Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Werken via wifi met elkaar, op hetzelfde netwerk dus allemaal in hetzelfde bereik, niet bedraad.Hippe Lip schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:27:
Omdat ik zit te kijken of Zendure bij me past, loop ik van alles na, zoals locatie en aansluitingen. Helaas kan de accu niet in huis staan. Wel heb ik een bijgebouw op ca. 25 meter kabellengte afstand staat. Daar heb ik een extra groepenkast (onderverdeler) waar de accu op aangesloten kan worden.
Nu vraag ik me af hoe ik de P1-data daar krijg. Ik zie van alles over gebruik van een eigen Zendure-meter met CT’s of een P1-meter van Zendure, maar ik kan nergens vinden hoe die communiceren met de accu.
En als dat met een kabeltje gaat, hoe lang mag die kabel dan zijn? Aparte kabel of over LAN?
Het is sowieso te ver voor een betrouwbare draadloze verbinding.
Waar kan ik deze info vinden?
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 14-03-2026 06:40 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Is dat van 10-100%? Bij mij komt er uit zo'n stapel vaak nog geen 9 kWh en er gaat ongeveer 10,3 kWh in om van 10-100% te laden.koboy schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Beste kun je kijken naar wat er gebeurt bij een aantal volledige cycli. Hoeveel gaat er in, hoeveel komt er uit. Alleen dan kun je echt kijken of je wel alle capaciteit hebt waar je voor betaald hebt.
Hier bij mij komt er 10kWh uit de 4x AB3000X, en gaat er ongeveer 11,5 kWh in.
Iemand anders trouwens die sinds gisteren geen statistiek data meer heeft in de Zendure app voor de accu (aansturing via HA, nog niet geupdate)?
Staat jouw batterij binnen in een verwarmde ruimte?
Hier een dag met 2 volle cycli:
:strip_exif()/f/image/uFQtyCzMwTQgbsdtJ0qULkdq.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit per cyclus: 8,77 kWh
In per cyclus: 10,22 kWh
Efficiency: 85,8% (maar hoeveel ging nog verloren tijdens het opladen?)
Bij mij staan ze in een onverwarmde schuur.
Voor mijn gevoel trek je een standaard thuisbatterij installatie dan met een paar uurtjes leeg. Loont dat wel?
[ Voor 5% gewijzigd door Deef_K op 14-03-2026 08:42 ]
De batterij capaciteit wel gebruiken zal eerder lonen dan niet gebruiken. Als jij de batterij in een paar uren leeg trekt op een moment dat je anders dure dynamische stroom had moeten inkopen, die je goedkoop hebt opgeslagen of van je pv, is dat snel lonend. Ik kan mij voorstellen dat de airco juist staat te verwarmen als je thuis komt en bent tussen 17-20u. Dat zijn juist de dure momenten. Nu goed in kaart brengen hoeveel je ongeveer gebruikt op een dag en daar je capaciteit op af stemmen.Deef_K schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:41:
Ik ben voorzichtig aan het oriënteren naar een thuisbatterij. Hoe zien jullie de combinatie van een thuisbatterij en verwarmen met airco? Zonnepanelen zijn aanwezig.
Voor mijn gevoel trek je een standaard thuisbatterij installatie dan met een paar uurtjes leeg. Loont dat wel?
Onverwarmde hal, in de garderobe nis direct tegen de meterkast. Temperatuur komt daar niet echt onder de 15 graden.bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:31:
[...]
Is dat van 10-100%? Bij mij komt er uit zo'n stapel vaak nog geen 9 kWh en er gaat ongeveer 10,3 kWh in om van 10-100% te laden.
Staat jouw batterij binnen in een verwarmde ruimte?
Hier een dag met 2 volle cycli:
[Afbeelding]
Uit per cyclus: 8,77 kWh
In per cyclus: 10,22 kWh
Efficiency: 85,8% (maar hoeveel ging nog verloren tijdens het opladen?)
Bij mij staan ze in een onverwarmde schuur.
