Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 56 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
dnns85 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:20:
[...]

Met twee elektrische auto's en full electric verwarmen komt het wel op. Twee jaar geleden was het nog niet interessant genoeg want relatief veel schaduw, maar nu idd wel echt goedkoop, zeker als de SF800 de micro omvormers vervangt. Dan is die business case snel te maken. Onderhand is het bevestigingsmateriaal nog het meest kostbare.

Maakt de keuze ook makkelijker voor een SF800 Pro met 4 x MTTP. En op hele zonnige dagen, kan je gelijktijdig een deel opslaan en een deel doorsturen/terugleveren om zo minder snel tegen de limieten aan te lopen?
Ja precies en de waarde van de productie zit toch juist in de herfst en wintermaanden en in de bewolkte dagen. De zonnige dagen in voorjaar en zomer mis je dan wat productie, maar dan is die ook nauwelijks wat waard of je zorgt inderdaad dat je tijdens dat soort dagen al eerder een output naar home doet om zo batterij naderhand weer te vullen

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
dnns85 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:20:
[...]
En op hele zonnige dagen, kan je gelijktijdig een deel opslaan en een deel doorsturen/terugleveren om zo minder snel tegen de limieten aan te lopen?
Ja, op hele zonnige dagen laat ik de SF800Pro de hele dag 500-800 Watt terugleveren en dan is ie aan het einde van de dag alsnog 100% vol.

Edit: Daarom heb ik ook 2x AB2000X erbij besteld, dan zit er 10 kWh onder. Kan ie mooi vanaf 18:00 tot 6:30 800 Watt/uur terugleveren :)

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 24-05-2025 22:26 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:07
Maar eens een rekensommetje gaan maken. En fijn dat de accu's onder de Hyper en SF800 uitwisselbaar zijn, dan kan je altijd nog een beetje schuiven.

De winst zal 'm inderdaad vooral in voor- en najaar zitten wanneer de warmtepomp ook draait. Hoewel deze iets thermisch kan bufferen op goedkope uren haal je er toch niet de hele nacht mee. Opwek is nog lastig voorspellen omdat de andere panelen er ook pas een paar maanden op liggen. Helaas net te laat Zendure ontdekt anders had dat wat omvormers kunnen besparen.

Thx voor jullie reacties. Erg prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:34
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Ja, op hele zonnige dagen laat ik de SF800Pro de hele dag 500-800 Watt terugleveren en dan is ie aan het einde van de dag alsnog 100% vol.

Edit: Daarom heb ik ook 2x AB2000X erbij besteld, dan zit er 10 kWh onder. Kan ie mooi vanaf 18:00 tot 6:30 800 Watt/uur terugleveren :)
Dat kan met de 800 pro tegelijk?
Ik bedoel batterij laden en terug leveren tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 23:07
De Hyper staat al een uur op 99% bij te laden dus dat calibreren is geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:40:
[...]

Dat kan met de 800 pro tegelijk?
Ik bedoel batterij laden en terug leveren tegelijk?
Ja, accu laden vanuit DC PV + AC terugleveren kan tegelijk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-06 12:03
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Uiteraard, staat ook in mijn handtekening :)

Maar is opgebouwd uit:

5760 Wp op een SolarEdge 5k
4x150 Wp op een dakkapelletje sinds de bouw op een stopcontact
4x435Wp in de achtertuin

Vanaf morgen hopelijk 2x 420 Wp + 2x 435 Wp extra op het garagedak, nu aan het opbouwen:
[Afbeelding]

En dan heb ik nog 3x 505 Wp panelen waar ik een plekje voor moet vinden. 10.660 Wp in totaal.

En wat betreft accu's:
10x AB2000S
1x AB2000
2x AB3000X
1x AB2000X als onderdeel van SF800Pro

Nog in bestelling:
4x AB3000X
2x AB2000X

Dus nu: 30 kWh (handtekening klopt nu niet, recent weer wat verkocht) en over een paar weken: 46 kWh opslag.

De hele bende een paar weken geleden:
[Afbeelding]
Ongelooflijk! Als ik goed kan tellen, zie ik een zestal omvormers die ingeplugd zijn.
En dat blijft allemaal goed communiceren met elkaar? :-)

Het klopt dat zonnepanelen en omvormers heel goedkoop geworden zijn. Maar je moet wel altijd zorgen dat je elektrische leidingen niet overbelast worden.

Ik zie hier regelmatig de datum 1/1/2027 terugkomen. Betekent dit dat je in Nederland geen injectievergoeding meer krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sieggy schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:42:
[...]
Ongelooflijk! Als ik goed kan tellen, zie ik een zestal omvormers die ingeplugd zijn.
En dat blijft allemaal goed communiceren met elkaar? :-)
Niet helemaal, het zijn er teveel voor de Home Assistant integratie, zie ook het Home Assistant topic :) Daarom heb ik inmiddels ook 3 Zendure accounts in gebruik om alles te managen. In de Zendure App werkt het prima samen hoor, maar voor Home Assistant is het teveel.

En dan heb ik al gedownscaled, ik had tot een paar weken geleden:

5x Hyper 2000 + 1x off-grid powerstrip
1x AIO2400 + 1x Hoymiles 800 micro-omvormer
1x HUB2000 + 1x APS 800 micro-omvormer
1x ACE1500
2x 2400AC
2x SF800

Nu nog over:

3x Hyper 2000
2x 2400AC
2x SF800
1x SF800Pro

Er staat nog 1x 2400AC in bestelling. En denk dat ik dan de 3x Hyper 2000 + 9x AB2000S verkoop.
Het klopt dat zonnepanelen en omvormers heel goedkoop geworden zijn. Maar je moet wel altijd zorgen dat je elektrische leidingen niet overbelast worden.
Klopt, zie ook de foto die ik postte, daar heb ik rekening mee gehouden dmv een onderverdeelkast in de garage waar de accu's op zitten. Kan tot 3680 Watt per groep/fase. De 3 setjes buiten zitten ook ieder op een andere fase.
Ik zie hier regelmatig de datum 1/1/2027 terugkomen. Betekent dit dat je in Nederland geen injectievergoeding meer krijgt?
Je betaalt dan wel belasting over de afgenomen kWh's, maar krijgt die niet meer terug over teruggeleverde kWh's. Dat verschilt vs dit moment zo'n 13-14 ct/kWh en dan is handelen in stroom niet meer interessant en kan je het beste zoveel mogelijk stroom zelf verbruiken. Daarom zijn de thuisaccu's in Nederland ook zo in opkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 13:18
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Je kunt het beste iedere cm2 op je daken benutten. Zonnepanelen kosten echt helemaal niets meer en des te meer je hebt liggen, des te meer je in de winter zelf kunt opwekken en niet duur van het net hoeft af te nemen. En in de zomer: Tjah, dan lever je het eventueel voor weinig terug of schaal je je omvormer af als het anders geld kost.

Dat is dus nu ook de reden dat ik op het NO garagedak, in de schaduw achter het huis (slechtere locatie bestaat denk ik niet ;) ) alsnog 4 panelen ga plaatsen. Daarna moet ik nog iemand vinden die 4-5 panelen op het schuine huisdak richting NO wil plaatsen - dat durf ik zelf nog niet aan - en dan sluit ik die op een 2e SF 800 Pro, Hyper of 2x een SF800 aan.

Heb laatst een SF800 gehaald met 2x 435 Wp panelen, was in totaal 373 Euro kwijt, dat levert 6-7 Euro/week op op het moment als je het direct teruglevert, maar als je dat daarna opslaat kan je dat in de avonden voor 10-15 Euro/week terugleveren. Dan heb je het binnen 1 jaar terugverdiend.
Ik speel ook al langer met de gedachte om op een noorder gelegen dak panelen te leggen.

Nu voor 6,8 KWp (41 x 180 -185) met oudere installatie van 2009
In België mag ik tot 10 KWp gaan (zal wel omvormer zijn en niet zo zeer de zonnepanelen ?)

Ik kan erg eenvoudig wat extra panelen plaatsen op gehele noorder gelegen dak dat nog leeg staat.
Maar ik overweeg in de plaats daarvan slechts een 4 tal panelen op de gevel zelf te monteren op de Oostkant om voornamelijk 's morgens extra stroom te gaan opvangen.
Ik zit wel even te stomen in mijn hoofd (zonder succes) omwille van denkpiste veel panelen op N/0 zijde waar ik inderdaad voor appel een een ei meer panelen zou kunnen plaatsen.

Bestaat er een website waar je simulaties kan maken om te zien wat meest rendabele oplossing kan worden ?
Mijn huidige 41 panelen zijn oud maar renderen goed gezien Zuid kant opstelling.
Hoeveel % rendement kan een huidige zonnepaneel betekenen op een Noorderkant met klein beetje Oostligging ??
Als mijn Zuid 100 % vandaag zou zijn zou het leuk zijn als ik toch 40 % kan halen maar ik heb er geen enkel idee van...

Drie verweven vragen, met 1 ervan als antwoord zou ik al wat blij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 22:42

HHF

Piddybull schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Ik speel ook al langer met de gedachte om op een noorder gelegen dak panelen te leggen.

In België mag ik tot 10 KWp gaan (zal wel omvormer zijn en niet zo zeer de zonnepanelen ?)

Ik kan erg eenvoudig wat extra panelen plaatsen op gehele noorder gelegen dak dat nog leeg staat.
Maar ik overweeg in de plaats daarvan slechts een 4 tal panelen op de gevel zelf te monteren op de Oostkant om voornamelijk 's morgens extra stroom te gaan opvangen.
Ik zit wel even te stomen in mijn hoofd (zonder succes) omwille van denkpiste veel panelen op N/0 zijde waar ik inderdaad voor appel een een ei meer panelen zou kunnen plaatsen.

Bestaat er een website waar je simulaties kan maken om te zien wat meest rendabele oplossing kan worden ?
Mijn huidige 41 panelen zijn oud maar renderen goed gezien Zuid kant opstelling.
Hoeveel % rendement kan een huidige zonnepaneel betekenen op een Noorderkant met klein beetje Oostligging ??
Als mijn Zuid 100 % vandaag zou zijn zou het leuk zijn als ik toch 40 % kan halen maar ik heb er geen enkel idee van...

In plaats van panelen op het NO te leggen zou ik (een deel van) de oude panelen vervangen. Daar win je veel meer mee (180 wp vs 400+ wp per paneel).. Met een 800 pro kun je die panelen dan daarop aansluiten of een kleine tweede omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

Piddybull schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNZCxRth65luNs8EL1nB0e3VaGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GD3QIf3g6byZNQM2UHawBEVm.png?f=fotoalbum_large
Bijgaand de kompasroos. Een paneel op het noorden brengt circa 35-40% op van een zuid liggend paneel. Met een 400 wp paneel op het noorden kom je dan op 160 wp, als je een van je zuid panelen vervangt heb je 400 - de oude van 180 wp, nu ws. 150) = 250 wp.. Dus een oud zuid paneel vervangen levert ongeveer 30% meer op dan een nieuw noord paneel plaatsen. Komt nog bij dat het opstelsysteem tegenwoordig duurder is per paneel dan het paneel zelf, dus als je de oude systeem kunt hergebruiken ben je een stuk goedkoper uit.

[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 25-05-2025 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 23:55
HHF schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]
Bijgaand de kompasroos. Een paneel op het noorden brengt circa 35-40% op van een zuid liggend paneel. Met een 400 wp paneel op het noorden kom je dan op 160 wp, als je een van je zuid panelen vervangt heb je 400 - de oude van 180 wp, nu ws. 150) = 250 wp.. Dus een oud zuid paneel vervangen levert ongeveer 30% meer op dan een nieuw noord paneel plaatsen.
@Piddybull als je graag wilt weten hoeveel eventueel nieuwe panelen op jou locatie met jouw dakhelling en exacte ligging t.b.v. je nieuwe thuis-batterij en de hiervoor benodigde capaciteit gaan opleveren gebruik dan het webtool pvcalc , daarmee kun je op elk gewenste dag, om je max waarde te zien vul dan 21-06-202x in (langste dag in het jaar), je kunt maximaal twee verschillende liggingen invoeren, bv een oost-west ligging. Hiermee krijg je een veel betere uitkomst dan met de hier eerder getoonde roos en heb je een veel beter beeld voor je thuis-batterij cq de uitbreiding daarvoor. Veel succes voor een optimale afstemming van je thuis-batterij met je mogelijk uitbreiding van je PV.
Kijk je volgend beeld te zien (voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f14OVDHcOo4_P5uKopd6xw5Nhjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88s9wbnyrJyinxIQptbHV7bY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 26-05-2025 00:11 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:46
We gaan weer aardig offtopic..er is vast wel een zonnepaneel forum op Tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
dotternetta schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:20:
We gaan weer aardig offtopic..er is vast wel een zonnepaneel forum op Tweakers
De vraag was of je extra panelen zou kunnen gebruiken in combinatie met je thuis-batterij systeem, lijkt mij dus als je dat zo wilt belichten helemaal niet zo off-topic, het een heeft nu een keer met het andere te maken, zonder zonnepanelen valt ook je bestaansrecht van je thuis-batterij op los zand, en daar kun je zo als je weet niet echt goed op bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08

TWKterry

Master Mariner

Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Uiteraard, staat ook in mijn handtekening :)

Vanaf morgen hopelijk 2x 420 Wp + 2x 435 Wp extra op het garagedak, nu aan het opbouwen:
[Afbeelding]
Mag ik dan vragen waar je de plat dak bevestiging (?Valk?) vandaan hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:45
TWKterry schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:41:
[...]

Ik heb ze bij Winkelman zonnepanelen gekocht.
Bedrijf zit in Hengelo maar ik heb het laten bezorgen met de panelen. (+/- 100 euro)
Maar is op bestelling ook af te halen volgens mij.
Mooi systeem trouwens.
Berekening Valk https://www.valksolarsyst...on-software/valkpvplanner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2DQctIZ84h_Ibqo9Mws5OC2nFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9kTALH3mlChmlV9AEpnYkG7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 25-05-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:48
peterbier schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Eigenlijk het verkeerde topic maar ik kan je helpen. (Wat ik denk wat je wil)
Van de HomeWizard batterij kun je alleen het aantal % zien op het display.
Wil je ook zien hoveel watt hij laad of ontlaad moet je een extra HomeWizard socket tussen de HomeWizard batterij doen.
Deze zet je op schakelslot voor de zekerheid.
Zodat je deze niet kan schakelen.
Deze gebruik je dan voor de meting en weergave watt op het display.
Zie deze (oude) foto rechts onder is de socket die tussen de HomeWizard batterij zit.
[Afbeelding]
Dank je Peter voor je reactie, dat is natuurlijk ook een prima manier, had ik zelf kunnen bedenken. Goed datje aangeeft dat je dan wel het schakelslot activeert 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Wat @dotternetta al aangaf: we dwalen inmiddels best ver af van het oorspronkelijke onderwerp over Zendure. Misschien is het handiger om details over waar we onze zonnepanelen of onderbouw vandaan hebben via DM te bespreken?

Het zou wel relevant zijn als je de panelen direct gaat koppelen aan je thuisaccu, zoals @Taro momenteel doet. Komt elk zonnepaneel op een eigen MPPT? En komt de 800 pro buiten te staan?

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. 😊

Ik heb er weleens over nagedacht om de MPPT trackers op een creatieve manier te gebruiken: bijvoorbeeld door er direct cellen op aan te sluiten, deze via een lader op te laden en vervolgens via de Hypers te ontladen, uiteraard met een geschikte controller ertussen om alles goed te regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 25-05-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Ik heb vorige week de 5.7.0 versie van de Zendure app geinstalleerd en kon daar ook Zonneplan als dynamisch leverancier aangeven. Ik zie de tarieven van Zonneplan echter niet terug in de app onder het tabje "Elektriciteitsprijs" .
Mis ik iets of kan het alleen bij het tabje "Slim"?

Ik heb nog geen Shelly of Ecotracker, want ik wacht nog even op de P1 meter van Zendure.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
thunder68 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Dank je Peter voor je reactie, dat is natuurlijk ook een prima manier, had ik zelf kunnen bedenken. Goed datje aangeeft dat je dan wel het schakelslot activeert 👍🏻
Het is goed om te beseffen dat een energy socket niet altijd een betrouwbare manier is om het vermogen van thuisbatterijen nauwkeurig te meten. Zelf heb ik inmiddels een gecertificeerde 3-fasemeter tussen mijn drie Hypers geplaatst. Bij het vergelijken van de metingen van de energy socket met die van de 3-fasemeter zie ik een verschil van ongeveer 20 watt. Ik ga er dan ook van uit dat de 3-fasemeter de betrouwbaardere optie is. Daarnaast scheelt het ook weer een stekkerverbinding, een extra schakel waar mogelijk iets mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
bert pit schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:23:
Ik heb vorige week de 5.7.0 versie van de Zendure app geinstalleerd en kon daar ook Zonneplan als dynamisch leverancier aangeven. Ik zie de tarieven van Zonneplan echter niet terug in de app onder het tabje "Elektriciteitsprijs" .

Ik heb nog geen Shelly of Ecotracker, want ik wacht nog even op de P1 meter van Zendure.
Werkt die pagina in de app bij jou wel? Ik krijg namelijk alleen een stuk code te zien en kan daar niets invullen. Zelf gebruik ik android.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z33PIzOYMEaZn46tPxg1IzWcJ78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk4coIHaCDGrtXRVFT3x2Xm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNrGD6Bmo_oscSs2zfgBjLaeyMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y96J3EsJHSiCudTOhAXxdNr8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door geert1992 op 25-05-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@geert1992 Ja ik kon via een soort omleidingspagina de leverancier selecteren. Dat heb ik gedaan maar zag geen verschil in prijzen. Probeer ik het nu dan zie ik een zwart scherm (Apple IOS).

Als dynamische uurprijs wordt volgens mij nog steeds Nord pool gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
bert pit schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:58:
@geert1992 Ja ik kon via een soort omleidingspagina de leverancier selecteren. Dat heb ik gedaan maar zag geen verschil in prijzen. Probeer ik het nu dan zie ik een zwart scherm (Apple IOS).

Als dynamische uurprijs wordt volgens mij nog steeds Nord pool gehanteerd.
Kan je mij eens een zetje geven, wat bedoel je met een omleidingspagina? Ik ben ook even aan het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Een vraag. Ik heb 15 kwp aan zonnepanelen op mijn dak oost-west. Die leveren maximaal ongeveer 13 kw.
Nu lees ik dat een Zendure 2400AC op gezette tijden helemaal ontlaad en daarna weer oplaad.
Kan de Zendure dat ook doen als de zon volop schijnt, m.a.w. kan de 2400 w van de zendure ervoor zorgen dat ik een fase overbelast?
Of is de software zo slim dat deze dat alleen in de nacht doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
HHF schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:54:
Een vraag. Ik heb 15 kwp aan zonnepanelen op mijn dak oost-west. Die leveren maximaal ongeveer 13 kw.
Nu lees ik dat een Zendure 2400AC op gezette tijden helemaal ontlaad en daarna weer oplaad.
Kan de Zendure dat ook doen als de zon volop schijnt, m.a.w. kan de 2400 w van de zendure ervoor zorgen dat ik een fase overbelast?
Of is de software zo slim dat deze dat alleen in de nacht doet?
Er is een Shelly met 3 sensing clips die de accu knijpt als een fase/groep te zwaar wordt belast aan de meterkast kant. Wat er in een groep gebeurt kan hij niet meten, dus het hangt van je installatie af.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82254006

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 25-05-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
TWKterry schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:41:
[...]

ValkPro+ inderdaad, direct via Valk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
geert1992 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Kan je mij eens een zetje geven, wat bedoel je met een omleidingspagina? Ik ben ook even aan het proberen
Vink in HEMS de Premium optie aan, daarna kan je bij je energieprovider via een WeChat pagina bijv. Zonneplan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bert pit schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:23:

In HEMS of bij een Hyper op de subpagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:00
Iemand die even wil meedenken? Huidige situatie (België):
- ongeveer 4,8kw zonnepanelen op ZO, dus weinig productie late namiddag/vooravond. Om 16u haal ik nog 2kw binnen, rond 18u is dat maar pakweg 200w meer.
- sluipverbruik ( vanaf ongeveer 21u van pakweg 300watt, tot ongeveer 7u op een zonnige dag).

Ik wil graag 2 zaken aanpakken:
- beperkte plugin productie toevoegen voor de late namiddag en vooravond. Die panelen kunnen op plat dak tuinhuis en dan richting het Westen liggen.
- plugin opslag van ongeveer 6kwh. Dat is in principe teveel voor mijn sluipverbruik 's nachts, maar ik overweeg sterk de aanschaf van een jacuzzi die zo'n 5kw/dag verbruikt. Idealiter komt dat 's nachts ook uit de batterij na een zonnige dag.

Wat lijkt jullie een oplossing die p/q goed zit? Ik kijk momenteel naar zendure gezien de systemen vlot op te schalen vallen en ze zowel plugin zonnepanelen als plugin batterijen hebben. Indien ik beter naar iets anders kijk; zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@modelstudent De SolarFlow 800 Pro een optie met 2x 2 kWh AB2000X erbij?

En bedoel je met "2 kWh binnen" -> 2 kW binnen? Want de SF800 Pro kan met maximaal 1000 Watt AC laden, dus dan gaat alsnog wel de helft ervan richting huis/net.

[ Voor 52% gewijzigd door Taro op 25-05-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:38:
[...]

In HEMS of bij een Hyper op de subpagina?
Betreft de Hyper. Dus in de app via Energieplan | Energieprijs | Bron: Energy provider | Selecteer dynamisch elektriciteitstarief | Edit

Na Edit loopt de app vast.

De eerste keer kon ik Zonneplan selecteren, ik meen via een doorverwijzingspagina.
Ik had gehoopt dat de Zonneplantarieven daardoor zichtbaar waren. Maar het bijven de tarieven van Nord Pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:00
Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:25:
@modelstudent De SolarFlow 800 Pro een optie met 2x 2 kWh AB2000X erbij?

En bedoel je met "2 kWh binnen" -> 2 kW binnen? Want de SF800 Pro kan met maximaal 1000 Watt AC laden, dus dan gaat alsnog wel de helft ervan richting huis/net.
2kw idd. Ik twijfel wel als plugin zonnepanelen wel nuttig gaab zijn; eigenlijk heb ik op een zonnige dag al heel wat overproductie en op een minder zonnige dag zal de meerwaarde in productie beperkt zijn. Misschien beter te kijken naar een batterij die de verminderde productie vanaf 17u al maximaal kan opvangen tot de volgende ochtend. 2400w ontladen zou ideaal zijn, dat vangt al veel van het verbruik tussen 17u en 21u op

[ Voor 6% gewijzigd door modelstudent op 25-05-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bert pit schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Betreft de Hyper. Dus in de app via Energieplan | Energieprijs | Bron: Energy provider | Selecteer dynamisch elektriciteitstarief | Edit

Na Edit loopt de app vast.

De eerste keer kon ik Zonneplan selecteren, ik meen via een doorverwijzingspagina.
Ik had gehoopt dat de Zonneplantarieven daardoor zichtbaar waren. Maar het bijven de tarieven van Nord Pool.
Alleen via HEMS kan je via de Premium ZENKI optie je eigen energieprovider kiezen. Buiten HEMS Premium om blijft dat naar mijn weten Nord Pool. Als de Hypers in HEMS beschikbaar komen is dat probleem dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
modelstudent schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:13:
[...]

2kw idd. Ik twijfel wel als plugin zonnepanelen wel nuttig gaab zijn; eigenlijk heb ik op een zonnige dag al heel wat overproductie en op een minder zonnige dag zal de meerwaarde in productie beperkt zijn. Misschien beter te kijken naar een batterij die de verminderde productie vanaf 17u al maximaal kan opvangen tot de volgende ochtend
Als je geen extra panelen nodig hebt, dan kan je ook de 2400AC overwegen. Mits je die op de juiste manier aansluit kan je tot 2400 Watt naar je accu's sturen en daarmee dek je dus de volledige opwek af. In dit geval zal 2400 Watt laden doorgaans geen veiligheidsprobleem opleveren, want de stoppen knallen er wel uit als je de limiet overschrijdt. Met 2400 Watt ontladen moet je wel mee opletten en mag alleen op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:15:
[...]

Alleen via HEMS kan je via de Premium ZENKI optie je eigen energieprovider kiezen. Buiten HEMS Premium om blijft dat naar mijn weten Nord Pool. Als de Hypers in HEMS beschikbaar komen is dat probleem dus opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z33PIzOYMEaZn46tPxg1IzWcJ78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk4coIHaCDGrtXRVFT3x2Xm1.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou moeten kunnen, zie bovenstaande screenshot. Alleen zit er nu een fout in de applicatie. Dit buiten hems om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

geert1992 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Ik kreeg een pagina te zien die qua styling niet leek op de app. Het leek een externe pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bert pit schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:53:
[...]

Ik kreeg een pagina te zien die qua styling niet leek op de app. Het leek een externe pagina.
Klopt, is een WeChat pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 11:15
geert1992 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:34:
[...]

[Afbeelding]

Het zou moeten kunnen, zie bovenstaande screenshot. Alleen zit er nu een fout in de applicatie. Dit buiten hems om
Ik heb precies hetzelfde met een SF800 nonpro.
De eerste keer dat ik het gebruikte (na activering van Zenki) kon ik wel wat instellen op een externe pagina. Moest handmatig een modifier op zonneplans tarieven toevoegen (dus niets was al voor ingevuld). Neem aan BTW, toeslag en energiebelasting.
Nu krijg ik ook de access denied.
Misschien zijn we gebanned van WeChat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03
Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:03:
[...]

Klopt, is een WeChat pagina.
Is dat niet een beetje gek? Dus de app stuurt dan gegevens van je configuratie naar wechat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
frankjacobsen schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Is dat niet een beetje gek? Dus de app stuurt dan gegevens van je configuratie naar wechat?
Ik was net zo verbaasd :) Maar het is een configurator waarvan de input/output naar de Zendure App wordt teruggestuurd. Er worden vermoedelijk geen gegevens van je config verstuurd, wel geef je locatiegegevens en BTW + toeslag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hmm bij nader inzien ligt het nog wat gecompliceerder. Ik heb twee hypers, bij de ene is het wel gelukt om de Zonneplan tarieven te koppelen, inclusief de circa 14 cent opslag en bij de andere niet.

Ik heb nu dus twee verschillende prijsplannen en kan ze niet aanpassen.

[ Voor 13% gewijzigd door bert pit op 25-05-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geert1992 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Het is goed om te beseffen dat een energy socket niet altijd een betrouwbare manier is om het vermogen van thuisbatterijen nauwkeurig te meten. Zelf heb ik inmiddels een gecertificeerde 3-fasemeter tussen mijn drie Hypers geplaatst. Bij het vergelijken van de metingen van de energy socket met die van de 3-fasemeter zie ik een verschil van ongeveer 20 watt. Ik ga er dan ook van uit dat de 3-fasemeter de betrouwbaardere optie is. Daarnaast scheelt het ook weer een stekkerverbinding, een extra schakel waar mogelijk iets mis kan gaan.
Of je kWh meter hier nauwkeuriger is dan een energiemeter via een socket is o.a. afhankelijk of deze een MID certificatie heeft, Alle MID-goedgekeurde meters zijn voorzien van een MID-keurmerk, dus daaraan kun je zien of deze meter hieraan voldoet, overigens is dit een EU certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
MacD007 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:20:
[...]

Of je kWh meter hier nauwkeuriger is dan een energiemeter via een socket is o.a. afhankelijk of deze een MID certificatie heeft, Alle MID-goedgekeurde meters zijn voorzien van een MID-keurmerk, dus daaraan kun je zien of deze meter hieraan voldoet, overigens is dit een EU certificaat.
Een meting via een socket zal altijd anders zijn dan een dinrail meter omdat er altijd een spanning verlies over de kabel is.
Meten is weten.
https://www.homewizard.com/kwh-meter/

De HomeWizard Sockets geven mooie waardes weer.
Shelly is dan weer iets minder betrouwbaar in metingen.
(De Shelly heb ik er ook genoeg van)
Maar nu weer on topic. (Of niet je mag het af en toe best over een ander onderwerp hebben vindt ik en vragen beantwoorden.
@MacD007 algemeen bedoeld

[ Voor 17% gewijzigd door peterbier op 26-05-2025 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:46
peterbier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 02:20:
[...]

Een meting via een socket zal altijd anders zijn dan een dinrail meter omdat er altijd een spanning verlies over de kabel is.
Meten is weten.

Maar nu weer on topic. (Of niet je mag het af en toe best over een ander onderwerp hebben vindt ik en vragen beantwoorden.
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen van de HW socket met de meting van Zendure zelf vanuit de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
peterbier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 02:20:
[...]

Meten is weten.

Volgens mij zijn we hier echt wel volledig on-topic, het meten van je energie lijkt mij een essentieel onderdeel van je thuis-batterij.
En ja, de locatie van de meting bepaalt ook in grote mate welke verliezen je in je meting wel cq niet gaat meenemen.
En kabelverliezen zijn net als de overige verliezen die je hebt bij gebruik van elektriciteit gewoon een niet te vermijden deel, je kunt deze verlagen maar je komt heel snel op een punt dat deze verlaging meer gaat kosten dan je verlies.
Maar dat was dus niet de oorspronkelijke vraag van @geert1992, die gaf aan dat hij een verschil van 20W vond tussen een din-rail meter ( geen idee of dat nu een MID kWh meters was) en zijn socket kWh meter, en ja een deel van die 20 W zijn dus ook leidingsverliezen. Wil je dus metingen vergelijken kun je dat het beste vanaf de zelfde plek doen, daardoor hou je de verliezen zo veel mogelijk buiten de meting.

Het punt is echter wil je een betrouwbare meter hebben kijk dan naar een MID gecertificeerde meter ( let op, deze kun je dus niet meer op nul stellen) en ja deze type meters zijn vrijwel altijd uitgevoerd voor een DIN-rail montage, dus bedoeld voor in je meterkast cq onderverdeler.

Volgens mij zijn Shelly’s ook geen MID gecertificeerde meters, wat op zich ook geen probleem hoeft te zijn, maar ga je verschillende thuis-batterijen met elkaar vergelijken zorg dan in ieder geval dat je deze met de zelfde meter gaat meten, dus zelfde locatie en merk en type zover dat mogelijk is (1-F versus 3-F)
Vind je dat te lastig beschouw dan de afwijking als een deel van je verlies.
Ik monitor bv ook bij mijn warmtepomp het verbruik via een MID meter ( ja, de door jou aangegeven HW versie) met de ingebouwde meting van de warmtepomp zelf, gemiddelde afwijking ergens tussen de 0% en 2% in, op jaarbasis ligt deze afwijking op circa 0,5%, voor mij verwaarloosbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:32
Zojuist een mail van Zendure binnen gekregen dat de AC2400 in het magazijn is gearriveerd en dat ze deze week de zending de deur uit gaan doen. Wij hebben ergens begin april besteld, dus het lijkt er op dat de eerste batch omvormers en batterijen in Europa zijn *O* .

Nu maar eens in HA gaan duiken om uit te vogelen hoe ik dat allemaal weekend kan krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door jordyc op 26-05-2025 08:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geert1992
Chupachups schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen van de HW socket met de meting van Zendure zelf vanuit de batterij.
Mijn HW energy socket gaf eerder altijd ongeveer 1230 watt aan bij een ingestelde opdracht van 1200 watt. Inmiddels gebruik ik een MID-gecertificeerde HW 3-fasemeter. Deze geeft momenteel waarden van 2 × -1000 watt en 1 × -996 watt aan. In de Zendure-app wordt een ontlading van 3 × -1000 watt weergegeven. Kortom, de afwijkingen zijn zeer klein.

Ik ben van plan binnenkort een grafiek te maken van de verliezen in de Hypers over het vermogensbereik van de omvormer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Aan de Solarflow 2400 AC kun je zonnepanelen aansluiten via een micro omvormer. Betekent dit dat je aan de Solarflow ook een EV via V2L (ik heb een IONIQ 5 met maximaal 3600 Wat V2L output) op het Solarflow bi-directionele stopcontact zou kunnen aansluiten (generator)? En kun je dan nog steeds de noodstroomfunctie (dus tegelijkertijd) van de Solarflow gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:35:
Aan de Solarflow 2400 AC kun je zonnepanelen aansluiten via een micro omvormer. Betekent dit dat je aan de Solarflow ook een EV via V2L (ik heb een IONIQ 5 met maximaal 3600 Wat V2L output) op het Solarflow bi-directionele stopcontact zou kunnen aansluiten (generator)? En kun je dan nog steeds de noodstroomfunctie (dus tegelijkertijd) van de Solarflow gebruiken?
Ik vermoed inderdaad dat dit kan.

Edit: Je mag hier ook wel even langsrijden, testen we het :)

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 26-05-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Kijk, wat een service die hier geboden wordt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:33
ZuinigeRijder schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:35:
héle interessante vraag... d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:33
Ik heb sinds gisteren hier ook een 2400 AC staan om te vergelijken met een HW batterij. Wat houden de 2400 AC eigenaren hier als minimum SOC aan? Hij staat op dit moment ingesteld op 10%.

As we speak ben ik ook de Hyper 2000 test van pvunde.de aan het uitvoeren op de 2400 AC. Ben benieuwd naar de uitkomst van de RTE.

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_oil_Guy
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-06 10:20
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:23:
Ik heb sinds gisteren hier ook een 2400 AC staan om te vergelijken met een HW batterij. Wat houden de 2400 AC eigenaren hier als minimum SOC aan? Hij staat op dit moment ingesteld op 10%.

As we speak ben ik ook de Hyper 2000 test van pvunde.de aan het uitvoeren op de 2400 AC. Ben benieuwd naar de uitkomst van de RTE.
Ik hou zelf 20% aan met 2 batterijen (heb er nog 2 in backorder staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
The_oil_Guy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Ik hou zelf 20% aan met 2 batterijen (heb er nog 2 in backorder staan)
Gewoon 10% en dat werkt prima. Batterijen zijn er om te gebruiken ;)

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Dit is een interessante optie! Renault 5 heeft ook oa V2L/V2H maar om een bidirectionele laadpaal van 6000 euro daarvoor aan te schaffen is niet leuk. Ik heb HW ook al eens gevraagd om een bidirectionele AC-wallbox om 3 kW uit de auto te snoepen maar nooit reply op gekregen. Dit is misschien een leuke (bijna gratis) (tussen)oplossing! De verliezen maar even buiten beschouwing laten O-)

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 26-05-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 22:33
jordyc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:59:
Zojuist een mail van Zendure binnen gekregen dat de AC2400 in het magazijn is gearriveerd en dat ze deze week de zending de deur uit gaan doen. Wij hebben ergens begin april besteld, dus het lijkt er op dat de eerste batch omvormers en batterijen in Europa zijn *O* .

Nu maar eens in HA gaan duiken om uit te vogelen hoe ik dat allemaal weekend kan krijgen.
Ik heb even navraag gedaan bij Zendure, ze geven aan in een mail vanochtend dat de 2400AC + 2 accu's voor 5 juni verzonden gaan worden. We gaan het zien :)

Overigens zijn ze al lang in Europa hoor, aan YouTube te zien zijn de Duitsers en Fransozen al goed voorzien.

[ Voor 69% gewijzigd door CopyCatz op 26-05-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Chupachups schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Een paar dagen geleden heb ik wat grafieken met verschillen tussen HW en iungo geplaatst, de Easton kWh meter (is geijkte meter) gaf 5,36 kWh aan, de HW socked 5,4 kWh.
Lijkt mij een verwaarloosbaar verschil, afgerond is het de zelfde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:23:

Ik hou doordeweeks 10-98% aan, maar, zie de 2400AC daarna wel altijd alsnog snel richting 4-5% afdalen, waar de Hypers netjes langer op 10% blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:52
CopyCatz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Ik heb even navraag gedaan bij Zendure, ze geven aan in een mail vanochtend dat de 2400AC + 2 accu's voor 5 juni verzonden gaan worden. We gaan het zien :)

Overigens zijn ze al lang in Europa hoor, aan YouTube te zien zijn de Duitsers en Fransozen al goed voorzien.
Dat is goed nieuws, laten we hopen dat ze het tempo er lekker in houden en de leveringen goed door kunnen zetten :)

15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:21
Willem senior schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum
Heb nu zelf ook 1 Zendure Hyper 2000 met 2, ab2000s + 1, ab1000s batterij er onder
Werkt prima met de everhome P1 meter

Ja het contact was snel en de P1 meter werd ook snel geleverd
Een ochtend mailtjes contact gehad er werd namelijk gelijk gekeken of de P1 meter zou werken met de meter van het energiebedrijf en daarna gelijk besteld en betaald
Mail moet je sturen naar de Support afdeling
Hier is de link :
https://everhome.cloud/en/contact
Vanochtend contact gehad met eierhome in verband met mogelijke aanschaf Zendure SolarFlow 2400AC. De Everhome Ecotracker P1 kan direct besteld worden voor 99 euro bij everhome info@everhome.cloud

Hij schijnt zeer binnenkort ook via de website besteld te kunnen worden. In ieder geval voordat de Zendure binnen is als je die nu zou bestellen. :) Maar ja, dat duurt ook wel even. :)

Ik zag vanochtend ook bij een Nederlandse website dat je de Zendure P1 meter ook al kon bestellen voor 59 euro, www.stekker-batterij.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftjeKJloVSOGt7WAS0guZethvYU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tgrI6Z5KwenfVd94ikeDjBY9.jpg?f=user_large

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:17
Ik heb vandaag eindelijk 3x AB3000 accu's ontvangen. Nog geen bericht over de AC2400 unit zelf.
1 April besteld, 3-5 leverdagen. Duurde dus uiteindelijk 56 dagen voor de accus, nu nog de rest

[ Voor 38% gewijzigd door damitch300 op 26-05-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Leuke prijs in Frankrijk voor de Hyper2000 maar de verzendkosten ????
Dan toch maar weer uit DE als ik er een extra wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUf_tth-q1DTRLsvpzumyUxhPbw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SK1B0DYt5UVoJFLrOeybNnr3.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 21:09
gielz schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:54:
Denk dat het meeste werk zit in het laten draaien van HA zelf. Hierbij moet je dan een keuze maken waar je het op gaat draaien. Zelf toen voor de NAS gekozen. Die stond er al, stond aan en kost niets extra's. Daarna is het een kwestie van de MQTT integratie te installeren + Fireson integratie (of een andere).

Wil je dan volledig lokaal dan moet je nog wat extra fratsen uithalen. Maar ook dit is geen hogere wiskunde en kost je letterlijk 7 euro. Het zoeken op ali naar de leukste prijs is het meeste werk.

Uiteindelijk loopt de hobby dan uit de hand als je HA gaat gebruiken. Leuk Zendure, nu wil ik ook mijn itho, airco's, lampen, sonos, tv, zonnepanelen, planten, printer, camera's, verwarming etc. etc. in HA. En ohja ook leuk al die grafiekjes. :+

[Afbeelding]

[...]
Welke bar charts zijn dit by the way?

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Ik hou doordeweeks 10-98% aan, maar, zie de 2400AC daarna wel altijd alsnog snel richting 4-5% afdalen, waar de Hypers netjes langer op 10% blijven staan.
Ik zag een paar keer 2-3% zelfs, geen idee waarom de AC2400 minsoc negeert.. :/

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Ik zag een paar keer 2-3% zelfs, geen idee waarom de AC2400 minsoc negeert.. :/
Volgens mij negeert ie het niet, maar stopt ie netjes op 10% om daarna gewoon de weg kwijt te raken over welke SOC ie nu daadwerkelijk heeft. De 2400AC heeft ook een ander voltage dan de Hypers, je zou verwachten dat die hetzelfde zou zijn met alleen 1,5x zoveel Ah opslag. Denk dus dat het een voltage drop is met daarvan als gevolg een lagere SOC weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:33
Ik gebruik altijd apex charts.
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Welke bar charts zijn dit by the way?

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 18:55

tismij

???

MacFan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Vanochtend contact gehad met eierhome in verband met mogelijke aanschaf Zendure SolarFlow 2400AC. De Everhome Ecotracker P1 kan direct besteld worden voor 99 euro bij everhome info@everhome.cloud

Hij schijnt zeer binnenkort ook via de website besteld te kunnen worden. In ieder geval voordat de Zendure binnen is als je die nu zou bestellen. :) Maar ja, dat duurt ook wel even. :)

Ik zag vanochtend ook bij een Nederlandse website dat je de Zendure P1 meter ook al kon bestellen voor 59 euro, www.stekker-batterij.nl
[Afbeelding]
die website gaat mijnmalwarebytes van gillen wegens malware, zou er mee oppassen (stekker-batterij bedoel ik niet everhome).

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
De Hyper heeft twee trackers met elk twee PV aansluitingen.
Maar hoe zijn ze inwendig aangesloten?
Zitten twee panelen parallel op een tracker of in serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
damitch300 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:46:
Ik heb vandaag eindelijk 3x AB3000 accu's ontvangen. Nog geen bericht over de AC2400 unit zelf.
1 April besteld, 3-5 leverdagen. Duurde dus uiteindelijk 56 dagen voor de accus, nu nog de rest
Op zendure.nl besteld of via Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
Polvo176 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:46:
Kan beide, in de handleiding staan wat opties beschreven zo even uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hoe dat intern is geregeld maakt niet uit, het gaat om de aansluitwaardes. Of je dan bijv. 2 panelen in serie of parallel moet/kan aansluiten is afhankelijk van de specificaties van die panelen en of die dan mbt V én A binnen de aangegeven MPPT range zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Hoe dat intern is geregeld maakt niet uit, het gaat om de aansluitwaardes. Of je dan bijv. 2 panelen in serie of parallel moet/kan aansluiten is afhankelijk van de specificaties van die panelen en of die dan mbt V én A binnen de aangegeven MPPT range zitten.
@Silent Hunter je snapte mijn vraag kennelijk niet, maar was ook niet zo duidelijk gesteld.
Het maakt wel uit als je over één van de panelen een schaduwstreep hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:45:
[...]
Het maakt wel uit als je over één van de panelen een schaduwstreep hebt
Wat is de achterliggende reden van je vraag? Want wat je zegt klopt, maar daar was het antwoord niet op gericht.

Je moet er inderdaad voor zorgen dat per MPPT de panelen ongeveer hetzelfde liggen, zodat de 1 niet meer schaduw heeft dan de ander. Maar of ze dan in serie of parallel moeten staat los van interne aansluiting in de Hyper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:49:
[...]

Wat is de achterliggende reden van je vraag? Want wat je zegt klopt, maar daar was het antwoord niet op gericht.

Je moet er inderdaad voor zorgen dat per MPPT de panelen ongeveer hetzelfde liggen, zodat de 1 niet meer schaduw heeft dan de ander. Maar of ze dan in serie of parallel moeten staat los van interne aansluiting in de Hyper.
Als de panelen inwendig in serie staan dan verlies je een deel van de opbrengst van beide panelen, dan zou een 800 pro beter zijn omdat die 4 aparte trackers heeft.
Als ze in de hyper parallel aangesloten zijn maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Polvo176 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Als de panelen inwendig in serie staan dan verlies je een deel van de opbrengst van beide panelen, dan zou een 800 pro beter zijn omdat die 4 aparte trackers heeft.
Ik zal morgen even de fluke uit de kast trekken voor je, kijken of ik vanaf buiten het kan beredeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Maar zegt het feit dat er 2x MPPT in een Hyper zit niet iets over hoe dat intern is aangesloten?

In principe is de SF 800 Pro altijd een betere keuze, tenzij je met meer dan 800 Watt wil kunnen terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:49:
[...]

Of je moet er (ook nog) Tigo's op willen jekkeren, maar dat is een ander verhaal :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Als een zonnepaneel op de Hyper werkt dan zou je zeggen dat het parallel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:17:
[...]

Maar zegt het feit dat er 2x MPPT in een Hyper zit niet iets over hoe dat intern is aangesloten?

In principe is de SF 800 Pro altijd een betere keuze, tenzij je met meer dan 800 Watt wil kunnen terugleveren.
Die 800 watt uit is ook een beetje de beperking van de 800 pro.
Stel dat ik 3 sets van 4 panelen van elk 450 Wp dan kan ik daar maar 3 x 800 watt uit krijgen, met hypers 3 keer 1200 watt.
Dan is de hyper een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
peterbier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:24:
[...]

Als een zonnepaneel op de Hyper werkt dan zou je zeggen dat het parallel zit.
Ik denk het eerlijk gezegd ook, als je op een aansluiting niks zou aansluiten zou bij serie schakeling de andere ook niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
dotternetta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:38:
(Waarschijnlijk actieve fan) aansluitkabeltje gevonden:

https://a.aliexpress.com/_EzPmtcW
heb nog even zitten kijken, we moeten een inverse M12 hebben; Male pins, met female schroef/connector. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:15:
[...]

Ik zal morgen even de fluke uit de kast trekken voor je, kijken of ik vanaf buiten het kan beredeneren.
Ik heb dat zelf inmiddels gedaan, ze staan inderdaad parallel.
Dus heb ik niet meer last van schaduw dan bij een 800 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Polvo176 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:45:
[...]

Ik heb dat zelf inmiddels gedaan, ze staan inderdaad parallel.
Dus heb ik niet meer last van schaduw dan bij een 800 pro.
Mijn spreuk, die ik elke dag wel eens uitspreek; meten is weten. Goed om te weten, mocht ik er ooit panelen op aansluiten.

Vroeg mij al af; je avatar ziet er technisch uit, waarom gebruikt hij niet even zijn multimeter ;).

[ Voor 19% gewijzigd door geert1992 op 26-05-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:14
klump4u schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:32:
Leuke prijs in Frankrijk voor de Hyper2000 maar de verzendkosten ????
Dan toch maar weer uit DE als ik er een extra wil.

[Afbeelding]
Dat is dus die site die ik ook al eerder hier onder de aandacht gebracht had, omdat de voorwaarden wel héél aantrekkelijk waren.
Ikzelf heb gepoogd een test-order te plaatsen voor een hyper (enkel omvormer) - dat lukte dus niét via hun website (een fout in hun website - de postcode wordt niet aanvaard). De sales heeft dan wel een soortgelijke offerte aangemaakt als jijzelf kreeg. Eveneens met een onaanvaardbare shipping kost (EUR 40), en vooraf betalen met overschrijving.

Je moet ook weten dat hun producten niét op voorraad zijn; en pas worden geleverd nadat zijzelf het ontvangen. Bovendien staan hun algemene voorwaarden vol met bedenkelijke nonsens als "als het niet in voorraad is, kunnen we een gelijkwaardig product leveren").

Ik heb hen dus gevraagd me te verwittigen als ze op voorraad komen, en dat ik enkel ga betalen bij afhaling (Rijsel is maar 20min rijden voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:37:
[...]

heb nog even zitten kijken, we moeten een inverse M12 hebben; Male pins, met female schroef/connector. ;(
Ah, shit. Ik zal verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:46
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:37:
[...]

Dat lijkt wel een oude speaker stekker, kan je een close up foto maken van de connector op de SF800 pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:17
avdwerf schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Op zendure.nl besteld of via Duitsland?
Op Zendure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:44
Even een technisch vraagje. De Zendure 2400AC is in bestelling en ben aan het bedenken waar ik deze neer ga zetten. Heb op zolder plek, maar dat is naast mijn thuiswerkplek. Hoe zit het met hitte en geluid.

En als ik op fase 1 stroom gebruik en de Zendure op fase 2/3 heb, wordt dit dan verrekend voordat ik stroom trek van het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
BektLekker schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:27:
Even een technisch vraagje. De Zendure 2400AC is in bestelling en ben aan het bedenken waar ik deze neer ga zetten. Heb op zolder plek, maar dat is naast mijn thuiswerkplek. Hoe zit het met hitte en geluid.

En als ik op fase 1 stroom gebruik en de Zendure op fase 2/3 heb, wordt dit dan verrekend voordat ik stroom trek van het net?
De omvormer wordt wel warm, maar niet in een mate die als hinderlijk wordt ervaren. Hetzelfde geldt voor het geluid: er is een zacht zoemend geluid hoorbaar, maar dit is niet storend.

De stroomafname over de verschillende fasen wordt als één totaal berekend. Hierdoor kun je op de ene fase het verbruik op de andere fasen compenseren.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 27-05-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
geert1992 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:47:
[...]

Vroeg mij al af; je avatar ziet er technisch uit, waarom gebruikt hij niet even zijn multimeter ;).
Er is hier zo'n bak aan kennis, dus ik dacht dat zal vast wel iemand weten.
Raar, maar pas toen jij over de multimeter begon realiseerde ik me dat ik dat zelf ook kon doen.
Soms moet er even een luikje open gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Polvo176 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Er is hier zo'n bak aan kennis, dus ik dacht dat zal vast wel iemand weten.
Raar, maar pas toen jij over de multimeter begon realiseerde ik me dat ik dat zelf ook kon doen.
Soms moet er even een luikje open gezet worden.
Absoluut! En door zo'n forum word je aan het denken gezet. Kan ik persoonlijk van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Hunter
Chupachups schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 06:52:
[...]

Dat lijkt wel een oude speaker stekker, kan je een close up foto maken van de connector op de SF800 pro?
Ben nu niet thuis, ik weet niet wie het hier is, want er is ook een Gathering linkje, maar hier een foto: Afbeeldingslocatie: https://energienerds.nl/wp-content/uploads/2025/05/Foto-08-05-2025-om-16.54-1-768x1002.jpeg

Ik heb nl. even gemeten; het is wel - of lijkt veel op - een M12, maar dan dus inverted. :?

[ Voor 13% gewijzigd door Silent Hunter op 27-05-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:21
Goedemorgen,

Ben bezig met een bestelling voor een Solarflow 2400 ac met 6 batterijen en vroeg me af of het mogelijk is om op dezelfde dedicated 3 fase groep (16a) ook nog een Solarflow 800 pro aan te sluiten? Ik heb geen idee of dat elkaar in de weg gaat zitten, in principe zou een totaal van 3200 watt toch moeten kunnen, of niet?

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Silent Hunter schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Ben nu niet thuis, ik weet niet wie het hier is, want er is ook een Gathering linkje, maar hier een foto: [Afbeelding]

Ik heb nl. even gemeten; het is wel - of lijkt veel op - een M12, maar dan dus inverted. :?
Volgens mij heb ik hem gevonden op...tweakers 😄

Welke stekker is dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Welke stekker is dit?
Handig voor de mensen die hem buiten hebben staan, kan je zo de buitenverlichting op aan prikken.

Heeft iemand al gemeten met een multimeter of er spanning opstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
geert1992 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Handig voor de mensen die hem buiten hebben staan, kan je zo de buitenverlichting op aan prikken.

Heeft iemand al gemeten met een multimeter of er spanning opstaat?
Ik verwacht dat de buitenverlichting alleen overdag aan gaat, als de omvormer warm is 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:36
Als de p1-meter ook beschikbaar is ga ik waarschijnlijk een 2400 AC met 3x3kWh batterij bestellen. Zit alleen nog wat te dubben over aansluiting. Ik heb het volgende plan maar vraag me af of dit veilig is.

Op het schuurtje liggen 3 sets van 4 stekker zonnepanelen. Die zijn met 3 stekkers (eentje per set) aangesloten op 3 stopcontacten. Die 3 stopcontacten zijn in de meterkast aangesloten op één 3-fase installatieautomaat. Elk van de drie stopcontacten is aangesloten op andere fasedraad maar ze zijn uiteindelijk dus aangesloten op één 3-fase installatieautomaat.
Nu is de makkelijkste oplossing door 1 van de 3 stopcontacten door te lussen naar een 4e, nieuw te plaatsen, stopcontact en hier de batterij aan te hangen. Gelet op de maximale output (batterij + 1 set van 4 zonnepanelen) zal de grens van 3600W nooit kunnen worden overschreden. Wel is het zo dat de fase belasting over de 3 fasen zal gaan verschillen terwijl deze zijn aangesloten op één 3 fase installatie automaat. Is dat erg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
KaEs schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:31:
Als de p1-meter ook beschikbaar is ga ik waarschijnlijk een 2400 AC met 3x3kWh batterij bestellen. Zit alleen nog wat te dubben over aansluiting. Ik heb het volgende plan maar vraag me af of dit veilig is.

Op het schuurtje liggen 3 sets van 4 stekker zonnepanelen. Die zijn met 3 stekkers (eentje per set) aangesloten op 3 stopcontacten. Die 3 stopcontacten zijn in de meterkast aangesloten op één 3-fase installatieautomaat. Elk van de drie stopcontacten is aangesloten op andere fasedraad maar ze zijn uiteindelijk dus aangesloten op één 3-fase installatieautomaat.
Nu is de makkelijkste oplossing door 1 van de 3 stopcontacten door te lussen naar een 4e, nieuw te plaatsen, stopcontact en hier de batterij aan te hangen. Gelet op de maximale output (batterij + 1 set van 4 zonnepanelen) zal de grens van 3600W nooit kunnen worden overschreden. Wel is het zo dat de fase belasting over de 3 fasen zal gaan verschillen terwijl deze zijn aangesloten op één 3 fase installatie automaat. Is dat erg?
Zie de TS: Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
dotternetta schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Welke stekker is dit?
De grap is dus dat de fan-aansluiting zelf schroefdraad heeft - want hij moet waterdicht zijn - maar een 2 pin stekker verwacht. Dus de aansluiting op de unit zelf, is female (want schroefdraad), maar verwacht een male input, maar alle male-stekkers die ik vind hebben zélf schroefdraad, en geen schroefconnectie. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Silent Hunter schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:56:
[...]

De grap is dus dat de fan-aansluiting zelf schroefdraad heeft - want hij moet waterdicht zijn - maar een 2 pin stekker verwacht. Dus de aansluiting op de unit zelf, is female (want schroefdraad), maar verwacht een male input, maar alle male-stekkers die ik vind hebben zélf schroefdraad, en geen schroefconnectie. ;(
Dan begrijp ik je verkeerd, we zoeken toch een male met moer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4zQaGnBvkOLeW6axC1gqWGGYGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbr83POlWH3UVGHoEO9tNMqx.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 56 ... 60 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.