• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Idr548 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Bedankt,
ik bekijk deze even.

Is een sturing via home assistant volgens jou even stabiel? Of juist beter gezien het allemaal local werkt?
Wij van Home Assistant adviseren Home Assistant. Je kunt iig even de TS doorlezen Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2. En eventueel daar vragen stellen over Home Assistant.

Mocht je alleen gaan uitlezen in Home Assistant en HEMS gebruiken is dat wel heel zonde omdat je in Home Assistant 100% vrijheid hebt.

Als je stabiel een lampje kunt aansturen in Home Assistant dan kun je ook stabiel een batterij aansturen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:54
De 800 plus vandaag al geleverd, alles netjes kunnen installeren, HW p1 meter toe kunnen voegen, maar helaas blijft deze op 0 staan.

Dan toch maar de Zendure p1 of de Everest….

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:28
Jan-tweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:23:
[...]

heel even, hoeveel zonnestroom denk je met deze twee panelen te vangen ?
via de pvcalc.be webtool zou je dat in ieder geval al prima kunnen uitzoeken, en op basis van deze gegevens dan ook je keuze voor een andere omvormer kunnen kiezen.
Bv een Zendure SF 2400 pro heeft 4 aansluitingen voor panelen, dus mogelijk dat je zelf via een oost/west of zelfs via een zuid/noord opstelling met weinig extra kosten je opwek duidelijk kunt verhogen.
naast de benodigde capaciteit (Wh) speelt er ook nog je maximaal benodigde vermogen (W) een rol.
Jouw huidige SF 2400 AC kan maximaal 2.400W aan vermogen leveren (mits op een eigen groep aangesloten).
Als je bv een HW dongle hebt kun je ook kijken hoe hoog je gemiddeld maximaal vermogen is wat je gaat gebruiken en hoe lang dat is, heb je maar kort een niet al te hoge overschrijding van die 2.400W grens zou je moeten afvragen of dat opweegt tegen de meerkosten van een tweede omvormer.
om je een idee te geven, stel je hebt een kwartier een overschrijding van 1000W op een dag, betekend dat eigenlijk slechts 250 Wh (0,25 kWh) wat je aan een netverbruik gaat krijgen, dat is bij 25 ct/kWh 6,25 ct op een dag, dan kom je op circa 24 jaar terugverdientijd uit.

wil je wat je noemd in de winter 2 panelen van elk 500 Wp vol op het zuiden gaat leggen, dan krijg je in de winter van november tot februarie circa 180 kWh erbij, kijk dus of je dat nog kunt uitbreiden naar bv 4 panelen in een oost/west cq zuid/noord ligging, echter de impact is helaas maar beperkt. en laten we eerlijk zijn met EV is dat eerder een druppel op een gloeiende plaat.

jouw vraag: "Kan ik dan definiëren dat de zonneopbrengst integraal naar mijn twee batterijen gaat en niet naar het net? "
Formeel als je het over je opwek hebt niet, want van je opwek zal je huis-verbruik direct daar al zo veel mogelijk van gebruiken, wat je wel kunt is de overhead die zonder batterijen je net op gaat via bv HEMS of HA zo kunt instellen dat deze overtollige zonnestroom die anders richting net net zou gaan dan naar je batterijen gaat, en volgens mij doe je dat nu ook al.

[Afbeelding]
Of er een tweede komt hangt ook af hoe het verder verloop zal doen.
Heb nu data van 1 maand en merk dat 10kWh wel beter werkt.
Merk nu gewoon op dat het heel moeilijk schakelen is om auto van 20% naar 70% (bvb.: lange rit moet doen andere dag) te krijgen en batterij vol te doen.

Vermits mijn plat dak op tuinhuis onbenut is leek het me wel verstandig om DIY 2 panelen erop te plaatsen die voor mij totaal niet zou storen en eigenlijk wel een meerwaarde zou kunnen bieden in de winter herfst en vroege lente. In de winter besef ik dat zowizoo tekort ga hebben. Dan is iedere kWh extra productie van eendert welk paneel gewonnen.
In de zomer daarentegen zwem ik in de energie en zou ik die twee extra panelen willen remmen bij negatieve uren.

Nu als ik er nuchtere naar kijk en beetje bereken wat jij zegt. Kan misschien een 800W omvormer wel interessant zijn. Val ik nog onder de 10kW en kan ik op batterij aansluiten. Ook de kost ervan is aanzienlijker goedkoper.

Heb op mijn huis alle windrichting panelen liggen. (oost-west 4kW & zuid 5kW). Maar merk dat zuid beter rendeert en voor batterij te laden wel beter gaat werken.
pman63 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Maar heb je alles dan op een aparte groep(en) zitten zodat je niet meer aan de 800/800 grens zit of niet want dat kan ook nog verschil maken.
Tuinhuis is 3-fase aangesloten op een 8mm kabeldikte rechtsreeks naar hoofdbord met net aansluiting van 32A 3-fase. Dus dat zit snor. Aangelegd door erkende elektricien en gekeurd.

Heb in tuinhuis ook drie-fase stekker (rode stekker) laten installeren door hem en gekeurd. Heb nu 3fase stekker met zekeringen & differentieel en stopcontacten op iedere fase aangekocht. Hierop thuisbatterij aangesloten. Moet gewoon opletten dat stopcontact niet door verbrand is enigste zorg. Anders plaats ik hem rechtsreeks op de zekering.

Dus kan perfect op fase 2 of fase 3 nog 800w omvormer aansluiten zonder issues.

[ Voor 13% gewijzigd door scifoflux op 19-03-2026 13:12 ]

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:52
AquilaXL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Of CT klemmen plaatsen bijvoorbeeld een Shelly PRO3 EM maar een nieuwe meter laten plaatsen is de betere optie alleen wat prijzig.
Kan zoiets ook op 1 fase aangesloten worden?

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Ja heb ik ook. Heb zelf ook een Kaifa DSMR 4 meter en NOM draaien gaat simpelweg niet.

[ Voor 16% gewijzigd door AquilaXL op 19-03-2026 13:13 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

koboy

Heb een idee voor een icon

Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Aha. Dus vrij weinig aan te doen dan alleen een nieuwe meter aanvragen?
Je kunt ook nog de besturing in eigen handen nemen met home assistant ofzo en de reactietijd hoog genoeg zetten.

Als je een nieuwe meter gaat aanvragen, en je zit nog op 1 fase: als het in jouw regio nog kan meteen de overgang naar 3 fase maken met de bijbehorende 3 fase meter. Komt wel nog een stuk electricien kosten bij voor aanpassen van de meterkast, maar die heb je dan meteen binnen met het oog op de toekomst.
Ik las gisteren dat per 1juli de toewijs regels worden aangepast met prioriteiten waarbij je als consument een lagere prio krijgt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Nikso1230
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:06
ralphkeb schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:37:
De 800 plus vandaag al geleverd, alles netjes kunnen installeren, HW p1 meter toe kunnen voegen, maar helaas blijft deze op 0 staan.

Dan toch maar de Zendure p1 of de Everest….
Sow, nu al geleverd via Ali? Werd hij gewoon verstuurd door Zendure? En door welk koeriersbedrijf?
Welke set heb je besteld?

[ Voor 6% gewijzigd door Nikso1230 op 19-03-2026 13:37 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Arthur schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:58:
Korte vraag: ik heb een SMR5.0 meter, die om de seconde een telegram afgeeft (zoals het hoort). Maar als ik de ruwe data van mijn HomeWizard P1 meter echter uitlees, dan blijkt dat de *waarde* daarvan maar elke 10 seconden verandert. Herkennen meer mensen daar last van, en in hoeverre is dit een reeel probleem voor NOM-sturing?
Zelfde gedrag hier. Heb de ruwe data ge-cat van de usb p1 lezer, elke sec een update, maar pas na 10s andere meetwaarde. Blijkbaar zijn er in 2016-2018 meters uitgegeven met "dsmr5 aan de buitenkant", maar intern toch 4.2. Hier een Landis Gyr + E350 (ZCF110CCtFs2)

4015Wp west (Dordrecht)

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:54
Nikso1230 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Sow, nu al geleverd via Ali? Werd hij gewoon verstuurd door Zendure? En door welk koeriersbedrijf?
Is met GLS verstuurd, eigenlijk geen idee of hij van Zendure zelf komt hahaha.

Baal alleen echt dat de HW p1 niet werkt, net toch maar de Zendure p1 besteld.

Of iemand moet een link hebben naar goed Home Assistant automations?

Ik heb niet veel zonnepanelen, maar wel dynamisch contract dus of zoveel mogelijk nom of laden/ontladen op basis van mijn uurprijzen.

Wilde eigenlijk Zenki gebruiken, maar als ik 100 euro uit kan sparen dmv automations.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
ralphkeb schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Ik heb niet veel zonnepanelen, maar wel dynamisch contract dus of zoveel mogelijk nom of laden/ontladen op basis van mijn uurprijzen.

Wilde eigenlijk Zenki gebruiken, maar als ik 100 euro uit kan sparen dmv automations.
In de Topic Warning staat de link naar Home Assistant integratie voor Zendure...
Meer heb je niet nodig

• koboy

koboy

[...]

1 van de problemen met HEMS op in de huidige versie is dat je alleen harde grenzen kan instellen voor dynamische tarieven. Maakt met puur NOM draaien niet uit, maar dit jaar wil je nog even maximaal winst draaien door vol op de handel te zitten.

@CappieL wijst je al in de goede richting. Niet vergeten Gielz een kopje koffie toe te schuiven. Zijn integratie is qua combi van veelzijdigheid en installatie gemak het simpelste

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:25
Bakker87 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Dat zou niet mogen want in België is de 2400AC+ nog niet gehomologeerd door synergrid dus mag in principe nog niet gebruikt worden.
Op de belgische site van zendure kan je ze ook al bestellen dus zal niet lang meer duren...
Vloeken mag ook niet zegt men..

Tom

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:11
[...]

wat dacht van ons eigen HA-Zendure topic ?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:36
Zijn er hier tweakers die zowel Zendure als een Zappi hebben?
En zo ja, weten jullie hoe de Zendure (HEMS / NoM) daarmee omgaat als je gaat laden op zonnestroom?

voorbeelden:
Je gaat de EV laden op de zonne-overschot stand (1F), dan dient alles (tot max.) naar de EV te gaan.
Gaat er dan óók naar de Zendure? indien er méér is? of blijft die in "slaap".

Je gaat laden op zonne-overschot (1F), maar de zon verdwijnt en Zappi gaat uit het nét aanvullen tot 1400W.
Gaat dat aanvullen dan uit de Zendure? Neemt de Zendure NOM / HEMS regeling dit over?
(of moet je om dit te sturen aan het HA infuus??)

tia

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 19-03-2026 14:47 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jan-tweak
Tom35 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Op de belgische site van zendure kan je ze ook al bestellen dus zal niet lang meer duren...
Vloeken mag ook niet zegt men..

Tom
verkopen mag altijd al alleen gebruiken heeft in Belgie zo zijn eigen problemen. Ik zelf zou persoonlijk wel even op het offficiele oke van Synergrid wachten voor dat je zo iets koopt, anders wordt het wel een hele dure press-papier.

• CappieL
  • Laatst online: 22:21
Hansieo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:47:
En zo ja, weten jullie hoe de Zendure (HEMS / NoM) daarmee omgaat als je gaat laden op zonnestroom?

voorbeelden:
Je gaat de EV laden op de zonne-overschot stand (1F), dan dient alles (tot max.) naar de EV te gaan.

Je gaat laden op zonne-overschot (1F), maar de zon verdwijnt en Zappi gaat uit het nét aanvullen tot 1400W.
Gaat dat aanvullen dan uit de Zendure? Neemt de Zendure NOM / HEMS regeling dit over?

tia
Je zult de Zappi met de Zendure moeten laten communiceren.
Wie krijgt de prioriteit? Batterij of auto? Als ze niet van elkaars bestaan afweten zullen ze bij elke "export op de P1" gaan opladen.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:17
Hier springt al 2 dagen achter elkaar omvormer 1 van 77% naar 99%. Dit is toch vreemd gedrag aangezien hij elke dag 100% aantikt, dus kalibratie lijkt op orde.

Hieronder de grafieken van respectievelijk 16, 18 en 19-3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKAVVuTehxDbytUVhzzJEVnFCCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLcR5JhXyGwFaTGdXk3YvoQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX6krqwN2c6ePoFCsa81IDRIJso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYQaaIGlcAegifp0ozZEmxkR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBhwuXYoAjWID8zKWiU2Ftkjz54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfMrEzvLGU4W6WxoYLNHaeSO.jpg?f=fotoalbum_large

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:37
Net een bestelling gedaan van de 2400 AC+ met 1 extra batterij, we gaan deze aansturen met HASS dus heb weer wat mee te pielen over een paar dagen :)

Keuze ging tussen de Marstek en Zendure maar toch gekozen voor de Zendure vanwege de lokale integratie en stabiliteit van de API

[ Voor 30% gewijzigd door Helox-in-a-box op 19-03-2026 15:37 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:34
Tutti-frutti schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Zelfde gedrag hier. Heb de ruwe data ge-cat van de usb p1 lezer, elke sec een update, maar pas na 10s andere meetwaarde. Blijkbaar zijn er in 2016-2018 meters uitgegeven met "dsmr5 aan de buitenkant", maar intern toch 4.2. Hier een Landis Gyr + E350 (ZCF110CCtFs2)
Die Landis Gyr + E350 is geen DSMR 5 maar een DSMR 4 en hij is dus ook niet "dsmr5 aan de buitenkant"
https://www.gebruikershan...w-handleiding-896714.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:03
Hier een gevalletje HomeWizard P1 wordt wel herkend, maar geeft 0 watt aan, helaas. Zijn er nog alternatieven of moet ik een HW P1 splitter en een Zendure P1 meter kopen om mijn AC2400+ aan te sturen (en mn HW gegevens te behouden)

(Zelfde 2.4 gHz WiFi met 100% dekking en local API aan, maar helaas pindakaas)

[ Voor 11% gewijzigd door PVPaneel op 19-03-2026 15:56 ]

• AquilaXL
  • Nu online
PVPaneel schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:
Hier een gevalletje HomeWizard P1 wordt wel herkend, maar geeft 0 watt aan, helaas. Zijn er nog alternatieven of moet ik een HW P1 splitter en een Zendure P1 meter kopen om mijn AC2400+ aan te sturen (en mn HW gegevens te behouden)

Home assistant integratie, wachten op een update en hopen of CT klemmen plaatsen.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:33
PVPaneel schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:55:

Probeer eens via apparaatbeheer om de P1 meter van HW te kiezen.
Via die weg lukte het mij wel om de HW P1 actief te krijgen.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

koboy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Je kunt ook nog de besturing in eigen handen nemen met home assistant ofzo en de reactietijd hoog genoeg zetten.
Kun je dat eens uitleggen? HA krijgt toch ook slechts eenmaal in 10 seconden data van een DSMR4 meter?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:34
Is niet uit te leggen O-)
Ook als je Home Assistant gebruikt heb je een opnemer nodig die elke seconde data geeft en dat doet een DSMR 4 meter nu eenmaal niet dus elke P1 meter die je aansluit doet slechts wat de p1 poort van je energiebedrijf uitgeeft.

De enige oplossing is een eigen meter met stroomklem(men) te kopen of veel geld uitgeven door het energiebedrijf de meter te laten vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• newsted
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
NewYerk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Vandaag de hele dag bezig geweest en krijg met geen mogelijkheid de homewizard p1 gekoppeld.
Zelfde netwerk ssid, tot zelfde accespoint aan toe. 5ghz uitgezet. Alleen 3 clients op zelfde ssid (iphone, zendure en de HW p1) Alle updates gedaan van zowel de HW p1 als de ac2400+. Ook diverse keren die updates voorbij zien komen. In de homey van 2016 is de HW p1 gewoon zichtbaar. Zit in mijn ogen in de software app van zendure. Ik denk dat ik het opgeef en die zendure p1 ga bestellen. Wel bijzonder teleurstellend…
Toch bijzonder. Ik heb dezelfde accu, met ook een HW p1 meter, en bij werkt het vlekkeloos. (na firmware update van zowel accu als p1 meter), op bijna dezelfde dag geïnstalleerd. Waar zit het hem dan in zou je denken. Of zouden er mss verschillende versies van HW p1 meters op de markt zijn?

• koboy

koboy

wdr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Kun je dat eens uitleggen? HA krijgt toch ook slechts eenmaal in 10 seconden data van een DSMR4 meter?
Ja, maar HA kun je vertellen niet elke 10 seconden te reageren. Dat lukt met HEMS niet
Daardoor krijg je in HEMS een reactie op een meting, en een systeem dat 9 seconden de kluts kwijt is omdat er geen nieuwe gegevens zijn.
Stel, de koffiemachine gaat aan. De meter geeft dan steeds een gemiddeld gebruik over die 10 seconden door. De laaste 10 seconden met koffiemachine verbruik zet dan door in hoe HEMS daarop reageert, met andere woorden HEMS is 10 seconden aan het terugleveren zonder gebruik. Vervolgens wordt het terugleveren gestopt, en 10 seconden later herhaalt dit hele feest opnieuw.

Met HA kun je aangeven dat er pas gereageerd mag worden op data van een veel langere periode, waarbij 25 seconden geloof ik genoeg is (heb zelf een DSMR5 meter). Hierdoor reageer je niet meer op elke verandering en dempen zaken netjes uit.
Als het gaat om daadwerkelijk NOM te kunnen draaien natuurlijk minder ideaal, maar je krijgt geen rare oscillaties.

• Jan-tweak
Nikso1230 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:36:
[...]

ik zou de Zendure P1 nemen.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
newsted schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Toch bijzonder. Ik heb dezelfde accu, met ook een HW p1 meter, en bij werkt het vlekkeloos. (na firmware update van zowel accu als p1 meter), op bijna dezelfde dag geïnstalleerd. Waar zit het hem dan in zou je denken. Of zouden er mss verschillende versies van HW p1 meters op de markt zijn?
Ik vind het ook raar, hier werken beide P1 meters. Door te spelen met de settings was ik de HW P1 per ongeluk kwijt maar via een omweg kon ik hem terug zonder probleem toevoegen en actief zetten.
Maar welke nu het beste werkt kan ik niet beoordelen. Ik heb beiden nodig ivm de communicatie met mijn "zonspaarpot" (boilersturing via HW P1)

• Jan-tweak
Bart-sss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Ja, ook de Zendure CT kan dat.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:35:
[...]

Er zitten boutjes in de achterkant, misschien kan daar iets aan hangen/bevestigd worden. Al met @Taro overlegd, en gaan we zeer binnenkort even voor zitten.
bedoel je die van de koelribben voor de AC2400+ ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wiEO48H7HkNPJ95bAise-0czCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9kmlAKIgmmsRJ50KibnznDE.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• bhuurne
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:25
toxictooms schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Ik vind het ook raar, hier werken beide P1 meters. Door te spelen met de settings was ik de HW P1 per ongeluk kwijt maar via een omweg kon ik hem terug zonder probleem toevoegen en actief zetten.
Maar welke nu het beste werkt kan ik niet beoordelen. Ik heb beiden nodig ivm de communicatie met mijn "zonspaarpot" (boilersturing via HW P1)
Hier hetzelfde. Ik kon de HW p1 probleemloos werkend krijgen met de AC2400+. Na twee dagen kwam de zendure p1 binnen en deze eraan gekoppeld. Ik raakte per ongeluk ook de HW p1 kwijt in de app, maar die kon ik daarna weer eenvoudig toevoegen. In de zendure app kan ik nu dus kiezen welke p1 meter ik de monitoring wil laten doen. Voor nu doet de zendure p1 zijn werk.

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:46
koboy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Ik denk dat je conclusie dat het niet om overbelasting van de groep gaat wellicht voorbarig is. Ga eens tellen wat er allemaal op die ene groep zit.....

Het huis hier is 40 jaar geleden gebouwd met 3 groepen. 2 voor het huis en 1 voor de keuken.
Van die 2 voor het huis neemt 1 het overgrote deel van de last op zich, wat met de apparatuur van tegenwoordig eigenlijk te veel is. De inschakel stroom van alles tegelijk is zo hoog dat de zekering er meteen weer uitklapt.
(Denk aan TV, laserprinter, computer, audioset, CV pomp.....)
Vanmiddag de batterijen aangesloten op een andere vrije groep, helaas zonder resultaat. De accu blijft op standby staan zonder te gaan laden, ergens vermoed ik dat de batterijen ontladen zijn terwijl deze op min 14% staan. Maar ik heb geen idee hoe ik ze weer aan het laden krijg.

• Jan-tweak
hemertje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:33:
[...]

bedoel je die van de koelribben voor de AC2400+ ?

[Afbeelding]
Dat lijkt gewoon de bevestiging van de achterkant (die met de koelribben) te zijn. Helaas is er geen bevestiging voor extra koeling aanwezig te zijn.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30
Ik denk dat er bedoeld wordt dat die schroefjes vast wel los kunnen om er zelfgefröbelde bevestigingspunten/beugeltjes achter te schroeven? Het hoeft er misschien niet voor bedoeld te zijn, het zou misschien wel kunnen.

• Jan-tweak
koboy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Ik denk dat je conclusie dat het niet om overbelasting van de groep gaat wellicht voorbarig is. Ga eens tellen wat er allemaal op die ene groep zit.....

Het huis hier is 40 jaar geleden gebouwd met 3 groepen. 2 voor het huis en 1 voor de keuken.
Van die 2 voor het huis neemt 1 het overgrote deel van de last op zich, wat met de apparatuur van tegenwoordig eigenlijk te veel is. De inschakel stroom van alles tegelijk is zo hoog dat de zekering er meteen weer uitklapt.
(Denk aan TV, laserprinter, computer, audioset, CV pomp.....)
wordt het dan niet eens tijd om je aansluiting te verhogen en je groepenkast daarop aan te passen. Ketel klets gaf wel aan dat je op dit moment wil je een verzwaring aan vragen er snel moet bij zijn, hij vreest dat je dat binnenkort niet meer zo eenvoudig meer kunt krijgen.

• koboy

koboy

Bakkertje19 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Vanmiddag de batterijen aangesloten op een andere vrije groep, helaas zonder resultaat. De accu blijft op standby staan zonder te gaan laden, ergens vermoed ik dat de batterijen ontladen zijn terwijl deze op min 14% staan. Maar ik heb geen idee hoe ik ze weer aan het laden krijg.
Zou nog proberen via de handmatige stand een oplaad opdracht te geven, en als dat niet werkt een support ticket inschieten bij Zendure.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:09:
[...]

wordt het dan niet eens tijd om je aansluiting te verhogen en je groepenkast daarop aan te passen. Ketel klets gaf wel aan dat je op dit moment wil je een verzwaring aan vragen er snel moet bij zijn, hij vreest dat je dat binnenkort niet meer zo eenvoudig meer kunt krijgen.
Zit hier al op 3 fase met een moderne meterkast. Probleem zit er alleen in dat je die 2 oorspronkelijke "huis" groepen niet zomaar onderverdeeld hebt, maar het zou kunnen dat er een paar lasdoosjes hoog in de meterkast verstopt zitten.

Er is hier de afgelopen jaren door mij en vorige bewoners flink uitgebreid en minimaal 2x gemoderniseerd (1x door mijzelf)
Nu 2 keer 4x16A achter een aardlek op fase 1 en 2, een 16A alamat voor de accu op fase 3 en een 3 fase alamat voor het laadpunt. Kast is alweer vol....

Bij in elk geval de buren links hangen nog de oorspronkelijke smeltzekeringen....

• hemertje
Jan-tweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Dat lijkt gewoon de bevestiging van de achterkant (die met de koelribben) te zijn. Helaas is er geen bevestiging voor extra koeling aanwezig te zijn.
dat zeg ik :P

de originele ventilator staat op pootjes
op de AC2400 worden de vrije schroefgaten gebruikt voor de bevestigingssteun om de ventilator geforceerd vast te zetten

zou het echt nodig zijn of blijft een alternatieve ventilator gewoon staan door zijn eigen gewicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUrBu8lKL1NrKnw9dqlonZQ409c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDAhceLxgdtJMmAblcgA6oTo.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWAHsHzCIdNTzxufa3g-v33v0es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7mQgXPBKugHBAwKYI3Pd5dX.webp?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:59
Pakhaas schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
Hier springt al 2 dagen achter elkaar omvormer 1 van 77% naar 99%. Dit is toch vreemd gedrag aangezien hij elke dag 100% aantikt, dus kalibratie lijkt op orde.

Hieronder de grafieken van respectievelijk 16, 18 en 19-3

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ik heb een tijdje terug hetzelfde hier gedeeld. Niet alleen bij laden, maar ook bij ontladen een vrij steile drop van ongeveer 30% naar 10%. Het lijkt te maken te hebben met temperatuurverschil tussen de cellen. De bovenste in de stapel is dan best wat warmer dan de onderste en dat geeft kennelijk een verschil in celspanning oid.

Bij mij staan ze in een onverwarmde schuur. Iemand anders met dezelfde stapel (2400AC + 4 x batterij) maar dan binnen in de hal had er geen last van.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
Jan-tweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:50:
[...]

sorry dat het wat langer geduurt heeft, maar ook voor anderen die willen weten hoe de CT klem van de Zendure CT meter er uit ziet en welke afmetingen deze heeft.
[Afbeelding]
lengte 51 mm,
breedte1 37mm
breedte 2 38,5 mm
clamp zelf:
16 mm opening
lengte kabel circa 61 cm.
Dat zijn aardige bakbeesten van klemmen
:Y

Ik denk dat ik voor een Shelly Pro 3EM CT63 ga in de toekomst.
Die maakt gebruik van een klein blokje die ik veel makkelijker kan wegwerken in mijn drukke groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRF2-VsQShbOa1K9DJ42OU7mw3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0K4mBqRMPudCPQrWvWh4cltQ.png?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30
Ik realiseer me dat ik wat ver buiten de bedoeling van dit topic treed, maar iets wat me bezig houdt: is er een manier om zonder home assistant te voorkomen dat de batterij in NoM-modus mijn PHEV gaat laden als zonne-energie daarvoor niet meer toereikend is (‘s nachts bijvoorbeeld)?

Want anders moet ik toch maar eens aan de HA…

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:56
gielz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Wij van Home Assistant adviseren Home Assistant. Je kunt iig even de TS doorlezen Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2. En eventueel daar vragen stellen over Home Assistant.

Mocht je alleen gaan uitlezen in Home Assistant en HEMS gebruiken is dat wel heel zonde omdat je in Home Assistant 100% vrijheid hebt.

Als je stabiel een lampje kunt aansturen in Home Assistant dan kun je ook stabiel een batterij aansturen.
Klopt! Wel jammer dat de officiële Zendure integratie nog steeds af en toe een vastlopende hyper veroorzaakt en gezien de Hypers enkel met de officiële Zendure (Fireson) integratie overweg kunnen ... blijkbaar niet evident om op te lossen.
Heb ik het goed dat sommigen hier hun Hypers net om die reden hebben ingeruild voor de 2400 AC?

• koboy

koboy

Gramser schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:52:
Ik realiseer me dat ik wat ver buiten de bedoeling van dit topic treed, maar iets wat me bezig houdt: is er een manier om zonder home assistant te voorkomen dat de batterij in NoM-modus mijn PHEV gaat laden als zonne-energie daarvoor niet meer toereikend is (‘s nachts bijvoorbeeld)?

Want anders moet ik toch maar eens aan de HA…
Wat ik gezien heb in december/januari was dat er een periode maximaal teruggeleverd werd en daarna het terugleveren stopte. De accu was dan nog niet leeg en stond in Zenki stand....

Maar automatisch regelbaar kan op dit moment niet. Handmatig kun je wel het 1 en ander:
1. Voor de nacht dat je gaat laden het maximaal teruglever vermogen terugbrengen naar ongeveer de base-load van het huis
2. De accu voor de nacht standby zetten

Je kunt ook het verlies accepteren, of laden als de accu toch leeg is....

Misschien dat er in HEMS/Zenki 2.0 wat moois zit, maar anders moet je toch aan de home assistant ofzo volgend jaar.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:03
toxictooms schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Probeer eens via apparaatbeheer om de P1 meter van HW te kiezen.
Via die weg lukte het mij wel om de HW P1 actief te krijgen.
Dat is ook hoe ik hem gekoppeld heb; de p1 meter is zichtbaar, selecteerbaar en herkenbaar; echter wordt er 0 verbruik/opwek doorgegeven (en ja, in HW staat de lokale API open)
Overigens gaf de p1 meter niet aan dat ie ge-update moest worden (en de AC2400+ wél)

[ Voor 4% gewijzigd door PVPaneel op 19-03-2026 19:08 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:47
mmarchan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Klopt! Wel jammer dat de officiële Zendure integratie nog steeds af en toe een vastlopende hyper veroorzaakt en gezien de Hypers enkel met de officiële Zendure (Fireson) integratie overweg kunnen ... blijkbaar niet evident om op te lossen.
Heb ik het goed dat sommigen hier hun Hypers net om die reden hebben ingeruild voor de 2400 AC?
Ik heb er 3 en doe ze ook niet weg voor een 2400 in welke vorm dan ook.
Ten eerste zou het gewoon kapitaal vernietiging zijn, maar de Hyper heeft ook voordelen.
Zo kan ik uit alle instellingen kiezen zowel binnen Hems als er buiten.
Dat kan ik niet met de SF800Pro en ik denk ook niet met de overige batterijen uit de SF serie.

• lhpvis
  • Registratie: Juli 2025
Sta op het punt een setje AC2400+ (+2 modules) te bestellen. Echter wat mij weerhoud is de twijfel / onzekerheid hoe zeer de batterijen presteren onder maximale ontlading voor langere duur (i.e. 2-3 uur achter elkaar). Wordt de omvormer te warm en gaat hij dan enorm terugschakelen of is de passieve koeling voldoende om dit te voorkomen. Twijfel twijfel....

• Jan-tweak
elektriekert schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Dat zijn aardige bakbeesten van klemmen
:Y

Ik denk dat ik voor een Shelly Pro 3EM CT63 ga in de toekomst.
Die maakt gebruik van een klein blokje die ik veel makkelijker kan wegwerken in mijn drukke groepenkast.
[Afbeelding]
wel even opletten of deze ook door Zendure worden ondersteund, ik verwacht het wel, maar zeker even controleren.

• Jan-tweak
hemertje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:40:
[...]

dat zeg ik :P

de originele ventilator staat op pootjes
op de AC2400 worden de vrije schroefgaten gebruikt voor de bevestigingssteun om de ventilator geforceerd vast te zetten
volgens mij zijn deze vrije schroefgaten speciaal bedoeld voor deze ventilator.
zou het echt nodig zijn of blijft een alternatieve ventilator gewoon staan door zijn eigen gewicht?
het probleem zit hem de locatie van de koelribben t.o.v. een mogelijke ventilator(en).

voorbeelden:

tia
Ja, heb die combinatie hier. Heb in het HA topic al een aantal keren mijn code/toelichting gedeeld over hoe hiermee om te gaan. Via HEMS ga je daar niet gelukkig van worden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
lhpvis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:21:
Sta op het punt een setje AC2400+ (+2 modules) te bestellen. Echter wat mij weerhoud is de twijfel / onzekerheid hoe zeer de batterijen presteren onder maximale ontlading voor langere duur (i.e. 2-3 uur achter elkaar). Wordt de omvormer te warm en gaat hij dan enorm terugschakelen of is de passieve koeling voldoende om dit te voorkomen. Twijfel twijfel....
Je moet hem iig hoe dan ook gaan koelen met een fan bij gebruik op hoog vermogen. De normale 2400 AC heeft hier een mooie fan header voor bij de 2400 AC+ en Pro moet je dit via een 2e stopcontact doen.

Hier vandaag met een 2400 AC heel de dag geladen en van 10 t/m 16u heeft de fan zachtjes gedraaid;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUavdqylkMVhpMmj8Y22GGTncOo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nMj4ps8FdT8xjDykWQvD7NUF.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

CappieL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:51:
[...]
Je zult de Zappi met de Zendure moeten laten communiceren.
Dat kan niet, je moet er een EMS boven zetten die de regie pakt, zoals bijv. Home Assistant.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:56
Polvo176 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Ik heb er 3 en doe ze ook niet weg voor een 2400 in welke vorm dan ook.
Ten eerste zou het gewoon kapitaal vernietiging zijn, maar de Hyper heeft ook voordelen.
Zo kan ik uit alle instellingen kiezen zowel binnen Hems als er buiten.
Dat kan ik niet met de SF800Pro en ik denk ook niet met de overige batterijen uit de SF serie.
Eens. Gezien we soms weken aaneensluitend niet in het land zijn, zit er weinig anders op dan die weken aan te sturen via HEMS. Jammer want NOM draaien is efficiënter in HA dan in HEMS.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

TWKterry

Master Mariner

scifoflux schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Vermits mijn plat dak op tuinhuis onbenut is leek het me wel verstandig om DIY 2 panelen erop te plaatsen die voor mij totaal niet zou storen en eigenlijk wel een meerwaarde zou kunnen bieden in de winter herfst en vroege lente. In de winter besef ik dat zowizoo tekort ga hebben. Dan is iedere kWh extra productie van eendert welk paneel gewonnen.
In de zomer daarentegen zwem ik in de energie en zou ik die twee extra panelen willen remmen bij negatieve uren.

Nu als ik er nuchtere naar kijk en beetje bereken wat jij zegt. Kan misschien een 800W omvormer wel interessant zijn. Val ik nog onder de 10kW en kan ik op batterij aansluiten. Ook de kost ervan is aanzienlijker goedkoper.

Heb op mijn huis alle windrichting panelen liggen. (oost-west 4kW & zuid 5kW). Maar merk dat zuid beter rendeert en voor batterij te laden wel beter gaat werken.

[...]

Tuinhuis is 3-fase aangesloten op een 8mm kabeldikte rechtsreeks naar hoofdbord met net aansluiting van 32A 3-fase. Dus dat zit snor. Aangelegd door erkende elektricien en gekeurd.

Heb in tuinhuis ook drie-fase stekker (rode stekker) laten installeren door hem en gekeurd. Heb nu 3fase stekker met zekeringen & differentieel en stopcontacten op iedere fase aangekocht. Hierop thuisbatterij aangesloten. Moet gewoon opletten dat stopcontact niet door verbrand is enigste zorg. Anders plaats ik hem rechtsreeks op de zekering.

Dus kan perfect op fase 2 of fase 3 nog 800w omvormer aansluiten zonder issues.
Ik ga zelfs op het volgende maand te plaatsen tuinhuis 8 zonnepanelen leggen met 2x SF800pro en elk 2 batterijen. Heb speciaal het dak een 50cm laten oversteken zodat ik deze kwijt kan, Doet voor de wintermaanden toch nog aardig wat en zolang de electrische auto er niet is voor mijn gebruik een no-brainer kwa prijs en mogelijkheden.

• lhpvis
  • Registratie: Juli 2025
gielz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Je moet hem iig hoe dan ook gaan koelen met een fan bij gebruik op hoog vermogen. De normale 2400 AC heeft hier een mooie fan header voor bij de 2400 AC+ en Pro moet je dit via een 2e stopcontact doen.

Hier vandaag met een 2400 AC heel de dag geladen en van 10 t/m 16u heeft de fan zachtjes gedraaid;
[Afbeelding]
Wat dat betreft lijkt de 2400+ nou niet heel veel nuttiger dan de vorige versie (2400).

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
PVPaneel schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Dat is ook hoe ik hem gekoppeld heb; de p1 meter is zichtbaar, selecteerbaar en herkenbaar; echter wordt er 0 verbruik/opwek doorgegeven (en ja, in HW staat de lokale API open)
Overigens gaf de p1 meter niet aan dat ie ge-update moest worden (en de AC2400+ wél)
Je bent helaas niet de enige, denk dat we op een update van Zendure moeten wachten (heb iig een ticket bij ze ingediend met screenshots etc)
lhpvis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Wat dat betreft lijkt de 2400+ nou niet heel veel nuttiger dan de vorige versie (2400).
Nee klopt, sterker nog, de product director van Zendure gaf aan dat de RTE van de 2400 AC en 2400 AC+/Pro ongeveer gelijk zou moeten zijn. We meten een iets betere RTE, maar dat is voornamelijk met volle bak laden/ontladen. Door de fan output en andere maatvoering ben ik nog steeds fan ;) van de 2400 AC en ik hou die dan ook vooralsnog als main set-up.

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
Even een checkvraag, ik heb nu in mijn winkelmand de Zendure Solarflow 2400 AC zitten, met daarbij 4x batterij AB3000X.

Is de Zendure geschikt om NOM te draaien, wil namelijk de set wegzetten, mijn eigen opgewekte energie opslaan op de dag, s avonds terugleveren in het huis. Echt plug and play zeg maar.

Heb namelijk een vast contract qua energie voor de komende jaren.
RonaldBe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:35:
Even een checkvraag, ik heb nu in mijn winkelmand de Zendure Solarflow 2400 AC zitten, met daarbij 4x batterij AB3000X.

Is de Zendure geschikt om NOM te draaien, wil namelijk de set wegzetten, mijn eigen opgewekte energie opslaan op de dag, s avonds terugleveren in het huis. Echt plug and play zeg maar.

Heb namelijk een vast contract qua energie voor de komende jaren.
Ja, dat doet ie, mits je een werkende P1-meter hebt en de juiste energiemode kiest :)

• RonaldBe
Heb een homewizard P1 meter, neem aan dat die ook geschikt is voor de Zendure.
Daarnaast weten jullie hier vast wel te zeggen welke energiemodus ik gebruiken moet, als ik de reviews moet geloven, is automodus dan de optie?
RonaldBe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:48:
Daarnaast weten jullie hier vast wel te zeggen welke energiemodus ik gebruiken moet, als ik de reviews moet geloven, is automodus dan de optie?
Heb je al op homewizard p1 meter gezocht in dit topic? Misschien dat dit nog invloed(weet wel zeker) heeft op je aanname.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 19-03-2026 20:54 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• RonaldBe
Zeker, deze is te koppelen met de Zendure, maar door de reactie ervoor, lijkt het wellicht dat er een specifieke p1 meter hiervoor benodigd is?

Wil het check, dubbelcheck hebben, voordat ik de bestelling formeel plaats.
RonaldBe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:48:
HomeWizard P1-meter is op het moment nog hit or miss, maar kan je eerst proberen. Er komt als het goed is binnen enkele weken een update uit. Anders kan je voor de Zendure P1 of EcoTracker P1 gaan.

Automodus zou ik afraden: Slimme meter modus met AC laden optie aan en subkeuze: Laden met PV overschot.

RonaldBe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:57:
Zeker, deze is te koppelen met de Zendure, maar door de reactie ervoor, lijkt het wellicht dat er een specifieke p1 meter hiervoor benodigd is?

Wil het check, dubbelcheck hebben, voordat ik de bestelling formeel plaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wMfcs5MzXMiLBHFyKG005VhyGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DUujSLJ0VBbehmaeNle7FCED.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMebTj8F11TXuSmLgq-BKr5OTNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ty8UMK636RT83DTH65Zkm0C3.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem hier maar -857w genoemd, lijkt het nog iets.

[ Voor 18% gewijzigd door geert1992 op 19-03-2026 21:07 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
Ik ben eruit. Nadat ik vanmorgen hier had neergezet dat NOM draaien met mijn DSMR 4 hem niet gaat worden besloten om een Shelly pro 3em aan te schaffen. Het probleem zou dan een heel eind opgelost moeten zijn. De zendure P1 meter zal dan ook overbodig zijn.
Ook voor de toekomst als ik misschien met HA alles wil in gaan stellen is dit de beste oplossing.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

Gramser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb dus vrijdag de 2400 AC+ besteld, met 3 batterijen eronder. Levering stond voor de week van 23-26 maart, en ik verwacht vandaag of morgen wel een statusupdate van de levering. Ik ben erg benieuwd. Als er geannuleerd wordt, verwacht ik ook wel heel rap mijn centjes terug. Maar goed, laten we het maar even bekijken. Dit soort geintjes moet je ook niet uithalen als je het geld niet kunt missen, dus dat is mijn ingecalculeerde (maar altijd wat spannende) risico.

Edit: in mijn besteloverzicht staat de levering nog steeds gepland voor 23-26 maart.
Vandaag trace van GLS ontvangen dus lijkt erop dat ik hem ga ontvangen (2400 pro + 3 modules en 2 450wp zonnepanelen voor 2200 euro vrijwel zeker was dit een prijsfout)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• vDorst
  • Niet online
Ik zit te kijken naar de SolarFlow Pro 2400 met de 4x zonnepanelen van 515wp. Kwa formaat kan het net kwijt met een 2x2 schans oplossing op een platschuurdak. Maar weet niet zeker of de Ronma panelen wel de beste keuze is. Ik kan geen betere vinden op internet en de prijs lijkt prima. ~€75,- per paneel voor 515wp bifacial. Iemand er al ervaring mee?

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Dat kan al genoeg zijn met dunne kabels. Ik had hier in de meterkast 234-236Volt en in de garage 228 Volt en kreeg toen ook die melding. Heb je toevallig een slimme stekker die ook Voltage meet? Sluit die maar eens aan ipv de accu, grote kans dat het <230 Volt betreft en dan krijg je idd die melding. Verdwijnt vaak wel weer overdag als de zon schijnt, maar je wil in het donker natuurlijk ook weleens laden :)
Hier in huis heb ik ook vaak lage voltages. (Viel me al eens op aan zwave plugs)
Sinds kort toevallig de P1 voltages ook ingeschakeld voor metingen.
Op mijn zendure eigenlijk nooit meldingen gezien.

Verschil tussen L1 voltage en HW plug voltage is gem 1 volt. Circa 25m 2,5mm2 kabel.

Vaak lager dan 230v, beetje tussen 225 en 230.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

DrNickB schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Hier in huis heb ik ook vaak lage voltages. (Viel me al eens op aan zwave plugs)
Sinds kort toevallig de P1 voltages ook ingeschakeld voor metingen.
Op mijn zendure eigenlijk nooit meldingen gezien.

Verschil tussen L1 voltage en HW plug voltage is gem 1 volt. Circa 25m 2,5mm2 kabel.

Vaak lager dan 230v, beetje tussen 225 en 230.
Bij 228 Volt gaf destijds mijn SF800Pro al Low voltage waarschuwingen.

• AquilaXL
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:02:
[...]

HomeWizard P1-meter is op het moment nog hit or miss, maar kan je eerst proberen. Er komt als het goed is binnen enkele weken een update uit. Anders kan je voor de Zendure P1 of EcoTracker P1 gaan.

Automodus zou ik afraden: Slimme meter modus met AC laden optie aan en subkeuze: Laden met PV overschot.
Ik heb hem sinds kort ook zo staan maar in eerste instantie draaide hij in auto modus. Wat is nu het verschil dan? Ik zie namelijk geen verandering in het gedrag.

Overigens ben ik aan het kijken of ik ze in Homey krijg (moet dat nog uitzoeken voor de 800plus) want HEMS blijft niet ideaal als je twee omvormers hebt met verschillende capaciteiten.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Osxy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:32:
[...]
Vandaag trace van GLS ontvangen dus lijkt erop dat ik hem ga ontvangen (2400 pro + 3 modules en 2 450wp zonnepanelen voor 2200 euro vrijwel zeker was dit een prijsfout)
Wow! Dat is wel een mazzeltje. Ik heb voor 2400 Pro + 2 modules €2660 betaald. Was dit in DE, of bij een NL shop, of bij Zendure zelf?

Eén accu overigens binnen vandaag (28kg, de buurvrouw die het pakket had aangenomen zei: "heb je bakstenen besteld?"), ik verwacht de rest morgen.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

TCMR schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Wow! Dat is wel een mazzeltje. Ik heb voor 2400 Pro + 2 modules €2660 betaald. Was dit in DE, of bij een NL shop, of bij Zendure zelf?

Eén accu overigens binnen vandaag (28kg, de buurvrouw die het pakket had aangenomen zei: "heb je bakstenen besteld?"), ik verwacht de rest morgen.
Amazon de

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ben(V) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Die Landis Gyr + E350 is geen DSMR 5 maar een DSMR 4 en hij is dus ook niet "dsmr5 aan de buitenkant"
https://www.gebruikershan...w-handleiding-896714.html
Bij mij staat er SMR 5.0 aan de buitenkant. Wel elke seconde een update, maar pas na 10s nieuwe waarde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV6mBWWEZe_6wDrkAtbkXiz3fo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Yoccle51MVC0HCRvheHJv4k.jpg?f=fotoalbum_large

4015Wp west (Dordrecht)

• hemertje
na drie avonden resetten en proberen geen (bluetooth) verbinding te krijgen met de 3e omvormer, ook los van de accu's geprobeerd, verschillende telefoons...

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Tutti-frutti schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Bij mij staat er SMR 5.0 aan de buitenkant. Wel elke seconde een update, maar pas na 10s nieuwe waarde.[Afbeelding]
Welkom bij de club ;). Al eerder bij Zendure aanhangig gemaakt met dit als reactie. Misschien dat ze met meer meldingen het proces kunnen versnellen.

"Ons team voor de ontwikkeling van meteruitleessoftware en ons HEMS-ontwikkelingsteam hebben uw probleem gezamenlijk geanalyseerd.

Het technische team wil u graag de volgende conclusies meedelen:

Uw geïnstalleerde elektriciteitsmeter, een Landis Gyr E350 ZCF110CCtFs2 SMR, rapporteert gegevens met een interval van 13 seconden, terwijl ons HEMS-data-update-interval 3-5 seconden is, een tijdsverschil van ongeveer 10 seconden. Hierdoor kan ons apparaat het stroomverbruik van uw huishouden niet nauwkeurig registreren.

Ons HEMS-ontwikkelingsteam zal proberen de HEMS-data-updatefrequentie te synchroniseren met de frequentie van uw meter om dit probleem op te lossen, maar deze ontwikkeling is complex en kan lang duren. We kunnen momenteel geen specifieke verwachte datum voor de ontwikkeling geven."

Edit:
Liander gaat deze meter vervangen vóór 2029, maar het is onmogelijk om een verwachte datum te krijgen. Ze kunnen hem op verzoek voor €206,- wel eerder vervangen voor je. Een klantenservice contact én klacht van mijn kant brachten hier geen verandering in.
Een CT-meter ondervangt het probleem ook volgens Zendure. Zendure gaf mij hier maar liefst 8% (!!) korting op, was hun besluit na meer dagen beraad. Als je die zelf kan plaatsen ben je goedkoper uit. Ik ben zelf voor deze optie gegaan (niet via Zendure), maar wacht nog op mijn elektricien om deze te plaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Robhond op 19-03-2026 22:33 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29
Die meter werkt met gprs. Lijkt me dat die vervangen gaan worden toch?

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
Catdogsf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Ventilator in gebruik? Zoniet dan zou dit de eerste stap zijn, want denk zelf dat je omvormer te warm wordt.
Ik neem het je niet kwalijk om niet alles terug te lezen maar opladen 2400w op 60 graden geen probleem, ontladen op 2400w na stilstaan en op 25 graden wel een probleem :)

Zendure support ging dit in een firmware update fixen. Fingers crossed...

Ryzen 7600 | 7800XT | ID.3 1st Max | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• AquilaXL
  • Nu online
marteltor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:29:
Die meter werkt met gprs. Lijkt me dat die vervangen gaan worden toch?
Voor 2029 zou dit gedaan moeten zijn.

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
AquilaXL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Voor 2029 zou dit gedaan moeten zijn.
Zie mijn bericht een paar posts terug. Heb dit uitgezocht met Liander.

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

voorbeelden:

tia
Ja, ik. Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan.

Wat ik heb gedaan (en wat ook aangeraden wordt door myenergi, de maker van zappi) is een extra myenergi CT-klem om de fasedraad bij de Zendure. Die heb ik met zappi gekoppeld dmv een harvi (maar afhankelijk van je model zappi en het aantal CT-klemmen dat je al hebt kan het soms ook rechtstreeks). Daarna heb ik op de zappi ingesteld dat dit een accu is en dat zappi moet proberen het laden en ontladen van de accu te voorkomen ("Avoid both" op pagina 24 van de handleiding).

In theorie zorgt dat ervoor dat zappi de stroom niet uit de Zendure haalt (behalve de eerste 30 seconden als er een wolk voor de zon komt) en dat de Zendure niet oplaadt als de stroom ook de auto in kan. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, want ik heb een dynamisch contract en stuur op het moment alles aan op basis van stroomprijzen (via Homey en Home Assistant). Maar ik zou het zaterdag eens uit kunnen proberen.

Als je extra CT-klemmen of Homey/HA te duur en/of teveel gedoe vindt, dan biedt pagina 41 van de zappi-handleiding nog een optie: stel een export-marge in op de zappi (ze raden 50 of 100 W aan).

Wat er dan gebeurt is dat de Zendure bij het laden voorrang krijgt op de zappi (wat een voordeel of een nadeel kan zijn), maar dat de zappi nog steeds geen stroom uit de Zendure haalt. Een nadeel is dan wel dat zappi standaard 50 W van je overschot negeert en dat je dus wat meer stroom teruglevert aan het net.
Pagina: 1 ... 197 198 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.