Stoja schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:47:
@
Jan-tweak Ik heb geen HW maar een Cemm energiemonitor en daar kan in opbrengst en verbruik ( ook van de WP) zien ook per jaar. Ik begrijp dat er in de winter geen PV opbrengst is maar het gaat om maart-juni en sept-nov waar de WP de ruimte op temperatuur houdt en er wel PV opbrengst is. Ik volg het nu deze maand met nog koude nachten en dan zie ik een totaal verbruik van 10-15 kWh per avond/ nacht. Per jaar : De PV panelen leveren 9000 kWh, de WP 3300 kWh en het saldo van de slimme meter is +2200 KWh.
Piek vermogen is ongeveer 7000 watt PV en 45 kWh opbrengst ( gunstige dag)
Mijn gedachte is met 2400 kan ontladen in de avonduren en alleen PV kan laden ( ook in de winter) is dan een accu van +/- 15 kWh genoeg. Ik heb ook gekeken naar SAJ thuis accu systemen mar die kosten voor 15 kWh al gauw 8-9000 euro. Vandaar de plug in accu gedachte.
oke, en het maakt inderdaad niets uit als je een ander merk energiemonitor hebt, de HW is alleen de meest gebruikte.
mijn advies zou dus mn dat je focused op de maanden maart-april en augustus-spetember en oktober en kijkt wat daar per dag je verbruik, en overhead PV (dat is dat deel wat weer van je PV net net op gaat, eigenlijk wat te veel is om direct te gebruiken) is.
Leading is hierbij eigenlijk de overhead en dan pas je gebruik, deze combinatie bepaald dus uiteindelijk per dag je batterij-capaciteit (voor die dag), als je dat dan ook nog in een gafiekje kunt gieten zie je al vrij snel wat een handige capaciteit is, kijk dus mn ook bij die andere maanden wat daar uitkomt.
Deze waarde zul je dan nog met circa je verlies en 10% soc moeten omrekenen, handig om daar een factor 1,3 (voor zendure) tot 1,35 voor te gebruiken.
hier een voorbeeld van een maand (september)
/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large)
dus als je gemiddeld capaciteit op bv 10 kWh uitkomst wordt je werkelijke benodigde capaciteit 10*1,3=13 kWh.
ga je kijken wat mn je piekvermogen is van je gebruik, vaak zul je zien dat dit nauwelijks boven de 2400W uitkomt, het piekvermogen van de PV heeft hier eigenlijk geen echt zinvolle functie, zolang deze mar boven de 2400W uitkomt.