Als ik jou was, zou ik even de moeite nemen om een paar pagina's dit topic te lezen...jannus66 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:24:
Hallo, heb sinds kort de AC2400+ met 1 extra batterij staan, werkt prima.
Hij staat in de schuur, en gezien het platte dak voorzie ik wel dat het flink warm kan worden in de zomer. Temperatuur is nu 31 graden bij opladen.
Heeft iemand van jullie al iets gedaan met ventilatoren?
Ik zie wel dit; https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/overige-doe-het-zelf-en-verbouw/m2384749126-zendure-2400ac-pro-dubbele-koelerhouder-met-kabel-fans
maar dit gaat via de noodstroom uitgang, en ik wil het liefst een eigen voeding, met een eigen voeler voor de temperatuur.
Iemand een idee?
Zou zoiets wat zijn? https://www.amazon.nl/RUI...V-&hvexpln=0&gad_source=1
Reactie Zendure:
Tot nu toe is mij het volgende opgevallen:
Ik ga even rustig nadenken hoe ik hier op zal reageren en in de tussentijd meer informatie verzamelen. Helaas kom ik er zojuist achter dat de oude sensordata binnen homeassistant niet meer zichtbaar sinds ik de nieuwe omvormer en accu heb aangesloten. Dus eerst maar een 2e instantie van HA maken en proberen om een backup van een maand geleden te restoren.Hello.
Thank you very much for your detailed feedback. We are pleased to know that the replaced device is currently functioning normally.
We fully understand your concerns about the root cause of the problem, especially after reviewing the logs and noticing similar reports.
Based on our technical investigation, the issue you encountered was most likely caused by a poor internal connection in the original device, which could lead to abnormal behavior after the device had been inactive for a period of time. This is considered an isolated hardware issue, not a system defect.
We also greatly appreciate you sharing the forum link and your observations—this information is very helpful for our ongoing quality monitoring. Our team will continue to track similar cases to ensure product reliability.
For now, you can continue using the system with confidence. We also fully respect your decision to observe the system performance before scaling up or running it at full load.
If you encounter any anomalies, please feel free to contact us with logs or screenshots, and we will prioritize your support.
Thank you again for your patience and understanding.
Sincerely,
Zendure Support Team
Tot nu toe is mij het volgende opgevallen:
- Geen duidelijke trend in betrokken serienummers (zie lijst)
- Probleem doet zich voor bij zowel HA als via zendure App/Zenki aangestuurde systemen
- De systemen zijn in dezelfde periode aangeschaft (November/December)
- In de bekende gevallen was het maximale vermogen laden/ontladen op 2400W ingesteld.
- In de bekende gevallen waren er 4 batterijen in het systeem aanwezig
Inverters:
HOA1NAN9N3859**
HOA1NAN9N3859**
HOA1NPN4N2302**
Batteries:
FO4NHN4N41039**
FO4NHN4N41037**
FO4NHN4N34025** (via zendure forum)
FO4NHN4N34007**
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Dat is inderdaad het grootste issue op dit moment. 1 van mijn collega's was toevallig 1 van de personen die als eerste met dit probleem te maken had en dit ook op de Zendure forums en hier heeft gedeeld.Zwartoog schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:21:
[...]
Ik volg dit topic nu 1 maand, en zie eigenijk maar 1 groot aandachtspunt, en dat is de gesmolten stekkers. Dat wordt niet weggerationaliseerd, maar breed uitvergroot.
Sprak hem er laatst over en ik heb er ook contact over gehad met Zendure. Uiteindelijk is het aan Zendure om dit adequaat op te volgen. Of hitte is het probleem, of dat er bijv. bij het plaatsen van de omvormer op de accu's teveel gewicht schuin op de connector komt te staan en daardoor iets verzwakt, scheurt of afbreekt en dat dat vervolgens smelt. Maar goed, ik heb zelf ook 3 van die omvormers in gebruik en zie dit probleem dus ook graag opgelost. Ben er zelf wel alerter op geworden. Aan de andere kant zie ik wel dat het gelukkig bij smelten blijft en de omvormer stopt, want dit soort situaties kan ook escaleren en anders aflopen.
De hierboven gedeelde connector zie ik overigens op heel veel andere omvormers, maar niet op die van Zendure, dat is volgens mij een andere.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Maar je hebt je keuze voor Victron zelfbouw toch al gemaakt? Kun je dan alsjeblieft stoppen met trollen?Tony71 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:16:
[...]
Probeer kaf van het koren te scheiden, maar moet het wel alles lezen..
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik volg dit topic al maanden dus begrijp je reactie niet.Zwartoog schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:26:
[...]
Als ik jou was, zou ik even de moeite nemen om een paar pagina's dit topic te lezen...
En als deze vraag al eerder is beantwoord (ik ziet het niet zo 1, 2 3) dan spijt mij dat. Volgens wordt er wel vaker iets gevraagd wat al eerder beantwoord is.
Inderdaad, aan Zendure laten om dit te onderzoeken en op te lossen. We gaan er hier veel te snel vanuit dat het een structureel probleem in het ontwerp betreft. Manufacturing processen en de daarbij behorende supply chain zijn een complex geheel waarbij een aanname "ze zullen wel de verkeerde plug gebruiken" een is die erg kort door de bocht is. Zendure maakt die plugs hoogst waarschijnlijk niet zelf en sourced die van toeleveranciers waarbij meestal ook nog gebruik gemaakt van second sourcing om risico's in de productie te vermijden. Het kan best zijn dat een van die toeleveranciers een keer een slechte batch heeft geproduceerd waarvan een deel in de Zendure batterijen terecht gekomen is. Of zelfs een slechte batch pinnetjes of plastics van een toeleverancier van de toeleverancier. Dat is iets waar wij als buitenstaander nooit inzicht in gaan krijgen. Ik zou me de moeite dan ook besparen om serienummers e.d. te gaan verzamelen. Melding maken bij Zendure is het meest productieve dat je kunt doen.Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:32:
[...]
Dat is inderdaad het grootste issue op dit moment. 1 van mijn collega's was toevallig 1 van de personen die als eerste met dit probleem te maken had en dit ook op de Zendure forums en hier heeft gedeeld.
Sprak hem er laatst over en ik heb er ook contact over gehad met Zendure. Uiteindelijk is het aan Zendure om dit adequaat op te volgen. Of hitte is het probleem, of dat er bijv. bij het plaatsen van de omvormer op de accu's teveel gewicht schuin op de connector komt te staan en daardoor iets verzwakt, scheurt of afbreekt en dat dat vervolgens smelt. Maar goed, ik heb zelf ook 3 van die omvormers in gebruik en zie dit probleem dus ook graag opgelost. Ben er zelf wel alerter op geworden. Aan de andere kant zie ik wel dat het gelukkig bij smelten blijft en de omvormer stopt, want dit soort situaties kan ook escaleren en anders aflopen.
De hierboven gedeelde connector zie ik overigens op heel veel andere omvormers, maar niet op die van Zendure, dat is volgens mij een andere.
Het gaat bijna dagelijks over throttling en ventilatoren, dus als je vraagt:jannus66 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:39:
[...]
Ik volg dit topic al maanden dus begrijp je reactie niet.
En als deze vraag al eerder is beantwoord (ik ziet het niet zo 1, 2 3) dan spijt mij dat. Volgens wordt er wel vaker iets gevraagd wat al eerder beantwoord is.
dan neem ik aan dat je nog niet veel gelezen hebt.Heeft iemand van jullie al iets gedaan met ventilatoren?
Zoek eens terug op Heatmeister, dan komen de recente berichten over fans op de 2400AC+ omhoog (Pro is nagenoeg identiek).
4 batterijenIdr548 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:31:
[...]
Hoeveel batterijen stonden er in jou opstelling?
Hier voor alsnog geen problemen sinds dat ik vorig jaar oktober het Zendure systeem in gebruik heb genomen.luckyl schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:27:
Reactie Zendure:
[...]
Ik ga even rustig nadenken hoe ik hier op zal reageren en in de tussentijd meer informatie verzamelen. Helaas kom ik er zojuist achter dat de oude sensordata binnen homeassistant niet meer zichtbaar sinds ik de nieuwe omvormer en accu heb aangesloten. Dus eerst maar een 2e instantie van HA maken en proberen om een backup van een maand geleden te restoren.
Tot nu toe is mij het volgende opgevallen:Van @Athome heb ik via een PB zijn serienummers ontvangen en het lijkt erop dat we meer meldingen nodig zijn voordat we hier mogelijk iets over kunnen zeggen. Voor de compleetheid deel ik wel het lijstje met de (gedeeltelijke )nummers:
- Geen duidelijke trend in betrokken serienummers (zie lijst)
- Probleem doet zich voor bij zowel HA als via zendure App/Zenki aangestuurde systemen
- De systemen zijn in dezelfde periode aangeschaft (November/December)
- In alle gevallen was het maximale vermogen laden/ontladen op 2400W ingesteld.
[...]
Hier draait het voor namelijk op laden 2400w en ontladen ook, omdat de prijzen dat toelaten, daaromheen draait het systeem NOM.
De solarflow 2400AC met 4 batterijen
Serienr omvormer: HOA1NPN4N2317**
Serienr batterijen: 3x FO4NHN4N2900***, 1x FO4NHN4N2901***
Het gaat vaak (denk ik) over meerdere batterijen volgens ik zie.
Wat misschien wel deels logisch is omdat er dan wel langere periodes van hogere belasting zijn.
Maar goed, alles zou afgemeten moeten zijn om de grootst mogelijke config + marges.
Het is me natuurlijk niet zo duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Is het de connector op de omvormer, of deze op de batterij.
Een batch connectoren die minder zouden zijn kwa verbinding kan wellicht wel.
Maar zouden ze dit dan niet communiceren?
Vraag me nu wel af of ik mijn laadvermogen zou verminderen naar 2000 (wat dan zelfde is als mijn ontlaad vermogen)
De NEN 1010 en de "Maas in de wet"... Plug-in batterijen Zoals Zendure, Anker ed. zijn in mijn ogen inferieur en maken (mis)gebruik van regel die toestaat dat apparaten tot een bepaald vermogen (vaak 600W of 800W) via een stekker worden aangesloten. Dit is bedoeld voor een koelkast of wasmachine, niet voor een batterij die urenlang op vol vermogen staat te "duwen" tegen een oud stopcontact.Zwartoog schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:21:
[...]
Het is mij in ieder geval nog niet opgevallen. Wat je wel ziet (en ook bij jezelf kunt merken als je kritisch bent) is de post-purchase rationalization, ofwel duidelijke minpunten wegrationaliseren omdat je niet wilt accepteren dat je geld heb uitgegeven aan iets dat toch niet zo goed was.
Ik volg dit topic nu 1 maand, en zie eigenijk maar 1 groot aandachtspunt, en dat is de gesmolten stekkers. Dat wordt niet weggerationaliseerd, maar breed uitvergroot.
Verder is het vooral software/connectieproblemen, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij andere systemen wel perfect is.
En ik begrijp niet wat je bedoeld met "een inferieur product in vergelijking met 'vast' systemen met echt goed besturingssytemen". Waar heb je het over?
Nu proberen ze dezelfde truc uit te halen met de "Blauwe CEE-stekker batterij"
Binnen tweakers wordt er geprobeerd consumenten te verleiden met systemen van 2400W tot 3600W die nog steeds "plug-and-play" worden genoemd. Vaak zie je dan wel de bekende blauwe CEE-stekker (de campingstekker).
Het argument "Een CEE-stekker is ontworpen voor 16A continu-belasting, dus het is veilig."
De realiteit (NEN 1010): Hoewel de stekker zelf die 16A aankan, weet de batterij niet wat er achter dat stopcontact in de muur zit. In veel huizen is die bedrading oud, zitten er lasklemmen tussen die niet meer 100% zijn, of zitten er andere zware verbruikers op dezelfde groep.
Het risico: Als je batterij 3600W (16A) in een stopcontact duwt terwijl op diezelfde groep ook nog een waterkoker aangaat, overbelast je de bedrading in de muur zonder dat de zekering in de meterkast eruit vliegt (omdat de stroom van twee kanten komt). Dit is een klassiek recept voor brand in de muur.
Mensen laten zich verleiden door de prijs en het uitblijven van installatiekosten. Ze kopen een systeem van €3000,- en pluggen het in een stopcontact van €5,- dat met draden uit 1980 verbonden is. Dat is exact waar die verhalen over gesmolten stekkers en brand vandaan komen.
*knip* dat is niet nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 17:01 ]
Ik heb de electricien een paar groepen laten bijbouwen in de meterkast en mijn zelfgetrokken 2,5mm2 draden aangesloten aan beide kanten. Ik heb verteld waar het voor moet dienen en volgens hem kon dat prima. Met maximaal laden ontladen werd de stekker niet merkmaar warmer terwijl de omvormer richting 60 graden ging.
Ik heb de standaard stekker van zendure zelf in gebruik, geen aanpassingen.
Een systeem van 3k op een stopcontact van €5 met draden uit 1980 kan denk ik prima, mits je 800w aan laat staan.
Ik heb de standaard stekker van zendure zelf in gebruik, geen aanpassingen.
Een systeem van 3k op een stopcontact van €5 met draden uit 1980 kan denk ik prima, mits je 800w aan laat staan.
[ Voor 13% gewijzigd door ..Christiaan.. op 27-04-2026 11:20 ]
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Ik heb gezocht. de meeste berichten gaan over de AC2400. En als ik het woord Heatmeister niet ken kan ik er ook niet op zoeken.Zwartoog schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:44:
[...]
Het gaat bijna dagelijks over throttling en ventilatoren, dus als je vraagt:
[...]
dan neem ik aan dat je nog niet veel gelezen hebt.
Zoek eens terug op Heatmeister, dan komen de recente berichten over fans op de 2400AC+ omhoog (Pro is nagenoeg identiek).
Maar zal het volgende keer beter proberen.
Maar dit gaat over een probleem met thuis batterijen in het algemeen en niet met specifiek Zendure. Dit is het Zendure topic. Maar ik begrijp je dan geen probleem hebt met een Zendure als die door een gecertificeerde electricien geleverd en aangesloten wordt?Tony71 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:11:
[...]
De NEN 1010 en de "Maas in de wet"... Plug-in batterijen Zoals Zendure, Anker ed. zijn in mijn ogen inferieur en maken (mis)gebruik van regel die toestaat dat apparaten tot een bepaald vermogen (vaak 600W of 800W) via een stekker worden aangesloten. Dit is bedoeld voor een koelkast of wasmachine, niet voor een batterij die urenlang op vol vermogen staat te "duwen" tegen een oud stopcontact.
Binnen tweakers wordt er geprobeerd consumenten te verleiden met systemen van 2400W tot 3600W die nog steeds "plug-and-play" worden genoemd. Vaak zie je dan wel de bekende blauwe CEE-stekker (de campingstekker).
Het argument "Een CEE-stekker is ontworpen voor 16A continu-belasting, dus het is veilig."
De realiteit (NEN 1010): Hoewel de stekker zelf die 16A aankan, weet de batterij niet wat er achter dat stopcontact in de muur zit. In veel huizen is die bedrading oud, zitten er lasklemmen tussen die niet meer 100% zijn, of zitten er andere zware verbruikers op dezelfde groep.
Het risico: Als je batterij 3600W (16A) in een stopcontact duwt terwijl op diezelfde groep ook nog een waterkoker aangaat, overbelast je de bedrading in de muur zonder dat de zekering in de meterkast eruit vliegt (omdat de stroom van twee kanten komt). Dit is een klassiek recept voor brand in de muur.
Mensen laten zich verleiden door de prijs en het uitblijven van installatiekosten. Ze kopen een systeem van €3000,- en pluggen het in een stopcontact van €5,- dat met draden uit 1980 verbonden is. Dat is exact waar die verhalen over gesmolten stekkers en brand vandaan komen.
Ik snap niet vrouwen en mannen zich zo laten nemen met deze inferieure kwaliteit, een staafmixer uit china oke, maar een thuisbatterij die de Nen 1010 regels op een wijze interpreteert zodat het risico bij jou ligt....hum
Als de ac aan moet kunnen de handdoeken wel buiten drogen 😉Pinsa schreef op maandag 27 april 2026 @ 06:55:
[...]
Wat ik over het hoofd heb gezien is dat onze condensdroger een vermogen heeft van 2800watt, dit gaat de AC2400+ niet trekken, nu heb ik niet perse zin om een nieuwe droger te kopem want het voordeel van deze droger is dat de was snel droog is en de droger werkt nog top.
En stel ik zet tegelijker tijd ook nog de 3,5kw airco aan in de zomer dan trek je nog meer vermogen.
Nu ben ik bijna wel verplicht om voor een Solarflow4000 mix te gaan, of zijn er andere opties?
Even een foto van het droger label
[Afbeelding]
Met de 2400 zal je idd niet alles afdekken maar wel een heel hoog percentage.
Blijkbaar heb je commentaar op die forum topic zonder er ook maar iets van gelezen te hebben.Tony71 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:11:
[...]
De NEN 1010 en de "Maas in de wet"... Plug-in batterijen Zoals Zendure, Anker ed. zijn in mijn ogen inferieur en maken (mis)gebruik van regel die toestaat dat apparaten tot een bepaald vermogen (vaak 600W of 800W) via een stekker worden aangesloten. Dit is bedoeld voor een koelkast of wasmachine, niet voor een batterij die urenlang op vol vermogen staat te "duwen" tegen een oud stopcontact.
Ik snap niet vrouwen en mannen zich zo laten nemen met deze inferieure kwaliteit, een staafmixer uit china oke, maar een thuisbatterij die de Nen 1010 regels op een wijze interpreteert zodat het risico bij jou ligt....hum
De algemene consensus hier is (ook ondersteund door Zendure zelf) dat als je de batterijen als plug en play met een stekker wilt gebruiken je de boel moet beperken tot 800 W laden/ontladen.
Wil je ze met meer vermogen gebruiken laat dan een aansluiting maken op een eigen groep en sluit hem vast aan of gebruik een CEE stekker die het continue vermogen aankan.
Niets onveilig aan en elke huis installatie moet die 2400 W aankunnen, want dat is tenslotte maar 10,4A
En als je huis installatie dat niet aankan moet je daar over klagen en veranderen, beetje raar om daar apparatuur die aan de normen voldoet de schuld aan te geven.
Maar ik vermoed dat jij behoefte hebt om hier de boel af te kraken, omdat je zelf een peperdure installatie gekocht hebt en je nu ziet dat je voor veel minder geld iets soortgelijks kunt kopen.
Vrees dus dat je zoals @Zwartoog al noemde dat je last hebt van "post-purchase rationalization"
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Er is zijn veel berichten over koeling geweest, met gevolg dat veel lezers waarschijnlijk de marktplaats oplossing hebben gekozen.jannus66 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:22:
[...]
Ik heb gezocht. de meeste berichten gaan over de AC2400. En als ik het woord Heatmeister niet ken kan ik er ook niet op zoeken.
Maar zal het volgende keer beter proberen.
Ik heb er een ventilator voor staan die met een slimme stekker geschakeld wordt.
Mijn oplossing werkt met elk merk.
[ Voor 3% gewijzigd door hremijn op 27-04-2026 11:43 ]
'mijn-pakkie-an-niet-antwoord'hremijn schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:24:
[...]
Maar dit gaat over een probleem met thuis batterijen in het algemeen en niet met specifiek Zendure. Dit is het Zendure topic. Maar ik begrijp je dan geen probleem hebt met een Zendure als die door een gecertificeerde electricien geleverd en aangesloten wordt?
Dat snap ik, want dan kan ie het vermogen altijd kwijt. Maar wat ik wil weten, is of je gedurende langdurige stroomuitval je accuduur kunt verlengen door PV op de offgrid aan te sluiten. Anders heeft die hele pv mogelijkheid aan de offgrid zijde niet veel meerwaarde immers.gielz schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:10:
[...]
PV (micro omvormer) via offgrid gaat prima als de batterij aan het net gekoppeld is. Helaas werkt dit niet bij stroomuitval. Bij het testen ging de offgrid na een minuutje automatisch uit. De mppts blijven wel werken en laden de batterij netjes op.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Oei, ik geloof dat we hier een klassiek gevalletje van digitale kortsluiting hebben...Ben(V) schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:36:
[...]
Blijkbaar heb je commentaar op die forum topic zonder er ook maar iets van gelezen te hebben.
De algemene consensus hier is (ook ondersteund door Zendure zelf) dat als je de batterijen als plug en play met een stekker wilt gebruiken je de boel moet beperken tot 800 W laden/ontladen.
Wil je ze met meer vermogen gebruiken laat dan een aansluiting maken op een eigen groep en sluit hem vast aan of gebruik een CEE stekker die het continue vermogen aankan.
Niets onveilig aan en elke huis installatie moet die 2400 W aankunnen, want dat is tenslotte maar 10,4A
En als je huis installatie dat niet aankan moet je daar over klagen en veranderen, beetje raar om daar apparatuur die aan de normen voldoet de schuld aan te geven.
Maar ik vermoed dat jij behoefte hebt om hier de boel af te kraken, omdat je zelf een peperdure installatie gekocht hebt en je nu ziet dat je voor veel minder geld iets soortgelijks kunt kopen.
Vrees dus dat je zoals @Zwartoog al noemde dat je last hebt van "post-purchase rationalization"
Een wasmachine trekt ook 10A, maar die doet dat in cycli (water opwarmen, daarna rust). Een thuisbatterij kan urenlang onafgebroken die 10,4A leveren of trekken. In een modern huis is dat geen probleem, maar in de duizenden woningen met oude lasklemmen of gedeelde groepen is die continue belasting precies waar de risico's op warmteontwikkeling ontstaan.
Het advies van Zendure om bij hoger vermogen over te stappen op een eigen groep of CEE-stekker is eigenlijk een erkenning dat ons normale stopcontact niet ideaal is voor dit werk. Daarmee verschuift het product van een "leuke gadget voor iedereen" naar een "serieuze installatie waar naar gekeken moet worden". En daar gaat het in mijn ogen goed fout. Omdat dit een wezenlijk ander product is en velen de onderscheidt niet kunnen of willen maken ivm extra kosten voor installatie volgens NEN1010.
Mensen die veel tijd en energie steken in het "hacken" lees lezen op 'tweakers' van een systeem (zoals die plug-in batterijen), willen niet horen dat een traditioneel, vast systeem eigenlijk efficiënter, veiliger en prijstechnisch vergelijkbaar is. Ze ontlenen hun status aan het feit dat ze "buiten de gebaande paden" treden.
Terwijl ze beter kunnen kijken naar infrstructuur ipv apparatuur. Een vaste installatie verhoogt de waarde van je woning (net als zonnepanelen). Een batterij op wieltjes met een stekker is een los apparaat, vergelijkbaar met een magnetron.
Hmm, je hebt maar 1 aansluiting die of in "power in" of in "power out" mode kunt zetten. Dus ja je kunt je batterij opladen maar niet tegelijkertijd je vrieskist aan hebben.Mistraller schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:03:
[...]
Dat snap ik, want dan kan ie het vermogen altijd kwijt. Maar wat ik wil weten, is of je gedurende langdurige stroomuitval je accuduur kunt verlengen door PV op de offgrid aan te sluiten. Anders heeft die hele pv mogelijkheid aan de offgrid zijde niet veel meerwaarde immers.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Foutief gepost
[ Voor 97% gewijzigd door Tom35 op 27-04-2026 12:30 ]
Dat kan (nog) niet met de 'klassieke' Zendure producten. De off-gridpoort accepteert alleen invoeding als er spanning op de reguliere AC-aansluiting zit. Met twee systemen zou je wellicht de stekker van Zendure 1 in de off-gridpoort van Zendure 2 kunnen stoppen, om vervolgens met (micro) omvormers Zendure 1 op te laden via diens off-gridpoort, maar volgens mij heeft nog niemand dat getest.Mistraller schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:03:
[...]
Dat snap ik, want dan kan ie het vermogen altijd kwijt. Maar wat ik wil weten, is of je gedurende langdurige stroomuitval je accuduur kunt verlengen door PV op de offgrid aan te sluiten. Anders heeft die hele pv mogelijkheid aan de offgrid zijde niet veel meerwaarde immers.
De nieuwe Mix heeft een dedicated AC-ingang voor PV; of dat extra mogelijkheden biedt zullen de specs/reviews moeten uitwijzen. Evenals het gedrag als de batterijen vol zijn.
Volgens @Taro heeft Zendure aangegeven ook te werken aan off-grid opladen van de oudere series. Ik hoop dat het er ooit gaat komen!
Heb nieuws voor je noch PV noch vaste batterijen doen iets voor de waarde van je woning dat is gewoon "wishful thinking".Tony71 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:08:
[...]
Oei, ik geloof dat we hier een klassiek gevalletje van digitale kortsluiting hebben...
Een wasmachine trekt ook 10A, maar die doet dat in cycli (water opwarmen, daarna rust). Een thuisbatterij kan urenlang onafgebroken die 10,4A leveren of trekken. In een modern huis is dat geen probleem, maar in de duizenden woningen met oude lasklemmen of gedeelde groepen is die continue belasting precies waar de risico's op warmteontwikkeling ontstaan.
Het advies van Zendure om bij hoger vermogen over te stappen op een eigen groep of CEE-stekker is eigenlijk een erkenning dat ons normale stopcontact niet ideaal is voor dit werk. Daarmee verschuift het product van een "leuke gadget voor iedereen" naar een "serieuze installatie waar naar gekeken moet worden". En daar gaat het in mijn ogen goed fout. Omdat dit een wezenlijk ander product is en velen de onderscheidt niet kunnen of willen maken ivm extra kosten voor installatie volgens NEN1010.
Mensen die veel tijd en energie steken in het "hacken" lees lezen op 'tweakers' van een systeem (zoals die plug-in batterijen), willen niet horen dat een traditioneel, vast systeem eigenlijk efficiënter, veiliger en prijstechnisch vergelijkbaar is. Ze ontlenen hun status aan het feit dat ze "buiten de gebaande paden" treden.
Terwijl ze beter kunnen kijken naar infrstructuur ipv apparatuur. Een vaste installatie verhoogt de waarde van je woning (net als zonnepanelen). Een batterij op wieltjes met een stekker is een los apparaat, vergelijkbaar met een magnetron.
En Zendure raad een vaste aansluiting aan voor meer dan 800W en geen CEE, die CEE is gewoon een consensus die hier op dit forum gemeenplaats is onder meer omdat een gewone wcd niet geschikt is om continu 10A te verwerken.
En verder is dit het laatste wat ik er over zeg want jij bent hier om te trollen en niet om een constructieve bijdrage te leveren.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
De omvormer zet 10A 240V AC van/naar het net om in 48A 50V DC van/naar de batterijen. Of 50A 48V, same difference.Tom35 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:29:
Foutief gepost
Maar het zijn de A'tjes die voor de warmte zorgen... Oh, en DC kan ook nog eens een stuk sneller vlambogen (en dat zijn dan wel weer de V'tjes die dat proces starten).
- Taro
- Niet online
Ik laad hier al dik een jaar op volle bak met destijds eerst 1x 2400AC en inmiddels al 7-8 maanden (vermoed ik) op volle bak met 3x 2400AC ieder op 6x AB3000X en dat gaat hier dus prima. Wat ik wel teruglees in 3 van de verhalen, even gechargeerd en kort door de bocht:Idr548 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:04:
[...]
Het gaat vaak (denk ik) over meerdere batterijen volgens ik zie.
Wat misschien wel deels logisch is omdat er dan wel langere periodes van hogere belasting zijn.
Maar goed, alles zou afgemeten moeten zijn om de grootst mogelijke config + marges.
#1 Ik had een vast contract en sinds kort dynamisch, dus ben nu voor het eerst maximaal gaan laden/ontladen
#2 Ik had een vast contract en sinds kort dynamisch, dus ben nu voor het eerst maximaal gaan laden/ontladen
#3 Ik heb ze uit de winterstalling gehaald en ben volle bak gaan laden
Dus lijkt erop dat het voornamelijk in het begin optreedt bij volle belasting en de eerste keer dat alles op zijn warmst wordt na plaatsing? Kan dan ook nog een combinatie zijn met plaatsen omvormer op de accu's, daarmee puzzelen en bijv. de connector iets te zwaar diagonaal belasten en mogelijk ook het draaien van de omvormer vs de batterijen. Je kunt de linkerkant van de omvormer naar achteren duwen of naar voren halen, daarmee belast je de connector en zou er iets af kunnen breken. Of die staat iets schuin waardoor er intern frictie / overbelasting optreedt.
Ik zat daar de eerste keer ook mee te puzzelen, ook met het stapelen van batterijen. Vervolgens had ik het door en nu plaats ik ze binnen 2 seconden. Voorheen heb ik weleens minuten zitten puzzelen met plaatsing naar voren/achteren/links/rechts, voordat de connector werd gevonden. Op dat moment zou je wel een en ander kunnen forceren.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
*knip*
[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 17:17 . Reden: maak liever een TR aan, nu is het meer werk ]
Offgrid gaat hier automatisch uit als je daar zonnepanelen op aansluit en er is geen ac connectie. Gaat dus ook niet naar de batterij.Mistraller schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:03:
[...]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
*knip*
[ Voor 116% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 17:19 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
*knip* offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 17:18 ]
De nieuwe AC2400+ met AB3000L en de P1 meter van Zendure geinstalleerd. Alles plug en play en (voorlopig) via een stopcontact aangesloten (800W setup). Beide zijn geupdate naar de laatste firmware, hetgeen flekkeloos ging.
In de "Devices" sektie van de app kom ik geen mogelijkheid tegen om de AB3000L te installeren. Deze wordt ook niet getoond. Alleen de AC2400+ en de P1 meter staan in de lijst.
Is dit correct?
Ook zie ik de waarden die de P1 meter geeft aardig op en neer gaan. De SolarEdge SE4000H geeft ca 2500 aan op de levering, terwijl de P1 meter heel erg in de buurt van de 4000 zit. Met af en toe een uitschieter naar een half miljoen.
Is dit correct, of een teken dat nog ergens iets aangepast moet worden?
In de "Devices" sektie van de app kom ik geen mogelijkheid tegen om de AB3000L te installeren. Deze wordt ook niet getoond. Alleen de AC2400+ en de P1 meter staan in de lijst.
Is dit correct?
Ook zie ik de waarden die de P1 meter geeft aardig op en neer gaan. De SolarEdge SE4000H geeft ca 2500 aan op de levering, terwijl de P1 meter heel erg in de buurt van de 4000 zit. Met af en toe een uitschieter naar een half miljoen.
oke, deze post had ik dus gemist. heb je dit aan Zendure gemeld ? ik zou zeggen vervangen die hap.peterbier schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:39:
[...]
Het is mijn foto.
Ik heb de kabel toen niet nagemeten op dikte.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82658672
Dat is jammer, dat had ik (theoretisch) namelijk erg leuk gevonden als dit kon. Ik heb al eens een filmpje van haier zitten kijken en dan zie, en besef je ook dat de moeilijkheid zit in het terugkomen van de grid. Was een installatie waarbij je je hele huis dus gewoon offgrid kunt voeden, dus zeker geen stekkeraccu.a2aan schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:29:
[...]
Dat kan (nog) niet met de 'klassieke' Zendure producten. De off-gridpoort accepteert alleen invoeding als er spanning op de reguliere AC-aansluiting zit. Met twee systemen zou je wellicht de stekker van Zendure 1 in de off-gridpoort van Zendure 2 kunnen stoppen, om vervolgens met (micro) omvormers Zendure 1 op te laden via diens off-gridpoort, maar volgens mij heeft nog niemand dat getest.
De nieuwe Mix heeft een dedicated AC-ingang voor PV; of dat extra mogelijkheden biedt zullen de specs/reviews moeten uitwijzen. Evenals het gedrag als de batterijen vol zijn.
Volgens @Taro heeft Zendure aangegeven ook te werken aan off-grid opladen van de oudere series. Ik hoop dat het er ooit gaat komen!
De sinus van de grid is in de meeste gevallen out of sync met de offgrid power dus zal eerst terug in sync gebracht moeten worden. En als de offgrid-aangesloten PV dus naar grid teruglevert én accu's kan laden, zal de zendure dus moeten gaan sturen, om ook de AC gekoppelde PV mee te krijgen, alvorens de grid weer aangekoppeld wordt.
Bij haier duurde dat meer dan een minuut.
Als de offgrid volledig los zou zijn van de AC-grid zijde dan zou het technisch makkelijker zijn maar dan krijg je dus de situatie dat PV offgrid wel z'n vermogen kwijt moet en dat is lastig als de batterijen eenmaal vol zijn. Maar mijn vermoeden is dus toch wel juist, dat dit gewoon niet kan.
Al blijf ik met de vraag zitten; stel je hebt een verlengsnoer offgrid aangesloten, je sluit een kleine microomvormer aan, en een gebruiker die meer gebruikt dan de omvormer, en de AC valt weg.... wat doet zendure dan? Want ik vraag me af of die kan zien of er PV mee doet.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik denk dat je met situatie #3 mijn situatie bedoeld. Ik begrijp je insteek vanuit mijn verhaal maar het is niet correct.Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:49:
[...]
Ik laad hier al dik een jaar op volle bak met destijds eerst 1x 2400AC en inmiddels al 7-8 maanden (vermoed ik) op volle bak met 3x 2400AC ieder op 6x AB3000X en dat gaat hier dus prima. Wat ik wel teruglees in 3 van de verhalen, even gechargeerd en kort door de bocht:
#1 Ik had een vast contract en sinds kort dynamisch, dus ben nu voor het eerst maximaal gaan laden/ontladen
#2 Ik had een vast contract en sinds kort dynamisch, dus ben nu voor het eerst maximaal gaan laden/ontladen
De accu is altijd aangesloten geweest op NOM (volgens de Zendure app) ingesteld. Aangezien er in de winter weinig opwek is, heb ik de batterijen op minimaal 50% laten staan. Sinds tweede helft van Februari is de opwek steeds meer geworden en heb ik de minimale SOC steeds verder naar beneden bijgesteld. Tot de 5%. De maximale input/output heeft altijd al op 2400 watt gestaan.
Gezien wat mij overkomen is en blijkbaar andere mensen ook. Begrijp ik waarom de brackets voor de hoofdunit naar eerste batterij meegeleverd zijn. Een goede stabiele verbinding naar de eerste batterij is vereist om dit soort problemen te voorkomen. De brackets heb ik ook vanaf dag 1 gemonteerd gehad en zijn daarna nooit meer los geweest.
De AB3000L is de batterij. Als je in de app op je apparaat klikt zie je bij het percentage je batterij staan en die kan je ook inzien.Pvdbogaard schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:21:
De nieuwe AC2400+ met AB3000L en de P1 meter van Zendure geinstalleerd. Alles plug en play en (voorlopig) via een stopcontact aangesloten (800W setup). Beide zijn geupdate naar de laatste firmware, hetgeen flekkeloos ging.
Is dit correct?
Die waardes horen niet maar zijn volgens mij al vaker voorgekomen in het forum. Het kan zijn dat je een meter hebt die niet (geheel) compatibel is. Zo is NOM draaien op een DSMR4 meter eigenlijk niet te doen en hebben verschillende types zoals een Landis en Gyr e350 vaak communicatie problemen met een P1 meter. Je zou een actieve voeding kunnen proberen, dit wil ook nog wel eens helpen.
Even een vraag naar aanleiding van een video van een ander merk thuisbatterij.
Kan met de Zendure P1 meter meerdere sets aansturen of ben ik per set een aparte P1 meter nodig.
Ik zit er aan te denken om de huidige setup (1 grotere set) te veranderen naar 3 kleinere sets en dan over de fasen te verdelen. Daarmee wordt het ook mogelijk om de maximale laad- en ontlaadvermogen per set wat te verlagen. 1x 2400 watt is eenvoudig te vullen met de zonnepanelen op het dak . Maar met 3x 1800 watt heb ik zelfs de pieken van de zonneopbrengst afgedekt. En voor ontladen heb ik aan 3x 1000 watt voldoende. Het is de autolader die bij ontladen, de accu op langdurig 2400 watt belast. De rest van het huis alleen kortstondig.
Kan met de Zendure P1 meter meerdere sets aansturen of ben ik per set een aparte P1 meter nodig.
Ik zit er aan te denken om de huidige setup (1 grotere set) te veranderen naar 3 kleinere sets en dan over de fasen te verdelen. Daarmee wordt het ook mogelijk om de maximale laad- en ontlaadvermogen per set wat te verlagen. 1x 2400 watt is eenvoudig te vullen met de zonnepanelen op het dak . Maar met 3x 1800 watt heb ik zelfs de pieken van de zonneopbrengst afgedekt. En voor ontladen heb ik aan 3x 1000 watt voldoende. Het is de autolader die bij ontladen, de accu op langdurig 2400 watt belast. De rest van het huis alleen kortstondig.
Je hebt maar 1 P1 meter nodig.Athome schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:39:
Even een vraag naar aanleiding van een video van een ander merk thuisbatterij.
Mijn verhaal is in grote lijnen hetzelfde als @Athome verlopen, de accu functioneerde normaal en werd na 1 of 2 maanden wat actiever gebruikt.Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:49:
[...]
Ik laad hier al dik een jaar op volle bak met destijds eerst 1x 2400AC en inmiddels al 7-8 maanden (vermoed ik) op volle bak met 3x 2400AC ieder op 6x AB3000X en dat gaat hier dus prima. Wat ik wel teruglees in 3 van de verhalen, even gechargeerd en kort door de bocht:
Direct na ontvangst van de apparatuur heb ik door een installateur een extra groep laten aanleggen voor het accu systeem en de 2400W modus ontgrendeld. Omdat ik nog een vast contract had, had het niet veel zin om te laden vanaf het net, dus de meeste dagen stond de accu restjes PV stroom op te vangen. Wanneer de max-soc was bereikt zorgde ik ervoor dat de accu weer werd ontladen en kon ik opnieuw beginnen. Naarmate er meer PV stroom beschikbaar kwam kon ik met behulp van homeassistant dit process automatiseren met als resultaat dat de accu steeds vaker werd geladen/ontladen. Begin maart was er aanzienlijk meer zon en dit viel samen met de startdatum van mijn dynamische contract, dus werd het voor mij interessant om op het juiste moment te laden/ontladen.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er iets fout is gegaan bij het plaatsen en ik herken het verhaal dat het even zoeken is naar de juiste positie maar heb hierbij niets geforceerd. Ik ben juist blij met de meeleverde beugeltjes zodat je zeker weet dat de omvormer in de juiste positie op de accu komt te staan.
Ik ben van plan om de laatste informatie uit mijn HA backup te verzamelen en met zendure (en dit topic) te delen om vervolgens rustig af te wachten hoe zich dit verder zal ontwikkelen. Veel meer kan ik op dit moment niet doen.
Waarom die 2400AC werkt +- een jaartje probleemloos.Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:25:
[...]
oke, deze post had ik dus gemist. heb je dit aan Zendure gemeld ? ik zou zeggen vervangen die hap.
Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de bus naar de batterijen toe.
Nu dat er meerdere meldingen komen van doorgebrande bus.
Ook bij de 2400+ of alleen de 2400?peterbier schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:58:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
was dat niet bij AB3000X batterij modules? dus eerder een SF 2400 AC probleem dan bij de 2400 AC+/pro?peterbier schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:58:
[...]
Waarom die 2400AC werkt +- een jaartje probleemloos.
Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de bus naar de batterijen toe.
- Taro
- Niet online
Ik heb nog geen berichten van de + gezien, alleen 2400AC.
- Taro
- Niet online
Klopt, maar is het dus niet zo dat je wel al die tijd 2400 als max voor laden en ontladen had ingesteld, maar pas recent door de toegenomen zonnestroom dat ook langduriger daadwerkelijk werd behaald? Want dat is waar ik op hint.Athome schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:27:
[...]
Ik denk dat je met situatie #3 mijn situatie bedoeld. Ik begrijp je insteek vanuit mijn verhaal maar het is niet correct.
De accu is altijd aangesloten geweest op NOM (volgens de Zendure app) ingesteld. Aangezien er in de winter weinig opwek is, heb ik de batterijen op minimaal 50% laten staan. Sinds tweede helft van Februari is de opwek steeds meer geworden en heb ik de minimale SOC steeds verder naar beneden bijgesteld. Tot de 5%. De maximale input/output heeft altijd al op 2400 watt gestaan.
Gezien wat mij overkomen is en blijkbaar andere mensen ook. Begrijp ik waarom de brackets voor de hoofdunit naar eerste batterij meegeleverd zijn. Een goede stabiele verbinding naar de eerste batterij is vereist om dit soort problemen te voorkomen. De brackets heb ik ook vanaf dag 1 gemonteerd gehad en zijn daarna nooit meer los geweest.
En ik zeg niets over onjuiste montage, wel over dat het plaatsen van een omvormer op een accu, of een accu op een accu, niet heel rechtlijnig van bovenaf in 1x goed gaat en deels diagonaal plaatsvindt. Waardoor het een beetje puzzelen is en de bovenste connector de onderste connector op een bepaalde manier kan belasten. Hier namelijk zelf ook ondervonden.
Mijn vermoeden is: Als je al langere tijd zonder problemen draait dan blijft het wel goed gaan. Dit probleem openbaart zich rondom de eerste keer dat er gedurende langere tijd op vol vermogen wordt geladen/ontladen.
- Taro
- Niet online
Dus ging dit bij jou ook verkeerd rondom 1 van de eerste keren dat je langdurig op vol vermogen hebt geladen/ontladen?luckyl schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:15:
[...]
Mijn verhaal is in grote lijnen hetzelfde als @Athome verlopen, de accu functioneerde normaal en werd na 1 of 2 maanden wat actiever gebruikt.
Direct na ontvangst van de apparatuur heb ik door een installateur een extra groep laten aanleggen voor het accu systeem en de 2400W modus ontgrendeld. Omdat ik nog een vast contract had, had het niet veel zin om te laden vanaf het net, dus de meeste dagen stond de accu restjes PV stroom op te vangen. Wanneer de max-soc was bereikt zorgde ik ervoor dat de accu weer werd ontladen en kon ik opnieuw beginnen. Naarmate er meer PV stroom beschikbaar kwam kon ik met behulp van homeassistant dit process automatiseren met als resultaat dat de accu steeds vaker werd geladen/ontladen. Begin maart was er aanzienlijk meer zon en dit viel samen met de startdatum van mijn dynamische contract, dus werd het voor mij interessant om op het juiste moment te laden/ontladen.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er iets fout is gegaan bij het plaatsen en ik herken het verhaal dat het even zoeken is naar de juiste positie maar heb hierbij niets geforceerd. Ik ben juist blij met de meeleverde beugeltjes zodat je zeker weet dat de omvormer in de juiste positie op de accu komt te staan.
Ik ben van plan om de laatste informatie uit mijn HA backup te verzamelen en met zendure (en dit topic) te delen om vervolgens rustig af te wachten hoe zich dit verder zal ontwikkelen. Veel meer kan ik op dit moment niet doen.
Ja dat klopt denk ik wel, de limiet was wel al vanaf het begin ingesteld op 2400W maar in de praktijk gebeurde dit in het begin nog weinig.Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:19:
[...]
Klopt, maar is het dus niet zo dat je wel al die tijd 2400 als max voor laden en ontladen had ingesteld, maar pas recent door de toegenomen zonnestroom dat ook langduriger daadwerkelijk werd behaald? Want dat is waar ik op hint.
Dat zou kunnen, heb even in de grafiek teruggekeken (restore van backup is gelukt) en zie inderdaad in de week ervoor dat de accu intensiever is gebruikt (was druk bezig met maken/tunen van automations), de periode ervoor nog redelijk rustig.Mijn vermoeden is: Als je al langere tijd zonder problemen draait dan blijft het wel goed gaan. Dit probleem openbaart zich rondom de eerste keer dat er gedurende langere tijd op vol vermogen wordt geladen/ontladen.
Ja bij de 2400AC (het "oude" model).Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:10:
[...]
was dat niet bij AB3000X batterij modules? dus eerder een SF 2400 AC probleem dan bij de 2400 AC+/pro?
Ik heb geen +.
Het voordeel van de 2400 AC te weten een losse omvormer is hier een nadeel.
De hoogste stromen gaan door de connector van de eerste batterij en neemt successievelijk af naar de overige batterijen.
Aangezien de + serie een ingebouwde batterij heeft zal pas bij een tweede batterij zo'n connector gebruikt worden dei dan al weer de helft van de stroom voor zijn kiezen krijgt.
De hoogste stromen gaan door de connector van de eerste batterij en neemt successievelijk af naar de overige batterijen.
Aangezien de + serie een ingebouwde batterij heeft zal pas bij een tweede batterij zo'n connector gebruikt worden dei dan al weer de helft van de stroom voor zijn kiezen krijgt.
3,5kW koelvermogen betekent niet dat ie ook daadwerkelijk 3,5kW trekt. Waarschijnlijk met een COP van tussen de 4 en 5 zijn. Dan zit je dus op 80pW continu, maar dat zie je in de zo,er echt niet zo snel als je airco lekker pruttelt. Hier hangt een 4,2kW in de woonkamer en dan i,c.m. Een 2,5kW op de slaapkamer is 200W niet vreemd voor beiden units om het op temperatuur te houdenPinsa schreef op maandag 27 april 2026 @ 06:55:
[...]
Wat ik over het hoofd heb gezien is dat onze condensdroger een vermogen heeft van 2800watt, dit gaat de AC2400+ niet trekken, nu heb ik niet perse zin om een nieuwe droger te kopem want het voordeel van deze droger is dat de was snel droog is en de droger werkt nog top.
En stel ik zet tegelijker tijd ook nog de 3,5kw airco aan in de zomer dan trek je nog meer vermogen.
Nu ben ik bijna wel verplicht om voor een Solarflow4000 mix te gaan, of zijn er andere opties?
Even een foto van het droger label
[Afbeelding]
Dit connector probleem.wordt nu aardig opgepompt hier. Hoeveel echte gevallen zijn er?
Als ik het goed heb gebruiken alle 2400 versies dezelfde connector.
De stekker heeft plastic compartimenten dus het is vooral heel belangrijk dat de units exact verticaal boven elkaar zweven voordat je ze op elkaar zet . Je zou bijvoorbeeld juist aan de linker kant van de unit een paar geleide pinnen verwachten voor het uitlijnen op elkaar.
De reactie van Zendure gaf aan dat het een overgang weerstand net beneden de connector was en dat is montage gerelateerd. En dat is best aannemelijk.
Overigens nog geen persoonlijke ervaring maar in de markt voor een 2400AC met een paar batterij units dus hele topic teruggelezen.
Als ik het goed heb gebruiken alle 2400 versies dezelfde connector.
De stekker heeft plastic compartimenten dus het is vooral heel belangrijk dat de units exact verticaal boven elkaar zweven voordat je ze op elkaar zet . Je zou bijvoorbeeld juist aan de linker kant van de unit een paar geleide pinnen verwachten voor het uitlijnen op elkaar.
De reactie van Zendure gaf aan dat het een overgang weerstand net beneden de connector was en dat is montage gerelateerd. En dat is best aannemelijk.
Overigens nog geen persoonlijke ervaring maar in de markt voor een 2400AC met een paar batterij units dus hele topic teruggelezen.
even een mogelijke stomme vraag, hoe zit dat dan als je er bv 4 of 5 modules onder hebt liggen?Ben(V) schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:23:
Het voordeel van de 2400 AC te weten een losse omvormer is hier een nadeel.
De stroom door die connector bus neemt evenredig af met het aantal batterijen.
Als je vijf batterijen hebt en je (ont)laad met 2400W (= 10A) dan krijgt iedere batterij 2A te verwerken wat inhoud dat de eerste connector 10A moet verwerken (2A pakt hij zelf en 8A gaat door naar de overige batterijen) en de laatste krijgt dan 2A te verwerken.
Als je vijf batterijen hebt en je (ont)laad met 2400W (= 10A) dan krijgt iedere batterij 2A te verwerken wat inhoud dat de eerste connector 10A moet verwerken (2A pakt hij zelf en 8A gaat door naar de overige batterijen) en de laatste krijgt dan 2A te verwerken.
[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 27-04-2026 16:45 ]
De batterijen werken op 50 volt dus keer 4,4.Ben(V) schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:41:
@Ben(V) Je vergeet hierbij de AC -> DC omzetting. 10 A (bij 240V AC) is 50 A (bij 48 V DC). Maar dat de stroom afbouwt per accu in de stapel klopt natuurlijk.
Had de boel even voor de simplificatie op 230V equivalenten gehouden.
Het ging niet om de exacte waarden maar over de verdeling.
Sorry hoor...Ben(V) schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:41:
> 2400W (= 10A).
Nee, 2400 W bij DC en ~48V is 50A.
> inhoud dat de eerste connector 10A moet verwerken.
Nee, door de eerste connector onder de omvormer zal het volledige vermogen/stroom (2400W / 50A) naar alle batterijen gaan. Daaronder zal het afnemen bij de connectors tussen de volgende batterijen, steeds met 1/(aantal batterijen).
Niet dat dat een probleem is hoor. Die connector is er op ontworpen mag je aannemen. De oorzaak van het gemelde probleem weet niemand hier nog. Ik ben benieuwd wat de conclusies van Zendure hier op langere termijn van zullen zijn (worst case een recall).
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Sorry hoor dat lezen voor jouw lastig is en dat je niet kunt begrijpen dat het om de verhoudingen ging en niet de absolute waardengast777 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:56:
[...]
Sorry hoor...Misschien soms beter even niets zeggen als je het niet weet.
zie:
Ben(V) in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 27-04-2026 17:00 ]
OK prima. Mijn reactie was een beetje snel. Maar graag wel bij de feiten blijven.Ben(V) schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:50:
Had de boel even voor de simplificatie op 230V equivalenten gehouden.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
De bezemwagen is langsgeweest, Een deel van de berichten die naar de trashcan zijn verbannen bevatte op zichzelf geen overtredingen, maar zijn mee verwijderd vanwege verloren context en verminderde leesbaarheid. En dan kunnen we nu weer ontopic en vriendelijk veder
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 27-04-2026 17:38 ]
Ik laat mijn 2400AC maar op max 2000 watt staan.
Bij een laadspanning van 50 volt scheelt dit toch weer 8 Ampère op de bus.
Tegenover de 2400 watt.
Ik voel me hier iets prettiger bij en 2000 watt voor de 2400AC is voldoende.
Ik heb de Hyper en sf800pro nog die mee nom doen.
Bij een laadspanning van 50 volt scheelt dit toch weer 8 Ampère op de bus.
Tegenover de 2400 watt.
Ik voel me hier iets prettiger bij en 2000 watt voor de 2400AC is voldoende.
Ik heb de Hyper en sf800pro nog die mee nom doen.
Vraagje.. ik draai nu een week of 2 een 2400ac met 4 batterijen, aangestuurd via Slimme meter modus in Hems. Ik merk nu al meerdere keren op dat aan het einde van de dag, als de accu al een tijdje vol is, hij opeens gaat terug leveren - zo rond de 200 watt.
Er is geen enkele piek in vraag geweest en ook de panelen leverden meer dan genoeg energie om hele huis te voorzien van stroom (en nog 1kW export).
Is dit gewoon die bekende bug in de laatste firmware, of zou het een BMS dingetje kunnen zijn?
Oh - als ik hem even uit HEMS haal, dan gaat hij in standby. En als ik hem weer toevoegen, blijft hij ook in standby.
Er is geen enkele piek in vraag geweest en ook de panelen leverden meer dan genoeg energie om hele huis te voorzien van stroom (en nog 1kW export).
Is dit gewoon die bekende bug in de laatste firmware, of zou het een BMS dingetje kunnen zijn?
Oh - als ik hem even uit HEMS haal, dan gaat hij in standby. En als ik hem weer toevoegen, blijft hij ook in standby.
[ Voor 10% gewijzigd door jelleeelco op 27-04-2026 18:30 ]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.