• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04 12:37
Tom35 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Was maar voorstel van die shelly, wat nadeel betreft is dat je de controle afgeeft aan je netbeheerder, die kan via de slimme meter en die p1 jouw batterij sturen als hij wilt..via de shelly gaat dit niet..

Tom
Dit klinkt als een complottheorie. Het is een P1-meter. Je netbeheerder kan helemaal niet via je meter sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 23-03-2026 13:17 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:49

..Christiaan..

..zwll..

Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:43:
[...]

In elk geval géén P1-meter, die heb ik gewoon via zendure.nl besteld… is er ook nog niet ;)
Waarom de Zendure P1 en geen HomeWizard? Ik haal mijn batterij in Duitsland en daar zit ook geen P1 bij. Ik heb een HomeWizard P1. Is het toch beter om een Zendure P1 te kopen?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:36
Ik lees hier een stuk meer gedoe met HW icm Zendure, dan met Zendure P1 icm Zendure ;).

HW had ik zelfs al. Ik ga het Zendure-pad op.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
Wil goedkoop instappen met een thuisbatterij. Heb geen airco's, warmtepomp of elektrische auto. Al een tijdje de SolarFlow 800pro in gedachten maar niet meer te leveren bij Zendure zelf. De plus versie wel en is met 5% kortings op hun eigen site € 464,55. Wil met Zendure instappen zodat ik HomeAssistant kan gebruiken en eventueel later nog een extra accu kan toevoegen. Denk niet dat er een betere deal te vinden is.

• Pr088
DJ-Promo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:40:
Wil goedkoop instappen met een thuisbatterij. Heb geen airco's, warmtepomp of elektrische auto. Al een tijdje de SolarFlow 800pro in gedachten maar niet meer te leveren bij Zendure zelf. De plus versie wel en is met 5% kortings op hun eigen site € 464,55. Wil met Zendure instappen zodat ik HomeAssistant kan gebruiken en eventueel later nog een extra accu kan toevoegen. Denk niet dat er een betere deal te vinden is.
Fijne conclusie. Wat is je vraag?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• DJ-Promo
Pr088 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Fijne conclusie. Wat is je vraag?
Dat is al een antwoord. Was meer om te checken of ik de juiste deal heb.

• Pr088
DJ-Promo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Voor 500 piek krijg je ergens anders -is mijn inschatting- niet een betere/grotere stekkerbatterij met HA functie. Of het de beste keus is kan ik niet overzien, maar het is geen slechte keuze.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:54
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:44:
Het wordt nu spannend. Er staat bezorgd maar er is niemand thuis…

[Afbeelding]

Ga ik me al zorgen maken of is dit onderdeel van de Amazon.de - totaalbeleving?
Waar staat het op de stoep?
Ik vraag dit voor een vriend :9

• elektriekert
[...]

Was maar voorstel van die shelly, wat nadeel betreft is dat je de controle afgeeft aan je netbeheerder, die kan via de slimme meter en die p1 jouw batterij sturen als hij wilt..via de shelly gaat dit niet..

Tom
Haha goeie grap!

Niet Tom

• Pr088
elektriekert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Heeft je vriend ook een heftruck O-) ?

• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:21
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:43:
[...]

In elk geval géén P1-meter, die heb ik gewoon via zendure.nl besteld… is er ook nog niet ;)
Nee die lijken enigszins lastig te leveren vanaf Zendure in ieder geval in mijn geval. Had 12 maart een p1 meter besteld, zou 1-2 werkdagen levertijd zijn. Vorige week nog geen update, daarna bij support gevraagd. Ze melden toen logistieke problemen en weer zou het binnen 1-2 werkdagen verzonden worden, ook nu nog geen verzendbevestiging gehad.

Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-04 22:41
Wat is het telefoonnummer van Zendure NL Klantenservice?
Het telefoonnummer op de website is niet in gebruik:

+31 800 020 0488

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Gramser
elektriekert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:15:
[...]

_O- _O- _O-

Gelukkig is mijn vrouw inmiddels thuis en die heeft het pakket met pijn en moeite de garage in gekregen.

Naar de kelder mag ik zelf doen...

• Gramser
photovoltaic schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Nee die lijken enigszins lastig te leveren vanaf Zendure in ieder geval in mijn geval. Had 12 maart een p1 meter besteld, zou 1-2 werkdagen levertijd zijn. Vorige week nog geen update, daarna bij support gevraagd. Ze melden toen logistieke problemen en weer zou het binnen 1-2 werkdagen verzonden worden, ook nu nog geen verzendbevestiging gehad.
Ik heb inmiddels wel een tracklink van DHL Duitsland gekregen. Maar ik had vandaag wel een update verwacht daarvan. Nope....
[...]

Tom
dat zou dan valsheid in geschrifte worden; tenslotte worden deze data (je verbruik (positief cq negatief) gewoon gebruikt om je afrekening uit te voeren.
En laat dat nu juist in Nederland strafbaar zijn als je daarmee valsificaties zou gaan plegen.
Nee dus, een netbeheerder cq een energieboer kan helemaal jou thuis-batterij hiermee aansturen of wat dan ook.
dus daar zit geen verschil tussen een shelly of een P1 dongle, beide leveren in feite dezelfde soort data aan.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 15:24
Vorige week op twee verschillende dagen accu's binnengekregen, maar nu net eindelijk ook de 2400 Pro! Ben ik de eerste hier, buiten de testers?

Ik heb meteen een vraag: hoe 'decommission' ik m'n SF800Pro om door te geven aan iemand anders? Moet ik 'm gewoon uit de Zendure app donderen en klaar? Of moet er nog een factory reset gedaan worden?
DJ-Promo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:40:
Hangt een beetje er van af wat je er mee wilt doen, wil je bv meer dan 800W vermogen gaan leveren, dan is dat met een dergelijk model dus niet mogelijk. Zendure is aan de andere kant zeker een prima keuze.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:44:
[...]

Je kunt een laadschema instellen, bijv. tussen 7 uur en 11 uur, maar niet alleen met zonnestroom, wel met een vast laadvermogen.
Ah, da's jammer, zoiets zocht ik ook. Ik heb hem nu op Zenki gezet in de hoop dat die vanuit weersvoorspelling en energieprijzen zo snugger is om in de ochtend eerst terug te leveren en pas tegen de lunch ook de batterij te gaan vullen. Het zal vast om kruimels gaan in een heel jaar, maargoed.

• DJ-Promo
Jan-tweak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Hangt een beetje er van af wat je er mee wilt doen, wil je bv meer dan 800W vermogen gaan leveren, dan is dat met een dergelijk model dus niet mogelijk. Zendure is aan de andere kant zeker een prima keuze.
Heb hier inderdaad naar gekeken en zie te weinig hoge pieken om voor een model te kiezen met een hogere output. Vooral qua kosten.

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:12
Jan-tweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:53:
op pepper is er weer een aanbieding van Zendure te vinden (via ali express).
lijkt van Zendure Store te gaan, maar of daar ook Zendure zelf achter staat is onbekend.
het gaat hier om de ZENDURE Solar Flow 800 Plus die uit Frankrijk zou geleverd worden.
met een zeer scherpe prijs van 429 euro.
Ik heb op 19 maart een bestelling geplaatst, maar de status is nog steeds 'wacht op verzending'. Komt uit Frankrijk. Ik hoop wel dat er vandaag of morgen iets gaat gebeuren. Ik kwam uiteindelijk op 379 euro uit, met nog 30 euro cashbackXL. Maar ja, als er niks verstuurd wordt heb ik er niet veel aan ;)
TCMR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:59:
Ik heb meteen een vraag: hoe 'decommission' ik m'n SF800Pro om door te geven aan iemand anders? Moet ik 'm gewoon uit de Zendure app donderen en klaar? Of moet er nog een factory reset gedaan worden?
Bij het verwijderen uit de app kan je een vinkje zetten dat historische gebruiksdata verwijderd moet worden. Daarna is ie klaar voor verkoop.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Jheroun schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Ah, da's jammer, zoiets zocht ik ook. Ik heb hem nu op Zenki gezet in de hoop dat die vanuit weersvoorspelling en energieprijzen zo snugger is om in de ochtend eerst terug te leveren en pas tegen de lunch ook de batterij te gaan vullen. Het zal vast om kruimels gaan in een heel jaar, maargoed.
Met Home Assistant is dit prima te regelen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Zegel17
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:54
ruudonline schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb op 19 maart een bestelling geplaatst, maar de status is nog steeds 'wacht op verzending'. Komt uit Frankrijk. Ik hoop wel dat er vandaag of morgen iets gaat gebeuren. Ik kwam uiteindelijk op 379 euro uit, met nog 30 euro cashbackXL. Maar ja, als er niks verstuurd wordt heb ik er niet veel aan ;)
Ik heb het zelfde …ook 19de besteld en wacht nog op verzending 🍀

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
[...]

Ik had 8% korting met kortingscode WELKOM8 bij zendure.nl en mogelijk nog 8% cashbackxl.

ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-04 09:59
[...]

Nog 40 euro extra korting als je via CashbackXL doorklikt naar de website van Zendure.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
[...]

Die heb je niet want WELKOM8 geeft 8% korting ipv 5% ;)

• marteltor
[...]

Ik heb op 18 maart besteld via zendure.nl en dat pakket kwam ook met GLS uit Frankrijk. Vandaag geleverd.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07

Osxy

Holy crap on a cracker

marteltor schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Ik heb op 18 maart besteld via zendure.nl en dat pakket kwam ook met GLS uit Frankrijk. Vandaag geleverd.
Staan van mij 4 pakketten bij GLS (verzonden op de 20e laatste update 21e 01:00 verliet het Lille). Ik hoop/verwacht het morgen.

Zending van 2400 pro plus 3 accu’s is 20e ontvangen bij GLS en komt morgen middag binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Osxy op 23-03-2026 21:21 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 12:03
Ik sta op het punt een SolarFlow 2400 AC+ & Slimme Meter P1 te kopen, echter is na het zoeken in dit forum mij nog 1 punt niet helemaal duidelijk. Hopelijk kan iemand mij opheldering geven.

Op dit moment lees ik elektra + gas uit via de P1 poort via een of andere USB kabel die mijn home assistant machine in gaat.
Dit wil ik graag zo houden.
Kan ik dit actief houden met enkel de Zendure P1 meter?
Of heb ik dan een splitter nodig? Is in dit geval een simpelen passieve P1 splitter voldoende?
In de search vond ik vragen over uitlezen gas stuk met Zendure P1, maar zag nergens een antwoord op die vraag.

Ik ben niet van plan de batterij zelf te gaan aansturen via home assistant. Wil dit gewoon via Zendure app doen.

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-04 11:31
Alles is ontvangen, morgen lekker aansluiten en slapend rijk worden!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-04 09:22
Jan-tweak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:56:
[...]

dat zou dan valsheid in geschrifte worden; tenslotte worden deze data (je verbruik (positief cq negatief) gewoon gebruikt om je afrekening uit te voeren.
En laat dat nu juist in Nederland strafbaar zijn als je daarmee valsificaties zou gaan plegen.
Nee dus, een netbeheerder cq een energieboer kan helemaal jou thuis-batterij hiermee aansturen of wat dan ook.
dus daar zit geen verschil tussen een shelly of een P1 dongle, beide leveren in feite dezelfde soort data aan.
Die energieboer kan sowieso niet aan mijn batterij aan aangezien ik via een shelly en niet de p1 meter mijn batterij aan stuur. Die energieboer ziet dus alleen maar een hoog en laag verbruik.
Hier in belgie worden gebruikers die hun batterij nog niet hebben aangegeven aangeschreven door de netbeheerder als er vermoeden is van een batterij, ze doen dus veel meer dan alleen maar registreren, er wordt analyse op je verbruik gedaan wanneer je wat verbruikt want anders zouden ze dit niet weten..
Daarnaast is het op middenlange termijn wel degelijk de bedoeling dat de netbeheerder jouw batterij kan aansturen zodat ze in geval van een tekort uw batterij mee als buffer kunnen gebruiken... Mijn batterij hangt aan mijn shelly die niet communiceert met de slimme meter maar mijn verbruik op de 3 fases meet maw deze zal ook nooit aanstuurbaar zijn via de slimme meter .. De p1 meter kan gebruikt worden om wasmachines en andere apparatuur in en uit te schakelen dus waarom zou dat met de batterij niet kunnen.. Dit is trouwens een functie dat de netbeheerder ambieert om bij overbelasting dingen te kunnen uitschakelen of inschakelen zoals bv het laddn van uw ev.. jij krijgt energie en mag laden, je buur heeft nog 200km id batterij zitten hij mag niet laden enz...allemaal functies die al aangegeven zijn door de netbeheerder om de overbelasting van het net tegen te gaan..

Tom

[ Voor 6% gewijzigd door Tom35 op 23-03-2026 19:11 ]

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-04 22:04
ZuinigeRijder schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Ik had 8% korting met kortingscode WELKOM8 bij zendure.nl en mogelijk nog 8% cashbackxl.

ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Doe ik iets verkeerd ik krijg de melding dat de kortingscode niet geldt op dit product???
Geprobeerd met een 800 pro en een 800 plus beide werken niet..?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
Rudoo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:48:
Ik sta op het punt een SolarFlow 2400 AC+ & Slimme Meter P1 te kopen, echter is na het zoeken in dit forum mij nog 1 punt niet helemaal duidelijk. Hopelijk kan iemand mij opheldering geven.

Op dit moment lees ik elektra + gas uit via de P1 poort via een of andere USB kabel die mijn home assistant machine in gaat.
Dit wil ik graag zo houden.
Kan ik dit actief houden met enkel de Zendure P1 meter?
Of heb ik dan een splitter nodig? Is in dit geval een simpelen passieve P1 splitter voldoende?
In de search vond ik vragen over uitlezen gas stuk met Zendure P1, maar zag nergens een antwoord op die vraag.

Ik ben niet van plan de batterij zelf te gaan aansturen via home assistant. Wil dit gewoon via Zendure app doen.
Je hebt en splitter nodig. Ik zou direct voor een active splitter gaan.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
Tom35 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Die energieboer kan sowieso niet aan mijn batterij aan aangezien ik via een shelly en niet de p1 meter mijn batterij aan stuur. Die energieboer ziet dus alleen maar een hoog en laag verbruik.
Hier in belgie worden gebruikers die hun batterij nog niet hebben aangegeven aangeschreven door de netbeheerder als er vermoeden is van een batterij, ze doen dus veel meer dan alleen maar registreren, er wordt analyse op je verbruik gedaan wanneer je wat verbruikt want anders zouden ze dit niet weten..
Daarnaast is het op middenlange termijn wel degelijk de bedoeling dat de netbeheerder jouw batterij kan aansturen zodat ze in geval van een tekort uw batterij mee als buffer kunnen gebruiken... Mijn batterij hangt aan mijn shelly die niet communiceert met de slimme meter maar mijn verbruik op de 3 fases meet maw deze zal ook nooit aanstuurbaar zijn via de slimme meter .. De p1 meter kan gebruikt worden om wasmachines en andere apparatuur in en uit te schakelen dus waarom zou dat met de batterij niet kunnen.. Dit is trouwens een functie dat de netbeheerder ambieert om bij overbelasting dingen te kunnen uitschakelen of inschakelen zoals bv het laddn van uw ev.. jij krijgt energie en mag laden, je buur heeft nog 200km id batterij zitten hij mag niet laden enz...allemaal functies die al aangegeven zijn door de netbeheerder om de overbelasting van het net tegen te gaan..

Tom
De P1 poort maakt alleen data beschikbaar. Al zouden ze dit willen aansturen dan zouden ze daadwerkelijk je huisverbruik moeten manipuleren zodat de P1 meter anders gaat reageren. Ze kunnen alleen met voltages spelen maar dan heeft een batterij zonder P1 maar met een Shelly ook direct een probleem.

De reden dat ze mensen contacten is omdat het vreemd is dat je teruglevert in de nacht en totaal geen stroom afneemt, dynamisch teruglevert voor een paar stuivers. Of als ze zien dat je zonnepanelen nog maar xx watt terugleveren;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShrLq4MkBnH6JaG7hDvdxe7G7sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4EiudxRgdU15DCLB4501Zxcg.png?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Tom
https://www.hanos.nl/nl/A...olie/c/001012004006001002

Even goed inslaan. Je hoedje is kapot.

Nogmaals: kappen met die wappie onzin!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

[...]

analyse is heel wat anders dan controleren van, analyse van stroom wordt ook in Nederland uitgevoerd, alleen bij ons is de aanmelding iets anders geregeld maar eigenlijk net zo verplicht als bij jullie in Nederland, ook Duitsland kent die verplichting.
Daarnaast is het op middenlange termijn wel degelijk de bedoeling dat de netbeheerder jouw batterij kan aansturen zodat ze in geval van een tekort uw batterij mee als buffer kunnen gebruiken...
kijk, dat kan nu heel specifiek in Nederland dus niet, er zijn wel systemen waar dit kan, veelal door dynamische energieboeren uitgevoerd die daarmee gaan handelen, Zonneplan is zo'n voorbeeld waar dit kan, maar daarvoor zijn aanvullende comunicatiemiddelen vereist, en niet alleen een P1 dongle (die overigens niet in staat is om gegevens terug richting het net ter sturen, read-only dus).
In Belgie zie je dat in het verleden de P1 poort die veelal wel aanwezig was niet werd gebruikt, en zelfs bij beppalde netbeheerders was uitgeschakeld.
Mijn batterij hangt aan mijn shelly die niet communiceert met de slimme meter maar mijn verbruik op de 3 fases meet maw deze zal ook nooit aanstuurbaar zijn via de slimme meter .. De p1 meter kan gebruikt worden om wasmachines en andere apparatuur in en uit te schakelen dus waarom zou dat met de batterij niet kunnen.. Dit is trouwens een functie dat de netbeheerder ambieert om bij overbelasting dingen te kunnen uitschakelen of inschakelen zoals bv het laddn van uw ev.. jij krijgt energie en mag laden, je buur heeft nog 200km id batterij zitten hij mag niet laden enz...allemaal functies die al aangegeven zijn door de netbeheerder om de overbelasting van het net tegen te gaan..
de schakelmomenten waneer e.e.a. wordt uitgeschakeld wordt niet door de P1 dongle gedaan, dit gebeurt door een stuk software die de data van de P1 dongle als activatiewaarde gebruikt.

wat jij noemd dat een netbeheerder bepaald waneer wel of niet geladen (door de batterij) mag worden is zeker in Nederland niet via P1 meter gebruikt.

Nu is het wel zo dat Belgie een andere implementatie (eMUCS) gebruikt dan in Nederland (DSMR link tweakers), deze zijn redelijk gelijk maar er zijn dus wel verschillen..
De eisen aan DSMR vind je hier.
Tom

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

Rico

Wie dit leest is gek....

Bart_Denon schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Doe ik iets verkeerd ik krijg de melding dat de kortingscode niet geldt op dit product???
Geprobeerd met een 800 pro en een 800 plus beide werken niet..?
Bij 2x de 800 plus werkt hij wel.
Op de nieuwe serie werkt die code niet.
2x pro dan zal hij ook wel werken.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:09
Rico schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Op Zendure.nl is enkel nog de Pro2 te koop dus die is ook van de nieuwe serie.

• marteltor
Rico schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:07:
[...]

De gewone pro lijkt niet te krijgen meer. Alleen de pro2.

• Zegel17
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:54
[...]

Ik zie net toevallig een aanmelding in de DHL app..komt uit Duitsland ipv Frankrijk maar zelfde verzender als mijn vorige bestelling van Zendure

• elektriekert
Ik heb bij Marcmax besteld.
Ben benieuwd hoe vlot het gaat

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 10:17
Ik ga wss binnenkort ook 1 solarflow 2400 AC en 3x AB3000X bestellen via Marcmax en laten leveren in een DHL packstation net over de grens in Duitsland gezien ik er voor vakantie dichtbij ben.. Zijn er hier mensen die dit ook zo hebben gedaan en die ik even een DM mag sturen..

• Diesje
  • Laatst online: 19-04 14:07
crosseel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:14:
Ik ga wss binnenkort ook 1 solarflow 2400 AC en 3x AB3000X bestellen via Marcmax en laten leveren in een DHL packstation net over de grens in Duitsland gezien ik er voor vakantie dichtbij ben.. Zijn er hier mensen die dit ook zo hebben gedaan en die ik even een DM mag sturen..
Lukt dat met zulke grote pakketten? Ik heb ze benaderd maar zij wisten geen pakketpunt. Ze gaven alleen aan dat ik de website van DHL kon raadplegen.

knip knip, inkoopacties zijn niet toegestaan op tweakers

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 23-03-2026 21:51 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

crosseel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:14:
Bij postfiliaal laten bezorgen, pakstations zijn te klein.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

Zegel17 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Ik zie net toevallig een aanmelding in de DHL app..komt uit Duitsland ipv Frankrijk maar zelfde verzender als mijn vorige bestelling van Zendure
De losse AB3000x die ik bij Zendure had besteld komt ook uit Duitsland terwijl de vorige uit Frankrijk kwamen, blijkbaar hebben ze dus verschillende warehouses waaruit ze de producten kunnen versturen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:27
bilgy_no1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Ik kijk naar de app, die aangeeft hoeveel erin is gegaan en hoeveel eruit is gekomen.

Gisteren is er van 10-100% 10,37 kWh ingegaan. Daarna is er van 100-5% 9,23 kWh uitgekomen (NB 5% ivm het gesuggereerde kalibreren). Dat is beide aanzienlijk minder dan wat jij becijfert (en ook mijn rekenvoorbeeld).

Een paar weken terug zag ik dat er vaak maar 8,7 kWh uitkwam. Toen begonnen ook die sprongen op te vallen. De capaciteit heeft mogelijk (deels) te maken met de omgevingstemperatuur (batterijen in onverwarmde schuur). De drops lijken te maken te hebben met temperatuurverschillen tussen de batterij units.

Ik heb hem vandaag van 5-100% opgeladen en er ging nu 11,07 kWh in. Dat zou volgens jou dus ongeveer het geval moeten zijn bij 10-100%. De batterij ontlaadt nu weer. Kijken hoeveel er straks is uitgekomen.

Update:
Vandaag is er 100% -> 5% in totaal 9,39 kWh uit de batterij gekomen. Een fractie meer dan gisteren. Morgen nog eens kalibreren en dan kijken wat er gebeurt.

De drop was wat minder:
Van 18% naar 11% in twee minuten. Daarna van 11% naar 5% in 16 minuten. Dat laatste tempo is in de grafiek ongeveer gelijk aan het gedeelte 100% tot 18%.
Update over de mysterieuze drops en spikes van de SOC bij het laden en ontladen...

Vandaag had ik nog een volle kalibratiecyclus willen doen. Door de korte periode van lage prijzen en de verstoring door de kwartierprijzen was de batterij echter maar tot 89% opgeladen. Daarna ontladen tot 5%.

In totaal is er 9,11 kWh teruggeleverd van 89-5%. Dat is bijna net zoveel als gisteren van 100-5%. Nu weet ik dat deze niet lineair extrapoleren, maar het zou dus een totale ontlading van 100-0% suggereren van 10,8 kWh en met 8% one way efficiency een capaciteit van 11,78 kWh.

Er is 10,95 kWh ingegaan van 5-89%. Dat zou extrapoleren naar 13 kWh en dat lijkt me niet juist voor 4x AB3000X... Ik vermoed dat het laden dus net is gestopt voor de SOC weer een sprong zou maken.

Wel laat de grafiek vandaag een mooie gelijkmatige lijn zien, zonder drop, tot 5%.

Het lijkt erop dat het kalibreren dus wel helpt. Morgen laad ik naar 100% en daarna weer naar 5%. Hopelijk gaat het dan beide kanten op goed.

Dan blijft alleen de vraag: ontlaadlimiet laten staan op 5% of terug naar 10% en alleen af en toe die iets diepere cycli doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGaEDXKn0t6xQT4H9kWNBX80tFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJVDzDLCOwvZhRm4wgVpfMub.jpg?f=fotoalbum_large

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
elektriekert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:00:
Ik heb bij Marcmax besteld.
Ben benieuwd hoe vlot het gaat
Hier op 15 maart besteld, 18 maart verzonden en de 20e afgeleverd bij het packstation

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Fijn dat ze Zendure app wel lekker veel bijhoud.
Zo te lezen staat privacy niet voorop.
Uit Engelse privacy voorwaarde.
SDK name: GrowingIO

Purpose of use: Analyze and collect usage information of mobile application (App) users

Types of personal information collection: device identification information (such as IMEI, Android
ID, OAID, IDFA, IDFV, GAID), pasteboard content, device type, device version, system version,
geographic location information, network device manufacturer, IP address, network mode,
clipboard content
Dan de app maar installeren op een burner device.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
vDorst schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:38:
Fijn dat ze Zendure app wel lekker veel bijhoud.
Zo te lezen staat privacy niet voorop.

[...]

Dan de app maar installeren op een burner device.
Zitten twee meer bijzondere tussen. Benieuwd welke apps je zelf verder hebt draaien op je primaire telefoon.

De twee bijzondere zijn wel de moeite waard om eens bij ze te signaleren en vragen hoe en wat. :)

(IMEI en Clipboard)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Diesje
Koen g schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:37:
[...]

Hier op 15 maart besteld, 18 maart verzonden en de 20e afgeleverd bij het packstation
Wil je uitleggen hoe je de leveren laat bezorgen bij het packstation?

• vDorst
  • Niet online
Kees_frl schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:49:
[...]

Zitten twee meer bijzondere tussen. Benieuwd welke apps je zelf verder hebt draaien op je primaire telefoon.

De twee bijzondere zijn wel de moeite waard om eens bij ze te signaleren en vragen hoe en wat. :)

(IMEI en Clipboard)
GraphineOS met zo min mogelijke apps. Ik denk Spotify de meest privacy onvriendelijk is.

Maar de app is nodig om hem initieel in te stellen/HA password in te stellen en daarna kan HA het overnemen?

[ Voor 11% gewijzigd door vDorst op 23-03-2026 23:09 ]

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
Diesje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:56:
[...]

Wil je uitleggen hoe je de leveren laat bezorgen bij het packstation?
Vrij simpel, instructies van DHL opvolgen en een account aanmaken:
https://www.dhl.de/en/pri...mpfangen-packstation.html

Na registratie krijg je een postnummer dat je bij bestelling als ontvanger in moet geven samen met de gegevens van het packstation. Ook dit staat beschreven.
Bij registratie is identificatie wel verplicht.

• marteltor
Ik heb mijn 2x solarflow 800 plus (via zendure.nl) binnen en geïnstalleerd. Fluitje van een cent. Helaas heb ik wel ook de homewizzard P1 bug, waarbij er 0 watt blijft staan. Aangezien de accu's nog niet nodig zijn (ivm 3 jaar oud prachtig salderingscontract) gaan de accu's nog even in de opslag, dan kan zendure in tussentijd mooi de bug fixen :p

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 10:17
Koen g schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Na registratie krijg je een postnummer dat je bij bestelling als ontvanger in moet geven samen met de gegevens van het packstation. Ook dit staat beschreven.
Kan je inschatten of 1x solarflow ac en 3x AB3000X in het automaat zullen passen?

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-04 16:36
[...]

Kun je hem ook bij een DHL punt laten afleveren, in een fysieke winkel?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-04 21:01
Heeft er al iemand ervaring met een 2400 pro, incl panelen. Ik kan helemaal schoon starten met een zonnepanelen plan en overweeg zeker om 1 of meer accu’s neer te zetten, met name omdat deze dan ook als omvormers werken. Maar wie heeft ervaring en welke installateur monteert een compleet systeem? Goodwe, Enphase, Solaredge installateurs zijn er genoeg, maar ik heb nog weinig zendure installateurs gevonden die ook panelen leggen.

• Diesje
[...]

En wat heb je precies besteld? Er staat dat je pakket niet boven de maximale afmetingen mag komen. Wat die afmetingen zijn staat er niet bij. Maar 4-5 batterij a 120kg lijkt me meer dan wat toegestaan is.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
vDorst schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:03:
[...]
Maar de app is nodig om hem initieel in te stellen/HA password in te stellen en daarna kan HA het overnemen?
Klopt en voor eventueel firmware updates. Je kunt daarna zelfs de batterij blokkeren van het internet als je wilt.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04 07:52
is het een ee om dit topic te splitsen een 'Zendure leveringen, kortingen en schermafdrukken' en iets als 'Zendure techniek'? Ik zit nu letterlijk 3 pagina's met logistieke meldingen door te scrollen, leuk voor degene die het betreft, maar de rest van de Tweaker-mensheid kan er zo weinig mee.

• TCMR
Bouwertje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:44:
Heeft er al iemand ervaring met een 2400 pro
Pro gister binnen gekregen, maar de bekabeling van de vier 535Wp panelen die ik ga aansluiten moet ik omwerken (want: allemaal een eigen aansluiting, nu een string). Helaas zijn de dakpannen zo slecht, dat het vernieuwen van de dakpannen prioriteit heeft. Zo zie je hoe zo'n projectje soms toch rare zijwegen krijgt...

Als je een beetje handig bent, schakel dan vooral geen installateur in. Als een installateur alleen maar een bepaald merk wil/kan toepassen, dan weet je ook al dat het niet goed zit (die zit gewoon het merk te pushen waarvoor hij het meest commissie krijgt, niet per se voor jou de beste installatie).

Overigens helaas ook de HW P1 bug. Hij vindt 'm, connect prima, maar raakt dan binnen no time z'n verbinding kwijt (oranje broken-link icon). Ik hoop wel dat ze dit op gaan lossen, want voor mensen zonder HA is dit wel echt een fijne low-tech oplossing waarbij zelfs de kap van de groepenkast niet af hoeft.
TCMR schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:35:
[...]

Pro gister binnen gekregen, maar de bekabeling van de vier 535Wp panelen die ik ga aansluiten moet ik omwerken (want: allemaal een eigen aansluiting, nu een string). Helaas zijn de dakpannen zo slecht, dat het vernieuwen van de dakpannen prioriteit heeft. Zo zie je hoe zo'n projectje soms toch rare zijwegen krijgt...

Als je een beetje handig bent, schakel dan vooral geen installateur in. Als een installateur alleen maar een bepaald merk wil/kan toepassen, dan weet je ook al dat het niet goed zit (die zit gewoon het merk te pushen waarvoor hij het meest commissie krijgt, niet per se voor jou de beste installatie).

Overigens helaas ook de HW P1 bug. Hij vindt 'm, connect prima, maar raakt dan binnen no time z'n verbinding kwijt (oranje broken-link icon). Ik hoop wel dat ze dit op gaan lossen, want voor mensen zonder HA is dit wel echt een fijne low-tech oplossing waarbij zelfs de kap van de groepenkast niet af hoeft.
Je kunt natuurlijk ook gewoon de Zendure P1 dongle gebruiken en ja, je hebt dan ook nog een actieve splitter nodig , het beste die van HW. :)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Devke schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Die valt te snappen dat temperatuur meedoet in het hele verhaal. Echter bij de 1e set zie ik dit effect een stuk minder. Zelfde set, 3 batterijen ook. Zie onderstaande. 1e afbeelding is 1e set 2e afbeelding 2e set. Alleen laden even ingezoomd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fysiek staan de setjes een cm of 60 van elkaar af.
Ik kreeg nu opeens nog een reactie van een fysiek persoon. Ze willen dat ik nu de kalibratie doe met 10min er tussen. Lekker met die pieken in tarieven. Gisteren zag ik trouwens beide stapels rond dezelfde percentage springen. Het is vooral bij laden en bij ontladen zijn de drops veel minder groot.
We recommend that you first charge the battery to 100%, as the battery level will be automatically calibrated. Then, please wait for 10 minutes, discharge the battery to around 5%, and wait another 10 minutes to complete a full cycle. You may repeat this calibration process several times to see if the issue improves.

If the situation does not improve, please provide screenshots from the Zendure App along with the specific date and time, so we can further investigate.
@bilgy_no1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoiASeVQZJGjgIkIw0ue7oCX5FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGE9rO53Uh9kpsU2hEdnlRpE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb beide batterijen achter een HW kwh meter hangen. Gisteren overdag gingen ze van 10 naar 100%. Totaal heb ik bruto 17.22kwh. Totaal gaat er volgens de meters 13.7kwh in. Op basis van 90% zou je verwachten dat er minstens 15kwh in kan?
Bouwertje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:44:
Heeft er al iemand ervaring met een 2400 pro, incl panelen. Ik kan helemaal schoon starten met een zonnepanelen plan en overweeg zeker om 1 of meer accu’s neer te zetten, met name omdat deze dan ook als omvormers werken. Maar wie heeft ervaring en welke installateur monteert een compleet systeem? Goodwe, Enphase, Solaredge installateurs zijn er genoeg, maar ik heb nog weinig zendure installateurs gevonden die ook panelen leggen.
Hou er aub rekening mee dat je met een SF 2400 AC pro geen vervanging voor een echte (string) PV installatie kunt maken, daarvoor zijn je beschikbare aansluiting (ook je vermogens) gewoon veel te beperkt.
Een pro is leuk om bv 4 extra grote panelen a 500Wp (voorbeeld) op aan te sluiten die op je tuinhuisje liggen, maar als vervanging voor een redelijke PV van circa 10-16 panelen ga je dus niet halen.
Heb je nog oudere kleine panelen zou je op de 4 beschikbare aansluitingen mogelijk zelfs er 8 op aansluiten ( als duo) , maar dan stopt het dus ook, geen string maar alleen direct. ( werkt bv met een solaredge al niet, de pro werkt namelijk niet met optimizers, die zouden er dan ook e tussenuit moeten.)

Dat je geen installateur vind die alleen panelen legt lijkt me vrij duidelijk, een paneel zonder omvormer wekt gewoon niet, dit soort oplossingen met een batterij zijn ook relatief nieuw en voor de meeste PV door de beperkingen ok niet erg interessant ( slechts 4 panelen installeren maakt het eigenlijk te duur ), ik zou deze dan ook op bv een garage of tuinhuisje leggen waar je zelf de installatie kunt doen.

De pro is net als veel andere “balcon thuis-batterij” bedoeld dat je daar een beperkte aantal (4) panelen op aansluit die bv ook nog bij een stroomuitval via de noodstroomvoorziening een beperkt aantal apparaten van stroom kunnen voorzien. De bruikbaarheid in ons land met eigenlijk een redelijk veilig stroomvoorziening met (zeer) weinige stroomstoringen die veelal ook nog kort duren is dus beperkt, in andere landen is een dergelijke oplossing vaak ook veel handiger.
In mijn ogen dus een perfect alternatief als je je bestaande PV met enkele panelen (bv op je garage) wilt uitbreiden terwijl je bestaande omvormer daar geen ruimte voor bied en daarbij ook nog er een thuis-batterij aan toe voegd, twee klappen in één keer dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 24-03-2026 09:03 ]

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 13:30
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Je kunt natuurlijk ook gewoon de Zendure P1 dongle gebruiken en ja, je hebt dan ook nog een actieve splitter nodig , het beste die van HW. :)
Je hebt die homewizard toch niet nodig als je toch geen domotica systeem hebt?
Gewoon HW er uit en Zendure P1 er in.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 11:40
Inmiddels ook de keuze gemaakt voor de Zendure :) Mooi compleet en efficiënt systeem zo te zien.

Het enige dat ik niet begrijp, is het gehannes met die dongles. Eenvoudig P1 bekabeld aansluiten is blijkbaar te ingewikkeld. In plaats daarvan wordt een dure dongle ontworpen. Met bridge.

Wat weer vragen oproept. Waar is die bridge voor? Waarom kan de P1 dongle niet direct met de Zendure communiceren? En waar moet je die bridge installeren? Dichtbij de dongle, of dichtbij de accu, of precies er tussenin? En op dezelfde fase, of is het geen powerline?

Zoveel vragen O-) , maar vooral: wat is er zo onmogelijk aan een bekabelde mogelijkheid aanbieden?
hremijn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Je hebt die homewizard toch niet nodig als je toch geen domotica systeem hebt?
Gewoon HW er uit en Zendure P1 er in.
Klopt, alleen de vorige poster had dus al een HW dongle, dus maakt hij al gebruik van home wizard, wat overigens niet echt een domotica systeem is, heel veel mensen gebruiken het gewoon om inzicht te krijgen in hun verbruik van hún energie ( stroom, gas, water )
Heb je geen HW of andere P1 dongle dan heb je ook geen splitter nodig en kan die Zendure P1 direct je slimme meter in, daar heb je helemaal gelijk in.

• vDorst
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:06:
Inmiddels ook de keuze gemaakt voor de Zendure :) Mooi compleet en efficiënt systeem zo te zien.

Het enige dat ik niet begrijp, is het gehannes met die dongles. Eenvoudig P1 bekabeld aansluiten is blijkbaar te ingewikkeld. In plaats daarvan wordt een dure dongle ontworpen. Met bridge.

Wat weer vragen oproept. Waar is die bridge voor? Waarom kan de P1 dongle niet direct met de Zendure communiceren? En waar moet je die bridge installeren? Dichtbij de dongle, of dichtbij de accu, of precies er tussenin? En op dezelfde fase, of is het geen powerline?

Zoveel vragen O-) , maar vooral: wat is er zo onmogelijk aan een bekabelde mogelijkheid aanbieden?
Op de 2400 Pro die ik heb besteld, zegt de handleiding dat er een RJ45 aansluiting op zit, met RS485 geen ethernet, voor een nog uit te komen engeriemeter.

P1 dongle heeft zelf geen wifi maar Lora (868MHz). Zo ver ik begrijp is de dongle een Lora naar wifi converter.
Ik snap niet waarom ze er geen direct wifi erop hebben gezet. Want door de bridge heb je toch een stopcontact nodig.

Het voordeel van de Zendure dongle ligt hem in dat de verbinding tussen je P1 en bridge niet via WiFi loopt maar gebruik maakt van LoRa, wat veelal een grotere afstand tussen beide mogelijk maakt.
Het is dus geen powerline, afhankelijk van jouw situatie heb je dus de mogelijkheid om al de genoemde plaatsen te kiezen.
vDorst schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Op de 2400 Pro die ik heb besteld, zegt de handleiding dat er een RJ45 aansluiting op zit, met RS485 geen ethernet, voor een nog uit te komen engeriemeter.

P1 dongle heeft zelf geen wifi maar Lora (868MHz). Zo ver ik begrijp is de dongle een Lora naar wifi converter.
Ik snap niet waarom ze er geen direct wifi erop hebben gezet. Want door de bridge heb je toch een stopcontact nodig.
Klopt, maar dat kan dus een willekeurige WCD zijn, die zelfs niet eens naast je batterij of in je meterkast hoeft te zitten, dus veel meer keuzes.
Rj45 betekent niet altijd ethernet, dat is een veel voorkomende fout wat veel mensen maken. Dat heb je helemaal juist.

• elektriekert
Koen g schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:37:
[...]

Had je een kleine bestelling?
Ik zag dat packstation maar tot een bepaalde maat gaat. (En 31kg)

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-04 11:31
koboy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:34:
[...]

https://www.hanos.nl/nl/A...olie/c/001012004006001002

Even goed inslaan. Je hoedje is kapot.

Nogmaals: kappen met die wappie onzin!
Ik vond het grotendeels informatief zijn post.

Ik heb zelf mijn binnenmuren allemaal behangen met aluminium. Dat houdt antimaterie tegen en voorkomt ziektes. :o }:O

• IJsbeer
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Het voordeel van de Zendure dongle ligt hem in dat de verbinding tussen je P1 en bridge niet via WiFi loopt maar gebruik maakt van LoRa, wat veelal een grotere afstand tussen beide mogelijk maakt.
Het is dus geen powerline, afhankelijk van jouw situatie heb je dus de mogelijkheid om al de genoemde plaatsen te kiezen.
Ik vind dat juist een nadeel. Punt 1 weer een 'draadloos' netwerk waarbij mijn data door de lucht gaat. Moet maar aannemen dat dat veilig is. Punt 2, extra sluipverbruiker.

De HW P1 meter heeft bij een moderne meter geen voeding nodig en kost mij dus geen sluipverbruik en daarmee een risico minder op brandgevaar in mijn optiek.
Dus van mij mogen ze dat issue met de HW P1 meter snel oplossen, al was er gisteren iemand die aangaf dat Zendure aangegeven heeft hier actief mee bezig te zijn.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 11:40
IJsbeer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Ik vind dat juist een nadeel. Punt 1 weer een 'draadloos' netwerk waarbij mijn data door de lucht gaat. Moet maar aannemen dat dat veilig is. Punt 2, extra sluipverbruiker.

De HW P1 meter heeft bij een moderne meter geen voeding nodig en kost mij dus geen sluipverbruik en daarmee een risico minder op brandgevaar in mijn optiek.
Dus van mij mogen ze dat issue met de HW P1 meter snel oplossen, al was er gisteren iemand die aangaf dat Zendure aangegeven heeft hier actief mee bezig te zijn.
Maar wat ik begreep is dat die HW meter alleen werkt via HomeAssistant als tussenstation. Dus evengoed extra data door de lucht, en stroomverbruik.

Ik begrijp overigens goed de optie voor een draadloze P1 verbinding, maar niet waarom een bedrade optie niet wordt aangeboden. Zeker als er toch al een RJ45 aansluting op zit waarbij de middenste vier pinnen niet worden gebruikt. Aangezien je daar gewoon een RJ11 in kunt prikken, zijn er geen designkosten om dit mogelijk te maken.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Maar wat ik begreep is dat die HW meter alleen werkt via HomeAssistant als tussenstation. Dus evengoed extra data door de lucht, en stroomverbruik.

Ik begrijp overigens goed de optie voor een draadloze P1 verbinding, maar niet waarom een bedrade optie niet wordt aangeboden. Zeker als er toch al een RJ45 aansluting op zit waarbij de middenste vier pinnen niet worden gebruikt. Aangezien je daar gewoon een RJ11 in kunt prikken, zijn er geen designkosten om dit mogelijk te maken.
Nee dat is NU het geval omdat Zendure die integratie niet goed op orde heeft. HA is dan de simpele workaround die veel tweakers toch al hebben draaien. Als dit is opgelost is dat niet meer nodig.

• jakamp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-04 18:17

De Zendure P1 meter en dongle communiceren onderling via LoRa, een methode om over grotere afstanden data uit te wisselen. De dongle zet het LoRa signaal om naar wifi. De dongle communiceert met je router of accespoint en dus niet rechtstreeks met de Zendure omvormer. Je router of accespoint communiceert met de Zendure omvormer. Deze moeten daarom binnen wifi bereik van elkaar staan. De dongle hoeft dus niet dicht bij je Zendure omvormer te zitten.
Deze constructie lijkt voor de Nederlandse situatie misschien onlogisch omdat hier bij de meeste huishoudens electriciteitsmeters, routers en P1 meters in een meterkast gestouwd zijn, maar in landen als bv USA of Canada waar over het algemeen de meters buiten aan de gevel gemonteerd zijn, kan de afstand tussen router en electriciteitsmeter/p1-meter buiten het wifi bereik van elkaar zijn. In dat geval is de P1/dongle constructie een mooie oplossing.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:17
De 'oude" 2400 AC en anderen hebben geen RJ45 alleen wifi dus moet Zendure wel een P1 meter hebben die wifi ondersteund.
En een kabel moeten leggen vanaf je batterij naar je meterkast is maar voor een heel kleine groep haalbaar.

Verder is DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) alleen in Nederland, Zweden en België aanwezig, dus een beperkte markt en in elk land ook nog afwijkend werkt.

Ze hebben gekozen voor Lora, omdat het bereik daarvan veel beter is dan wifi en doordat de batterijen primair als "balkon" systemen ontworpen zijn die en vaak in een schuur, buiten of op een balkon staan is wifi regelmatig een probleem en dat ze wilden voorkomen door Lora te gebruiken.
Hiermee kun je het Lora naar wifi bridge ergens plaatsen waar je Wifi bereik hebt en kan hij vandaar over Lora de P1 Dongle bereiken.

Blijft natuurlijk dat veruit de beste oplossing is om Home Assistent te gebruiken die je in de meterkast plaatst en een P1 naar USB kabel, dan heb je verder helemaal geen Dongle nodig, maar wel wifi bereik bij je batterij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Ik kreeg nu opeens nog een reactie van een fysiek persoon. Ze willen dat ik nu de kalibratie doe met 10min er tussen. Lekker met die pieken in tarieven. Gisteren zag ik trouwens beide stapels rond dezelfde percentage springen. Het is vooral bij laden en bij ontladen zijn de drops veel minder groot.

[...]

@bilgy_no1

[Afbeelding]

Ik heb beide batterijen achter een HW kwh meter hangen. Gisteren overdag gingen ze van 10 naar 100%. Totaal heb ik bruto 17.22kwh. Totaal gaat er volgens de meters 13.7kwh in. Op basis van 90% zou je verwachten dat er minstens 15kwh in kan?
Zendure heeft vanmorgen aanvullende info opgevraagd hier. Screens etc. Zojuist aangeleverd. Als we het alleen over het ontladen hebben even..... set 1 deed er gister gemiddeld 18 min over om van SoC 27% naar 14% te komen. Set 2 was eergister 5 min! Na batterij swap 7. Rond de 27% begint de afdaling dus dat referentiepunt gepakt. 1 zwaluw maakt geen zomer dus vandaag zelfde test. Het probleem verhuisde niet mee naar de andere set. Echter de batterij uit set 1 die naar 2 ging gaat nu ook sneller leeg in set 2. Leuk klusje 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ben(V)
@Pakhaas ,@Devke ,@bilgy_no1
Zendure geeft ook de hoogste en laagste spanningen van de batterij cellen weer voor elke batterij, ik zou die ook eens opnemen in de grafieken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 24-03-2026 10:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pakhaas
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:42:
@Pakhaas ,@Devke ,@bilgy_no1
Zendure geeft ook de hoogste en laagste spanningen van de batterij cellen weer voor elke batterij, ik zou die ook eens opnemen in de grafieken.
Welke sensor is dat in HA?

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:23
is het voor een 2400AC met 3 batterijen een probleem om met 2440W te laden of te ontladen ivm de C-waarde? of zou dit zonder problemen moeten werken? ik zie dat de omvormer sowieso all terug gaat in vermogen als de temperatuur oploopt, ik verwacht dat dit ook helpt om de batterijen uiteindelijk te beschermen.

• Pakhaas
  • Nu online
HiBe schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:24:
is het voor een 2400AC met 3 batterijen een probleem om met 2440W te laden of te ontladen ivm de C-waarde? of zou dit zonder problemen moeten werken? ik zie dat de omvormer sowieso all terug gaat in vermogen als de temperatuur oploopt, ik verwacht dat dit ook helpt om de batterijen uiteindelijk te beschermen.
3 batterijen is prima. Hier ook 2x 2400AC met 2x3 batterijen.
Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Heb je een DM gestuurd. Ik had dit in mijn vorige config.yaml zitten voordat ik de overstap naar gielz deed. Heb de hele yaml nog wel.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ben(V)
Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Als je de Fireson integratie hebt heeft elk batterijpack heeft o.a. deze sensors:
sensor.fo4nln8n3708242_highest_cell_voltage
sensor.fo4nln8n3708242_lowest_cell_voltage
sensor.fo4nln8n3708242_total_voltage
sensor.fo4nln8n3708242_electricity_level_soc

Uiteraard zijn bij jou de id's anders dan bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 24-03-2026 11:56 ]

IJsbeer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:57:
[...]

je vergeet dat bij twee P1 meters op één slime meter je al in de problemen kunt komen, plus met een laadpaal heb je er nog veelal eentje bij, dan gaat het al helemaal niet meer lukken en heeft die actieve splitter ook gewoon een voeding van 1A 5V nodig; dat is een woppe 5W, ik vrees dat je je wel meer sluipverbruik in je woning kunt vinden die je eigenlijk helemaal niet gebruikt, zoals niet aangesloten telefoonopladers ed.

• IJsbeer
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:56:
[...]

je vergeet dat bij twee P1 meters op één slime meter je al in de problemen kunt komen, plus met een laadpaal heb je er nog veelal eentje bij, dan gaat het al helemaal niet meer lukken en heeft die actieve splitter ook gewoon een voeding van 1A 5V nodig; dat is een woppe 5W, ik vrees dat je je wel meer sluipverbruik in je woning kunt vinden die je eigenlijk helemaal niet gebruikt, zoals niet aangesloten telefoonopladers ed.
Het blijft gewoon onzin. Een laadpaal leverancier kan ook gewoon een koppeling maken met andere P1 meters, gewoon te lui, arrogant of incapabel.
5 Watt is 45kWh per jaar, dat is best een aandeel in mijn jaarverbruik.

En nee, geen onnodige telefoonadapters hier.

• TCMR
Zwartoog schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:06:
[...]
Maar wat ik begreep is dat die HW meter alleen werkt via HomeAssistant als tussenstation.
Nee hoor, je kunt de HomeWizard P1 meter gewoon kiezen in de Zendure app. Daar komt geen Home Assistant aan te pas. Maar het werkt dus (nog) maar zelden.
Zonsmurf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Ik heb zelf mijn binnenmuren allemaal behangen met aluminium. Dat houdt antimaterie tegen en voorkomt ziektes. :o }:O
Alleen je binnenmuren? Niet je ramen vergeten! Daar komt het meeste doorheen :+
HiBe schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:24:
even een snelle/korte uitleg m.b.t. de c-waarde (of C-rate in het engels)
C-rate = Laad- of ontlaadstroom (A) ÷ Batterijcapaciteit (Ah)

let op op heb de AC / DC laadstroom fout hier aangepast.
als we even uitgaan van 2.400W ontlaadvermogen met een DC ontlaadstroom van 60A
bij een capaciteit van een batterij van 60Ah
( zie spec's AB3000X of AB3000L) Nominale capaciteit 60Ah / 2.880Wh
is de C-waarde van één batterij module 60 / 60 = 1 C
bij 2 batterijmodules ( dus ook 120Ah) = 60 / 120 = 0,5 C
en bij 3 batterijmodules ( dus ook 180Ah) = 60 / 180 = 0,33 C
en bij 4 batterijmodules ( dus ook 240 Ah) = 60 / 240 = 0,25 C
dat lijken me waarden die prima passen waarbij deze zelfs bij meerdere modules bij de sweet-spot van 0,2 C komen.
en dan hebben we het hier nog bij de maximale ontlaadstroom, die veelal helemaal niet wordt behaald, bij het laden zul je dat mn tijdens de zomer veel vaker zien, omdat daar de beschikbare PV-vermogen al boven het laadvermogen van de Zendure (2.400W) zal gaan liggen en dus de Zendure op vol vermogen zal gaan laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 24-03-2026 13:12 ]

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 13:30
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Mijn actieve P1 splitter verbruikt 0,2A bij 5V met een tibber pulse en een smartgateways P1 server.
Dat is 1 W en geen 5 W.
IJsbeer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Het blijft gewoon onzin. Een laadpaal leverancier kan ook gewoon een koppeling maken met andere P1 meters, gewoon te lui, arrogant of incapabel.

Dat moet die andere fabrikant ook maar willen, dus zo eenvoudig is dat niet. je had het ook anders kunnen stellen, waarom hebben we een P1 poort nodig en waarom is dat niet gewoon al in je slimme meter ingebouwd ?

even een Wh meet-toestel er tussen gezet, gemiddeld verbruikt deze nog geen 0,2W, op jaar basis is dat net 1,75 kWh, of in centjes uitgedrukt iets meer dan 40 cent, en nee daar maak ik me dus geen zorgen over.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 24-03-2026 12:25 ]

hremijn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Mijn actieve P1 splitter verbruikt 0,2A bij 5V met een tibber pulse en een smartgateways P1 server.
Dat is 1 W en geen 5 W.
d:)b ik had hem nu ook gemeten, die 5 W was even een ruwe schatting van mij, maar je ziet dat met gemiddeld nog geen 0,2W dat is dus net 1,75 kWh per jaar. :)
Dus die Zendure P1 mag van mij blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 24-03-2026 12:22 ]

• koboy

koboy

IJsbeer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Er is zeker een casus te maken voor zo min mogelijk P1 meters. Elke draadloze P1 device pakt gegarandeerd stroom, ook degene die direct in de P1 poort zit.
Als je dus een HW P1 meter direct ingeplugd hebt heb je sluipverbruik. Zou kunnen dat dit nog aan de netbeheer kant van de meter zit, maar daar heb ik de documentatie niet voor.

45 kWh is inderdaad een slok op een borrel, maar dat gaat uit van 1A voor een P1 meter. De P1 poort is gespecificeerd op max 0,5A, dus apparatuur die zonder externe voeding wordt geleverd pakt maximaal 22kWh per jaar, in de praktijk veel minder.
Helaas is het zo dat veel apparatuur geleverd wordt zonder echte aan/uit schakelaar. Mijn laadpunt staat 24/7 een beetje stroom te trekken, maar wordt maar 1x per week gebruikt. Aan/uit zetten in de meterkast is de meterkast niet voor gemaakt.

Maar vergeet niet wat veel mensen doen die panisch zijn voor sluipverbruik: de oude koelkast naar de schuur verplaatsen. Door slijtage aan o.a. de rubbers en de oudere technologie staat die een veelvoud te verbruiken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:13:
[...]

even een snelle/korte uitleg m.b.t. de c-waarde (of C-rate in het engels)
C-rate = Laad- of ontlaadstroom (A) ÷ Batterijcapaciteit (Ah)

als we even uitgaan van 2.400W ontlaadvermogen met 230 V (AC) is je ontlaadstroom dus 10,43 A
bij een capaciteit van een batterij van 60Ah
( zie spec's AB3000X of AB3000L) Nominale capaciteit 60Ah / 2.880Wh
is de C-waarde van één batterij module 10,43 / 60 = 0,174 C
bij 2 batterijmodules ( dus ook 120Ah) = 10,43 / 120 = 0,087 C
en bij 3 batterijmodules ( dus ook 180Ah) = 10,43 / 180 = 0,058 C

dat lijken me waarden die prima passen waarbij deze zelfs onder de sweet-spot van 0,2 C liggen.
en dan hebben we het hier nog bij de maximale ontlaadstroom, die veelal helemaal niet wordt behaald, bij het laden zul je dat mn tijdens de zomer veel vaker zien, omdat daar de beschikbare PV-vermogen al boven het laadvermogen van de Zendure (2.400W) zal gaan liggen en dus de Zendure op vol vermogen zal gaan laden.
Die C waarde gaat om de batterij..... Dan moet je ook met de ontlaadstroom aan de batterij-kant rekenen.....
Je hoeft dan ook niet moeilijk te doen met omrekenen, want de omreken factoren zijn gelijk en delen tegen elkaar weg. Je kunt dus gewoon 2,4kW delen door de accu capaciteit in kWh.

Kom je met 2,4kW en 1x 2,88kWh uit op wat minder dan 1, etc...

• elektriekert
koboy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Die C waarde gaat om de batterij..... Dan moet je ook met de ontlaadstroom aan de batterij-kant rekenen.....
Je hoeft dan ook niet moeilijk te doen met omrekenen, want de omreken factoren zijn gelijk en delen tegen elkaar weg. Je kunt dus gewoon 2,4kW delen door de accu capaciteit in kWh.

Waarbij je dan met 3 batterijen op 0,2777777C komt

• elektriekert
Zou ik nog wat aan een MID-kWh meter hebben in de onderverdeelkast? Tbv batterijen in de garage.

Of is dat vooral leuk om de RTE te berekenen?
elektriekert schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:43:
Zou ik nog wat aan een MID-kWh meter hebben in de onderverdeelkast? Tbv batterijen in de garage.

ik heb deze (HW MID) er wel in zitten mn omdat ik dan binnen de HW omgeving (zitten ook mijn PV op) ook de Zendure er in heb mee genomen, en met name wordt daar gewoon vaak op gekeken. op zich zie je die batterij-gegevens ook wel binnen de
Zendure app, maar daar zie ik dan weer niet mijn PV op.
Voor HA heb je die eigenlijk niet nodig. :)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wat ik niet zo snel kan vinden is hoe de eigen logica (BMS) van Zendure omgaat met mijn Zappi.
In de zomertijd laad ik de auto op 100% zonnestroom. Als de Zendure dan ook op NOM draait gaan die twee elkaar ws wel dwars zitten.

Kan Zendure rekening houden met de Zappi?
Of zit dat pas in de komende V2 van de software?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 24-03-2026 13:11 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

koboy schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:30:
[...]

dank, heb mijn post aangepast. :)

• koboy

koboy

elektriekert schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:43:

Er komen al heel betrouwbare gegevens uit de app. Prima voor een RTE berekening als je accepteert dat die niet perfect is.
MID meter is leuk om mee te spelen, maar wordt pas echt nuttig als je ermee kunt "afrekenen" bij je energieleverancier of netbeheerder die een geijkte meter wil.

Op dit moment is een MID meter IN je EV laadpunt nog het meest nuttig. De standen hiervan kun je gebruiken om groene energie certificaten mee te laten maken en verkopen.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:09
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:11:
Wat ik niet zo snel kan vinden is hoe de eigen logica (BMS) van Zendure omgaat met mijn Zappi.
In de zomertijd laad ik de auto op 100% zonnestroom. Als de Zendure dan ook op NOM draait gaan die twee elkaar ws wel dwars zitten.

Kan Zendure rekening houden met de Zappi?
Of zit dat pas in de komende V2 van de software?
Dit wordt vaker gevraagd en volgens mij was de conclusie dat deze mekaar behoorlijk dwars zitten. Je zult deze via HA of handmatig moeten sturen.

• CappieL
  • Laatst online: 24-04 15:53
AquilaXL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Dit wordt vaker gevraagd en volgens mij was de conclusie dat deze mekaar behoorlijk dwars zitten. Je zult deze via HA of handmatig moeten sturen.
@Hippe Lip Je zult een energy management systeem moeten hebben om batterij en auto 'met elkaar te laten communiceren'. Ze weten niet van elkaar bestaan / status.
Beide systemen kijken naar de P1-meter en wanneer er teruglevering naar het grid is, gaan ze beide opladen.
Dan ziet de P1 opeens import vanuit het grid, dan gaat de auto minder / stoppen met laden en gaat de batterij terugleveren. Dan ziet de P1-meter weer teruglevering en gaan ze beide weer laden. Enz enz.
Die vicieuze cirkel moet doorbroken worden door een EMS.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

Pagina: 1 ... 201 ... 234 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.