• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Matched: anker
Versie: laatste update 1-3-2025.

Thuisaccu's zijn in opkomst en er zijn veel verschillende merken, types en varianten. In dit topic staan de kant en klare thuisaccu's centraal die je met een (schuko, CEE type F) stekker op het stopcontact kunt aansluiten. Voor thuisaccu's die niet op een stopcontact worden aangesloten of die je zelf uit meerdere componenten opbouwt (Lader, omvormer, accu, kabels, zekering, etc.) kan je terecht in andere topics.

Let op: dit betreft een eerste versie van de topicstart, deze zal de komende periode verder worden uitgebreid.

Voorbeelden voor het gebruik van een thuisaccu
  • Eigenverbruik zonnestroom opwek maximaliseren
  • Handelen met EPEX Day ahead dynamische tarieven
  • Handelen op de onbalansmarkt
  • Goedkoop dynamisch inkopen en daarna nul op de meter
  • Hobby & leuk om met techniek bezig te zijn

Is een thuisaccu (al) rendabel
Als je zowel de afschrijving als (ont)laadverliezen meeneemt is een positieve businesscase op dit moment lastig. Maar niet iedereen kiest voor een thuisaccu om deze terug te verdienen of er winst op te maken. In dit topic gaat het specifiek over een thuisaccu met stekker en de voor- en nadelen van de verschillende modellen. Het gaat dus niet per se om het terugverdienen van de thuisaccu, voor sommigen is de techniek en het ermee bezig zijn gewoon een leuke hobby.

Round Trip Efficiency
Bij een omzetting van AC naar DC en andersom gaat energie verloren die in warmte wordt omgezet. Als je een accu laadt, bijv. vanaf het stroomnet (AC), daarna de energie in de accu opslaat (DC) en daarna weer in het huishouden gebruikt (AC), dan gaat er gaandeweg stroom verloren. Het kan bijv. zijn dat je om 3 kWh in de accu te krijgen 3,3 kWh (-10%) nodig hebt en daarna van de 3 kWh uit de accu maar 2,7 (-10%) in het huishouden kunt gebruiken of aan het net terug kunt leveren. Dit heet omzetverliezen of Round Trip Efficiency (RTE). Hoeveel dit verlies is heeft te maken met een aantal factoren, waaronder de efficiency van de omvormer. HomeWizard geef een RTE verlies van 10-30% op, bij Sessy gebruikers komt vaak een waarde van zo'n 20% verlies langs. Bij andere systemen zoals Victron is dit verlies ook nog weleens wat lager.

Wil je bijv. je eigen zonnestroom opslaan en verbruiken, dan is dit een factor die je doorgaans al snel accepteert. Ga je echter met stroom handelen om er winst op te maken, dan ineens moet je rekening houden met bijv. 20% extra afwijking die je weer in de spread tussen inkooptarieven en verkooptarieven moet meenemen. Anders denk je winst te maken, maar ben je indirect heel snel de cycles van je thuisaccu aan het doorlopen en eigenlijk verlies aan het maken.

Wet- en regelgeving ivm aansluiting thuisaccu op stopcontact
Gezien dit zeker voor Nederland nog vrij nieuwe producten zijn is er blijkbaar wat onduidelijkheid wat nu wel en niet mag met deze apparatuur.
Daarnaast zie je dat de verschillende belanghebbenden daar (ook via de media) hun eigen belangen willen promoten en zodoende hopen invloed op mogelijke wetwijzigingen (zeker nu met een nieuwe regering en de problemen bij de energietransitie).
Het artikel van de NEN (linkje volgt nog) past hier prima in, helaas is voor de niet deskundige lezer hier al heel snel op het verkeerde been gezet.

hoe is het nu dan geregeld ?
Om het duidelijk te maken heb je in feite 3 systemen, het openbare stroomnet waar wij met zijn allen op aangesloten zijn, je eigen huisinstallatie (ik beperk me hier nu uitsluitend tot woningen) en als laatste de op die huisinstallatie aan te sluiten apparatuur.
Het openbare stroomnet wordt oa door de netcode bepaald (los van een hoop EN en IEC normen die hierbij worden toegepast, daarnaast worden echter ook in deze netcode een aantal spelregels vastgesteld die ook een uitwerking voor de thuisinstallatie en de daarop aangesloten apparatuur hebben.
De thuis installatie moet conform de Bbl (dat is het nieuwe bouwbesluit) aan oa de NEN1010 voldoen, welke NEN1010 is afhankelijk van waneer de eerste installatie is gebouwd (normaal gelijk met de bouw van het huis en de dan geldende NEN1010 norm en als er een belangrijke wijziging (dus ook uitbreiding) heeft plaatsgevonden. Ook is in de Bbl niet de gehele NEN1010 van toepassing verklaard maar slechts belangrijke veiligheidsdelen daarvan.
In de huidige Bbl is overigens niet de laatste NEN1010 van toepassing verklaard maar de versie NEN1010:2015.
Belangrijk om te weten is dat de NEN1010 Laagspanningsinstallaties bij het stopcontact ook stopt. De NEN1010 heeft dus geen bepalingen die gelden voor apparatuur die via een stopcontact (WCD) worden aangesloten.
Electrische apparatuur moet in Nederland voldoen aan EU eisen, die veelal via de CE en in Nederland via de warenwet verankert zijn.

In de netcode (uitgegeven door de ACM) zijn ook aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden ( = dus ook een thuis-batterij) opgenomen (Hdst 3)
Voor een speciale groep (<800W ) zijn vereenvoudigde aansluitvoorwaarden van toepassing. (par. 3.3) waardoor het mogelijk wordt om deze via een stekker aan het thuis-stroomnetwerk aan te mogen sluiten.

De oorsprong van deze 800W grens komt uit EU en internationale normen.

Dus per elektriciteitsproductie-eenheid ( = dus oa een thuis batterij / balkon PV installatie met eigen batterij ) aansluiting ( = stekker) mag je dus niet meer dan deze 800W in je thuis stroomnet invoeren en dit dus ook niet het net opsturen ( als je deze zelf dat dat moment niet (deels) zelf verbruikt. Dus deze grens geld voor zowel het openbare net als ook als voorwaarde voor je thuis stroomnetwerk (NEN1010). In de NEN1010 is dit echter (nog) niet geregeld, de verwachting is echter wel dat dit in de toekomst (gaat echt nog wel een aantal jaren duren) ook in de NEN1010 terug te vinden zal zijn.

Wat dus wel mag is meerdere eenheden elk mat max 800W gebruiken, zolang elk met zijn eigen stekker is verbonden.
Hier loop je echter wel heel snel tegen de limieten van ons normale thuis stroomnetwerk aan omdat in Nederland veelal een enkele groep slechts met 16A ( = 3680W) is afgezekerd en op de groep van die WCD zeer waarschijnlijk al de nodige andere verbruikers op zijn aangesloten.
Hierbij zul je dus elk apparaat wat aangesloten is op deze groep moeten bekijken welke aansluitwaarde deze bezit om te zorgen dat je a) niet boven de zekeringswaarde gaat komen en b) je stroomkabels dermate te veel belast zodat deze in brand kunnen vliegen ( = oorzaak nummer 2 bij huisbranden veroorzaakt door de elektrische installatie, oorzaak 1 is kortsluiting / vlamboog, effect is het zelfde)

nu is de vraag gelden deze zaken dan ook voor mij als consument ?
het antwoord even per onderdeel kort uitgelegd.
Netcode geld voor iedereen dus ook voor ons als consument
Bbl en dus dat deel van de NEN1010 wat in de Bbl is benoemd is voor de eigenaar van de woning van toepassing. Bepaalde delen zijn zelfs voor de bewoners van toepassing.
De warenwet is natuurlijk voor ons consumenten ook gewoon van toepassing.

Vergeet ook niet je systeem op https://www.energieleveren.nl/ aan te melden als je aan het net gaat terugleveren.

België
Voor België mogen plug-and-play thuisaccu's vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze toegelaten zijn door Synergrid. Op 17-03-2025 worden de tot dan toe toegelaten plug-and-play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx. Synergrid deelt wegens privacy-redenen geen informatie over geplaatste aanvragen, het is dus afwachten welke merken en types binnenkort worden toegestaan.

Mogelijkheden software
De meeste thuisaccu's met stekker zijn via Bluetooth of Wifi icm een App aan te sturen. De opties en mogelijkheden verschillen per merk en type, maar een aantal mogelijkheden om rekening mee te houden zijn bijv.:
  • Wordt teruglevering aan het net ondersteund of is het doel alleen het eigen verbruik te compenseren
  • Is koppeling met dynamische tarieven mogelijk voor goedkoop inkopen en evt. duur terugleveren?
  • Het aanmaken van schema's voor laden, ontladen en nul op de meter
  • Ondersteuning voor nul op de meter door koppeling aan bijv. een P1-meter, Shelly of ander device
HA (Home Assistant Link HA bied veel mogelijkheden en is ook merkonafhankelijk en daarmee kun je zelf verschillende merken aan elkaar knopen.
heel veel merken bieden daar ook diverse mogelijkheden (oa API) aan om deze binnen HA te integreren. Kijk dus ook even als je dit wilt of er binnen HA een koppeling mogelijk is.

kijk mn ook wat je bv al in huis hebt en wat je zelf graag wilt. Niet elk product ondersteund ook elke "mogelijke" functie zoals handelen, gezien de beperkte teruglevering en vaak ook beperkte capaciteit van de batterij moet je ook afvragen of handelen met dit soort thuis batterijen wel zo geschikt is ? Voor handelen wil je a) veelal een grotere capaciteit maar zeker ook b) geen limiet van 800W van terugleveren. want dit beperkt namelijk je teruglevering behoorlijk, en dus de winst die je kunt maken.
Systemen die direct aan je groepenkast (dus niet via een stekker) aangesloten zijn zoals bv Victron en Sessy systemen hebben dit nadeel dus niet en zijn in het algemeen ook een heel stuk groter. (deze vallen echter buiten dit topic)

Mogelijkheden hardware
Aansluiting voor zonnepanelen
<Volgt>

IP-rating
Een aantal fabrikanten produceren thuisaccu's met een IP rating, waardoor ze bijv. geschikt zijn om in een vochtige of stoffige omgeving te plaatsen. Let hierbij op de verschillen tussen de verschillende IP waarden of zelfs het ontbreken hiervan. Welke je wilt en nodig hebt is dus ook afhankelijk van de locatie waar je deze wilt plaatsen.

Heel een korte uitleg over deze IP-rating (voluit International Protection Rating, ook soms Ingress Protection genoemd).
De IP-aanduiding is internationaal genormaliseerd in de norm IEC 60529.
De IP-aanduiding heeft twee cijfers: het eerste geeft de beschermingsgraad tegen aanraken en indringen van voorwerpen (en dus ook stof), het tweede de beschermingsgraad tegen vocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZzlOHamdfw5EhC2HJOVK8MC1hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pz4WlJgW7bFrLGcv4SrQRq8O.png?f=fotoalbum_large
bron: wiki

Beschermingsgraad tegen aanraken en indringen van voorwerpen (1...6)
vanaf 5x heeft het toestel in feite een stofbescherming en bij 6x (hoogste getal) is het geheel stofvrij.

Beschermingsgraad tegen vocht (1...9)
voor dit onderwerp zijn mn deze IP .X waarden belangrijk:
IP-x4 Plensdicht Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek
IP-x5 Sproeidicht Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek
IP-x6 Waterbestendig Geen waterindringing indien bespoten (100 l/min) onder eender welke hoek
IP-x7 Dompeldicht Geen waterindringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)

Dus voor een buitenopstelling kijk dan naar de IP waarde van tenminste IP 65.
Plaats je deze beschermd in bv een tuinhuisje of garage dan is IP 44 de minimale waarde, meer kan echter ook.

UPS (achtige) functies thuis-batterij
Een echte (automatische) UPS functie waarbij bij spanningsverlies van het net (stroomstoring) een dergelijke batterij tijdelijk de stroomvoorziening zou kunnen overnemen is voor dit type thuis-batterij door eisen vanuit de netcode niet mogelijk.
art. 3,8 omschrijft hier een een aantal zaken waarbij je dus kunt zien dat een automatische functie niet mogelijk zal zijn.
Wat bepaalde merken / modelen wel (soms) bieden zijn aparte (buiten je huis-stroomnetwerk om) aansluitingen (bijna altijd in de vorm van een of meerdere WCD) die een AC 230V uitgang bezitten.
Hier kun je dus apparatuur op aansluiten.
Let op, deze uitgangen mag je dus ook niet verbinden met je huis aansluitingen (bv via een WCD).

In het art. 3.8 van de netcode staat:
1) De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.

opmerking: Selectiviteit van beveiligingen is geen verplichting meer in de NEN1010, maar in dit geval dus vanuit de netcode dus wel. De vraag is of een China product met een NL label (rebrand) hier wel voldoende mee rekening heeft gehouden.

2) De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:

a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
opm: dus bij uitval van de spanning (of deze komt onder 184V) moet de unit binnen 2 seconden uitvallen.

b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
opm: dit is de zelfde waarde waar ook een omvormer van een PV installatie moet uitvallen.

c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.

3) De installatie met een synchrone elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een inrichting die binnen 0,2 seconden een scheiding met het net bewerkstelligt in geval de netspanning in één of meer fasen daalt tot 70% van de nominale waarde, tenzij uit een berekening blijkt dat een snellere uitschakeling noodzakelijk is.
opm: een thuis-batterij is een dergelijke synchrone elektriciteitsproductie-eenheid. (loopt synchron met de AC fase van het net).

Handige links en aanverwante topics

Links van merken van thuis-batterijen en balcon PV systemen incl batterijen (met stekker)

Hier onder staan links incl korte omschrijving naar andere mogelijk nuttige aanvullende zaken, die dus geen thuis-batterij cq balkon PV systeem zijn maar wel met deze gebruikt kunnen worden.
link naar zendure.com - ac-to-mc4-adapter, adapter om ipv zonnepanelen de normale huis-aansluiting (230V AC) als bron te gebruiken en hierdoor hierboven beschreven balkonsystemen die geen eigen functie laden via AC hebben via de MC-4 stekkers te kunnen laden.

[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 04-05-2025 18:20 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Persoonlijk ben ik op dit moment op zoek naar een thuisaccu met als doel:
  • Stroom van het net inkopen of eigen zonnestroom opslaan tijdens de goedkoopste dynamische tarieven
  • Het aansluiten van 2, 4 of meer extra zonnepanelen in de achtertuin gedurende herfst, winter en begin van de lente gericht op het zuiden en in de juiste hoek voor die seizoenen om het verbruik van de 3 warmtepompen waarmee wij koelen en verwarmen zoveel mogelijk te compenseren. In lente, zomer en begin van de herfst hebben wij voldoende aan het bestaande zonnepanelensysteem. De stroom die dit systeem opwekt wil ik niet terugleveren, maar zelf opslaan voor later gebruik.
  • Terugleveren tijdens hele dure dynamische uren en verder NOM
  • Omdat het leuk en interessant is
De afgelopen periode heb ik o.a. naar een Victron en Sessy systeem gekeken, maar ik wil een minder permanente oplossing en de accu's dus evt. kunnen verplaatsen afhankelijk van het seizoen. Gaandeweg kwam de HomeWizard Plug-in Battery als optie langs, maar die is mij op dit moment té beperkt in de mogelijkheden en sluit (nog) niet goed aan bij dynamische tarieven, laden met een EV, etc.

Daarna heb ik ook nog overwogen zelf een accu te bouwen nav Eenvoudige thuisaccu samenstellen. Inmiddels dus wel 2x Ecoflow Powerstream in huis en heb ik voorbereidingen getroffen voor het zelf bouwen van een simpel systeem met een 24V 100Ah LFP accu. Echter wil ik afhankelijk van het seizoen ook bijv. wat extra panelen aansluiten en wilde ik eigenlijk geen extra omvormer in de garage laten plaatsen met 4 panelen op het dak, die installatiekosten haal je er niet snel uit. De Ecoflow biedt een optie voor het aansluiten van zonnepanelen, maar met een wat grotere accucapaciteit komen er al snel veel extra stekkers bij kijken voor de laders en Powerstreams.

Daar kwam al wel het "balkon systeem" om de hoek kijken en daar ben ik verder ingedoken. Echter zijn de officiële Ecoflow accu's per kWh relatief duur.

Op dit moment zijn er een aantal andere aanbieders die "balkon systemen" aanbieden zoals Deye met de Deye AE-FS2.0-2H2 (https://deye.com/product/ae-fs2-0-2h2/), Ecoflow met de River accu's + zonnepanelen + Powerstream, Anker met de Solix serie en een aantal anderen. In een ander topic noemde iemand recent Zendure met de Hyperflow 2000 icm AB2000/AB2000S accu's (https://eu.zendure.com/pr...00?variant=49317553668434). Die laatste sprak mij wel aan aangezien er ook native ondersteuning voor dynamische tarieven is, de omvormer 2 MPPT's heeft, IP65, verwarming van de accu's (handig voor in de koude garage gedurende de winter) en de AB2000S ook een brandblusser heeft ingebouwd. Ik heb zowel Deye als Zendure benaderd vanuit een domotica website die ik heb en Zendure was bereid mij ter review 2 omvormers en 2x 2 kWh accu's op te sturen. Die verwacht ik volgende week binnen. Van Deye helaas nog niets gehoord.

Ik zal uiteraard de bevindingen delen als ik de set binnen krijg, nadeel is wel de prijs en dat ze geen ondersteuning voor aansturen via Home Assistant hebben (wel het tonen van de waardes, maar aansturen naar mijn weten nog niet). Ondertussen kijk ik wat ik alsnog met de 2x Ecoflow Powerstreams ga doen, een testset met 24V 100Ah accu maken voor ernaast is natuurlijk wel leuk, echter kunnen de 2 systemen elkaar in het vaarwater gaan zitten. Eerst maar eens zien of het Zendure product überhaupt wat is. Ze gaven ook aan nog met de goedkeuring voor Nederland bezig te zijn, in Duitsland en Frankrijk zijn ze al goedgekeurd, maar in NL kan je ze dus nog niet via de website aanschaffen.

Heel benieuwd of anderen nog soortgelijke systemen kennen en hun ervaringen willen delen. Steeds meer producenten komen met interessante stekkeraccu's, wat voor mij de kers op de taart zou zijn is native Home Assistant ondersteuning zodat het mooi integreert met bijv. Nordpool, dynamische providers, je EV, laadpaal, etc.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Heb de Anker Solix Solarbank E1600pro nu een aantal dagen in gebruik.

Set bestaat uit de E1600 pro, een extra accu, smartmeter en 4x 440wp glas/glas panelen

Installatie is kinderlijk eenvoudig. Panelen op het dak leggen kabels richting de omvormer trekken en stekkers aansluiten en je ben eigenlijk al klaar.

Het stapelen van de extra batterij & omvormer unit is letterlijk stapelen. Aan de onderzijde van de omvormer unit en bovenzijde van de batterij zit een speciale stekker, zet de twee op elkaar en ze zijn gekoppeld.

Smartmeter moet ik nog installeren, dus voorlopig heb ik hem met een schema ingesteld op 100watt terugleveren.
Dit is per half uur in te stellen tussen de 0 en 800watt in stappen van 10watt.

De app is best wel uitgebreid, zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O5873DmjTSqqsIJO9GXpehJre8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpa6oTwCLoEQuIpHTSFimidZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI1EKekw_vux7kIgVWy1UXBpqW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLeXv2k5L8SXHswcpn3JndyY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp9fawvakKJ_I4auNKvj41vf2jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VefHk7VxojTyZAUiwz6kgbVz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cn9rnPCN5BuIdJaXri7AYGbB4l8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HZEnqjYAlzdEeOtNv3EeabtO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjkUOMg4Bw92XzDVVFfw1JmkXFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvKGC8QMdi2SX4t4Pd1snzwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f3PS3dyOO5_vgVZ65mSRw_z2wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YUwCm1lGxicp90zRjzX05I8U.png?f=fotoalbum_large

Wat valt me dan nu al op na een week gebruik:
  • Meegeleverde pv kabels zijn 3 meter lang, en 2,5mm2, voor mijn installatie te kort. Dus let hierop bij aankoop dat je extra pv kabel moet bijkopen
  • 100 watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 95/96 watt op de homewizard meter
  • 200watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 196watt op de homewizard meter
  • Laad/ontlaad verliezen in de accu, afgelopen dagen varieren de metingen van 20% tot 5% verlies, ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt. Ik vermoed het feit dat de accu altijd 10% lading wil hebben en of de warmte van de accu. En dan kijk ik naar het verschil wat de PV panelen opwekken en er uiteindelijk terug in huis komt.

Bijv.
    Dinsdag HW meting: 0,7kWh, PV opwek: 0,9kWh (77%)
    Woensdag HW meting: 1,0kWh, PV opwek: 1,07 kWh (93%)
  • Laden en terugleveren doet hij gelijktijdig, dus 100watt richting het huis en 400watt de accu in bij 500watt instraling
Waarom ik hiervoor heb gekozen. Wilde al sinds mijn verhuizing pv panelen. Echter met toekomstige afschaffing van de saldering en teruglever boetes vond ik dat een lastige investering.

Daarnaast wilde mijn vrouw geen panelen op het dak.
Toevallig kwam ik de Anker balkon sets tegen.
Dit kon ik allemaal eenvoudig zelf installeren en hoefde geen ingrijpende handelingen in de meterkast uit te halen.
Mede daarom was ook de wederhelft snel overtuigd

De terugverdientijd is denk ik wel wat langer dan bij “normale” panelen. Maar het is deels ook hobby en interesse of dit concept kan werken.
Met een bierviltjes berekening kwam ik op 6 á 7 jaar.
Maar zal alsnog meer geld opleveren dan ik voor het bedrag aan rente zou krijgen op de bank :)

Anker zelf stuur overigens niet naar Nederland, via Amazon deze set dus besteld.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
whazaaaa schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:27:

Set bestaat uit de E1600 pro, een extra accu, smartmeter en 4x 440wp glas/glas panelen
glas/glas panelen hebben echter in deze opstelling geen meerwaarde.
wat is de dikte van de bovenste glas plaat van deze panelen.?
Installatie is kinderlijk eenvoudig. Panelen op het dak leggen kabels richting de omvormer trekken en stekkers aansluiten en je ben eigenlijk al klaar.

Het stapelen van de extra batterij & omvormer unit is letterlijk stapelen. Aan de onderzijde van de omvormer unit en bovenzijde van de batterij zit een speciale stekker, zet de twee op elkaar en ze zijn gekoppeld.

Smartmeter moet ik nog installeren, dus voorlopig heb ik hem met een schema ingesteld op 100watt terugleveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Meegeleverde pv kabels zijn 3 meter lang, en 2,5mm2, voor mijn installatie te kort. Dus let hierop bij aankoop dat je extra pv kabel moet bijkopen
  • 100 watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 95/96 watt op de homewizard meter
  • 200watt ingesteld op de accu voor teruglevering is 196watt op de homewizard meter
  • Laad/ontlaad verliezen in de accu, afgelopen dagen varieren de metingen van 20% tot 5% verlies, ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt. Ik vermoed het feit dat de accu altijd 10% lading wil hebben en of de warmte van de accu. En dan kijk ik naar het verschil wat de PV panelen opwekken en er uiteindelijk terug in huis komt.

Bijv.
  • Laden en terugleveren doet hij gelijktijdig, dus 100watt richting het huis en 400watt de accu in bij 500watt instraling
Waarom ik hiervoor heb gekozen. Wilde al sinds mijn verhuizing pv panelen. Echter met toekomstige afschaffing van de saldering en teruglever boetes vond ik dat een lastige investering.

Dit kon ik allemaal eenvoudig zelf installeren en hoefde geen ingrijpende handelingen in de meterkast uit te halen.

De terugverdientijd is denk ik wel wat langer dan bij “normale” panelen. Maar het is deels ook hobby en interesse of dit concept kan werken.
Maar zal alsnog meer geld opleveren dan ik voor het bedrag aan rente zou krijgen op de bank :)

Anker zelf stuur overigens niet naar Nederland, via Amazon deze set dus besteld.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-03 15:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijv.

Leuke review, 2 vraagjes die ik hier nog wel over heb:
- Ik heb nu een "balkon" setje van 2 panelen gekoppeld aan een Ecoflow Powerstream (zonder accu). Daarnaast liggen op het huis nog 9 panelen aan een normale omvormer. Kan ik met de Anker oplossing ook de accu's laden van de stroom die van deze 9 panelen af komt?
- Kan je met de smartmeter ook nul-op-de-meter realiseren?

• whazaaaa
AWEF schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Leuke review, 2 vraagjes die ik hier nog wel over heb:
- Ik heb nu een "balkon" setje van 2 panelen gekoppeld aan een Ecoflow Powerstream (zonder accu). Daarnaast liggen op het huis nog 9 panelen aan een normale omvormer. Kan ik met de Anker oplossing ook de accu's laden van de stroom die van deze 9 panelen af komt?
- Kan je met de smartmeter ook nul-op-de-meter realiseren?
Er zitten 4 mppt trackers op, dus als je 4 van de 9 rechtstreeks koppel zal dat kunnen.
Alleen dan draait je omvormer weer inefficient.
Hij kan niet AC laden

De smartmeter zorgt er als het goed is voor dat er vanuit de accu precies wordt teruggeleverd als er gebruikt wordt op dat moment met een max van 800w uiteraard.

• whazaaaa
Anker heeft de E1600 pro versie uitgerust met een wcd
Dus bij stroomuitval kan je daar nog dingen inpluggen tot een max van 1000w

De vriezer zou ik dus met een verlengsnoer kunnen aansluiten.
Maar ideaal is dat zeker niet.

• Taro
  • Niet online
whazaaaa schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:45:
Anker heeft de E1600 pro versie uitgerust met een wcd
Dus bij stroomuitval kan je daar nog dingen inpluggen tot een max van 1000w

De vriezer zou ik dus met een verlengsnoer kunnen aansluiten.
Maar ideaal is dat zeker niet.
De Zendure Ace 1500 heeft ook een stopcontact en voor de Hyper 2000 komt er een aanvulling die dat ook ondersteunt. Net als de Anker set icm zonnepanelen wel een mooie oplossing voor eventuele minder toffe situaties in de toekomst.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:35
...

Lijkt mij een interessante set. Meer updates zijn welkom als de saldering wordt stopgezet.

Het opmaken van die 3 kWh gaat 's avonds en 's nachts wel lukken maar kun je in de app ook aangeven wanneer hij wel en niet moet opladen? Bijv alleen tussen 11 en 17 uur. Of alleen bij meer dan 800 watt opbrengst. Als ik het goed begrijp wordt bij een volle accu de opbrengst boven de 800 watt afgefakkeld. Die zal meestal toch weinig waard zijn.

En zou je deze set met meegeleverde steunen ook op een golfplaten dak kunnen monteren?

Volgens mij wordt het toch wel in Nederland verkocht.
https://www.tink.nl/p/ank...larbank-dual-system-rs40b

• whazaaaa
Sendak239 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:47:
[...]

Lijkt mij een interessante set. Meer updates zijn welkom als de saldering wordt stopgezet.

Het opmaken van die 3 kWh gaat 's avonds en 's nachts wel lukken maar kun je in de app ook aangeven wanneer hij wel en niet moet opladen? Bijv alleen tussen 11 en 17 uur. Of alleen bij meer dan 800 watt opbrengst. Als ik het goed begrijp wordt bij een volle accu de opbrengst boven de 800 watt afgefakkeld. Die zal meestal toch weinig waard zijn.

En zou je deze set met meegeleverde steunen ook op een golfplaten dak kunnen monteren?

Je moet wel even opletten bij de Anker Solarbank.

Er zijn 3 versies:

Solarbank E1600
Solarbank 2 E1600 Plus
Solarbank 2 E1600 Pro

De Solarbank E1600 heeft geen ingebouwde MPPT tracker, dus heeft een externe micro-omvormer nodig.
Nadeel hieraan is dat deze niet gelijktijdig kan laden en ontladen.

De Solarbank 2 E1600 plus & Pro hebben respectievelijk 2 en 4 ingebouwde MPPT trackers, daarmee laden ze dus met maximaal 1200 of 2400 Watt.

In de app kun je het opladen niet aanpassen, althans ik heb het nog niet gevonden. De accu's worden opgeladen als de zon schijnt.
Indien de accu vol is schakelt de omvormer over naar 800Watt richting het huis, en de rest van de stroom zal verloren gaan.

Als je handig ben krijg je alles gemonteerd op een dak lijkt me :+
Op Amazon worden ze ook met stokschroeven verkocht, dat is makkelijker denk ik op een golfplaatdak.

• MacD007
Sendak239 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:47:
[...]

even off topic; verwacht ik niet, voor golfplaten heb je iets afwijkende bevestiging nodig.
Link valksolarsystems tbv golfplaten.

Ik heb al wat langer naar deze Anker E1600 gekeken, zover ik echter kon vinden kun je deze wel alleen laden door de eigen aangesloten zonnepanelen en helaas niet via de extern gevoede AC stroom, want als dit wel zou kunnen zou de E1600 zeker een interessant product kunnen zijn die eigenlijk alleen het batterij deel zouden willen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 28-10-2024 11:03 ]

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-03 15:23
MacD007 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
even off topic; verwacht ik niet, voor golfplaten heb je iets afwijkende bevestiging nodig.
Link valksolarsystems tbv golfplaten.

Ik heb al wat langer naar deze Anker E1600 gekeken, zover ik echter kon vinden kun je deze wel alleen laden door de eigen aangesloten zonnepanelen en helaas niet via de extern gevoede AC stroom, want als dit wel zou kunnen zou de E1600 zeker een interessant product kunnen zijn die eigenlijk alleen het batterij deel zouden willen gebruiken.

[...]
Ik houd 'm ook al een tijdje in de gaten idd via tink.nl, de versie zonder zonnepanelen, en met accu en microinverter. Er zit geen adapter bij de accu om 'm op te laden, dus dat kan alleen via de MC4 poorten waar je normaal je zonnepanelen op aansluit. Maar wat mij mogelijk lijkt is dat je op die zonnepanelenpoort gewoon een adapter/voeding aansluit die tussen 30-55V en circa 410W levert. Dat zou dan overeenkomen met wat een zonnepaneel doet. Ik vind het te veel geld om het even te proberen dus ik hoop dat als er meer tweakers op dit topic stuiten ze deze vraag kunnen beantwoorden.
Q2: What kind of solar panels and inverters are compatible with Solarbank? What are the exact specifications?
Please use a solar panel that meets the following specifications for charging:
Total PV Voc (open circuit voltage) between 30-55V. PV Isc (short circuit current) with 36A max input voltage (60VDC max).
Your micro inverter can match Solarbank's output specifications: Solarbank MC4 DC output: 11-60V, 30A (Max 800W)

Bron: https://www.anker.com/eu-...em?variant=42860639256766

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24

nwagenaar

God, root. What's the differen

Interessant topic en de set-up van @Taro is eentje die ik ook op het oog heb. Ik had ook al gekeken naar de Growatt NOAH 2000 configuratie.

Begrijp ik het nu goed dat de Anker oplossing (nog) geen ondersteuning heeft voor dynamische energietarieven en de Zendure oplossing dit al standaard heeft (de Growatt heeft dit ook niet trouwens)? (tenminste, ik baseer dit op deze review https://www.computerbild....rk-Speicher-36594871.html)

Reden waarom ik het vraag is simpelweg een stukje kosten, een (zo goed als) soortgelijke configuratie van Anker kost om en nabij de 1000 euro minder tov de Zendure configuratie, maar aan de andere kant is ondersteuning voor dynamische tarieven wel een nice-to-have. En we blijven Nederlanders natuurlijk :+

[ Voor 28% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 08:44 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Taro
  • Niet online
@Sonero Kom ik nog even op terug.

@nwagenaar De Anker ondersteunt naar mijn weten het opslaan van zonnestroom om dat later aan het huishouden/net terug te leveren. Op basis van dynamische tarieven werken kan Anker naar mijn weten nog niet, ik heb daarvoor enige tijd geleden gekeken naar de Anker Solix X1 specs, destijds ook de Anker thuisaccu app geïnstalleerd en kon er toen niets over vinden. Als de Anker Solix X1 al in Nederland verkrijgbaar zou zijn én dynamische tarieven ondersteunt, dan had ik hem denk ik al thuis staan. Heb er ook al maanden een battery_sim simulatie van in Home Assistant draaien, maar die valt slecht uit omdat ik die dus bewust "dom" laad aangezien slim aansturen naar mijn weten nog niet kan. De andere producten uit de Anker lijn zoals hier langskomen doen dat dus volgens mij ook nog niet.

Zendure heeft inderdaad dynamische tarieven via Nordpool ondersteuning in de app zitten. Je stelt een min en max prijs in en kunt dan voor zowel laag, midden als hoog instellen welk gedrag (laden/ontladen) en met welk vermogen dat moet zijn. Zal ik binnenkort nog wel even op inzoomen.

• whazaaaa
Taro schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:43:
@Sonero Kom ik nog even op terug.

@nwagenaar De Anker ondersteunt naar mijn weten het opslaan van zonnestroom om dat later aan het huishouden/net terug te leveren. Op basis van dynamische tarieven werken kan Anker naar mijn weten nog niet, ik heb daarvoor enige tijd geleden gekeken naar de Anker Solix X1 specs, destijds ook de Anker thuisaccu app geïnstalleerd en kon er toen niets over vinden. Als de Anker Solix X1 al in Nederland verkrijgbaar zou zijn én dynamische tarieven ondersteunt, dan had ik hem denk ik al thuis staan. Heb er ook al maanden een battery_sim simulatie van in Home Assistant draaien, maar die valt slecht uit omdat ik die dus bewust "dom" laad aangezien slim aansturen naar mijn weten nog niet kan. De andere producten uit de Anker lijn zoals hier langskomen doen dat dus volgens mij ook nog niet.

Zendure heeft inderdaad dynamische tarieven via Nordpool ondersteuning in de app zitten. Je stelt een min en max prijs in en kunt dan voor zowel laag, midden als hoog instellen welk gedrag (laden/ontladen) en met welk vermogen dat moet zijn. Zal ik binnenkort nog wel even op inzoomen.
Het terugleveren tegen "hogere" stroomtarieven zou wel kunnen bij Anker.
Alleen is handwerk,

In de app kan je per half uur aangeven hoeveel stroom er uit de accu komt.
Als je dat match met de day-ahead prijzen elke dag heb je de teruglevering op de hoogste tarieven.

Zit je alleen elke avond op de bank dat in te stellen handmatig, absoluut niet ideaal.

• nwagenaar

nwagenaar

whazaaaa schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Het terugleveren tegen "hogere" stroomtarieven zou wel kunnen bij Anker.
Alleen is handwerk,

In de app kan je per half uur aangeven hoeveel stroom er uit de accu komt.
Als je dat match met de day-ahead prijzen elke dag heb je de teruglevering op de hoogste tarieven.

Zit je alleen elke avond op de bank dat in te stellen handmatig, absoluut niet ideaal.
Ik zag dat er wel een integratie is icm HA, de vraag is dan meer of dit alleen gaat om waardes uit te lezen of dat je mogelijk ook zaken kunt aanpassen icm automation.

Met betrekking tot de Zendure configuratie, de EU webshop is wat spartaans. Je kunt vrolijk zaken selecteren die in een bundelkorting ook beschikbaar zijn maar niet worden verwerkt als je het los selecteert.

In any case, ik vermoed dat ik de volgende configuratie nodig heb (of eigenlijk wil):

* SolarFlow Hub 2000 met 2XAB2000 batterijen (incl. gratis Ace 1500)
* Plug and play Solar Kit (4x420W met Micro Inverter EZ1-M)
* Zendure Solawrflow Battery Cable 5M (in mijn geval nodig, de 1.5M is niet genoeg)

Totale kosten: € 3023,- incl. BTW en belasting. Met een coupon kan ik eventueel nog 50 euro eraf krijgen.

De Anker variant (bron: tink) lijkt neer te komen op € 2399,- incl. BTW en verzending.

Daar zitten wel verschillen in:

* 3.2Kw (Anker) vs 3.8Kw (Zendure) qua opslag
* 520W (Anker) vs 420W (Zendure) qua PV opwekking (theoretisch, I know)
* Anker lijkt geen Micro Inverter te hanteren, de Zendure wel (staat iig expliciet aangegeven)
* Anker heeft (vooralsnog?) geen ondersteuning voor dynamische energietarieven, de Zendure configuratie wel

[ Voor 45% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2024 11:41 ]

• nwagenaar

nwagenaar

Wellicht interessant, op Github is een HACS-integratie voor Anker icm HomeAssistant (https://github.com/thomlu...-solix?tab=readme-ov-file) met een topic voor mogelijke automation: https://github.com/thomluther/ha-anker-solix/discussions/81

Dit maakt de aanschaf van de Anker oplossing erg interessant in 1 keer.

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03 20:58
nwagenaar schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:26:
Wellicht interessant, op Github is een HACS-integratie voor Anker icm HomeAssistant (https://github.com/thomlu...-solix?tab=readme-ov-file) met een topic voor mogelijke automation: https://github.com/thomluther/ha-anker-solix/discussions/81

Dit maakt de aanschaf van de Anker oplossing erg interessant in 1 keer.
Zit nog te wachten op een goede intergratie voor Zendure het is nu alleen een intergratie voor het uitlezen maar niet voor het aansturen.

• nwagenaar

nwagenaar

Gezien de (initiele) HA-integratie icm Dynamische Energietarieven heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Anker configuratie besteld. Weliswaar via tink, simpelweg omdat Anker niet rechtstreeks verstuurd richting Nederland en de artikelen op Amazon duurder waren.

Vooralsnog de 3.2Kw configuratie met 4 zonnepanelen, deze worden geplaatst op het dak van de (losstaande) schuur en de batterijen in de schuur zelf (meer dan genoeg ruimte). Dit weekend maar alvast wat zaken prepareren voor het plaatsen van de batterijen en de panelen op het dak.

Wellicht dat ik tijdens Black Friday een extra batterij bestel voor extra capaciteit ivm de aankomende winter periode, maar vooralsnog lijkt mijn verbruik tijdens de huidige momenten voldoende dekkend te zijn.

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:36
nwagenaar schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:07:
Gezien de (initiele) HA-integratie icm Dynamische Energietarieven heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Anker configuratie besteld. Weliswaar via tink, simpelweg omdat Anker niet rechtstreeks verstuurd richting Nederland en de artikelen op Amazon duurder waren.

Vooralsnog de 3.2Kw configuratie met 4 zonnepanelen, deze worden geplaatst op het dak van de (losstaande) schuur en de batterijen in de schuur zelf (meer dan genoeg ruimte). Dit weekend maar alvast wat zaken prepareren voor het plaatsen van de batterijen en de panelen op het dak.

Wellicht dat ik tijdens Black Friday een extra batterij bestel voor extra capaciteit ivm de aankomende winter periode, maar vooralsnog lijkt mijn verbruik tijdens de huidige momenten voldoende dekkend te zijn.
Ik ga je even volgen want ik twijfel tussen een aantal merken momenteel.

• wautah91
  • Laatst online: 27-03 15:23
nwagenaar schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:18:
Gewoon een algemene vraag:

De meeste thuisaccus met stekker zijn in feite bekend onder de naam balkonaccu's en werken vaak samen met rechstreeks aangesloten zonnepanelen welke via een MC4-kabel (enkele uitzonderingen daargelaten).

Zijn er mogelijkheden om deze MC4-aansluiting niet gewoon te gebruiken - uiteraard via een additionele converter oid - icm een reguliere stroomaansluiting met een slimme adapter oid?
dat was ook mijn grote vraag. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zeker na het ontdekken van de Zendure AC to Solar Connector adapter.

Geen idee of daar nog iets speciaals aan is maar gezien de prijs zou het best wel een gewoon een 54V 3A voeding kunnen zijn. we hebben het al eerder over dat ding gehad een paar dagen geleden:
wautah91 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:
Goh dat Zendure ziet er ook interessant uit.

Hiermee wordt ook mijn vraag beantwoord; bestaat er iets dat de zonnepanelen kan vervangen voor een AC-adapter. Ja, dat is er, de Zendure AC to Solar Connector Adapter.

Het is een 54V 3A lader die je op je zonnepanelen poort aansluit. Je kunt hiermee de accu opladen.

Voor een simpele thuisbatterij kom je dan op

Hub 1200 + EZ1-M omvormer €408
AC -Solar connector € 79
AB1000 €439 of AB2000 € 759

Dan zit je op € 926 voor 1kWh en €1246 voor 2kWh.

Enige puntje is dat ik weinig kan vinden over de integratie met Home Assistant. Misschien dat @Taro daar straks meer over kan vertellen.
Als ik zo mijn berekening zie in bovenstaande quote is die Anker nog steeds zo slecht niet. Voor € 899 (E1600+MI80) + €79 (AC Solar connector) zit je dan op 1,6kWh voor € 978

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

wautah91 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:12:
[...]

dat was ook mijn grote vraag. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zeker na het ontdekken van de Zendure AC to Solar Connector adapter.

Geen idee of daar nog iets speciaals aan is maar gezien de prijs zou het best wel een gewoon een 54V 3A voeding kunnen zijn. we hebben het al eerder over dat ding gehad een paar dagen geleden:

[...]

Als ik zo mijn berekening zie in bovenstaande quote is die Anker nog steeds zo slecht niet. Voor € 899 (E1600+MI80) + €79 (AC Solar connector) zit je dan op 1,6kWh voor € 978
Dan kun je toch beter gaan voor een HW batterij toch? Als ik kijk wat je nu kwijt bent voor een anker (9.78/1.6) dan is de 2.7 kWh van HW voordeliger. Of zoek je iets voor een balkonsetje?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• nwagenaar

nwagenaar

Devke schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:35:
[...]
Dan kun je toch beter gaan voor een HW batterij toch? Als ik kijk wat je nu kwijt bent voor een anker (9.78/1.6) dan is de 2.7 kWh van HW voordeliger. Of zoek je iets voor een balkonsetje?
True. Echter de HW-batterij is (momenteel) zeer slecht leverbaar en qua prijs kun je bijvoorbeeld een Anker E1600 batterij oid aanschaffen voor tussen de € 700,- , en € 800,- (met of zonder micro inverter, en ja het is weliswaar maar 1.6Kw).

Een Anker 1.6K zou geschikt zou kunnen zijn voor enkele bekenden die niet meer nodig hebben, maar al wel zonnepanelen hebben, primair gas verbruiken en willen kijken om in ieder geval het nachtverbruik op te vangen met zo'n batterij gezien de boete bij teruglevering.

Afgezien van dat, ik was meer benieuwd naar mogelijkheden om de functionaliteit uit te breiden. Immers, we blijven tweakers he ;)

[edit]
Zo te zien zit de functionaliteit bij Anker er al een soort van in icm de https://www.anker.com/eu-en/products/a17y0 icm de applicatie.

Zie: https://support.anker.com...15350/en_US/000015350.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door nwagenaar op 04-11-2024 16:26 ]

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:17
Taro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:28:
Reactie van Zendure ontvangen op mijn vragen:

Tibber ondersteuning?
- We are currently in preliminary communication with Tibber and hope to confirm the cooperation as soon as possible.

Verbeteren slider?
- I have collected your feedback and send it to our engineering team, they will evaluate and let me know.

Home Assistant ondersteuning?: ( *O* _/-\o_ )
- Yes, it is already in next year's product roadmap, will be released to the public based on actual circumstances.

"Additionally, Zendure today kicks off its black friday early bird" -> Heb een PDF ontvangen waarin o.a. de volgende deals staan:
  • Hyper 2000 + AB1000S + 2x455W Rigid Solar Panels: €1,139
  • Hyper 2000 + AB1000S + 2x435W Bifacial Solar Panels: €1,199
  • Hyper 2000 + AB1000S + 4x455W Rigid Solar Panels: €1,259
  • Hyper 2000 + AB1000S + 4x435W Bifacial Solar Panels: €1,099
Zo te zien nog geen losse omvormers met alleen accu's.

Ik heb overigens nog een algemene 3% en 5% kortingscode voor als iemand geïnteresseerd is:
  1. K6DGJJKZAA3F, 5% korting op de AB2000S accu
  2. 579VN9JR, 3% korting op een aantal op de frontpage genoemde producten, niet te combineren met de 5% hierboven.
Voor de volledigheid: Dit zijn algemene kortingscodes, niet van mij, ook geen referralgedoe ofzo.

Morgenavond weer een paar uurtjes ontladen:
[Afbeelding]
Als ik dit zo bekijk dan is een HW batterij in verhouding goedkoper of reken ik nou helemaal krom?

Ik zit een beetje te oriënteren op de thuisaccu om teruglevering te minimaliseren en de nachten te overbruggen.

Anker en die zendure lijken wel leuk voor op de garage met de zonnepanelen maar als je puur accu kijkt dan zijn ze duurder in verhouding.

• Taro
  • Niet online
jeppekroezen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:50:
[...]

Als ik dit zo bekijk dan is een HW batterij in verhouding goedkoper of reken ik nou helemaal krom?

Ik zit een beetje te oriënteren op de thuisaccu om teruglevering te minimaliseren en de nachten te overbruggen.

Anker en die zendure lijken wel leuk voor op de garage met de zonnepanelen maar als je puur accu kijkt dan zijn ze duurder in verhouding.
Dit zijn aanbiedingen incl. 2 en 4 zonnepanelen, dus qua prijs niet te vergelijken met enkel een HW accu. Voor 1399 Euro heb je een 2 kWh accu met 800/1200 Watt omvormer (https://eu.zendure.com/pr...00?variant=48398884995410), die modulair uitbreidbaar is, met veel meer aansturingsopties en daar gaat nu 5% korting af. Je kunt gewoon via AC laden en hoeft de zonnepaneel aansluitingen niet te gebruiken. Je kunt dan ook gewoon via het net opladen, ontladen wanneer je wil, automatisch in stroom handelen, ze kunnen buiten staan (IP65), er zit verwarming in, een brandblusser, er zitten aansluitingen voor zonnepanelen op, Home Assistant ondersteuning komt eraan, 1200 Watt ipv 800 Watt laden, etc.

Afhankelijk van je situatie en doel kan een HW Accu een betere keuze zijn als je een vast contract hebt, alleen met zonnestroom wil laden en daarna NOM. Voor alle andere situaties zou ik altijd naar een oplossing kiezen met meer mogelijkheden. Ik zou met dynamische tarieven incl. EV verlies maken op iedere cycle van de HomeWizard en dus is die voor mij geen optie.

• nwagenaar

nwagenaar

@Taro leuk de response en die aanbiedingen voor Black Friday, ware het niet dat ze niet rechtstreeks versturen naar Nederland (iig, vorige week nog niet met de Halloween aanbieding) net zoals de EU shop van Anker.

Overigens heb ik ook contact gehad met Anker Support voor de ondersteuning van dynamische energietarieven in hun app: ze hebben het iig doorgestuurd naar het ontwikkelteam als request en ik word geïnformeerd als het op de roadmap komt.

Als het goed is wordt vandaag voor 10 uur mijn set afgeleverd, mijn HA config staat al klaar voor een NOM-configuratie van een Duitse blog.

• Taro
  • Niet online
nwagenaar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:45:
@Taro leuk de response en die aanbiedingen voor Black Friday, ware het niet dat ze niet rechtstreeks versturen naar Nederland (iig, vorige week nog niet met de Halloween aanbieding) net zoals de EU shop van Anker.
Ze hebben nog geen NL goedkeuring, die verwachten ze in december wel te hebben. Hopelijk kunnen we dan/daarna wel in NL laten leveren, want ik wil er nog 2-4 accu's bij met tarieven zoals vanavond :)

• nwagenaar

nwagenaar

Het duurde even, maar ik heb de Anker integratie in HA werkend gekregen icm automations. Middels een Duitse Blog (https://www.simon42.com/anker-solix-home-assistant/) en een YT (YouTube: Anker Solix - Home Assistant Integration & Energiedashboard ⚡) is het (in theorie) gelukt waarbij de batterijen netjes worden weergegeven in het Energie dashboard.

Kleine tip: de blog/YT is natuurlijk in het Duits, als gevolg daarvan zijn de sensoren in de automations/templates een kleine uitdaging, maar middels de YT kun je relatief eenvoudig de correcte sensor-benamingen boven tafel krijgen. Overigens zit er een fout in de sensor-template behorende bij "Wohnung Leistungsbedarf gesamt (Watt)", de device class moet power zijn en niet energy om waardes te krijgen.

Vandaag ga ik de zonnepanelen plaatsen op de schuur zodat de volledige integratie zijn ding gaat doen (dat wil zeggen, de NOM implementatie met de panelen aangesloten op de Anker batterijen). In theorie kan ik de automation aanpassen dat de batterijen geforceerd moet gaan dischargen bij de duurdere uren (icm Dynamisch energie).

Desondanks vermoed ik dat het uiteindelijk handiger zal zijn om de zonnepanelen op een eigen PV-inverter te zetten (bijvoorbeeld icm een 800W stekker aansluiting) en gebruik te maken van (bijvoorbeeld) de Zendure AC to Solar Connector Adapter om de batterijen via een automation geforceerd op te laden bij opwekking en-of goedkope uren (ideaal icm Dynamische Energie aanbieders) en te dischargen bij de duurdere uren. Effectief zou dat minimaal 200 euro per batterij meer kosten (dus ik houd het vooralsnog in mijn achterhoofd) maar het is dus wel mogelijk om dit via HA te realiseren en om de tekorkomingen in de applicatie te omzeilen.

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 09-11-2024 08:43 ]

• nwagenaar

nwagenaar

En de Anker oplossing is geplaatst en draait:

Thuisbatterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9p3-u_daScWiRTGk541a9SAggc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r23ApxWSmz5y9i9Jru7Qc1uu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ych8shyFWzynWsu5k9f53u8tSEI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vw4C82GjM9romL2LO8P3UO4J.jpg?f=fotoalbum_small

De zonnepanelen waren zo gelegd, de Clickfit Evo is echt een uitkomst en binnen no-time zaten ze op het dak. Het meeste werk zat in de bekabeling :+

Zoals je kunt zien heb ik de 2-tal Anker batterijen op een zelfgemaakte schap geplaatst in de hoek. Maar ja, de vraag is of alles goed is aangesloten. En waarempel, dat bleek het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVCDAkj-9iylDX0lhZhJR-y7uFE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BeJBu8HzBbMRzWJeLA9SihsB.png?f=fotoalbum_medium

Met een wopping oplevering van 0.5Kw vandaag, daar doen we het voor! Nadat de panelen waren aangesloten werkte de automation van de Duitse blog zonder issues. Hij wordt netjes weergegeven in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/535gb-ZUOsuauZO2uiBE2EoOM0Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/j80IKfTw7rOl1v6acvCUptex.png?f=fotoalbum_medium

Wat nog gedaan moet worden is wat zaken wegwerken en een automation dat ervoor zorgt dat de batterijen ontladen gaan worden op de dure momenten.

• nwagenaar

nwagenaar

Bij deze mijn ervaringen na om en nabij 36 uur met de batterij oplossing van Anker.

- Ondanks de grijze dagen, is er wel wat terugwekking; over het algemeen doen de 4 panelen het niet slecht in verhouding met de 16 panelen icm Enphase microinverters (dat wil zeggen, als ik de opwekking van mijn andere panelen deel door 4).
- In eerste instantie leek het terugleveren van de batterij niet te werken icm automation, maar dit kwam uiteindelijk doordat er geen schedule met gezinsverbruik was ingesteld; na deze te hebben geactiveerd werkte de teruglevering en via de automation rules van de Duitse blog zie je het gezinsverbruik ook dynamisch veranderen op basis van het verbruik tot het maximum wat je aangeeft in de app.
- Ik moet dit nog verder testen, maar via HA kun je daadwerkelijk nieuwe schedules maken/wijzigen/verwijderen: middels deze constructie zou je dagelijks nieuwe schedules kunnen realiseren op basis van dynamische tarieven voor de (volgende) dag waarbij teruglevering via de batterij actief wordt op de dure tijden (wat ook mijn intentie is)
- Bij geen internet dan werkt de automation vanuit HA niet; zo bleek 1 van de batterijen geen WiFi meer te hebben en werd deze niet gebruikt voor teruglevering (aanzetten was voldoende, moet zeggen dat de schuur niet optimale WiFi heeft dus dat is een puntje voor verbetering).

In any case, dit is een screenshot van afgelopen nacht met een maximum gezinsverbruik van 400W (deze is aan te passen naar 1600W):

Thuisbatterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Skp0ziYTHbOD54YPLRhLHOsOe_U=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/EX3d2dAZQaWDoi9Q3EKP0Adg.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEcOuzc9uLITfewPTfGSUI0K28Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/g7pFgEd0NXPgouqZA42iQA7P.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 28% gewijzigd door nwagenaar op 11-11-2024 11:59 ]

• whazaaaa
Heeft het zin / nut om de accu van de Anker een keer helemaal vol te laden ?

in deze maanden komt de lading zelden boven de 50% uit natuurlijk,
zou het voor de levensduur handig zijn een keer tot 100% te laden ?

• nwagenaar

nwagenaar

whazaaaa schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:15:
Heeft het zin / nut om de accu van de Anker een keer helemaal vol te laden ?

in deze maanden komt de lading zelden boven de 50% uit natuurlijk,
zou het voor de levensduur handig zijn een keer tot 100% te laden ?
Mijn batterijen komen niet onder de 10% SOC en deze batterijen blijken 2% tot 3% per maand (of per week) te verliezen bij geen oplading had ik gelezen. Desondanks lijkt het mij wel verstandig om de batterijen bij geen of amper opwekking niet langdurig onder de 5% te laten komen (er zijn meer dan genoeg berichten over dat als ie leeg is dat de batterij niet meer wordt ogpeladen zelfs bij veel zon).

Daarom heb ik toevallig vanochtend het volgende gekocht via amazon om de winter te (kunnen) overbruggen:

- Een 2-tal opladers (volgens https://www.smartzone.de/...uer-45-euro-selber-bauen/), totale kosten net iets boven de 100 euro.
- Een Microinverter (Ecoflow 800W)

Idee is het volgende:

- De PV-installatie van de 1 van de batterijen aansluiten op de Microinverters, eventuele opwekking gaat dan direct het stroomnet in (max 800W) via een slimme stekker van HW (dit voor het uitlezen).
- De 2-tal opladers sluit ik aan op 1 van de batterijen, beide worden aangesloten een slimme stekker van HW welke via HA aan/uitgezet worden icm dynamische tarieven en-of opwekking.

Dit is even ter test met het idee om te kijken of mijn theorie gaat werken (ook qua aansturing), ik verwacht niet dat we in de winter met 2x540WP panelen boven de 800W gaan komen. Ter indicatie: op dagen zoals vandaag haal ik max 250W op 4 panelen, Afgelopen maandag was het erg zonnig, toen haalde ik max 940W op 4 panelen (dus 800W moet voldoende zijn).

Met een beetje mazzel gaat er 70W tot 80W per oplader erin waardoor (hopelijk) 1 van de batterijen kan worden opgeladen bij geen of amper opwekking icm lage tarieven. In hoeverre dat ze ook vol komen, dat is afwachten.

• whazaaaa
nwagenaar schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:44:
[...]

Mijn batterijen komen niet onder de 10% SOC en deze batterijen blijken 2% tot 3% per maand (of per week) te verliezen bij geen oplading had ik gelezen. Desondanks lijkt het mij wel verstandig om de batterijen bij geen of amper opwekking niet langdurig onder de 5% te laten komen (er zijn meer dan genoeg berichten over dat als ie leeg is dat de batterij niet meer wordt ogpeladen zelfs bij veel zon).
In de Anker app kun je kiezen tussen min. 5% of 10% SOC.
En ze raden zelf aan om in de winter deze op 10% te zetten, en in de zomer op 5%.
Dus daar komen ze niet onder, software is zelf zo slim om eerst de batterij weer boven de 10% te zetten en dan pas weer terug te gaan leveren.

Lijkt dus wel goed te gaan.
maar kan natuurlijk altijd een keer terugleveren uitzetten en de batterij laten lopen gedurende een aantal dagen.

geen idee of dat goed is voor de batterij, vandaar de vraag

• nwagenaar

nwagenaar

@whazaaaa Het enige wat in de handleiding staat:

"Voor langdurige opslag moet u de Solarbank eens in de 3 maanden opladen en ontladen. Ontlaad de Solarbank tot 20% en laad hem daarna weer op tot 80%"

Dus ik denk niet dat het een issue is, zolang je het maar eens in de 3 maanden doen en niet de batterij volledig ontlaadt; dat laatste schijnt de batterij de nek om te draaien, soms kan een volledige reset het probleem fixen maar in veel gevallen moet Anker de batterij vervangen.

• Destronica
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 16:32
@nwagenaar
Gave link naar de Duitse site heb je gedeeld. Ik las op de site dat aan de twee inputs van de Anker accu je maar gelijktijdig 1 ebikelader mag aansluiten. Dit omdat vanwege de interne schakeling van de accu de laders anders defect kunnen raken. Ze leggen niet uit hoe de interne schakeling werkt. Eerlijk gezegd snap ik ook niet wat er mis kan gaan als je twee laders aansluit. Kan je jouw ervaring na verloop van tijd delen?

• nwagenaar

nwagenaar

Destronica schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:37:
@nwagenaar
Gave link naar de Duitse site heb je gedeeld. Ik las op de site dat aan de twee inputs van de Anker accu je maar gelijktijdig 1 ebikelader mag aansluiten. Dit omdat vanwege de interne schakeling van de accu de laders anders defect kunnen raken. Ze leggen niet uit hoe de interne schakeling werkt. Eerlijk gezegd snap ik ook niet wat er mis kan gaan als je twee laders aansluit. Kan je jouw ervaring na verloop van tijd delen?
Persoonlijk snap ik ook niet echt de reden, simpelweg omdat je ook 2 zonnepanelen op aan kan sluiten en het komt mij niet logisch over dat je daarom ook niet de 2 laders op aan zou kunnen sluiten.

Na om en nabij de 48 uur heb ik (vooralsnog) geen issues. Ik ben benieuwd hoe deze configuratie zich zal houden na enkele maanden.
Sonero schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:26:
[...]
Vergeleken met de Duitse markt zijn wij een druppel op een gloeiende plaat. De enige kleine prijspiek die we m.i. kunnen verwachten is in april 2025, wanneer in België stekkersets (batterijen én zonnepanelen) worden toegestaan.
Tov Duitsland zeker, maar ik hoor toch van vele eigen huis bezitters met PV-installaties dat als het salderen eraf gaat dat ze toch echt serieus willen gaan kijken naar dynamische energie contracten en-of thuisbatterijen om ook de avonden/donkere maanden door te komen om toch een soort van NOM te realiseren. Uiteraard is het ook afhankelijk hoe ze de afschaffing van het salderen gaan realiseren (dat wil zeggen, wat wordt de schappelijke TLV).

Natuurlijk, mijn N=1; toch denk ik dat het wel een realistisch scenario zou kunnen zijn. De voornaamste reden waarom ze nu nog geen thuisbatterij hebben is voornamelijk de prijs en de saldering waardoor het geen echt nut heeft in verhouding met de huidige terugverdientijd.

Ik heb ook zo'n calculatie gedaan van een enphase oplossing (ik heb een enphase PV configuratie) en effectief zou het aantal cycles/levensduur van de batterij aanzienlijk langer zijn vs de prijs. Enkele bekenden van mij kijken erg uit naar mijn ervaringen met zo'n balkonbatterij/stekkerbatterij, simpelweg omdat het zeer betaalbare thuisbatterij oplossingen zijn en ze zijn behoorlijk goed leverbaar (al dan niet via Amazon).

[ Voor 45% gewijzigd door nwagenaar op 19-11-2024 11:58 ]

• nwagenaar

nwagenaar

jeppekroezen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:43:
ja dat lukt dus niet haha.
ze verzenden niet naar NL ( althans nog niet)
Dit had ik dus ook, vandaar mijn keuze voor Anker.

Dat gezegd hebbende, toen ik het bestelde was het niet mogelijk. Maar via amazon.nl kun je het (nu) wel bestellen (alsmede ook de Marstek Jupiter-C, wellicht een goed alternatief waarbij je 2.5Kw batterij hebt en panelen zijn optioneel) en versturen ze het schijnbaar wel (weliswaar zonder de blackfriday korting).

En daarbij kun je alle panelen erop zetten zolang ze maar een MC4 aansluiting hebben.

• whazaaaa
Anker heeft een nieuwe Solarbank 2 geintroduceerd recent:

https://www.notebookcheck...eaanbieding.913963.0.html

https://www.anker.com/eu-..._1=A17C23Z1-DE-PPS&o_c=de

Voorzien van 2 mpp trackers (1200W DC) en een AC ingang van 800W

Dus hiermee kun je dus ook als de stroom goedkoop is laden, en ontladen als het duurder is.

• nwagenaar

nwagenaar

@whazaaaa als ik dat had geweten dan had ik die besteld ipv mijn zelfbouw lader-configuratie (wat ook goed werkt, maar toch).

Overigens heb ik vanuit Anker vernomen dat de automatische ondersteuning voor dynamische tarieven op korte termijn niet gaat gebeuren. Voor ons dynamische energiegebruikers betekent dit dus AC ingang aansturen met een slimme stekker.

@Taro ik vermoed dat het prijsverschil komt door BTW? Ik meende mij te herinneren dat ze in Duitsland 0% hebben voor deze oplossingen en in Nederland dus wel de volle map?

• Taro
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:56:
[...]

Ik ben een beetje een Noob op dit onderwerp aan het orrienteren.
Deze adverteerd dat ze een GAN omvormer gebruiken (die zijn efficienter idd).
Ik heb dit nog niet eerder gezien, zijn zij hierin wat eerder dan de rest? (neem aan dat vanaf nu enkel GAN gebruikt zal worden als omvormer bij alle partijen)
Ik heb mij het meeste verdiept in dit merk/product (omdat ik ze zelf heb), maar heb het bij bijv. HomeWizard en Marstek nog niet voorbij zien komen. Anker volgens mij wel.

• Taro
  • Niet online
Milmoor schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:25:
Terechte opmerking. Ik wil liever geen apparatuur die continu vanaf elders bereikbaar is. Niet voor mijn domotica, niet voor mijn thermostaat en dus ook niet voor mijn meter. Ik ben handig genoeg om de bulk van die dingen intern te regelen. Dus ook graag met mijn thuis batterij. Ik mis daarvoor nog wel een startpunt Vandaar mijn vraag. Zijn er bijv. al batterijen die je met MQTT kan aansturen?
Ecoflow en anderen gebruiken cloudAPI's. Ik weet dat Zendure MQTT gebruikt, maar (nog) niet lokaal en (nog) niet write. Anker en anderen weet ik niet of ze het ondersteunen.

• whazaaaa
November was de eerste volle maand die ik heb gedraait met de Anker Solarbank 2 E1600 pro.

Korte analyse:

Totale zonopbrengst van de panelen is 25,39kWh

Daarvan ging 41% rechtstreeks de woning in. Dit omdat de smartmeter nog niet geinstalleerd is en de Anker ingesteld op 100W teruglevering.
Met de smartmeter zou er veel meer rechstreeks zonne verbruik zijn deze tijd van het jaar.

58% (14,86kWh) ging dus de accu in.

Als we dan kijken wat er terug komt uit de accu is dat 11,24 kWh.
Een verlies van 24,3%
Wat redelijk in lijn is met de verwachting.

Waar gaat de stroom naar toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcCix1hGBCQrlB6PgL1DEwu8MME=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y8mAfqtr2MaqcPhaRdZWYo2d.jpg?f=user_large

Waar komt de stroom vandaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUBcGINtH92jF9FhY3nNrbdq04Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RDsCtGOypQl7IXcWhyio8BcB.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door whazaaaa op 02-12-2024 12:18 . Reden: plaatjes kleiner gemaakt ]

• Taro
  • Niet online
@Devke Dan klinkt goedkoop inkopen, daarna per dag bepalen of NOM of markt (goedkoop kopen, duur verkopen) of tijdgebaseerd laden/ontladen goed past. Mijn vrouw wil er wel enigszins rekening mee houden, maar niet teveel. Vannacht wordt hier tegen 15 ct/kWh geladen, daarna de hele dag NOM (Passend bij de tarieven van morgen). Vrijdag was markt beter: Dalen laden, duur terugleveren, daartussen niets doen.

Als je het zo aanvliegt en voldoende capaciteit hebt, dan is het mooi meegenomen als de wederhelft er een beetje rekening mee houdt. Doen ze dat niet, dan vang je dat op door de gekozen strategie voor die dag. Met het juiste systeem kan je dat ook via HA aansturen.

Zowel Ecoflow, Anker, Deye, Zendure als anderen bieden volgens mij oplossingen die bij je passen. Zoals bekend heb ik zelf alleen ervaring met de Ecoflow Powerstream en Zendure producten en de Zendure past vooralsnog het beste bij mij. Hopelijk krijg ik morgen een update van de App waarin eindelijk Nederland wordt ondersteund, dan werkt ook dynamisch kopen/verkopen met de NL Nord Pool dynamische stroomprijzen. Als dan in 2025 ook nog HA ondersteuning volgt ben ik 100% tevreden.

Voor de Ecoflow moet je zelf nog een en ander scripten. Voor de Anker weet ik dit eigenlijk niet. En met Deye heb ik contact gehad, maar nog geen enkele reactie ontvangen.

Anders de Eve mogelijk interessant, of Duravolt?

Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:45:
@Devke Dan klinkt goedkoop inkopen, daarna per dag bepalen of NOM of markt (goedkoop kopen, duur verkopen) of tijdgebaseerd laden/ontladen goed past. Mijn vrouw wil er wel enigszins rekening mee houden, maar niet teveel. Vannacht wordt hier tegen 15 ct/kWh geladen, daarna de hele dag NOM (Passend bij de tarieven van morgen). Vrijdag was markt beter: Dalen laden, duur terugleveren, daartussen niets doen.

Als je het zo aanvliegt en voldoende capaciteit hebt, dan is het mooi meegenomen als de wederhelft er een beetje rekening mee houdt. Doen ze dat niet, dan vang je dat op door de gekozen strategie voor die dag. Met het juiste systeem kan je dat ook via HA aansturen.

Zowel Ecoflow, Anker, Deye, Zendure als anderen bieden volgens mij oplossingen die bij je passen. Zoals bekend heb ik zelf alleen ervaring met de Ecoflow Powerstream en Zendure producten en de Zendure past vooralsnog het beste bij mij. Hopelijk krijg ik morgen een update van de App waarin eindelijk Nederland wordt ondersteund, dan werkt ook dynamisch kopen/verkopen met de NL Nord Pool dynamische stroomprijzen. Als dan in 2025 ook nog HA ondersteuning volgt ben ik 100% tevreden.

Voor de Ecoflow moet je zelf nog een en ander scripten. Voor de Anker weet ik dit eigenlijk niet. En met Deye heb ik contact gehad, maar nog geen enkele reactie ontvangen.

Anders de Eve mogelijk interessant, of Duravolt?
De opties HA zijn zeker interessant. Ik snap dat je die erbij wenst te hebben. Is er een richting aangegeven 2025? Begin midden of eind 2025?

Goede ervaringen spelen mee naast een bedrijf dat zich al goed gesetteld heeft en een trackrecord heeft. Daar zal ik me dan in moeten verdiepen even. Zendure is voor mij o.a. nieuw maar ze bestaan al veel langer met andere producten.

Duravolt Eve etc interessante producten met zelfs een TVT. Echter ik lees daar nog geen ervaringen over (moeten nog geleverd worden) en vind de bedrijven erachter wat rommelig overkomen. Dat geeft me (nog) geen vertrouwen. Bij 1 zelfs een website waar AV direct op aanslaat.

Nu even een compleet andere gedachte. Mijn EV. Dik 70 kWh opslag mogelijk maar het gemeentebeleid mbt thuis laden is in ontwikkeling. De auto is van alle uren in de week (168) er denk ik wel 120 thuis. Recent heeft hij een update gehad om V2H te kunnen inzetten. Met de juiste laadpaal zou ik dit dus kunnen doen. Zoncapaciteit opvangen op de dag en levering aan huis als er meer wordt verwacht dan de panelen aan kunnen. Opbrengst van de panelen is nu ruk natuurlijk. Zomermaanden tussen de 15 - 20 kWh per dag. Er kan veel NOM gedraaid worden. Of ik echter de auto wens in te zetten voor wat laadstrategie? Hmmm. Het merk zet ook een grens op V2H van 10.000 kWh. Er staat immers al een dikke opslagcapaciteit voor de deur. Al zal HA aansturing lastiger zijn. Als je net wilt ontladen en de auto is weg dan wordt het wat lastiger.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Taro
  • Niet online
reb65 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:43:
@Taro domme vraag misschien. Na het hele topic van voor tot achter te hebben gelezen.
Zijn geen domme vragen :)
Wat heeft jou doen besluiten om voor zendure of überhaupt een accu met stekker te kiezen. En als je het nu opnieuw zou moeten doen wetende hoe groot je systeem vandaag de dag is geworden zou je dezelfde keuze maken.
Ik hang al heel lang (jaren?) rond in de Sessy, zelfbouw/Victron topics en heb meerdere keren offertes opgevraagd. Maar het vaste karakter + een accu in huis hebben voelden niet goed. Ook een paar kritische vragen aan Sessy gesteld maar nooit antwoord gekregen. Daarnaast zijn wij van plan ergens de komende jaren te verhuizen en dan wil ik alles simpel mee kunnen nemen.
Ik snap de usecase van stekkerbatterijen met een beperkte capaciteit. In aanschaf vrij goedkoop, je kunt ze zelf installeren en je kunt met een beperkte capaciteit al redelijk snel je eigen pv verbruik opkrikken.
Klopt, minder geld naar installatie, meer naar het product. Daarna wel flexibel in de plaatsing en uitbreiding zonder tussenkomst van anderen. Daarnaast kan ik nu simpel "off-grid" gaan zonder de hele meterkast om te bouwen.
Tegelijk zijn het 1 fase oplossingen, dus bij een 3 fase aansluiting zit je vast aan minimaal 3 omvormers (vaak gehoord argument tegen victron systemen). Dat komt bij dat de zendure omvormer gemaximeerd is op 800 watt wat vrij beperkt is.
Zendure kan met 1-fase 3-fases compenseren. Niet helemaal netjes tov de netbeheerder, maar ik doe verder mijn best. Ik compenseer dus nu vanaf 1-fase het hele 3-fase huisverbruik, bij de slimme meter worden immers alle fases bij elkaar opgeteld. Je kunt ook met 2 of 3 omvormers de overige fases compenseren. Of bijv. 3x3 omvormers plaatsen, 3 per fase.

De Zendure omvormer is niet tot 800 Watt beperkt. Ik heb er nu 2 in gebruik en kan met 1800 Watt laden en ontladen in Cluster mode en 2x1200 Watt in individuele mode. Ik hanteer echter als maximum 2x800=1600 Watt voor beide samen om mij aan de regels te houden.
Daarbij zijn je accu's van van zendure maar 2 kwh per stuk wat ze relatief complex en duur maakt.
Correct, echter zijn ze daarom 24 kg per stuk en prima te tillen. Het is een modulair systeem. Ik heb er dus laatst 6 bijgekocht, waarvan 4 voor mijzelf en kon ze zonder tussenkomst van een elektricien zelf in 2 minuten plaatsen. En indien nodig er een keer 1-2 afhalen en er een ACE1500 op plaatsen om bij een buurtfeest even stroom op het grasveld te hebben (stom voorbeeld, maar zo makkelijk is het...)

Ik betaal nu 671 Euro excl. BTW per 2 kWh accu, 335 Euro per kWh, veel goedkoper dan heel veel andere oplossingen.
Ook is er geen mogelijkheid voor eiland modus maar tegelijk kun je ze wel buiten zetten en hebben ze een brandblusser wat volgens mij vrij uniek is.
Strikt gezien kan eilandmodus niet, maar, je zou een kabel kunnen maken met aan beide kanten een Schuko/Euro stekker, de hoofdschakelaar uit en dan vanuit de ACE1500 of Hyper2000 met off-grid power strip je huishouden voeden uit de accu's. Zag die tip in het Eenvoudig zelfbouw topic, nog niet geprobeerd, maar het zou moeten kunnen met de AC-out -> stopcontact. Ik zou het echter niet aanraden. Als Putin over de schutting klimt en de pleuris uitbreekt zou ik het echter wel graag proberen icm de zonnepanelen en off-grid gaan.
Toch kom je met de oplossing die jij hebt staan redelijk in de buurt qua prijs van niet stekker oplossingen met 3 fase omvormers, of 3 omvormers die een set aan batterijen deelt. Die bijvoorbeeld wel een bisdom voorziening biedt. ( Of in ieder geval uitzicht daarop).

Waar ik mee worstel is het volgende. Ik zou graag een batterij kopen. Vooral in mee te experimenteren en ook als noodstroom voorziening te gebruiken voor mijn aquarium en vries en koelkast. Ergens tussen de 5 a 10 kwh is hiervoor rol voldoende. Er zijn alleen maar weinig systemen met noodstroom die ook iets zeggen over de veiligheid er achter. ( Enige die ik ken is Victron, maar dan zit je weer vast aan maatwerk kabels, extra zekeringen en complexiteit waar ik niet op zit te wachten).
Mijn pa had regelmatig uitval van het stopcontact in de garage, de oorzaak is nooit gevonden. Paar weken geleden 2x 2 kWh Zendure accu's met ACE1500 geplaatst als UPS.

Had zelf ook een aquarium met UPS, kwam ooit beneden rond 8:00, had de UPS vanaf 01:00 al ingegrepen en was leeg.... Filter stond al uren stil :( Oorzaak: Sluiting in een Philips Hue lamp, met een Victron oplossing was dit ook gebeurd aangezien de groep eruit was geklapt. Met 2-4 kWh + ACE1500 kan je dat voorkomen, uiteraard wel een groter formaat om te plaatsen.
De oplossing van duravolt komt qua specs redelijk in de richting, ware het niet dat die partij en accu zich nog niet heeft bewezen een het maar de vraag is of ze over 5 jaar nog op de markt zijn.
Ik volg dat topic ook actief, leuk product, ik zie echter nog teveel vraagtekens en weinig transparantie.
Ik ben een beetje bang dat waneer ik voor een stekker oplossing ga dat ik net als jij binnen no time met 3 stapels batterijen zit, locked in bij een leverancier die nog vrijwel geen producten heeft verkocht in Nederland met een afhankelijkheid van een Chinese cloud dienst.
Terecht punt. De Zendure producten kan je ook via Bluetooth aansturen en bij de laatste App update is ook een lokale communicatie met Shelly (Pro) 3EM toegevoegd. Je kunt ze dus lokaal gebruiken, ook al een paar keer getest. Enige probleem is uiteraard dat de Nord Pool dynamische tarieven dan niet meer binnenkomen ;)
En dat voor een systeem van die omvang misschien het beter is om de stekker over te slaan en voor een niet stekker systeem te gaan. Omdat het feit dat het een stekker systeem is complexiteit toevoegt die niet nodig is.

En is het dan niet verstandiger
Als je meer vermogen wil, het prima vindt als de accu's in je huis of garage staan en je bijv. Victron of Deye omvormers wil hebben, kijk dan naar Pylontech accu's, of Yixiang DIY 15 kWh kits. Dan kan je met 1 of 3 Victron Multiplussen 3k/5k veel meer bereiken. Dat is echt een goede, maar meer permanente oplossing.

Ik stond op het punt om 3xVictron MPII 3k of 5k aan te schaffen met om te beginnen 2-3x Pylontech 5kWh, maar had koudwatervrees. Gesprekken met de verzekering, etc. Installatiekosten schrok ik van, mijn vrouw was tegen. Toen interesse gekregen in de Sessy en HW Battery, maar te duur en veel nadelen en wederom binnen / in de garage. Zelfs overwogen zelf een accu met Redodo/PowerQueen accu's icm Ecoflow Powerstream te bouwen en een deel al gekocht. Maar wederom koudwatervrees dat binnen te plaatsen. Toen gaan kijken naar een kast voor buiten om ze in te plaatsen, etc. Maar wederom een dure en slechte oplossing. Daarnaast vond ik het wel interessant om een X aantal extra zonnepanelen aan te sluiten en dat zelf te gaan doen.

Toen noemde iemand ergens in een topic Zendure. Gecharmeerd van de oplossing met IP65, brandblusser (voor als ik ze ooit wel binnen plaats), modulariteit, PV-aansluiting en stekker besloten contact met ze op te nemen. En het feit dat ze toen met een leuke deal voor mij kwamen heeft mij over de streep getrokken. Zonder die leuke deal zat ik nu waarschijnlijk nog te twijfelen, of was ik alsnog voor een kleinere Zendure, Anker of Deye oplossing gegaan.

Ben nu blij met wat ik heb, maar wil nog wel een aantal verbeteringen in de App zien voordat ik volledig tevreden ben. En door de lage prijs (stukje sponsoring zoals eerder hier vermeld, ben ik transparant over + extra accu's relatief goedkoop ergens kunnen aanschaffen excl. BTW) ben ik niet zo bang voor de vendor lock-in. Voor iemand die alles vanaf 0 zelf moet aanschaffen voor de hoofdprijs is dat natuurlijk minder makkelijk, dat besef ik mij.

TL;DR: Ga je niet binnenkort verhuizen, vind je het prima om accu's in je huis/garage te hebben staan: Ga voor een Victron oplossing met meer vermogen, helemaal mee eens d:)b In alle andere gevallen is een stekkeroplossing ook een prima keuze.

• nwagenaar

nwagenaar

Na ong. 2 maanden te hebben "gedraaid" met de Anker stekkerbatterij oplossing icm HA en 4x570WP op zuid dacht ik, het wordt tijd voor een kleine update:

Periode November (de batterijen waren bij plaatsing al 90% vol):
- Opwekking: 48.4 KwH
- Verbruik: 50.2 KwH

Periode December:
- Opwekking: 16.8KwH
- Verbruik: 13.8KwH

Sinds 1 december maken wij gebruik van de VEH-aanbieding via Essent: dus sinds december maak ik geen gebruik meer van de mogelijkheid om op goedkope tijden de batterij vol te gooien via de DIY-stekker oplader icm een Ecoflow Inverter en een Shelly plugin (bij teruglevering en op goedkope momenten ging de opladers aan).

Dit werkte trouwens enorm goed, in November kreeg ik op de goedkope momenten en-of tijdens opwekking de batterij vol naar gemiddeld 85%. Als gevolg daarvan heb ik de oplader-oplossing even opgeschort en de PV's rechtstreeks aangesloten op de Anker batterij(en).

Maar je kunt duidelijk zien dat het in December kommer en kwel is geweest met alleen het gebruik van de PV-oplossing. De SOC in December was ten hoogste 35% vol voor beide batterijen, gemiddeld gezien was het rond de 20% deze maand en dat dekt niet ons nachtverbruik (bij lange na niet, wel als ze vol waren geweest) in de winter. Dit was trouwens volgens verwachting overigens ;)

Desondanks ben ik erg tevreden. De automatische aansturing vanuit HA werkt uitzonderlijk goed, ik vermoed dan ook dat we hiermee tijdens de zonnige maanden zo goed als volledig een NOM kunnen realiseren.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-03 21:07
nwagenaar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:07:
Na ong. 2 maanden te hebben "gedraaid" met de Anker stekkerbatterij oplossing icm HA en 4x570WP op zuid dacht ik, het wordt tijd voor een kleine update:

Periode November (de batterijen waren bij plaatsing al 90% vol):
- Opwekking: 48.4 KwH
- Verbruik: 50.2 KwH

Periode December:
- Opwekking: 16.8KwH
- Verbruik: 13.8KwH

Sinds 1 december maken wij gebruik van de VEH-aanbieding via Essent: dus sinds december maak ik geen gebruik meer van de mogelijkheid om op goedkope tijden de batterij vol te gooien via de DIY-stekker oplader icm een Ecoflow Inverter en een Shelly plugin (bij teruglevering en op goedkope momenten ging de opladers aan).

Dit werkte trouwens enorm goed, in November kreeg ik op de goedkope momenten en-of tijdens opwekking de batterij vol naar gemiddeld 85%. Als gevolg daarvan heb ik de oplader-oplossing even opgeschort en de PV's rechtstreeks aangesloten op de Anker batterij(en).

Maar je kunt duidelijk zien dat het in December kommer en kwel is geweest met alleen het gebruik van de PV-oplossing. De SOC in December was ten hoogste 35% vol voor beide batterijen, gemiddeld gezien was het rond de 20% deze maand en dat dekt niet ons nachtverbruik (bij lange na niet, wel als ze vol waren geweest) in de winter. Dit was trouwens volgens verwachting overigens ;)

Desondanks ben ik erg tevreden. De automatische aansturing vanuit HA werkt uitzonderlijk goed, ik vermoed dan ook dat we hiermee tijdens de zonnige maanden zo goed als volledig een NOM kunnen realiseren.
Interessant om te lezen! Heb je een Anker Solarbank 2 Pro? Ik ben heel benieuwd hoe goed die te automatiseren valt in Home Assistant. Heb je daar een voorbeeld van, of heb je een handleiding online die je gevolgd hebt?

Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden die je hebt om dat ding aan te sturen. Ik overweeg deze ook namelijk, omdat deze volgens mij vooralsnog de enige plug-and-play thuisaccu (met aansluitingen voor zonnepanelen) is die je volledig kunt aansturen met Home Assistant. Het grootste voorbeeld wat ik kan vinden is eentje voor de Solarbank 1, maar die werkt net even anders omdat die niet tegelijk kan exporteren en de accu opladen vanuit opwek met de zonnepanelen. Ook krijg ik het idee dat deze manier redelijk omslachtig is, omdat je (voor zover ik het kon lezen) constant een preset/schedule aan het aanpassen bent op het huidige gebruik.

Of heb je gewoon een slider (number entity) die je constant aan kunt passen aan het huidige verbruik? Dat zou wel het makkelijkste werken volgens mij :)

• nwagenaar

nwagenaar

Sicco92 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:
[...]
Interessant om te lezen! Heb je een Anker Solarbank 2 Pro? Ik ben heel benieuwd hoe goed die te automatiseren valt in Home Assistant. Heb je daar een voorbeeld van, of heb je een handleiding online die je gevolgd hebt?
Ik heb de Anker Solarbank E1600 (of eigenlijk 2 van deze) dat ik aanstuur via HA (https://github.com/thomluther/ha-anker-solix) en de configuratie is op basis van YouTube: Anker Solix - Home Assistant Integration & Energiedashboard ⚡

De 2-tal E1600 zijn beide voorzien van 2x540WP panelen en wordt aangestuurd door de Anker MI80 inverter. Door de HA-integratie kan het gebeuren (zeker bij veel opwekking en gebruik) dat een gedeelte in de batterij gaat en de rest het interne net op wordt gegooid tot max 800W (immers, het is een stekker inverter).

Het enige wat ik heb gedaan is in de Anker app een schema aangemaakt waarbij ie 800W teruglevert naar het net, de HA-integratie doet verder alles automatisch en past de teruglevering automatisch aan (tussen de 100W en 800W geloof ik).

Een wellicht wat makkelijkere optie voor de winter periode is om de teruglevering van de batterij automatisch te stoppen naar het net zodra er opwekking gemeten wordt via je P1 meter bij minder zonnige dagen icm een Automation en dat ie na zonsondergang of bij een volle batterij de teruglevering aanzet.

• nwagenaar

nwagenaar

@Faraz
Heel erg simpel (:+); al onze apparaten (Wasmachine, afwasmachine, WP droger, WP-boiler, MHI L/L WP, Mill apparatuur, etc) zijn slim of zijn slim gemaakt via bijvoorbeeld HomeWizard stekkers. Daarbij hebben wij de meeste apparatuur gekocht voor minimaal verbruik en-of omdat deze te integreren viel via HA (zoals onze Enphase PV-configuratie en dus ook de Anker batterij oplossing).

Via HomeWizard icm Automation in HA kun je relatief simpel acties uitzetten door uit te lezen wanneer er (voldoende opwekking is en-of via Nordpool integratie en-of Day Ahead Optimalizer de goedkope prijzen/momenten voor de komende 24 uur bepalen en dit communiceren (doe ik via een Telegram channel waar mijn vrouw en ik in zitten). Mijn HA is ook op afstand bereikbaar, dus eventueel kan ik nog wat handelingen op afstand forceren (of uitschakelen).

Aanvullend heb ik evcc draaien voor optimale aansturing van de Alfen Laadpaal (daar ging redelijk wat tijd in zitten) waardoor deze (voorheen) automatisch actief werd tijdens opwekking en-of lage prijzen onder een speciifek bedrag.

Het meest belangrijke is dat het ook gedrag is. Sommige zaken stelde ik echt uit bij (verwachte) opwekking en-of lage uurprijzen (zoals het brouwen, de brouwketel verbruikt 2.6KwH als beide elementen aanstaan). Het was even wennen, maar op een gegeven moment weet je niet anders.

Desondanks hebben wij nog steeds aanzienlijk meer opwekking buiten het reguliere verbruik en-of als wij niet thuis zijn bijvoorbeeld. Daarom ook de intentie om een 4-tal panelen te verhuizen naar NW zodat wij optimaler in de avond zijn qua verbruik/opwekking; maar dit zien wij helaas alleen terug van de periode Mei t/m Oktober ivm onze buurt en de stand van de zon.

[ Voor 16% gewijzigd door nwagenaar op 30-12-2024 16:33 ]

• Faraz
  • Laatst online: 12-02 23:07
nwagenaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:28:
@Faraz
Heel erg simpel (:+); al onze apparaten (Wasmachine, afwasmachine, WP droger, WP-boiler, MHI L/L WP, Mill apparatuur, etc) zijn slim of zijn slim gemaakt via bijvoorbeeld HomeWizard stekkers. Daarbij hebben wij de meeste apparatuur gekocht voor minimaal verbruik en-of omdat deze te integreren viel via HA (zoals onze Enphase PV-configuratie en dus ook de Anker batterij oplossing).

Via HomeWizard icm Automation in HA kun je relatief simpel acties uitzetten door uit te lezen wanneer er (voldoende opwekking is en-of via Nordpool integratie en-of Day Ahead Optimalizer de goedkope prijzen/momenten voor de komende 24 uur bepalen en dit communiceren (doe ik via een Telegram channel waar mijn vrouw en ik in zitten). Mijn HA is ook op afstand bereikbaar, dus eventueel kan ik nog wat handelingen op afstand forceren (of uitschakelen).

Aanvullend heb ik evcc draaien voor optimale aansturing van de Alfen Laadpaal (daar ging redelijk wat tijd in zitten) waardoor deze (voorheen) automatisch actief werd tijdens opwekking en-of lage prijzen onder een speciifek bedrag.

Het meest belangrijke is dat het ook gedrag is. Sommige zaken stelde ik echt uit bij (verwachte) opwekking en-of lage uurprijzen (zoals het brouwen, de brouwketel verbruikt 2.6KwH als beide elementen aanstaan). Het was even wennen, maar op een gegeven moment weet je niet anders.

Desondanks hebben wij nog steeds aanzienlijk meer opwekking buiten het reguliere verbruik en-of als wij niet thuis zijn bijvoorbeeld. Daarom ook de intentie om een 4-tal panelen te verhuizen naar NW zodat wij optimaler in de avond zijn qua verbruik/opwekking; maar dit zien wij helaas alleen terug van de periode Mei t/m Oktober ivm onze buurt en de stand van de zon.
Dank voor het delen!

Ik ben nauwelijks bekend met HA, dus zal dat nog moeten 'aanschaffen' en leren. Ik heb eerder al e.e.a. over HA, diens mogelijkheden en EVCC gelezen, maar ik zie er nu al een beetje tegenop om het allemaal zo goed mogelijk in te stellen (als non-I(C)T-er), naast het gereed maken (etc.) van de nieuwbouwwoning. :*)

Daarnaast ben ik wel al langere tijd bekend met dynamisch, en de nodige gedragsaanpassingen qua gebruik/verbruik waar mogelijk. Ik herken daarom wat je zegt over gedrag, maar nog niet i.c.m. een PV opstelling voor eigen opwekking.

Ik twijfel nu nog over of het bij dynamisch gaat blijven, of dat ik overstap naar een modelcontract zodat ik meer vrijheid en zekerheid heb.
Over een geheel jaar genomen maakt het blijkbaar soms letterlijk 1 of 2 euro uit (zoals in mijn situatie), en dat vind ik de vrijheid en zekerheid meer dan waard! Kanttekening: modelcontracten gelden maar voor 6 maanden, dus ik zal het vast daarna wel weer moeten uitrekenen en heroverwegen.
Jij bent zo te lezen sinds kort ook afgestapt van dynamisch. Mag ik vragen wat de reden was? Vanwege de accu (onder andere)?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:50
Ondertussen heeft Anker de solarbank AC uitgebracvht. Helaas met maar 2 MPTT ingangen, maar wel met 2 bidirectioneel 220V aansluitingen: grid en intern. De solarbank heeft zelf 1.6kWh aan boord, is met extra akku's uit te breiden naar 9.6kWh (1+5 keer 1.6kW).
De interne 220 aansluiting kan voor zowel laden als ontladen worden gebruikt ('oude' solar aansluiting op 220C of UPS), evenzo kan ge- (1200W) of ontladen (800W) worden naar grid.

• Taro
  • Niet online
tweazer schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:01:
Ondertussen heeft Anker de solarbank AC uitgebracvht. Helaas met maar 2 MPTT ingangen, maar wel met 2 bidirectioneel 220V aansluitingen: grid en intern. De solarbank heeft zelf 1.6kWh aan boord, is met extra akku's uit te breiden naar 9.6kWh (1+5 keer 1.6kW).
De interne 220 aansluiting kan voor zowel laden als ontladen worden gebruikt ('oude' solar aansluiting op 220C of UPS), evenzo kan ge- (1200W) of ontladen (800W) worden naar grid.
Is dat een nieuwe versie? Volgens mij is die al eerder hier langsgekomen, of was dat een ander model? Of is dit product daarna/recent nog vernieuwd?

Anker maakt visueel mooie producten en mooie software, toch zie ik hun producten relatief weinig langskomen en gebruikt worden, of lijkt dat maar zo? Want ik heb destijds ook naar de Anker Solix X1 gekeken, maar die is nog niet in NL verkrijgbaar en bood toen geen optie om op basis van dynamische tarieven te handelen. Verder wel een mooie oplossing (echter zonder stekker).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TaroOok bij Anker zie ik door de specs het bos niet meer...

Ze hebben een Home Backup Kit, maar das een manuele swich.
Welke functionaliteit ik moet aanklikken om erachter te komen dat er ook teruggeleverd kan worden is mij een raadsel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G05RKyExT5zbT0-kqHqYyfgfAuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mQoYNasxZQIQLmEWUCaNe9Rz.png?f=user_large

Home backup hoef ik niet, maar terugleveren zou lekker zijn.

edit: zit ff met chatgpt de verschillende specs door te nemen...

De Anker Solix E1600 en F2000 lijken allebei geen plug-and-play export to grid te ondersteunen.

de AlphaESS BlackBee 2000 wordt als goede optie genoemd, maar is wat aan de prijzige kant.
Volgens mij zit ik wel vast aan een P1 oplossing, al dan niet via MQTT/Node red...
Ik heb namelijk al zonnepanelen en kan er niet meer kwijt voor deze oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 11:16 ]

• Sicco92
Taro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Is dat een nieuwe versie? Volgens mij is die al eerder hier langsgekomen, of was dat een ander model? Of is dit product daarna/recent nog vernieuwd?

Anker maakt visueel mooie producten en mooie software, toch zie ik hun producten relatief weinig langskomen en gebruikt worden, of lijkt dat maar zo? Want ik heb destijds ook naar de Anker Solix X1 gekeken, maar die is nog niet in NL verkrijgbaar en bood toen geen optie om op basis van dynamische tarieven te handelen. Verder wel een mooie oplossing (echter zonder stekker).
Nee, is inderdaad eerder voorbijgekomen hier. Hij staat alleen niet op het Europese/Engelse deel van de Anker-website. In het Duits is er wel een pagina voor beschikbaar: https://www.anker.com/eu-..._1=A17C23Z1-DE-PPS&o_c=de. Op de website van de Nederlandse MediaMarkt heb ik hem ook al gezien, dus hij wordt hier ook al wel verkocht op zich.

Pluspunten tegenover de Solarbank 2 Pro/Plus is vooral dat deze ook met 800W kan laden, ook tegelijk met de 2 MPPT-aansluitingen (tot max 2000W). Daarnaast is het vermogen van het stopcontact op de accu (voor off-grid) verhoogd van 1000W naar 1200W. Hij lijkt iets duurder te zijn dan de 2 Plus (die ook 2 MPPT heeft), maar goedkoper dan de 2 Pro met 4 MPPT.

Ik zit nog te twijfelen tussen deze en de oplossingen van Zendure. Anker heeft nu al een integratie met Home Assistant (via de cloud), maar is iets duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 03-01-2025 14:04 ]

• Sicco92
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:26:
@Taro nouja eisen... Was eigenlijk op zoek naar puur een backup accu om de koelkast en telefoons even te kunnen laten draaien in geval van een stroomstoring. Eigenlijk door dit topic op het idee gekomen dat het een wel heel beperkte use case is, en er dus eigenlijk net zo goed wat zonnecapaciteit overgenomen kan worden als dat met beperkte meerprijs kan.

Dus uiteindelijk komt het erop neer:
- draagbaar
- modulair daardoor een pre
- 230v sockets
- enigszins betaalbaar
- zonnepanelen aansluiten hoeft niet
- buiten hoeft ook niet
- handelen hoeft ook niet perse
- laden bij overcapaciteit, ontladen bij ondercapaciteit wel. Liefst op basis van de daadwerkelijke capaciteit
- 2000Wh lijkt op het eerste gezicht een beetje de sweet spot te zijn. Uitbreidbaar wel handig, aangezien ik wel een minimum capaciteit achter de hand zou willen hebben voor nood.
Als je alle 'hoeft niets' van je lijstje weghaalt, heb je dan niet genoeg aan een camping-accu'tje ofzo? Als je het vooral als noodvoorziening wilt gebruiken, is een goedkope draagbare accu die je van tijd tot tijd even oplaadt volgens mij veel handiger en veel goedkoper. Kijk naar het verbruik van je koelkast, bepaal hoeveel uur je die minimaal wilt kunnen gebruiken bij een stroomstoring, en bepaal daar de accucapaciteit op (met eventueel een marge). Bedenk ook dat je je koelkast altijd op een hogere temperatuur kan zetten bij een stroomstoring.
Mobiels opladen kan ook met een powerbank. Die zijn nog goedkoper.

Iets als dit kan je volgens mij prima als nood-accu gebruiken volgens mij: https://www.anker.com/eu-...13286078&ref=naviMenu_pps

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:15
@MikeyMan wellicht is dit iets voor je? https://nl.pepper.com/aan...e-prijs-tot-nu-toe-340156 Sowieso best scherp geprijsd voor het aantal kilowatts :) vergelijkbaar met de Anker maar dan met meer dan het dubbele vermogen en capaciteit. En kan ook uitgebreid worden.
Met CashbackXL kan er nog 30 euro vanaf.

Kan functioneren als UPS, dus voor stroomuitval. Hij kan helaas niet terugleveren als er wél stroom is. Dat is eigenlijk waar ik wel oren naar heb, maar wat ik daarvan tegenkom vind ik nog veel te duur.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Taro
  • Niet online
@MikeyMan Wat is "draagbaar"? Is 23-24kg draagbaar? En wat is "betaalbaar"?

Je kunt bijv. voor een Deye, Anker of Zendure oplossing gaan van 2 kWh. Een Zendure Ace1500 met 2 kWh AB2000 accu voldoet aan al je eisen en meer, maar is niet heel draagbaar met grofweg 23 kg voor de accu en een paar kg voor de omvormer. Een Zendure Hyper 2000 met off-grid power strip lijkt mij overkill, maar voor deze sets moet je aan 1099-1299 Euro denken en dan kan je wel wat je wil + meer icm P1-meter of Shelly 3EM.

Anders kom je inderdaad uit op de grotere powerbank achtige accu's zoals @Richh voorstelt, maar dan kan vaak nul op de meter of laden bij overschot weer niet. Terugleveren aan het net kan ook niet. Ze zijn wel mobieler...

• tweazer
Sicco92 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:03:
[...]Pluspunten tegenover de Solarbank 2 Pro/Plus is vooral dat deze ook met 800W kan laden,
Laden via grid gaat met 1200W. Ben wel 100% kontent over de hardware, de app/integratie met homeassistant nog niet: dit model is (nog) niet bekend, wel de solarbank 2 pro.
Verder nadeel is dat je per device een smart meter nodig hebt, oftewel heb ik hier nu een shelly em3 pro en 4 smart meters (2 solarbank 2 pro's en 2 solarbank ac). Ook kun je overigens met het verbruik compenseren/meten met smart plugs.

Integratie met bijv een homewizard p1 meter zou veel gedoe schelen, heb nu 15 ferrietkralen :( ...

Verkoop van de anker solarbank & accessoires, ditto anker x1 is het makkelijkst via duitsland. De x1 laat zich vziw niet door thuisgebruikers installeren.

• whazaaaa
Intussen is de smartmeter bij mij geïnstalleerd.

Wat een grote ondingen die meters per fase.
Mij ook een raadsel waarom de meter 3-fase gevoed moet worden als je 3-fase meet. (Weet iemand dat toevallig?)

Meting komt helaas ook niet helemaal overeen met wat de homewizard p1 meter meet.

Meestal meet de smartmeter meer, maar als ik de auto oplaad meet deze 10.500 watt en de homewizard 11.500 watt

Door de afwijkende en vertraagde meting toch wat teruglevering geconstateerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CivBEs2O02ztNdS4EsxagT9_NOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffaWh9bTTEltAMHYjrtVYgC2.png?f=fotoalbum_large

Interface van Anker in de app ziet er wel mooi uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b07dROXvFI-5hnuiyO7pxKcYuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1gA91wisuA7JTjVsrw3FW4a.png?f=fotoalbum_large

Al met al wel tevreden maar moet nog even kijken hoe ik die stroommeting accurater kan krijgen

• whazaaaa
Taro schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Welke heb je in gebruikgenomen, de HomeWizard 3-fase kWh meter of een Shelly 3EM (Pro)?

Je voedt de 3-fase meter niet met 3-fase (Daar is 1-fase voldoende voor), maar het apparaat heeft aanvullende info nodig, zie bijv. als uitleg: heintjeput in "Aansluitvraag Shelly 3EM" en dit bericht daaronder: Korvaag in "Aansluitvraag Shelly 3EM"
Nee de anker smart meter zelf:

https://www.anker.com/eu-...11?variant=53646756479352

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA_jR0yoPUJg9SmV4r4MhYycs0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eWkIMgdxGRqBi3maN2xzHDaM.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard in eerste instantie op 1 fase gevoed maar toen was werd er maar 1fase gemeten
Toen alle drie de fases op de meter van stroom voorzien en ging die ook de andere twee meten?

Uitleg net ff gelezen
Snap het nu, alleen dat zou ook kunnen verklaren waarom die niet goed meer
Als we per ongeluk niet 1fase dubbel hebben gebruik bij het aansluiten

[ Voor 6% gewijzigd door whazaaaa op 04-01-2025 12:18 ]

• nwagenaar

nwagenaar

[...]
Hij was al aangekondigd, maar dit is inderdaad een nieuwe versie/product en zou leverbaar moeten zijn vanaf 9-1.

Deze versie heeft dus de mogelijkheid om te laden via een stekker (plus nog een 2-tal panelen extra) waardoor je deze tot maximaal 2KwH kunt opladen als ik het goed lees (het laden via de stekker is 800W). Aanvullend kun je het ontladen via een inverter.

Deze zou ondersteuning moeten hebben voor dynamische energie tarieven; gezien mijn vorige communicatie met Anker, vermoed ik dat dit de Duitse tarieven zal zijn en niet de Nederlandse tarieven en-of moet je gebruik maken van de door Anker geproduceerde slimme stekker/meter.

Ondanks dat ie nog niet wordt ondersteud in de ha-anker-solix integratie, vermoed ik dat je op den duur - via HA - de dynamische aansturing kunt baseren op andere slimme meters.

Net zoals de Zendure kun je extra betterijen toevoegen/stapelen voor meer capaciteit (1.6Kw/stuk).

Goedkoopste variant die ik heb kunnen vinden wat levert aan nederland is om en nabij de 1000 Euro incl. verzendkosten.
In Nederland wellicht niet, maar in Duitsland lijkt het wat populairder te zijn gezien de reviews op Youtube en community blogs (ik kan mij vergissen natuurlijk). Verder zie ik nu ook dat de Mediamarkt en Praxis de Anker SOLIX Solarbank varianten schijnbaar leveren.

Daarbij lijkt de balkon-batterij markt een beetje verzadigd te worden door de vele varianten/types die je nu kunt kopen. In de afgelopen maand heb ik steeds meer varianten van verschillende stekker/balkon batterijen zien langskomen.

• Taro
  • Niet online
AWEF schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:35:
Is er trouwens al meer bekend over wanneer er een P1 meter (dus niet de Shelly oplossing) beschikbaar gaat komen? Ik zou een Hyper-2000 met 1 of 2 AB2000S batterijen willen kopen, maar heb geen zin om een Shelly te (laten) installeren
Nee, mijn marketing contactpersoon gaf aan dat er verkennende gesprekken met Tibber waren, maar, iemand anders hoorde van de sales/support desk dat hier geen plannen voor zijn. Nou zal die laatste natuurlijk voorzichtiger moeten zijn, of minder op de hoogte zijn van productontwikkelingen, maar harde toezeggingen over of überhaupt P1-meter ondersteuning volgt en wanneer dan zijn er niet. Wel kwam hier recent een P1-meter langs die al wel werkt (lees even een stukje terug), maar officieel nog niet ondersteund wordt.

De kans is dus aanwezig dat P1-meter ondersteuning binnenkort officieel gepresenteerd kan worden, maar dat kan ook uitblijven of langer duren. Daarom zou ik vooral nog even wachten als je ervan afhankelijk bent totdat het daadwerkelijk officieel wordt ondersteund.

Je koopt je immers in in een ecosysteem. Het naast elkaar hebben staan van bijv. een Sessy, HomeWizard, Anker, Zonneplan Nexus, Marstek en/of Zendure Hyper gaat je gegarandeerd veel gezeik opleveren omdat ze elkaar allemaal gaan tegenwerken. Je blijft dus bij voorkeur bij 1 aanbieder, met 1 ecosysteem, of alles moet individueel via Home Assistant aangestuurd kunnen worden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:49:
[...]

De kortingscode die ik heb werkt overigens ook nog steeds: ZENPR11283=
Inmiddels niet meer volgens mij ;)

Heb met copilot zitten kijken naar wat er een optie zou kunnen zijn. En die Zendures komen er qua prijs toch wel erg mooi uit:

ModelCapacity (Wh)Weight (kg)Price (EUR)Price per kWh (EUR/kWh)Max Expansion Capacity (Wh)Export FunctionalityExport Add-on Cost (EUR)Combined Price (EUR)Combined Price per kWh (EUR/kWh)USB Output230V Output
EcoFlow Delta 21,02412€1,099€1,0733,072Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,219€1,190YesYes
EcoFlow Delta 2 Max2,04823€1,799€8786,144Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,919€937YesYes
EcoFlow Delta 31,80020€1,499€8335,400Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,619€899YesYes
Jackery Explorer 2000 Pro2,16019.5€2,099€97224,000Add-on (Jackery Home Integration Kit)€1,999€4,098€1,897YesYes
Anker SOLIX F38003,80029€3,299€86826,900Built-inN/A€3,299€868YesYes
Zendure Hyper 20002,0008.5€1,198€5997,680Built-in€89 (Off-Grid Power Strip)€1,287€644YesNo

Denk dat de EcoFlow Max2 en de Zendure de belangrijkste kanshebbers zijn.

[ Voor 97% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2025 14:04 ]

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Inmiddels niet meer volgens mij ;)

Heb met copilot zitten kijken naar wat er een optie zou kunnen zijn. En die Zendures komen er qua prijs toch wel erg mooi uit:

ModelCapacity (Wh)Weight (kg)Price (EUR)Price per kWh (EUR/kWh)Max Expansion Capacity (Wh)Export FunctionalityExport Add-on Cost (EUR)Combined Price (EUR)Combined Price per kWh (EUR/kWh)USB Output230V Output
EcoFlow Delta 21,02412€1,099€1,0733,072Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,219€1,190YesYes
EcoFlow Delta 2 Max2,04823€1,799€8786,144Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,919€937YesYes
EcoFlow Delta 31,80020€1,499€8335,400Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,619€899YesYes
Jackery Explorer 2000 Pro2,16019.5€2,099€97224,000Add-on (Jackery Home Integration Kit)€1,999€4,098€1,897YesYes
Anker SOLIX F38003,80029€3,299€86826,900Built-inN/A€3,299€868YesYes
Zendure Hyper 20002,0008.5€1,198€5997,680Built-in€89 (Off-Grid Power Strip)€1,287€644YesNo

Denk dat de EcoFlow Max2 en de Zendure de belangrijkste kanshebbers zijn.
Het overzicht klopt niet helemaal, de Zendure ondersteunt bijv. wel 230V output. En met die offgrid power strip ook USB.

• nwagenaar

nwagenaar

PeepPeepPeep schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:39:
[...]
Vraagje als (nog) leek: Nord Pool is handel in onbalansmarkt toch?
Geldt het bovenstaande (afronden) ook voor het handelen met de Endure op de EPEX markt?
Nordpool (iig de versie die ik gebruikte in HA) is voor het bepalen van de dynamische tarieven per land over de hele dag (en de volgende dag na 14:00 uur).

Afhankelijk van je aanbieder moet je de kosten en BTW nog meenemen in de calculatie.

Ik gebruikte het primair voor automations en EVCC in verhouding met de goedkoopste, gemiddelde en normale prijs/KwH.

In geval van de Zendure integratie gaat er iets niet helemaal goed :+

Persoonlijk vind ik daarom ook dat een kleine plug-and-play thuisaccu niet geschikt is om "geautomatiseerd" geld te verdienen/besparen icm opladen middels dynamische tarieven: immers je hebt te maken met RTE, je handelt niet op de onbalansmarkt en daarom moet de spread tussen het laagste uurtarief vs het hoogste uurtarief behoorlijk zijn om er echt wat aan te kunnen verdienen/besparen (in verhouding met de levensduur van je batterij).

Het wordt beter als je dit kunt doen via overcapaciteit in je PV-opwekking of als je de batterijen oplaadt via een eigen PV-installatie (balkon-batterij met panelen rechtstreeks aangesloten), maar kijk je niet blind hierop.

Volgens de specs van de Anker App in december (echt dramatisch qua opwekking):

- December PV-opwekking: 19.57KwH geproduceerd
- December Batterij-teruglevering: 17.91KwH teruggeleverd

Volgens de HomeWizard stekker heeft de batterij-configuratie effectief 15.9KwH teruggeleverd. Dit komt neer op een besparing van 3.18 Euro :P

[ Voor 68% gewijzigd door nwagenaar op 11-01-2025 09:28 ]

• nwagenaar

nwagenaar

Ik moet zeggen dat de Anker oplossing de laatste 4 dagen het enorm goed heeft gedaan. Qua opwekking niets te klagen gezien de hoeveelheid zon.

Beide batterijen waren/zijn de afgelopen 100% volgeladen en konden effectief de periode van 18:00 t/m 02:00 uur "dragen" qua verbruik in de avond, veel van het verbruik wordt opgemaakt door de warmtepomp (wat in de lijn der verwachting is gezien deze temperaturen).

Mogelijk dat ik nog een extra batterij configuratie bij ga halen, maar dan eentje die via de overcapaciteit van de PV deze op kan laden.

• MacD007
nwagenaar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:31:
Ik moet zeggen dat de Anker oplossing de laatste 4 dagen het enorm goed heeft gedaan. Qua opwekking niets te klagen gezien de hoeveelheid zon.

Beide batterijen waren/zijn de afgelopen 100% volgeladen en konden effectief de periode van 18:00 t/m 02:00 uur "dragen" qua verbruik in de avond, veel van het verbruik wordt opgemaakt door de warmtepomp (wat in de lijn der verwachting is gezien deze temperaturen).

Mogelijk dat ik nog een extra batterij configuratie bij ga halen, maar dan eentje die via de overcapaciteit van de PV deze op kan laden.
Mag ik even vragen welke Anker je exact hebt, ik kon dit zo snel niet terug vinden in je posts.
Ik kijk namelijk al een tijdje richting de Anker Solix X1, die lijkt me namelijk behoorlijk interessant.

• nwagenaar

nwagenaar

MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:
[...]
Mag ik even vragen welke Anker je exact hebt, ik kon dit zo snel niet terug vinden in je posts.
Ik kijk namelijk al een tijdje richting de Anker Solix X1, die lijkt me namelijk behoorlijk interessant.
Tuurlijk! Het zijn een 2-tal Solarbank E1600 (A17C0) icm een MI80 inverter en een 4-tal Anker Panelen van 570WP.

Geheel wordt aangestuurd via HA icm https://github.com/thomluther/ha-anker-solix.

• Taro
  • Niet online
Tussen 11-13 maart is de Solar Solutions beurs in Amsterdam, anderen die ook gaan?

Leuke lijst met exposanten waaronder Anker, AlphaESS, Ecoflow, Bluetti, Marstek, MyEnergi (Van o.a. de Zappi laadpaal), Pylontech, Sigenergy, Tuya, VanDerValk Solar, Victron en Zendure.

Zie: https://www.solarsolutions.nl/exposantenlijst/.

Hoop uiteraard op leuke nieuwtjes, benieuwd :)

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:45:
Tussen 11-13 maart is de Solar Solutions beurs in Amsterdam, anderen die ook gaan?

Leuke lijst met exposanten waaronder Anker, AlphaESS, Ecoflow, Bluetti, Marstek, MyEnergi (Van o.a. de Zappi laadpaal), Pylontech, Sigenergy, Tuya, VanDerValk Solar, Victron en Zendure.

Kan niet! Dat is precies de tijd dat de artikelen die ik heb besteld geleverd worden in duitsland! 8)7

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:45:

Ik ga daar denk ik ook even buurten.

Tip:
Als je een beetje rondkijkt op LinkedIn zijn er overigens voldoende links te vinden naar een invitatiecode zodat een toegangsticket gratis is (zonder code kosten tickets € 75,- excl. BTW).

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• whazaaaa
Deze week voor het eerst een volledig gevulde accu met de Anker Solix 2 E1600 Pro.

Mooi te zien op dit screenshot, bij de blauwe pijl is de accu vol en gaat het apparaat alle opgewekte PV stroom direct terugleveren.
Uiteraard met een max van 800watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42olSzhC65CXRolnzPdCfOTCiO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqzapZwMiYVouqQxv9CW03JB.jpg?f=fotoalbum_large

Er is dus 2kWh direct gebruikt, 3,35kWh richting de accu en 2,69kWh vanuit de accu.
Dat is een efficientie voor de accu van 80%, een getal waar die eigenlijk al de hele tijd rond schommelt.
De accu's zijn 1.6 kWh volgens opgave, maar blijkbaar past er meer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC2w9J5rwkukbfaiB-Jhzv-FfWM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RN5iMF5mvw9nPHXWZHgpU5nf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJLp8CZ90pAfeuy9W3kDZBHfT-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCuG46vlvGpinuzbjnLwkIOY.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft mij wel te denken of ik niet beter nog een extra accu kan kopen, als deze nu al vol is rond 15.00 uur gaat dat in de komende zomermaanden natuurlijk nog eerder gebeuren.

• MacD007
whazaaaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:10:
Deze week voor het eerst een volledig gevulde accu met de Anker Solix 2 E1600 Pro.

Mooi te zien op dit screenshot, bij de blauwe pijl is de accu vol en gaat het apparaat alle opgewekte PV stroom direct terugleveren.
Uiteraard met een max van 800watt.

[Afbeelding]

Er is dus 2kWh direct gebruikt, 3,35kWh richting de accu en 2,69kWh vanuit de accu.
Dat is een efficientie voor de accu van 80%, een getal waar die eigenlijk al de hele tijd rond schommelt.
De accu's zijn 1.6 kWh volgens opgave, maar blijkbaar past er meer in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geeft mij wel te denken of ik niet beter nog een extra accu kan kopen, als deze nu al vol is rond 15.00 uur gaat dat in de komende zomermaanden natuurlijk nog eerder gebeuren.
als ik deze grafiek lees lijkt het eerder erop dat je bij die pijl gewoon je batterijstroom richting net stuurt.
kijk maar; groen is totaal netteruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIs7dMIeuPcsTSltlylEaE8_vP0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/yFuH9F3U5fcFWKH3yDfRNNvW.gif?f=user_large

• whazaaaa
MacD007 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:50:
[...]

als ik deze grafiek lees lijkt het eerder erop dat je bij die pijl gewoon je batterijstroom richting net stuurt.
kijk maar; groen is totaal netteruglevering.
[Afbeelding]
Klopt deels wat je zeg, de eerste twee pijlen links komt omdat de smartmeter van anker niet helemaal lekker werkt

Deze meet niet exact wat de P1 meter van HW meet.
Daardoor gaat er eigenlijk altijd 50watt terug.

De eerste pijl is het rare algoritme van Anker, elke ochtend rond die tijd gaat hij ook terugleveren.

Bij de pijl die ik getekend heb is de batterij echt vol, er komt op dat moment niks uit de batterij.

Zie ook de grafiek van de batterij op/ontlading:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul1vU_jbPXS-a07qM6UA9HwkWJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybE2zA3ymMhyZGpkyHXm20x3.png?f=fotoalbum_large

• tweazer
..Christiaan.. schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
Is het zinvol om dit nu al te doen of kan ik beter afwachten richting volgend jaar en er eventueel subsidie komt?
Er zijn een aantal factoren:
- je eigen energieproduktie, wanneer (qua uren), hoeveel
- je eigen energieverbruik (ditto)
- ferrarismeter (zo lang mogelijk laten zitten !!!!) of "intelligente"/p1 meter
- subsidies
- tot 1 januari 2027 kunnen salderen (terugleveren/wegstrepen en accijns/belastingen)
- terugleverkosten in sommige nieuwe kontrakten (aan de verkopers, niet de producenten, noch het transportnet, absurd dat men dit meedoet)
- rendement van omzetten, opslaan en weer 0 tarief compenseren en/of terugleveren
- vermogen van omvormer (laden en ontladen)
- capaciteit accu(pakket)
- open/gesloten/interoperabiliteit van soft- en hardware (shelly, home assistant, homey, apple home etc)
- ontwikkelingen omzetter (zendure 2400ac, anker solarbank ac, homewizard, sessy)
- ontwikkelingen batterij (li-ion/life/ijzer/aluminium/grafeen)
- uitbreidbaarheid installatie

Zelf heb ik hier (op 3x25A grid), zonnepanelen, 3 anker solarbanks AC, 2 anker solarbank 2 pro, 20KwH aan accu's, met home assistant en een anwb abonnement..Ik zit te lonken naar de zendure 2400AC (vanwege het vermogen) ditto frank/tibber wegens een mogelijk lagere vergoeding/andere kosten.

Reden van deze setup is historisch en beschikbare energie kontraken en spullen. Deze tweaker wil ontwikkelen, onderzoeken en als het even kan kosten besparen. Victron was teveel gedoe en Anker was (toen) als enige beschikbaar all in one.

Dit wazige beeld is geen antwoord op je vraag, enkel een blik aandachtspunten, iedereen maakt z'n eigen keuze, suc7!

• MacD007
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:36:
[...]

Begrijp ik het goed dat HomeWizard dan eigenlijk geen opties heeft aangezien ze alleen hun eigen P1-meter ondersteunen?
Daar lijkt het wel op, hoewel ik verwacht dat ze mogelijk wel hun eigen MID kWh meter kunnen gebruiken, alleen of deze dan ook weer aan de overige eisen voldoet is op dit moment onbekend.

volgens mij zit daar dus de hele PiB comunitie mee in de problemen, vooral omdat er dus niet zo maar een aparte gecertificeerde EMS beschikbaar is waar men uit zou kunnen putten (ten minste is dat in het kort wat ik er van begrepen heb, in het echt schijnt het nog veel complexer te liggen).

hier de lijst van goedgekeurde PiB; tot nu toe slechts 12 producten, 2 van het merk Anker (E1600 pro en plus), een paar van APstorage en 3 van growatt (neo-x00 reeks) en 1 van Hoymiles.
en dat was het dus.

bedenk dat voor 1-fase Toegelaten maximale vermogens voor een kleine elektriciteitsproductie-installatie (opslag) conform 4.1.7 Kleine productie-installatie van Technisch Voorschrift C10/11, editie 2.3 maximaal 5 kVA mag zijn, voor 3-fase is dat max. 10 kVA.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2025 23:10 ]

• tweazer
Sebazzz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:32:
[...]Voor de rest wel interessant qua prijs, 399 euro per kWh bij vier extra units, dus ik heb hem ook even aan mijn Excel toegevoegd.
Mij lukt het openen van de xls helaas niet.
FWIW de anker solarbank AC (1.6kWh, 0.8kW up, 1.2KWh up) kost ~ E 750, extra 1.6kWh batterijen ~ E 450, De Zendure SolarFlow 2400 AC introductieprijs E 1198 (3kWh, 2.4kW up&down), extra 3kWh batterijen E 700
Beide prijzen in duitsland, hier (nog) niet leverbaar

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:28
Betreft de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 AC, zonder dat er panelen op de PV ingangen aangesloten zijn en er eveneens geen micro inverter op de backup (ingang) aangesloten is en zodoende dus de 1600 AC enkel op een stopcontact aangesloten zit...

Blijkbaar kan de batterij dan nog steeds opladen via het net in handmatige modus of via setting dynamisch tarief.

Maar ik vraag me af of dat de batterij in combinatie met de Shelly pro 3EM of die van Anker zelf, of deze batterij ook automatisch kan opladen van het net wanneer er opwek is van de PV panelen op het dak en stoppen met laden wanneer er geen PV opwek meer is?

• tweazer
Rik57 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:12:
Maar ik vraag me af of dat de batterij in combinatie met de Shelly pro 3EM of die van Anker zelf, of deze batterij ook automatisch kan opladen van het net wanneer er opwek is van de PV panelen op het dak en stoppen met laden wanneer er geen PV opwek meer is?
In de app stel je een "handmatige noodvoeding" in bij een bepaald tijdsblok, eenmalig. Deze entry wordt leeg gemaakt na die periode. De app zelf heeft (nog) geen "intelligentie/scripting/herhalings" mogelijkheid voor de "noodvoeding".. Anker is wel aktief aan het ontwikkelen in de app, kortom het kan tzt anders & beter zijn.
Daarnaast is op github een integratie met home assistant te vinden, daar zou je wel die aansturing/intelligentie in kunnen zetten. Weet ook dat Anker een handicap heeft ingebouwd, een authenticatie token van het 'hoofdaccount' kan slechts op 1 device aktief zijn, of in de app, of in home assistant. Je kunt wel 'family' accounts aanmaken, maar die zijn wat beperkter qua mogelijkheden. Laden gaat overigens met 1200W.

Overigens lees ik meerder soorten vragen. Weet dat laden een wisselwerking is tussen solar en grid input en gevraagde grid output (0 output stopt alle PV en grid energie indien gewenst in de batterij, een !=0 waarde het 'overblijvende' vermogen, indien meer vermogen is geprogrammeerd (vast of "0 op de meter") zal deze energie uit de batterij(en) gehaald worden totdat 5/10% minimale gereserveerd vermogen is bereikt (tbv elektronica en eventuele verwarming van de accu)."noodstroom schakeling" zal geen grid output geven, alle energie primair in de accu(s) stoppen totdat > 98% wordt bereikt, daarboven wordt naar 0W laden geleidelijk omgeschakeld.

[ Voor 21% gewijzigd door tweazer op 09-04-2025 23:28 ]

• whazaaaa
tweazer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:35:
[...]

Mij lukt het openen van de xls helaas niet.
FWIW de anker solarbank AC (1.6kWh, 0.8kW up, 1.2KWh up) kost ~ E 750, extra 1.6kWh batterijen ~ E 450, De Zendure SolarFlow 2400 AC introductieprijs E 1198 (3kWh, 2.4kW up&down), extra 3kWh batterijen E 700
Beide prijzen in duitsland, hier (nog) niet leverbaar
De prijs van de extra batterijen is ernstig gestegen voor de Anker BP1600 (extra batt, 1.6 kWh)
zijn nu minimaal 550 euro in duitsland.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

whazaaaa schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:55:
[...]

De prijs van de extra batterijen is ernstig gestegen voor de Anker BP1600 (extra batt, 1.6 kWh)
zijn nu minimaal 550 euro in duitsland.
Door vraag uit Belgie waarschijnlijk, misschien een maandje wachten ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rik57
Marzman schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:59:
[...]

Door vraag uit Belgie waarschijnlijk, misschien een maandje wachten ;)
Zal wel terug zakken nu als ik er niet meer naar kijk. Had me vergist, de Solarbank 2 E1600 Pro en de Solarbank 2 E1600 Plus hebben homologatie gekregen in België maar (voorlopig?) niet de AC versie en het was net die waar ik interesse in had. Toch als die ook als enkel "thuisbatterij" zou kunnen ingezet worden.

Die mannen vliegen er wel in, blijkbaar alweer een nieuw model de Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro.

• whazaaaa
Rik57 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:24:
[...]

Die mannen vliegen er wel in, blijkbaar alweer een nieuw model de Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro.
En daarbij ook een extra accu van 2,7kWh.
Die ook nog eens compatible is met de Solarbank 2.

• Rik57
Heb net een test gelezen van de Anker Solarbank 3. Mocht er iemand interesse hebben; hier te vinden.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:51

Sebazzz

3dp

Rik57 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:20:
Heb net een test gelezen van de Anker Solarbank 3. Mocht er iemand interesse hebben; hier te vinden.
Interessant. Ik ben even verder gaan zoeken.

Nou bij het Bright artikel hoef je niet te zijn 8)7
Bij de maximale uitbreiding is uiteindelijk 64,5 kWh (=16 volgens Anker) opslag mogelijk en 14,4 kW (wat? ;w ) aan zonne-energie-input.
Ik heb even m'n Excel bijgewerkt, en in ieder geval op basis van de Duitse prijzen ga je hier al naar 350 euro per kWh. Competitief met Zendure dus; maar lokale aansturing kan je waarschijnlijk wel vergeten bij Anker. :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• whazaaaa
Voor de Anker Solarbank gebruikers,

zijn jullie systemen ook teruggeschroeft naar 600w maximum terugleveren ?

Heb al contact gehad met de Anker support, maar die zeggen dat ze dat hebben aangepast naar " de relevante Nederlandse wetgeving"

• tweazer
whazaaaa schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:02:
Voor de Anker Solarbank gebruikers,

zijn jullie systemen ook teruggeschroeft naar 600w maximum terugleveren ?

Heb al contact gehad met de Anker support, maar die zeggen dat ze dat hebben aangepast naar " de relevante Nederlandse wetgeving"
Nee, dwz hier heb ik gewoon aangepast naar 800W, net zoals de nederlandse wetgeving dat vziw toestaat. De default waarde is inderdaad 600W. (hoofdpagina, apparaten (midden), device kiezen, wieltje bovenin, instelling van apparaatuitvoer, 800W [ kun je ook de reserved van 10 naar 5% zetten, dat is niet nodig boven 0C])

Als je uitlogt in je anker app, de lokatie op duitsland zet en weer inlogt krijg je overigens 'features' meestal sneller (ik zit te wachten op 5 devices per anker smart meter systeem).

De solarbank 3 ac mag je hier (NL) vziw ook prima aansluiten (1200W up&down), je zou alleen (NEN1010 ?) de stekker moeten afknippen en de kabel in een elektriciteitsdoos moeten koppelen, liefst op een aparate fase ..

Welke types heb je overigens ? Hier 2 solarbank 2 pros en 3 stuks 2 ac

[ Voor 3% gewijzigd door tweazer op 30-04-2025 15:26 ]

• whazaaaa
tweazer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:25:
[...]

Nee, dwz hier heb ik gewoon aangepast naar 800W, net zoals de nederlandse wetgeving dat vziw toestaat. De default waarde is inderdaad 600W. (hoofdpagina, apparaten (midden), device kiezen, wieltje bovenin, instelling van apparaatuitvoer, 800W [ kun je ook de reserved van 10 naar 5% zetten, dat is niet nodig boven 0C])

Als je uitlogt in je anker app, de lokatie op duitsland zet en weer inlogt krijg je overigens 'features' meestal sneller (ik zit te wachten op 5 devices per anker smart meter systeem).

De solarbank 3 ac mag je hier (NL) vziw ook prima aansluiten (1200W up&down), je zou alleen (NEN1010 ?) de stekker moeten afknippen en de kabel in een elektriciteitsdoos moeten koppelen, liefst op een aparate fase ..

Welke types heb je overigens ? Hier 2 solarbank 2 pros en 3 stuks 2 ac
Solarbank 2 pro hier,

Hij stond ook altijd op 800W, maar ineens niet meer nadat het systeem eerst helemaal verdwenen was uit me app.
Moest hem toen helemaal opnieuw toevoegen aan me account.
Blijkbaar is daar iets veranderd sindskort.

Bij de optie die je aangeeft heb ik nu alleen nog " 350W & 600W"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo9dDzXR0_9Bkft4dA4sXTl3j3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QJ867CDNF3hrJiPTPQgeR6p8.png?f=fotoalbum_large

ga wel even op duitsland zetten als locatie, kijken of dat helpt.

• MacD007
Byrge schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:03:
Hallo,

Hier enkele simpele vragen over de stekkeraccus, Leveranciers zijn vaak niet duidelijk over de functionaliteiten. ik kan na veel Googelen zelf het antwoord niet vinden:

1. Als ik mijn PV panelen rechtstreeks zou aansluiten op de accu via de ingebouwde MPPT en de accu is vol gaat dan vanaf dat moment de opbrengst van de panelen verloren? Of zijn er thuisaccu's die dan dit overschot via de inverter naar de gebruikers / het net terugleveren?
Batterij vol dan gaat het dus gewoon je huis in en als daar dan nog wat van over blijft zal het naar het net gaan. Gezien deze echter slechts 800W aan vermogen (max) leveren zul je al vrij snel merken dat je basisverbruik al heel snel deze 800W grens bereikt (overdag) en veelal zelfs meer bedraagd.
2. Als mijn verbruik hoger is dat wat de accu kan leveren (600/800/?W) komt dan het ontbrekende vermogen uit het net of levert de accu dan niets meer en komt alles uit het net?
je Accu zal max 800W kunnen leveren, heb je meer nodig, bv de vaatwasser of je Quooker dan zal de rest van het net komen, dit matuurlijk tot je batterij leeg is.
3. Welke thuisaccu's hebben een niet-stekker aansluiting voor stroomlevering (via aparte groep) zodat ze meer dan de limiet van 600W kunnen leveren?
Dat zijn er meer, maar dan heb je conform de Netcode en NEN1010 wel een eigen groep nodig waar alleen deze batterijen op zijn aangesloten.
4. Welke thuisaccu's hebben een 230V aansluiting voor gebruik als noodstroomvoorziening (niet gekoppeld aan installatie)
Dat zijn er maar enkele (bepaalde van Anker bv), maar bedenk deze zijn dus bedoeld dat je daar direct apparatuur ( bv een koelkast) op gaat aansluiten, aansluiten op je huisinstallatie is echter verboden.

Het zou mooi zijn als deze informatie toegevoegd kan worden aan de spreadsheet van Sebazzz, daar zou ik aan bij kunnen dragen.

5. Is het aan te raden te wachten met aanschaf tot dichterbij de afschaffing van saldering? Mogelijk gaan de ontwikkelingen snel en komen er snel betere thuisaccu's op de markt of tegen een betere prijs?
ja, want nu heb je eigenlijk nog geen echt voordeel, want wat je met een PIB nu kunt doe je eigenlijk al met je saldering. Je verbruik daalt met gebruik van een PIB, dus je mogelijke saldering dus ook.
los wat op dit moment qua techniek gebeurt, midden tot eind 2026 is dan natuurlijk een mooie tijd, de keerzijde is dat de vraag dan waarschijnlijk ook een heel stuk groter zal zijn, of dat dan ook voor het aanbod geld weet op dit moment niemand (vergeet niet we zijn maar een zeer klein landje, dus op de wereld zal onze extra vraag weinig uitmaken.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-03 12:49
[...]

Inmiddels is de Anker Solix X1 te koop volgens mij. Interessante set imo. In welk topic wordt deze besproken?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• tweazer
dotternetta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:45:
[...]Inmiddels is de Anker Solix X1 te koop volgens mij. Interessante set imo. In welk topic wordt deze besproken?
Vziw is deze nog niet beschikbaar in NL. Wel in de UK, Zwitserland en Duitsland. Het lijkt alsof je deze los kunt kopen in Zwitserland, in andere landen mogen alleen elektriciens die plaatsen en met speciale anker software configureren. Prijs van de omzetter in Zwitserland is ~ 5500E (5/8/12kW), 5kWh accu's ~ 2700E. Installatie wordt ~ E 2000 voor gevraagd in de UK en Duitsland.

• whazaaaa
Batilan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:55:
[...]

En werkt het zoals verwacht? :)
Zeker!

De extra accu zorgt er precies voor dat het 100% punt zo rond 17.00 uur bereikt wordt op hele zonnige dagen.
Dat is ook ongeveer het moment dat er weer schaduw op de panelen komt.
Resultaat is dus dat het verlies zeer beperkt is, paar 100 watt hooguit.
En dan alleen als de accu niet leeg was getrokken.

Als de accu niet leeg is in de ochtend zal het nog wel nodig zijn om een uurtje in de ochtend extra terug te leveren. Of ‘s nachts de elektrische auto bijladen natuurlijk.

Uiteraard zijn dat wat ervaringen van de afgelopen week, deze week lijkt erg zonnig te worden.
Eens kijken wat we daar uithalen.

Installatie is super eenvoudig, gewoon alle kabels los en stapelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEcDbcUommz8hDwX2KHM15ai02k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iebtyBOqKkdzqcBLrSeqRiuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVNOKfkOWipFSwjUXk_gQE2-KWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqcgLidfT8NYw8ESTUrf05Zf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFi_WHbGPaxHe146zsILadQfGEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5a5Ph4aWK5Unml9SDHnF6rm.png?f=fotoalbum_large

Direct verbuik percentage zit op 44% en dus gaat er 46 % richting de accu vanaf 1 januari tot vandaag.

Batterij efficiëntie ligt rond de 82% wat ik de afgelopen maanden heb gemeten.

Systeem efficiëntie rond de 91% (verhouding tussen pv opbrengst en wat de homewizard meter meet)

Al met al prima tevreden ook over de support vanuit Anker, vragen worden binnen 24 uur beantwoord.
Nu nog een P1 meter en dan ben ik helemaal blij

Edit: Ik zie nu dat de optie om 800w terug te leveren ook weer terug is 🥳

• tweazer
Yep, ik had de afgelopen week flink wat gemaild met support@anker.com, NEN1010 genoemd. Zendure 2400AC ook genoemd. Ik denk dat ze flink huiswerk aan het maken zijn.
Ik verwacht overigens een 4x1200W "anker combiner": 4 solarbank 2/3 aan te sluiten op een 3 fase combiner box, erg interessant om plug batterijen over de 800W te tillen...

PS absurd dat de anker accuprijzen de laatste 2 maanden zo'n 20% zijn gestegen, vooral wetende dat de kWh prijs op zo'n 55E ligt. Ik zou best wel een kapotte bp1600 willen 'ombouwen' met een losse aansluiting naar een 5KwH battery pack

[ Voor 22% gewijzigd door tweazer op 16-06-2025 22:37 ]

• whazaaaa
tweazer schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Yep, ik had de afgelopen week flink wat gemaild met support@anker.com, NEN1010 genoemd. Zendure 2400AC ook genoemd. Ik denk dat ze flink huiswerk aan het maken zijn.
Ik verwacht overigens een 4x1200W "anker combiner": 4 solarbank 2/3 aan te sluiten op een 3 fase combiner box, erg interessant om plug batterijen over de 800W te tillen...

PS absurd dat de anker accuprijzen de laatste 2 maanden zo'n 20% zijn gestegen, vooral wetende dat de kWh prijs op zo'n 55E ligt. Ik zou best wel een kapotte bp1600 willen 'ombouwen' met een losse aansluiting naar een 5KwH battery pack
Oh thx dan! haha
heb het ook wel eens geprobeerd, maar snap eigenlijk zelf te weinig van de NEN 1010 om het goed uit te leggen.

de prijzen zijn inderdaad absurd hoog geworden.
Heb de BP2700 gelukkig in de voorverkoop kunnen kopen voor 719 duitse euro's.
Is nu € 799 volgens mij in Duitsland
Reichelt vraagt er € 966 voor....

[ Voor 2% gewijzigd door whazaaaa op 18-06-2025 15:54 . Reden: aanvullende prijzen. ]

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-03 09:59
whazaaaa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Zeker!

De extra accu zorgt er precies voor dat het 100% punt zo rond 17.00 uur bereikt wordt op hele zonnige dagen.
Dat is ook ongeveer het moment dat er weer schaduw op de panelen komt.
Resultaat is dus dat het verlies zeer beperkt is, paar 100 watt hooguit.
En dan alleen als de accu niet leeg was getrokken.

Als de accu niet leeg is in de ochtend zal het nog wel nodig zijn om een uurtje in de ochtend extra terug te leveren. Of ‘s nachts de elektrische auto bijladen natuurlijk.

Uiteraard zijn dat wat ervaringen van de afgelopen week, deze week lijkt erg zonnig te worden.
Eens kijken wat we daar uithalen.

Installatie is super eenvoudig, gewoon alle kabels los en stapelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Direct verbuik percentage zit op 44% en dus gaat er 46 % richting de accu vanaf 1 januari tot vandaag.

Batterij efficiëntie ligt rond de 82% wat ik de afgelopen maanden heb gemeten.

Systeem efficiëntie rond de 91% (verhouding tussen pv opbrengst en wat de homewizard meter meet)

Al met al prima tevreden ook over de support vanuit Anker, vragen worden binnen 24 uur beantwoord.
Nu nog een P1 meter en dan ben ik helemaal blij

Hoe heb jij deze Anker in Nederland ontsloten? De Anker P1 meter of een andere optie??

• whazaaaa
PB33 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Hoe heb jij deze Anker in Nederland ontsloten? De Anker P1 meter of een andere optie??
Ik gebruik de Anker smart meter.

Ze hebben geen P1 meter voor zover ik weet.

• tweazer
whazaaaa schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:13:
[...]Ik gebruik de Anker smart meter.
Ze hebben geen P1 meter voor zover ik weet.
FWIW hier zowel anker smart meters als de shelly em3 pro. Andere shelly's (ook de Shelly 3EM-63T Gen3 ) werken (nog) niet met de anker solarbank.

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 31-03 14:58

ONM

whazaaaa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Dit probleem deels opgelost door een extra accu te kopen en op te halen in Duitsland bij Yuma (Scheelt weer btw 😎)
In de pre order actie voor de nieuwe BP2700 en E2700

Morgen maar eens installeren

[Afbeelding]
Zou je mij op de hoogte kunnen houden over het functioneren van de Anker ? Ik heb nu 3 HW batterijen draaien en wil voor in de schuur de Anker aanschaffen. Op het dak van de schuur heb ik 2 panelen van 425 WPk die direct op het stroomnet zijn aangesloten> Deze wil ik koppelen aan de Anker. De Anker is voor de schuur uitermate geschikt ivm lage temperaturen. Echter is voor mij ook onduidelijk of de Anker kan "samenwerken" met de 3 HW batterijen

• whazaaaa
ONM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Zou je mij op de hoogte kunnen houden over het functioneren van de Anker ? Ik heb nu 3 HW batterijen draaien en wil voor in de schuur de Anker aanschaffen. Op het dak van de schuur heb ik 2 panelen van 425 WPk die direct op het stroomnet zijn aangesloten> Deze wil ik koppelen aan de Anker. De Anker is voor de schuur uitermate geschikt ivm lage temperaturen. Echter is voor mij ook onduidelijk of de Anker kan "samenwerken" met de 3 HW batterijen
Heb zelf geen HW batterij.
Dus de combinatie heb ik weinig ervaring.
Maar zal zeker af en toe een update geven !

• tweazer
ONM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:49:
[...]
onduidelijk of de Anker kan "samenwerken" met de 3 HW batterijen
Anker heeft meerdere modellen, de 2ac en 3 kunnen ook via 230v opladen, zowel van grid als 'intern'. Je wilt dat de homewizard en anker een bepaald gedrag vertonen. De apps van beide partijen zijn niet te koppelen, wel zijn beiden (open/alternatieve API) via home assistant te sturen.
Daarnaast kunnen vziw homewizard en solarbank 3 hetzelfde presteren door ze aan nordpool te koppelen voor laad en ontlaad tijden. Laden gaan dan via het grid en voor de solarbank ook via de zonnepanelen.
Vwb andere anker modellen is nog geen nordpool koppeling beschikbaar gemaakt (1600, 1600 pro, 1600 ac), kortom daar zulf je het zelf of via home assistant moeten programmeren.

PS qua prijs schat ik de zendure per kW en KWh het goedkoopst in, daarna de ankers en als duurste homewizard. Homewizard zal echter een veel betere software, support (nederland!) en localization bieden, ook niet te onderschatten...

[ Voor 12% gewijzigd door tweazer op 26-06-2025 12:32 ]

Pagina: 1 2 3

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: