Waar heb je die bon gevonden? Ik vind hem nietZonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Amazon.de + een kortingsbon van >100 euro gevonden.
De batterij wordt niet in belgie geleverd maar wel in nl.. wss is bebat de veroorzaker...
Daarom zie ik die ook niet
De batterij zie ik wel, maar de kortingsbon niet.Tom35 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:46:
De batterij wordt niet in belgie geleverd maar wel in nl.. wss is bebat de veroorzaker...
Wel bij de feiten blijven. Jetten deed een voorstel voor geleidelijke afbouw van de salderingsregeling. Dat ging niet door en het vorige kabinet kwam in het coalitieakkoord met de directe afbouw. Je weet wel, die rechtse jongens van PVV, VVD, BBB en NSC. Dus als je bij een oud-minister wilt klagen moet je bij Sophie Hermans (VVD) zijn. Zij was in dat kabinet minister van KGG.Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:33:
Net een Zendure 2400AC+ besteld met 2 batterijen (in totaal 8,1 kWh) erbij voor 1930,20 euro. € 238,7 /kWh opslag. Goedkoop op papier, hopelijk pakt het goed uit. Ik hoop dat ik niet een foute beslissing heb genomen, is nogal een bedrag. Maarja, nood breekt wet en soms moet je wat.
Drijfveer van de aankoop is energiewraak. Klimaatminister jetten heeft mijn saldering afgepakt. Nou, mijn "guerilla batterij" zal hem hopelijk een lesje leren is waar ik nog hoop uit put. Ik aanbid tegenwoordig alleen nog mijn griekse batterijgodin revma ("stroom" in griekse taal).
Jetten had als klimaatdrammer namelijk wel doordacht klimaatbeleid
(Nooit gedacht dat ik D66 zou verdedigen)
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ze moeten zich niet zo verschuilen achter smoesjes. Als je er niet achterstaat, dan wordt je geen minister. Simpel. Jetten verantwoordelijk houden!Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Wel bij de feiten blijven. Jetten deed een voorstel voor geleidelijke afbouw van de salderingsregeling. Dat ging niet door en het vorige kabinet kwam in het coalitieakkoord met de directe afbouw. Je weet wel, die rechtse jongens van PVV, VVD, BBB en NSC. Dus als je bij een oud-minister wilt klagen moet je bij Sophie Hermans (VVD) zijn. Zij was in dat kabinet minister van KGG.
Jetten had als klimaatdrammer namelijk wel doordacht klimaatbeleid![]()
Als het goed is komt in dezer dagen mijn 2400 AC+ aan! Ben erg benieuwd! Heb nu een relais op mijn boiler die op het goedkoopste moment van de dag opwarmt dmv dyanamische prijs van de ANWB. Is dat nog steeds verstandig? Want de accu is dan ook het verstandigst om op te laden?
Oh en de boiler is nu zo gemonteerd dat hij met 2500watt oplaad. Denk dat ik meer profijt van de accu heb als ik hem weer terugzet naar 1200watt? (dat is ook mogelijk als hij slechts 1 verwarmingselement gebruikt ipv 2).
Oh en de boiler is nu zo gemonteerd dat hij met 2500watt oplaad. Denk dat ik meer profijt van de accu heb als ik hem weer terugzet naar 1200watt? (dat is ook mogelijk als hij slechts 1 verwarmingselement gebruikt ipv 2).
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Bij lage tarieven kan je het beste alle relevante devices tegelijkertijd aanzetten. Dus ja, tegelijk laden mits de betreffende fase/groep dat toelaten. Heb je een 1-fase of 3-fase hoofdaansluiting? Anders kan je accu en boiler over 2 verschillende fases verdelen.Henkie-Jan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:21:
Als het goed is komt in dezer dagen mijn 2400 AC+ aan! Ben erg benieuwd! Heb nu een relais op mijn boiler die op het goedkoopste moment van de dag opwarmt dmv dyanamische prijs van de ANWB. Is dat nog steeds verstandig? Want de accu is dan ook het verstandigst om op te laden?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Wel bij de feiten blijven. Jetten deed een voorstel voor geleidelijke afbouw van de salderingsregeling. Dat ging niet door en het vorige kabinet kwam in het coalitieakkoord met de directe afbouw. Je weet wel, die rechtse jongens van PVV, VVD, BBB en NSC. Dus als je bij een oud-minister wilt klagen moet je bij Sophie Hermans (VVD) zijn. Zij was in dat kabinet minister van KGG.
Jetten had als klimaatdrammer namelijk wel doordacht klimaatbeleid![]()
offtopic:
Het voorstel in de energiewet die het niet gehaald heeft (edit: controversieel verklaard na de val van Rutte 4) was inderdaad heel Nederlands polderend afbouwen. Dit was echter niet het werk van Jetten, maar van veel ambtenaren onder een aantal ministers.
Na het laaste kabinet Rutte bleken er dusdanig veel lijken in de kast te zitten dat de pleister er in 1 keer afgetrokken is, tot groot chagrijn van de meest rechtse partij in dat kabinet: de PVV.
Jetten is een beroepspoliticus, en daarin is hij niet de enige. Wat hij wel (net als vele andere beroepspolitici) mist is enig technisch inzicht, waardoor hij op technische onderwerpen als klimaat totaal door de mand valt als er een onderwerp wordt aangesneden waarin hij niet van te voren tot in de puntjes is voorbereid door anderen. Niet voor niets is zijn bijnaam bij zijn haters Robot Jetten.
Ideologisch redelijk in dezelfde hoek zit Diederik Samsom, die wel het inzicht heeft, dingen met elkaar kan verbinden en zelf zinnige dingen kan produceren. Helaas doen extremere beroepspoliticus factoren om hem heen dan een one-up en loopt de zaak alsnog vast in klimaatgedram.
Ik noem Samsom hier expres. Hij was 1 van de bedenkers ooit van de salderingsregeling, en heeft vanaf het begin gezegd dat dit een tijdelijke maatregel moest zijn om de op dat moment nog erg hoge aanschafkosten te compenseren.
Toen er in 2016 hier PV het dak op ging was al duidelijk dat er een eind aan de salderingsregeling zou komen. Dat het nog bijna 11 jaar heeft mogen dure is een wonder.
Het voorstel in de energiewet die het niet gehaald heeft (edit: controversieel verklaard na de val van Rutte 4) was inderdaad heel Nederlands polderend afbouwen. Dit was echter niet het werk van Jetten, maar van veel ambtenaren onder een aantal ministers.
Na het laaste kabinet Rutte bleken er dusdanig veel lijken in de kast te zitten dat de pleister er in 1 keer afgetrokken is, tot groot chagrijn van de meest rechtse partij in dat kabinet: de PVV.
Jetten is een beroepspoliticus, en daarin is hij niet de enige. Wat hij wel (net als vele andere beroepspolitici) mist is enig technisch inzicht, waardoor hij op technische onderwerpen als klimaat totaal door de mand valt als er een onderwerp wordt aangesneden waarin hij niet van te voren tot in de puntjes is voorbereid door anderen. Niet voor niets is zijn bijnaam bij zijn haters Robot Jetten.
Ideologisch redelijk in dezelfde hoek zit Diederik Samsom, die wel het inzicht heeft, dingen met elkaar kan verbinden en zelf zinnige dingen kan produceren. Helaas doen extremere beroepspoliticus factoren om hem heen dan een one-up en loopt de zaak alsnog vast in klimaatgedram.
Ik noem Samsom hier expres. Hij was 1 van de bedenkers ooit van de salderingsregeling, en heeft vanaf het begin gezegd dat dit een tijdelijke maatregel moest zijn om de op dat moment nog erg hoge aanschafkosten te compenseren.
Toen er in 2016 hier PV het dak op ging was al duidelijk dat er een eind aan de salderingsregeling zou komen. Dat het nog bijna 11 jaar heeft mogen dure is een wonder.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Hij stond wel achter de afbouw, maar is niet verantwoordelijk voor het afbraakbeleid van het vorige kabinet.Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:48:
[...]
Ze moeten zich niet zo verschuilen achter smoesjes. Als je er niet achterstaat, dan wordt je geen minister. Simpel. Jetten verantwoordelijk houden!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik wil mijn huidige omvormer gaan vervangen door een 2400 pro. Mijn aanname is dat het volledige vermogen gewoon in de accu gepompt zal worden en wanneer de accu richting de 100% gaat deze langzamer zal laden maar het overig vermogen gewoon het net op zal gooien. Is dit een verkeerde aanname?Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Persoonlijk heb ik er bewust voor gekozen alles te scheiden. Je ziet toch regelmatig ongewenst gedrag als er MPPT/DC/PV op een thuisaccu met stekker zijn aangesloten. Denk hierbij aan: Aftoppen van vermogen tussen 95-100% laden, bypass die beperkt is of pas laat wordt geactiveerd, etc.
Voordeel is natuurlijk wel de hogere totale MPPT waarden van een 2400 Pro vs meerdere SF800's. Maar hier bewust gekozen voor 5-6x SF800 en AC versies van de omvormers en nog steeds blij mee. Maar de 2400 AC met 1 micro erop is ook een optie. Maar dan zou ik voor de 2400 Pro gaan als je toch alles in 1 wil.
Degene die "goedkoop" bij amazon.de hebben besteld, hebben geluk gehad.
Inmiddels kun je de Solarflow 2400AC + & Pro namelijk niet meer bestellen voor verzending naar Nederland.
Misschien toch een btw dingetje geworden!?
Inmiddels kun je de Solarflow 2400AC + & Pro namelijk niet meer bestellen voor verzending naar Nederland.
- Taro
- Niet online
Dat is een verkeerde aanname. Richting de 100% zal het vermogen afgeknepen worden. Als de accu 100% vol is, dan ineens zal het vermogen weer maximaal oplopen en op het net worden gezet. In de tussentijd verlies je dus vermogen.3j3ct schreef op maandag 16 maart 2026 @ 01:51:
[...]
Ik wil mijn huidige omvormer gaan vervangen door een 2400 pro. Mijn aanname is dat het volledige vermogen gewoon in de accu gepompt zal worden en wanneer de accu richting de 100% gaat deze langzamer zal laden maar het overig vermogen gewoon het net op zal gooien. Is dit een verkeerde aanname?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Verrek, je hebt gelijk. Dan ben ik benieuwd of het bij mij goed gaat - ik had ‘m afgelopen vrijdag besteld. Ik vermoed dat ik er vandaag of morgen wel meer over hoor, als de bestelstaus wordt geupdate.Ouwe.73 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:14:
En heb je dan alle omvormers die je hebt staan apart op die aardrail aangesloten? (niet heel duidelijk uit de fotoTaro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:32:
[...]
Heb het hier als volgt opgelost met een aardrail naar de onderverdeler, die op zijn beurt weer naar de meterkast gaat:
Zou je dit gedrag wel kunnen omzeilen met HA?Taro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:15:
[...]
Dat is een verkeerde aanname. Richting de 100% zal het vermogen afgeknepen worden. Als de accu 100% vol is, dan ineens zal het vermogen weer maximaal oplopen en op het net worden gezet. In de tussentijd verlies je dus vermogen.
- Taro
- Niet online
Nee, wat je wel kunt doen is af en toe naar 100% laden en de max soc op bijv. 95% instellen. Of via HA controleren wanneer het vermogen inzakt, dan de max soc gelijk stellen aan de huidige soc om de bypass te activeren. Hiervoor voorkom je dat er enige tijd lang vermogen wordt afgeknepen.
Ik probeer je bericht te begrijpen, maar misschien heb ik onvoldoende kennis van elektra. De accu kan sowieso het beste op een eigen groep, anders mag je maar met max. 800w ontladen, dus daar doel je denk ik niet op.Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:35:
[...]
Bij lage tarieven kan je het beste alle relevante devices tegelijkertijd aanzetten. Dus ja, tegelijk laden mits de betreffende fase/groep dat toelaten. Heb je een 1-fase of 3-fase hoofdaansluiting? Anders kan je accu en boiler over 2 verschillende fases verdelen.
Een boiler en een accu (laten we zeggen 2x 2400w) kan toch probleemloos op 2 verschillende groepen achter dezelfde aardlekschakelaar en daarmee op dezelfde fase?
- Taro
- Niet online
Nee, mijn omvormers zitten allemaal op het stopcontact en zijn niet ook nog extra/apart via die weg geaard. Heb wel voor allemaal een kabel klaarliggen.TCMR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:32:
[...]
En heb je dan alle omvormers die je hebt staan apart op die aardrail aangesloten? (niet heel duidelijk uit de foto)
- Taro
- Niet online
Correct, op 2 verschillende groepen wel. Maar als je een 3-fase hoofdaansluiting hebt zou ik ze wel verdelen over 2 verschillende fases. Weet niet of je een laadpaal hebt/wil/in de toekomst krijgt, maar als 1 fase 4800 Watt + andere gebruikers heeft, dan zal de loadbalancer van je laadpaal al heel snel ingrijpen en kan je nauwelijks laden. Verdeel je ze over 2 fases, dan heb je daar geen/minder last van.DeadMetal schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:48:
[...]
Ik probeer je bericht te begrijpen, maar misschien heb ik onvoldoende kennis van elektra. De accu kan sowieso het beste op een eigen groep, anders mag je maar met max. 800w ontladen, dus daar doel je denk ik niet op.
Een boiler en een accu (laten we zeggen 2x 2400w) kan toch probleemloos op 2 verschillende groepen achter dezelfde aardlekschakelaar en daarmee op dezelfde fase?
Nog afgezien van de juistheid van je aannames waar @Taro op ingaat ligt er een groter vraagstuk: ben je er zeker van dat je bestaande PV panelen aangesloten kunnen worden?3j3ct schreef op maandag 16 maart 2026 @ 01:51:
[...]
Ik wil mijn huidige omvormer gaan vervangen door een 2400 pro. Mijn aanname is dat het volledige vermogen gewoon in de accu gepompt zal worden en wanneer de accu richting de 100% gaat deze langzamer zal laden maar het overig vermogen gewoon het net op zal gooien. Is dit een verkeerde aanname?
Het is niet zo simpel als: ik heb 2700Wp liggen (mijn eigen panelen), dus dat past op de 3000Wp van de 2400pro
1. Waarschijnlijk heb je nu 2 strings liggen, bij de 2400pro moet dat op 4 strings
2. De spanning (V) en stroom (A) range waarin de 2400pro werkt is redelijk beperkt. Matchen je panelen hierop?
3. Je huidige systeem is niet optimizer of micro-omvormer gebaseerd zoals bijvoorbeeld SolarEdge of Enphase (de bekendste)
Is niet aan alle drie voorwaarden voldaan is, dan moet er iemand het dak op om de panelen opnieuw te bekabelen. Gezien de kosten die daarbij komen kijken is gebruik blijven maken van je huidige omvormer en AC-zijdig de accu aansluiten al snel verstandiger.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Maar met de elektrificatie die gaande is, zal je op een gegeven moment toch wel op elke fase minstens één grootverbruiker/opwekker hebben zitten? Bijv. boiler, airco, warmtepomp, laadpaal, oven, kookplaat.
Dan ontkom je er toch niet aan om een batterij op dezelfde fase te hebben?
Ik heb nog geen laadpaal, maar probeer nu even te bepalen hoe ik jouw bericht moet interpreteren m.b.t. hoe ik mijn (onderweg voor bezorging) accu ga aansluiten. Ik heb een 3-fase hoofdaansluiting.
Dan ontkom je er toch niet aan om een batterij op dezelfde fase te hebben?
Ik heb nog geen laadpaal, maar probeer nu even te bepalen hoe ik jouw bericht moet interpreteren m.b.t. hoe ik mijn (onderweg voor bezorging) accu ga aansluiten. Ik heb een 3-fase hoofdaansluiting.
[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 16-03-2026 09:23 ]
Dat was te verwachten. Was namelijk eerder ook niet mogelijk voor de oudere types: Hyper 2000, Solarflow 2400AC en 800 Pro. Ik gok dat ze eerder waren vergeten een restrictie erop te zetten (omdat dit nieuwe producten waren) voor landen waar wel btw van toepassing is wanneer je het er naartoe verzend.Ouwe.73 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:14:
Het berekenen van de correcte btw bij bestellen van producten (van 19% naar 21%) op amazon.de gaat goed, maar blijkbaar is dat niet mogelijk op de site voor btw vrije producten en daarom worden die dan uitgesloten.
Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp
@DeadMetal : dit klopt helemaal. Ik heb hier een 2400AC als enige op fase 3 zitten. Als zowel de auto als de 2400AC opladen merk ik dat de auto geknepen wordt tot 10kW.Taro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:51:
[...]
Correct, op 2 verschillende groepen wel. Maar als je een 3-fase hoofdaansluiting hebt zou ik ze wel verdelen over 2 verschillende fases. Weet niet of je een laadpaal hebt/wil/in de toekomst krijgt, maar als 1 fase 4800 Watt + andere gebruikers heeft, dan zal de loadbalancer van je laadpaal al heel snel ingrijpen en kan je nauwelijks laden. Verdeel je ze over 2 fases, dan heb je daar geen/minder last van.
En de reactie, dus eerst stekker trekken en dan shutdown..Acidrain schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:46:
Ter info, ticket ingeschoten bij Zendure:
I found out that if i press the 'power' button on the device for 6 sec while the device is still plugged in results in an error (Battery hot-swapping failure (Errorcode: 46)).
This error is resolved by unplugging an plugging in the device again but now the device is back on again and i wanted it to go off.
Unplugging first and then press press the 'power' button on the device for 6 sec results in the device going off, that is the wanted result but.. If you do this in this order, chance is that the device will be unplugged while under load (charge or discharge). That can't be good for the device.
Can it be programmed that if the 'power' button on the device is pressed for 6 sec while the device is still plugged in, the device goes off. And if button pressed again, (1 or 6 sec) the device will go back on again.
Dear Zendure Customer,
Information well received. It is impossible to program that because of the electrical design of the device.
Important: Before shutting down the SF2400AC, be sure to disconnect the AC power supply first. Failure to do so may result in the device failing to shut down or triggering error code 46 (hot-swapped battery). This is because the SF2400AC cannot be shut down while connected to AC power.
Failure to do so may trigger error code 46, causing the device to enter a protective state; it will take some time for the device to recover automatically.
Best regards,
Zendure Support Team
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Is nog afwachten, ik heb een 2400 Pro (+3 modules en 2 panelen) besteld met lange levertijd (redelijk in lijn met de levertijd op hun eigen webshop, levering begin april) voor 2200 euro.Ouwe.73 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:14:
Zou niet eerste keer zijn dat een amazon order gewoon wordt geannuleerd op moment dat de verwachte leverdatum bereikt werd.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik heb dus vrijdag de 2400 AC+ besteld, met 3 batterijen eronder. Levering stond voor de week van 23-26 maart, en ik verwacht vandaag of morgen wel een statusupdate van de levering. Ik ben erg benieuwd. Als er geannuleerd wordt, verwacht ik ook wel heel rap mijn centjes terug. Maar goed, laten we het maar even bekijken. Dit soort geintjes moet je ook niet uithalen als je het geld niet kunt missen, dus dat is mijn ingecalculeerde (maar altijd wat spannende) risico.Osxy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Is nog afwachten, ik heb een 2400 Pro (+3 modules en 2 panelen) besteld met lange levertijd (redelijk in lijn met de levertijd op hun eigen webshop, levering begin april) voor 2200 euro.
Zou niet eerste keer zijn dat een amazon order gewoon wordt geannuleerd op moment dat de verwachte leverdatum bereikt werd.
Edit: in mijn besteloverzicht staat de levering nog steeds gepland voor 23-26 maart.
[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 16-03-2026 10:05 ]
Ik heb ook enige twijfels of ze mijn bestelling vanuit duitsland echt gaan bezorgen.
Kunnen weinig méér doen dan afwachten en een beetje duimen. Wanneer had jij besteld? En dan hou ik erover op hoor - gaat eigenlijk niet over het product zelf natuurlijk.
Inmiddels een "menselijke" reactie van Zendure:Refl schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Ticket aangemaakt, AI/chatbot reply back met 8x "check dit en dat" die allemaal al zijn gecheckt. Dus weer reply gestuurd dat het sowieso iets is in het Zendure systeem, software of hardware. Hopelijk kunnen ze de batterijen uitlezen vanuit de cloud en zien of er iets mis is.
Hello
Thank you for your patience.
We apologize for the inconvenience.
Based on the issue you reported, our technical team would appreciate it if you could provide some images illustrating the problem and the timeline of when it occurred so they can further analyze the issue.
Providing your app's email address and password would be even more helpful for the analysis.
If you have any further questions, please contact us.
Zal mn password wel veranderen en toegang geven aan hen, hopelijk kunnen ze e.e.a. uitlezen/testen op die manier en uitsluitsel geven. Ben vooral benieuwd of dit een hardware of software issue is.
(Excuus voor formatting, ben op mobiel)
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Een fase kan maximaal 5750W leveren dus een boiler van 2400W bij een batterij van 2400W kan nog wel maar bijvoorbeeld onze inductieplaat kan bij inschakelen van de booster op een fase 3700W trekken en die wil je dus niet op dezelfde fase als de batterij (of de wasmachine) hebben.DeadMetal schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:48:
[...]
Ik probeer je bericht te begrijpen, maar misschien heb ik onvoldoende kennis van elektra. De accu kan sowieso het beste op een eigen groep, anders mag je maar met max. 800w ontladen, dus daar doel je denk ik niet op.
Als je een auto laad uit een fase, zal die meestal begrenst zijn op 2300W (10A), maar kan theoretisch tot 3680W (16A) trekken en dat laatste is voor een fase teveel, want die een fase is maximaal 5750W (25A).
Een auto met een drie fasen aansluiting laad met vermogens tot meestal tot 3670 W per fase en dat is teveel om er nog een accu bij te zetten en dus zal de autolader terug gaan regelen om binnen het maximale vermogen te blijven.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Het gaat anders wel over een aanschaf lokatie van de zendure batterijen. Anders kan deze voortaan ook buiten de discussie hier worden gehouden.Gramser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:06:
Kunnen weinig méér doen dan afwachten en een beetje duimen. Wanneer had jij besteld? En dan hou ik erover op hoor - gaat eigenlijk niet over het product zelf natuurlijk.
Ik heb wel een verzendbevestiging gekregen van Amazon.de, staat als Dispatched bij Amazon en heb een track en trace. Ben benieuwd of deze erdoor komt dan.
Zondag ochtend om 00:30 besteld ongeveer.
Bijzonder. Wat had jij besteld dan? Want bij mij bevindt-ie zich nog in het bestelproces en is dus nog niet verzonden. Geen tracktrace hier.Hortz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Het gaat anders wel over een aanschaf lokatie van de zendure batterijen. Anders kan deze voortuin ook buiten de discussie hier worden gehouden.
Ik heb wel een verzendbevestiging gekregen van Amazon.de, staat als Dispatched bij Amazon en heb een track en trace. Ben benieuwd of deze erdoor komt dan.
Zondag ochtend om 00:30 besteld ongeveer.
Totaal een SF2400AC+ +2*AB3000L.Gramser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Bijzonder. Wat had jij besteld dan? Want bij mij bevindt-ie zich nog in het bestelproces en is dus nog niet verzonden. Geen tracktrace hier.
Was al van plan om de 3CT te bestellen om alles uit te lezen in de meterkast maar ik wacht nog even daarmee dus tot ik zekerheid heb.
Ga wel even mijn HA weer afstoffen, sowieso wel goed om iets te leren.
En laten bezorgen naar NL dus? Ik heb één AB3000L meer besteld, maar dat zou het verschil niet moeten maken lijkt me.Hortz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Totaal een SF2400AC+ +2*AB3000L.
Was al van plan om de 3CT te bestellen om alles uit te lezen in de meterkast maar ik wacht nog even daarmee dus tot ik zekerheid heb.
even een beetje off-topic, maar ik kom zo weer on-topic.Ben(V) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Een fase kan maximaal 5750W leveren dus een boiler van 2400W bij een batterij van 2400W kan nog wel maar bijvoorbeeld onze inductieplaat kan bij inschakelen van de booster op een fase 3700W trekken en die wil je dus niet op dezelfde fase als de batterij (of de wasmachine) hebben.
die genoemde 5.750W is natuurlijk alleen op toepassing bij een hoofdaansluiting van 25A, heb je bv 35 of 40A is de maximale fase belasting (voor het hele huis) dus anders.
Echter je groepen, ook al maken die deel uit van de zelfde fase, hebben ieder voor zich zelf wel hun eigen limiet, in Nederland bijna altijd is dat de bekende 16A. Daar komt eigenlijk ook de limiet van de 800W voor PiB vandaan, zodat er nog gemiddeld voldoende overhead voor de andere gebruikers bestaat.
Ga je zoals je met een Zendure ook prima kunt (afhankelijk van je model) wel tot max 2.400W kunt laden dat in combinatie met de andere verbruikers op die groep wel met beleid moet doen, dus een groep waar al veel (zware) andere verbruikers op zitten is dus niet zo'n goed idee.
Daarom dus ook eigenlijk het advies om de stekker thuis-batterij een eigen groep te gunnen en daardoor kunt zorgen dat je eigenlijk altijd binnen de limieten blijft.
Zoals de vorige poster dat denk ik ook bedoeld kun je echter niet onbeperkt groepen aan je huis-installatie toevoegen, anders loop je namelijk tegen de beperkingen aan van je hoofdzekering, en in de meeste gevallen kun je die dus niet zelf weer omzetten, maar moet dus de netbeheerder langs komen, met gevolg dat die fase cq je hele huis (als je maar 1 fase heb) geen spanning meer heeft.
dus voor dat je een stekker batterij koopt kijk eerst eens waar je nog voldoende restcapaciteit in je groepen hebt, cq ruimte voor een nieuwe groep aanwezig is. groepen met zware verbruikers zoals drogers, wasmachine, oven, kookplaat ed zijn eigenlijk eren no-go, ook de groep van je PV mag daarvoor niet gebruikt worden.
Als je een auto laad uit een fase, zal die meestal begrenst zijn op 2300W (10A), maar kan theoretisch tot 3680W (16A) trekken en dat laatste is voor een fase teveel, want die een fase is maximaal 5750W (25A).
Een auto met een drie fasen aansluiting laad met vermogens tot meestal tot 3670 W per fase en dat is teveel om er nog een accu bij te zetten en dus zal de autolader terug gaan regelen om binnen het maximale vermogen te blijven.
waarom geen P! van Zendure? Die kun je wel niet bij amazon.de bestellen, P1 kennen ze in Duitsland niet, maar volgens mij is deze goedkoper en ook gewoon eenvoudiger dan weer een ding wat in de groepenkast moet en daar weer plaats voor gaat innemen.Hortz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Totaal een SF2400AC+ +2*AB3000L.
Voor de volledigheid: 1x40A of minder en 3x25A zijn in Nederland qua netbeheerkosten gelijk. 3x35 wordt een heleboel duurder op dit moment, maar heeeeel misschien dat dit met tijd-afhankelijke netttarieven verandert.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:02:
[...]
even een beetje off-topic, maar ik kom zo weer on-topic.
die genoemde 5.750W is natuurlijk alleen op toepassing bij een hoofdaansluiting van 25A, heb je bv 35 of 40A is de maximale fase belasting (voor het hele huis) dus anders.
Echter je groepen, ook al maken die deel uit van de zelfde fase, hebben ieder voor zich zelf wel hun eigen limiet, in Nederland bijna altijd is dat de bekende 16A. Daar komt eigenlijk ook de limiet van de 800W voor PiB vandaan, zodat er nog gemiddeld voldoende overhead voor de andere gebruikers bestaat.
Ga je zoals je met een Zendure ook prima kunt (afhankelijk van je model) wel tot max 2.400W kunt laden dat in combinatie met de andere verbruikers op die groep wel met beleid moet doen, dus een groep waar al veel (zware) andere verbruikers op zitten is dus niet zo'n goed idee.
Daarom dus ook eigenlijk het advies om de stekker thuis-batterij een eigen groep te gunnen en daardoor kunt zorgen dat je eigenlijk altijd binnen de limieten blijft.
Zoals de vorige poster dat denk ik ook bedoeld kun je echter niet onbeperkt groepen aan je huis-installatie toevoegen, anders loop je namelijk tegen de beperkingen aan van je hoofdzekering, en in de meeste gevallen kun je die dus niet zelf weer omzetten, maar moet dus de netbeheerder langs komen, met gevolg dat die fase cq je hele huis (als je maar 1 fase heb) geen spanning meer heeft.
dus voor dat je een stekker batterij koopt kijk eerst eens waar je nog voldoende restcapaciteit in je groepen hebt, cq ruimte voor een nieuwe groep aanwezig is. groepen met zware verbruikers zoals drogers, wasmachine, oven, kookplaat ed zijn eigenlijk eren no-go, ook de groep van je PV mag daarvoor niet gebruikt worden.
[...]
Ja, ik weet dat een 1x10A aansluiting goedkoper is, maar in de praktijk kom je die in een woonhuis eigenlijk niet tegen.
Ik zie in dit forum dat de 2400AC 1x per maand naar de 100% geladen wordt om te kalibreren, is dit ongeacht wat de ingestelde max SOC is op dat moment?
ik zie dat sommige mensen de max SOC op 95% zetten, waarom zou je die niet gewoon op 100% zetten?
als je de batterij aanstuurt uit HA, gaat de batterij dan zelf ook nog 1x per maand kalibreren? of is dat iets wat je vanuit HA moet regelen?
ik zie dat sommige mensen de max SOC op 95% zetten, waarom zou je die niet gewoon op 100% zetten?
als je de batterij aanstuurt uit HA, gaat de batterij dan zelf ook nog 1x per maand kalibreren? of is dat iets wat je vanuit HA moet regelen?
Ik neem aan dat dit een troll-opmerking is? Jetten neemt een prima maatregel, opvolger sloopt het volledig en nu hij minister-president is wil je dat hij opnieuw een afbouwpad invoert? Dan krijgen we helemaal jojo-beleid.Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:48:
[...]
Ze moeten zich niet zo verschuilen achter smoesjes. Als je er niet achterstaat, dan wordt je geen minister. Simpel. Jetten verantwoordelijk houden!
En vergeet niet, alle huiseigenaren met zonnepanelen (rijkere helft van Nederland) kreeg hierdoor gratis geld van niet-zonnepanelenbezitters (armere helft, vaak huurders). Terwijl zonnepanelen ook zonder saldering een prima investering zijn.
Terug naar Zendure. Heeft al iemand voorzichtige testen gedaan met de nieuwe AC2400+ op het gebied van efficiency? Of zijn ze nog allemaal in bestelling?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb zo'n p1 van Zendure, is ellende. Springt vanzelf naar 3 fasig, verliest connectie, en support vraagt enkel om screenshots....Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:07:
[...]
waarom geen P! van Zendure? Die kun je wel niet bij amazon.de bestellen, P1 kennen ze in Duitsland niet, maar volgens mij is deze goedkoper en ook gewoon eenvoudiger dan weer een ding wat in de groepenkast moet en daar weer plaats voor gaat innemen.
Gelukkig heb ik hem niet nodig, heb een ESP omgebouwd tot P1 meter en trek die binnen in Home Assistant en stuur van daar aan.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Een LifePo batterij heeft een max spanning van 3,64V als hij 100% geladen is.HiBe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:13:
Ik zie in dit forum dat de 2400AC 1x per maand naar de 100% geladen wordt om te kalibreren, is dit ongeacht wat de ingestelde max SOC is op dat moment?
Zendure geeft al bij een lager voltage aan dat de SOC 100% is dus die beveiliging hebben ze zelf ingebouwd.
Als je dan zelf een lager SOC op 90% gaat instellen raak je dus gewoon capaciteit kwijt wat zonde van je geld is.
En aangezien een LifePo batterij tussen 10% en 99% een vlakke ontlaad curve heeft zijn die SOC waarden enkel een inschattingen want het is niet te meten, dus kun je zelf wel meer dan 10% kwijtraken op die manier.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
vreemd, bij mij werkt deze perfect, ik snap niet wat je bedoeld met "Springt vanzelf naar 3 fasig", een kleine tip, kijk of je bv het gastnetwerk met alleen 2,4 GHz kunt gebruiken, dat werkt vaak stabieler en qua snelheid meer dan voldoende.naftebakje schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb zo'n p1 van Zendure, is ellende. Springt vanzelf naar 3 fasig, verliest connectie, en support vraagt enkel om screenshots....
Vergeet hierbij niet dat de P1 dongle van Zendure helemaal niet via WiFi werkt, deze maakt namelijk met de brigde (dat tweede vierkante blokje) een LoRa verbinding, de brigde is dan weer verbonden met wifi net als je omvormer. je kunt dus vaak de brigde ook bij je omvormer zetten, LoRa heeft namelijk beduidend langere transmissewegen mogelijk, buiten tot wel 90 km.
Gelukkig heb ik hem niet nodig, heb een ESP omgebouwd tot P1 meter en trek die binnen in Home Assistant en stuur van daar aan.
Het werk wordt altijd door ambtenaren gedaan (al zeg ik het zelf)koboy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:47:
[...]offtopic:
Is dit uiteindelijk opgelost? En kan je prima 2 of 3 keer een SolarFlow 800 Plus gebruiken met 1 enkele Homewizzard P1 meter, of moet dan toch die relatief dure meter van Zendure er tussen?Chupachups schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:11:
Constateer een probleem bij de Solarflow 800 plus. Zodra deze gaat ontladen wordt de PV input uitgeschakeld. Dit in tegenstelling tot de SF800 pro die hier ook staat met aangesloten PV.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik overweeg om 2x een SolarFlow 800 Plus te kopen.
Na 5% kortingscode kost die 929 euro. Via cashbackxl nog eens 60 euro eraf, dan kost hij 867 euro.
Over die 929 euro krijg ik nog 25% subsidie van gemeente, dus dat is ook nog 232 euro.
Dan kost in totaal 2x een SolarFlow 800 Plus me netto 635 euro. Lijkt me acceptabele deal
Welke gemeente woon je? Beroepsmatig inventariseer ik gemeentes die thuisbatterijsubsidies geven (en onder welke condities ze dat doen).marteltor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:46:
[...]
Is dit uiteindelijk opgelost? En kan je prima 2 of 3 keer een SolarFlow 800 Plus gebruiken met 1 enkele Homewizzard P1 meter, of moet dan toch die relatief dure meter van Zendure er tussen?
Ik overweeg om 2x een SolarFlow 800 Plus te kopen.
Na 5% kortingscode kost die 929 euro. Via cashbackxl nog eens 60 euro eraf, dan kost hij 867 euro.
Over die 929 euro krijg ik nog 25% subsidie van gemeente, dus dat is ook nog 232 euro.
Dan kost in totaal 2x een SolarFlow 800 Plus me netto 635 euro. Lijkt me acceptabele deal
Lora werkt in de 800 Mhz band en heeft dus meer bereik dan de wifi in de 2,4Ghz band.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:39:
[...]
vreemd, bij mij werkt deze perfect, ik snap niet wat je bedoeld met "Springt vanzelf naar 3 fasig", een kleine tip, kijk of je bv het gastnetwerk met alleen 2,4 GHz kunt gebruiken, dat werkt vaak stabieler en qua snelheid meer dan voldoende.
Vergeet hierbij niet dat de P1 dongle van Zendure helemaal niet via WiFi werkt, deze maakt namelijk met de brigde (dat tweede vierkante blokje) een LoRa verbinding, de brigde is dan weer verbonden met wifi net als je omvormer. je kunt dus vaak de brigde ook bij je omvormer zetten, LoRa heeft namelijk beduidend langere transmissewegen mogelijk, buiten tot wel 90 km.
[...]
Maar(er is altijd een maar) Lora zend met veel minder vermogen dan wifi dus dat beperkt het bereik weer en met name binnenshuis heb je daar last van.
Kortom door de bank genomen hebben beiden hetzelfde bereik binnenshuis.
Advies is dus plaats de bridge halverwege tussen je wifi acesspoint en de P1.
En met halverwege bedoel ik de demping en niet de afstand.
Gaat volledig automatisch maar zolang je de 100% 1x per maand haalt zal hij dat niet doen. Zodra hij gaat kalibreren is de batterij niet meer aan te sturen tot hij klaar is.HiBe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:13:
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Zelf houd ik de datum in de gaten wanneer hij zelf weer gaat kalibreren en forceer hem dan tijdig zelf naar 100% op het moment dat het mij uitkomt (bij veel Zon).
Waar zie je die geplande datum?Ben(V) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:25:
Zelf houd ik de datum in de gaten wanneer hij zelf weer gaat kalibreren en forceer hem dan tijdig zelf naar 100% op het moment dat het mij uitkomt (bij veel Zon).
Alleen in Home Assistant.
De Zendure App laat dat niet zien, dat moet je dan zelf bijhouden.
HA nog beter. Ik zie wel een sensor met kalibratie bezig Ja/Nee, maar geen geplande datum of een sensor die dat aangeeft.Ben(V) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:43:
Alleen in Home Assistant.
Fireson integratie:
Als je een andere Zendure hebt zal het wel anders heten, even zoeken naar calibrationsensor.solarflow_2400_ac_next_calibration
[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 16-03-2026 13:53 ]
Ik heb uitgebreid gezocht in het topic naar mijn vraag maar helaas niet het antwoord gevonden waar ik naar opzoek ben. Daarom dus de volgende vraag:
Ik ben aan het orienteren voor een Zendure SF 2400 AC (mogelijk +). Nu wil ik deze graag volgens NEN1010 aansluiten en moet deze dus op een vrije groep. Ik heb op zolder een (nog niet) vrije groep namelijk die van de warmtepompboiler ( als deze aan het verwarmen is +-300 Watt) en verwarmingspomp ( vrij constant < 50 Watt). Nu had ik het volgende plan bedacht. SF op die "lege" groep en dan de WPB en pomp in het "noodstroomcontact". Maar ik meen ergens te hebben gelezen dat dit niet goed is voor de accu of tot veel verlies lijdt. Weet iemand mij hiermee te helpen?
Alternatief zou zijn op de andere groep die op zolder zit. Namelijk de PV groep (20A afgezekerd in de groepenkast). Dit mag alleen volgens NEN1010 niet aangezien de groep niet vrij is. Maar het lijkt me dat de accu niet gaat ontladen als de zonnepanelen stroom leveren aangezien hij dan oplaadt. En wanneer de zonnepanelen niks opwekken de accu wel ontlaadt.
Op welke van deze 2 groepen kan ik de SF het beste aansluiten en vooral kan ik de "noodstroom" permanent gebruiken zonder extreme verliezen?
Ik ben aan het orienteren voor een Zendure SF 2400 AC (mogelijk +). Nu wil ik deze graag volgens NEN1010 aansluiten en moet deze dus op een vrije groep. Ik heb op zolder een (nog niet) vrije groep namelijk die van de warmtepompboiler ( als deze aan het verwarmen is +-300 Watt) en verwarmingspomp ( vrij constant < 50 Watt). Nu had ik het volgende plan bedacht. SF op die "lege" groep en dan de WPB en pomp in het "noodstroomcontact". Maar ik meen ergens te hebben gelezen dat dit niet goed is voor de accu of tot veel verlies lijdt. Weet iemand mij hiermee te helpen?
Alternatief zou zijn op de andere groep die op zolder zit. Namelijk de PV groep (20A afgezekerd in de groepenkast). Dit mag alleen volgens NEN1010 niet aangezien de groep niet vrij is. Maar het lijkt me dat de accu niet gaat ontladen als de zonnepanelen stroom leveren aangezien hij dan oplaadt. En wanneer de zonnepanelen niks opwekken de accu wel ontlaadt.
Op welke van deze 2 groepen kan ik de SF het beste aansluiten en vooral kan ik de "noodstroom" permanent gebruiken zonder extreme verliezen?
Je zou het denken maar kijk naar dit voorbeeld:Floris039 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:55:
Zonnig dagje 2000 watt van de panelen, batterij gaat heerlijk laden en zit inmiddels op 50% laadpercentage. Het is zonnig dus ik ga een cake bakken en de wasmachine aanzetten. Zonnepanelen leveren de eerste 2000 watt en ohja de batterij gaat ook ontladen met 2400 watt tegelijk. Nu gaat er 4400 watt over de groep. Dit is dus de reden dat het niet mag.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Als je geen extra groep bij de Zendure kunt maken is je beste optie om hem gewoon bij die warmtepompboiler en die verwarmingspomp te zetten mist die echt maar zo weinig vermogen trekken.
Gemiddelde vermogens heb je niets aan het gaat om de maximale vermogens.
(Ik neem aan dat je niet een warmtepomp bedoelt want die trekken echt veel meer).
Een groep mag maximaal 3680W trekken dus daar blijf je dan ruim onder.
De offline output gebruiken is niet slim dan hebt je dubbele omzet verliezen.
(Ik neem aan dat je niet een warmtepomp bedoelt want die trekken echt veel meer).
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 16-03-2026 14:07 ]
Nog een andere optie is een batterijsysteem nemen waar je je zonnepanelen aan kan hangen (mttp trackers), maar zal extra werk zijn wegens kabels trekken.
Ik ga mijn usecase hier toch maar eens herdefiniëren, want ik ging ervan uit dat ik een 3-fase omvormer nodig had, maar ga nu toch twijfelen
Situatie:
Situatie:
- PV-productie met twee omvormers: een regelbare SolarEdge plus eentje die nog vervangen moet worden (voor 21 panelen van 10 jaar oud) zonder optimizers. Deze zitten op zolder, samen met een eigen onderverdeler waar ook de WP op zit. Zeer beperkte (in m²’s) ruimte daar.
- Weinig ruimte in of bij de groepenkast, hooguit beetje onder de kapstok.
- Alternatief is plaatsing in de ‘schuur’ (= atelier, voorzien van álle voorzieningen; aansluiting met 40 meter 4x 4 mm²), waar ook beperkt ruimte is.
- PV-opwek: ruwweg 8–10 uur aaneengesloten, met piek van 5-5,5 kW
- Cumulatieve opbrengst op zo’n topdag: 50 kWh
- Door de meter op die dag: 5 kWh afname en 43 kWh teruglevering
- Piek afname: 1500-2500 W
- Piek teruglevering: 6000 W
- Afname buiten zontijd: 5 kWh
- Teruglevering: 43 kWh
- PV-opwek: 7-8 uur aaneengesloten, met piek tot max 1 kW
- Cumulatieve opbrengst op zo’n winterdag: 4 kWh
- Door de meter op die dag: 32 kWh afname en ~0 kWh teruglevering
- Piek afname: 2500-3000 W
- Afname: ca. 32 kWh over 24h
- PV-opbrengst in tijd verschuiven (naar de ‘nacht’);
- Verhoging zelfverbruik (en terugleveren tegen hoogste opbrengst);
- Verlaging van de kosten in de winter (goedkoop inkopen);
- EV laden buiten beschouwing gelaten; die wordt aangestuurd door Zappi of HEMS.
- Welke capaciteit (kWh) accu heb ik nodig;
- Welk vermogen (W) moet er beschikbaar zijn;
- Wat is beter: op 1 fase, 2x 1 fase, 3x 1 fase of 1x 3-fase?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Heel goed punt. Daar had ik totaal niet over nagedacht. Ik had er wel aan gedacht dat rekening moest worden gehouden met die 3.6 kW maar niet dat met NOM natuurlijk de batterij zelf ook gaat sturen op dat soort momenten. Thanks! Dus dan blijft de vraag staan over de warmtepompboiler die op de "nood"aansluiting kan?gielz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Je zou het denken maar kijk naar dit voorbeeld:
Zonnig dagje 2000 watt van de panelen, batterij gaat heerlijk laden en zit inmiddels op 50% laadpercentage. Het is zonnig dus ik ga een cake bakken en de wasmachine aanzetten. Zonnepanelen leveren de eerste 2000 watt en ohja de batterij gaat ook ontladen met 2400 watt tegelijk. Nu gaat er 4400 watt over de groep. Dit is dus de reden dat het niet mag.
Naar Nederland inderdaad ja.Gramser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:50:
[...]
En laten bezorgen naar NL dus? Ik heb één AB3000L meer besteld, maar dat zou het verschil niet moeten maken lijkt me.
Maar tenzij ze kant en klare setjes van Zendure kregen om te versturen? Dat ze niet los gaan schuiven met accu's.
Stapel van deze set. Stapel van die set etc.
Ik weet het ook niet, hoop dat we beide onze setjes gewoon krijgen
Ja klopt het gaat over de warmtepompboiler. Die kan ook nog elektrisch verwarmen dan trekt hij 2kW maar dat doe ik nooit. Dus het maximale vermogen dat hij pakt is 300 W inderdaad.Ben(V) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:06:
Als je geen extra groep bij de Zendure kunt maken is je beste optie om hem gewoon bij die warmtepompboiler en die verwarmingspomp te zetten mist die echt maar zo weinig vermogen trekken.
Daarvoor heb ik teveel panelen met een te hoog wattpiek. (10 x 450 wp)marteltor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
Nog een andere optie is een batterijsysteem nemen waar je je zonnepanelen aan kan hangen (mttp trackers), maar zal extra werk zijn wegens kabels trekken.
Ja, dat is eigenlijk een beetje mijn vermoeden nu. Maar we gaan het wel zien. En anders moet ik het maar naar een Duits pakketstation laten versturen aan de grens - en het daar zelf ophalen. Daar heb ik best anderhalf uur enkele reis voor over.Hortz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:11:
[...]
Naar Nederland inderdaad ja.
Maar tenzij ze kant en klare setjes van Zendure kregen om te versturen? Dat ze niet los gaan schuiven met accu's.
Stapel van deze set. Stapel van die set etc.
Ik weet het ook niet, hoop dat we beide onze setjes gewoon krijgen
Beetje onzin advies als je al panelen en een stringomvormer hebt.marteltor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:08:
Je moet dan het dak op om alle panelen per paneel te bekabelen (behoorlijk bedrag aan kabels en manuren) en je gooit een prima stringomvormer die je al betaald hebt weg.
Ja dat ga ik niet doen. Het gaat namelijk ook om micro omvormers dus dat is niet te doenBen(V) schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:14:
[...]
Beetje onzin advies als je al panelen en een stringomvormer hebt.
Je moet dan het dak op om alle panelen per panel te bekabelen (behoorlijk bedrag aan kabels en manuren) en je gooit een prima stringomvormer die je al betaald hebt weg.
Ik weet niet of je een Homewizard P1 meter hebt. Maar die data kan je dan bij jeroen.nl invullen in de stroomanalyse. Daarmee kun je dan vervolgens zien hoeveel ongeveer de besparing is bij verschillende formaten batterijen. Aan de hand daarvan kun je dan een afweging maken of het de eventuele meerkosten van een nog grotere accu waard zijn of dat je het geld dat het nog meer kost beter in de zak kan houdenHippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:10:
Ik ga mijn usecase hier toch maar eens herdefiniëren, want ik ging ervan uit dat ik een 3-fase omvormer nodig had, maar ga nu toch twijfelen
Situatie:Op een zonnige dag in mei:
- PV-productie met twee omvormers: een regelbare SolarEdge plus eentje die nog vervangen moet worden (voor 21 panelen van 10 jaar oud) zonder optimizers. Deze zitten op zolder, samen met een eigen onderverdeler waar ook de WP op zit. Zeer beperkte (in m²’s) ruimte daar.
- Alternatief is plaatsing in de ‘schuur’ (= atelier, voorzien van álle voorzieningen; aansluiting met 40 meter 4x 4 mm²), waar ook beperkt ruimte is.
Op een slechte winterdag:
Doel (reken situatie 2027, dus zonder salderen):
Vragen:
- EV laden buiten beschouwing gelaten; die wordt aangestuurd door Zappi of HEMS.
Heb je historische P1 data? Bijv. uit Homewizard of Home Assistant? Een simulatie op basis van je eigen data kan erg helpen om je vragen te beantwoorden.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:10:
Vragen:
Je kijkt imho hier naar de twee uiterste waarden, daar moet je juist niet naar kijken. Die ene piekdag eind mei heeft niet zoveel zin om je accu op te dimensioneren, want die komt maar relatief weinig voor. Idem met een winterdag, dan gaat toch alles meteen op aan de WP , dus dat helpt ook niet. Wat doe je bijvoorbeeld nu/vandaag tijdens de zonnige perioden? Dat is een beter "gemiddeld goede" dag om eea op uit te leggen. Je neemt dan ook nog het voorjaars- en herfstverbruik van je warmtepomp mee. Kijk vooral ook even wat je nu verbruikt wanneer er geen opwek is, dus wat verbruik je nu van pakweg 18 tot 6 gedurende de nacht met de WP aan?
Als ik zo even grofweg kijk zal je dan ergens rond de 4-5kW aan benodigd vermogen uitkomen. Capaciteit kan je alle kanten mee op, maar ik denk ergens in de 10-15kWh range als optimum. Dan heb je dus ook voldoende aan 2 stapels/omvormers. Voor een nette verdeling over de fases en om in de winter sneller te kunnen laden tijdens goedkope uren (en daarmee de EV niet te lang in de weg te zitten) zou je nog naar een 3e kunnen. Maar t blijft allemaal een beetje koffiedik kijken zonder goede data.
All-electric.
Je dagverbruik in zomer is best laag: 5kWh per dag buiten zonuren. In de winter heb je waarschijnlijk een prima zelfverbruik van zonnestroom en hoef je misschien maar een paar kWh'tjes op te vangen in een batterij.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:10:
Vragen:
1. De goedkope optie is een 1-fase systeem stekker, 2,4kW. Zendure lijkt op forums op Tweakers er goed uit te springen qua RTE en aanstuurbaarheid en veiligheid en verwarming (voor in de koude schuur).
2. 3-fase is duurder, maar dan kun je ook veel meer van de zonnestroom opvangen. Zit in de 5500kWh ook je EV verbruik? Zo ja, dan zou ik gaan voor optie 1. Zo nee, dan is een grotere installatie misschien een optie.
@Floris039 en @RonJ
Ik heb gedetailleerde data van jaren in mijn iungo zitten. Daar komen die gegevens dan ook vandaan.
HW-dongle heb ik wel, maar nog niet zo lang.
Waar zou ik de analyse kunnen doen bij jeroen.nl? Ik zie daar veel, maar nix waar ik zelf mijn data in kan vullen om de thuisaccu (capaciteit en vermogen) te berekenen.
Goeie zomerdag:
:strip_exif()/f/image/7C1P2w0a0R2HcLXt3OefFvIa.jpg?f=fotoalbum_large)
Slechte winterdag:
Ik heb gedetailleerde data van jaren in mijn iungo zitten. Daar komen die gegevens dan ook vandaan.
Waar zou ik de analyse kunnen doen bij jeroen.nl? Ik zie daar veel, maar nix waar ik zelf mijn data in kan vullen om de thuisaccu (capaciteit en vermogen) te berekenen.
Goeie zomerdag:
:strip_exif()/f/image/7C1P2w0a0R2HcLXt3OefFvIa.jpg?f=fotoalbum_large)
Slechte winterdag:
[ Voor 53% gewijzigd door Hippe Lip op 16-03-2026 14:28 ]
<John O`Mill>
Je moet een account aanmaken en dan zoeken in het menu naar 'stroomanalyses'.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:27:
@Floris039 en @RonJ
Goeie zomerdag:
[Afbeelding]
Slechte winterdag:
[Afbeelding]
Als je een DSMR 4.0 hebt wordt er elke 10 seconden data verstuurd. Dit kan een ping Pong effect geven.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:07:
[...]
waarom geen P! van Zendure? Die kun je wel niet bij amazon.de bestellen, P1 kennen ze in Duitsland niet, maar volgens mij is deze goedkoper en ook gewoon eenvoudiger dan weer een ding wat in de groepenkast moet en daar weer plaats voor gaat innemen.
DSMR 5.0 is per seconden. Dan geeft een Shelly 3ct wel continue door.
Een storomanalyse maken (met een account) kan hier.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:27:
@Floris039 en @RonJ
Goeie zomerdag:
[Afbeelding]
Slechte winterdag:
[Afbeelding]
Als je CSV niet meteen helemaal correct werkt, gooi m dan even door deze correctietool.
Edit: Ik gebruik zelf trouwens liever de simulator van Mr. Fish, daarin kan je zelf veel meer met de gebruikte parameters spelen. Zo is de RTE waar Jeroen.nl mee rekent van 75% wel erg laag tov de praktijkcijfers bij een Zendure en simuleert ie ook niet groter dan een 35kWh accu.
Die van Jeroen kijkt ook alleen naar het verhogen-eigen-verbruik scenario/verdienmodel. Het goedkoop inkopen/duur verkopen/evt. variabele nettarieven ontlopen/peakshaven voor de Belgen en andere verdienmodellen voor je accu zijn allemaal niet meeberekend. De simulator van Mr. Fish kijkt óók naar EPEX arbitrage icm een dynamisch contract (dus alleen niet naar peakshaven, wat voor NL nog niet relevant is). Juist in de "handel" scenario's kantelt het optimum wat meer naar een grotere accucapaciteit tov alleen VEV, waar een relatief kleine accu het beste rendeert.
[ Voor 28% gewijzigd door RonJ op 16-03-2026 14:50 ]
All-electric.
Het zit er toch echt in. Gister nog gebruikt.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:27:
@Floris039 en @RonJ
juist, dus dat ligt niet aan de P1 dongle maar gewoon aan je oude slimme meter. Zendure heeft overigens zijn eigen CT meter. Dus dat is mogelijk ook een optie.elektriekert schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:32:
[...]
Als je een DSMR 4.0 hebt wordt er elke 10 seconden data verstuurd. Dit kan een ping Pong effect geven.
DSMR 5.0 is per seconden. Dan geeft een Shelly 3ct wel continue door.
Mijn advies:Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:27:
@Floris039 en @RonJ
Goeie zomerdag:
[Afbeelding]
Slechte winterdag:
[Afbeelding]
Qua capaciteit: Minimaal 5 a 10 kWh, puur voor het nachtverbruik tijdens het zomerseizoen. Maximaal 35-40 kWh je winter verbruik. Besef wel dat het "terugverdienen" van het stuk boven het minimum veel langer duurt bij een accu prijs van 250 a 300 euro per kWh opslag maar met wat geluk nog in de 10 a 12 jaar valt. Ga je richting de 500 euro kom je in het "thuisaccu verdien je niet terug" verhaal.
Omvormer vermogen: kijk naar je piek verbruik in de zomer, tijdens koken bijvoorbeeld. Dit zou je op willen kunnen vangen, en hiermee zit je op een "ideaal minimum" dit kan waarschijnlijk nog wel met een 1 fase oplossing. Om zo snel mogelijk alle overtollige stroom te kunnen dumpen moet je kijken naar hoeveel ruimte er nog is op de fasen. Ook wil je voor winter verbruik goedkoop inkopen dit in een acceptabele tijd doen, dus dan kom je op een 15kW ofzo en dus 3 fase.
Kanttekeningen:
- Onder de 10% belasting worden veel omvormers al snel minder efficiënt. Zal vooral in de zomer van toepassing zijn als je voor een accu met meer dan het minimum kiest. In de winter is je base-load al zo hoog dat dit waarschijnlijk geen probleem is.
- je hebt beperkte ruimte. Een aantal 1 fase oplossingen ligt niet voor de hand dan, en misschien wordt een accu groter dan 5 a 10kWh binnen wel onhaalbaar. Ga eens kijken bij een showroom met goed assortiment zoals Solar bouwmarkt, neem een meetlint mee en laat je voorlichten ook qua andere merken (Anker Solix X1 is de eerste die me te binnen schiet)
- je zit hier binnen het Zendure deel op Tweakers (voor je vraag eigenlijk de verkeerde plek). Mooi spul, maar wellicht voor jou niet de meest geschikte oplossing gezien de ruimte beperkingen en (ideale) wensen.
- afgelopen winter was het stroom tarief dynamisch zo vlak dat goedkoop inkopen bij a geen enkele dag loonde. Wellicht de winter qua accu opgeven?
- er is net een beurs geweest waarin een hoop nieuwe producten (onder embargo) zijn getoond. Misschien heeft het zin om een paar maanden te wachten met het maken van de keuze, maar ben bang dat zelfs daarover @Taro niets mag zeggen.
Ik zet mijn batterij normaal 15-95%
Soms zie ik dat hij wel tot 98 of 99% gaat.
Zoals nu, maar wat me nu ook opvalt is dat er ipv "standby" een zeer kleine ontlading gebeurd.
6watt naar het net (boven op de zonnepanelen momenteel).
iemand dat al gezien? Eerste maal dat me dit opvalt.
Zoals nu, maar wat me nu ook opvalt is dat er ipv "standby" een zeer kleine ontlading gebeurd.
Zit je nog met een probleem, iungo slaat de data per dag uop en Jeroen wil die per kwartier.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:27:
@Floris039 en @RonJ
Goeie zomerdag:
[Afbeelding]
Slechte winterdag:
[Afbeelding]
Tenminste als je een heel jaar tegelijk doet.
Jeroen.nl wil in ieder geval voor een jaar.
Als je kortere periodes kies dat is de data gedetailleerder, maar in geen enkel geval per kwartier.
Het eerder gelinkte tooltje van Jeroen kan uurdata naar kwartierdata omzetten. Maar je hebt wel uurdata nodig idd.Polvo176 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:36:
[...]
Zit je nog met een probleem, iungo slaat de data per dag uop en Jeroen wil die per kwartier.
Tenminste als je een heel jaar tegelijk doet.
Jeroen.nl wil in ieder geval voor een jaar.
Als je kortere periodes kies dat is de data gedetailleerder, maar in geen enkel geval per kwartier.
All-electric.
Ja, gedaan. Heel leuk, maar ik heb niet alle kwartierdata van een heel jaar. En ik kan nergens vinden van hoe lang er gegevens nodig zijn voor de analyse. Is een maand voldoende?Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:29:
[...]
Je moet een account aanmaken en dan zoeken in het menu naar 'stroomanalyses'.
<John O`Mill>
Zonde van je capaciteit en nergens goed voor.Idr548 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:21:
5 % aan de onderkant is een beetje zinnig maar de bovenkant moet je zeker op 100% houden, de veiligheid marge aan de bovenkant die een accu nodig heeft is al door Zendure ingebakken.
Veel belangrijker voor de levensduur van je batterijen is de temperatuur, dus in plaats van geld weggooien aan ongebruikte capaciteit investeer in een koel ventilator.
Kijk ook deze video eens:
https://www.google.com/se...e774,vid:K9Tfivf5bAI,st:0
[ Voor 44% gewijzigd door Ben(V) op 16-03-2026 15:54 ]
Dan zal Jetten er wel achter zitten natuurlijkZonsmurf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:01:
Ik heb ook enige twijfels of ze mijn bestelling vanuit duitsland echt gaan bezorgen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Hoe langer hoe beter! Het kan ook met een kortere periode, maar idealiter gebruik je een jaar (alle seizoenen). Kun je via je energieleverancier geen kwartierwaarden krijgen? Ik kon dat via Tibber wel. Mailtje en volgende dag had ik de waardes binnen. Jeroen geeft hier ook allerlei tips en of koppelingen voor.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:45:
[...]
Ja, gedaan. Heel leuk, maar ik heb niet alle kwartierdata van een heel jaar. En ik kan nergens vinden van hoe lang er gegevens nodig zijn voor de analyse. Is een maand voldoende?
Je kunt een PV verdeler (onderverdeler) op 1 van deze groepen laten zetten. Daar kan dan zowel je Zendure als je andere apparaat achter (op verschillende groepen). Let dan wel op dat worst case (als de aangesloten apparaten tegelijk maximaal verbruiken of leveren) niet meer stroom kan gaan lopen dan de zekering in de meterkast aan kan.Floris039 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:55:
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Vanmiddag de AB3000L mogen ontvangen. De installatie ging niet helemaal vlekkeloos.
Het uitzetten van de AC2400+ ging goed. Hierna de dopjes van de batterij en de onderkant van de AC2400+ afgehaald en de toren gebouwd. De groep weer aangezet en hij startte op.
Helaas was ik mij niet bewust van het vraagstuk of er wellicht een firmware update voor de AB3000L zou zijn. Dus ik ben meteen weer met HA (gielz) aan de slag gegaan. Die ging behoorlijk over de pis met de weergave van de batterij temperatuur en laadpercentage. Ook het laden ging niet lekker....logisch, er bleek een software update te zijn.
Pas na het uitvoeren van de software-update ging alles werken zoals verwacht.
Wat heb ik geleerd? Na het opbouwen en aanzetten van de toren eerst een minuut of tien wachten om te checken of er een software-update is. Deze uitvoeren. En pas daarna HA weer aanzetten.
Het uitzetten van de AC2400+ ging goed. Hierna de dopjes van de batterij en de onderkant van de AC2400+ afgehaald en de toren gebouwd. De groep weer aangezet en hij startte op.
Helaas was ik mij niet bewust van het vraagstuk of er wellicht een firmware update voor de AB3000L zou zijn. Dus ik ben meteen weer met HA (gielz) aan de slag gegaan. Die ging behoorlijk over de pis met de weergave van de batterij temperatuur en laadpercentage. Ook het laden ging niet lekker....logisch, er bleek een software update te zijn.
Pas na het uitvoeren van de software-update ging alles werken zoals verwacht.
Wat heb ik geleerd? Na het opbouwen en aanzetten van de toren eerst een minuut of tien wachten om te checken of er een software-update is. Deze uitvoeren. En pas daarna HA weer aanzetten.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dit heb ik enkele dagen geleden ook al gemeld hier op tweakers.Idr548 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:21:
Sinds de nieuwe update heeft mijn omvormer ook dit gedrag.
Voorheen had ik dit niet.
Ik zie vandaag ook, hij heeft ontladen van 100 naar 99% en is nog steeds met enkele wattjes aan het ontladen. Of zou dit het standbyvermogen zijn dat plotseling zichtbaar is?
Momenteel geef ik 1200 watt terug en geeft de omvormer nog 6 watt extra bij, terwijl dit voor de update 0 was, de batterij stond dan in standby.
Vorige week was ik bij momenten 360 watt aan het ontladen zonder reden.
[ Voor 4% gewijzigd door wallieweb op 16-03-2026 16:54 ]
@koboykoboy schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:14:
Mijn advies:
Qua capaciteit: Minimaal 5 a 10 kWh, puur voor het nachtverbruik tijdens het zomerseizoen. Maximaal 35-40 kWh je winter verbruik. Besef wel dat het "terugverdienen" van het stuk boven het minimum veel langer duurt bij een accu prijs van 250 a 300 euro per kWh opslag maar met wat geluk nog in de 10 a 12 jaar valt. Ga je richting de 500 euro kom je in het "thuisaccu verdien je niet terug" verhaal.
Omvormer vermogen: kijk naar je piek verbruik in de zomer, tijdens koken bijvoorbeeld. Dit zou je op willen kunnen vangen, en hiermee zit je op een "ideaal minimum" dit kan waarschijnlijk nog wel met een 1 fase oplossing. Om zo snel mogelijk alle overtollige stroom te kunnen dumpen moet je kijken naar hoeveel ruimte er nog is op de fasen. Ook wil je voor winter verbruik goedkoop inkopen dit in een acceptabele tijd doen, dus dan kom je op een 15kW ofzo en dus 3 fase.
Kanttekeningen:
- Onder de 10% belasting worden veel omvormers al snel minder efficiënt. Zal vooral in de zomer van toepassing zijn als je voor een accu met meer dan het minimum kiest. In de winter is je base-load al zo hoog dat dit waarschijnlijk geen probleem is.
- je hebt beperkte ruimte. Een aantal 1 fase oplossingen ligt niet voor de hand dan, en misschien wordt een accu groter dan 5 a 10kWh binnen wel onhaalbaar. Ga eens kijken bij een showroom met goed assortiment zoals Solar bouwmarkt, neem een meetlint mee en laat je voorlichten ook qua andere merken (Anker Solix X1 is de eerste die me te binnen schiet)
- je zit hier binnen het Zendure deel op Tweakers (voor je vraag eigenlijk de verkeerde plek). Mooi spul, maar wellicht voor jou niet de meest geschikte oplossing gezien de ruimte beperkingen en (ideale) wensen.
- afgelopen winter was het stroom tarief dynamisch zo vlak dat goedkoop inkopen bij a geen enkele dag loonde. Wellicht de winter qua accu opgeven?
- er is net een beurs geweest waarin een hoop nieuwe producten (onder embargo) zijn getoond. Misschien heeft het zin om een paar maanden te wachten met het maken van de keuze, maar ben bang dat zelfs daarover @Taro niets mag zeggen.
Jaaa, daar kom ik een heel eind mee. Dank je wel voor je uitgebreide antwoord en overwegingen.
Ik dacht zelf al in de range 10-15 kWh nodig te hebben, dus mooi als een ander dat bevestigt.
Nu nog het faseprobleem. Op 1 fase kan ik met Zendure tot 2400W gaan en ik zou dat kunnen accepteren. Dan heb ik in elk geval een heel groot deel opgevangen tegen een redelijke investering?
Het enige punt dat ik er nog niet bij vermeld had is of het brandveilig opgesteld moet worden. Onder de kapstok is dat niet. In mijn schuur ook niet, want helemaal houtbouw. Op zolder ook niet, want traditioneel dak waar het dan direct onder staat.
Is dat allemaal niet goed genoeg, dan is een thuisbatterij uitgesloten voor mij of ik moet het risico willen nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 16-03-2026 17:05 ]
<John O`Mill>
De Zendure heeft een ingebouwde 'brandblusser' en je zou een temperatuursensor kunnen installeren die een kWh-meter op de groep uitschakelt bij te hoge temperaturen?Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:01:
[...]
@koboy
Jaaa, daar kom ik een heel eind mee. Dank je wel voor je uitgebreide antwoord en overwegingen.![]()
![]()
Ik dacht zelf al in de range 10-15 kWh nodig te hebben, dus mooi als een ander dat bevestigt.
Nu nog het faseprobleem. Op 1 fase kan ik met Zendure tot 2400W gaan en ik zou dat kunnen accepteren. Dan heb ik in elk geval een heel groot deel opgevangen tegen een redelijke investering?
Het enige punt dat ik er nog niet bij vermeld had is of het brandveilig opgesteld moet worden. Onder de kapstok is dat niet. In mijn schuur ook niet, want helemaal houtbouw. Op zolder ook niet, want traditioneel dak waar het dan direct onder staat.
Is dat allemaal niet goed genoeg, dan is een thuisbatterij uitgesloten voor mij of ik moet het risico willen nemen.
En brandvertragende plaat achter de accu, plus een rookmelder?
Ik zou voor de garage kiezen. Een thuisbatterij fikt meestal niet, maar verspreidt veel rook. Dus vergiftiging is denk ik een groter risico dan brand. Brandrisico zit vooral in stekkers en wandcontactdozen. Dus laat een elektricien de batterij rechtstreeks aansluiten (stekker mag je er gewoon afknippen).
Ik heb een ticket ingeschoten. Samen met Neeko Yang van Zendure geprobeerd om het probleem te reproduceren. Ze onderzoeken wat de oorzaak kan zijn geweest. Ik heb de unit een keer gereset en gekoppeld met HEMS. Tot op heden geen probleem meer, draait prima. Support van zendure (Neeko) is prima.marteltor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:46:
[...]
Is dit uiteindelijk opgelost? En kan je prima 2 of 3 keer een SolarFlow 800 Plus gebruiken met 1 enkele Homewizzard P1 meter, of moet dan toch die relatief dure meter van Zendure er tussen?
Ik heb overigens een SF800 pro draaien naast de plus, in HEMS gekoppeld aan èèn zendure P1. Ook dat werkt prima. Let wel op voldoende batterij capaciteit onder de beide units zodat je op 1600 W kan laden en ontladen.
Ik snap je misschien niet. Met 2x een 800 plus heb ik 2 accu's van 1.92 KwH. In principe kan ik dan toch 2x met 800W laden en ontladen, zonder additionale batterij capaciteit onder beide units? (ik kan me wel voorstellen dat meer capaciteit beter is omdat dan de batterij minder belast wordt).Chupachups schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Let wel op voldoende batterij capaciteit onder de beide units zodat je op 1600 W kan laden en ontladen.
Meer capaciteit is inderdaad een lagere belasting, lagere c-waarde en minder warmteontwikkeling. Beter voor het behoud van je accu's. Op dit forum hebben meerdere mensen al laten zien dat je het beste kun werken richting een c van 0,3 of lager. Met 2 x 1,92 = 3,84 1,6 / 3,84 = 0,42. Is wat aan de hoge kant.marteltor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:44:
[...]
Ik snap je misschien niet. Met 2x een 800 plus heb ik 2 accu's van 1.92 KwH. In principe kan ik dan toch 2x met 800W laden en ontladen, zonder additionale batterij capaciteit onder beide units? (ik kan me wel voorstellen dat meer capaciteit beter is omdat dan de batterij minder belast wordt).
Precies. Ik merk nu dat de SF800 plus (nog zonder extra batterij) duidelijk warmer wordt dan de SF800 pro mėt extra batterij. De plus krijgt overigens gezinsuitbreiding, zodra de bestelde batterij wordt geleverd (status: elektronisch aangemeld bij DHL 😉)Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:47:
[...]
Meer capaciteit is inderdaad een lagere belasting, lagere c-waarde en minder warmteontwikkeling. Beter voor het behoud van je accu's. Op dit forum hebben meerdere mensen al laten zien dat je het beste kun werken richting een c van 0,3 of lager. Met 2 x 1,92 = 3,84 1,6 / 3,84 = 0,42. Is wat aan de hoge kant.
Of je gaat all the way, aangezien de basis unit nu goedkoper is dan de capaciteit-uitbreiding. Door 4 x 800 plus te nemen en max te laten met 500kw per accu
Heeft het zin om een SF 800 te combineren met een 2400 in het kader van efficiëntie bij NOM?
Bijvoorbeeld:
Bij een vermogensvraag tot 800W zou de SF800 het alleen doen en tot 2400W pakt de SF2400 het over en schakelt de SF800 terug. Boven de 2400W doen ze het dan samen.
Maar werkt dit in de praktijk ook zo?
Bijvoorbeeld:
Bij een vermogensvraag tot 800W zou de SF800 het alleen doen en tot 2400W pakt de SF2400 het over en schakelt de SF800 terug. Boven de 2400W doen ze het dan samen.
Maar werkt dit in de praktijk ook zo?
Wat @Pr088 ook al zegt: de Zendure heeft een mooi aantal veiligheidsmaatregelen aan boord.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:01:
[...]
@koboy
Jaaa, daar kom ik een heel eind mee. Dank je wel voor je uitgebreide antwoord en overwegingen.![]()
![]()
Qua plaatsing zou ik gaan voor de plek waar JIJ je comfortabel bij voelt.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, en hier staat hij in een vrijgemaakt stukje van de garderobe, direct naast de meterkast met een nieuwe brandmelder erboven. Houtskeletbouw hier, dus als er 1 huis in het rijtje gaat gaan we allemaal. Qua risico maak ik me meer zorgen om de 77kWh NMC accu op wielen voor de deur en om de 40 jaar oude meterkast met smeltzekeringen bij verschillende buren.
Electricien die de boel kwam aansluiten mopperde ook niet over de plaats.....
Qua capaciteit past wellicht de komende 3600 AC mooi bij je. Zou eerder richting de 5 dan de 15kWh gaan. Neemt minder plek in en is qua aansturing veel eenvoudiger omdat je hem gewoon alleen maar NOM laat doen.
Vandaag m'n 2400AC+ en extra batterij ontvangen. Helaas werk de p1 van homewizard niet (wel direct herkent maar blijft offline aangeven) waardoor hij nu vrij priegelig ingesteld moet worden. Ook ga ik denk ik een extra groep plaatsen zodat ie gewoon veilig met 2400w kan ontladen ipv de 800w. Een inductieplaat en oven trekken al snel heel wat meer...
Heb je de 'toevoegen aan HEMS'-slider aangezet bij je solarflow 2400AC+ in de Zendure app?Basekid schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:06:
Vandaag m'n 2400AC+ en extra batterij ontvangen. Helaas werk de p1 van homewizard niet (wel direct herkent maar blijft offline aangeven) waardoor hij nu vrij priegelig ingesteld moet worden. Ook ga ik denk ik een extra groep plaatsen zodat ie gewoon veilig met 2400w kan ontladen ipv de 800w. Een inductieplaat en oven trekken al snel heel wat meer...
Oja, toen ik vorig jaar er naar aan het kijken was hadden ze die nog niet.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:56:
[...]
juist, dus dat ligt niet aan de P1 dongle maar gewoon aan je oude slimme meter. Zendure heeft overigens zijn eigen CT meter. Dus dat is mogelijk ook een optie.
Ik weet niet hoe groot de CT klemmen daarvan zijn maar I.v.m. de drukte in mijn kast heb ik het liefst kleintjes.
Ik heb die van een Myenergi hub van de Zappi laadpaal er al in weten te frommelen nadat ik de 6mm2 aders vervangen had voor langere exemplaren.
Binnenkort ga ik overstag met de aanschaf van 2 setjes. Ik wil die dingen gewoon hebben
Ik heb de optie voor 2,5mm2 naar de garage (3 groepen mogelijk) of dat ik een onder verdeelkast neer hang want er ligt ook een 5x4mm2 kabel klaar voor krachtstroom. Ik neig naar dat laatste vanwege de dikkere aders en dat houdt het wat rustig in de groepen kast van het huis. (Eaton 3x 24 modules )
Zijn de bifaciale wel nuttig op een platdak bitume en max 10graden hoek? Want als 20% van opbrengst van onder moet komen dan lijkt het me 100Wp al weggegooid bij 500Wp panelen. Voor mijn gevoel kan ik beter bijvoorbeeld losse Aiko 500Wp Glas Glas Gen2 N-Type ABC Full Black - Zonnepaneel nemen, ipv de set die ze aandienen op de site.
Dan heb je relatief veel meer parasitair verbruik van de omvormers.. iets met in je eigen staart bijtenmarteltor schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:22:
Of je gaat all the way, aangezien de basis unit nu goedkoper is dan de capaciteit-uitbreiding. Door 4 x 800 plus te nemen en max te laten met 500kw per accu
Hou je wel rekening met de juiste diameter qua afstand, ook ivm verhoogde weerstand, bedrading in de groepenkast is vaak min. 6 mm2 of zelfs 10 mm2.elektriekert schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Oja, toen ik vorig jaar er naar aan het kijken was hadden ze die nog niet.
Ik weet niet hoe groot de CT klemmen daarvan zijn maar I.v.m. de drukte in mijn kast heb ik het liefst kleintjes.
Ik heb die van een Myenergi hub van de Zappi laadpaal er al in weten te frommelen nadat ik de 6mm2 aders vervangen had voor langere exemplaren.
Binnenkort ga ik overstag met de aanschaf van 2 setjes. Ik wil die dingen gewoon hebben![]()
Ik heb de optie voor 2,5mm2 naar de garage (3 groepen mogelijk) of dat ik een onder verdeelkast neer hang want er ligt ook een 5x4mm2 kabel klaar voor krachtstroom. Ik neig naar dat laatste vanwege de dikkere aders en dat houdt het wat rustig in de groepen kast van het huis. (Eaton 3x 24 modules )
Ik ga voor je kijken naar de afmetingen van de ct-spoelen, dus daar kom ik nog op terug.
Al zijn de LifePo4 cellen die in de Zendure veel minder brandgevaarlijk dan de traditionele NMC cellen, maar ook voor LifePo4 geld, als ze eenmaal branden krijg je ze niet meer uit.Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:21:
[...]
De Zendure heeft een ingebouwde 'brandblusser' en je zou een temperatuursensor kunnen installeren die een kWh-meter op de groep uitschakelt bij te hoge temperaturen?
En brandvertragende plaat achter de accu, plus een rookmelder?
Ik zou voor de garage kiezen. Een thuisbatterij fikt meestal niet, maar verspreidt veel rook. Dus vergiftiging is denk ik een groter risico dan brand. Brandrisico zit vooral in stekkers en wandcontactdozen. Dus laat een elektricien de batterij rechtstreeks aansluiten (stekker mag je er gewoon afknippen).
Het is namelijk een zichzelf instant houdend proces dat in tegenstelling tot elke andere brand geen externe zuurstof nodig heeft.
Dus blusmiddelen werken niet, die pogen de brand te smoren door ze van zuurstof af te sluiten wat zinloos is.
Als je daar bang voor bent, zet hem dan in de schuur, beter dat die afbrand dan je hele huis.
PS De BMS van de Zendure's monitoren de temperatuur van de cellen al en knijpen de stroom af als die te hoog wordt dus externe acties op dat gebied zijn niet zinvol.
LifePo4 ontbrand pas bij 270 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 16-03-2026 20:33 ]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.