Hansieo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:48:
Vraagje,
ik zie regelmatig NOM voorbij komen als streven naar... (snap ik, is super gaaf..)
maar is NOR (NOA) (
Nul
Op (Af)Rekening niet veel belangrijker om naar te streven?
Tuurlijk, het begínt bij NOM en hoe langer je deze status kan behouden, hoe dichter bij NOA.
Voor mijn gevoel moet je dan iets anders omgaan met NOM
en meer focussen op €€€ opbrengsten, en hoe deze binnen te halen?
m2C
Ik streef zelf naar FO (Financieel Onafhankelijk door zoveel mogelijk terug te leveren

), maar het is maar net wat je doel is. Persoonlijk wil ik mijn energierekening zo negatief mogelijk krijgen. NOM is voor na 1-1-2027 voor iedereen leuk en interessant en om daarop voor te sorteren goed om nu al te testen en proberen. En het is ook gewoon leuk dat het kan. De enige reden waardoor NOM nu financieel gezien al interessant kan zijn is het voorkomen van terugleverboetes bij een vast contract.
0 of negatief op de jaarrekening is bijv. mijn doel, niet NOM. Daar helpt op dit moment de salderingsregeling nog bij en daarom is handelen in stroom / overschot nog interessant. Maar NOM is wel heel gaaf als je bijv. zonder stroom - je levert altijd wel iets terug en neemt altijd wel iets af, omdat het niet exact 0 import en 0 export is - af te nemen van het net zelfvoorzienend bent met je zonnepanelen en dan bijv. ook nog 2 EV's kunt laden. Dan heb je eigenlijk een nog negatievere stroomrekening aangezien je bijv. van een werkgever wel mobiliteitsbudget en km-vergoeding krijgt. Of bijv. de kWh's tegen een leuk tarief vergoed krijgt.
NOM is op dit moment niet per se financieel aantrekkelijk tenzij je anders terugleverboetes moet betalen. Eigenlijk kost het je geld omdat je laadverliezen toevoegt en moet compenseren. Dus wil je een zo laag mogelijke stroomrekening dan kan je tot 1-1-2027 misschien wel beter helemaal niet met NOM bezig zijn, maar het beste met dynamisch handelen. En dat is dan ook wat ik hier nu nog doe.
Deze maand:
En ik wil het hele jaar ook in de min proberen te krijgen:
En daar staat dan tegenover dat we tot 12-2024 +-200 Euro per maand aan benzine betaalden en hier dus nu het volledig thuisladen van 2 EV's al bij in zit, waar we dan ook nog 2x reiskostenvergoeding voor krijgen. Durf wel te stellen dat we eigenlijk nu al over het hele jaar >1000 Euro in de min staan
Dus NOM is financieel gezien op dit moment naar mijn idee geen slim doel, tenzij je een vast contract met terugleverkosten/boete hebt.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen