bilgy_no1 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Ik vind beide nog erg hoog. Of kijk je naar de omvormer temperatuur? Mijn torentje met 5x AB3000X staat in een ongeïsoleerde schuur met een plat dak vol in de zon. Hoogste batterijtemperatuur volgens de app is 34°C. Dit met de Zendure ventilator erop.
Met 3 batterijen per set lig ik ook hoger dan 34. Meestal haal ik de 40 wel. Overigens 3 batterijen per set hier. 35 haal ik ook maar dan moet ik met dit weer niet sneller laden dan 1200W.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 25-05-2026 14:11 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Devke schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Met 3 batterijen per set lig ik ook hoger dan 34. Meestal haal ik de 40 wel. Overigens 3 batterijen per set hier. 35 haal ik ook maar dan moet ik met dit weer niet sneller laden dan 1200W.
Hmm apart. In die schuur bij mij is het nu snikheet. De stack staat al uren te laden. Eerst een tijdje op 1900W, maar zeker al 3 uur weer op 2400W.

Temperatuur is nu 35°C in de warmste batterij, 25°C in de koelste. SOC is nu 58% en komt vanaf 5%.
bilgy_no1 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Hmm apart. In die schuur bij mij is het nu snikheet. De stack staat al uren te laden. Eerst een tijdje op 1900W, maar zeker al 3 uur weer op 2400W.

Temperatuur is nu 35°C in de warmste batterij, 25°C in de koelste. SOC is nu 58% en komt vanaf 5%.
De locatie waar ze staan is het nu 28.8 graden (omgevingstemperatuur). De warmste 35 (bovenste) en koelste (32) onderste. Zou het kunnen liggen in het aantal batterijen in een set? Met 2400 Watt is het laadvermogen per batterij lager als je 5 batterijen in een set hebt zitten dan wanneer je er 3 per set hebt. Zou voor mij een logische verklaring kunnen zijn.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
knorde schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Ik zie dat bij mijn batterijen niet. Bij welk menu zie je dat?

EDIT

Ik moet beter kijken. Van de hoofdunit 35 graden en de uitbreidings batterij 27 graden.

Ook nog even een andere vraag. Is het eigen verbruik van ongeveer 30 a 35 watt bij een Solarflow 800 Plus bij maxinaal opladen (1000 watt laden) nornaal? Bij idle gebruikt hij (praktisch) niks.

Ik kan daar niets over vinden in de handleiding.

Ook vind ik hem bij volledige belasting (1000 watt laden) aan de bovenkant best heet voelen.
Ik kan mijn hand er nog wel ophouden maar het voelt wel heel heet.

Bij wat lagere wattages laden voelt hij 'gewoon warm'.
Iemand die dit weet?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:48:
[...] omdat ik er toch 6 uren over doe om de boel vol te krijgen.

Nu 2x 2400AC+ met elk 3 extra batterijen. Dat zouden dan 3x 2400AC+ met elk 2 extra batterijen worden. :?
Dit onder de aanname dat je voldoende pv opbrengst hebt om (redelijk) constant met 3x 2400W te laden.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:39
Het is mij vandaag voor het eerst overkomen dat een 800pro zijn vermogen ging berperken vanwege de omvormer temperatuur.

In het screenshot is te zien:

Blauw: De omvormer heeft 's nachts de batterij geleegd. Rond zons opkomst is deze op 5% en stopt de omvormer.

Geel: PV bouwt zich op en de omvormer ook.Deze blijft vervolgens op zijn max vermogen leveren

Groen: Dit is wat chaotisch. De waterpomp stond even te pendelen en de omvormer van de zendure levert tot een max 5500W terug. Hij pendelt dus mee met de waterpomp.

Tussen groen en rood is de EV lader aangesprongen en is er dus altijd voldoende ruimte voor de 800pro om te leveren wat hij kan.

Rood: Ondanks de ruimte pakt de Zendure deze niet meer. Ik zag de omvormer langzaam vermogen terug regelen.

Vervolgens heb ik een ventilator op de zendure gericht en nam de temperatuur af en kon deze weer op vermogen door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia3WCH7RSGCekpE2i7a3Ns-tOhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCUtmh5ufpJ63h9bNiZb5mYF.jpg?f=fotoalbum_large

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

knorde schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:16:
[...]

[...]

En nog een kleine toevoeging daarop. Als je garage nu meerdere stopcontacten heeft en je alleen de Zendure erop zou zetten geldt dit volgens mij nog steeds niet onder een eigen groep. Dit omdat je dan nog steeds per ongeluk iets anders op diezelfde groep kan zetten.

I.v.m. regelgeving mag je zover ik weet alleen een eigen groep met 1 stopcontact hebben waar de Zendure dan op zou komen, zelfs geen mini lampje ofzo.
Nou hier is mijn antwoord, waarschijnlijk zijn veel mensen het er niet mee eens.

De Solarflow kan niet ontladen en laden tegelijk. Het is óf, óf. Hij kan wel stroom doorgeven al dan niet van solar of een combinatie van solar + accu.
Dus als je niet gaat spelen met dynamische contracten en NoM houdt kan er eigenlijk niet veel mis gaan en als je daarboven op ook nog voornamelijk van de ingebouwde MPPT laadt helemaal niet.

Stel je sluit een hogedrukreiniger op de garage aan: zou je zeggen mag niet, maar de SF levert dan gewoon netjes 2000W(ontladen) en je hogedruk reiniger gebruikt dat. 0 Stroom vanaf het net, dus de kabel tussen meterkast en garage wordt niet eens belast. Klaar met de hogedruk, dan gaat hij weer de accu laden vanaf solar en wordt wederom de bekabeling niet belast. (of hij geeft de solar direct door aan je verbruiker)

Stel je sluit de hogedruk op een andere groep aan, dan pompt je SF 2000 het net op wat gebruikt wordt op de andere groep.
In dat geval wil je dus inderdaad niet een ander zwaar apparaat op je garage groep hebben, maar een koelkastje gaat nooit veel trekken.

Het is een ander verhaal als je de SF via netstroom oplaadt op basis van dynamische tarieven en je andere verbruikers gewoon aan zet wanneer wilt. Of als je bijvoorbeeld een grote solar array op een aparte groep hebt waarmee je je accu laadt (zoals de meeste 2400AC+ gebruikers). Dan gaat je SF ook bijvoorbeeld met 2000 laden, en sluit je dan een hogedruk aan van nog eens 2000 dan klapt je zekering eruit.

Dan heb je tot slot nog de situatie dat de accu vol zit en je teruglevering aangezet hebt. Dan gaat de solar direct het net op en als je huis niks gebruikt blijft het daar bij. Zodra je dan op een andere groep stroom gaat gebruiken wordt die stroom niet meer teruggeleverd en door je zelf verbruikt.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
BizzieBis schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat het gedrag in verhouding staat tot het aantal batterijen in je stapel. Ik heb er 4, dus ongeveer 600W per batterij als er evenredige stroomverdeling plaatsvindt. In mijn geval blijft er 2400-600=1800W over wanneer batterij 1 vol is. In jouw geval heb je 5 batterijen en dus ongeveer 480W per batterij. Dus 2400-480=1920W nadat batterij 1 vol is. De verdeling is echter niet volledig gelijk, dus het hogere vermogen bij jou kan ook wel kloppen.
Ik zie dat het vermogen per accu variabel is en op kan lopen tot 800W laden. Verder begrijp ik niet waarom het laadvermogen afneemt tot 1750W, terwijl die bij mijn AC2400+ wel op 2200W blijft tot 90%SoC.
Ik heb een discussie met de Zendure helpdesk gehad over het laadprofiel en ze hebben mijn profiel bevestigd (met koeling) als het maximaal haalbare bij v1.0.3.
Misschien toch een ticket bij Zendure indienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11P1VZYnG1fQKBQM-G_wy-_2Ip8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyEMbEw7cWNuRAWsSfoSwX2k.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 256 257 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.