[F1] Seizoen 2026 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 13:27

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Technofreakz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Volgens analist Peter Windsor zou Mercedes er verstandig aan doen om George Russell aan de kant te schuiven zodra Max Verstappen beschikbaar komt. Windsor stelt dat teambaas Toto Wolff er alles aan moet doen om de Nederlander binnen te halen, zelfs als dat betekent dat het contract van Russell moet worden afgekocht. Dat laat hij weten in een gesprek met Cameron CC.

Windsor vraagt zich hardop af hoe Verstappen momenteel naar de situatie bij de Duitse renstal kijkt. "Als je Max nu bent, vraag je je toch af: wat is het nummer van Toto ook alweer?", lacht de analist. Hij voegt daar gekscherend aan toe: "Ik raak zijn nummer steeds kwijt".

Artikel gaat verder onder video

Tijdens de bespreking kaart Cameron aan dat het mogelijk al te laat is voor een eventuele overstap. Hoewel Mercedes het nog niet officieel heeft bevestigd, beweren Italiaanse media dat Russell inmiddels een contract voor 2027 op zak heeft. Russell bevestigde onlangs in Oostenrijk zelf al dat hij er "honderd procent zeker" van was dat hij in 2027 nog voor Mercedes zou rijden.

Windsor trekt die zekerheid echter in twijfel. "Misschien ben ik ouderwets, maar als ik Toto was en Max zei tegen mij dat hij volgend jaar voor me wilde rijden, dan zou ik gewoon naar het bestuur stappen en zeggen: luister, we moeten George afkopen en hem een ander stoeltje bezorgen", stelt hij. Volgens de analist moet de focus van de Zilverpijlen volledig op de komst van Verstappen liggen. "We moeten Max halen", benadrukt hij.

Als het aan Windsor ligt, is de ideale line-up voor de komende jaren dan ook overduidelijk. "We moeten Max Verstappen en Kimi Antonelli hebben. Dat zijn de volgende vijf jaar van Mercedes", besluit hij stellig.
Wat meerdere mensen rondom de F1 zeggen. Max is hot, viervoudig wereldkampioen met een onnoemlijk talent. Elke teambaas zou gek zijn om niet te kijken hoe ze Max in hun team zouden krijgen.

Maar ik verwacht dat de afgekoelde Max enorm loyaal is. Meer dan dat RBR is tegenover coureuers. En ik zie hem eigenlijk niet verplaatsen naar een ander team.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-07 08:29
Ik zie eigenlijk maar 3 scenario's voor Max:

1: Mercedes brengt een offer en koopt het contract van Russel af om Verstappen naast Antonelli te laten rijden. Mercedes heeft een bewezen track-record als fabrikant. Tuurlijk, qua ontwerp slaan ze ook wel eens de plank mis, maar het is en blijft een topteam met een topsport mentaliteit. Grote vraag is wel of ze Max net zoveel ruimte kunnen en willen geven als hij nu bij RB heeft voor 'buitenschoolse' activiteiten. Mes snijdt aan twee kanten, Max heeft aanzienlijk meer kans om weer in een winnende auto terecht te komen en het team (Antonelli) koopt kennis en ervaring.

2: Piastri wordt gewipt bij McLaren en Zak plaatst Max naast Norris. Ook McLaren is geen standaard achterhoede team en heeft zich in de afgelopen jaren aanzienlijk versterkt met het aantrekken van nieuwe sleutelfiguren. Sfeer lijk RB-iaans te zijn (Lees iets losser, mede door Zak Brown) waarbij er grotere kans is dat Max meer ruimte heeft voor andere bezigheden. Nadeel kan zijn dat McLaren het moet doen met klantenmotoren en daardoor nieuwe ontwikkelingen later krijgt of zelf moet ontdekken. (Iets wat begin dit seizoen ook aan het licht kwam)

3: Verstappen dient zijn contract bij RedBull uit en gaat zich daarna richten op endurance racing en het verder op- en uitbouwen van zijn eigen raceteam. Max weet wat hij heeft en krijgt. Veel ruimte voor andere activiteiten. Aan de andere kant, er lijkt wel ernstig sprake te zijn van een brain-drain en het kan echt wel weer wat jaren duren voordat het team weer op niveau is. De dynamiek bij RB is wel degelijk veranderd door de vele personele wijzigingen en de machtstrijd die op de achtergrond continu speelt tussen het Oostenrijkse en Thaise deel.

4: Maar dit is wensdenken en moet gezien worden als het begin van het einde; Ferrari doet een "once in a lifetime" offer en Verstappen neemt de plak van Hamilton over. Al moet hierbij wel aangetekend worden dat dit m.i. gezien moet worden als het begin van het einde van Verstappen in de F1. Hij zou dit alleen moeten doen om te kunnen zeggen "ik heb ooit bij Ferrari gereden" maar er verder geen verwachtingen van moeten hebben. Op de een of andere manier blijft Ferrari een team met veel chaos en vaak een net-niet auto.

Zoals al eerder gesteld, en ik geloof hier ook wel in, er is geen team op de grid die Verstappen niet zou willen hebben. Uiteindelijk zal het neerkomen op wat partijen elkaar te bieden hebben en wat ze bereid zijn om er voor op te offeren of er wat gaat gebeuren. Eigenlijk is de timing nu ook gewoon nét niet ideaal. Mercedes heeft een ijzersterk duo (al kun je dit seizoen twijfelen aan de consistentie en zelfverzekerdheid van Russel) en de auto is gewoon bewezen goed. McLaren lijkt voor Verstappen weer minder interessant aangezien RedBull nu een betere auto lijkt te hebben (overall gezien).

Onder aan de streep is een team alleen maar geïnteresseerd in het constructeurskampioenschap en een coureur in het rijderskampioenschap. Mercedes gaat het constructeurskampioenschap echt wel binnenhalen dit seizoen. McLaren zou hier Verstappen voor nodig hebben, maar de kans is klein dat Verstappen met McLaren het rijderskampioenschap gaat winnen.

Het zou mij niets verbazen als er door de entourage rondom Verstappen echt wel gesprekken gevoerd worden, zowel met RB als met andere teams. ik zie dan ook 2 uitkomsten als optie.
1: het gaat als een nachtkaars uit en er veranderd helemaal niets (alleen maar heeeeeel veel geruchten en rumoer). Iedereen blijft zitten waar hij zit, of 2: Verstappen maakt een move en we krijgen een silly season als nooit tevoren.

Eric, Signing off !!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-07 22:24
Dit gesneer is nergens voor nodig.

[ Voor 85% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2026 11:58 ]

Twente komt eraan!

• Eric H
Zak Brown is een Amerikaan uit Los Angeles - California.
Daarmee krijg je ook een echte Amerikaan; grootspraak, beetje bluffen, showtje opvoeren, beetje steken onder water, etc.
Maar ook gewoon iemand die het binnen het team kan laten donderen als zaken niet uitgevoerd worden zoals hij ze wil.

Met Zak krijg je een showtje....en daar moet je een beetje doorheen prikken.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2026 11:59 ]

Eric, Signing off !!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sineplex schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Twee versus twee constructors championships in het "tijdperk". Das toch 50% :p. Bij de drivers ander verhaal, dat klopt. Maar de laatste anderhalf jaar had MCL toch duidelijk de betere auto. En indertijd, het kostte ze wel wat tijd, maar aan de andere kant zitten ze nu een stuk dichterbij. We gaan het zien, ik ben benieuwd wat er uit de hoge hoed komt.
Ja, MCL had ook wel de betere auto, maar ik wil maar zeggen dat ze ook flink kunnen strugglen om hun auto op orde te krijgen. Op diezelfde manier dacht ik over dit seizoen: "Ja, leuk dat Mercedes waarschijnlijk de beste PU heeft (voor sommigen was dat al een vaststaand feit), maar ze moeten geen draak van een auto bouwen, zoals in 2022/2023."

Ervaringen uit het verleden enzo... Ze hebben bewezen dat ze het kunnen, maar ook bewezen dat ze de plank flink mis kunnen slaan. Het is jammer dat het team bij Red Bull zo is ingestort, want met een goede, moderne PU-fabriek en Adrien Newey (en wat andere kopstukken), was RBR dit seizoen onverslaanbaar geweest, denk ik.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 16:40
@Eric H Even een gigantische knuppel in het hoenderhok gooien.. Ik weet dat iedereen een bepaalde mening heeft over Lewis Hamilton...

Wat dacht je van Ferrari?
Prins Charles eruit en Max erin naast Lewis.
Ja, het is een compleet geschift idee, ben ik met je eens. Echter als ik kijk naar dit seizoen hoe deze 2 met elkaar om gaan op de baan, is het een stuk beter.
En dan heb je 2 kampioenen, en kemphanen naast elkaar, die de potentie hebben om Ferrari te maken of compleet te slopen.
En ja, nogmaals: het is een compleet geschift idee.

• Eric H
ewoud75 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:52:
@Eric H Even een gigantische knuppel in het hoenderhok gooien.. Ik weet dat iedereen een bepaalde mening heeft over Lewis Hamilton...

Wat dacht je van Ferrari?
Prins Charles eruit en Max erin naast Lewis.
Ja, het is een compleet geschift idee, ben ik met je eens. Echter als ik kijk naar dit seizoen hoe deze 2 met elkaar om gaan op de baan, is het een stuk beter.
En dan heb je 2 kampioenen, en kemphanen naast elkaar, die de potentie hebben om Ferrari te maken of compleet te slopen.
En ja, nogmaals: het is een compleet geschift idee.
Lijkt me waanzinnig.........maarrrrr.......Leclerc heeft echt net een nieuw meerjarig contract getekend.

Ik weet het, Russel claimt ook een nieuw contract te hebben bij Mercedes maar dat geloof ik pas als het team zelf met een statement naar buiten komt. En dat is vooralsnog niet het geval.

Eric, Signing off !!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Leclerc gaat nergens heen en je merkt aan Russel dat hij gewoon bang is voor z'n zitje. Hij weet volgens mij dondersgoed dat als Verstappen op de markt komt dat hij klaar is bij Mercedes.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Ferrari heeft vandaag een filmdag op de Madring:
https://streamain.com/en/bE0PZSUrD8xoORo/watch

En dan waren er hier die zich zorgen maakte of het op tijd klaar zou zijn. Het asfalt ligt er nu toch :p

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23

Wok

Dakloos...

Eric H schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:29:

3: Verstappen dient zijn contract bij RedBull uit licht zijn exit-clausule en verlaat na dit sezoen de F1 en gaat zich daarna richten op endurance racing en het verder op- en uitbouwen van zijn eigen raceteam. Max weet wat hij heeft en krijgt. Veel ruimte voor andere activiteiten. Aan de andere kant, er lijkt wel ernstig sprake te zijn van een brain-drain en het kan echt wel weer wat jaren duren voordat het team weer op niveau is. De dynamiek bij RB is wel degelijk veranderd door de vele personele wijzigingen en de machtstrijd die op de achtergrond continu speelt tussen het Oostenrijkse en Thaise deel.
Ik denk dat dit ook een realistische mogelijkheid gaat zijn, zeker als die RB22 op Singapore nog steeds volkomen k*t is en er dus geen vertrouwen meer is dat ze de weg naar boven weer kunnen vinden.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:06:

En dan waren er hier die zich zorgen maakte of het op tijd klaar zou zijn. Het asfalt ligt er nu toch :p
Het asfalt lag er als 1e idd al, van alle fencing etc miste nogal wat.
Maar zo te zien hard doorgewerkt :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-07-2026 16:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• alexbl69
  • Laatst online: 20:05
RobertMe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:06:

Lijkt me als er gereden wordt de baan in ook gekeurd is, en dus klaar is. Anders kan het vervelende consequenties hebben bij de verzekeringsmaatschappij.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Eric H schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:29:

1: Mercedes brengt een offer en koopt het contract van Russel af om Verstappen naast Antonelli te laten rijden. Mercedes heeft een bewezen track-record als fabrikant. Tuurlijk, qua ontwerp slaan ze ook wel eens de plank mis, maar het is en blijft een topteam met een topsport mentaliteit. Grote vraag is wel of ze Max net zoveel ruimte kunnen en willen geven als hij nu bij RB heeft voor 'buitenschoolse' activiteiten. Mes snijdt aan twee kanten, Max heeft aanzienlijk meer kans om weer in een winnende auto terecht te komen en het team (Antonelli) koopt kennis en ervaring.

2: Piastri wordt gewipt bij McLaren en Zak plaatst Max naast Norris. Ook McLaren is geen standaard achterhoede team en heeft zich in de afgelopen jaren aanzienlijk versterkt met het aantrekken van nieuwe sleutelfiguren. Sfeer lijk RB-iaans te zijn (Lees iets losser, mede door Zak Brown) waarbij er grotere kans is dat Max meer ruimte heeft voor andere bezigheden. Nadeel kan zijn dat McLaren het moet doen met klantenmotoren en daardoor nieuwe ontwikkelingen later krijgt of zelf moet ontdekken. (Iets wat begin dit seizoen ook aan het licht kwam)

3: Verstappen dient zijn contract bij RedBull uit en gaat zich daarna richten op endurance racing en het verder op- en uitbouwen van zijn eigen raceteam. Max weet wat hij heeft en krijgt. Veel ruimte voor andere activiteiten. Aan de andere kant, er lijkt wel ernstig sprake te zijn van een brain-drain en het kan echt wel weer wat jaren duren voordat het team weer op niveau is. De dynamiek bij RB is wel degelijk veranderd door de vele personele wijzigingen en de machtstrijd die op de achtergrond continu speelt tussen het Oostenrijkse en Thaise deel.

4: Maar dit is wensdenken en moet gezien worden als het begin van het einde; Ferrari doet een "once in a lifetime" offer en Verstappen neemt de plak van Hamilton over. Al moet hierbij wel aangetekend worden dat dit m.i. gezien moet worden als het begin van het einde van Verstappen in de F1. Hij zou dit alleen moeten doen om te kunnen zeggen "ik heb ooit bij Ferrari gereden" maar er verder geen verwachtingen van moeten hebben. Op de een of andere manier blijft Ferrari een team met veel chaos en vaak een net-niet auto.

Zoals al eerder gesteld, en ik geloof hier ook wel in, er is geen team op de grid die Verstappen niet zou willen hebben. Uiteindelijk zal het neerkomen op wat partijen elkaar te bieden hebben en wat ze bereid zijn om er voor op te offeren of er wat gaat gebeuren. Eigenlijk is de timing nu ook gewoon nét niet ideaal. Mercedes heeft een ijzersterk duo (al kun je dit seizoen twijfelen aan de consistentie en zelfverzekerdheid van Russel) en de auto is gewoon bewezen goed. McLaren lijkt voor Verstappen weer minder interessant aangezien RedBull nu een betere auto lijkt te hebben (overall gezien).

Onder aan de streep is een team alleen maar geïnteresseerd in het constructeurskampioenschap en een coureur in het rijderskampioenschap. Mercedes gaat het constructeurskampioenschap echt wel binnenhalen dit seizoen. McLaren zou hier Verstappen voor nodig hebben, maar de kans is klein dat Verstappen met McLaren het rijderskampioenschap gaat winnen.

Het zou mij niets verbazen als er door de entourage rondom Verstappen echt wel gesprekken gevoerd worden, zowel met RB als met andere teams. ik zie dan ook 2 uitkomsten als optie.
1: het gaat als een nachtkaars uit en er veranderd helemaal niets (alleen maar heeeeeel veel geruchten en rumoer). Iedereen blijft zitten waar hij zit, of 2: Verstappen maakt een move en we krijgen een silly season als nooit tevoren.
Ik mis optie 5: Verstappen stopt met F1. Het is duidelijk dat Verstappen racen in de huidige generatie auto's niet leuk vind. Over de wijzigingen die volgend jaren worden ingevoerd heeft hij ook al gezegd dat het een stap in de goede richting is maar naar zijn mening niet snel genoeg. Ik denk dat dat een veel fundamenteler probleem voor Verstappen is dan de kwaliteit van zijn huidige auto. En dat probleem wordt ook niet opgelost door over te stappen naar een ander team. Verstappen is een racer pur sang, hij wil iedere ronde het maximale uit de auto halen en niet halverwege een recht stuk het gas los moeten laten omdat hij anders na de volgende bocht geen vermogen meer heeft. In de F1 hoeft hij zich niet meer te bewijzen, voor het geld hoeft hij ook niet te blijven, en de komende jaren blijft de F1 doormodderen met de huidige motorregels. Het zou mij daarom niet verbazen als hij volgend seizoen z'n koffers pakt en in een andere raceklasse gaat rijden.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waaj schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Ik mis optie 5: Verstappen stopt met F1. Het is duidelijk dat Verstappen racen in de huidige generatie auto's niet leuk vind. Over de wijzigingen die volgend jaren worden ingevoerd heeft hij ook al gezegd dat het een stap in de goede richting is maar naar zijn mening niet snel genoeg. Ik denk dat dat een veel fundamenteler probleem voor Verstappen is dan de kwaliteit van zijn huidige auto. En dat probleem wordt ook niet opgelost door over te stappen naar een ander team. Verstappen is een racer pur sang, hij wil iedere ronde het maximale uit de auto halen en niet halverwege een recht stuk het gas los moeten laten omdat hij anders na de volgende bocht geen vermogen meer heeft. In de F1 hoeft hij zich niet meer te bewijzen, voor het geld hoeft hij ook niet te blijven, en de komende jaren blijft de F1 doormodderen met de huidige motorregels. Het zou mij daarom niet verbazen als hij volgend seizoen z'n koffers pakt en in een andere raceklasse gaat rijden.
Ik hoop dat ie het doet. Gewoon weg. Dikke vinger naar de regels, die achterlijke fia president. Mocht het ooit weer wat worden staat ie wel weer klaar. Tot dan, dikke doei.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23

Wok

Dakloos...

rodie83 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Ik hoop dat ie het doet. Gewoon weg. Dikke vinger naar de regels, die achterlijke fia president. Mocht het ooit weer wat worden staat ie wel weer klaar. Tot dan, dikke doei.
Helaas heeft de FIA ook een dikke vinger in de pap bij WEC, GT3, etc... Dus als Verstappen echt niks met Mo Ben Syndrome te maken wil hebben, zien we hem helemaal niet meer terug in welke vorm van motorsport dan ook...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:47
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HMzcx0hWwAAQYTJ?format=webp&name=medium

Als we de F1 roddelpers journalistiek mogen geloven zou mede-aandeelhouder Mark Mateschitz helemaal klaar zijn met Verstappen en wil alle banden verbreken. Red Bull CEO Oliver Mintzlaff wil juist bekijken of Verstappen tot 2030 te behouden is.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:02
Chocoball schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:46:
[X]

[Afbeelding]

Als we de F1 roddelpers journalistiek mogen geloven zou mede-aandeelhouder Mark Mateschitz helemaal klaar zijn met Verstappen en wil alle banden verbreken. RedBull CEO Oliver Mintzlaff wil juist bekijken of Verstappen tot 2030 te behouden is.
Foto ook gemaakt door van Haren? _O-

• alexbl69
NotSoSteady schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:50:
[...]

Foto ook gemaakt door van Haren? _O-
Reken maar. Die wordt door de Verstappens als communicatiekanaal gebruikt. Vandaar dat zijn info ook altijd correct is :).

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• azerty
  • Laatst online: 21:13
[X]

[Afbeelding]

Als we de F1 roddelpers journalistiek mogen geloven zou mede-aandeelhouder Mark Mateschitz helemaal klaar zijn met Verstappen en wil alle banden verbreken. RedBull CEO Oliver Mintzlaff wil juist bekijken of Verstappen tot 2030 te behouden is.
De hint is duidelijk zichtbaar op de foto! Max gaat naar het zusterteam! :+

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wel benieuwd hoe Marko in dit plaatje past? Hij is toch helemaal weg bij Red Bull en uit F1? Hij heeft ongetwijfeld nog steeds een groot netwerk, maar ik zie nu nog geen overduidelijke link met de toekomst van Verstappen binnen de F1.

Of zoeken ze advies over de hotelbusiness :+

• Eric H
Waaj schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Zet Verstappen in een winnende auto en kijk eens hoe leuk hij F1 weer vindt. Een (groot) deel van zijn onvrede wordt veroorzaakt door de omstandigheden bij RedBull. Deze onvrede wordt verder versterkt door de huidige set aan reglementen.

Eric, Signing off !!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Interessante review van de macarena wings en welk risico de RBR implementatie heeft:
Tldw de RBR implementatie heeft wat meer risico dat die niet goed sluit tov de Ferrari manier.

PSN

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eric H schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:03:
[...]

Zet Verstappen in een winnende auto en kijk eens hoe leuk hij F1 weer vindt. Een (groot) deel van zijn onvrede wordt veroorzaakt door de omstandigheden bij RedBull. Deze onvrede wordt verder versterkt door de huidige set aan reglementen.
Weinig kans. Tuurlijk is het leuker om te winnen. Maar hij is al jaren zeer consequent vocaal over de tekortkomingen. Ook toen ie nog won. Het is geen racen momenteel. De accu regeert.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-07 09:28

-tom-562

Oliesjeik

Muse schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:54:
Wel benieuwd hoe Marko in dit plaatje past? Hij is toch helemaal weg bij Red Bull en uit F1? Hij heeft ongetwijfeld nog steeds een groot netwerk, maar ik zie nu nog geen overduidelijke link met de toekomst van Verstappen binnen de F1.

Gewoon, als adviseur of klankbord verwacht ik.
Wel behoorlijk snelle patta's voor zo'n ouwe vent :+

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:05

Internet Janny

He does it for free

Eric H schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:03:
[...]

Ik denk dat geeneen van de huidige coureurs het leuk vindt dat gas inhouden meer tijdwinst oplevert dan het pedaal vol intrappen; incluis Russell en Kimi.

Zero compensation

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-07 07:49
Muse schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:54:

Jullie denken allemaal veel te ingewikkeld.
Ik vermoed dat ze bij Marko hebben gepolst of hij mee kan doen aan de jaarlijkse rollator race van de bejaardenvereniging Amstelveen, op de hoek bij Jos Verstappen.

*sowieso

• Waah
  • Laatst online: 00:44
Internet Janny schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat geeneen van de huidige coureurs het leuk vindt dat gas inhouden meer tijdwinst oplevert dan het pedaal vol intrappen; incluis Russell en Kimi.
Het zal Russel en Kimi een worst zijn als ze vooraan rijden. Winnen is leuk, zeker als je wereldkampioen kan worden en dat is waar je je hele leven al naartoe hebt gewerkt.

Max heeft makkelijk klagen, want die is al 4 voudig wereldkampioen en vermaakt zich ook wel in andere klasses. Hij kan in bijna elke raceklasse zo aan de bak. Die luxe hebben een Russel en Antonelli (nog) niet.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:51

sjaool

Every life should have 9 cats

[X]

[Afbeelding]

Het blijkft wel dat papa Mateschitz meer van de sport wist dan zoonlief. :P

"When you grow up your heart dies"

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07 17:25
Papa Mateschitz hield meer van de sport en van winnen. Zoonlief houd meer van de status en het geld. De successen van Verstappen zijn te veel de successen van Verstappen en niet genoeg van het team en dus zoon Mateschitz om daarmee op te scheppen. Beetje hetzelfde schuitje als pa Strulovitch: Het is niet indrukwekkend om veel geld kwijt te raken als de resultaten er niet zijn.

• Extigo
  • Laatst online: 19:12
Spa krijgt maar liefst 5 straight mode zones
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HM3aAGRXIAAAZmX?format=jpg&name=large

• pjottum
  • Laatst online: 18-07 12:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Extigo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:29:
Spa krijgt maar liefst 5 straight mode zones
[Afbeelding]
Maar wat heb je eraan als je aan het einde van je straight 20% langzamer gaat dan aan het begin?

I have usernames older than you.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gok zomaar dat na Eau Rouge het gedaan is met de accu. En na 30% sector 3 ook :X

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:41:
Gok zomaar dat na Eau Rouge het gedaan is met de accu. En na 30% sector 3 ook :X
Gewoon in Eau Rouge bijladen :+

PSN

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

YakuzA schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Gewoon in Eau Rouge bijladen :+
Zal me niks verbazen dat dat gewoon echt zo is.

Zero compensation

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01:34

mr thee

Pessimist op het internet

Ben benieuwd of het volgas is en zo niet, wie het probeert toch wel te doen (en zn auto afschrijft ;) )

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:42
mr thee schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:59:
Ben benieuwd of het volgas is en zo niet, wie het probeert toch wel te doen (en zn auto afschrijft ;) )
Volgas met zonder accu is voor de schoonmaakster zelfs nog te doen. Alonso was er vrij duidelijk over, je hebt geen enkel talent nodig (wat de positie van zijn teamgenoot daarmee ook rechtvaardigt…)

De downforce is er wel, maar met 450PK met een lege accu is het wellicht toch beter om het circuit andersom te rijden, dan is Eau Rouge bergaf 🤣 Ene Max V heeft dat overigens al eens gedaan in een oude F1.

• RobertMe
pjottum schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Maar wat heb je eraan als je aan het einde van je straight 20% langzamer gaat dan aan het begin?
Zonder straight mode zouden ze waarschijnlijk 30% langzamer zijn of zo.

En "maarliefst 5" is IMO een onzinnige opmerking. Elk recht stuk krijgt straight mode <punt>. Het is actieve aero om de auto "sneller te maken". Alleen is het niet de coureur die aan knopjes draait om de stand van de vleugel te bepalen en is het niet volledig vrij te gebruiken, maar bepaalt de FIA waar die open mag. Je moet het, qua bedoeling, dus ook zeer zeker niet met DRS vergelijken. DRS was er om inhalen, op bepaalde plekken, te bevorderen. Straight mode is er om elke ronde sneller te zijn. Ondanks dat het technisch min of meer hetzelfde is (verlaag de drag door de vleugel een open en dicht stand te geven) kun je het verder niet echt vergelijken als je kijkt naar hoe het wordt toegepast ("5 rechte stukken met straight mode en vroeger was er maar 2x DRS?!" slaat als vergelijking nergens op).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Den_S85 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Volgas met zonder accu is voor de schoonmaakster zelfs nog te doen. Alonso was er vrij duidelijk over, je hebt geen enkel talent nodig (wat de positie van zijn teamgenoot daarmee ook rechtvaardigt…)

De downforce is er wel, maar met 450PK met een lege accu is het wellicht toch beter om het circuit andersom te rijden, dan is Eau Rouge bergaf 🤣 Ene Max V heeft dat overigens al eens gedaan in een oude F1.
Mind you... Als die 450pk ook nog aan het werk gaat om de accu te laden......

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:37

MetalStef

gietijzer

MikeyMan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Mind you... Als die 450pk ook nog aan het werk gaat om de accu te laden......
Oh, dat wordt spektakel! Met 170 de Kemmel Straight op, halverwege rijden ze 400, en aan het eind is het weer 170. Of misschien halen ze zelfs wel 2 keer topsnelheid!

En in Blanchimont gaan voor het eerst in de historie echte uitremacties plaatsvinden! Nou ja, zo gaan ze eruit zien op tv.

Volgens de FIA moet het seconden sneller zijn dan F2, maar blijkbaar hoeft het niet mooier te zijn om naar te kijken.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MetalStef ben benieuwd of ze überhaupt nog sneller zijn dan f2... :X

Hoewel... Silverstone scheelde het alsnog 11 seconden...

• Chocoball
MikeyMan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:13:
@MetalStef ben benieuwd of ze überhaupt nog sneller zijn dan f2... :X

Hoewel... Silverstone scheelde het alsnog 11 seconden...
Kan misschien nog langzamer gaan worden want de eerste weersvoorspellingen geven onweer en regen aan vanaf komende vrijdag.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:53
Ik ben groot fan van Startalk van Neil deGrasse Tyson. Deze week een item over F1. Vooral het stukje met Lewis vond ik erg leuk. Ik heb Lewis nog nooit zo oprecht geïnteresseerd gezien.
YouTube: Discussing the Science Behind F1’s New Rule Changes (feat. Lewis Ham...

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Chocoball schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Kan misschien nog langzamer gaan worden want de eerste weersvoorspellingen geven onweer en regen aan vanaf komende vrijdag.
Als het überhaupt doorgaat, Spa is weleens vaker verregend.

It’s the economy, stupid!

• Chocoball
Het is rawe ceek race week

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ylrgj2c080dh1.jpeg

bron; https://www.instagram.com/p/DaucUKyNmti/

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Leuk dat de wekelijkse aankondigingen er weer zijn, nu nog wachten op de eerste ‘ik ben er ook weer bij!’ :+ :Y)
offtopic:
Voor de oud-gedienden veroorzaakt het misschien een wegtrekker

[ Voor 5% gewijzigd door LAD93 op 13-07-2026 17:11 ]

per aspera ad astra

• Chocoball
Houden we 22 grand prix races dit seizoen in de vertaling en samenvatting.
  • Zoals eerder gemeld werd er door de Formule 1 leiding bekeken of de grand prix van Bahrein alsnog dit seizoen verreden kon worden. Het plan was Bahrein tussen Azerbeidzjan en Singapore te plaatsen en daarmee zou het een triple header worden.
  • Vanwege de hernieuwde onrust in de Golfregio gaat de grand prix van Bahrein definitief niet door. Door de huidige commerciële afspraken moeten er minimaal 22 grand prix races in een seizoen verreden worden (anders kan de FOM de nodige rechtszaken verwachten van in ieder geval partijen die uitzendrechten betalen en sponsoren).
  • Dus men is dringend op zoek naar alternatieven. Turkije is geen optie omdat daar de nodige vernieuwingen nodig zijn en is daarbij afhankelijk van de Turkse overheid. Portimão en Imola vormen weer een logistieke uitdaging omdat het Formule 1 circus dan al uit Europa vertrokken is. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de grand prix in Baku of Singapore 2 keer verreden worden.
  • Ook zorgt de huidige onrust dat de grand prix van Qatar en Abu Dhabi onder druk staan maar blijven vooralsnog op de kalender. Men verwacht rond de grand prix van Nederland uitsluitsel te hebben. Overigens hebben deze gebeurtenissen ook gevolgen voor de kalender van F2 en F3.
De Italiaanse versie van motorsport: https://it.motorsport.com...aku-o-singapore/10838551/

• Chocoball
Wat te verwachten was, de foto met Helmut Marko, Raymond Vermeulen en Jos Verstappen betrof een privébezoek. Marko heeft aangegeven dat hij de familie Verstappen 1 keer per jaar bezoekt en dit was gepland vanwege het huwelijk van Victoria, de zus van Max. Had Erik van Haren best wel even kunnen melden :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Chocoball schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:10:
Wat te verwachten was, de foto met Helmut Marko, Raymond Vermeulen en Jos Verstappen betrof een privébezoek. Marko heeft aangegeven dat hij de familie Verstappen 1 keer per jaar bezoekt en dit was gepland vanwege het huwelijk van Victoria, de zus van Max. Had Erik van Haren best wel even kunnen melden :)
Hoezo? Gratis exposure op deze manier, had ik ook niet gedaan. Laat de pers maar speculeren :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Chocoball schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:28:
Houden we 22 grand prix races dit seizoen in de vertaling en samenvatting.
  • Zoals eerder gemeld werd er door de Formule 1 leiding bekeken of de grand prix van Bahrein alsnog dit seizoen verreden kon worden. Het plan was Bahrein tussen Azerbeidzjan en Singapore te plaatsen en daarmee zou het een triple header worden.
  • Vanwege de hernieuwde onrust in de Golf regio gaat de grand prix van Bahrein definitief niet door. Door de huidige commerciële afspraken moeten er minimaal 22 grand prix races in een seizoen verreden worden (anders kan de FOM de nodige rechtszaken verwachten van in ieder geval partijen die uitzendrechten betalen en sponsoren).
  • Dus men is dringend op zoek naar alternatieven. Turkije is geen optie omdat daar de nodige vernieuwingen nodig zijn en is daarbij afhankelijk van de Turkse overheid. Portimão en Imola vormen weer een logistieke uitdaging omdat het Formule 1 circus dan al uit Europa vertrokken is. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de grand prix in Baku of Singapore 2 keer verreden worden.
  • Ook zorgt de huidige onrust dat de grand prix van Qatar en Abu Dhabi onder druk staan maar blijven vooralsnog op de kalender. Men verwacht rond de grand prix van Nederland uitsluitsel te hebben. Overigens hebben deze gebeurtenissen ook gevolgen voor de kalender van F2 en F3.
De Italiaanse versie van motorsport: https://it.motorsport.com...aku-o-singapore/10838551/
Als er van de resterende races er een of twee 'dubbel' worden gereden, dan zou het mooi zijn als ze een andere layout o.i.d. gebruiken, om het enigszins anders aan te laten voelen. Zal wellicht lastig zijn als niet alle layouts voldoen aan de safety grade levels van FOM.

Probleem met de komende races is dat er maar weinig circuits zijn die een andere layout hebben. Abu Dhabi heeft daar mogelijkheden maar zal waarschijnlijk afvallen. Austin heeft het ook. Voor de overige bestaande circuits op de kalender wordt het lastig. Monza wellicht zonder chicane? Daar is ook een korte versie van volgens mij.

Ik denk als Qatar en Abu Dhabi afvallen, je dan wellicht nog naar Europa terug zou kunnen, maar dan is het wel slecht weer met veel regen en kou verwacht ik rond die tijd.
Of na Vegas weer terug naar Miami :+, als zou ik andere banen in America toffer vinden om te zien (gaat niet gebeuren, maar Miami Homestead, Indianapolis, Road Atlanta, etc. zou gaaf zijn).

10 Belgian Grand Prix 17 - 19 jul
11 Hungarian Grand Prix 24 - 26 jul
12 Dutch Grand Prix
SPRINT
21 - 23 aug
13 Gran Premio d'Italia 4 - 6 sep
14 Gran Premio De España 11 - 13 sep
15 Azerbaijan Grand Prix 25 - 27 sep
16 Singapore Grand Prix
SPRINT
9 - 11 okt
79 United States Grand Prix 23 - 25 okt
18 Gran Premio De La Ciudad De México 30 okt - 1 nov
19 Grande Prêmio De São Paulo 6 - 8 nov
20 Las Vegas Grand Prix 20 - 22 nov
21 Qatar Grand Prix 27 - 29 nov
22 Abu Dhabi Grand Prix 4 - 6 dec

• RobertMe
kevlar01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Als er van de resterende races er een of twee 'dubbel' worden gereden, dan zou het mooi zijn als ze een andere layout o.i.d. gebruiken, om het enigszins anders aan te laten voelen. Zal wellicht lastig zijn als niet alle layouts voldoen aan de safety grade levels van FOM.

Probleem met de komende races is dat er maar weinig circuits zijn die een andere layout hebben. Abu Dhabi heeft daar mogelijkheden maar zal waarschijnlijk afvallen. Austin heeft het ook. Voor de overige bestaande circuits op de kalender wordt het lastig. Monza wellicht zonder chicane? Daar is ook een korte versie van volgens mij.

Ik denk als Qatar en Abu Dhabi afvallen, je dan wellicht nog naar Europa terug zou kunnen, maar dan is het wel slecht weer met veel regen en kou verwacht ik rond die tijd.
Of na Vegas weer terug naar Miami :+, als zou ik andere banen in America toffer vinden om te zien (gaat niet gebeuren, maar Miami Homestead, Indianapolis, Road Atlanta, etc. zou gaaf zijn).

10 Belgian Grand Prix 17 - 19 jul
11 Hungarian Grand Prix 24 - 26 jul
12 Dutch Grand Prix
SPRINT
21 - 23 aug
13 Gran Premio d'Italia 4 - 6 sep
14 Gran Premio De España 11 - 13 sep
15 Azerbaijan Grand Prix 25 - 27 sep
16 Singapore Grand Prix
SPRINT
9 - 11 okt
79 United States Grand Prix 23 - 25 okt
18 Gran Premio De La Ciudad De México 30 okt - 1 nov
19 Grande Prêmio De São Paulo 6 - 8 nov
20 Las Vegas Grand Prix 20 - 22 nov
21 Qatar Grand Prix 27 - 29 nov
22 Abu Dhabi Grand Prix 4 - 6 dec
Miami is een stratencircuit, gaat dus niet gebeuren. Zelfs met permanent pit building (weet niet of dat zo is, in ieder geval is wel een deel van het VIP gebeuren permanent meen ik) zal er weer veel tijd zitten in het plaatsen van alle hekken etc. En wellicht dat het stadion ook wel gewoon gebruikt moet worden? (Terwijl de race in mei in off-season of zo is. Geen idee).

Abu Dhabi heeft wel een eenvoudige shortcut meen ik. I.p.v. de chicane tussen de twee lange rechte stukken kun je daar meen ik linksaf en kom je weer op dat stukje richting het hotel uit. Dat is dus zeg maar 20 meter asfalt waar ze normaliter niet rijden. Lijkt mij dat je daar relatief makkelijk een grade A licentie op kunt plakken.
Of..., gewoon het andere pit complex + start finish gebruiken. Dan heb je wel exact dezelfde ronde, maar alsnog wat andere variabelen doordat de pitstraat anders ligt/is (dus andere pit loss etc).

Terugkomen naar Europa zal zo laat wel niet gebeuren. Hoe koud was het ook alweer op de Nurburgring in 2020? :+

Edit:
Baku en Singapore zijn natuurlijk ook stratencircuits. Boel is dan wel al afgesloten en klaar. Maar of de inwoners zin hebben in een week extra afsluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 14-07-2026 09:55 ]

• alexbl69
kevlar01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Als er van de resterende races er een of twee 'dubbel' worden gereden, dan zou het mooi zijn als ze een andere layout o.i.d. gebruiken, om het enigszins anders aan te laten voelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-nKedxRtQb7yquCPFA3fI7GsMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1dWU0j7ouBmNl7na7T0hmqm.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbvVSRXQ-ioFwjtWyuJBAFkCobo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxJtZiTQL5jgIIr0xEw34HpA.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXfzLByUlQOm7eWeWscPorIGzNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xJc0qxJ5eUTTPAduCZjX8bA.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PnGvuCJ3_2x3T2_767DFRz_oxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynWskHMQn37RZZTCfFgzBBIT.png?f=fotoalbum_large
:)

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
LAD93 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:09:
[...]

Leuk dat de wekelijkse aankondigingen er weer zijn, nu nog wachten op de eerste ‘ik ben er ook weer bij!’ :+ :Y)
offtopic:
Voor de oud-gedienden veroorzaakt het misschien een wegtrekker
present! (*duikt snel weg..*)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Gewoon Paul Ricard gebruiken. 5 grade 1 layouts blijkbaar. :9

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Australië linksom :+

Zijn genoeg alternatieven, maar ben benieuwd wat ze gaan doen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Miami is een stratencircuit, gaat dus niet gebeuren. Zelfs met permanent pit building (weet niet of dat zo is, in ieder geval is wel een deel van het VIP gebeuren permanent meen ik) zal er weer veel tijd zitten in het plaatsen van alle hekken etc. En wellicht dat het stadion ook wel gewoon gebruikt moet worden? (Terwijl de race in mei in off-season of zo is. Geen idee).

Abu Dhabi heeft wel een eenvoudige shortcut meen ik. I.p.v. de chicane tussen de twee lange rechte stukken kun je daar meen ik linksaf en kom je weer op dat stukje richting het hotel uit. Dat is dus zeg maar 20 meter asfalt waar ze normaliter niet rijden. Lijkt mij dat je daar relatief makkelijk een grade A licentie op kunt plakken.
Of..., gewoon het andere pit complex + start finish gebruiken. Dan heb je wel exact dezelfde ronde, maar alsnog wat andere variabelen doordat de pitstraat anders ligt/is (dus andere pit loss etc).

Terugkomen naar Europa zal zo laat wel niet gebeuren. Hoe koud was het ook alweer op de Nurburgring in 2020? :+

Edit:
Baku en Singapore zijn natuurlijk ook stratencircuits. Boel is dan wel al afgesloten en klaar. Maar of de inwoners zin hebben in een week extra afsluiting?
Wellicht dat Mugello / Portimão / Istanbul qua weer nog wel kunnen in november / december. Barcelona / Paul Ricard idem.

Zolang het 15 graden + is moet het kunnen. Een beetje regen is alleen maar mooi trouwens.
Stratencircuits zal inderdaad lastiger worden.

• RobertMe
Illegal_Alien schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:56:
En sprinklers.

• sjaool

sjaool

Hockenheim zou ook wel weer eens leuk zijn.

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Of Macao. Ook leuk circuit. Vooral die ene hairpin.

Zero compensation

• Chocoball
Als Formule 1 dan toch van het experimenteren is en meer beleving voor de toeschouwers wil zou ik zeggen ga naar de Nordschleife, 1 race tegelijk met F2 en F3 op de baan. Een soort F1 NLS race :)

Wat meer serieus ik zou geen voorstander zijn voor nog een rondje Baku of Singapore als die ook een week eerder te was zien. Opnieuw Shanghai of Suzuka zou ik ook niet zien zitten om die nog een keer in september te zien.

• pjottum
  • Laatst online: 18-07 12:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Chocoball schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:22:
Als Formule 1 dan toch van het experimenteren is en meer beleving voor de toeschouwers wil zou ik zeggen ga naar de Nordschleife, 1 race tegelijk met F2 en F3 op de baan. Een soort F1 NLS race :)

Wat meer serieus ik zou geen voorstander zijn voor nog een rondje Baku of Singapore als die ook een week eerder te was zien. Opnieuw Shanghai of Suzuka zou ik ook niet zien zitten om die nog een keer in september te zien.
Nordschleife, want 22 coureurs is teveel?

I have usernames older than you.

• sjaool

sjaool

pjottum schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Nordschleife, want 22 coureurs is teveel?
Ik denk dat Jack Plooij heel veel werk te doen krijgt als dat zou gebeuren. :+

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Met deze auto's zou ik de Nordschleife nog even wat linker vinden dan normaal.
Ze zijn niet bepaald betrouwbaar of consistent en dan dat circuit. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Waah
Lijkt me een slecht plan. Dan zitten Alonso en Stroll achter de F2 auto's straks....

En met de hele lange volgas gedeeltes heb je continu clipping, dus dan zie ik de F2 wagens de F1 wel weer inhalen.

Ik zeg doen!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04
Ferrari's filmdag rondje over de nieuwe Madring

Dan maak je een nieuw circuit en is het resultaat 5,4km asfalt dat tussen twee hekken loopt |:(

Na eerdere berichten over de geweldige bocht(en) die dit circuit heeft, was ik wel benieuwd. Maar na het zien van dit rondje heb ik toch liever dat we weer gewoon jaarlijks terug naar Barcelona gaan.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

henri86 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:17:

Dan maak je een nieuw circuit en is het resultaat 5,4km asfalt dat tussen twee hekken loopt |:(

Na eerdere berichten over de geweldige bocht(en) die dit circuit heeft, was ik wel benieuwd. Maar na het zien van dit rondje heb ik toch liever dat we weer gewoon jaarlijks terug naar Barcelona gaan.
Hmm, die hekken doen me weer denken aan Sochi en aan Valencia. Ben benieuwd hoe het is tijdens het GP weekend, dan zal het toch iets meer aangekleed zijn. Maar idd old skool uitloopstroken of grindbakken is beter .

• RobertMe

Het zou gaan om een stratencircuit, dus wat had je anders verwacht? :p

Zelfs de semi-stratencircuits zijn grotendeels omheind (zie Canada). Dus bij een echt stratencircuit staan er natuurlijk overal hekken en verder "niks te zien" en "geen uitloopstroken".

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Nou, ‘iedereen’ klaagt vaak over dat circuit maar ik vond het toen ik nog aan simracen deed een van de gavere circuits. :9

It’s the economy, stupid!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04
RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Het zou gaan om een stratencircuit, dus wat had je anders verwacht? :p

Zelfs de semi-stratencircuits zijn grotendeels omheind (zie Canada). Dus bij een echt stratencircuit staan er natuurlijk overal hekken en verder "niks te zien" en "geen uitloopstroken".
Dan verwacht ik hekken tegen gebouwen aan. Geen hekken en niets daarbuiten te zien.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:25:
[...]

Nou, ‘iedereen’ klaagt vaak over dat circuit maar ik vond het toen ik nog aan simracen deed een van de gavere circuits. :9
Het probleem met Paul Ricard is dan ook met name, wanneer je het van bovenaf ziet :+

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-07 17:07
Als ze dan toch in de VS zijn ..
Misschien een Nascar baantje? :+

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:28
CuBras schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:39:
Als ze dan toch in de VS zijn ..
Misschien een Nascar baantje? :+
de Indy oval? }) ik weet dat het niet echt kan maar het zou wel cool zijn

• RobertMe
henri86 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Dan verwacht ik hekken tegen gebouwen aan. Geen hekken en niets daarbuiten te zien.
Het is purpose build in een gebied dat nog in ontwikkeling is. Hetzelfde als dat Jeddah purpose build was maar het eerste jaar geen bouw was. Eerst het circuit aanleggen, daarna de rest.

• sjaool

sjaool

Dit is een FE circuit. Ik mis alle gevoel van een traditioneel circuit. Baku moest zichzelf ook bewijzen dus de Madring weet wat het moet laten zien.

• Waah
henri86 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Die hekken zien er tijdelijk uit. Zijn losse blokken namelijk met een hek erop. Dus kan me voorstellen dat de hekken straks ergens anders staan

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:29
sjaool schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Dit is een FE circuit. Ik mis alle gevoel van een traditioneel circuit. Baku moest zichzelf ook bewijzen dus de Madring weet wat het moet laten zien.
Tenzij de FE circuits veranderd zijn afgelopen 3 jaar vind ik dit veel breder dan FE circuits op veel plekken. Die zijn (of waren) in mijn beleving vaak een stuk compacter, en volgens mij ook veel korter. Heb er een aantal gechecked maar zitten er best wat tussen van rond 2,5km terwijl de kortste F1 (Monaco) 3,3km is.

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 14-07-2026 18:49 ]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48

Killjoy

Klingon lawn products

Wognummer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:22:
[...]

de Indy oval? }) ik weet dat het niet echt kan maar het zou wel cool zijn
Road America zou gaaf zijn

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• P3rf3ct1on
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:16
Killjoy schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Road America zou gaaf zijn
Of laguna seca…

Allemaal op een hoopje in de corkscrew 😂

• Chocoball
Een double header voordat we de zomerstop ingaan. Volgende week Hongarije maar nu eerst de Belgische Ardennen.

[F1 2026] Race 10 GP van België

• sjaool

sjaool

Shinji schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Tenzij de FE circuits veranderd zijn afgelopen 3 jaar vind ik dit veel breder dan FE circuits op veel plekken. Die zijn (of waren) in mijn beleving vaak een stuk compacter, en volgens mij ook veel korter. Heb er een aantal gechecked maar zitten er best wat tussen van rond 2,5km terwijl de kortste F1 (Monaco) 3,3km is.
Ik doelde meer op het tussen betonnen muren rijden. Veel FE circuits zijn op die manier opgebouwd.

• Chocoball
Met 10 ronden dit seizoen is even de statistiek opgemaakt met hoeveel upgrades de teams al zijn gekomen. Ferrari, Red Bull en Cadillac spannen gezamenlijk de kroon van meeste upgrades en Aston Martin sluit de lijst af met het minste aantal.

Afbeeldingslocatie: https://storage.ghost.io/c/dd/af/ddafbd99-2ccd-468c-b622-4b3cccf80b49/content/images/size/w1000/2026/07/upgrades-list.jpg

https://www.the-race.com/...ar-is-so-unusual-in-2026/

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Chocoball schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:16:
Met 10 ronden dit seizoen is even de statistiek opgemaakt met hoeveel upgrades de teams al zijn gekomen. Ferrari, Red Bull en Cadillac spannen gezamenlijk de kroon van meeste upgrades en Aston Martin sluit de lijst af met het minste aantal.

[Afbeelding]

https://www.the-race.com/...ar-is-so-unusual-in-2026/
Toch knap om te zien dat Mercedes zover voor ligt en Ferrari nu pas een beetje bij komt met bijna het dubbele aantal upgrades.

• Chocoball
Mad-Matt schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:34:
[...]

Toch knap om te zien dat Mercedes zover voor ligt en Ferrari nu pas een beetje bij komt met bijna het dubbele aantal upgrades.
Er wordt gezegd dat Mercedes al bezig was met upgrades voor 2027. Ferrari zou tijdens de winter erg spaarzaam zijn geweest en daardoor nu meer kunnen investeren in upgrades. Doordat het gat kleiner wordt zou Mercedes ook weer gedwongen zijn om hun huidige wagen van nieuwe onderdelen te voorzien. De berichtgeving neem ik met wat grote pakken zout want de bron is Italiaans.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 14:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het aantal upgrades zegt toch niet veel. Een flapje van 100 euro bij de uitlaat telt dan net zo zwaar als een nieuwe vloer. Die laatste kost volgens mij wel wat meer dan 100 euro.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07 17:25
En Aston Martin zou geen updates doen zodat ze met een B-spec car konden komen, telt dat dan weer als 1 upgrade?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mavamal schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:37:
En Aston Martin zou geen updates doen zodat ze met een B-spec car konden komen, telt dat dan weer als 1 upgrade?
Volgens mij is het per onderdeel dat opgegeven moet worden aan de FIA.
Aston Martin kan dus maar beter met minstens 30 dingen komen. :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-07 12:09

Crazy D

I think we should take a look.

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Volgens mij is het per onderdeel dat opgegeven moet worden aan de FIA.
Aston Martin kan dus maar beter met minstens 30 dingen komen. :>
Dan komen ze er nog steeds zo'n 8976826302 tekort :+

Ik denk toch dat "hele auto" een beter idee is in dat geval ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy D op 16-07-2026 13:46 ]

Exact expert nodig?

• Chocoball
In Hongarije komt er een groot aerodynamisch pakket aan voor Aston Martin. In Nederland komt Honda met een aangepaste motor dankzij het ADUO systeem.

• Crazy D
  • Laatst online: 18-07 12:09

Crazy D

I think we should take a look.

Chocoball schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:18:
In Hongarije komt er een groot aerodynamisch pakket aan voor Aston Martin. In Nederland komt Honda met een aangepaste motor dankzij het ADUO systeem.
Zodat ze niet 3 maar 2,5 seconden te langzaam zijn? :X Fingers crossed, zou mooi zijn als ze echt stappen kunnen maken.

Exact expert nodig?

• Chocoball
Crazy D schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:19:
[...]

Zodat ze niet 3 maar 2,5 seconden te langzaam zijn? :X Fingers crossed, zou mooi zijn als ze echt stappen kunnen maken.
Ik weet niet of het al in Boedapest of pas in Zandvoort moet gebeuren, maar vanaf dat moment willen ze steeds minimaal Q2 halen.

Edit: Volgens teambaas Newey moet het aero pakket daarvoor al in Hongarije zorgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Chocoball op 16-07-2026 19:32 ]

• mr thee

mr thee

Dat hebben we ookal vaker gehoord van teams die strak achteraan rijden, de volgende update/auto van volgend jaar gaat het fantastisch doen ;)

Hopelijk gaat het ze lukken, want dit is ook beschamend/treurig hoe langzaam ze zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mr thee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:49:
Dat hebben we ookal vaker gehoord van teams die strak achteraan rijden, de volgende update/auto van volgend jaar gaat het fantastisch doen ;)

Hopelijk gaat het ze lukken, want dit is ook beschamend/treurig hoe langzaam ze zijn.
Cadillac was al redelijk goed naar Williams to geschoven de afgelopen tijd.

PSN

• Lynx
  • Laatst online: 23:35
Williams was juist degene die er dit jaar bij zou zitten. Vowles de Messias, de beste motor achterin en 2025 opgeofferd om alles op de nieuwe reglementen te zetten. See what that got them ... te weinig downforce en te veel gewicht. Newey staat niet bekend om valse beloftes. Maar hij kan altijd nog zeggen "de werkelijkheid wijkt helaas af van wat we zagen in de sim"

• Chocoball
De aerodynamische wijzigingen voor 2027 in de vertaling en samenvatting.
  • Naast de verschuiving in prestatieverhouding tussen de verbrandingsmotor en het hybride deel komen er voor 2027 ook dimensionale aanpassingen bij de vloerrand, de plank en de achtervleugel.
  • Uit eerdere analyses met deze wagens is gebleken dat de hoeveelheid energie die de wagens op het rechte stuk hebben, sterk wordt beïnvloedt door hoe snel de wagen door de bocht kan. Teams weten steeds meer downforce te genereren om zo meer snelheid in bochten te hebben. Nadeel daarbij is dat er energieverlies optreedt wat het racen verslechterd.
  • De teams hadden graag zoveel mogelijk onderdelen naar het volgende seizoen willen meenemen om zo kosten te besparen maar door de aerodynamische aanpassingen lijkt dat niet het geval te worden.
  • De aanpassingen aan de achtervleugel zijn er om deze minder effectief te maken. De vleugel wordt ongeveer 20 mm minder diep en de 'rotatiebeugels' die veel teams bovenaan het bovenste element gebruiken zijn niet langer toegestaan.
    Afbeeldingslocatie: https://storage.ghost.io/c/dd/af/ddafbd99-2ccd-468c-b622-4b3cccf80b49/content/images/size/w1000/2026/07/TR-COMPARISON-REAR-WING-2026---2027.jpg
  • Ook komt er een toevoeging, een nieuwe versteviging van de achtervleugelpylon, die tussen de steunen komt te zitten. Daarmee lijkt een soort monkey seat terug te keren. Verder worden aanpassingen rond de uitlaat zoals de flick tail mode (ftm) verboden en komen er aanpassingen zodat het netter wordt rond de diffusor.
    Afbeeldingslocatie: https://storage.ghost.io/c/dd/af/ddafbd99-2ccd-468c-b622-4b3cccf80b49/content/images/size/w1000/2026/07/TR-line-art-rear-comparison-2026-vs-2027-disegno--1-.jpg
  • Aan de voorkant van de vloer komt een reductie van floor leading edge devices van 5 naar 3 (gele cirkel). Ook wordt de plank korter, deze gaat van 900 mm terug naar 600 mm in lengte. Deze verandering is mede ingegeven door veiligheid, de FIA ​​is van mening dat door de lengte van de flappen bij de bib tray onder de neus deze het gebied bij de halo kunnen doorboren als een wagen bij een botsing omhoog wordt getild.
    Afbeeldingslocatie: https://storage.ghost.io/c/dd/af/ddafbd99-2ccd-468c-b622-4b3cccf80b49/content/images/size/w1000/2026/07/TR-COMPARISON-UNDER-FLOOR-BIB-2026-2027.jpg
  • De aanpassing van de plank zullen de teams de meeste hoofdbrekens geven. Vermindering van het voorste gedeelte van de plank houdt in dat de bib tray verder naar achteren komt en dat heeft weer gevolgen voor de rijhoogte. De plank wordt namelijk gebruikt om de rijhoogte te bepalen om juist slijtage aan de plank te voorkomen. Dus onder de huidige regels moeten teams relatief voorzichtig zijn hoe ze verder gaan ontwikkelen met het oog op volgend seizoen.
https://www.the-race.com/...es-for-f1-2027-explained/

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:17
Oei, dat zijn geen kleine wijzigingen.
Doorontwikkelen wordt zo lastig dit jaar.
Vrees dat iedereen na Zandvoort moet gaan denken aan de auto van volgend jaar.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:23
Verstappen heeft nog geen beslissing genomen
  • Geen loze beloftes
    Verstappen wil geen uitspraken doen waar hij later op terug moet komen.
    Hij had alle speculaties eenvoudig kunnen beëindigen door te zeggen dat hij blijft, maar kiest er bewust voor om eerlijk te zijn zolang hij zelf nog twijfelt.
  • Prestatieclausule geeft hem vrijheid
    Zijn contract bevat een prestatieclausule waardoor hij onder bepaalde voorwaarden na dit seizoen kan vertrekken.
    Daardoor hoeft hij zich nu nog niet vast te leggen.
    Verstappen voelt zich sterk verbonden met Red Bull.
    Hij zit sinds 2014 in het Red Bull-programma, debuteerde via Toro Rosso en beleefde al zijn wereldtitels bij Red Bull Racing.
  • Succes kwam niet vanzelf
    Red Bull gaf Verstappen jarenlang niet de beste auto.
    Pas in 2021 kreeg hij een pakket waarmee hij structureel voor de wereldtitel kon vechten, maar ondanks interesse van andere teams bleef hij loyaal.
  • Eigen motorproject is aantrekkelijk
    Red Bull rijdt voor het eerst met een volledig eigen power unit.
    Daardoor is het team niet afhankelijk van een externe motorleverancier zoals McLaren dat is van Mercedes.
    Sterkste verbrandingsmotor van het veld
    Volgens de FIA beschikt Red Bull momenteel over de krachtigste verbrandingsmotor (ICE).
    Dat bevestigt dat het motorproject technisch op de goede weg is.
  • Hybridesysteem blijft achter
    Hoewel de ICE sterk is, heeft Mercedes nog steeds een beter totaalpakket dankzij de combinatie van batterij, energierecuperatie en deployment.
  • ADUO werkt ook in het nadeel
    Omdat Red Bull de beste ICE heeft, komt het team voorlopig niet in aanmerking voor extra ADUO-upgrades.
    Concurrenten die achterlopen mogen hun motor juist verder ontwikkelen.
  • Nieuwe windtunnel moet ontwikkeling versnellen
    In 2027 krijgt Red Bull eindelijk een moderne windtunnel.
    Volgens voormalig teambaas Christian Horner vormt de huidige, verouderde windtunnel al jaren een rem op de ontwikkeling van de auto.
  • Veel vrijheid binnen Red Bull
    Verstappen geniet binnen Red Bull uitzonderlijk veel vrijheid.
    Hij heeft minder commerciële verplichtingen dan veel andere topcoureurs en krijgt volop ruimte voor projecten buiten de Formule 1, zoals Verstappen Racing en GT3-activiteiten.
  • Financiën spelen geen hoofdrol
    Red Bull waardeert Verstappen financieel maar draait zijn keuze uiteindelijk niet om geld.
    Competitiviteit blijft de belangrijkste factor.
  • Mercedes lijkt minder logisch
    Mercedes wordt al jaren genoemd als mogelijke bestemming.
    Op dit moment lijkt een overstap daar echter minder vanzelfsprekend dan voorheen.
  • McLaren wordt serieuzer genoemd
    McLaren lijkt momenteel de meest realistische alternatieve bestemming.
    De interesse van Zak Brown in Verstappen is al langer bekend.
  • Leegloop binnen Red Bull baart zorgen
    De afgelopen jaren zijn veel ervaren medewerkers vertrokken.
    Daardoor rijst de vraag of Red Bull nog steeds dezelfde technische slagkracht heeft als tijdens de dominante jaren.
    Race-engineer Gianpiero Lambiase vertrekt richting McLaren.
    Zijn samenwerking met Verstappen wordt gezien als één van de belangrijkste succesfactoren van de afgelopen jaren.
    Hoofdengineer Paul Monaghan maakt eveneens de overstap, naar Cadillac.
    Daarmee verliest Red Bull opnieuw een ervaren sleutelfiguur.
  • Hardnekkige problemen blijven terugkomen
    Ondanks updates worstelt Red Bull al jaren met dezelfde technische zwakke punten:
    - balansproblemen
    - gevoeligheid voor hobbels
    - problemen op kerbstones
    - moeilijk af te stellen auto
  • Verstappen voelt zich niet altijd gehoord
    Dit seizoen gaf Verstappen meerdere keren aan dat het team zijn technische feedback niet volgde.
    Achteraf bleek hij in beide gevallen gelijk te hebben gehad.
    In Canada koos Red Bull voor een afstelling waar Verstappen vooraf al zijn twijfels over had.
    Na de kwalificatie zei hij dat het team "maar moest voelen dat het niet werkte".
    In Silverstone wilde Verstappen vanuit de pitstraat starten met een nieuwe motor en aangepaste afstelling.
    Red Bull wees dat verzoek af, waarna hij zichtbaar gefrustreerd was.
  • Technische problemen schaden vertrouwen
    Problemen met de achtervleugel in Oostenrijk en de uitval op Silverstone hebben het vertrouwen in de betrouwbaarheid van de auto geen goed gedaan.
  • Nieuwe omgeving kan aantrekkelijk zijn
    Na jarenlang bij hetzelfde team te hebben gereden kan een nieuwe werkomgeving juist nieuwe energie geven.
    McLaren heeft de afgelopen jaren meerdere top mensen van Red Bull aangetrokken, waaronder Rob Marshall.
    Met de komst van Lambiase wordt dat technische team nog verder versterkt.
  • Alles draait om één vraag
    Heeft Verstappen er voldoende vertrouwen in dat Red Bull op korte termijn weer een auto kan bouwen waarmee hij structureel voor overwinningen en wereldtitels kan vechten?
    Als Verstappen gelooft dat Red Bull terugkeert aan de top, ligt een langer verblijf voor de hand.
    Twijfelt hij daaraan, dan kan een overstap naar een concurrent alsnog de beste keuze worden.
Via
De Telegraaf

• Chocoball
Cadillac begon het seizoen met een asymmetrische zwart en wit livery. Sinds de Europese tour is die livery ingeruild voor een meer traditionele livery.

Tijdens de grand prix in Miami kwam Cadillac met een eenmalige witte livery die een stars and stripes thema had waar fans enthousiast over te spreken waren. Sinds de grand prix van Oostenrijk is er een nieuwe wit op zwart livery gekomen geïnspireerd op het ontwerp in Miami.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motorsport.com/images/mgl/0kZANmv6/s900/valtteri-bottas-cadillac-racin.webpAfbeeldingslocatie: https://cdn.motorsport.com/images/mgl/2Qe8GBW2/s900/sergio-perez-cadillac-racing.webpAfbeeldingslocatie: https://cdn-6.motorsport.com/images/amp/0o5AAKxY/s1200/valtteri-bottas-cadillac-racin-2.webp
v.l.n.r. livery in Melbourne, Miami en Spa

https://www.motorsport.co...split-f1-livery/10839741/

• Chocoball

• mr thee

mr thee

Ben benieuwd waarom ie toch bij RBR blijft, de hopeloze snelheid van Williams ?

• RobertMe
mr thee schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:33:
Zou je de kans laten liggen om potentieel met Verstappen te werken als race engineer? Ook al is Tom Hart nu zijn performance engineer. "Niemand" kent hem, terwijl GP ook onder de fans een gevestigde naam is, door Verstappen.

En de prestaties van Williams zullen vervolgens zeker niet meehelpen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mr thee schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:33:
Dat en een aardige promotie bij RBR.

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken