De link naar het artikel geeft "Forbidden" aan???Lynx schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:48:
Het artikel staat met vol met uitleg en foto's daarom is het beter om het artikel zelf te lezen.
https://www.the-race.com/...for-mclarens-tyre-tricks/
https://www.the-race.com/...for-mclarens-tyre-tricks/Ingelogd schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:53:
[...]
De link naar het artikel geeft "Forbidden" aan???
Dat zal 'm zijn...
McLaren en Red Bull gaan naar het ICA gerechtshof (van de FIA zelf) over de Monaco uitslag en de pitstraat straffen. McLaren lijkt het erom te gaan dat ze zich benadeeld voelen omdat ze de tijdstraffen wel hebben uitgediend. Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/
Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/
Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Red Bull doet al 20+ jaar mee en komt er nu pas achter dat de uitslag nog dagen na de race kan veranderen?DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
Waarom tekenden ze dan nog protest aan tegen de straf van Hamilton Silverstone '21? Want ze vinden het toch maar gek dat een uitslag dagen later nog aangepast kan worden.
En het staat zelfs onder elk FIA document, dat er protest aangetekend kan worden. Maar Red Bull komt er nu pas achter dat dat invloed op de uitslag kan hebben?
Erg raar verhaal.
Op dinsdag 23 juni kwam de World Motor Sport Council (WSMC) in Macau bijeen om verschillende beslissingen te formaliseren in de vertaling en samenvatting.
De regels over Boost en Overtake in natte omstandigheden heb ik al opgenomen in de topic start. Voor wie wil weten wat er nog in andere raceklassen aan beslissingen is geformaliseerd zoals het feit dat circuit Zandvoort is opgenomen in het Formule E kampioenschap kan dat hier teruglezen: https://www.fia.com/news/...pproved-world-motor-sport
- Zoals eerder bekend veranderen in de komende 2 jaar de prestatieverhoudingen tussen de verbrandingsmotor en het hybride deel. In 2028 wordt de verhouding uiteindelijk 60:40 in het voordeel van de verbrandingsmotor.
- Doordat de brandstofdoorvoer verhoogd wordt en het volume van de brandstoftank gelijk blijft is nu ook in het reglement opgenomen dat er minder verkenningsronden richting de startopstelling zullen zijn en dat sommige races met een paar ronden ingekort zullen worden.
- Ondanks dat er geen ervaring met de nieuwe wagens op een natte baan is zijn er toch maatregelen genomen om de veiligheid te verhogen. Zo is er besloten dat het vermogen niet mag worden verhoogd via de Boost mode tijdens regenraces. De Overtake mode wordt volledig gedeactiveerd wanneer het asfalt minder grip biedt door natte omstandigheden.
- Ook bij extreem hoge temperaturen is een regelwijziging gedaan. Bij een hittealarm is het gebruik van koelvesten verplicht maar dit alarm kan nu afzonderlijk worden afgegeven worden voor sprint- en grand prix races. Voorheen gold dit alarm voor het hele wedstrijdweekend. Wel moet het alarm altijd 24 uur voor aanvang van de betreffende sessies afgegeven worden.
- In 2027 zijn zoals ook al eerder gemeld geen 3 testdagen maar 4 testdagen afgesproken. Door de situatie in het Midden-Oosten is nog onduidelijk of dat volgend jaar weer in Bahrein zal zijn. Ook schijnt er naar alternatieven gekeken te worden.
- Als laatste betreft het een wijziging bij een raceonderbreking. Voorheen moesten de wagens in zo'n geval altijd geparkeerd worden bij de zogenaamde rode vlag-lijn. Volgens de nieuwe regels heeft de wedstrijdleider nu meer vrijheid en flexibiliteit om, afhankelijk van de kenmerken van het circuit, de parkeerzone voor de wagens individueel te bepalen.
De regels over Boost en Overtake in natte omstandigheden heb ik al opgenomen in de topic start. Voor wie wil weten wat er nog in andere raceklassen aan beslissingen is geformaliseerd zoals het feit dat circuit Zandvoort is opgenomen in het Formule E kampioenschap kan dat hier teruglezen: https://www.fia.com/news/...pproved-world-motor-sport
op veel fronten is dit seizoen het meest spraakmakende en bediscussieerde seizoen ooit(?) qua “reuring” en “buzz” op de socials en nieuws outlets, is er toch wel meer actie dan voorheen. Dat zal liberty(?) vast wel gechargeerd van zijn, de oorzaak/aanleiding daartoe is wat minder positief denk ik zoDaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
McLaren en Red Bull gaan naar het ICA gerechtshof (van de FIA zelf) over de Monaco uitslag en de pitstraat straffen. McLaren lijkt het erom te gaan dat ze zich benadeeld voelen omdat ze de tijdstraffen wel hebben uitgediend. Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/
Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden.
offtopic:
De nba heeft ook een aardige transitie en herstructurering doorgaan. Puristen
erop, “next gen” publiek vind geweldig. (“Vrij” lopen is voorheen een fout, nu: https://9gag.com/gag/apRO37D
* himlims_ Krijg video niet “embed”(?) “geëmbedded”(?) “ingesloten”(?) dus losse link
De nba heeft ook een aardige transitie en herstructurering doorgaan. Puristen
In ieder geval is deze persoon erg blij met de huidige uitslag.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
McLaren en Red Bull gaan naar het ICA gerechtshof (van de FIA zelf) over de Monaco uitslag en de pitstraat straffen. McLaren lijkt het erom te gaan dat ze zich benadeeld voelen omdat ze de tijdstraffen wel hebben uitgediend. Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
https://www.motorsport.com/f1/news/what-happens-next-as-appeal-against-pierre-gaslys-f1-monaco-decision-goes-to-court/10832473/
Zoals ik al zei, dit gaat zo'n prachtige puinzooi worden.
Nog wel. Stel je voor dat die nu weer afgepakt word.Chocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:29:
[...]
In ieder geval is deze persoon erg blij met de huidige uitslag.
[Afbeelding]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De wisseltrofeeDaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:20:
[...]
Nog wel. Stel je voor dat die nu weer afgepakt word.
Nou, ik lees er niet in dat ze het maar stom vinden dat de raceuitslag nog na de wedstrijd aangepast kan worden hoor. Ik lees letterlijk "amid concerns over the sporting implications of the stewards' unprecedented decision" en da's veel breder dan dat. Het lijkt mij er om te gaan, dat de stewards dus blijkbaar een beslissing die meerdere (tientallen?) keren gemaakt is in de race, na de race slechts beperkt teruggedraaid wordt. En daar kun je best duidelijkheid over vragen lijkt me.RobertMe schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Red Bull doet al 20+ jaar mee en komt er nu pas achter dat de uitslag nog dagen na de race kan veranderen?
Waarom tekenden ze dan nog protest aan tegen de straf van Hamilton Silverstone '21? Want ze vinden het toch maar gek dat een uitslag dagen later nog aangepast kan worden.
En het staat zelfs onder elk FIA document, dat er protest aangetekend kan worden. Maar Red Bull komt er nu pas achter dat dat invloed op de uitslag kan hebben?
Erg raar verhaal.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Die nuance staat echter niet direct in de post waar op gereageerd wordt. Ik vind de discussie tussen de teams echter wel logisch. Aan de ene kant kan je zeggen, logisch dat de stewards het zo doen, want door geen protest aan te tekenen hebben RBR en MCL (en Mercedes) blijkbaar berust in de uitslag terwijl ze (verwacht ik) wisten van het protest van Alpine.naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Nou, ik lees er niet in dat ze het maar stom vinden dat de raceuitslag nog na de wedstrijd aangepast kan worden hoor. Ik lees letterlijk "amid concerns over the sporting implications of the stewards' unprecedented decision" en da's veel breder dan dat. Het lijkt mij er om te gaan, dat de stewards dus blijkbaar een beslissing die meerdere (tientallen?) keren gemaakt is in de race, na de race slechts beperkt teruggedraaid wordt. En daar kun je best duidelijkheid over vragen lijkt me.
Aan de andere kant kan je zeggen, de Stewards constateren nu echteraf dat er een fout gemaakt waardoor je ook zou kunnen beargumenteren dat ze alles moeten ontwarren en misschien meer positie wisselingen moeten uitvoeren.
Denk echter wel dat de originele uitslag laten staan het minst bevredigend zal zijn voor de meeste partijen (anders dan Red Bull), immers je weet dat deze niet klopt en o.a. Gasly dus 'bestolen' is als je niets doet, wat niet goed voelt (in ieder geval voor mij als kijker). Maar ook de oplossing waarbij je alles moet aanpassen zal denk ik niet heel goed voelen, wat dat wordt een grote janboel.
Waardoor ik denk dat de oplossing waarbij Gasly zijn podium krijgt, maar er verder niet al te veel veranderd misschien wel de beste oplossing is. Al zal het nog steeds niet zaligmakend zijn en al helemaal niet alles goedmaken denk ik, immers een podium in Monaco is natuurlijk een van de meest speciale die je kan behalen, en Hadjar heeft nu die ervaring gehad, en niet Gasly. En voor Gasly zal het denk ik maar de vraag zijn of hij ooit nog weer een kans als deze krijgt in Monaco. Wel een troost voor Hadjer denk ik, daar toch gestaan te hebben, ook al raakt hij het officieel, in ieder geval voor nu, aan de tekentafel kwijt.
Maar in de post waar op gereageerd wordt staat ook niet dat ze het gaat om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden. Er staat alleen "unprecedented decision". En het is een unprecedented decision om meerdere redenen. Sterker nog, dat de race-uitslag nog zo laat veranderd wordt is helemaal niet "unprecedented".Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Die nuance staat echter niet direct in de post waar op gereageerd wordt.
[ Voor 31% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2026 09:53 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat 'stom' staat dan ook niet in de reactie van @RobertMe, dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Maar zijn reactie past prima bij deze quote uit de voorgaande post die enkel aangeeft:naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:50:
Maar in de post waar op gereageerd wordt staat ook niet dat ze het stom vinden dat de uitslag nog na de race aangepast wordt.
Red Bull lijkt het te gaan om het precedent dat een race uitslag nog zo laat veranderd kan worden.
(ik had m'n post al aangepast maar voor de helderheid: ) De race-uitslag zo laat aanpassen is geen "unprecedented decision" en dat is wel de reden die genoemd wordt voor het bezwaar van redbull in het artikel. Oftewel: Ik weet niet waar opeens vandaan komt dat het redbull zou gaan om het (zo laat) aanpassen van de race-uitslag.Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Dat 'stom' staat dan ook niet in de reactie van @RobertMe, dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Maar zijn reactie past prima bij deze quote uit de voorgaande post die enkel aangeeft:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2026 09:57 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Maar dat dus wat ik bedoelde, de quote uit de post waarop gereageerd wordt, geeft eigenlijk wat anders aan dan het artikel dat jij aanhaalt. Daarom zei ik dus dat de nuance die jij maakte niet in de post staat waarmee de discussie startte, en dat daarom diue reactie op die post niet vreemd is.naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:56:
[...]
(ik had m'n post al aangepast maar voor de helderheid: ) De race-uitslag zo laat aanpassen is geen "unprecedented decision" en dat is wel de reden die genoemd wordt voor het bezwaar van redbull in het artikel. Oftewel: Ik weet niet waar opeens vandaan komt dat het redbull zou gaan om het (zo laat) aanpassen van de race-uitslag.
Dat laatste staat in deze post (als je de link niet volgt voor de nuance) DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2026"
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-06-2026 10:01 ]
Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Maar dat dus wat ik bedoelde, de quote uit de post waarop gereageerd wordt, geeft eigenlijk wat anders aan dan het artikel dat jij aanhaalt. Daarom zei ik dus dat de nuance die jij maakte niet in de post staat waarmee de discussie startte, en dat daarom diue reactie op die post niet vreemd is.
[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2026 11:38 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
RBR tekent toch juist wel protest aan? Die hebben geen tijdstraf gekregen voor pitlane speeding, maar kunnen natuurlijk pas protest hebben aagetekend nadat die van Gasly was terug gedraaid. En daarom dus nu dat protest. Waarvoor had RBR direct na de race in protest moeten gaan dan? Want Hadjar stond op dat moment gewoon derde en had verder geen pitlane speeding penalty gehad.Dennism schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Die nuance staat echter niet direct in de post waar op gereageerd wordt. Ik vind de discussie tussen de teams echter wel logisch. Aan de ene kant kan je zeggen, logisch dat de stewards het zo doen, want door geen protest aan te tekenen hebben RBR en MCL (en Mercedes) blijkbaar berust in de uitslag terwijl ze (verwacht ik) wisten van het protest van Alpine.
Aan de andere kant kan je zeggen, de Stewards constateren nu echteraf dat er een fout gemaakt waardoor je ook zou kunnen beargumenteren dat ze alles moeten ontwarren en misschien meer positie wisselingen moeten uitvoeren.
Denk echter wel dat de originele uitslag laten staan het minst bevredigend zal zijn voor de meeste partijen (anders dan Red Bull), immers je weet dat deze niet klopt en o.a. Gasly dus 'bestolen' is als je niets doet, wat niet goed voelt (in ieder geval voor mij als kijker). Maar ook de oplossing waarbij je alles moet aanpassen zal denk ik niet heel goed voelen, wat dat wordt een grote janboel.
Waardoor ik denk dat de oplossing waarbij Gasly zijn podium krijgt, maar er verder niet al te veel veranderd misschien wel de beste oplossing is. Al zal het nog steeds niet zaligmakend zijn en al helemaal niet alles goedmaken denk ik, immers een podium in Monaco is natuurlijk een van de meest speciale die je kan behalen, en Hadjar heeft nu die ervaring gehad, en niet Gasly. En voor Gasly zal het denk ik maar de vraag zijn of hij ooit nog weer een kans als deze krijgt in Monaco. Wel een troost voor Hadjer denk ik, daar toch gestaan te hebben, ook al raakt hij het officieel, in ieder geval voor nu, aan de tekentafel kwijt.
Dat heb ik inderdaad wat ongelukkig verwoord, van RBR is dat inderdaad logisch dat ze initieel berusten in de uitslag en pas in gang schieten nadat de uitslag aangepast is.Shinji schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:28:
[...]
RBR tekent toch juist wel protest aan? Die hebben geen tijdstraf gekregen voor pitlane speeding, maar kunnen natuurlijk pas protest hebben aagetekend nadat die van Gasly was terug gedraaid. En daarom dus nu dat protest. Waarvoor het RBR direct na de race in protest moeten gaan dan? Want Hadjar stond op dat moment gewoon derde en had verder geen pitlane speeding penalty gehad.
Nog een paar races (tot de zomerstop) en dan mag Max weg bij Red Bull als hij dat zou willen. Hoewel Red Bull nu de sterkste motor heeft blijft de auto achter. Dit weekend groot updatepakket dus belangrijk weekend voor Red Bull.
Ben benieuwd wat Max gaat doen.
Ben benieuwd wat Max gaat doen.
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html
[ Voor 17% gewijzigd door Chocoball op 25-06-2026 18:08 ]
Dit is corruptie van de bovenste plank. Welk argument zou je hebben om dit te schrappen? Voor zo'n beetje elke internationale organisatie is het verstandig om na verloop van tijd de leiding te laten rouleren.Chocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:07:
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html
Maar goed, met geld is veel te koop ... (o.a. stemmen in zo'n organisatie, zie ook de FIFA) ....
Money talks ...
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Dictatuur 101. Welkom Kim Jong SulayemChocoball schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:07:
Blijkbaar is bij de WSMC vergadering ook gestemd over de maximale termijn voor de FIA-presiident. Jean Todt had die regel ingevoerd dat een FIA-president maximaal 3 termijnen mag voorzitten maar meer dan 90% van de leden heeft ermee ingestemd om die regel te schrappen.
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/ckg8kz8jpz0o
https://www.telegraaf.nl/...er-blijven/157817320.html
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken