18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 7,6š
Ik zag dat de zendure bij mij met maximaal 800w oplaad. Komt dat omdat ik 1 accu eronder heb?
Dat is mooi, hier maar klein beetje zon geweest en niet verder gekomen dan 25% (van 7,6 kWh).debruina16 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:54:
Vandaag voor de grap eens voldoende zon.en accu voor 100% geladen
Ik zag dat de zendure bij mij met maximaal 800w oplaad. Komt dat omdat ik 1 accu eronder heb?
Je bedoelt 800w met PV of met AC? Met ac zou het 1200w moeten zijn of je hebt dat begrensd in je instellingen. Wel is het zo dat als je 1 batterij hebt je max met 1200w pv kunt laden en met 2 of meer stijgt dat naar 1600w.
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Laden vanuit ac, ook als ik via een tijdschema instel 1200w dan gaat hij niet verder dan 800. Misschien door 1 ab2000?mrme12345 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:59:
[...]
Dat is mooi, hier maar klein beetje zon geweest en niet verder gekomen dan 25% (van 7,6 kWh).
Je bedoelt 800w met PV of met AC? Met ac zou het 1200w moeten zijn of je hebt dat begrensd in je instellingen. Wel is het zo dat als je 1 batterij hebt je max met 1200w pv kunt laden en met 2 of meer stijgt dat naar 1600w.
Voor laden van 1 accu is dat ook een hoge laadsnelheid, wellicht begrensd, en is laden met 800w wel beter voor de levensduur. Maar ik weet daar de details verder niet van. En in je instlelingen kun je het wel op 1200w zetten (bij de standaard instellingen, dus niet bij planning enz).debruina16 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:01:
[...]
Laden vanuit ac, ook als ik via een tijdschema instel 1200w dan gaat hij niet verder dan 800. Misschien door 1 ab2000?
Met een AB2000 is 1200 wel mogelijk, maar ik zou nooit boven de 500 Watt gaan zitten met een 2 kWh accu. Altijd als max aanhouden: Capaciteit gedeeld door 4 = Max laad/ontlaad vermogen. Doe je dat sneller, dan is er meer warmteontwikkeling met meer degradatie tot gevolg.debruina16 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:54:
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Prima opgelost door Zendure support, het verschil tussen de twee kortingcodes wordt gerefund.BatteryR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:29:
[...]
Verdikkeme, ik had die willen gebruiken. Zojuist Zendure gemaild en gevraagd of dit verwerkt kan worden.
Inmiddels
- staat de 1+3 opgebouwd,
- heb ik de Shelly Pro 3em gekoppeld,
- staat de set in "Slimme Modus"
* Slimme CT - AAN
* Bewakingsapparaat Shelly Pro 3EM
* Drie-fasige stroom koppeling AAN (alle 3 de fasen aangevinkt)
Volgens mij is het nu wachten op wat PV-overschot. Nietwaar?
Wat hebben jullie eigenlijk ingesteld bij "Overtollige energie-export"? Hoe werkt dit?
Dit weekend ga ik me met een kop koffie nog even verdiepen in de instellingen.
Kijk dat klinkt goed! En ik moet zeggen de zendure batterij en app en automatiseringen lopen gesmeerd.BatteryR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:22:
[...]
Prima opgelost door Zendure support, het verschil tussen de twee kortingcodes wordt gerefund.
Inmiddels
- staat de 1+3 opgebouwd,
- heb ik de Shelly Pro 3em gekoppeld,
- staat de set in "Slimme Modus"
* Slimme CT - AAN
* Bewakingsapparaat Shelly Pro 3EM
* Drie-fasige stroom koppeling AAN (alle 3 de fasen aangevinkt)
Volgens mij is het nu wachten op wat PV-overschot. Nietwaar?![]()
Wat hebben jullie eigenlijk ingesteld bij "Overtollige energie-export"? Hoe werkt dit?
Dit weekend ga ik me met een kop koffie nog even verdiepen in de instellingen.
:strip_exif()/f/image/uSrM4ffIW9PvsLBTl4NjZEOm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb allow, want je wil dat wanneer de batterij vol is dat de PV opbrengst alsnog naar het net gaat!
Hier geen PV direct aangesloten op de Zendure Hyper.
Dat loopt via SolarEdge omvormer naar Fase1 in de meterkast.
Mijn gedachte. De Hyper kan dan die PV-surplus van de Solar Edge niet regelen, hij kan alleen het PV-"verkeer" regelen voor de panelen die rechtstreeks op de Hyper zitten. Eens?
[ Voor 3% gewijzigd door BatteryR op 07-02-2025 10:40 ]
Ja, ok dat is andere situatie en dan heb je inderdaad geen rechtstreeks pv overschot van omvormer zendure naar net. Ik denk dat het dan nog steeds geen kwaad kan, maar je hebt er ook niets aan in jouw situatie. Want je laadt alleen met AC (pv overschot).BatteryR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:40:
Ik twijfel daar dus over.
Mijn gedachte. De Hyper kan dan die PV-surplus van de Solar Edge niet regelen, hij kan alleen het PV-"verkeer" regelen voor de panelen die rechtstreeks op de Hyper zitten. Eens?
De hyper kan je PV-surplus regelen met een Shelly of via een andere p1-meter binnen HA en dat tegelijk met evt. direct aangesloten zp laden.BatteryR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:40:
Ik twijfel daar dus over.
Helaas dit weekend niet aansluiten, geen tijd en ik wil er echt de tijd voor nemen.
Had een P1 met homewizard scherm besteld maar die stuur ik denk ik maar terug.
[ Voor 5% gewijzigd door alhambraam op 07-02-2025 15:20 ]
Mooi! Shelly is wel meer gedoe in je meterkast. Als je een DSMR5 slimme meter hebt is een P1 meter van HW net zo goed en minder geknutsel in de meterkast. Ik heb zelf een DSMR4 meter (om de 10 sec nieuwe info) en dan is de Shelly wel een uitkomst met veel frequenter informatie.alhambraam schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:19:
Vandaag het setje opgehaald, was bij een particulier die het dus als test had staan, incl de factuur van december 2024 voor 1/3 minder durf ik dat risico wel aan. Ziet er uiteraard keurig uit en met Shelly, zelfs de originele dozen erbij (dat voelt altijd goed).
Helaas dit weekend niet aansluiten, geen tijd en ik wil er echt de tijd voor nemen.
Had een P1 met homewizard scherm besteld maar die stuur ik denk ik maar terug.
- Fase A: Hyper 2000 met 3x AB2000S
- Fase B: Hyper 2000 met 3x AB2000S
- Fase C: AIO2400 Ʃn HUB2000 + 1x AB2000 + 4-6x PV (Mogelijk combi van buiten en binnen, op de garage groep)
De 1x AB2000 wil ik niet binnen plaatsen ivm ontbreken interne brandblusser, maar icm de HUB2000 kan die ook mooi buiten staan, echter is 1x AB2000 met 2-4 zonnepanelen erop in de zomer zo vol en staat dan de hele dag met maximaal 800 Watt (=max van de micro omvormer) terug te leveren. Dus die zou ik dan kunnen uitbreiden met 1-2x AB2000, al is het prijsverschil met een AB2000 nog maar 30-40 Euro.
Andere optie:
AIO2400, AB2000 en HUB2000 verkopen, 1x Hyper 2000 + 3x AB2000S aanschaffen en dan de 4-6x zonnepanelen evenredig over de 3x Hyper 2000's verdelen. Dus:
- Fase A: Hyper 2000 met 3x AB2000S + 1-2x zonnepaneel - Gekoppeld aan Shelly 3EM Pro Fase A
- Fase B: Hyper 2000 met 3x AB2000S + 1-2x zonnepaneel - Gekoppeld aan Shelly 3EM Pro Fase B
- Fase C: Hyper 2000 met 3x AB2000S + 1-2x zonnepaneel - Gekoppeld aan Shelly 3EM Pro Fase C
Of ik plaats de Hypers voor nu alle 2 op dezelfde fase en groep en verdeel de AIO en HUB over de andere 2 fases.
Stel dat ik de AB2000, AIO2400 en HUB2000 voor gezamenlijk bijv. 1000-1250 Euro Euro verkoop, dan zit je met een beetje creatief shoppen al bijna op 1x Hyper 2000 met 2x AB2000S en dan hoef ik dus voor de HUB2000 niet op te schalen, maar doe ik dat bij de Hyper.
Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Leuk om je overwegingen te lezen, terwijl ik het las dacht ik meteen aan het door jou op het einde voorgestelde plan van enkel nog hypers, dat zou ik dus doenTaro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:57:
Het mooie van meerdere Hyper 2000's op 1-fase is dat je ze in cluster mode kunt aansturen en maar 1x je strategie hoeft aan te passen ipv per Hyper. Binnenkort wordt dus in de garage per fase/groep een opbouwstopcontact met 4x WCD geplaatst en nou twijfel ik hoe dit in te richten. De netste oplossing met bestaande apparatuur is:Voordeel van deze set-up: Op zonnige dagen kan ik netjes via iedere fase terugleveren. Nadeel van deze set-up: Op Fase C kan ik niet van het net laden en op bewolkte, regenachtige of winterse dagen zullen de accu's niet vol zitten.
- Fase C: AIO2400 Ʃn HUB2000 + 1x AB2000 + 4-6x PV (Mogelijk combi van buiten en binnen, op de garage groep)
De 1x AB2000 wil ik niet binnen plaatsen ivm ontbreken interne brandblusser, maar icm de HUB2000 kan die ook mooi buiten staan, echter is 1x AB2000 met 2-4 zonnepanelen erop in de zomer zo vol en staat dan de hele dag met maximaal 800 Watt (=max van de micro omvormer) terug te leveren. Dus die zou ik dan kunnen uitbreiden met 1-2x AB2000, al is het prijsverschil met een AB2000 nog maar 30-40 Euro.
Andere optie:
AIO2400, AB2000 en HUB2000 verkopen, 1x Hyper 2000 + 3x AB2000S aanschaffen en dan de 4-6x zonnepanelen evenredig over de 3x Hyper 2000's verdelen. Dus:Dat voelt als de beste en netste oplossing. Maar, waar ik dan wel mee zit (ook met de andere oplossing) is dat je ze niet meer in cluster kunt aansturen, je moet dus 3x je strategie doorvoeren bij een wijziging. Naar mijn weten is er geen native manier om via de Zendure App meerdere Hyper 2000's op verschillende fases gezamenlijk aan te sturen. Dit kan natuurlijk ook automatisch via Home Assistant, zou ik dan moeten scripten, is niet zo'n probleem, maar wel iets complexer. Ander nadeel van deze oplossing: Niet iedere fase wordt hetzelfde belast, de ene toren met accu's kan dus al leeg zijn, terwijl de ander nauwelijks wordt gebruikt en dat verschilt natuurlijk per dag.
- Fase A: Hyper 2000 met 3x AB2000S + 1-2x zonnepaneel - Gekoppeld aan Shelly 3EM Pro Fase A
- Fase B: Hyper 2000 met 3x AB2000S + 1-2x zonnepaneel - Gekoppeld aan Shelly 3EM Pro Fase B
- Fase C: Hyper 2000 met 3x AB2000S + 1-2x zonnepaneel - Gekoppeld aan Shelly 3EM Pro Fase C
Of ik plaats de Hypers voor nu alle 2 op dezelfde fase en groep en verdeel de AIO en HUB over de andere 2 fases.
Stel dat ik de AB2000, AIO2400 en HUB2000 voor gezamenlijk bijv. 1000-1250 Euro Euro verkoop, dan zit je met een beetje creatief shoppen al bijna op 1x Hyper 2000 met 2x AB2000S en dan hoef ik dus voor de HUB2000 niet op te schalen, maar doe ik dat bij de Hyper.
Sowieso beiden opties mooie setup, maar inderdaad die batterij op de AIO2400 is zo vol in combinatie met die 4 panelen. Past dat qua specificaties trouwens 4 panelen op die AIO? Want bij de hyper hebben we gemerkt dat je aan 1 MPPT ingang wel 900wp kwijt kunt maar de max in amp is maar iets van 10a en daar ga je zo overeen met 2 panelen van 440wp. Dus dat vind ik wel beetje ongelukkig want dat dwingt je om 1 mppt hyper 1 paneel van 440wp met een kleiner paneel te combineren om niet boven die 10a uit te komen. Ik ga daarom per hyper 2 panelen aansluiten van ca 440 wp en dan per mppt 1 paneel.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:57:
Het mooie van meerdere Hyper 2000's op 1-fase is dat je ze in cluster mode kunt aansturen en maar 1x je strategie hoeft aan te passen ipv per Hyper. Binnenkort wordt dus in de garage per fase/groep een opbouwstopcontact met 4x WCD geplaatst en nou twijfel ik hoe dit in te richten. De netste oplossing met bestaande apparatuur is:Voordeel van deze set-up: Op zonnige dagen kan ik netjes via iedere fase terugleveren. Nadeel van deze set-up: Op Fase C kan ik niet van het net laden en op bewolkte, regenachtige of winterse dagen zullen de accu's niet vol zitten.
Andere optie:
AIO2400, AB2000 en HUB2000 verkopen, 1x Hyper 2000 + 3x AB2000S aanschaffen en dan de 4-6x zonnepanelen evenredig over de 3x Hyper 2000's verdelen. Dus:Dat voelt als de beste en netste oplossing. Maar, waar ik dan wel mee zit (ook met de andere oplossing) is dat je ze niet meer in cluster kunt aansturen, je moet dus 3x je strategie doorvoeren bij een wijziging. Naar mijn weten is er geen native manier om via de Zendure App meerdere Hyper 2000's op verschillende fases gezamenlijk aan te sturen. Dit kan natuurlijk ook automatisch via Home Assistant, zou ik dan moeten scripten, is niet zo'n probleem, maar wel iets complexer. Ander nadeel van deze oplossing: Niet iedere fase wordt hetzelfde belast, de ene toren met accu's kan dus al leeg zijn, terwijl de ander nauwelijks wordt gebruikt en dat verschilt natuurlijk per dag.
In jouw situatie zou ik inderdaad er voor kiezen om 3 x een hyper te doen en de pv panelen ook zo veel mogelijk over de hypers te verdelen (minder verlies door DC naar DC). En de AIO te verkopen. En dan via HA te scripten dat dit qua NOM en PV overschot laden goed gaat. Zit je wel met verdeling over batterijen per hypers maar dat is wel uit te vinden wat daar beste voor is.
Maar mooie setup welke keuze je ook maakt! Ik denk dat ik op termijn ook naar 3 x hyper wil, heb er nu 2.
Klopt, dat past niet allemaal op de AIO, vandaar dat ik ook de HUB noemde: De HUB kan in theorie meer dan 4 panelen aan als je ze op verschillende windrichtingen legt, maar anders max 2 stuks per MPPT, dus 4 panelen. De AIO kan op MPPT1 1 paneel aan en op MPPT2 2 panelen. Dus:mrme12345 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:04:
[...]
Sowieso beiden opties mooie setup, maar inderdaad die batterij op de AIO2400 is zo vol in combinatie met die 4 panelen. Past dat qua specificaties trouwens 4 panelen op die AIO? Want bij de hyper hebben we gemerkt dat je aan 1 MPPT ingang wel 900wp kwijt kunt maar de max in amp is maar iets van 10a en daar ga je zo overeen met 2 panelen van 440wp. Dus dat vind ik wel beetje ongelukkig want dat dwingt je om 1 mppt hyper 1 paneel van 440wp met een kleiner paneel te combineren om niet boven die 10a uit te komen. Ik ga daarom per hyper 2 panelen aansluiten van ca 440 wp en dan per mppt 1 paneel.
AIO2400: Max 3 panelen
HUB2000: Max 4 panelen
Aangezien ik er nu voor 6 via DC ga, zouden dat er dan 2 op de AIO en 4 op de HUB zijn, dat kan prima.
Ik wil er overigens ook niet 3 op de AIO aansluiten, want met het huidige weer zie ik soms al 550-600 Watt binnenkomen via 2 panelen. Als dat er 3 zouden zijn en de zon begint echt goed te schijnen, dan ga je de ingebouwde 2.4 kWh accu wel flink overbelasten qua vermogen, of je moet een deel naar het net laten afvloeien. En dan zijn dus wederom de Hypers een betere keuze, die kunnen dat vermogen prima aan.
Volgens mij heb ik het plaatje wel helder. Wat ik nog wel even zou kunnen doen is wachten op de volgende Zendure actie en dan de wisseltruc uitvoeren en ze te koop zetten.
Ik heb gekozen voor 3 Hypers op 1 fase zodat cluster gebruikt kan worden en alle 3 fasen hierdoor in de gaten worden gehouden.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:57:
Andere optie:
Ik wacht op een goede intregatie in homeassistant van Zendure ergens die uitkomt in de zomer.
Of ze passen in tussentijds de app aan zodat je de shelly/P1 meter kunt instellen niet in cluster mode met alle 3 de fasen.
Ik zou voor de 2e optie gaan (strakker, ik hou van symmetry), en een feature request by Zendure doen om de strategie ook over fases te kunnen aanpassenTaro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:57:
Andere optie:
Ja eens, ik zal een foto maken als alles binnen staatHiBe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:09:
[...]
Ik zou voor de 2e optie gaan (strakker, ik hou van symmetry), en een feature request by Zendure doen om de strategie ook over fases te kunnen aanpassen
Verklaart veel
Maar werkt wat mij betreft ook super goed, hierbij een aantal screenshots van de afgelopen dagen, waarbij de groene uitschieters allemaal bewuste keuzes waren (Dynamisch goedkoop inkopen, of lage tarieven die niet gecompenseerd hoeven te worden vanuit de accu's):
:strip_exif()/f/image/VKb49PQHv7GpktRglbmKliDf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sk3rwAFv8zthcwzJesWcoIiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uPRfU1Fextr9Qj5SdW7DUJPH.jpg?f=fotoalbum_large)
De enige rode uitschieters waren pieken met oven, afzuigkap, 2 computers, 1 laptop en verlichting in huis aan waar de 1600 Watt teruglevering niet toereikend was. Maar daar wordt dus aan gewerkt met een 3e Hyper 2000 en losse fases/groepen, waardoor ze 3x1200 Watt kunnen terugleveren ipv max 2x 800 Watt (huidig).
Ik zit ook te kijken naar 1,2 of 3 (alnaargelang het moment dat de 'baas in huis' zegt dat het echt genoeg is :-)) Hypers icm 2 of 3 accu's elk, maar ben er nog niet uit welk doel ik daarmee nastreef:
- Zo groot mogelijke atonomie/flexibiliteit (aka meer = altijd beter)
- Handelen en daarmee proberen de businesscase voor accu's een positieve duw te geven (ook dan met meer=beter)
- Afdekken van regulier (sluip)verbruik gedurende grootste deel van het jaar
Wat zijn jouw overwegingen, of zijn die inmiddels verschoven tussen de verschillende doelen? Andere overweging die ik heb is dat hoewel de Zendure oplossing nu erg mooi en voordelig geprijsd is zie je dat circa een jaar geleden iedereen op Sessy sprong om vergelijkbare redenen. Ik vraag me dus ook af in hoeverre ik nu all-in wil op 1 systeem of gewoon iets dat 1 van de doelen (sluipverbruik) kan realiseren en daarna in weer eens verder kijken wat de markt doet.
De extra zonnepanelen ben ik dus nu mee bezig en daarvoor kan ik natuurlijk 2x een aparte omvormer aan gaan schaffen en die op de 2 andere fases aansluiten, maar ik heb de Zendure producten toch al liggen Ʃn op 4 accu's na allemaal gratis ontvangen ter review. De 4 accu's die ik er later bij heb gehaald heb ik dan ook nog niet eens volledig zelf hoeven te betalen door een dealtje met iemand die ik ken in ruil voor meedenken en hulp bij een situatie bij hun thuis. Dus ik heb nu denk ik max 1.280 Euro betaald voor:
- 2xHyper2000
- 1xAIO2400
- 1xHUB2000
- 6xAB2000S
- 1xAB2000
- 2xmicro omvormer
- Wat stekkers, etc.
Als ik alles zelf zou hebben aangeschaft was ie zeker uit de hand aan het lopen
En ja, ik zit dan helemaal in het Zendure ecosysteem, dat is nou eenmaal zo ontstaan. Maar ik heb ook lijntjes liggen met EvaPower, Deye, Marstek, HomeWizard, Redodo, Ecoflow en anderen en sluit niet uit dat ik daar nog een keer een product van bijplaats. Het is nu logisch om dit systeem uit te breiden, maar inderdaad, over 2-5 jaar kan de hele thuisaccu wereld er anders uitzien.
TL;DR: Als ik alles zelf had moeten betalen was ik recht op mijn doel afgegaan, nu kom ik er via wat omwegen ook en ik kan mij voorstellen dat het voor anderen wat willekeurig of uit de bocht gevlogen lijkt, maar dat komt vermoedelijk door de manier waarop ik de producten heb verkregen.
Duidelijk verhaal en mooie kostprijs voor zon uitgebreid systeem :-)[b]Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:54:[
TL;DR: Als ik alles zelf had moeten betalen was ik recht op mijn doel afgegaan, nu kom ik er via wat omwegen ook en ik kan mij voorstellen dat het voor anderen wat willekeurig of uit de bocht gevlogen lijkt, maar dat komt vermoedelijk door de manier waarop ik de producten heb verkregen.
Maar wat wel een interessante vraag is zou je uiteindelijk ook bij de zendure hypers uit gekomen zijn als je de vrije keuze had gehad?
Daarnaast gaat vanaf 1-1-2027 het handelen op day-ahead alleen in heel extreme gevallen nog lonend zijn en dat je dan vooral in goedkope uren gaat laden om dat zelf weer te gaan gebruiken en daarmee is een hele grote accucapaciteit ook weer niet nodig (of je moet het allemaal weer voor je ev's gebruiken, maar dat is dan wel veel verlies van ca 20% in kWh om je auto's te laden).
Ik denk zelf dat ik het bij 2 of max 3 hypers hou en dan met max 3 batterijen per hyper in geval van 3 (17 kWh) of max 4 per 2 hypers (15 kWh). (met een verbruik van ca 6.000 kWh en opwek van 7.500 kWh. En wat ik zelf vooral mooi vind is om direct PV aan te sluiten op de hypers, minder verlies en allemaal extra opwek die je kunt gebruiken in dure uren gecombineerd met AC pv overschot charging.
[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 09-02-2025 11:19 ]
Ja, via een ander topic noemde iemand Zendure, kwam op hun website en had mij tot die tijd nog niet in de "balkonsets" verdiept. De modulariteit, IP65, ingebouwde verwarming, PV aansluitingen en app mogelijkheden hebben ertoe geleid dat ik contact met ze heb opgenomen omdat er naar mijn weten toen nog geen andere partijen waren waarmee je native via de App zou kunnen handelen. In vind/vond een Victron systeem nog steeds tƩ definitief en we staan nog steeds ingeschreven voor een kavel, dus bij een verhuizing wil ik alles zo makkelijk mogelijk mee kunnen nemen. Maar ook het uitbreiden van een set is nu zo gepiept, ondertussen dus ook al een paar keer gedaan, waarbij ik voor bijv. Victron iedere keer iemand zou moeten inschakelen. Ik ben graag zelfstandig.mrme12345 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Maar wat wel een interessante vraag is zou je uiteindelijk ook bij de zendure hypers uit gekomen zijn als je de vrije keuze had gehad?
Ja, zou ook mooi zijn als je een groot deel van die 1500 verschil zelf kunt gaan gebruiken.Daarnaast gaat vanaf 1-1-2027 het handelen op day-ahead alleen in heel extreme gevallen nog lonend zijn en dat je dan vooral in goedkope uren gaat laden om dat zelf weer te gaan gebruiken en daarmee is een hele grote accucapaciteit ook weer niet nodig (of je moet het allemaal weer voor je ev's gebruiken, maar dat is dan wel veel verlies van ca 20% in kWh om je auto's te laden).
Ik denk zelf dat ik het bij 2 of max 3 hypers hou en dan met max 3 batterijen per hyper in geval van 3 (17 kWh) of max 4 per 2 hypers (15 kWh). (met een verbruik van ca 6.000 kWh en opwek van 7.500 kWh. En wat ik zelf vooral mooi vind is om direct PV aan te sluiten op de hypers, minder verlies en allemaal extra opwek die je kunt gebruiken in dure uren gecombineerd met AC pv overschot charging.
Zie het ook zo voor mij (vanaf 2027): Zoveel mogelijk stroom uit de panelen opslaan OF op slechte dagen dat de EV's niet voor de deur staan goedkoop dynamisch inslaan zodat je het huishouden en de auto's altijd van zoveel mogelijk eigen of goedkope stroom kunt voorzien, waarbij je inderdaad als je de accu's vanuit het net laadt rekening moet houden met extra verliezen.
Vorig jaar incl. 1 EV 7865 kWh afgenomen en 2334 kWh teruggeleverd (4500 opwek), de laatste week van 2024 is de 2e EV erbij gekomen die nu ongeveer 40-50 kWh/week verbruikt, dus ik vermoed dat we dit jaar over de 10.000 kWh afname gaan als ik niet "ingrijp". Dmv de accu's wil ik die 2334 kWh teruglevering terugdringen, dmv extra PV de 10.000 kWh afname proberen te voorkomen en verlagen en vanaf 2027 gaat de laadpaal in de stand dat die automatisch overtollige zonnestroom naar de auto stuurt. Dan wil ik dus eigenlijk nog 0 teruglevering hebben en maximaal zelfverbruiken. Zal niet helemaal lukken omdat we natuurlijk niet altijd thuis zijn, de Hypers niet de max van het PV vermogen aankunnen en op een goede dag niet 30-40 kWh kunnen opslaan, maar we gaan wel een eind komen en de weg daar naartoe is ook al super interessant
Zie dat de Battery Connection Port Power 1920 Watt bedraagt:
:strip_exif()/f/image/KpdGgKxUoJ5gcVaGLPzFK65e.png?f=user_large)
Maar de max input is beperkt tot 1300 Watt (900 AC+400 PV), waar dat voor de Hyper 2000 1600 Watt is. Weet iemand hoe dat zit? Kan je dus de accu's met 1920 of 1300 Watt laden bij de Ace1500?
Vermoed niet dat het de definitieve oplossing wordt, maar heb de spullen toch al liggen, dus wel leuk om even te testen. Moet de HUB2000 nog voor het eerst aansluiten, dan kan ik de softwaremogelijkheden zien, maar heb geen losse panelen liggen, of moet er even 1 van de AIO afkoppelen om te testen... Ga dat komende week wel even proberen.
Heb je in de Shelly App bij Networks -> Cloud op Enable staan? Vermoed dat je die uit moet zetten en de verbinding dan lokaal wordt.wmc schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:09:
Ik heb gisteren mijn Hyper 2000 set geinstalleerd en daarbij ook de Shelly 3EM pro geplaatst. Op dit moment zegt de Zendure app dat het een "Cloud docking device" is. Hoe kan ik de verbinding tussen de Zendure en de Shelly compleet lokaal maken?
Ja, heb wel de Shelly laten plaatsen. En binnen 2 weken wordt er hier dus een 3-fase 20A automaat in de meterkast geplaatst, met onderverdeelkast in de garage met daarop 3xB16 & ABB 4WCD, ieder op eigen groep/fase, dan gaan de accu's naar binnen.alhambraam schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:13:
@Taro, heb je verder geen kosten gemaakt. Extra groepen of ander installatie werkt, shelly enz enz.
Die kosten zijn bovenop de hierboven genoemde aanschaf. Nu staat alles nog onder de overkapping zonder extra gemaakte kosten op de Shelly plaatsen na.
Ga ik eens proberen, goede tip!Taro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Heb je in de Shelly App bij Networks -> Cloud op Enable staan? Vermoed dat je die uit moet zetten en de verbinding dan lokaal wordt.
Kijk hier maar eens.wmc schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:09:
Ik heb gisteren mijn Hyper 2000 set geinstalleerd en daarbij ook de Shelly 3EM pro geplaatst. Op dit moment zegt de Zendure app dat het een "Cloud docking device" is. Hoe kan ik de verbinding tussen de Zendure en de Shelly compleet lokaal maken?
Kun je een indicatie geven van de kosten daarvoor? En doe je dan zelf bijv de kabels alvast leggen en is het puur aansluiten?Taro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:55:
[...]
Ja, heb wel de Shelly laten plaatsen. En binnen 2 weken wordt er hier dus een 3-fase 20A automaat in de meterkast geplaatst, met onderverdeelkast in de garage met daarop 3xB16 & ABB 4WCD, ieder op eigen groep/fase, dan gaan de accu's naar binnen.
Die kosten zijn bovenop de hierboven genoemde aanschaf. Nu staat alles nog onder de overkapping zonder extra gemaakte kosten op de Shelly plaatsen na.
Ik had me vergist. Even correctie op mijn bovenstaande bericht. De maximale nominale stroom per mppt is geen 10a maar 20,5a. Dus je kunt goed 2 panelen (PV1 en PV2 of PV3 en PV4) aansluiten op elke MPPT ingang. Dus ga er nu toch 3 panelen op zuiden per hyper aansluiten. Panelen op zuiden zijn hier ideaal voor. In lente en zomer lage prijzen en dan vul je netjes je batterij en gebruikt de energie tijdens de duurdere uren. En je hebt geen aanleiding om de orientatie van die panelen aan te passen. Daarnaast met 3 panelen blijf je ook altijd onder de 1200w voor export naar net als batterij vol is. Dus in mijn geval is dat de ideale opstelling.mrme12345 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:04:
[...]
Sowieso beiden opties mooie setup, maar inderdaad die batterij op de AIO2400 is zo vol in combinatie met die 4 panelen. Past dat qua specificaties trouwens 4 panelen op die AIO? Want bij de hyper hebben we gemerkt dat je aan 1 MPPT ingang wel 900wp kwijt kunt maar de max in amp is maar iets van 10a en daar ga je zo overeen met 2 panelen van 440wp. Dus dat vind ik wel beetje ongelukkig want dat dwingt je om 1 mppt hyper 1 paneel van 440wp met een kleiner paneel te combineren om niet boven die 10a uit te komen. Ik ga daarom per hyper 2 panelen aansluiten van ca 440 wp en dan per mppt 1 paneel.
Specificaties hyper:
Nominale PV-ingangsspanning 15V-55V
Aanbevolen nominale PV-ingangsmacht 350Wp-600Wp
Aantal MPPT 2
MPPT1-aansluitingen PV1 en PV2
MPPT2-aansluitingen PV3 en PV4
Nominale MPPT-spanningsbereik per eenheid 16-48V
Nominale stroom per MPPT 20,5A
Nominale macht per MPPT 900W
Nominale macht van twee MPPT 1800W
Het plaatsen van de Shelly ging hier heel lastig, maar denk dat het 0,5 uur x 75 Euro heeft gekost. Was onderdeel van een grotere factuur met aanvullend o.a. plaatsen rookmelder in de garage voor de accu's, dus weet het niet exact.Sander schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:44:
[...]
Kun je een indicatie geven van de kosten daarvoor? En doe je dan zelf bijv de kabels alvast leggen en is het puur aansluiten?
En voor de nog uit te voeren werkzaamheden betaal ik 1025 Euro. Zou normaal gesproken meer hebben gekost, maar heb aangegeven dat het voor een hobby is en daarin heeft hij netjes meegedacht en niet het maximale gerekend. En dan heb ik zelf nog een HW 3-fase kWh meter liggen die wordt geplaatst zodat ik niet met meerdere losse HW Energy Sockets ofzo aan de slag hoef.
Nee totaal geen probleem mee. Je bedoelt de nagebouwde homewizard grafiek neem ik aan. Je ziet hem actualiseren om de zoveel seconde, maar qua performance geen problemen mee. Ik draai HA op een Intel Nuc , weet niet waar jij het op draait.Taro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:31:
Sinds ik die 2 grafieken heb toegevoegd loopt mijn browser/Home Assistant vast als ik dat dashboard bewerk en gaat al snel naar 1200-1500 MB voor het browsertabblad, anderen ook last van?
HA OS op Intel NUC i3 met 16 GB RAM en SSD.mrme12345 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Nee totaal geen probleem mee. Je bedoelt de nagebouwde homewizard grafiek neem ik aan. Je ziet hem actualiseren om de zoveel seconde, maar qua performance geen problemen mee. Ik draai HA op een Intel Nuc , weet niet waar jij het op draait.
Ik zal ze eens naar een ander dashboard verplaatsen (als dat lukt

Had vannacht de batterijen vol geladen om de batterijen weer een x te kalibreren. En daarna overdag zoveel mogelijk ontladen (meeste tijd op 800w omdat de airco's voor verwarming al meer vroegen). En de RTE is met korreltje zout, want zit ook extra verbruik voor kalibratie in 8,1 kWh en de kWh die ik gisterenavond van 23.00 tot 24.00 heb geladen zit er niet in. Dus denk per saldo zo rond de 80% conform verwachting bij AC.
:strip_exif()/f/image/8keeyS6ANeWrlcBKu0cV3RG1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben ook aan het kijken naar een Hyper 2000 met 3 of 4x AB2000S en wellicht kunnen jullie eens meedenken. Voornaamste reden is avond/nachtstroom en backupstroom.
Ik heb een Nibe warmtepomp met bron en 20 zonnepanelen. Deze leveren ongeveer 6000 kWh per jaar. Afgelopen jaar heb ik 4900 kWh afgenomen en 3300 kWh geleverd. Nu kan ik nog salderen en de terugleverboete is ongeveer ā¬330,- omdat ik zo'n 3300 kWh aan het net lever. Heb dus een vast contract en loopt nog tot oktober.
