mrme12345 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:13:
[...]
NOM kost alleen geld als je een dynamisch contract hebt en kost geld wil zeggen je gaat niet voor de laagste prijs. Dit ter nuancering.
NOM helpt natuurlijk wel bij een vast of variabel contract met terugleverkosten. Die verlaag je dan met de NOM strategie. En het is inderdaad leuk en duurzaam, ook belangrijk.
Ik heb zelf zitten rekenen en dat ook nog laten doen door verschillende AI's vanuit mijn huidige situatie:
- EV die zeer regelmatig overdag thuis staat
- Jaaropwek met zonnepanelen in 2024 circa 6000 kWh (allemaal 'vol' op zuid)
- Teruglevering in 2024 circa 4000 kWh
- Verbruik (netto) 800 kWh
- Hyper met 2 x AB2000S (3e is al een poosje in bestelling)
Doordat in 70% van de stroom die de EV in gaat direct van de panelen komt (en de momenten dat dat niet kon in Jan/Feb ook dure momenten waren), zorgt ervoor dat dynamische tarieven geen besparing geven in onze situatie. Dat is ook niet erg want juist met de combi NOM + EV en het zoveel mogelijk 'plannen' van ander verbruik (wasmachine,droger,vaatwasser) tijdens de zonnige uren.
Voor deze situatie is de 'winst' van dynamisch (op basis van de data die 12 maanden achteruit kijkt om verbeteringen zoveel mogelijk mee te nemen) zeer gering. De voorspelbaarheid van mijn energierekening is daarmee wel groter.
De volgende stap hier is de Hyper verplaatsen en voorzien van een paar panelen in O/W opstelling om daarmee ook weer directe opwek/verbruik te verhogen tegen lage kosten (omdat ik met de Hyper die panelen direct kan aansluiten)