• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:22
Reactie ontvangen van Zendure over firmware 1.0.19 (2400 AC) en het heel langzaam terugschakelen tijdens het laden (50 watt per seconden).
We apologize for the inconvenience this has caused. We will escalate this matter to our technical team for further investigation. Please allow us some time to review the problem, and we will get back to you with a resolution as soon as possible.
Cake bakken met firmware 1.0.19 FUBAR. Batterij kan dus niet snel genoeg meer terugschakelen met laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU9W70qElY5B7YMsQ-YaQRUkAsA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6WMpz1PN7NZTLRuo0UtDIMau.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-04 14:07
Leveren niet in Nederland.
Diesje schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Leveren niet in Nederland.
is sterk afhankelijk van de verzender, er zijn genoeg die ook gewoon naar Nederland leveren, bedenk wel dat je dan wel 21% of 19% BTW gaat betalen, dus de vraag of je dan nog wel goedkoper uit bent.
bv deze levert ook gewoon naar Nederland en veel andere landen. bv een AB 3000X batterij module (2,88 kWh) kost daar in Duitsland 491,49 euro met 0% BTW (voor Duitsers dus), Nederlanders betalen daar 584,87 euro plus verzendkosten, bij Zendure NL kost deze 729 euro, dus nog altijd 127,23 goedkoper. en dat is ook gewoon een Zendure dealer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2q5wir8Ho_Gnve4m239-nu9Hbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hizbFKBMtq35ah697NSI4Jpm.png?f=fotoalbum_large

• Diesje
  • Laatst online: 19-04 14:07
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:16:
[...]

is sterk afhankelijk van de verzender, er zijn genoeg die ook gewoon naar Nederland leveren, bedenk wel dat je dan wel 21% BTW gaat betalen, dus de vraag of je dan nog wel goedkoper uit bent.
bv deze levert ook gewoon naar Nederland en veel andere landen. bv een AB 3000X batterij module (2,88 kWh) kost daar in Duitsland 491,49 euro met 0% BTW (voor Duitsers dus), Nederlanders betalen daar 584,87 euro plus verzendkosten, bij Zendure NL kost deze 729 euro, dus nog altijd 127,23 goedkoper. en dat is ook gewoon een Zendure dealer.
[Afbeelding]
Kijken naar een 2400AC+ plus 3x 3000L kom ik bij verschillende winkels niet goedkoper uit. Ik probeer eigenlijk een winkel te vinden dicht bij de grens, maar die zijn er nagenoeg niet. Een pakketpunt is ook geen optie helaas.

De winkel in jouw voorbeeld is wel goedkoper maar heeft een 3,7/5. Daar blijf ik liever vandaan.
Diesje schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Kijken naar een 2400AC+ plus 3x 3000L kom ik bij verschillende winkels niet goedkoper uit. Ik probeer eigenlijk een winkel te vinden dicht bij de grens, maar die zijn er nagenoeg niet. Een pakketpunt is ook geen optie helaas.

De winkel in jouw voorbeeld is wel goedkoper maar heeft een 3,7/5. Daar blijf ik liever vandaan.
Zendure SF 2400 AC + 890,70 (incl. BTW)
Zendure AB 3000L 671,74 (incl. BTW)
incl. verzending naar Nederland kost je het daar dus 2.925,52 euro (incl. BTW)
en ik ken mensen die daar gewoon besteld hebben en dat is perfect gegaan.
volgens deze score krijgt deze aanbieder gewoon een 4,54/5, lijkt me niet al te slecht.
ook in Duitsland ga je steeds (net als bij ons) minder winkels vinden, zeker als je qua prijs je eisen stelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 21-03-2026 12:39 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Sorry, verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door pjotter1965 op 21-03-2026 13:06 ]

Ook niet bewust offtopic gaan aub

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 21-03-2026 14:49 ]

• pjotter1965

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-03-2026 14:49 ]

[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 21-03-2026 14:49 ]

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-04 16:29
Mijn SolarFlow 800 Plus vertoond vervelende kuren sinds een paar dagen. Afgelopen week zag ik in de ochtend (tot mijn schrik) dat de batterijen op 0% stonden en ondanks de Min. SoC van 20% dus volledig ontladen waren.. Meermaals per dag stopt die nu met laden (met ontladen nog niet opgevallen want dat is in de nacht) en dan aangeeft dat er geen batterijen zijn aangesloten?! Dat is onmogelijk, want naast de extra AB2000X zit er een AB2000L 'ingebouwd'. Paar minuten later is er vaak weer niets aan de hand, totdat het euvel zich meermaals herhaalt.

Zojuist een ticket ingeschoten bij Zendure. Lijkt mij dat er iets met de omvormer/hoofdmodule is. In Home Assistant zie ik bijv. geen afwijkingen met hoogste vs laagste celspanning in beide accu's.

Wordt vervolgd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi43_zF-xujrDp0S1fgPfinsOBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5aWsjBcMEEvWWuFARuYDCh1s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el7ZucSqouKdHypCGdAW5FYHmVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KHjeFEBdFvViWEajlj2e8PDP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door crbnnw op 21-03-2026 14:19 ]

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• DJ 83
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 24-04 20:45
koboy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Opladen kun je zeker verhogen, en waarschijnlijk wel boven de 1000W. Ga even tellen: ergens op de koelkast zit een sticker met het aansluit vermogen (bij die van mij linksboven binnenin), op de CV ketel ook. Tel daar die paar lampjes bij, en je weet hoeveel van de 3680W je over hebt. Hierbij ga ik uit van een standaard 16A zekering.
Nog even een late vervolgvraag. Verhogen naar 1000w is ook geen probleem voor de kabels, stekker en stopcontact bij langdurig laden? Is gewoon met standaard stekker aangesloten. Wil ff zeker weten dat ik dat geen risico’s loop 😀.

[ Voor 3% gewijzigd door DJ 83 op 21-03-2026 14:41 ]

DJ 83 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Nog even een late vervolgvraag. Verhogen naar 1000w is ook geen probleem voor de kabels, stekker en stopcontact bij langdurig laden? Is gewoon met standaard stekker aangesloten. Wil ff zeker weten dat ik dat geen risico’s loop 😀.
Laden is anders dan terugleveren. Bij laden knalt je aardlekautomaat er wel uit. Bij terugleveren kan er brand ontstaan als je het niet goed voor elkaar hebt. 1000 Watt zou langdurig geen probleem voor de stekker moeten zijn, maar niemand kan in je stopcontact kijken.

Het product zelf kan je prima met de meegeleverde stekker gebruiken. Of de rest van je installatie daar ook veilig genoeg voor is kan je het beste in het topic dat in de topicinformatie wordt genoemd checken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• DJ 83
  • Laatst online: 24-04 20:45
Duidelijk, bedankt!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:39
Pakhaas schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
Hier springt al 2 dagen achter elkaar omvormer 1 van 77% naar 99%. Dit is toch vreemd gedrag aangezien hij elke dag 100% aantikt, dus kalibratie lijkt op orde.

Hieronder de grafieken van respectievelijk 16, 18 en 19-3

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier nog even op terug komen, zodat anderen hier misschien ook wat aan hebben. Op advies van Zendure ben ik met een vast vermogen gaan ontladen tot 5% en de dag erna nog eens met een vast vermogen naar 100% en nog eens naar 5%. Nu lijkt de BMS goed gekalibreerd en lopen ze mooi synchroon. Ik heb vandaag geladen tot 90% en daarna werd het tarief een stuk duurder dus gestopt, maar geen rare sprong vanaf 77% meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PqZ2eu82CVqsaGWy5tdgO_KFW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9h66ulKYyM515wdzUZE05j11.jpg?f=fotoalbum_large

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 13:14
Het is voor de meeste mensen mogelijk om met Zendure 2400 SF AC opladen via stopstekker tijdens zonuren een tijdschema in te stellen via de app, omdat ik alleen van 7 uur tot 11 uur vroeg in de ochtend werk...

[ Voor 16% gewijzigd door Ultrafast op 21-03-2026 20:39 ]

• Pakhaas
Ultrafast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:32:
Best mensen is mogelijk met zendure 2400 SF AC opladen via stopstekker tijdens zonuren tijdschema instellen via app aangezien dat ik alleen van 7 uur tot 11 uur vroeg ochtend... ?
Wat?

• Ultrafast
is mogelijk om met Zendure 2400 SF AC opladen via stopstekker tijdens zonuren een tijdschema in te stellen via de app, omdat ik alleen van 7 uur tot 11 uur vroeg in de ochtend werk bedoel ik.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:23
Ultrafast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:39:
[...]

is mogelijk om met Zendure 2400 SF AC opladen via stopstekker tijdens zonuren een tijdschema in te stellen via de app, omdat ik alleen van 7 uur tot 11 uur vroeg in de ochtend werk bedoel ik.
Wat is een stopstekker :9 , een stekker die in een stopcontact gaat of een stekker die de stroom stopt als die uit het stopcontact wil komen? :+

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-04 23:00
Pakhaas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Hier nog even op terug komen, zodat anderen hier misschien ook wat aan hebben. Op advies van Zendure ben ik met een vast vermogen gaan ontladen tot 5% en de dag erna nog eens met een vast vermogen naar 100% en nog eens naar 5%. Nu lijkt de BMS goed gekalibreerd en lopen ze mooi synchroon. Ik heb vandaag geladen tot 90% en daarna werd het tarief een stuk duurder dus gestopt, maar geen rare sprong vanaf 77% meer.

[Afbeelding]
Dank voor het terugkoppelen. Ik heb zojuist de ontlaadgrens op 5% gezet. Dat zal met een half uurtje tot een uurtje wel zover zijn. Morgen dan helemaal naar 100% tijdens de goedkope uren.

• Ultrafast
elektriekert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Wat is een stopstekker :9 , een stekker die in een stopcontact gaat of een stekker die de stroom stopt als die uit het stopcontact wil komen? :+
Aye een stekker die in een stopcontact gaat... Het gaat om AC he

• Pakhaas
bilgy_no1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Dank voor het terugkoppelen. Ik heb zojuist de ontlaadgrens op 5% gezet. Dat zal met een half uurtje tot een uurtje wel zover zijn. Morgen dan helemaal naar 100% tijdens de goedkope uren.
Wel met een vast vermogen. Dus bijv 2000w of 2400w handmatig. Ook bij ontladen.

• bilgy_no1
Pakhaas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Wel met een vast vermogen. Dus bijv 2000w of 2400w handmatig. Ook bij ontladen.
Ja, beide staan op 2400W om optimaal de prijsverschillen tussen middag en avond mee te pakken.
Ultrafast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Je kunt een laadschema instellen, bijv. tussen 7 uur en 11 uur, maar niet alleen met zonnestroom, wel met een vast laadvermogen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Ultrafast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Aye een stekker die in een stopcontact gaat... Het gaat om AC he
Als je met een slimme stekker ( volgens mij is dat namelijk de betere omschrijving van een dergelijke stekker )
je omvormer aan de AC kant uit zet zal dat de omvormer ( zeker als je dat veelvuldig doet ) steeds klappen krijgen, zal de levensduur niet in dank worden afgenomen lijkt mij.

• Ultrafast
Taro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:44:
[...]

Je kunt een laadschema instellen, bijv. tussen 7 uur en 11 uur, maar niet alleen met zonnestroom, wel met een vast laadvermogen.
Ah dank je wel interssant hoor.

• FlyingDut33
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-04 20:44
Ben(V) schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:03:
Weet niet wat er fout is, maar met een 10 seconden update frequentie werkt Nom voor geen meter in weer omstandigheden waar er regelmatig zon voor de wolken schuift (zoals nu) of je snel fluctuerende belastingen hebt (quooker, inductieplaat enz).
Dat is met HA echt niet anders dan in HEMS, je wilt juist korte intervallen, maar je dsmr 4 meter staat maar per 10 seconden toe.

Voorbeeld:
Quooker heeft een piekje die toevallig net nog door de meter sample wordt opgepakt, de Zendura gaat daardoor 2400W ontladen voor 13 seconden (3 seconde reactietijd van de Zendure + 10 seconden van de meter) terwijl er geen afname is dus gaat alles het net op.
Of hij mist die quooker helemaal en dan trekt je het uit het net.
En quookers doen dat de hele dag door.

En uiteraard moet iedereen zelf beslissen of ze de investering willen doen of wachten op een nieuwe meter, maar het gprs netwerk gaat er bij KPN pas in december 2028 uit en de energie bedrijven kunnen het al niet aan de ferris meters te vervangen voor eind 2026 dus reken er maar op dat dsmr 4 meters achteraan in de rij staan voor vervanging.
Mocht dit iemand kunnen helpen: Ik heb een oude dsmr 4 GPRS meter. Ik heb 2 weken geleden Liander gebeld met de vraag of ik alvast een nieuwe mocht irt kopen thuisbatterij en dsmr 5 nodig had. Ik ben zeer goed en buitengewoon vriendelijk geholpen en de BAM staat volgende week op de stoep om de meter te wisselen.

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:08
FlyingDut33 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:36:
[...]

Mocht dit iemand kunnen helpen: Ik heb een oude dsmr 4 GPRS meter. Ik heb 2 weken geleden Liander gebeld met de vraag of ik alvast een nieuwe mocht irt kopen thuisbatterij en dsmr 5 nodig had. Ik ben zeer goed en buitengewoon vriendelijk geholpen en de BAM staat volgende week op de stoep om de meter te wisselen.
Super! Mijn contact met Liander was ook buitengewoon vriendelijk, maar helpen deden ze niet. Ik heb een "nep" SMR5.0 meter, misschien staan die later in de rij voor vervanging.

• pjotter1965
[...]

Zonder kosten ? Wanneer ik bij Enexis vraag om een nieuwere versie van de slimme meter moet ik €212,48 betalen
Pakhaas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:47:
[...]

[Afbeelding]
Dit herken ik. Bij laden maar ook bij ontladen waarbij de 2e set dit meer heeft. Aan het einde en aan het begin van de curve. Ik heb Zendure ook al eens benaderd daarvoor. 2x het advies gekregen vol te laden en ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWVSIvPrBFKpuQFPxWbjfYsklFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuhUm4DQ9Jisr5siMCzxgRuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJoVwKykuzuuKwHAoSMnIl-Jc8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LAmbdlQC7gcEyTelGixEa34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Im5TiSz9oBTESmGp0X3vLZlQdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEbm54fSslVARFQI9MCle4W1.jpg?f=fotoalbum_large

Kalibratie is hier veel al doordat ik maximaal laad en ontlaad. Ik heb ze het nog een x gevraagd met als resultaat zelfde advies. Probleem was niet verholpen. 2400 Watt laden continue en ontladen is mijn inziens een constante waarde.

Nu ben ik benieuwd naar jouw oplossing? Was dit tegen 2400Watt of kreeg je het advies dit rustiger te doen?

Eerlijk gezegd vind ik de drops van die SoC wel hinderlijk. Dit was in eerdere versie van de software iets beter. Daar bleef hij wel lang rond de 15% hangen maar dit van 30 recht naar beneden is voor verbetering vatbaar. Het moet kunnen. Bij mijn HW batterijen zie ik die drops eigenlijk nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 22-03-2026 08:33 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Dit herken ik. Bij laden maar ook bij ontladen waarbij de 2e set dit meer heeft. Aan het einde en aan het begin van de curve. Ik heb Zendure ook al eens benaderd daarvoor. 2x het advies gekregen vol te laden en ontladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kalibratie is hier veel al doordat ik maximaal laad en ontlaad. Ik heb ze het nog een x gevraagd met als resultaat zelfde advies. Probleem was niet verholpen. 2400 Watt laden continue en ontladen is mijn inziens een constante waarde.

Nu ben ik benieuwd naar jouw oplossing? Was dit tegen 2400Watt of kreeg je het advies dit rustiger te doen?

Eerlijk gezegd vind ik de drops van die SoC wel hinderlijk. Dit was in eerdere versie van de software iets beter. Daar bleef hij wel lang rond de 15% hangen maar dit van 30 recht naar beneden is voor verbetering vatbaar. Het moet kunnen. Bij mijn HW batterijen zie ik die drops eigenlijk nooit.
Ik heb een serie met 2400w gedaan en volgens mij een keer met 2000w, maar dat moet niet uitmaken volgens de chatbot van Zendure. Waar zie jij trouwens die kalibratie grafiek? Ik heb de nieuwste @gielz, maar zie die niet in het dashboard.
Pakhaas schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Ik heb een serie met 2400w gedaan en volgens mij een keer met 2000w, maar dat moet niet uitmaken volgens de chatbot van Zendure. Waar zie jij trouwens die kalibratie grafiek? Ik heb de nieuwste @gielz, maar zie die niet in het dashboard.
https://github.com/Gielz1...90-Beschikbare-entiteiten

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bilgy_no1
Devke schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de mijne ook bij ontladen inderdaad.

Daarnaast ook het probleem dat er maar ongeveer 9 kWh uitkomt bij 100%-10% ontladen (uit 11,52 kWh nominaal). Hoe is dat bij jou?

Ik heb deze maand minstens 1x per dag een volledige cyclus gedraaid (10% -> 100% -> 10%) op 2400W en vaak genoeg nog wel twee per dag ook... Dan zou er toch goed gekalibreerd moeten kunnen worden.

Het BMS van de auto (ook LFP) heeft nooit zulke problemen. Ik denk dus dat er in de aansturing van de cellen iets beter kan. Dit lijkt heel erg op die lamme fietsaccu's die snel capaciteit verliezen door onbalans.

@Taro misschien kun jij dit terugkoppelen naar Zendure. Er zijn nu dus meerdere mensen met dit probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH1BX1LSvExNu9wmtxyjz1-Ogcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzzi9AWgfatrhAHRpRymZKgB.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien is het een oplossing als het BMS een specifieker kalibratieprogramma krijgt. Beste zou zijn als de batterijen individueel worden gekalibreerd. Maar in elk geval zou er een speciale functie in de app moeten zitten om dit in te plannen (zodat het niet automatisch wordt gestart op een moment dat de stroom €0,50 is per kWh...)

Om dit handmatig te doen is nogal lastig: 1 voor 1 de batterijen met de omvormer ontladen en opladen en daarna weer opstapelen... En dat 1x per maand... Pff
bilgy_no1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:04:
[...]
@Taro misschien kun jij dit terugkoppelen naar Zendure. Er zijn nu dus meerdere mensen met dit probleem:
[Afbeelding]
Ik kan af en toe vragen meenemen richting een interview/gesprek met iemand, maar ben gestopt met alle vragen doorspelen aan Zendure. Ik maak op het moment weken van 60-70 uur, het is wel even goed :) Zou gewoon de support benaderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 22-03-2026 10:16 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

koboy

Heb een idee voor een icon

Robhond schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:03:
[...]

Super! Mijn contact met Liander was ook buitengewoon vriendelijk, maar helpen deden ze niet. Ik heb een "nep" SMR5.0 meter, misschien staan die later in de rij voor vervanging.
Of misschien staat hij wel helemaal niet op de lijst. Alleen meters met een GPRS modem worden vervangen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

pjotter1965 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Zonder kosten ? Wanneer ik bij Enexis vraag om een nieuwere versie van de slimme meter moet ik €212,48 betalen
Als het om een DSMR 4 meter gaat op het GPRS netwerk kun je proberen via die route aan te vliegen. Benadrukken dat de meter vervangen moet worden de komende 2,5 jaar omdat GPRS er uit gaat en dat het voor jou prettig is om dit nu vast in te plannen.

Blijf je natuurlijk afhankelijk van wie je treft, of het in het script staat etc. Anders kun je het een paar maanden later opnieuw proberen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

[...]

Daarnaast ook het probleem dat er maar ongeveer 9 kWh uitkomt bij 100%-10% ontladen (uit 11,52 kWh nominaal). Hoe is dat bij jou?

Ik heb deze maand minstens 1x per dag een volledige cyclus gedraaid (10% -> 100% -> 10%) op 2400W en vaak genoeg nog wel twee per dag ook... Dan zou er toch goed gekalibreerd moeten kunnen worden.

Het BMS van de auto (ook LFP) heeft nooit zulke problemen. Ik denk dus dat er in de aansturing van de cellen iets beter kan. Dit lijkt heel erg op die lamme fietsaccu's die snel capaciteit verliezen door onbalans.

[Afbeelding]

Misschien is het een oplossing als het BMS een specifieker kalibratieprogramma krijgt. Beste zou zijn als de batterijen individueel worden gekalibreerd. Maar in elk geval zou er een speciale functie in de app moeten zitten om dit in te plannen (zodat het niet automatisch wordt gestart op een moment dat de stroom €0,50 is per kWh...)

Om dit handmatig te doen is nogal lastig: 1 voor 1 de batterijen met de omvormer ontladen en opladen en daarna weer opstapelen... En dat 1x per maand... Pff
7.2 a 7.3 kWh (set 3 batterijen). Ondergrens op ontladen staat op 10%. Dus eigenlijk is dit op 90% SoC ontladen. RTE hier zit op 82%.

• Pakhaas
[...]

[Afbeelding]

We hebben nu 3 gelijke gevallen in dit topic. Wellicht kunnen we ons even bundelen richting Zendure. Even via DM?
Pakhaas schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:57:
[...]

We hebben nu 3 gelijke gevallen in dit topic. Wellicht kunnen we ons even bundelen richting Zendure. Even via DM?
Prima. Ik heb zojuist al een support call ingeschoten weer. Bijlages toegevoegd. Misschien handig als idd meer mensen dit doen die dit ervaren. Met het antwoord calibreren kan ik niet zoveel. Het is geen first world problem maar ach als we de boel zo kunnen helpen verbeteren. Why not.

Dit is wat AI vast teruggeeft.

Dear customer,

The issue you are experiencing with the State of Charge (SoC) dropping rapidly at approximately 30% and spiking to 100% during charging is likely related to battery calibration, the Battery Management System (BMS) firmware algorithms, or battery cell balancing. This is a known issue and not necessarily a hardware fault. Here are some steps you can take to address the problem:

Steps to Resolve the Issue:

Perform a Complete Charge-Discharge Cycle Calibration:

Set the battery's charge-discharge range to 5% - 100%.Use a fixed power (recommended between 800W and 2400W, such as 1200W) to charge the battery to 100%, and then discharge it to 5%. This process will help the BMS learn and calibrate the actual capacity of the battery.

Retest the Actual Capacity:

After completing the above calibration, perform a complete cycle test from 5% to 100% and back to 5% using the same fixed power.After completion, check the data statistics in the app to evaluate whether the available capacity has improved.

Understand Possible Factors of Data Differences:

Energy Conversion Loss: AC charge and discharge have conversion efficiency issues, with higher loss ratios under low power. Use higher power (e.g., 1200W) for testing to get more accurate data.Device Standby Power Consumption: The device consumes battery power even in standby mode, which can affect overall efficiency.Statistical Method: The "energy conversion efficiency" displayed in the app is meaningful only when charging and discharging occur simultaneously. In daily use, the effective efficiency calculation is more complex.

Firmware Update:

Ensure that your device's firmware is updated to the latest version. Updates often include optimizations for BMS firmware algorithms and battery cell balancing.

Provide Detailed Information if the Issue Persists:

If the capacity and efficiency are still not ideal after calibration, please provide the following information for further investigation:Detailed test steps and methods.Test statistical data and calculation process.Specific date and time corresponding to the test.

Our technical team is aware of similar issues and is working on optimizing the SoC estimation algorithm through future BMS firmware updates. Please ensure your device firmware is up to date to receive these updates.

If the issue persists after following these steps, please let us know, and we will assist you further.

This response is generated by AI.

[ Voor 71% gewijzigd door Devke op 22-03-2026 11:04 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-04 14:02
Wat ik soms doe is, als je batterij op 10% staat de onder limit verhogen naar bv 25% om te voorkomen dat de batterij te vaak gaat wisselen tussen laden / ontladen tijdens we bv over gebruiken etc.
Maar nu merkte ik dat wanneer ik dit doe dat hij geforceerd gaat laden van het net aan 2400 watt.

Is dit normaal gedrag? Ik had verwacht dat de batterij zou laden wanneer mogelijk meer niet zou ontladen tot hij aan min 25% zat

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:49
[...]

[Afbeelding]

Een BMS is niet enkel een centraal systeem, maar heeft sensors bij elke cel, die meet de spanning, stroom en temperatuur van elke cel en zorgt ervoor dat elke cel geregeld wordt.
LifePo4 batterijen hebben nu eenmaal een vlakke curve en alleen bij bijna vol en bijna leeg treed er een meetbare spanning verandering van een cel op.
Ook is elke cel een beetje anders qua capaciteit, dus ook dat kan sprongen in de Soc waarden opleveren.

Kalibreren is niets anders dan de batterij van 5% naar 100% brengen en dan meet het BMS systeem de totale SOC die hij dan weer bijstelt aan de hand van de afgeven/opgenomen vermogens.

Verder maakt het allemaal niets uit voor het gebruik, die Soc getallen zijn er enkel voor jouw gemoedsrust maar veranderen helemaal niets aan het systeem.

Het enige wat echt van belang is om lifePo batterijen in orde te houden is, niet overladen en niet te ver ontladen, maar die twee zijn nu net wel te meten en het BMS zal ervoor zorgen dat die in orde blijven.

Dat Zendure een ondergrens van 10% aangeeft is enkel om te voorkomen dat als iemand de batterij langdurig van het net haalt hij niet defect raakt door zelfontlading/eigen gebruik en de batterij dan onder z'n minimum lading komt en defect raakt.

En auto's met een LifePo batterij hebben hetzelfde probleem alleen zijn auto fabrikanten zo slim dat niet te tonen om klanten niet onrustig te maken.

En ontladen tot 10% plus het rendement 92% geeft je uiteraard maar een bruikbare Soc van ongeveer 9 KWh van de totale 11,52 KWh die je hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TomE
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:05
Jan-tweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:50:
[...]

sorry dat het wat langer geduurt heeft, maar ook voor anderen die willen weten hoe de CT klem van de Zendure CT meter er uit ziet en welke afmetingen deze heeft.
[Afbeelding]
lengte 51 mm,
breedte1 37mm
breedte 2 38,5 mm
clamp zelf:
16 mm opening
lengte kabel circa 61 cm.
Dank je wel, deze informatie vond ik nergens terug. Morgen wordt de Zendure CT geleverd en die zal ik aansluiten om een enkelfasig systeem.

Zijn er voor- of nadelen om ook een klem rond de N-lijn aan te sluiten? Aangezien er 3 bijgeleverd worden heb ik er toch 2 over.

Ik heb ook de 50A klemmen besteld om aan te sluiten op de aansluiting van de zonnepanelen.

• FlyingDut33
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-04 20:44
pjotter1965 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Gratis ja. GPRS meter moeten ze toch vervangen voor 2029 ofzo.

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:08
FlyingDut33 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Gratis ja. GPRS meter moeten ze toch vervangen voor 2029 ofzo.
Dat was voor Liander bij mij geen argument. Ik heb tot 2x toe contact gehad. Ze hebben op geen enkele mogelijkheid inzage in de planning en plannen alleen wat in als ik €206,- aftik :'). Verschil moet er wezen.

• bilgy_no1
Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Een BMS is niet enkel een centraal systeem, maar heeft sensors bij elke cel, die meet de spanning, stroom en temperatuur van elke cel en zorgt ervoor dat elke cel geregeld wordt.
LifePo4 batterijen hebben nu eenmaal een vlakke curve en alleen bij bijna vol en bijna leeg treed er een meetbare spanning verandering van een cel op.
Ook is elke cel een beetje anders qua capaciteit, dus ook dat kan sprongen in de Soc waarden opleveren.

Kalibreren is niets anders dan de batterij van 5% naar 100% brengen en dan meet het BMS systeem de totale SOC die hij dan weer bijstelt aan de hand van de afgeven/opgenomen vermogens.

Verder maakt het allemaal niets uit voor het gebruik, die Soc getallen zijn er enkel voor jouw gemoedsrust maar veranderen helemaal niets aan het systeem.

Het enige wat echt van belang is om lifePo batterijen in orde te houden is, niet overladen en niet te ver ontladen, maar die twee zijn nu net wel te meten en het BMS zal ervoor zorgen dat die in orde blijven.

Dat Zendure een ondergrens van 10% aangeeft is enkel om te voorkomen dat als iemand de batterij langdurig van het net haalt hij niet defect raakt door zelfontlading/eigen gebruik en de batterij dan onder z'n minimum lading komt en defect raakt.

En auto's met een LifePo batterij hebben hetzelfde probleem alleen zijn auto fabrikanten zo slim dat niet te tonen om klanten niet onrustig te maken.

En ontladen tot 10% plus het rendement 92% geeft je uiteraard maar een bruikbare Soc van ongeveer 9 KWh van de totale 11,52 KWh die je hebt.
9 kWh / 0,9 = 10 kWh (0-100%)
10 kWh / 0,92 = 10,87 kWh

Dan 'mist' er dus 0,65 kWh volgens deze berekening.

Ik kreeg ook eerder een reactie van iemand die 10-100% aanzienlijk meer uit de batterij kreeg dan 9 kWh.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:49
De rekensom is als volgt als je de batterij op een min SOC van 10% hebt.
De batterij heeft een omzettings rendement (230V AC naar 48V DC) van ongeveer 92% dus is er (11,52KWh - 10% )/9,2 = 11,15 KWh nodig om hem vol te krijgen als hij op 10% staat.

Die lading van 11,52 -10% = 10,37 KWh kun je weer omzetten met een rendement van 92% waardoor je dus 9,54 KWh uit die batterij kunt halen.

Kortom je hebt maar 9,54 KWh tot je beschikking als je de min SOC op 10% hebt staan en de batterij 100% vol zit en je had daar 11,15 KWh voor nodig.

Ik weet niet hoe jij meet hoeveel KWh je uit die batterij krijgt maar als je van de SOC waarden uitgaat is dat geen gemeten waarde maar iets dat berekend wordt aan de hand van de kalibratie.
Alleen als je een KWh meter ertussen hebt zitten kun je betrouwbaar meten hoeveel KWh je uit die batterij krijgt.

[ Voor 56% gewijzigd door Ben(V) op 22-03-2026 16:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ycramer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-04 09:13
Ik heb sinds enkele dagen een SolarFlow 2400 AC+ met 1 extra batterij in de kelder staan.

Omdat er in de kelder slechts 1 stopcontact aanwezig is, en daar ook nog een koelkast/vriezer-combi staat, voor nu even gekozen voor de oplossing SolarFlow in de WCD, koelkast/vriezer op het off-grid stopcontact en dan in de app het off-grid stopcontact op 'altijd aan' (normale modus, niet ECO).

Echter als de batterij vol is, en in stand-by modus gaat, dan lijkt hij het off-grid stopcontact uit te schakelen? Nu al een paar keer gehad rond de middag dat het lampje van je koelkast niet aangaat als ik hem open, en in de app is ook een vlakke lijn te zien (geen levering naar het off-grid stopcontact) terwijl de koelkast daar toch echt met enige regelmaat om vraagt.

Iemand anders die een vergelijkbare setup heeft en dit probleem gemerkt heeft? Heb al een ticket ingeschoten bij Zendure dus ben benieuwd waar ze mee komen.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Ik ben van plan om een SolarFlow 2400 AC+ met 1 extra batterij aan te schaffen maar heb nog een vraag. Ik heb dit topic al doorgelezen en gezocht maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik ga hem (zelf) op een aparte groep aansluiten en wil dat die dan met 2400w kan laden en ontladen, maar als ik de handleiding lees kan je dit makkelijk doen via de app alleen moet je een "electrician-signed contracts" uploaden, die heb ik dan natuurlijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjWb-WnPL5FMzeP8ssZ_OXB7R-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wMCNA6snuRlqsgVdS4X6qA0u.png?f=fotoalbum_large

Als ik het zo lees zijn er wel andere die hem ook op 2400w hebben gezet. Is dit makkelijk te doen via de app of gaan ze echt het contract controleren?

Mistakes are proof that you are trying...

• Pakhaas
Seth4Chaos schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:02:
Ik ben van plan om een SolarFlow 2400 AC+ met 1 extra batterij aan te schaffen maar heb nog een vraag. Ik heb dit topic al doorgelezen en gezocht maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik ga hem (zelf) op een aparte groep aansluiten en wil dat die dan met 2400w kan laden en ontladen, maar als ik de handleiding lees kan je dit makkelijk doen via de app alleen moet je een "electrician-signed contracts" uploaden, die heb ik dan natuurlijk niet.
[Afbeelding]

Als ik het zo lees zijn er wel andere die hem ook op 2400w hebben gezet. Is dit makkelijk te doen via de app of gaan ze echt het contract controleren?
Via HA kan je met 2400w laden/ontladen. Heb je niks van doen met zo'n contract.

• Tom35
  • Laatst online: 09:22
[...]

Waarom vertrouw je op die slimme meter..installeer een shelly en gebruik die om te sturen. Hier een shelly 3em pro en werkt zonder problemen...

Tom

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:07:
De batterij heeft een omzettings rendement (230V AC naar 48V DC) van ongeveer 92% dus is er (11,52KWh - 10% )/9,2 = 11,15 KWh nodig om hem vol te krijgen als hij op 10% staat.

Die lading van 11,52 -10% = 10,37 KWh kun je weer omzetten met een rendement van 92% waardoor je dus 9,54 KWh uit die batterij kunt halen.

Kortom je hebt maar 9,54 KWh tot je beschikking als je de min SOC op 10% hebt staan en de batterij 100% vol zit en je had daar 11,15 KWh voor nodig.

Ik weet niet hoe jij meet hoeveel KWh je uit die batterij krijgt maar als je van de SOC waarden uitgaat is dat geen gemeten waarde maar iets dat berekend wordt aan de hand van de kalibratie.
Alleen als je een KWh meter ertussen hebt zitten kun je betrouwbaar meten hoeveel KWh je uit die batterij krijgt.
Denk dat ik degene was waar @bilgy_no1 naar verwees....
Ik heb dezelfde stack (2400AC met 4x AB3000X), maar krijg inderdaad wat meer er in en uit. Waardes zoals opgegeven in de app, ooit eens geverifieerd met iemand die er ook een HW plug tussen had zitten of die kloppen en dat was het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTT0GSHteWC_wKez1s27xbAfKXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuhvC5hsDiN6EoMuYXOrDTMT.jpg?f=fotoalbum_large

Wel zie ik aan deze dag dat er een RTE van net geen 83% draaide terwijl het een poosje geleden nog net geen 85% was. Enige veranderingen waren de update van de 2400AC en monteren van de Zendure fan-unit.

Het kleine sprongetje naar 100% dan wel 10% dat er met de update was teruggekomen is er wel weer uit, maar ergens ben ik dus 0,2 kWh kwijtgeraakt de laatste paar weken. Ik zal eens een (paar) keer 5 - 100% doen, kijken of dat wat terugbrengt. Verbruik van de fan-unit kan het niet zijn, het gaat om 25W gemiddeld over de actieve uren, en de fan-unit is volgens de sticker er op wel 4,8W en draait maar de helft van de tijd denk ik.

• koboy

koboy

Tom35 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Waarom vertrouw je op die slimme meter..installeer een shelly en gebruik die om te sturen. Hier een shelly 3em pro en werkt zonder problemen...

Tom
Waarom vertrouw je op een Shelly die hetzelfde doet als je slimme meter?

Kan zo een aantal voordelen noemen van de P1 data op een DSMR5 meter:
1. Installatie gemak
2. Nauwkeurigheid. Die slimme meter is geijkt, de Shelly niet
3. Neemt geen ruimte in de meterkast in

• koboy

koboy

[Afbeelding]

Even er vanuit gaande dat je HEMS gaat gebruiken en niet home assistant....

Bij het ophogen van het ontlaad vermogen naar 2400W in de app kreeg ik geen vraag om documenten. Ik geloof dat die pas komt ruim boven de 2400W, dus wanneer je twee stapels in gebruik neemt.

Nog even een hoop posts in de toekomst hier vermijden: controleer of je een DSMR5 meter hebt. Staat gewoon op de voorkant. Zo niet: meteen een Shelly of Zendure CT klemmen setje mee bestellen zodat de electricien die kan installeren. Als je mazzel hebt kun je je netbeheerder overtuigen eerder de meter te vervangen. Moet namelijk voor 2029 gebeurd zijn omdat het GPRS netwerk er dan uit gaat.
Met DSMR5 meter kun je het beste er niet op rekenen dat de homewizard p1 meter werkt. Als je een gratis Zendure P1 meter kunt meekrijgen of voor een klein bedrag is mijn advies dat te doen.

• bilgy_no1
Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:07:

Ik kijk naar de app, die aangeeft hoeveel erin is gegaan en hoeveel eruit is gekomen.

Gisteren is er van 10-100% 10,37 kWh ingegaan. Daarna is er van 100-5% 9,23 kWh uitgekomen (NB 5% ivm het gesuggereerde kalibreren). Dat is beide aanzienlijk minder dan wat jij becijfert (en ook mijn rekenvoorbeeld).

Een paar weken terug zag ik dat er vaak maar 8,7 kWh uitkwam. Toen begonnen ook die sprongen op te vallen. De capaciteit heeft mogelijk (deels) te maken met de omgevingstemperatuur (batterijen in onverwarmde schuur). De drops lijken te maken te hebben met temperatuurverschillen tussen de batterij units.

Ik heb hem vandaag van 5-100% opgeladen en er ging nu 11,07 kWh in. Dat zou volgens jou dus ongeveer het geval moeten zijn bij 10-100%. De batterij ontlaadt nu weer. Kijken hoeveel er straks is uitgekomen.

Update:
Vandaag is er 100% -> 5% in totaal 9,39 kWh uit de batterij gekomen. Een fractie meer dan gisteren. Morgen nog eens kalibreren en dan kijken wat er gebeurt.

De drop was wat minder:
Van 18% naar 11% in twee minuten. Daarna van 11% naar 5% in 16 minuten. Dat laatste tempo is in de grafiek ongeveer gelijk aan het gedeelte 100% tot 18%.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-03-2026 21:10 ]

• Zonsmurf
  • Laatst online: 18-04 11:31
Gramser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:56:
[...]
.....

Edit: in mijn besteloverzicht staat de levering nog steeds gepland voor 23-26 maart.
Ik heb 3 dozen binnen, laatste accu moet in dezelfde periode door amazon.de worden geleverd. ;)

• ShooterWes
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-04 00:49
Voor de gebruikers van Zendure 2400AC:

Uitbreiding Zendure AB3000x voor €508,54 met code NLAS100
Word verkocht door Zendure en verzonden uit Duitsland.
https://a.aliexpress.com/_Ex3Cb5K

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:25
Zonsmurf schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Ik heb 3 dozen binnen, laatste accu moet in dezelfde periode door amazon.de worden geleverd. ;)
Nieuwe week, nieuwe kansen… maar deze week mag het wel een keer gaan gebeuren ;)

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-04 22:41

[Afbeelding]

in de Zendure app vragen ze om een handtekening \ krabbel te zetten om het vermogen boven 800W in te stellen

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• bilgy_no1
ShooterWes schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:06:
Voor de gebruikers van Zendure 2400AC:

Uitbreiding Zendure AB3000x voor €508,54 met code NLAS100
Word verkocht door Zendure en verzonden uit Duitsland.
https://a.aliexpress.com/_Ex3Cb5K
Dat is wel heel scherp. Heb er eentje toegevoegd, zodat ik er nu 5x heb. Ik merkte dat de avondpiek vaak net wat lang is voor de 4x en vol terugleveren.

• elektriekert
bilgy_no1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:18:
[...]

Dat is wel heel scherp. Heb er eentje toegevoegd, zodat ik er nu 5x heb. Ik merkte dat de avondpiek vaak net wat lang is voor de 4x en vol terugleveren.
Hier werd laatst de website billiger.de gelinkt, wel handig voor het zien vsn de prijzen en de historie (ook al is het Duits)

• bilgy_no1
elektriekert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Hier werd laatst de website billiger.de gelinkt, wel handig voor het zien vsn de prijzen en de historie (ook al is het Duits)
Klopt. Maar deze prijs is voor reguliere verzending naar NL incl verzendkosten en rechtstreeks van de winkel van de fabrikant.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-04 23:14
Weet iemand toevallig of de status van de aangesloten ventilator uit te lezen is via de api?

En op welke omvormer temperatuur deze start en stopt met draaien ?

Ik monitor al de 2 'fan' waardes uit de api, maar deze zijn vandaag niet gewijzigd terwijl de temperatuur vandaag op liep naar 47 graden.
(Had eigen fan erop aangesloten en niet gezien dat hij aan het draaien was).

Had hem nu via de offgrid aangesloten om te testen of hijwat nut Had.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Pakhaas
[...]

[Afbeelding]

Leuk dat kalibreren (2x van 5 naar 100 en terug) maar heeft niets geholpen. Zal morgen weer reageren op mijn ticket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y75SCDcC2OCm4pr6DfoX7oEwCVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdMezSfioWY3LShjPZqyUTxg.jpg?f=fotoalbum_large
DrNickB schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:01:
Weet iemand toevallig of de status van de aangesloten ventilator uit te lezen is via de api?

En op welke omvormer temperatuur deze start en stopt met draaien ?

Ik monitor al de 2 'fan' waardes uit de api, maar deze zijn vandaag niet gewijzigd terwijl de temperatuur vandaag op liep naar 47 graden.
(Had eigen fan erop aangesloten en niet gezien dat hij aan het draaien was).

Had hem nu via de offgrid aangesloten om te testen of hijwat nut Had.
Start boven de 40 graden en stopt weer rond/onder 40 graden. Mogelijk wordt die in de toekomst aanstuurbaar/uitleesbaar, maar naar mijn weten nu een kwestie van gewoon ervaren ipv meten/inzien.

Pakhaas schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Leuk dat kalibreren (2x van 5 naar 100 en terug) maar heeft niets geholpen. Zal morgen weer reageren op mijn ticket.

[Afbeelding]
Gaan hier ook heel snel van +-93% naar 100%, wel nog 3-4 dagen geleden tot 100% geladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm9LE8KwCSszyoSMmZ4XO3MuouM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUY8vd7aa3OX8qdApiZ42f4R.png?f=fotoalbum_large

Overigens laatste stuk niet volle bak met 2400 Watt, maar NOM, vandaar de afwijkende grafieken per omvormer.

• Pakhaas
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Gaan hier ook heel snel van +-93% naar 100%, wel nog 3-4 dagen geleden tot 100% geladen:
[Afbeelding]

Overigens laatste stuk niet volle bak met 2400 Watt, maar NOM, vandaar de afwijkende grafieken per omvormer.
Van 93 naar 100 is nog wel acceptabel. Van 78 naar 99 vind ik niet goed. De andere omvormer maakt niet zo'n grote sprong (ging van 90 naar 98). Ze draaiden beide op 2000w en gaan dagelijks naar 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 22-03-2026 21:37 ]

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-04 23:14
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Start boven de 40 graden en stopt weer rond/onder 40 graden. Mogelijk wordt die in de toekomst aanstuurbaar/uitleesbaar, maar naar mijn weten nu een kwestie van gewoon ervaren ipv meten/inzien.
Thnx dacht ook in die regio. Ik ga mijn aansluiting even na lopen.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

Pakhaas schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:23:
[...]

[Afbeelding]
Nu kan het toeval zijn..... wat mij opvalt is dat het altijd hetzelfde systeem is hier en die ook wat harder oploopt of dropt qua SoC. Zit er in die stapel een batterij die een cel / cellen heeft met meer weerstand? Ben daar niet lekker in thuis dus probeer met ChatGPT hier mezelf eens in te verdiepen. Batterijen wisselen tussen sets en kijken of het mee verhuisd?

• Pakhaas
Devke schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Nu kan het toeval zijn..... wat mij opvalt is dat het altijd hetzelfde systeem is hier en die ook wat harder oploopt of dropt qua SoC. Zit er in die stapel een batterij die een cel / cellen heeft met meer weerstand. Ben daar niet lekker in thuis dus probeer met ChatGPT hier mezelf eens in te verdiepen. Batterijen wisselen tussen sets en kijken of het mee verhuisd?
Ik heb daar ook te weinig verstand van. Het is hier ook steeds dezelfde stapel.

Ontladen doen ze wel gelijk op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0HXoI0LJuev5um7uTRxLtMyegw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWhmMVdQUZOa38Y4nedMMiNU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Pakhaas op 22-03-2026 21:55 ]

• bilgy_no1
Devke schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Nu kan het toeval zijn..... wat mij opvalt is dat het altijd hetzelfde systeem is hier en die ook wat harder oploopt of dropt qua SoC. Zit er in die stapel een batterij die een cel / cellen heeft met meer weerstand? Ben daar niet lekker in thuis dus probeer met ChatGPT hier mezelf eens in te verdiepen. Batterijen wisselen tussen sets en kijken of het mee verhuisd?
Ik heb maar 1 stapel. Wat me laatst een keer opviel was dat de onderste batterij bij ontladen tot 10% was gezakt tot 6%. Die batrerij was ook het koudst.

Toen heb ik de hele stapel omgekeerd, zodat die onderste nu bovenop staat. En nu is het degene die eerst bovenop stond en nu de onderste is geworden die dat gedrag vertoont. Ik heb ontladen tot 5%, en de onderste staat op 3% nu. De bovenste twee staan op 7% en de derde op 5%.

Het ligt dus niet per se aan een cel met meer weerstand, maar eerder aan de plaats in de stapel. Dat correleert ook weer met de celtemperatuur. De onderste is een stuk kouder.

• elektriekert
Ik zat net bij marcmax te kijken, nog steeds aanbieding lijkt het wel.
2x 2400AC en 6x AB3000X
Dan kost het per batterij 464,5€
Totaal 3325 (zonder BTW)

• elektriekert
bilgy_no1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Klopt. Maar deze prijs is voor reguliere verzending naar NL incl verzendkosten en rechtstreeks van de winkel van de fabrikant.
Helaas maar eentje :/

[Afbeelding]

heel eenvoudig, zolang je weet wat je doet is dat natuurlijk geen enkel probleem.
in de app moet je dat eenvoudig met je handtekening bevestigen dat de installatie corect is uitgevoerd conform de wet en regelgeving.
is dus slechts 2 clicks en je handtekening is klaar is kees. was echt een werk van nog geen 10 seconden.
zelf heb ik dat met CEE 230V 3p-pins Stekker en WCD uitgevoerd en natuurlijk een eigen alamat en zelfs een eigen kWh meter (MID) van Homewizard. dat laatste is natuurlijk geen eis.
elektriekert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:54:
Ik zat net bij marcmax te kijken, nog steeds aanbieding lijkt het wel.
2x 2400AC en 6x AB3000X
Dan kost het per batterij 464,5€
Totaal 3325 (zonder BTW)
De losse batterijmodule AB3000X voor de Zendure SF 2400 AC is nu via pepper in de aanbieding bij Aliexpress (Zendure DE shop) voor 508 euro incl. gratis verzending naar Nederland, dus ook geen problemen met wel of geen BTW in Duitsland.
Levering komt uit Duitsland.
voor die voor hun SF 2400AC nog een batterij zoeken is dit op dit moment de goedkoopste keuze volgens mij.
:)
oeps, zag dat ik niet de eerste was, sorry.

• Roedie84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-04 13:28
Jan-tweak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:15:
[...]

De losse batterijmodule AB3000X voor de Zendure SF 2400 AC is nu via pepper in de aanbieding bij Aliexpress (Zendure DE shop) voor 508 euro incl. gratis verzending naar Nederland, dus ook geen problemen met wel of geen BTW in Duitsland.
Levering komt uit Duitsland.
voor die voor hun SF 2400AC nog een batterij zoeken is dit op dit moment de goedkoopste keuze volgens mij.
:)
Ik krijg de melding dat er niet naar mijn adres verstuurd kan worden? Iemand een idee hoe als nog van deze actie gebruik te kunnen maken?
bilgy_no1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:50:
[...]

Ik heb maar 1 stapel. Wat me laatst een keer opviel was dat de onderste batterij bij ontladen tot 10% was gezakt tot 6%. Die batrerij was ook het koudst.

Toen heb ik de hele stapel omgekeerd, zodat die onderste nu bovenop staat. En nu is het degene die eerst bovenop stond en nu de onderste is geworden die dat gedrag vertoont. Ik heb ontladen tot 5%, en de onderste staat op 3% nu. De bovenste twee staan op 7% en de derde op 5%.

Het ligt dus niet per se aan een cel met meer weerstand, maar eerder aan de plaats in de stapel. Dat correleert ook weer met de celtemperatuur. De onderste is een stuk kouder.
Die valt te snappen dat temperatuur meedoet in het hele verhaal. Echter bij de 1e set zie ik dit effect een stuk minder. Zelfde set, 3 batterijen ook. Zie onderstaande. 1e afbeelding is 1e set 2e afbeelding 2e set. Alleen laden even ingezoomd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyCKDkQetbi5E0VoGBcjzFRFo5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAasu0Yrb5z660AlwrNsMYZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5WqMhl9RR037TtkfZcWU49uweM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHUxsWlgYwajvAWU3eAIFZbB.jpg?f=fotoalbum_large

Fysiek staan de setjes een cm of 60 van elkaar af.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Er is ook een handleiding/manual van de Zendure App in verschillende talen, inclusief Nederlands (pagina 71-93). De handleiding gebruikt de SolarFlow 2400 AC+ in de voorbeelden, dus denk dat deze recent is?
Zendure APP Manual
Note: This document uses SolarFlow 2400 AC+ as an example to illustrate the device setup and configuration process. The steps for adding and configuring energy storage devices are generally the same across different models, although specific options and parameters may vary.
Misschien iets om op te nemen in de topic start?

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-03-2026 08:59 ]

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51
Ik overweeg de SolarFlow 2400 AC+ aan te schaffen en zou dan begin 2027, als salderen is afgeschaft, 1 of 2 extra batterijen willen aansluiten. Kan dat eigenlijk kwaad batterijen met verschillende leeftijden te combineren? Mocht ik bijvoorbeeld pas over paar jaar de 2e batterij aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door TimDJ op 23-03-2026 09:57 ]

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• Pakhaas
Devke schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Die valt te snappen dat temperatuur meedoet in het hele verhaal. Echter bij de 1e set zie ik dit effect een stuk minder. Zelfde set, 3 batterijen ook. Zie onderstaande. 1e afbeelding is 1e set 2e afbeelding 2e set. Alleen laden even ingezoomd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fysiek staan de setjes een cm of 60 van elkaar af.
Ja hier exact zo...ze staan naast elkaar.

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:46
Eind vorige jaar is de Tesla integratie geintroduceerd in de Zendure App. Heeft iemand dit in gebruik? Ik kan er maar weinig informatie over vinden?

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-04 11:21

Nosch

MYLR Blue

Nosch schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:31:
Vandaag de 2400AC+ ontvangen, de extra accu die ik had meebesteld zat niet bij de zending, beetje vreemd, maar ik wacht wel af.

Na een firmware update naar 1.02 kon ik de Homewizard P1 koppelen (die zit op versie 6.0305). Helaas heeft deze alleen 0W aan, verder niks. Ik begrijp dat meer mensen hier last van hebben. Is er een manier om dit werkend te krijgen? Naast hopen op een spoedige update?
Wat me frustreert is dat de Zendure P1 meter 29 euro had gekost als ik deze gelijk had meebesteld. Maar als ik die nu los wil kopen kost ie 99 euro. Absurd verschil natuurlijk...
Korte update:
Na contact met de helpdesk heb ik de Zendure P1 meter alsnog voor 29 euro kunnen kopen ipv de 99. Jammer dat het niet werkt met de Homewizard P1, maar prima oplossing zo. Levering 3-5 werkdagen, ik kan niet wachten....

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:48
Zendure geeft aan in de mail dat ze aan een fix werken voor de HW-P1 issues:
Dear Customer,

Thank you for contacting us.

The common issue with the Homewizard P1 meter reader is currently being fixed. The expected repair time is not yet determined. Please wait patiently.

Thank you for your cooperation. We look forward to providing you with further assistance.

Sincerely,

Zendure Support Team
Roedie84 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:23:
[...]

Ik krijg de melding dat er niet naar mijn adres verstuurd kan worden? Iemand een idee hoe als nog van deze actie gebruik te kunnen maken?
volgens mij zijn ze ondertussen uitverkocht, tenminste als ik nu op hun site kijk zie ik dat staan, en dus ook niet meer op jouw adres leverbaar. Ik verwacht dat ze steeds maar een aantal voor die prijs beschikbaar stellen.
dus gewoon vaker bij de Zendure store DE bij ali gaan kijken.
Pakhaas schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Ja hier exact zo...ze staan naast elkaar.
Heb beide batterijen onder de omvormer, bat 1, verwisseld in de set. Kijken of het fenomeen nu in set 1 gaat zitten.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:35
TimDJ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:16:
Ik overweeg de SolarFlow 2400 AC+ aan te schaffen en zou dan begin 2027, als salderen is afgeschaft, 1 of 2 extra batterijen willen aansluiten. Kan dat eigenlijk kwaad batterijen met verschillende leeftijden te combineren? Mocht ik bijvoorbeeld pas over paar jaar de 2e batterij aanschaffen.
Ja je kan batterijen van verschillende leeftijden combineren. Omdat de batterijen parallel geschakeld staan beïnvloeden ze mekaar niet.

• Ohtaror
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-04 13:10
Nosch schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:31:
Vandaag de 2400AC+ ontvangen, de extra accu die ik had meebesteld zat niet bij de zending, beetje vreemd, maar ik wacht wel af.

Na een firmware update naar 1.02 kon ik de Homewizard P1 koppelen (die zit op versie 6.0305). Helaas heeft deze alleen 0W aan, verder niks. Ik begrijp dat meer mensen hier last van hebben. Is er een manier om dit werkend te krijgen? Naast hopen op een spoedige update?
Wat me frustreert is dat de Zendure P1 meter 29 euro had gekost als ik deze gelijk had meebesteld. Maar als ik die nu los wil kopen kost ie 99 euro. Absurd verschil natuurlijk...
Ik heb helaas exact hetzelfde. Al enkele uren verspeeld aan zaken te herkoppelen, werken via een hotspot (zodat ze zeker op 2.4ghz zitten) etc.

Nu is het twijfelen tussen de Zendure P1 meter te kopen of voor een gelijkaardig bedrag ineens de stap te zetten naar een Home Assistant server.

• Gramser
Het wordt nu spannend. Er staat bezorgd maar er is niemand thuis…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6alu6rlOZkEpBKcTX_aVzDeMnBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juHL0ZCVkCNuktug541NKjFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ga ik me al zorgen maken of is dit onderdeel van de Amazon.de - totaalbeleving?

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:15
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:44:

[Afbeelding]

Staat bij je op de stoep, afwachten is hoe lang nog ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:37
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:44:

[Afbeelding]

Een afdakje bij huis? Ik wel en de gemiddelde bezorger pleurt tegenwoordig alles op je oprit als het maar droog staat. Zou me niks verbazen

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-04 11:21

Nosch

MYLR Blue

Ohtaror schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Ik heb helaas exact hetzelfde. Al enkele uren verspeeld aan zaken te herkoppelen, werken via een hotspot (zodat ze zeker op 2.4ghz zitten) etc.

Nu is het twijfelen tussen de Zendure P1 meter te kopen of voor een gelijkaardig bedrag ineens de stap te zetten naar een Home Assistant server.
Zie mijn update van eerder vandaag. (via contact met de helpdesk de Zendure P1 kunnen bestellen voor 29 ipv 99 euro)

• Ohtaror
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-04 13:10
Nosch schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Zie mijn update van eerder vandaag. (via contact met de helpdesk de Zendure P1 kunnen bestellen voor 29 ipv 99 euro)
Ik heb hem via thuisbatterij.io gekocht (alles vlot verlopen trouwens) niet via zendure.nl.

• Gramser
@Pr088 @winwiz

Ok, nu heb ik stress…! Kan best zijn dat het onder afdak staat maar met zulke bedragen hou ik daar toch niet zo van. Buurman maar even geappt, misschien is hij thuis…

• Pakhaas
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:17:
@Pr088 @winwiz

Ok, nu heb ik stress…! Kan best zijn dat het onder afdak staat maar met zulke bedragen hou ik daar toch niet zo van. Buurman maar even geappt, misschien is hij thuis…
En of hij het even wil versjouwen :+

• hemertje
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:17:
@Pr088 @winwiz

Ik werd vorige week netjes gebeld door de bezorger toen hij onderweg was.

Hij heeft toen de smalle pallet door de poort achter het huis neergezet

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Gramser
Mijn zoon, die toevallig thuiskwam voor lunch, heeft even gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umDqYcZbAOQ9_qZBdNl2H0R6KuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XNuRacKqhw4HwdnKmXOUkYD.jpg?f=fotoalbum_large

Hebbes 🥳

• hemertje
Nice!

Nu nog afwachten wat er onder het plastic zit :P

Spannend!

• Tom35
  • Laatst online: 09:22
koboy schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Waarom vertrouw je op een Shelly die hetzelfde doet als je slimme meter?

Kan zo een aantal voordelen noemen van de P1 data op een DSMR5 meter:
1. Installatie gemak
2. Nauwkeurigheid. Die slimme meter is geijkt, de Shelly niet
3. Neemt geen ruimte in de meterkast in
Was maar voorstel van die shelly, wat nadeel betreft is dat je de controle afgeeft aan je netbeheerder, die kan via de slimme meter en die p1 jouw batterij sturen als hij wilt..via de shelly gaat dit niet..

Tom

• Gramser
hemertje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:38:
Nice!

Nu nog afwachten wat er onder het plastic zit :P

Spannend!
In elk geval géén P1-meter, die heb ik gewoon via zendure.nl besteld… is er ook nog niet ;)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:37
Gramser schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:36:
Mijn zoon, die toevallig thuiskwam voor lunch, heeft even gekeken:

[Afbeelding]

Hebbes 🥳
Mooi dat ie er staat! Anderzijds, met dat gewicht neemt een voorbijganger het spul niet zomaar mee :D
Zoonlief even wat landbouwplastic of een dekzeil er overheen laten gooien? Een verkeerd getimed buitje.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• koboy

koboy

Tom35 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Was maar voorstel van die shelly, wat nadeel betreft is dat je de controle afgeeft aan je netbeheerder, die kan via de slimme meter en die p1 jouw batterij sturen als hij wilt..via de shelly gaat dit niet..

Tom
Ga hier geen wappie onzin verkopen graag. Het enige wat een netbeheerder kan met de huidige slimme meters is meterstanden uitlezen, diagnostische informatie uitlezen en de aansluiting aan/afsluiten.

Het aansturen van apparatuur kan via 2 routes:
- via een apart kastje waarvoor 1 of meerdere pilots lopen
- door het verhogen van het voltage kunnen PV installaties uitschakelen. Dit gebeurt bij mijn weten niet (pro-)actief. Moderne reageren ook op een kleine verandering in net frequentie om terug te regelen.

Beide opties komt dwars door je Shelly heen.

Pagina: 1 ... 200 ... 234 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.