Advies: Beste locatie voor installen plug-in thuisaccu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:31
Mijn vraag: Wat is de beste locatie voor de installatie van thuisaccu?

Context:
Jaarlijks kwh verbruik: 2.600kwh (grid -> home stroom import)
Jaarlijks kwh terugleveren: 2.400kwh
Jaarlijks kwh opwek: 3.300kwh (volgens solaredge registratie in app)
Jaarlijks kwh zelf consumptie: 900kwh (opwek - terugleveren)
Doel: Zelfconsumptie verhogen om terugleverkosten te verlagen en kosten besparen door verhogen zelfconsumptie aangezien salderen per 01-2027 stopt.

Gekozen product: Zendure 2400 ac+ inc één AB3000L accu (5.28 kwh opslag)

Wat heb ik al gedaan? Onderzoek naar algemene adviezen omtrent het plaatsen van een thuisaccu. Die adviezen heb ik gebruikt om per locatie pro's en cons op te stellen. Via dit topic hoop ik te ontdekken welke locatie voor mijn persoonlijke situatie het beste past.

Locaties op de nominatie lijst met pro's en cons:
Hal naast meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjsjvn0EJslu-FJ1Mp_bAWARbq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1gBW6WTieFDWnkDEOtTTmSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Pros:
- Super eenvoudig aan te sluiten op aparte groep in meterkast.
- Super goed geventileerd.
- Goede temperatuur.

Cons:
- Op een houten plank (brandbaar materiaal wordt ontraden)
- Hal is ook een vluchtroute (we hebben nog goede alternatieve route via tuin op begane grond)
- Enigszins in het zicht

Schuur in tuin (enkele muur steen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaHNVyvIkO_iXsBPG9kbgCAJamc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li9eQPnsDdqtrGWtPZtZPLSl.jpg?f=fotoalbum_large

Pros:
- Veel ruimte
- [matige] ventilatie
- Geen leefruimte / minder brand schade risico

Cons:
- Temperatuur in de winter kan onder 0 zijn.
- Lastig aparte groep te trekken, zal via een PV-verdeler moeten.
- Onder houtplank (brandbaar).
- Vocht/condens

Technische ruimte naast CV op zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXo21Ahq9am18hLuqwzc1v2Cufs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ0uukqmDHF9McAA0fWCSBtY.jpg?f=fotoalbum_large

Pros:
- Uit het zicht.
- Geen brandbaar gevoelige materialen in de buurt.

Cons:
- Lastig aparte groep te trekken, zal via een PV-verdeler moeten.
- Slechte ventilatie (evt extra ventilatie roosters in deur).
- CV-ketel in de buurt? Lijkt op zich geen probleem te zijn.
- Dak (is wel geïsoleerd) op het zuiden, wordt midden zomer best warm.

Wellicht zit de ideale locatie er nog niet tussen of zijn er enkele aanpassingen nodig voor een locatie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen zodat ik tot een beter besluit kom qua plaatsing.

Alle reacties

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06

Rico

Wie dit leest is gek....

Op zolder zie ik een mooie houten aftimmering van het dak en neem aan dat die heel goed kan branden.
Ik zou voor de schuur gaan

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Schuur is in dit vraagstuk het beste, maar zoals je zelf zegt wel veel temperatuurschommelingen als de schuur niet is geïsoleerd.

Je hebt geen trapkast of werkkamer waar je de Zendure kunt plaatsen? Wij hebben de batterij uiteindelijk in een kamer staan, mocht er iets zijn dan horen (rookmelder) en merken we dat meteen. In de schuur is dat lastiger.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@SenkZ Goh, ik zit met toevallig precies hetzelfde dilemma. Hier is het vraagstuk zelfs een stapje lastiger omdat ik voor twéé van die dingen ga op twee fases. In mijn situatie heb ik iets tussen 10 en 15 kWh nodig.
Ik twijfel nog tussen de Zendure 2400 AC+ en de 3600 die binnenkort uitkomt. Maar dus 2x ca. 5 kWh.

En waar komen die?
  1. Onder de kapstok? Handig naast de meterkast, maar houd ik dan nog wel voldoende kapstok over met twee van die dingen daaronder? Als het daar gaat branden dan verwacht ik dat de brand redelijk geïsoleerd blijft, want er is maar heel beperkt brandbaar materiaal omheen. Maar toch wel in huis…
  2. Op zolder? In mijn technische ruimte weet ik nog niet zo of daar voldoende plek is. Bovendien: als het daar gaat fikken zit het wel meteen onder het (toch altijd wel brandbare) dak.
  3. In de ‘schuur’? Dat is hier een verwarmd bijgebouw (atelier van mijn vrouw) met alle voorzieningen, maar de onderverdeler daar is met 40 meter 5x 4 mm² aangesloten op de groepenkast in huis. Dat geeft vervelende verliezen. En ook daar is de ruimte beperkt.
Nu gaf me iemand vorige week wel de tip: áls het dan gaat fikken, dan liever je schuur dan je huis, toch? Dat klopt dan wel weer.
Maar dan zit ik wel weer een heel eind van de meterkast (en dus de P1) af.
Maar aansturing ga ik dan mss weer via HA doen?

Daar staat weer tegenover dat de kans op brand misschien niet heel groot is en dat er meer in huis is dat in brand kan vliegen. Moet je dan het brandrisico maar nemen? En die Zendure heeft ook een ingebouwd blussysteem?

@SenkZ wat denk je in jouw situatie: is het haalbaar om je schuur vorstvrij te houden? Iets beter isoleren en kierdicht maken, zodat de accu er in de winter een kleinbeetje warmpjes bij zit?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>