Ja de solarflow is ook gewoon actief en zichtbaar. De homewizard p1 staat op offline.Bakker87 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Heb je de 'toevoegen aan HEMS'-slider aangezet bij je solarflow 2400AC+ in de Zendure app?
Ja de solarflow is ook gewoon actief en zichtbaar. De homewizard p1 staat op offline.Bakker87 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Heb je de 'toevoegen aan HEMS'-slider aangezet bij je solarflow 2400AC+ in de Zendure app?
Ja, leuk gezegd, maar er zijn een heleboel factoren die meespelen in dat al dan niet comfortabele gevoel. Zoals @Ben(V) hierboven al zegt: áls het fikt gaat het niet meer uit + liever schuur (atelier) weg dan huis weg.koboy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:43:
Wat @Pr088 ook al zegt: de Zendure heeft een mooi aantal veiligheidsmaatregelen aan boord.
Qua plaatsing zou ik gaan voor de plek waar JIJ je comfortabel bij voelt.
Die elektriciën ben ik gelukkig zelf. E is m’n vak en ik had er de opleiding voor. Dat betekent dat ik dat deel van de keuzes goed kan overzien.Electricien die de boel kwam aansluiten mopperde ook niet over de plaats.....
Goeie tip. Die 3600 is het vermogen, neem ik aan (3600W). Weet je ook wat de capaciteit (kWh) is daarvan?Qua capaciteit past wellicht de komende 3600 AC mooi bij je. Zou eerder richting de 5 dan de 15kWh gaan. Neemt minder plek in en is qua aansturing veel eenvoudiger omdat je hem gewoon alleen maar NOM laat doen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Sinds de update heb ik een duidelijke verandering opgemerkt in het laadgedrag wanneer de batterij wordt opgeladen met zonne-energie. Wanneer er wolken voorbijtrekken en de zonne-opbrengst daalt, duurt het nu ongeveer 40-50 seconden voordat het laadvermogen van 2400 W naar 0 W wordt teruggebracht. In firmwareversie 1.0.15 gebeurde deze aanpassing nog binnen seconden.
Deze wijziging wordt bovendien niet genoemd in de release-opmerkingen van de firmware.
Door deze vertraging importeert het systeem veel te veel energie van het net, waardoor laden met zonne-energie in mijn situatie eigenlijk onbruikbaar wordt.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Mijn snelle beredenering, achterkant van een sigarendoosje:mpro09 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:25:
Heeft het zin om een SF 800 te combineren met een 2400 in het kader van efficiëntie bij NOM?
Bijvoorbeeld:
Bij een vermogensvraag tot 800W zou de SF800 het alleen doen en tot 2400W pakt de SF2400 het over en schakelt de SF800 terug. Boven de 2400W doen ze het dan samen.
Maar werkt dit in de praktijk ook zo?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Werkt in de praktijk via HEMS niet zo. Via Home Assistant zou je dit wel zelf kunnen scripten.mpro09 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:25:
Heeft het zin om een SF 800 te combineren met een 2400 in het kader van efficiëntie bij NOM?
Bijvoorbeeld:
Bij een vermogensvraag tot 800W zou de SF800 het alleen doen en tot 2400W pakt de SF2400 het over en schakelt de SF800 terug. Boven de 2400W doen ze het dan samen.
Maar werkt dit in de praktijk ook zo?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Je kunt de HW P1 niet toevoegen als de 2400 AC+ niet in HEMS zit.Bakker87 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:45:
[...]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Weet niet wat je allemaal aan verbruikers hebt maar 2x3600W = 7200W ga je daar een zwembad mee verwarmen?Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Ja, leuk gezegd, maar er zijn een heleboel factoren die meespelen in dat al dan niet comfortabele gevoel. Zoals @Ben(V) hierboven al zegt: áls het fikt gaat het niet meer uit + liever schuur (atelier) weg dan huis weg.
Maar ook: die schuur zit achter 40 meter 4 mm² (3-fase) kabel. Dat zijn ook weer verliezen.
Maar goed, door alle gebabbel erover wordt mijn plaatje langzaamaan duidelijker. Niet dat daarmee de keuze makkelijker wordt…![]()
[...]
Die elektriciën ben ik gelukkig zelf. E is m’n vak en ik had er de opleiding voor. Dat betekent dat ik dat deel van de keuzes goed kan overzien.
[...]
Goeie tip. Die 3600 is het vermogen, neem ik aan (3600W). Weet je ook wat de capaciteit (kWh) is daarvan?
Qua vermogen zou 2x die 3600 dan wel zo’n beetje alles dekken.
Qua capaciteit ga ik voor ca. 10 kWh, denk ik.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ben blij dat ik nog maar even gewacht heb met die update.gielz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:54:Fout in firmware 1.0.19 Zendure 2400 AC
In het HA topic kwam het al even door een aantal gebruikers ter spraken. In firmware 1.0.19 van de Zendure 2400 AC zit een fout/ongewenste wijziging. Hierbij mijn supportticket richting Zendure vertaald;
[...]
[Afbeelding]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb in de groepen kast zelf 6mm2 overal.,Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:24:
[...]
Hou je wel rekening met de juiste diameter qua afstand, ook ivm verhoogde weerstand, bedrading in de groepenkast is vaak min. 6 mm2 of zelfs 10 mm2.
Ik ga voor je kijken naar de afmetingen van de ct-spoelen, dus daar kom ik nog op terug.
[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 16-03-2026 21:19 ]
Je kunt er extra 3x50A klemmen op zetten voor monitoren andere groepen. Nadeel: Geen ethernet vs de Shelly die dat wel heeft.elektriekert schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:15:
[...]
Ik heb in de groepen kast zelf 6mm2 overal.,
Thanks voor de heads up
Damn, die 3CT van Zendure is ff 200 pesos, wat is het voordeel van deze t.o.v. een shelly 3EM?
Goede intergratie in de app?
Ik had verleden week woensdag besteld de AC2400 + met 2 batterijen extra met aangekondigd de levering 20-24 maart. Staat ineens de GLS vanmiddag voor de deur, echter de omvormer met ingebouwde batterij van de 2400 AC + zat er niet bij, wel de 2 losse batterijen ontvangen.Gramser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:56:
[...]
Ik heb dus vrijdag de 2400 AC+ besteld, met 3 batterijen eronder. Levering stond voor de week van 23-26 maart, en ik verwacht vandaag of morgen wel een statusupdate van de levering. Ik ben erg benieuwd. Als er geannuleerd wordt, verwacht ik ook wel heel rap mijn centjes terug. Maar goed, laten we het maar even bekijken. Dit soort geintjes moet je ook niet uithalen als je het geld niet kunt missen, dus dat is mijn ingecalculeerde (maar altijd wat spannende) risico.
Edit: in mijn besteloverzicht staat de levering nog steeds gepland voor 23-26 maart.
Die 3600 is tot nu toe alleen een uitgelekt plaatje van bekend. @Taro weet meer maar moet zijn mond houdenHippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Ja, leuk gezegd, maar er zijn een heleboel factoren die meespelen in dat al dan niet comfortabele gevoel. Zoals @Ben(V) hierboven al zegt: áls het fikt gaat het niet meer uit + liever schuur (atelier) weg dan huis weg.
Maar ook: die schuur zit achter 40 meter 4 mm² (3-fase) kabel. Dat zijn ook weer verliezen.
Maar goed, door alle gebabbel erover wordt mijn plaatje langzaamaan duidelijker. Niet dat daarmee de keuze makkelijker wordt…![]()
[...]
Die elektriciën ben ik gelukkig zelf. E is m’n vak en ik had er de opleiding voor. Dat betekent dat ik dat deel van de keuzes goed kan overzien.
[...]
Goeie tip. Die 3600 is het vermogen, neem ik aan (3600W). Weet je ook wat de capaciteit (kWh) is daarvan?
Qua vermogen zou 2x die 3600 dan wel zo’n beetje alles dekken.
Qua capaciteit ga ik voor ca. 10 kWh, denk ik.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik weet niet of je mijn overzicht hiervoor hebt gelezen, maar dan zie je hoe het zit.Ben(V) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:09:
Weet niet wat je allemaal aan verbruikers hebt maar 2x3600W = 7200W ga je daar een zwembad mee verwarmen?
Nee, ik betwijfel ook of ik ooit die volle 7,2 kW ga gebruiken, maar 5 kW laden of ontladen gebeurt wel.Met 10KWh kun je dat dus maar 1,4 uur doen.
De 10KWh capaciteit is niet in verhouding met die 7200W vermogen.
En zo is voor iedereen de situatie weer anders…Ik heb een 2400 AC met vier batterijen wat op 11,4KWh neerkomt en dat voldoet prima, enkel de wasmachine trekt bij het opwarmen even meer vermogen dan die 2400W, maar met een 3600 AC zou ook dat prima kunnen.
<John O`Mill>
Theoretisch gezien zou je die data ook uit je Zappi laadpaal moeten kunnen halen denk ik zo via HA, geen idee of daar een entiteit voor is. Nadeel is wel dat als je laadpaal eraf pist je dat je ook geen data meer hebtTaro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Je kunt er extra 3x50A klemmen op zetten voor monitoren andere groepen. Nadeel: Geen ethernet vs de Shelly die dat wel heeft.
Zou persoonlijk voor de Shelly gaan.
gielz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:54:Fout in firmware 1.0.19 Zendure 2400 AC
In het HA topic kwam het al even door een aantal gebruikers ter spraken. In firmware 1.0.19 van de Zendure 2400 AC zit een fout/ongewenste wijziging. Hierbij mijn supportticket richting Zendure vertaald;
[...]
[Afbeelding]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Icm een Harvi zie ik dit, 2 CT's ervan niet aangesloten:elektriekert schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:48:
[...]
Theoretisch gezien zou je die data ook uit je Zappi laadpaal moeten kunnen halen denk ik zo via HA, geen idee of daar een entiteit voor is. Nadeel is wel dat als je laadpaal eraf pist je dat je ook geen data meer hebt
:strip_exif()/f/image/dSF2XWftpOQHhE5w5NefF9P0.png?f=user_large)
Shelly heeft een meter met CT’s en dan kun je je afvragen wat een P1-meter voor meerwaarde heeft voor Shelly.Taro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:54:
[...]
Heb Shelly vorige week ook gevraagd waarom ze nog geen P1-meter hebben. Vermoed door de relatief kleine markt én het grote aanbod in verschillende slimme meters. Maar zou ik wel een slimme stap van ze vinden.
<John O`Mill>
Klopt, maar het is een andere doelgroep. In nagenoeg alle thuisaccu apps wordt Shelly ondersteund en de plug-in accu's vereisen een P1-meter. Dat is ook de reden dat ik Shelly altijd zou verkiezen boven een Zendure 3CT die alleen in de Zendure App & HA werkt.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:57:
[...]
Shelly heeft een meter met CT’s en dan kun je je afvragen wat een P1-meter voor meerwaarde heeft voor Shelly.
Theoretisch kan een meter met CT’s nog sneller reageren dan P1, zelfs als je DSMR5 hebt.
Nu je het daarover hebt (vaak en snel bijsturen), moet ik denken aan het nut daarvan. Dat is tweeledig:Taro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:01:
[...]
Verder heeft het meerdere keren per seconden bijsturen van het vermogen van een accu toch geen effect en is een P1-meter vaker goedkoper (te installeren).
<John O`Mill>
Die dunne beugels zijn om de batterijen te fixeren aan de wand, niet om er op te zetten. Ik zou eerder denken aan muurbeugels voor airco units maar bedenk wel dat de gewicht snel oplopen.sschelhaas schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:15:
Heeft iemand er wel eens over nagedacht de accu aan de muur op te hangen? Ik zou graag een set van 2400ac plus batterijen ophangen. AI gaf aan dat prima kon "Ja, dat kan: de Zendure SolarFlow 2400 AC wordt expliciet geleverd met muurbeugels voor wandmontage. ". Lijkt me een hallucinatie gezien de dunne beugeltjes. Maar misschien heeft iemand anders een leuke oplossing bedacht?
Heb je gezien wat die dingen wegen? reken op ruwweg 25 kg per module. Een paar stevige hoekbeugels (zware kwaliteit) zou voor eentje mss gaan, maar daarna zou ik het niet aan mijn muur willen hebben. Ja, die beugel houdt het heus wel, maar wat zijn de gevolgen als het op de een of andere manier mis gaat en het naar beneden komt?sschelhaas schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:15:
Heeft iemand er wel eens over nagedacht de accu aan de muur op te hangen? Ik zou graag een set van 2400ac plus batterijen ophangen. AI gaf aan dat prima kon "Ja, dat kan: de Zendure SolarFlow 2400 AC wordt expliciet geleverd met muurbeugels voor wandmontage. ". Lijkt me een hallucinatie gezien de dunne beugeltjes. Maar misschien heeft iemand anders een leuke oplossing bedacht?
<John O`Mill>
Ik begrijp dit niet. De e-meter schrijft het verbruik en teruglevering in twee verschillende registers weg. Waarom zouden die daarna op kwartier basis weggestreept worden? Als ik naar mijn slimme meter data kijk zie ik in hetzelfde kwartier teruglever en verbruik. Dat zou niet moeten kunnen als jouw verhaal klopt.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:13:
[...]
Nu je het daarover hebt (vaak en snel bijsturen), moet ik denken aan het nut daarvan. Dat is tweeledig:En wat dat laatste betreft ben ik recent een stuk wijzer geworden. Ik zit in een werkgroep voor EnergieDelen. Onze lokale energiecoöperatie is zich daarop aan het voorbereiden.
- Het voorkomen van overbelasting van een groep en
- NOM
En dan zie je wat gelijktijdigheid inhoudt. Dat blijkt een voor technici behoorlijk ruimdenkend begrip, want je verbruik wordt in kwartieren doorgegeven. Dus als ik op het ene moment een verbruik van een paar kWh heb en even later die zelfde hoeveelheid kWh’s teruglever, heb ik NOM. Zolang die twee maar in hetzelfde kwartier vallen. NOM kan dus heel rustig aan geregeld worden.![]()
Das wel even een andere manier van denken, die ik tot nu toe nog niet had…
Dat werkt voor bedrijven op deze manier. Voor consumenten geldt dat je gewoon een (of eigenlijk 2) meter hebt in beide richtingen, dus dat het dan wel degelijk draait om real time gelijktijdigheid. Voor bedrijven geldt dat het inderdaad per 15 minuten gaat (dit is in de wet vastgelegd). Het is dus niet zo zeer een technische definitie, maar een juridische definitie.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:13:
[...]
En dan zie je wat gelijktijdigheid inhoudt. Dat blijkt een voor technici behoorlijk ruimdenkend begrip, want je verbruik wordt in kwartieren doorgegeven. Dus als ik op het ene moment een verbruik van een paar kWh heb en even later die zelfde hoeveelheid kWh’s teruglever, heb ik NOM. Zolang die twee maar in hetzelfde kwartier vallen. NOM kan dus heel rustig aan geregeld worden.![]()
Das wel even een andere manier van denken, die ik tot nu toe nog niet had…
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.
thanx, zal dat vanavond testen.wallieweb schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:52:
Afzuiging naar boven.
De warmte wordt naar boven getrokken en hierdoor worden de koelribben gekoeld met verse aangetrokken lucht langs de zijkanten.
Ideale hoogte weet ik niet. Bij mij hangen de koelers 3 cm boven de omvormer en dit lijkt een goede airflow te creëren.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.
[ Voor 121% gewijzigd door teacher op 17-03-2026 09:49 ]
Blazen tegen de omvormer is beter, dan duw je de lucht tegen de koelribben aan.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Gisteren de Zendure ventilator gemonteerd, die blaast naar beneden. Dit gaat tegen de natuurlijke convectie in maar zorgt wel voor goede "vulling" van de koelsleuven met verse lucht.Wai_AM schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:42:
Heb door dit topic gespit maar kon het niet vinden of over het hoofd gezien.
De koelfans, is de luchtstroom naar of van de bovenkant van de Zendure 2400 AC ?
en wat is de ideale hoogte tov. de bovenkant ?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wat me gisteren opviel was dat de temperatuur van de omvormer daalde van bijna 60 naar iets boven de 40 graden. Het koellichaam was ook niet meer heet, maar gewoon warm.wallieweb schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
Bedankt, ik ga ook eens testen om de ventilator anders te monteren. Het gaat inderdaad tegen de logische weg in
De eerste twee dagen gebruikte ik ook de HW p1, dit probleem had ik eerst ook. Ik heb de HW p1 toen eerst verwijderd en daarna weer toegevoegd en gekoppeld in HEMS. Daarna werkte het prima. Inmiddels de Zendure p1 er aan gekoppeld (die was pas een paar dagen later binnen), daar reageert de batterij net wat sneller op dan op de HW p1.Basekid schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:09:
Urgh ik voel me wel een beetje een betatester nu.. De homewizard p1 toont opeens niet meer offline maar toont nu nog steeds totaal geen data in de Zendure app[Afbeelding]
Batterij kan hier natuurlijk niks mee en flipt tussen 2400w uit het net trekken en 200w ontladen.
Ik gebruik de ventilators van @geert1992. De omvormers zijn bij vol vermogen nog niet boven de 41 graden geweest en ik moet goed kijken om te weten of ze aan staan, hoor ze praktisch niet.koboy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Wat me gisteren opviel was dat de temperatuur van de omvormer daalde van bijna 60 naar iets boven de 40 graden. Het koellichaam was ook niet meer heet, maar gewoon warm.
Hierbij draaiden de ventilator niet constant. Wel veel meer herrie dan zonder......
(Van (bijna) onhoorbaar gezoem, naar een zachte zoem/ruis)
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 17-03-2026 09:35 ]
<John O`Mill>
In de home wizard app moet je eerst een update van de p1 meter uitvoeren.Basekid schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:09:
Urgh ik voel me wel een beetje een betatester nu.. De homewizard p1 toont opeens niet meer offline maar toont nu nog steeds totaal geen data in de Zendure app[Afbeelding]
Batterij kan hier natuurlijk niks mee en flipt tussen 2400w uit het net trekken en 200w ontladen.
Nog een update op mijn "SF 2400AC+ met 2400W ontladen gaat na 15 seconden naar ~1500W"Refl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Inmiddels een "menselijke" reactie van Zendure:
Hello
Thank you for your patience.
We apologize for the inconvenience.
Based on the issue you reported, our technical team would appreciate it if you could provide some images illustrating the problem and the timeline of when it occurred so they can further analyze the issue.
Providing your app's email address and password would be even more helpful for the analysis.
If you have any further questions, please contact us.
Zal mn password wel veranderen en toegang geven aan hen, hopelijk kunnen ze e.e.a. uitlezen/testen op die manier en uitsluitsel geven. Ben vooral benieuwd of dit een hardware of software issue is.
(Excuus voor formatting, ben op mobiel)
[ Voor 12% gewijzigd door Refl op 17-03-2026 10:20 ]
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
mag ik vragen waarom ? juist de kelder is eigenlijk naast de garage een ideale plek, mijn Zendure staat juist ook daarom in de kelder.klmtrf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:58:
Ik ben van plan om de 2400AC+ met 2 batterij modules aan te schaffen. Inzet wordt voornamelijk voor zonnestroom (3300wp op zuid), NOM en waar mogelijk wat terugleveren op de interessante momenten.
Ik woon in een jaren 30 tussenwoning wat er voor zorgt dat (veilige) mogelijkheden beperkt zijn:
- de kelder valt af i.v.m. houten vloer en vluchtroute erboven. Ik woon met twee jonge kinderen en de aanwezigheid van de batterij in de kelder zou me denk ik een onrustig gevoel geven.
is ook een optie, zou qua type ook wel kunnen, bedenk wel dat je in de winter dan wat meer verlies hebt door de verwarming.- de zolder valt af omdat het niet mogelijk is om daar een eigen groep te plaatsen. Wil de volledige 2400watt benutten om ook mijn pieken op te kunnen vangen.
De twee mogelijkheden die ik wel zie:
1. buiten tegen het huis aan de noordzijde. Hier kan ik relatief makkelijk een wcd op eigen groep laten monteren. Komt dan wel tegen een houten schutting aan te staan. Kan daar nog wel eventueel een brandwerende plaat monteren.
2. achterin de tuin in de houten onverwarmde schuur. Hier is nog wel graafwerk voor nodig
Optie 1 lijkt de meest logische keuze echter lever je natuurlijk in op rendement. Heb veel in dit forum gelezen maar het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden:
Heeft iemand de batterij buiten staan en ervaring met het rendementsverlies in de winter? Zo ja, waar kan ik rekening mee houden?
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 17-03-2026 13:15 ]
De kelder is verreweg de meest praktische optie. Hij komt echter onder een houten vloer en onder de trap naar de eerste verdieping. Er is geloof ik al veel over gediscussieerd maar het geeft me ondanks het blussysteem een unheimlich gevoelJan-tweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:12:
[...]
mag ik vragen waarom ? juist de kelder is eigenlijk naast de garage een ideale plek, mijn Zendure staat juist ook daarom in de kelder.
ook omdat de Zendure in elke batterij een eigen blussysteem heeft, wat al in de beginfase geacitveert wordt.
uiteraard wel een rookmelder cq een CO melder plaatsen.
[...]
is ook een optie, zou qua type ook wel kunnen, bedenk wel dat je in de winter dan wat meer verlies hebt door de verwarming.
de vraag is eigenlijk in hoever de batterij in de winter wel actief is, die van mij is tijdens de laatste winter gewoon uit, mn omdat vrijwel geen overhead aan zonnestroom heb die naar de batterij zou kunnen.
je zou dus ook opteren om dan de batterij geladen binnen te zetten (uit).
[...]
Die van mij staat in een onverwarmde ongeïsoleerde schuur en ja je zou verliezen hebben in de winter maar ik zet ze ook uit. De warmtepomp verbruikt toch bijna alle opgewekte stroom.klmtrf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:24:
[...]
De kelder is verreweg de meest praktische optie. Hij komt echter onder een houten vloer en onder de trap naar de eerste verdieping. Er is geloof ik al veel over gediscussieerd maar het geeft me ondanks het blussysteem een unheimlich gevoel
[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 17-03-2026 14:01 ]
Goede keuze. Je ergste vijand is niet vuur, maar rook(vergiftiging). Met een beetje pech staat je hal en trap naar de 1e verdieping (is je vluchtweg) vol met rook. Ik heb dezelfde situatie als jij (jaren 30 woning) en vergelijkbare indeling in huis. Daarom is bij mij de kelder ook afgevallen als optie.klmtrf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:24:
[...]
De kelder is verreweg de meest praktische optie. Hij komt echter onder een houten vloer en onder de trap naar de eerste verdieping. Er is geloof ik al veel over gediscussieerd maar het geeft me ondanks het blussysteem een unheimlich gevoel
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
En hier sla je de spijker op zijn kop. Er wordt een hoop paniek gezaaid over brandende thuisaccu's terwijl (bijna) iedereen zijn telefoon met NMC accu op zijn nachtkastje te laden legt naast het brandbare bed. Nog even afgezien van de e-bike in de garage/hal etc.Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:49:
[...]
Dat gezegd hebbende is de kans op een brandende LifePo batterij vele malen kleiner dan een gewone li-ion batterij.
[...]
wat je zou kunnen doen is in de ruimte van de kelder, geen idee hoe groot deze is, de plafond met een dubbele gipsplaat , het voorbeeld is een Novlam brandwerende gipsplaat voor toepassingen in wanden en plafonds die moeten voldoen aan een bepaalde brandweerstand. De plaat bestaat uit een versterkte gipskern en is bekleed met roze papier.klmtrf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:24:
[...]
Dat zou kunnen. Dan nog zou ik denk ik de batterij liever in de garage zetten. Kwestie van graven (en dat heb ik vorig zomer al gedaanBen(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:06:
@Pr088
De kelder heeft een deur, dus die dichthouden en de brandmelder zal je tijdig waarschuwen lang voor er ook maar iets van rook naar boven komt.
Eventueel wat tochtstrips toepassen om die rook nog meer te vertragen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ah wie weet is dat het dan. Welke firmware versies heb jij?Jop123 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:45:
[...]
In de home wizard app moet je eerst een update van de p1 meter uitvoeren.
Hierna in de zendure app alle updates uitvoeren.
Daarna ontvangt hij pas.de gegevens van de HW p1 meter.
Het gaat natuurlijk om risicomanagement. En wat je alternatieven zijn. en hoeveel risico je bereid bent te nemen. Ik heb een mooi hoekje in de stenen garage gecreëerd omdat ik toch mantelbuizen richting de garage moest aanleggen i.v.m. de installatie van een warmtepomp. Als ik dan moet kiezen voor een opstelling in de kelder (onder de trap naar 1e verdieping) of in de garage: dan wordt het de garage, ook al kost het wat meer kabelmeters.Jetro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:22:
Volgens mij gaat inmiddels iedereen ervan uit dat de batterij op een dag in de fik vliegt.
Ik zou zeggen hou je aan de handleiding als je hem installeert en hang er een rookmelder boven.
Een dag eerder dan verwacht stond men zojuist onverwacht met een 281kg pallet van Zendure op de stoep…Gramser schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:28:
Er lijkt zowaar wat mijn kant op te komen. Via Geodis, uit Frankrijk. Pakketje van 124kg…
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ook via die Franse vervoerder..?hemertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:54:
[...]
Een dag eerder dan verwacht stond men zojuist onverwacht met een 281kg pallet van Zendure op de stoep…
Dat is iig de laatste P1 firmware versie. Ook geen nieuwere beta versie beschikbaar.Basekid schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:13:
[...]
Ah wie weet is dat het dan. Welke firmware versies heb jij?
Mijn HW P1 is 6.0305
heb ik ook, maar alles was bij mij al up to date, na het koppelen kwam er toch een update voor p1 meter.en zendure ac2400+.Basekid schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:13:
[...]
Ah wie weet is dat het dan. Welke firmware versies heb jij?
Mijn HW P1 is 6.0305
De 2400AC+ draait op V1.0.2
Ja uit Frankrijk via Geodis en in NL via Van Duuren
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
En helemaal niks qua seintje vooraf? Wordt spannend dan… niet iets waarvan ik zeg, zet maar bij de buren… nou ja. We zien wel weer.hemertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Ja uit Frankrijk via Geodis en in NL via Van Duuren
Is een topic over"hemertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:00:
Vraag mbt de rook\ brandmelder:
Welke gebruiken jullie icm HomeAssistant?
Laden mag boven de 800 watt. Het maakt geen verschil of je een waterkoker o.i.d. of de accu aansluit. Terugleveren zeker NIET bovende 800 watt instellen. Even zoeken in het forum, daar staat de reden waarom je dat niet moet doen.DJ 83 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:50:
Al enige tijd meegelezen en recent een Zendure AC2400+ met 1 extra accu aangeschaft via de toen nog beschikbare Amazon.de sluiproute. Uiteindelijk gaf de informatie op dit forum de doorslag, echt top!
Excuses als ik de zoveelste ben die deze vraag stelt maar ik kon via de zoekfunctie geen sluitend antwoord vinden. De Zendure is aangesloten op een stopcontact op een groep met nog wat kleinere verbruikers (6 LED lampen, koelkast en een CV ketel). Is het in dat geval veilig om het laden te verhogen naar 1000w? Het ontladen laat ik uiteraard op 800w staan. Alvast bedankt!
Opladen kun je zeker verhogen, en waarschijnlijk wel boven de 1000W. Ga even tellen: ergens op de koelkast zit een sticker met het aansluit vermogen (bij die van mij linksboven binnenin), op de CV ketel ook. Tel daar die paar lampjes bij, en je weet hoeveel van de 3680W je over hebt. Hierbij ga ik uit van een standaard 16A zekering.DJ 83 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:50:
Al enige tijd meegelezen en recent een Zendure AC2400+ met 1 extra accu aangeschaft via de toen nog beschikbare Amazon.de sluiproute. Uiteindelijk gaf de informatie op dit forum de doorslag, echt top!
Excuses als ik de zoveelste ben die deze vraag stelt maar ik kon via de zoekfunctie geen sluitend antwoord vinden. De Zendure is aangesloten op een stopcontact op een groep met nog wat kleinere verbruikers (6 LED lampen, koelkast en een CV ketel). Is het in dat geval veilig om het laden te verhogen naar 1000w? Het ontladen laat ik uiteraard op 800w staan. Alvast bedankt!
als je kijkt hoe dat proces verloopt en kijkt waneer deze blusstof geactiveerd word zie je dat in ver uit de meeste gevallen het proces gestopt wordt voor dat er een run-a-way plaats gaat vinden.Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:49:
Dat blus systeem werkt echt niet, het vertraag de boel alleen een beetje.
Als een Batterij eenmaal brand is hij niet meer te blussen, omdat het proces zichzelf in stand houd en geen externe zuurstof nodig heeft.
de brandweer heeft gewoon geen middelen om te kijken welk type batterij in de auto aanwezig is en gaat dus uit van de ernstigste categorie.Bij EV autos die branden heeft de brandweer als enige oplossing de auto in een container met water te dumpen en te wachten tot hij is uitgebrand.
onjuist, bij het ontgassen van een LFP cel ontstaan een veeltal aan gassen, waaronder H2, HF, CO, CO2, C2H4 en diverse andere hdrocarbons. Echter dit is een stuk minder dan bij NMC types.Dat gezegd hebbende is de kans op een brandende LifePo batterij vele malen kleiner dan een gewone Li-Ion batterij.
Tevens is in mij ogen de kelder juist de beste plek als je dat combineert met een brandmelder.
CO (koolmonoxide) melder is uiteraard onzin er wordt geen gas verbrand waar dat vrij kan komen.
:strip_exif()/f/image/7ZYSpE3CCf5FYMjPfCDxIt9r.png?f=user_large)
En een goed C-factor is eigenlijk nog meer van belang, die beperkt de oplaad/ontlaad stromen.
Hoge interne stromen zijn de nummer een oorzaak van batterij branden.
Zet hem ergens neer waar hij rustig uit kan branden zonder dat er iets anders in de brand vliegt, desnoods met een brandwerende plaat erboven om het houten plafond van de kelder te beschermen.
Buiten is erg suboptimaal want het rendement van een batterij loopt hard terug als de omgeving temperaturen onder de 20 graden gaat zakken en dat zijn juist de tijden in het voor- en najaar dat je graag een hoog rendement wilt hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 17-03-2026 18:34 ]
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
even een vraag, als je kijkt naar je verbruik (net) in de maanden maart, april, september en oktober en dit ook doet bij je overhead in die maanden (liefst per dag) op welk gemiddeld cq het derde kwartiel van deze verbruik data kom je dan uit ? is dat ook rond de 5,3 en 5,5 kWh of de buurt van deze getallen...Christiaan.. schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:43:
Op basis van jeroen.nl kom ik tot een batterij met bruto zo'n 7kw opslag. Als ik er eentje extra bij doe, zorgt dat voor een stabieler systeem met lagere belasting per accu dus beter voor de levensduur? De batterij komt op een eigen groep zodat hij maximaal kan ontladen.
Dus 2400AC+ met 2 accu's is prima maar voegt eentje extra duurzaamheid toe?
Doel: zoveel mogelijk zonnestroom zelf verbruiken. Wintermaanden alleen interessant bij hoge prijsverschillen. Plaatsing: verwarmde aangebouwde schuur. Ik wil de batterij voorzien van een eigen ventilator en in de schuur komen onderin 2 extra ventilatiegaten naar buiten.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 17-03-2026 18:58 ]
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Perfect, ga ik het laden naar 1000w verhogen. Bedankt!koboy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:38:
[...]
Opladen kun je zeker verhogen, en waarschijnlijk wel boven de 1000W. Ga even tellen: ergens op de koelkast zit een sticker met het aansluit vermogen (bij die van mij linksboven binnenin), op de CV ketel ook. Tel daar die paar lampjes bij, en je weet hoeveel van de 3680W je over hebt. Hierbij ga ik uit van een standaard 16A zekering.
👍jakamp schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Laden mag boven de 800 watt. Het maakt geen verschil of je een waterkoker o.i.d. of de accu aansluit. Terugleveren zeker NIET bovende 800 watt instellen. Even zoeken in het forum, daar staat de reden waarom je dat niet moet doen.
Zelf laad ik nog met 1500 watt en teruglevering tot 800 watt. Moet nog een dedicated groep aan laten leggen voor hogere vermogens.
[ Voor 3% gewijzigd door PeaceNlove op 17-03-2026 19:58 ]
Nee, is hier ook al vaak besproken.MikeyMan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:31:
Ik vrees dat ik het antwoord al weet; maar is het op een of andere manier mogelijk om de data van m'n omvormers aan zendure aan te bieden? Heb een solaredge en een goodwe omvormer. Maar de Zendure doet net alsof ze niet bestaan
API/MQTT/Home assistant?
Als het blussysteem wordt gestart is er al iets goed mis. Het betreft in het geval van een accu doorgaans een brandvertrager, geen brandblusser. De kans dat de aerosol module de brand daadwerkelijk stopt is klein/nihil. In een meterkast zal een aerosol module een brand wel blussen, bij een accu waarschijnlijk niet, tenzij het bijvoorbeeld alleen een kabel betreft die in de fik is gevlogen.Jan-tweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:12:
[...]
ook omdat de Zendure in elke batterij een eigen blussysteem heeft, wat al in de beginfase geacitveert wordt.
[...]
Dan heb ik niet de juiste termen weten te gebruiken. Dank.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 17-03-2026 20:04 ]
Even een vervolg over de (Zendure 2400 AC) firmware 1.0.19 en niet goed kunnen laden omdat de omvormer altijd te laat is met terugschakelen.gielz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:54:Fout in firmware 1.0.19 Zendure 2400 AC
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/FifTCMiis56ZCqQbH4peqlMP.png?f=user_large)
/f/image/TaBjwFTmhfl0rZCg63t2cdSR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2PXuxNrYX0UlG2kyeUK4pkeU.png?f=fotoalbum_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
De benaming brandblusser is eigenlijk een verhaling van de orginele aanduiding.Taro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
[...]
Als het blussysteem wordt gestart is er al iets goed mis. Het betreft in het geval van een accu doorgaans een brandvertrager, geen brandblusser. De kans dat de aerosol module de brand daadwerkelijk stopt is klein/nihil. In een meterkast zal een aerosol module een brand wel blussen, bij een accu waarschijnlijk niet, tenzij het bijvoorbeeld alleen een kabel betreft die in de fik is gevlogen.
Het is een nuttige toevoeging, maar verwacht geen wonderen.
ik ben hetzelfde van plan. Volgens mij klopt het wat je zegt, maar dat is puur op basis van meelezen, zoeken en chatgpt. Dus als een gebruiker dit kan bevestigen...Tutti-frutti schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:28:
Binnenkort ontvang ik 2 keer een Solarflow 800 plus en nog een Solarflow 800 pro. Puur om als plug-in battery systeem te fungeren.
Deze gaan op 3 verschillende groepen aangesloten worden, zodat ze gecombineerd piekverbruik van 2400w kunnen leveren.
Wat ik me afvroeg:
- Als ik het systeem met de app configureer, kunnen de verschillende accu's dan met elkaar onderling, over lokale wifi, uitzoeken hoeveel welke accu moet laden/ontladen?
- Is er bij gebruik van p1 meter van HomeWizard internet nodig? En klopt het dat met de zendure p1 meter er een directe verbinding naar de accus is (long range verbinding)?
Met andere woorden: kan ik het voor elkaar krijgen om zonder afhankelijk te zijn van een werkende internetverbinding, de 3 accus als 1 systeem samen te laten werken met behulp van een p1 meter en zonder Home Assistant setup?
Het is een 1-fase aansluiting, met pv installatie op eigen omvormer (strings verlenen zich niet om aan te sluiten op de solarflows)
Ja, alleen worden de video's niet gedeeld.Jan-tweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:18:
[...]
De benaming brandblusser is eigenlijk een verhaling van de orginele aanduiding.
zijn er bij Zendure testen bekend ?
Klopt, in een meterkast zal een aerosol module doorgaans een brand wel blussen. In een afgesloten thuisaccu die al op het punt van laten we zeggen 170 graden is gekomen is er meer aan de hand dan een brandende kabel en dan zal het doorgaans alleen vertragend werken.vergeet niet dat er relatief een kleine ruimte over is voor de blusstof die zich overigens als een gas gedraagd, ik ben heel goed bekend met dit soort blusstoffen.
[ Voor 10% gewijzigd door TonvanS op 17-03-2026 21:53 ]
Ioniq 5 Lounge AWD 2021
Vermoedelijk betreft dat alleen de 2400AC+ en volgen de 2 accu's via een aanvullende bezorging.Hortz schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:25:
Nou, mijn pakket is bijna hier (morgen levertijd) volgens track en trace (2400AC+ met 2x batterij).
Alleen GLS geeft aan dat het totaal 30,2 kg weegt.
Ben benieuwd wat ik morgen krijg, maar dit lijkt niet veel goeds te voorspellen
de Geodis website gaf vanaf afgelopen vrijdag aan dat ze morgen zouden leverenGramser schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:03:
[...]
En helemaal niks qua seintje vooraf? Wordt spannend dan… niet iets waarvan ik zeg, zet maar bij de buren… nou ja. We zien wel weer.
Aangezien het LFP is kun je beter wel regelmatig tot 100% laden ivm kalibratie van het BMS. 20-100% zou ik dan eerder doen...Christiaan.. schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:03:
@Pakhaas, vandaar dat ik de capaciteit als bruto benoem. Het gaat mij er eigenlijk om of een grotere overhead zorgt voor minder belasting van de accu's. Ik kan de soc dan ook op 20-80 instellen bijvoorbeeld. Kan dit beter voor de accu's zijn?
Bedankt voor de tip maar helaas.. Zowel de HW als de Zendure meerdere malen verwijderd uit de app. 1x iets van een update voor de batterij (terwijl het al 3x firmware had gedownload) maar ook dat heeft niks gedaan.Jop123 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:33:
[...]
heb ik ook, maar alles was bij mij al up to date, na het koppelen kwam er toch een update voor p1 meter.en zendure ac2400+.
gewoon even checken in HW app > apparaten > p1 meter > drie puntjes > controleren op updates.
idem op zendure app.
dan P1 meter verwijderen in zendure app.
en koppelen
Niet als excuus voor de rest, want dat moet natuurlijk gewoon werken, maar als Home Assistant in je comfort zone zit, of spoedig daarin kan komen, dan word je daar daarna echt veel gelukkiger van dan HEMS... En dan werkt het ook prima met de HW P1.Basekid schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:52:
[...]
Bedankt voor de tip maar helaas.. Zowel de HW als de Zendure meerdere malen verwijderd uit de app. 1x iets van een update voor de batterij (terwijl het al 3x firmware had gedownload) maar ook dat heeft niks gedaan.
Gekke is wel dat als in de api uitzet bij HW, Zendure aangeeft dat de p1 meter aan staat maar er komt dan geen data. Met de api aan toorn de p1 meter offline in Zendure (en ook geen data.
Morgen maar ff lokaal home automation installeren oid om te kijken of die wel data binnenkrijgt van de meter. En Zendure maar eens appen.
Baal wel flink, 1600 euro staat nu vrij nutteloos te wezen.
Nu ook even ingeschoten en kijken wat het doet. (I.c.m. HomeWizard P1)Taro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:04:
[...]
Niet als excuus voor de rest, want dat moet natuurlijk gewoon werken, maar als Home Assistant in je comfort zone zit, of spoedig daarin kan komen, dan word je daar daarna echt veel gelukkiger van dan HEMS... En dan werkt het ook prima met de HW P1.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq