• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Henkie-Jan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:44:
[...]

Gewoon zo'n controller als deze. Met een 12v 3 pin fan. Je kan helemaal regelen wanneer hij start en hoe snel en welke temperatuur op vol vermogen et ceters. Heb een paar van deze fans thuis en die zijn aardig stil en best wel goed voor de prijs. Tip om wel het vet te vervangen door naaimachine olie op iets. :P
Dat is de traditionele tweaker oplossing, hoewel ik zelf dan weer niet bij ome Ali ga shoppen maar dat is iets persoonlijks.
Juist vanwege de vele meer traditionele gebruikers nu mijn suggestie voor een radiator ventilator. Merk net dat het koellichaam van aluminium is, dus magneetjes gaan niet werken, damn... Is vast ook een versie met klemmetjes.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:53:
op pepper is er weer een aanbieding van Zendure te vinden (via ali express).
lijkt van Zendure Store te gaan, maar of daar ook Zendure zelf achter staat is onbekend.
het gaat hier om de ZENDURE Solar Flow 800 Plus die uit Frankrijk zou geleverd worden.
met een zeer scherpe prijs van 429 euro.
Dank,
Ik kwam met korting uiteindelijk op 392 uit. Ben benieuwd, is incl btw dus daar kan niemand moeilijk over doen.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 14:53

HHF

[...]

Gewoon zo'n controller als deze. Met een 12v 3 pin fan. Je kan helemaal regelen wanneer hij start en hoe snel en welke temperatuur op vol vermogen et ceters. Heb een paar van deze fans thuis en die zijn aardig stil en best wel goed voor de prijs. Tip om wel het vet te vervangen door naaimachine olie op iets. :P
Zoiets kan ook, met thermostaat.
speedcomfort radiator ventilator trio set
Genoeg te vinden op marktplaats van al die mensen die de radiatoren eruitgooien en naar vloerverwarming gaan. stil, temperatuur gestuurd en magnetisch.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:53
[...]

Denk ik te makkelijk als ik gewoon een usb 2.0 telefoon adapter pak, kabeltje erin, en met een 12cm fan verbind? Die zouden vanaf 4.8v moeten opstarten.

Edit: never mind. Dat Ali ding meet temperatuur. Dat is wel nice.

[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 18-03-2026 18:13 ]

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:27
derooij schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Dank je, toevallig ook net zelf gevonden.
Waar zit deze instelling?
Ik zie namelijk alleen per batterij deze vermogensinstelling

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:54
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Radiator ventilator setje? Zijn temperatuur geregeld en hebben magneten voor bevestiging.... Hoeft alleen maar een stekker in het stopcontact....
Heat meister eraan knopen met een paar Arctic P14's :Y

• JTH_Motorsport
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 22:05
..Christiaan.. schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
@lhpvis ik zag het ja. Voor de zekerheid even een mailtje verstuurd naar ze.
Benieuwd naar de reactie, zelf eerder vandaag via solar-anschluskabel.de geprobeerd echter kreeg ik vrij snel een mail dat er een fout in de site zit en k toch echt die 19% btw moest aftikken, desalniettemin kom k dan op een prijs welke nog steeds een stuk voordeliger is als in NL

Ga echter nu toch eerst via internellisolaris proberen gezien k ze daar gemakkelijk zou kunnen afhalen

• Mattihash
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-03 21:01
Vandaag heb ik mijn Zendure SolarFlow 2400 AC met 2x AB3000X ontvangen.

Het liep al niet lekker met de firmware update.
Deze ging eerst niet, paar keer proberen dan lukte het. Een uur later zei de app dat ik niet op de nieuwste firmware zat en weer moest updaten. Weer paar keer firmware moeten updaten, lijkt nu goed te zijn.

Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is het koppelen van de HomeWizard P1 meter in HEMS. Ik krijg in het meter toevoegen scherm de keuze niet voor een HomeWizard P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A2Doc3JvU6Qv-0Fr_30stzaWGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gl6HGVeRlwSvm1kNKFH2MxLx.png?f=fotoalbum_large
Nog iemand dit probleem, en een oplossing?
Ik heb ook geprobeerd met maar 1 AB3000X batterij maar de HomeWizard meter is ook niet zichtbaar.

De HomeWizard P1 zit op firmware 6.0305.
Beiden zitten op hetzelfde wifi netwerk.

Nu wil het dat ik deze batterij heb gekozen nét voor de HomeWizard ondersteuning. Ik heb veel zin om retour zending bij de leverancier aan te maken.

Alle input is welkom!

• BenB123
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03 22:02
Ik heb sinds een paar weken een AC2400+ met twee extra accu’s. Mooi apparaat, redelijk compact en makkelijk in delen te tillen. De app werkt zoals je verwacht en de Home Assistant-integratie werkt ook goed. Maar er is iets dat ik niet had verwacht...

Ik gebruik de AC2400+ samen met de Zendure P1-meter; mijn doel is nul-op-de-meter (NoM). Wat ik merk, is dat het systeem tijdens het laden altijd een marge van 50 watt aan retourlevering richting het net aanhoudt.
De verklarende tekst in de app geeft daarover wel iets aan aan: er wordt gezegd dat het laden pas start als er meer dan 50 watt wordt teruggeleverd, om pendelen (laden en kort daarna weer ontladen) te voorkomen.
Dat begrijp ik, maar als de accu eenmaal met een stevig vermogen aan het laden is, dan zou die drempel toch omlaag mogen richting de 0 watt? Net zoals de accu bij ontladen ook continu zo veel mogelijk naar 0 watt netafname streeft. En dat lukt ook prima.

Ik voeg een grafiek uit Home Assistant bij waarin je dit goed kunt zien: het groene lijntje is retour naar het net, paars is afname van het net, geel is het zonnevermogen en oranje de SoC. Je ziet dat het groene lijntje vandaag constant ongeveer 50 watt teruglevering laat zien.

Mijn vraag: herkent iemand dit? Is dit gebruikelijk bij Zendure, of specifiek voor de AC2400+?

Het is toch jammer: ongeveer 10% van wat ik vandaag had kunnen laden, is teruggegaan naar de energieleverancier. Niet veel, maar toch…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXRUykZ3f2UixraOMaYpcEFJFWY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6F7xGZFlvIRgQ6oaUwvmCt0k.jpg?f=user_large

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:56
Mattihash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:54:
Vandaag heb ik mijn Zendure SolarFlow 2400 AC met 2x AB3000X ontvangen.

Het liep al niet lekker met de firmware update.
Deze ging eerst niet, paar keer proberen dan lukte het. Een uur later zei de app dat ik niet op de nieuwste firmware zat en weer moest updaten. Weer paar keer firmware moeten updaten, lijkt nu goed te zijn.

Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is het koppelen van de HomeWizard P1 meter in HEMS. Ik krijg in het meter toevoegen scherm de keuze niet voor een HomeWizard P1 meter.
[Afbeelding]

Nog iemand dit probleem, en een oplossing?
Ik heb ook geprobeerd met maar 1 AB3000X batterij maar de HomeWizard meter is ook niet zichtbaar.

De HomeWizard P1 zit op firmware 6.0305.
Beiden zitten op hetzelfde wifi netwerk.

Nu wil het dat ik deze batterij heb gekozen nét voor de HomeWizard ondersteuning. Ik heb veel zin om retour zending bij de leverancier aan te maken.

Alle input is welkom!
Je moet de batterij aan HEMS hebben toegevoegd en dan via HEMS de P1 van HW toevoegen (niet via devices).

Ik zit trouwens ook te pielen met die firmware... Omdat ik issues heb met het uitlezen van de HW P1 heb ik HEMS al een paar keer opnieuw ingesteld en elke keer zegt de batterij nog op V1.01 te zitten. Hopelijk is dit waar en wordt alles gefixt als ik daadwerkelijk V1.02 erop krijg, maar dat lukt nog niet met 100% zekerheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Basekid op 18-03-2026 19:39 ]

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:06
elektriekert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:24:
[...]
Heat meister eraan knopen met een paar Arctic P14's :Y
helemaal mee eens, had nog een heatmeister over.
tijdelijk test opstelling, 2 ARCTIC P14 SLIM PWM PST, 4 Ikea SKÅDIS Haken.

Automatisering:
omvormer temp > 35, fan aan speed op 38,
omvormer temp < 31 , fan uit

vol ontladen 2400 W, temp blijft rond de 35/36 graden hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0dglEcpBEA7x4zi5jdh9BcjkWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvHlb3rYGce2M0JmdPVPQtGd.jpg?f=fotoalbum_large

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.

• hemertje
geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Ik wil wel even bedenken of er iets eenvoudigs mogelijk is voor de nieuwe modellen, want zonder gaat hij relatief snel terug regelen, wat zonde is. Ook wel benieuwd wat dat doet met de batterij temperatuur.
[Afbeelding]
De eerste vragen ook al gehad in de DM, verwacht wel dat er daadwerkelijk vraag naar is.
Helaas geen bevestigings punten achterop. :-(
[Afbeelding]
2 HDD ventilatoren aan elkaar koppelen en dan op de hoeken met boutjes als verhoogde staande pootjes is ook een optie

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:33:
[...]

2 HDD ventilatoren aan elkaar koppelen en dan op de hoeken met boutjes als verhoogde staande pootjes is ook een optie
Er zitten boutjes in de achterkant, misschien kan daar iets aan hangen/bevestigd worden. Al met @Taro overlegd, en gaan we zeer binnenkort even voor zitten.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• hemertje
Henkie-Jan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Uiteraard geef ik niet zomaar op. ;) Ik heb het apparaat al meermaals verwijderd (stuk of 4 keer) incl alle gegevens en opnieuw toegevoegd. Heb de firmware upgrade geprobeerd direct in het instellingen menu met de voortgangs schijf. Leek 1 keer te lukken en ging toen langzaam van 1 naar 100 pct. Gaf aan update geslaagd maar bleef melden update opnieuw starten terwijl hij aangaf dat versie 1.0.2 er op stond. Meermaals de stekker er uit gehaald. Knop lang ingedrukt om volledig uit te schakelen en weer in. Meestal als je de upgrade wil starten schiet hij van 1pct direct naar 100pct en geeft aan dat hij gaat herstarten. (wat hij niet doet volgens mij want ik hoor geen piep). Toen hij wel leek te updaten en langzaam naar 100pct kroop en aangaf te herstarten hoorde ik netjes een piepje...

Maar ik las op het Zendure forum wat meer mensen die problemen ervaren... Kan nog even proberen op een mobiele hotspot te verbinden.
Hier gisteren hetzelfde met 2 sets
Meerdere malen de melding upgraden gehad en steeds uitgevoerd tot ik de melding niet meer kreeg

• Mattihash
Basekid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Je moet de batterij aan HEMS hebben toegevoegd en dan via HEMS de P1 van HW toevoegen (niet via devices).

Ik zit trouwens ook te pielen met die firmware... Omdat ik issues heb met het uitlezen van de HW P1 heb ik HEMS al een paar keer opnieuw ingesteld en elke keer zegt de batterij nog op V1.01 te zitten. Hopelijk is dit waar en wordt alles gefixt als ik daadwerkelijk V1.02 erop krijg, maar dat lukt nog niet met 100% zekerheid.
Bedankt om met me mee te denken!
Ik probeer de HW toe te voegen via HEMS, zal de flow verduidelijken met wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8YzU0YsLntGGz6nMj8R2TyWSKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1vsA5JqPaS3fqsXOm7mWTah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BB5FJvdPHIjmMHaIc6JK9HCI94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORsPtYo3jKQwjRN5WLJkaiYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcKMwCNJ41tzj3bY-rjft1TrtN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKUPrKO4nKFW90WYpJwKQ1By.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMpJM6p__jz56C1lXoa6XiM6nAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvfMvejKrHo1MyOiDMHEZq83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfnSmrE9ryHvkLEela12fuwHcjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BL5a65IrDbeh88U6wYlxtkEj.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik iets over het hoofd?

De firmware is nu SolarFlow 2400 AC V1.0.19

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:11

..Christiaan..

..zwll..

JTH_Motorsport schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Ga echter nu toch eerst via internellisolaris proberen gezien k ze daar gemakkelijk zou kunnen afhalen
Waar? 🧐

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:57
Mattihash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Ik probeer de HW toe te voegen via HEMS, zal de flow verduidelijken met wat screenshots:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Home -> Settings -> Device Management -> Elektriciteitmeter -> Add Device

• Basekid
hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Hier gisteren hetzelfde met 2 sets
Meerdere malen de melding upgraden gehad en steeds uitgevoerd tot ik de melding niet meer kreeg
Ik merk dat als je de batterij verwijdert zonder de gebruikersdata, de firmware update er niet is, maar als je wel de gebruikersdata verwijdert de update ook weg lijkt te gaan? (Dan is iig de melding voor de firmware update er wel).

Heb dus het idee dat bij het verwijderen van de gebruikersdata de firmware update er ook af gaat, hoewel ik al twijfel of deze uberhaupt goed geinstalleerd wordt omdat hij ook bij mij direct van 1 naar 100% springt en geen restart lijkt te doen.
hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:10:
Hoi,

gisteren 2 van de 3 systemen voorlopig in modus Zenki gezet.

Nu zie ik de ene opladen en de andere ontladen?

Enig idee waarom ze nu niet beide met ieders 800W laden?

1 systeem geeft een spanningsniveau melding terwijl die in orde is volgens HW.

Het 3e systeem kreeg ik gisteravond niet geïnstalleerd via de app, de wifi/bluetooth verbinding wilde maar niet lukken via de app

Wie weet raad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De HW P1 meet het voltage in de meterkast, niet bij het gebruikte stopcontact. Ligt je stopcontact ver van de meterkast af? Dikkere kabels gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 18-03-2026 20:07 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Mattihash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerst een omvormer toevoegen, daarna kan je pas de HW P1-meter toevoegen.

Dit komt hier nu bijna dagelijks langs, gebruik aub zoveel mogelijk de zoekfunctie.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik merk dat ik, hier lezende over mensen die hun systeem voor het eerst gaan gebruiken, ook wat in de war raak. Je hóeft toch geen HEMS aan te maken/te gebruiken als je de SF2400AC+ en de stapel batterijen eronder op NOM wil laten regelen?

Ik heb ‘m zelf nog niet dus kan ook geen stappenplan volgen 😄

[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 18-03-2026 20:09 ]

Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:08:
Ik merk dat ik, hier lezende over mensen die hun systeem voor het eerst gaan gebruiken, ook wat in de war raak. Je hóeft toch geen HEMS aan te maken/te gebruiken als je de SF2400AC+ en de stapel batterijen eronder op NOM wil laten regelen?
HEMS = Huishouden. Dus ja, dat moet je doen. Daarin koppel je de omvormers én een P1-/CT-meter. Daarna selecteer je slimme meter mode met AC-laden met PV overschot.

Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Eerst een omvormer toevoegen, daarna kan je pas de HW P1-meter toevoegen.

Dit komt hier nu bijna dagelijks langs, gebruik aub zoveel mogelijk de zoekfunctie.
Aan de andere kant, lopen veel mensen hier tegen aan. Is dit niet een taak voor zendure om het duidelijker te maken?
Waarschijnlijk gedaan vanwege dat de hyper er niet mee overweg kan.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Gramser
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:09:
[...]

HEMS = Huishouden. Dus ja, dat moet je doen. Daarin koppel je de omvormers én een P1-/CT-meter. Daarna selecteer je slimme meter mode met AC-laden met PV overschot.
Het begint te dagen! Dank! En dat is dan ook de te kiezen volgorde? Eerst de omvormer, en dan de P1 meter? Die laatste krijg ik wrslk eerder binnen maar daar kan ik qua koppelen beter even mee wachten?

Vervolgvraag: is het beter om de hele boel al op te stapelen voor ik ga koppelen, of koppel ik alle accu’s en de omvormer apart voor ik ze stapel? Of maakt het geen bal uit en doe ik nu te moeilijk 😬

• Mattihash
Supahted schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Home -> Settings -> Device Management -> Elektriciteitmeter -> Add Device
Bedankt, je hebt met het zetje in de juiste richting gegeven.
Heb eerst een HEMS gemaakt en enkel de batterij aangevinkt. Dan via Home Settings -> Device Management -> add meter. Dan kon ik wel HW P1 kiezen.

Ik zie wel dat de batterij nu maar tegen 200W ontlaad. Ik trek nog 400W van het net.
Staat ingesteld op max 800W ontladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14JQ-tnXT57YHEanmq0GAHfiKAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mHuLSc4Lk4505hmQCnxUvirJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3LzHY47lLnrFjPkpMyd3Y3GhRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/puBJ4BujY2HLkqDhMBnfUgJI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIi_nWjjSjO4ArAspTHoPrSk4Y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mNKzMCIytGvpMuaXQzTe5KoH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7KT9wzisOKula4KVC7ZclxsRlI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GWJRbdMY7aXiS4QadVhYTDAq.png?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Nu online
Mattihash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Bedankt, je hebt met het zetje in de juiste richting gegeven.
Heb eerst een HEMS gemaakt en enkel de batterij aangevinkt. Dan via Home Settings -> Device Management -> add meter. Dan kon ik wel HW P1 kiezen.

Ik zie wel dat de batterij nu maar tegen 200W ontlaad. Ik trek nog 400W van het net.
Staat ingesteld op max 800W ontladen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien sta je in Auto Mode. Ik begrijp van @Taro dat je Slimme Meter Mode moet hebben.
Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Het begint te dagen! Dank! En dat is dan ook de te kiezen volgorde? Eerst de omvormer, en dan de P1 meter? Die laatste krijg ik wrslk eerder binnen maar daar kan ik qua koppelen beter even mee wachten?
De omvormer maakt verbinding met de HW P1-meter, niet de Zendure App. Dus je kunt pas een HW P1-meter vinden als er een omvormer in HEMS aanwezig is. Dus inderdaad, eerst omvormer toevoegen, daarna de HW P1-meter zoeken.
Vervolgvraag: is het beter om de hele boel al op te stapelen voor ik ga koppelen, of koppel ik alle accu’s en de omvormer apart voor ik ze stapel? Of maakt het geen bal uit en doe ik nu te moeilijk 😬
Gewoon de accu's stapelen, omvormer erop. Stekker in het stopcontact en dan in de App toevoegen.

• JTH_Motorsport
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 22:05
Correctie intellisolaris
Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Zo te zien sta je in Auto Mode. Ik begrijp van @Taro dat je Slimme Meter Mode moet hebben.
Klopt, als je nul op de meter wil draaien en niets anders, kies dan aub gewoon Slimme meter mode met als onderliggende stap: AC laden -> PV overschot. Via Auto Mode heb je kans dat er andere factoren worden meegenomen.

geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:11:
[...]

Aan de andere kant, lopen veel mensen hier tegen aan. Is dit niet een taak voor zendure om het duidelijker te maken?
Waarschijnlijk gedaan vanwege dat de hyper er niet mee overweg kan.
Eens, maar geef het vooral aan ze door als suggestie :)

• Gramser
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]

De omvormer maakt verbinding met de HW P1-meter, niet de Zendure App. Dus je kunt pas een HW P1-meter vinden als er een omvormer in HEMS aanwezig is. Dus inderdaad, eerst omvormer toevoegen, daarna de HW P1meter
Ik ga de Zendure P1-meter hiervoor gebruiken (anderen in dit draadje idd de HW P1meter)
Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:18:
[...]

Ik ga de Zendure P1-meter hiervoor gebruiken (anderen in dit draadje idd de HW P1meter)
Die kan je wel als eerste direct koppelen :)

• Gramser
  • Nu online
Kijk aan, dan kan ik alvast gaan pielen als er iets binnenkomt hier. Dank voor je snelle antwoorden, helemaal top!

• koboy
  • Nu online

koboy

Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:26:
Kijk aan, dan kan ik alvast gaan pielen als er iets binnenkomt hier. Dank voor je snelle antwoorden, helemaal top!
Mocht hij hem niet direct zien, en je gaat hem via bluetooth toevoegen: de qr code zit op het lange deel aan het puntje.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Gramser
  • Nu online
Nice, dankjewel!

• Mattihash
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Klopt, als je nul op de meter wil draaien en niets anders, kies dan aub gewoon Slimme meter mode met als onderliggende stap: AC laden -> PV overschot. Via Auto Mode heb je kans dat er andere factoren worden meegenomen.
Thanks!
Heb de slimme meter mode aangezet, dan was het gedaan met terugleveren :?

Ik denk dat hij geen data van de HW P1 binnenkrijgt aangezien deze op 0W staat.

*Correctie* ik moest bij slimme meter mode de voorkeur nog aanpassen en de HW P1 toevoegen.
Heel logisch/duidelijk vind ik het toch niet eerlijk gezegd

Nu begint hij ook weer te klagen over de firmware, ik zat nochtans op V1.0.19.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK4sRKtBcHblqS0Z3znCgHgP3Dk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tkZJnnJnAtcSGajD7p48YlQr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOqGHnn9vjz9LOoj2dvYp05SUmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cjO27ipAbm2AxWE9IJpOz2KP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3uXJTMEDJBozKi4XqUgmZMZ4uI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EtP59btELZnciXCvCvxE7YUw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNU3s1oRuUY2OPOQldOMPEzy2WU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ljpJG1gFJ6UvU5J7evmtii87.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mattihash op 18-03-2026 20:37 ]

• Basekid
Mattihash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:30:
[...]

Thanks!
Heb de slimme meter mode aangezet, dan was het gedaan met terugleveren :?

Ik denk dat hij geen data van de HW P1 binnenkrijgt aangezien deze op 0W staat.

*Correctie* ik moest bij slimme meter mode de voorkeur nog aanpassen en de HW P1 toevoegen.
Heel logisch/duidelijk vind ik het toch niet eerlijk gezegd

Nu begint hij ook weer te klagen over de firmware, ik zat nochtans op V1.0.19.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde problemen hier, de HW P1 zegt offline en/of alles is 0W/V/A.

• Mattihash
Basekid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Zelfde problemen hier, de HW P1 zegt offline en/of alles is 0W/V/A.
Hier werkt het wel ondertussen.

Juist nog gezeik van de firmware update…

• hemertje
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:06:
[...]

De HW P1 meet het voltage in de meterkast, niet bij het gebruikte stopcontact. Ligt je stopcontact ver van de meterkast af? Dikkere kabels gebruiken.
Nee, horizontaal nog geen 6mtr met 2x zakken nog geen 10mtr dus

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-03 21:36
SF800 plus FW upgrade van versie 1.0.2 naar... Versie 1.0.2 🤔
Zonet wel succesvol uitgevoerd.
hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Nee, horizontaal nog geen 6mtr met 2x zakken nog geen 10mtr dus
Dat kan al genoeg zijn met dunne kabels. Ik had hier in de meterkast 234-236Volt en in de garage 228 Volt en kreeg toen ook die melding. Heb je toevallig een slimme stekker die ook Voltage meet? Sluit die maar eens aan ipv de accu, grote kans dat het <230 Volt betreft en dan krijg je idd die melding. Verdwijnt vaak wel weer overdag als de zon schijnt, maar je wil in het donker natuurlijk ook weleens laden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 18-03-2026 21:00 ]

• Chupachups
Chupachups schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:54:
SF800 plus FW upgrade van versie 1.0.2 naar... Versie 1.0.2 🤔
Zonet wel succesvol uitgevoerd.
Hmm .. nu krijg ik m weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TwmuoERueNK7Yc2esd8aT4TmHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1FIUCqHCuopeLwnIbERIF4m.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Nu online
Het gong hier laatst over hoe je de AC2400+ moest uitzetten, en dat de handleiding aangaf eerst het netsnoer eruit te halen? Dat is niet wat ik lees in de handleiding die ik op de site aan het lezen was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aacOJkSLqTPyr9hkUXACAzNiCyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UAtDMQuDJTqmPOhHyGQUGE6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzdKRSPOypEoPeFWe3mDSbNQ6ms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lmb6P3ZVYHQAMz5NheNo1Pae.jpg?f=fotoalbum_tile
Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:21:
Het gong hier laatst over hoe je de AC2400+ moest uitzetten, en dat de handleiding aangaf eerst het netsnoer eruit te halen? Dat is niet wat ik lees in de handleiding die ik op de site aan het lezen was:
[Afbeelding][Afbeelding]
Leek mij al erg onlogisch, nu dus ook bevestigd. Dank voor het delen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA6uBUIfVqBmgaz29uB6DyPdf2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0gw1lmaS60aginHEWRJWqdok.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 18-03-2026 21:25 ]

Kan soms door een accu komen die nog een firmware update moet krijgen. "Vroeger" deed je bij bijv. de Hyper 2000 een firmware update voor de omvormer en vervolgens los een BMS en accu firmware update. Bij de nieuwe series werkt dat anders en zie je geen accu firmware meer, maar dat de firmware van de omvormer nogmaals beschikbaar komt. Hopelijk is dat het?

[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt. Wat ik altijd doe: ff snel de knop indrukken, zodat de display aangaat. Dan de knop nogmaals indrukken en ingedrukt houden, dan zie je na 3 seconden eerst het Wifi icoontje knipperen én pieptoon, nog vasthouden. Bij 6 seconden hoor je de 2e piep, dan knop loslaten. Even in de app kijken of ie naar standby gaat en zie je ook wel aan het display. Dan de stekker eruit.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:54
[...]

Benieuwd naar de reactie, zelf eerder vandaag via solar-anschluskabel.de geprobeerd echter kreeg ik vrij snel een mail dat er een fout in de site zit en k toch echt die 19% btw moest aftikken, desalniettemin kom k dan op een prijs welke nog steeds een stuk voordeliger is als in NL

Ik dank dat je intellisolaris bedoeld :p

• Gramser
  • Nu online
geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Leek mij al erg onlogisch, nu dus ook bevestigd. Dank voor het delen!
[Afbeelding]
Niettemin ga ik ook even in de ongetwijfeld meegeleverde handleiding zelf kijken, als mijn bestelling binnenkomt.
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Kan soms door een accu komen die nog een firmware update moet krijgen. "Vroeger" deed je bij bijv. de Hyper 2000 een firmware update voor de omvormer en vervolgens los een BMS en accu firmware update. Bij de nieuwe series werkt dat anders en zie je geen accu firmware meer, maar dat de firmware van de omvormer nogmaals beschikbaar komt. Hopelijk is dat het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3eRSoWECgM0ewxgyz5YNvJYjTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFtr8AKnakkFMUZN9Zp0JDng.jpg?f=fotoalbum_large
Ik krijg ook altijd de suggestie om te updaten, terwijl ik de nieuwste versie al heb.

[ Voor 16% gewijzigd door geert1992 op 18-03-2026 21:31 ]

• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:58
[Afbeelding][Afbeelding]
Het ging erom wat op de laatste bladzijde stond in die zelfde handleiding met stappen en plaatje (onder Onderhoud), die had ik destijds gepost wat mij toen al niet correct leek (met de vraag volgens mij moeten stap 1 en 2 omgewisseld worden). Maar inderdaad staat dus ook 2x in het klein dus in diezelfde handleiding eerst 6 seconden knop om uit te schakelen. Dus hoe dan ook staat het op de laatste bladzijde incorrect.

Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:48
Mattihash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Hier werkt het wel ondertussen.

Juist nog gezeik van de firmware update…
Vandaag de hele dag bezig geweest en krijg met geen mogelijkheid de homewizard p1 gekoppeld.
Zelfde netwerk ssid, tot zelfde accespoint aan toe. 5ghz uitgezet. Alleen 3 clients op zelfde ssid (iphone, zendure en de HW p1) Alle updates gedaan van zowel de HW p1 als de ac2400+. Ook diverse keren die updates voorbij zien komen. In de homey van 2016 is de HW p1 gewoon zichtbaar. Zit in mijn ogen in de software app van zendure. Ik denk dat ik het opgeef en die zendure p1 ga bestellen. Wel bijzonder teleurstellend…

• Chupachups
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Dat zou goed kunnen .. ik heb vanmiddag een extra accu eronder gezet, dank voor de tip.
NewYerk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Vandaag de hele dag bezig geweest en krijg met geen mogelijkheid de homewizard p1 gekoppeld.
Zelfde netwerk ssid, tot zelfde accespoint aan toe. 5ghz uitgezet. Alleen 3 clients op zelfde ssid (iphone, zendure en de HW p1) Alle updates gedaan van zowel de HW p1 als de ac2400+. Ook diverse keren die updates voorbij zien komen. In de homey van 2016 is de HW p1 gewoon zichtbaar. Zit in mijn ogen in de software app van zendure. Ik denk dat ik het opgeef en die zendure p1 ga bestellen. Wel bijzonder teleurstellend…
Dat komt hier al enige tijd én meerdere keren per dag langs. Met de HW P1-meter is het hit or miss. Zoek maar terug. Hopelijk in de volgende update opgelost. Lullig om te zeggen, maar mag hopelijk niet als een verrassing komen als je je hier even had ingelezen?

NewYerk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Ik heb je even een dm gestuurd, icm homey is nom geen probleem.

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:48
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Dat komt hier al enige tijd én meerdere keren per dag langs. Met de HW P1-meter is het hit or miss. Zoek maar terug. Hopelijk in de volgende update opgelost. Lullig om te zeggen, maar mag hopelijk niet als een verrassing komen als je je hier even had ingelezen?
Natuurlijk had ik al diverse opmerkingen erover gelezen. Wellicht hoop dat het mij wel zou lukken. Blijft evengoed een teleurstelling… :-(

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:11

..Christiaan..

..zwll..

[...]

Ik krijg ook net de mail dat, als ik geen Duits factuur adres heb, er 19% btw bij komt.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-03 16:25
photovoltaic schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Als je de Zendure AC 2400 Solarflow wilt bestellen is Techpunt natuurlijk ook een optie. Niet zoveel duurder dan dat met korting. Wat gisteren ook werd aangekaart door anderen.

Ik zag ook dat bij offgridpowerstation ze de 2400 Pro op voorraad hebben, dat zou betekenen binnen 2 werkdagen verstuurd: https://offgridpowerstati...ndure-solarflow-2400-pro/, dat is sneller dan Zendure (nu 15-25 dagen). Zelfde prijs je moet alleen niet de p1-meter erbij willen dan zit er wel een verschil qua prijs.
Weet er iemand of offgridpowerstation.nl ondertussen de zendure 2400AC+ al verstuurt? Ik heb een bestelling gedaan 3w terug, maar nog niets gekregen, een vriend had is gevraagd of ze al ter beschikking zijn, daar werd tegen gezegd dat ze op voorrraad zijn, als ik zelf bel zeiden ze verleden week, vanaf maandag zijn ze er, nog geen bericht gekregen echter :( ...
Iemand een alternatief adres dat naar belgie verstuurt of waar je kan afhalen dat ze wel op voorraad heeft, ik lees overal midden april pas...

Correctie: net bericht gehad dat de zendure klaar staat voor afhalen..

Kris

[ Voor 3% gewijzigd door Tom35 op 19-03-2026 10:14 ]

• Nikso1230
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:02
Ik heb zojuist via Zendure een mail gestuurd met de vraag of zij de producten van AliExpress verkopen en hoe het dan mogelijk met de garantie zit. Ben benieuwd. Anders is het een goede deal.

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:08
Jammer genoeg vandaag mijn eerste probleem met de Zendure SolarFlow 2400 AC

Vanochtend sloeg de stop waar de Solarflow op zit door, de Solarflow staat op 800/800 onl/opl, dus het zal geen overbelasting zijn.

Wat ik zie is dat wanneer de SolarFlow omschakeld van ontladen naar laden de stop doorslaat. Een keer zag ik in de app staan "bus soft start failure" maar ik heb geen idee waar dit mee te maken heeft.

Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Bakkertje19 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:

Vanochtend sloeg de stop waar de Solarflow op zit door, de Solarflow staat op 800/800 onl/opl, dus het zal geen overbelasting zijn.

Wat ik zie is dat wanneer de SolarFlow omschakeld van ontladen naar laden de stop doorslaat. Een keer zag ik in de app staan "bus soft start failure" maar ik heb geen idee waar dit mee te maken heeft.

Klinkt als een probleem met elco's(de begrenzing ervan), waar hij normaal rustig kan opladen trekt hij nu zoveel stroom dat je groep eruit knalt.
Zou als ik jou was met zendure contact opnemen.

• koboy
  • Nu online

koboy

Bakkertje19 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:

Ik denk dat je conclusie dat het niet om overbelasting van de groep gaat wellicht voorbarig is. Ga eens tellen wat er allemaal op die ene groep zit.....

Het huis hier is 40 jaar geleden gebouwd met 3 groepen. 2 voor het huis en 1 voor de keuken.
Van die 2 voor het huis neemt 1 het overgrote deel van de last op zich, wat met de apparatuur van tegenwoordig eigenlijk te veel is. De inschakel stroom van alles tegelijk is zo hoog dat de zekering er meteen weer uitklapt.
(Denk aan TV, laserprinter, computer, audioset, CV pomp.....)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

koboy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Ik denk dat je conclusie dat het niet om overbelasting van de groep gaat wellicht voorbarig is. Ga eens tellen wat er allemaal op die ene groep zit.....

Het huis hier is 40 jaar geleden gebouwd met 3 groepen. 2 voor het huis en 1 voor de keuken.
Van die 2 voor het huis neemt 1 het overgrote deel van de last op zich, wat met de apparatuur van tegenwoordig eigenlijk te veel is. De inschakel stroom van alles tegelijk is zo hoog dat de zekering er meteen weer uitklapt.
Sloeg de stop door, of bedoel je met "stop" een aardlekschakelaar of (aardlek-)automaat? Relais-schakelingen kunnen aardlekstromen veroorzaken. Als er dan nog meer op die groep zit, kun je over het randje gaan bij een verder goed werkend product.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 19-03-2026 09:34 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:04
a2aan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:40:
Bij mij werkt opladen via Smart Meter Mode ook niet. Sinds eind januari. Laden met Surplus Power werkt niet, en met Time Periods ook niet. Zendure support valt me zeer tegen. Al twee keer een mail gehad dat ze op mij wachtten, en het ticket gingen sluiten, terwijl de bal bij hun lag. En vanochtend schreven ze dat hun onderzoek had uitgewezen dat de AC-stekker er niet in zat, terwijl mijn 2400AC de afgelopen dagen continu aan het laden en ontladen was, in Auto Mode. Ook al twee keer een screen recording gestuurd waarin te zien is dat switchen van Auto Mode naar Smart Meter ervoor zorgt dat het laden stopt.
Update: Zendure is tot de conclusie gekomen dat mijn unit defect is, en ze gaan een nieuwe opsturen.

@Bart-sss ik hoop dat ze dit voor jou sneller oplossen, liefst ook via software, want dat zou mij logischer lijken.

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:51
Misschien is dit normaal hoor maar klopt dit als ik zie dat de spanning in de Tibber app zoveel fluctueert?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSvO6wrG5ryABGrUwc49lN-W9Gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gJXG6giEe3fRuT9vzeBnnHvl.png?f=fotoalbum_large

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:36:
Misschien is dit normaal hoor maar klopt dit als ik zie dat de spanning in de Tibber app zoveel fluctueert?
[Afbeelding]
Met spanning bedoel je vermogen en nee dit is niet normaal, je ziet hier enorme oscillatie van +/- 1000 W. De nulregeling is blijkbaar niet stabiel.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:19
[Afbeelding]
Heb je een moderne slimme meter of één die er om de 10 seconden eens over na gaat denken? En welke soort aansturing gebruik je, HEMS, Home Assistant of Homey?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nu de zonnepanelen meer energie opleveren dan er in mijn batterijen past wil ik het laden daarvan later starten. Ik kom er echter in de menus niet uit welke dingen ik dan moet combineren.

Ik draaide op auto modus en dat werkt prima, maar de batterijen zijn dan vaak voor de lunch alweer vol. Ik wil dat het systeem dan pas begint te laden. Is dat in te stellen in de zendure app in een combinatie met auto modus of slimme meter modus? Ik dacht van wel, maar ik ben het spoor een beetje bijster.

Ik heb een dynamisch contract en doel is uiteraard om zo weinig mogelijk terug te leveren mochten er negatieve prijzen zijn. Ik weet dat dat dit jaar nog weinig uit zal maken ivm salderen, ik zie dit jaar ook vooral als experimenteerjaar zodat ik volgend jaar snap hoe ik het allemaal een beetje beter kan regelen.

• Mattihash
Tom35 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:05:
[...]

Weet er iemand of offgridpowerstation.nl ondertussen de zendure 2400AC+ al verstuurt? Ik heb een bestelling gedaan 3w terug, maar nog niets gekregen, een vriend had is gevraagd of ze al ter beschikking zijn, daar werd tegen gezegd dat ze op voorrraad zijn, als ik zelf bel zeiden ze verleden week, vanaf maandag zijn ze er, nog geen bericht gekregen echter :( ...
Iemand een alternatief adres dat naar belgie verstuurt of waar je kan afhalen dat ze wel op voorraad heeft, ik lees overal midden april pas...

Kris
Kijken eens bij Tubotek

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:01
Er zijn veel verschillende topics over maar ik heb volgende specifieke vraag.

Ik ben wat aan het testen met home assistant om een wat duidelijker zicht te hebben over combinatie van
P1 / Zonnepanelen / Laadpaal / Zendure batterij.

Nu, ik kom wel wat dingen tegen om Zendure in homeassistant te krijgen.
Maar ik lees vaak dat die HEMS of de sturing van Zendure zelf dan 'uit' moet staan.

Wat ik in eerste fase wil doen is data uitlezen. De sturing op zich wil ik behouden van Zendure en hun app.
Maar weet niet goed of dit mogelijk is, en wat de meerwaarde zelf is van de sturing via home assistant te doen tov de HEMS.

Wellicht kunnen jullie helpen?

• Bart-sss
gielz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Heb je een moderne slimme meter of één die er om de 10 seconden eens over na gaat denken? En welke soort aansturing gebruik je, HEMS, Home Assistant of Homey?
Hebben een slimme meter en maken gebruik van de zendure P1 meter.

[ Voor 34% gewijzigd door Bart-sss op 19-03-2026 10:40 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:52
Idr548 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:56:
Er zijn veel verschillende topics over maar ik heb volgende specifieke vraag.

Ik ben wat aan het testen met home assistant om een wat duidelijker zicht te hebben over combinatie van
P1 / Zonnepanelen / Laadpaal / Zendure batterij.

Nu, ik kom wel wat dingen tegen om Zendure in homeassistant te krijgen.
Maar ik lees vaak dat die HEMS of de sturing van Zendure zelf dan 'uit' moet staan.

Wat ik in eerste fase wil doen is data uitlezen. De sturing op zich wil ik behouden van Zendure en hun app.
Maar weet niet goed of dit mogelijk is, en wat de meerwaarde zelf is van de sturing via home assistant te doen tov de HEMS.

Wellicht kunnen jullie helpen?
Als je besturing via Home Assistant wilt doen, zul je de besturing via HEMS uit moeten zetten. Je wilt geen 2 kapiteins op 1 schip.
De Zendure HEMS weet 'out of the box' niet zo veel over jouw huis / installaties. HEMS regelt alleen op basis van de P1-meter en optioneel dynamische energieprijzen.
Via Home Assistant kun je veel meer systemen met elkaar laten praten, maar dat zul je zelf moeten automatiseren m.b.v. automations / integraties.

In welke modus heb je de Zendure app nu staan? NOM? Of dymamisch laden?
Met welk doel heb je je Zendure aangeschaft? Eigen gebruik PV verhogen? Handelen op dynamische tarieven?

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 19-03-2026 10:04 ]

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:00:
[...]

Hebben een slimme meter en maken gebruik van de zendure P1 meter. [Afbeelding verwijderd].
Deze meter is DSMR4. Heb hem zelf ook. Ik denk dat het daar fout gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Aardedraadje op 19-03-2026 10:50 ]

• Catdogsf
  • Laatst online: 19-03 21:35
Refl schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Update:
De Zendure 2400AC+ blijft terugschakelen naar ruim 1500w zodra hij 15 seconden boven de 1800w komt.
Het lijkt een pingpong te zijn van 15 seconden boven 1800w (bijv. 2400w) en dan 60s teruggeschroeft naar 1550-1500w, en dan weer 15 seconden boven de 1800w (zolang je dat had ingesteld via Zendure of HA).

Voltages gemeten. Het gaat om een enkel stopcontact op een aparte groep. Stopcontact zelf geeft 231v. Stekkerdoos eraan als test, geeft 231v. Accu eraan en op max ontladen. Voltage komt gedurende de test uit tussen de 233 en 236 volt. Geen noemenswaardig verschil tussen 2000w en 200w ontladen. Klapt nog steeds terug naar die 1500w.

De accu's heb ik al omgedraaid van boven naar onder en terug. Het heeft in de huidige volgorde 5 minuten lang op 2400w gedraaid (net na omwisselen) maar de volgende dag weer hetzelfde probleem.

Ik ben er vrij overtuigd van dat er iets van een bug in de Zendure aansturing zit die steeds ingrijpt zonder reden. :-( Tenzij iemand nog iets anders kan verzinnen?
Ventilator in gebruik? Zoniet dan zou dit de eerste stap zijn, want denk zelf dat je omvormer te warm wordt.

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:08
koboy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:23:
[...]

De opstelling heeft sinds December probleemloos gewerkt, testen met een waterkoker welke 2kw trekt is geen probleem, ik neem dus ook aan dat het de groep niet is.

• Bart-sss
Aardedraadje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Deze meter is DSMR4. Heb hem zelf ook. Ik denk dat het daar fout gaat.
Aha. Dus vrij weinig aan te doen dan alleen een nieuwe meter aanvragen?

• Catdogsf
  • Laatst online: 19-03 21:35
gielz schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:46:
[...]

Bij 3 keer hetzelfde plaatje een gratis product :+

Gewoon bewaren bij de rest van de papieren waar je nooit meer naar kijkt. Iedereen heeft wel zon doos/la.
Zelf heb ik meteen alles weggegooid van de 4 batterijen, oepsie!
Heb alleen de doos van de omvormer nog, aangezien ik verwachte dat die misschien binnen de garantie van 2 jaar nog het snelste kapot zou kunnen gaan...

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Catdogsf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Zelf heb ik meteen alles weggegooid van de 4 batterijen, oepsie!
Heb alleen de doos van de omvormer nog, aangezien ik verwachte dat die misschien binnen de garantie van 2 jaar nog het snelste kapot zou kunnen gaan...
Ik heb om die reden beide dozen van de omvormer en 3 batterijen in elkaar gevouwen en op zolder weggezet. Weet nooit of ik het nog nodig heb, maar staat ook niet in de weg.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Ik zie dat de batterijen die direct onder de omvormer zitten het meest warm worden bij de 2400AC. Is het aan te raden dit elke 6 of 12 maanden om te wisselen zodat alle batterijen zo gelijkmatig mogelijk worden belast?

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Je zou een ticket kunnen inschieten bij Zendure, misschien kunnen ze de P1-meter compatibel maken. Het lijkt erop dat hij nu geen rekening houdt met de 10s interval waardoor hij alle kanten op schiet.

Zelf stuur ik Zendure via Home Assistant en (een oude versie) van @gielz integratie aan. Dan kun je je eigen interval instellen waardoor het geschikt is voor elke meter en data-interval. Dat werkt i.c.m DSMR4 ook fantastisch en nagenoeg nul op de meter.

Deze Kaifa-meter heeft nog een rare frats dat hij soms "vergeet" de plus of min om te draaien rond de 0. Dat zorgt ook voor (wel veel minder) oscillatie. Daarom stuur ik bij "NOM" ontladen op -50W en bij laden op 50W op de meter. Dan vermijd ik die zero-crossing bug van de meter en blijft het echt helemaal strak.

• Idr548
CappieL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Als je besturing via Home Assistant wilt doen, zul je de besturing via HEMS uit moeten zetten. Je wilt geen 2 kapiteins op 1 schip.
De Zendure HEMS weet 'out of the box' niet zo veel over jouw huis / installaties. HEMS regelt alleen op basis van de P1-meter en optioneel dynamische energieprijzen.
Via Home Assistant kun je veel meer systemen met elkaar laten praten, maar dat zul je zelf moeten automatiseren m.b.v. automations / integraties.

In welke modus heb je de Zendure app nu staan? NOM? Of dymamisch laden?
Met welk doel heb je je Zendure aangeschaft? Eigen gebruik PV verhogen? Handelen op dynamische tarieven?
Bedoeling is idd om "nul op meter" te hebben door eigen productie beter te gebruiken.
En dat werkt eigenlijk wel zoals het min of meer moet.

• CappieL
Idr548 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Bedoeling is idd om "nul op meter" te hebben door eigen productie beter te gebruiken.
En dat werkt eigenlijk wel zoals het min of meer moet.
Als HEMS niet weet dat je bijv. een laadpaal hebt, zal hij bij elke import van het net proberen dit naar 0 te regelen door vanuit de batterij te gaan leveren. Ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt. Je zou een regel kunnen maken in HA dat de batterij niet moet ontladen als bijv. de auto aan het laden is.

• Bart-sss
Aardedraadje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Je zou een ticket kunnen inschieten bij Zendure, misschien kunnen ze de P1-meter compatibel maken. Het lijkt erop dat hij nu geen rekening houdt met de 10s interval waardoor hij alle kanten op schiet.

Zelf stuur ik Zendure via Home Assistant en (een oude versie) van @gielz integratie aan. Dan kun je je eigen interval instellen waardoor het geschikt is voor elke meter en data-interval. Dat werkt i.c.m DSMR4 ook fantastisch en nagenoeg nul op de meter.

Deze Kaifa-meter heeft nog een rare frats dat hij soms "vergeet" de plus of min om te draaien rond de 0. Dat zorgt ook voor (wel veel minder) oscillatie. Daarom stuur ik bij "NOM" ontladen op -50W en bij laden op 50W op de meter. Dan vermijd ik die zero-crossing bug van de meter en blijft het echt helemaal strak.
Dat zou ik wel eens kunnen doen. Misschien kan zendure er iets mee. Dank je wel voor je hulp.
Ben mij al een beetje aan het oriënteren op Home Assistant maar dat gaat mij echt boven mijn pet. Ben we wat technisch maar zoiets met programmeren enzo vind ik toch lastig. Ook wat ik daarvoor aan moet schaffen enzo.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

CappieL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Als HEMS niet weet dat je bijv. een laadpaal hebt, zal hij bij elke import van het net proberen dit naar 0 te regelen door vanuit de batterij te gaan leveren. Ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt. Je zou een regel kunnen maken in HA dat de batterij niet moet ontladen als bijv. de auto aan het laden is.
Vraag me aldoor af waarom je dit niet zou willen? Ik zou dat denk ik wel willen dat hij max levert dan heb je ook het beste rendement van de omvormer.

• scifoflux
  • Nu online
Zoek beetje ervarings deskundige. :)
Heb sinds 1 maand de 2400AC met 4 batterijen dus 10kWh opslag.
Doet perfect zijn ding en neemt 95% van mijn verbruik 's avonds op.

Enkel als mijn warmtepomp warm water maakt of als ik kook moet ik nog van het net afnemen.
Doel is niet om 100% off-grid te gaan, maar eerder om de dure uren/kwartieren van dynamisch tarief af te vlakken en zo energie rekening te verlagen.

Nu denk ik hier in de toekomst nog 1 zendure omvormer met batterijen bij te plaatsen. Nu zou ik wel een hybride willen nemen. Dus met zonnepanelen er aan gekoppeld. Heb tuinhuis met plat dak van 4meter op 5 meter. Daar staat ook huidige batterij in. Zou hier 2 zonnenpanelen willen plaatsen zuid gericht om de batterijen te laden. Vooral in de winter/tussen sezoein lijkt me dit interessant. Want momenteel kom ik nog zonnestroom te kort. :) (Heb 2 EV's & 9kW aan zonnepaneel omvormers).
Kan ik dan definiëren dat de zonneopbrengst integraal naar mijn twee batterijen gaat en niet naar het net?
Kan ik ook configureren dat hij de zonne opbrengst ook niet exporteert indien batterijen vol is & huis ook niets meer nodig heeft.
Bvb. in de zomer bij negatieve of geen opbrengst uren?

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 15:12
Korte vraag: ik heb een SMR5.0 meter, die om de seconde een telegram afgeeft (zoals het hoort). Maar als ik de ruwe data van mijn HomeWizard P1 meter echter uitlees, dan blijkt dat de *waarde* daarvan maar elke 10 seconden verandert. Herkennen meer mensen daar last van, en in hoeverre is dit een reeel probleem voor NOM-sturing?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Jan-tweak
  • Laatst online: 09:29
[...]

dus deze meet je omgevingstemperatuur, kun je volgens mij veel beter de Heatmeister nemen, die meet tenslotte op 3 manieren, 1) je ingangstemperatuur van je radiator 2) je uitgangstemperatuur van je radiator en3) de omgevingstemperatuur. daarmee kun je dus veel naukeuriger de ventilatoren aansturen.
Hebben hier op tweaker daar een zeer actieve topic over.

• IJsbeer
  • Niet online
Arthur schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:58:
Korte vraag: ik heb een SMR5.0 meter, die om de seconde een telegram afgeeft (zoals het hoort). Maar als ik de ruwe data van mijn HomeWizard P1 meter echter uitlees, dan blijkt dat de *waarde* daarvan maar elke 10 seconden verandert. Herkennen meer mensen daar last van, en in hoeverre is dit een reeel probleem voor NOM-sturing?
Lijkt me verkeerd topic voor deze vraag. Maar in de 'NU' weergave van de HW app zie ik gewoon iedere seconde een update van het stroom.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[Afbeelding]
Die variatie is normaal gesproken het gevolg van variatie in de belasting (het energie gebruik in je huis) en de variatie in de energie levering van je zonnepanelen veroorzaken.
Momenteel zijn er veel langsdrijvende wolken dus veel variatie.
Wat je ziet is dus niet het gevolg van wat de Zendure doet, die probeert juist die variatie te verminderen door als je meer energie vraagt dan je PV kan leveren bij te springen.

Jouw meter energiemeter geeft maar om de 10 seconden data uit en daar kan de Zendure pas op reageren en die loopt dus altijd achter.

Aan Zendure een aanpassing voor je P1 meter te vragen is zinloos, die kan alleen maar reageren met de data die hij uit de p1 poort van je Kaifa krijgt en dat is maar elke 10 secoden.

Je kunt bij je energie leverancier een andere meter aanvragen maar dat gaat je tussen de 175 en 300 euro kosten.
Als alternatief kun je een energie meter met stroomklemmen aanschaffen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Bakker87
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:43
Dat zou niet mogen want in België is de 2400AC+ nog niet gehomologeerd door synergrid dus mag in principe nog niet gebruikt worden.

• Idr548
CappieL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Correct,
Ik wil mijn batterij gebruiken in de avond / nacht.
Als ik de auto laad wil ik vooral dat de zon daar in gaat.

Maar kan je home assistant dan al dan niet gebruiken als je voorlopig de sturing in HEMS laat?

• CappieL
scifoflux schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:57:

Enkel als mijn warmtepomp warm water maakt of als ik kook moet ik nog van het net afnemen.
Doel is niet om 100% off-grid te gaan, maar eerder om de dure uren/kwartieren van dynamisch tarief af te vlakken en zo energie rekening te verlagen.

Nu denk ik hier in de toekomst nog 1 zendure omvormer met batterijen bij te plaatsen. Nu zou ik wel een hybride willen nemen. Dus met zonnepanelen er aan gekoppeld. Heb tuinhuis met plat dak van 4meter op 5 meter. Daar staat ook huidige batterij in. Zou hier 2 zonnenpanelen willen plaatsen zuid gericht om de batterijen te laden. Vooral in de winter/tussen sezoein lijkt me dit interessant. Want momenteel kom ik nog zonnestroom te kort. :) (Heb 2 EV's & 9kW aan zonnepaneel omvormers).
Kan ik dan definiëren dat de zonneopbrengst integraal naar mijn twee batterijen gaat en niet naar het net?
Kan ik ook configureren dat hij de zonne opbrengst ook niet exporteert indien batterijen vol is & huis ook niets meer nodig heeft.
Een tweede omvormer (en dan 2 stapeltjes van 2 batterijen) kan sowieso al helpen om max 2 x 2400W = 4800W te kunnen ont- / laden.
Je zult met je PV-omvormers moeten communiceren om vermogen te knijpen / stoppen om export naar het grid te voorkomen. Het knijpen / stoppen van PV moet je alleen doen als je batterijen vol zijn. Hier zul je een Energie management systeem voor meoten hebben.

• CappieL
Idr548 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Correct,
Ik wil mijn batterij gebruiken in de avond / nacht.
Als ik de auto laad wil ik vooral dat de zon daar in gaat.

Maar kan je home assistant dan al dan niet gebruiken als je voorlopig de sturing in HEMS laat?
Ik maak gebruik van Home Assistant en die kan de HEMS makkelijk vervangen als je enkel NOM gebruikt.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2302108/last
Ik had al Home Assistant draaien, met daarin ook de P1-meter en PV geïntegreerd. Had geen behoefte aan een losse Zendure P1-meter, dus kan niet eens Zendures HEMS gebruiken :X

Je zou met de Gielz integratie de HEMS kunnen laten draaien, maar dan kun je alleen data uitlezen, niet sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door CappieL op 19-03-2026 11:26 ]

• scifoflux
  • Nu online
CappieL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Een tweede omvormer (en dan 2 stapeltjes van 2 batterijen) kan sowieso al helpen om max 2 x 2400W = 4800W te kunnen ont- / laden.
Je zult met je PV-omvormers moeten communiceren om vermogen te knijpen / stoppen om export naar het grid te voorkomen. Het knijpen / stoppen van PV moet je alleen doen als je batterijen vol zijn. Hier zul je een Energie management systeem voor meoten hebben.
Het idee is eerder om bvb de 2400 pro te nemen met 2 of 3 batterijen & 2 zonnepanelen.
En dat ik de zonnepanelen aangesloten op de 2400pro kan knijpen nadat beide batterijen vol zijn.
Batterijen vol en geen vraag van het huis dat hij stopt met injecteren.
Enkel die 2 zonnepanelen.

Rest van mijn huis ben ik bewust dat energie systeem die moet afhandelen.

• koboy
  • Nu online

koboy

Bakkertje19 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:05:
[...]

De opstelling heeft sinds December probleemloos gewerkt, testen met een waterkoker welke 2kw trekt is geen probleem, ik neem dus ook aan dat het de groep niet is.
Maakt de kans kleiner. Maar punt blijft: is het reproduceerbaar, nu de groep al weer een poosje stabiel draait? Als er bijvoorbeeld een koelkast ook op zit, en die heeft even geen stroom gehad moet die ook even aan de gang.

Het kan al die tijd door toeval goed zijn gegaan, en dus ook door toeval fout. Gaat het ook mis als je handmatig aangeeft met 100W te gaan laden? Gaat het om een automaat of een smeltzekering?

Simpelweg roepen: hij stond op een limiet van 800/800 dus de groep kan niet overbelast zijn is gewoon wat kort door de bocht. De test met een waterkoker is een goede, maar wel als die daarvoor NIET op die groep zat.

Om even een voorbeeld te geven: een 16A groep mag (bij 230V) 3680W hebben. Een magnetron op 900W doet krap 2000W uit het stopcontact, die waterkoker erbij etc....
Met alleen die 2 apparaten heb je een basislast van nul, maar een gecombineerde werklast van krap 4000W. Is dat niet genoeg om een automaat in een paar tellen te laten uitschakelen, maar (met een nog wat hogere last) wordt een smeltzekering wel in de loop der tijd steeds zwakker.

Maar goed, denk dat je wel begrijpt waar ik op aansloeg, en wat je nog aan uitzoekwerk mogelijk hebt liggen

• Jan-tweak
elektriekert schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:08:
[...]

Oja, toen ik vorig jaar er naar aan het kijken was hadden ze die nog niet.
Ik weet niet hoe groot de CT klemmen daarvan zijn maar I.v.m. de drukte in mijn kast heb ik het liefst kleintjes.
Ik heb die van een Myenergi hub van de Zappi laadpaal er al in weten te frommelen nadat ik de 6mm2 aders vervangen had voor langere exemplaren.

Binnenkort ga ik overstag met de aanschaf van 2 setjes. Ik wil die dingen gewoon hebben :+
Ik heb de optie voor 2,5mm2 naar de garage (3 groepen mogelijk) of dat ik een onder verdeelkast neer hang want er ligt ook een 5x4mm2 kabel klaar voor krachtstroom. Ik neig naar dat laatste vanwege de dikkere aders en dat houdt het wat rustig in de groepen kast van het huis. (Eaton 3x 24 modules )
sorry dat het wat langer geduurt heeft, maar ook voor anderen die willen weten hoe de CT klem van de Zendure CT meter er uit ziet en welke afmetingen deze heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVz3lgk_sHg2JqgDIZE7OZb1wrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7KnqiHb51uEMNWednFtFlq6.jpg?f=fotoalbum_large
lengte 51 mm,
breedte1 37mm
breedte 2 38,5 mm
clamp zelf:
16 mm opening
lengte kabel circa 61 cm.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:47
Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Of CT klemmen plaatsen bijvoorbeeld een Shelly PRO3 EM maar een nieuwe meter laten plaatsen is de betere optie alleen wat prijzig.

• Idr548
CappieL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Ik maak gebruik van Home Assistant en die kan de HEMS makkelijk vervangen als je enkel NOM gebruikt.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2302108/last
Ik had al Home Assistant draaien, met daarin ook de P1-meter en PV geïntegreerd. Had geen behoefte aan een losse Zendure P1-meter, dus kan niet eens Zendures HEMS gebruiken :X

Je zou met de Gielz integratie de HEMS kunnen laten draaien, maar dan kun je alleen data uitlezen, niet sturen.
Bedankt,
ik bekijk deze even.

Is een sturing via home assistant volgens jou even stabiel? Of juist beter gezien het allemaal local werkt?

• CappieL
Idr548 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Bedankt,
ik bekijk deze even.

Is een sturing via home assistant volgens jou even stabiel? Of juist beter gezien het allemaal local werkt?
Ik heb geen P1-meter van Zendure, dus heb geen vergelijkingsmateriaal t.o.v. HEMS.
Vind het wel fantastisch om te zien hoeveel ik 's nachts dus op de batterij kan leven en minimaal van het net afhankelijk ben (kleine import en export door schommelingen in verbruik, misschien 5% van totale verbruik).

Is HEMS niet ook lokaal? Ze zitten wel Wifi aangesloten, maar de sturing gaat toch niet via de cloud? De P1 regelt toch direct met de omvormer?

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 19-03-2026 12:21 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-03 23:07
scifoflux schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Het idee is eerder om bvb de 2400 pro te nemen met 2 of 3 batterijen & 2 zonnepanelen.
En dat ik de zonnepanelen aangesloten op de 2400pro kan knijpen nadat beide batterijen vol zijn.
Batterijen vol en geen vraag van het huis dat hij stopt met injecteren.
Enkel die 2 zonnepanelen.

Rest van mijn huis ben ik bewust dat energie systeem die moet afhandelen.
Maar heb je alles dan op een aparte groep(en) zitten zodat je niet meer aan de 800/800 grens zit of niet want dat kan ook nog verschil maken.

• Jan-tweak
scifoflux schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:57:

heel even, hoeveel zonnestroom denk je met deze twee panelen te vangen ?
via de pvcalc.be webtool zou je dat in ieder geval al prima kunnen uitzoeken, en op basis van deze gegevens dan ook je keuze voor een andere omvormer kunnen kiezen.
Bv een Zendure SF 2400 pro heeft 4 aansluitingen voor panelen, dus mogelijk dat je zelf via een oost/west of zelfs via een zuid/noord opstelling met weinig extra kosten je opwek duidelijk kunt verhogen.
naast de benodigde capaciteit (Wh) speelt er ook nog je maximaal benodigde vermogen (W) een rol.
Jouw huidige SF 2400 AC kan maximaal 2.400W aan vermogen leveren (mits op een eigen groep aangesloten).
Als je bv een HW dongle hebt kun je ook kijken hoe hoog je gemiddeld maximaal vermogen is wat je gaat gebruiken en hoe lang dat is, heb je maar kort een niet al te hoge overschrijding van die 2.400W grens zou je moeten afvragen of dat opweegt tegen de meerkosten van een tweede omvormer.
om je een idee te geven, stel je hebt een kwartier een overschrijding van 1000W op een dag, betekend dat eigenlijk slechts 250 Wh (0,25 kWh) wat je aan een netverbruik gaat krijgen, dat is bij 25 ct/kWh 6,25 ct op een dag, dan kom je op circa 24 jaar terugverdientijd uit.

wil je wat je noemd in de winter 2 panelen van elk 500 Wp vol op het zuiden gaat leggen, dan krijg je in de winter van november tot februarie circa 180 kWh erbij, kijk dus of je dat nog kunt uitbreiden naar bv 4 panelen in een oost/west cq zuid/noord ligging, echter de impact is helaas maar beperkt. en laten we eerlijk zijn met EV is dat eerder een druppel op een gloeiende plaat.

jouw vraag: "Kan ik dan definiëren dat de zonneopbrengst integraal naar mijn twee batterijen gaat en niet naar het net? "
Formeel als je het over je opwek hebt niet, want van je opwek zal je huis-verbruik direct daar al zo veel mogelijk van gebruiken, wat je wel kunt is de overhead die zonder batterijen je net op gaat via bv HEMS of HA zo kunt instellen dat deze overtollige zonnestroom die anders richting net net zou gaan dan naar je batterijen gaat, en volgens mij doe je dat nu ook al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDzxti7NounvbQpLXHML_MI3lqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3MFPcPhMmzifZbogUEpRNSok.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 197 ... 199 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.