In de winter verbuikt de warmtepomp veel stroom en is er weinig aan te doen vrees ik. In de periode maart-okt heb ik de opbrengsten en deze wil ik nuttig gebruiken. De warmtepomp zal in die periode alleen stroom gebruiken voor warm water en vloerkoeling. Totale nachtverbuik is dan zo'n 3kWh
Nu heb ik bijna alles van homewizard om de stroom te monitoren. P1 meter, sockets, 2x 3-fase kWh meter voor zonnepanelen en warmtepomp. Ook heb ik onlangs de nieuwste slimme meter laten installeren. HomeAssistant op een raspberry ligt ook nog in de meterkast, maar gebruik ik nu niet.
Nu heb ik alleen nog wat vragen:
1. Kan je de P1 meter van Homewizard gebruiken of moet ik wachten op de P1 meter van Zendure? Ik zie het namelijk niet zitten om de Shelly Pro 3EM in de meterkast te plaatsen.
2. Is het wellicht handig om een 'kleinere' opstelling per fase te doen?
3. Ik heb familie in Duitsland wonen, maar kom er niet helemaal uit of zij hem kunnen aanschaffen voor mij. Voor 0% btw waren de regels dat een monteur de plaatsing doet, maar er valt niet veel te doen š
4. Is het verstandiger om 3 of 4 panelen los te koppelen van mijn huidige systeem en deze rechtstreeks op de Hyper aan te sluiten?
Als jullie nog aanvullende info nodig hebben of advies voor een mooie opstelling, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr, Thijs
[ Voor 14% gewijzigd door thijsh02 op 11-02-2025 20:34 ]
P1 van HW werkt (nog) niet met Zendure, dus inderdaad wachten op een andere, maar die komt er als het goed is aan.thijsh02 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:06:
1. Kan je de P1 meter van Homewizard gebruiken of moet ik wachten op de P1 meter van Zendure? Ik zie het namelijk niet zitten om de Shelly Pro 3EM in de meterkast te plaatsen.
Je kunt met 1 grote opstelling ook 1, 2 of 3 fases compenseren. Voor de netheid wel beter 1 per fase te gebruiken.2. Is het handig om een 'kleinere' opstelling per fase te doen?
Tjah, moeilijke keuze3. Ik heb familie in Duitsland wonen, maar kom er niet helemaal uit of zij hem kunnen aanschaffen voor mij. Voor 0% btw waren de regels dat een monteur de plaatsing doet, maar er valt niet veel te doen š
Zie de rest van het topicAls jullie nog aanvullende info nodig hebben of advies voor een mooie opstelling, dan hoor ik het graag.
1. Via de HA oplossing kun je elke P1 meter gebruiken die je wil obv je HA data (wel disclaimer, je weet niet of die route een x afgesneden gaat worden door Zendure).thijsh02 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:06:
2. Is het handig om een 'kleinere' opstelling per fase te doen?
3. Ik heb familie in Duitsland wonen, maar kom er niet helemaal uit of zij hem kunnen aanschaffen voor mij. Voor 0% btw waren de regels dat een monteur de plaatsing doet, maar er valt niet veel te doen š
Als jullie nog aanvullende info nodig hebben of advies voor een mooie opstelling, dan hoor ik het graag.
Gr, Thijs
2.Ligt er aan wat je doel precies is. Als je naar dynamisch gaat kan dat handig zijn omdat je zo met meer vermogen kunt laden en ontladen. Als 800w ontladen voor jou voldoende is hoeft het niet.
3. Zo ver ik weet kan jouw familie dat gewoon online bestellen en dan zonder btw. Wat ze er daarna mee doen is aan jou en hen en hoeven wij zeker niet te weten ;-)
De P1 meter heb je toch ook nodig om de hyper in te stellen? De bedoeling is dat hij nachtstroom gaat leveren en gaat laden bij een overcapaciteit uit de zonnepanelen. Of kan de hyper dit zelf aansturen zonder P1 meter?
Een aantal panelen loskoppelen van mijn huidige systeem is wellicht ook een oplossing, zodat er minder verlies is?
Interessant verhaal en uitleg. Alleen bovenstaande gedeelte begrijp ik nog niet helemaal: die stand om overtollige stroom te gebruiken is toch nu ook al interessant voor je met 2 EVs? waarom pas vanaf 2027?Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:58:
.... en vanaf 2027 gaat de laadpaal in de stand dat die automatisch overtollige zonnestroom naar de auto stuurt. Dan wil ik dus eigenlijk nog 0 teruglevering hebben en maximaal zelfverbruiken. ...
Je hebt een meter nodig om de Zendure te kunnen sturen, hier gebruik ik een Shelly 3EM Pro om dat voor elkaar te krijgen en dat werkt zeer goed. PV stroom wordt opgeslagen en daarna naar het huis gestuurd bij een tekort.thijsh02 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:41:
Thanks voor jullie reacties. Ik heb een raspberrry liggen met HA. Zal die anders weer eens installeren.
De P1 meter heb je toch ook nodig om de hyper in te stellen? De bedoeling is dat hij nachtstroom gaat leveren en gaat laden bij een overcapaciteit uit de zonnepanelen. Of kan de hyper dit zelf aansturen zonder P1 meter?
Een aantal panelen loskoppelen van mijn huidige systeem is wellicht ook een oplossing, zodat er minder verlies is?
Wat bedoel je met minder verlies door panelen loskoppelen?
Ik heb dynamische tarieven icm een jaarlijks tekort aan PV opwek, doordat ik een ZO/ZW/NW zonnepanelen set heb, krijg ik relatief veel terug voor de opgewekte stroom waar anderen vaak veel panelen op alleen Zuid hebben liggen waar je doorgaans een lager tarief voor terugkrijgt.Igor4 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Interessant verhaal en uitleg. Alleen bovenstaande gedeelte begrijp ik nog niet helemaal: die stand om overtollige stroom te gebruiken is toch nu ook al interessant voor je met 2 EVs? waarom pas vanaf 2027?
Ik laad dus alleen op de goedkoopste momenten en stuur dus gedurende de rest van de dag dure zonnestroom terug het net op.
Hmm net gecheckt en had me niet gerealiseerd. Maar heb dus ook een DSMR4 metermrme12345 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:23:
[...]
Mooi! Shelly is wel meer gedoe in je meterkast. Als je een DSMR5 slimme meter hebt is een P1 meter van HW net zo goed en minder geknutsel in de meterkast. Ik heb zelf een DSMR4 meter (om de 10 sec nieuwe info) en dan is de Shelly wel een uitkomst met veel frequenter informatie.
Werkt de HA oplossing dan uberhaupt wel? Als het een mismatch is van 10s voor de nul op de meter staat lijkt me dat doorgaans niet zo'n groot issue.
Overigens las ik in zoektocht dat meest DSMR4.0 komende jaren vervangen gaan worden door netbeheerders omdat deze GPRS gebruiken als protocol voor overdracht (en GPRS wordt ontmanteld in '29). Dus idealiter werkt de NOM strategie nog even met de DSMR4 en dan straks een nieuwe meter
Ik had gelezen dat als de opgewekte stroom van de zonnepanelen via een omvormer naar de hyper gaat en dan weer terug naar mijn netwerk, dat je dan meer verlies hebt dan wanneer de panelen direct op de Hyper zitten.Taro schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:51:
[...]
Je hebt een meter nodig om de Zendure te kunnen sturen, hier gebruik ik een Shelly 3EM Pro om dat voor elkaar te krijgen en dat werkt zeer goed. PV stroom wordt opgeslagen en daarna naar het huis gestuurd bij een tekort.
Wat bedoel je met minder verlies door panelen loskoppelen?
Ah, op die manier. Ja, direct aansluiten geeft minder verlies.thijsh02 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:05:
[...]
Ik had gelezen dat als de opgewekte stroom van de zonnepanelen via een omvormer naar de hyper gaat en dan weer terug naar mijn netwerk, dat je dan meer verlies hebt dan wanneer de panelen direct op de Hyper zitten.
De HA oplossing met Shelly emulatie werkt niet, aangezien je een Shelly account moet koppelen in de Zendure App en de emulatie meter niet in je Shelly account bestaat.Igor4 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:58:
[...]
Hmm net gecheckt en had me niet gerealiseerd. Maar heb dus ook een DSMR4 meter
Werkt de HA oplossing dan uberhaupt wel? Als het een mismatch is van 10s voor de nul op de meter staat lijkt me dat doorgaans niet zo'n groot issue.
Overigens las ik in zoektocht dat meest DSMR4.0 komende jaren vervangen gaan worden door netbeheerders omdat deze GPRS gebruiken als protocol voor overdracht (en GPRS wordt ontmanteld in '29). Dus idealiter werkt de NOM strategie nog even met de DSMR4 en dan straks een nieuwe meter
Wel kan je via HA de Zendure aansturen en dan zelf iets scripten om met je eigen P1-meter nul op de meter te draaien of te laden/ontladen.
En dat kan ook perfect met een esmr 4 meter. Die heb ik ook. Kijk hier maar eens:Taro schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:08:
[...]
De HA oplossing met Shelly emulatie werkt niet, aangezien je een Shelly account moet koppelen in de Zendure App en de emulatie meter niet in je Shelly account bestaat.
Wel kan je via HA de Zendure aansturen en dan zelf iets scripten om met je eigen P1-meter nul op de meter te draaien of te laden/ontladen.
Mediacj in "Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren"
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 11-02-2025 21:43 . Reden: URL gefixed :) ]
Precies! Wordt allemaal vervangen.Igor4 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:58:
Ja daarom heb ik maar de Shelly Pro 3EM in mijn meterkast gezet. Die gebruik ik dan om in ieder geval hoog frequnter uitlezingen te hebben tot dat de nieuwe ESMR 5.0 meter komt. Ze gaan er dit jaar mee beginnen, maar duurt inderdaad nog paar jaar. Dus je kunt geluk hebben en vroeg zijn of pas ergens in 2027. En bij Enexis is het heel duur, is bij Stedin bijvoorbeeld veel goedkoper.thijsh02 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:06:
Het vervangen kan nog enkele jaren duren en ik heb een aantal maanden geleden de slimme meter laten vervangen. Enexis rekent hier een vast bedrag van ā¬199,- voor. Ik kan nu ook de overspanning zien in de Homewizard app. Mijn vorige meter ondersteunde dat niet.
Ja klopt, bij de instellingen kun je kiezen voor power distribution strategy en daarna kiezen voor allow exces energy exportalhambraam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:15:
Ik heb ondertussen de shelly pro in de meterkast geplaatst, stelde eigenlijk niks voor. Wil nu zonnepanelen aan de hyper koppelen. Ik neem aan dat ik kan instellen hoe het systeem omgaat met de opgewekte stroom, eerst batterijen vol en dan naar netwerk of andere mogelijkheden.
:strip_exif()/f/image/0dMJRCFRyM2IxpBHuLjCpdna.jpg?f=fotoalbum_large)
Had jij die Shelly ook uit Duitsland of hier gekocht?alhambraam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:15:
Ik heb ondertussen de shelly pro in de meterkast geplaatst, stelde eigenlijk niks voor. Wil nu zonnepanelen aan de hyper koppelen. Ik neem aan dat ik kan instellen hoe het systeem omgaat met de opgewekte stroom, eerst batterijen vol en dan naar netwerk of andere mogelijkheden.
Is de Duitse hetzelfde als de Nederlandse is dan de algemene vraag?
Naar mijn weten zijn die hetzelfde, aangezien je in de App zowel Nederland als Duitsland kunt kiezen en daarna de juiste netinstellingen worden toegepast.klump4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:47:
[...]
Had jij die Shelly ook uit Duitsland of hier gekocht?
Is dezelfde, die ik heb komt van amazone.de was toen een aanbieding.klump4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:47:
[...]
Had jij die Shelly ook uit Duitsland of hier gekocht?
Inderdaad, ik begon met 1 hyper en 1 batterijklump4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
Het begint toch wel wat te kriebelen zo'n thuis accu maar ik heb nog een vast contract t/m juli 2027 zonder teruglever kosten dus is het finanieel nog niet interessant maar ja Tweakers willen graag vooraan staan. Eigelijk vallen de HW(redelijk duur) en Marstek(onstabiel) al af, De Zendure lijkt me een aantrekkelijk alternatief. Je kunt 'klein' beginnen en telkens uitbreiden.
Super groot nadeel, want je hebt nooit genoegklump4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
De Zendure lijkt me een aantrekkelijk alternatief. Je kunt 'klein' beginnen en telkens uitbreiden.
Ik heb precies hetzelfde, ook vast contract zonder terugleverboete tot aug 2027. Maar je kunt batterij ook voor andere doelen al goed gebruiken:klump4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:12:
Het begint toch wel wat te kriebelen zo'n thuis accu maar ik heb nog een vast contract t/m juli 2027 zonder teruglever kosten dus is het finanieel nog niet interessant maar ja Tweakers willen graag vooraan staan. Eigelijk vallen de HW(redelijk duur) en Marstek(onstabiel) al af, De Zendure lijkt me een aantrekkelijk alternatief. Je kunt 'klein' beginnen en telkens uitbreiden.
- zoveel mogelijk je eigen opwek gebruiken met PV overschot laden
- Nul op de meter zoveel mogelijk
- Vast oefenen voor als vast contract en salderingsregeling afloopt
- Mooi in HA volgen en besturen enz
En als je er aan begint is het net een virus, je wilt steeds meer. Dus je bent gewaarschuwd ;-)
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
Minder terugleveren hoeft geen impact op salderen te hebben. Stel je verbruikt 3000 van het net en levert terug 4000 en weet dat met 500 te verminderen. Dan gaat je verbruik van het net naar 2500 en je teruglevering naar 3500. Verschil was en blijft -1000. Dus je snijdt jezelf zeker niet in je vingers. Wat natuurlijk wel zo is, is dat het opslaan in een batterij en er daarna weer uithalen verlies oplevert. Dat is ca. 10% bij pv laden en 20% bij DC laden. Dus het is wel goed als je een overschot hebt zodat het per saldo geen geld kost. Dat is waar.PeepPeepPeep schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:30:
Ik ben toch benieuwd is je jezelf niet in de vingers snijdt met teveel eigen opwek te gebruiken bij het salderen. Minder terugleveren = minder te salderen. Ik kan er even in gedachte geen vinger op leggenā¦..
[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 12-02-2025 19:47 ]
Tja, dat speelt natuurlijk ook mee maar echt voor het geld is het me nu nog niet te doen, eigen verbruik verhogen en een leuk speeltje erbij heeft nu de overhand.PeepPeepPeep schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:30:
Ik ben toch benieuwd is je jezelf niet in de vingers snijdt met teveel eigen opwek te gebruiken bij het salderen. Minder terugleveren = minder te salderen. Ik kan er even in gedachte geen vinger op leggenā¦..
Ik werd al enthousiast van Homewizard en Marstek/Duravolt (na besprekingen op het Youtube kanaal van Ketelklets). Maar noch Homewizard, noch Marstek vinkt al mijn 'eisen' en 'wensen' af: En in de topics rond Marstek blijkt Marstek voorlopig nog verre van 'af'. Maar kwam ik wel Zendure op het spoor!
* Batterij moet heel flink betaalbaarder zijn dan een 'vast' systeem van bijvoorbeeld Enphase (in mijn PV systeem met Enphase micro's en Metered gateway met CT magneten wel de meest logsiche maar ook duurste keus).
* Minimaal rond de 2 kWh, liever 5
* Relatief compact, liefst passief gekoeld
* Nul op de Meter, maar ook optie om te 'handelen' of juist om uitgebreid te laden op goedkope momenten van de dag als PV niet genoeg oplevert.
Wensen:
* Backup stroom: Hier verwacht ik uiteraard niet te veel van, maar met ongeveer 2400 Watt en 5 kWh vulling kan je toch net even iets langer een stroomstoring overbruggen en toch de koelvriescombinatie koud houden, een lampje laten branden en eventueel nog op laag vermogen een pannetje blikvoer opwarmen.
* Aansluitingen voor een paar losse panelen.
En laat nou dit Zendure Hyper 2000 systeem, als ik het zo even bekijk, eigenlijk alles afvinken!
* Lekker modulair, 1 omvormer met losse batterijmodules
* Inzetbaar als netgekoppelde thuisbatterij die samen kan werken met bestaande netgekoppelde PV systeem (dus eigenlijk netals de concurrenten)
* Mogelijkheid om wat langer off-grid te werken (uiteraard vooropgesteld dat er voldoende zon is) doordat je er ook direct panelen op aan kan sluiten.
Nou is dat laatste nog steeds een 'gimmick', maar zeker in een eventueel noodscenario zou je je toch net wat beter kunnen bedruipen dan met alleen maar een 20.000 mAh powerbankje voor mobiel en laptop en een zonnepaneeltje dat wellicht net-aan dat powerbankje kan opladen.
Weer een topic om te volgen :-)
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Off-grid, dat je hele huis blijft werken als de stroom uit valt, gaat niet met de Zendure net netcode staat dat niet toe met het product dat Zendure levert. Wel heb je de mogelijk om een stopcontact met de Zendure te hebben die je stroom blijft geven ook wanneer de stroom uitvalt, zie eerdere berichten van @Taro over de mogelijkheden en welke Zendure producten je dan nodig hebt.eymey schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:00:
Wensen:
* Backup stroom: Hier verwacht ik uiteraard niet te veel van, maar met ongeveer 2400 Watt en 5 kWh vulling kan je toch net even iets langer een stroomstoring overbruggen en toch de koelvriescombinatie koud houden, een lampje laten branden en eventueel nog op laag vermogen een pannetje blikvoer opwarmen.
En laat nou dit Zendure Hyper 2000 systeem, als ik het zo even bekijk, eigenlijk alles afvinken!
* Mogelijkheid om wat langer off-grid te werken (uiteraard vooropgesteld dat er voldoende zon is) doordat je er ook direct panelen op aan kan sluiten.
Wil je geheel off-grid kunnen, dan zou ik naar Victron kijken.
Dat snap ik uiteraardJoove schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:28:
[...]
Off-grid, dat je hele huis blijft werken als de stroom uit valt, gaat niet met de Zendure net netcode staat dat niet toe met het product dat Zendure levert. Wel heb je de mogelijk om een stopcontact met de Zendure te hebben die je stroom blijft geven ook wanneer de stroom uitvalt, zie eerdere berichten van @Taro over de mogelijkheden en welke Zendure producten je dan nodig hebt.
Het liefst zou ik (als ik de ruimte had) een Victron systeem plaatsen, of zo'n Smart cube systeem van Haier (relatief compact, maar in mijn bescheiden rijtjeshuis zonder garage nog steeds best groot). Of een Enphase 5P batterij, als ze eindelijk ook de benodigde module om het net los te schakelen bij stroomuitval in Nederland zouden uitbrengen
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Er is nog een reden dat off-grid (op alleen solar) niet gaat lukken (in NL), namelijk de opbrengst van zonnepanelen in de winter. Zelfs al heb je een pelletkachel en een butagas kookstel dan zal het nog niet meevallen om je basis elektraverbruik af te dekken (ik neem aan dat off-grid ook geen gasaansluiting betekent?). Met een generator kun je dat wellicht nog wel oplossen, maar of je buren daar blij mee zijn is dan de vraagJoove schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:28:
[...]
Off-grid, dat je hele huis blijft werken als de stroom uit valt, gaat niet met de Zendure net netcode staat dat niet toe met het product dat Zendure levert. Wel heb je de mogelijk om een stopcontact met de Zendure te hebben die je stroom blijft geven ook wanneer de stroom uitvalt, zie eerdere berichten van @Taro over de mogelijkheden en welke Zendure producten je dan nodig hebt.
Ik denk dat hier bedoeld wordt off grid in als los van het net nog backup voorzieining op het moment dat er storingen zijn. En dat lukt wel met de hyper in combinatie met de off grid plug. Je koppelt dan de hyper los van het net en plugt de off grid plug er in en je hebt een paar stopcontacten en usb poorten. En voordeel met koppeling met directe PV panelen is dat de batterijen dan overdag nog gevuld worden en je die stroom nog steeds kunt gebruiken.Batilan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Er is nog een reden dat off-grid (op alleen solar) niet gaat lukken (in NL), namelijk de opbrengst van zonnepanelen in de winter. Zelfs al heb je een pelletkachel en een butagas kookstel dan zal het nog niet meevallen om je basis elektraverbruik af te dekken (ik neem aan dat off-grid ook geen gasaansluiting betekent?). Met een generator kun je dat wellicht nog wel oplossen, maar of je buren daar blij mee zijn is dan de vraag
Als Zendure straks een eigen P1 meter op de markt brengt, klopt het dan dat ik als leek een hyper2000 en 2x AB2000S besteld, deze neer kan zetten, in het stopcontact kan doen, P1 meter in de splitter drukt, app van Zendure installeert en configureert, dat het dan gewoon werkt?
Zonder alle poespas met HA en/of Shelly gebeuren in de meterkast?
Of kan ik dat al doen qua bovenstaand verhaal als ik de "everHome EcoTracker IR" koopt en aansluit op mijn slimme meter "E350 Landis + Gyr SMR 5.0?
Heb trouwens qua PV 6580wp op het dak liggen (10x 350wp en 7x 440wp in 2 strings met een Growatt omvormer)
Ja je kunt beiden doen.Catdogsf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:34:
Kloppen de volgende aannames?
Als Zendure straks een eigen P1 meter op de markt brengt, klopt het dan dat ik als leek een hyper2000 en 2x AB2000S besteld, deze neer kan zetten, in het stopcontact kan doen, P1 meter in de splitter drukt, app van Zendure installeert en configureert, dat het dan gewoon werkt?
Zonder alle poespas met HA en/of Shelly gebeuren in de meterkast?
Of kan ik dat al doen qua bovenstaand verhaal als ik de "everHome EcoTracker IR" koopt en aansluit op mijn slimme meter "E350 Landis + Gyr SMR 5.0?
Heb trouwens qua PV 6580wp op het dak liggen (10x 350wp en 7x 440wp in 2 strings met een Growatt omvormer)
Die Everhome Ecotracker IR werkt ook met de E350 Landis + Gyr (kun je terugvinden op website everhome). En je kunt op de echte P1 meter wachten waar nu de testen voor lopen bij Ecotracker. Daar wordt dat oa ook in combinatie met de E350 getest (ik had me hiervoor aangemeld als tester). Maar hoe lang dit nog duurt weet niemand. Maar aangezien ze al in echte testfase zitten zal het ook weer niet heel lang duren.
Dus je kunt beiden overwegen en dan is het inderdaad zo simpel als jij zegt. En dan heb je geen HA of Shelly nodig en kun je de standaard automatiseringen van Zendure gebruiken in de app (op tarief, tijd, pv overschot enz).
Top, bedankt voor de bevestiging/uitleg.mrme12345 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:38:
[...]
Ja je kunt beiden doen.
Die Everhome Ecotracker IR werkt ook met de E350 Landis + Gyr (kun je terugvinden op website everhome). En je kunt op de echte P1 meter wachten waar nu de testen voor lopen bij Ecotracker. Daar wordt dat oa ook in combinatie met de E350 getest (ik had me hiervoor aangemeld als tester). Maar hoe lang dit nog duurt weet niemand. Maar aangezien ze al in echte testfase zitten zal het ook weer niet heel lang duren.
Dus je kunt beiden overwegen en dan is het inderdaad zo simpel als jij zegt. En dan heb je geen HA of Shelly nodig en kun je de standaard automatiseringen van Zendure gebruiken in de app (op tarief, tijd, pv overschot enz).
Nu begint het helemaal te kriebelen, hahaha.
Ik denk dat ik dan toch even wacht op de P1, (ben trouwens wel benieuwd wat die zal gaan kosten) want heb gisteravond en vannacht de 19 pagina's hier gelezen en de prijzen blijven maar zakken van de hyper2000 en de ab2000S, alleen jammer dat op zendure.nl de prijzen in vergelijking met de prijzen in Duitsland nog relatief hoog zijn. (scheelt meer dan ā¬500 als je 1 hyper en 2 ab2000S koopt)
Volgens de FAQ van Zendure gaat dat zeker niet werken. De zendure werkt óf als net-gekoppelde (hybride) omvormer, óf als supplier van noodstroom als er geen net is. En als ik het filmpje zie van het aansluiten van die aparte backup powerstrip, moet je de Zendure ook echt opniuew opstarten. Ik vermoed dat hij ook zal herkennen dat hij op dat moment aan die los verkrijgbare powerstrip hangt.alhambraam schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:48:
Over dat losse stop contact van Zendure, ik heb toch sterk het idee dat als ik de stekker die nu van de hyper het stop contact in doe aansluit op een gezekerde stekkerdoos je hetzelfde hebt. Of komt er meer dan 230 volt uit de Zendure ?
Als hij in 'normale' net-gekoppelde omvormer modus draait, dan zal hij zeker een hogere spanning genereren dan op dat moment op het net aanwezig is. Net zoals je PV-omvormer dat ook doet.
Dit is inderdaad wat vooral ik zelf met off grid bedoelmrme12345 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Ik denk dat hier bedoeld wordt off grid in als los van het net nog backup voorzieining op het moment dat er storingen zijn. En dat lukt wel met de hyper in combinatie met de off grid plug. Je koppelt dan de hyper los van het net en plugt de off grid plug er in en je hebt een paar stopcontacten en usb poorten. En voordeel met koppeling met directe PV panelen is dat de batterijen dan overdag nog gevuld worden en je die stroom nog steeds kunt gebruiken.
Dat het net er een paar uur, of mogelijk zelfs meerdere dagen uit ligt (denk aan het cyberaanval scenario dat laatste een keer op NPO 1 werd uitgespeeld, waar er ook echt mensen waren die dachten dat dit etcht was).
Die backup-powerstrip van Zendure er in zo'n situatie aan hangen en een paarhonderd watt aan spulletjes nog van stroom blijven voorzien in dat (hopelijk onwaarschijnlijke) scenario, zou voor mij al voldoende zijn.
Al is (bijna) het hele huis seamless door laten draaien zoals wat met Vicron, Haier of Enphase 5P aannemelijk is, natuurlijk nóg leuker :-P .
Maar ik bedoel er in ieder geval zeker niet mee dat ik het net helemaal gedag wil zeggen.
[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 13-02-2025 11:59 ]
Is dat verschil niet te verklaren door de btw die er in NL wel bij zit en in Duitsland niet?Catdogsf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Top, bedankt voor de bevestiging/uitleg.
Nu begint het helemaal te kriebelen, hahaha.
Ik denk dat ik dan toch even wacht op de P1, (ben trouwens wel benieuwd wat die zal gaan kosten) want heb gisteravond en vannacht de 19 pagina's hier gelezen en de prijzen blijven maar zakken van de hyper2000 en de ab2000S, alleen jammer dat op zendure.nl de prijzen in vergelijking met de prijzen in Duitsland nog relatief hoog zijn. (scheelt meer dan ā¬500 als je 1 hyper en 2 ab2000S koopt)
Ja klopt in DLD zijn batterijen vrijgesteld van btw als je die als particulier gebruikt. Dus prijsverschil is volledig daardoor te verklaren. Wat je wel ziet is dat er in DLD al veel meer concurrentie is op prijs (Zendure is daar al veel langer actief) en dat er dus af en toe mooie aanbiedingen voorbij komen. Hopelijk gaat dat uiteindelijk hier ook gebeuren met veel aanbieders enz.wmc schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Is dat verschil niet te verklaren door de btw die er in NL wel bij zit en in Duitsland niet?
Dat heb je goed gezien, nou voor ruim ā¬500 wil ik wel een keer naar Duitsland rijden en uit een automaat halen, is dat zo makkelijk als het klinkt?wmc schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Is dat verschil niet te verklaren door de btw die er in NL wel bij zit en in Duitsland niet?
Bestellen op de site van Marcmax en dan afleveradres zo'n automaat-adres opgeven, of werkt dat anders? (woon zelf in omgeving Rotterdam)
[ Voor 3% gewijzigd door Catdogsf op 13-02-2025 15:13 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Catdogsf op 13-02-2025 15:13 ]
Ja als je bestelt bij een online DLD winkel die DHL packstation ondersteunt. En als het niet past brengen ze het naar een DHL of Deutsche post punt.Catdogsf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Dat heb je goed gezien, nou voor ruim ā¬500 wil ik wel een keer naar Duitsland rijden en uit een automaat halen, is dat zo makkelijk als het klinkt?
Bestellen op de site van Marcmax en dan afleveradres zo'n automaat-adres opgeven, of werkt dat anders? (woon zelf in omgeving Rotterdam)
[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 13-02-2025 17:29 ]
Heb ondertussen uitgevonden dat het iets lastiger is dan dat, want moet eerst dhl account aanmaken, brieven thuis ontvangen, qr code, app installeren. Maar dat ga ik zeker doen, gaat alleen wat tijd overheen voor het geregeld is.mrme12345 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:26:
[...]
Ja als je bestelt bij een online DLD winkel die DHL packstation ondersteunt. En als het niet past brengen ze het naar een DHL of Deutsche post punt.
Ja klopt, kun je in DHL forum groep vinden. Maar is in een week geregeld. Dacht dat je daar al van op de hoogte was.Catdogsf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:33:
[...]
Heb ondertussen uitgevonden dat het iets lastiger is dan dat, want moet eerst dhl account aanmaken, brieven thuis ontvangen, qr code, app installeren. Maar dat ga ik zeker doen, gaat alleen wat tijd overheen voor het geregeld is.
Nee ben totaal nieuw in deze business, hahahamrme12345 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:34:
[...]
Ja klopt, kun je in DHL forum groep vinden. Maar is in een week geregeld. Dacht dat je daar al van op de hoogte was.
Deze bedoel je toch gewoon, heb namelijk geen andere gevonden...
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095096
Klopt!Catdogsf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:36:
[...]
Deze bedoel je toch gewoon, heb namelijk geen andere gevonden...
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095096
Kookgroep naast de kleine kWh meter eruit en een enkel groep erin.
Klemmen mogen ook onder de hoofdschakelaar neem ik aan? en de voeding neem ik dan van de meest linkse 3-fase alamat op de onderste rij, daar staat de kookplaat ook op.
:strip_exif()/f/image/M55prgOPfNo6FBTCqYnnzWGb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ja hoor mogen ook voor de hoofdschakelaar als je maar voldoende ruimte hebt voor de klemmen ze zijn best groot.klump4u schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:08:
En dan ook natuurlijk plaats maken in de meterkast voor de Shelly.
Kookgroep naast de kleine kWh meter eruit en een enkel groep erin.
Klemmen mogen ook onder de hoofdschakelaar neem ik aan? en de voeding neem ik dan van de meest linkse 3-fase alamat op de onderste rij, daar staat de kookplaat ook op.
[Afbeelding]
https://www.mydealz.de/deals/mit-brandunterdruckung-zendure-solarflow-hyper-2000-1x-ab2000s-batterie-fur-balkonkraftwerk-bidirektional-laden-2522428
Incl betaalkorting en ophalen maar 780 euro.....
Moet je wel overtuigend duits kunnen spreken ;-)
Anders deze: hiervan zijn klemmen een stuk kleiner. Deze heb ik ook in mijn meterkast. Maar werken nog niet samen met Zendure, maar zal wel komen is tenslotte ook een Shelly Pro 3 EM, En heb ik ook al ticket voor ingeschoten bij Zendure en meerdere anderen ook.Mediacj schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:12:
[...]
Ja hoor mogen ook voor de hoofdschakelaar als je maar voldoende ruimte hebt voor de klemmen ze zijn best groot.
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-3em-3ct63
Ja, deze versie is veel compacter, maar je moet hiervoor wel de fasedraden losmaken, omdat ze niet open kunnen zoals bij de klemmenversie. Daarom is dit geen goede optie om te plaatsen voor de hoofdschakelaar.mrme12345 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:20:
[...]
Anders deze: hiervan zijn klemmen een stuk kleiner. Deze heb ik ook in mijn meterkast. Maar werken nog niet samen met Zendure, maar zal wel komen is tenslotte ook een Shelly Pro 3 EM, En heb ik ook al ticket voor ingeschoten bij Zendure en meerdere anderen ook.
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-3em-3ct63
Draden kunnen spanningsloos gemaakt worden, ik heb automaten als hoofdzekeringen maar is natuurlijk wel afwachten of hij ondersteund gaat worden.Mediacj schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:23:
[...]
Ja, deze versie is veel compacter, maar je moet hiervoor wel de fasedraden losmaken, omdat ze niet open kunnen zoals bij de klemmenversie. Daarom is dit geen goede optie voor de hoofdschakelaar.
162km vanaf hier, tja, keuzesmrme12345 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:15:
Mooie aanbieding, helaas weer in DLD. Je kunt ook ophalen (2 uur van grens, Marienheide):
https://www.mydealz.de/deals/mit-brandunterdruckung-zendure-solarflow-hyper-2000-1x-ab2000s-batterie-fur-balkonkraftwerk-bidirektional-laden-2522428
Incl betaalkorting en ophalen maar 780 euro.....
Moet je wel overtuigend duits kunnen spreken ;-)
Heb hier laatst de AC-stekker in standby mode losgekoppeld, off-grid power strip erop en die werd direct herkend. Het werkt echt heel simpel, je ziet de App dan live verspringen naar off-grid mode.eymey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:56:
[...]
En als ik het filmpje zie van het aansluiten van die aparte backup powerstrip, moet je de Zendure ook echt opniuew opstarten. Ik vermoed dat hij ook zal herkennen dat hij op dat moment aan die los verkrijgbare powerstrip hangt.
Als hij in 'normale' net-gekoppelde omvormer modus draait, dan zal hij zeker een hogere spanning genereren dan op dat moment op het net aanwezig is. Net zoals je PV-omvormer dat ook doet.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder Ʃn meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home.
Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.