• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
RBR mag na hun protest bij de FIA komen om uitleg te ontvangen waarom ze volgens de geldende regels mbt ADUO toch echt de sterkste motor gebouwd hebben.

Ik vind het ongelooflijk knap wat ze daarmee gepresteerd hebben. Los van het elektronisch deel dat dan wrs minder goed werkt is dit toch wel een enorme prestatie van het team. En wat mij betreft ook van Horner. Hij heeft dit indertijd in gang gezet en geleid.

Stroll mag dan Newey verleid hebben om naar AM te gaan. En een hoop andere kopstukken hebben RBR inmiddels verlaten. Maar ik ben van mening dat degene die de meeste impact gehad heeft op het success van Red Bull Racing dit weekend aan de kant staat om zijn aankomende boek te presenteren...

Dat hij zich op zijn zachtst gezegd niet netjes heeft gedragen werkt nog steeds tegen hem, maar er lopen op de paddock grotere smeerlappen rond. Ik zou als ik Stroll of de grote baas van Ferrari was toch eens gaan bedenken of je die niet gewoon moet binnenhalen

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Een samenvatting van wat Erik van Haren vanuit Silverstone weet te melden.
  • Red Bull is het niet eens met de FIA dat zij momenteel de sterkste verbrandingsmotor hebben. Daarop heeft de FIA alles nog eens doorlopen. De autosportfederatie zou volgens bronnen 10 mensen vrij hebben gemaakt en heeft de hernieuwde beoordeling 8 dagen in beslag genomen. Het resultaat blijft echter ongewijzigd.
  • FIA directeur Tombazis heeft Red Bull uitgenodigd om alle data stap voor stap door te nemen en te voorzien van uitleg Dat gesprek vindt dit weekeinde plaats op Silverstone. Ook zullen Red Bulls sportbaas Mintzlaff en mede-eigenaar Mark Mateschitz dit weekeinde aanwezig zijn. Verder zal er gesproken worden met FIA president Ben Sulayem over de betrokkenheid van Red Bull in de autosport in zijn algemeen.Komende week staat er ook nog een gesprek tussen Tombazis en Red Bull op het schema, met o.a. teambaas Mekies wat een technisch inhoudelijke gesprek zal zijn.
  • De ADUO uitslag lijkt eerder een nadeel dan een voordeel voor Red Bull te zjin. Zeker omdat dan alleen wordt gekeken naar de benzinekrachtbron en niet naar de elektromotor, want iedereen is ervan overtuigd dat Mercedes dát veel beter voor elkaar heeft. Alle partijen zijn jaren geleden overeengekomen dat er tijdens de tests van de FIA alleen naar de verbrandingsmotor gekeken zou worden. De andere motorenleveranciers kunnen nu upgrades doorvoeren, inclusief Mercedes, die upgrades kunnen weer gebruikt worden voor bijvoorbeeld de accu. Als niemand de verbrandingsmotor ver genoeg ontwikkelt, dan staat Red Bull ook bij het volgende ADUO meetpunt eind deze maand wederom bovenaan en kan het weer geen upgrades ontwikkelen.
  • Insiders in de paddock vragen zich af of Red Bull teambaas Mekies en zijn team het allemaal wel slim aangepakt hebben en het politieke spel achter de schermen beter hadden moeten spelen. Iets wat Ferrari, die al maandenlang bezig is met ADUO, wel heeft gedaan. .Ook ex-teambaas Horner en topadviseur Helmut Marko, wisten als geen ander hoe ze dat spelletje moesten spelen. Dit weekeinde is Horner eventueel als gast te zien op Silverstone.
  • Dan nog even over de interesse van Mercedes in het minderheidsbelang (24%) van Otro Capital in Alpine. Horner zou eerder met een groep investeerders bezig zijn geweest om dat aandeel over te nemen. Mercedes toonde toen eveneens interesse maar trok zich later terug omdat de vraagprijs niet marktconform was. Bronnen beweren dat de interesse van Mercedes niet serieus was en dat een (laag) bod gedaan werd via WhatsApp. Overigens kan Otro Capital zijn aandelen tot september van dit jaar niet van de hand doen. Tot die tijd heeft Renault, de eigenaar van Alpine, een vetorecht.
Het betreft een premium artikel achter een betaalmuur https://www.telegraaf.nl/...in-paddock/158186302.html

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Chocoball schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:59:
  • De ADUO uitslag lijkt eerder een nadeel dan een voordeel voor Red Bull te zjin. Zeker omdat dan alleen wordt gekeken naar de benzinekrachtbron en niet naar de elektromotor, want iedereen is ervan overtuigd dat Mercedes dát veel beter voor elkaar heeft. Alle partijen zijn jaren geleden overeengekomen dat er tijdens de tests van de FIA alleen naar de verbrandingsmotor gekeken zou worden. De andere motorenleveranciers kunnen nu upgrades doorvoeren, inclusief Mercedes, die upgrades kunnen weer gebruikt worden voor bijvoorbeeld de accu. Als niemand de verbrandingsmotor ver genoeg ontwikkelt, dan staat Red Bull ook bij het volgende ADUO meetpunt eind deze maand wederom bovenaan en kan het weer geen upgrades ontwikkelen.
Snap niet dat de teams hiervoor gekozen hebben. Is toch volkomen onlogisch?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
warp schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Als RBPT is het opzich logisch dat ze er mee ingestemd hebben, ze hadden waarschijnlijk, als nieuwe motorbouwer, bij lange na niet verwacht de sterkste ICE te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 04-07-2026 15:51 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

warp schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Ja en nee; stel ik denk te weten sterk elektronisch vermogen te hebben…

Wat ik volkomen onlogisch vind; er zijn 2 vormen van aandrijving, echter wordt er maar één daarvan gebruikt ter bepaling ontwikkeling en beperkingen daarvan. Waarom niet verbrandingsmotoren EN electrische aandrijving beide beoordelen; gemiddelde = benchmark

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het probleem hier lijkt te zijn dat er geen goede criteria zijn om de gehele PU te meten.
De weeffout is dan ook ADUO, niet een meetmechanisme.

Daarnaast is het natuurlijk erg wrang voor Red Bull dat ze een behoorlijke goede motor hebben gebouwd en er nu effectief voor gestraft worden. Want als dit zo doorgaat, dan gaan ze een ontwikkelachterstand van jaren opbouwen. De andere fabrikanten, in het bijzonder Mercedes, hebben geen belang om updates aan hun verbrandingsmotor of turbolader te introduceren. Want dat kost ze alleen maar ADUO tokens. Dit zullen ze pas doen als ze hun elektrische systemen fors hebben doorontwikkeld. En de teams die echt ver achterliggen, kunnen doorontwikkelen tot het punt dat ze een ADUO token hebben in plaats van twee. En dan steeds inzetten op de elektrische systemen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
himlims_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:57:
Ja en nee; stel ik denk te weten sterk elektronisch vermogen te hebben…

Wat ik volkomen onlogisch vind; er zijn 2 vormen van aandrijving, echter wordt er maar één daarvan gebruikt ter bepaling ontwikkeling en beperkingen daarvan. Waarom niet verbrandingsmotoren EN electrische aandrijving beide beoordelen; gemiddelde = benchmark
Dat zeg ik :P

50% van de aandrijving komt niet van de ICE, dus het is gewoon niet logisch om het electro gedeelte niet mee te nemen in de beoordeling.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

warp schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Dat zeg ik :P

50% van de aandrijving komt niet van de ICE, dus het is gewoon niet logisch om het electro gedeelte niet mee te nemen in de beoordeling.
Ok ok, was niet helemaal helder, gezien niet benoemd. Je zegt dat niet snapt dat men ingestemd heeft :+ maar als team denkt een bepaald voordeel te kunnen behalen (met wetenschap dat Electra niet mee telt) ik juist voorstander ben.

• Chocoball
  • Nu online
Als we de Italiaanse media mogen geloven komt Bahrein nog dit seizoen terug op de kalender en wel tussen de grand prix van Azerbeidzjan en die van SIngapore. Daarmee wordt het meteen een triple header.

Azerbaijan Grand Prix 25 - 27 sep
Bahrein Grand Prix 2 - 4 okt
Singapore Grand Prix 9 - 11 okt

Ergens hoop ik dit niet want dat betekent echt een puist werk om dit in de topic start aangepast te krijgen. Helemaal als Saoedi-Arabië ook nog terugkomt aan het einde van het seizoen. :)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

De aanpassingen van regels en marges, brachten iets aan verbetering en balans, waardoor de kwalificatie beter te kijken was vond ik.

Echter was dat vandaag op Silverstone duidelijk niet het geval; diverse auto’s waarvan vermogen terugviel, gelimiteerd in aantal toeren of maximaal vermogen. Erg jammer, en beschamend.

Dat beloofd weinig goed voor de race van zondag. Zal wel weer Mario kart worden, en yo-yo “gevechten”……

• Chocoball
  • Nu online
foutje, verkeerde topic.

[ Voor 158% gewijzigd door Chocoball op 04-07-2026 21:28 ]

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken