jaapsander schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:01:
Na een tijdje oriënteren om batterijopslag toe te voegen aan mijn huis kom ik toch steeds meer tot de conclusie dat een Zendure oplossing het beste voldoet aan mijn eisen en ook best veel wensen vervult. Het systeem tot nu toe:
- 10 x 300WP (3kWp) panelen op een Solis-1P3K-4G omvormer (geen optimizers) 1 Fase
- 13 x 310 WP (4.03kWp) panelen op een Solaredge Se4K omvormer met 13 optimizers 3 Fase
- Laadpaal Tesla Wall connector V2 ("domme" laadpaal) 2 E-auto's die regelmatig laden (3500-4000 KWh per jaar thuis)
- Geen thuisaccu, vanaf april een dynamisch energiecontract met prijzen op uurbasis
- Daikin altherma 3 Lucht/water WP met boiler 180L voor SWW, (nog) geen slimme aansturing
- Home-assistant als domotica platform, staat in verbinding met de omvormers (alleen uitlezen) en de auto's (uitlezen en mogelijkheid tot starten/stoppen van laden aanpassen van laadvermogen).
Eerste gedachte was een geïntegreerde oplossing waarbij de omvormers vervangen gingen worden door 1 hybride omvormer + Opslag aan te schaffen. Echter 1 string panelen met en 1 string panelen zonder SE optimizers maakt dat toch wel gecompliceerd. Ook de Solis omvormer vervangen door een hybride thuisaccu is ook nog niet zo eenvoudig, huidige panelen liggen in een string van 10 panelen waardoor de stringspanning veel te hoog is voor de gemiddelde thuisaccu met MPPT. Dus vandaag, onder het mom van keep it simple zit ik nu op het spoor van een thuisaccu die niet alles zelf kan, maar wel goed te integreren is in mijn huis en domotica systeem. Oftewel een Zendure
Alleen twijfel ik nog over welk Zendure systeem. De meterkast is aardig vol, maar daar kan nog wel een groep bij. Een nieuwe Solarflow 2400AC+ is hiermee een aantrekkelijke optie. Echter zit ik dan wel met installatiekosten om een aparte groep in de meterkast te realiseren. Alternatief is een iets oudere Salorflow 800 plus. Hiervan kan ik er 2 aanschaffen (kun je wel voor 400 ps vinden) + 2 losse batterijen voor 500 p/s (zijn gek genoeg duurder...). Geen installatiekosten en 2x 800W ontlaadvermogen.
Prijsvergelijk
- AC+ = ~2600 voor 8,16 kWh inclusief installatie = 318 €/kWh
800+ = 1772 euro voor 7,68 kWh = 230 €/kWh
Ik had begrepen dat het Zendure systeem prima kan werken met meerdere basissystemen, klopt dit? De Solarflow 800plus is ouder dan de AC+, mis ik nog killer features door de iets oudere variant te nemen? En kan ik achteraf ook nog prima een AC+ bijplaatsen?
Daarnaast vraag ik me af welke opties er allemaal zijn om het ecosysteem te koppelen aan stroomverbruik. Ik maak nu gebruik van de DSMR integratie met P1-USB richting Home Assistant, kan deze data ook gekoppeld worden aan het Zendure systeem, al dan niet via de HA integratie? Is dit aan te bevelen? Alternatief is de Homewizzard P1 meter, ook betaalbaar, maar is het update interval van deze oplossing (info per x seconden) ideaal? CT klemmen installeren is altijd een optie, maar maak liever gebruik van een directe koppeling met P1 wanneer dit net zo goed werkt (DSMR 5 meter overigens)
Wat zou jullie advies zijn?
Vergelijkbare situatie hier.
ook 2 EV's & geothermische warmtepomp.
Heb sinds 1 maand de zendure 2400AC met straks 4 batterijen.
Je gaat er geen spijt van hebben.
Heb ook 2 omvormers SMA en dacht ook alles te vervangen door hybride omvormer met batterij systeem.
Alleen was de investering veel te groot en ROI lag op 8 jaar.
Terwijl nu dit op 2,5jaar ligt. lagere aanschaf = snellere terug verdiend.
Ik gebruik hem met EVCC & HA & P1 meter van homewizard.
Dit werkt voor mij perfect en als hij NoM doet zit hij er soms +-40W onder of boven. Wat voor mij ok is.
De lijn op homewizard is mooi plat.
Ik zou opteren voor de 2400AC vermits je dan meer ontlaad vermogen hebt.
En je toch enkele groot verbruikers hebt die dan beter afgedekt kunnen worden.
Zit zelfs te twijfelen om in de toekomst nog een 1200AC (als die uitkomt) of 2400AC bij te zetten.
En op mijn dak van tuinhuis 2 of 4 zonnepanelen bij te plaatsen en deze rechtsreeks hierop aan te sluiten via MPTT.
In de winter gaan die zonnenpanelen dan enkel voor batterij dienen & mijn hoofdpanelen op het huis voor eigen verbruik en auto dan. Want nu kom ik zelfs te kort aan zonne stroom om batterij vol te hebben en EV's ook.
Heb wel 3-fase stekker (of krachtstroom stekker) in mijn tuinhuis met 8mm kabel dikte naar hoofdbord. Dus kan perfect op aparte groepen die thuisbatterijen aansluiten.
[
Voor 6% gewijzigd door
scifoflux op 18-03-2026 10:41
]