Ja, het was flink meer werk dan vooraf gedacht. Je komt van het een in het ander. Ik heb zoveel mogelijk “wat als” situaties bedacht en daarop gebouwd en zoveel mogelijk fail proof en self healing gemaakt. Ben er wel blij mee, draait hier prima nom met 3 stuks op dit moment. Als ik binnenkort nog wat tijd over heb dan ga ik aan de slag met de samenwerking tussen de Zappi EV lader en de batterijen. Wil de auto altijd voorrang geven en nooit laden uit de batterijen. Gebeurd wel geregeld dat we hier zo’n 14.000-16.000 W opwek (60 panelen…oeps) hebben in de zomer, dus ze moeten wel tegelijk kunnen laden. Zal iets zijn met dat als de auto ingeplugd is dat de batterij naar NOM Opladen gaat tot (indien nog niet vol) een uur voor zonsondergang, dan autolader pauze en omschakelen naar normale NOM. In de ochtend weer starten. De autolader zelf staat al ingesteld op laden op alleen overschot. Van April tot September gaat er geen Watt de auto’s in die niet zelf opgewekt is.gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:17:
[...]
Was wel een flinke huiswerk opdracht zo te zien.
Mocht je het allemaal zelf werkend hebben zou het ook wel gaaf zijn om te zien zijn hoe het allemaal samen met elkaar werkt om NOM te gaan met 3 stuks!
Penibel in de zin dat ik van de week onverwachts weinig porrie in de wagen had waardoor ik zelfs even aan de snellader heb moeten staan (gebeurd me normaal eigenlijk nooit). Als ik de grafieken terugkijk heeft de Zappi zo te zien teruggeschakeld naar 1 fase omdat hij niet op alle 3 de fases hetzelfde vermogen kon pakken (op 1 fase stond de Zendure vol te laden). Als de Zendure vervolgens omschakelde naar de fase die de Zappi als eerste fase gebruikt ging die weer staan wachten op overschot. Zo ging het laden erg langzaam.Devke schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:25:
[...]
Penibel? Geen loadbalancer rondom het laden van je auto? Of heb je een granny charger?
Klopt heb ik ook met auto laden, ga iets in HA bouwen dat de batterij terug schroeft als de auto aan het laden iswosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Penibel in de zin dat ik van de week onverwachts weinig porrie in de wagen had waardoor ik zelfs even aan de snellader heb moeten staan (gebeurd me normaal eigenlijk nooit). Als ik de grafieken terugkijk heeft de Zappi zo te zien teruggeschakeld naar 1 fase omdat hij niet op alle 3 de fases hetzelfde vermogen kon pakken (op 1 fase stond de Zendure vol te laden). Als de Zendure vervolgens omschakelde naar de fase die de Zappi als eerste fase gebruikt ging die weer staan wachten op overschot. Zo ging het laden erg langzaam.
i.p.v. de auto:)
Heb er nu al inzitten dat de batterij niet kan gaan ontladen terwijl de auto aan het laden is.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Matched: zappi
Heb je dynamische tarieven en welke laadpaal?wosp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Penibel in de zin dat ik van de week onverwachts weinig porrie in de wagen had waardoor ik zelfs even aan de snellader heb moeten staan (gebeurd me normaal eigenlijk nooit). Als ik de grafieken terugkijk heeft de Zappi zo te zien teruggeschakeld naar 1 fase omdat hij niet op alle 3 de fases hetzelfde vermogen kon pakken (op 1 fase stond de Zendure vol te laden). Als de Zendure vervolgens omschakelde naar de fase die de Zappi als eerste fase gebruikt ging die weer staan wachten op overschot. Zo ging het laden erg langzaam.
Ik hou er tegenwoordig rekening mee dat de accu's, vaatwasser, droger, wasmachine, kookplaat, afzuigkap, zandfilterpomp & WP zwembad, tosti-ijzer, etc. iedere dag invloed hebben op de laadsnelheid van de auto en de 3x25A als krap wordt ervaren. Zie geregeld 4-7 kW ipv 11 kW door de laadpaal loadbalancer, dus plan sowieso wat extra uren in om te laden. Daarnaast vullen we ieder weekend 2 EV's die op vrijdagavond gemiddeld met 10-25% voor de deur staan, dus knallen we er regelmatig 70-110 kWh in in het weekend. Voorheen deden we dat alleen op zondag toen dat nog met 11kW ging, tegenwoordig starten we gewoon op zaterdag al. Ook heb ik via Home Assistant de laadpaal nu automatisch zo ingesteld dat ie onder de 20 cent op 1-fase de auto laadt vanuit de zonnepanelen als de thuisaccu's vol zijn. Voor 16-18 ct/kWh terugleveren vind ik niet nuttig, dan heb ik liever dat ik met eigen opgewekte stroom heen en weer rijd. 1 van de 2 EV's is nu 92% (hogere SoC is niet nodig én niet wenselijk), de ander staat al op 73% en krijgt morgen om 15:00 nog 1 uurtje 11 kW, dan is die ook vol genoeg voor komende week.
Zo ziet dat er vandaag uit (volledig automatisch en Y-as onder nul):
:strip_exif()/f/image/oKeguIpzkiFc7j73HPksGbD0.png?f=user_large)
En morgen om 15:00 pakken we het goedkoopste uurtje om 15:00 ook mee, dan hebben we weer genoeg peut voor de hele week:
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Nee, ik heb nog een vast contract zonder terugleverkosten tot september 2027 en kan dus volledig salderen (tenminste, wat betreft het kale leveringstarief, overheidsheffingen zijn per 1 januari 2027 niet meer te salderen natuurlijk). Accu’s kosten mij op dit moment dus alleen maar geld, maar het principe is leuk en goed (zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom verbruiken, alleen stroom die niet gebruikt wordt is duurzamer) en het is een leuke “hobby”. Ik heb een Zappi 2.1 autolader die zeker van april t/m september (maar als het even kan ook daarbuiten) op ECO+ modus staat met min. 100% groene stroom als eis voordat laden start. Dat gaat met 22.830 Wp (60 panelen, verspreid over oost, zuid en west en ook verschillende hoeken) op het dak en 2 EV’s (in totaal zo’n 35.000 km/jaar) ook eigenlijk altijd prima, laden doe ik dan ook eigenlijk nooit onderweg, max 2x per jaar. Dit jaar vermoedelijk 3x door afgelopen week ;-).Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:32:
[...]
Heb je dynamische tarieven en welke laadpaal?
Ik hou er tegenwoordig rekening mee dat de accu's, vaatwasser, droger, wasmachine, kookplaat, afzuigkap, zandfilterpomp & WP zwembad, tosti-ijzer, etc. iedere dag invloed hebben op de laadsnelheid van de auto en de 3x25A als krap wordt ervaren. Zie geregeld 4-7 kW ipv 11 kW door de laadpaal loadbalancer, dus plan sowieso wat extra uren in om te laden. Daarnaast vullen we ieder weekend 2 EV's die op vrijdagavond gemiddeld met 10-25% voor de deur staan, dus knallen we er regelmatig 70-110 kWh in in het weekend. Voorheen deden we dat alleen op zondag toen dat nog met 11kW ging, tegenwoordig starten we gewoon op zaterdag al. Ook heb ik via Home Assistant de laadpaal nu automatisch zo ingesteld dat ie onder de 20 cent op 1-fase de auto laadt vanuit de zonnepanelen als de thuisaccu's vol zijn. Voor 16-18 ct/kWh terugleveren vind ik niet nuttig, dan heb ik liever dat ik met eigen opgewekte stroom heen en weer rijd. 1 van de 2 EV's is nu 92% (hogere SoC is niet nodig én niet wenselijk), de ander staat al op 73% en krijgt morgen om 15:00 nog 1 uurtje 11 kW, dan is die ook vol genoeg voor komende week.
Zo ziet dat er vandaag uit (volledig automatisch en Y-as onder nul):
[Afbeelding]
En morgen om 15:00 pakken we het goedkoopste uurtje om 15:00 ook mee, dan hebben we weer genoeg peut voor de hele week:
[Afbeelding]
Misschien maar even iets inbouwen in HA dat als de auto ingeplugd is de Zendure’s naar standby gaan zolang het geen mogelijkheid is om te kiezen wat je doet met de load.
- Taro
- Niet online
@wosp Hier ook een Zappi V2.1, die kan je mooi via HA aansturen. Gebruikt hier hetzelfde schema als de Zendure automation:
Standaard: Eco+
Lage tarieven en geen boost ingeschakeld: 1-fase met alleen overschot
Lage tarieven en boostschema: 3-fase 11 kW
Hoge tarieven: Stop mode, ook om te voorkomen dat hij gaat laden als de accu's duur terugleveren
En dan schiet ik per weekenddag een schema in: Starttijd & aantal uren. Daarbinnen dus 11 kW, daarbuiten afhankelijk van het tarief en zonne-overschot.
Standaard: Eco+
Lage tarieven en geen boost ingeschakeld: 1-fase met alleen overschot
Lage tarieven en boostschema: 3-fase 11 kW
Hoge tarieven: Stop mode, ook om te voorkomen dat hij gaat laden als de accu's duur terugleveren
En dan schiet ik per weekenddag een schema in: Starttijd & aantal uren. Daarbinnen dus 11 kW, daarbuiten afhankelijk van het tarief en zonne-overschot.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Dmv aanpassen van de max belasting van de fasegroepen in de Fireson integratie en verdeling van de zendure accu's over de fases lukt het nu redelijk de fasebelasting te verdelen en te controleren.
@Taro @wosp Lukt het jullie om de zappi direct na aansluiten van laadkabel via home assistant te starten of ontkom je niet om deze altijd via de myenergi app de 1e keer te ontgrendelen. Eenmaal ontgrendeld kan ik via HA starten en stoppen maar de 1e keer ontgrendeling via myenergi app lijkt nodig.
@Taro @wosp Lukt het jullie om de zappi direct na aansluiten van laadkabel via home assistant te starten of ontkom je niet om deze altijd via de myenergi app de 1e keer te ontgrendelen. Eenmaal ontgrendeld kan ik via HA starten en stoppen maar de 1e keer ontgrendeling via myenergi app lijkt nodig.
- Taro
- Niet online
Ik vergrendel de Zappi nooitDJN schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:21:
Mijn Zappi staat standaard vergrendeld en kan ik na inpluggen vrijwel direct alles laten doen via HA. Net nog even getest voor je, Zappi in stop modus gezet en opnieuw opgestart. Na starten Zappi ingeplugd in de auto en ECO+ modus geselecteerd (via HA). Hij start dan gewoon. Duurt wel een paar seconden altijd, loopt helaas via de online API ipv een lokale API, dus reageert vaak wat trager, maar werkt op zich prima.DJN schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:21:
Mijn vergrendel instellingen:
EV gekoppeld: ON
EV ontkoppeld: ON
Time-Out: 30 sec.
Code: <code>
Automatisch verbergen: OFF
Opladen: ON
- Taro
- Niet online
Mocht iemand anders hier ook tegenaan lopen en richting de 10 miljoen Watt teruglevering gaan (er zijn ergere dingenjordyc schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:34:
@Taro ik heb de sensors gefixed en getest. De sensoren doen nu ook wat ik verwacht.
Wat is er anders:
- De wallbox gaf in kWh het vermogen, dit wordt nu maal 1000 gedaan om naar watts om te rekenen
- De input boolean op "off" betekent dat de auto NIET met de batterij opgeladen moet worden. Dit voelt iets intuitiever.
Negatieve sensor
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>')| float(0) * 1000 %} {% set batterij_input = states('sensor.battery_input_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {% if netto_vermogen < 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen >0 and batterij_input != 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen > 0 and batterij_input == 0 %} {{ [netto_vermogen, 0] | max }} {% else %} 0 {% endif %}
Positieve sensor
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>') | float(0) * 1000 %} {% set batterij_output = states('sensor.battery_output_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {% if netto_vermogen > 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen < 0 and batterij_output != 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen < 0 and batterij_output == 0 %} {{ [netto_vermogen, 0] | max }} {% else %} 0 {% endif %}
negative and positive sensor
code:
1 2 3 4 5{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>') | float(0) * 1000 %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {{ (vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0)) + 1 }}
:strip_exif()/f/image/d0SNtzDMND7B4lJBOqcXJIn2.png?f=user_large)
Aangezien alles op NOM staat is de volgende code van toepassing, ik heb EV uit accu's laden uit staan.
YAML:
1
2
3
4
5
| {% set vermogen = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('sensor.myenergi_zappi_SN_power_ct_internal_load') | float(0) * 1000 %} {% set include_ev = is_state('input_boolean.ev_uit_accu_s_laden', 'off') %} {{ (vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0)) + 1 }} |
Die * 1000 zit er waarschijnlijk in om van kW naar Watt te gaan. Mijn Zappi rapporteert in Watt. Maak ik van die 1000 -> 1, dan lijkt het weer correct te zijn en dus stoppen de accu's daardoor met laden:
- Taro
- Niet online
Op dit moment zie ik dat Power Negative zowel positief als negatief kan zijn, waardoor bij Smart Charging er wel door de accu's wordt teruggeleverd. Ik wil onder de 20 ct/kWh niet terugleveren, wel laden, dus de accu's mogen nu met overschot laden, maar niet ontladen. Dan kies ik toch voor Smart Charging, waardoor Power Negative wordt gebruikt? Klopt het dan dat deze nu ook boven 0 kan uitkomen met bovenstaande code?jordyc schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:34:
@Taro ik heb de sensors gefixed en getest. De sensoren doen nu ook wat ik verwacht.
Wat is er anders:
- De wallbox gaf in kWh het vermogen, dit wordt nu maal 1000 gedaan om naar watts om te rekenen
- De input boolean op "off" betekent dat de auto NIET met de batterij opgeladen moet worden. Dit voelt iets intuitiever.
Negatieve sensor
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>')| float(0) * 1000 %} {% set batterij_input = states('sensor.battery_input_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {% if netto_vermogen < 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen >0 and batterij_input != 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen > 0 and batterij_input == 0 %} {{ [netto_vermogen, 0] | max }} {% else %} 0 {% endif %}
Positieve sensor
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>') | float(0) * 1000 %} {% set batterij_output = states('sensor.battery_output_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {% if netto_vermogen > 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen < 0 and batterij_output != 0 %} {{ netto_vermogen + 1 }} {% elif netto_vermogen < 0 and batterij_output == 0 %} {{ [netto_vermogen, 0] | max }} {% else %} 0 {% endif %}
negative and positive sensor
code:
1 2 3 4 5{% set vermogen = states('<sensor.p1_meter_vermogen>') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('<sensor.EV_laadvermogen>') | float(0) * 1000 %} {% set include_ev = is_state('<input_boolean.ev_laden_met_batterij_stroom>', 'off') %} {{ (vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0)) + 1 }}
Is dit een evt. betere versie?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| {% set vermogen = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('sensor.myenergi_zappi_SN_power_ct_internal_load') | float(0) %} {% set batterij_input = states('sensor.battery_input_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('input_boolean.ev_uit_accu_s_laden', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {{ [netto_vermogen, 0] | min }} |
[ Voor 32% gewijzigd door Taro op 01-11-2025 10:14 ]
Dit zou inderdaad een verbetering zijn. Ik ben zelf afgestapt van de Zendure aansturing en naar de Gielz aansturing gegaan dus durf niet te zeggen of dat het hebben van een positieve waarde in combinatie met Smart Charging een issue is.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:47:
[...]
Op dit moment zie ik dat Power Negative zowel positief als negatief kan zijn, waardoor bij Smart Charging er wel door de accu's wordt teruggeleverd. Ik wil onder de 20 ct/kWh niet terugleveren, wel laden, dus de accu's mogen nu met overschot laden, maar niet ontladen. Dan kies ik toch voor Smart Charging, waardoor Power Negative wordt gebruikt? Klopt het dan dat deze nu ook boven 0 kan uitkomen met bovenstaande code?
Is dit een evt. betere versie?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 {% set vermogen = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik') | float(0) %} {% set ev_vermogen = states('sensor.myenergi_zappi_SN_power_ct_internal_load') | float(0) %} {% set batterij_input = states('sensor.battery_input_total') | float(0) %} {% set include_ev = is_state('input_boolean.ev_uit_accu_s_laden', 'off') %} {% set netto_vermogen = vermogen - (ev_vermogen if include_ev else 0) %} {{ [netto_vermogen, 0] | min }}
Als dat niet zo is dan kun je ook er voor kiezen om gebruik te maken van alleen nog maar de Power Positive and Negative en dan met de verschillende Smart settings bepaal ik wat de batterij mag doen. Dit scheelt 3 sensoren en dan in de automatisering bepaal ik per uur welke strategie ik wil hanteren.
Als je dan wel wilt laden gebruik je inderdaad de Smart Charging en bij ontladen Smart Discharging.
Zou iemand me een pointer kunnen geven voor het volgende? Ik ben nog niet zo ervaren in HomeAssitant:
Ik heb momenteel ZenSDK actief op de Dynamisch NOM Modus. Daarnaast heb ik een Zappi Laadpaal. Deze heeft een sensor die Chargepower heet: Ik zou graag willen dat als charge power > 0 (dus de EV is aan het laden), dat de Zendure Modus naar "Alleen slim opladen" gaat (en dus geen ontlading richting EV) en dat wanneer deze 0 is, "Dynamisch NOM"
Op welke plek zou ik dit het beste in de zensdk automation kunnen zetten?
Ik heb momenteel ZenSDK actief op de Dynamisch NOM Modus. Daarnaast heb ik een Zappi Laadpaal. Deze heeft een sensor die Chargepower heet: Ik zou graag willen dat als charge power > 0 (dus de EV is aan het laden), dat de Zendure Modus naar "Alleen slim opladen" gaat (en dus geen ontlading richting EV) en dat wanneer deze 0 is, "Dynamisch NOM"
- Taro
- Niet online
Zoals @jordyc al zegt: Gebruik even de zoekfunctie, is hier al heel vaak langsgekomen. Ik zou echter niet op basis van Chargepower aan de slag gaan, maar de "Status" entiteit kiezen. Beide zullen wel werken, maar Status is wat meer binairstfn345 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:27:
Zou iemand me een pointer kunnen geven voor het volgende? Ik ben nog niet zo ervaren in HomeAssitant:
- Taro
- Niet online
Heb hier al enige tijd problemen met het laden van alle accu's vs de 2 EV's, de laadpaal werkt als loadbalancer. Ook vandaag weer laadt de op de laadpaal aangesloten auto vaak met max 4 kW ipv 11 kW omdat alle accu's en overige apparaten de 3x25A hoofdaansluiting maximaal benutten.
De EV's moeten prioriteit krijgen, dus heb nu een en ander gemaakt dat via de hier eerder benoemde en uitgewerkte "fake meter" de laadsnelheid van de Zendure accu's steeds met 300 Watt verlaagt als de laadpaal niet het maximale vermogen haalt als die in gebruik is. Ik zie niet vaak 11 kW staan in HA, vermoedelijk door de lange afstand van de laadpaal naar de meterkast icm 8 meter lange laadkabel, dus ik richt op minimaal 9,5 kW of hoger als zijnde ok, daaronder moeten de Zendure omvormers terugschalen in vermogen. De Zendure/FireSon integratie staat altijd op Smart Mode en de Fake meter stuurt dat richting een actie, bijv: -7200 = 3x2400 laden, 0 = Idle/standby en +7200 is 3x2400 ontladen. Door die fake meter bijv. op -6900, -6600, etc. te zetten zullen de 3x2400 AC ipv met 2400 Watt met 2300 Watt of met 2200 Watt gaan laden, tot het punt dat de laadpaal weer het gewenste vermogen haalt.
Dit heb ik als volgt aangevlogen voor in dit geval een Zappi laadpaal, 2 Tesla's en Ecotracker P1-meter door de "Manual charging" fake meter Jinja code aan te passen van:
De EV's moeten prioriteit krijgen, dus heb nu een en ander gemaakt dat via de hier eerder benoemde en uitgewerkte "fake meter" de laadsnelheid van de Zendure accu's steeds met 300 Watt verlaagt als de laadpaal niet het maximale vermogen haalt als die in gebruik is. Ik zie niet vaak 11 kW staan in HA, vermoedelijk door de lange afstand van de laadpaal naar de meterkast icm 8 meter lange laadkabel, dus ik richt op minimaal 9,5 kW of hoger als zijnde ok, daaronder moeten de Zendure omvormers terugschalen in vermogen. De Zendure/FireSon integratie staat altijd op Smart Mode en de Fake meter stuurt dat richting een actie, bijv: -7200 = 3x2400 laden, 0 = Idle/standby en +7200 is 3x2400 ontladen. Door die fake meter bijv. op -6900, -6600, etc. te zetten zullen de 3x2400 AC ipv met 2400 Watt met 2300 Watt of met 2200 Watt gaan laden, tot het punt dat de laadpaal weer het gewenste vermogen haalt.
Dit heb ik als volgt aangevlogen voor in dit geval een Zappi laadpaal, 2 Tesla's en Ecotracker P1-meter door de "Manual charging" fake meter Jinja code aan te passen van:
Django/Jinja:
Naar:1
| {{ -7200 + states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) - states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0)/1000 }} |
Django/Jinja:
En deze input number aan te maken:1
2
3
4
5
| {% set basis = -7200 %} {% set ev_correctie = states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) %} {% set zendure_w = states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) %} {% set p1_w = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0) %} {{ basis + ev_correctie + zendure_w - p1_w }} |
code:
En deze automatisering:1
2
3
4
| naam: zendure_ev_boost_correctie min: 0 max: 7200 steps: 100 |
YAML:
Ga hem morgen overdag uitgebreid testen, maar suggesties zijn alvast welkom en hopelijk help ik hier ook iemand anders mee 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| alias: Zendure EV boost regeling mode: restart trigger: - platform: time_pattern seconds: "/30" action: - variables: zappi_status: "{{ states('sensor.myenergi_zappi_SN_status') }}" modely_w: "{{ states('sensor.tesla1_charger_power')|float(0) * 1000 }}" model3_w: "{{ states('sensor.tesla2_charger_power')|float(0) * 1000 }}" ev_power_w: "{{ [modely_w, model3_w] | max }}" correctie: "{{ states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) }}" - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ zappi_status != 'Boosting' }}" sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie data: value: 0 - conditions: - condition: template value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w < 9600 }}" sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie data: value: "{{ [correctie + 300, 7200] | min }}" - conditions: - condition: template value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w > 10200 }}" sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie data: value: "{{ [correctie - 300, 0] | max }}" |
Ik denk dat ik hier ook last van heb. De auto laad dan idd onder de 4 kW. Ik schroef even (handmatig) de batterijen terug. Vaak moet ik de auto en laadpaal even opnieuw aansluiten. Dan gaat hij volle bak. Batterijen weer naar max en het loopt. HW P1 meter is hier de loadbalancer. Peblar laadpaal. Ik heb een kwartier eerst de auto de kans gegeven om naar max te gaan maar dat gebeurde niet. Alleen de beschreven acties gaven resultaat. Apart.Taro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:04:
Heb hier al enige tijd problemen met het laden van alle accu's vs de 2 EV's, de laadpaal werkt als loadbalancer. Ook vandaag weer laadt de op de laadpaal aangesloten auto vaak met max 4 kW ipv 11 kW omdat alle accu's en overige apparaten de 3x25A hoofdaansluiting maximaal benutten.
Dit heb ik als volgt aangevlogen voor in dit geval een Zappi laadpaal, 2 Tesla's en Ecotracker P1-meter door de "Manual charging" fake meter Jinja code aan te passen van:Django/Jinja:Naar:
1 {{ -7200 + states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) - states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0)/1000 }}Django/Jinja:En deze input number aan te maken:
1 2 3 4 5 {% set basis = -7200 %} {% set ev_correctie = states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) %} {% set zendure_w = states('sensor.zendure_accu_input_totaal')|float(0) %} {% set p1_w = states('sensor.ecotracker_actueel_verbruik')|float(0) %} {{ basis + ev_correctie + zendure_w - p1_w }}code:En deze automatisering:
1 2 3 4 naam: zendure_ev_boost_correctie min: 0 max: 7200 steps: 100YAML:Ga hem morgen overdag uitgebreid testen, maar suggesties zijn alvast welkom en hopelijk help ik hier ook iemand anders mee
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 alias: Zendure EV boost regeling mode: restart trigger: - platform: time_pattern seconds: "/30" action: - variables: zappi_status: "{{ states('sensor.myenergi_zappi_SN_status') }}" modely_w: "{{ states('sensor.tesla1_charger_power')|float(0) * 1000 }}" model3_w: "{{ states('sensor.tesla2_charger_power')|float(0) * 1000 }}" ev_power_w: "{{ [modely_w, model3_w] | max }}" correctie: "{{ states('input_number.zendure_ev_boost_correctie')|float(0) }}" - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ zappi_status != 'Boosting' }}" sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie data: value: 0 - conditions: - condition: template value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w < 9600 }}" sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie data: value: "{{ [correctie + 300, 7200] | min }}" - conditions: - condition: template value_template: "{{ zappi_status == 'Boosting' and ev_power_w > 10200 }}" sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.zendure_ev_boost_correctie data: value: "{{ [correctie - 300, 0] | max }}"
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Taro
- Niet online
Ervaringsdeskundige hier: Nooit afgaan op bijv. "meer dan 8000 Watt", maar altijd kijken of je de bron kunt herleiden. Hier bijv. CT-klemmen om de Zappi groep, uitlezen van beide EV's via de Tesla integratie, etc. Zorg dat je altijd weet wat de specifieke verbruiker is.Refl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:54:
In verband met auto laden ben ik benieuwd of iemand een soort override mode heeft kunnen integreren in HA icm Gielz aansturing.
Bijv. naast "modus selecteren" (zoals dynamisch NOM) dan een "override modus" optie eronder (bijvoorbeeld enkel opladen toestaan) die enkel actief is bij verbruik van meer dan 8000 watt (auto laden).
Als je dan de auto oplaadt bij goedkope dynamische uurtjes zal én de auto laden én de accu laden (is nu ook het geval met huidige aansturing modus dynamisch) maar in een relatief goedkoop uur wat toevallig niet het allergoedkoopste is zal de accu dan standby springen in plaats van ontladen (mocht je die stroom willen bewaren voor dure uurtjes + normale NOM sluipverbruik maar niet aan urenlang autoladen).
Hiermee kun je los van je accuschema gewoon zelf kijken wanneer je de auto wilt laden, desnoods met planning in paal/auto of pas volladen net voor vertrek, zonder dat je urenlang de accu belast.
Iemand die hier iets voor heeft bedacht of zie ik een probleem wat er niet is?
Stel dat je de kookplaat, afzuigkap, oven, wasmachine, droger, vaatwasser, strijkijzer en tosti-ijzer tegelijkertijd aan hebt staan, dan wordt er ook >8000 Watt verbruikt, maar betreft het niet je auto en dan wil je mogelijk anders regelen.
- Hippe Lip
- Registratie: Februari 2011
- Laatst online: 00:44
Er valt altijd wat te leren
Tweede helft van deze maand komen mijn 2x 2400 AC+ met elk 3 extra accu’s eronder. Ik probeer me nu vast voor te bereiden voor de instellingen. Ik heb sinds 2 januari een dynamisch contract.
Er zijn een paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn.
- Ik heb in de zomer een groot overschot van mijn PV; groter dan wat er in die accu past, zelfs als die leeg is. Dat wil ik natuurlijk in de nacht gebruiken, maar wat ik dan nog over heb wil ik ergens in die 24 uur tegen het gunstigste tarief het net op sturen. Met NOM lijkt dat niet te gebeuren. Welke instelling kan ik hiervoor gebruiken?
- Als ik NOM instel, dan gaat mijn overschot vanaf de ochtend de accu in. Als er nu later in de middag een periode is met negatieve prijzen, dan zit mijn accu al vol en kan ik dat dus niet opvangen. Is er logica (via HA of van Zendure zelf) die daar wél op anticipeert?
- Onze EV is onregelmatig weg. De Zappi kan op overschot geladen worden en dat meet die met eigen CT’s bij de hoofdschakelaar. Nu gaat dat natuurlijk botsen met de logica (BMS, HEMS?) van de thuisaccu, of dat nou via HA gaat of via de logica van Zendure zelf. In de instellingen van het systeem van @gielz zag ik daar niets voor. Hoe doen jullie dat? Heb ik niet goed gelezen, er overheen gekeken?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Heb daar een relatief simpele automation voor gemaakt.Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:27:
Tweede helft van deze maand komen mijn 2x 2400 AC+ met elk 3 extra accu’s eronder. Ik probeer me nu vast voor te bereiden voor de instellingen. Ik heb sinds 2 januari een dynamisch contract.
- Ik heb in de zomer een groot overschot van mijn PV; groter dan wat er in die accu past, zelfs als die leeg is. Dat wil ik natuurlijk in de nacht gebruiken, maar wat ik dan nog over heb wil ik ergens in die 24 uur tegen het gunstigste tarief het net op sturen. Met NOM lijkt dat niet te gebeuren. Welke instelling kan ik hiervoor gebruiken?
- Als ik NOM instel, dan gaat mijn overschot vanaf de ochtend de accu in. Als er nu later in de middag een periode is met negatieve prijzen, dan zit mijn accu al vol en kan ik dat dus niet opvangen. Is er logica (via HA of van Zendure zelf) die daar wél op anticipeert?
- Onze EV is onregelmatig weg. De Zappi kan op overschot geladen worden en dat meet die met eigen CT’s bij de hoofdschakelaar. Nu gaat dat natuurlijk botsen met de logica (BMS, HEMS?) van de thuisaccu, of dat nou via HA gaat of via de logica van Zendure zelf. In de instellingen van het systeem van @gielz zag ik daar niets voor. Hoe doen jullie dat? Heb ik niet goed gelezen, er overheen gekeken?
4 helper entities:
Zappi laden (true / false obv state van zappi) - is Zappi NU aan het laden
binary.zappi_laden
code:
Minimum margin for car - number input (hoeveel moet de thuis accu minimaal zijn voordat Zappi voorrang krijgt)1
| {{ states('sensor.myenergi_zappi_20133740_plug_status') in [ 'Charging'] }} |
input_number.zendure_minimum_battery_before_car_is_allowed
Zappi enough margin for car - mag duidelijk zijn is huidige accu > dan minimale %
binary_sensor.zendure_battery_enough_margin_for_car
code:
Zappi ready to charge ECO+ - Checked of er minimaal 1450 watt overschot is en er een auto aangesloten is 1
| {{ states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') > states('input_number.zendure_minimum_battery_before_car_is_allowed')}} |
binary_sensor.zappi_klaar_om_te_laden_op_eco
code:
En dan automation met trigger op Laden, Enough Margin en Ready to charge afhankelijk van situatie wordt dan de Zendure kort op pauze gezet zodat het overschot voor de Zappi zichtbaar wordt en hij zelf ECO+ start (andere optie is Zappi op pauze en op ECO zetten wanneer er voldoende overschot is en dan weer op pauze als overschot minder is dat 1400watt).1
| {{ states('sensor.myenergi_zappi_20133740_plug_status') not in ['unavailable ', 'EV Disconnected'] and (states('sensor.p1_aansturing_vermogen') | float - states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float) < -1450}} |
Zendure word op charge only gezet zodat mocht er toch nog over zijn hij het pakt maar wel met grotere marge zodat de Zappi over algemeen eerst zal reageren.
Automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| alias: Zendure pauze while charging
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- binary_sensor.zappi_laden
- binary_sensor.zendure_battery_enough_margin_for_car
- binary_sensor.zappi_klaar_om_te_laden_op_eco
conditions: []
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: state
entity_id: binary_sensor.zappi_klaar_om_te_laden_op_eco
state:
- "on"
entity_id: binary_sensor.zappi_laden
state:
- "off"
entity_id: binary_sensor.zendure_battery_enough_margin_for_car
state:
- "on"
sequence:
- action: input_select.select_option
metadata: {}
target:
entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
data:
option: Standby
- conditions:
entity_id: binary_sensor.zappi_laden
state:
- "on"
sequence:
target:
data:
option: Alleen slim opladen
- action: input_number.set_value
target:
entity_id: input_number.zendure_2400_ac_oplaadmarge
data:
value: 100
default:
target:
data:
option: Nul op de meter
- action: input_number.set_value
target:
entity_id: input_number.zendure_2400_ac_oplaadmarge
data:
value: 50
mode: single |
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dat is precies wat deze automation doetHippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:15:
Dank, @Osxy, daar ga ik eens op studeren.
Heb je dan ook nog wat om de PV-opbrengst in de Zendure op te vangen als er wel wordt teruggeleverd, maar dat dit nog niet genoeg is voor de auto (6A)? Dat is met name in voor- en najaar handig om de auto toch nog op PV te kunnen laden.
Ik stel me dan voor dat zolang de ECO+ drempel nog niet bereikt is, het de Zendure in gaat en als er dan een X-hoeveelheid de accu in is gegaan, dat dit dan ineens de auto in kan. Maar dat zal nog een lastige automatisering worden…
Dat kan hier al mee. Zendure gaat op alleen laden en pakt de overschotten (nadat de Zappi zijn deel heeft genomen). Moet je alleen nog eventueel sturing maken voor de Zappi om die eventueel wel naar 3 fase te laten gaan bij hoge zon dagen.Hippe Lip schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:43:
@Osxy
En dan heb ik nog de situatie dat er zó veel PV-productie is dat de dit de auto niet in kan op 1 fase. Ik wil niet automatisch omschakelen, want dat geeft problemen bij telkens heen en weer (de auto haakt af na een paar keer) plus dan leveren de panelen in de wachttijd tussen 1- en 3-faseladen (en vv) weer terug.
Dus als de 2 PV-omvormers samen meer dan ca. 3700W produceren, dan moet dát weer de Zendure in.
Het wordt een hele puzzel…
- Hippe Lip
- Registratie: Februari 2011
- Laatst online: 00:44
Er valt altijd wat te leren
Dat stukje (1-3) ga ik weglaten denk ik. Als er zó veel zon is, dan is de auto meestal toch wel in 1 of 2 dagen vol. En we hebben ‘m zeker niet elke dag nodig voor lange ritten.Osxy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:54:
Dat kan hier al mee. Zendure gaat op alleen laden en pakt de overschotten (nadat de Zappi zijn deel heeft genomen). Moet je alleen nog eventueel sturing maken voor de Zappi om die eventueel wel naar 3 fase te laten gaan bij hoge zon dagen.
Ik hoop binnenkort tijd te hebben om je aanpassing/aanvulling eens rustig te bestuderen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Pagina: 1