Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 6 ... 67 Laatste
Acties:

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Heb hier laatst de AC-stekker in standby mode losgekoppeld, off-grid power strip erop en die werd direct herkend. Het werkt echt heel simpel, je ziet de App dan live verspringen naar off-grid mode.
Heb hem ook net binnen, maar moet hem nog testen. Maar klinkt in ieder geval goed. Hopelijk niet snel nodig ;-)

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-06 00:58
Ik zoek een batterij die niet veel geluid produceert.

Maakt de Zendure Hyper 2000 en AB2000(S) veel lawaai? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 22:06
reneol1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:33:

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
reneol1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:33:

Heeft passieve koeling en geen ventilator en is dus echt stil op wat zacht geklik na als je van laden naar chargen gaat enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:21

wmc

Wat betreft de prijsvoorspelling in de Zendure app, hebben er meerdere last van dat de Duitse prijzen vanuit Nord Pool worden geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
wmc schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:06:
Wat betreft de prijsvoorspelling in de Zendure app, hebben er meerdere last van dat de Duitse prijzen vanuit Nord Pool worden geladen?
Dat was voorheen wel zo, maar als je je land op Nederland hebt staan komen ze tegenwoordig volgens mij redelijk overeen met de Nederlandse tarieven, uiteraard wel de kale tarieven zonder belasting/BTW/toeslag en helaas nog steeds heel vaag afgerond.

Lees hier even terug, ik heb er een bugreport en featurerequests voor openstaan bij Zendure mbt een aantal verbeteringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 14-02-2025 17:49 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 09:09
Ik wil mijn hyper sets waarschijnlijk op het platte dak van een uitbouw zetten, veilig, direct bij de aan te sluiten zonnepanelen, neemt geen ruimte in. Ik bouw een kast waar de set in komt te staan, met voldoende ruimte en lucht toe en afvoer. Zendure geeft aan dat het gewoon buiten kan staan maar ik vraag mij toch af of het niet ten koste gaat van energie verlies en extra afname van levensduur door de grotere temperatuurs wisselingen. Wat denken jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nou de bestelling is gedaan, 1 hyper 2000 en 3x de AB2000S.
De enige Shelly die werkt is de 120A versie toch?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:08
klump4u schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:24:
Nou de bestelling is gedaan, 1 hyper 2000 en 3x de AB2000S.
De enige Shelly die werkt is de 120A versie toch?
Zowel de 3EM als de Pro versie 3EM en die laatste is bij mij 120A dus die werkt. De Pro versie kan enkel volledig lokaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De pro besteld, misschien wel handiger met meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:46
Ik heb het een en ander gelezen over de Zendure en als ik het goed begrijp dan:
1 Kun je met 1 Hyper set over alle drie fasen gezamenlijk nom draaien.
2 Dat dit ook lukt met 2 Hypers op de zelfde fase.
3 Dat niet kan als je de 2 Hypers op verschillende fasen zet en ze alleen de fase waarop de zitten op nul houden.
4 Dat bij 3 Hypers op (elke fase een) nog altijd niet zeker bent van nom omdat één van de accu's leeg kan zijn en de andere 2 nog (lang) niet.

5 Er is een stekkerblok bij te krijgen voor het geval de netspanning weg valt en dan de accu kunt gebruiken.
Er zou dan ook een zekering in dat stekkerblok moeten zitten, maar dat zie je niet op plaatjes.
Iemand die zo'n ding heeft?
Klopt het dat het een hele procedure is met uitzetten, loskoppelen, stekkerblok weer aankoppelen en weer aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
alhambraam schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:34:
Ik wil mijn hyper sets waarschijnlijk op het platte dak van een uitbouw zetten, veilig, direct bij de aan te sluiten zonnepanelen, neemt geen ruimte in. Ik bouw een kast waar de set in komt te staan, met voldoende ruimte en lucht toe en afvoer. Zendure geeft aan dat het gewoon buiten kan staan maar ik vraag mij toch af of het niet ten koste gaat van energie verlies en extra afname van levensduur door de grotere temperatuurs wisselingen. Wat denken jullie.
De set kan buiten staan, maar mag bijv. niet in de volle zon staan. Daarnaast wordt ie passief gekoeld, dus wel handig inderdaad om te ventileren.

In de winter gaat het iets ten koste van de efficiëntie, maar is volgens mij prima te overzien.

En hou natuurlijk rekening met het gewicht, een AB2000S is 24 kg/stuk en de Hyper weegt ook best wel wat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:21

wmc

Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Dat was voorheen wel zo, maar als je je land op Nederland hebt staan komen ze tegenwoordig volgens mij redelijk overeen met de Nederlandse tarieven, uiteraard wel de kale tarieven zonder belasting/BTW/toeslag en helaas nog steeds heel vaag afgerond.

Lees hier even terug, ik heb er een bugreport en featurerequests voor openstaan bij Zendure mbt een aantal verbeteringen.
Voor zover ik kan zien heb ik alles op Nederlands staan. De prijsgrafiek die ik te zien krijg lijkt het meest op de Duitse, die niet heel veel verschilt van de Nederlandse overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
wmc schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:58:
[...]

Voor zover ik kan zien heb ik alles op Nederlands staan. De prijsgrafiek die ik te zien krijg lijkt het meest op de Duitse, die niet heel veel verschilt van de Nederlandse overigens
Hij komt sowieso niet 100% overeen met https://nl.nordpool.info/en, dat heb ik ook met ze gecommuniceerd.

Wat ik tegenwoordig doe: Kijken op https://nl.nordpool.info/en, rekening houden met vage afrondingen en dan de marktmodus instellen met waardes die ik daar zie. Waarbij ik al heb gemerkt dat laden/ontladen waarschijnlijk gebeurt op basis van de achterliggende en niet afgeronde waardes, dus dat strookt niet met de weergegeven waardes in de app.

Afijn, ik zit ze achter de broek en heb mijn ongenoegen al duidelijk geuit. Hopelijk komen ze snel met een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Heb nog een berichtje die kant op gedaan dat dit nu wel heel erg lang duurt om te fixen.

En daarnaast aangeboden ze een aantal betere vertalingen aan te leveren als ze hun best doen met een nieuwe release :)

2 voorbeelden:
  • "Toneelstuk" -> Start
  • En ik zie een hele vreemde taal als ik alle modi uitschakel en terug wil naar een hoger niveau, lijkt wel Hongaars ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:52:
Ik heb het een en ander gelezen over de Zendure en als ik het goed begrijp dan:
1 Kun je met 1 Hyper set over alle drie fasen gezamenlijk nom draaien.
2 Dat dit ook lukt met 2 Hypers op de zelfde fase.
3 Dat niet kan als je de 2 Hypers op verschillende fasen zet en ze alleen de fase waarop de zitten op nul houden.
4 Dat bij 3 Hypers op (elke fase een) nog altijd niet zeker bent van nom omdat één van de accu's leeg kan zijn en de andere 2 nog (lang) niet.

5 Er is een stekkerblok bij te krijgen voor het geval de netspanning weg valt en dan de accu kunt gebruiken.
Er zou dan ook een zekering in dat stekkerblok moeten zitten, maar dat zie je niet op plaatjes.
Iemand die zo'n ding heeft?
Klopt het dat het een hele procedure is met uitzetten, loskoppelen, stekkerblok weer aankoppelen en weer aanzetten?
1 tot en met 4 klopt inderdaad als je alles vanuit zendure app regelt. Maar je kunt ook via HA je eigen script maken en NOM maken op basis van je P1 meter of Shelly.

5 Waarvoor zou de zekering zijn? Je koppelt de zendure dan helemaal los van het net en sluit direct op de zendure apparaten aan op het stekkerblok. De procedure klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik zie dat er vaak een Shelly Plus Plug S aangeboden wordt bij een Shelly pro 3EM, waarvoor dient deze?
Om op de stekker van de hyper2000 te zetten om te zien wat er in en uit gaat ?
En zie je dit dan terug in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:24:
Ik zie dat er vaak een Shelly Plus Plug S aangeboden wordt bij een Shelly pro 3EM, waarvoor dient deze?
Om op de stekker van de hyper2000 te zetten om te zien wat er in en uit gaat ?
En zie je dit dan terug in de app?
Is een reguliere smart plug die je ook aan zendure kunt toevoegen en dan smart acties op kunt doen (zoals compenseer verbruik apparaat wat specifiek achter shelly plug x zit). Ik had ook ergens gelezen dat ze de Gen 3 stekkers ook de teruggeleverde wattages kan registreren (naast de levering). Maar weet dat niet zeker. En dan zou je ze dus ook achter je batterij kunnen hangen om zuivere registratie van in en uit te volgen. Maar is in principe ook zichtbaar in de zendure app zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:01:
[...]

1 tot en met 4 klopt inderdaad als je alles vanuit zendure app regelt. Maar je kunt ook via HA je eigen script maken en NOM maken op basis van je P1 meter of Shelly.

5 Waarvoor zou de zekering zijn? Je koppelt de zendure dan helemaal los van het net en sluit direct op de zendure apparaten aan op het stekkerblok. De procedure klopt.
Het zou toch niet zo moeilijk hoeven te zijn om 2 batterijen met elkaar te laten communiceren om de netto load van de drie fasen te verdelen.
Dan heb je altijd nul op de meter ongeacht de fase waar ze op zitten.

Waarom er een zekering in zou moeten?
Wat zou er gebeuren als er ergens een sluiting ontstaat?
Ik denk dat je dan niet in de buurt van de batterij wilt zijn.
Of zitten er in de Hyper ook nog vervangbare zekeringen?
Met vervangbaar bedoel ik van buiten bereikbaar zonder de kast open te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Het zou toch niet zo moeilijk hoeven te zijn om 2 batterijen met elkaar te laten communiceren om de netto load van de drie fasen te verdelen.
Dan heb je altijd nul op de meter ongeacht de fase waar ze op zitten.

Waarom er een zekering in zou moeten?
Wat zou er gebeuren als er ergens een sluiting ontstaat?
Ik denk dat je dan niet in de buurt van de batterij wilt zijn.
Of zitten er in de Hyper ook nog vervangbare zekeringen?
Met vervangbaar bedoel ik van buiten bereikbaar zonde de kast open te schroeven.
Kan ook nog in die plug zelf zitten, maar dan zul je die uit elkaar moeten halen om te checken. Maar wellicht goed om aan zendure zelf te vragen dan met een service ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Heb hier laatst de AC-stekker in standby mode losgekoppeld, off-grid power strip erop en die werd direct herkend. Het werkt echt heel simpel, je ziet de App dan live verspringen naar off-grid mode.
In hoeverre 'luistert' de Hyper ook naar de netcode mbt te hoge spanning en stoppen met terugleveren danwel laden vanaf de direct aangesloten panelen?

Dan zou dit in wijken waar teveel PV ligt ook nog een mooie oplossing kunnen zijn om op dat soort momenten PV de accu's in te laten stromen. Mogelijk lastig te testen maar misschien bekend hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sander schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:09:
[...]

In hoeverre 'luistert' de Hyper ook naar de netcode mbt te hoge spanning en stoppen met terugleveren danwel laden vanaf de direct aangesloten panelen?

Dan zou dit in wijken waar teveel PV ligt ook nog een mooie oplossing kunnen zijn om op dat soort momenten PV de accu's in te laten stromen. Mogelijk lastig te testen maar misschien bekend hier?
De Zendure producten die in NL verkrijgbaar zijn voldoen aan de Nederlandse netcode en wat jij beschrijft is exact de reden dat ik een aantal nieuwe/extra zonnepanelen direct op de Hypers ga aansluiten ipv een normale PV-omvormer. Ik wil ook bij een te hoge netspanning kunnen laden via de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Taro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:52:
[...]

De Zendure producten die in NL verkrijgbaar zijn voldoen aan de Nederlandse netcode en wat jij beschrijft is exact de reden dat ik een aantal nieuwe/extra zonnepanelen direct op de Hypers ga aansluiten ipv een normale PV-omvormer. Ik wil ook bij een te hoge netspanning kunnen laden via de zonnepanelen.
Maar gaat alle stroom van de panelen dan rechtstreeks de accu's in?
En als die vol zijn gaat het dan automatisch naar het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:30:
[...]

Ja klopt, als je de zendure aan het net hebt gekoppeld gaat alle stroom de batterij in en als je kiest voor allow excess energy export dan gaat de pv opbrengst, nadat de batterij vol is geraakt, naar het net (onder optie power distribution strategy). En dit werkt natuurlijk alleen bij koppeling met net. Als je de grid plug gebruikt heb je geen koppeling meer met net, maar blijft de pv opbrengst de batterij vullen (en als batterij vol is gebeurt er niets meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
klump4u schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:30:
[...]

Klopt, tot het maximum van de limiet die de accu in mag gaan. Als ze vol zijn gaat het rechtstreeks het net op.

Ik zie hier bij mijn AIO 2400 overigens dat het wel het een of het ander is, dus een deel de accu in, een deel het net op kan waarschijnlijk niet. Richting de 100% wordt afgebouwd en bij 100% vol gaat het relais om richting het net. Overtollige stroom lijkt "afgefakkeld" te worden. Neem aan dat de Hyper dat ook zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ah duideijk, het plan voor nu is ze gewoon op de meest gebruikte fase te zetten en dan NOM draaien. In het voor en najaar zal hij wel iedere nacht leeg gaan (3 x ad2000s) door de WP en standby verbruik, zomer is natuurlijk minder en korter nachtverbruik en in de winter moet hij nog maar eens vol zien te reken voor de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 12-06 00:58
Waar bestaat een passieve koeling uit?

Wordt de batterij zonder ventilator niet te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik ervaar de laatste dagen wat problemen met het niet uitvoeren van taken binnen de Zendure App. Gisteren deed de AIO niets, vanochtend deden de Hypers en AIO niets, een lokaal probleem of anderen ook last van? De AIO is nu wel aan het preheaten ivm laden vanuit PV, maar de Hypers zijn 7-8 graden en zouden gewoon moeten werken.

Heb feedback van Zendure ontvangen, ze hebben de interne deadline op woensdag gezet om de NL dynamische Nord Pool tarieven gefixxed te hebben. En ze zijn bezig met een nieuw product, wordt binnenkort gelanceerd, benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 20:22
Taro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Klopt, tot het maximum van de limiet die de accu in mag gaan. Als ze vol zijn gaat het rechtstreeks het net op.

Ik zie hier bij mijn AIO 2400 overigens dat het wel het een of het ander is, dus een deel de accu in, een deel het net op kan waarschijnlijk niet. Richting de 100% wordt afgebouwd en bij 100% vol gaat het relais om richting het net. Overtollige stroom lijkt "afgefakkeld" te worden. Neem aan dat de Hyper dat ook zo doet.
even voor mijn begrip, met afgefakkeld bedoel je dat het verloren gaat? dus stel ik heb een aantal panelen op een dakje, met 3xhyper2000 en totaal ~11kW batterij capaciteit, dan gaat er dus 11kW de batterij in uit de PV, vervolgens gaat het relais om en worden de batterijen leeggemaakt, en tijdens dit leegmaken kan de PV stroom nergens heen (niet het net op en niet de batterij in). klopt dit?

hoe werkt dit dan in het geval van NOM? is het gedrag dan anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
HiBe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
[...]

even voor mijn begrip, met afgefakkeld bedoel je dat het verloren gaat? dus stel ik heb een aantal panelen op een dakje, met 3xhyper2000 en totaal ~11kW batterij capaciteit, dan gaat er dus 11kW de batterij in uit de PV, vervolgens gaat het relais om en worden de batterijen leeggemaakt, en tijdens dit leegmaken kan de PV stroom nergens heen (niet het net op en niet de batterij in). klopt dit?

