Ik doelde inderdaad op een micro omvormer die dan weer rechtstreeks op de noodstroom van de AC2400 aangesloten kan worden. Zekerheidshalve die aanpassing nog gemaakt aan mijn bericht.
Tja, zou een (goedkopere) EZ1-M 800W van APSystems dan niet logischer zijn? 8 panelen rechtstreeks aansluiten op de batterij gaat wel bij de Venus D serie, maar die mist o.a. ingebouwde brandvertrager en ik word nog niet happy van de verhalen die ik in dat topic lees over laden/ontladen (lijkt niet vooruit te kijken naar verwachtte zonne opbrengst en dus laad zich gedurende de nacht vol met relatief dure stroom)
Inmiddels nog wat scenario's gesimuleerd.
1. Geen batterij kan natuurlijk, scheelt 1500~2000 aan investeringen. Langere termijn verwacht ik een thuisaccu wel terug te verdienen, ben ik wat meer voorbereid op afschaffen saldering en heb ik de optie tot noodstroom.
2. Marstek Venus D icm 5kWh en met 8 panelen. Met deze setup hoef ik geen losse omvormer aan te schaffen (er staan nu Goodwe 3600DNS-30 met 2 MPPT in de aanbieding voor 360 euro). Ik verwacht zo'n 200~240 jaarlijks te besparen door eigen gebruiken te verhogen. Zonnepanelen toevoegen kan eigenlijk alleen door nog zo'n set te installeren of een losse omvormer.
3. 2400 Pro icm 5kWh en 12 panelen. 4 panelen rechtstreeks op de batterij en 8 panelen via een losse omvormer. De Initiele investering ligt wel hoger, maar ik verwacht nog eens 140~180 extra te beparen per jaar. Dat verdiend zich ook nog op een redelijke termijn terug en ik ben meer voorbereid op extra verbruik ( airco's & toekomstige EV).
Optie 3 begint al snel de voorkeur te krijgen