• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-05 09:06
@Treur Idd methode 2 toont de HW P1 niet en is dus een dead end. Methode 1 laat em zien. Gecheckt met HW app: API enabled, netwerk gepakt waarop deze zit, etc. Is selecteerbaar in een lijst, maar het eigenlijke zoeken levert consequent geen device op.
HW P1 heeft eigen voeding (USB adapter)

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 16:51
Edit: verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Flexiilex op 28-04-2026 12:26 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:30
Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:43:
Ik heb nu de Zendure P1 voorzien van een eigen USB voeding. Verandert niets aan de merkwaardige waarden die er af en toe te xzien zijn. Zie bijgevoegd screenshot
[Afbeelding]
Het is die e350 meter. Deze heb ik in mijn vorige huis ook gehad en mijn Homey dongle werkt daar goed mee maar de Zendure P1 totaal niet. Daarnaast moet je ook nog kijken of je een SMR5.0 of een DSMR5.0 hebt want daar zit een communicatie verschil in die Zendure nooit getackeld heeft.

Mijn enige oplossing bleek een Shelly PRO3 EM in de groepenkast te bouwen. Sindsdien werkt alles perfekt.

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:17
Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:07:
@Treur Idd methode 2 toont de HW P1 niet en is dus een dead end. Methode 1 laat em zien. Gecheckt met HW app: API enabled, netwerk gepakt waarop deze zit, etc. Is selecteerbaar in een lijst, maar het eigenlijke zoeken levert consequent geen device op.
HW P1 heeft eigen voeding (USB adapter)
Ik ga er even vanuit dat je de p1 in de hw app wel ziet en dat het daar wel werkt, klopt dat?
Zit de Hw p1 rechtstreeks op de slimme meter aangesloten?
En heb je de zendure p1 uit de zendure app verwijdert? Bij ios kon je dacht ik maar 1 meter tegelijk in gebruik hebben.

• Pvdbogaard
@Treur De HW P1 doet het goed met de HW app. De gegevens (netwerk, API, etc) komen uit deze app. De HW P1 is rechtstreeks aangesloten. Geen switch of andere zaken. De HW P1 wordt gevoed vanuit een USB voeding.

Ik had nog steeds de Zendure P1 in de Zendure App zitten. Zal het nog eens proberen nadat ik de Zendure P1 uit de app heb verwijderd. Om daarna de HW P1 weer te installeren,

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:34

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Maarten60 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:49:
Laatste update voor mijn AC2400+ throttle avontuur
Op verzoek van Zendure metingen gedaan met firmware v1.0.3, met en zonder fan.
[Afbeelding]

Conclusie:
  • Firmware v1.0.3 verbetert de laadperformance door later en minder afschalen van de laadsnelheid (±81% → ±87% SoC, ~100–200 W)
  • Het laadperformanceverschil tussen met en zonder fan is relatief klein, maar het temperatuurverschil is aanzienlijk (~20°C)
  • Dat roept vooral de vraag op wat dit betekent voor de levensduur van de omvormer, zeker richting de zomer
  • Actieve koeling (fan) lijkt daarom een zinvolle verbetering
Zendure heeft de resultaten ontvangen en doorgestuurd naar R&D.

Zijn er mensen (bijv. met Gielz HA integratie) die vergelijkbare data hebben voor de oude AC2400? Ben benieuwd of daar verschil zit in laadperformance en temperatuurgedrag.
2400AC+ hier. Merk bij mij dat hij richting de 88-90% echt af begint te bouwen qua laadvermogen. Heb er 3 opgesteld staan op eigen groepen. Laadvermogen ingesteld op 6000 watt en 6000 watt ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q56K6PsHCGlVKF2WfLKO8Ut7lGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5S0SrODRSTtWgXHE3Ca329is.png?f=fotoalbum_large
PS: had hem initieel op 6000 staan en later naar 7200 watt gezet. Bewust systeem even op standby gezet om later aan te zetten zodat hij langer op vol vermogen laad. Vaak zit hij voor ~11:00 al vol :P.
Temperatuur schommeling komt door de fans: schakelen aan bij 40c en uit bij 35c. Loop met idee om die automatisering wat slimmer te maken en ze bij een laadvermogen van > 3000 watt de fan aan te laten tot het laadvermogen gezakt is tot een paar honderd watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoeghgP3b7UHUHMEVQJlDXfey4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOySjaeIRo1SrunDvmorfSpC.jpg?f=fotoalbum_large
Eea staat in het (geïsoleerde) tuinhuis, netjes vrij van de wanden etc. Heb de “vastmaak beugel” mistbruikt om de vertilator aan op te hangen wat uitstekend lijkt te functioneren. Risico op omvallen is er feitelijk niet want eea staat in een hoek waar je toch niet bijkom.

Brandmelder hangt erboven, gekoppeld aan het Ajax alarm systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 28-04-2026 14:00 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
AquilaXL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:20:
[...]

Het is die e350 meter. Deze heb ik in mijn vorige huis ook gehad en mijn Homey dongle werkt daar goed mee maar de Zendure P1 totaal niet. Daarnaast moet je ook nog kijken of je een SMR5.0 of een DSMR5.0 hebt want daar zit een communicatie verschil in die Zendure nooit getackeld heeft.

Mijn enige oplossing bleek een Shelly PRO3 EM in de groepenkast te bouwen. Sindsdien werkt alles perfekt.
Er is geen verschil tussen een SMR 5.0 en een DSMR 5.0 meter buiten de benaming.
SMR = Smart Meter
DSMR = Dutch Smart Meter

De verschillen zitten in de versie te weten 5.xx die elke seconde update of bijvoorbeeld 4.xx die elke 10 seconden update en dus onbruikbaar is voor de Zendure sturing.
Uitgezonderd bepaalde versie van de Landis & Gyr E350 meters die wel versie 5.0 zijn en dus elke seconde updaten maar de waarden maar eens per 10 seconden vernieuwen en dus ook onbruikbaar zijn.

Dat de HW p1 meter vaak niet werkt met Zendure zit in de wifi kant van de HW p1 meter en niet in de p1 kant.

@Pvdbogaard
Ik zie dat de Zendure p1 meter geen fase 2 spanning meet, dus dat suggereert dat hij defect is.
Welke meter zit er in je huis merk, type en (D)SMR versie?

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 28-04-2026 14:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pvdbogaard
@Ben(V) Landis en Gyr e350 SMR 5.0

Het is nu erg zonnig en op dit moment geeft de Zendure P1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzA3v3wL7e-k1WolckOIpEyywTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kkVHhtAoWxZCbTUSoZDpEykW.png?f=fotoalbum_large

Als bij de HW P1 er WiFi problemen zijn, hoe kan dit verholpen. Of is dit een stukje compatibiliteit die te wensen over laat. De WiFi die gebruikt wordt is van de zender die bij de glasvezelaansluiting hoort. Deze staat ook in de meterkast direct bij de meter. Aan de andere kant van de muur is de garage en daar staat de 2400+ ook op dit netwerk verbonden.

[ Voor 30% gewijzigd door Pvdbogaard op 28-04-2026 15:35 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:36
Hoe vaak zien jullie eigenlijk de bumps in de SOC van +-90% naar 100%
Valt bij mij op dat de eerste batterij onder de omvormer wat sneller zakt in % en dan vaak ook die jump van 90% naar 100% maakt.

is dit iets die jullie terug zien bij die eerste batterij onder de omvormer?

• Ben(V)
  • Nu online
Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:33:

[Afbeelding]

Als bij de HW P1 er WiFi problemen zijn, hoe kan dit verholpen. Of is dit een stukje compatibiliteit die te wensen over laat. De WiFi die gebruikt wordt is van de zender die bij de glasvezelaansluiting hoort. Deze staat ook in de meterkast direct bij de meter. Aan de andere kant van de muur is de garage en daar staat de 2400+ ook op dit netwerk verbonden.
Het is niet zozeer het wifi netwerk waar het probleem zit maar het uitlezen van de data door de Zendure via de wifi van de HW p1.
Zendure heeft de support voor de HW p1 meter ook teruggetrokken.
Bij sommige mensen werkt die HW p1 gewoon maar bij velen niet.

De spanningen die je ziet bij de drie fasen van de Zendure p1 meter moeten alle drie rond de 230V liggen.
Als je meer dan alleen die Zendure p1 meter hebt aangesloten heb je wel een actieve splitter nodig want je energie meter heeft maar beperkte voeding capaciteit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pvdbogaard
Er zit op dit moment precies 1 meter op de P1 uitgang aangesloten die bovendien aan een eigen voeding hangt.

Dus de HW P1 is een gevalletje "Jammer dan". Daar hoeft niet meer bekeken te worden, hoewel deze goed lijkt te werken met de HW App op datzelfde netwerk.

En met die rare getallen lijkt de Zendure P1 meter dus een garantiegeval te zijn.

• nlrobert
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 16:35
Ben(V) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:26:
[...]

Er is geen verschil tussen een SMR 5.0 en een DSMR 5.0 meter buiten de benaming.
SMR = Smart Meter
DSMR = Dutch Smart Meter

De verschillen zitten in de versie te weten 5.xx die elke seconde update of bijvoorbeeld 4.xx die elke 10 seconden update en dus onbruikbaar is voor de Zendure sturing.
Uitgezonderd bepaalde versie van de Landis & Gyr E350 meters die wel versie 5.0 zijn en dus elke seconde updaten maar de waarden maar eens per 10 seconden vernieuwen en dus ook onbruikbaar zijn.

Dat de HW p1 meter vaak niet werkt met Zendure zit in de wifi kant van de HW p1 meter en niet in de p1 kant.

@Pvdbogaard
Ik zie dat de Zendure p1 meter geen fase 2 spanning meet, dus dat suggereert dat hij defect is.
Welke meter zit er in je huis merk, type en (D)SMR versie?
Dus ik kan uit dit bericht opnemen dat het weinig zin heeft om met een 4.2 op basis van een p1 meter te werken en kan je beter gelijk gaan voor een Shelly?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:43
nlrobert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:56:
[...]

Dus ik kan uit dit bericht opnemen dat het weinig zin heeft om met een 4.2 op basis van een p1 meter te werken en kan je beter gelijk gaan voor een Shelly?
Ja. Of een andere vorm van CT meting. Er is bijvoorbeeld ook een Zendure 3CT.

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 28-04-2026 17:08 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
hobby_gebruiker schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:34:
[...]

Lijkt een stevige bug in de actuele HEMS software te zijn. Ik heb deze bug op 4 maart aan Zendure gemeld. Sindsdien wacht ik op een inhoudelijke reactie, anders dan 'we hebben het doorgezet naar het IOT-team'.

Initieel werd er bij mij steeds met 800 W ontladen, en dat ging door tot de accu's 98% bereikt hadden. Daarna werd er weer bijgeladen tot 100%. Maar ik heb ook heel andere ontlading sterktes langs zien komen. Steeds wordt er ontladen tot 98%, waarna het spontaan ontladen stopt, en er weer wordt bijgeladen tot 100%.

Mijn laatste reactie op dit ticket toont duidelijk dat er (in dit geval) met variabele waarden wordt ontladen, maar steeds totdat 98% is bereikt. Ik hoop echt dat Zendure hier de vinger achter krijgt. Als ik het nu zie optreden haal ik de set uit HEMS, en zet hem er tegen de avond weer in. Dan ben ik in ieder geval veel onnodige schakelmomenten kwijt.

[Afbeelding]
Hier het zelfde gedrag!

Itho WPU_5G. 3.5

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52
Ik dacht dat HEMS 2.0 over paar dagen wordt uitgerold. Laten we hopen dat dat de bug fixed.

Al weet ik niet of de bug in de firmware zit (in het BMS) of in de app. Hebben mensen die aansturen met HA hier ook last van?

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUI8EmegIa2dLhmlPojlnr4VE0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptkl82X4eY3aY600pFTg3MBH.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook hetzelfde gedrag. Batterij (AC 2400+) zat tegen 14:15 vol en mijn P1 geeft aan dat er deze middag geen enkel keer vraag is geweest vanaf de grid. Toch is de accu de hele tijd aan het ontladen en laden

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:33:

[Afbeelding]

nee, bij mij geeft de Zendure P1 eigenlijk het zelfde aan als mijn P1 van HW.

• AquilaXL
Ik heb deze laad en ontlaad bug ook. Het gekke is dat mijn 800 PRO wel zo reageert maar mijn 800 PLUS doet dit niet. Ook niet als ik de Pro uit HEMS haal.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
peterbier schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:04:
[...]

Zendure app met HEMS gebruik ik niet meer.
Daar staan mijn Zendures uit HEMS.
De app zal wel nodig blijven voor bijvoorbeeld firmware updates.
Ik heb een dynamisch IP, sinds ik ook met de overgang bezig ben maar HA heb ik een DNS resolver (DuckDNS), echter is de gratis service niet heel geweldig. 3e keer dat ik het wil gebruiken en het werkt niet :X

Iemand een aanrader?

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 18:47
elektriekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:17:
[...]

Ik heb een dynamisch IP, sinds ik ook met de overgang bezig ben maar HA heb ik een DNS resolver (DuckDNS), echter is de gratis service niet heel geweldig. 3e keer dat ik het wil gebruiken en het werkt niet :X

Iemand een aanrader?
Ja, Tailscale. Hiermee hoeft HA dan niet aan het internet te hangen en/of poorten te openen. Even zoeken op YT hoe je dat installeert

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• elektriekert
  • Nu online
winwiz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:22:
[...]

Ja, Tailscale. Hiermee hoeft HA dan niet aan het internet te hangen en/of poorten te openen. Even zoeken op YT hoe je dat installeert
Ik ben specifiek voor Wireguard gegaan omdat die qua security wat beter zou zijn :p
Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:43:
Ik heb nu de Zendure P1 voorzien van een eigen USB voeding. Verandert niets aan de merkwaardige waarden die er af en toe te xzien zijn. Zie bijgevoegd screenshot
[Afbeelding]
HW Actieve Splitter ervoor lost dit waarschijnlijk op.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:34
TimDJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:58:
[Afbeelding]

Hier ook hetzelfde gedrag. Batterij (AC 2400+) zat tegen 14:15 vol en mijn P1 geeft aan dat er deze middag geen enkel keer vraag is geweest vanaf de grid. Toch is de accu de hele tijd aan het ontladen en laden
Hoe weet je dat er geen vraag is geweest? Je hebt toch altijd in de huis de normale gebruikers (die ook ‘s nachts aan staan)?

• winwiz
elektriekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:26:
[...]

Ik ben specifiek voor Wireguard gegaan omdat die qua security wat beter zou zijn :p
Dan moet je alsnog een poort openen (51820)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:56
Hopelijk binnenkort ook van de partij met een 2400ac+ met (nu nog) 1 extra battery. Alleen nog 0.0 communicatie over levering ondanks de 3-5 dagen schatting op de website. :/ (sterker nog de aanvullende batterij via Ali welke gister is besteld is al onderweg :+ )

Ben benieuwd of we hiermee onze opwek (en overschot) nu maar ook zeker na einde saldering wat beter kunnen inzetten!

3960wp SE | Model Y RWD

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51
elektriekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:26:
[...]

Tailscale gebruikt ook WireGuard ;)

• winwiz
BizzieBis schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:46:
[...]

Tailscale gebruikt ook WireGuard ;)
Ja maar de verbindingsopbouw is fundamenteel anders... maar dit gaat te ver voor het Zendure topic

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:19
AquilaXL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:14:
Ik heb deze laad en ontlaad bug ook. Het gekke is dat mijn 800 PRO wel zo reageert maar mijn 800 PLUS doet dit niet. Ook niet als ik de Pro uit HEMS haal.
Dit gedrag heb ik niet, met een SF800pro in HEMS. Ik zit nog op een oudere firmware v1.0.23.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
TimDJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:58:
[Afbeelding]

voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjzbSFYPLG8d3g8cVGXOgVdnXE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZB2YNtDckIZjJ3DuCkSVx1D.jpg?f=fotoalbum_large

Itho WPU_5G. 3.5

[...]

Iemand een aanrader?
Ik gebruik al jaren no-ip.
Gebruik een extern andere poort voor toegang vanaf buitenaf die ik lokaal naar de poort (vast) ip adres van mijn HA server stuur.
Je kan ook eerst proberen met je public ip en de :poort die je verwijst naar je HA server.
Werkt dit dan met ddns verder.
(Zo kun je HA buitenhuis gebruiken en eventueel de Zendure besturen/uitlezen)
"Maar er zijn ook andere manieren mogelijk bijvoorbeeld vpn)

[ Voor 9% gewijzigd door peterbier op 28-04-2026 21:16 ]

• AquilaXL
frankj030 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:13:
[...]

Dit gedrag heb ik niet, met een SF800pro in HEMS. Ik zit nog op een oudere firmware v1.0.23.
Misschien ligt het daaraan. De firmware op de 800+ is v1.0.2

• Ben(V)
  • Nu online
[...]

Iemand een aanrader?
Wat heeft dit met Zendure te maken?
Een Zendure batterij heeft enkel een lokaal ip adres nodig en toegang tot het internet.
De Batterij maakt verbinding met de Zendure cloud en zo wordt de data uitgewisseld.
De Zendure App maakt ook verbinding met de Zendure cloud en zo bestuurt hij de Zendure vbatterij.

Werkt volkomen onafhankelijk van welk IP adres de batterij en de app ook hebben.

Als je HA gaat gebruiken is het handig om de Zendure een vast IP adres te geven maar dat heeft weer niets met DuckDNS of Dynamisch IP-adressen van je Wan te maken.
Daarvoor zorg je gewoon in je router dat hij altijd hetzelfde IP adres krijgt door het mac adres an de Zendure te koppelen aan een vast IP-adres van de DHCP server in je router.

Ben(V) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:47:
[...]

Een Zendure batterij heeft enkel een lokaal ip adres nodig en toegang tot het internet.
De Batterij maakt verbinding met de Zendure cloud en zo wordt de data uitgewisseld.
De Zendure App maakt ook verbinding met de Zendure cloud en zo bestuurt hij de Zendure vbatterij.

Werkt volkomen onafhankelijk van welk IP adres de batterij en de app ook hebben.

Als je HA gaat gebruiken is het handig om de Zendure een vast IP adres te geven maar dat heeft weer niets met DuckDNS of Dynamisch IP-adressen van je Wan te maken.
Daarvoor zorg je gewoon in je router dat hij altijd hetzelfde IP adres krijgt door het mac adres an de Zendure te koppelen aan een vast IP-adres van de DHCP server in je router.
Volledig mee eens! Daarbij:
Als je niet wil dat er iemand mee kijkt, blokkeer je internet, en ben je klaar toch?
Zendure is volledig lokaal aan te sturen:D.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
meesje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:33:
[...]

Hoe weet je dat er geen vraag is geweest? Je hebt toch altijd in de huis de normale gebruikers (die ook ‘s nachts aan staan)?
Dat klopt. Maar de screenshot zie je in de middag op en neer gaan terwijl ik ruim overschot had van zonnepanelen

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• frankj030
AquilaXL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:26:
[...]

Misschien ligt het daaraan. De firmware op de 800+ is v1.0.2
En op de 800pro die je hebt? Ik heb nog niet ge-update naar v1.0.25.

• AquilaXL
frankj030 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:58:
[...]

En op de 800pro die je hebt? Ik heb nog niet geupdate maar v1.0.25.
Ja die staat op de v1.0.25

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:34
TimDJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:55:
[...]

Dat klopt. Maar de screenshot zie je in de middag op en neer gaan terwijl ik ruim overschot had van zonnepanelen
Zelf let ik daar eigenlijk niet goed genoeg op. Ik kijk voornamelijk of ik met mijn 3,84kwh capaciteit de avond/nacht door kom. Even teruggebladerd en ik zie dat de accu oplaadniveau grafiek op 26 april tot 07.00 uur was teruggelopen naar 19% en daarna weer snel gestegen naar 100%. Dus bij normaal gebruik (mijn vrouw moet ‘s avonds niet opeens de wasmachine en droger aanzetten) kunnen we de avond/nacht doorkomen bij zonnige dagen. Voor mij de bevestiging dat ik voldoende capaciteit heb, ook al kriebelt het om er nog een extra ab2000x toe te voegen aan mijn SF800Plus.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:40
nico_09 schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:33:
[...]

Mocht dat zo zijn dan is dit een ontwerpfout, uiteraard moet het geheel stabiel en recht staan. Wanneer dit zo precies zo komen, had niet nooit goed gekeurd geworden. Is zo te lezen ook bij specifiek 1 type systeem
Lijkt mij van toepassing op alle stapelbare solar flows toch? Of bedoel je dat dit alleen is voorgekomen bij de 2400 AC en niet AC+?

• frankj030
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:54:
[...]

Lijkt mij van toepassing op alle stapelbare solar flows toch? Of bedoel je dat dit alleen is voorgekomen bij de 2400 AC en niet AC+?
Alleen 2400AC, volgens mij zijn er behoorlijk wat theorieën besproken in dit topic. Dat is de enige set waarbij de omvormer en bovenste batterij los met deze connector op elkaar zitten en 2400W kunnen ontladen. Dat geeft wel wat warmte ontwikkeling en daar lijkt iets icm de (plaatsing van?) de connector mis gegaan te zijn. Alle andere sets* hebben de omvormer en 1e batterij ingebouwd, de connector tussen ingebouwde batterij 1 en batterij 2 heeft dan minder warmte te verduren. (*muv de oudere hyper 2000, maar die had ook een lager ontlaad vermogen). Ik heb een sf800pro en maak me op dit moment geen zorgen om dit euvel, al moet ik wel bekennen dat ook ik het plaatsen/stapelen gedoe vond. Bij mijn laatste toegevoegde batterij (2 maanden terug) op mijn set die nu 11 maanden staat, kreeg ik de set eerst ook even niet op elkaar: de contacten stapelen best lastig. Als plaatsen zo nauw komt, zou het design wel wat beter kunnen.

• Henkoes
frankj030 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:11:
[...]

Alleen 2400AC, volgens mij zijn er behoorlijk wat theorieën besproken in dit topic. Dat is de enige set waarbij de omvormer en bovenste batterij los met deze connector op elkaar zitten en 2400W kunnen ontladen. Dat geeft wel wat warmte ontwikkeling en daar lijkt iets icm de (plaatsing van?) de connector mis gegaan te zijn. Alle andere sets* hebben de omvormer en 1e batterij ingebouwd, de connector tussen ingebouwde batterij 1 en batterij 2 heeft dan minder warmte te verduren. (*muv de oudere hyper 2000, maar die had ook een lager ontlaad vermogen). Ik heb een sf800pro en maak me op dit moment geen zorgen om dit euvel, al moet ik wel bekennen dat ook ik het plaatsen/stapelen gedoe vond. Bij mijn laatste toegevoegde batterij (2 maanden terug) op mijn set die nu 11 maanden staat, kreeg ik de set eerst ook even niet op elkaar: de contacten stapelen best lastig. Als plaatsen zo nauw komt, zou het design wel wat beter kunnen.
Ik had nog niet eens nagedacht over de verdeling van vermogen en de ingebouwde batterij. Dat zou weleens de life safe rkunnen zijn. Maar als je 5 batterijen plaatst onder de 1e omvormer incl batterij, dan gaat er toch nog steeds een groot vermogen door de koppeling onder de omvormer?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:09
Hier draaien 2x 2400AC met beide 3 batterijen al bijna 2 maanden perfect. Ik ruik niets en laad of ontlaad toch regelmatig op max vermogen. Staan op hondjes en waterpas. Temperatuur wordt max 42 graden en wordt dan direct teruggekoeld naar 39/40 graden door de ventilator van @geert1992

[ Voor 26% gewijzigd door Pakhaas op 29-04-2026 09:50 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:25:
[...]

Ik had nog niet eens nagedacht over de verdeling van vermogen en de ingebouwde batterij. Dat zou weleens de life safe rkunnen zijn. Maar als je 5 batterijen plaatst onder de 1e omvormer incl batterij, dan gaat er toch nog steeds een groot vermogen door de koppeling onder de omvormer?
Zoals ik al eerder schreef, de bovenste batterij connector krijgt alle stroom te verwerken en de lager geplaatste batterijen neemt steeds een deel daarvan op dus het neemt af naarmate je lager in de stack komt.
Het is tenslotte een simpele bus.

De nieuwe modellen hebben voor de eerste batterij geen connector, maar zit vast aan de omvormer, dus de grootste stroom hoeft niet door een connector.

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 15-05 15:18
Yuggo schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je de P1 splitter nu voorzien van extra voeding en dat werkte?
@Yuggo, klopt.

• PhilippeJoris
Treur schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:29:
[...]

Hier wil ik juist weer bewust naar de hw p1.
Bij de zendure p1 gaat de regeling als een gek oscilleren (laden/ontladen) op laag vermogen.
Lees online dat het komt doordat de slimme meter (landis gyr e350 dsmr5.0) maar elke 10sec data ververst wat dit gedrag veroorzaakt.
Bij de hw p1 is er niets aan de hand en wordt NOM strak gehouden

Herkennen andere dit die beide p1 meters hebben?
Of kan er nog een setting verkeerd staan?
@Treur, wij hebben de twee: HW P1 voor het HW display, en Zendure P1 voor de batterij. Wanneer ik de Zendure app op mijn foon naast het HW display zet, zie ik duidelijk dat HW P1 ongeveer om de 10s update waar de Zendure P1 elke 3s update.
Treur schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:29:
[...]

Hier wil ik juist weer bewust naar de hw p1.
Bij de zendure p1 gaat de regeling als een gek oscilleren (laden/ontladen) op laag vermogen.
Lees online dat het komt doordat de slimme meter (landis gyr e350 dsmr5.0) maar elke 10sec data ververst wat dit gedrag veroorzaakt.
Bij de hw p1 is er niets aan de hand en wordt NOM strak gehouden

Herkennen andere dit die beide p1 meters hebben?
Of kan er nog een setting verkeerd staan?
Dit komt omdat de Homewizard p1 in HEMS een interval van 20 seconden heeft op de sturing. De Zendure P1 is in HEMS een stuk sneller wat bij jou problemen geeft.

De slechte interval van de Homewizard p1 is bij jou dus juist een mooie interval.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

PhilippeJoris schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:03:
[...]

@Treur, wij hebben de twee: HW P1 voor het HW display, en Zendure P1 voor de batterij. Wanneer ik de Zendure app op mijn foon naast het HW display zet, zie ik duidelijk dat HW P1 ongeveer om de 10s update waar de Zendure P1 elke 3s update.
Dit ligt aan de manier van ophalen door de ontvanger. Beide p1 meters kunnen per seconden data aanleveren.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Henkoes
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:58:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, de bovenste batterij connector krijgt alle stroom te verwerken en de lager geplaatste batterijen neemt steeds een deel daarvan op dus het neemt af naarmate je lager in de stack komt.
Het is tenslotte een simpele bus.

De nieuwe modellen hebben voor de eerste batterij geen connector, maar zit vast aan de omvormer, dus de grootste stroom hoeft niet door een connector.
Maar stel het volgende
In een 1 omvormer + 1 batterij opstelling bij 2400, dan leveren allebei de batterien 1200. Een mooie verdeling en du smaar 1200 door de koppeling.

Stel je hebt 1 omvormer en 5 batterijen, dan pakt de omvormer (met ingebouwde batterij 400 watt).
Door de koppeling onder de omvormer gaat dan 2000watt om bij de batterijen vermogen te halen.
Dat is nog steeds best veel wat er er door de connector gaat.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Pvdbogaard @AquilaXL

De zendure P1 meter werkt niet lekker samen met sommige landys gyr meters. Ik had hetzelfde probleem met een E360, allemaal absurde getallen, en dan gaat hij na een tijdje uit.

Oplossing: homewizard actieve P1 splitter ertussen. Deze case mag ondertussen wel in de topicstart, als die daar niet al staat.

Ik heb hier een tijdje over heen en weer gemailed met zendure, de update die daarna voor die P1 kwam maakte echter niet uit. Ik heb ze veel info uit dit topic meegegeven, oa over het vermoeden van iemand hier dat er iets niet goed gaat met CRC checks op data uit de meter, en dat de actieve p1 splitter dat fixed. Na een handvol mails was ik het echter zat om langs die AI te manoeuvreren, en was ik ook klaar met de luie medewerkers die continue om informatie en screenshots vroegen die ze al lang van me hadden gehad. Toen kwam de realisatie dat ik hún helpdesk aan het worden was en ben ik het verder gaan negeren :p

[ Voor 4% gewijzigd door Jheroun op 29-04-2026 10:21 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:14:
[...]

Maar stel het volgende
In een 1 omvormer + 1 batterij opstelling bij 2400, dan leveren allebei de batterien 1200. Een mooie verdeling en du smaar 1200 door de koppeling.

Stel je hebt 1 omvormer en 5 batterijen, dan pakt de omvormer (met ingebouwde batterij 400 watt).
Door de koppeling onder de omvormer gaat dan 2000watt om bij de batterijen vermogen te halen.
Dat is nog steeds best veel wat er er door de connector gaat.
Klopt, bij vijf batterijen pakt elke batterij een kleiner deel van het geheel.

Staat tegenover dat de connectors gemaakt zijn voor 80A (= 4000W) en zoveel wordt het nooit, dus het valt binnen de specs.
Het gaat ook bij de meeste mensen gewoon goed en dus moet de uitzonderingen iets doen wat afwijkt.

• Henkoes
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:21:
[...]

Staat tegenover dat de connectors gemaakt zijn voor 80A (= 4000W) en zoveel wordt het nooit, dus het valt binnen de specs.
Het gaat ook bij de meeste mensen gewoon goed en dus moet de uitzonderingen iets doen wat afwijkt.
Hoe weet je dat de connectoren voor 80A gemaakt zijn?

• Ben(V)
  • Nu online
Het zijn standaard connectors die in 50A en 80A (M25-2+1+5-80A) verkrijgbaar zijn.
Het lijkt wel heel onwaarschijnlijk dat Zendure de 50A versie gebruikt, want dan vallen ze zeker buiten de specs en verwacht ik veel meer problemen.

• Henkoes
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:21:
[...]

80A op welk voltage is dit? En dit is DC, maakt dat niet veel meer hitte dan AC?

• Ben(V)
  • Nu online
Dat is uiteraard op 50V waar de batterij set op werkt.
En nee DC of AC maakt geen verschil in warmte ontwikkeling.

Wat wel verschil maakt is dat DC een vlamboog kan trekken die blijft bestaan en AC doet dat veel minder omdat die steeds van polariteit wisselt en door nul gaat.

Maar dat heeft hier weinig mee te maken, dit is meer een geval van iets minder goed contact in de connector waardoor er overgangs weerstand ontstaat en dus warmte ontwikkeling.
Met zulke hoge stromen heb je maar een klein beetje weerstand nodig om veel warmte te ontwikkelen.

Mijn idee blijft gewoon zorgvuldig plaatsen, klemmen monteren, goed waterpas zetten en niet op wieltjes (hondjes) zetten.

• Henkoes
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:53:
Dat is uiteraard op 50V waar de batterij set op werkt.
En nee DC of AC maakt geen verschil in warmte ontwikkeling.

Wat wel verschil maakt is dat DC een vlamboog kan trekken die blijft bestaan en AC doet dat veel minder omdat die steeds van polariteit wisselt en door nul gaat.

Maar dat heeft hier weinig mee te maken, dit is meer een geval van iets minder goed contact in de connector waardoor er overgangs weerstand ontstaat en dus warmte ontwikkeling.
Met zulke hoge stromen heb je maar een klein beetje weerstand nodig om veel warmte te ontwikkelen.

Mijn idee blijft gewoon zorgvuldig plaatsen, klemmen monteren, goed waterpas zetten en niet op wieltjes (hondjes) zetten.
Is een klein beetje niet waterpas al catastrophic? Mijn vloer is niet recht.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:03
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:06:
[...]

Het betreft nog steeds een theorie van @Ben(V) . Maar het lijkt me dat een niet rechte vloer in meer huizen voorkomt. Als je twijfelt, moet je daar iets aan doen.

• jelleeelco
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:06:
[...]

Lijkt me niet. En waar het advies vandaan komt om niet op hondjes te plaatsen is me ook een raadsel.

Niemand hier weet waarom die connectoren, in best wel zeldzame gevallen, zijn doorgebrand. Begrijpelijk dat het een deuk in het vertrouwen geeft, maar omdat een aantal mensen hier last van hebben wil niet zeggen dat het ligt aan de plaatsing, waterpas, of op hondjes of niet. Ook al staat een zendure een beetje scheef, de wrijving die het gewicht van een omvormer met zich meebrengt zal echt niet dusdanige stress op een connector leveren dat deze kapot gaat.

Feit is dat we rustig moeten afwachten waar Zendure mee komt.

• Ben(V)
  • Nu online
Geen idee, maar een klein beetje niet waterpas kun je helaas weinig aan doen en alleen een geëgaliseerde vloer is 100% waterpas.

En ja het is een theorie, maar als je dat extrapoleert naar behoorlijk scheef zetten dan kan iedereen begrijpen dat er dwarskrachten op die connector komt te staan wat nooit goed kan zijn.

En wieltjes maakt de boel instabiel en zeker als je gaat rijden dan komen er krachten op die connecor waar ze niet voor gemaakt zijn.

Maar nogmaals het is een (onderbouwde) theorie en iedereen kan best onzin vinden, maar ik deel gewoon mijn gedachten hier over.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 29-04-2026 11:23 ]

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:13

R.K

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjO7vyVr7dNJFJZQ5NabTNLoqHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaI1x7qdp7lOYOoRnTfPYdM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBPzBJxT8UeFYLhJrUDPV4yZqEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPfjmFhYRFVM5QTXsHppKdtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xPxoYsXIlPGFIMd4x2lpX6-c1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PcNuGTtYIEgqYdUtEnbjfVn.jpg?f=fotoalbum_large

Naar aanleiding van die verbrande connector berichten toch maar eens de omvormer van de batterij afgehaald, hier ziet alles er prima uit. Het systeem draait sinds augustus verleden jaar en altijd op 2400watt laden en ontladen. Met mijn door HA gestuurde ventilator wordt de omvormer niet warmer dan 26 graden.

• Henkoes
R.K schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar aanleiding van die verbrande connector berichten toch maar eens de omvormer van de batterij afgehaald, hier ziet alles er prima uit. Het systeem draait sinds augustus verleden jaar en altijd op 2400watt laden en ontladen. Met mijn door HA gestuurde ventilator wordt de omvormer niet warmer dan 26 graden.
Het hele vlak en hele connector zijn zwart geblakerd en niet meer mooi zilver :+

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:14
[...]

Iemand een aanrader?
Heeft weinig met Zendure te maken idd maar ik gebruik een feature van mijn QNAP nas. En dan een cname in mijn domein die naar het qnap domein wijst.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-05 14:43
Het heeft bij niks geholpen helaas. Ik heb hem nu op de HW draaien, nagenoeg perfect. Ik heb toch maar een nieuwe slimme meter aangevraagd bij de netbeheerder, omdat ik een E350 heb. De update tijd hiervan is niet elke seconde ben ik achter gekomen. Komt meer in de buurt van elke 5 seconde.

• jelleeelco
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:19:
En ja het is een theorie, maar als je dat extrapoleert naar behoorlijk scheef zetten dan kan iedereen begrijpen dat er dwarskrachten op die connector komt te staan wat nooit goed kan zijn.
Er is natuurlijk een enorm verschil tussen "behoorlijk scheef" en een beetje niet-waterpas.

En in de gevallen die genoemd waren, stonden de units (als ik de verhalen lees) nou niet bepaald onder een scheve hoek of zo.

Allemaal speculatie en voedt alleen de angst dat er iets grondig mis is. Dat je een Zendure niet op hondjes moet zetten is onzin. Dat je vervolgens niet met die hondjes moet gaan lopen rennen snapt denk ik iedereen wel.

• Ben(V)
  • Nu online
Jij vind het onzin, ik ben een andere mening toegedaan.
Een mening is geen feit zoals jij stelt is het een feit.

• jelleeelco
Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:59:
Jij vind het onzin, ik ben een andere mening toegedaan.
Een mening is geen feit zoals jij stelt is het een feit.
Excuses, zo bedoelde ik het niet. Wat ik bedoel is dat niemand hier weet waarom de connectoren in die paar gevallen zijn doorgebrand. Er wordt vervolgens een theorie bedacht, en vandaar uit allerlei (goedbedoelde) adviezen gegeven.

Terwijl niemand hier weet waarom die dingen zijn doorgebrand. Zendure zal hier echt wel onderzoek naar doen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42
We pompen dit issue nu al een paar keer rond hier en er zijn maar enkele gevallen, het geval wat afgehandeld is met Zendure gaf Zendure aan dat het de overgangsweerstand was tussen stekker en interne kabel en dus een montagefout.

• luckyl
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:45
jelleeelco schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:04:
[...]

Excuses, zo bedoelde ik het niet. Wat ik bedoel is dat niemand hier weet waarom de connectoren in die paar gevallen zijn doorgebrand. Er wordt vervolgens een theorie bedacht, en vandaar uit allerlei (goedbedoelde) adviezen gegeven.

Terwijl niemand hier weet waarom die dingen zijn doorgebrand. Zendure zal hier echt wel onderzoek naar doen.
Ik kwam gisteren een interesante post tegen op het zendure forum. Volgens deze persoon heeft Zendure vanuit zichzelf een gericht terugstuur verzoek gedaan voor 2400AC apparatuur met een mogelijk defect. De gebruiker had zelf nog geen problemen ondervonden. Zijn er hier mensen die dit eerder gehoord hebben?
https://forum.zendure.com/d/24524

• jelleeelco
luckyl schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ik kwam gisteren een interesante post tegen op het zendure forum. Volgens deze persoon heeft Zendure vanuit zichzelf een gericht terugstuur verzoek gedaan voor 2400AC apparatuur met een mogelijk defect. De gebruiker had zelf nog geen problemen ondervonden. Zijn er hier mensen die dit eerder gehoord hebben?
Nee, niets gehoord maar dit is volgens mij goed nieuws. Dat betekent dat ze idd de BMS actief controleren en uitlezen, en bij geconstateerde fouten pro-actief een terugleververzoek doen.

Mss ook gelijk een reden om de Zendure NIET van het internet te blokkeren - anders kan Zendure dus dit niet meer doen.

Al zou ik niet weten hoe ik een zware unit zou moeten terugsturen - ik heb de dozen niet meer :)

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:07
jelleeelco schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:23:
Al zou ik niet weten hoe ik een zware unit zou moeten terugsturen - ik heb de dozen niet meer :)
Hopelijk wijzigen ze hun 'beleid', en sturen ze in de toekomst eerst de vervangende producten, dan heb je ook meteen de juiste verpakking om de oude te retourneren.

• elektriekert
  • Nu online
peterbier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:26:
[...]

Ik gebruik al jaren no-ip.
Gebruik een extern andere poort voor toegang vanaf buitenaf die ik lokaal naar de poort (vast) ip adres van mijn HA server stuur.
Je kan ook eerst proberen met je public ip en de :poort die je verwijst naar je HA server.
Werkt dit dan met ddns verder.
(Zo kun je HA buitenhuis gebruiken en eventueel de Zendure besturen/uitlezen)
"Maar er zijn ook andere manieren mogelijk bijvoorbeeld vpn)
Momenteel heb ik dus Wireguard ingesteld op mijn ubiquity cloud gateway. Omdat ik een dynamisch IP adres heb gebruik ik DuckDNS, maar dat schijnt regelmatig niet te werken vanwege hoe zij DDNS gebruiken.

• elektriekert
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:47:
[...]

Mijn bericht was wellicht ook offtopic hier.
Mooi pleidooi wat je hier neer zet maar daar ging mijn vraag dus niet over.

• Eremiet
  • Laatst online: 02-05 16:52
Hallo,

Ik heb een vraag over het combineren en aansturen van twee thuisaccu’s van verschillende merken.

Momenteel gebruik ik een Jackery HomePower 2000 Ultra met uitbreidingspakket, gekoppeld aan een HomeWizard P1-meter. Dit werkt prima, maar ik merk dat ik ’s avonds en ’s nachts onvoldoende capaciteit heb. De accu is dan relatief snel leeg. Uitbreiden met extra capaciteit is voor mij minder interessant, omdat de accu met een maximale laadinput van 800W overdag dan niet volledig vol raakt.

Daarom overweeg ik een tweede accu aan te schaffen. Het idee is om deze op een andere groep te plaatsen, zodat ik in totaal tot ongeveer 1600W kan laden/ontladen.

Na wat onderzoek lijkt de Zendure SolarFlow 2400 AC (Plus) een interessante optie.

Mijn vragen:

- Hoe werkt de aansturing wanneer je twee verschillende accu-systemen naast elkaar gebruikt?
- Heb ik hiervoor een splitter en een tweede HomeWizard P1-meter nodig?
- Heeft iemand ervaring met het gelijktijdig laden en ontladen van twee systemen?

Wat mij vooral niet helemaal duidelijk is: Als beide systemen via een eigen P1-meter meten dat er stroom nodig is, gaan ze dan niet allebei tegelijk leveren? En kunnen ze elkaar dan in de weg zitten (zowel bij laden als ontladen)?

Ik ben benieuwd naar ervaringen of advies.

Alvast bedankt!

• PhilippeJoris
jelleeelco schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:40:
[...]

Wat ik zo raar vind is dat je alleen de omvormer aan de eerste batterij vast maakt, maar verder de batterijen onderling niet. Waarom niet bij iedere accu 4 van die klemmetjes meeleveren, dan wordt het één geheel.
@jelleeelco, ja, dat bedacht ik mij ook. Ik heb ze dus op een rolplaat geplaatst en met twee spanbanden vastgezet. Plus natuurlijk die meegeleverde haken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrsVCH0DKnzbocLiDIJ5EMpzUB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwFGS2eed1qdLKFuPFkg6X3j.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Ik ga ervan uit dat de batterijen onderling zwaar genoeg zijn en niet zomaar verschuiven, mede door het profiel van de onder- en bovenkant, die in elkaar grijpen. Althans, de 2400AC+ heeft dat. De 2400AC is waarschijnlijk een stuk lichter, zonder batterij, en verschuift misschien makkelijker. Of die ook een profiel heeft dat het tegenovergestelde is van de batterijbovenkant, weet ik niet. Maar de spanbandenoplossing zou in een statische opstelling echt niet nodig moeten zijn.

Disclaimer: pure aannames mijnerzijds :)

• jelleeelco
Eremiet schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:58:
Hallo,

Ik heb een vraag over het combineren en aansturen van twee thuisaccu’s van verschillende merken.

Momenteel gebruik ik een Jackery HomePower 2000 Ultra met uitbreidingspakket, gekoppeld aan een HomeWizard P1-meter. Dit werkt prima, maar ik merk dat ik ’s avonds en ’s nachts onvoldoende capaciteit heb. De accu is dan relatief snel leeg. Uitbreiden met extra capaciteit is voor mij minder interessant, omdat de accu met een maximale laadinput van 800W overdag dan niet volledig vol raakt.

Daarom overweeg ik een tweede accu aan te schaffen. Het idee is om deze op een andere groep te plaatsen, zodat ik in totaal tot ongeveer 1600W kan laden/ontladen.

Na wat onderzoek lijkt de Zendure SolarFlow 2400 AC (Plus) een interessante optie.

Mijn vragen:

- Hoe werkt de aansturing wanneer je twee verschillende accu-systemen naast elkaar gebruikt?
- Heb ik hiervoor een splitter en een tweede HomeWizard P1-meter nodig?
- Heeft iemand ervaring met het gelijktijdig laden en ontladen van twee systemen?

Wat mij vooral niet helemaal duidelijk is: Als beide systemen via een eigen P1-meter meten dat er stroom nodig is, gaan ze dan niet allebei tegelijk leveren? En kunnen ze elkaar dan in de weg zitten (zowel bij laden als ontladen)?

Ik ben benieuwd naar ervaringen of advies.

Alvast bedankt!
Als het al kan, zou je dit in HA moeten regelen. Dit gaat niet met twee aparte apps (Zendure en Jackery).

• PhilippeJoris
Gramser schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:03:
Ik ga ervan uit dat de batterijen onderling zwaar genoeg zijn en niet zomaar verschuiven, mede door het profiel van de onder- en bovenkant, die in elkaar grijpen. Althans, de 2400AC+ heeft dat. De 2400AC is waarschijnlijk een stuk lichter, zonder batterij, en verschuift misschien makkelijker. Of die ook een profiel heeft dat het tegenovergestelde is van de batterijbovenkant, weet ik niet. Maar de spanbandenoplossing zou in een statische opstelling echt niet nodig moeten zijn.

Disclaimer: pure aannames mijnerzijds :)
@Gramser, ik vrees vooral voor torsie op de sterk asymmetrisch geplaatste connectoren. Als je bovenaan aan de verkeerde zijde (links) toevallig je knie stoot, zet je heel wat kracht op die connector tussen 2400AC en de AB3000. Gezien eerdere meldingen van verbrande connectoren vond ik die € 2.00 best goed gespendeerd.

• Gramser
Oh je moet zeker doen wat je goeddunkt hoor! Ik weet ook niet hoe makkelijk zo’n 2400AC verschuift als je er tegenaan stoot (vandaar mijn opmerking over een al dan niet geprofileerde onderkant).

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 15:35
Gramser schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:25:
Oh je moet zeker doen wat je goeddunkt hoor! Ik weet ook niet hoe makkelijk zo’n 2400AC verschuift als je er tegenaan stoot (vandaar mijn opmerking over een al dan niet geprofileerde onderkant).
Met 6 accu's, omvormer aan eerste accu vast en omvormer aan muur vast met meegeleverde beugels heb je een olifant nodig om hem te laten verschuiven. Op een plavuizenvloer in ieder geval.

23.4 kWh Zendure (2400 AC & 2400 PRO) | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• MacFan
Pakhaas schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:48:
Hier draaien 2x 2400AC met beide 3 batterijen al bijna 2 maanden perfect. Ik ruik niets en laad of ontlaad toch regelmatig op max vermogen. Staan op hondjes en waterpas. Temperatuur wordt max 42 graden en wordt dan direct teruggekoeld naar 39/40 graden door de ventilator van @geert1992
Ik draai sinds september met 6 accu's op de 2400ac, temperatuur komt niet boven de 30 graden van de bovenste batterij. (met zendure ventilator). De 2400 pro (nog ventilatorloos) loopt op tot zo'n 37 graden.

23.4 kWh Zendure (2400 AC & 2400 PRO) | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• jelleeelco
MacFan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:28:
[...]

Met 6 accu's, omvormer aan eerste accu vast en omvormer aan muur vast met meegeleverde beugels heb je een olifant nodig om hem te laten verschuiven. Op een plavuizenvloer in ieder geval.
Jij houdt geen rekening met die onverwachte olifant :) Je weet maar nooit wanneer er een uit de dierentuin ontsnapt!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist de tweede batterij en de tweede omvormer binnen gehad voor m'n AC2400 installatie... Loop ik tegen een beperking van HEMS aan...

De maximale wattages zijn per 'installatie'. Niet per Accu... Beiden hebben netjes een eigen fase en aansluiting... Erg onhandig... :X

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:36
luckyl schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:19:
[...]

Dan vraag ik me wel het volgende af.
Zendure weet wellicht wie wat kocht via hun eigen shop. En kan in dit geval wel iemand mailen als ze gekend zijn in bv. combinatie met sn.

Maar wat met aankopen via andere webshops?

Of het loopt allemaal via de app en de account daar? Of moet je iets van registratie doen?

• jelleeelco
MikeyMan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:49:
Zojuist de tweede batterij en de tweede omvormer binnen gehad voor m'n AC2400 installatie... Loop ik tegen een beperking van HEMS aan...

De maximale wattages zijn per 'installatie'. Niet per Accu... Beiden hebben netjes een eigen fase en aansluiting... Erg onhandig... :X
Heb je het op beide plekken aangepast? Je moet zowel per omvormer de wattage op 2400watt zetten, en dan in HEMS op 4800. Echter moet je daar geloof ik een factuur van een elektricien/installateur uploaden (anders max 3000 watt), maar dat weet ik niet zeker.

• MacFan
MikeyMan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:49:

Zelfde probleem bij mij afgelopen vrijdag. Heb een aanvraag ingediend maar nog geen respons. kan wel 4800 laden maar inderdaad slechts 3000 ontladen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jelleeelco schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:52:
[...]

Heb je het op beide plekken aangepast? Je moet zowel per omvormer de wattage op 2400watt zetten, en dan in HEMS op 4800. Echter moet je daar geloof ik een factuur van een elektricien/installateur uploaden (anders max 3000 watt), maar dat weet ik niet zeker.
Per apparaat kun je niet aanpassen als je hems aan hebt staan... Moet inderdaad een foto uploaden... Maar mag aannemen dat ze dat verder wel accepteren...

• jelleeelco
MikeyMan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:56:
[...]

Per apparaat kun je niet aanpassen als je hems aan hebt staan... Moet inderdaad een foto uploaden... Maar mag aannemen dat ze dat verder wel accepteren...
Klopt. Eerst apparaten aanpassen, dan in HEMS zetten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MacFan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:55:
[...]

Zelfde probleem bij mij afgelopen vrijdag. Heb een aanvraag ingediend maar nog geen respons. kan wel 4800 laden maar inderdaad slechts 3000 ontladen.
Ah, 3000 had ik nog niet geprobeerd... Nuttig ook... 4800 wat laden is niet heel anders dan ontladen...

3000/4800 nu inderdaad ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2026 13:57 ]

• luckyl
  • Laatst online: 08:45
Idr548 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:51:
[...]

Dan vraag ik me wel het volgende af.
Zendure weet wellicht wie wat kocht via hun eigen shop. En kan in dit geval wel iemand mailen als ze gekend zijn in bv. combinatie met sn.

Maar wat met aankopen via andere webshops?

Of het loopt allemaal via de app en de account daar? Of moet je iets van registratie doen?
Ik ken de details van dit verhaal niet, zelf ben ik met mijn emailadres geregistreerd en ingelogd in de app dus denk dat ze de link wel kunnen leggen met de apparaten die ik van hun in gebruik heb.

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 20:29
Vandaag ging mijn systeem (AC 2400+ en AB3000L) om 12.15 plots in standby bij 72% acculading. De Zendure P1 smart meter bleef in operatie. Moest het systeem uit HEMS halen en weer opnieuw toevoegen om hem weer uit standby te krijgen, en laat vervolgens een kortstondige drop in acculading zien naar 28%. Wellicht betreft dat laatste een syncprobleem, maar iemand dit eerder gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEFqKiwvqLpuduES1vqHeAbWxSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UuRMckz7XXOhnmqjg6SCU3Ts.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O36NAM75z-6SdVHZFjiw_IbbRQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V7lmv8tu4TD2y6PzcXjsSn5k.png?f=fotoalbum_large

• Henkoes
Spekkie99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:05:
We pompen dit issue nu al een paar keer rond hier en er zijn maar enkele gevallen, het geval wat afgehandeld is met Zendure gaf Zendure aan dat het de overgangsweerstand was tussen stekker en interne kabel en dus een montagefout.
Dit is een interessant detail die niet eerder genoemd was. Dus eigenlijk is dit geen echt issue en kunnen we weer 2,4kw draaien?

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:56:

De meter is een Landis en Gyr e350
Ik heb dezelfde; met Chielz' ha integratie werkt het met hw p1 prima; wel met een actieve splitter.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• jelleeelco
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:25:
[...]

Dit is een interessant detail die niet eerder genoemd was. Dus eigenlijk is dit geen echt issue en kunnen we weer 2,4kw draaien?
Dat kon je al gewoon hoor... als je geen 2400w had kunnen draaien vanwege een design fout, had je wel een mail gehad van Zendure.

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 14:39
Henkoes schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:25:
[...]

Je mag er van een partij als Zendure vanuit gaan dat een product als dit op een veilige manier faalt. Ik kan mij voorstellen dat ze een FMEA hebben uitgevoerd en de stekker als potentieel risico hebben beoordeeld en vervolgens getest wat er gebeurd als het fout gaat.

Kortom; als er iets fout gaat met die stekker, dan mag je ervanuit gaan dat het op een veilige manier fout gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door TheRealFreek op 29-04-2026 15:01 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Pvdbogaard schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:56:
Ik heb een Home Wizard P1, die deed het goed voor de Zendure kwam. Toen deze laatste arriveerde heb ik de HW P1 uitde poort verwijderd en de Zendure P1 geplaatst. Deze geeft vreemde waarden. Nu dus de vraag om de HW P1 meter met de Zendure te gaan gebruiken.
Maar ik zal eerst een USB kabeltje aan de Zendure P1 om deze van een eigen stroombron te voorzien.
De meter is een Landis en Gyr e350
De Landis & Gyr E350 is DSMR 4.xx meter en niet geschikt om voor NOM te gebruiken want hij geeft maar een keer per 10 seconden data.
Er zijn Landis & Gyr E350 meters die wel het label DSMR 5.xx hebben en elke seconde data versturen, maar intern ververst hij die data maar een keer per 10 seconden dus daar heb je ook niets aan.

Kijk of je die Zendure P1 meter kunt vervangen door een Zendure 3CT meter die werkt met stroomklemmen.

• Gramser
MacFan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:28:
[...]

De hele stapel, dat snap ik - ik doelde specifiek op de omvormer bovenop.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42
MikeyMan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ah, 3000 had ik nog niet geprobeerd... Nuttig ook... 4800 wat laden is niet heel anders dan ontladen...
Zeker wel, de hele groep en het totale opgenomen vermogen wordt beschermd door de automaat in je meterkast.

Als zowel je batterij als groep vermogen gaat leveren kan een apparaat dit opgetelde vermogen gaan gebruiken en daar is de kabel niet op berekend.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spekkie99 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:18:
[...]

Zeker wel, de hele groep en het totale opgenomen vermogen wordt beschermd door de automaat in je meterkast.

Als zowel je batterij als groep vermogen gaat leveren kan een apparaat dit opgetelde vermogen gaan gebruiken en daar is de kabel niet op berekend.
Beide accus hebben een eigen alamat... Zoals ook de bedoeling is met dergelijk wattage...
Nu moet ik eerlijk zijn.. In de schuur hangt er een led lampje bij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2026 15:28 ]

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:38
Vandaag de 2400 AC+ aangesloten in de garage dmv een CEE-stekker. Helaas kwam ik er achter dat ik de eigen aardlekautomaat niet pastte. Ik heb hem daarom op een eigen groep (had een nog een lege over kwam ik achter) achter een aardlekschakelaar aangesloten.

Alles werkt maar mijn Youless geeft aan dat ik 360.000 watt verbruik nu. Moet er nog even naar kijken als de P1 meter door Techpunt geleverd is.

Even een vraagje: een eigen groep en geen eigen Alamat, kan dat kwaad?
Ik zie dat hij oplaadt met 2120 watt. Weet iemand waarom dit niet tegen de 2400watt is waar hij op is ingesteld?
Ik snap dat hij bij een hoger % langzamer oplaadt, maar 2120 watt bij 65% is dat niet wat weinig?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fyT2FJh5/Screenshot-20260429-150141.png

Ik moet nog even wat isolatie voor eronder regelen. De bouwmarkt had geen XPS platen liggen. Hier leg ik dan een betontegel op en daarom de Zendure.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MZf8mpYD/PXL-20260429-125142073.jpg

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@PindaRots Isolatie? Met welk doel? Warmte binnen houden of buiten houden?

• Gramser
Als hij met 2120W laadt, kan dat zomaar normaal zijn - wij weten niet wat jouw laadmodus is en wat er eventueel aan zonnestroom beschikbaar is.

• AquilaXL
Gramser schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:36:
Als hij met 2120W laadt, kan dat zomaar normaal zijn - wij weten niet wat jouw laadmodus is en wat er eventueel aan zonnestroom beschikbaar is.
Zit er geen beperking meer op het laden/ontladen zonder een extra batterij in verband met de c waarde?
Pagina: 1 ... 237 ... 257 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.