Er zijn 2 situaties:
1. zendure zit op net aangesloten (standaard): en je hebt allow export aanstaan in je instellingen. Dan gaat de pv productie als de batterij vol is naar het net
Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je batterij voor je woning te gebruiken en dus te ontladen, dan kan die tegelijk de batterij weer laden
2. zendure zit op off grid plug: dan kun je pv productie (van panelen op hyper) laden in batterij en gebruiken. Alles los van het net. Als de batterij dan vol is kun je natuurlijk niets meer met de pv productie. Of je zorgt dat je gelijktijdig afneemt zodat de pv panelen hun stroom kwijt kunnen in de batterij.

11kw bedoel je 11kWh denk ik en de max van 1 hyper is 4 x 1920Wh, dus kleine 8kWh.

Op deze foto kun je ook zien hoe dat werkt. Ik heb opdracht gegeven om 800w aan huis te leveren en daarvan pakt die ca 400w uit batterij en ca 400w van de actuele pv productie van de panelen die op de hyper aangesloten zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL9GJhhAEdmJIoUIrtMPUpqEsyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQGI75Hq5B6kdkL0vnylIMKL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mrme12345 op 17-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
HiBe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Let hierbij op het verschil in capaciteit vs vermogen. 11 kW is iets anders dan 11 kWh.

Met affakkelen bedoel ik vermogen laten verdwijnen dat de set op dat moment niet kwijt kan, los van of die vol of leeg is: Als de max MPPT input vanuit de panelen naar de Hyper: X is, en de panelen leveren X + overschot Y, dan gaat Y verloren. Als de accu vol is, dan gaat het relais om en wordt de opbrengst uit de panelen teruggeleverd aan het net, maar wederom wel met het max vermogen dat de Hyper door kan voeren. En als je uit de accu + panelen tegelijkertijd aan het net wil terugleveren, dan is dat wederom de max uitvoer van de Hyper. Naar mijn weten kan die niet zowel zonnepanelen exporteren als tegelijkertijd uit de accu leveren, dat zijn gescheiden stromen. Het is of het een of het ander, maar doorgaans zal je dan de accu ook vol willen houden en alleen het PV-overschot terugleveren.

Bij NOM neemt de accu overtollige stroom op en start met terugleveren bij een tekort. Als dan tegelijk de direct aangesloten PV panelen leveren hoop ik dat ie beide kan combineren, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, hopelijk vult hij dan de PV export aan met de accu, maar zou ik moeten testen of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Hoe gaat de Zendure om met sterk wisselende belastingen zoals een inductie plaat?
Kan hij dat volgen of wordt het een soort gemiddelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:45
Polvo176 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:38:
Hoe gaat de Zendure om met sterk wisselende belastingen zoals een inductie plaat?
Kan hij dat volgen of wordt het een soort gemiddelde?
Bedoel je dit in een offgrid situatie?

On-grid kan hij niet meer dan 800 - 1200 (afhankelijk van de NL instelling) watt leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ik bedoelde in on grid, maar off grid is net zo interessant.
De Inductie plaat schakelt steeds aan en uit, ik vroeg me af hoe hij daar mee om gaat.
Ik snap dat het nooit meer dan 1200 watt kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:57:
Ik bedoelde in on grid, maar off grid is net zo interessant.
De Inductie plaat schakelt steeds aan en uit, ik vroeg me af hoe hij daar mee om gaat.
Ik snap dat het nooit meer dan 1200 watt kan zijn.
Daar probeert die zo goed mogelijk op te reageren, maar zit altijd vertraging op van paar seconde. Dus perfect wordt dat niet. Als je dat helemaal afgedekt wil hebben moet je tijdens koken niet NOM maar een hoge vaste ontlaadwaarde hanteren. Overigens is het per saldo niet zo spannend, omdat hij een gedeelte wel afdekt.

Off grid is andere situatie, dan ben je verplicht de inductiekookset op de plug te doen. Dat kan niet met perilex stekker of het moet een lager vermogen inductie plaat zijn met standaard stekker.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 17-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Er is een firmware update voor de Hyper beschikbaar: 2.1.23. Lost wat bugs op en Smart CT mode stroomverbruik is verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 20:22
mrme12345 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Er zijn 2 situaties:
1. zendure zit op net aangesloten (standaard): en je hebt allow export aanstaan in je instellingen. Dan gaat de pv productie als de batterij vol is naar het net
Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je batterij voor je woning te gebruiken en dus te ontladen, dan kan die tegelijk de batterij weer laden
2. zendure zit op off grid plug: dan kun je pv productie (van panelen op hyper) laden in batterij en gebruiken. Alles los van het net. Als de batterij dan vol is kun je natuurlijk niets meer met de pv productie. Of je zorgt dat je gelijktijdig afneemt zodat de pv panelen hun stroom kwijt kunnen in de batterij.

11kw bedoel je 11kWh denk ik en de max van 1 hyper is 4 x 1920Wh, dus kleine 8kWh.

Op deze foto kun je ook zien hoe dat werkt. Ik heb opdracht gegeven om 800w aan huis te leveren en daarvan pakt die ca 400w uit batterij en ca 400w van de actuele pv productie van de panelen die op de hyper aangesloten zitten
[Afbeelding]
toon volledige bericht
die foto helpt behoorlijk. in ons geval hebben we 12 panelen van 400W op een dakje in oost/west opstelling (nu met APS micro omvormers).

Ik heb het idee om er 3x een hyper met 2 batterijen per hyper naast te zetten (om te beginnen zonder PV verbinding) en dan in de toekomst per hyper 4 panelen te koppelen (2x oost en 2x west) en de APS omvormers uit te faseren. iedere hyper vervolgens op een eigen fase aan het grid te koppelen (iedere fase 1xhyper).

Als ik het goed begrijp kan de Hyper max 1200W aan het net leveren, en dit kan een willekeurige mix zijn van PV en batterij stroom (Tegelijk volgens het plaatje). Ik hoop dat dit ook slim kan o.b.v. NOM en misschien nog slimmer o.b.v. NOM i.c.m. dynamische energie prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
HiBe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Als ik het goed begrijp kan de Hyper max 1200W aan het net leveren, en dit kan een willekeurige mix zijn van PV en batterij stroom (Tegelijk volgens het plaatje). Ik hoop dat dit ook slim kan o.b.v. NOM en misschien nog slimmer o.b.v. NOM i.c.m. dynamische energie prijzen.
De max ligt volgens mij rond de 1400 a 1500w als je pv panelen op de hyper aansluit en ac laadt gelijktijdig heb ik gemerkt (waarbij dan de AC lading verlaagd wordt zodat je daar niet over heen gaat).

Vandaag zag ik trouwens ook dat wanneer ik de output naar home iets onder pv productie zet (pv aangesloten op hyper) dat die dan in bypass status terechtkomt en alles direct vanuit pv panelen naar net stuurt. En die bypass status zie je dan ook op de hoofdpagina. Zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WQNlecfLfTffd-EtX_cIxyktDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17sbOQ9yjSewQPREMGxOC26S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j73JT-NT_7f3G28PhCTuZNTjaio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxeHWIQHwVFVAcyZ0OIi9m35.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mrme12345 op 17-02-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 05:40
Taro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:35:
... .

En ze zijn bezig met een nieuw product, wordt binnenkort gelanceerd, benieuwd :)
@Taro
Gewoon uit nieuwsgierigheid.... heb je misschien een idee wat voor "product" dit precies is? Een link misschien? Als ik zoek op <knip, ze hebben mij verzocht dit nog even niet te noemen, volgt spoedig> kom ik uit op iets van een Hub. Klopt dat?

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 18-02-2025 11:47 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Doggieman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:40:
[...]

@Taro
Gewoon uit nieuwsgierigheid.... heb je misschien een idee wat voor "product" dit precies is? Een link misschien? Als ik zoek op <knip> kom ik uit op iets van een Hub. Klopt dat?
Heb toegang tot de marketing- & productdocumentatie, de launch campaign volgt nog.

Weet eigenlijk niet wat ik er wel/niet over mag zeggen, ik krijg er +-15 maart als het goed is één opgestuurd. Zal even vragen wat ik mag delen, bijv. ook al wat plaatjes enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
mrme12345 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Er zijn 2 situaties:
Dat allow export zou automatisch gestuurd moeten worden op basis van marktprijzen of op piektijden zoals rond het middaguur.
Worden de prijzen negatief dan stoppen met op het net sturen.
Dit is nu nog niet zo belangrijk, maar is na 1-1-27 wel noodzakelijk, anders wordt het handwerk en dat is niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Taro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Heb toegang tot de marketing- & productdocumentatie, de launch campaign volgt nog.

Weet eigenlijk niet wat ik er wel/niet over mag zeggen, ik krijg er +-15 maart als het goed is één opgestuurd. Zal even vragen wat ik mag delen, bijv. ook al wat plaatjes enzo.
<knip, moet nog even wachten begrijp ik>

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 18-02-2025 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaGoose
  • Laatst online: 11:25
Mijn hyper staat buiten, onder een afdak, wat dus kan volgens de specs.
Maar vanmorgen kreeg ik onderstaande melding, accu2 stond op 0 gr, de andere 2 op 1 gr.
Hij is nu via AC aan het opwarmen met 106 watt, ik ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY1IA-_P5OxxaPTedP1lQKOVzG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ckhNZ7RwcxpbR4sw3SPelFMA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1RBWZ5R6TVMKO0wQHeFR7Fseg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UPRmpoNoIJljhqh95v4M1UJE.png?f=fotoalbum_large

Kleine update, accu2 welke op 0 stond is nu 5 graden, de andere 2 staan nog op 1 graad.
Hij doet dus schijnbaar ook iets per accu in zo'n geval.

Update 2: zodra accu2 op 8 graden was ging hij direct via AC met 1200 watt laden. Accu 1 en 3 bleven gewoon 1 graad.
Daarna zakte de temperatuur van accu 2 ook weer wat terug naar 5gr.
Dus 0 is de echte trigger per accu.

[ Voor 16% gewijzigd door DaGoose op 18-02-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 05:40
Doggieman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:40:
[...]

@Taro
Gewoon uit nieuwsgierigheid.... heb je misschien een idee wat voor "product" dit precies is? Een link misschien? Als ik zoek op <knip, ze hebben mij verzocht dit nog even niet te noemen, volgt spoedig> kom ik uit op iets van een Hub. Klopt dat?
@Taro
Geen punt... Snap het aan de ene kant ook wel. Aan de andere kant ook weer niet. Maar goed.... maak ook niet uit verder. Heb het al gevonden op het WWW.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 20-06 09:07
Hier ook de eerste set besteld met één Hyper en 3x AB2000S :) Nu voorbereidingen aan het treffen voor een WCD in de schuur op een eigen groep.

Doorkijkje naar de toekomst: kunnen er qua vermogen twee Hypers op één groep, is dat raadzaam? Ik heb in de onderverdeler in de schuur nog een mogelijkheid om een extra groep te plaatsen op dezelfde fase.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Peutpeut schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:01:
Hier ook de eerste set besteld met één Hyper en 3x AB2000S :) Nu voorbereidingen aan het treffen voor een WCD in de schuur op een eigen groep.

Doorkijkje naar de toekomst: kunnen er qua vermogen twee Hypers op één groep, is dat raadzaam? Ik heb in de onderverdeler in de schuur nog een mogelijkheid om een extra groep te plaatsen op dezelfde fase.
Qua vermogen kun je zelfs 3 hypers kwijt op 1 groep.
1200 Watt per hyper komt op 3600 Watt en op de groep (ga ik uit van 16a) mag 3680 Watt.
Nederlandse regelgeving zegt alleen dat je max 800 Watt via een stekker mag invoeren.
800 * 3 is 2400 Watt en dat kan een groep sowieso wel aan.

Disclaimer: ik ga er dan wel van uit dat je niet de groep van je schuurtje pakt maar echt een vrije groep.

[ Voor 6% gewijzigd door Acidrain op 18-02-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Acidrain schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Qua vermogen kun je zelfs 3 hypers kwijt op 1 groep.
1200 Watt per hyper komt op 3600 Watt en op de groep (ga ik uit van 16a) mag 3680 Watt.
Nederlandse regelgeving zegt alleen dat je max 800 Watt via een stekker mag invoeren.
800 * 3 is 2400 Watt en dat kan een groep sowieso wel aan.

Disclaimer: ik ga er dan wel van uit dat je niet de groep van je schuurtje pakt maar echt een vrije groep.
Het gaat inderdaad om een vrije groep, er hangt een onderverdeelkast met nu 10 groepen in de schuur die met een 4mm2 kabel verbonden is met het woonhuis.

Met stekker inderdaad 800 Watt, maar die kan er natuurlijk af om er zodoende een vaste installatie van te maken. Dan wordt de WCD een lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Peutpeut schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Het gaat inderdaad om een vrije groep, er hangt een onderverdeelkast met nu 10 groepen in de schuur die met een 4mm2 kabel verbonden is met het woonhuis.

Met stekker inderdaad 800 Watt, maar die kan er natuurlijk af om er zodoende een vaste installatie van te maken. Dan wordt de WCD een lasdoos.
2 hypers op 1 groep is dan niet je uitdaging, je zou moeten uitrekenen of je met het max vermogen over die 10 groepen (incl je hypers) over het maximaal vermogen van die 4mm2 gaat. Zolang je daar goed zit kan het wel.

Zijn die 10 groepen 16a of is het een subkast vanaf je meterkast en zijn ze 10a afgezekerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Acidrain schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:32:
[...]

2 hypers op 1 groep is dan niet je uitdaging, je zou moeten uitrekenen of je met het max vermogen over die 10 groepen (incl je hypers) over het maximaal vermogen van die 4mm2 gaat. Zolang je daar goed zit kan het wel.

Zijn die 10 groepen 16a of is het een subkast vanaf je meterkast en zijn ze 10a afgezekerd?
In het woonhuis is in de hoofdverdeelkast een 3F 20A automaat waar 10 groepen op aangesloten zijn verdeeld over drie fasen. Het aantal groepen is hier bewust gekozen om eenvoudig een deel van de tuin of overkapping uit te schakelen. Het maximale vermogen zal dus niet zomaar de 34A overschrijden welke voorgeschreven staat voor een 4mm2 kabel.

Voorlopig gaat het niet over twee hypers, in eerste instantie komt er eentje te staan maar ik kijk graag vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Doggieman schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:36:
[...]

@Taro
Geen punt... Snap het aan de ene kant ook wel. Aan de andere kant ook weer niet. Maar goed.... maak ook niet uit verder. Heb het al gevonden op het WWW.
Ja, kreeg na goedkeuring alsnog een verzoek nog 1-2 dagen te wachten, en de naam nog nergens te noemen, dus even netjes gecorrigeerd.

Morgen volgt als het goed is de aankondiging, dan kan ik ook meer delen. Al past het eigenlijk niet in dit topic, kijk wel even.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Ja, kreeg na goedkeuring alsnog een verzoek nog 1-2 dagen te wachten, en de naam nog nergens te noemen, dus even netjes gecorrigeerd.

Morgen volgt als het goed is de aankondiging, dan kan ik ook meer delen. Al past het eigenlijk niet in dit topic, kijk wel even.
Teaser op Youtube (Duitstalig):

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Zendure SolarFlow800 Teaser: Hier kommt die erste Neuvorstellung 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Officieel mocht er voor 9:00 niets over naar buiten worden gebracht, maar zie inderdaad al wat meer langskomen van mensen die niet konden wachten.

Ik heb hier een korte toelichting geschreven aangezien het geen Hyper 2000 betreft en niet iedereen dat andere topic volgt: Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:08:
[...]

Officieel mocht er voor 9:00 niets over naar buiten worden gebracht, maar zie inderdaad al wat meer langskomen van mensen die niet konden wachten.

Ik heb hier een korte toelichting geschreven aangezien het geen Hyper 2000 betreft en niet iedereen dat andere topic volgt: Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"
Mooi product weer, soort afgeslankte hyper met iets minder vermogen. Wel mooi alternatief voor mensen die zonnepanelen op dak willen leggen met micro omvormers en daar dan direct batterijen aan kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Mooi product weer, soort afgeslankte hyper met iets minder vermogen. Wel mooi alternatief voor mensen die zonnepanelen op dak willen leggen met micro omvormers en daar dan direct batterijen aan kunnen koppelen.
Ja, en ook mooi alternatief voor bijv. de EcoFlow Powersteam 600/800, daar misbruik je de PV MC4 aansluitingen om handmatig een accu op aan te sluiten, maar dat is voor veel mensen net een stap te ver. Je kunt de Solarflow 800 volgens mij ook prima zonder panelen gebruiken en dan heb je voor 299 Euro een mooie lader/ontlader en goede app zonder handmatig met zekeringen, kabelschoentjes/oogjes en scripts aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Ja, en ook mooi alternatief voor bijv. de EcoFlow Powersteam 600/800, daar misbruik je de PV MC4 aansluitingen om handmatig een accu op aan te sluiten, maar dat is voor veel mensen net een stap te ver. Je kunt de Solarflow 800 volgens mij ook prima zonder panelen gebruiken en dan heb je voor 299 Euro een mooie lader/ontlader en goede app zonder handmatig met zekeringen, kabelschoentjes/oogjes en scripts aan de slag te gaan.
Ja inderdaad. Zo zijn wij ook begonnen driekwart jaar terug met ecoflow powerstream en powerqueen accu en en heel veel draden apparaten enz om voor elkaar te krijgen wat nu in de hyper en in deze solarflow 800 zit. Dus ook zeker iets voor eenvoudige thuisacu forum. Heb jouw info daar ook even terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is er dan behalve de 2 x 600 ipv 2 x 900 nog andere groot verschil in dit product? Of is dat de '800' die staat voor max 800W terugleveren ipv bij de Hyper producten 1200W na unlock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
Is er dan behalve de 2 x 600 ipv 2 x 900 nog andere groot verschil in dit product? Of is dat de '800' die staat voor max 800W terugleveren ipv bij de Hyper producten 1200W na unlock?
Ja en max 800ac laden ipv 1200ac laden. Dus soort afgeslankte hyper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Taro schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Ik probeer het te begrijpen, (lukt alleen niet, hahaha) maar heb ik hier ook wat aan? Zoja wat en wat heb ik hiernaast dan nog meer nodig?

Heb namelijk 2 strings zonnepanelen (1x 10 en 1x 7 panelen) op het dak liggen, die samen aan 1 Growatt omvormer (Growatt MIN 5000TL-XH Hybride) zitten op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Catdogsf schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik probeer het te begrijpen, (lukt alleen niet, hahaha) maar heb ik hier ook wat aan? Zoja wat en wat heb ik hiernaast dan nog meer nodig?

Heb namelijk 2 strings zonnepanelen (1x 10 en 1x 7 panelen) op het dak liggen, die samen aan 1 Growatt omvormer (Growatt MIN 5000TL-XH Hybride) zitten op de zolder.
Dat kan, maar dan moet je 2 panelen los koppelen van je growatt omvormer en dedicated aan de solarflow 800 of hyper hangen. En dan kun je direct de batterij opladen (scheelt ook omzettingsverlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
mrme12345 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Dat kan, maar dan moet je 2 panelen los koppelen van je growatt omvormer en dedicated aan de solarflow 800 of hyper hangen. En dan kun je direct de batterij opladen (scheelt ook omzettingsverlies).
Die begrijp ik niet, want heb dus 2 sets aan zonnepanelen die op de omvormer zitten, kan daar niet 2 panelen vanaf halen, tenminste dat denk ik en ga ook niet even mijn dak op op 6 meter hoogte :-).
Zit wel nog een aansluiting op voor een thuisbatterij aangezien hij hybride is, is het in mijn geval niet slimmer om daar gewoon de hyper2000 + meerdere AB2000S aan te koppelen of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Catdogsf schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Die begrijp ik niet, want heb dus 2 sets aan zonnepanelen die op de omvormer zitten, kan daar niet 2 panelen vanaf halen, tenminste dat denk ik en ga ook niet even mijn dak op op 6 meter hoogte :-).
Zit wel nog een aansluiting op voor een thuisbatterij aangezien hij hybride is, is het in mijn geval niet slimmer om daar gewoon de hyper2000 + meerdere AB2000S aan te koppelen of is dit niet mogelijk?
Als die growatt omvormer hybride is dan is het logischer om daar rechtstreeks een batterij aan te koppelen (en dan geen zendure). Dan is het zonde om weer een nieuwe omvormer te kopen. En los koppelen van je growatt omvormer hoef je de panelen niet van het dak te halen, maar uit de string halen van de kabels van de panelen en rechtstreeks koppelen met kabels op de zendure. Maar als ik een hybride omvormer had van growatt zou ik een losse batterij kopen en laten installeren of je moet heel graag plug and play willen met stekker maar dan beperkt het in jouw geval tot pv overschot via stopcontact laden op zendure hyper en batterijen en dan is wellicht de marstek (die alleen met ac kan laden) een betere en goedkopere optie.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 19-02-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
mrme12345 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Als die growatt omvormer hybride is dan is het logischer om daar rechtstreeks een batterij aan te koppelen (en dan geen zendure). Dan is het zonde om weer een nieuwe omvormer te kopen. En los koppelen van je growatt omvormer hoef je de panelen niet van het dak te halen, maar uit de string halen van de kabels van de panelen en rechtstreeks koppelen met kabels op de zendure. Maar als ik een hybride omvormer had van growatt zou ik een losse batterij kopen en laten installeren of je moet heel graag plug and play willen met stekker maar dan beperkt het in jouw geval tot pv overschot via stopcontact laden op zendure hyper en batterijen en dan is wellicht de marstek (die alleen met ac kan laden) een betere en goedkopere optie.
Denk dat ik dan toch voor de laatste optie gaat, want als ik je verhaal goed begrijp, kan alleen een grote vaste thuisaccu op de hybride omvormer (waar ik niet op zit te wachten ivm 70kg+ aan gewicht en geen plek) en kan niet bv een zendure hyper en/of de batterijen erop aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Catdogsf schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Denk dat ik dan toch voor de laatste optie gaat, want als ik je verhaal goed begrijp, kan alleen een grote vaste thuisaccu op de hybride omvormer (waar ik niet op zit te wachten ivm 70kg+ aan gewicht en geen plek) en kan niet bv een zendure hyper en/of de batterijen erop aangesloten worden?
Nee de hyper kan alleen rechtstreeks op AC net aangesloten worden (om AC te laden en te ontladen) en / of rechtstreeks op zonnepanelen. Je kunt niet vanaf een growatt omvormer naar een hyper verbinden. Als je de hyper alleen op AC net aansluit kun je alleen PV overschot via stopcontact in batterij laden en heb je niets aan de MPPT omvormers op de hyper (of je moet extra zonnepanelen nog aan willen schaffen dan kun je die daar op aansluiten). Voordeel van batterij aansluiten op je growatt is dat je minder omzettingsverlies hebt. Maar als het je alleen gaat om je eigen verbruik van je pv opbrengst te verhogen en je veel overschot hebt (meer opwek dan verbruik) dan kun je de marstek overwegen. Maar hou wel rekening met ca, 20% omzettingsverlies en bij rechtstreeks laden via zonnepanelen is dat nog maar ca 10%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ochtend gehobbyd, Shelly ingebouwd, wat een knotsen zeg.
Misschien deze week nog de bestelling geleverd.
Van zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLH69TFP4WzxchExiFmXHCykXvY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weaHRN1kfHe1nAJTBXSBEstw.jpg?f=fotoalbum_medium

Naar zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33hOKCSyl38yaGMJDrhk2Gxj7IA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vFBDnWnqpgqJ4zFwt7xORBr.jpg?f=fotoalbum_medium

En klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ8PRA8clW4PwwbyeFiIpeMdPys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkGDaX6HT9OTYpgPqv7SXyMy.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
mrme12345 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Nee de hyper kan alleen rechtstreeks op AC net aangesloten worden (om AC te laden en te ontladen) en / of rechtstreeks op zonnepanelen. Je kunt niet vanaf een growatt omvormer naar een hyper verbinden. Als je de hyper alleen op AC net aansluit kun je alleen PV overschot via stopcontact in batterij laden en heb je niets aan de MPPT omvormers op de hyper (of je moet extra zonnepanelen nog aan willen schaffen dan kun je die daar op aansluiten). Voordeel van batterij aansluiten op je growatt is dat je minder omzettingsverlies hebt. Maar als het je alleen gaat om je eigen verbruik van je pv opbrengst te verhogen en je veel overschot hebt (meer opwek dan verbruik) dan kun je de marstek overwegen. Maar hou wel rekening met ca, 20% omzettingsverlies en bij rechtstreeks laden via zonnepanelen is dat nog maar ca 10%.
Duidelijk, thnx Marstek wordt hem niet, volg dat topic ook en lees veel ramp verhalen, totaal niet oplossingsgericht bezig de makers/verkopers, voelt aan alsof ze snel geld willen verdienen en je mag bidden dat het werkt en zoek het anders maar uit, hopelijk veranderd het nog, maar is totaal geen kant en klaar verhaal of uitontwikkeld apparaat.

Heb zo'n 1000kWh aan overschot. (verbruik 4500, opwek 5500)

Zit nu zelf te twijfelen tussen een Zendure of een HW oplossing, maar aangezien de ontwikkelingen op dit moment snel gaan, wacht ik denk ik nog even met iets aanschaffen, mede ook doordat de prijzen voor mijn gevoel nog wel verder gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hebben jullie ook nog iets van een energiemeter tussen de Hyper2000 en het stopcontact? En zo ja, welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
klump4u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:27:
Hebben jullie ook nog iets van een energiemeter tussen de Hyper2000 en het stopcontact? En zo ja, welke dan?
2x HomeWizard Energy Socket en in de nieuwe opstelling in de garage komt een HomeWizard 3-fase kWh meter ipv allemaal losse sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Taro schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:39:
[...]

2x HomeWizard Energy Socket en in de nieuwe opstelling in de garage komt een HomeWizard 3-fase kWh meter ipv allemaal losse sockets.
Waarom 2x de HomeWizard Energy Socket, op een enkele hyper2000? een voor ingaande stroom en eentje voor uitgaande?
Of gewoon eentje om te meten wat er van het net genomen wordt en in de Zendure app zien wat er terug op het net geplaatst wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door klump4u op 19-02-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
klump4u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Waarom 2x de HomeWizard Energy Socket, op een enkele hyper2000? een voor ingaande stroom en eentje voor uitgaande?
Of gewoon eentje om te meten wat er van het net genomen wordt en in de Zendure app zien wat er terug op het net geplaatst wordt?
Heb 2 Hypers.

• Polvo176
Ik heb nu overal kWh meters tussen zitten en weet precies wat de zonnepanelen opbrengen.
Maar met een Hyper er tussen kan ik alleen nog zien wat er vanuit het net de batterij in en uit gaat maar niet wat de zonnepanelen in de batterij stoppen.
Is dat wel in de app te zien?

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:35:
Ik heb nu overal kWh meters tussen zitten en weet precies wat de zonnepanelen opbrengen.
Maar met een Hyper er tussen kan ik alleen nog zien wat er vanuit het net de batterij in en uit gaat maar niet wat de zonnepanelen in de batterij stoppen.
Is dat wel in de app te zien?
Ja hoor kun je perfect volgen in app. Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpM_vw6wiq29cO7cweQ3qe2X-FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiPzgohZ5G9QCyHd1Bjbq9Wj.jpg?f=fotoalbum_large

• Polvo176
mrme12345 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:24:
[...]

Ja hoor kun je perfect volgen in app. Zie screenshot.
[Afbeelding]
Ook de maand sommen?
Hoe lang blijven de grafieken bewaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Polvo176 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ook de maand sommen?
Hoe lang blijven de grafieken bewaard?
Ja hoor, dag, maand en jaar kun je gewoon kiezen. Is gewoon standaard functie in app (statistics).

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ze staan hier in de kelder, 1 hyper2000 met 3x de AB2000S.
Installatie en toevoegen in de app ging prima, 5 updates gedraaid en toen geprobeerd om hem op NOM te krijgen maar wat ik ook probeer hij gaat of met 800Watt opladen uit het net of met 800Watt contstant ontladen.
Shelly Pro 3EM ook toegevoegd. Nog maar eens proberen.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Waarschijnlijk bezig met calibratie.
Als het goed is geeft hij het aan met een uitroepteken of iets dergelijks.

[ Voor 51% gewijzigd door geert1992 op 20-02-2025 18:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Geen vinkjes gezet bij de 3 fases bij het selecteren van de Shelly Pro 3EM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3gP4IMO75C9b2JeJMUDG67AT9o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaBYBYntqP3REwAYhh5acUlW.jpg?f=fotoalbum_medium

Hij doet het nu netjes.
Enige nadeel nu is dat ik de 3 fase kWh-meter die ik in de meterkast heb geplaatsom het brutto verbruik te meten nu niet meer voldoet. Hij telt nu het werkelijke verbruik op met het teruggeleverde door de Zendure.
Leuk ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2Uiish56tEvhwvDLYDq0tiwLxQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQPVBUisZ0eusCSfaRc2XyJX.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 52% gewijzigd door klump4u op 20-02-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

En nu via een Shelly PM Mini gen 3 ook in Domoticz, Shelly meet dus2 kanten op.
Binnenkort toch maar weer de meterkast ombouwen zodat de Zendure op een eigen alamat komt en buiten het brutto verbruik van het huis komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmfoFekTWBHioljNj_0Omm6wDCU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QKsfJXUAw3tsQ1p0T8Bua4Af.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVg_YYlXUeaptJZmOBc2jttJo68=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DigxdJWWZNp9RkgGv1LAmUws.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 22% gewijzigd door klump4u op 22-02-2025 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Gisteren maar 2 kWh van het net verbruikt, 4 kWh van zonnepanelen en 7 kWh uit de batterij gehaald (dus totaal 13 kWh verbruik zo afgedekt) en nu weer aan het laden :-) Gaat goed met de zenduurtjes :-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIk_7H1t9bwXs3Q4QF1S6RzM5sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3xWAh1KKkfZ4mU6zNyyx7WP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 23-02-2025 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Gisteren is de Shelly 3EM Pro geplaatst in de meterkast, die zit nu echt helemaal vol.
Komende week de set ophalen bestaande uit 1x Hyper en 3x AB2000S :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Peutpeut schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:18:
Gisteren is de Shelly 3EM Pro geplaatst in de meterkast, die zit nu echt helemaal vol.
Komende week de set ophalen bestaande uit 1x Hyper en 3x AB2000S :)
Hiet ook bomvol, ben nu een kastje eronder aan het plaatsen zodat ik de Zendure op een eigen groep kan zetten, heb nog een aardlekschakelaar en kookgroep liggen past precies in het kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Grappig, bij mij het zelfde, gisteren ook bezig geweest met de Shelly in te bouwen.
En ik heb 2 kasten van 24 plekken vol.
Dus moest er ruimte gecreëerd worden.
In een kast zitten 12 groepen met 3 aardlek schakelaars voor 3 fasen.
Je kunt echter een aardlek schakelaar en een installatie automaat vervangen door aardlek automaten.
Dat scheelt bij mij de helft aan ruimte en zou zo tot 12 plekken vrij kunnen maken.
Maar nu is eerst alleen een 3 fasen aardlek automaat voor de schuur in de 2e kast gesneuveld, ik heb toch geen zware machines die op krachtstroom werken.
In de vier vrijgekomen plekken zitten nu 2 enkel fasige aardlek automaten, een kWh meter en de Shelly
Ik ben er nog niet klaar mee, er moet nog wat aan bedrading veranderd worden en de 3 fasen aansluiting in de schuur moet nog weg.
Maar de Zendure batterij is er ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Merkte dat ik iedere keer in de Zendure App tussen de devices aan het wisselen was om te zien wat de direct aangesloten zonnepanelen doen. Dus nu maar even een simpel overzichtje gemaakt en er een tellertje aangehangen om te zien wat het financieel doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjzaPXbmjzTCEw3H7hZGndg-wCg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XKYrgG9x063Z50Np415X2TZQ.png?f=user_large

Vanavond snel weer allemaal ontladen, zodat we vannacht voor 15 ct/kWh kunnen inslaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4HgxM6WYoBygi1CKFnqTXWRyW4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t1oDfnF5vEBmJ8CWZaPJwmHs.png?f=user_large

Neig er nu echt naar om toch een extra Hyper + 3xAB2000S aan te schaffen om dergelijke momenten optimaal te kunnen benutten, zie ook dat de levertijden alweer oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:58:
Merkte dat ik iedere keer in de Zendure App tussen de devices aan het wisselen was om te zien wat de direct aangesloten zonnepanelen doen. Dus nu maar even een simpel overzichtje gemaakt en er een tellertje aangehangen om te zien wat het financieel doet:
[Afbeelding]

Vanavond snel weer allemaal ontladen, zodat we vannacht voor 15 ct/kWh kunnen inslaan:
[Afbeelding]

Neig er nu echt naar om toch een extra Hyper + 3xAB2000S aan te schaffen om dergelijke momenten optimaal te kunnen benutten, zie ook dat de levertijden alweer oplopen.
Ziet er goed uit!

Een extra hyper is natuurlijk altijd leuk :-) alleen als het dadelijk lente en zomer wordt heb je daar niet veel meer aan. Behalve voor je EV's maar die kun je meestal ook direct laden. Tenminste dat geldt voor mij. Ik heb nu nog redelijk wat nodig voor verwarming en wtw (zoals bijvoorbeeld 11 kWh gisteren) en dan is mijn setup ideaal. Alleen straks als er veel meer zon productie komt en mijn afname zich beperkt tot paar kWh per dag en mijn EV dan zullen de batterijen vooral elke dag weer vol zitten en veel minder geleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het gebruik van goedkope nacht stroom en weer gebruiken op dure piek tijden staat dan weer haaks op zonnestroom gebruiken.
Die laad je juist overdag de accu om 's avonds en 's nachts te gebruiken.
Wordt lastig om dat te combineren.
Is zo te zien meer een keuze.
Of je moet de software al zo slim maken dat die zelf een keuze maakt tussen weersvoorspelling en prijs voorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Polvo176 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Het gebruik van goedkope nacht stroom en weer gebruiken op dure piek tijden staat dan weer haaks op zonnestroom gebruiken.
Die laad je juist overdag de accu om 's avonds en 's nachts te gebruiken.
Wordt lastig om dat te combineren.
Is zo te zien meer een keuze.
Of je moet de software al zo slim maken dat die zelf een keuze maakt tussen weersvoorspelling en prijs voorspelling.
Is juist prima te combineren, ik heb tot 2027 niet als doel om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken. Het doel is zo goedkoop mogelijke dynamische stroom op te slaan vanaf het net aangevuld met stroom uit de direct DC aangesloten panelen. Als de accu's vol zitten zoals inmiddels het geval is, wordt de overtollige stroom teruggeleverd aan het net samen met de stroom uit het SolarEdge systeem. Omdat de opbrengst van dat systeem doorgaans het hoogste is als de prijzen laag zijn, laad ik indirect erg veel eigen opwek en leveren alle panelen veel terug als de dynamische tarieven het hoogst zijn.

Deze stroom gebruik ik daarna voor een combinatie nul op de meter + maximaal terugleveren bij hoge tarieven. Zo laadt de AIO 2400 iedere dag volledig op zonnestroom en levert tussen 17:00-20:00 en 8:00-9:00 maximaal terug als de dynamische prijzen het hoogst zijn. De 2x Hyper 2000 gaan zo totdat ze leeg zijn 1200 Watt/stuk terugleveren zodat ze voor 0:00 weer leeg zijn.

Edit: Hyper teruglevering gestart, de AIO2400 start om 17:00:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpY99wIEpWQ4CKmRdYOT9A1we8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AWUEj3nEQhgMxtgHrvHJ4sZc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 23-02-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Vraagje: Heb de Hypers nu niet meer in clustermode op dezelfde fase, maar gescheiden over 2 verschillende fases. Hyper 1 is aan Shelly Fase A & C gekoppeld en Hyper 2 aan Shelly Fase B. In clustermode werkten alle 3 de fases via lokale wifi, maar, nu werkt altijd max 1 Hyper via lokale wifi icm Shelly en de andere Hyper altijd via de Shelly cloud.

Zit er een max van 1 lokale verbinding op de Shelly of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ook ik ben in de running voor één Zendure Hyper + AB2000S-systeem, gecombineerd met PV om verliezen te beperken..

Zie dat diverse mensen @Taro en @klump4u gaan voor 3 keer AB2000S accu's waarbij ik me afvraag wat de reden is om voor 3 stuks per Hyper te kiezen.

Vermoedelijk een technische reden maar ik heb deze nergens kunnen lezen. Zelf neig ik naar om de set meteen compleet te maken..

Graag opheldering wat voor argumenten er zijn om het geheel slechts tot 3 accu's te beperken.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hieke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:45:
Ook ik ben in de running voor één Zendure Hyper + AB2000S-systeem, gecombineerd met PV om verliezen te beperken..

Zie dat diverse mensen @Taro en @klump4u gaan voor 3 keer AB2000S accu's waarbij ik me afvraag wat de reden is om voor 3 stuks per Hyper te kiezen.

Vermoedelijk een technische reden maar ik heb deze nergens kunnen lezen. Zelf neig ik naar om de set meteen compleet te maken..

Graag opheldering wat voor argumenten er zijn om het geheel slechts tot 3 accu's te beperken.
Daar zijn 2 heel goede redenen voor:
  • De verhouding in capaciteit van omvormer vs opslag zodat je snel kunt laden en ontladen
  • De laadsnelheid van de accu, je wil dit beperken tot de optimale 0.25-0.3C en niet hoger.
Als je 1 Hyper met 8 kWh aan accu's hebt, dan ben je 6.66 uur bezig voor 0-100% of 100-0%. Je kunt dan niet snel inspelen op lage/hoge tarieven. Doorgaans zal je bijv. tussen 10-100% laden, maar je bent dan dus 6 uur bezig. Dat is vaak te lang.

De laadsnelheid: Met 800-1200 Watt 8kWh laden of ontladen is prima voor de accukwaliteit. Maar kies je bijv. voor 2 of 4 kWh per Hyper icm 1200 Watt, dan beschadig je de accu door het té snel laden. 4 kWh icm 800 Watt = 0.25 C, een prima waarde. 4 kWh icm 1200 Watt = 0.33C, kan op zich ook nog wel. Maar 2 kWh met 1200 Watt (ont)laden is een no-go, je beschadigt dan de accu.

Dus: Ga je met 800 Watt laden/ontladen dan is 4-6kWh per omvormer een mooie capaciteit. Ga je met 1200 Watt laden/ontladen, dan is 6-8 kWh een mooie capaciteit.

Maar ik kies hier voor 3x Hyper zodat ik er 1 per fase heb. Aangezien ik met 1200 Watt wil laden en ontladen is 6 kWh een mooie capaciteit. 4 kWh met 1200 laden/ontladen is minder goed en dan heb ik te weinig capaciteit. 3x Hyper met ieder 8 kWh accu eindig ik ooit misschien mee, maar zie ik nu geen toevoegde waarde van, omdat het laden en ontladen te traag gaat en je dan vaak maar een deel ipv alle capaciteit gebruikt.

Het hangt dus ook van je doel af, wil je veel opslag en weinig vermogen: Ga voor 1 Hyper met 8 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Zelf gebruik ik maximaal 1000watt per uur laden en ontladen per hyper(totaalt 2) met 2x een ab2000s(in totaal 4). Heb eens getest met 1200watt maar zag daarbij de kabels begonnen op te warmen en een significant verschil qua temperatuur op de hypers.

Ook heb ik 2x een energy plug tussen de stekkers en WCD zitten, die ook wel warm worden bij 1200watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Nu online
Dank @Taro voor je snelle antwoord.
Hier geen voornemen tot handelen en dus ook niet voor snel laden/ontladen.
Maar ik snap nu de behoefte aan meer Hypers.

Enige argument om snel te laden zou kunnen zijn dat de direct aangesloten panelen veel aanleveren. En hooien als de zon schijnt kan in voor- en naseizoen een reden zijn.
Maar ik neem aan dat DC-laadsnelheid is in te stellen?
Evenals de AC-snelheid voor zowel laden als ontladen is te begrenzen?

[ Voor 19% gewijzigd door Hieke op 23-02-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Nu online
Heb ook geen haast..Als het systeem 's avonds gevuld is ben ik tevreden. Gaat waarschijnlijk niet eens op als ik EV niet laadt. Maar beetje reserve voor een donkere dag die volgt is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Laatst online: 14:12
geert1992 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:02:
Zelf gebruik ik maximaal 1000watt per uur laden en ontladen per hyper(totaalt 2) met 2x een ab2000s(in totaal 4). Heb eens getest met 1200watt maar zag daarbij de kabels begonnen op te warmen en een significant verschil qua temperatuur op de hypers.

Ook heb ik 2x een energy plug tussen de stekkers en WCD zitten, die ook wel warm worden bij 1200watt.
Hallo Geert,

Ik snap dat de hyper warmer wordt als je meer vermogen laat laden en ontladen. Maar welke kabels worden warm? Bedoel je hiermee de 230v kabel? Ik zou niet direct denken dat de kabel echt (heel) warm wordt van 1200w. Kan het niet zijn dat je bekabeling vanaf WCD naar meterkast maar 1.5mm2 is? En zit je op een aparte groep?
Ik zit namelijk na te denken om mijn hyper op een aparte groep aan te sluiten zodat ik 1200w kan ontladen.

[ Voor 8% gewijzigd door BerryGosie op 23-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hieke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:05:
Maar ik neem aan dat DC-laadsnelheid is in te stellen?
Nee, dat kan niet.
Evenals de AC-snelheid voor zowel laden als ontladen is te begrenzen?
Ja, die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
BerryGosie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Hallo Geert,

Ik snap dat de hyper warmer wordt als je meer vermogen laat laden en ontladen. Maar welke kabels worden warm? Bedoel je hiermee de 230v kabel? Ik zou niet direct denken dat de kabel echt (heel) warm wordt van 1200w. Kan het niet zijn dat je bekabeling vanaf WCD naar meterkast maar 1.5mm2 is? En zit je op een aparte groep?
Ik zit namelijk na te denken om mijn hyper op een aparte groep aan te sluiten zodat ik 1200w kan ontladen.
De kabels aan de hyper zelf;
Heel heet niet, maar zie het bij 1000watt niet oplichten op de FLIR camera, en bij 1200watt iets van +/- 10 graden warmer worden dan omgevingstemperatuur. Hierbij beginnen dus al verliezen op te treden. Zelf denk ik dat 1000watt per uur per hyper een keurige waarde is.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 23-02-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hieke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:45:

Geen idee eigenlijk, zal wel mee gespeeld hebben dat ik heb gekozen voor de Zendure ipv de Marstek beide rond de 5-5,5 kWh en zelfde prijs, WAF moet ook akkoord gaan O-)
Maar de 4e komt er ook nog wel een keer denk ik, nu red ik de nacht rond nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:28:
[...]

De kabels aan de hyper zelf;
Heel heet niet, maar zie het bij 1000watt niet oplichten op de FLIR camera, en bij 1200watt iets van +/- 10 graden warmer worden dan omgevingstemperatuur.
Ik zag vandaag voor 1e keer waarschuwing dat de hyper heet was en dat het laden gewoon door kon gaan maar je wel voorzichtig moest zijn met aanraken. Temp ging richting 55 graden, zie grafiek. Dit was wel na uren laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A52kigljAaBJ9FVF6H08m5ZDnlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZdNRyn47KhvD0g87Mhj5mtN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
mrme12345 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Ik zag vandaag voor 1e keer waarschuwing dat de hyper heet was en dat het laden gewoon door kon gaan maar je wel voorzichtig moest zijn met aanraken. Temp ging richting 55 graden, zie grafiek. Dit was wel na uren laden.
[Afbeelding]
Met welk vermogen gebeurde dit? En jij had er zonnepanelen op aangesloten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Met welk vermogen gebeurde dit? En jij had er zonnepanelen op aangesloten toch?
Dat varieerde van 800-1500w (inderdaad combinatie van dynamisch pv overschot laden en 2 panelen van in totaal 880w die rechtstreeks aangesloten zitten op de hyper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0jmMJfpAGzbk2L5HNYZTORa-wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cFhdpx6gTjI28F0bmO1qHQRr.png?f=fotoalbum_large
Zlef heb ik 53c gehaald met volledig en ontladen met een uur pauze tussendoor.
Dus van 14 tot 100 terug naar 14 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]
Hier vrijdagmiddag om 15:00 ook die melding, was toen +-52 graden, wel met +-1300 Watt aan het laden icm PV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5GXGCrJI6noziaduhIh6FU4m7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYGMHLpKaDQoG9oLCAlU2VNT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La8yl-wDqzROGh0zaUBtizdSCE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssKpBhSEYP4cMFxpqdcUQ4a6.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 6 ... 67 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.