WilliamP schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:54:
Hoi allemaal. Ik ben aan het kijken naar de aanschaf van 6 zonnepanelen (480Wp) die ik dan direct wil gaan aansluiten op de Zendure SolarFlow 2400 Pro. Zendure geeft aan dat er maar 4 MPPT poorten op zitten maar dat deze uit te breiden is: "Voeg tot 1800W toe via AC-koppeling (off-grid-poort)".

Wat ik niet kan terug vinden is waar je dit kan kopen, ik kan het in ieder geval niet vinden op hun website. Weet iemand waar ik dit product kan vinden?
Via standaard micro omvormers met stekker, zoals APsystems EZ1-M, maar zo zijn er nog vele anderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeEyGFaOb9YjP7WEa6qkHIiOA1k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f9oMflfw6rSwOkah53hu0qBn.png?f=user_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

@WilliamP Check: Hoeveel accu's ben je van plan om aan te sluiten? Want de standaard inbegrepen accu is met 10-100% en dat vermogen in een uurtje wel vol én je belast een enkele accu er behoorlijk mee. Dus zou je wel aanraden er extra accu's aan toe te voegen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:46
Wow, thanks voor de snelle reacties!
Het plan was om elk paneel een eigen MPPT poort te laten gebruiken zodat ik geen optimizers nodig heb, zo kan elk panneel optimaal werken en maximaliseer ik mijn output met de beperkte Wp die ik op mijn dak kan plaatsen.

Ik denk inderdaad dat ik er 2-3 batterij modules bij zal bestellen. Vervolgens zal ik natuurlijk een nieuwe aparte groep laten plaatsen zodat het systeem naar 2400w kan gaan.
WilliamP schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:06:
Wow, thanks voor de snelle reacties!
Het plan was om elk paneel een eigen MPPT poort te laten gebruiken zodat ik geen optimizers nodig heb, zo kan elk panneel optimaal werken en maximaliseer ik mijn output met de beperkte Wp die ik op mijn dak kan plaatsen.

Ik denk inderdaad dat ik er 2-3 batterij modules bij zal bestellen. Vervolgens zal ik natuurlijk een nieuwe aparte groep laten plaatsen zodat het systeem naar 2400w kan gaan.
Er is hier al weleens besproken dat als je er 2 parallel aansluit die op hetzelfde dakdeel/oriëntatie liggen dat de "optimizer" dan voor beide werkt. In serie niet, in parallel wel. Maar het beste is altijd een eigen MPPT per paneel idd.

Met 3-4 accu's in totaal kan je bijv. 4 uur volle bak, mochten ze dan té snel en vaak vol zitten kan je er altijd nog voor kiezen standaard 500-800 Watt terug te leveren waardoor het langer duurt voordat de 100% wordt bereikt. Dan voorkom je dat ze té snel op bypass gaan en je evt. vermogen mist.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Taro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:28:
[...]

Vermoedelijk betreft dat alleen de 2400AC+ en volgen de 2 accu's via een aanvullende bezorging.
Zal amazon / Zendure even berichtje doen. Misschien krijg ik wel de 2e tracking code dan.
Bedankt!

Kwam er ook achter dat ik geen nieuwe groep kan plaatsen in de meterkast, deze zit helemaal vol en dat ik hoogstwaarschijnlijk een 10s p1 meter heb (Een E350 van L+G uit 2017). Even zien hoe ik dat technisch wat kan goed krijgen.
Ik wil nog naar 3 fase, misschien tijd om die richting eens te versnellen.

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:28
Is het iemand al gelukt om, op een stevige manier, wieltjes onder de solarflow 2400 ac+ te maken (evt. in combinatie met de AB3000L accu). Ik zoek eigenlijk naar iets wat niet teveel oversteek heeft maar een torentje van 1 solarflow 2400+ en 2 AB 3000L accu's qua gewicht maar ook stabiliteit kan houden, maar als het moet even aan de kant gereden kan worden.

Suggesties of ervaringen?
rabe83 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:31:
Is het iemand al gelukt om, op een stevige manier, wieltjes onder de solarflow 2400 ac+ te maken (evt. in combinatie met de AB3000L accu). Ik zoek eigenlijk naar iets wat niet teveel oversteek heeft maar een torentje van 1 solarflow 2400+ en 2 AB 3000L accu's qua gewicht maar ook stabiliteit kan houden, maar als het moet even aan de kant gereden kan worden.

Als je dit wil doen, zoek dan naar een metalen hondje met stevige wielen. En kijk of je de stapel op een bepaalde manier kunt bevestigen. De AB3000X valt niet zo snel om, maar de AB3000L met 2400 AC+ zijn hoger en minder diep, dus onstabieler. Helemaal met accu's wil je daarin geen risico nemen.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

koboy

Heb een idee voor een icon

Hortz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Zal amazon / Zendure even berichtje doen. Misschien krijg ik wel de 2e tracking code dan.
Bedankt!

Kwam er ook achter dat ik geen nieuwe groep kan plaatsen in de meterkast, deze zit helemaal vol en dat ik hoogstwaarschijnlijk een 10s p1 meter heb (Een E350 van L+G uit 2017). Even zien hoe ik dat technisch wat kan goed krijgen.
Ik wil nog naar 3 fase, misschien tijd om die richting eens te versnellen.
Weet niet hoe de eerste T&T code kwam. Bij mijn bestelling bij Zendure direct was er een link naar een shop(?) website die 3 codes liet zien, alleen linkten alle drie de linkjes daaronder naar de eerste code.... Handmatig invoeren bij de juiste vervoerder gaf de wel de juiste info.

Wbt de overgang naar 3 fase: als je het geluk hebt te wonen in een regio waarin het nog snel kan zou ik het eerder nu doen dan wachten. Er gaan steeds meer regios op slot, en hebben is hebben.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:24
hemertje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Ja, maar zijn de helft groter dan benodigd

inmiddels bv deze gevonden
https://nl.bauhaus/transp...ortroller-mini/p/10131890

daarna dan een betontegel 30x30 erop en klaar...
heb van de week deze gekocht

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
Ouwe.73 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:41:
[...]
Dat was bij mij precies hetzelfde, maar toen ze voor de deur stonden hadden ze toch alles bij :*)
Yes voor mij ook, het getoonde gewicht op de GLS track&trace was laag, maar de bestelling werd compleet geleverd.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOaBG50jzR2H5YvQY1Z7fsOgYcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkeRLKMyPfUEYhg0u3x4a1mJ.jpg?f=fotoalbum_large

Heb tot nu toe alleen dit. Benieuwd of het ze lukt, vrijdag. As we speak legt de vonkentrekker twee groepjes aan, elk op zijn eigen fase. Ja, in de kelder…

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
rabe83 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:31:

Persoonlijk zou ik me er niet aan wagen om die toren op wieltjes te zetten, mij veel te onstabiel.
Bedenk ook dat een wiel een punt contact met de vloer maakt, hij staat dan dus op vier punten in plaats van op een heel oppervlak.
Verplaatsen lijkt mij door de modulaire opbouw toch vrij simpel zonder wieltjes.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:52
Na een tijdje oriënteren om batterijopslag toe te voegen aan mijn huis kom ik toch steeds meer tot de conclusie dat een Zendure oplossing het beste voldoet aan mijn eisen en ook best veel wensen vervult. Het systeem tot nu toe:
  • 10 x 300WP (3kWp) panelen op een Solis-1P3K-4G omvormer (geen optimizers) 1 Fase
  • 13 x 310 WP (4.03kWp) panelen op een Solaredge Se4K omvormer met 13 optimizers 3 Fase
  • Laadpaal Tesla Wall connector V2 ("domme" laadpaal) 2 E-auto's die regelmatig laden (3500-4000 KWh per jaar thuis)
  • Geen thuisaccu, vanaf april een dynamisch energiecontract met prijzen op uurbasis
  • Daikin altherma 3 Lucht/water WP met boiler 180L voor SWW, (nog) geen slimme aansturing
  • Home-assistant als domotica platform, staat in verbinding met de omvormers (alleen uitlezen) en de auto's (uitlezen en mogelijkheid tot starten/stoppen van laden aanpassen van laadvermogen).
Eerste gedachte was een geïntegreerde oplossing waarbij de omvormers vervangen gingen worden door 1 hybride omvormer + Opslag aan te schaffen. Echter 1 string panelen met en 1 string panelen zonder SE optimizers maakt dat toch wel gecompliceerd. Ook de Solis omvormer vervangen door een hybride thuisaccu is ook nog niet zo eenvoudig, huidige panelen liggen in een string van 10 panelen waardoor de stringspanning veel te hoog is voor de gemiddelde thuisaccu met MPPT. Dus vandaag, onder het mom van keep it simple zit ik nu op het spoor van een thuisaccu die niet alles zelf kan, maar wel goed te integreren is in mijn huis en domotica systeem. Oftewel een Zendure ;)

Alleen twijfel ik nog over welk Zendure systeem. De meterkast is aardig vol, maar daar kan nog wel een groep bij. Een nieuwe Solarflow 2400AC+ is hiermee een aantrekkelijke optie. Echter zit ik dan wel met installatiekosten om een aparte groep in de meterkast te realiseren. Alternatief is een iets oudere Salorflow 800 plus. Hiervan kan ik er 2 aanschaffen (kun je wel voor 400 ps vinden) + 2 losse batterijen voor 500 p/s (zijn gek genoeg duurder...). Geen installatiekosten en 2x 800W ontlaadvermogen.
Prijsvergelijk
- AC+ = ~2600 voor 8,16 kWh inclusief installatie = 318 €/kWh
800+ = 1772 euro voor 7,68 kWh = 230 €/kWh

Ik had begrepen dat het Zendure systeem prima kan werken met meerdere basissystemen, klopt dit? De Solarflow 800plus is ouder dan de AC+, mis ik nog killer features door de iets oudere variant te nemen? En kan ik achteraf ook nog prima een AC+ bijplaatsen?

Daarnaast vraag ik me af welke opties er allemaal zijn om het ecosysteem te koppelen aan stroomverbruik. Ik maak nu gebruik van de DSMR integratie met P1-USB richting Home Assistant, kan deze data ook gekoppeld worden aan het Zendure systeem, al dan niet via de HA integratie? Is dit aan te bevelen? Alternatief is de Homewizzard P1 meter, ook betaalbaar, maar is het update interval van deze oplossing (info per x seconden) ideaal? CT klemmen installeren is altijd een optie, maar maak liever gebruik van een directe koppeling met P1 wanneer dit net zo goed werkt (DSMR 5 meter overigens)

Wat zou jullie advies zijn?

• Gramser
Ik denk dat je er best snel achter zult komen dat je meer wil dan die 2x800 ontlaadvermogen, met zo’n gelektrificeerd huishouden. Dat is bij mij in elk geval de reden dat ik de 2400AC+ doe op een eigen groep. Met meteen nog een groep ernaast, zodat ik in de toekomst kan uitbreiden. Maar bij mij zijn die groepen vrij makkelijk aan te leggen, wat ongetwijfeld scheelt in de kosten.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11
jaapsander schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:01:
Daarnaast vraag ik me af welke opties er allemaal zijn om het ecosysteem te koppelen aan stroomverbruik. Ik maak nu gebruik van de DSMR integratie met P1-USB richting Home Assistant, kan deze data ook gekoppeld worden aan het Zendure systeem, al dan niet via de HA integratie? Is dit aan te bevelen? Alternatief is de Homewizzard P1 meter, ook betaalbaar, maar is het update interval van deze oplossing (info per x seconden) ideaal? CT klemmen installeren is altijd een optie, maar maak liever gebruik van een directe koppeling met P1 wanneer dit net zo goed werkt (DSMR 5 meter overigens)

Ik zou gewoon gaan voor een P1 splitter. Ik heb helaas ook meerdere P1 meters. Fatsoenlijke samenwerking tussen alles is helaas nog geen ding. Voor Tibber heb ik nu weer een extra P1 meter gekregen omdat ik daar ook geen Home Assistant koppeling kon maken.

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:23
Evt. 4 keer een SF 800 plus aanschaffen; en twee aansluiten op 1 groep? Of alle vier op een groep en dan het max laad/ontlaad vermogen limiteren tot bijv. 3000W?

Hier eea geoptimaliseerd met HomeAssistant. Bij lage vermogen worden de batterijen uitgeschakeld op 1 na, dus ook weinig tot/geen extra verliezen. Daarnaast heb ik het idee dat de AC2400 nogal eens best warm wil worden, daar heb je op deze manier ook minder last van.

[ Voor 45% gewijzigd door Tromp.et op 18-03-2026 10:37 ]

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:46
Na een tijdje oriënteren om batterijopslag toe te voegen aan mijn huis kom ik toch steeds meer tot de conclusie dat een Zendure oplossing het beste voldoet aan mijn eisen en ook best veel wensen vervult. Het systeem tot nu toe:
  • 10 x 300WP (3kWp) panelen op een Solis-1P3K-4G omvormer (geen optimizers) 1 Fase
  • 13 x 310 WP (4.03kWp) panelen op een Solaredge Se4K omvormer met 13 optimizers 3 Fase
  • Laadpaal Tesla Wall connector V2 ("domme" laadpaal) 2 E-auto's die regelmatig laden (3500-4000 KWh per jaar thuis)
  • Geen thuisaccu, vanaf april een dynamisch energiecontract met prijzen op uurbasis
  • Daikin altherma 3 Lucht/water WP met boiler 180L voor SWW, (nog) geen slimme aansturing
  • Home-assistant als domotica platform, staat in verbinding met de omvormers (alleen uitlezen) en de auto's (uitlezen en mogelijkheid tot starten/stoppen van laden aanpassen van laadvermogen).
Eerste gedachte was een geïntegreerde oplossing waarbij de omvormers vervangen gingen worden door 1 hybride omvormer + Opslag aan te schaffen. Echter 1 string panelen met en 1 string panelen zonder SE optimizers maakt dat toch wel gecompliceerd. Ook de Solis omvormer vervangen door een hybride thuisaccu is ook nog niet zo eenvoudig, huidige panelen liggen in een string van 10 panelen waardoor de stringspanning veel te hoog is voor de gemiddelde thuisaccu met MPPT. Dus vandaag, onder het mom van keep it simple zit ik nu op het spoor van een thuisaccu die niet alles zelf kan, maar wel goed te integreren is in mijn huis en domotica systeem. Oftewel een Zendure ;)

Alleen twijfel ik nog over welk Zendure systeem. De meterkast is aardig vol, maar daar kan nog wel een groep bij. Een nieuwe Solarflow 2400AC+ is hiermee een aantrekkelijke optie. Echter zit ik dan wel met installatiekosten om een aparte groep in de meterkast te realiseren. Alternatief is een iets oudere Salorflow 800 plus. Hiervan kan ik er 2 aanschaffen (kun je wel voor 400 ps vinden) + 2 losse batterijen voor 500 p/s (zijn gek genoeg duurder...). Geen installatiekosten en 2x 800W ontlaadvermogen.
Prijsvergelijk

Ik had begrepen dat het Zendure systeem prima kan werken met meerdere basissystemen, klopt dit? De Solarflow 800plus is ouder dan de AC+, mis ik nog killer features door de iets oudere variant te nemen? En kan ik achteraf ook nog prima een AC+ bijplaatsen?

Vergelijkbare situatie hier.
ook 2 EV's & geothermische warmtepomp.
Heb sinds 1 maand de zendure 2400AC met straks 4 batterijen.
Je gaat er geen spijt van hebben.
Heb ook 2 omvormers SMA en dacht ook alles te vervangen door hybride omvormer met batterij systeem.
Alleen was de investering veel te groot en ROI lag op 8 jaar.
Terwijl nu dit op 2,5jaar ligt. lagere aanschaf = snellere terug verdiend.

Ik gebruik hem met EVCC & HA & P1 meter van homewizard.
Dit werkt voor mij perfect en als hij NoM doet zit hij er soms +-40W onder of boven. Wat voor mij ok is.
De lijn op homewizard is mooi plat.

Ik zou opteren voor de 2400AC vermits je dan meer ontlaad vermogen hebt.
En je toch enkele groot verbruikers hebt die dan beter afgedekt kunnen worden.

Zit zelfs te twijfelen om in de toekomst nog een 1200AC (als die uitkomt) of 2400AC bij te zetten.
En op mijn dak van tuinhuis 2 of 4 zonnepanelen bij te plaatsen en deze rechtsreeks hierop aan te sluiten via MPTT.
In de winter gaan die zonnenpanelen dan enkel voor batterij dienen & mijn hoofdpanelen op het huis voor eigen verbruik en auto dan. Want nu kom ik zelfs te kort aan zonne stroom om batterij vol te hebben en EV's ook. :)

Heb wel 3-fase stekker (of krachtstroom stekker) in mijn tuinhuis met 8mm kabel dikte naar hoofdbord. Dus kan perfect op aparte groepen die thuisbatterijen aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door scifoflux op 18-03-2026 10:41 ]

• koboy

koboy

Prijsvergelijk

Die usb-p1 gaat prima werken. Wel zul je waarschijnlijk een enkele totaal entiteit er bij moeten maken. Bij mij in elk geval waren de teruglever en afname vermogens aparte entiteiten.

Ik zou eerder voor een enkele 2400AC gaan dan twee 800's. Makkelijker qua plaatsing en aansturing. Gezien de berichten over throtling van de nieuwe 2400AC +/pro de laatste tijd zou ik ook de oude 2400AC overwegen, zeker als dit voor een goede prijs kan, aangezien hier een koelventilator aansluiting op zit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:52
Mijn vader heeft een Zendure AC2400. Nu heeft hij een een extra batterij blok besteld en deze is binnen gekomen.

Zelf zou ik gewoon;
1. stekker uit het stopcontact -
2. 10 seconden wachten
3. Omvormer eraf halen
4. Extra blok er tussen zetten (uiteraard de rubber beschermblokjes eruit)
5. omvormer terug zetten
6. stekker in het stopcontact.

Of vergeet ik iets belangrijks in deze stappen?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
op pepper is er weer een aanbieding van Zendure te vinden (via ali express).
lijkt van Zendure Store te gaan, maar of daar ook Zendure zelf achter staat is onbekend.
het gaat hier om de ZENDURE Solar Flow 800 Plus die uit Frankrijk zou geleverd worden.
met een zeer scherpe prijs van 429 euro.

[ Voor 70% gewijzigd door Jan-tweak op 18-03-2026 11:02 ]

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:51
Misschien kan iemand hier antwoord op geven. De laadmodus staat in slimme meter modus en de batterij is nu leeg na vannacht. Wanneer laadt hij weer op, op dit moment komt er genoeg zonne energie vrij om hem bij te laden maar er gebeurt niks.

• Ben(V)
Leanderr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:53:
Mijn vader heeft een Zendure AC2400. Nu heeft hij een een extra batterij blok besteld en deze is binnen gekomen.

Zelf zou ik gewoon;
2. 10 seconden wachten
3. Omvormer eraf halen
5. omvormer terug zetten

Die 10 seconden vervangen door de knop 6 seconden ingerukt te houden om de Zendure uit te schakelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
Bart-sss schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:57:
Misschien kan iemand hier antwoord op geven. De laadmodus staat in slimme meter modus en de batterij is nu leeg na vannacht. Wanneer laadt hij weer op, op dit moment komt er genoeg zonne energie vrij om hem bij te laden maar er gebeurt niks.
Wat gebruik je als P1 om de Zendure de informatie te geven dat hij kan opladen?

• Bart-sss
Ben(V) schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Wat gebruik je als P1 om de Zendure de informatie te geven dat hij kan opladen?
De p1 meter van Zendure.

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Hallo allemaal, herkent iemand it probleem?

Ik heb 2x Zendure 2400AC, beide units hebben 3 accu's en zijn aangesloten op een andere fase met eigen groep. Laden en ontladen zou dus met 2400W per stuk moeten kunnen, totaal 4800W. Mijn solar omvormer levert max 5000W dus icm intern verbruik zou er vrijwel geen stroom export moeten zijn. De thuisaccu's worden gemanaged door HEMS met Zendure P1 meter, staat ingesteld op "smart meter mode". Het doel is dus intern verbruik, er wordt niet gehandeld. Het noodstroom stopcontact op de 2400AC wordt niet gebruikt en staat uit. Firmware heeft een update gehad en is nu v1.0.19 voor beide accu's. Safety setting staat op 2400W.

Het probleem is dat de accu's maar laden op half vermogen. Het is nu zonnig, de zon opwek is ongeveer 3600W. Maar de beide Zendure 2400AC units laden maar met 2400W _gezamenlijk_ dus 1200W per stuk. Dat is maar de helft van wat ze zouden kunnen doen. Maar belangrijker ze laden niet snel genoeg, want ik lever nu veel stroom terug aan het net en dat wil ik juist voorkomen.

Wie herkent dit, wat gaat hier fout? Bij voorbaat dank.

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Ok, stapeltje van Zendure is gewoon geleverd via GLS (amazon.de).
Lag onderin de bus van de beste man.

Straks even uitpakken en installeren. Nu toch maar even die Zendure P1 bestellen

Zelf zou ik gewoon;
2. 10 seconden wachten
3. Omvormer eraf halen
5. omvormer terug zetten

Ik zou eerst de knop 6 seconden ingedrukt houden, dan de stekker eruit. Dan weet je zeker dat hij standby staat.
Ook belangrijk is, de bestaande stapel rond de 50 procent state of charge te brengen, alvorens de accu toe te voegen.
Bij grote verschillen in soc, kan de ene accu de ander opgaan laden, wat kan leiden tot grote stromen.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Ben(V)
Nee de stekker moet er eerst uit anders komt er een foutmelding.

• koboy

koboy

derooij schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:11:
Hallo allemaal, herkent iemand it probleem?

Ik heb 2x Zendure 2400AC, beide units hebben 3 accu's en zijn aangesloten op een andere fase met eigen groep. Laden en ontladen zou dus met 2400W per stuk moeten kunnen, totaal 4800W. Mijn solar omvormer levert max 5000W dus icm intern verbruik zou er vrijwel geen stroom export moeten zijn. De thuisaccu's worden gemanaged door HEMS met Zendure P1 meter, staat ingesteld op "smart meter mode". Het doel is dus intern verbruik, er wordt niet gehandeld. Het noodstroom stopcontact op de 2400AC wordt niet gebruikt en staat uit. Firmware heeft een update gehad en is nu v1.0.19 voor beide accu's. Safety setting staat op 2400W.

Het probleem is dat de accu's maar laden op half vermogen. Het is nu zonnig, de zon opwek is ongeveer 3600W. Maar de beide Zendure 2400AC units laden maar met 2400W _gezamenlijk_ dus 1200W per stuk. Dat is maar de helft van wat ze zouden kunnen doen. Maar belangrijker ze laden niet snel genoeg, want ik lever nu veel stroom terug aan het net en dat wil ik juist voorkomen.

Wie herkent dit, wat gaat hier fout? Bij voorbaat dank.
Oplaad instelling naar 4800W zetten, die is namelijk voor het totaal van alle omvormers in HEMS. Geldt ook voor de ontlaad instelling.

• koboy

koboy

Bart-sss schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:57:
Ik heb een keer meegemaakt dat het blokje dat in het stopcontact gaat de weg kwijt was. Daardoor ook geen data meer in de app over verbruik. Even uit het stopcontact en weer terug heeft dat opgelost.

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:32:
[...]
Oplaad instelling naar 4800W zetten, die is namelijk voor het totaal van alle omvormers in HEMS. Geldt ook voor de ontlaad instelling.
Dank je, toevallig ook net zelf gevonden. De instelling voor maximaal laden en ontladen is blijkbaar verhuisd van een instelling per batterij naar een instelling voor het hele huis. Ik weet niet wanneer dit is gebeurd, voorheen zat dit dacht ik bij de accu. Misschien is dat verhuisd bij het toevoegen van de 2e accu of bij een software update. Bij de huis instellingen heb ik nu max 4800W ingesteld en werkt het weer, hij verdeelt de stroom nu gelijk over de 2 accu's.

Als je het mij vraagt is dit alleen wel een gevaarlijke fout in de Zendure software. De safety instelling (800W of 2400W) moet toch echt per accu worden ingesteld. Het is immers best mogelijk dat je voor één accu een eigen groep hebt aangelegd en 2400W veilig is, maar een tweede accu door ruimtegebrek ergens anders in huis op gemengde groep met 800W zit. Een simpele optelsom voor het hele huis is niet per definite veilig dus in mijn ogen geen goed idee. In mijn situatie werkt het, maar ik hoop wel dat ze dit nog aanpassen in de software.
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Foutmelding verdwijnt na verwijdering stekker.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Bart-sss
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb een keer meegemaakt dat het blokje dat in het stopcontact gaat de weg kwijt was. Daardoor ook geen data meer in de app over verbruik. Even uit het stopcontact en weer terug heeft dat opgelost.
Gedaan maar geeft geen verandering.
Je zou zeggen dat hij nu 1467w de accu in zou moeten stoppen toch? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgoUeazSQtVdMRXVuLCqch04sZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QEFEVhf2mxVOWVtiEGmiMIxP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Bart-sss op 18-03-2026 11:47 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:53
Bart-sss schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Je zou zeggen dat hij nu 1469w de accu in zou moeten stoppen toch? [Afbeelding]
Heb je "AC laden" aan staan onderaan de pagina van 'slimme meter modus'?
Heb ik ook al eens gehad :)

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:16
Gramser schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:57:
[Afbeelding]

Heb tot nu toe alleen dit. Benieuwd of het ze lukt, vrijdag. As we speak legt de vonkentrekker twee groepjes aan, elk op zijn eigen fase. Ja, in de kelder…
Als het goed is krijg je binnen enkele dagen een bericht van een NL bedrijfje dat transport doet vanaf Parijs naar NL. Als je dat bericht krijgt is het vaak nog 2-3 werkdagen wachten. Vrijdag zal krap worden.

Ryzen 7600 | 7800XT | ID.3 1st Max | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• Gramser
Vrijdag zou me ook verbazen hoor. Amazon zelf gaf al aan 23-26 maart. Ook prima (als ik hopelijk maar thuis ben).

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:52
geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Ik zou eerst de knop 6 seconden ingedrukt houden, dan de stekker eruit. Dan weet je zeker dat hij standby staat.
Ook belangrijk is, de bestaande stapel rond de 50 procent state of charge te brengen, alvorens de accu toe te voegen.
Bij grote verschillen in soc, kan de ene accu de ander opgaan laden, wat kan leiden tot grote stromen.
Hij is aangesloten en de nieuwe batterij was rond de 75 en de al bestaande rond de 80. Dus die komen vandaag wel weer vol.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• koboy

koboy

Zelf zou ik gewoon;
2. 10 seconden wachten
3. Omvormer eraf halen
5. omvormer terug zetten

Stap 2 moet 6 seconden knop indrukken om uit te schakelen zijn, anders loop je kans vonken te trekken tussen de blokken.

• Bart-sss
Idr548 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Heb je "AC laden" aan staan onderaan de pagina van 'slimme meter modus'?
Heb ik ook al eens gehad :)
Dank je wel, dat was hem. Daarbij ook ingesteld dat al het overschot de accus in gaat. Dank jullie voor het meedenken.

• Gramser
Nou stel, ik krijg een dezer dagen dat pakket binnen. Wat is dan het juiste stappenplan? Alles stapelen en dan de boel pas aanzetten, of eerst de omvormer alleen en als die z’n updates heeft gehad de accu’s eronder? Ik begin overigens met de Zendure P1 meter toe te voegen, als die binnen is.
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Stap 2 moet 6 seconden knop indrukken om uit te schakelen zijn, anders loop je kans vonken te trekken tussen de blokken.
48v dc zou wel een beetje meevallen. Belangrijker in mijn ogen is, de omvormer uit schakelen voordat je de stekker eruit haalt.

• koboy

koboy

geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:18:
[...]

48v dc zou wel een beetje meevallen. Belangrijker in mijn ogen is, de omvormer uit schakelen voordat je de stekker eruit haalt.
12V DC kun je al hele mooie vonken mee trekken.....
Ook gevaarlijke dingen trouwens: 12V loodaccu's (in scootmobielen etc)

• Ben(V)
Zendure heeft zelf aangegeven dat je eerst de stekker eruit moet trekken en dan de knop 6 seconden ingedrukt houden.
Als je echt heel voorzichtig wilt zijn zet je in de App eerst de laad/ontlaad max op nul.

En zoals @koboy zegt, gelijkspanning is vele malen gevaarlijker om te onderbreken dan wisselspanning.
Wisselspanningen trekken nauwelijks een vonkboog en met gelijkspanning kun je lassen dus die 48V is veel gevaarlijker dan die 230V van het net.

Ben(V) schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:31:
Zendure heeft zelf aangegeven dat je eerst de stekker eruit moet trekken en dan de knop 6 seconden ingedrukt houden.
Als je echt heel voorzichtig wilt zijn zet je in de App eerst de laad/ontlaad max op nul.

En zoals @koboy zegt, gelijkspanning is vele malen gevaarlijker om te onderbreken dan wisselspanning.
Wisselspanningen trekken nauwelijks een vonkboog en met gelijkspanning kun je lassen dus die 48V is veel gevaarlijker dan die 230V van het net.
Bij 230 V wisselspanning heb je wisselingen, met onderbrekingen(tussen elke sinus), terwijl gelijkspanning (DC) continu aanwezig is.

Als de stekker eruit is, kan er in principe geen stroom meer naar, of vanaf de omvormer lopen. Met 48v, en alleen standby verbruik zal het allemaal wel meevallen.

Toch is het verstandig om altijd eerst een apparaat uit te schakelen voordat je de stekker eruit trekt, om meerdere redenen. Als er bijvoorbeeld net data naar het flashgeheugen wordt geschreven, kan een plotselinge onderbreking schade veroorzaken.

Daarnaast kan een abrupte onderbreking tijdens laden of ontladen ongewenste belasting geven; daar zijn omvormers niet goed tegen bestand.

Vergelijk het met een computer: die sluit je ook netjes af voordat je de spanning eraf haalt.

[ Voor 45% gewijzigd door geert1992 op 18-03-2026 12:41 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:37
Bart-sss schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Je zou zeggen dat hij nu 1467w de accu in zou moeten stoppen toch? [Afbeelding]
Bij mij werkt opladen via Smart Meter Mode ook niet. Sinds eind januari. Laden met Surplus Power werkt niet, en met Time Periods ook niet. Zendure support valt me zeer tegen. Al twee keer een mail gehad dat ze op mij wachtten, en het ticket gingen sluiten, terwijl de bal bij hun lag. En vanochtend schreven ze dat hun onderzoek had uitgewezen dat de AC-stekker er niet in zat, terwijl mijn 2400AC de afgelopen dagen continu aan het laden en ontladen was, in Auto Mode. Ook al twee keer een screen recording gestuurd waarin te zien is dat switchen van Auto Mode naar Smart Meter ervoor zorgt dat het laden stopt.

Auto Mode werkt bij mij dus gelukkig wel, en voldoet voor nu, als work-around.

• Bart-sss
a2aan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Bij mij werkt opladen via Smart Meter Mode ook niet. Sinds eind januari. Laden met Surplus Power werkt niet, en met Time Periods ook niet. Zendure support valt me zeer tegen. Al twee keer een mail gehad dat ze op mij wachtten, en het ticket gingen sluiten, terwijl de bal bij hun lag. En vanochtend schreven ze dat hun onderzoek had uitgewezen dat de AC-stekker er niet in zat, terwijl mijn 2400AC de afgelopen dagen continu aan het laden en ontladen was, in Auto Mode. Ook al twee keer een screen recording gestuurd waarin te zien is dat switchen van Auto Mode naar Smart Meter ervoor zorgt dat het laden stopt.

Auto Mode werkt bij mij dus gelukkig wel, en voldoet voor nu, als work-around.
Niet fijn om te horen dat je nu bijna van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Bij mij heeft het schuifje 'ac-laden' aanzetten geholpen en gaat mijn overtollige stroom nu de accu in.
Ga er vanuit dat je dat ook al geprobeerd hebt? Hopelijk pakken ze je klacht snel op en lossen ze de problemen voor je op.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:37
Bart-sss schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Niet fijn om te horen dat je nu bijna van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Bij mij heeft het schuifje 'ac-laden' aanzetten geholpen en gaat mijn overtollige stroom nu de accu in.
Ga er vanuit dat je dat ook al geprobeerd hebt? Hopelijk pakken ze je klacht snel op en lossen ze de problemen voor je op.
Ja, dat schuifje staat bij mij aan.

Werkt bij jou opladen via Auto Mode wel/ook?wel/ook

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:31:

offtopic:
wisselspanning kun je ook mee lassen hoor. Jaaaaaren geleden, voor de betaalbare led-lamp, gaf zo'n kwik spaarlamp de geest bij het inschakelen. Laste mooi de lichtschakelaar vast in de aan-stand

• Bart-sss
a2aan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Ja, dat schuifje staat bij mij aan.

Werkt bij jou opladen via Auto Mode wel/ook?wel/ook
Nu op auto modus staan. De droger staat ook aan, volgens mij werkt hij dan ook gewoon...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHY1qYFPtJrXDQkW9TtZsBJdIFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cnp6ttNNCPWVDOfivpuftlyn.png?f=fotoalbum_large

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48
Jan-tweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:53:
op pepper is er weer een aanbieding van Zendure te vinden (via ali express).
lijkt van Zendure Store te gaan, maar of daar ook Zendure zelf achter staat is onbekend.
het gaat hier om de ZENDURE Solar Flow 800 Plus die uit Frankrijk zou geleverd worden.
met een zeer scherpe prijs van 429 euro.
Inderdaad strakke aanbieding. Omdat ik een goede factuur nodig heb voor gemeentesubsidie gaat dit helaas aan mij voorbij. En op zich vind garantie Zendure Nederland niet vervelend ;)
MAAR, bij zendure.nl is 2 x 800 plus 929 euro na een kortingscode die 5% korting geef. Via cashbackxl krijg ik nog eens 85 euro terug. Dus dat maak 844 euro voor 2x een 800 plus. En dan nog de subsidie ;) Dus binnenkort ben ik officieel lid van de Zendure gang hier op tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 18-03-2026 13:29 ]

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-03 19:24
Sinds paar dagen AC2400+, 4 extra batterijen, met eigen groep in gebruik. Ik zie alleen een vreemd oplaad patroon. Grootste deel tijd 1,8 kW en maar af en toe 2,4 kW. Terwijl de pv meer dan voldoende leveren voor 2,4 kW. Temperatuur loopt wel langzaam op.
Iemand idee? Toch extern koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oILrqPq2PqUac80UCS96HoR9DE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lwsm7in5LvTbcdf2YzfNsxez.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vFkJIq3H7mBRb0uT8OZn6mk66Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIOFrTti91DHinbozXyuDeBF.jpg?f=fotoalbum_large

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:48
Maarten60 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:07:
Sinds paar dagen AC2400+, 4 extra batterijen, met eigen groep in gebruik. Ik zie alleen een vreemd oplaad patroon. Grootste deel tijd 1,8 kW en maar af en toe 2,4 kW. Terwijl de pv meer dan voldoende leveren voor 2,4 kW. Temperatuur loopt wel langzaam op.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, je moet gaan koelen. Temperaturen zijn te hoog.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:20
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik direct ventilatoren erbij heb geregeld. Ze draaien hier constant beide 2400w voor meerdere uren en blijft gewoon op 40 graden bij op- en ontladen.

• DJ 83
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19:58
Mijn AC2400+ met extra batterij staat nog op standaard 800w laden en ontladen. Vandaag de eerste zonnige dag dat ze zich goed kunnen vullen. Nu zie ik dat vanaf ongeveer 80% vulling het vermogen wordt geknepen naar eerst iets boven 500w en nu zelfs richting 400w (83% vulling) terwijl er nog meer dan 2000w overschot is van de zonnepanelen. Temperatuur is bij beide accus rond de 25gr dus geen hitte probleem. Is dat herkenbaar gedrag of gaat hier iets fout?

• Nikso1230
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:12
DJ 83 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:26:
Mijn AC2400+ met extra batterij staat nog op standaard 800w laden en ontladen. Vandaag de eerste zonnige dag dat ze zich goed kunnen vullen. Nu zie ik dat vanaf ongeveer 80% vulling het vermogen wordt geknepen naar eerst iets boven 500w en nu zelfs richting 400w (83% vulling) terwijl er nog meer dan 2000w overschot is van de zonnepanelen. Temperatuur is bij beide accus rond de 25gr dus geen hitte probleem. Is dat herkenbaar gedrag of gaat hier iets fout?
Is een standaard reacties van de accu. Dit heb je ook met je mobiele telefoon.

• lhpvis
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was mij niet bekend dat de AC2400+ dermate deed throtthlen 'under load'... en helemaal al niet soortgelijke temperaturen bereikte. Ben benieuwd of overige gebruikers dit ook zo ervaren.

• Pakhaas
lhpvis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Was mij niet bekend dat de AC2400+ dermate deed throtthlen 'under load'... en helemaal al niet soortgelijke temperaturen bereikte. Ben benieuwd of overige gebruikers dit ook zo ervaren.
Hier nog niet gezien. Ze stonden vandaag op 2000w per stuk te draaien, maar ook bij 2400w per stuk nog niet boven de 41 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL7Ytlvzq_2NWzJsP2Iea-bZqZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXaoorwwvemEu6THDc00dNdQ.jpg?f=fotoalbum_large

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:10
Pakhaas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Hier nog niet gezien. Ze stonden vandaag op 2000w per stuk te draaien, maar ook bij 2400w per stuk nog niet boven de 41 graden

[Afbeelding]
Uiteraard want de 2400 AC heeft die fan header waardoor je nooit gaat throttlen als er een fan op zit. @geert1992 nieuwe productlijn "GewoonGeert" voor de AC+ en Pro? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA6uBUIfVqBmgaz29uB6DyPdf2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0gw1lmaS60aginHEWRJWqdok.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door gielz op 18-03-2026 14:51 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 22:45
Vandaag de SolarFlow 2400AC+ binnen gekregen.Mooi apparaatje. Maar de installatie en de app ging niet bepaald vlekkeloos. Gisteren de P1 meter ook al met enige moeite aan de gang gekregen. Die gaf ook al steeds aan dat er een firmware update was. Die gestart maar leek niks te gebeuren.

Nu met de SolarFlow 2400AC+ precies het zelfde verhaal.... Gaf steeds update aan en gaf de opdracht om te updaten. Maar zei direct dat hij klaar was en de batterij ging herstarten. Gebeurde niks... Na tig keer doen en opnieuw koppelen lijkt ie het wel gedaan te hebben. (en mogelijk pihole die in de weg zat?). Nu geeft hij nog steeds aan dat er een firmware updates is naar versie 1.0.2 is terwijl die ook op het apparaat zelf staat zegt ie... Oh en hoe voeg ik trouwens dynamisch contract voor ANWB in? Als ik voor dynamisch klik krijg ik een formulier voor je adres maar het toont Afghanistan en als ik netjes Nederlands en alles invul geeft hij een token error....

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:47
Pakhaas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]
Kan je de temperatuur van de omvormer eigenlijk ook ergens in de App zien? Ik zie wel de temperaturen van de accu's, maar de omvormer kan ik niet vinden.

• DJ 83
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19:58
Nikso1230 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Is een standaard reacties van de accu. Dit heb je ook met je mobiele telefoon.
Het % schoot net opeens van 84% naar 100%, blijkbaar gaf de app de status niet goed weer. Dan kan ik het gedrag inderdaad prima verklaren voor die laatste procentjes :) . Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

• lhpvis
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een voor de duidelijkheid, betreft dit de 'AC2400+' of de 'AC2400'? In je tekst lees ik 'AC2400+' echter in je app staat 'AC2400'?

• WilliamP
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Er is hier al weleens besproken dat als je er 2 parallel aansluit die op hetzelfde dakdeel/oriëntatie liggen dat de "optimizer" dan voor beide werkt. In serie niet, in parallel wel. Maar het beste is altijd een eigen MPPT per paneel idd.

Met 3-4 accu's in totaal kan je bijv. 4 uur volle bak, mochten ze dan té snel en vaak vol zitten kan je er altijd nog voor kiezen standaard 500-800 Watt terug te leveren waardoor het langer duurt voordat de 100% wordt bereikt. Dan voorkom je dat ze té snel op bypass gaan en je evt. vermogen mist.
De kosten schat ik als volgt in:
€ 500,00 6x Aiko 480Wp
€ 550,00 Montage materiaal
€ 150,00 APsystems EZ1-M
€ 3.400,00 Zendure SolarFlow 2400 Pro + 3x AB3000L
€ 500,00 Extra groep + stopcontact
€ 250,00 Overig materiaal
€ 5.350,00 Totaal

Met dit systeem (West-zuid-west, plat dak 10 graden, weinig tot geen schaduw) verwacht ik dan zo'n 2500kWh per jaar op te wekken. Het is in Amsterdam dus kan mijn eigen auto niet opladen, we koken wel op stroom en we hebben airco op beide etages waar we mee kunnen verwarmen of koelen. Mijn jaarlijks verbruik weet ik nog niet omdat we er nog maar sinds november wonen, maar ik denk hiermee zo'n 600 euro per jaar te kunnen gaan besparen, dus het systeem is in ongeveer 9 jaar terugverdiend.

Nu is natuurlijk nog de vraag of we een dynamisch contract gaan nemen of niet. Voor gas (CV ketel) zullen we sowieso voor een vast contract gaan.

Nog suggesties voor verbeteringen? :D
gielz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:37:
[...]

Uiteraard want de 2400 AC heeft die fan header waardoor je nooit gaat throttlen als er een fan op zit. @geert1992 nieuwe productlijn "GewoonGeert" voor de AC+ en Pro? :+
[Afbeelding]
Ik wil wel even bedenken of er iets eenvoudigs mogelijk is voor de nieuwe modellen, want zonder gaat hij relatief snel terug regelen, wat zonde is. Ook wel benieuwd wat dat doet met de batterij temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA6uBUIfVqBmgaz29uB6DyPdf2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0gw1lmaS60aginHEWRJWqdok.png?f=user_large
De eerste vragen ook al gehad in de DM, verwacht wel dat er daadwerkelijk vraag naar is.
Helaas geen bevestigings punten achterop. :-(

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 18-03-2026 14:57 ]

• Henkie-Jan
Henkie-Jan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:38:
Vandaag de SolarFlow 2400AC+ binnen gekregen.Mooi apparaatje. Maar de installatie en de app ging niet bepaald vlekkeloos. Gisteren de P1 meter ook al met enige moeite aan de gang gekregen. Die gaf ook al steeds aan dat er een firmware update was. Die gestart maar leek niks te gebeuren.

Nu met de SolarFlow 2400AC+ precies het zelfde verhaal.... Gaf steeds update aan en gaf de opdracht om te updaten. Maar zei direct dat hij klaar was en de batterij ging herstarten. Gebeurde niks... Na tig keer doen en opnieuw koppelen lijkt ie het wel gedaan te hebben. (en mogelijk pihole die in de weg zat?). Nu geeft hij nog steeds aan dat er een firmware updates is naar versie 1.0.2 is terwijl die ook op het apparaat zelf staat zegt ie... Oh en hoe voeg ik trouwens dynamisch contract voor ANWB in? Als ik voor dynamisch klik krijg ik een formulier voor je adres maar het toont Afghanistan en als ik netjes Nederlands en alles invul geeft hij een token error....
Nu snap ik het echt niet meer.... Na een herstart geeft hij weer aan dat er versie 1.0.1 op staat en wil het upgraden weer niet! Had verwacht dat Zendure alles wel voor elkaar had maar blijkbaar niet... Toch de verkeerde keus gemaakt blijkbaar.... :(

Edit: lees op het Zendure forum meer mensen die de P1 meter niet upgrade krijgen of de batterijen niet. Er is blijkkbaar iets mis in de servers van Zendure....

[ Voor 5% gewijzigd door Henkie-Jan op 18-03-2026 15:05 ]

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:13
WilliamP schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:54:
[...]

De kosten schat ik als volgt in:
€ 500,00 6x Aiko 480Wp
€ 550,00 Montage materiaal
€ 150,00 APsystems EZ1-M
€ 3.400,00 Zendure SolarFlow 2400 Pro + 3x AB3000L
€ 500,00 Extra groep + stopcontact
€ 250,00 Overig materiaal
€ 5.350,00 Totaal

Nog suggesties voor verbeteringen? :D
Op die APsystems EZ1-M (1000W) kan je 2x2 panelen aansluiten, dus voor 6 panelen zou je er 2 nodig hebben, met 2 kabels of een trunk kabel. Die connector is anders dan de DS3-L, ik denk juist omdat je met deze maar één setje van 4 panelen in je normale wcd steekt. Je zou wel een 3x de DS3-L kunnen overwegen met een trunk kabel en losse monitoring, of 2x de EZ1-M en die op een of andere manier aan 1 stekker maken.

Ik zie trouwens gekke (Duitse) aansluitschema's, waarbij ze 1x West en 1x Oost op het ene kanaal zetten en dat nog eens op het tweede kanaal. lijkt me dat dit 2xW bij elkaar en 2x Oost bij elkaar moet zijn

[ Voor 24% gewijzigd door Verdicampo op 18-03-2026 15:08 . Reden: specs van de EZ1-M verkeerd gelezen ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:03
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd waar de toren bij jou staat……..( misschien in een hoek of vast tegen een muur ?, gebrek aan passieve ventilatie ? )

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 18-03-2026 15:03 ]

pjotter1965 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:01:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar de toren bij jou staat……..( ivm passieve ventilatie )
Het grootste nadeel van de keuze van Zendure om de omvormer aan de achterzijde te plaatsen, is dat deze zijde doorgaans tegen of dicht bij de muur wordt geplaatst. Daarnaast lijken de koelribben, afgaande op de foto’s, minder diep dan bij de vorige modellen. Wat zou hun hebben gemotiveerd om van hun "grillplaat" af te stappen?

Henkie-Jan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Nu snap ik het echt niet meer.... Na een herstart geeft hij weer aan dat er versie 1.0.1 op staat en wil het upgraden weer niet! Had verwacht dat Zendure alles wel voor elkaar had maar blijkbaar niet... Toch de verkeerde keus gemaakt blijkbaar.... :(
Zal wel aan mij liggen, maar waar is het doorzettingsvermogen tegenwoordig? Niet zo snel opgeven en conclusies trekken.

Heb je 2.4 GHz Wifi of 5 GHz? Probeer eens 2,4 GHz only. Haal ff een keer de stekker uit P1 en omvormer. Gooi het apparaat even uit de App en voeg hem opnieuw toe. Je kunt op 2 plekken firmware updates doorvoeren, beide al geprobeerd?

• hemertje
Hoi,

gisteren 2 van de 3 systemen voorlopig in modus Zenki gezet.

Nu zie ik de ene opladen en de andere ontladen?

Enig idee waarom ze nu niet beide met ieders 800W laden?

1 systeem geeft een spanningsniveau melding terwijl die in orde is volgens HW.

Het 3e systeem kreeg ik gisteravond niet geïnstalleerd via de app, de wifi/bluetooth verbinding wilde maar niet lukken via de app

Wie weet raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTqgDhmu3ZNj_LzJvu_s_lJFSlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQ8SCTxwEDPnmpbO9FZ2Sk0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1z5VdywNwBatSEyDNoLIx4ahu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9xycIGYdyDaMfeMbt8Mhx2L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bujL2jzVuNUd10e9vNKeECQ6zl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNEadaD3EEsdo4Qj8zPyYAoq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7JvWrLiAYekbek4gtpQmRpmeis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6QkJPMu8FVV0uB7go8Ou7Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRdJUptaBeQqmr9aub50EvEXlDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVnja1rNsAP8EgqoUMpPOAaC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58kvQXyJeEkJHshtvzxczL1XBaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzNBqHjgNg58njPTadC30riB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfl8YTS2Mmfr-TYwHK-MAk93lx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4CHDVVSAJvTFu08AYSpS3e3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7g9V7hc9rQU-V7nH-Wgnry96xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYAUX3UDGJEo70CdwZSYEIoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKWrL5ZF5KDh28Rq-1MhXGHrd-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp5il9dHo6HmFau89JhnoYSe.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Henkie-Jan
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Zal wel aan mij liggen, maar waar is het doorzettingsvermogen tegenwoordig? Niet zo snel opgeven en conclusies trekken.

Heb je 2.4 GHz Wifi of 5 GHz? Probeer eens 2,4 GHz only. Haal ff een keer de stekker uit P1 en omvormer. Gooi het apparaat even uit de App en voeg hem opnieuw toe. Je kunt op 2 plekken firmware updates doorvoeren, beide al geprobeerd?
Uiteraard geef ik niet zomaar op. ;) Ik heb het apparaat al meermaals verwijderd (stuk of 4 keer) incl alle gegevens en opnieuw toegevoegd. Heb de firmware upgrade geprobeerd direct in het instellingen menu met de voortgangs schijf. Leek 1 keer te lukken en ging toen langzaam van 1 naar 100 pct. Gaf aan update geslaagd maar bleef melden update opnieuw starten terwijl hij aangaf dat versie 1.0.2 er op stond. Meermaals de stekker er uit gehaald. Knop lang ingedrukt om volledig uit te schakelen en weer in. Meestal als je de upgrade wil starten schiet hij van 1pct direct naar 100pct en geeft aan dat hij gaat herstarten. (wat hij niet doet volgens mij want ik hoor geen piep). Toen hij wel leek te updaten en langzaam naar 100pct kroop en aangaf te herstarten hoorde ik netjes een piepje...

Maar ik las op het Zendure forum wat meer mensen die problemen ervaren... Kan nog even proberen op een mobiele hotspot te verbinden.

Henkie-Jan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Wat bij mij zelf ooit voor vergelijkbaar gedrag zorgde: ik draai een DNS server die de update-servers blokkeerde. Daardoor bleven firmware-updates mislukken.

hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:10:
Hoi,

Het 3e systeem kreeg ik gisteravond niet geïnstalleerd via de app, de wifi/bluetooth verbinding wilde maar niet lukken via de app

Wie weet raad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig al 2 stekkers proberen om te wisselen, om te kijken of de foutcode ook verschijnt met een ander torentje?

@Henkie-Jan sowieso zie je vlak na de update vaak nog enkele seconden of minuten de oude versie en update melding staan. Daarnaast komt diezelfde versie weer als update terug als je een nieuwe accu toevoegt, omdat ie daarmee ook de firmware van de accu update.

Verder zou ik het bij Zendure melden via de support. En op basis van een aantal bevindingen ben je mogelijk met je huidige firmware beter af dan met .19, dus gewoon even geduld hebben.

En zorg voor 2.4 GHz wifi… En zoals Geert zegt, schakel idd PiHole, Adguard of soortgelijke dingen uit voor/tijdens de update.

• Henkie-Jan
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:20:
@Henkie-Jan sowieso zie je vlak na de update vaak nog enkele seconden of minuten de oude versie en update melding staan. Daarnaast komt diezelfde versie weer als update terug als je een nieuwe accu toevoegt, omdat ie daarmee ook de firmware van de accu update.

Verder zou ik het bij Zendure melden via de support. En op basis van een aantal bevindingen ben je mogelijk met je huidige firmware beter af dan met .19, dus gewoon even geduld hebben.

En zorg voor 2.4 GHz wifi… En zoals Geert zegt, schakel idd PiHole, Adguard of soortgelijke dingen uit voor/tijdens de update.
Thnx voor de tips! Ga dat doen! Houd jullie op de hoogte.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Damnit.. Zit vandaag al om 14:30 vol...

Toch maar eens kijken naar een tweede ac2400, met twee AB3000x erop. :X
MikeyMan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:32:
Damnit.. Zit vandaag al om 14:30 vol...

Toch maar eens kijken naar een tweede ac2400, met twee AB3000x erop. :X
Of anders even wachten tot morgen, wanneer het zonnetje grotendeels weer achter de witte pluimen in de lucht verdwijnt. Maar volgens mij werkt het zo niet met verslavingen, althans, dat heb ik mij laten vertellen :+ .
Hier blijft het ook kriebelen, gelukkig mag het niet van de boekhoudster thuis.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Of anders even wachten tot morgen, wanneer het zonnetje grotendeels weer achter de witte pluimen in de lucht verdwijnt. Maar volgens mij werkt het zo niet met verslavingen, althans, dat heb ik mij laten vertellen :+ .
[Afbeelding]
Ja, uiteraard... Maar het is half maart nu... Gaat nog erger worden later in het jaar...

Hoewel de zwembadverwarming, vloerkoeling en de airco's dan weer bij gaan springen in het verbruik..

Zie alleen niet zo gek veel voordeel in de 2400+ en pro... En de normale zal binnenkort wel verdwijnen.

Kan dan van 1x4 accus naar 2x3 accus toe...

• Pakhaas
geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:38:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou haar een functie elders (in huis) geven :+
Pakhaas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Ik zou haar een functie elders (in huis) geven :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L62oMsT5rLqSl9kBc8HTeYYJ34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3PDjItHRtyxntkLP7Bm38nI.png?f=fotoalbum_large

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:48
Balanceren /kalibreren? hoe moet ik dit zien?. Als ik een search doe komt dit regelmatig terug. Moet ik straks vaak kalibreren?

Waar ik mijn vingers achter probeer te krijgen is het (ont)laden principe.
Stel ik heb 3 stapels 1x2 en 1x2 en 1x3. Nu ga ik opladen.
Krijgt iedere batterij (in welke stapel dan ook) de gelijke hoeveelheid energie? of gaat dit éérst naar laagste-Soc/batterij en daarna allemaal hetzelfde?
Maar waarom zou je dan af-en-toe de units onderling moeten wisselen? want dan eindigen ze toch allemaal dicht bij elkaars SoC?
Weten de batterijen in de 3 verschillende fases elkaars SoC? Want als één batterij Soc 15% heeft en de andere 75%, dan krijgt die éne toch een flinke xxC te verduren?
Waar kan ik meer informatie vinden over hoe deze processen verlopen? Moet ik naar de producent/importeur? of weten jullie dit?
En dan nog, die stapel van 2 stuks, en ik ga daar 2400W onttrekken, dan loopt de xxC toch flink op? waarbij ik liefst bij de 0.2C blijf zitten (advies @Taro )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Maarten60
lhpvis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:50:
[...]
Een voor de duidelijkheid, betreft dit de 'AC2400+' of de 'AC2400'? In je tekst lees ik 'AC2400+' echter in je app staat 'AC2400'?
Ik gebruik de Gielz integratie en die maakt, voor zover ik kan zien, geen onderscheid in de naamgeving.
Ik heb de 2400plus

• WilliamP
Verdicampo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Op die APsystems EZ1-M (1000W) kan je 2x2 panelen aansluiten, dus voor 6 panelen zou je er 2 nodig hebben, met 2 kabels of een trunk kabel. Die connector is anders dan de DS3-L, ik denk juist omdat je met deze maar één setje van 4 panelen in je normale wcd steekt. Je zou wel een 3x de DS3-L kunnen overwegen met een trunk kabel en losse monitoring, of 2x de EZ1-M en die op een of andere manier aan 1 stekker maken.

Ik zie trouwens gekke (Duitse) aansluitschema's, waarbij ze 1x West en 1x Oost op het ene kanaal zetten en dat nog eens op het tweede kanaal. lijkt me dat dit 2xW bij elkaar en 2x Oost bij elkaar moet zijn
De Zendure SolarFlow 2400 Pro heeft zelf ook al 4x een MPPT aansluiting, dus daar zou ik 4 panelen op aansluiten. Vervolgens ga ik de APsystems EZ1-M gebruiken om de laatste 2 panelen aan te sluiten via de back-up outlet van de Zendure SolarFlow 2400 Pro.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:21

..Christiaan..

..zwll..

Ik ga het hier proberen: https://balkonkraftwerk-sued.de/. Gratis verzending naar Nederland volgens de site.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• hemertje
hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:10:
Hoi,

Wie weet raad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels laden beide systemen op
Maar gezamenlijk met 800W i.p.v. ieder apart met 800W?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LejYmYPgDoXghh6QWkdl0ITH5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob0tCQBOVodNXQncD41GDuCt.jpg?f=fotoalbum_large

• hemertje
geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:18:
[...]

[Afbeelding]
Toevallig al 2 stekkers proberen om te wisselen, om te kijken of de foutcode ook verschijnt met een ander torentje?
Inmiddels is de spanning foutcode verdwenen zie hier boven

• lhpvis
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:55:
Ik ga het hier proberen: https://balkonkraftwerk-sued.de/. Gratis verzending naar Nederland volgens de site.
Let op, in je winkelmand ga je akkoord met het volgende:

"I hereby confirm that I am aware of the requirements for a VAT exemption according to §12 paragraph 3 of the German VAT Act and that these are met for this order."

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:21

..Christiaan..

..zwll..

@lhpvis ik zag het ja. Voor de zekerheid even een mailtje verstuurd naar ze.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Maarten60
@Henkie-Jan ik heb iets vergelijkbaars gehad. (AC2400plus)
Mijn indruk is dat er geen direct upgrade pad naar de laatste versie is, ik had meerdere upgrades nodig en soms duurde het even voordat de volgende versie beschikbaar kwam.
Ik kon zelfs HEMS niet starten door melding de sw van de batterij is niet up to date, terwijl de batterij zelf meldde dat firmware up to date was. Half uur later kon ik alsnog updaten en werkte HEMS
Koste al met al paar uur.

• Henkie-Jan
Maarten60 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:15:
@Henkie-Jan ik heb iets vergelijkbaars gehad. (AC2400plus)
Mijn indruk is dat er geen direct upgrade pad naar de laatste versie is, ik had meerdere upgrades nodig en soms duurde het even voordat de volgende versie beschikbaar kwam.
Ik kon zelfs HEMS niet starten door melding de sw van de batterij is niet up to date, terwijl de batterij zelf meldde dat firmware up to date was. Half uur later kon ik alsnog updaten en werkte HEMS
Koste al met al paar uur.
Nou dit dus... Had net nog even WPA2/WPA3 mixed mode teruggezet naar WPA2 maar bleef het zelfde geven. Nu plots zegt hij dat hij wel geupgrade is. Zie in HEMS dynamische prijzen ook alleen Rabat en anders moet je een formulier invullen omdat er geen dynamische aanbieders bekend zijn?

• newsted
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:50
Gisteren de Zendure Solarflow 2400 AC+ binnen gekregen en geïnstalleerd. Installatie lukt eerst niet, maar na een firmware update van zowel de Zendure als de Homewizard P1 meter verliep alles vlekkeloos. Accu was 60% gevuld bij levering. Die gratis stroom meteen dezelfde avond gebruikt en een tijdje 0 op de meter. Vandaag is de batterij keurig naar 100 geladen dus alles lijkt goed te gaan. Ik heb nu alleen de hoofdunit met 2,6 kwh batterij. Volgend jaar als salderen ten einde is koop ik er één of twee batterijen bij. Nu mooi een beetje pionieren en alles uitvogelen. De Zendure draait nu nog op 800w laden en ontladen. Deze zomer laat ik een extra groep aanleggen zodat ik 2400 watt kan laden en ontladen. Ik ben blij man!

[ Voor 0% gewijzigd door newsted op 18-03-2026 16:47 . Reden: 2,6 ipv 2,4 kwh ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48
..Christiaan.. schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
@lhpvis ik zag het ja. Voor de zekerheid even een mailtje verstuurd naar ze.
Zelfs met btw is het een goede deal. Keep us posted ;)

• IJsbeer
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]
Die is vandaag al voorbij gekomen: koboy in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 12% gewijzigd door IJsbeer op 18-03-2026 16:37 ]

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:07
hemertje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]
Bekend "probleem", Hems weet niet of je ze beiden in hetzelfde stopcontact gestopt heb. Je moet daarom in HEMS zelf de input en output op 1600 zetten, of meer als je de units op eigen groepen hebt geplaatst.
Hansieo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:43:
Balanceren /kalibreren? hoe moet ik dit zien?. Als ik een search doe komt dit regelmatig terug. Moet ik straks vaak kalibreren?

Waar ik mijn vingers achter probeer te krijgen is het (ont)laden principe.
Stel ik heb 3 stapels 1x2 en 1x2 en 1x3. Nu ga ik opladen.
Krijgt iedere batterij (in welke stapel dan ook) de gelijke hoeveelheid energie? of gaat dit éérst naar laagste-Soc/batterij en daarna allemaal hetzelfde?
Maar waarom zou je dan af-en-toe de units onderling moeten wisselen? want dan eindigen ze toch allemaal dicht bij elkaars SoC?
Weten de batterijen in de 3 verschillende fases elkaars SoC? Want als één batterij Soc 15% heeft en de andere 75%, dan krijgt die éne toch een flinke xxC te verduren?
Waar kan ik meer informatie vinden over hoe deze processen verlopen? Moet ik naar de producent/importeur? of weten jullie dit?
En dan nog, die stapel van 2 stuks, en ik ga daar 2400W onttrekken, dan loopt de xxC toch flink op? waarbij ik liefst bij de 0.2C blijf zitten (advies @Taro )
Kalibreren/balanceren gebeurt 1x per maand automatisch bij laden naar 100%. Maar kan je dus beter minimaal 1x per maand op beste moment plannen.

HEMS verdeelt het evenredig over alle devices. De Zendure integratie houdt rekening met SOC, aantal accu’s en vermogen en verdeelt het vermogen netjes zodat ze gemiddeld gezien even snel leeg/vol zijn.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:48
Taro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Kalibreren/balanceren gebeurt 1x per maand automatisch bij laden naar 100%. Maar kan je dus beter minimaal 1x per maand op beste moment plannen.

HEMS verdeelt het evenredig over alle devices. De Zendure integratie houdt rekening met SOC, aantal accu’s en vermogen en verdeelt het vermogen netjes zodat ze gemiddeld gezien even snel leeg/vol zijn.
Dank voor je input... _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik direct ventilatoren erbij heb geregeld. Ze draaien hier constant beide 2400w voor meerdere uren en blijft gewoon op 40 graden bij op- en ontladen.
Ja, maar jij draait de "oude" 2400AC, de plus en de pro hebben geen ventilator aansluiting......

• koboy

koboy

geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Ik wil wel even bedenken of er iets eenvoudigs mogelijk is voor de nieuwe modellen, want zonder gaat hij relatief snel terug regelen, wat zonde is. Ook wel benieuwd wat dat doet met de batterij temperatuur.
[Afbeelding]
De eerste vragen ook al gehad in de DM, verwacht wel dat er daadwerkelijk vraag naar is.
Helaas geen bevestigings punten achterop. :-(
[Afbeelding]
Radiator ventilator setje? Zijn temperatuur geregeld en hebben magneten voor bevestiging.... Hoeft alleen maar een stekker in het stopcontact....

• koboy

koboy

geert1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Het grootste nadeel van de keuze van Zendure om de omvormer aan de achterzijde te plaatsen, is dat deze zijde doorgaans tegen of dicht bij de muur wordt geplaatst. Daarnaast lijken de koelribben, afgaande op de foto’s, minder diep dan bij de vorige modellen. Wat zou hun hebben gemotiveerd om van hun "grillplaat" af te stappen?
[Afbeelding]
Motivatie: uiterlijk, verhogen van de WAF die de modellen van de concurrentie mooier vindt.
Belangrijk is denk ik om 5-7,5 cm ruimte tussen de muur en het koellichaam te houden. Dat is tenminste wat er in de handleiding van mijn koelkast staat...

Edit: In de handleiding van de 2400AC plus staat minimaal 5cm vrij aan de achterzijde, en 15 cm bovenzijde.

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 18-03-2026 18:00 ]

• Henkie-Jan
koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Radiator ventilator setje? Zijn temperatuur geregeld en hebben magneten voor bevestiging.... Hoeft alleen maar een stekker in het stopcontact....
Gewoon zo'n controller als deze. Met een 12v 3 pin fan. Je kan helemaal regelen wanneer hij start en hoe snel en welke temperatuur op vol vermogen et ceters. Heb een paar van deze fans thuis en die zijn aardig stil en best wel goed voor de prijs. Tip om wel het vet te vervangen door naaimachine olie op iets. :P

Pagina: 1 ... 196 ... 199 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.