Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarFox76
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 19:31
En misschien een stomme vraag. Hoe zit het met de btw? Moet je als prive persoon dan kiezen voor die 19 procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Laatst online: 14-08 20:52
Taro schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Ja icm DHL Packstation bezorging in Duitsland. Zaterdag besteld, dinsdag opgehaald.
Cool. Raak je echter niet vrij snel limieten bij packstation? ik zie maximaal pakketgrootte in xl vak van 76x60cm. Daarnaast wegen die ab200 packs ook iets van 25kg per stuk. Ik denk dat je in jouw bestelling niet al teveel tegelijk had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Igor4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Cool. Raak je echter niet vrij snel limieten bij packstation? ik zie maximaal pakketgrootte in xl vak van 76x60cm. Daarnaast wegen die ab200 packs ook iets van 25kg per stuk. Ik denk dat je in jouw bestelling niet al teveel tegelijk had?
Als ze niet in het Packstation passen, dan worden ze bij het dichtstbijzijnde postkantoor geleverd. Ik moest een ACE1500 bij het Packstation ophalen en de accu's bij een postkantoor. Dat was overigens nog wel in de tijd dat een AB2000S in NL 969 Euro kostte, dat is nu 729 Euro. Nu zou ik ze zelf in NL halen, maar ik wacht eerst even op de volgende prijsdaling. Toen waren ze 671 Euro/stuk bij 4 of meer in die shop, dat is nu al 569 Euro per stuk bij afname van 1, dus vermoed dat ze in NL ook wel richting 650 gaan bij de volgende kortingsronde.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StarFox76 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:00:
En misschien een stomme vraag. Hoe zit het met de btw? Moet je als prive persoon dan kiezen voor die 19 procent?
Als je niet in Duitsland woont moet je officieel gezien inderdaad voor 19% kiezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Taro schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Als ze niet in het Packstation passen, dan worden ze bij het dichtstbijzijnde postkantoor geleverd. Ik moest een ACE1500 bij het Packstation ophalen en de accu's bij een postkantoor. Dat was overigens nog wel in de tijd dat een AB2000S in NL 969 Euro kostte, dat is nu 729 Euro. Nu zou ik ze zelf in NL halen, maar ik wacht eerst even op de volgende prijsdaling. Toen waren ze 671 Euro/stuk bij 4 of meer in die shop, dat is nu al 569 Euro per stuk bij afname van 1, dus vermoed dat ze in NL ook wel richting 650 gaan bij de volgende kortingsronde.
Helder, thanks d:)b

Ik vermoed dat die prijsdaling van LFP cellen ook nog wel even doorgaat indien Trump begint met z'n China tariffs (lees net vanaf volgende week 10%). Op basis van vraag/aanbod is dat voor accuprijzen in Europa mogelijk wel gunstig (toch nog iets moois eraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-03 09:39
Vandaag zon, ca. 800 watt overtollig, begint de Zendure met 1200 watt op te laden. Blijkt de callibratie te zijn, geen idee of dit toeval is icm de zon, maar goed. Je kan vervolgens niet kiezen om op te laden met de 800 watt overtollig de komende uren. De callibratie is heilig.

Daarnaast viel mij op dat als ik er een paneel direct er aan vast hang plus aan het net gekoppeld, enkel wordt opgeladen met dat paneel en dus geen combinatie van opbrengsten. De 1200 watt per uur is dan wel even gestopt gelukkig. De andere hyper 2000 laadt nu wel de overige twee accu’s weer op met 1200 watt (800 watt zonnepanelen, 400 watt van het net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mEC8XltdfMqNGSwVSIldolg6C4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TwZT3fzLBGljqbkVinsvUZrX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNfbb9huwQG96utcflmJ-RVb-q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l9BFbqn77G863DfixV5B6Jfq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohnSnow schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:35:
Vandaag zon, ca. 800 watt overtollig, begint de Zendure met 1200 watt op te laden. Blijkt de callibratie te zijn, geen idee of dit toeval is icm de zon, maar goed. Je kan vervolgens niet kiezen om op te laden met de 800 watt overtollig de komende uren. De callibratie is heilig.

Daarnaast viel mij op dat als ik er een paneel direct er aan vast hang plus aan het net gekoppeld, enkel wordt opgeladen met dat paneel en dus geen combinatie van opbrengsten. De 1200 watt per uur is dan wel even gestopt gelukkig. De andere hyper 2000 laadt nu wel de overige twee accu’s weer op met 1200 watt (800 watt zonnepanelen, 400 watt van het net)
Oh kijk daar is de periodieke calibratie. Ik heb mijn 1e Hyper nu ongeveer een maand en nog geen 1 x gezien dat die ging calibreren of dat ik deze melding kreeg. Heb wel aantal x de batterijen vol geladen met ac, daar zal het ook wel mee te maken hebben. Maar inderdaad wel ongelukkige timing. Op dit weer hebben we allemaal gewacht ;-)

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
Idd tot nu toe zelf nog niet 100 procent geladen. Wat je zegt, ongelukkig voor nu. Zou mooi zijn als je nog wel controle hebt over het maximale dat er binnenkomt. Nu heb ik NL geselecteerd en die criteria worden gehandhaafd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De PV overschot functie binnen Home assistant werkt perfect :-), heb ook al tijdje 1200w gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQHpqwbFRyLoGxFbZaTQW7gh0G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9738LCVY5r4zTtJZa9DmWfg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door mrme12345 op 01-02-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel benieuwd welke grenzen je hebt ingesteld voor laden en ontladen, en of je hem afgelopen tijd kortstondig op 100 procent hebt gehad?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
NL grenzen, daarna heb je geen handmatige controle meer over het maximale laad of ontlaad vermogen volgens mij. Dus dan is het 800 watt ontladen en laden met 1200 max.

Batterijen waren tot nu toe nog niet 100 procent opgeladen, dus was calibratie. Maar zou mooi zijn als je op zonnige dagen dan handmatig op 600 laden kan aanzetten, maar hij wijkt niet van het callibreren af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mrme12345 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:59:
De PV overschot functie binnen Home assistant werkt perfect :-), heb ook al tijdje 1200w gehad.

[Afbeelding]
Mooie visualisatie, tover je die uit home assistant?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sander schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:59:
[...]
Mooie visualisatie, tover je die uit home assistant?!
Ja klopt is een energie flow dashboard waar je je P1 data een koppelt en via slimme stekkers allerlei andere apparatuur (of andere data zoals van je zonnepanelen enz). En dan kun je precies volgen wat saldo is van import en export en ook de NOM en PV overschot aansturingen vanuit de HA integratie hier terug laten komen.

https://github.com/MindFreeze/ha-sankey-chart

En daarmee krijg je echt goed inzicht in je energieverbruik on the spot. En daarnaast heb ik er dan nog 1 die de kWh'en dagelijks bij houdt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sZD56QbWvydSdcrsQSotU3JC0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKTvpY2GHDGevbSHLSbdQANy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:26
Heeft er iemand al naderhand nog een extra accu bijgeplaatst? Ik heb nu 2 ab2000s eronder hangen maar vd week komt er nog een derde binnen (omdat het kan). Is denk ik gewoon een kwestie van ertussen plakken en het werkt of moet je nog rekening houden met de lading van de accu's en herkent de Hyper hem direct na aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij had ik deze vraag ergens anders ook al gelezen, en was het antwoord dat hij gaat kaliberen. Ik denk dat @Taro hier met zekerheid antwoord op kan geven gezien hij laatst zomaar nog een ab2000 heeft gekregen, en verwacht dat deze ook al in gebruik is genomen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@geert1992 Klopt, ik heb er later nog een keer 4 gekocht en daarna nog een keer 1 gratis bijgeplaatst.
DaGoose schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:07:
Heeft er iemand al naderhand nog een extra accu bijgeplaatst? Ik heb nu 2 ab2000s eronder hangen maar vd week komt er nog een derde binnen (omdat het kan). Is denk ik gewoon een kwestie van ertussen plakken en het werkt of moet je nog rekening houden met de lading van de accu's en herkent de Hyper hem direct na aanzetten?
Gewoon er tussen plaatsen, wel eerst even de omvormer op stand-by zetten, AC/230V stekker uit het stopcontact halen en dan plaatsen. Daarna omvormer erop, stekker in het stopcontact en dan gaat ie waarschijnlijk even kalibreren en dus automatisch naar 100% opladen.

De Hyper ziet de nieuwe accu nagenoeg direct na het plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:26
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:14:
@geert1992 Klopt, ik heb er later nog een keer 4 en daarna nog een keer 1 bijgeplaatst.

[...]

Gewoon er tussen plaatsen, wel eerst even de omvormer op stand-by zetten, AC/230V stekker uit het stopcontact halen en dan plaatsen. Daarna omvormer erop, stekker in het stopcontact en dan gaat ie waarschijnlijk even kalibreren en dus automatisch naar 100% opladen.

De Hyper ziet de nieuwe accu nagenoeg direct na het plaatsen.
Helemaal goed! Zoals ik had verwacht eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zit op dit moment heel erg in dubio wat te doen: Stroom inkopen is vaak niet lucratief, zonnepanelen zijn goedkoper dan ooit en ik heb nu maar 2 panelen op de AIO2400 (kan er 3 hebben) en is vandaag voor de 3e dag sinds ik hem heb voor 100% vol geraakt. Heb de HUB2000 nog in een hoekje liggen om te reviewen, maar die kan ik dus ook nog inzetten. Net als iedereen hier (vermoeden ;) ) neig ik ernaar om de opslag verder uit te breiden, maar is dat wel handig?

Volgens mij is de beste strategie op dit moment aangezien we 2 EV's en de accu's hebben, om extra eigen opwek bij te plaatsen. Met 43 Euro voor 435 Wp heb je dat al snel terugverdiend. Dus ik denk er nu over om 4-5 panelen bij te bestellen en er in totaal 3 op de AIO en 4 op de HUB2000 te plaatsen, waarbij ik dan een Esdec Flatfix Fusion set op het restant van het garagedak plaats.

Binnen 2-3 weken komt de elektricien langs om in de garage die 3x4 stopcontacten te plaatsen. Dan zet ik 1x Hyper 2000 op groep/fase A, 1x Hyper 2000 op groep/fase B en 1x AIO2400 + 1x HUB2000 met om te beginnen 1 accu, maar waarschijnlijk snel upgraden naar 3-4 accu's, op groep/fase C.

Mogelijk plaats ik in de toekomst nog 7-8 panelen erbij op het NO schuin dak van het huis, dat was vroeger niet interessant, maar met de huidige paneelprijzen mogelijk wel. En dan zou ik 50% daarvan op Hyper 1 en de andere 50% op Hyper 2 kunnen aansluiten. Er zit al een mooie dakdoorvoer op het garagedak. Dan heb ik de extra zonneopbrengst en opslag netjes over de 3 fases verspreid. Mocht iemand hier verstand van hebben, of in mee willen denken, dan ontvang ik graag de feedback hier: Taro in "Upgrade PV, meterkast, WP/airco's & thuisaccu -> Suggesties?"

Merci d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:49:
Ik zit op dit moment heel erg in dubio wat te doen: Stroom inkopen is vaak niet lucratief, zonnepanelen zijn goedkoper dan ooit en ik heb nu maar 2 panelen op de AIO2400 (kan er 3 hebben) en is vandaag voor de 3e dag sinds ik hem heb voor 100% vol geraakt. Heb de HUB2000 nog in een hoekje liggen om te reviewen, maar die kan ik dus ook nog inzetten. Net als iedereen hier (vermoeden ;) ) neig ik ernaar om de opslag verder uit te breiden, maar is dat wel handig?

Volgens mij is de beste strategie op dit moment aangezien we 2 EV's en de accu's hebben, om extra eigen opwek bij te plaatsen. Met 43 Euro voor 435 Wp heb je dat al snel terugverdiend. Dus ik denk er nu over om 4-5 panelen bij te bestellen en er in totaal 3 op de AIO en 4 op de HUB2000 te plaatsen, waarbij ik dan een Esdec Flatfix Fusion set op het restant van het garagedak plaats.

Binnen 2-3 weken komt de elektricien langs om in de garage die 3x4 stopcontacten te plaatsen. Dan zet ik 1x Hyper 2000 op groep/fase A, 1x Hyper 2000 op groep/fase B en 1x AIO2400 + 1x HUB2000 met om te beginnen 1 accu, maar waarschijnlijk snel upgraden naar 3-4 accu's, op groep/fase C.

Mogelijk plaats ik in de toekomst nog 7-8 panelen erbij op het NO schuin dak van het huis, dat was vroeger niet interessant, maar met de huidige paneelprijzen mogelijk wel. En dan zou ik 50% daarvan op Hyper 1 en de andere 50% op Hyper 2 kunnen aansluiten. Er zit al een mooie dakdoorvoer op het garagedak. Dan heb ik de extra zonneopbrengst en opslag netjes over de 3 fases verspreid. Mocht iemand hier verstand van hebben, of in mee willen denken, dan ontvang ik graag de feedback hier: Taro in "Upgrade PV, meterkast, WP/airco's & thuisaccu -> Suggesties?"

Welke panelen zitten er aan die AIO? Als je vandaag ermee vol krijgt gaat dat de zomer ook wel lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:51
...

Begrijp ik het goed dat als je panelen op de Hyper aansluit, deze dan niet meer het overschot van andere panelen kan laden?

Ik heb nu 9x 425 panelen in een vaste installatie en 2x 400 panelen op een Ecoflow Powerstream. Mijn idee was om de Powerstream te vervangen door een Hyper 2000 met 1 of 2 AB2000s en was in de veronderstelling dat, als ik de Hyper op Nul-Op-de-Meter zou zetten, die ook zou laden met de overtollige stroom van de 9x 425 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJ-Promo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Welke panelen zitten er aan die AIO? Als je vandaag ermee vol krijgt gaat dat de zomer ook wel lukken
2x Longi 435 Wp geloof ik. Maar ik zie het ook als een manier om goedkoop extra Wp's het net/huis in te krijgen door de al aanwezige micro-omvormer op de AIO. Daarnaast staan die 2 zonnepanelen nu in de achtertuin, dat is nog even prima, maar richting de lente wil ik ze daar weghebben ivm de WAF :)

De AIO kan je niet uitbreiden, de HUB2000 wel, daar wil ik dus ook 4xAB2000(S) op gaan aansluiten ipv bijv. een 3e Hyper 2000.

We zijn sinds een maandje echt kWh grootverbruikers geworden door de 2e EV en op dagen als deze met 28 ct/kWh voel je dat wel, we stellen nu het laden zoveel mogelijk uit richting goedkopere dagen. Ik vermoed dat er vanaf nu wel 800-1000 kWh/maand doorheen zal gaan, des te meer daarvan zelf wordt opgewekt des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWEF schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Begrijp ik het goed dat als je panelen op de Hyper aansluit, deze dan niet meer het overschot van andere panelen kan laden?
Jawel, de Hyper kan zowel direct via DC laden, als (overschot) via AC. Echter is daarbij 1 uitdaging: Als je de Hyper op bijv. een veilige 800 Watt invoer instelt en de aangesloten panelen wekken 1600 Watt op, dan beperkt ie de netinvoer niet, maar hij gaat het geheel optellen en dus sneller laden dan goed is voor je accu's. Op zonnige dagen wil je dus de AC invoer beperken als je veel DC invoer verwacht.
Ik heb nu 9x 425 panelen in een vaste installatie en 2x 400 panelen op een Ecoflow Powerstream. Mijn idee was om de Powerstream te vervangen door een Hyper 2000 met 1 of 2 AB2000s en was in de veronderstelling dat, als ik de Hyper op Nul-Op-de-Meter zou zetten, die ook zou laden met de overtollige stroom van de 9x 425 panelen.
Beide kan, natuurlijk wel tot de max van de Hyper 2000 inputs. 9*425+800 gaat er echt niet tegelijk in, al al helemaal niet met 1 of 2x AB2000(S) accu, dan kan je net zo goed de accu zelf aansteken. Dus verdelen over meerdere Hypers én meer accu's. Je moet een accu bij voorkeur niet regelmatig met meer dan 0.25C laden, als je bijv. 4000 Watt in een 800 Watt accu knalt, dan is dat 5C, 20x teveel.

Alleen die 2x400 aansluiten kan dus prima, let dan wel op dat je bij 2x AB2000(S) de netinvoer beperkt en bij 1x AB2000(S) op dat moment beter geen netinvoer kunt hebben om de accu's niet te overbelasten.

Ik heb hier 1x Hyper 2000 met 8 kWh en 1x Hyper 2000 met 6 kWh, die eerste zou ik met maximaal 2000 Watt laden (via AC is de max 1200) en de 2e met maximaal 1200 Watt (=max via AC). Daarboven worden de accu's te warm, degraderen ze snel en neemt de kans op ongevallen toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Jawel, de Hyper kan zowel direct via DC laden, als (overschot) via AC. Echter is daarbij 1 uitdaging: Als je de Hyper op bijv. een veilige 800 Watt invoer instelt en de aangesloten panelen wekken 1600 Watt op, dan beperkt ie de netinvoer niet, maar hij gaat het geheel optellen en dus sneller laden dan goed is voor je accu's. Op zonnige dagen wil je dus de AC invoer beperken als je veel DC invoer verwacht.

[...]

Beide kan, natuurlijk wel tot de max van de Hyper 2000 inputs. 9*425+800 gaat er echt niet tegelijk in, al al helemaal niet met 1 of 2x AB2000(S) accu, dan kan je net zo goed de accu zelf aansteken. Dus verdelen over meerdere Hypers én meer accu's. Je moet een accu bij voorkeur niet regelmatig met meer dan 0.25C laden, als je bijv. 4000 Watt in een 800 Watt accu knalt, dan is dat 5C, 20x teveel.

Alleen die 2x400 aansluiten kan dus prima, let dan wel op dat je bij 2x AB2000(S) de netinvoer beperkt en bij 1x AB2000(S) op dat moment beter geen netinvoer kunt hebben om de accu's niet te overbelasten.

Ik heb hier 1x Hyper 2000 met 8 kWh en 1x Hyper 2000 met 6 kWh, die eerste zou ik met maximaal 2000 Watt laden (via AC is de max 1200) en de 2e met maximaal 1200 Watt (=max via AC). Daarboven worden de accu's te warm, degraderen ze snel en neemt de kans op ongevallen toe.
Nu ben ik de draad kwijt....
Stel, de 2 paneeltjes leveren 600W op, de 9 panelen wekken 2000W op. Nu gaat er dus 2600W het net op.
Ik zet een Hyper neer met 2x AB2000S (die zou 1200W moeten kunnen laden volgens de specs). Gaat die dan met 1200W laden of met 1800W (1200W AC en 600W DC)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWEF schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Nu ben ik de draad kwijt....
Stel, de 2 paneeltjes leveren 600W op, de 9 panelen wekken 2000W op. Nu gaat er dus 2600W het net op.
Ik zet een Hyper neer met 2x AB2000S (die zou 1200W moeten kunnen laden volgens de specs). Gaat die dan met 1200W laden of met 1800W (1200W AC en 600W DC)?
Zie https://nl.zendure.com/products/solarflow-hyper-2000, helemaal onderin, dan op Hyper 2000 specs klikken:

Max AC-in: 1200
Max DC-in: 1800

Er staat nergens een max qua combinatie, dus dat wordt speculeren. Maar ik heb hier wel >1200 gezien toen ik met 800 AC en >400 DC aan het laden was.

De vraag is dus of je 3000 Watt input kunt hebben, maar dat is sowieso veel te veel voor 1 of 2 AB2000(S), je gaat ze dan echt de vernieling in helpen.

Ik verwacht dus dat die in jouw geval 600 zal gaan DC laden en 1200 AC laden, dus samen 1800. Dat is teveel voor 1 accu, eigenlijk ook nog teveel voor 2 accu's, dan zou ik voor 3-4 accu's gaan.

Edit: Met 2x Hyper 2000 kan je dan per stuk 1 paneel aansluiten: 300 Watt DC, 1200 Watt AC = 1500 x 4 = 6 kWh. Dus met 2x Hyper 2000 en ieder 3xAB2000(S) heb je een zeer mooie opstelling, natuurlijk wel een stuk duurder dan je in gedachte had...

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Zie https://nl.zendure.com/products/solarflow-hyper-2000, helemaal onderin, dan op Hyper 2000 specs klikken:

Er staat nergens een max qua combinatie, dus dat wordt speculeren. Maar ik heb hier wel >1200 gezien toen ik met 800 AC en >400 DC aan het laden was.

De vraag is dus of je 3000 Watt input kunt hebben, maar dat is sowieso veel te veel voor 1 of 2 AB2000(S), je gaat ze dan echt de vernieling in helpen.

Ik verwacht dus dat die in jouw geval 600 zal gaan DC laden en 1200 AC laden, dus samen 1800. Dat is teveel voor 1 accu, eigenlijk ook nog teveel voor 2 accu's, dan zou ik voor 3-4 accu's gaan.

Edit: Met 2x Hyper 2000 kan je dan per stuk 1 paneel aansluiten: 300 Watt DC, 1200 Watt AC = 1500 x 4 = 6 kWh. Dus met 2x Hyper 2000 en ieder 3xAB2000(S) heb je een zeer mooie opstelling, natuurlijk wel een stuk duurder dan je in gedachte had...
Ik heb al een hele poos een simulatie draaien in HA en daar ligt de sweet-spot voor wat betreft NOM op rond de 4-5 kWh. Meer is altijd leuk maar gaat ook wel redelijk in de papieren lopen, zeker omdat ze (op dit moment) zich niet terug verdienen.

En ja ik snap dat als je 1 accu met 1800 W gaat laden, die dat niet heel leuk gaat vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWEF schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Ik heb al een hele poos een simulatie draaien in HA en daar ligt de sweet-spot voor wat betreft NOM op rond de 4-5 kWh. Meer is altijd leuk maar gaat ook wel redelijk in de papieren lopen, zeker omdat ze (op dit moment) zich niet terug verdienen.

En ja ik snap dat als je 1 accu met 1800 W gaat laden, die dat niet heel leuk gaat vinden :)
Dan zou ik er voor nu voor kiezen om niet per se extra accu's te willen laden, maar naast de 1x Hyper met 2x AB2000(S) proberen bij veel teruglevering wat grootverbruikers aan te zetten als dat kan (vaatwasser/droger/wasmachine/EV/WP/etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Ik heb vandaag gezien dat ik 1200w PV overschot kon laden gecombineerd met direct laden van de zonnepaneel op de hyper met ca 200w. Dus totaal 1400w, verwacht dat dit tot max 1600w kan en niet hoger. (mijn situatie in deze opstelling: 1 x hyper, 4 a ab2000s en 1 pv paneel van 430w.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:49:

In jouw situatie zou ik nu vooral extra pv plaatsen, zoveel als je kan. Het kost nauwelijks iets en levert potentieel veel op, zeker met 2 ev's en voor het verbruik in de winter. En accu's worden steeds goedkoper is verwachting dus dat kun je ook nog vanaf 2027 overwegen om verder uit te breiden.

En je hebt al heel veel accucapaciteit, waarbij op termijn terug verkopen aan het net niet meer rendabel is vanwege vervallen saldering. Dus vanaf 2027 kun je alleen nog zelf verbruiken wat je eerder opgeslagen hebt. Dus op termijn kun je dan nog wel accu's bijplaatsen maar je zult het dan ook vaak vooral voor je ev's gebruiken verwacht ik omdat het restant van je verbruik in 8 van de 12 maanden te beperkt is om de batterijen leeg te krijgen (en vol krijg je ze toch wel met al die zonnepanelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Dan zou ik er voor nu voor kiezen om niet per se extra accu's te willen laden, maar naast de 1x Hyper met 2x AB2000(S) proberen bij veel teruglevering wat grootverbruikers aan te zetten als dat kan (vaatwasser/droger/wasmachine/EV/WP/etc.).
Zou dat niet sowieso de prioriteit moeten zijn? Ik ben nu (nog in simulatie) meer aan het sturen op: Eerst de EVs vol op stroom, dan de accu's vol en tegelijkertijd alle 'stuurbare' loads als wasmachine, droger etc ook zoveel mogelijk op de zonnige/goedkope momenten. Daarmee haal je in mijn ogen de optimale levensduur uit de accu omdat je eerst je eigen verbruik zoveel mogelijk verhoogt en pas daarna de accu inzet om een deel van het verbruik dat niet te verleggen is opgeslagen wordt voor later.

Zodra er hier een WP ook voor warm water bijkomt zal ik ook die juist op die uren flink laten laden, om zo het warm water ook als vorm van opslag in te zetten.

Overigens zie ik dit wel (op middellange termijn) als beperking van de Hyper oplossing, mochten we naar capaciteitstarief achtige zaken gaan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Zou dat niet sowieso de prioriteit moeten zijn? Ik ben nu (nog in simulatie) meer aan het sturen op: Eerst de EVs vol op stroom, dan de accu's vol en tegelijkertijd alle 'stuurbare' loads als wasmachine, droger etc ook zoveel mogelijk op de zonnige/goedkope momenten. Daarmee haal je in mijn ogen de optimale levensduur uit de accu omdat je eerst je eigen verbruik zoveel mogelijk verhoogt en pas daarna de accu inzet om een deel van het verbruik dat niet te verleggen is opgeslagen wordt voor later.

Zodra er hier een WP ook voor warm water bijkomt zal ik ook die juist op die uren flink laten laden, om zo het warm water ook als vorm van opslag in te zetten.

Overigens zie ik dit wel (op middellange termijn) als beperking van de Hyper oplossing, mochten we naar capaciteitstarief achtige zaken gaan in NL.
Jazeker, maar dat valt bij dynamische tarieven ook vaak samen en als je wil handelen zal je in de goedkopere uren inkopen waar dan doorgaans ook de maximale zonneopbrengst van die dag in plaatsvindt omdat die aan elkaar gerelateerd zijn.

Hier laat ik de dure ZO/NW PV opwek vaak het net opstromen en benut ik de goedkopere ZW opwek zoveel mogelijk zelf + dat is ook vaak het moment om extra stroom van het net af te nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Wordt steeds goedkoper, nog maar 349 euro voor hyper, en deze kun je ook via DHL packstation laten bezorgen aan rand DLD:

https://marcmax-media.de/...q=hyper+2000&_ss=e&_v=1.0

En de ab2000s ook maar 539 euro

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 02-02-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:13:
Wordt steeds goedkoper, nog maar 349 euro voor hyper, en deze kun je ook via DHL packstation laten bezorgen aan rand DLD:

https://marcmax-media.de/...q=hyper+2000&_ss=e&_v=1.0

En de ab2000s ook maar 539 euro
1966 Euro voor een Hyper 2000 + 3x AB2000S.... Ik heb dus nu echter 1x AB2000 staan die ik niet binnen wil plaatsen, maar eens kijken of ik die ergens kan omruilen/wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:40:
[...]

1966 Euro voor een Hyper 2000 + 3x AB2000S.... Ik heb dus nu echter 1x AB2000 staan die ik niet binnen wil plaatsen, maar eens kijken of ik die ergens kan omruilen/wisselen.
Dat is een mooi aanbieding. Zeker eentje waarvoor ik 2 Hypers met 4 AB2000S voor zou willen aanschaffen. Ik ben benieuwd wat de prijzen doen als de huidige actie op 4 februari afloopt via de Nederlandse Zendure website.

En anders toch maar even kijken naar verzenden naar de grensstreek :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 09:09
Ik kan voor een nette prijs een zendure set kopen, hyper incl 4 stuks an2000S, en heb een paar vragen.

Max, met Duitse instellingen kan 1200 watt instellen, als ik nu de set opsplits en een extra hyper bestel kan ik dan 2x1200 watt krijgen en zo ja aan welke aansluiting moet ik dan denken.
Ik heb momenteel 2 omvormers met zonnepanelen in bedrijf, op 2 verschillende groepen. Ook heb ik nog een 3 fase groep waar een autolader op zit die niet gebruikt wordt, uiteraard heeft deze ook zijn eigen zekering/groep.
Wat zou een verstandige indeling/aansluiting zijn ?

O en werkt de zendure ondertussen al met de P1 ?
Sorry lees net terug over de combinatie P1 met homeassist, die heb ik beide, dus p1 plus scherm. Dat zou betekenen dat ik dat kan gebruiken.

Hartelijke groet Rob

[ Voor 13% gewijzigd door alhambraam op 03-02-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alhambraam schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:39:
Ik kan voor een nette prijs een zendure set kopen, hyper incl 4 stuks an2000S, en heb een paar vragen.

Max, met Duitse instellingen kan 1200 watt instellen, als ik nu de set opsplits en een extra hyper bestel kan ik dan 2x1200 watt krijgen en zo ja aan welke aansluiting moet ik dan denken.
Ik heb momenteel 2 omvormers met zonnepanelen in bedrijf, op 2 verschillende groepen. Ook heb ik nog een 3 fase groep waar een autolader op zit die niet gebruikt wordt, uiteraard heeft deze ook zijn eigen zekering/groep.
Wat zou een verstandige indeling/aansluiting zijn ?

O en werkt de zendure ondertussen al met de P1 ?

Hartelijke groet Rob
Dag Rob,

Met de nederlandse instellingen kan je ook 1200watt kiezen, je moet alleen een veiligheid melding accepteren en natuurlijk weten of het veilig is wat je doet.
Heb zelf staan wat jij beschrijft(2x hyper met 4x ab2000s), en als ik met 1200watt laad/ontlaad zie ik de kabels/groep wel beginnen met op te warmen, daarom gekozen om met maximaal 1000watt per hyper te laden en te ontladen.

Ik zelf heb 4mm2 naar zolder, daar een pv-verdeler gemaakt, met daar 2 stopcontacten achter 1 groep voor beide hypers.

Op de mqtt topic kan je vinden hoe je een p1 meter van homewizard kan koppelen door middel van node-red en een io broker op linux.

Mediacj in "Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren"

Zelf gebruik ik mijn raspberry pi en mijn homey voor het regelen van NOM via de homewizard p1.

Hopelijk kan je hier wat mee,
Vriendelijk groetend,
Geert

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 03-02-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
Nu hoeft 2x1200 niet voor mij, dus ik zou sowieso kiezen voor een veilige marge. Ging eigenlijk meer om de vraag of je dan 2 keer kan laden/ontladen.
Overigens ben ik redelijk flexibel met waar ik de 2 sets neer kan zetten, heb uiteraard goede bekabeling liggen naar beide omvormers en meterkast.
Wat ik mij overigens afvraag, kan je (en is het wijs) en stopcontact plaatsen op de bekabeling van de omvormer naar de meter kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van je bestaande zonnepaneel systeem?

Dat kan, maar gezien je dan met een stopcontact wil werken is het belangrijk dat je dit goed afzekerd;
Je wil niet dat bijvoorbeeld 16ampere uit het net kan komen en 16ampere vanuit de omvormer, samen 32 ampere uit dit stopcontact kan komen.
DIt kan je oplossen door een pv verdeler waarbij je een zekering plaatst aan de net kant, een zekering voor de omvormer zonnepanelen, en een zekering voor het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
Ja van het bestaande zonnepaneel systeem, dus ik bedoel omvormer>stopcontact voor 1 zendure set>groep in meter kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is het belangrijk dat het stopcontact van de hyper begrensd is;
Als voorbeeld heb ik zelf 4mm2 naar de zonnepanelen lopen.
Meterkast-b25>pv-verdeler b25 met daarin/daaraan>
>b16 zonnepanelen
>b16 hypers
>b16 warmtepomp boiler
>b16 wasmachine
Dan is het stopcontact keurig gezekerd.

[ Voor 50% gewijzigd door geert1992 op 03-02-2025 11:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
https://www.smartzone.de/zendure-ab2000-akku-test/

Vermakelijk eens een kijkje te nemen in een batterij, helaas zonder de brandblusser.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mijn grafiek van vandaag :-)

Best goed pv overschot kunnen laden (ondanks warmte in huis met airco's en warmtepomp voor wtw). En daarnaast heeft pv paneel die direct aangesloten zit ook nog ca 1 kWh toegevoegd (zit in totaal van 3,8 geladen). Soc is van ca.15% naar 15% gegaan. Heb deze grafiek vandaag opgezet dus komende weken maar eens volgen. Als je uitgaat van minimaal verlies van 10% op pv (1/3) en minimaal 20% op ac laden en ontladen (2/3) dan komt het wel in de buurt van de 84%. Maar voor mijn gevoel nog wel aan de hoge kant als je lage percentages ziet bij Homewizard en Marstek. Dus wellicht gaat er iets nog niet goed in berekening. En is ook niet heel nauwkeurig met losse homewizard plugs, maar gewoon met de data vanuit zendure. Dus onder grote voorbehoud allemaal, maar geeft wel leuke indruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY1mojFWeGCZQMBQHs3VR3eXK7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGM46YHTGZw4kgEY5D05lYKc.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je ook zo'n grafiek toe willen voegen, hier heb ik de inspiratie vandaan:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81526642

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 03-02-2025 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zojuist ook mijn accu's leeg. Zoals het begin van de dag. Dus deze cijfers zijn van 14 procent tot 14 procent.
Heb volgens de zendure app vandaag;
hyper links
opladen:5,84kw
Ontladen 5,06kw

Hyper rechts
Opladen: 6,15
Ontladen 5,32kw

RTE van Hyper Links = 86,64%
RTE van Hyper Rechts = 86,50%

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 03-02-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:17:
Zojuist ook mijn accu's leeg.
Heb volgens de zendure app vandaag;
hyper links
opladen:5,84kw
Ontladen 5,06kw

Hyper rechts
Opladen: 6,15
Ontladen 5,32kw

RTE van Hyper Links = 86,64%
RTE van Hyper Rechts = 86,50%
Is dat alleen met AC laden of ook met PV laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen met AC. 1000watt beide kanten op continu.

[ Voor 54% gewijzigd door geert1992 op 03-02-2025 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:57
mrme12345 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:38:
Mijn grafiek van vandaag :-)

Best goed pv overschot kunnen laden (ondanks warmte in huis met airco's en warmtepomp voor wtw). En daarnaast heeft pv paneel die direct aangesloten zit ook nog ca 1 kWh toegevoegd (zit in totaal van 3,8 geladen). Soc is van ca.15% naar 15% gegaan. Heb deze grafiek vandaag opgezet dus komende weken maar eens volgen. Als je uitgaat van minimaal verlies van 10% op pv (1/3) en minimaal 20% op ac laden en ontladen (2/3) dan komt het wel in de buurt van de 84%. Maar voor mijn gevoel nog wel aan de hoge kant als je lage percentages ziet bij Homewizard en Marstek. Dus wellicht gaat er iets nog niet goed in berekening. En is ook niet heel nauwkeurig met losse homewizard plugs, maar gewoon met de data vanuit zendure. Dus onder grote voorbehoud allemaal, maar geeft wel leuke indruk.

[Afbeelding]

Mocht je ook zo'n grafiek toe willen voegen, hier heb ik de inspiratie vandaan:
Grappig om te zien een a la homewizard grafiekje bij zendure. Hoe meer data hoe beter. Heb zojuist een RTE HA gepost _/-\o_

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik homewizard pak:

hyper links:
6,3 laden
5,3 ontladen
RTE 84,13%

Hyper rechts:
6,3 laden
5,4 ontladen
RTE 85,71%

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:22:
Als ik homewizard pak:

hyper links:
6,3 laden
5,3 ontladen
RTE 84,13%

Hyper rechts:
6,3 laden
5,4 ontladen
RTE 85,71%
Dat komt goed overeen dan, scheelt niet veel. En hoge percentages! Is denk ik wel goed om ook over langere tijd te beoordelen. Ik zit nu NOM te doen met ca 400-800w maar als ik straks in lente en zomer ook de nachten af ga dekken met maar 100w zal het percentage wel fors lager worden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Dat komt goed overeen dan, scheelt niet veel. En hoge percentages! Is denk ik wel goed om ook over langere tijd te beoordelen. Ik zit nu NOM te doen met ca 400-800w maar als ik straks in lente en zomer ook de nachten af ga dekken met maar 100w zal het percentage wel fors lager worden verwacht ik.
Hoe heb je rekening gehouden met de 1kw DC lading?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Hoe heb je rekening gehouden met de 1kw DC lading?
Die zit in het totaal van geladen (3,8 kWh), dus 2,8 is afkomstig van AC laden en 1 van DC laden en dat heb ik vergeleken met de 3,2 die vanuit de batterij het huis is ingegaan. En vooraf en achteraf stond batterij op 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:06

wmc

In het begin van het topic zag ik wel vaker de opmerking kortingscode voorbij komen, iemand een idee waar die te vinden zijn O-) :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarFox76
  • Laatst online: 11-09 19:31
wmc schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:04:
In het begin van het topic zag ik wel vaker de opmerking kortingscode voorbij komen, iemand een idee waar die te vinden zijn O-) :) ?
Volgens mij werkt Zenpr11283 (nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatteryR
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-08 15:00
StarFox76 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Volgens mij werkt Zenpr11283 (nog).
Dat klopt, ik heb gisteren deze code kunnen gebruiken voor een 1+3 bestelling :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
wmc schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:04:
Je kan ook ZENDUREWELCOME- gebruiken, die geeft net wat meer korting dan Zenpr11283

[ Voor 7% gewijzigd door Acidrain op 04-02-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatteryR
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-08 15:00
Acidrain schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Je kan ook ZENDUREWELCOME- gebruiken, die geeft net wat meer korting dan Zenpr11283
Verdikkeme, ik had die willen gebruiken. Zojuist Zendure gemaild en gevraagd of dit verwerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
BatteryR schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Verdikkeme, ik had die willen gebruiken. Zojuist Zendure gemaild en gevraagd of dit verwerkt kan worden.
Ik weet eigenlijk niet eens meer hoe ik aan die code kom, volgens mij heb ik die uit een youtube video van een Duitser die het product reviewde/promote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Ik volg het topic met veel interesse en met de recente prijzen begint het erg te kriebelen om een setje in huis te halen (als start 1x hyper2000 met 2x ab2000s).

Toch nog even wat vragen en een schets van mijn situatie, wellicht maak ik denkfouten..
  • 2 PV sets o.b.v. micro omvormers/optimizers, totaal ca 9.500WP in een O/W opstelling (35/65% oost/west)
  • Sinds januari helaas een contract met terugleverkosten (ca 11.5c/kwh).
  • In verband met grote PV opwek leek dynamisch contract me niet geschikt. Dat was overigens nog wel lastig te concluderen, las erg veel conflicterende opinie hierover
  • 1 EV op de oprit (64kwh), laad ca 1x/week vol
  • Relatief hoog standaard verbruik in huis, zonder de hybride WP aan ca 350w continu (veel lampen, smart home apparatuur etc
  • Interesse in thuisaccu door 1) gevoel van efficienter gebruik PV opwek 2) voorbereiding afschaffing saldering 3) mogelijkheid tot noodstroomvoorziening (home wizzard accu valt daardoor af) en 4) de techniek
Stekker accu lijkt makkelijke en voordelige manier om dit als experiment eens aan te vliegen. Marstek Venus is qua prijs/kwh interessant, maar door alle software issues lijkt de zendure momenteel veel beter alternatief

Op basis van jaar aan p1 meter data, heb ik per dag gekeken naar totaal netto teruglevering door de meter. Gemaximeerd op 4kwh per dag (2x ab2000s), gesommeerd over jaar geeft dat 811 kwh netto teruglevering.
Ik verwacht ook in de zomer die 4kwh na zonsondergang wel op te kunnen maken, ook bij 800w ontlading.

Rekening houdend met een RTE van 85% zou ik met zendure opstelling in theorie 811*.85*.115 = ca 79 euro moeten kunnen besparen aan terugleverkosten, vanuitgaande dat NOM goed ingeregeld is. Zonder rekening te houden met accu degradatie is dat in huidige situatie al terugverdientijd van 18 jaar. (op basis van Duitse prijzen). Is uiteraard slechts een bierviltjes berekening, maar zelfs nu lijkt de case al wel te maken.

Het draaiend kunnen houden van je koelkast en router bij stroomuitval is dan aanvullend sterke pre.

Mis ik hier iets of kom ik tot juiste conclusie? :)

Aanvullend dan nog 2 vragen waar ik geen oplossing op vond:
- In aantal duitse reviews wordt sterk benadrukt dat het sluipverbruik van de accu en hyper zelf erg groot is. Vooral in een winter waarbij hij nauwelijks opgeladen wordt, verliest ie aardig door continue verbinding, wifi chip etc. Ervaren jullie dat ook en is het dan inderdaad verstandiger hem in de wintermaanden maar helemaal uit te zetten?
- Ik lees nergens een test van de ingebouwde brandveiligheid functie van de AB2000S. Om dat te testen moet je uiteraard accu ruineren, dus dat zal niet iedereen willen doen. Maar maak me ergens wel zorgen om de techniek. 170c klinkt als vrij lage trigger temperatuur en voelt wel als onbewezen techniek.

Dank alvast voor jullie gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acidrain schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik weet eigenlijk niet eens meer hoe ik aan die code kom, volgens mij heb ik die uit een youtube video van een Duitser die het product reviewde/promote
Ah, dat is een goede, de Zenpr11283 code had ik via mijn contactpersoon ontvangen, maar meer korting is altijd welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Igor4 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:10:

Het draaiend kunnen houden van je koelkast en router bij stroomuitval is dan aanvullend sterke pre.
Kleine nuance, dit kan wel alleen na een handmatige actie. Valt de stroom uit dan vallen de Hypers ook uit. Je moet dan zelf die kubus (los te verkrijgen) er tussen klussen en al je kritieke apparaten daar dan op aan sluiten.

Ik weet trouwens niet hoe een Hyper weet of je het net hebt aangesloten op die stekker of dat je die kubus hebt aangesloten. In beide gevallen (in het geval van stroomuitval) staat er geen spanning op de stekker.

[ Voor 19% gewijzigd door Acidrain op 04-02-2025 11:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Even een paar observaties:
- sluipverbruik accu heb ik niets van gemerkt. Als ik naar mijn nachtverbruik kijk dan is dat ongeveer 80w per uur en daar is niets in veranderd sinds de Hypers in huis zijn. Dus volgens mij is standby verbruik verwaarloosbaar.
- je continu verbruik van 350w is wel erg hoog. Ik heb mijn huis ook vol met zigbee stekkers en smart lampen enz maar kom dus niet verder dan 80w. Daar valt nog veel te besparen lijkt me.
- RTE van 85% is aan de hoge kant, ik zou voorzichtigheidshalve rekenen met 80%, zeker als je alleen PV overschot laadt via AC.
- los van de terugleverkosten die je nu hebt ben je waarschijnlijk beter af met een dynamisch contract. Zeker vanaf 1-1-2027 en je kunt dan met je batterijen en ev en wellicht warmte veel sturen op prijzen (rekening houdende met de RTE van 80%).
- maar dan kom je nog steeds op terugverdientijd van zeker 10-20 jaar. Maar het is ook een leuke hobby ;-) en je hebt dan ook noodstroomvoorziening via de grid stekker van zendure.

Deze redenen zijn voor mij ook precies de redenen om dit te doen:
Interesse in thuisaccu door 1) gevoel van efficienter gebruik PV opwek 2) voorbereiding afschaffing saldering 3) mogelijkheid tot noodstroomvoorziening (home wizzard accu valt daardoor af) en 4) de techniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor4
mrme12345 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:19:
[...]

- sluipverbruik accu heb ik niets van gemerkt. Als ik naar mijn nachtverbruik kijk dan is dat ongeveer 80w per uur en daar is niets in veranderd sinds de Hypers in huis zijn. Dus volgens mij is standby verbruik verwaarloosbaar.
- je continu verbruik van 350w is wel erg hoog. Ik heb mijn huis ook vol met zigbee stekkers en smart lampen enz maar kom dus niet verder dan 80w. Daar valt nog veel te besparen lijkt me.
- RTE van 85% is aan de hoge kant, ik zou voorzichtigheidshalve rekenen met 80%, zeker als je alleen PV overschot laadt via AC.
- los van de terugleverkosten die je nu hebt ben je waarschijnlijk beter af met een dynamisch contract. Zeker vanaf 1-1-2027 en je kunt dan met je batterijen en ev en wellicht warmte veel sturen op prijzen (rekening houdende met de RTE van 80%).
- maar dan kom je nog steeds op terugverdientijd van zeker 10-20 jaar. Maar het is ook een leuke hobby ;-) en je hebt dan ook noodstroomvoorziening via de grid stekker van zendure.

Interesse in thuisaccu door 1) gevoel van efficienter gebruik PV opwek 2) voorbereiding afschaffing saldering 3) mogelijkheid tot noodstroomvoorziening (home wizzard accu valt daardoor af) en 4) de techniek
Super, dank voor meedenken!
Ik ga zeker eens kijken waar hoge continu verbruik door komt. Wellicht draait er toch nog iets (vloerverwarmingspomp oid).

Dynamisch kwam in prijsvergelijkers (wat al slechte inschatting is) soms net €10/mnd lager uit vs contract met terugleverkosten, maar dat leek mij de hoge volatiliteit in prijzen niet waard. Heb naar mijn weten niet direct de mogelijkheid PV slim uit te zetten. En als accu storage in NL komende jaren flink toeneemt, kan het ook wel gaan gebeuren dat in zomerperiode nachttarief ook laag of zelfs negatief wordt toch? Dan zou spread tussen dynamische dag en nacht prijs kunnen dalen en is handelen minder lucratief. Vind het nog wat grillige en onvoorspelbare markt..

Mooi dat je ervaringen met sluipverbruik vd Hyper positief is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Igor4 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Super, dank voor meedenken!
Ik ga zeker eens kijken waar hoge continu verbruik door komt. Wellicht draait er toch nog iets (vloerverwarmingspomp oid).

Dynamisch kwam in prijsvergelijkers (wat al slechte inschatting is) soms net €10/mnd lager uit vs contract met terugleverkosten, maar dat leek mij de hoge volatiliteit in prijzen niet waard. Heb naar mijn weten niet direct de mogelijkheid PV slim uit te zetten. En als accu storage in NL komende jaren flink toeneemt, kan het ook wel gaan gebeuren dat in zomerperiode nachttarief ook laag of zelfs negatief wordt toch? Dan zou spread tussen dynamische dag en nacht prijs kunnen dalen en is handelen minder lucratief. Vind het nog wat grillige en onvoorspelbare markt..

Mooi dat je ervaringen met sluipverbruik vd Hyper positief is!
En 350 sluipverbruik is gelijk aan bijna 3100 kWh jaarverbruik. Dat is echt heel veel. Dus goed om te kijken waar dat aan ligt.

Is ook lastig om te beoordelen waar markt naar toe gaat. Maar vooralsnog komt er echt nog heel veel duurzaam bij in de vorm van wind op zee. Dus de grilligheid blijft nog wel een aantal jaren. Wel is het zo dat de echt forse prijsverschillen ontstaan op moment dat gascentrales bij moeten springen. En dat zou minder moeten worden, maar tegelijkertijd gaat ook het stroomverbruik fors toenemen agv EV, EH enz. Dus mooie mix van allerlei effecten en daarnaast nog batterijen, interconnectie met buitenland enz enz. Mijn inschatting is dat grilligheid zeker nog wel een jaar of 10 blijft duren in welke vorm dan ook. En daar kun je met dynamische prijzen en batterij van profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Taro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Ah, dat is een goede, de Zenpr11283 code had ik via mijn contactpersoon ontvangen, maar meer korting is altijd welkom :)
Eerste hit op google bij zendure kortingsode, dacht dat Tweakers dat wel wisten ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:06

wmc

klump4u schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Eerste hit op google bij zendure kortingsode, dacht dat Tweakers dat wel wisten ;)
Valt toch tegen, ik krijg allerlei net kortingssites :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alhambraam
Vrijdag een compleet systeem ophalen, hyper 2000 plus 4 stuks ab2000s nieuwste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alhambraam Waar heb je het besteld? En laat mij raden, in duitsland ophalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Acidrain schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Kleine nuance, dit kan wel alleen na een handmatige actie. Valt de stroom uit dan vallen de Hypers ook uit. Je moet dan zelf die kubus (los te verkrijgen) er tussen klussen en al je kritieke apparaten daar dan op aan sluiten.

Ik weet trouwens niet hoe een Hyper weet of je het net hebt aangesloten op die stekker of dat je die kubus hebt aangesloten. In beide gevallen (in het geval van stroomuitval) staat er geen spanning op de stekker.
In het deel van de kabel aan de Hyper kant zit vast iets van communicatie/feedback/sensor. Op het moment dat je het off-grid deel aansluit zie je in de app nagenoeg direct dat je die module gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Via een HW Energy Socket zag ik volgens mij iets van 0.3/0.4 Watt per Hyper standby verbruik uit het net, maar de bovenste accu gaat wel altijd sneller leeg dan de rest. Ik vermoed dat die toch wel redelijk wat stroom doneert aan de omvormer, maar niet/nauwelijks verbruik vanaf het huis gezien inderdaad.
Hier met meerdere camera's, managed switches en AP's gemiddeld ook zo'n 325 Watt helaas, gaat dan hard.
Inderdaad zit hier zo rond de 80-81%.

Volledig eens d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alhambraam
Idd Geert, ophalen in Duitsland. 2300 euro voor de complete set, 2300 euro :-)

Nog wel een vraag, als ik de P1 homewizard gebruik via de procedure in een ander topic heb ik dan nog de Shelly nodig ?

En ik vraag mij af of er een verschil is in verlies met direct panelen aansluiten of laden via het net, combinatie kan ook neem ik aan.
Ik ben van plan om voor elke set 900 watt aan panelen te koppelen omdat ik er vanuit ga dat dat het misschien laad verlies geeft. En omdat panelen geen drol kosten en ik het zelf aanleg.
Ik heb overigens al 2 omvormers 1 keer SolarEdge (met 10 panelen en optimizers) en 1 keer growatt met 9 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
alhambraam schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:08:
Idd Geert, ophalen in Duitsland. 2300 euro voor de complete set, 2300 euro :-)

Nog wel een vraag, als ik de P1 homewizard gebruik via de procedure in een ander topic heb ik dan nog de Shelly nodig ?

En ik vraag mij af of er een verschil is in verlies met direct panelen aansluiten of laden via het net, combinatie kan ook neem ik aan.
Ik ben van plan om voor elke set 900 watt aan panelen te koppelen omdat ik er vanuit ga dat dat het misschien laad verlies geeft. En omdat panelen geen drol kosten en ik het zelf aanleg.
Ik heb overigens al 2 omvormers 1 keer SolarEdge (met 10 panelen en optimizers) en 1 keer growatt met 9 panelen.
Dat is een nette prijs voor een complete set. Kan en wil je toelichten hoe je dat hebt gedaan. Via DHL packstation?

P1 van HomeWizard is helaas (nog) niet compatible, of dat ooit komt is de vraag maar reken er niet op. Men is bezig met een eigen P1 meter. Dus Shelly is nu een manier, of via HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel mooi, goede prijs.

Laadverlies DC-DC-AC (PV Naar batterij naar net) is ongeveer 10% benadering.
Laadverlies AC-DC (AC naar batterij naar net) is ongeveer 20% benadering.

900 watt heb ik ook in gedachten per hyper, 1 operationeel, 2e moeten de panelen nog gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
Verwarring hier, homeassitant is toch via de HA P1 ?

Niet via del maar ophalen in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
@alhambraam Ophalen in een fysieke winkel?

Het Nederlandse bedrijf HomeWizard maakt P1 meters, die zijn uit te lezen in oa. HomeAssistant. Via HomeAssistant (HA) is deze en ook andere P1 meters te koppelen aan Zendure. Meer over het integreren van Zendure vind je hier: Zendure Hyper 2000 in Home Assistant integreren

[ Voor 77% gewijzigd door Peutpeut op 05-02-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:55
Goed om te lezen dat er meer en meer ervaringen komen.
Vraag aan de tweakers onder ons.
In home assistent kun je een shelly pro emuleren. Werkt dat stabiel? Voor de zendure?
Kun je als source voor de ge-emuleerde shelly pro, ook een homewizard kWh meter gebruiken ipv de homewizard p1 meter??

Hoor het graag,
Ik heb namelijk een domme meter zonder p1 en een gewone shelly pro kan ik nooit kwijt in mijn meterkast.
Ook vindt ik meten via ct klemmen niet wenselijk. Al met al een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
mrme12345 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:19:
Heel mooi, goede prijs.

Laadverlies DC-DC-AC (PV Naar batterij naar net) is ongeveer 10% benadering.
Laadverlies AC-DC (AC naar batterij naar net) is ongeveer 20% benadering.

900 watt heb ik ook in gedachten per hyper, 1 operationeel, 2e moeten de panelen nog gelegd worden.
Waarom (maar) 900 watt? je kan tot 1800 watt op de mppt's aansluiten en bij meerdere accu's kan hij tot 1600 watt aan de batterijen doorgeven.

Ik was aan het kijken hoeveel pannelen ik kon leggen om een complete set van 1 hyper en 4 accu's te voorzien van zonnestroom.
Met 900 watt zijn dat 2 pannelen. Maar volgens mij kan er veel meer.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 08:50
internet4me schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:12:
In home assistent kun je een shelly pro emuleren. Werkt dat stabiel? Voor de zendure?
Kun je als source voor de ge-emuleerde shelly pro, ook een homewizard kWh meter gebruiken ipv de homewizard p1 meter??

Hoor het graag,
Ik heb namelijk een domme meter zonder p1 en een gewone shelly pro kan ik nooit kwijt in mijn meterkast.
Je kan de ecotracker van everhome gebruiken die plak je als het ware op je meter dmv een magneet.
Of lukt het met de recent uitgebrachte shelly 3 em pro compact.

Zelf zit ik nog wat in dubio. Wat het grote verschil is tussen de ecotracker via infrarood en de shelly 3em pro (fase) is. Als mensen daar verschil in weten hoor ik het graag. Zowel specs als toepassing. Een voordeel van de shelly is mocht de enexxis er ooit een nieuwe meter in zetten dat die zoiezo werkt. Met de everhome moet je meter compatible zijn. Verder meten ze volgens mij hetzelfde maar dat weet ik niet zeker en kan ik niet in documentatie vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Acidrain schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Waarom (maar) 900 watt? je kan tot 1800 watt op de mppt's aansluiten en bij meerdere accu's kan hij tot 1600 watt aan de batterijen doorgeven.

Ik was aan het kijken hoeveel pannelen ik kon leggen om een complete set van 1 hyper en 4 accu's te voorzien van zonnestroom.
Met 900 watt zijn dat 2 pannelen. Maar volgens mij kan er veel meer.

Of zie ik iets over het hoofd?
Het probleem met 1800w is dat als de batterij vol is de panelen niet meer dan 1200w (ac maximum) naar het net kunnen sturen. En dan gaat er dus pv opbrengst verloren. Zeker in de lente en zomer zul je daar last van krijgen. De batterij is natuurlijk wel eerder vol, dat is het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piforce schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Je kan de ecotracker van everhome gebruiken die plak je als het ware op je meter dmv een magneet.

Zelf zit ik nog wat in dubio. Wat het grote verschil is tussen de ecotracker via infrarood en de shelly 3em pro (fase) is. Als mensen daar verschil in weten hoor ik het graag. Zowel specs als toepassing. Een voordeel van de shelly is mocht de enexxis er ooit een nieuwe meter in zetten dat die zoiezo werkt. Met de everhome moet je meter compatible zijn. Verder meten ze volgens mij hetzelfde maar dat weet ik niet zeker en kan ik niet in documentatie vinden.
Ik heb inderdaad de pro 3EM compact gebruikt. Die is beter te monteren in de meterkast ipv de redelijk lompe blokken van de normale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alhambraam schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:41:

Ja klopt met elke P1 meter die je in HA binnen laat komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:55
piforce schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:55:
[...]

:) Dat was idd ook mijn eerste gedachte helaas heeft everhome (de leverancier) al laten weten dat deze niet werkt op mijn meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoor het graag,
Ik heb nog niet gehoord dat dit werkt voor de zendure. Zal er aan de code gewerkt moeten worden veronderstel ik. Maar elke P1 meter via de HA weg werkt. Ja behalve dus bij een domme meter helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 16:21

Hoor het graag,
Deze emulatie werkt niet voor Zendure, ik heb het een paar weken geleden getest. Het probleem is dat je bij Zendure enkel Shelly's kunt toevoegen die ook in de cloud van Shelly zelf zitten en dat lukte toen niet met deze emulatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt, je koppelt je Shelly account en kunt dan daarbinnen beschikbare meters kiezen. Iets emuleren zal dus op dit moment niet werken voor Zendure omdat je niet een individuele meter koppelt, maar je Shelly account waar de emulatie meter dus niet in bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

alhambraam schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:41:

Waarom niet volledig antwoorden, hoe, wat en waar. Hier delen we alles waar een ander wat aan heeft.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Waarom niet volledig antwoorden, hoe, wat en waar. Hier delen we alles waar een ander wat aan heeft.
Je zult toch een beetje zelf je weg moeten zoeken in DLD. Of via DHL Packstation of bedrijf in de buurt van de grens.

[ Voor 28% gewijzigd door mrme12345 op 06-02-2025 06:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

mrme12345 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Je zult toch een beetje zelf je weg moeten zoeken in DLD. Of via DHL Packstation of bedrijf in de buurt van de grens. Want dit is een prijs zonder btw en je wil niet dat alle Nederlanders naar dezelfde shop gaan en dat dit op gaat vallen en er alsnog achteraf btw wordt geheven over de verkochte hypers......
Helaas het nieuwe ik denken, post het dan ook niet. Beetje lekker maken dat je een voordeel hebt en dan niet thuis geven want o zo bang dat je het voordeel kwijt bent.
Je zult in zo'n shop of bedrijf toch een naam en adres moeten opgeven wil je zonder BTW willen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
klump4u schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Helaas het nieuwe ik denken, post het dan ook niet. Beetje lekker maken dat je een voordeel hebt en dan niet thuis geven want o zo bang dat je het voordeel kwijt bent.
Je zult in zo'n shop of bedrijf toch een naam en adres moeten opgeven wil je zonder BTW willen kopen.
Ik heb ook niets gepost ;-) dus daar ben ik het mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben gisteren begonnen met een grafiekje in Home Assistant aan te maken, let niet op de RTE, die klopt nog niet. Hoe hebben anderen die RTE Helper aangemaakt zodat die wel klopt? En ik had voorheen een andere grafiek met daarin groene en (volgens mij) paarse laad/ontlaad strepen, die zijn gaandeweg verdwenen, hoe krijg ik die weer terug?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcwcPgnDLITMHj4KWWfhxQ5GD4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BJdEkslQb8BvPG7bgWd2xCaj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:05

Bravo

Second Best

Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:01:
[...] En ik had voorheen een andere grafiek met daarin groene en (volgens mij) paarse laad/ontlaad strepen, die zijn gaandeweg verdwenen, hoe krijg ik die weer terug?

[Afbeelding]
typvautje in de yaml?

[ Voor 16% gewijzigd door Bravo op 05-02-2025 17:04 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:01:
Ik ben gisteren begonnen met een grafiekje in Home Assistant aan te maken, let niet op de RTE, die klopt nog niet. Hoe hebben anderen die RTE Helper aangemaakt zodat die wel klopt? En ik had voorheen een andere grafiek met daarin groene en (volgens mij) paarse laad/ontlaad strepen, die zijn gaandeweg verdwenen, hoe krijg ik die weer terug?

[Afbeelding]
Dit is de oorspronkelijke uitleg van @gielz die ik ook gevolgd heb en nu er zo uit ziet:

En de RTE is bij mij op dagbasis, maar in de oorspronkelijke post over de levensduur, dus als je die volgt komt het goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY1mojFWeGCZQMBQHs3VR3eXK7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGM46YHTGZw4kgEY5D05lYKc.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn yaml voor de volledigheid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
type: custom:mod-card
card:
  type: custom:apexcharts-card
  header:
    title: Zendure Hyper 2000 bijkeuken
    show: true
    show_states: true
  graph_span: 24h
  series:
    - entity: sensor.zendure_batt_soc
      name: Batterij
      type: line
      color: orange
      stroke_width: 2
      curve: smooth
      group_by:
        func: min
      show:
        in_header: false
        extremas: true
    - entity: sensor.laden_totaal_batterij
      name: Laden
      group_by:
        func: avg
        duration: 15min
      type: column
      yaxis_id: energy
      show:
      color: "#6700a7"
      float_precision: 0
    - entity: sensor.inverted_sensor_2
      name: Ontladen
      group_by:
        func: avg
      type: column
      yaxis_id: energy
      show:
      color: green
      float_precision: 0
    - entity: sensor.laden_totaal_batterij_kwh
      yaxis_id: header_only
      name: Geladen
      show:
        in_header: true
        in_chart: false
    - entity: sensor.zendure_kwh_ontladen
      name: Ontladen
      show:
    - entity: sensor.rte_zendure_hyper_bk
      name: RTE
      show:
    - entity: sensor.zendure_batt_soc
      name: Batterij
      type: line
      color: "#fff"
      stroke_width: 5
      curve: smooth
      group_by:
        func: min
      show:
  span:
    start: day
  apex_config:
    xaxis:
      type: datetime
      labels:
        datetimeFormatter:
          hour: HH:mm
        style:
          colors: grey
      axisTicks:
        style:
          colors: grey
    yaxis:
      - title:
          text: ""
        decimalsInFloat: 0
        min: 0
        max: 100
        tickAmount: 4
        opposite: true
        labels:
          style:
            colors: "#e4e4e7"
      - title:
          text: ""
        decimalsInFloat: 0
        min: -800
        max: 1250
        tickAmount: 10
        labels:
          style:
            colors: "#e4e4e7"
    grid:
      strokeDashArray: 0
      borderColor: "#343434"
    chart:
      height: 300px
    legend:
      show: false
    plotOptions:
      bar:
        colors:
          ranges:
            - from: 0
              to: 100000
              color: "#6700a7"
            - from: -100000
              to: 0
              color: "#46a635"
style: |
  ha-card .header__title {
    font-weight: bold;
    margin-bottom: 10px;
  }

[ Voor 52% gewijzigd door mrme12345 op 05-02-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alhambraam
Ik wil best posten wie wat waar, echter dit was een eenmalig set, 1 keer in test opstelling gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

alhambraam schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:36:
Ik wil best posten wie wat waar, echter dit was een eenmalig set, 1 keer in test opstelling gestaan.
Duidelijk, en hoe te doen met de BTW?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
klump4u schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:53:
[...]

Duidelijk, en hoe te doen met de BTW?
Wat verwacht je hier voor antwoord op te ontvangen? :)

Er zijn 2 mogelijke antwoorden:
  1. Kies voor 19% en tik die netjes af
  2. Kies voor 0%, ontwijk de belasting en beken dat hier
Niemand gaat #2 noemen, dus #1 is het juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
In hoeverre gebruiken de meeste gebruikers van de Zendure uberhaupt de BTW teruggave icm een dynamisch contract? Ik snap dat het financieel een gewin is, maar met deze capaciteit (en met name vermogen laden/ontladen) is het natuurlijk meer voor de buhne dan dat het handelen echt een verdienmodel is.

Ik ben zelf nog niet helemaal uit of ik direct zou wisselen naar een dynamisch contract of dat ik toch zou kiezen om de BTW zelf te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 14:40
Sander schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:42:
In hoeverre gebruiken de meeste gebruikers van de Zendure uberhaupt de BTW teruggave icm een dynamisch contract? Ik snap dat het financieel een gewin is, maar met deze capaciteit (en met name vermogen laden/ontladen) is het natuurlijk meer voor de buhne dan dat het handelen echt een verdienmodel is.

Ik ben zelf nog niet helemaal uit of ik direct zou wisselen naar een dynamisch contract of dat ik toch zou kiezen om de BTW zelf te betalen.
Deze vraag heb ik ook. Opzich zou ik voldoen aan alle voorwaarden. Maar stel dat je nu een Hyper + AB2000s koopt, daar de BTW van terugvraagt en na een half jaar of een jaar nog een extra batterij koopt. Mag je die dan weer terug vragen?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
wautah91 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:52:
[...]

Deze vraag heb ik ook. Opzich zou ik voldoen aan alle voorwaarden. Maar stel dat je nu een Hyper + AB2000s koopt, daar de BTW van terugvraagt en na een half jaar of een jaar nog een extra batterij koopt. Mag je die dan weer terug vragen?
En andersom, wat als je een half jaar later of een jaar later toch besluit om naar een fixed contract te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
wautah91 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:52:
[...]

Even uit mijn hoofd hoe het met zonnepanelen en dubbel glas enz geregeld is.. Je kunt de aanvraag maar 1 keer doen maar je kunt wel bundelen. Dus koop je nu iets en waarschijnlijk over een half jaar/jaar weer dan zou ik wachten en na de volgende aanschaf beide indienen.

Let er wel op dat er een max tijd tussen de aanschaf en het indienen mag zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goede duidelijke video van Will Prowse over misverstanden bij laden en ontladen Lifepo4 batterijen. Hij adviseert sowieso tot 100% laden en zelfs tot 0% ontladen. Heb nav deze video mijn ondergrens verlaagd naar 10% (ipv 15% die ik eerst had) en wellicht nog naar 5% in lente en zomer. En dan benut je in ieder geval zoveel mogelijk van je batterij capaciteit :-)

https://www.youtube.com/watch?v=1G8WxY_jcUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:57:
Goede duidelijke video van Will Prowse over misverstanden bij laden en ontladen Lifepo4 batterijen. Hij adviseert sowieso tot 100% laden en zelfs tot 0% ontladen. Heb nav deze video mijn ondergrens verlaagd naar 10% (ipv 15% die ik eerst had) en wellicht nog naar 5% in lente en zomer. En dan benut je in ieder geval zoveel mogelijk van je batterij capaciteit :-)

https://www.youtube.com/watch?v=1G8WxY_jcUM
Intressant filmpje! Bedankt voor het delen @mrme12345.
Vooral als ze altijd warm staan, je met een goede c-rating werkt doe je ze weinig pijn.

Vroeg me wel af, is hij zo klein, of zijn bureau zo hoog?

Is hier ook nog meer uitleg over vanuit Zendure?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
geert1992 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Intressant filmpje! Bedankt voor het delen @mrme12345.
Vooral als ze altijd warm staan, je met een goede c-rating werkt doe je ze weinig pijn.

Vroeg me wel af, is hij zo klein, of zijn bureau zo hoog?

Is hier ook nog meer uitleg over vanuit Zendure?
Bureau is een werkbank waar hij voor zit ;)
Will maakt echt heel goeie informatieve filmpjes zonder bullshit.
Pagina: 1 ... 4 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.