybride deel bijna 50:50, in werkelijkheid is dat eerder 55:45 in het voordeel van de verbrandingsmotor. In 2027 wordt de brandstofdoorvoer van de verbrandingsmotor verhoogd waardoor het vermogen met ongeveer 50 kW (ongeveer 67 pk) zal stijgen. De huidige verbrandingsmotor zit momenteel op 540 pk (400 kW) (.red). De elektromotor (MGU-K) gaat de tegengestelde kant op, daar wordt het maximale vermogen met 50 kW verlaagd. De huidige elektromotor zit op een maximaal vermogen van ongeveer 470 pk (350 kW) (.red). Door deze wijziging wordt de prestatieverhouding straks ongeveer 60:40 in het voordeel van de verbrandingsmotor.
- Met deze maatregel reageert de FIA op de waardevolle terugkoppeling van de coureurs. De coureurs hadden herhaaldelijk kritiek op het extreme energiemanagement. De verschuiving is bedoeld om de rijervaring gevoelsmatig te verbeteren, doordat er meer vermogen beschikbaar is vanuit de verbrandingsmotor. Door de bijna gelijke verdeling nu moeten de coureurs aan het einde van de rechte stukken brandstof verbranden, zodat de MGU-K elektrische energie voor de accu kan opwekken, het zogenaamde superclipping.
- De technische aanpassingen die tijdens de Grand Prix van Miami zijn doorgevoerd worden als een succes beschouwd. Daar werd de energieterugwinning aangepast om overmatig opladen van de accu (superclipping) tegen te gaan. Deze ervaring wordt nu direct meegenomen in het ontwerp van de reglementen voor de lange termijn.
- Ook zijn er in de vergadering operationele details voor het huidige seizoen besproken. Voor de aankomende grand prix van Canada staan verbeteringen aan de visuele waarschuwingssystemen op de wagens en maatregelen om de veiligheid in natte races te verhogen. Ook wordt de verwarmingstemperatuur voor de intermediate banden bij koeler weer iets verhoogd zodat de coureurs meer grip hebben tijdens de cruciale startfase.
- Zoals altijd moeten de beslissingen uit de F1 Commisison voor besluitvorming aan het WMSC (World Motor Sport Council) voorgelegd worden wat eerder een formaliteit is.
[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 10-05-2026 15:54 ]
Kleine huishoudelijke mededeling
Recentelijk zijn er door de FIA in meerdere aanpassingen gedaan. Ik heb enkele aanpassingen ook doorgevoerd in de topic start over het ADUO systeem en Boost bijvoorbeeld. Zoals altijd, mochten dingen niet duidelijk verwoord zijn of typefouten bevatten dan hoor ik dat graag.
Je kan ook zeggen dat de accu een bepaald gewicht mag hebben en niet de energie-inhoud limiteren. Dan krijg je op dat vlak wellicht wat ontwikkeling wat relevant kan zijn voor productieauto's. Ik vind dat MJ per ronde verhaal zo ongelofelijk gekunsteld, daar krijg je toch geen ontwikkeling mee?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Daar heb je dan toch dezelfde ontwikkeling mee, als je die x MJ in een triple A batterij kwijt kan scheelt een hoop kilo's meenemen.zonoskar schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:11:
Je kan ook zeggen dat de accu een bepaald gewicht mag hebben en niet de energie-inhoud limiteren. Dan krijg je op dat vlak wellicht wat ontwikkeling wat relevant kan zijn voor productieauto's. Ik vind dat MJ per ronde verhaal zo ongelofelijk gekunsteld, daar krijg je toch geen ontwikkeling mee?
In dat opzicht zit het probleem erin dat voor het batterijpakket een capaciteit van 4MJ voorgeschreven staat én een minimaal gewicht van 35kg (mogelijk zelfs ook nog een minimaal volume, geen zin om dat op te zoeken).zonoskar schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:11:
Dat is dus wat @zonoskar wil veranderen.henri86 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:02:
[...]
In dat opzicht zit het probleem erin dat voor het batterijpakket een capaciteit van 4MJ voorgeschreven staat én een minimaal gewicht van 35kg (mogelijk zelfs ook nog een minimaal volume, geen zin om dat op te zoeken).
Zie er wel wat in eigenlijk. Benieuwd welke invloed dit op (real-world) batterij-prestaties zou hebben als alle F1 know how er tegenaan wordt gegooig.
Idd dat zou het westen mogelijk ook weer wat momentum geven in dit vakgebied. Hoe onzinnig de regels zijn opgesteld zegt alles over het gebrek aan visie en kennis. Het westen wordt aan alle kanten voorbij gerend door het oosten.
Waar het een tijdje terug praktisch bijna allemaal zand was, is inmiddels op de Madring het rechte stuk geasfalteerd en zijn een aantal gebouwen in aanbouw waaronder het pitgebouw zo te zien.

mbt EV heeft "het Westen" nooit vooropgelopen zelfs, dus is er ook niets voorbij te rennen. De eerste commerciële Li-ion batterijen werden door Japanners gemaakt. En zelfs de push van Tesla was niet mogelijk geweest zonder de Japanners (panasonic).Lynx schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:37:
Idd dat zou het westen mogelijk ook weer wat momentum geven in dit vakgebied. Hoe onzinnig de regels zijn opgesteld zegt alles over het gebrek aan visie en kennis. Het westen wordt aan alle kanten voorbij gerend door het oosten.
BYD, die nu wellicht de F1 in willen stappen, is ooit begonnen als batterij fabrikant...niet als autofabrikant.
Ik geef je wel gelijk dat het mooi zou zijn als de gehele innovatieve F1 sector zich zou inzetten om met nieuwe technieken te komen doordat ze door het reglement gedwongen worden om meer Wh/kg na te streven.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
De gewijzigde prestatieverhouding voor 2027 lost het hoofdprobleem niet op in de vertaling en samenvatting.
https://www.auto-motor-un...027-aerodynamik-probleme/
- Vorige week werd besloten dat in 2027 de prestatieverhouding tussen de verbrandingsmotor en het hybride deel (MGU-K) gaat veranderen. Door meer brandstofdoorvoer krijgt de verbrandingsmotor er ongeveer 50 kW (67 pk) bij en gaat de MGU-K de omgekeerde weg en zakt met 50 kW.
- De FIA ziet deze verandering als een eerste succes voor de toekomst. De belangrijkste reden voor deze beslissing heeft echter te maken met de aerodynamische ontwikkelingen. Met de nieuwe chassisontwerpen genereren de teams meer downforce dan volgens de eerste modelberekeningen van de FIA. Het resultaat is wel een onvermijdelijke hogere luchtweerstand op het rechte stuk.
- FIA directeur Tombazis gaf al eerder aan dat de oorspronkelijke prestatieverhouding onder bepaalde omstandigheden voor een vroegtijdige lege accu kon zorgen. Door de verbrandingsmotor in 2027 meer speelruimte te geven ontstaat er een stabieler platform voor het energiemanagement. Het is echte niet de bedoeling om het hybride gedeelte af te zwakken, maar wel de zekerheid geven dat de coureur weer kan aanvallen op het rechte stuk zonder dat het systeem ingrijpt. De FIA wil vermijden dat de coureur van het gas af moet om zo energie te sparen voor de volgende ronde.
- Dat de verandering niet dit seizoen nog ingaat heeft de maken met de motorontwerpen in het huidige seizoen want deze zijn grotendeels bevroren. Volgens Tombazis krijgen de motorfabrikanten nu voldoende tijd hun concepten te optimaliseren. Dus eerder een verfijning dan een radicale wijziging.
- Ondanks de aanpassing bij de motor blijft de aerodynamica een beslissende factor. Het team wat de luchtweerstand het meest weet te verminderen in straight mode zal straks ook het meeste profijt hebben van het hogere vermogen uit de V6 motor. De FIA gokt er op dat een sterkere verbrandingsmotor in combinatie met optimale aerodynamica het 'jo-jo racen' zal voorkomen.
- Een probleem voor de FIA is dat de ingenieurs steeds meer downforce zullen gaan vinden en met nieuwe regelgeving is die kans bijzonder groot. De verschoven prestatieverhouding in het voordeel van de verbrandingsmotor moet dit tegengaan, maar verandert hoofdzakelijk weinig aan het energiemanagement wat een essentiële factor blijft bij deze generatie Formule 1 wagens.
https://www.auto-motor-un...027-aerodynamik-probleme/
De truc met de hete uitlaatgassen in de vertaling en samenvatting.

Ferrari & Haas

Williams & Alpine

Red Bull & McLaren

Cadillac & Mercedes

Audi & Aston Martin

Racing Bulls
https://www.auto-motor-un...ri-auspuff-trick-kopiert/
- Tijdens de 2e week van de testdagen kwam Ferrari met een geniale truc met een vleugelelement bij de uitlaat. De hete uitlaatgassen helpen daarbij om meer downforce te genereren. Doordat de uitlaatgassen bij Ferrari bijzonder heet zijn werkt de truc erg goed en zou het meer dan een tiende per ronde opleveren.
- In het technisch reglement is de wagen in zogenaamde legaliteitsboxen verdeeld. De FIA dacht de regels zo te hebben opgesteld dat het gebied achter de uitlaat vrij moest blijven. Echter door een slimme geometrie van de ophanging en de slimme positionering van de aandrijfas hebben de Ferrari-ingenieurs in dit gevoelige gebied wat manoeuvreerruimte weten te creëren.
- De concurrentie moest erkennen dat Ferrari hier duidelijk iets gevonden had en kwam de vraag hoe makkelijk het te kopiëren zou zijn. Omdat de legaliteitsboxen afhankelijk zijn van de configuratie van de achteras leek het in eerste instantie moeilijk om de Ferrari truc 1 op 1 na te maken. Toch wisten 7 teams in Miami met een aanpassing in dat gebied te komen. Niet zoals de Ferrari oplossing met vleugelelementen op de crashstructuur maar door de elementen voor het afbuigen van de uitlaatgasstroom gewoon direct aan de uitlaat te lassen. Deze variant is niet zo effectief als de Ferrari oplossing, maar alle kleine beetjes helpen.
- De teams hebben echter allemaal verschillende oplossingen bedacht Alleen heeft Haas iets wat het dichtst in de buurt komt van Ferrari, wat logisch is omdat het team de complete achterophanging van Ferrari koopt. Ook Ferrari blijft niet stil zitten want het kwam in Miami met een aangepaste versie.
- Overigens wil de FIA voorkomen dat de teams hier blijven ontwikkelen en zullen de regels voor volgend seizoen aanpassen zodat dit niet meer mag.

Ferrari & Haas

Williams & Alpine

Red Bull & McLaren

Cadillac & Mercedes

Audi & Aston Martin

Racing Bulls
Red Bull kwam in Miami met een groot upgradepakket waaronder een gewijzigde voor- en achtervleugel maar ook een gewijzigde sidepod-vorm die door de FIA vooralsnog legaal wordt bevonden.

De sidepods van McLaren en Red Bull lijken nog het meeste op elkaar, alleen heeft die van Red Bull zogenaamde 'waterslides'. Op zich is dat niet zo bijzonder want bepaalde teams hadden dit ook al tijdens de grondeffect-wagens. Alleen is Red Bull hier een stap verder gegaan door een slimme truc aan de achterkant van de sidepod of technisch gezien de vloer toe te passen en begint de legaliteitskwestie.

De reglementen vereisen bepaalde radii (meervoud van radius) die ervoor zorgen dat de sidepod vloeiend gebogen en doorlopend blijft. Teams mogen geen scherpe vinnen, onderbroken randen of een constructie met meerdere elementen in een bepaald vlak creëren. Het gedeelte waar de sidepod nu de vloer raakt maakt echter deel uit van de vloerhoek en daarmee is het ontwerp Red Bull zodanig opgesplitst dat het niet wordt beschouwd als een voortzetting van de sidepod of motorkap. Ook valt het buiten de definitie van een aerodynamisch oppervlak en zijn de gestelde eisen die daarvoor gelden ook niet van toepassing.
Het ontwerp van Red Bull is vooralsnog door de FIA legaal bevonden, maar het druist in tegen de bedoeling van de reglement. Dit betekent dat de FIA de ontwikkelingen op dit gebied zal blijven volgen en beoordelen. Het is nu nog niet duidelijk welke predatieverbetering het oplevert, of het voor teveel vuile lucht zal zorgen of dat er hevige concurrentiestrijd in dat gedeelte zal ontstaan. Het kan dus zijn dat de FIA haar standpunt en de regels voor 2027 zal herzien als het niet tevreden is.
https://www.the-race.com/...-with-an-unusual-concept/
Voor wie liever het artikel als video wil bekijken YouTube: The unusual Red Bull F1 design that's legal - for now

De sidepods van McLaren en Red Bull lijken nog het meeste op elkaar, alleen heeft die van Red Bull zogenaamde 'waterslides'. Op zich is dat niet zo bijzonder want bepaalde teams hadden dit ook al tijdens de grondeffect-wagens. Alleen is Red Bull hier een stap verder gegaan door een slimme truc aan de achterkant van de sidepod of technisch gezien de vloer toe te passen en begint de legaliteitskwestie.

De reglementen vereisen bepaalde radii (meervoud van radius) die ervoor zorgen dat de sidepod vloeiend gebogen en doorlopend blijft. Teams mogen geen scherpe vinnen, onderbroken randen of een constructie met meerdere elementen in een bepaald vlak creëren. Het gedeelte waar de sidepod nu de vloer raakt maakt echter deel uit van de vloerhoek en daarmee is het ontwerp Red Bull zodanig opgesplitst dat het niet wordt beschouwd als een voortzetting van de sidepod of motorkap. Ook valt het buiten de definitie van een aerodynamisch oppervlak en zijn de gestelde eisen die daarvoor gelden ook niet van toepassing.
Het ontwerp van Red Bull is vooralsnog door de FIA legaal bevonden, maar het druist in tegen de bedoeling van de reglement. Dit betekent dat de FIA de ontwikkelingen op dit gebied zal blijven volgen en beoordelen. Het is nu nog niet duidelijk welke predatieverbetering het oplevert, of het voor teveel vuile lucht zal zorgen of dat er hevige concurrentiestrijd in dat gedeelte zal ontstaan. Het kan dus zijn dat de FIA haar standpunt en de regels voor 2027 zal herzien als het niet tevreden is.
https://www.the-race.com/...-with-an-unusual-concept/
Voor wie liever het artikel als video wil bekijken YouTube: The unusual Red Bull F1 design that's legal - for now
Lijkt me dat die shape nogal afhangt van de opbouw van je binnenwerk. Radiatoren zitten daar toch meen ik? Als het een goede ontwikkelrichting blijkt zal het niet zomaar na te maken zijn.
Heeft Zak nog niet geklaagd?
[ Voor 7% gewijzigd door Lynx op 15-05-2026 22:33 ]
Zac zat ergens te racen tegen iemand van Ferrari heb ik gisteren op de radio gehoord. Beetje ontspanning. Wat fun met auto's.Lynx schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:32:
Zak is meer bezig met dat Mercedes een deelneming in Alpine wil nemen. Zak heeft het niet zo op dat meerdere teams 1 eigenaar hebben of innig samenwerken zoals eerder met Red Bull Racing en Racing Bulls.Lynx schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:32:
Lijkt me dat die shape nogal afhangt van de opbouw van je binnenwerk. Radiatoren zitten daar toch meen ik? Als het een goede ontwikkelrichting blijkt zal het niet zomaar na te maken zijn.
De Miami grand prix had nog steeds tijdelijke huisvesting wat steeds weer opgezet en afgebroken moest worden. Voor volgend seizoen krijgt de huidige Paddock Club een grotere en permanente huisvesting. Het huidige gebouw wordt met meer dan 10.000m2 uitgebreid en zal straks 28.000m2 beslaan. Daarmee kan het ongeveer 9.200 toeschouwers verwelkomen. Het gedeelte aan het einde van het gebouw heeft uitzicht op bocht 1, 2 en 3.

https://www.hardrockstadi...the-largest-in-formula-1/
https://f1miamigp.com/tickets/luxury/paddock-club/

Totdat hij het zelf voor elkaar krijgt, dan is het opeens goed.Chocoball schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:23:
[...]
Zak is meer bezig met dat Mercedes een deelneming in Alpine wil nemen. Zak heeft het niet zo op dat meerdere teams 1 eigenaar hebben of innig samenwerken zoals eerder met Red Bull Racing en Racing Bulls.
Ergens beetje logisch aangezien een deel van het circuit semi permanent is en ook op andere weekends gebruikt wordt, in de periode dat de NFL stil ligt.Chocoball schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:09:
De Miami grand prix had nog steeds tijdelijke huisvesting wat steeds weer opgezet en afgebroken moest worden. Voor volgend seizoen krijgt de huidige Paddock Club een grotere en permanente huisvesting. Het huidige gebouw wordt met meer dan 10.000m2 uitgebreid en zal straks 28.000m2 beslaan. Daarmee kan het ongeveer 9.200 toeschouwers verwelkomen. Het gedeelte aan het einde van het gebouw heeft uitzicht op bocht 1, 2 en 3.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
De eerste rondjes in Madrid 
https://www.motorsport.co...ids-new-circuit/10821796/F1 fans split over Carlos Sainz's first laps at Madrid's new circuit
Carlos Sainz has given fans a first look at the Madring circuit, with reactions split ahead of its maiden Spanish Grand Prix in September
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2026 10:53 ]
PSN
Dit is dus waarom ik toch de F1 blijf volgen, ook al is het op de baan op zondag wat minder spannendChocoball schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:22:
De truc met de hete uitlaatgassen in de vertaling en samenvatting.[Afbeelding][Afbeelding]
- Tijdens de 2e week van de testdagen kwam Ferrari met een geniale truc met een vleugelelement bij de uitlaat. De hete uitlaatgassen helpen daarbij om meer downforce te genereren. Doordat de uitlaatgassen bij Ferrari bijzonder heet zijn werkt de truc erg goed en zou het meer dan een tiende per ronde opleveren.
- In het technisch reglement is de wagen in zogenaamde legaliteitsboxen verdeeld. De FIA dacht de regels zo te hebben opgesteld dat het gebied achter de uitlaat vrij moest blijven. Echter door een slimme geometrie van de ophanging en de slimme positionering van de aandrijfas hebben de Ferrari-ingenieurs in dit gevoelige gebied wat manoeuvreerruimte weten te creëren.
- De concurrentie moest erkennen dat Ferrari hier duidelijk iets gevonden had en kwam de vraag hoe makkelijk het te kopiëren zou zijn. Omdat de legaliteitsboxen afhankelijk zijn van de configuratie van de achteras leek het in eerste instantie moeilijk om de Ferrari truc 1 op 1 na te maken. Toch wisten 7 teams in Miami met een aanpassing in dat gebied te komen. Niet zoals de Ferrari oplossing met vleugelelementen op de crashstructuur maar door de elementen voor het afbuigen van de uitlaatgasstroom gewoon direct aan de uitlaat te lassen. Deze variant is niet zo effectief als de Ferrari oplossing, maar alle kleine beetjes helpen.
- De teams hebben echter allemaal verschillende oplossingen bedacht Alleen heeft Haas iets wat het dichtst in de buurt komt van Ferrari, wat logisch is omdat het team de complete achterophanging van Ferrari koopt. Ook Ferrari blijft niet stil zitten want het kwam in Miami met een aangepaste versie.
- Overigens wil de FIA voorkomen dat de teams hier blijven ontwikkelen en zullen de regels voor volgend seizoen aanpassen zodat dit niet meer mag.
Ferrari & Haas
[Afbeelding][Afbeelding]
Williams & Alpine
[Afbeelding][Afbeelding]
Red Bull & McLaren
[Afbeelding][Afbeelding]
Cadillac & Mercedes
[Afbeelding][Afbeelding]
Audi & Aston Martin
[Afbeelding]
Racing Bulls
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken