• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:29
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:11:
Wat ik niet zo snel kan vinden is hoe de eigen logica (BMS) van Zendure omgaat met mijn Zappi.
In de zomertijd laad ik de auto op 100% zonnestroom. Als de Zendure dan ook op NOM draait gaan die twee elkaar ws wel dwars zitten.

Kan Zendure rekening houden met de Zappi?
Of zit dat pas in de komende V2 van de software?
Die 2 gaan gegarandeert ruzie maken met elkaar als je geen overkoepelende aansturing hebt.
Als je de Zappi met een Harvi hebt aangesloten kun je extra klemmen plaatsen over de groep waar je Zendure(s) op zit(ten) en instellen in MyEnergi (geen ervaring mee maar gelezen in dit topic paar pagina's terug).
https://gathering.tweaker...message/84888674#84888674

Zelf heb ik MyEnergi en Zendure (via Fireson integratie) binnen Home Assistant draaien en stuur daar beide aan met prio op mijn Eddi (de boiler variant, ik heb geen laadpaal).
O.a. @Taro heeft zijn code gedeelt hoe hij het aanstuurt in het HA topic:
https://gathering.tweaker...Bfilter_keywords%5D=zappi

[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 24-03-2026 13:45 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

koboy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Er komen al heel betrouwbare gegevens uit de app. Prima voor een RTE berekening als je accepteert dat die niet perfect is.
MID meter is leuk om mee te spelen, maar wordt pas echt nuttig als je ermee kunt "afrekenen" bij je energieleverancier of netbeheerder die een geijkte meter wil.

Op dit moment is een MID meter IN je EV laadpunt nog het meest nuttig. De standen hiervan kun je gebruiken om groene energie certificaten mee te laten maken en verkopen.
sterker nog, die wordt zelfs verplicht voor die groene energie certificaten, dus aan een externe kWh meter zoals die HW ookal is deze volledig MID gecertificeerd heb je niets, is helaas weer een doorgeschoten regel.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
AquilaXL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Dit wordt vaker gevraagd en volgens mij was de conclusie dat deze mekaar behoorlijk dwars zitten. Je zult deze via HA of handmatig moeten sturen.
klopt. andere oplossing is om de zappi met een CT klem (direct op de zappi als je nog ruimte hebt, of anders via een harvi) waarmee je dan vervolgens de instellingen op de zappi kan maken dat deze de batterij niet leeg gaat trekken. zie "standalone battery (AC coupled)"op https://support.myenergi....ery-with-myenergi-devices, of alternatief is the "simplest setting"... maar dat heeft ook weer nadelen als je niet alleen op PV stroom wil laden.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:54
Grrrr... nu heb ik die batterijen, lijkt de Zendure P1-meter vertraging in de bezorging op te lopen. Staat al sinds donderdag op "prepared for onward transport". Kom op...!

Lichte verzuchting, dank voor uw aandacht.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:08
Ik had toch nog even een ticket aangemaakt bij Zendure mbt de HomeWizzard P1 rating, om prio voor oplossing te boosten. Snelle response gehad, waarin onder andere dit staat: "Het geval is geprioriteerd en geëscaleerd, en ons technische team werkt dringend aan een oplossing".
Dus nog even afwachten.

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-04 21:26
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:36:
[...]

sterker nog, die wordt zelfs verplicht voor die groene energie certificaten, dus aan een externe kWh meter zoals die HW ookal is deze volledig MID gecertificeerd heb je niets, is helaas weer een doorgeschoten regel.
Lijkt me vrij logisch toch? anders plaats je een MID meter na je hoofdschakelaar en hoppa heel je huisverbruik als ERE certicaat verkopen.
KiberHD schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Lijkt me vrij logisch toch? anders plaats je een MID meter na je hoofdschakelaar en hoppa heel je huisverbruik als ERE certicaat verkopen.
We gaan vrees ik te veel off-topic, we hadden het over een kWh meter voor de Zendure.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 24-03-2026 13:56 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

koboy

Heb een idee voor een icon

Ten aanzien van het EV laden en de accu:
Je kunt heel moeilijk gaan doen, en alles aan elkaar (proberen) te knopen, maar met beperkte stappen kom je al een heel eind.

Ik heb geen eigen oprit en moet dus aan de gang met een kabelmat, ook heb ik een "dom" laadpunt, wat niet zo veel boeit vanwege de kabelmat.
Op mijn dak ligt 2700Wp, daar komt op een mooie dag ongeveer 15kWh vanaf met vermogens die de auto in kunnen. Ja ik kan het laden over meerdere dagen gaan spreiden, maar dat gaat wel ten koste van efficiëntie (gaat omhoog bij hogere vermogens), maar vooral gemak omdat ik dan 3 dagen aan de lader hang ipv 1 en in die 3 dagen ook de accu niet vol genoeg krijg.

Mijn oplossing blijft dus net al nu 1x per week laden op 11kW, en in die tijd (automatisch obv o.a. afgenomen vermogen) de accu in standby.
Ja het kan financieel voordeliger, maar kost een hoop gedoe. Je kunt ook theezakjes drogen en 10x gebruiken, doe ik ook niet.

N.B. het ziet er naar uit dat mijn stroomrekening over maart ongeveer gelijk wordt aan die van vorig jaar, terwijl er nu wel een auto geladen wordt (ongeveer 200 kWh).... Accu doet goed zijn werk!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
koboy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Die C waarde gaat om de batterij..... Dan moet je ook met de ontlaadstroom aan de batterij-kant rekenen.....
Je hoeft dan ook niet moeilijk te doen met omrekenen, want de omreken factoren zijn gelijk en delen tegen elkaar weg. Je kunt dus gewoon 2,4kW delen door de accu capaciteit in kWh.

Kom je met 2,4kW en 1x 2,88kWh uit op wat minder dan 1, etc...
Je moet ook nog rekening houden met het rendement van de omvormer die volgens de specs 92 % is.
Voor een enkele batterij van 2,88 KWh wordt de C waarde dan (2400 * 0,92)/2880 = 0,77
De optimale C waarde van ongeveer 0,2 wordt dan met vier batterijen van 2,88 KWh bereikt.
(2400*0,92)/(4*2880) = 0,192

Off topic.
Kunnen we niet gewoon stoppen met post als, ik heb besteld, het is nog niet geleverd, zit nog te wachten enz.
Voegt voor niemand wat toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 24-03-2026 14:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gramser
Mijn excuses, maakte ik me ook schuldig aan. Het is soms prettig om even te kunnen checken of anderen hetzelfde meemaken in de logistieke perikelen als jijzelf. Da’snin elk geval mijn beweegreden.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Je moet ook nog rekening houden met het rendement van de omvormer die volgens de specs 92 % is.
Voor een enkele batterij van 2,88 KWh wordt de C waarde dan (2400 * 0,92)/2880 = 0,77
De optimale C waarde van ongeveer 0,2 wordt dan met vier batterijen van 2,88 KWh bereikt.
(2400*0,92)/(4*2880) = 0,192

Off topic.
Kunnen we niet gewoon stoppen met post als, ik heb besteld, het is nog niet geleverd, zit nog te wachten enz.
Voegt voor niemand wat toe.
[Copulare formicae] maar welk deel van die 8% verlies zit in de omvormer en BMS want die moet je dan ook niet meerekenen maar het deel verlies in de accu zelf juist wel [/copulare formicae]

Het gaat maar om een richtlijn, niet om een exacte wetenschap. Er staat geen agent met een lasergun in de bosjes die roept "u hebt de accu met 0,1A te veel geladen".....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• gigi64
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-04 14:20
kan men 2 omvormers met 3 batterijen van zendure 2400AC op één P1 meter plaatsen ? als ik die op 2 verschillende kringen plaatst ( 1fase)

• Ben(V)
koboy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:
[...]

[Copulare formicae] maar welk deel van die 8% verlies zit in de omvormer en BMS want die moet je dan ook niet meerekenen maar het deel verlies in de accu zelf juist wel [/copulare formicae]

Het gaat maar om een richtlijn, niet om een exacte wetenschap. Er staat geen agent met een lasergun in de bosjes die roept "u hebt de accu met 0,1A te veel geladen".....
Klopt het is geen exacte wetenschap.

Die 8% zit voornamelijk in de omvormer en die zorgt ervoor dat bij het laden niet die 2400W in de batterijen gestopt kan worden.
Uiteraard is dat bij het ontladen precies andersom, maar het laden is de belangrijkste factor want dat gaat over het algemeen veel vaker met de volle 2400 W (volle zon) dan het ontladen.

Naast de warmte ontwikkeling door hoge stromen is de zogenaamde "Lithum Plating" een belangrijke oorzaak van het afnemen van de batterij capaciteit en dat ontstaat alleen bij het (snel)laden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-04 21:48

Osxy

Holy crap on a cracker

Osxy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Staan van mij 4 pakketten bij GLS (verzonden op de 20e laatste update 21e 01:00 verliet het Lille). Ik hoop/verwacht het morgen.

Zending van 2400 pro plus 3 accu’s is 20e ontvangen bij GLS en komt morgen middag binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYo58iwTTb1q5xAScPDvcTHb8do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdAuNFOMbLVv8lQNTOVQEzbq.jpg?f=fotoalbum_large
Ze doen nog steeds hun truukje met stickers om ADR te vermijden. Maar heb dus wel mijn set van ~11kwh(2400 pro + 3 accu’s) plus 2 zonnepanelen voor 2200 binnengekregen, binnenkort boel installeren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gisterenavond heb ik ook de 2400 Pro met 1 AB3000L binnen gekregen.
Vandaag de hele dag al bezig om de Homewizard P1 ermee aan de gang te krijgen, maar helaas...
Ze zitten beide op een IOT 2,4 gHz netwerk en de HW P1 wordt ook meteen gevonden om daarna op offline te gaan. In de HW app zelf zie ik dat deze niet offline is, dus Zendure probleem.
Heb al geprobeerd om met Homey een flow te maken, maar daar ben ik niet handig genoeg voor, of de 2400 Pro werkt gewoon nog niet met Homey.
Bij Zendure een ticket aangemaakt en binnen 5 minuten al een standaard reactie terug met allemaal 'oplossingen' die ik de hele dag al aan het proberen ben. Bij een reactie van mij meteen weer zowat dezelfde oplossingen terug, dus tot nog toe geen plezier van mijn dure aankoop....

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:52
Gramser schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:44:
Mijn excuses, maakte ik me ook schuldig aan. Het is soms prettig om even te kunnen checken of anderen hetzelfde meemaken in de logistieke perikelen als jijzelf. Da’snin elk geval mijn beweegreden.
Osxy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]
Ze doen nog steeds hun truukje met stickers om ADR te vermijden. Maar heb dus wel mijn set van ~11kwh(2400 pro + 3 accu’s) plus 2 zonnepanelen voor 2200 binnengekregen, binnenkort boel installeren.
Leuk, veel plezier met installeren beide. Ik vind persoonlijk de updates en qua vervoer ook wel leuk om te volgen. Vind het ook niet mega veel. Zoveel mensen zoveel wensen :)

Anders moet een modje maar roepen of het wel of niet mag.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:23
gigi64 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:00:
kan men 2 omvormers met 3 batterijen van zendure 2400AC op één P1 meter plaatsen ? als ik die op 2 verschillende kringen plaatst ( 1fase)
Ja dat kan. Zie ook eerdere posts over hoe de P1 meters werken. Ze zijn niet rechtstreeks verbonden met de omvormer(s). Dat gaat via de app/cloud.

• DJ 83
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:05
Ik wil mijn AC2400+ op Standby zetten op het moment dat de auto opgeladen wordt om te voorkomen dat de batterij meteen wordt leeg getrokken. Heb dit niet in de app af handleiding kunnen vinden, iemand hier ervaring mee of suggesties?

• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-04 16:03
DJ 83 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:45:
Ik wil mijn AC2400+ op Standby zetten op het moment dat de auto opgeladen wordt om te voorkomen dat de batterij meteen wordt leeg getrokken. Heb dit niet in de app af handleiding kunnen vinden, iemand hier ervaring mee of suggesties?
Je kunt tijdelijk het schuifje bij "toevoegen aan HEMS" omzetten, dan gaat hij naar Standby

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• DJ 83
  • Laatst online: 16:05
TonvanS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Je kunt tijdelijk het schuifje bij "toevoegen aan HEMS" omzetten, dan gaat hij naar Standby
Eenvoudig en doeltreffend, bedankt!

• Kelly Tong
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-04 04:40
SenkZ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Oude en nieuwe (dus allen tot nu toe), omdat het nu best onoverzichtelijk is welk product wanneer op de markt is gebracht. Dit om te kunnen begrijpen of ik een superseded product aanschaf of niet.

Mijn verwarring o.a.:
- Hyper lijkt vorige generatie? (2xxx batterijen)
- SF 2400 AC (en +/pro) varianten lijken het te superseden. (3xxx batterijen)
- SF 800 Lijkt nieuw? Maar waarom gebruikt deze 2xxx batterijen??

Dit is dus verwarrend en wellicht moet ik de 2/3 range batterijen niet zien als nieuw/oud maar als een bepaalde vermogens klassen. (net zoals bij qualcomm de 4xx, 6xx, 8xx niet voor leeftijd maar power klasse staat).

Mijn hoop is dat een overzicht van productnamen, series en release data helpt de typenummeringen te ontcijferen en te begrijpen om een goed geïnformeerde koop te maken.

Bij gebrek aan reactie heb ik ChatpGPT een onderzoekje laten doen, dat geeft wel wat info maar is nog niet helemaal compleet.

Niet per se dat iemand dit maakt, ik hoop dat iemand mij kan wijzen op een website/blog die dit reeds uiteen zet. Bedankt!
Als het goed is, staat dat in de eerste post. Kan ik je nog ergens anders mee helpen?

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:14
rokil schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:25:
Gisterenavond heb ik ook de 2400 Pro met 1 AB3000L binnen gekregen.
Vandaag de hele dag al bezig om de Homewizard P1 ermee aan de gang te krijgen, maar helaas...
Ze zitten beide op een IOT 2,4 gHz netwerk en de HW P1 wordt ook meteen gevonden om daarna op offline te gaan. In de HW app zelf zie ik dat deze niet offline is, dus Zendure probleem.
Heb al geprobeerd om met Homey een flow te maken, maar daar ben ik niet handig genoeg voor, of de 2400 Pro werkt gewoon nog niet met Homey.
Bij Zendure een ticket aangemaakt en binnen 5 minuten al een standaard reactie terug met allemaal 'oplossingen' die ik de hele dag al aan het proberen ben. Bij een reactie van mij meteen weer zowat dezelfde oplossingen terug, dus tot nog toe geen plezier van mijn dure aankoop....
Zoek HW P1 en je ziet dat er meer mensen niet dan wel met deze kunnen werken. Homey is nog niet ingericht op de 2400 Pro dus voor nu gaat het op deze manier niet werken.

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-04 15:30
Kelly Tong schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:05:
[...]
Als het goed is, staat dat in de eerste post. Kan ik je nog ergens anders mee helpen?
Heb de post doorgenomen en het is een stuk duidelijker! Ben nu bezig om locatie in huis te bepalen. In een ander topic om niet off-topic hier te gaan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2330414

Bedankt!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
@bilgy_no1 @Devke
Zonder iets veranderd te hebben heb ik het idee dat de BMS van beide batterijen steeds beter beginnen te werken. Vandaag sprongen ze beide pas van 92 en 94% naar 99%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJOfbnotu--g-vHLn5pur7hLXDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNHVUDp6K9RlvEx1a5CfPbv5.jpg?f=fotoalbum_large
Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:43:
@bilgy_no1 @Devke
Zonder iets veranderd te hebben heb ik het idee dat de BMS van beide batterijen steeds beter beginnen te werken. Vandaag sprongen ze beide pas van 92 en 94% naar 99%.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA0s2XLwumuxPTLAiZTwFSeE3qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUktyZJ3CXiGjb2wDv790ENk.png?f=fotoalbum_large
Hier een week 5%-100% geladen, wat ook ten goede kwam van de soc sprongen.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:43:
@bilgy_no1 @Devke

[Afbeelding]
@bilgy_no1 en @Pakhaas

Ik heb een testje gedaan om te kijken of ik die sprongen omhoog en drops ook kan verminderen. Oftewel: minder stijl in de SoC-veranderingen.

Kleine uitleg:
Ik heb per batterij gekeken vanaf welk SoC-percentage de batterij in één keer naar 100% springt. Uitgangspositie zie je in de eerste kolom. Daarna heb ik een swap gedaan tussen de batterij onder de omvormer van set 1 en set 2 om te zien of het “probleem” mee zou verhuizen. Tot slot een tweede test om te zien of het BMS wat leert en de sprongen minder worden.
SetBatterijPositieVoor swap SoC → 100%Na Swap 1e testNa Swap 2e test
Set 1B11 (boven)939192
Set 1B22 (midden)989698
Set 1B33 (onder)989598
Set 2B11 (boven)898893
Set 2B22 (midden)959698
Set 2B33 (onder)968898
Observaties:
  • Na de swap zie je dat de sprongen deels mee verhuizen. Set 1 had altijd al iets minder sprongen naar 100% SoC dan set 2.
  • Opvallend is B3 onder Set 2, die een forse jump maakte.
  • De tweede test laat een aanzienlijke verbetering zien: in beide sets schieten alle batterijen pas later door naar 100% SoC.
  • Het lijkt erop dat het BMS ook beter werkt.
Edit: ondergrens SoC 10% gehouden steeds.
Volgende stap: ontladen testen. To be continued…

[ Voor 40% gewijzigd door Devke op 24-03-2026 18:45 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Zonsmurf
  • Laatst online: 18-04 11:31
Heb een probleem met de "Smart Meter d0" in combinatie met de 2400AC+. Het is de Smart Meter met een magnetisch oog voor op de voorkant van de slimme meter en niet een internetkabel aansluiting voor de slimme meter..

App geeft de Smart Meter P0 wel aan en dat firmware update moet gebeuren naar Smart Meter D0 V1.1.0 vanaf V1.01. Anders kan ik geen energiesysteem creeren in de app. Maar de Smart Meter maakt geen contact met de wifi tijdens de update. Ik krijg hem gewoon niet geupdate.

Weet iemand hoe dit te verhelpen?

• rokil
  • Niet online
AquilaXL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Zoek HW P1 en je ziet dat er meer mensen niet dan wel met deze kunnen werken. Homey is nog niet ingericht op de 2400 Pro dus voor nu gaat het op deze manier niet werken.
Daar ben ik achter ja. Toch staat toch echt op de website van Zendure dat de HW P1 compatibel is en daarom heb ik deze ook aangeschaft. Het kan toch niet zo zijn dat je iets koopt op basis van de gegevens van de fabrikant en dat het dan toch niet werkt zodat je pech hebt!?
Als je dit nou hebt bij een doosje AA batterijtjes van €5,- dan kun je nog denken dat je pech hebt, maar dit bedrag is toch iets hoger.
Dan krijg ik 2x een chatbot antwoord waar ik niks aan heb en dan : zoek het maar uit?
Geen goed gevoel bij Zendure...

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:01
Hebben veel mensen de batterij hier op een aparte groep maar dan wel op een normaal stopcontact? Lees hier dus dat dat toch risicovol kan zijn vanwege warmteontwikkeling? Dat je dus beter het stopcontact van de kabel af kan halen en dan direct koppelen aan je groep.

Vraag me dan namelijk af wat het voordeel blijft tov een niet plug-in thuisaccu, aangezien je dat er dan zelf van ‘knutselt’.
Leuk stukje leesvoer. Benieuwd wat er gaat komen aan producten.

https://solarmagazine.nl/...een-merk-aan-het-opbouwen

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bilgy_no1
Kartmans1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:29:
Hebben veel mensen de batterij hier op een aparte groep maar dan wel op een normaal stopcontact? Lees hier dus dat dat toch risicovol kan zijn vanwege warmteontwikkeling? Dat je dus beter het stopcontact van de kabel af kan halen en dan direct koppelen aan je groep.

Vraag me dan namelijk af wat het voordeel blijft tov een niet plug-in thuisaccu, aangezien je dat er dan zelf van ‘knutselt’.
Er is heel veel over geschreven...

Ik heb een aparte groep met een stopcontact. Het is vooral belangrijk dat het een stopcontact is dat geschikt is voor 16A continu.

Verder is het belangrijk dat alle aansluitingen, bedrading en de installatieautomaten en aardlekautomaten goed zijn.

Maar goed, lees het topic er maar op na... Er zijn ook zeker andere meningen...

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-03-2026 19:41 ]

• jakamp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 27-04 17:46
Kartmans1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:29:

Even zoeken in het forum. Is al heel veel over geschreven.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Er komen al heel betrouwbare gegevens uit de app. Prima voor een RTE berekening als je accepteert dat die niet perfect is.
MID meter is leuk om mee te spelen, maar wordt pas echt nuttig als je ermee kunt "afrekenen" bij je energieleverancier of netbeheerder die een geijkte meter wil.

Op dit moment is een MID meter IN je EV laadpunt nog het meest nuttig. De standen hiervan kun je gebruiken om groene energie certificaten mee te laten maken en verkopen.
Helaas heb ik een Zappi v2.1 (top ding overigens!) waar geen MID meter in zit, er zelf in meubelen zal ook niet de bedoeling zijn :X

• bilgy_no1
geert1992 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:46:
[...]

[Afbeelding]
Hier een week 5%-100% geladen, wat ook ten goede kwam van de soc sprongen.
Mijn vraag is dan of het niet gewoon beter is om de limiet steeds op 5% te laten staan of om bijvoorbeeld 1x per week naar 5% te gaan...

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Volgens de AI van Zendure wordt niet expliciet vermeld dat de “ Shelly Pro 3EM-3CT63” ondersteund wordt.
Is dit wel het geval of ga ik tegen problemen aanlopen?
Nevermind:
Zoekfunctie :X

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 24-03-2026 20:51 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:58
Ik heb de batterij op home assistant hangen. Momenteel puur voor logs.
Aangesloten via de integratie van gielz.

Ik zie zo bv ook de relais schakelingen.
Vandaag viel me op dit er 40 zijn door de dag heen.
Waarvan grootste deel tijdens de ochtend (momenteel dat de zonnepanelen beginnen wakker worden), en avond (wanneer we beginnen koken en er nog klein beetje zon is).

Als ik kijk zie ik bv tussen 8:15 en 9:15 enkel laden, maar er zijn wel 15 relais schakelingen.
in de ochtend zie ik veel wijzigingen tussen laden en inactief (denk standby wegens leeg)
en in de avond tussen laden en ontladen (tijdens koken meer wisselend verbruik)

Dus het lijkt me normaal dat er daar switches zijn tussen laden en ontladen. Maar vraag me ook af of dit een probleem vormt.

[ Voor 43% gewijzigd door Idr548 op 24-03-2026 21:13 ]

gigi64 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:00:
Kringen = groepen? Ja.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• marteltor
Op Amazon dit rek gekocht:
https://amzn.eu/d/07RdzyKy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM1XfensbcrfHGboBY0HJUOO8vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dmTZ1aFZ1J1CC3OHjLeL14R.jpg?f=fotoalbum_large
Aangezien het rek 160kg per plan aan kan, zou een 24kg wegende solarflow 800 plus makkelijk moeten kunnen toch? Nou, ik ga het niet gokken, want het buigt aardig door.
Niettemin, een nuttig rek. Het valt precies over 2 units heen. De accus gaan nu dus op de grond staan, dan 5cm boven de accus twee ventilators, en weer 10 cm daarboven plek om nog wat dingetjes te zetten.
De ventilatoren (usb-lader powered) denk ik in home assistant via slimme schakelaar aan te sturen op basis van accu temperatuur.
Wat is uw oordeel? :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihf8j_l4q0Tho37M1tE5ANkmROg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDEYvtiQZ0xld4bNdwv7rQX6.jpg?f=fotoalbum_large (WiP)

[ Voor 22% gewijzigd door marteltor op 24-03-2026 21:58 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:33:
De 'oude" 2400 AC en anderen hebben geen RJ45 alleen wifi dus moet Zendure wel een P1 meter hebben die wifi ondersteund.
En een kabel moeten leggen vanaf je batterij naar je meterkast is maar voor een heel kleine groep haalbaar.

Verder is DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) alleen in Nederland, Zweden en België aanwezig, dus een beperkte markt en in elk land ook nog afwijkend werkt.

Ze hebben gekozen voor Lora, omdat het bereik daarvan veel beter is dan wifi en doordat de batterijen primair als "balkon" systemen ontworpen zijn die en vaak in een schuur, buiten of op een balkon staan is wifi regelmatig een probleem en dat ze wilden voorkomen door Lora te gebruiken.
Hiermee kun je het Lora naar wifi bridge ergens plaatsen waar je Wifi bereik hebt en kan hij vandaar over Lora de P1 Dongle bereiken.

Blijft natuurlijk dat veruit de beste oplossing is om Home Assistent te gebruiken die je in de meterkast plaatst en een P1 naar USB kabel, dan heb je verder helemaal geen Dongle nodig, maar wel wifi bereik bij je batterij.
Je logica rammelt, want de omvormer communiceert wel via WiFi en niet via Lora, die moet dus binnen WiFi bereik zijn. Als de omvormer zelf nu ook via LoRa zou communiceren, zoals de Indevolt, heb je gelijk. Het voordeel van LoRa zoals je schrijft "in een schuur, buiten of op een balkon staan is wifi regelmatig een probleem en dat ze wilden voorkomen door Lora te gebruiken." gaat dus niet op. De dongle én de omvormer moeten binnen WiFi bereik staan.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• TomE
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-04 21:21
Bij het doorsluizen van de specificaties van de AB3000L kom ik tegen dat de maximale output 1920W is, terwijl de AC2400+ dit toch redelijk kan overschrijden. Ik heb ondertussen de 2400+ met 1 extra batterij en vraag mij nu toch af of het niet veiliger is het maximale vermogen op 2000W te beperken ipv 2400W. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4hUAzCfJ1k8m6TVFHzOwYelFEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eWtHTtiPLa6GdZDrhNyeOeD.jpg?f=fotoalbum_large

• Zegel17
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:37
Zonsmurf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:52:
Heb een probleem met de "Smart Meter d0" in combinatie met de 2400AC+. Het is de Smart Meter met een magnetisch oog voor op de voorkant van de slimme meter en niet een internetkabel aansluiting voor de slimme meter..

App geeft de Smart Meter P0 wel aan en dat firmware update moet gebeuren naar Smart Meter D0 V1.1.0 vanaf V1.01. Anders kan ik geen energiesysteem creeren in de app. Maar de Smart Meter maakt geen contact met de wifi tijdens de update. Ik krijg hem gewoon niet geupdate.

Weet iemand hoe dit te verhelpen?
Als je in Duitsland woont zou t moeten werken met een compatibele meter

In Nederland hebben we de P1 meter

• bilgy_no1
winwiz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Je logica rammelt, want de omvormer communiceert wel via WiFi en niet via Lora, die moet dus binnen WiFi bereik zijn. Als de omvormer zelf nu ook via LoRa zou communiceren, zoals de Indevolt, heb je gelijk. Het voordeel van LoRa zoals je schrijft "in een schuur, buiten of op een balkon staan is wifi regelmatig een probleem en dat ze wilden voorkomen door Lora te gebruiken." gaat dus niet op. De dongle én de omvormer moeten binnen WiFi bereik staan.
De slimme meter dongle hoeft dus niet binnen WiFi bereik te zijn. De bridge wel. Maar die krijgt het signaal dus via lora vanaf de dongle die je in de poort van de slimme meter aansluit.

Is wellicht wat omslachtig en in de NL situatie bijna altijd overbodig.

Wel handig/noodzakelijk in sommige situaties.
Ik heb bijv een tweede huis in Frankrijk. De slimme meter hangt daar in een schuur vlakbij de weg (aansluiting is daar niet ondergronds naar een meterkast in de woning zelf). Is vanaf daar ongeveer 15 meter plus wat muren naar het huis zelf waar de WiFi is. Bereik is daar dus niet betrouwbaar. Met een Zendure P1 meter zou het daar wel werken. De WiFi Bridge zit dan gewoon in huis makkelijk binnen bereik van het netwerk.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:14
TomE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:49:
Bij het doorsluizen van de specificaties van de AB3000L kom ik tegen dat de maximale output 1920W is, terwijl de AC2400+ dit toch redelijk kan overschrijden. Ik heb ondertussen de 2400+ met 1 extra batterij en vraag mij nu toch af of het niet veiliger is het maximale vermogen op 2000W te beperken ipv 2400W. [Afbeelding]
In de AC2400+ zit ook een batterij en hij trekt nooit zijn hele vermogen over één batterij maar zal het altijd verdelen. Daarom kan je met een stapel van de AC+ en twee batterijen, ontladen tot 2400W

• DePeut
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 05:33
(jarig!)
Op dit moment heeft mijn woning nog geen zonnepanelen en daar wil ik verandering in brengen. Met de huidige ontwikkelingen in het thuisaccu landschap zie ik een mooie mogelijkheid om die investering mee te nemen. Bij de Solarflow 2400 Pro serie kan ik zelf gebruik maken van de ingebouwde omvormers, maar of dat in totaliteit nog voordelig is betwijfel ik. Hopelijk kan een kritische blik vanuit jullie de doorslag geven.

Wij verbruiken jaarlijks ~5500kWh en aan de hand van simulaties (op basis van huidig verbruik en solar data verkregen via PVGIS) zie ik in dat een set van 3.6kWH (8*450WP) voor mij de sweet spot is. Ik ga dan uit van een oost-west opstelling op een plat dak, waar eventueel nog ruimte is voor 10 of zelfs 12 panelen.

Met 8 panelen simuleer ik ~40% aan eigen verbruik en in combinatie met een Solarflow 2400 Pro 5.76kWh gaat dat richting 60%. De terugverdientijd van het accu pakket gaat richting 6 jaar, mits ik de panelen rechtstreeks aansluit op de Solarflow en daarmee de besparing van een losse omvormer als korting tel op de aanschaf van de Zendure (ik moet de vrouw ook overtuigen :) ). Ik heb denk ik te snel geschakeld om 4 x 2 panelen parallel aan te sluiten. Met de huidige generatie panelen vind ik echter geen geschikt model om binnen de juiste dimensionering te krijgen. (Dank @Taro voor de waarschuwing in je review).

Volgens mij vervalt daarmee ook het scenario dat de 2400 Pro voor mij interessant is. 4 panelen rechtstreeks en 2 via een micro-omvormer rechtstreeks op de noodstroomvoorziening aansluiten vergt een extra investering van een omvormer en dan mis ik nog 2 panelen. 2 complete sets met 4 panelen per set is voor mijn situatie relatief duur en levert niet veel meer eigen verbruik op. Volgens mij moet ik dan een simulatie gaan draaien voor de 2400 AC versie (goedkoper), een losse omvormer en het RTE als extra verlies nemen? Of weet iemand nog een creatief scenario?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:23

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@DePeut
Twee panelen op een omvormer zetten klinkt een beetje vreemd. Tenzij je die oo een micro-omvormer direct achter de panelen zet?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

DePeut schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:46:
Op dit moment heeft mijn woning nog geen zonnepanelen en daar wil ik verandering in brengen. Met de huidige ontwikkelingen in het thuisaccu landschap zie ik een mooie mogelijkheid om die investering mee te nemen. Bij de Solarflow 2400 Pro serie kan ik zelf gebruik maken van de ingebouwde omvormers, maar of dat in totaliteit nog voordelig is betwijfel ik. Hopelijk kan een kritische blik vanuit jullie de doorslag geven.

Wij verbruiken jaarlijks ~5500kWh en aan de hand van simulaties (op basis van huidig verbruik en solar data verkregen via PVGIS) zie ik in dat een set van 3.6kWH (8*450WP) voor mij de sweet spot is. Ik ga dan uit van een oost-west opstelling op een plat dak, waar eventueel nog ruimte is voor 10 of zelfs 12 panelen.

Met 8 panelen simuleer ik ~40% aan eigen verbruik en in combinatie met een Solarflow 2400 Pro 5.76kWh gaat dat richting 60%. De terugverdientijd van het accu pakket gaat richting 6 jaar, mits ik de panelen rechtstreeks aansluit op de Solarflow en daarmee de besparing van een losse omvormer als korting tel op de aanschaf van de Zendure (ik moet de vrouw ook overtuigen :) ). Ik heb denk ik te snel geschakeld om 4 x 2 panelen parallel aan te sluiten. Met de huidige generatie panelen vind ik echter geen geschikt model om binnen de juiste dimensionering te krijgen. (Dank @Taro voor de waarschuwing in je review).

Volgens mij vervalt daarmee ook het scenario dat de 2400 Pro voor mij interessant is. 4 panelen rechtstreeks en 2 via een omvormer vergt een extra investering van een omvormer en dan mis ik nog 2 panelen. 2 complete sets met 4 panelen per set is voor mijn situatie relatief duur en levert niet veel meer eigen verbruik op. Volgens mij moet ik dan een simulatie gaan draaien voor de 2400 AC versie (goedkoper), een losse omvormer en het RTE als extra verlies nemen? Of weet iemand nog een creatief scenario?
Is een 2400 Pro met bijv. 1-2x SF800 Plus een optie? Voorheen adviseerde ik regelmatig een SF800 micro-omvormer, maar de SF800 Plus incl. 2 kWh accu is een veel betere keuze.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

AquilaXL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
In de AC2400+ zit ook een batterij en hij trekt nooit zijn hele vermogen over één batterij maar zal het altijd verdelen. Daarom kan je met een stapel van de AC+ en twee batterijen, ontladen tot 2400W
Wat zeg je me daar nou, @AquilaXL? Ik was van plan om te gaan voor een 2400 AC+ met één extra batterij (samen ~5 kWh). Begrijp ik nou goed dat ik daar geen 2400 W mee kan (ont)laden?

<John O`Mill>

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Bij mijn SF2400AC knippert de bliksemschicht wat zou wijzen op een fout, maar nergens kan ik die terugvinden in de app. In de app staat het apparaat op standby en zijn de batterijen tot 35% opgeladen. De laatste FW 1.019 is ook aanwezig dus wat zou er aan de hand zijn? (ticket al ingeschoten)

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:51
pman63 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:18:
Bij mijn SF2400AC knippert de bliksemschicht wat zou wijzen op een fout, maar nergens kan ik die terugvinden in de app. In de app staat het apparaat op standby en zijn de batterijen tot 35% opgeladen. De laatste FW 1.019 is ook aanwezig dus wat zou er aan de hand zijn? (ticket al ingeschoten)
Heb sinds vorige week een vergelijken situatie batterijen op 17%, in standby en doet niets meer. Kreeg wel een keer een melding "Bus soft start failure" te zien.

Ticket ingeschoten, maar response van support is slecht.

• Zonsmurf
  • Laatst online: 18-04 11:31
Zegel17 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Als je in Duitsland woont zou t moeten werken met een compatibele meter

In Nederland hebben we de P1 meter
Bedankt voor je antwoord. Het is inmiddels opgelost.

De 2400AC+ moest eerst zelf updaten (duurde een uur) maar liet dat niet zien in de app. Daarna begon die vanzelf aan de p0 meter. Ik was gewoon te vroeg met het updaten van de p0 meter. Volgens de app zou alles moeten kunnen werken, zie geen oranje titels en vraagtekens meer in de app bij apparaten en kan gewoon energiesysteem maken. Het enige kan zijn dat de p0 meter geen data kan uitlezen via die magnetische sensor. Bij stroom leveren zag ik heel de avond 200 watt continu staan in de app. Dan zou ik altijd nog een actieve p1splitter kunnen kopen en/of p1 smart meter.

Zullen morgen zien of ik hem op NOM goed ingesteld krijg i.c.m. met de slimme meter uit 2020 met esmr5. Ik ben hoopvol en anders koop ik een p1 erbij, zal wel moeten dan. 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Zonsmurf op 25-03-2026 01:14 ]

• Kelly Tong
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-04 04:40
..Christiaan.. schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Waarom de Zendure P1 en geen HomeWizard? Ik haal mijn batterij in Duitsland en daar zit ook geen P1 bij. Ik heb een HomeWizard P1. Is het toch beter om een Zendure P1 te kopen?
Ik persoonlijk vind dat de Zendure P1-meter gevoeliger is en iets betere prestaties levert.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:39
Geweldig... Alles goed ingesteld qua prijzen en juiste modus via HEMS. Hele nacht gratis stroom met dynamisch contract. Thuisbatterijen NIET geladen. Werkt echt niet betrouwbaar, wanneer de tarieven niet goed worden toegepast. Soms lijkt het tarief van gister nog te blijven hangen en past die dan toe op de volgende dag.

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• TomE
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-04 21:21
Hippe Lip schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:02:
[...]

Wat zeg je me daar nou, @AquilaXL? Ik was van plan om te gaan voor een 2400 AC+ met één extra batterij (samen ~5 kWh). Begrijp ik nou goed dat ik daar geen 2400 W mee kan (ont)laden?
Dat was dus ook mijn gedachtegang en ondertussen heb ik het ook gekocht. Maar volgens de informatie lijkt het mij veiliger die te beperken op 2000W alhoewel er bij de specificaties ook staat: het werkelijke vermogen hangt af van de omvormer.

Maar de vraag is: bedoelen ze hier mee “met een omvormer van 1000W haal je dus minder dan de specificaties” of “als je omvormer meer kan dan mag het”
Osxy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]
Zelfs de kat voelt zich al thuis.

In het algemeen. Ik zie in het topic regelmatig voorbij komen dat DHL de vervoerder is. Afgeplakte symbolen mbt gevaarlijke stoffen geven mij een bittere smaak in de mond. Is de chauffeur ADR gediplomeerd? Weet de chauffeur wat hij rond aan het rijden is en hoe te handelen als er iets mis gaat? Wat als er hulpdiensten aan te pas moeten komen? Ik denk dat de brandweer / ambulance personeel graag op de hoogte is als er medische assistentie nodig is bij een busje met thuisbatterij(en).

Ik denk dat DHL wel een afdeling heeft die ADR transport mag uitvoeren. Het afplakken van dit soort gegevens vind ik persoonlijk nooit oke. Wie het in de keten ook gedaan heeft.

Hippe Lip schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:02:
[...]

Met een 2400AC+ met ingebouwde 2.4 kWh én een AB3000L met 2.88 kWh kan je naar mijn weten prima met 2400 Watt laden/ontladen. Wat ze weergeven is het laadvermogen van een accu zelf, niet van een set. Ik zou inderdaad een enkele accu niet regelmatig met 2400 Watt laden, dus bijv. 1920 Watt is prima, anders degradeert je accu heel erg snel omdat die heel erg warm wordt.

Verdeel je 2400 Watt over 2 accu's, dan zit je prima binnen die specs toch?

Ik heb net doorgekregen van onze contactpersoon bij Zendure dat Zendure het niet voor elkaar krijgt de problemen met de P1 van Homewizard voor iedereen op te lossen. Ze adviseren daarom om toch de P1 van Zendure te gebruiken. Is een vervelend bericht voor velen die hoopten met de P1 van HW te werken. Ik denk dat als je contact opneemt met Zendure dat je de P1 wel goedkoop kunt krijgen (heb ik hiervoor ook al gelezen dat mensen dat voor elkaar kregen). Bij mij werkt die wel, maar bij velen niet, en blijkbaar zit er iets in de weg waardoor ze het niet voor allemaal voor elkaar krijgen. Don't shoot the messenger ;-)

According to the info from our R&D team, the compatibility issue between our system and the HomeWizard P1 meter cannot be effectively resolved at this stage. Therefore, we will temporarily pause any external communications suggesting compatibility with the HomeWizard P1 device. Moving forward, we recommend guiding users toward compatibility with Zendure’s own P1 meter as the preferred solution.

[ Voor 24% gewijzigd door mrme12345 op 25-03-2026 09:16 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Gramser
Dan wordt het snotverdorie wel tijd dat ze dat ding een keer leveren zeg.

• Pakhaas
  • Nu online
Hier werkt de HW P1 meter wel met behulp van @geert1992. Ik werk met HA dus ben niet afhankelijk van de keuze qua P1 meter, maar het is wel handig om een backup te hebben, mocht HA niet werken.

• Gramser
@Pakhaas is er ergens na te lezen hoe jullie dat dat werkend hebben gekregen? Of was dat ook een kwestie van hit or miss?

• Pakhaas
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:21:
@Pakhaas is er ergens na te lezen hoe jullie dat dat werkend hebben gekregen? Of was dat ook een kwestie van hit or miss?
Hit or miss, want bij Geert werkte het niet.

• Pakhaas
  • Nu online
De D0 meter die ik uit Duitsland had gekregen (zag ik pas bij open maken doosje) heb ik verkocht aan een Spanjaard via Vinted :D

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:09
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:21:
Bij mij lukt het steeds via een omweg.
Eerst meter toevoegen via apparatuur, daarna moet ik hem dan aanzetten via homescreen/ settings/apparatenbeheer. Daar kan ik dan switchen tussen de zendure P1 of HW. Misschien werkt het bij anderen ook via die weg.

• Gramser
Ik heb er eentje hangen maar ben bijna huiverig dat te proberen. Maar aangezien Zendure wat moeite heeft dat ding bij mij te krijgen (besteld via Zendure.nl) twijfel ik over óf dat doen, óf via aan ander kanaal een Zendure P1-meter te laten komen. Zijn dan helaas wel tikje duurder.

• Gramser
toxictooms schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Bij mij lukt het steeds via een omweg.
Eerst meter toevoegen via apparatuur, daarna moet ik hem dan aanzetten via homescreen/ settings/apparatenbeheer. Daar kan ik dan switchen tussen de zendure P1 of HW. Misschien werkt het bij anderen ook via die weg.
Poging waard... en dan werkt alles ook gewoon met de HW-P1-meter?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 15:53
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:26:
Ik heb er eentje hangen maar ben bijna huiverig dat te proberen. Maar aangezien Zendure wat moeite heeft dat ding bij mij te krijgen (besteld via Zendure.nl) twijfel ik over óf dat doen, óf via aan ander kanaal een Zendure P1-meter te laten komen. Zijn dan helaas wel tikje duurder.
Vanaf 60-65 euro kun je ze op MP vinden.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Pakhaas
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:26:
Ik begrijp dat je heel graag met de batterijen aan de slag wil (gezien al je posts over levering en wachten etc) maar besef wel dat een dag wachten je een paar centen kost omdat je niet dynamisch kunt handelen. Dus nu veel geld extra uitgeven omdat je ongeduldig bent is niet echt heel slim.

• Gramser
Pakhaas schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Ik begrijp dat je heel graag met de batterijen aan de slag wil (gezien al je posts over levering en wachten etc) maar besef wel dat een dag wachten je een paar centen kost omdat je niet dynamisch kunt handelen. Dus nu veel geld extra uitgeven omdat je ongeduldig bent is niet echt heel slim.
Ik ben al met Zendure in conclaaf hoor, over wat hier niet goed gaat. Overigens ga ik er nog niet dynamisch mee handelen, maar op enig moment vind ik het wachten ook wel lang genoeg. Ik vroeg me ook een beetje af of ik onomkeerbare stappen zet door toch met de HW dongel te werken, maar ik denk het niet.
Maar je hebt natuurlijk een prima punt!

• Acidrain
mrme12345 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:12:
Ik heb net doorgekregen van onze contactpersoon bij Zendure dat Zendure het niet voor elkaar krijgt de problemen met de P1 van Homewizard voor iedereen op te lossen. Ze adviseren daarom om toch de P1 van Zendure te gebruiken. Is een vervelend bericht voor velen die hoopten met de P1 van HW te werken. Ik denk dat als je contact opneemt met Zendure dat je de P1 wel goedkoop kunt krijgen (heb ik hiervoor ook al gelezen dat mensen dat voor elkaar kregen). Bij mij werkt die wel, maar bij velen niet, en blijkbaar zit er iets in de weg waardoor ze het niet voor allemaal voor elkaar krijgen. Don't shoot the messenger ;-)

According to the info from our R&D team, the compatibility issue between our system and the HomeWizard P1 meter cannot be effectively resolved at this stage. Therefore, we will temporarily pause any external communications suggesting compatibility with the HomeWizard P1 device. Moving forward, we recommend guiding users toward compatibility with Zendure’s own P1 meter as the preferred solution.
Wel raar, kunnen wij als Tweakers dit niet analyseren en oplossen? Kwestie van inventarisern bij wie het wel werkt in welke setting en bij wie niet?

Bij mij werkt het wel (met HEMS, al gebruik ik nu de Fireson HA integratie).
- Voor ik de P1 meter toevoegde had ik eerst mijn SF2400AC toegevoegd in de app en in HEMS gezet.
- Heb daarna de P1 meter toegevoegd via het plusje in het tabje apparatuur (devices).
Daar stond hij overigens pas tussen toen zowel de P1 meter als de SF2400AC volledig up to date waren, daarvoor zag ik hem niet.
- Zodra ik de 2400AC uit HEMS haal gaat ook na een paar seconden de P1 meter Offline, zodra ik de 2400AC weer toevoeg aan HEMS komt ook de P1 meter na een paar seconden weer online en geeft bij Totaal: het aantal W wat hij ziet weer.
- HEMS draait op Slimme meter modus.
- Ik heb een DSMR5 meter van Sagecom via Enexis
- De Zendure, de P1 meter en mijn foon zitten op het zelfde wifi netwerk

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Gramser
Nou, als ik dan toch moet wachten op de Zendure P1, ga ik vanmiddag proberen de boel werkend te krijgen met de HW P1. Zal dan ook beschrijven welke stappen ik heb genomen en waar ik al dan niet tegenaan liep. Draag ik tenminste nog écht wat bij hier.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier draait de HWP1 ook gewoon in HEMS i.c.m. een Sagemom T210-D ESMR5 echter hij houdt hem slecht op NOM, via Gielz en de HWP1 in HA werkt het wel prima NOM.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• marteltor
Acidrain schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Wel raar, kunnen wij als Tweakers dit niet analyseren en oplossen? Kwestie van inventarisern bij wie het wel werkt in welke setting en bij wie niet?

Bij mij werkt het wel (met HEMS, al gebruik ik nu de Fireson HA integratie).
- Voor ik de P1 meter toevoegde had ik eerst mijn SF2400AC toegevoegd in de app en in HEMS gezet.
- Heb daarna de P1 meter toegevoegd via het plusje in het tabje apparatuur (devices).
Daar stond hij overigens pas tussen toen zowel de P1 meter als de SF2400AC volledig up to date waren, daarvoor zag ik hem niet.
- Zodra ik de 2400AC uit HEMS haal gaat ook na een paar seconden de P1 meter Offline, zodra ik de 2400AC weer toevoeg aan HEMS komt ook de P1 meter na een paar seconden weer online en geeft bij Totaal: het aantal W wat hij ziet weer.
- HEMS draait op Slimme meter modus.
- Ik heb een DSMR5 meter van Sagecom via Enexis
- De Zendure, de P1 meter en mijn foon zitten op het zelfde wifi netwerk
Goed idee. Tweakers FTW 8)

Als ik onderin op apparatuur druk en dan rechtsboven een plusje, dan komt de HW P1 helemaal niet tevoorschijn. Hij vindt geen nieuwe apparatuur en in de lijst van handmatige apparaten staat de HW P1 niet.

De enige manier hoe ik hem kan toevoegen (en wat dus niet goed werkt), is door in het home screen rechtsboven op het 6-hoekige icoontje te drukken, dan naar beneden scrollen naar apparaatbeheer, en dan "meter toevoegen" te kiezen. Dan kan ik de homewizzard P1 kiezen (uit 6 opties die weergegeven worden), en daarna wordt de hw P1 al snel gevonden. Maar dus zonder actuele data.

Zelfde 2.4gjz netwerk, en een SMR 5.5 meter.

• Ben(V)
winwiz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Jij roep toetert wat zonder dat je goed leest en zonder dat je weet hoe het werkt.
De P1 dongle van Zendure wordt aangesloten via de P1 uitgang van de energiemeter en die dongle communiceert met zijn bridge(ander device) door middel van Lora.
De bridge communiceert op zijn beurt weer via wifi met de batterij.

• Acidrain
marteltor schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:00:
[...]

Goed idee. Tweakers FTW 8)

Als ik onderin op apparatuur druk en dan rechtsboven een plusje, dan komt de HW P1 helemaal niet tevoorschijn. Hij vindt geen nieuwe apparatuur en in de lijst van handmatige apparaten staat de HW P1 niet.

De enige manier hoe ik hem kan toevoegen (en wat dus niet goed werkt), is door in het home screen rechtsboven op het 6-hoekige icoontje te drukken, dan naar beneden scrollen naar apparaatbeheer, en dan "meter toevoegen" te kiezen. Dan kan ik de homewizzard P1 kiezen (uit 6 opties die weergegeven worden), en daarna wordt de hw P1 al snel gevonden. Maar dus zonder actuele data.

Zelfde 2.4gjz netwerk, en een SMR 5.5 meter.
In HEMS onder apparaatbeheer zie ik hem wel erbij staan in het Elektriciteitsmeter deel. Zie jij hem als je hem op die manier toevoegd er ook bij staan in het apparatuur tabje naast je homescreen of staan daar alleen je Zendures?

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:01:
[...]

Jij roep toetert wat zonder dat je goed leest en zonder dat je weet hoe het werkt.
De P1 dongle van Zendure wordt aangesloten via de P1 uitgang van de energiemeter en die dongle communiceert met zijn bridge(ander device) door middel van Lora.
De bridge communiceert op zijn beurt weer via wifi met de batterij.
Ik denk dat je even naar jezelf moet kijken je letterlijke woorden zijn "Ze hebben gekozen voor Lora, omdat het bereik daarvan veel beter is dan wifi en doordat de batterijen primair als "balkon" systemen ontworpen zijn die en vaak in een schuur, buiten of op een balkon staan is wifi regelmatig een probleem en dat ze wilden voorkomen door Lora te gebruiken"

Als de omvormer/batterijen in de schuur/op het balkon staan moeten ze een wifi verbinding hebben om met de dongle te kunnen communiceren. Dat de dongle via Lora met de P1 meter communiceert heb je in dit geval niets aan.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Acidrain schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:07:
[...]

In HEMS onder apparaatbeheer zie ik hem wel erbij staan in het Elektriciteitsmeter deel. Zie jij hem als je hem op die manier toevoegd er ook bij staan in het apparatuur tabje naast je homescreen of staan daar alleen je Zendures?
Ik kan hem toevoegen in de slimme meter modus>voorkeur>elektriciteitmeter toevoegen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Ben(V)
winwiz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je even naar jezelf moet kijken je letterlijke woorden zijn "Ze hebben gekozen voor Lora, omdat het bereik daarvan veel beter is dan wifi en doordat de batterijen primair als "balkon" systemen ontworpen zijn die en vaak in een schuur, buiten of op een balkon staan is wifi regelmatig een probleem en dat ze wilden voorkomen door Lora te gebruiken"

Als de omvormer/batterijen in de schuur/op het balkon staan moeten ze een wifi verbinding hebben om met de dongle te kunnen communiceren. Dat de dongle via Lora met de P1 meter communiceert heb je in dit geval niets aan.
Waar het om gaat is dat je vanaf de meterkast tot aan de bridge met Lora meer bereik hebt dan met Wifi.

• marteltor
Acidrain schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp en heb even twee screen recordings gemaakt.

Dit deed ik eerst:
YouTube: 25 maart 2026

en nav jouw bericht het volgende geprobeerd:

Bedoelde je dit?

• Gramser
https://thuisbatterijgids...-homewizard-p1-meter-toe/

Ik ben van plan bovenstaand stappenplan te gaan volgen. Dat lijkt mij de meest logische weg -nadat ik de batterijen aan het huis heb toegevoegd. Daarna kan ik pas de P1-meter toevoegen. In de app probeerde ik al de HW-P1-meter toe te voegen maar alles wijst erop dat ik dan eerst een energieopslag-apparaat moet toevoegen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

marteltor schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp en heb even twee screen recordings gemaakt.

Dit deed ik eerst:

en nav jouw bericht het volgende geprobeerd:

Bedoelde je dit?
Bij ZENKI en automatische modus staat eronder nog slimme modus bij mij, daar moet je hem toevoegen.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Taro schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Met Home Assistant is dit prima te regelen.
Dat geloof ik direct, en dat is hier ook het antwoord op veel problemen ;) Zelf ben ik gestopt met aanklooien met HA. Ik kreeg de Zendure P1 niet aan de praat daar, maar dit wordt een ander onderwerp zo. Lang verhaal kort: Ga ik vast nog eens naar kijken maar kost me gewoon teveel tijd om werkend te krijgen. Vandaar de vraag of het met de Zendure app ook kan.

Zenki heb ik overigens maar weer snel uitgezet gisteren. Die ging 's nachts bijladen terwijl de stroomprijs 12u later stukken lager zou zijn. Volgens mij had de batterij het minimale ochtendpiekje dat wij hebben prima overleefd zonder extra laden. Een paar knoppen met voorkeuren achter Zenki zouden dat een stuk nuttiger maken wel/niet iets doen met stroomprijs wel/niet iets doen met zonverwachting bijvoorbeeld.

• marteltor
klump4u schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Bij ZENKI en automatische modus staat eronder nog slimme modus bij mij, daar moet je hem toevoegen.
Ook al geprobeerd, zonder resultaat.

Het valt me wel op dat de netwerkgebevens nogal verschillen tussen de batterij en de homewizzard. Het mac adres bijvoorbeeld (hoewel dat ook op die manier in de homewizzard app staat) en de netwerknaam ontbreekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41iu44LcQCW4aWQcHOVcPOxbXzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D29XDYzJZdjFNfVenz7r5MsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3LJ5qbOZlFToiv_19VVrK_MjTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MWV9Slud4CGY6GMGvVY2bFw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook al heel ander wifi netwerk geprobeerd (via Asus router ipv router van ISP).

Heb toch het idee dat we allemaal net een ander netwerk hebben en dat het daaraan ligt.

Voor degenen die wel hun homewizzard P1 werkend hebben, wat zien jullie bij zendure app bij apparaatinformatie?

[ Voor 10% gewijzigd door marteltor op 25-03-2026 10:51 ]

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-04 10:54
Halllo,
Ik heb zoveel mogelijk gelezen in dit forum. Toch kom ik er niet uit.
Heb geen Homewizzard.
We hebben ( en houden) een vast energiecontract en 2500 kWh teveel vanaf de PV panelen.
Wat wij zoeken is een opstelling die ons +/- 15kWh avond/ nacht ( ook een hybride warmtepomp)verbruikt dekt en zoveel mogelijk alleen door de PV overcapaciteit wordt opgeladen. Laden via het net in de avond heeft niet zoveel zin lijkt me.
Wordt aangesloten op een aparte groep.
Wil eigenlijk een zo simpel, maar wel werkende, oplossing. Maximaal PV gebruiken dus.
Kan dit met een accu en de p1 meter ( sluit je die aan op de poort van de energiemeter?) van Zendure in de app zo regelen? of mis ik iets?
Kan iemand mij adviseren
. Dank alvast

• CappieL
Stoja schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:28:
Halllo,
Heb geen Homewizzard.
We hebben ( en houden) een vast energiecontract en 2500 kWh teveel vanaf de PV panelen.
Wat wij zoeken is een opstelling die ons +/- 15kWh avond/ nacht ( ook een hybride warmtepomp)verbruikt dekt en zoveel mogelijk alleen door de PV overcapaciteit wordt opgeladen. Laden via het net in de avond heeft niet zoveel zin lijkt me.
Wil eigenlijk een zo simpel, maar wel werkende, oplossing. Maximaal PV gebruiken dus.
Kan dit met een accu en de p1 meter ( sluit je die aan op de poort van de energiemeter?) van Zendure in de app zo regelen? of mis ik iets?
Kan iemand mij adviseren
. Dank alvast
Hoeveel vermogen en hoeveel capaciteit leveren je zonnepanelen? En hoeveel vermogen wil je vanuit de batterijen je huis in laten vloeien?
Als dit boven de 2400W is, zou ik bijv. 2 x SF 2400AC met ieder 3 batterijen nemen (wel op 2 verschillende groepen). Heb je 2 x 2400W laad- en ontlaadvermogen en voldoende capaciteit om de nacht te overbruggen.
Mocht je meer opslag nodig hebben, kun je er een extra batterij bij nemen.

De P1-meter sluit je inderdaad op je slimme meter aan (check even of je meter hier geschikt voor is)

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 25-03-2026 11:37 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 19:38
De Zendure SolarFlow Plus besteld. Is nu met korting zo goedkoop dat ik graag wil instappen. Ga deze installeren en proberen ook eerst de HomeWizard P1 te gebruiken. Zal ook mijn ervaring hier delen. Werkt dit niet gaat alles in HA.

• CappieL
DJ-Promo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:40:
De Zendure SolarFlow Plus besteld. Is nu met korting zo goedkoop dat ik graag wil instappen. Ga deze installeren en proberen ook eerst de HomeWizard P1 te gebruiken. Zal ook mijn ervaring hier delen. Werkt dit niet gaat alles in HA.
Sowieso in HA gooien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 25-03-2026 11:43 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:23
Ik snap niet waarom iedereen zo getriggerd is op die HW P1 meter terwijl er een goedwerkende Zendure P1 is.
Vorig jaar was dat anders, toen moesten we ons behelpen met een Shelly CT of een bijna niet te krijgen Everhome ecotracker
Bij mij gaat de HW P1 sowieso niet werken omdat ik Hypers heb.

• marteltor
Polvo176 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:42:
Ik snap niet waarom iedereen zo getriggerd is op die HW P1 meter terwijl er een goedwerkende Zendure P1 is.
Vorig jaar was dat anders, toen moesten we ons behelpen met een Shelly CT of een bijna niet te krijgen Everhome ecotracker
Misschien omdat de HW P1 defacto de standaard is in P1 meters?

• rokil
  • Niet online
Omdat vermeld staat dat de Zendure werkt met de HW P1 meter en omdat mensen al een HW P1 meter hebben misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door rokil op 25-03-2026 11:45 ]

• Gramser
Omdat Zendure zelf aangeeft dat dat ding gewoon zou moeten werken, en hun eigen P1 meter significant duurder is.
Stoja schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:28:
Halllo,
Heb geen Homewizzard.
Kan iemand mij adviseren
. Dank alvast
ik vrees dat je hier een klasieke denkfout maakt, zeker in tijden met een warmtepomp (winter) heb je nauwelijks PV opbrengst laat staan overhead van de zonnestroom die nu weer richting het net gaat.
tip één ; koop zo snel mogelijk een HW, want de juiste keuze voor een thuis-batterij begint met een goed beeld van je verbruik en overhead.
nu kun je wel gebruik maken van de maandelijkse rapportage van je energieboer die je waarschijnlijk krijgt, deel dat door de aantal dagen in de maand en dan heb je een gemiddelde dagverbruik cq overhead.
Daarmee kun je kijken hoe zich dat verdeeld over de maanden, kijk hiervoor speciaal naar de maanden maart, april, september en oktober, mogelijk ook nog de maanden januari, juni en augustus.
daarmee krijg je een redelijk beeld over hoe groot je batterij zou moeten worden, tenslotte wordt dat bepaald door de beschikbare aanbod aan zonne-stroom aan de eene kant en je verbruik aan de andere kant.

bv hier zie je mijn verloop in september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large

kijk mn naar je gemiddeld afdekking van je maanden (zie hierboven); de waarde die je dan ziet moet je met 1,3 vermenigvuldigen, dat zal dan je berekende capaciteit incl. je verliezen en 10% SOC zijn ( de laatste 10% van je batterij kun je namelijk niet benutten)
en kijk dan naar welke merk type batterij daar het beste bij past, voorkom echter een te groot verschil, kijk of je dat onder de 2 kWh kunt houden. Dus als deze cijfers een batterij van 8,5 kWh vragen heeft een batterij van 15 kWh niet al te veel zin. succes :)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 19:38
Ja daar gaat het zeker eindigen. Besteld bij Zendure zelf en met de kortingscode die hier gedeeld werdt + cashbackxl geprobeerd (dank allen _/-\o_ ).

• Polvo176
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Omdat Zendure zelf aangeeft dat dat ding gewoon zou moeten werken, en hun eigen P1 meter significant duurder is.
Dat zal voor nieuwe klanten wel opgaan, maar ik zie ook velen die voordat de HW P1 werd toegevoegd het al werkend hadden op de Zendure P1 en nu toch naar de HW over willen stappen.
Over de prijs kun je discussiëren, velen kregen de Zendure P1 er gratis of voor een klein bedrag er bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Polvo176 op 25-03-2026 12:10 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-04 21:48

Osxy

Holy crap on a cracker

Heb al een goed werkende meter, die wil ik niet vervangen zonder hele goede redenen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

PeaceNlove

Deugleuter

Omdat de Zendure P1 niet compatible is met mijn oude slimme meter en de HW P1 wel in mijn geval :)

• Polvo176
PeaceNlove schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Omdat de Zendure P1 niet compatible is met mijn oude slimme meter en de HW P1 wel in mijn geval :)
Dat is inderdaad een goede reden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Taro schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:51:
Met een 2400AC+ met ingebouwde 2.4 kWh én een AB3000L met 2.88 kWh kan je naar mijn weten prima met 2400 Watt laden/ontladen. Wat ze weergeven is het laadvermogen van een accu zelf, niet van een set. Ik zou inderdaad een enkele accu niet regelmatig met 2400 Watt laden, dus bijv. 1920 Watt is prima, anders degradeert je accu heel erg snel omdat die heel erg warm wordt.

Verdeel je 2400 Watt over 2 accu's, dan zit je prima binnen die specs toch?
Dank @Taro, weer helemaal gerustgesteld.
Voor de zekerheid wacht ik nog even op de door jou aangekondigde 3600. Je mag er nog weinig over loslaten, maar als ik het zo inschat dan kan die met 3600 W laden en ontladen. Mogelijk is dat interessanter omdat je dan sneller inspeelt (en dus meer bereikt) op korte periodes van hoge of lage tarieven.

<John O`Mill>

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:47
Polvo176 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Dat zal voor nieuwe klanten wel opgaan, maar ik zie ook velen die voordat de HW P1 werd toegevoegd het al werkend hadden op de Zendure P1 en nu toch naar de HW over willen stappen.
Over de prijs kun je discussiëren, velen kregen de Zendure P1 er gratis of voor een klein bedrag er bij.
Als mijn 2400AC met de HW-P1-meter net zo goed zou werken als met die van Zendure, dan scheelt dat mij een P1-splitter en (relatief grote/lompe) P1-dongle van Zendure in de meterkast, en het WiFiblokje in huis (dat ook nog eens energie verbruikt).

Allemaal geen ramp, maar wel jammer. Ik snap eerlijk gezegd ook niet 'hoe moeilijk het kan zijn' om de HW-data te gebruiken, aangezien allerlei andere integraties dit wel 'gewoon' kunnen.

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-04 10:54
@Jan-tweak Ik heb geen HW maar een Cemm energiemonitor en daar kan in opbrengst en verbruik ( ook van de WP) zien ook per jaar. Ik begrijp dat er in de winter geen PV opbrengst is maar het gaat om maart-juni en sept-nov waar de WP de ruimte op temperatuur houdt en er wel PV opbrengst is. Ik volg het nu deze maand met nog koude nachten en dan zie ik een totaal verbruik van 10-15 kWh per avond/ nacht. Per jaar : De PV panelen leveren 9000 kWh, de WP 3300 kWh en het saldo van de slimme meter is +2200 KWh.
Piek vermogen is ongeveer 7000 watt PV en 45 kWh opbrengst ( gunstige dag)
Mijn gedachte is met 2400 kan ontladen in de avonduren en alleen PV kan laden ( ook in de winter) is dan een accu van +/- 15 kWh genoeg. Ik heb ook gekeken naar SAJ thuis accu systemen mar die kosten voor 15 kWh al gauw 8-9000 euro. Vandaar de plug in accu gedachte.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:58
Hoeveel relais schakelingen zien jullie normaal op een dag met wat bewolking / zon. Of met verbruik in de ochtend / avond?

Kan ik zeker zijn als mijn modus op "off" staat dat home assistant niet zal zorgen voor extra schakelingen?

• Pakhaas
  • Nu online
Idr548 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:48:
Hoeveel relais schakelingen zien jullie normaal op een dag met wat bewolking / zon. Of met verbruik in de ochtend / avond?

Kan ik zeker zijn als mijn modus op "off" staat dat home assistant niet zal zorgen voor extra schakelingen?
Ik had hem vanochtend van 7:30 tot 10:30 even op Alleen slim ontladen en toen zat ik al op 39. Ik heb ook geen idee wat normaal is, maar ik heb op een dag alleen slim laden ook wel eens net boven de 100 gezien.
Pagina: 1 ... 202 ... 237 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.