Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
JaIllegal_Alien schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:36:
Mavic009 is Jos Verstappen?
[ Voor 53% gewijzigd door jdiezrequejo op 02-08-2026 20:42 ]
Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.
Jos gaat het nog druk krijgen, als hij dat onder alle speculaties over Max' contract gaat schrijvenjdiezrequejo schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:27:
Heerlijk die reactie van Jos op X vandaag!
[Afbeelding]
In het artikel:
"Naar verluidt heeft Red Bull wel één voorwaarde voor elke aanpassing of tegemoetkoming aan Verstappen: dat de Nederlander zijn clausules over vroegtijdig vertrekken laat varen. De Oostenrijkers willen af van jaarlijkse gedoe over wel of niet blijven, want dat helpt niet mee in het binnenhalen van sponsoren en nieuw personeel. Bovendien wil men met Max Verstappen bouwen aan een mooie toekomst, waarin Red Bull terugkeert als absolute benchmark in de Formule 1."
Lijkt me overigens wel meer op zijn plaats onder randzaken, aangezien het niet inhoudelijk over het huidige seizoen gaat.
GPBlog is dan ook wel het afvoerputje van de de clicks...Lynx schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:39:
Lijkt me in dit geval dat Jos zich minder richt op het bericht als wel op de berichter zelf. Zal voor hen vast frustrerend zijn om die aasgieren clicks te zien chasen over hun rug.
Helemaal eens, die podcast ging nog wel.. Daar wilden ze juist niet speculeren, voorspellen etc.. Sindskort ook allerlei kunstgrepen om meer clicks/reacties te krijgen.. Inhoudelijke armoedeSenaxx schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:48:
[...]
GPBlog is dan ook wel het afvoerputje van de de clicks...
Wat geeft deze afbeeldingen een heerlijke old-skool F1 vide af zeg!Chocoball schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:13:
Alle Pirelli bandenkeuzes tot en met Madrid. Voor Maleisië moet Pirelli teruggrijpen op de data van 2017. Alleen toen hadden ze de red supersoft, yellow soft en white medium.
[Afbeelding]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Jasphur schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:47:
[...]
Wat geeft deze afbeeldingen een heerlijke old-skool F1 vide af zeg!
/f/image/A5DpKPWbbcRyRymO8fFnD1E3.png?f=fotoalbum_large)
Vind die F1 graphics van 2017 tijdens de race ook wel lekker oldskool moet ik zeggen.
Max Victoria. Zoon en dochter.Illegal_Alien schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:36:
Mavic009 is Jos Verstappen?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hij kan voor mij niet meer stuk sinds lawvs (F1 ladder man) de stem van penalty John doet.Bvanham schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:55:
Ik vind hem matig.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Vraag aan de (dev)techneut hier?!kevlar01 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:46:
[...]
~[Afbeelding]
Vind die F1 graphics van 2017 tijdens de race ook wel lekker oldskool moet ik zeggen.
Is race telematische info/data, ergens realtime opvraagbaar?
Beter gezegd is er een (publieke?) API waar je tegenaan kunt lullen? Ten tijde van een race?
(Commercieel maakt niet uit)
Ik zou daar graag gebruik van maken.
Weet niet zeker of je dit bedoeld maar met een een F1 TV abbo en de app genaamd multiviewer for F1 kom je een heel eind. Heb altijd een scherm extra vol met telemetrie en dergelijke aan staan tijdens de sessie.himlims_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
Vraag aan de (dev)techneut hier?!
Beter gezegd is er een (publieke?) API waar je tegenaan kunt lullen? Ten tijde van een race?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Zou eigenlijk wel moeten bestaan. Als je bijvoorbeeld deze website bekijkt, publiceren ze enorm veel realtime data. Ik neem aan dat ze die niet handmatig invoeren.himlims_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
Vraag aan de (dev)techneut hier?!
https://formula-timer.com/livetiming
Niet alleen de NBA. Men ziet hoe succesvol voetbal is en dat is vooral toneelspelen en kunstzinnig naar de grond duiken.himlims_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:22:
[...]
deze verschuiving heeft recentlijk ook bij de NBA plaatsgevonden; bepaalde regels aangepast, waardoor er meer 'actie' is en continue spelen richting fout tegenstander.
allemaal kunstmatige meuk om de doom-scroll generatie te binden![]()
"Penalty for talking to Penalty while having a Penalty and not serving a Penalty!!" lawvs haalt wel een goede John Bercow in zich naar boven (voormalig Speaker of the House)asing schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:58:
[...]
Hij kan voor mij niet meer stuk sinds lawvs (F1 ladder man) de stem van penalty John doet.
Iemand een idee?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Xbox
Even the dark has a silver lining
BM schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:38:
Met de huidige logica word de GP van de USA volgend jaar waarschijnlijk op Silverstone gereden, en de GP van Engeland op COTA
Of de Hobbels van COTA worden ook geimplementeerd op SilverstoneBM schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:38:
Met de huidige logica word de GP van de USA volgend jaar waarschijnlijk op Silverstone gereden, en de GP van Engeland op COTA
Zal vast te maken hebben met het hosten van races in het MO.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Silverstone in oktober/november kan wel leuke situaties opleveren.Fanta schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:17:
[...]
Zal vast te maken hebben met het hosten van races in het MO.
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Anderhalf uur naar een rode vlag kijken?jpiwf schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:23:
[...]
Silverstone in oktober/november kan wel leuke situaties opleveren.
Hoezo?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
- Nu halverwege het seizoen kan de tussentijdse balans opgemaakt worden wat betreft de populariteit van de sport. Ondanks de kritiek van de coureurs op de nieuwe wagens stijgt het aantal fans wereldwijd gewoon door. Volgens de officiële getallen van de Formule 1 zijn er wereldwijd meer dan 830 miljoen fans een stijging van maar liefst 64% sinds 2018. Eind 2025 stond dit getal nog op 827 miljoen fans. Net als vorig jaar is 43% van de fans jonger dan 35 jaar. Driekwart van de nieuwe fans is vrouw en ligt het aandeel van vrouwelijke fans op 42%.
- Ook bij het aantal toeschouwers is groei te melden. Zo waren alle 11 grand prix evenementen die al hebben plaatsgevonden uitverkocht. Bijna 3,7 miljoen toeschouwers waar het vorig jaar nog 3,4 miljoen waren. Niet alleen groei, ook toeschouwersrecords werden verbroken in Australië, Canada, Oostenrijk, Groot-Brittannië, België en Hongarije. Groot-Brittannië had maar liefst 564.000 betalende bezoekers. Japan kende met 18% de grootste stijging in het aantal toeschouwers. Wel valt op te merken dat veel van deze tickets vooraf gekocht zijn, terwijl de verwachtingen over de nieuwe generatie wagens toen nog niet duidelijk waren.
- De enquêtes die de Formule 1 onder fans houdt laat misschien een beter beeld zien wat ze van de actie op de baan vinden. 60% van de ondervraagden beoordelen de races met goed of uitstekend. In vergelijking met vorig jaar steeg de beoordeling bij de volgende races: China (+18%, Japan (+30%), Canada (+15%), Monaco (+21% en België (+24%).
- Speciale hoogtepunten voor de fans waren wederom Canada, Oostenrijk en Miami. De waardering voor Australië zakte van 86% vorig jaar naar 61%. Volgens de Formule 1 leiding kwam dat omdat de natte omstandigheden in eerdere edities voor meer spanning hadden gezorgd. Zo zou de omstreden safety car situatie de oorzaak zijn dat Groot-Brittannië dit jaar maar 69% scoorde, 20% minder dan vorig jaar.
- Ook op social media gebied weet de Formule 1 stijging te melden. Het aantal volgers daar is met 125 miljoen gestegen (+19%) op alle social media platformen. Zo zou het Instagram account van de Formule 1 de meeste interactie hebben van alle sportaccounts wereldwijd. De highlight tot nu toe is de speciale LEGO race op Silverstone dit jaar met 70 miljoen clicks.

https://www.auto-motor-un...orde-trotz-fahrer-kritik/
Kijkers die zijn afgehaakt gaan natuurlijk ook geen enquête invullen. Zo'n enquête zal alleen worden ingevuld door fans, die uberhaupt al veel aan engagement / community stuff zullen doen.Chocoball schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:59:
De enquêtes die de Formule 1 onder fans houdt laat misschien een beter beeld zien wat ze van de actie op de baan vinden. 60% van de ondervraagden beoordelen de races met goed of uitstekend. In vergelijking met vorig jaar steeg de beoordeling bij de volgende races: China (+18%, Japan (+30%), Canada (+15%), Monaco (+21% en België (+24%).
En nadat Dhr Domenicali zowel de coureurs als fans meermaals in hun b*k heeft gespuugd denk ik dat er ook nog weinig fans zijn die er negatief tegenover staan die dan toch nog zo'n enquête gaan invullen.
Uit een eerder artikel van The Race begreep ik dat deze enquêtes afkomstig zijn uit F1 Fan Voice. Een gemeenschap met meer dan 25.000 leden.RobertMe schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:36:
[...]
Kijkers die zijn afgehaakt gaan natuurlijk ook geen enquête invullen. Zo'n enquête zal alleen worden ingevuld door fans, die uberhaupt al veel aan engagement / community stuff zullen doen.
En nadat Dhr Domenicali zowel de coureurs als fans meermaals in hun b*k heeft gespuugd denk ik dat er ook nog weinig fans zijn die er negatief tegenover staan die dan toch nog zo'n enquête gaan invullen.
Domenicali moet dit product blijven verkopen totdat de V8-motoren komen, dus zal hij nooit toegeven dat het slecht is. De positieve resultaten uit deze enquêtes helpen hem daarbij dat de coureurs poep praten want de 'fans' vinden het geweldig.
ken werkelijk niemand die content is met huidige opzet. snap dat mijn sociale kring niet representatief is. echter heb nog van niemand gehoord "nou dat wat eens mooi f1 weekend"Chocoball schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:59:
Ondanks alle kritiek blijft Formule 1 ongekend populair in de vertaling en samenvatting.[Afbeelding]
- Nu halverwege het seizoen kan de tussentijdse balans opgemaakt worden wat betreft de populariteit van de sport. Ondanks de kritiek van de coureurs op de nieuwe wagens stijgt het aantal fans wereldwijd gewoon door. Volgens de officiële getallen van de Formule 1 zijn er wereldwijd meer dan 830 miljoen fans een stijging van maar liefst 64% sinds 2018. Eind 2025 stond dit getal nog op 827 miljoen fans. Net als vorig jaar is 43% van de fans jonger dan 35 jaar. Driekwart van de nieuwe fans is vrouw en ligt het aandeel van vrouwelijke fans op 42%.
- Ook bij het aantal toeschouwers is groei te melden. Zo waren alle 11 grand prix evenementen die al hebben plaatsgevonden uitverkocht. Bijna 3,7 miljoen toeschouwers waar het vorig jaar nog 3,4 miljoen waren. Niet alleen groei, ook toeschouwersrecords werden verbroken in Australië, Canada, Oostenrijk, Groot-Brittannië, België en Hongarije. Groot-Brittannië had maar liefst 564.000 betalende bezoekers. Japan kende met 18% de grootste stijging in het aantal toeschouwers. Wel valt op te merken dat veel van deze tickets vooraf gekocht zijn, terwijl de verwachtingen over de nieuwe generatie wagens toen nog niet duidelijk waren.
- De enquêtes die de Formule 1 onder fans houdt laat misschien een beter beeld zien wat ze van de actie op de baan vinden. 60% van de ondervraagden beoordelen de races met goed of uitstekend. In vergelijking met vorig jaar steeg de beoordeling bij de volgende races: China (+18%, Japan (+30%), Canada (+15%), Monaco (+21% en België (+24%).
- Speciale hoogtepunten voor de fans waren wederom Canada, Oostenrijk en Miami. De waardering voor Australië zakte van 86% vorig jaar naar 61%. Volgens de Formule 1 leiding kwam dat omdat de natte omstandigheden in eerdere edities voor meer spanning hadden gezorgd. Zo zou de omstreden safety car situatie de oorzaak zijn dat Groot-Brittannië dit jaar maar 69% scoorde, 20% minder dan vorig jaar.
- Ook op social media gebied weet de Formule 1 stijging te melden. Het aantal volgers daar is met 125 miljoen gestegen (+19%) op alle social media platformen. Zo zou het Instagram account van de Formule 1 de meeste interactie hebben van alle sportaccounts wereldwijd. De highlight tot nu toe is de speciale LEGO race op Silverstone dit jaar met 70 miljoen clicks.
Zoeken naar redenen dat het ECHT beter is hoor!Chocoball schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:59:
Ondanks alle kritiek blijft Formule 1 ongekend populair in de vertaling en samenvatting.[Afbeelding]
Kaartverkoop is vaak al grotendeels uitverkocht vóór het seizoen is begonnen. Dat zegt dus weinig.
4 races zijn beter beoordeeld dan vorig jaar.... tja zegt dat iets over de races vorig jaar? Of dit jaar? En de andere races zijn voor het gemak natuurlijk weggelaten.
Dit is gewoon cherry picking en ondoorzichtige statistieken.
De aanwas van nieuwe fans moet je ook niet zoeken in de traditionele markten waar de sport al langer uitgezonden wordt en substantiële supporters/ kijkersaantallen zijn opgebouwd.himlims_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:56:
[...]
ken werkelijk niemand die content is met huidige opzet. snap dat mijn sociale kring niet representatief is. echter heb nog van niemand gehoord "nou dat wat eens mooi f1 weekend"
De nieuwe aanwas wordt voornamelijk binnengehaald in nieuwe markten zoals Amerika en in mindere maten Azië. Het maken van de F1 film en het introduceren van het nieuwe Cadillac team zijn daar bewuste triggers van om nieuwe fanbase binnen te halen. Zo ook de aanpassingen dit seizoen, die zijn niet gemaakt voor ons trouwe fans maar voor de oppervlakkige amerikaan die vermaakt wil worden voor, tijdens en na de race met shows, optredens en heel veel actie.
Wat natuurlijk mooi is voor de korte termijn. Maar als je de trouwe fans nu wegjaagt naar andere raceklasses of sporten, en je houd deze nieuwe fans over.... dan is de kans groot dat je die groep kwijt raakt als er weer wat nieuws en hips langs komt wat meer inhaalacties heeft. Of een beter "verhaal".Miki schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
De aanwas van nieuwe fans moet je ook niet zoeken in de traditionele markten waar de sport al langer uitgezonden wordt en substantiële supporters/ kijkersaantallen zijn opgebouwd.
De nieuwe aanwas wordt voornamelijk binnengehaald in nieuwe markten zoals Amerika en in mindere maten Azië. Het maken van de F1 film en het introduceren van het nieuwe Cadillac team zijn daar bewuste triggers van om nieuwe fanbase binnen te halen. Zo ook de aanpassingen dit seizoen, die zijn niet gemaakt voor ons trouwe fans maar voor de oppervlakkige amerikaan die vermaakt wil worden voor, tijdens en na de race met shows, optredens en heel veel actie.
Het is leuk voor de korte termijn. Maar dat men daar naar kijkt begrijp ik ook. Want de mensen die nu aan het roer staan gaan ook geen 20 jaar meer mee ;-)
In het verleden waren de vragen en antwoorden ook zo dat je al richting een gewenst antwoord werd gestuurd.RobertMe schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:36:
[...]
Kijkers die zijn afgehaakt gaan natuurlijk ook geen enquête invullen. Zo'n enquête zal alleen worden ingevuld door fans, die uberhaupt al veel aan engagement / community stuff zullen doen.
zoals:
Vraag: Wat vind je van de sprint races?
Antwoorden:
A: Geweldig, ik wil er meer
B: Fantastisch ik wil elk weekend sprint race
C: Grandioos!! Niet afschaffen
D: Geniaal!!!
Ik zit momenteel, als het kan, nog wel voor de tv om de kwalificatie en de echte race te kijken maar veel meer ook niet. En als ik een race mis, jammer dan.
Sprint races boycot ik principieel ook al is dat een microscopische druppel op een gloeiende plaat.
Vroeger was dat wel anders. Ik moest en zou alles kijken (behalve sprint races maar die hadden ze gelukkig toen nog niet). Als het kon keek ik de vrije trainingen ook. Eerder weg uit de disco om de races in Japan of Australie te kijken (Dat waren toen nog de afsluiters).
Op YouTube volg ik kanaal dat van elke race samenvatting doet vanaf 1981. Heb destijds alles gekeken van 1988 tot en met 1995 (wacht nu op 1996). Onlangs heeft ie 1981 opnieuw gedaan en ben ik nu alles aan het kijken.
Racen was toen veel leuker IMHO. Meer teams, meer drama, meer verrassingen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Het heeft ook niet geholpen dat het hele circus veramerikaanst is, de Amerikanen (investeerders) zagen potentie om meer geld te verdienen. Tot 2018 was de hele fan base van de Formule 1 stabiel en zat er weinig tot geen groei in. Sinds Liberty Media zich bij de FOM inkocht, F1TV werd geïntroduceerd en Netflix die documentaire maakte, is de fan base wereldwijd flink toegenomen.Player1S schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
In het verleden waren de vragen en antwoorden ook zo dat je al richting een gewenst antwoord werd gestuurd.
zoals:
Vraag: Wat vind je van de sprint races?
Antwoorden:
A: Geweldig, ik wil er meer
B: Fantastisch ik wil elk weekend sprint race
C: Grandioos!! Niet afschaffen
D: Geniaal!!!
Ik zit momenteel, als het kan, nog wel voor de tv om de kwalificatie en de echte race te kijken maar veel meer ook niet. En als ik een race mis, jammer dan.
Sprint races boycot ik principieel ook al is dat een microscopische druppel op een gloeiende plaat.
Vroeger was dat wel anders. Ik moest en zou alles kijken (behalve sprint races maar die hadden ze gelukkig toen nog niet). Als het kon keek ik de vrije trainingen ook. Eerder weg uit de disco om de races in Japan of Australie te kijken (Dat waren toen nog de afsluiters).
Op YouTube volg ik kanaal dat van elke race samenvatting doet vanaf 1981. Heb destijds alles gekeken van 1988 tot en met 1995 (wacht nu op 1996). Onlangs heeft ie 1981 opnieuw gedaan en ben ik nu alles aan het kijken.
Racen was toen veel leuker IMHO. Meer teams, meer drama, meer verrassingen.
Tuurlijk, Formule 1 heeft altijd om geld gedraaid maar nu kunnen ze het helemaal uitmelken want mensen betalen het toch wel.
Ik vind sprintraces ook niks aan en deze generatie auto's kan ik persoonlijk ook niks mee, maar blijkbaar spreekt het wel aan voor andere mensen... Pas als er weer mensen beginnen weg te lopen gaat er weer iets veranderen aan het formaat, denk dat het over de komende jaren alleen nog maar "suffer" wordt. Straks krijgen we ook nog de Coca-Cola 1000 van Zandvoort en de Super Fanta 600 van Spa met om de 5 minuten reclame in beeld of drink pauzes om de 20 minuten
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
uiteindelijk is alles tijdelijk, en ook dit ~[f1] gaat weer over
:strip_exif()/f/image/yqscCNQeLMTu8L3T536dEXcK.png?f=user_large)
ik heb er een hard hoofd in dat F1 nog terug gaat naar wat ooit was; puur racen, op hoogste niveau
denk als over 3jr verder zijn, ik heel F1 achter me gelaten heb; is niet meer voor mij (ben niet de doelgroep)
dat leven beheerste wordt door de F1 kalender is al niet meer. Nu lees nog wat, kijk sporadisch stukje race/kwalitficatie. Maar 2028? minder? 2029? niets mee
[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 05-08-2026 10:31 ]
Alleen zijn jij en ik al jarenlang F1 fan. Zelf kan ik het niet precies pinpointen dat ik echt actief keek maar de crash van Gerhard Berger op Imola in 1989 staat op mijn netvlies gebrand. Daarvoor keek ik ook al met mn vader.himlims_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:30:
[...]
uiteindelijk is alles tijdelijk, en ook dit ~[f1] gaat weer over
[Afbeelding]
ik heb er een hard hoofd in dat F1 nog terug gaat naar wat ooit was; puur racen, op hoogste niveau
denk als over 3jr verder zijn, ik heel F1 achter me gelaten heb; is niet meer voor mij (ben niet de doelgroep)
dat leven beheerste wordt door de F1 kalender is al niet meer. Nu lees nog wat, kijk sporadisch stukje race/kwalitficatie. Maar 2028? minder? 2029? niets mee
De huidige generatie vind F1 nu leuk maar als er morgen een nieuwe rage is springt het merendeel over naar dat.
Als mensen als ons dan inmiddels afgehaakt zijn beland de F1 in een gigantische crisis.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
is ook allemaal kort termijn visie, attentie en aandacht spanne van die doomscroll-generatie is beperkt. dan moet je met keunstmatige wijzgingen, actie en spektakel forceren.Player1S schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Alleen zijn jij en ik al jarenlang F1 fan. Zelf kan ik het niet precies pinpointen dat ik echt actief keek maar de crash van Gerhard Berger op Imola in 1989 staat op mijn netvlies gebrand. Daarvoor keek ik ook al met mn vader.
De huidige generatie vind F1 nu leuk maar als er morgen een nieuwe rage is springt het merendeel over naar dat.
Als mensen als ons dan inmiddels afgehaakt zijn beland de F1 in een gigantische crisis.
je ziet het ook terug in de hedendaagse films/series;
dat periodiek een samenvatting door een van de karakters wordt gedaan,
of een kleine toelichting van wat je zojuist zelf op scherm gezien hebt....
omdat de nieuwe aanwas consumenten een film/serie maar half volgen, en rest van de tijd loopt te scrollen. half aandacht voor beide. en dan is periodiek een 'status update' in de film/serie noodzakelijk
Alsof bijvoorbeeld de jaren die Schumacher na elkaar wereldkampioen werd in zijn Ferrari zo spannend waren. in 2002 was hij in Juli al mathematisch kampioen, in 2004 12 van de eerste 13 races winnen, enzovoorts.
Kunnen we geen apart topic maken voor mensen die willen zeggen dat ze F1 niet meer leuk vinden? Dan kunnen we in dit topic weer gewoon over nieuwtjes omtrent het huidige seizoen hebben. En is het wat minder depressief.
snap wat je schrijft, moet ook geen eindeloze klaag muur worden.roda_djavulen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:00:
De huidige auto's zijn verre van perfect, en het moet niet te Amerikaans worden, maar ik vind dat iedereen hier wel enorm negatief is.
Alsof bijvoorbeeld de jaren die Schumacher na elkaar wereldkampioen werd in zijn Ferrari zo spannend waren. in 2002 was hij in Juli al mathematisch kampioen, in 2004 12 van de eerste 13 races winnen, enzovoorts.
Kunnen we geen apart topic maken voor mensen die willen zeggen dat ze F1 niet meer leuk vinden? Dan kunnen we in dit topic weer gewoon over nieuwtjes omtrent het huidige seizoen hebben. En is het wat minder depressief.
maar als iets shit ervaren wordt, mag daar best over gediscussieerd worden.
zo ga je anders richting FIA censuur toepassen op tweakers.net lijtk me niet wenselijk
//edit; de vergelijking naar 2002 / 2004 raakt kant noch wal; gaat om de -core- de ruggengraat van de F1; racen op hoogste niveau.
Al is kampioen na 3 wedstrijden al bekend, heeft niets te doen met de ruggengraat van racen, of racen uberhoubt.
Dit [2026] is mario kart [..] 2002 / 2004 had je ballen van staal nodig
[ Voor 16% gewijzigd door himlims_ op 05-08-2026 14:30 ]
Toen kon je in ieder geval nog het verschil maken als coureur.roda_djavulen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:00:
Alsof bijvoorbeeld de jaren die Schumacher na elkaar wereldkampioen werd in zijn Ferrari zo spannend waren.
Mijn issues, en volgens mij die van zo'n beetje iedereen, liggen bij de powertrain. Voor mij zijn de issues als volgt:
- Te veel wordt automatisch geregeld, de coureur heeft geen controle over de deployment en is zelf passagier ipv bestuurder
- Weinig inzichtelijk voor de kenner en de leek wie wanneer kan aanvallen. Die actie van Verstappen op Hamilton in Hongarije was geweldig, maar volgens mij zag niemand (inclusief Verstappen zelf) het aankomen.
- Iedereen wordt gelimiteerd door de capaciteit van de power train, en voornamelijk het hybride deel. Er is minder mechanische limitatie van banden, suspension en downforce. Tegelijkertijd zou ik het verschrikkelijk vinden als we terug gingen naar de banden van pakweg 2012, waar je na 3 rondjes pushen de set weg kon gooien.
Dit topic gaat toch over F1 seizoen 2026? Dan mag er toch ook besproken worden wat men vindt van de nieuwe regels en het effect op de wedstrijden tot nu toe.roda_djavulen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:00:
De huidige auto's zijn verre van perfect, en het moet niet te Amerikaans worden, maar ik vind dat iedereen hier wel enorm negatief is.
Dat de FIA zichzelf beoordeelt en probeert om er een positieve draai aan te geven neemt niet weg dat er ook kijkers zijn die de sport wat langer en nauwgezetter volgen daar heel anders in staan. Het is namelijk best bijzonder dat dit seizoen niet alleen meer aankomt op de klasse en vernuft van een coureur maar dat batterijen en algoritmes het verloop van een GP sterk inkleuren.
Daarbij komt de kritiek niet alleen vanuit de verstokte fans met heimwee naar weleer maar ook de coureurs zijn er niet over te spreken en laten ook subtiel en soms minder tactisch weten wat er van vinden.
Ik ben aankomende periode wel benieuwd of McLaren haar opmars kan doorzetten en of Alonso met AM nog een stapje kunnen maken maar of ik nog ga verlengen daar twijfel ik toch wel heel sterk aan.
Ik snap best dat F1 denkt: "Gaan we 200 nieuwe generatie mensen proberen aan te haken of blijven we 10 chagrijnige oude 'fans' tevreden houden?"Player1S schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Alleen zijn jij en ik al jarenlang F1 fan. Zelf kan ik het niet precies pinpointen dat ik echt actief keek maar de crash van Gerhard Berger op Imola in 1989 staat op mijn netvlies gebrand. Daarvoor keek ik ook al met mn vader.
Ik word echt zo triest van oude mensen als ze zo denigrerend praten over de nieuwe generatie.
En hoeveel ze zelf al hebben meegemaakt en hoe lang of ze al wel niet kijken. Alsof het iets uit maakt dat jij 20 jaar hebt gekeken en ik pas 10 en mijn dochter pas 2. Maakt dat jou beter dan ofzo?
*sowieso
Ho wacht, nu be ga je wel een flinke denkfout.DonJunior schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:05:
[...]
Ik snap best dat F1 denkt: "Gaan we 200 nieuwe generatie mensen proberen aan te haken of blijven we 10 chagrijnige oude 'fans' tevreden houden?"offtopic:
Ik word echt zo triest van oude mensen als ze zo denigrerend praten over de nieuwe generatie.
En hoeveel ze zelf al hebben meegemaakt en hoe lang of ze al wel niet kijken. Alsof het iets uit maakt dat jij 20 jaar hebt gekeken en ik pas 10 en mijn dochter pas 2. Maakt dat jou beter dan ofzo?
Economisch en commercieel gezien klopt je stelling volledig als het gaat om de centen en wat Liberty Media en haar investeerders te doen staat om er blijvend (meer) geld aan te verdienen.
Maar waar je je denk fout in maakt is dat je vergeet dat een groep fans een hobby dan wel uitje langzaamaan wordt ontnomen. Dat daar wrevel over ontstaat is dan ook meer dan te begrijpen.
Het is een culture clash tussen de nieuwe fans die door de nieuwe opzet worden aangetrokken en de oude garde die daardoor wordt afgestoten.
[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 05-08-2026 19:51 ]
Een weggeefactie om kaarten te winnen voor Austin in 2026 en Silverstone in 2027. Deelname is alleen mogelijk als je in de VS of in het VK woont.

https://www.instagram.com/p/DbqauHHkVNv/COTA and Silverstone are joining forces for a major giveaway. Two F1 races. Two unforgettable experiences. One winner. For UK and US residents only..
Ook wel weer lekker overdreven communiceren met het ge "MAJOR"
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Niet eens Breaking.Chocoball schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Een weggeefactie om kaarten te winnen voor Austin in 2026 en Silverstone in 2027. Deelname is alleen mogelijk als je in de VS of in het VK woont.
[Afbeelding]
[...]
https://www.instagram.com/p/DbqauHHkVNv/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik verwachtte al niet veel van deze aankondiging en werd ook niet teleurgesteld
De echte Breaking berichten komen vast ergens voor of na de grand prix in Zandvoort weer.
Maar wat mij stoort is dat die oude garde nogal egoïstisch denkt: "Ik kijk de sport al jaren en nu verliezen ze mij als trouwe fan"Miki schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:24:
[...]
Ho wacht, nu be ga je wel een flinke denkfout.
Economisch en commercieel gezien klopt je stelling volledig als het gaat om de centen en wat Liberty Media en haar investeerders te doen staat om er blijvend (meer) geld aan te verdienen.
Maar waar je je denk fout in maakt is dat je vergeet dat een groep fans een hobby dan wel uitje langzaamaan wordt ontnomen. Dat daar wrevel over ontstaat is dan ook meer dan te begrijpen.
Het is een culture clash tussen de nieuwe fans die door de nieuwe opzet worden aangetrokken en de oude garde die daardoor wordt afgestoten.
F1 zoekt gewoon nieuwe aanwas en moet ook uitstralen dat ze een beetje groen zijn (zoals elk bedrijf dat tegenwoordig moet)
Maar de 'oude garde' lijkt dit niet te willen snappen en denkt alleen aan hun bier momentje op de bank en "wij willen v10 motoren horen".
Maar die tijd is simpelweg voorbij.. dat is niet leuk, dat snap ik ook.. maar het zal F1 boeien dat er een paar oude mopperkonten boos zijn omdat zij hun hobby kwijtraken. Daar moet geld in het laatje en dat gaat alleen als ze met de tijd meegaan.
*sowieso
Grappige is, ik ben straight edge dus drink niet. En ik argeer me al decenia tegen mensen die roepen dat we schreeuwende V10s moeten hebben.DonJunior schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:34:
[...]
Maar wat mij stoort is dat die oude garde nogal egoïstisch denkt: "Ik kijk de sport al jaren en nu verliezen ze mij als trouwe fan"
F1 zoekt gewoon nieuwe aanwas en moet ook uitstralen dat ze een beetje groen zijn (zoals elk bedrijf dat tegenwoordig moet)
Maar de 'oude garde' lijkt dit niet te willen snappen en denkt alleen aan hun bier momentje op de bank en "wij willen v10 motoren horen".
Maar die tijd is simpelweg voorbij.. dat is niet leuk, dat snap ik ook.. maar het zal F1 boeien dat er een paar oude mopperkonten boos zijn omdat zij hun hobby kwijtraken. Daar moet geld in het laatje en dat gaat alleen als ze met de tijd meegaan.
Geluid maakt mij geen ruk uit. Ik wil echt racen zien.
Groener mag van mij ook (Het liefst wel in de 7Up Jordan vorm
Hetgene waar ik mij aan stoor (Boomer talk incoming) is dat dingen ons door de strot gedrukt worden.
Sprint races. Je kon gewoon horen dat de commentatoren opgedrongen was het maar zo extreem mogelijk aan te prijzen in het begin.
En dan die bloated kalender. 24 races en dan nog lading sprint races. Vroeger waren 16 races per jaar nog leuk. Dan keek ik er naar uit. Nu heb ik geregeld "oh al weer een race".
En dan heb je ook nog echte boomers die 16 al bloated vonden
En ja, wat ik eerder al schreef over die polls is precies hoe ik het ervaarde toen ik ze nog in vulde.
Je wordt echt een kant op gestuurd met de opties zodat ze altijd kunnen zeggen "Kijk, de fans are loving it".
Het zal ze idd weinig boeien dat wij mopperkonten verdwijnen. Dat voelen ze pas als ze de huidige, mislukte, generatie autos afschaffen en het nieuwe niet meer artificial is en de huidige generatie het opeens niet meer leuk vind.
De vraag is of wij dan nog weer terug komen.
'Iedereen' kan hard op het rechte stuk, maar de échte racer gaat hard door de bocht (zonder er af te knallen).
Neem je dat weg, dan neem je het op zoeken van de limiet ook weg. Nu knallen ze eraf omdat de achterkant blokkeert door harvesting, ipv de snelheid toch te hoog was voor die bocht.
Tot nu toe vind ik dit seizoen maar 'meh'. Jo-jo race was 1-2 keer leuk, doordat ook de coureurs nog aan het zoeken waren. Paar keer leuke momenten door verschillende strategie, mogelijk gemaakt door omstandigheden deels gerelateerd aan deze auto generatie, maar échte spanning en sensatie ontbreekt (en voor mij hoeft dat echt niet elke race).
Is niks minder racen aan, racen is een bepaald einddoel als eerste halen. Hoe dat bereikt wordt verschilt per sport of in dit geval race klasse. Dat je het niet bij F1 vind passen of minder leuk vind helemaal prima, maar het maakt het niet minder racen.Jake schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:33:
Als flat out een bocht pakken minder snel is dan voor de bocht harvesting en dan accelereren, dan is het toch minder racen.
'Iedereen' kan hard op het rechte stuk, maar de échte racer gaat hard door de bocht (zonder er af te knallen).
Neem je dat weg, dan neem je het op zoeken van de limiet ook weg. Nu knallen ze eraf omdat de achterkant blokkeert door harvesting, ipv de snelheid toch te hoog was voor die bocht.
Tot nu toe vind ik dit seizoen maar 'meh'. Jo-jo race was 1-2 keer leuk, doordat ook de coureurs nog aan het zoeken waren. Paar keer leuke momenten door verschillende strategie, mogelijk gemaakt door omstandigheden deels gerelateerd aan deze auto generatie, maar échte spanning en sensatie ontbreekt (en voor mij hoeft dat echt niet elke race).
Dit vind ik zo'n dooddoener... als je Albers in de Ferrari had gezet was hij waarschijnlijk ook wel wereldkampioen geworden. Nouja, moest Barichello misschien even ruimte maken voor Montero.Fanta schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:27:
[...]
Toen kon je in ieder geval nog het verschil maken als coureur.
Case in point: dit jaar maakt Antonelli wel echt het verschil t.o.v. Russel.
Dat is pas een dooddoener.Knul schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:52:
[...]
Dit vind ik zo'n dooddoener... als je Albers in de Ferrari had gezet was hij waarschijnlijk ook wel wereldkampioen geworden.
De reden dat die Ferrari oppermachtig was, zat voor een groot deel in de ontwikkeling van de auto, waar Schumacher ontzettend sterk in was (vergelijkbaar met Max Verstappen). F1 is gelukkig iets meer dan een getalenteerde coureur in een snelle auto neerzetten en hopen dat de combinatie winnend is.
Daar zijn ook wel wat voorbeelden van te bedenken hoorFanta schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Dat is pas een dooddoener.
De reden dat die Ferrari oppermachtig was, zat voor een groot deel in de ontwikkeling van de auto, waar Schumacher ontzettend sterk in was (vergelijkbaar met Max Verstappen). F1 is gelukkig iets meer dan een getalenteerde coureur in een snelle auto neerzetten en hopen dat de combinatie winnend is.
F1 is een kwestie van de juiste mensen om je heen verzamelen. Daar was Schumacher heel goed in.
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
In dat geval kan je een groep slakken ook laten 'racen', maar er is een reden dat daar niet in geïnvesteerd wordt. Niemand kijkt ernaar. Ik mag toch hopen dat je het verschil begrijpt tussen racen op de limiet of het slim omgaan met je powerboost op het rechte stuk. De skills van een coureur maken wel degelijk minder uit onder het huidige regelement, dat geven de coureurs zelf ook aan. Helemaal prima als jij je ermee vermaakt, maar het is wel degelijk een afbreuk aan hoe het racen was en in geen enkele raceklasse moest je ooit meer remmen/liften voor en tijdens een bocht om daarna op het rechte stuk sneller te kunnen gaan. Het is gewoon counter intuïtief.Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:48:
[...]
Is niks minder racen aan, racen is een bepaald einddoel als eerste halen. Hoe dat bereikt wordt verschilt per sport of in dit geval race klasse. Dat je het niet bij F1 vind passen of minder leuk vind helemaal prima, maar het maakt het niet minder racen.
Some infinities are bigger than others.
Laat er nou net ook daadwerkelijk slakken races georganiseerd worden: slakkenraceMajor_ton schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:38:
[...]
In dat geval kan je een groep slakken ook laten 'racen', maar er is een reden dat daar niet in geïnvesteerd wordt. Niemand kijkt ernaar. Ik mag toch hopen dat je het verschil begrijpt tussen racen op de limiet of het slim omgaan met je powerboost op het rechte stuk. De skills van een coureur maken wel degelijk minder uit onder het huidige regelement, dat geven de coureurs zelf ook aan. Helemaal prima als jij je ermee vermaakt, maar het is wel degelijk een afbreuk aan hoe het racen was en in geen enkele raceklasse moest je ooit meer remmen/liften voor en tijdens een bocht om daarna op het rechte stuk sneller te kunnen gaan. Het is gewoon counter intuïtief.
Dat het anders racen is ontken ik niet, maar het is niet meer of minder racen, racen kent vele vormen en het ene racen vergt andere skills dan het andere. Dus het slaat gewoon nergens op dat het geen racen meer is, het gaat nog steeds om wie als eerste over de finish is.
En daarom hebben we ook verschillende categorieën en disciplines. Je kan het blijven verdedigen hoe je wilt, maar de huidige opzet wijkt teveel af van de norm en je kan geen uitzonderingen blijven aanhalen om je punt te maken. Op die manier kan je aan de gang blijven, want er zijn altijd uitzonderingen. Met jouw argumentatie kan je de F1 auto's ook ombouwen naar 3-wielers en zeggen dat racen is 'wie het eerste over de finish komt'. Of je zet een zeil op een F1 auto en je haalt de wielen eraf en legt 'm in het water, dan heb je een zeilboot. Zolang je als eerste over de finish moet komen js het nog steeds Formule 1 volgens jouw redenering. Dát is nou wat noemen een dooddoener.Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:52:
[...]
Laat er nou net ook daadwerkelijk slakken races georganiseerd worden: slakkenrace
Dat het anders racen is ontken ik niet, maar het is niet meer of minder racen, racen kent vele vormen en het ene racen vergt andere skills dan het andere. Dus het slaat gewoon nergens op dat het geen racen meer is, het gaat nog steeds om wie als eerste over de finish is.
Damon Hill ben ik met je eens, Button was een goede coureur maar niet geweldig, maar Villeneuve was wel anders. Dat we hem als niet zo goed zien, is volgens mij vooral te danken aan zijn 1998 en latere seizoenen. 1998 was de introductie van o.a. smallere auto's en gegroefde banden. Alex Zanardi, die in CART toch ook behoorlijk goed was, kon in 1999 ook niet wennen aan de 'nieuwe' Formule 1.Knul schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
Daar zijn ook wel wat voorbeelden van te bedenken hoorQua racewinnaars is Maldonado een mooi voorbeeld. Damon Hill, Villeneuve en Button zijn mooie voorbeelden van wereldkampioenen die toevallig de snelste auto hadden. Die eerste twee werden ook nog eens kampioen in het Schumacher-era.
F1 is een kwestie van de juiste mensen om je heen verzamelen. Daar was Schumacher heel goed in.
Een beetje zoals Hamilton een mindere coureur was tijdens de ground effect era dan tijdens de huidige of voorgaande regelset.
Waar heb ik gezegd dat als je er boten van maakt het nog steeds F1 is? Mijn punt heeft 0,0 met een dooddoener te maken. Ik reageer vooral op mensen die zeggen dat het geen racen meer is, dat slaat gewoon nergens op.Major_ton schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:25:
[...]
En daarom hebben we ook verschillende categorieën en disciplines. Je kan het blijven verdedigen hoe je wilt, maar de huidige opzet wijkt teveel af van de norm en je kan geen uitzonderingen blijven aanhalen om je punt te maken. Op die manier kan je aan de gang blijven, want er zijn altijd uitzonderingen. Met jouw argumentatie kan je de F1 auto's ook ombouwen naar 3-wielers en zeggen dat racen is 'wie het eerste over de finish komt'. Of je zet een zeil op een F1 auto en je haalt de wielen eraf en legt 'm in het water, dan heb je een zeilboot. Zolang je als eerste over de finish moet komen js het nog steeds Formule 1 volgens jouw redenering. Dát is nou wat noemen een dooddoener.
Ik zeg zelfs expliciet dat je mag vinden dat het niet bij F1 hoort of dat je het niet leuk vind, dat is allemaal prima. Maar het blijft gewoon racen, ja, ook als je er bootjes van maakt.
Nee, op deze manier is het inderdaad geen racen meer. F1 racen is de hele ronde tot de limiet kunnen gaan om de snelste te kunnen zijn. In de huidige F1 is dat onmogelijk.Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
Waar heb ik gezegd dat als je er boten van maakt het nog steeds F1 is? Mijn punt heeft 0,0 met een dooddoener te maken. Ik reageer vooral op mensen die zeggen dat het geen racen meer is, dat slaat gewoon nergens op.
Ik zeg zelfs expliciet dat je mag vinden dat het niet bij F1 hoort of dat je het niet leuk vind, dat is allemaal prima. Maar het blijft gewoon racen, ja, ook als je er bootjes van maakt.
Nog steeds racen dus, wellicht volgens jou geen F1 meer.Fanta schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:16:
[...]
Nee, op deze manier is het inderdaad geen racen meer. F1 racen is de hele ronde tot de limiet kunnen gaan om de snelste te kunnen zijn. In de huidige F1 is dat onmogelijk.
Overigens hebben ze altijd al bepaalde zaken moeten managen, banden, brandstof etc dus dan was het wellicht volgens jullie nooit F1. Daar is nu sinds 2014 (of nog eerder?) een accu bij gekomen die nu een wat prominentere rol heeft gekregen.
Kandidaat voor understatement of the year award.Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
een accu bij gekomen die nu een wat prominentere rol heeft gekregen.
Die hele prominentere rol is precies de reden dat circuits als Silverstone en Spa zo ontzettend k*t waren om te kijken en waarom ze überhaupt amper onboards durven te laten zien, want een auto die halverwege een recht stuk snelheid verliest is dan weer net niet wat ze in beeld willen brengen.
Helemaal mee eens hoorJEightyFive schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Kandidaat voor understatement of the year award.
Die hele prominentere rol is precies de reden dat circuits als Silverstone en Spa zo ontzettend k*t waren om te kijken en waarom ze überhaupt amper onboards durven te laten zien, want een auto die halverwege een recht stuk snelheid verliest is dan weer net niet wat ze in beeld willen brengen.
Ik denk eerder dat de oude generatie (hoor ik ook bij) weet wat ze ontnomen wordt en de kijkers die recent zijn gaan kijken heeft een nieuw startpunt en heeft geen idee hoe het ooit was.Miki schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:24:
[...]
Dat gezegd hebbende is niet alles slechter. Social Media onder Bernie was vloeken in de kerk. Streaming? Nee joh, je kijkt races alleen via je tv abonnement.
Maar het blijft steken. Ik zat op het duin in Zandvoort toen Jos met de V10 arrows een demo gaf. Ook toen een ander team een demo deed. Dat blok bij 20.000 rpm. Het gevoel in je lijf als het ding langs kwam.... Ja dat is niet meer.
- Waar een bandenfabrikant eerst gewoon een zo goed mogelijke band probeerde te ontwikkelen en het aan de coureur was om in te schatten of er maximaal gereden werd of de slijtage te beperken en zo een pitstop minder hoefde te maken, worden banden nu met een kunstmatig slijtageprofiel ontwikkeld.
- Waar er eerst zoveel getankt mocht worden als nodig was en het aan de coureur was om voluit te gaan of iets zuiniger te rijden om een pitstop te besparen, wordt de maximale hoeveelheid brandstof nu op voorhand kunstmatig vastgesteld.
- Waar de coureur eerst nog dankzij de eigen racacraft moest zien in te halen, kan dat nu kunstmatig dmv DRS of een overtake knop op het stuur.
- Waar de coureur ooit zelf de regie had over het aanspreken van het volledige motor vermogen, grijpt de 'boordcomputer' nu kunstmatig in en regelt software de deployment voor een deel, met als resultaat dat langzamer rijden soms sneller is.
Wordt de trend duidelijk? "Fake it, 'till you make it" wordt steeds meer ingezet (dit zie je overal overigens), maar daarbij wordt de essentie steeds meer uit het oog verloren. Coureurs zijn media en marketing poppetjes geworden die meer een computerspel aan het spelen zijn dan dat ze nog écht racen. Ja, het is wat gechargeerd omschreven, maar jullie snappen het punt denk ik.
* RobertMe kijkt naar titel van het topicShinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Nog steeds racen dus, wellicht volgens jou geen F1 meer.
Wat een zinloze discussie. Wellicht kun je deze beter hier voeren: Algemeen race topic Deel 3
Ik snap niet helemaal waar je op doelt, het gaat over of iets F1 'waardig' is of niet. Dus waarom zou dat niet in het F1 topic thuis horen?RobertMe schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:09:
[...]
* RobertMe kijkt naar titel van het topic
Wat een zinloze discussie. Wellicht kun je deze beter hier voeren: Algemeen race topic Deel 3
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Je gaat een discussie aan over dat het "wel racen is maar mogelijk niet F1". Als iemand in het F1 topic spreekt over racen mag je er vanuit gaan dat die dat doet in de context van F1.Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:22:
[...]
Ik snap niet helemaal waar je op doelt, het gaat over of iets F1 'waardig' is of niet. Dus waarom zou dat niet in het F1 topic thuis horen?
Ik stoor me er aan als mensen zaken anders noemen dan dat het is ja, dus als iemand verkondigd dat iets geen racen meer is terwijl het dat gewoon nog is dan stoor ik me daar aan. Misschien moet juist degene die vond dat het geen racen meer is in het algemene race topic gaan om te verkondigen dat wat ze daar doen geen racen is want het is geen F1.RobertMe schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:46:
[...]
Je gaat een discussie aan over dat het "wel racen is maar mogelijk niet F1". Als iemand in het F1 topic spreekt over racen mag je er vanuit gaan dat die dat doet in de context van F1.
Iets niet meer leuk vinden, of iets niet bij de F1 vinden passen is prima, dat vind ik ook van bepaalde keuzes.
Hoe lang ga je nog door over het is racen want met slakken racen is ook racen. Echt, dit gaat nergens over.Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:52:
[...]
Ik stoor me er aan als mensen zaken anders noemen dan dat het is ja, dus als iemand verkondigd dat iets geen racen meer is terwijl het dat gewoon nog is dan stoor ik me daar aan. Misschien moet juist degene die vond dat het geen racen meer is in het algemene race topic gaan om te verkondigen dat wat ze daar doen geen racen is want het is geen F1.
Iets niet meer leuk vinden, of iets niet bij de F1 vinden passen is prima, dat vind ik ook van bepaalde keuzes.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Uhm, ik reageer gewoon op een opmerking? Het gaat wel degelijk ergens over, namelijk dingen correct benoemen, en ik begon niet over slakken trouwens hè.Help!!!! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Hoe lang ga je nog door over het is racen want met slakken racen is ook racen. Echt, dit gaat nergens over.
Ja, het is nog steeds racen en nee, het is niet meer de F1 zoals we het gewend waren en dáár gaat het velen om. Verandering kan soms goed zijn, maar dat is nu helaas het niet het geval. De huidige techniek en bijbehorende regels staan voor een geote groep fans het racen in de weg en dat wordt omschreven als "dit is geen racen meer". Snap je 'm nu? Ben je klaar?Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:51:
[...]
Uhm, ik reageer gewoon op een opmerking? Het gaat wel degelijk ergens over, namelijk dingen correct benoemen, en ik begon niet over slakken trouwens hè.
Schumacher "woonde" in de Ferrari dat mag nu niet meer. Verstappen woont in de sim en kennelijk is de correlatie tussen zijn sim en de RB uitmuntend.Fanta schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Dat is pas een dooddoener.
Wat mij betreft moet de F1 bestaan uit auto's die het door het meeste te halen uit techniek de beste rondetijden neer zetten op vooraf aangegeven circuits.
De budget cap is een ramp. F1 heeft altijd al verschrikkelijk veel geld gekost. Miljoenen meer of minder maakt niets uit, behalve dat het de ultime door ontwikkeling heeft gefrustreerd.
De Williams FW15C dat was een F1 bolide zoals ik ze graag zie.
Knipt U thuis ook kaartjes?
[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 07-08-2026 06:48 ]
De budget cap zorgt er vooral voor dat het geld tegen de plinten klotst overal. En dat de teams daarmee vele miljarden waard zijn...Bundin schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 06:46:
De budget cap is een zegen. Pay to win maakt multiplayer spellen kapot want waarom instappen/meedoen als je toch geen kans maakt omdat je meer verantwoord met je centen omgaat? Zo ook in de autosport.
Hoe draagt de budget cap daaraan bij? Deze kan ik ff niet rijmen, behalve misschien "meer gelijk speelveld betekent meer sponsor-mogelijkheden voor teams buiten de grote 4 en dat verhoogt de waarde".MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:14:
[...]
De budget cap zorgt er vooral voor dat het geld tegen de plinten klotst overal. En dat de teams daarmee vele miljarden waard zijn...
Los daarvan, dat ook de kleintjes winst kunnen maken is gezond. Dat lijkt me meer een gevolg van de commerciële route die met succes is uitgerold de laatste jaren dan de budget cap alleen. Meet sponsoren, hogere prijs voor de uitzendrechten.
Het probleem zit m voor mij meer in de kunstmatig hoge prijs om mee te mogen doen als nieuw team. Dat bestaat alleen om de eigen markt te beschermen: geen zin om de opbrengsten te delen met nieuwkomers. Maargoed, terug naar een veld met een serie verlieslatende teams is ook niet wenselijk, dat sloopt op de lange termijn het deelnemersveld.
[ Voor 34% gewijzigd door Bundin op 07-08-2026 07:30 ]
Het probleem van de Red Bull de laatste jaren is juist de missende correlatie tussen de windtunnel/sim met het circuit.Speedster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 05:40:
[...]
Schumacher "woonde" in de Ferrari dat mag nu niet meer. Verstappen woont in de sim en kennelijk is de correlatie tussen zijn sim en de RB uitmuntend.
Wat mij betreft moet de F1 bestaan uit auto's die het door het meeste te halen uit techniek de beste rondetijden neer zetten op vooraf aangegeven circuits.
...
Die link lijkt me nogal evident.Bundin schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:20:
[...]
Hoe draagt de budget cap daaraan bij? Deze kan ik ff niet rijmen, behalve misschien "meer gelijk speelveld betekent meer sponsor-mogelijkheden voor teams buiten de grote 4 en dat verhoogt de waarde".
De grote teams spendeerden vroeger honderden miljoenen per jaar. Dat kan niet meer, dus houden ze nu honderden miljoenen over aan het spelletje.
De kleinere teams kwamen vroeger altijd geld tekort maar lijken sinds de cap ook beter in staat om een sluitende begroting te regelen.
Voor zover bekend draaien bijna alle teams nu met winst ipv enorme verliezen. Voor racing bulls zou al een bedrag van meerdere miljarden geboden zijn
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2026 08:10 ]
Miljoenen meer of minder? Mercedes gaf iets van 550 miljoen uit terwijl de kleine teams nog niet eens 100 miljoen te besteden hadden. De topteams (sowieso Red Bull, Mercedes, Ferrari) gaven individueel dus meer geld uit dan zeg een stuk of 3, 4 teams met het kleinste budget, en waarschijnlijk ook wel het dubbele van de teams die iets meer te makken hadden. Dat gaat dus niet om een klein beetje meer.Speedster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 05:40:
Miljoenen meer of minder maakt niets uit
Kijkend naar de ontwikkelingen in de afgelopen jaren en de dingen die ik eerder erover geschreven heb.Speedster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 05:40:
[...]
Schumacher "woonde" in de Ferrari dat mag nu niet meer. Verstappen woont in de sim en kennelijk is de correlatie tussen zijn sim en de RB uitmuntend.
De budget cap is een ramp. F1 heeft altijd al verschrikkelijk veel geld gekost. Miljoenen meer of minder maakt niets uit, behalve dat het de ultime door ontwikkeling heeft gefrustreerd.
De Williams FW15C dat was een F1 bolide zoals ik ze graag zie.
Het budgetplafond is een middel zodat teams geen half miljard meer kunnen neerleggen om een kampioenschap binnen te halen. Niet dat het gat tussen de grote en kleine teams daarmee echt kleiner wordt want de kleinere teams hebben vaak de moderne infrastructuur (windtunnel, simulator, etc.) niet zoals de grote teams. Willen ze daarvoor meer CapEx uitgaven kunnen doen dan willen de grote teams dat ook en wordt het gat daardoor ook niet kleiner.
Daarnaast betalen klantenteams niet onaardige miljoenen bedragen voor de motoren en de onderdelen die ze van de grote teams kopen zoals Haas. Dat gaat weer van hun budget af waardoor ze minder aan ontwikkeling kunnen uitgeven.
Ook hebben de kleinere teams minder ingenieurs dan de grote teams en daarmee minder knappe koppen. Wel kunnen ze ingenieurs en monteurs van grote teams lokken met hogere salarissen. Doordat de grote teams meer personeel hebben drukt dat harder op hun budgetplafond, dus de knappe koppen binnenhouden is soms lastig.
Voor de FOM is Formule 1 puur show en geen sport waarbij het om techniek draait. De 'show and tell' sessie op de vrijdag is er alleen maar om de fans van techniek en de pers het idee te geven dat het nog enigszins om de techniek draait. Terwijl het eerder om de coureurs en teams gaat via constructies als Drive to Survive.
Ook zit de FIA bovenop de technische regels zodat er geen ontwikkelrace tussen teams kan ontstaan en er veel geld wordt tegenaan gegooid. Daardoor ontstaat eerder een rem op innovatie dan op de kosten.
Op zich eens, maar met wat nuance.Bundin schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 06:46:
De budget cap is een zegen. Pay to win maakt multiplayer spellen kapot want waarom instappen/meedoen als je toch geen kans maakt omdat je meer verantwoord met je centen omgaat? Zo ook in de autosport.
De uitzonderingen op de budget cap, betekenen dat bepaalde teams alsnog duidelijk beter zijn. Ze kunnen immers de beste coureurs inhuren en ook wat van het beste technische personeel. Daarnaast was er een aparte beperking voor faciliteiten van maximaal $36 miljoen over vier jaar. Die is afgeschaft. De budget cap is ook fors verhoogt naar $215 miljoen dit jaar. De PU's zijn nog eens apart $190 miljoen. We zitten dus weer op $400+ miljoen en ik ga er van uit dat Mercedes, Ferrari en RBR-Ford dat halen.
https://www.formula1.com/en/latest/article/explained-what-is-the-f1-cost-cap-and-why-has-it-gone-up.2tYtDIe5SbE5utjThctBT3
We zitten zo weer op bedragen die voor de meeste teams niet te bereiken zijn.
Voor de cap zaten Mercedes en Ferrari zo rond de $400 a $450 miljoen. RBR eerder rond de $300 a $350 miljoen. Andere teams haalde de $200 miljoen of zelfs de $100 miljoen niet eens.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zonder budget cap keken we nu naar tenminste 3 Ferrari's, 3 Mercedes'en, 3 McLarens en 3 Red Bulls om het veld maar beetje te vullen.Speedster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 05:40:
[...]
De kleintjes hadden het dan niet overleefd. Renault had dan allang de stekker eruit getrokken en was het ook niet interessant om ze over te nemen.
Audi was niet ingestapt dus dag dag Sauber.
De reden dat er nu weer aanwas is in teams en interesse in teams is omdat het te betalen is. Toen een Caterham or Manor (Binnengehaald met de belofte van budget cap) op de fles ging was er niemand die het wou overnemen want kostte gewoon te veel.
Voor fabrikanten en sponsoren die zich bezighouden met F1 is het een klein percentage van de winst, wat enorm veel PR en prestige opleverd.
Winst per kwartaal van Shell, 6 miljard.
Winst Mercedes 2025 4 miljard, 2024 10 miljard.
Winst Honda 4,1 miljard
WInst Audi 3,4 miljard.
Redbull verkoopt 14 miljard blikjes van dat bocht.
- Naast batterijmanagement klagen de coureurs dit seizoen ook over de te hoge bandenspanning. Een hogere bandenspanning maakt het voor de coureurs lastiger om de banden op bepaalde momenten op temperatuur te krijgen. Ze ervaren minder grip en bestaat er eerder kans dat de wielen blokkeren bij het ingaan van de bocht. Ook vraagt het meer management omdat de banden gevoeliger zijn.
- Afhankelijk van het circuit is de bandenspanning 3 tot 4 psi hoger dan vorig jaar en zijn het gevolg van de active aero regels dit seizoen. Het verschil in downforce tussen straight mode en corner mode heeft invloed op de verticale belasting van de banden. Mocht een wagen op het rechte stuk in corner mode met maximale downforce blijven steken dan zorgt dit voor een extreme belasting op de banden. Bij een te lage bandenspanning zouden er grote risico's kunnen ontstaan. Een hogere bandenspanning werkt dus als een soort tegenmaatregel om dit te voorkomen.
- PIrelli wou de coureurs tegemoet komen door in de 2e helft van het seizoen de bandenspanning te verlagen naar de waarden van vorig jaar. Het had zelfs vanaf Zandvoort gekund maar er was geen supermeerderheid te vinden bij de teams.
- Naast de lagere bandenspanning zou er namelijk nog een andere regel komen. Wanneer een wagen 5 ronden in corner mode blijft hangen dan krijgt deze de zwart met oranje (bal) vlag getoond en moet deze binnenkomen. Als het team het probleem niet kan verhelpen dan mag de wagen niet verder rijden.
- Sommige teams wilden halverwege het seizoen deze wijziging niet omdat het hun sportieve kansen kan beïnvloeden. Anderen zijn bang dat ze races moeten opgeven terwijl dat achteraf niet nodig was geweest en daarmee punten mislopen.
- De hogere bandenspanning blijft daarmee voor de rest van dit seizoen van kracht en zeer waarschijnlijk ook voor 2027.
Ik vind 12+℅ van de winst niet per se een klein percentage eerlijk gezegd.Speedster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:53:
Voor een gemiddeld mens is 500 miljoen een onvoorstelbaar ENORM hoog bedrag.
Voor fabrikanten en sponsoren die zich bezighouden met F1 is het een klein percentage van de winst, wat enorm veel PR en prestige opleverd.
Winst per kwartaal van Shell, 6 miljard.
Winst Mercedes 2025 4 miljard, 2024 10 miljard.
Winst Honda 4,1 miljard
WInst Audi 3,4 miljard.
Redbull verkoopt 14 miljard blikjes van dat bocht.
Op zijn minst een deel van die kosten zouden zonder F1 ook gewoon gemaakt worden maar dan in een andere sector. Ook verlaagt het het taxable income (deels).
Het is niet dat zonder deze uitgaven de uitkeerbare winst per definitie met hetzelfde bedrag omhoog gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 07-08-2026 14:03 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Alles heeft en reden en al die punten die jij opnoemt zijn een verbetering van de sport.Major_ton schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:08:
- Waar een bandenfabrikant eerst gewoon een zo goed mogelijke band probeerde te ontwikkelen en het aan de coureur was om in te schatten of er maximaal gereden werd of de slijtage te beperken en zo een pitstop minder hoefde te maken, worden banden nu met een kunstmatig slijtageprofiel ontwikkeld.
- Waar er eerst zoveel getankt mocht worden als nodig was en het aan de coureur was om voluit te gaan of iets zuiniger te rijden om een pitstop te besparen, wordt de maximale hoeveelheid brandstof nu op voorhand kunstmatig vastgesteld.
- Waar de coureur eerst nog dankzij de eigen racacraft moest zien in te halen, kan dat nu kunstmatig dmv DRS of een overtake knop op het stuur.
- Waar de coureur ooit zelf de regie had over het aanspreken van het volledige motor vermogen, grijpt de 'boordcomputer' nu kunstmatig in en regelt software de deployment voor een deel, met als resultaat dat langzamer rijden soms sneller is.
- De banden worden nu op slijtage ontwikkeld omdat de huidige generatie banden goed genoeg zijn om een hele race voluit te gaan. Dus geen pitstops/strategie meer.
- Tanken is afgeschaft zodat niet nog een Verstappen in de fik vliegt. Een noodzakelijke veiligheidsaanpassing dus.
- DRS (en overtake mode) zijn in het leven geroepen omdat door de ontwikkeling van de auto's volgen/inhalen praktisch onmogelijk was geworden.
F1 ging eigenlijk nooit om het racen. Het is al sinds dag 1 een entertainment evenement geweest. En al die aanpassingen en ontwikkelingen zijn er ook al vanaf dag 1. Daarom is het ook een formule klasse. Maar voor wat hier als het "echte racen" omschreven wordt heb je altijd nog WRC. Dat is racen zoals het bedoeld is.
en weer verknalt deze minderwaardige beslismethodiek de race-waarde van de sport. je zou toch verwachten dat de teams dit in de eerste plaats ondersteunen. het tegengestelde blijkt echter keer op keer waar.Chocoball schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:57:
Waarom de coureurs langer op 'ballonnen' moeten rijden in de vertaling en samenvatting.https://www.the-race.com/...-complaint-balloon-tyres/
Naast batterijmanagement klagen de coureurs dit seizoen ook over de te hoge bandenspanning. Een hogere bandenspanning maakt het voor de coureurs lastiger om de banden op bepaalde momenten op temperatuur te krijgen. Ze ervaren minder grip en bestaat er eerder kans dat de wielen blokkeren bij het ingaan van de bocht. Ook vraagt het meer management omdat de banden gevoeliger zijn. Afhankelijk van het circuit is de bandenspanning 3 tot 4 psi hoger dan vorig jaar en zijn het gevolg van de active aero regels dit seizoen. Het verschil in downforce tussen straight mode en corner mode heeft invloed op de verticale belasting van de banden. Mocht een wagen op het rechte stuk in corner mode met maximale downforce blijven steken dan zorgt dit voor een extreme belasting op de banden. Bij een te lage bandenspanning zouden er grote risico's kunnen ontstaan. Een hogere bandenspanning werkt dus als een soort tegenmaatregel om dit te voorkomen. PIrelli wou de coureurs tegemoet komen door in de 2e helft van het seizoen de bandenspanning te verlagen naar de waarden van vorig jaar. Het had zelfs vanaf Zandvoort gekund maar er was geen supermeerderheid te vinden bij de teams. Naast de lagere bandenspanning zou er namelijk nog een andere regel komen. Wanneer een wagen 5 ronden in corner mode blijft rijden dan krijgt deze de zwarte met oranje (bal) vlag getoond en moet deze binnenkomen. Als het team het probleem niet kan verhelpen dan mag de wagen niet verder rijden. Sommige teams wilden halverwege het seizoen deze wijziging niet omdat het hun sportieve kansen kan beïnvloeden. Anderen zijn bang dat ze races moeten opgeven terwijl dat achteraf niet nodig was geweest en daarmee punten mislopen. De hogere bandenspanning blijft daarmee voor de rest van dit seizoen van kracht en zeer waarschijnlijk ook voor 2027.
Je moet niet kijken naar de uitgaven als percentage van de winst. Als je naar deze plaatjes kijkt zie je daar ook vermeld staan dat de teams allen een kleine winst behaalden of een break-even resultaat hadden. Feitelijk is het dus gratis reclame.Shinji schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:57:
[...]
Ik vind 12+℅ van de winst niet per se een klein percentage eerlijk gezegd.
Wist ik niet:Chocoball schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:57:
Waarom de coureurs langer op 'ballonnen' moeten rijden in de vertaling en samenvatting.https://www.the-race.com/...-complaint-balloon-tyres/
Naast batterijmanagement klagen de coureurs dit seizoen ook over de te hoge bandenspanning. Een hogere bandenspanning maakt het voor de coureurs lastiger om de banden op bepaalde momenten op temperatuur te krijgen. Ze ervaren minder grip en bestaat er eerder kans dat de wielen blokkeren bij het ingaan van de bocht. Ook vraagt het meer management omdat de banden gevoeliger zijn. Afhankelijk van het circuit is de bandenspanning 3 tot 4 psi hoger dan vorig jaar en zijn het gevolg van de active aero regels dit seizoen. Het verschil in downforce tussen straight mode en corner mode heeft invloed op de verticale belasting van de banden. Mocht een wagen op het rechte stuk in corner mode met maximale downforce blijven steken dan zorgt dit voor een extreme belasting op de banden. Bij een te lage bandenspanning zouden er grote risico's kunnen ontstaan. Een hogere bandenspanning werkt dus als een soort tegenmaatregel om dit te voorkomen. PIrelli wou de coureurs tegemoet komen door in de 2e helft van het seizoen de bandenspanning te verlagen naar de waarden van vorig jaar. Het had zelfs vanaf Zandvoort gekund maar er was geen supermeerderheid te vinden bij de teams. Naast de lagere bandenspanning zou er namelijk nog een andere regel komen. Wanneer een wagen 5 ronden in corner mode blijft rijden dan krijgt deze de zwarte met oranje (bal) vlag getoond en moet deze binnenkomen. Als het team het probleem niet kan verhelpen dan mag de wagen niet verder rijden. Sommige teams wilden halverwege het seizoen deze wijziging niet omdat het hun sportieve kansen kan beïnvloeden. Anderen zijn bang dat ze races moeten opgeven terwijl dat achteraf niet nodig was geweest en daarmee punten mislopen. De hogere bandenspanning blijft daarmee voor de rest van dit seizoen van kracht en zeer waarschijnlijk ook voor 2027.
n Formula 1, corner mode is the default high-downforce aerodynamic configuration introduced under the 2026 regulations. In this mode, both the front and rear wing flaps close into their resting positions to maximize grip, stability, and braking performance through corners. It alternates dynamically with "straight mode," where wings open to shed drag.
Dag 1 van de F1:Erazzzer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:32:
[...]
Alles heeft en reden en al die punten die jij opnoemt zijn een verbetering van de sport.
- De banden worden nu op slijtage ontwikkeld omdat de huidige generatie banden goed genoeg zijn om een hele race voluit te gaan. Dus geen pitstops/strategie meer.
- Tanken is afgeschaft zodat niet nog een Verstappen in de fik vliegt. Een noodzakelijke veiligheidsaanpassing dus.
- DRS (en overtake mode) zijn in het leven geroepen omdat door de ontwikkeling van de auto's volgen/inhalen praktisch onmogelijk was geworden.
F1 ging eigenlijk nooit om het racen. Het is al sinds dag 1 een entertainment evenement geweest. En al die aanpassingen en ontwikkelingen zijn er ook al vanaf dag 1. Daarom is het ook een formule klasse. Maar voor wat hier als het "echte racen" omschreven wordt heb je altijd nog WRC. Dat is racen zoals het bedoeld is.
YouTube: The FIRST Formula 1 Race! | 1950 British Grand Prix Highlights Colourised!
Toen al 150.000 bezoekers! Dus ja F1 is vanaf dag 1 een entertainment sport, echter dat het niet om het racen gaat, dat gaat mij te ver.
WRC dat is voor echte mannen met zeer grote testikels. Ook in het WRC zijn er regelementen die een wedstrijd en zelfs het kampioenschap bepalen. Mijn grote HELD Sébastien Loeb weigerde om iedere race weer als eerste te moeten starten en dwong een start positie keuze af aan de hand van de snelste tijd van de shakedown (het testen van de bolides voor de eerste stage).
Helaas is dat keuze moment weer afgeschaft. Er blijft desondanks genoeg "eerlijkheid" over aangezien het weer tijdens de stage zomaar kan omslaan.
Dan heb je denk ik wel echt onder een steen geleefd qua F1 dit seizoen.Speedster schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 07:46:
[...]
Wist ik niet:
n Formula 1, corner mode is the default high-downforce aerodynamic configuration introduced under the 2026 regulations. In this mode, both the front and rear wing flaps close into their resting positions to maximize grip, stability, and braking performance through corners. It alternates dynamically with "straight mode," where wings open to shed drag.
Corner mode wordt dan ook vrijwel niet genoemd. Datgene dat het vaakst benoemd wordt is straight mode. En gezien corner mode en straight mode mutually exclusive zijn (het is of de een of de ander) én gesproken wordt over straight mode actief/... is het niet perse heel gek dat je niet van corner mode weet. Zo werd bij de crashes van Verstappen ook gesproken over dat het deactiveren van de straight mode niet goed ging, en niet over dat het activeren van corner mode niet goed ging.Shinji schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:44:
[...]
Dan heb je denk ik wel echt onder een steen geleefd qua F1 dit seizoen.
Daar heb je gelijk in, het wordt niet vaak benoemd omdat de nadruk ligt op straight mode. Maar als je de een weet, weet je eigenlijk de ander ook.RobertMe schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:48:
[...]
Corner mode wordt dan ook vrijwel niet genoemd. Datgene dat het vaakst benoemd wordt is straight mode. En gezien corner mode en straight mode mutually exclusive zijn (het is of de een of de ander) én gesproken wordt over straight mode actief/... is het niet perse heel gek dat je niet van corner mode weet. Zo werd bij de crashes van Verstappen ook gesproken over dat het deactiveren van de straight mode niet goed ging, en niet over dat het activeren van corner mode niet goed ging.
Nah, vroeger hadden we ook geen Drag Increasing System. Dus waarom "hetzelfde", alleen dan ook op de voorvleugel ineens ook een omgekeerde naam moet hebben?Shinji schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Daar heb je gelijk in, het wordt niet vaak benoemd omdat de nadruk ligt op straight mode. Maar als je de een weet, weet je eigenlijk de ander ook.
Als je het weet is het logisch, maar als je de naam nooit hoort/leest is het ook niet gek dat je niet weet dat het er is. Want het omgekeerde van een "actieve straight mode" is een "inactieve straight mode" (hetzals dat DRS actief was of niet), alleen als je actief weglaat (wat bij DRS weer niet gebeurde) en dus puur over "straight mode" spreekt ligt het voor de hand dat de andere stand/mode ook een naam heeft.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken