Die had ik verkeerd begrepen dan. Dacht dat ze gewoon vrij mochten inzetten.d-vine schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:10:
De eerste kaart van 2026 met de actieve aerodynamische activeringszones op alle rechte stukken (in droge omstandigheden en bij weinig grip) en de detectie- en activeringspunten voor de inhaalmodus.
[Afbeelding]
Boost wel, overtake mode alleen in de zones op rechte stukken.MikeyMan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:27:
[...]
Die had ik verkeerd begrepen dan. Dacht dat ze gewoon vrij mochten inzetten.
Hamilton en knopjes doet me denken aan 2021:RobertMe schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:04:
Ik kan mij nog een race in 2016 herinneren (Baku) dat hij ook als een klein kind zat je jammeren om vertelt te krijgen op welk knopje hij moest drukken.
In 10 jaar tijd is dus helemaal niks veranderd met hem (/HAM).
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Als Hamilton het allemaal niet meer kan bijhouden wat knopjes etc. aangaat dan moet hij misschien eens wat vaker gaan simracen.
"When you grow up your heart dies"
Ik begreep in het randzaken topic dat hij ook moeite had met het herkennen van rode vlaggen.sjaool schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:57:
Als Hamilton het allemaal niet meer kan bijhouden wat knopjes etc. aangaat dan moet hij misschien eens wat vaker gaan simracen.
Genoeg weer, vanaf nu zal ik weer serieus reageren.
Rosberg had ook een studie luchtvaarttechnologie gedaan, dus ook een technische achtergrond. Dat zal ook meegeholpen hebben. Hamilton heeft die achtergrond niet. Ben het verder wel eens met je verhaal over Hamilton. Hij lijkt op dat vlak idd wel wat te kort te komen.RobertMe schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:11:
[...]
En uiteraard ging het toen om een motor issue. Maar Rosberg had hetzelfde probleem en het binnen no-tine opgelost. En dan zit je weer op het punt dat Rosberg wel veel tijd op de fabriek doorbracht om dingen te leren.
bijzondere trackmap voor Melbourned-vine schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:10:
De eerste kaart van 2026 met de actieve aerodynamische activeringszones op alle rechte stukken (in droge omstandigheden en bij weinig grip) en de detectie- en activeringspunten voor de inhaalmodus.
[Afbeelding]
Maar wel goed om eens te zien waar ze de straightline low downforce X-wing mode mogen enablen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik deel grotendeels je mening wel hoor.RobertMe schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:11:
[...]
Dat klopt, maar... ook gewoon (daarna) moesten coureurs vele zaken semi zelf doen. De engineer gaat niet per bocht bv break bias aanpassingen doorgeven terwijl de coureurs die aanpassingen wel meermaals per ronde doen. En daar komen nu dus weer zaken bij die de coureur in principe (grotendeels) zelfstandig, en evt blind, moet kunnen.
En uiteraard ging het toen om een motor issue. Maar Rosberg had hetzelfde probleem en het binnen no-tine opgelost. En dan zit je weer op het punt dat Rosberg wel veel tijd op de fabriek doorbracht om dingen te leren. En Hamilton 1. De simulator haat; 2. Over het algemeen van gesteld wordt dat hij op het circuit aankomt, zijn rondjes rijdt en weer vertrekt;. Hamilton lijkt dus niet iemand die "uitgebreid de handleiding gaat lezen". En nu er weer zaken bij komen die hij zal moeten leren gaat dat nog meer parte spelen.
Edit:
Of kort door te bocht (/"oneerbiedig"), er is maar zoveel gebrek aan kennis dat je kunt compenseren met talent. En dat talent heeft (of had) Hamilton wel, maar qua kennis lijkt het er nog wel eens aan te schortte. En nu die weer meer (en nieuwe/andere) kennis nodig heeft kan dat wel weer meer gaan "opvallen" in dat die te kort komt.
Anderzijds geldt dat natuurlijk ook. Rosberg heeft veel van zijn kennis gebruikt om 1 jaar "met geluk" boven Hamilton uit te stijgen. En van bv Vettel is ook bekend dat die in ieder geval bij Ferrari vaker als eerste op het circuit was en als laatste vertrok. En ook nogal eens met Mario Isola ging babbelen over hoe de banden het beste te "gebruiken", etc etc.
Maar ongeacht wat eenieder van Hamilton vindt, vond ik de omstandigheden wel belangrijk. Ik kon me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat een deel van dat 'gejammer' ook bedoeld was om de politiek en de publieke opinie rondom die nieuwe regel te beïnvloeden. En we weten allemaal dat Hamilton dat spelletje graag speelt.
1. Prima, maar hij gebruikt hem wel.RobertMe schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:11:
[...]
En Hamilton 1. De simulator haat; 2. Over het algemeen van gesteld wordt dat hij op het circuit aankomt, zijn rondjes rijdt en weer vertrekt;
2. Bron? Of meerdere?
Ik heb iig één bron als counter, en als deze man het zegt...
https://www.instagram.com/reels/DJMRZCExA2O/
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B1hNlnJQt7OEgF7lG3tKeaiD.jpg?f=user_large)
Max Verstappen: "This isn't Formula 1, it's Formula E on steroids. I don't enjoy driving these cars."
Max: "The whole feeling of the car is just not fun. Not even Formula 1-worthy, if you ask me. That you'll be driving slower through a corner to save more energy, so you can go faster on the straights. It makes absolutely no sense. Formula 1 should be about being as fast as possible and as fast as possible. This is completely unnatural."
[ Voor 35% gewijzigd door G_Dragon op 12-02-2026 20:42 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Tja en jij is niet de enigste die er zo over denkt, persoonlijk denk ik dat ze snel moeten stoppen met al die mileu dingen en gewoon op de sport moeten focussen zodat het leuk blijft voor de coureurs en het publiek.sig69 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:33:
[...]
https://www.nu.nl/formule...-dit-is-f1-onwaardig.html
Die stopt na dit seizoen denk ik.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Dat zal wel meevallen. Hij heeft vaker van die uitspraken. Als hij het halverwege het seizoen nog steeds zegt dan is het serieus.sig69 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:33:
[...]
Feit is wel dat het anders rijden is en veel meer zuinig aan. Ik ben benieuwd hoeveel spanning er in de race straks zit. Kom dus maar op met Australië. Zin in!
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew
Of Mercedes heeft een raket geproduceerdHugo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:41:
[...]
Dat zal wel meevallen. Hij heeft vaker van die uitspraken. Als hij het halverwege het seizoen nog steeds zegt dan is het serieus.
Feit is wel dat het anders rijden is en veel meer zuinig aan. Ik ben benieuwd hoeveel spanning er in de race straks zit. Kom dus maar op met Australië. Zin in!
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Hij zegt zelf al dat hij niet meer de noodzaak voelt in de F1 te blijven racen omdat ie toch alles al gewonnen heeft, en er nog genoeg andere leuke dingen zijn die hij kan doen en gaat doen. Ik geloof oprecht dat als hij te weinig plezier haalt uit het racen in die wagen, of in die klasse, dat hij de handdoek in de ring gooit. Waarom doorgaan met racen in een wagen die je niet ligt, in een klasse waarin je alles hebt gewonnen wat je kunt winnen met een lijst aan records waar je u tegen zegt?BiaggioLuciano schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:39:
[...]
Of Mercedes heeft een raket geproduceerd. Maar hij heeft echt 0 reden om te stoppen met racen in de hoogste klasse zolang hij op podia kan staan. Zeker aangezien hij de vrijheid heeft om aan andere competities mee te doen die meer zijn ding zijn (sim en 24hr Nurburgring). Hij gaat pas stoppen als hij geen contract krijgt bij een topteam.
Verstappen heeft bij Red Bull nog een contract tot eind 2028. "Of de Nederlandse Formule 1-fans zich nu zorgen moeten maken? Welnee joh, dan race ik toch gewoon ergens anders. We kunnen daar vast ook wel een barbecue houden en een leuke feesttent opzetten."
Hij heeft er nu juist een. Hij vindt het kut.BiaggioLuciano schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:39:
[...]
Maar hij heeft echt 0 reden om te stoppen met racen in de hoogste klasse
En hij is en blijft een Racer, geen manager of rijder. Het moet zo snel mogelijk en harder als het kan. Managen en cruisen is niets voor een racer. Dat Norris dit beaamt met zijn uitspraak zegt voor mij genoeg, dat vind ik een rijder.
Ach, er wordt hem iets gevraagd en dan geeft hij een recht voor zijn raap antwoord. Zo voelt hij het nu. Hij had eerst ook een hekel aan Las Vegas en dat was bij nader inzien toch fun. En dat zegt hij dan ook.
[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 13-02-2026 10:17 ]
Dat denk ik dus niet. Max is loyaal aan Red Bull dus hij zal sowieso zijn contract uitdienen.sig69 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:33:
[...]
ook nog nu Helmut weg is?sjaool schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:53:
Max is loyaal aan Red Bull dus hij zal sowieso zijn contract uitdienen.
Ook mooi hoe ze speculeren dat de eerste race (Melbourne) best lastig kan worden omdat er weinig plekken zijn waar je energie kan opladen en veel plekken waar je energie kan deployen. "Nog erger dan Barcelona". Dat zou mogelijk de auto's "energy starved" kunnen maken.
Conclusie: Lange rechte stukken met veel medium speed bochten maken energiemanagement lastig? Dan kun je ook wel een beetje gaan speculeren wat betere circuits en mindere circuits gaan worden met deze 2026-auto's.
Melbourne, Barcelona worden dus lastig. Dan kun je waarschijnlijk nog wel een aantal problematische circuits aanwijzen:
- Monza: Gaan de chicanes + Lesmo voldoende energie winnen om de lange rechte stukken interessant te maken?
- Spa: Tussen bocht 5 en bocht 15 zit veel bocht-werk in. Maar na bocht 15 heb je alleen de bus stop chicane + La Source t/m het einde van Kemmel straight.
En je hebt wel meer circuits die zoals Spa mogelijk een probleem gaan krijgen met lange rechte stukken kort achter elkaar. Autodromo Hermanos Rodriguez, Miami, en Shanghai (en misschien in mindere mate Baku) hebben ook een beetje hetzelfde probleem. Twee lange rechte stukken die elkaar kort opvolgen gevolgd door sector met heel veel bochten. Gaat dat voldoende zijn om energie binnen te halen?
Circuits als Monaco, Jeddah, Madrid en Hungaroring lijken maximaal te profiteren. Gaan we daadwerkelijk inhaalacties zien nu ze ook kleinere auto's hebben in bv Monaco? Ik gok dat Oostenrijk ook wel een prima baan gaat zijn.
Een contract bij Red Bull ja. We weten niet wat de exacte details en clausules zijn, maar Red Bull is ook actief in andere takken van racen, zo ook in GT3. Verstappen heeft al laten zien geïnteresseerd te zijn in die tak van sport en wie weet heeft hij een clausule dat hij onder bepaalde voorwaarden ook bij het GT3 team verder kan gaan.sjaool schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:53:
[...]
Dat denk ik dus niet. Max is loyaal aan Red Bull dus hij zal sowieso zijn contract uitdienen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Als die elke race op P1 rijdt gaat die gewoon door hoor. Als je moet vechten voor een P8 en het zijn kut auto's snap ik het meer. Maar als je wint zijn de klachten ineens een stuk minder.sig69 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:33:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Senaxx op 13-02-2026 13:36 ]
En voor het geld hoeft hij echt niet in de F1 te blijven. Max is al lang en breed binnen, en kan genoeg andere dingen aanboren om flink wat geld in het laatje te brengen. Zou mij niks verbazen als er genoeg uitwegen in het contract zitten. En heel eerlijk, wie blijft iets doen waar ie geen plezier meer uit haalt? Stel ik werk ergens en zou er contractueel nog 2 jaar moeten blijven, maar ik kom iedere dag met een lang gezicht op het werk en presteer niet meer zo goed, dan reken maar dat er gesprekken komen. Als de F1 of RBR met een coureur zit die constant loopt te bitchen over hun klasse of wagen... Da's slechte PR. Als zo'n coureur eerder weg wil dan vinden ze echt wel een manier, ook zonder allerlei exit clausules.Moi_in_actie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:33:
[...]
Een contract bij Red Bull ja. We weten niet wat de exacte details en clausules zijn, maar Red Bull is ook actief in andere takken van racen, zo ook in GT3. Verstappen heeft al laten zien geïnteresseerd te zijn in die tak van sport en wie weet heeft hij een clausule dat hij onder bepaalde voorwaarden ook bij het GT3 team verder kan gaan.
Maar goed, dit seizoen moet nog goed en wel beginnen en wellicht wordt de soep uiteindelijk minder heet gegeten. Zoals zo vaak in de F1 en kijken naar de toekomst: we weten het niet. Verandering brengt altijd wel gedoe met zich mee en da's in de F1 niet anders. Het moet alleen nog blijken in hoeverre de veranderingen de sport negatief raken, of dat het allemaal meevalt. We gaan 't zien.
Als ie iedere race P1 rijdt en het WK pakt dan kun je ook prima stoppen als de wagens kut zijn. Winnen is niet alles he. De weg daar naar toe moet ook de moeite waard zijn.Senaxx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Als die elke race op P1 rijdt gaat die gewoon door hoor. Als je moet vechten voor een P8 en het zijn kut auto's snap ik het meer. Maar als je wint zijn de klachten ineens een stuk minder.
[ Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 13-02-2026 13:38 ]
Dus jij denkt dat als die wint met rondjes rijden met gemiddeld 100kmh (bij wijze van spreken) dat die dan blijft?Senaxx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Als die elke race op P1 rijdt gaat die gewoon door hoor. Als je moet vechten voor een P8 en het zijn kut auto's snap ik het meer. Maar als je wint zijn de klachten ineens een stuk minder.
Dat zei ik jaShinji schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Dus jij denkt dat als die wint met rondjes rijden met gemiddeld 100kmh (bij wijze van spreken) dat die dan blijft?
Red Bull-technisch directeur Pierre Wache verklaarde tijdens een persconferentie dat Red Bull niet het beste team is, maar het vierde beste.
Wache: "Volgens onze analyse lijken Ferrari, Mercedes en McLaren momenteel voor ons te staan, en wij volgen hen op de voet. Natuurlijk kunnen we het mis hebben, aangezien we de brandstofhoeveelheden of motorinstellingen van de andere teams niet kennen. In plaats van naar anderen te kijken, richten we ons nu op het aanpakken van onze eigen tekortkomingen."
"Hun tractie, met name in bochten met lage snelheid, ziet er behoorlijk goed uit. Ook Ferrari en Mercedes, vooral tijdens hun runs met een lage brandstofhoeveelheid, maakten indruk op ons met hun topsnelheden op de rechte stukken. Het is natuurlijk moeilijk om een duidelijk beeld te schetsen totdat iedereen zijn ware prestaties met dezelfde hoeveelheid brandstof laat zien tijdens de kwalificatie in Melbourne. Ik kan echter wel zeggen dat, net als vorig jaar, de bochten met gemiddelde en lage snelheid nog steeds ons zwakste punt zijn en dat we daaraan moeten werken."
Wache: "Volgens onze analyse lijken Ferrari, Mercedes en McLaren momenteel voor ons te staan, en wij volgen hen op de voet. Natuurlijk kunnen we het mis hebben, aangezien we de brandstofhoeveelheden of motorinstellingen van de andere teams niet kennen. In plaats van naar anderen te kijken, richten we ons nu op het aanpakken van onze eigen tekortkomingen."
"Hun tractie, met name in bochten met lage snelheid, ziet er behoorlijk goed uit. Ook Ferrari en Mercedes, vooral tijdens hun runs met een lage brandstofhoeveelheid, maakten indruk op ons met hun topsnelheden op de rechte stukken. Het is natuurlijk moeilijk om een duidelijk beeld te schetsen totdat iedereen zijn ware prestaties met dezelfde hoeveelheid brandstof laat zien tijdens de kwalificatie in Melbourne. Ik kan echter wel zeggen dat, net als vorig jaar, de bochten met gemiddelde en lage snelheid nog steeds ons zwakste punt zijn en dat we daaraan moeten werken."
Je zei het, maar kon het me niet voorstellen dat je dat ook zou bedoelen. Ik denk dat die dan al halverwege (of na een paar races) het seizoen al weg zou zijn..
Als ze ineens allemaal 150kmh gemiddeld minder hard rijden.
Zie RBR met Vettel in 2024. Die kon toen ook weg omdat hij er geen zin meer in had.SomerenV schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:36:
Zou mij niks verbazen als er genoeg uitwegen in het contract zitten. En heel eerlijk, wie blijft iets doen waar ie geen plezier meer uit haalt? Stel ik werk ergens en zou er contractueel nog 2 jaar moeten blijven, maar ik kom iedere dag met een lang gezicht op het werk en presteer niet meer zo goed, dan reken maar dat er gesprekken komen. Als de F1 of RBR met een coureur zit die constant loopt te bitchen over hun klasse of wagen... Da's slechte PR. Als zo'n coureur eerder weg wil dan vinden ze echt wel een manier, ook zonder allerlei exit clausules.
En vorig seizoen is al door RBR gecommuniceerd dat Verstappen weg kan nu na 2026 als hij zou willen / de auto prut is.
YouTube: The Era of Clipping: 2026 onboard telemetry vs 2025
Video over het clippen vs afgelopen seizoen.
Persoonlijk snap ik nu de frustratie, maar zijn dit soort problemen juist niet een mooie gelegenheid voor de techniek om zich te ontwikkelen? Iets wat nu onmogelijk lijkt wordt misschien wel haalbaar omdat er nu een gigantische bak geld in wordt gepompt.
Dit seizoen heeft wel weinig met racen te maken, dit is gewoon F1manager.
Video over het clippen vs afgelopen seizoen.
Persoonlijk snap ik nu de frustratie, maar zijn dit soort problemen juist niet een mooie gelegenheid voor de techniek om zich te ontwikkelen? Iets wat nu onmogelijk lijkt wordt misschien wel haalbaar omdat er nu een gigantische bak geld in wordt gepompt.
Dit seizoen heeft wel weinig met racen te maken, dit is gewoon F1manager.
Krijgen we dan niet "gewoon" elk jaar upgrades in batterijgrootte/capaciteit mocht men het te erg vinden ?
Of zit men al aan de "max" kwa capiciteit
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Dat maakt het probleem alleen maar groter. Er moet ook energie die batterij in, en daar hebben ze nu dus al problemen mee om die er efficiënt in te krijgen.mr thee schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:50:
Krijgen we dan niet "gewoon" elk jaar upgrades in batterijgrootte/capaciteit mocht men het te erg vinden ?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Alle energie die de batterij in gaat is initieel opgewekt met de benzine motor.mr thee schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:50:
PSN
Dan komen ze wel weer met 4WD. Iets dat men origineel wellicht wel wilde maar gezien de ervaringen die Audi heeft met 4WD in de racerij (LMP?) wilde de rest daar toen weer niet aan. Omdat ze bang waren dat Audi daar dan een fors kennis voordeel op zou hebben.
Schijn bedriegt in de vertaling en samenvatting.

De velgen bij respectievelijk, Audi, Red Bull, McLaren en Mercedes.

De velgen bij respectievelijk, Ferrari en Williams.

Sommige teams zoals Audi rijden met verschillende voor en achtervelgen.

Een velg bestaat uit meerdere elementen.
https://www.auto-motor-un...esign-speichen-f1-raeder/
- Zoals eerder gemeld zijn de verplichte wieldoppen bij de 2026 wagens verdwenen uit het reglement. Deze wieldoppen moesten ervoor zorgen dat er geen vuile lucht door de velgen naar buiten werd geblazen. De fans deed het vaak denken aan staalvelgen bij straatauto's.
- Om gewicht te besparen werden ze als standaardonderdeel geschrapt voor 2026. Daardoor leek het dat teams weer vrij waren om te bepalen of ze met open of gesloten velgen zouden rijden en sommige teams leken daar al mee begonnen te zijn. AMuS dacht zelfs dat er mogelijk weer een wedloop zou ontstaan.
- Echter, het reglement schrijft een aantal dingen voor. Zo de velg van een ring voorzien zijn. Een andere regel is dat er geen outwash mag ontstaan, er mag dus geen lucht door de velgen weggeblazen worden omdat dit turbulente lucht veroorzaakt.
- Waar het eerst leek dat Audi, Red Bull en Aston Martin weer spaakvelgen hadden blijkt bij nader ondezoek dat dit nep is. Het spaakdeel is alleen een visueel onderdeel want daarachter is de velg gewoon afgesloten.
- Blijkbaar hebben alleen Mercedes, McLaren en Haas moeite gedaan om een echt spaakgedeelte voor de afdichting te maken. Bij Ferrari, Cadillac, Williams en Alpine lijken de velgen van vorig jaar. Ook zijn er teams die met verschillende velgontwerpen voor en achter rijden.

De velgen bij respectievelijk, Audi, Red Bull, McLaren en Mercedes.

De velgen bij respectievelijk, Ferrari en Williams.

Sommige teams zoals Audi rijden met verschillende voor en achtervelgen.

Een velg bestaat uit meerdere elementen.
https://www.auto-motor-un...esign-speichen-f1-raeder/
Ja, dat denk ik wel. Hij heeft nu zoveel contacten bij dat team die laat hij niet vallen. Naar mijn mening is hij niet iemand die dat zou doen.
Fascinating comments from @OscarPiastri on F1 2026. He says the new rules need some reform...: "I think it's just complex. There's a lot of things that we've never had to do before, and they are just challenging by nature, because some of them are not very instinctive. And when… pic.twitter.com/L4HEfNgulc
— Adam Cooper (@adamcooperF1) 13 februari 2026
Volgens zijn teamgenoot moet die dan maar met pensioen gaan.
Is in ieder geval nummer drie die zich nu zo uitlaat. Na Verstappen en Alonso.
Hybride is allemaal leuk en aardig, maar dan moet het wel "onopvallend" zijn. En halverwege het rechte stuk het gas los laten zodat de accu opgeladen kan worden is zeker niet "onopvallend".
* met onopvallend bedoel ik dan dusdanig "geïntegreerd" dat je niet merkt dat het een hybride is. Dus geen andere rijstijl nodig om naast benzine management ook nog even ronde na ronde de accu perfect te laden. En dus ook op een recht stuk gewoon het rechter voetje naar beneden kunnen houden tot aan de bocht (/rempunt).
Het is allemaal wel erg negatief, maar dit gaat effectief over one-lap speed. Dán is het zeker vervelend om van je gas te gaan op einde rechte stuk, want dat niet hoeven was sneller geweest (ware het niet: nu dus lege accu).
Maar in een race moet je sneller zijn dan je tegenstander. Op papier is het voordeel als die gast voor je moet kiezen tussen staighline speed of bochten speed, of zelfs: kiezen tussen welk rechte stuk ben ik snel? Als je erachter zit, kun je dan iets anders kiezen.
Aan de kant ben ik ook wel vrij sceptisch: keihard uitremmen lijkt minder logisch dat het gaat gebeuren, maar wellicht valt het door bovenstaande mee en is er meer actie op de baan.
Maar in een race moet je sneller zijn dan je tegenstander. Op papier is het voordeel als die gast voor je moet kiezen tussen staighline speed of bochten speed, of zelfs: kiezen tussen welk rechte stuk ben ik snel? Als je erachter zit, kun je dan iets anders kiezen.
Aan de kant ben ik ook wel vrij sceptisch: keihard uitremmen lijkt minder logisch dat het gaat gebeuren, maar wellicht valt het door bovenstaande mee en is er meer actie op de baan.
Mja ik vind ook dat we de regels niet moeten laten afhangen hoe de auto zelf is om te rijden, maar wat voor actie het oplevert op de baan. Als de races nu wel wat levendiger zijn, dan lijkt me dat juist een goede zaak. We hebben te lang van DRS treintjes en opstoppingen gehad. Het is best prima om auto's hun rondjes te zien rijden, maar er moet ook wel wat te vechten zijn anders haakt de kijker af. Te vaak heb je nu dat je al ziet aankomen dat er geen inhaalactie komt omdat het verschil te groot is en men exact hetzelfde doet om te zorgen dat de ander niet kan inhalen. Dat is gewoon saai. Laat de races weer levendig zijn.
En als het dan toch niet zo blijkt te zijn, dan mogen ze de regels wel aanpassen, maar de race moet leidend blijven, niet de losse rondjes.
En als het dan toch niet zo blijkt te zijn, dan mogen ze de regels wel aanpassen, maar de race moet leidend blijven, niet de losse rondjes.
Volgens Stella wordt inhalen nu al lastiger, op basis van wat zijn coureurs dat afgelopen 3 dagen hebben geprobeerd. Terwijl in 2022 volgens mij iedereen nog jubelde dat volgen veel makkelijker werd.
Daarnaast moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat bij nieuwe regels de variatie altijd groot is en er daardoor vaak ook meer inhaalacties zijn. Je kunt dus niet dadelijk op basis van zeg de eerste 5 races zeggen dat het racen veel beter is. Dat hebben we, wederom, met de vorige regels gezien. Uiteindelijk wordt het allemaal eenheidsworst qua auto design en ben je terug bij af v.w.b. kansen tot inhalen (elke auto heeft min of meer dezelfde sterke en zwakkpunten).
En al helemaal nu met deze nieuwe motorregels. Hoe de motor juist te laden en ontladen zal elk team / fabrikant moeten leren. En niet alleen dat, maar wellicht nog belangrijker, is van elkaar af kijken. Ook al is het voor jou handiger om op punt X te laden en Y te ontladen, als de concurrenten het omgekeerde doen en je daardoor links en rechts wordt ingehaald moet je wel "meedoen" met de rest.
Waarbij er nu al voldoende zaken zijn aangehaald waarbij het afwachten is wat de teams gaan doen en dus ook hoe ze elkaar zullen kopiëren. Waarbij het eerste punt meteen het eerste is: de start. Wil je daar meteen de accu leeg trekken om plekken te winnen maar de rest van de ronde een sitting duck zijn? Of wil je minder elektrische energie gebruiken bij de start zodat je later in de ronde nog kansen hebt? Dit zal een van de belangrijke dingen zijn waar de teams de eerste races flink in zullen variëren en elkaar zullen kopiëren. En uiteindelijk zal daar gewoon een zelfde "formule" voor allen uit rollen omdat afwijken je plekken kost.
Daarnaast moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat bij nieuwe regels de variatie altijd groot is en er daardoor vaak ook meer inhaalacties zijn. Je kunt dus niet dadelijk op basis van zeg de eerste 5 races zeggen dat het racen veel beter is. Dat hebben we, wederom, met de vorige regels gezien. Uiteindelijk wordt het allemaal eenheidsworst qua auto design en ben je terug bij af v.w.b. kansen tot inhalen (elke auto heeft min of meer dezelfde sterke en zwakkpunten).
En al helemaal nu met deze nieuwe motorregels. Hoe de motor juist te laden en ontladen zal elk team / fabrikant moeten leren. En niet alleen dat, maar wellicht nog belangrijker, is van elkaar af kijken. Ook al is het voor jou handiger om op punt X te laden en Y te ontladen, als de concurrenten het omgekeerde doen en je daardoor links en rechts wordt ingehaald moet je wel "meedoen" met de rest.
Waarbij er nu al voldoende zaken zijn aangehaald waarbij het afwachten is wat de teams gaan doen en dus ook hoe ze elkaar zullen kopiëren. Waarbij het eerste punt meteen het eerste is: de start. Wil je daar meteen de accu leeg trekken om plekken te winnen maar de rest van de ronde een sitting duck zijn? Of wil je minder elektrische energie gebruiken bij de start zodat je later in de ronde nog kansen hebt? Dit zal een van de belangrijke dingen zijn waar de teams de eerste races flink in zullen variëren en elkaar zullen kopiëren. En uiteindelijk zal daar gewoon een zelfde "formule" voor allen uit rollen omdat afwijken je plekken kost.
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 14-02-2026 10:20 ]
Dat kan wel en dan moet je op een andere plek weer opladen. Ik geloof wel dat voor een pure racer alles wat anders is dan "continue plankgas" vervelend is. Net als dat al seizoenen lang de banden dat niet aankunnen. En nu krijg je een andere dimensie erbij. Eentje die misschien "historisch" gezien niet veel met racen te maken heeft, in de klassieke zin: zo hard mogelijk rijden. Maar ook gewoon een aspect is waarmee je kunt spelen. Net als vroeger met tanken, en hoe je met bandenwissels strategisch iets kunt proberen, kun je ook hier wat mee "spelen". Maar het is wel wat anders.RobertMe schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:38:
[...]
Volgens zijn teamgenoot moet die dan maar met pensioen gaan.
Is in ieder geval nummer drie die zich nu zo uitlaat. Na Verstappen en Alonso.
Hybride is allemaal leuk en aardig, maar dan moet het wel "onopvallend" zijn. En halverwege het rechte stuk het gas los laten zodat de accu opgeladen kan worden is zeker niet "onopvallend".
* met onopvallend bedoel ik dan dusdanig "geïntegreerd" dat je niet merkt dat het een hybride is. Dus geen andere rijstijl nodig om naast benzine management ook nog even ronde na ronde de accu perfect te laden. En dus ook op een recht stuk gewoon het rechter voetje naar beneden kunnen houden tot aan de bocht (/rempunt).
Maar het is voor iedereen gelijk, dus deal with it. Of het leukere races gaat opleveren gaan we beleven, in theorie wel.
In het tijdperk van de vette V10's hebben we races lang zitten slapen omdat er geen reet gebeurde
Exact expert nodig?
Op sommige circuits wel, op andere circuits zal het een beetje om het even zijn (kijk naar bandenstrategie, waarbij je met 2 verschillende strategieën soms uiteindelijk weer vlak bij elkaar eindigt). En op de ene baan kun je prima een sitting duck zijn omdat inhalen erg lastig is, en op andere banen wil je dat absoluut niet.RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:19:
Exact expert nodig?
Het in de underdog positie manoeuvreren is hard bezig:
https://www.motorsport.co...ren-are-faster-/10797407/Technical director Pierre Wache also rejects the idea that Red Bull is currently the team to beat.
“It’s difficult to say [where we are], but we are not the benchmark for sure. We clearly see the top three teams; Ferrari, Mercedes and McLaren are in front of us. It looks like, from what our analysis is, that we are behind.
https://www.motorsport.co...-red-bull-ahead/10797521/GEORGE RUSSELL: BAHRAIN F1 TEST A "REALITY CHECK" FOR MERCEDES AS RED BULL AHEAD
George Russell says Red Bull has "knocked out the park" with its new Formula 1 powertrain, leaving rivals scratching their heads
Russell backed comments from Williams' Carlos Sainz and McLaren's world champion Lando Norris that Red Bull is now the team to beat in Melbourne's opener.
[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2026 13:06 ]
PSN
Dus op deze manier kan het zomaar weer gaan tussen Mercedes en RBR.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zoals eerder geschreven hebben een aantal teams iets anders bedacht voor het afstellen van de voorvleugel.

Het gat in de neus bij Mercedes, McLaren en Red Bull. Bij Aston Martin met de handzwengel er in.

Onder de neus zitten 2 verbindingen aan het vleugelelement. Door te draaien wordt het vleugelelement aangepast.
https://www.auto-motor-un...mechanismus-nasen-kurbel/
- Bij een pit stop zijn normaal 2 monteurs nodig als er een aanpassing aan de voorvleugel gedaan moet worden. Met een aangepaste accuschroefmachine wordt aan beide kanten de vleugelelementen aangepast.
- Dit seizoen zijn er teams zonder verstelschroeven op de vleugelelementen en hebben een vreemd gat in de neus. Na Mercedes, McLaren en Red Bull is Aston Martin het 4e team met een dergelijke combinatie. Voor het afstellen van de voorvleugel bij een pit stop hebben zij maar 1 monteur nodig De andere teams waaronder Racing Bulls zullen nog steeds 2 monteurs nodig hebben.
- AMuS viel het op dat een Aston Martin monteur een handzwengel gebruikte voor het aanpassen van de voorvleugel. Een handzwengel is prima voor in de garage maar te langzaam bij een pit stop want dat mag hooguit 2 seconden duren en zal weer de aangepaste accuschroefmachine het werk doen.
- Wat wel opvalt is dat bij Mercedes en Aston Martin de neus met het middelste vleugelelement verbonden is. Daardoor kan het middelste element niet meer bewegen. Op de rechte stukken zal alleen de bovenste flap kunnen openen. Bij Mclaren en Red Bull is de neus aan het voorste vleugelelement bevestigt en kunnen in theorie de middelste en bovenste flap open.

Het gat in de neus bij Mercedes, McLaren en Red Bull. Bij Aston Martin met de handzwengel er in.

Onder de neus zitten 2 verbindingen aan het vleugelelement. Door te draaien wordt het vleugelelement aangepast.
https://www.auto-motor-un...mechanismus-nasen-kurbel/
Pirelli schijnt wilde plannen te hebben voor een regenbandentest in Bahrein.
Hoewel circuits als Fiorano, Paul Ricard en Magny-Cours de faciliteiten hebben om hun circuits doorweekt te krijgen, hebben ze echter niet de hoge bandendegradatie die Pirelli zoekt. De test staat gepland voor 28 februari t/m 1 maart, wat een week voor de eerst grand van het seizoen is. De gegadigden voor deze teams zijn McLaren en Mercedes die 2026 mule cars zullen gaan testen.
https://www.the-race.com/...or-2026-f1-cars-revealed/
Hoewel circuits als Fiorano, Paul Ricard en Magny-Cours de faciliteiten hebben om hun circuits doorweekt te krijgen, hebben ze echter niet de hoge bandendegradatie die Pirelli zoekt. De test staat gepland voor 28 februari t/m 1 maart, wat een week voor de eerst grand van het seizoen is. De gegadigden voor deze teams zijn McLaren en Mercedes die 2026 mule cars zullen gaan testen.
Hoe willen ze dat bewerkstelligen? In Spanje hebben ze dat eens gedaan met tankwagens, maar voordat de wagens van het circuit waren was het alweer droog. En in Bahrein zullen de omstandigheden er niet beter op zijn.Chocoball schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:37:
Pirelli schijnt wilde plannen te hebben voor een regenbandentest in Bahrein.
Staat gewoon in het artikel. Mario Isola van Pirelli zegt hieover:RobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:57:
[...]
Hoe willen ze dat bewerkstelligen? In Spanje hebben ze dat eens gedaan met tankwagens, maar voordat de wagens van het circuit waren was het alweer droog. En in Bahrein zullen de omstandigheden er niet beter op zijn.
Aanvullend:Bahrain bosses think their sprinkler system will work in keeping the track at a consistently wet level for the test.
Pirelli anticipates that the test will run from the afternoon into the evening, which will allow for changeable temperatures as well.
Deze onnodig aanvallende toon is nergens voor nodig.
Fiorano, Paul Ricard en Magny-Cours de baan doorweekt kunnen maken. Maarja, doorweekt krijg je het vast niet met sprinklers. Dus er is een verschil. In ieder geval heeft Bahrein dus wel faciliteiten om de baan nat te maken, en houden, wat nogal een groot contrast is met Barcelona waar ze de baan niet nat konden maken (/dus alleen met tankwagens die de baan nat sproeiden "vooraf").
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-02-2026 08:51 ]
Graag niet op reagerenRobertMe schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:44:
knip
Fiorano, Paul Ricard en Magny-Cours de baan doorweekt kunnen maken. Maarja, doorweekt krijg je het vast niet met sprinklers. Dus er is een verschil. In ieder geval heeft Bahrein dus wel faciliteiten om de baan nat te maken, en houden, wat nogal een groot contrast is met Barcelona waar ze de baan niet nat konden maken (/dus alleen met tankwagens die de baan nat sproeiden "vooraf").
Inhoudelijk lees ik het meer als dat de directeuren van Bahrein een idee met sprinklers hebben en dat dit idee volgens hen prima gaat zijn. Niet dat die sprinklers er al zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-02-2026 08:52 ]
per aspera ad astra
Gezien alle kritiek m.b.t. de nieuwe regels zou ik er niet van staan te kijken als er straks chicanes op rechte stukken worden toegevoegd zoals in 1994 het geval was. Banen zoals Monza, Spa, Baku, Red Bull Ring, Mexico, Jeddah en Vegas hebben te lange of teveel opeenvolgende rechte stukken om niet van je gas af te moeten gaan.
F1 moet vooral heel snel schakelen mocht de uitwerking van deze regels uitlopen op een farce. Ik denk ook wel dat dat technisch kan zonder grote aanpassingen, namelijk d.m.v. het elektrisch vermogen te reduceren naar een veel lager niveau. Dan zijn de auto's wel langzamer, maar kan er wel iedere ronde voluit gereden en geracet worden. Dan zit je nog wel met het probleem van teveel neerwaartse druk, dat zou je kunnen oplossen met een stuk uit de vloer te zagen.
F1 moet vooral heel snel schakelen mocht de uitwerking van deze regels uitlopen op een farce. Ik denk ook wel dat dat technisch kan zonder grote aanpassingen, namelijk d.m.v. het elektrisch vermogen te reduceren naar een veel lager niveau. Dan zijn de auto's wel langzamer, maar kan er wel iedere ronde voluit gereden en geracet worden. Dan zit je nog wel met het probleem van teveel neerwaartse druk, dat zou je kunnen oplossen met een stuk uit de vloer te zagen.
Dan kan je ze net zo goed in F2-auto's laten rijden joh. Die zijn lichter en hebben meer vermogen.MadDogMcCree schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:28:
Het elektrische gedeelte is zo ongeveer het enige wat deze regels nog enig bestaansrecht geeft.
Ik schat zelfs dat de auto’s dan langzamer zijn dan F2 als de elektrische aandrijving naar bijvoorbeeld 150kW zou gaan. Maar nog altijd liever tragere bolides die kunnen racen, dan snellere bolides die massaal moeten lift en coasten. Zoals het er nu naar uit ziet moeten de coureurs zelfs in de kwalificatie van hun gas af gaan. Banden worden amper belast in de snelste bochten, waardoor dat ook minder een factor wordt. We gaan ongetwijfeld aero pakketten zien die puur gebaseerd zijn op drag verminderen, want de auto’s komen snel in de situatie waarbij rechtelijnsnelheid meer oplevert dan bochtensnelheid.DataGhost schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:52:
[...]
Dan kan je ze net zo goed in F2-auto's laten rijden joh. Die zijn lichter en hebben meer vermogen.
Het elektrische gedeelte is zo ongeveer het enige wat deze regels nog enig bestaansrecht geeft.
Nee, dit wordt geen leuk jaar. Tenzij men ingrijpt en dan maar kiest voor een jaartje met trage bolides.
Toen de FIA en FOM vorig jaar met voorstellen voor V10 en V8 motoren kwamen waren vooral Audi en Honda tegen vanwege de grote investeringen die ze gedaan hebben. De ontwikkelingskosten voor de aandrijving worden op zo'n 200 miljoen dollar geschat.
Ook van een andere prestatieverhouding zoals 80:20 of 70:30 wilden ze niks weten. Dit reglement gaat door tot en met 2030, als Audi en Honda (Aston Martin) continue achteraan rijden en ADUO er niet voor zorgt dat ze inlopen dan zijn ze na dit reglement vertrokken is mijn idee.
Ferrari en Red Bull Ford waren de aanjagers van andere motoren en prestatieverhoudingen. Mercedes stond open voor wijzigingen maar wou 2026 eerst een kans geven, Mocht Mercedes inderdaad dominant zijn dan zal het zeer waarschijnlijk tegen regelwijzigingen zijn. Cadillac ziet het liefst ook dat de regels wijzigen zodat ze een minder complexe V10 of V8 kunnen bouwen.
In plaats van een andere aandrijving denk ik dat een herziening van de prestatieverhouding nog de beste kans maakt als het dit seizoen allemaal wat tegenvalt.
Ook van een andere prestatieverhouding zoals 80:20 of 70:30 wilden ze niks weten. Dit reglement gaat door tot en met 2030, als Audi en Honda (Aston Martin) continue achteraan rijden en ADUO er niet voor zorgt dat ze inlopen dan zijn ze na dit reglement vertrokken is mijn idee.
Ferrari en Red Bull Ford waren de aanjagers van andere motoren en prestatieverhoudingen. Mercedes stond open voor wijzigingen maar wou 2026 eerst een kans geven, Mocht Mercedes inderdaad dominant zijn dan zal het zeer waarschijnlijk tegen regelwijzigingen zijn. Cadillac ziet het liefst ook dat de regels wijzigen zodat ze een minder complexe V10 of V8 kunnen bouwen.
In plaats van een andere aandrijving denk ik dat een herziening van de prestatieverhouding nog de beste kans maakt als het dit seizoen allemaal wat tegenvalt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
https://www.motorsport.co...in-f1-race-sims/10797840/MCLAREN: MERCEDES AND FERRARI "QUICKER THAN US" IN F1 RACE SIMS
McLaren's Andrea Stella has singled out two rival Formula 1 teams for praise after the first official pre-season test in Bahrain
PSN
De achtervleugel van Alpine kort uitgelegd in de vertaling en samenvatting.
De achtervleugel bij Alpine.

Ook Audi is met dezelfde configuratie gekomen.

Het verschil tussen Alpine en de 'klassieke' oplossing bij McLaren.
https://www.auto-motor-un...uegel-trick-klappelement/
- Als er 1 ding aan Alpine opviel in Barcelona en Bahrein dan is het wel hoe het beweegbare deel van hun achtervleugel functioneert.
- Waar de de andere teams nog vertrouwen op de klassieke oplossing die ze bij DRS hadden gooit Alpine het over een andere boeg. Het team heeft een systeem ontwikkeld waarbij de actuator de achterrand van het bewegende element laat zakken i.p.v. de voorrand omhoog te brengen. Het idee erachter is een voordeel te hebben bij het beheersen van de luchtweerstand.
- Alpine is niet het enige team, ook Audi heeft nu een dergelijk mechanische op de achtervleugel. Waar beide teams wel in verschillen zijn de vormen van de endplates bij de achtervleugel. Bij Alpine zijn die naar buiten gebogen, terwijl deze kromming bij Audi veel minder is. Deze vorm moet ervoor zorgen dat de luchtstroomcapaciteit van de vleugel geoptimaliseerd wordt.

De achtervleugel bij Alpine.

Het verschil tussen Alpine en de 'klassieke' oplossing bij McLaren.
https://www.auto-motor-un...uegel-trick-klappelement/
Er is een andere oplossingMadDogMcCree schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:28:
Reglementen aanpassen en ook op de vooras iets van electrische terugwinning bij het remmen gaan toestaan.
Of de hoeveelheid electrische energie die teruggewonnen mag worden op de achteras verhogen
[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 15-02-2026 14:19 ]
Max terugwinning was momenteel toch 250kW?D-dark schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:09:
[...]
Er is een andere oplossing
Reglementen aanpassen en ook op de vooras iets van electrische terugwinning bij het remmen gaan toestaan.
Of de hoeveelheid electrische energie die teruggewonnen mag worden op de achteras verhogen
Die zou idd evt naar de 350 kW die de MGU-K max heeft kunnen.
PSN
Niet helemaal hetzelfde?Chocoball schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:25:
[Afbeelding]
Audi had al vanaf Barcelona test de pin in het midden van de vleugel zitten?
(Waar alpine hem helemaal onderaan heeft.)
/edit: Audi trekt ook nog de onderkant omhoog zoals de andere teams
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 15-02-2026 15:11 ]
PSN
Dan heeft AMuS niet goed zijn huiswerk gedaanYakuzA schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:56:
[...]
Niet helemaal hetzelfde?
Audi had al vanaf Barcelona test de pin in het midden van de vleugel zitten?
(Waar alpine hem helemaal onderaan heeft.)
/edit: Audi trekt ook nog de onderkant omhoog zoals de andere teams
Hmmm nee. De meeste remkracht wordt uitgevoerd op de voorwielen. De achterwielen remmen niet zo hard. Ga je daar teveel energie opwekken dan blokkeren de achterwielen.YakuzA schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:54:
[...]
Max terugwinning was momenteel toch 250kW?
Die zou idd evt naar de 350 kW die de MGU-K max heeft kunnen.
Kijk maar eens bij personenauto's, de remschijven achter zijn altijd kleiner dan die van de voorkant en als ze echt cheap-ass willen doen heeft een auto achter trommelremmen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Die generator kan je dan ook weer inzetten als motor waardoor je een 4WD F1 auto hebt gecreëerd.D-dark schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:09:
[...]
Er is een andere oplossing
Plus dat dat alles weer extra gewicht geeft en dat de voeten van de coureur ook ergens moeten blijven
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
offtopic:
Trommelremmen achter is op elektrische/hybride auto's niet altijd omdat het goedkoper is. Doordat er vaak energie geregenereerd wordt, worden de achterremmen nooit aangesproken en gaan schijven roesten. Trommels hebben daar geen last van en zijn dus betrouwbaarder als ze een keer wel nodig zijn.
Trommelremmen achter is op elektrische/hybride auto's niet altijd omdat het goedkoper is. Doordat er vaak energie geregenereerd wordt, worden de achterremmen nooit aangesproken en gaan schijven roesten. Trommels hebben daar geen last van en zijn dus betrouwbaarder als ze een keer wel nodig zijn.
Ik doelde eigenlijk meer op de Volkdwagen Polo die trommels heeft, als voorbeeld.Parody schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:28:offtopic:
Een Polo heeft dermate weinig vermogen dat trommels meer dan voldoende stopkracht hebben en men ook niet bang hoeft te zijn voor fading van de trommelremmen. Qua onderhoud zou ik dan liever trommels hebben (op zo'n auto) dan schijven. Ook ter voorkomen van (vlieg)roest e.d.asing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:26:
[...]
Ik doelde eigenlijk meer op de Volkdwagen Polo die trommels heeft, als voorbeeld.
*sowieso
Nu we bijna weer gaan beginnen met het seizoen had ik nog iets op mijn lijstje staan om te configureren, volgens mij is hij wel eens voorbij gekomen maar voor de tweakers die hem nog niet kennen.
Ik kan niet wachten op de eerste gele en rode vlaggen
https://github.com/Nicxe/f1_sensorHome Assistant Custom Integration that provides information about the next Formula 1 race and the full season calendar including Live data like race flags and Race Control messages
Dat is wel vet. Alle hue lampen op rood bij een rode vlag is wel immersiefSpeedfreakR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:38:
Nu we bijna weer gaan beginnen met het seizoen had ik nog iets op mijn lijstje staan om te configureren, volgens mij is hij wel eens voorbij gekomen maar voor de tweakers die hem nog niet kennen.
[...]
https://github.com/Nicxe/f1_sensor
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Als jaren vraag ik me het nut af van gekleurde lampen en dit is nu de eerste keer dat ik overtuigd ben van het nut ervanSpeedfreakR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:38:
[...]
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Vergeet het niet uit te zetten als je bezoek hebt en de race later kijkt.Kenhas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:08:
[...]
Als jaren vraag ik me het nut af van gekleurde lampen en dit is nu de eerste keer dat ik overtuigd ben van het nut ervan
Lijken me anders wel leuke conversaties te kunnen gevenasing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:12:
[...]
Vergeet het niet uit te zetten als je bezoek hebt en de race later kijkt.
Hmmm jamasauri schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:16:
[...]
Lijken me anders wel leuke conversaties te kunnen geven![]()
![]()
Waarom knipperen je lampen rood?
De race start zo
Waarom zijn je lampen na 20 sec weer rood dan?
Rode vlag!
En dan staan ze een uur op rood en jij je maar afvragen wat er is gebeurd
Ik maak ook wel beetje zorgen voor de veiligheid op het einde van een recht stuk. Als je een tiental meter achter een andere auto rijdt en die zijn batterij is opeens op halfweg het recht stuk, hoe ga je dan nog op tijd kunnen vertragen? Nu is het opeens een verlies van 100-den pk's dus de vertraging van de voorligger zal immens zijn
Zie de startprocedure al voor me. Alle lampjes rood gedimd, dan bij ieder startlicht dat aangaat, beetje helderder en dan op het einde uit. Qua immersive kan dat tellen.
In dat scenario moet dat bezoek maar beetje wachten en kijk ik. Maar meestal is er niets gepland op een race zondag namiddag. Ik was zeer trots op mijn vrouw toen ik ze, een paar geleden, voor de eerste keer hoorde zeggen van "ah, die zondag zal niet passen, er is f1"asing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:19:
[...]
Hmmm ja![]()
Waarom knipperen je lampen rood?
De race start zo
Waarom zijn je lampen na 20 sec weer rood dan?
Rode vlag!
En dan staan ze een uur op rood en jij je maar afvragen wat er is gebeurd
Zie de startprocedure al voor me. Alle lampjes rood gedimd, dan bij ieder startlicht dat aangaat, beetje helderder en dan op het einde uit. Qua immersive kan dat tellen.
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Een coureur geeft extra gas en haalt in.Kenhas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:29:
Ik maak ook wel beetje zorgen voor de veiligheid op het einde van een recht stuk. Als je een tiental meter achter een andere auto rijdt en die zijn batterij is opeens op halfweg het recht stuk, hoe ga je dan nog op tijd kunnen vertragen? Nu is het opeens een verlies van 100-den pk's dus de vertraging van de voorligger zal immens zijn
Waarom zou je moeten vertragen als een ander vertraagd?
PSN
gaaf, dit ga wel uitrollen .... maar .... hoe correct is dat? als in; stream-dienst-a en stream-dienst-b zit veelal enkele seconden verschil tussen.SpeedfreakR schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:38:
[...]
//edit; https://nicxe.github.io/f1_sensor/features/live-delay
[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 16-02-2026 10:25 ]
Onboard camera's nog steeds 720p.
Voor komende woensdag staat weer een F1 Commission vergadering op de agenda. Mogelijke onderwerpen zijn de startprocedure waarbij alle coureurs voldoende tijd krijgen om laaddruk op te bouwen. Ander mogelijk onderwerp is het vroegtijdige vertragen bij lift and coast wat mogelijk voor gevaarlijke situaties op de baan kan zorgen.
https://www.auto-motor-un...rungen-starts-lift-coast/
Wat willen ze er nu nog aan doen dan?Chocoball schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:04:
Voor komende woensdag staat weer een F1 Commission vergadering op de agenda. Mogelijke onderwerpen zijn de startprocedure waarbij alle coureurs voldoende tijd krijgen om laaddruk op te bouwen. Ander mogelijk onderwerp is het vroegtijdige vertragen bij lift and coast wat mogelijk voor gevaarlijke situaties op de baan kan zorgen.
Ik zag ergens in een youtube filmpje (volgens mij YouTube: Is F1 going into CRISIS? We need to talk...) dat Fred Vasseur had aangegeven dat het opspinnen van de turbo een probleem ging worden. Hij werd niet serieus genomen.
Het probleem met het leeg zijn van de batterij voor het einde van het rechte stuk was bereikt was ook al aangegeven, waarbij er zelfs teruggeschakeld zou moeten worden. Dat blijkt nu ook uit de data.
Het probleem wat dit gaat veroorzaken is dat de eerste in de startpositie staat en dan moet wachten tot de laatste de grid heeft bereikt. Daarna is er 10 sec extra voor iedereen om boost op te bouwen en dan gaat het los. Dan zijn je banden als pole sitter al best afgekoeld.
Ik ben helemaal niet technisch onderlegt met F1 wagens, maar ik vind het zeer verontrustende berichten die naar buiten komen vanuit coureurs. Ik hoop echt dat we een mooie seizoen tegemoet gaan, maar daar heb ik toch een beetje twijfels over.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
In het artikel staat dat Ferrari voor een kleinere turbo heeft gekozen zodat deze sneller druk kan opbouwen. Het gaat in dit geval om de wagens die als laatste op de grid aansluiten ook voldoende tijd krijgen om laaddruk op te bouwen t.o.v. die al vooraan staan. Kan dus zijn dat de start langer gaat duren dan we gewend zijn.asing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Wat willen ze er nu nog aan doen dan?
Ik zag ergens in een youtube filmpje (volgens mij YouTube: Is F1 going into CRISIS? We need to talk...) dat Fred Vasseur had aangegeven dat het opspinnen van de turbo een probleem ging worden. Hij werd niet serieus genomen.
Het probleem met het leeg zijn van de batterij voor het einde van het rechte stuk was bereikt was ook al aangegeven, waarbij er zelfs teruggeschakeld zou moeten worden. Dat blijkt nu ook uit de data.
Het probleem wat dit gaat veroorzaken is dat de eerste in de startpositie staat en dan moet wachten tot de laatste de grid heeft bereikt. Daarna is er 10 sec extra voor iedereen om boost op te bouwen en dan gaat het los. Dan zijn je banden als pole sitter al best afgekoeld.
Het is een oud probleem wat autofabrikanten al jaren geleden hebben opgelost. Een turbo is een apart ding. Een kleintje geeft snel druk maar is op hoge toeren uitgepraat. Een grote doet er lang over om op gang te komen maar levert op hoge toeren wel. Dat is op te lossen met meerdere turbos die ieder een deel voor hun rekening nemen.Chocoball schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:18:
[...]
In het artikel staat dat Ferrari voor een kleinere turbo heeft gekozen zodat deze sneller druk kan opbouwen. Het gaat in dit geval om de wagens die als laatste op de grid aansluiten ook voldoende tijd krijgen om laaddruk op te bouwen t.o.v. die al vooraan staan. Kan dus zijn dat de start langer gaat duren dan we gewend zijn.
Aangezien de F1 ook bij 10.000RPM+ prestaties moet leveren zit er een joekel van een turbo in. Dat was geen probleem omdat de turbo een slinger kreeg van de MGU-H. Een andere oplossing zou een compressor zijn, je hebt toch een V vorm. Dat zou een paar problemen oplossen.
- packaging
- drukopbouw
- geen geluidsdemping door een turbo
- lekker gejank van de compressor
[ Voor 3% gewijzigd door asing op 16-02-2026 11:32 ]
Want nou maar eerst tot de races echt beginnen..Arjantje72 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:24:
Wat een vooruitgang zeg, dit heeft toch niks meer met racen te maken?
*sowieso
Alle berichten zijn over meer actie op de baan doordat het voor coureurs moeilijker wordt, ik weet niet wat je er precies 'verontrustend' aan vind.Mad-Matt schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:16:
Ik ben helemaal niet technisch onderlegt met F1 wagens, maar ik vind het zeer verontrustende berichten die naar buiten komen vanuit coureurs. Ik hoop echt dat we een mooie seizoen tegemoet gaan, maar daar heb ik toch een beetje twijfels over.
Ik vind het juist klinken alsof er veel meer te zien is voor de kijker en meer variatie op de baan.
PSN
Alonso zei juist het tegenovergestelde toch? Zelfs de chefkok kan de bocht nemen met de snelheid waarmee ze bepaalde bochten moeten nemen. Dat klinkt niet echt alsof het 'moeilijker' is.YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:37:
[...]
Alle berichten zijn over meer actie op de baan doordat het voor coureurs moeilijker wordt, ik weet niet wat je er precies 'verontrustend' aan vind.
Ik vind het juist klinken alsof er veel meer te zien is voor de kijker en meer variatie op de baan.
Wil niet zeggen dat het niet spannend kan zijn, twee slakken in een dragrace kan ook een close call zijn en daardoor spannend
Rechte stuk gas loslaten en afremmen in de bochten, ik weet het niet.DonJunior schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:35:
[...]
Want nou maar eerst tot de races echt beginnen..
F1 is al 30 jaar een sport om zo langzaam mogelijk rijden met behoud van de overwinningShinji schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:40:
[...]
Alonso zei juist het tegenovergestelde toch? Zelfs de chefkok kan de bocht nemen met de snelheid waarmee ze bepaalde bochten moeten nemen. Dat klinkt niet echt alsof het 'moeilijker' is.
Wil niet zeggen dat het niet spannend kan zijn, twee slakken in een dragrace kan ook een close call zijn en daardoor spannend
PSN
Mhoaw ik vind hem wel een punt hebben. Tijdens de testdagen zag je al genoeg dat ze last van clipping hadden, en dan reden ze nog niet eens voluit. De enige vooruitgang die ik zie is dat de wagens kleiner zijn. Ze hebben nu al meerdere "hulpsystemen" moeten introduceren om er een beetje de vaart er in te houden en zorgen dat de batterij niet leeg is op het rechte stuk.YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:37:
[...]
Alle berichten zijn over meer actie op de baan doordat het voor coureurs moeilijker wordt, ik weet niet wat je er precies 'verontrustend' aan vind.
F1 zou juist het tegenovergestelde moeten zijn en niet alleen maar sparen sparen sparen, maar gewoon vol gas. De banden hadden in mijn optiek al te veel invloed omdat ze nu al moesten sparen, maar nu moet je banden en batterij gaan sparen.
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 16-02-2026 11:45 ]
Je moet natuurlijk niet zomaar vertragen maar voor een racer is het tegennatuurlijk als je voorganger opeens vertraagd - zie ook de ouderwetse brake check als 'truc' om onverwachts te vertragen.YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Een coureur geeft extra gas en haalt in.
Waarom zou je moeten vertragen als een ander vertraagd?
Er zullen coureurs zijn met iets minder mentale capaciteit die daar wel eens moeite mee kunnen hebben. Het is ook de besten overkomen die tijdens het inhalen met DRS en/of met slipstream zich vergissen; het is afgelopen jaar Hamilton overkomen. De grote knal van Webber in 2010 is ook zo'n voorbeeld waar Kovalainen eerder vertraagde dan Webber verwachtte https://firstsportz.com/f...-at-the-2010-european-gp/.
Het betekent denk ik in de praktijk dat rijders een stuk voorzichtiger gaan zijn met in de slipstream rijden.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
https://www.autosport.com...licated-f1-2026/10797924/asing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:32:
[...]
Het is een oud probleem wat autofabrikanten al jaren geleden hebben opgelost. Een turbo is een apart ding. Een kleintje geeft snel druk maar is op hoge toeren uitgepraat. Een grote doet er lang over om op gang te komen maar levert op hoge toeren wel. Dat is op te lossen met meerdere turbos die ieder een deel voor hun rekening nemen.
Aangezien de F1 ook bij 10.000RPM+ prestaties moet leveren zit er een joekel van een turbo in. Dat was geen probleem omdat de turbo een slinger kreeg van de MGU-H. Een andere oplossing zou een compressor zijn, je hebt toch een V vorm. Dat zou een paar problemen oplossen.
- packaging
- drukopbouw
- geen geluidsdemping door een turbo
- lekker gejank van de compressor
Zoals ik het lees zijn ze voornamelijk "bang" dat ze niet de ideale boostdruk voor de start kunnen vinden, tijdens de race blijft de turbo constant op maximale druk. Ik zelf heb ook een auto met een turbo en op het circuit heb ik nooit last van lag, zit wel een dip in de opbouw bij schakelen maar heb dan ook geen sequential versnellingsbak.
Vind het wel stom dat ze de MGU-K niet mogen gebruiken voor de start...
Dit reglement voelt echt als een achteruitgang...
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
De berichten van 2 wereldkampioenen die in hart en nieren echte racers zijn (Alonso en Verstappen) (En volgens mij was Hamilton ook niet enorm enthousiast) geven mij een naar gevoel. De eerste race zal het uitwijzen, maar het inhouden in de bochten om zo hard mogelijk op het rechte stuk te gaan klinkt niet heel interessantYakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:37:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 16-02-2026 12:01 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Sinds 2014 hebben ze de knipperende achterlichten daar idd voor geintroduceerd, zodat het niet meer onverwacht is.Boeryepes schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Je moet natuurlijk niet zomaar vertragen maar voor een racer is het tegennatuurlijk als je voorganger opeens vertraagd - zie ook de ouderwetse brake check als 'truc' om onverwachts te vertragen.
Nu met de nieuwe reglementen zal het meer regel dan uitzondering worden (helaas)
PSN
yep. Nu is het effect nog groter: 350kW + 2x een vleugel die dichtklapt + evt. bijremmen. Ik verwacht dat Max hier wel raadt mee weet maar het gaat geheid ellende opleverenYakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Sinds 2014 hebben ze de knipperende achterlichten daar idd voor geintroduceerd, zodat het niet meer onverwacht is.
Nu met de nieuwe reglementen zal het meer regel dan uitzondering worden (helaas)
Stel je voor ... krijgen we straks safety car herstarts en moeten ze omwille van veiligheid eerst iedereen gecheckt hebben dat de batterij wel vol genoeg zit ...
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
max rem is nu nog 250 kW en de vleugels klappen pas een stuk later dicht dan dat ze beginnen te clippenBoeryepes schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
[...]
yep. Nu is het effect nog groter: 350kW + 2x een vleugel die dichtklapt + evt. bijremmen. Ik verwacht dat Max hier wel raadt mee weet maar het gaat geheid ellende opleveren.
Maar ik ben idd wel benieuwd naar Monza
PSN
Wat ontwikkelingen m.b.t. veiligheid en software vanuit de FIA. Denk dat de verschillende kleuren bij de rear impact structure light voor de kijker het meest belangrijke is om te weten.

Zeker, maar er is wel verschil tussen bochten met 200kmh of 260 nemen.YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:44:
[...]
F1 is al 30 jaar een sport om zo langzaam mogelijk rijden met behoud van de overwinning
Voorheen was de marge tot de limiet misschien 1% of 2% bijvoorbeele waar dat nu dus misschien wel 20% is.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: (volgt later)
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: (volgt later)
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
:strip_exif()/f/image/llREwoxdDO7dtOkHjvFzmCQN.jpg?f=fotoalbum_large)