• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Midden des lands, nabij Zeist.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:14
Ik heb geen zin om te wachten op de HW-P1 fix (en mogelijke nieuwe issues in de toekomst) dat ik voor 29 euro de Zendure P1 heb besteld. Zin om mn 2400 eindelijk optimaal te gaan gebruiken :)

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:03
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:24:
Ik loop inmiddels een beetje tegen mijn grenzen aan geloof ik. Ik ben hier vanaf 15:00 vanmiddag mee bezig en het duizelt. Lukt me niet eens meer een analyzer te vinden die ik snap en waar ik zie welke wifinetwerken rond de zendure rondzingen.

Ik waardeer jullie meedenken enorm, maar ik leg het even weg. Ik begin mezelf te ergeren, dat is nooit goed. Morgen verder - nogmaals dank!
Balen man. Ik lees hier sinds november mee en nog nooit gezien dat de connectie met wifi niet lukte.

Wel gek dat in jouw geval de soc maar 10% was. En ik las ergens dat het wifi signaal oranje knipperde.

Misschien een keer de omvormer helemaal factory resetten? En dan op een plek dat je zeker weten wifi bereik hebt opnieuw proberen?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:03:
Huidige systeembeheer wijsheid: " it's never DNS"
Als het DNS is doet je telefoon ook niets over wifi, ze delen allemaal hetzelfde DNS adres namelijk wat de router via DHCP doorgeeft
Maar aan dat DNS adres kun je wel zien of het een normaal adres is, of een gefilterd adres van een router, piHole of watdanook.
Die telefoon is niet de omvormer en verbindt misschien welet iets heel anders.
Als het via een mobiele hotspot wel lukt is het met grote waarschijnlijkheid een firewall of DNS mits de wifi dekking op orde is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@Gramser Ik gebruik deze altijd op mijn android telefoon en daarmee krijg ik goed inzicht of de wifi sterk genoeg is bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpCqiZyDq-YJMpw0LjVF2NFy2mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDli1fs2bo53J8ntT5ZVypuy.png?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
Stoja schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:28:
Halllo,
Ik heb zoveel mogelijk gelezen in dit forum. Toch kom ik er niet uit.
Heb geen Homewizzard.
We hebben ( en houden) een vast energiecontract en 2500 kWh teveel vanaf de PV panelen.
Wat wij zoeken is een opstelling die ons +/- 15kWh avond/ nacht ( ook een hybride warmtepomp)verbruikt dekt en zoveel mogelijk alleen door de PV overcapaciteit wordt opgeladen. Laden via het net in de avond heeft niet zoveel zin lijkt me.
Wordt aangesloten op een aparte groep.
Wil eigenlijk een zo simpel, maar wel werkende, oplossing. Maximaal PV gebruiken dus.
Kan dit met een accu en de p1 meter ( sluit je die aan op de poort van de energiemeter?) van Zendure in de app zo regelen? of mis ik iets?
Kan iemand mij adviseren
. Dank alvast
Je hebt volgens mij veel wat complexere antwoorden gekregen. Maar heel kort antwoord op je vraag is "ja dat kan". De "slimme meter modus" in de app stuurt obv je netto verbruik. Is dat negatief, dan gaat de batterij laden. Is het positief, dan gaat hij ontladen. Precies bedoeld om het eigen verbruik van je opwekking te maximaliseren.

Voorwaarde om dit goed te laten werken is dat je slimme meter compatible is. Dit kun je checken op de website van Zendure.

Verder moet je een P1 lezer hebben. Ik zou in jouw geval de Zendure P1 lezer nemen. Die werkt gegarandeerd samen met de Zendure omvormer en app. Zie alle gedoe rondom de Home Wizard P1 lezer.

Je hebt veel advies gehad over de nodige capaciteit. Ik zou alleen toevoegen dat het ook afhangt van waar je de batterij neerzet. Als dit op een onverwarmde plek doet kan de nuttige capaciteit aanzienlijk lager zijn bij lage temperaturen.

Dan nog even kijken naar welk systeem het meest geschikt is. Wellicht de 'oude' SolarFlow 2400AC. Als je ongeveer 15 kWh nuttig wilt gebruiken heb je dus 6x de AB3000X nodig met de omvormer.

Maar het kan zijn dat je met minder toe kan als je het goed analyseert. Je hebt ongeveer 2500 kWh overschot. Een groot deel daarvan zal in de hoogtij zomerperiode zijn en dan draait je warmtepomp amper. In de periode maart-april en sept-okt misschien nog wel, maar heb je dan wel zoveel capaciteit over?

Ik had vorig jaar ook ongeveer 2500 kWh teruglevering en in de laatste 10 dagen van maart was het gros van de teruglevering ongeveer 6 tot 7 kWh per dag. Twee piekdagen van 10 en 11 kWh respectievelijk, maar toen heb ik slecht gestuurd op wanneer de warmtepomp bijv de SWW run deed.

Eerste helft april was verbruik vs teruglevering redelijk goed in balans rond 10 kWh. Tweede helft april was het verbruik aanzienlijk lager dan de teruglevering.

Ga je dan optimaliseren op die piek of accepteer je dat je niet 100% pakt in ruil voor een aanzienlijk kleinere investering...

Ik heb nu 4 x AB3000X voor nominaal 11,52 kWh. Dat is bij ontladen tot 10% ongeveer 10,4 kWh en bij optimale omstandigheden komt daar ongeveer 9,5 kWh uit ivm Ontlaadverlies. Ik heb nu wel een extra unit besteld omdat de batterij in een onverwarmde schuur staat en vandaag kwam er bijvoorbeeld maar 8,9 kWh uit. Net wat krap om de avondpiek (met dynamische prijzen) te overbruggen.

Anyway, succes met je keuze.

• de.bruyne.igor
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19-04 23:16
Zeer moeilijk te zoeken in zo'n grote topic.
Vraagje
situatie is als volgt ; 16x 415wp zonnepanelen hier oost west. Solax omvormer.
Nu zendure 2400 ac gekocht met 2 batterijen 5,7 kwh + de zendure p1 meter.
Iemand ervaring hoe ik de data van mijn solax omvormer ook in de zendure app krijg zonder home assistent toestanden? ( rasp pi leren en dan nog iets 24/7 laten draaien ervoor..).

Alvast bedankt

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:42
de.bruyne.igor schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:32:
Vraagje
Iemand ervaring hoe ik de data van mijn solax omvormer ook in de zendure app krijg zonder home assistent toestanden? ( rasp pi leren en dan nog iets 24/7 laten draaien ervoor..).

Alvast bedankt
Simpel, niet dus

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-04 22:17
de.bruyne.igor schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:32:
Vraagje

Alvast bedankt
Iets minder simpel;
Nee helaas niet, voor zover ik weet is het enkel mogelijk om de zonneopwek zichtbaar te krijgen van andere (ondersteunende) zendure apparaten. SF800, SF800Pro, ...
Met HomeAssistant of iets krijg je het enkel zichtbaar op 1 plek, niet in de Zendure app, maar dan in bijv HomeAssistant.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:43
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:24:
Ik loop inmiddels een beetje tegen mijn grenzen aan geloof ik. Ik ben hier vanaf 15:00 vanmiddag mee bezig en het duizelt. Lukt me niet eens meer een analyzer te vinden die ik snap en waar ik zie welke wifinetwerken rond de zendure rondzingen.

Ik waardeer jullie meedenken enorm, maar ik leg het even weg. Ik begin mezelf te ergeren, dat is nooit goed. Morgen verder - nogmaals dank!
hier hetzelfde probleem met 1 van de 3 omvormers
met geen mogelijkheid toe te voegen aan de app
wifi verbinden lukt, op een gegeven moment wil de app over naar bluetooth en dan stopt het verhaal
geen pi-hole of andere zaken draaien
ook met de hotspot geen succes terwijl de andere 2 direct herkend werden

na 4 avonden proberen mee gestopt en vanmorgen van de zendure support gekregen dat ik hem terug mag sturen voor een nieuwe

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

..Christiaan.. schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:42:
Daar vloog de kogel door de kerk! Zojuist een 2400AC+ gekocht met 3 batterijen. 7 april afhalen in Duitsland. Ik ben reuze benieuwd!
*knip*
Ik kan in NL geen terugvragen omdat ik als ondernemer sta ingeschreven en gebruik maak van de KOR. Dan gaat dat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 26-03-2026 13:34 . Reden: fraude ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:15:
[...]

*knip*
Ik kan in NL geen terugvragen omdat ik als ondernemer sta ingeschreven en gebruik maak van de KOR. Dan gaat dat niet.
Kan wel. Je kunt te uit de KOR laten halen, en ik dacht het kwartaal daarna de weer aan de gang met BTW aangiftes. De rest van dat kalenderjaar en het jaar daarop moet je dan aangiftes doen voordat je weer de KOR in kan.
Zie ook de website van de belastingdienst, websites van administratie kantoren als "de centrale" etc.

Alternatief is het dynamische contract op naam van je partner zetten als dat kan. Tibber doet moeilijk hierover, bij Zonneplan is het letterlijk 5 minuten werk in de app.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 26-03-2026 13:34 . Reden: Geknipte qoute ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:07:
Kan wel. Je kunt te uit de KOR laten halen, en ik dacht het kwartaal daarna de weer aan de gang met BTW aangiftes. De rest van dat kalenderjaar en het jaar daarop moet je dan aangiftes doen voordat je weer de KOR in kan.
Zie ook de website van de belastingdienst, websites van administratie kantoren als "de centrale" etc.

Alternatief is het dynamische contract op naam van je partner zetten als dat kan. Tibber doet moeilijk hierover, bij Zonneplan is het letterlijk 5 minuten werk in de app.
Dan zit ik eerst weer anderhalf jaar vast aan die OB-aangiftes. Dank je wel.
Verder vergeet je dat je dan de aan- en verkoop van je stroom ook langs die onderneming moet laten lopen. En die moet het privégebruik ervan dan weer aan privé factureren. Zit ik niet zo op te wachten.

En mijn partner is kunstenaar met BTW-nummer. Die zou het kunnen doen, maar dan krijg ik niet alle BTW terug (eerst wegstrepen tegen de winst) én ik moet de energie op haar naam laten zetten. Dat kan ook weer de nodige gevolgen hebben voor bv de saldering.
*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-03-2026 13:33 . Reden: fraude ]

<John O`Mill>

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 01:17
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Zendure is niet kaput want werkt via hotspot en bluetooth... mijn wifiprobleem ben ik bang ;). Ik had eigenlijk verwacht dat met een dedicated 2.4 kanaal dit gewoon zou werken. En dan ben ik nog niet eens bezig geweest met een P1-meter. Tot nu toe is het een zware dure aluminium stapel dozen.

Iemand die een experiabox V10 icm een 2400AC+ heeft?

Oh en ik lees als tip dat ik twee telefoons moet gebruiken voor de mobiele hotspot-route. Ik had nu alleen mijn eigen telefoon geprobeerd. Maakt dat zoveel uit?
Nee, wel een kpn box 14 icm een 2400AC met 4 batterijen.

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:27:
[...]

Dan zit ik eerst weer anderhalf jaar vast aan die OB-aangiftes. Dank je wel.
Verder vergeet je dat je dan de aan- en verkoop van je stroom ook langs die onderneming moet laten lopen. En die moet het privégebruik ervan dan weer aan privé factureren. Zit ik niet zo op te wachten.

En mijn partner is kunstenaar met BTW-nummer. Die zou het kunnen doen, maar dan krijg ik niet alle BTW terug (eerst wegstrepen tegen de winst) én ik moet de energie op haar naam laten zetten. Dat kan ook weer de nodige gevolgen hebben voor bv de saldering.

*knip*
In Duitsland ophalen pleeg je BTW fraude.....
De centrale regelt het voor je voor 100 euro ex btw (die vragen ze namelijk ook terug).
Had zelf ook geen zin om al die aangiftes te doen, dus het uitbesteed.

Bij Zonneplan is er geen nieuw contract ingegaan, dus ook geen invloed op salderen toen ik het op naam van mijn vrouw zette. Tibber weet ik van dat je alleen een nieuw contract kan afsluiten, of iets vaags met de ene naam in het voornaam veld en de andere bij de achternaam.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-03-2026 13:35 . Reden: Geknipte qoute ]

• Gramser
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Balen man. Ik lees hier sinds november mee en nog nooit gezien dat de connectie met wifi niet lukte.

Wel gek dat in jouw geval de soc maar 10% was. En ik las ergens dat het wifi signaal oranje knipperde.

Misschien een keer de omvormer helemaal factory resetten? En dan op een plek dat je zeker weten wifi bereik hebt opnieuw proberen?
Wifibereik kan het probleem niet zijn. Meerdere plekken in huis geprobeerd, op alle plekken met laptop en telefoon geprobeerd en daarmee geen issues. Nooit gehad ook trouwens.

Factory reset… eens kijken hoe dat moet. Maar dat wordt dan vanavond of morgen pas, eerst weer dagje werken!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18:30
Nogal omslachtig (ik ga er niet aan beginnen), maar ik ben wel benieuwd wat je met WireShark zou zien als je alle devices (HW-P1-meter, Zendure omvormer, HEMS en WireShark) op hetzelfde unencrrypted AP hebt draaien. En dan het verschil tussen een wel en een niet werkende omgeving.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hallo
Ik moet een ab3000x toevoegen aan mijn superflow 2400ac set,
is daar een bepaalde installatie volgorde voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Chip2710 op 26-03-2026 08:15 ]

Itho WPU_5G. 3.5

• Gramser
  • Nu online
a2aan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:45:
Nogal omslachtig (ik ga er niet aan beginnen), maar ik ben wel benieuwd wat je met WireShark zou zien als je alle devices (HW-P1-meter, Zendure omvormer, HEMS en WireShark) op hetzelfde unencrrypted AP hebt draaien. En dan het verschil tussen een wel en een niet werkende omgeving.
Dit gaat mij dus inderdaad wat ver... niet bepaald plug & play.

Ik heb reactie van Zendure Support: omdat het via de hotspotroute wel werkt, kunnen ze niet zoveel doen omdat het aan mijn lokale netwerk zou liggen.

Even voor de goede orde: ik neem aan dat het niet uitmaakt dat ik nog helemaal geen P1-meter heb gekoppeld, toch? Grasping at straws here...

• a2aan
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Ik heb reactie van Zendure Support: omdat het via de hotspotroute wel werkt, kunnen ze niet zoveel doen omdat het aan mijn lokale netwerk zou liggen.

Even voor de goede orde: ik neem aan dat het niet uitmaakt dat ik nog helemaal geen P1-meter heb gekoppeld, toch? Grasping at straws here...
Jouw probleem lijkt helemaal los te staan van het 'mysterie' dat de HW-P1-meter bij sommigen wel werkt i.c.m. Zendure (voor NOM), en bij anderen niet.

Als ik jouw casus goed begrijp (heb me er niet in verdiept) dan heb jij problemen om je omvormer met de Zendure cloud te laten communiceren, via je lokale WiFi. Daar heb je inderdaad nog helemaal geen P1-meter voor nodig.

• Gramser
  • Nu online
Ik ga hier toch een wat andere hulpvraag stellen dan anders. Beetje eng misschien :)

Wie woont er in de buurt van Driebergen/Zeist (iets verder mag ook) bij wie ik langs mag komen om mijn Zendure te testen, of (beter nog) die bij mij wil langskomen om het apparaat in mijn netwerk (niet) aan het werk te krijgen...? Daar kan natuurlijk een vriendschappelijke vergoeding tegenover staan ...!

En een laatste brainfart van mijn kant: zou het uitmaken als ik bijvoorbeeld een bedrade wifiversterker aansluit op mijn router en te proberen de Zendure dáár connectie mee te laten maken..?

[ Voor 19% gewijzigd door Gramser op 26-03-2026 09:10 ]

• Catdogsf
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:26:
[...]

Wifibereik kan het probleem niet zijn. Meerdere plekken in huis geprobeerd, op alle plekken met laptop en telefoon geprobeerd en daarmee geen issues. Nooit gehad ook trouwens.

Factory reset… eens kijken hoe dat moet. Maar dat wordt dan vanavond of morgen pas, eerst weer dagje werken!
Succes hopelijk komt het goed, wel jammer dat je meer dan een uur rijden van mij vandaan zit, anders had ik wel even langs willen komen om te helpen.

• Catdogsf
[...]

Als je nog geen actieve P1 splitter hebt van Homewizard, (€25) dan zou ik je dat zeker aanraden om dat te proberen, want zo hebben de meeste hem in gebruik namelijk dmv de P1 Zendure erin te prikken. (ik ook)

• femmer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:29
DrNickB schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:55:
[...]

..., voor zover ik weet is het enkel mogelijk om de zonneopwek zichtbaar te krijgen van andere (ondersteunende) zendure apparaten. SF800, SF800Pro, ...
Met HomeAssistant of iets krijg je het enkel zichtbaar op 1 plek, niet in de Zendure app, maar dan in bijv HomeAssistant.
Ik zie de data van mijn SF800pro in zowel HA als de zendure app. HA kan de cloud data lezen van zendure met een Authorization cloud key.

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:08
Gisteren een Shelly pro 3em geplaatst omdat ik een slimmemeter 4.0 heb en ik dus flinke schommelingen had vanuit de accu om NOM te kunnen krijgen.
Wat een vooruitgang! Wat ik nu in de nacht zie is bijna een rechte lijn op de nul.
Gisteren ook een Nuc aangeschaft om te kijken of ik Home Assistant geïnstalleerd kan gaan krijgen. Het is een nieuwe die in 2023 aangeschaft is maar nooit heeft gedraaid. Hopelijk krijg ik hem aan de praat.
Mijn vraag is nu, heb ik de Zendure p1 meter nu niet meer nodig omdat daar de Shelly voor in de plaatst is gekomen?

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:11
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:56:
En een laatste brainfart van mijn kant: zou het uitmaken als ik bijvoorbeeld een bedrade wifiversterker aansluit op mijn router en te proberen de Zendure dáár connectie mee te laten maken..?
Als je een utp kabel in de buurt kan krijgen, zou ik direct een accespoint plaatsen met een eigen netwerk (ssid). Daarop zet je dan alleen de zendures.

Ik heb deze gekocht via marktplatas voor 10 euro.

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:57
Bart-sss schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:43:
Mijn vraag is nu, heb ik de Zendure p1 meter nu niet meer nodig omdat daar de Shelly voor in de plaatst is gekomen?
Als deze, zoals je zelf aangeeft goed NOM draait, dan is de Zendure P1 niet meer nodig.

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 01:23:
In Duitsland ophalen pleeg je BTW fraude.....
Ook als he dat als particulier doet?
De centrale regelt het voor je voor 100 euro ex btw (die vragen ze namelijk ook terug).
@koboy
“De centrale”?

<John O`Mill>

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:56:
Ik ga hier toch een wat andere hulpvraag stellen dan anders. Beetje eng misschien :)

Wie woont er in de buurt van Driebergen/Zeist (iets verder mag ook) bij wie ik langs mag komen om mijn Zendure te testen, of (beter nog) die bij mij wil langskomen om het apparaat in mijn netwerk (niet) aan het werk te krijgen...? Daar kan natuurlijk een vriendschappelijke vergoeding tegenover staan ...!

Het is zoals Zendure support ook aangeeft een probleem in jouw netwerk anders zou een hotspot met je telefoon ook niet werken.
De Zendure maakt dan via zijn wifi verbinding met de wifi van je hotspot (de telefoon) en de telefoon verbind de boel dan via het gsm netwerk met het internet, je sluit het netwerk van de router daarmee uit.

Kijk eens naar het maximaal aantal dhcp bindingen, ik las ergens dat die erg laag staat bij een Experiabox V10 en als je dan veel devices heb loop je daar misschien tegen aan.

En voor iedere poging is het verstandig om eerst de wifi te resetten(3 seconden knop indrukken), als je hem eenmaal via de hotsspot methode hebt ingesteld heeft hij een Ip adres van je hotspot gekregen en blijft hij die gebruiken en werkt het zeker niet via de router

Plaats een paar screenshots van de instellingen van je router.
Dus security settings en dhcp settings.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 26-03-2026 10:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Hippe Lip schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:54:
[...]

[...]

@koboy
“De centrale”?
Je mag in Duitsland wel goederen kopen als je daar maar BTW betaald. Duitse particulieren kunnen tegen 0% btw thuisbatterijen kopen, maar de voorwaarde is dan wel dat die thuisbatterij in een Duits huis wordt geïnstalleerd. Dus als je met 19% BTW batterijen koopt zie ik geen moeilijkheden.

Website Douane:
https://www.douane.nl/ond...kopen-uit-het-buitenland/
"Koopt u spullen binnen de EU? Dan betaalt u geen extra belasting over uw aankopen."

De Centrale is een bekende partij die particulieren helpt bij btw-teruggave op thuisbatterijen.
Overigens kun je dat ook gewoon zelf doen, het is niet superingewikkeld.
https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• koboy
  • Nu online

koboy

Hippe Lip schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:54:
[...]

[...]

@koboy
“De centrale”?
Ff googlen, dat is de naam van het bedrijf (in Lisse), en ze doen btw teruggave voor ook een heleboel accu installateurs.
Linkje plaatsen mag niet denk ik....

@Pr088 was me net voor. @Hippe Lip had net aangegeven geen zin te hebben in de hele BTW administratie.
Let wel op: de belastingdienst heeft 4 weken nodig om je uit de KOR te halen, dat gaat dan het kwartaal er na in. Voor het tweede kwartaal van dit jaar gaat je dan niet meer lukken, per 1 juli is makkelijk haalbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door koboy op 26-03-2026 10:19 ]

• Gramser
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Het is zoals Zendure support ook aangeeft een probleem in jouw netwerk anders zou een hotspot met je telefoon ook niet werken.
De Zendure maakt dan via zijn wifi verbinding met de wifi van je hotspot (de telefoon) en de telefoon verbind de boel dan via het gsm netwerk met het internet, je sluit het netwerk van de router daarmee uit.

Kijk eens naar het maximaal aantal dhcp bindingen, ik las ergens dat die erg laag staat bij een Experiabox V10 en als je dan veel devices heb loop je daar misschien tegen aan.

En voor iedere poging is het verstandig om eerst de wifi te resetten(3 seconden knop indrukken), als je hem eenmaal via de hotsspot methode hebt ingesteld heeft hij een Ip adres van je hotspot gekregen en blijft hij die gebruiken en werkt het zeker niet via de router

Plaats een paar screenshots van de instellingen van je router.
Dus security settings en dhcp settings.
Dit ga ik doen, als ik thuis ben! Dank voor deze tips. Is er een eenvoudige manier om aantal DHCP-bindingen te verhogen / meer ruimte te geven?

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:04
Als het goed is kun je het getal gewoon hoger zetten in de Experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gramser
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:19:
Als het goed is kun je het getal gewoon hoger zetten in de Experiabox.
Ik ben benieuwd. Je geeft me wat hoop en dat is ook al wat waard...!

• Gramser
  • Nu online
Pakhaas schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Als je een utp kabel in de buurt kan krijgen, zou ik direct een accespoint plaatsen met een eigen netwerk (ssid). Daarop zet je dan alleen de zendures.

Ik heb deze gekocht via marktplatas voor 10 euro.
Ik kan er heel makkelijk een utp kabel in de buurt krijgen. Ik heb volgens mij zelfs nog een oude wifiversterker/accesspoint liggen, namelijk deze van KPN zelf:
https://www.kpn.com/servi...n-poorten/p5_d24163_t8941

• Pakhaas
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Ik kan er heel makkelijk een utp kabel in de buurt krijgen. Ik heb volgens mij zelfs nog een oude wifiversterker/accesspoint liggen, namelijk deze van KPN zelf:
https://www.kpn.com/servi...n-poorten/p5_d24163_t8941
Een wifi versterker is wel wat anders dan een accespoint. Met een accespoint maak je een nieuw netwerk aan. Dan heb je geen last dat er wordt gepingpongd tussen verschillende mesh punten en versterkers.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mag ik nog even jullie reactie vragen over mijn toekomstige thuisaccu.
Berekeningen komen uit op 8-10 kWh capaciteit als optimum. Maar nu de praktijk.
  1. Als ik niet verder dan tot 10% wil ontladen en niet verder dan tot 90% wil laden, moet ik dan een 12,5 kWh accu hebben om dat optimum (van 10 kWh) te bereiken? Ws een open deur, maar ik leg het hier toch maar eens aan jullie voor.
  2. Als ik het financiële aspect buiten beschouwing laat, welk nut heeft het dan om er in plaats van 10 toch 15 kWh van te maken? NB: in de zomer heb ik, ondanks mijn EV, een behoorlijk PV-overschot (en in de winter een tekort) en ik ben full electric.

<John O`Mill>

• Gramser
  • Nu online
Pakhaas schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Een wifi versterker is wel wat anders dan een accespoint. Met een accespoint maak je een nieuw netwerk aan. Dan heb je geen last dat er wordt gepingpongd tussen verschillende mesh punten en versterkers.
Dan wordt het een accesspoint!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 21:28
[...]

Weet niet of je het al hebt gevonden, maar dit doet me denken aan een heel oud netwerkprobleem dat ik weleens tegenkwam op mijn werk. Daar hadden we (30 jaar geleden) de gewoonte servers een fixed ip-adres te geven (op de server zelf) en de pc's via DHCP te laten lopen. En heel soms maakte iemand de fout de DHCP range to laten overlappen met de fixed adressen. Een fout die ik thuis ook weleens gemaakt heb.
Misschien kun je hier eens naar kijken? krijgt je Zendure een adres van de DHCP server (router) dat al (fixed) vergeven is aan een ander apparaat door a) een setting op de router of b) een setting op dat apparaat zelf? Kunst is om uit te vinden welk ip de Zendure krijgt zodat je naar dat andere apparaat kunt gaan zoeken .... |:(
Het is wellicht ook handig (!) eerst te kijken of er nog ip adressen te vergeven zijn in de DHCP pool.
Bijvoorbeeld : leen een apparaatje van je buurman/vrouw of vraag die even op de koffie en zorg dat dat apparaat nog nooit bij jou thuis is geweest en controleer of die wèl netjes een werkend ip adres krijgt van jouw DHCP.

[ Voor 11% gewijzigd door ppaulv op 26-03-2026 10:40 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:12:
[...]
@Pr088 was me net voor. @Hippe Lip had net aangegeven geen zin te hebben in de hele BTW administratie.
Let wel op: de belastingdienst heeft 4 weken nodig om je uit de KOR te halen, dat gaat dan het kwartaal er na in. Voor het tweede kwartaal van dit jaar gaat je dan niet meer lukken, per 1 juli is makkelijk haalbaar.
De Centrale stelt het op hun site ook duidelijk:
De btw op de aanschaf kan dan in principe worden teruggevraagd, en er dient btw over het rendement van de batterij afgedragen te worden.
Dat betekent dat je anderhalf jaar (of soms langer) toch die hele boekhouding moet voeren en OB-aangiftes moet doen.
Alles bij elkaar wel heel wat werk, lijkt me.

<John O`Mill>

• Stoja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-04 10:54
@bilgy_no1 dank voor je heldere uitleg eigenlijk precies wat ik zocht. ik ga ermee aan de slag. ook iedereen die verder advies gegeven heeft dank. ik laat weten als het werkt😀

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:09
Hippe Lip schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:34:
  1. Als ik niet verder dan tot 10% wil ontladen en niet verder dan tot 90% wil laden, moet ik dan een 12,5 kWh accu hebben om dat optimum (van 10 kWh) te bereiken? Ws een open deur, maar ik leg het hier toch maar eens aan jullie voor.
  2. Als ik het financiële aspect buiten beschouwing laat, welk nut heeft het dan om er in plaats van 10 toch 15 kWh van te maken? NB: in de zomer heb ik, ondanks mijn EV, een behoorlijk PV-overschot (en in de winter een tekort) en ik ben full electric.
Let op dat het mogelijk juist nodig is om af en toe tot 100% te laden ivm LFP techniek. Volgens mij overruled Zendure dit zelfs, dat ze ongeacht je instelling ook af en toe 100% forceren zodat de BMS de accu's beter kan managen/uitlezen/etc.

Dan heb je ook nog de RTE waar je rekening mee moet houden, als je 10kWh overhoudt dan is dat vaak 8-9kWh gebruik in de praktijk.

Wij zijn geen extreme grootverbruikers, we hebben een spa en 2 EV, maar geen warmtepomp en dus ook niet gasloos. Toch besloten om in te stappen met 16,8kWh en ik merk nu na een maandje draaien dat deze echt continue van vol naar leeg gaat op dynamisch handelen en ik verwacht ook vanaf 2027 dat de 6+6 oost/west panelen die 16,8kWh makkelijk vol gaan krijgen van lente t/m herfst met de hoop dat we die gratis PV stroom in de nacht op het net kunnen verkopen voor versnelde terugverdientijd naast NOM draaien.

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Doggieman
  • Laatst online: 28-04 19:52
Hallo,

Ik heb m'n 2400 pro met 4 extra batterijen nu 2 dagen en ben een beetje aan het spelen met de verschillende instellingen. Hij staat momenteel op slimme modus (nul op de meter). Werkt opzich prima, maar de omvormer wil op dit moment niet meer dan ongeveer 2000 Watt aan vermogen leveren. Vraag m'n huis meer dan doet hij even het maximum van 2400 Watt en schakelt weer terug naar ongeveer 1500 Watt. Na een tijdje gaat dit weer omhoog en kakt dan weer in. Temperatuur van de omvormer is 31 graden en de batterijen zijn tussen de 15 en 20. De ruimte waar de stapel staat is nu wat frisjes (graad of 16 schat ik)

Mijn vraag is: is dit normaal gedrag? Is de boel te koud om vol vermogen te kunnen/mogen leveren?

Als ik zoek op throttling in dit forum kom ik 1 persoon tegen die iets vergelijkbaars had/heeft. Maar het wordt me niet duidelijk wat nu echt de oorzaak of oplossing is. Iemand die me wat wijzer kan maken? Lijkt me toch dat met dit soort temperaturen de omvormer gewoon max moet kunnen leveren toch?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:55

..Christiaan..

..zwll..

Doggieman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:59:
Hallo,

Hij staat momenteel op slimme modus (nul op de meter).
En als je hem niet op slimme modus zet?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41
Chip2710 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:14:
Hallo
Ik moet een ab3000x toevoegen aan mijn superflow 2400ac set,
is daar een bepaalde installatie volgorde voor?
  1. Stekker er uit
  2. Omvormer uitzetten ( 6 seconden knop ingedrukt houden)
  3. Stapelen
  4. Stekker er in

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Gramser
  • Nu online
Voor degenen die meelezen, over mijn wifi/netwerkissues: ik heb een en ander teruggekoppeld aan Zendure en zij komen op basis van de door mij verstrekte informatie tot de conclusie dat mogelijk de wifimodule defect is. Zij gaan een retour- en vervangingsproces in gang zetten.

Moet toegeven, die had ik niet zo snel verwacht. Zal nog wel even duren allemaal, dus ondertussen ga ik toch nog even klooien met DHCP en accesspoint...!

• Doggieman
..Christiaan.. schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:03:
[...]

En als je hem niet op slimme modus zet?
Ga ik zo even proberen.

Als aanvulling: ik kan tot ongeveer 2100 Watt vragen als ik voorzichtig de belasting opvoer. Daarna klapt hij terug naar 1585 Watt.

Edit: staat nu op basis last modus. Ingesteld op het max van 2400Watt. Levert ook nu niet meer dan 1580 Watt.

[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 26-03-2026 11:23 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:09
Doggieman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:59:
Hallo,

Ik heb m'n 2400 pro met 4 extra batterijen nu 2 dagen en ben een beetje aan het spelen met de verschillende instellingen. Hij staat momenteel op slimme modus (nul op de meter). Werkt opzich prima, maar de omvormer wil op dit moment niet meer dan ongeveer 2000 Watt aan vermogen leveren. Vraag m'n huis meer dan doet hij even het maximum van 2400 Watt en schakelt weer terug naar ongeveer 1500 Watt. Na een tijdje gaat dit weer omhoog en kakt dan weer in. Temperatuur van de omvormer is 31 graden en de batterijen zijn tussen de 15 en 20. De ruimte waar de stapel staat is nu wat frisjes (graad of 16 schat ik)

Mijn vraag is: is dit normaal gedrag? Is de boel te koud om vol vermogen te kunnen/mogen leveren?

Als ik zoek op throttling in dit forum kom ik 1 persoon tegen die iets vergelijkbaars had/heeft. Maar het wordt me niet duidelijk wat nu echt de oorzaak of oplossing is. Iemand die me wat wijzer kan maken? Lijkt me toch dat met dit soort temperaturen de omvormer gewoon max moet kunnen leveren toch?
Neem aan dat je mij bedoelde als die persoon? Ik wacht nu op de volgende firmware update na contact met Zendure support die zeggen dat het opgelost wordt in die update.
Tot die tijd heb ik laden op 2400w en ontladen op 1750w ingesteld. Voor nu is dat prima.

De throttle temp is volgens mij 60+ graden. Dus als je rond die temperaturen iets merkt is dat op die manier uit te leggen. Maar op 30 graden na 15 seconden een terugval zien naar 1500w (en dan na een minuutje weer terug naar 2400w en repeat) dat is precies wat ik heb inderdaad...

Wel apart dat jij het hebt met een 2400 pro en ik met een 2400 AC+ dus hopelijk is die firmware update geen kluitje het riet insturen verhaal. Maar vooral: Meld het bij Zendure met een support ticket! Je krijgt eerst een AI reply, maar daarna krijg je echte mensen te spreken en hoe meer gebruikers dit aankaarten, des te meer kunnen ze zoeken naar een permanente oplossing. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Refl op 26-03-2026 11:29 ]

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Hippe Lip schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:34:
1. Het is voor de batterijen helemaal geen probleem om tot 100% te laden, dat is zelfs goed voor de kalibratie. Dus ik zou 10-100% aanhouden. Je rekent dan effectief met 10/0,9 = 11.11 kWh. Als je nog rekening houd met omzetverlies bij ontladen (schat zo'n 5%, dat is minder dan bij laden) dan kom je met 11,11 * 105% = 11,7 uit. 12+ is dan voldoende als je effectief 10kWh wilt benutten.

2. Als je het financiële aspect buiten beschouwing laat kun je met een 15kWh mogelijk zomers een stukje zonnestroom dat 'over is' en niet in je huis gebruikt kan worden in je EV stoppen. Hogere zelfconsumptie en je vermijdt energiebelasting en btw over de inkoop van stroom en eventuele inkoopkosten van je leverancier. Dat is samen ongeveer 14 cent per kWh.
Het kan je eigen verbruik van je eigen zonnestroom dus verhogen, weliswaar met de nodige verliezen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:17
Moet wel zeggen dat 2400 AC koelen met 2 fans op 38% speed fantastisch is.
Temperatuur bij vol belasting nooit hoger dan 40 graden meer geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvOZ0dOQPLfs0AWjGXePj5LcvwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3QsypIKKz83MImFpHDaveDL.jpg?f=fotoalbum_large

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• bilgy_no1
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Dit ga ik doen, als ik thuis ben! Dank voor deze tips. Is er een eenvoudige manier om aantal DHCP-bindingen te verhogen / meer ruimte te geven?
Ik heb zelf de aansluiting van de batterij in de schuur aangegrepen om de al langer bestaande wens voor een Mesh netwerk te realiseren...

Daardoor eindelijk stabiele verbindingen van woonkamer tot schuur (batterij) en incl 2e étage (slimme wasmachine en droger) en zolder (warmtepomp en wtw-ventilator). Even slikken voor de investering geweest.

In jouw geval zou ik eerst wel checken dat de Zendure goed werkt en dat je issues echt aan de wifi liggen.

• Doggieman
Refl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Neem aan dat je mij bedoelde als die persoon? Ik wacht nu op de volgende firmware update na contact met Zendure support die zeggen dat het opgelost wordt in die update.
Tot die tijd heb ik laden op 2400w en ontladen op 1750w ingesteld. Voor nu is dat prima.

De throttle temp is volgens mij 60+ graden. Dus als je rond die temperaturen iets merkt is dat op die manier uit te leggen. Maar op 30 graden na 15 seconden een terugval zien naar 1500w (en dan na een minuutje weer terug naar 2400w en repeat) dat is precies wat ik heb inderdaad...

Wel apart dat jij het hebt met een 2400 pro en ik met een 2400 AC+ dus hopelijk is die firmware update geen kluitje het riet insturen verhaal. Maar vooral: Meld het bij Zendure met een support ticket! Je krijgt eerst een AI reply, maar daarna krijg je echte mensen te spreken en hoe meer gebruikers dit aankaarten, des te meer kunnen ze zoeken naar een permanente oplossing. :)
Ja...ik bedoelde inderdaad jou😁 Dank voor je feedback.

Heb nog even wat meer geprobeerd om te zien of ik misschien zelf iets over het hoofd zag. Maar ik heb inderdaad exact het zelfde probleem als jij omschrijft.

Ik kan tot 2200 Watt van de omvormer vragen. Alles daarboven dan schakelt hij terug naar 1580 Watt. Na een minuut of zo probeert hij het weer maar klapt dan na 10 seconden weer terug naar die 1580 Watt als er meer dan 2200 Watt wordt gevraagd. De geselecteerde modus waarin het systeem staat maakt hierin geen verschil.

De ruimte, omvormer en batterij temperaturen lijken mij nu ook niet echt een reden dat hij beperkt zou moeten worden in vermogen. Dus inderdaad....hopen op een snelle oplossing via de firmware en ondertussen maar een ticket oid inschieten.

Blijf het een erg mooi systeem vinden, maar heel eerlijk gezegd wel een beetje jammer dit. Ben benieuwd of meerdere mensen dit probleem hebben met een 2400 (los van het type) Het was mij nog niet eerder opgevallen omdat ik tot nu toe het maximum vermogen nog niet nodig heb gehad.

• da1lbi3
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 20:21
Hallo,

Ik zit momenteel in de overweging om 2x de Zendure SolarFlow 2400 Pro te kopen. Ik laat binnenkort 8 zonnepanelen leggen en het plan is om dit direct op de accu aan te sluiten.

Nu heb ik enkele vragen over hoe dit werkt. Ik begrijp dat de batterij eerst het huis voedt met zonnestroom, mocht er wat over zijn dat zal deze gaan laden? Wat gebeurd er in het geval dat het huis bijvoorbeeld 3000 watt vraagt en de panelen leveren 1000. Blijft er dan 1400 over vanuit de omvormer of heb ik de volledige 2400 ter beschikking?

Verder neem ik aan dat de batterijen in een groep geplaatst kunnen worden en kunnen samenwerken? Kan ik dan ook een Zendure SolarFlow 2400 Pro met een Zendure SolarFlow 800 Pro 2 combineren?

Qua noodstroom stopcontact, ik begrijp dat deze permanent stroom kan leveren. Maar wat als de batterij leeg is (terwijl het net gewoon werkt) blijft het stopcontact dan nog werken of haalt deze de stroom puur uit de batterij?

Excuses als deze vragen al meerdere keren gesteld zijn.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
Ik heb ook 2 koelers draaien en mijn temperatuur fluctueert tussen 38 en 42 graden.
Sinds ik de koelers heb draaien kom ik momenteel niet boven de 41 graden uit.
Het enige dat wel opvalt is de temperatuur van de bovenste batterij, deze is altijd een paar graden hoger dan de onderste 3.
Deze zou ik graag wat lager hebben, maar ik vrees dat hier niet veel aan te veranderen is.

• Gramser
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Ik heb zelf de aansluiting van de batterij in de schuur aangegrepen om de al langer bestaande wens voor een Mesh netwerk te realiseren...

Daardoor eindelijk stabiele verbindingen van woonkamer tot schuur (batterij) en incl 2e étage (slimme wasmachine en droger) en zolder (warmtepomp en wtw-ventilator). Even slikken voor de investering geweest.

In jouw geval zou ik eerst wel checken dat de Zendure goed werkt en dat je issues echt aan de wifi liggen.
Er is inmiddels het bericht gekomen dat Zendure hem wil omwisselen omdat zij denken dat het een defecte wifimodule betreft. Ondertussen ga ik wel nog even verder met DHCP en een accesspoint.

Dit lijkt me daarvoor wel geschikt: https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.6.ProductTitle

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 26-03-2026 11:53 ]

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:40
a2aan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Dat is een variant die we nog niet kenden! De cel die eerst rood was, wordt dus oranje.
HWE-P1-G1HWE-P1-21
5.1903Ja: @HiBe
6.0206Ja: @a2aan Ja: @Lief Adje
6.0305Ja: @Pakhaas & @Acidrain & @Fest
Nee: @marteltor*
Ja: @klump4u**
Nee: @polo1987* & @Powersofts*
*Toevoegen werkt wel, maar geeft vervolgens 0W
**Werkte eerst (ook) met versie 6.0304
Heb je een combinatie die nog niet in de tabel staat: laat het weten! Ook/vooral als het gedrag bij jou voor een bepaalde combinatie anders is dan bij mensen die zich al hebben gemeld.
Hier de P1-G1 op 6.0305, koppelen werkt wel, daarna is het 0 watt.

• Ouwe.73
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:27
da1lbi3 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:41:
Hallo,

Ik zit momenteel in de overweging om 2x de Zendure SolarFlow 2400 Pro te kopen. Ik laat binnenkort 8 zonnepanelen leggen en het plan is om dit direct op de accu aan te sluiten.

Nu heb ik enkele vragen over hoe dit werkt. Ik begrijp dat de batterij eerst het huis voedt met zonnestroom, mocht er wat over zijn dat zal deze gaan laden? Wat gebeurd er in het geval dat het huis bijvoorbeeld 3000 watt vraagt en de panelen leveren 1000. Blijft er dan 1400 over vanuit de omvormer of heb ik de volledige 2400 ter beschikking?

Verder neem ik aan dat de batterijen in een groep geplaatst kunnen worden en kunnen samenwerken? Kan ik dan ook een Zendure SolarFlow 2400 Pro met een Zendure SolarFlow 800 Pro 2 combineren?

Qua noodstroom stopcontact, ik begrijp dat deze permanent stroom kan leveren. Maar wat als de batterij leeg is (terwijl het net gewoon werkt) blijft het stopcontact dan nog werken of haalt deze de stroom puur uit de batterij?

Excuses als deze vragen al meerdere keren gesteld zijn.
Hier haak ik even op aan, ik kan nog aan een 10 tal oudere 320wp panelen komen en ik zou er dan in 2 tal per mppt op een Solarflow pro aan willen sluiten. En de 2 resterende met een micro omvormer op de ac noodstroom. Is dit fysiek op deze manier mogelijk? Ik kan namelijk zo vlug geen goed antwoord terug vinden!

• ppaulv
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Er is inmiddels het bericht gekomen dat Zendure hem wil omwisselen omdat zij denken dat het een defecte wifimodule betreft. Ondertussen ga ik wel nog even verder met DHCP en een accesspoint.

Dit lijkt me daarvoor wel geschikt: https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.6.ProductTitle
Ben zelf enorm fan van Ubiquity met hun Unifi spullen. Heb de ultra router hier draaien plus 4 AP's. Super spul imho, niet alleen goed maar ook makkelijk te configureren. Soms met wat hulp van ChatGPT (met name toen ik meerdere VLAN's ging maken, gekoppeld aan wifi SSID's, maar dat is meestal niet nodig in huis).
(en weer off topic, excuus, van het een kom je op het ander)

[ Voor 3% gewijzigd door ppaulv op 26-03-2026 12:23 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:20
ppaulv schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Ben zelf enorm fan van Ubiquity met hun Unifi spullen. Heb de ultra router hier draaien plus 4 AP's. Super spul imho, niet alleen goed maar ook makkelijk te configureren. Soms met wat hulp van ChatGPT (met name toen ik meerdere VLAN's ging maken, gekoppeld aan wifi SSID's, maar dat is meestal niet nodig in huis).
(en weer off topic, excuus, van het een kom je op het ander)
offtopic:
hear, hear!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
wallieweb schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:41:
Ik heb ook 2 koelers draaien en mijn temperatuur fluctueert tussen 38 en 42 graden.
Sinds ik de koelers heb draaien kom ik momenteel niet boven de 41 graden uit.
Het enige dat wel opvalt is de temperatuur van de bovenste batterij, deze is altijd een paar graden hoger dan de onderste 3.
Deze zou ik graag wat lager hebben, maar ik vrees dat hier niet veel aan te veranderen is.
zie dit bij mij ook, verschil van 6 graden. Denk ook dat er niet veel aan te doen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JsjECcqeLLQnDG_BraTDvbdQPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvvBxfxfzaVmHOxmOSwqtoNT.jpg?f=fotoalbum_large

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• Gramser
  • Nu online
@ppaulv @elektriekert Ja, dat zou allemaal heel mooi zijn, maar laten we wel wezen, het nou ook niet nódig hoeven te zijn om het op die manier aan te vliegen. Alles op zijn tijd, wie weet, ooit... ;).

• ppaulv
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:48:
@ppaulv @elektriekert Ja, dat zou allemaal heel mooi zijn, maar laten we wel wezen, het nou ook niet nódig hoeven te zijn om het op die manier aan te vliegen. Alles op zijn tijd, wie weet, ooit... ;).
Zeker, de mug moet je eerst proberen te vangen. Als dat niet lukt met een vliegenmepper te lijf gaan. En pas daarna het kanon uit de garage halen ..... (als voorbeeld). :+

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Met het feit dat die omvormer ook lege batterijen had, krijg ik het idee dat dit al een retour is geweest......

• Gramser
  • Nu online
AquilaXL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Met het feit dat die omvormer ook lege batterijen had, krijg ik het idee dat dit al een retour is geweest......
Tsja, wie weet. Ik hoop echt dat de nieuwe het beter gaat doen. Maar eerst maar eens kijken hoe dat vervangingsproces zal gaan.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Tsja, wie weet. Ik hoop echt dat de nieuwe het beter gaat doen. Maar eerst maar eens kijken hoe dat vervangingsproces zal gaan.
Jij had ze via Amazon.de besteld toch? Tenminste dat denk ik te herleiden als ik naar boven scroll. Waren ze nieuw of zat er 2 lagen tape op de dozen?

Bij mij kwam de accu's rond de 60% binnen (Techpunt, nieuw) en volgens mij bij de meesten hier.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• a2aan
Toen ik mijn 2xAB3000X (bij mijn 2400AC) kreeg, was de gerapporteerde SoC 66%, maar de werkelijkheid (o.b.v. hoeveel energie er uit kwam, en daarna weer bij ging), was eerder 50%. Dus met 'nieuwe' batterijen zou ik de gerapporteerde SoC met een korrel zout nemen. Nog meer dan met recent gekalibreerde batterijen (want ook daar kan een behoorlijke afwijking zitten, als 'ie niet bijna vol of bijna leeg is).

Er wordt hier weleens geadviseerd om bij het toevoegen van batterijen aan een bestaande stapel, eerst de stapel naar 50-60% te brengen, alvorens de batterij toe te voegen. Maar zou dat echt uitmaken? Als je het echt 'netjes' wil doen, zou je de bestaande stapel eigenlijk naar 100% (of 10%) moeten brengen, dan de omvormer op alléén de nieuwe batterij(en) zetten, die tot dezelfde SoC brengen, en daarna alles op elkaar stapelen. Maar dat kan alleen als de omvormer geen ingebouwde batterij heeft. Heb je die wel, dan blijft het gokken, ook omdat de gerapporteerde SoC van de nieuwe batterij behoorlijk kan afwijken van de werkelijkheid.

• Gramser
  • Nu online
Acidrain schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Jij had ze via Amazon.de besteld toch? Tenminste dat denk ik te herleiden als ik naar boven scroll. Waren ze nieuw of zat er 2 lagen tape op de dozen?

Bij mij kwam de accu's rond de 60% binnen (Techpunt, nieuw) en volgens mij bij de meesten hier.
Ik had ze inderdaad via Amazon.de. Maar de dozen leken gewoon nieuw hoor, en er zit ook netjes een plastic folietje over het displaytje en zo. Leek mij niet gebruikt, maar ja, dat zegt niet zoveel.

• Acidrain
a2aan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:37:
Toen ik mijn 2xAB3000X (bij mijn 2400AC) kreeg, was de gerapporteerde SoC 66%, maar de werkelijkheid (o.b.v. hoeveel energie er uit kwam, en daarna weer bij ging), was eerder 50%. Dus met 'nieuwe' batterijen zou ik de gerapporteerde SoC met een korrel zout nemen. Nog meer dan met recent gekalibreerde batterijen (want ook daar kan een behoorlijke afwijking zitten, als 'ie niet bijna vol of bijna leeg is).

Er wordt hier weleens geadviseerd om bij het toevoegen van batterijen aan een bestaande stapel, eerst de stapel naar 50-60% te brengen, alvorens de batterij toe te voegen. Maar zou dat echt uitmaken? Als je het echt 'netjes' wil doen, zou je de bestaande stapel eigenlijk naar 100% (of 10%) moeten brengen, dan de omvormer op alléén de nieuwe batterij(en) zetten, die tot dezelfde SoC brengen, en daarna alles op elkaar stapelen. Maar dat kan alleen als de omvormer geen ingebouwde batterij heeft. Heb je die wel, dan blijft het gokken, ook omdat de gerapporteerde SoC van de nieuwe batterij behoorlijk kan afwijken van de werkelijkheid.
Bij mij was de SoC bij binnenkomst 63% wat inderdaad een schatting is.
Maar als bij @Gramser de SoC bij binnenkomst al 10% aangaf is dat gewoon vreemd aangezien bij iedereen voor zover ik weet de SoC boven de 50% was bij binnenkomst.

Dit staat dus verder volledig los van de daadwerkelijk gemeten SoC

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zie dat mijn vraag door het zeer actieve topic ondergesneeuwd is, is er iemand die hem wil beantwoorden?

Ik heb er al (niet succesvol) op gezocht, vandaag de volgende vraag:
Met kortingscode en eventueel cashback lijkt de SolarFlow 800 Plus een mooie aanbieding. Alleen als ik dan even naar de prijs per kWh kijk kun je beter meerdere losse 800 Plus units aan uiteindelijk ~425€ per stuk kopen dan één 800 Plus unit met meerdere 2000X modules van 609€. Wat zijn concreet de voor- en nadelen van de ene setup (3x 800 Plus) vs de andere setup (1x 800 Plus icm 2x 2000X)?

Of regelt dat HEMS meerdere units zoals ik af en toe meen te lezen?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Acidrain
Kuusj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:45:
Ik zie dat mijn vraag door het zeer actieve topic ondergesneeuwd is, is er iemand die hem wil beantwoorden?

Met kortingscode en eventueel cashback lijkt de SolarFlow 800 Plus een mooie aanbieding. Alleen als ik dan even naar de prijs per kWh kijk kun je beter meerdere losse 800 Plus units aan uiteindelijk ~425€ per stuk kopen dan één 800 Plus unit met meerdere 2000X modules van 609€. Wat zijn concreet de voor- en nadelen van de ene setup (3x 800 Plus) vs de andere setup (1x 800 Plus icm 2x 2000X)?

Die vraag heb ik inderdaad over het hoofd gezien maar die vraag is sinds de uitkomst van de Plus wel al een aantal keer gesteld en beantwoord.
Even dit topic door zoeken op basis van de search op 800 Plus

• Gramser
  • Nu online
Acidrain schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Bij mij was de SoC bij binnenkomst 63% wat inderdaad een schatting is.
Maar als bij @Gramser de SoC bij binnenkomst al 10% aangaf is dat gewoon vreemd aangezien bij iedereen voor zover ik weet de SoC boven de 50% was bij binnenkomst.

Dit staat dus verder volledig los van de daadwerkelijk gemeten SoC
Ik durf het ook gewoon niet met zekerheid meer te zeggen jongens. Toen ik net begon met de wifi-connectie had ik alles op elkaar gestapeld. Ergens had ik 'm toen via BT werkend en ging hij obv wat ik in hems met alden en ontladen had ingevoerd volgens mij ook al een tijdje ontladen. Daarna verbrak die verbinding weer, geen idee of er toen nog iets is gebeurd met verder ontladen, maar op enig moment heb ik 'm van de stapel gehaald omdat ik wist dat dit lang ging duren, en ben naar een wat comfortabeler plek verhuisd met dat ding. Daar bleek hij toen ineens onder de 10% te zitten. Ik heb heb hem toen via de hotspot weer naar zo'n 22% laten gaan zodat ik in elk geval een fw-update kon doen. Dat bood geen soelaas, maar ik had wel het gevoel in elk geval iets bereikt te hebben toen. Dat was ook wat waard.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:46
Kan je op een Zendure Hyper 2000 ook 1 pv ingang per MPPT gebruiken? Heb nu 1500Wp op het dak liggen verdeeld over 6 panelen. Dacht als ik hier 2 strings van 3 panelen van maak kan ik 750Wp per MPPT aansluiten. 
Liefst heb ik eigenlijk een pib met een MPPT waar ik direct de 1500Wp in kan prikken dan hoef ik het dak niet op maar denk dat dat niet bestaat met een DC koppeling voor Zendure?

En voor de SolarFlow 2400 AC + zijn daar micro omvormers voor welke ik direct kan gebruiken (wel ac gekoppeld dan). Zie in de specs dat je max 2000W micro omvormer kan gebruiken maar deze kan dan ook van andere merken zijn? Of zou je een bestaande pv omvormer (met stekker) ook in de off-grid aansluiting kunnen aansluiten zolang je maar onder die 2000W blijft?

[ Voor 10% gewijzigd door jvanderkroon op 26-03-2026 14:55 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Acidrain
jvanderkroon schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:52:
Kan je op een Zendure Hyper 2000 ook 1 pv ingang per MPPT gebruiken? Heb nu 1500Wp op het dak liggen verdeeld over 6 panelen. Dacht als ik hier 2 strings van 3 panelen van maak kan ik 750Wp per MPPT aansluiten. 
Liefst heb ik eigenlijk een pib met een MPPT waar ik direct de 1500Wp in kan prikken dan hoef ik het dak niet op maar denk dat dat niet bestaat met een DC koppeling voor Zendure?

En voor de SolarFlow 2400 AC + zijn daar micro omvormers voor welke ik direct kan gebruiken (wel ac gekoppeld dan). Zie in de specs dat je max 2000W micro omvormer kan gebruiken maar deze kan dan ook van andere merken zijn? Of zou je een bestaande pv omvormer (met stekker) ook in de off-grid aansluiting kunnen aansluiten zolang je maar onder die 2000W blijft?
Kijk je uit, met panelen in serie aansluiten ga je heel snel over het max voltage heen wat je aan kan sluiten op de Zendure.
Over de max voltage heen gaan kan/mag niet. De zendure klapt in error of is stuk 1 van beide.
Parallel kan wel, je mag wel over het max aantal Amp heen.

• gigi64
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-04 14:20
op mijn gsm wil ik de zendure 2400ac delen met echtgenoot , maar als ik op profiel klik dan apparaat delen staat er geen gegevens en kan ook niets invullen ??
op andere gsm mijn account gebruikt bij inlog is dan ok werkt wel , maar smijt dan op mijn gsm account eruit en moet ik terug inloggen met paswoord ?

• Acidrain
gigi64 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:09:
op mijn gsm wil ik de zendure 2400ac delen met echtgenoot , maar als ik op profiel klik dan apparaat delen staat er geen gegevens en kan ook niets invullen ??
op andere gsm mijn account gebruikt bij inlog is dan ok werkt wel , maar smijt dan op mijn gsm account eruit en moet ik terug inloggen met paswoord ?
Probeer het eens zo:
https://gathering.tweaker...message/84835416#84835416

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 21:04
Ik heb ook de knoop doorgehakt en afgelopen zaterdag 21 maart een 2400 AC+ en 3 batterijen besteld bij Zendure.nl
Overigens gelijk de P1 meter ook mee besteld om problemen te voorkomen.
Nu staat er 3-5 dagen levertijd maar ik heb nog helemaal niks gehoord. Ik heb alleen een bevestiging van mijn aankoop gekregen. Moet ik gewoon meer geduld hebben?

• newsted
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 22:30
Wai_AM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:38:
Moet wel zeggen dat 2400 AC koelen met 2 fans op 38% speed fantastisch is.
Temperatuur bij vol belasting nooit hoger dan 40 graden meer geweest.

[Afbeelding]
Naar verluidt is de passieve koeling van de AC2400+ zou goed, dat actief koelen niet meer nodig zou zijn.
Ben benieuwd.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ja, HEMS regelt meerdere units, tot 6 (Solarflow 800 Plus) in totaal geloof ik.
Daarom heb ik er ook 2 besteld, genoeg om avond/nachtgebruik af te dekken.

• Gramser
  • Nu online
GHorsie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:45:
Ik heb ook de knoop doorgehakt en afgelopen zaterdag 21 maart een 2400 AC+ en 3 batterijen besteld bij Zendure.nl
Overigens gelijk de P1 meter ook mee besteld om problemen te voorkomen.
Nu staat er 3-5 dagen levertijd maar ik heb nog helemaal niks gehoord. Ik heb alleen een bevestiging van mijn aankoop gekregen. Moet ik gewoon meer geduld hebben?
Ja, meer geduld. Volgens mij komt het allemaal uit Frankrijk en/of Duitsland. Ga gewoon uit van twee weken. De door mij in NL bestelde P1 meter is er ook nog niet, support zegt dat-ie ondwrweg is.
Hangt van je instellingen af. PV: 1000, vraag huis: 3000, dan komt er 2400 Watt uit de accu en 600 van het grid.
Ja.
Komt primair uit grid, als grid wegvalt dan pas uit de accu.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• DrNickB
femmer schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Ik zie de data van mijn SF800pro in zowel HA als de zendure app. HA kan de cloud data lezen van zendure met een Authorization cloud key.
Snap ik, hier ook.
Echter ging het om solar data vanaf een andere omvormer in de zendure app. (In je HEMS overzicht)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• DrNickB
Ouwe.73 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Hier haak ik even op aan, ik kan nog aan een 10 tal oudere 320wp panelen komen en ik zou er dan in 2 tal per mppt op een Solarflow pro aan willen sluiten. En de 2 resterende met een micro omvormer op de ac noodstroom. Is dit fysiek op deze manier mogelijk? Ik kan namelijk zo vlug geen goed antwoord terug vinden!
Controleer de specs voor je iets doet. Max V / A / ....

Lees alle specs door, van je panelen en van je omvormers. Geen van de genoemde waardes mag overschreden worden! Lees ook goed hoe de waardes moeten worden berekend zodra een schakeling in serie of paralel staan!

Maar zodra je de omder de maximale watt blijft zou het moeten lukken. Panelen moeten als ik het goed heb wel parallel geschakeld worden en niet in serie.
2 panelen per mppt parallel, en dan 1 micro-omvormer voor de laatste 2 op de offgrid.

[ Voor 13% gewijzigd door DrNickB op 27-03-2026 14:15 ]

• DrNickB

Als toevoeging op het antwoord van Taro,
De eerste 1000w van je pv, gaat direct naar je net als de vraag 3000 is, de overige 1400 komt dan uit je accu. Tot de max van 2400 (per apparaat).

Bij 1000w opwek en 500w vraag vanuit het huis, gaat er 500w dus naar het net en de overige 500w gaat dan je accu in.

• Doggieman
Nu ik zelf een 2400 pro heb let ik een beetje meer op dit forum. Ik heb vandaag de hele dag zitten spelen met de app en wat zaken uit getest. Naast het probleem van het terug vallende vermogen bij een vraag van meer dan 1850 Watt viel me opeens nog iets anders op in de app.
Ook bij mijn set klopt de volgorde van de batterijen niet met wat de app aangeeft (4 batterijen extra onder de 2400 pro). Na even gezocht te hebben op het forum of er meer zijn met dit "probleem" heb ik alsnog de volgend vragen:

Is dit nu echt een probleem (zit het uiteindelijk iets in de weg) en is er uiteindelijk een oplossing voor gevonden om die volgorde kloppend te krijgen in de app. Ik geloof dat in de Gielz versie je de volgorde zelf kunt aangeven. Maar kan het in de Zendure app ook?

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:42
Doggieman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:46:
Nu ik zelf een 2400 pro heb let ik een beetje meer op dit forum. Ik heb vandaag de hele dag zitten spelen met de app en wat zaken uit getest. Naast het probleem van het terug vallende vermogen bij een vraag van meer dan 1850 Watt viel me opeens nog iets anders op in de app.
Ook bij mijn set klopt de volgorde van de batterijen niet met wat de app aangeeft (4 batterijen extra onder de 2400 pro). Na even gezocht te hebben op het forum of er meer zijn met dit "probleem" heb ik alsnog de volgend vragen:

Is dit nu echt een probleem (zit het uiteindelijk iets in de weg) en is er uiteindelijk een oplossing voor gevonden om die volgorde kloppend te krijgen in de app. Ik geloof dat in de Gielz versie je de volgorde zelf kunt aangeven. Maar kan het in de Zendure app ook?
De volgorde is echt alleen visueel en zit niet de werking van je batterij in de weg. In de APP zelf kun je dit niet aanpassen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Doggieman
gielz schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:57:
[...]

De volgorde is echt alleen visueel en zit niet de werking van je batterij in de weg. In de APP zelf kun je dit niet aanpassen.
Da's kort maar krachtig. Helemaal duidelijk. Dank.

Ps: ga binnenkort je intergratie eens proberen te installeren in HA.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Nu online

Op de extra batterijen verdienen ze dat is gewoon een feit daarom is 3x een plus voordeliger. Voordeel is gelijk dat als je ze verdeeld over 3 fases of meerdere groepen je 2400 watt kan ontladen in plaats van 800 watt.

Het nadeel is dat dit wel resulteert in een hogere c-waarde van je batterijen waardoor de levensduur (sneller) achteruit gaat. En dat je meer verliezen hebt omdat het 3 omvormers zijn.

Ook ervaar ik nog wat dingetjes in HEMS, als 1 batterij bij mij vol zit dan gaat hij niet het overige laadvermogen naar de andere batterij sturen maar houd de helft aan. Hiervoor haal ik de tweede omvormer uit HEMS en dan laad hij wel goed. Misschien is dit een dingetje die ik verkeerd doe en anders hoop ik dat HEMS 2.0 dit oplost. Overigens zou je hier minder last van hebben omdat alle batterijen even groot zijn als je 3x een enkele plus neerzet.

• DrNickB
Gramser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Midden des lands, nabij Zeist.
Net een tandje te ver rijden (60min), leuke casus om uit te zoeken ;) ja of niet en wordt het een haren uittrek kwestie.

Alles wat ik heb gelezen (ook na deze post) lijkt gewoon ok.
Simpelste manier om dhcp leeg te gooien is om je modem zelf een reboot te geven.
Een ander accespoint kan helpen om wifi signaal opties aan te passen, lost het dhcp verhaal niet op.
Echt geen idee of het uitmaakt (volgens mij had iemand hier ook een v10 + een SF), maar had hier thuis ook dat 1 van mijn telefoons net 30mbit haalde op ziggo modem, terwijl andere telefoon 200mbit weg trok. Naast elkaar, zelfde signaal, zelfe sterkte.
Maar snelheid is niet belangrijk voor je koppeling ;)
Maja soms doet een chip combi dus ook wat.

• gigi64
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-04 14:20
Acidrain ,, heb op die link gekeken maar ik weet niet wa ik verkeerd doe , hems staat aan maar omgeving vindt ik niet ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsR-G73KI9C43x4-fkgrqwyP5sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYMEOivpJGBhg6mUIwZd2VnW.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Nu online
DrNickB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Net een tandje te ver rijden (60min), leuke casus om uit te zoeken ;) ja of niet en wordt het een haren uittrek kwestie.

Alles wat ik heb gelezen (ook na deze post) lijkt gewoon ok.
Simpelste manier om dhcp leeg te gooien is om je modem zelf een reboot te geven.
Een ander accespoint kan helpen om wifi signaal opties aan te passen, lost het dhcp verhaal niet op.
Echt geen idee of het uitmaakt (volgens mij had iemand hier ook een v10 + een SF), maar had hier thuis ook dat 1 van mijn telefoons net 30mbit haalde op ziggo modem, terwijl andere telefoon 200mbit weg trok. Naast elkaar, zelfde signaal, zelfe sterkte.
Maar snelheid is niet belangrijk voor je koppeling ;)
Maja soms doet een chip combi dus ook wat.
Morgen komt er een accesspointje binnen. Ga ik daarmee even testen. En er zou dus ook een andere SF2400AC+ geregeld worden. Maar als dat allebei niet werkt staat hier over een maandje een dure stapel batterijen en omvormer niks te doen. Als ze die niet terugnemen is dit een duur avontuur gebleken.

• Pakhaas
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Morgen komt er een accesspointje binnen. Ga ik daarmee even testen. En er zou dus ook een andere SF2400AC+ geregeld worden. Maar als dat allebei niet werkt staat hier over een maandje een dure stapel batterijen en omvormer niks te doen. Als ze die niet terugnemen is dit een duur avontuur gebleken.
Zijn ze thuis nog wat blij met het batterij avontuur? ;)

• Sachin
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-04 10:27
Wie heeft er ervaring om de Zendure SolarFlow 2400 AC of 2400 AC+ te gebruik in offline modus dus zonder Internet connectie? De initiële setup mag gerust via WiFi verlopen maar daarna wenst ik nul op de meter zonder dat m'n data naar de Chinese Cloud gaat. Ik lees dat de 2400 AC+ beschikt over een UTP poort om CT meters mee te verbinden. Maar hoe dit in elkaar zit kan ik niet direct terugvinden.
Sachin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:18:
Wie heeft er ervaring om de Zendure SolarFlow 2400 AC of 2400 AC+ te gebruik in offline modus dus zonder Internet connectie? De initiële setup mag gerust via WiFi verlopen maar daarna wenst ik nul op de meter zonder dat m'n data naar de Chinese Cloud gaat. Ik lees dat de 2400 AC+ beschikt over een UTP poort om CT meters mee te verbinden. Maar hoe dit in elkaar zit kan ik niet direct terugvinden.
Je kunt met de nieuwe Zendure 3CT-S en 1CT-S meters via RS485 verbinden en zonder Wifi/internet lokaal meten. En @gielz gebruikt ze 100% lokaal, zie ook het HA topic.

Ik stuur ze zelf ook lokaal aan via ZenSDK icm Zendure HA integratie, maar heb ze nog wel op internet zitten.

De nieuwe meters die er aan komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Gqb51wdeVD6rI28OQAYCtuT1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUbA2imRSvrlxDbyN5PX3t6M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOXXo2cI3_vCIJbHlBcoIyg8lDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foqiRMsjTRFHNtkMqI8z5Jjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuIZ9wJGjQNJtvn4sFngKdniWng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhkiTsIlyeV15QkBR9httFUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-203dTaEqPVEYfUeRtDOMiT2Ixo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xblG9b5Vn76DGgdOpSjhSRXe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Taro op 26-03-2026 21:26 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:20
Taro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Je kunt met de nieuwe Zendure 3CT-S en 1CT-S meters via RS485 verbinden en zonder Wifi/internet lokaal meten. En @gielz gebruikt ze 100% lokaal, zie ook het HA topic.

Ik stuur ze zelf ook lokaal aan via ZenSDK icm Zendure HA integratie, maar heb ze nog wel op internet zitten.

De nieuwe meters die er aan komen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op rechts de shelly’s ik bedoel Zendures

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In afwachting van de nog te leveren Zendure P1 meter heb ik vandaag de 2400 Pro in de Basislast modus gezet. Tussen 11:00 en 15:00 zijn omvormer en extra accu helemaal tot 100% geladen en vanaf 17:30 heb ik ingesteld om met 1200 watt aan de woning terug te leveren i.v.m. koken.
Het is nieuw, dus natuurlijk bijhouden via de app. Nu viel me op dat het ruim 4 minuten duurde voordat eindelijk het vermogen van 1200 watt gehaald werd. Duurt dat altijd zo lang? Dan vraag ik me af hoe je hiermee NOM kunt draaien....
Het stoppen na een half uur ging wel in 1 keer van 1200 naar 0. De temperatuur van de accu's waren volgens de app rond de 23 graden en ze staan op een vrije groep. De 1200 watt heb ik maar ingesteld omdat ik niet weet wat een goed ontlaadvermogen is (C waarde) voor de 2400 met 1 AB3000L accu.

• DrNickB
a2aan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:45:
Ja idd, leuke invals hoek wel lastig in 95% van de huishoudens.
Maar een unifi kan via ssh een tcpdump doen ;)
Andere merken misschien ook wel (wel juiste filters)
Laptop via kabel en dan een wifi hotspot, daarop 1 van de apparaten laten verbinden en dan een wireshark draaien, is ook te doen.
Heb geen hw p1, dus kan het helaas niet testen.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wat je eventueel kan testen… zoek even of in je router op naar het beveiligingsprotocol van je wifi en of deze op WPA2 of WPA2/WPA3 staat.

Update: Lees dat je dat al gecontroleerd hebt |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvDgKYFW9Z1MQVZI-dBusE66Ep8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcniRYQHwXzgDoSUIJQGMl6F.jpg?f=fotoalbum_large
Gramser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:59:
[...]

• Acidrain
gigi64 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:54:
Acidrain ,, heb op die link gekeken maar ik weet niet wa ik verkeerd doe , hems staat aan maar omgeving vindt ik niet ?[Afbeelding]
Je moet vanaf deze screenshot even 1 keer pijltje terug dan naar thuis(home) links onderin.
Dan links boven op de naam van je HEMS klikken (bij mij Zendure) .
Dan op management systeem en weer op (in mijn geval) zendure.
Dan zie je onderaan een knop nodig leden uit.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57

m-vw

Dus?

Gisteren een bericht ontvangen van Zendure dat er vertraging zit op de panelen die ik bij mijn batterij besteld heb. Kreeg gelijk een alternatief en compensatie aangeboden, erg netjes.

Maar ik heb geen haast, dus wacht ik gewoon tot de bestelde aankomen.

• Gramser
  • Nu online
Pakhaas schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Zijn ze thuis nog wat blij met het batterij avontuur? ;)
Ze laten me wijselijk met rust, badend in mijn doffe ellende :(:)
Pagina: 1 ... 204 ... 238 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.