Ook 10-100% en retour.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
De verbinding van de P1 meter van Zendure naar de brigde (dat is het vierkante ding) loopt niet via Wifi maar via LaRo, en dat heeft een veel grotere bereik, buiten tot wel max 90 km, gaat je met WiFi niet lukken, waarschijnlijk heb je daar dan wel verbinding.Hippe Lip schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:27:
Omdat ik zit te kijken of Zendure bij me past, loop ik van alles na, zoals locatie en aansluitingen. Helaas kan de accu niet in huis staan. Wel heb ik een bijgebouw op ca. 25 meter kabellengte afstand staat. Daar heb ik een extra groepenkast (onderverdeler) waar de accu op aangesloten kan worden.
Nu vraag ik me af hoe ik de P1-data daar krijg. Ik zie van alles over gebruik van een eigen Zendure-meter met CT’s of een P1-meter van Zendure, maar ik kan nergens vinden hoe die communiceren met de accu.
En als dat met een kabeltje gaat, hoe lang mag die kabel dan zijn? Aparte kabel of over LAN?
Het is sowieso te ver voor een betrouwbare draadloze verbinding.
Waar kan ik deze info vinden?
Echter je moet wel weer WiFi bereik hebben voor de thuis-batterij zelf, het meest eenvoudig is daar eigenlijk een Powerline adapter met Wifi.
nee, de P1 van Zendure werkt dus anders en je kunt daar ook geen Lan kabel op aan sluiten.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 00:02:
[...]
Oh, mijn LAN is heus goed verdeeld hier en komt overal. En WiFi heeft vele meshpunten, zodat ik overal dekking heb. Daar maak ik me niet druk over.
Het is me alleen niet duidelijk: kan het aan de P1-kant bedraad (LAN) aangesloten worden en aan de accukant ook?
Vertrekt het aan de P1-kant via WiFi, dan kan het mijn LAN door en via een ander accesspoint bij de accu weer naar WiFi omgezet worden? Dat soort dingen kan ik dus nergens in documentatie of zo vinden.
De P1 van Zendure bestaat uit twee dingen, een langwerpige met de P1 kabel die naar de P1 poort van je slimme meter gaat of als je meerdere P1 dongels hebt naar een aktive splitter.
die P1 dongel staat dan in verbinding met dat andere blokje (klein vierkant met een stekker, de bridge) die dan veelal in de buurt van je thuis-batterij wordt geplaatst, die verbinding tussen dat blokje en de thuis-batterij gebeurt via WiFi maar de verbinding tussen de P1 dongle en de bridge gebeurt via LoRa.
ik neem aan dat je naast je airco's ook nog de rest van je huis van stroom (uit de thuis-batterij) wilt voorzien toch?Deef_K schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:41:
Ik ben voorzichtig aan het oriënteren naar een thuisbatterij. Hoe zien jullie de combinatie van een thuisbatterij en verwarmen met airco? Zonnepanelen zijn aanwezig.
Dus wat is het verbruik van je airco's. ?
en wat is het sluipverbruik van je overige dingen in je huis, een thuis-batterij kan namelijk geen onderscheid maken tussen stroom voor je airco en bv van je TV, lampen ed.
heb je een slimme meter en mogelijk een HW energiemeter (P1 dongle), dan kun je vrij goed zien wat je sluipverbruik is ( = is je verbruik als de zonnepanelen geen stroom meer leveren, dus als het buiten donker is)
Gemiddeld ligt het sluipverbruik in de nacht op tussen 200W en 500W en is dus sterk afhankelijk hoeveel apparatuur bij jou aanstaan en hoe oud deze zijn, een oude koelkast kan wel 4 a 5 keer zo veel vermogen gebruiken dan een nieuwe.
Een thuis-batterij, bv een Zendure die modulair is opgebouwd, kun je dus net zo groot maken als je zelf nodig hebt, bv de Zendure SF 2400 AC begint bij 2,88 kWh en is dus per deze 2,88 kWh uitbreidbaar tot maximaal ruim 17 kWh per omvormer, is dat niet genoeg dan kun je er twee of zelfs drie plaatsen (heb je wel een 3-fase aansluiting nodig).
@Jan-tweakJan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:27:
[...]
nee, de P1 van Zendure werkt dus anders en je kunt daar ook geen Lan kabel op aan sluiten.
De P1 van Zendure bestaat uit twee dingen, een langwerpige met de P1 kabel die naar de P1 poort van je slimme meter gaat of als je meerdere P1 dongels hebt naar een aktive splitter.
die P1 dongel staat dan in verbinding met dat andere blokje (klein vierkant met een stekker, de bridge) die dan veelal in de buurt van je thuis-batterij wordt geplaatst, die verbinding tussen dat blokje en de thuis-batterij gebeurt via WiFi maar de verbinding tussen de P1 dongle en de bridge gebeurt via LoRa.
Ah, das al een stap duidelijker. Vanaf dat blokje gaat het via WiFi naar de accu dus.
Als we het signaalpad dan volgen, betekent dit dan dat het vanaf dat blokje naar een WiFi-accesspoint kan gaan, via LAN (mijn mesh heeft bekabelde backhaul) naar een ander AP (bv 100 meter verder) en dan via WiFi naar de accu?
Kern is: dat blokje hoeft de accu niet direct zelf te zien, daar mag een stuk netwerk tussen zitten?
<John O`Mill>
goede vraag, ik denk het niet maar weet dat niet zeker.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:53:
[...]
@Jan-tweak
Ah, das al een stap duidelijker. Vanaf dat blokje gaat het via WiFi naar de accu dus.
Als we het signaalpad dan volgen, betekent dit dan dat het vanaf dat blokje naar een WiFi-accesspoint kan gaan, via LAN (mijn mesh heeft bekabelde backhaul) naar een ander AP (bv 100 meter verder) en dan via WiFi naar de accu?
Kern is: dat blokje hoeft de accu niet direct zelf te zien, daar mag een stuk netwerk tussen zitten?
bedenk wel dat zowel de thuis-batterij op dezelfde Wfi moet zitten als de brigde, ik heb de brigde gewoon vrijwel direct naast de batterij geplaatst.
er zal toch vast wel ergens in de schuur nog een vrij stopcontact aanwezig zijn waar de brigde geplaatst kan worden. ik denk dat je eerst eens moet uitproberen of de dongle en brigde contact met elkaar kunnen maken.
Volgens mij werkt het zo:Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:53:
[...]
@Jan-tweak
P1 Dongle in de slimme meter
Via LoRa verbinding naar de wifi brug
Data gaat naar de cloud
Aansturing batterij gaat vanuit de cloud
Ik heb de wifi brug op een plek die zeker weten geen directe verbinding heeft met de batterij en het werkt prima.
Wel van belang om goede wifi dekking bij de batterij te hebben. Bij mij werkt alles via een Mesh dus 1 netwerk. In jouw geval kun je een bedrade verbinding naar de tuinschuur overwegen en daar een access point plaatsen.
Maar de wifi brug van de P1 meter hoeft dus niet vlak naast de batterij te staan.
Dat is dan wel een flink verschil. Ik ga straks even omstapelen en kijken of dat helpt...koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:08:
[...]
Onverwarmde hal, in de garderobe nis direct tegen de meterkast. Temperatuur komt daar niet echt onder de 15 graden.
Ook 10-100% en retour.
Maar wat is dan ongeveer het temperatuurbereik in de batterijen dat jij ziet vlak na een paar uur laden of ontladen?
Ideale combi, helemaal als je ook dynamische stroom neemt.Deef_K schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:41:
In lente en herfst is er nog beest war PV opwekking. Die kun je opslaan en mooi gebruiken voor het verwarmen met de airco's.
In de zomer kun je het eigen gebruik van de PV verhogen met de airco om te koelen.
In de winter kun je goedkope stroom (bijv bij veel wind) opslaan en gebruiken om op de dure momenten toch te kunnen verwarmen.
Uiteraard loont het om de airco's zoveel mogelijk rechtstreeks te draaien op de PV opwekking. Maar de batterij helpt heel erg op de momenten dat de zon niet (voldoende) schijnt.
Ontladen was klaar om 21.30u. nu staan de accu's op 20-22 graden (bovenste warmste). Toen het nog echt koud was een graad of 3 lager in rust.bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Dat is dan wel een flink verschil. Ik ga straks even omstapelen en kijken of dat helpt...
Maar wat is dan ongeveer het temperatuurbereik in de batterijen dat jij ziet vlak na een paar uur laden of ontladen?
Bij ontladen gisteren piekte de temperatuur tussen de 26 en 36 graden. Je ziet duidelijk de invloed van de warme omvormer. Ventilator is onderweg....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Update:Refl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:54:
[...]
Het konijnenhol is diep, toch even een update inmiddels.
Er zijn wat mensen in mijn DM gekropen met wat adviezen, ik waardeer het meedenken echt heel erg!
Heb stapeltjes gemaakt met alle accu's op verschillende volgordes om te kijken of er een accu is die boven of onder minder goed aansluit, telkens getest op het probleem. De toren is na vele testjes omgebouwd van 1-2-3-4-5-6 naar 1-4-3-2-5-6. Alle accu's zijn ook individueel getest en in paren of drietallen. Mijn rug heeft moeten afzienMaar er kwam geen individuele accu als boosdoener naar boven. Allemaal werken ze top, los van elkaar gezien.
Uiteindelijk heb ik nu de volledige toren 5 minuten kunnen ontladen zonder pingpong effect naar ongeveer 1530w. Even afwachten tot vanavond, dan ga ik urenlang ontladen en kijken of het nu goed blijft werken. Dan zou het neerkomen op misschien ergens een aansluiting die niet goed zat of de BMS die kuren had.
Ik zal een update plaatsen in dit topic, daar iemand anders hetzelfde is tegengekomen dus wel nuttig om te weten voor nieuwe kopers
De Zendure 2400AC+ blijft terugschakelen naar ruim 1500w zodra hij 15 seconden boven de 1800w komt.
Het lijkt een pingpong te zijn van 15 seconden boven 1800w (bijv. 2400w) en dan 60s teruggeschroeft naar 1550-1500w, en dan weer 15 seconden boven de 1800w (zolang je dat had ingesteld via Zendure of HA).
Voltages gemeten. Het gaat om een enkel stopcontact op een aparte groep. Stopcontact zelf geeft 231v. Stekkerdoos eraan als test, geeft 231v. Accu eraan en op max ontladen. Voltage komt gedurende de test uit tussen de 233 en 236 volt. Geen noemenswaardig verschil tussen 2000w en 200w ontladen. Klapt nog steeds terug naar die 1500w.
De accu's heb ik al omgedraaid van boven naar onder en terug. Het heeft in de huidige volgorde 5 minuten lang op 2400w gedraaid (net na omwisselen) maar de volgende dag weer hetzelfde probleem.
Ik ben er vrij overtuigd van dat er iets van een bug in de Zendure aansturing zit die steeds ingrijpt zonder reden.
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
@Jan-tweakJan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:00:
goede vraag, ik denk het niet maar weet dat niet zeker.
bedenk wel dat zowel de thuis-batterij op dezelfde Wfi moet zitten als de brigde, ik heb de brigde gewoon vrijwel direct naast de batterij geplaatst.
er zal toch vast wel ergens in de schuur nog een vrij stopcontact aanwezig zijn waar de brigde geplaatst kan worden. ik denk dat je eerst eens moet uitproberen of de dongle en brigde contact met elkaar kunnen maken.
Ja, de naam ‘schuur’ klinkt wat minderwaardig, maar het is een bijgebouwtje waar mijn vrouw haar atelier heeft. Volledig voorzien van keukenblok, WC, verwarming (eigen WP!), eigen groepenkast (onderverdeler achter het huis) en natuurlijk LAN. Mijn (mesh) AP’s zijn allemaal bekabeld aangesloten, dus geen tekort aan voorzieningen van welke aard ook, of je moet het over de douche hebben
Maar de verbinding tussen de dongle (zo noem ik die maar even) in de P1-poort en dat vierkante stekkerblokje gaat via LoRa? Ik had altijd de indruk dat dit een erg trage verbinding is, als je het vergelijkt met LAN?
LoRa heeft een heel groot bereik, dus das dan wel handig. Dan kan die vierkante stekker inderdaad vlak bij de accu in de schuur.
<John O`Mill>
@bilgy_no1bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:12:
Volgens mij werkt het zo:
P1 Dongle in de slimme meter
Via LoRa verbinding naar de wifi brug
Data gaat naar de cloud
Aansturing batterij gaat vanuit de cloud
Eh, oh! Gaat het écht via de cloud? Daar zou ik niet blij mee zijn! Kan het ook zonder cloud?
Dan bekruipt me een beetje (gelukkig niet heel erg) het ‘big brother’-gevoel, maar veel erger: dan functioneert het niet als je verbinding met internet er om wat voor reden even niet is. En dat vind ik écht veel erger
Hmm, als dat verplicht via de cloud betekent moet ik die Zendure mss toch heroverwegen…Wel van belang om goede wifi dekking bij de batterij te hebben. Bij mij werkt alles via een Mesh dus 1 netwerk. In jouw geval kun je een bedrade verbinding naar de tuinschuur overwegen en daar een access point plaatsen.
Maar de wifi brug van de P1 meter hoeft dus niet vlak naast de batterij te staan.
<John O`Mill>
Volgens mij regelen vrijwel alle fabrikanten de aansturing via de cloud. In elk geval voor een periodieke planning en overzicht.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:46:
[...]
@bilgy_no1
Eh, oh! Gaat het écht via de cloud? Daar zou ik niet blij mee zijn! Kan het ook zonder cloud?
Dan bekruipt me een beetje (gelukkig niet heel erg) het ‘big brother’-gevoel, maar veel erger: dan functioneert het niet als je verbinding met internet er om wat voor reden even niet is. En dat vind ik écht veel erger![]()
[...]
Hmm, als dat verplicht via de cloud betekent moet ik die Zendure mss toch heroverwegen…
Voordeel van Zendure is dat de aansturing via Home Assistant ook NIET via de cloud kan, en de vreselijk goede RTE.
De nieuwe Marstek hebben een ethernet poort, dus het kan best anders zijn nu, maar voor echt lokale aansturing moest je met zelfbouw dongels op de seriële poort aan de gang, nog afgezien van de veel mindere RTE.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Maar de devices maken direct verbinding met de Zendure P1-meter. Dat is ook de reden waarom er een firmware upgrade nodig is voor bijv. de devices om een HomeWizard P1-meter te kunnen ondersteunen en de Hyper 2000 dat niet kan, ze verbinden lokaal. Anders zou een App update ook voldoen, maar dan zou die App altijd aan moeten staan. De devices communiceren lokaal en onderling.
Dus niet té snel conclusies trekken
[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 14-03-2026 12:09 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Situatie
In Hems :
2 X Hyper 2000 met 4 accu's per hyper en 2 x 450WP per hyper
1 X 2400AC plus met 1 extra accu.
Los
1 x SF800 met 2 x 450WP
1 x SF800 met 4 x 100WP
1x SE met 3200WP
2 Hypers zitten op 1 groep en de ac2400 zit op een losse groep
Roof solar zit op een losse groep evenals de 2 SF800's
Hems staat safety op 4500 Watt laden en 3000 ontladen
Nu is het vandaag goed zonnig waarmee de hypers makkelijk naar hun 1600watt max gaan.
Dan halen ze van het net 900 watt en 700 van de direct verbonden panelen.
De AC2400 plus laad niet meer dan 1000 watt. Er gaat nu nog zo een 800 watt weg naar het net ipv dat de AC2400 plus de overige stroom gaat gebruiken om sneller te laden is dit niet het geval.
Bij het gebruik van baseload op bv 4000 watt gaat hij wel sneller laden en net ook getest via HA aansturen gaat hij gewoon het restand stroom bij plussen op de AC2400 plus.
Ook bij het verwijderen van 1 hyper in HEMS gaat hij niet verder dan +- 2800 watt. Het lijkt of er nog ergenst een limiet zit.
Iemand toevallig dit gedrag ook gezien?
Ik heb inmiddels een ticket bij Zendure ingeschoten met direct een AI reply terug, heb gevraagd dit verder te analyzeren. Zal de verdere bevindingen hier posten.
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Bedoel je dat het ding dus blijft functioneren (met bvb NOM) als mijn internetverbinding is weggevallen?Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:08:
ZenLink van Zendure werkt lokaal. Voor weergave in de app verloopt het via de cloud.
Maar de devices maken direct verbinding met de Zendure P1-meter. Dat is ook de reden waarom er een firmware upgrade nodig is voor bijv. de devices om een HomeWizard P1-meter te kunnen ondersteunen en de Hyper 2000 dat niet kan, ze verbinden lokaal. Anders zou een App update ook voldoen, maar dan zou die App altijd aan moeten staan. De devices communiceren lokaal en onderling.
Dus niet té snel conclusies trekken
- Taro
- Niet online
De nieuwe productserie heeft daarvoor dus RS485 met directe kabelverbinding én Zendure Smart Meter 1CT-S / 3CT-S integratie, zodat draadloos altijd CT-metingen beschikbaar zijn, direct en zelfs zonder Wifi.Gramser schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:10:
[...]
Bedoel je dat het ding dus blijft functioneren (met bvb NOM) als mijn internetverbinding is weggevallen?
De serie daarvoor ondersteunt dat niet, maar ondersteunt wel lokale communicatie via Wifi en zonder internet. Ook bij bijv. de HW P1-meter wordt de lokale API aangesproken. Antwoord is: Ja, dat zou zo moeten werken. Heb ik het getest: Om eerlijk te zijn niet. Dus dat moeten we dan een keer proberen
Je kunt ook een lokale MQTT server gebruiken en daar alle devices incl. Zendure P1-meter aan koppelen, dan wordt er lokaal via MQTT informatie uitgewisseld.
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 14-03-2026 12:15 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ticket aangemaakt, AI/chatbot reply back met 8x "check dit en dat" die allemaal al zijn gecheckt. Dus weer reply gestuurd dat het sowieso iets is in het Zendure systeem, software of hardware. Hopelijk kunnen ze de batterijen uitlezen vanuit de cloud en zien of er iets mis is.Refl schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Update:
De Zendure 2400AC+ blijft terugschakelen naar ruim 1500w zodra hij 15 seconden boven de 1800w komt.
Het lijkt een pingpong te zijn van 15 seconden boven 1800w (bijv. 2400w) en dan 60s teruggeschroeft naar 1550-1500w, en dan weer 15 seconden boven de 1800w (zolang je dat had ingesteld via Zendure of HA).
Voltages gemeten. Het gaat om een enkel stopcontact op een aparte groep. Stopcontact zelf geeft 231v. Stekkerdoos eraan als test, geeft 231v. Accu eraan en op max ontladen. Voltage komt gedurende de test uit tussen de 233 en 236 volt. Geen noemenswaardig verschil tussen 2000w en 200w ontladen. Klapt nog steeds terug naar die 1500w.
De accu's heb ik al omgedraaid van boven naar onder en terug. Het heeft in de huidige volgorde 5 minuten lang op 2400w gedraaid (net na omwisselen) maar de volgende dag weer hetzelfde probleem.
Ik ben er vrij overtuigd van dat er iets van een bug in de Zendure aansturing zit die steeds ingrijpt zonder reden.Tenzij iemand nog iets anders kan verzinnen?
Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)
Helder!Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:13:
[...]
De nieuwe productserie heeft daarvoor dus RS485 met directe kabelverbinding én Zendure Smart Meter 1CT-S / 3CT-S integratie, zodat draadloos altijd CT-metingen beschikbaar zijn, direct en zelfs zonder Wifi.
De serie daarvoor ondersteunt dat niet, maar ondersteunt wel lokale communicatie via Wifi en zonder internet. Ook bij bijv. de HW P1-meter wordt de lokale API aangesproken. Antwoord is: Ja, dat zou zo moeten werken. Heb ik het getest: Om eerlijk te zijn niet. Dus dat moeten we dan een keer proberen
Je kunt ook een lokale MQTT server gebruiken en daar alle devices incl. Zendure P1-meter aan koppelen, dan wordt er lokaal via MQTT informatie uitgewisseld.
Blijf alleen open staan: is er nog iets aan de aansturing te wijzigen zonder internet? M.a.w. de planning via Zenki, dynamisch etc maar ook handmatige opdrachten als "nu laden" blijven toch via de cloud lopen?
Een stabiel netwerk thuis heb je als gebruiker invloed op, maar een lompe graaf actie op lompe actie in de buurt wijnkast niet, en dat zijn nou net de momenten waar het eigenlijk om gaat waardoor je hele internet verbinding er dagen uit kan liggen.
- Taro
- Niet online
In de volgende Zendure App versie is lokale Bluetooth aansturing mogelijk, incl. activatie off-grid/noodstroomuitgang.koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:48:
[...]
Helder!
Blijf alleen open staan: is er nog iets aan de aansturing te wijzigen zonder internet? M.a.w. de planning via Zenki, dynamisch etc maar ook handmatige opdrachten als "nu laden" blijven toch via de cloud lopen?
Een stabiel netwerk thuis heb je als gebruiker invloed op, maar een lompe graaf actie op lompe actie in de buurt wijnkast niet, en dat zijn nou net de momenten waar het eigenlijk om gaat waardoor je hele internet verbinding er dagen uit kan liggen.
Dynamische tarieven binnenhalen heb je natuurlijk wel altijd internet voor nodig.
- Taro
- Niet online
Tijd voor een cheesy AI plaatje
/f/image/FewK0K0BVNWESZAOKMH9CIvJ.png?f=fotoalbum_large)
Namens @mrme12345 & @Mediacj & mij bedankt allemaal voor de mooie bijdragen! Op naar de 2,5 Miljoen!
Doet inderdaad pijn aan m'n ogen, maar desondanks een mooie mijlpaal
Vraag: heeft iemand al een 2400AC Pro binnengekregen? Laatst was er een melding dat ze "op voorraad" zouden zijn bij een online toko, maar daar is de voorraadstatus inmiddels aangepast. Ik vermoed zelf dat het een foutje was. Maar de levertijd op zendure.nl staat inmiddels op 7-15 dagen. Ik ben dus benieuwd wie 'm als eerste binnen heeft.
Dan gaat het terug naar 5 jaar.
Gegeven de volatiliteit van de markten en de snelle veranderingen, zou ik voorzichtig zijn met terugverdientijden. We hebben de afgelopen jaren gezien dat de elektriciteitsmarkt enorm snel verandert, eerst door duurzame opwek, nu door batterijen. Onbalansmarkten zijn van (erg) lucratief naar weinig interessant gegaan. Grote partijen richten zich nu ook op DA-markten, waar veel mensen hier ook op acteren. Daar staat (voor kleinverbruikers) tegenover dat de afschaffing van de salderingsregeling en het nieuwe KV-tariefstelsel zometeen het verdienvermogen van batterijen gaan verhogen.elektriekert schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:00:
Een hele tijd geleden had ik eens AI laten rekenen aan een setup wat een terugverdientijd van 9-10 jaar is, met een iets kleinere setup 6x AB3000X en 2x 2400AC bij de buren wordt het een stuk interessanter.
Dan gaat het terug naar 5 jaar.
Eigenlijk is het beste antwoord: “we weten het niet”. Datzelfde geldt voor professionals die batterijen van tientallen megawatten neerzetten. In mijn werk heb ik daar mee te maken en ik zie veel partijen twijfelen, juist omdat de toekomst zo ongewis is.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Bij mij liggen de temperaturen nog wat lager. Vlak na ontladen was de warmste gisteren 26°C en de koudste 17°C. Die koudste had ook een wat laagste SOC direct na het ontladen van maar 6%. Dat liep wel weer op naar ongeveer 10%.koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ontladen was klaar om 21.30u. nu staan de accu's op 20-22 graden (bovenste warmste). Toen het nog echt koud was een graad of 3 lager in rust.
Bij ontladen gisteren piekte de temperatuur tussen de 26 en 36 graden. Je ziet duidelijk de invloed van de warme omvormer. Ventilator is onderweg....
Er lijkt dus een flinke onbalans te zijn in de stapel, waar temperatuur mogelijk een rol in speelt.
Ja, dat klopt wat je zegt.Krisp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:12:
[...]
Gegeven de volatiliteit van de markten en de snelle veranderingen, zou ik voorzichtig zijn met terugverdientijden. We hebben de afgelopen jaren gezien dat de elektriciteitsmarkt enorm snel verandert, eerst door duurzame opwek, nu door batterijen. Onbalansmarkten zijn van (erg) lucratief naar weinig interessant gegaan. Grote partijen richten zich nu ook op DA-markten, waar veel mensen hier ook op acteren. Daar staat (voor kleinverbruikers) tegenover dat de afschaffing van de salderingsregeling en het nieuwe KV-tariefstelsel zometeen het verdienvermogen van batterijen gaan verhogen.
Eigenlijk is het beste antwoord: “we weten het niet”. Datzelfde geldt voor professionals die batterijen van tientallen megawatten neerzetten. In mijn werk heb ik daar mee te maken en ik zie veel partijen twijfelen, juist omdat de toekomst zo ongewis is.
Er zijn natuurlijk meerdere reden dan alleen de zogenaamde terugverdientijd. Maar de schatting van 9-10 jaar was mijns inziens te gortig om dat risico te nemen. De schatting van 5 jaar durf ik een stuk beter aan. En mocht de aankomende jaren de stroom dan toch uitvallen heb je mooi een back-up staan
Mooi dat de volgende app al weer een hoop via bluetooth beschikbaar maakt. Hopelijk geldt dat ook voor het maken van een schema via de basislast standTaro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:38:
[...]
In de volgende Zendure App versie is lokale Bluetooth aansturing mogelijk, incl. activatie off-grid/noodstroomuitgang.
Dynamische tarieven binnenhalen heb je natuurlijk wel altijd internet voor nodig.
Uiteraard is voor dynamische tarieven internet nodig. Alleen is de vraag waar de verwerking tot een (ont)laad schema daarvan plaatsvindt. Is dat allemaal lokaal of gebeurt dat (deels) in de cloud. Het laatste maakt je afhankelijk.
Maar goed dit is allemaal voor de zorgen van anderen. Hier hangt het allemaal in HA en de zendure cloud doet alleen maar dubbele monitoring en hopelijk ook het cloud deel van de dual BMS.
5 jaar is m.i. bijzonder optimistisch, ook als je een batterij weet te vinden voor €250/kWh of lager. Op op de DA-markt kon je afgelopen jaar grofweg 10ct/dag ex BTW verdienen (max spread). Wellicht dat dit iets toeneemt door de gasprijzen icm het marktmodel (merit order), je moet bij veel dynamische leveranciers ook terugleverkosten betalen (±2ct) en daarmee win je dit jaar 15ct/kWh max. Neem daar een RTE van 85% in mee en je zit al op ruim 5 jaar, en dat is in een optimistisch scenario. En dan zijn dit de meest lucratieve jaren, volgens jaar wordt het (vanwege de afschaffing van de salderingsregeling) niet beter. Of het in de jaren daarop wel beter wordt valt zeer te betwijfelen, juist vanwege de influx van grootschalige opslag. Dan heb ik het over (meer dan) 5GW, nog exclusief opslag bij kleinverbruikers. Daarnaast heb je nog projecten zoals deze die willen profiteren van prijsverschillen. Dat is fijn, maar zorgt ook voor een minder goed verdienmodel.elektriekert schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:29:
[...]
Ja, dat klopt wat je zegt.
Er zijn natuurlijk meerdere reden dan alleen de zogenaamde terugverdientijd. Maar de schatting van 9-10 jaar was mijns inziens te gortig om dat risico te nemen. De schatting van 5 jaar durf ik een stuk beter aan. En mocht de aankomende jaren de stroom dan toch uitvallen heb je mooi een back-up staan
Doe het vanuit interesse of vanuit de wens voor een stukje backup, maar niet omdat je er rijk van gaat worden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Daarom moet je qua terugverdienen ook alleen maar rekenen met wat je aan zekerheid hebt (uitgaand van vast): zonnestroom is niets waard, en alles wat je achter de meter op weet te slaan is 25 cent waard.Krisp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:12:
[...]
Gegeven de volatiliteit van de markten en de snelle veranderingen, zou ik voorzichtig zijn met terugverdientijden. We hebben de afgelopen jaren gezien dat de elektriciteitsmarkt enorm snel verandert, eerst door duurzame opwek, nu door batterijen. Onbalansmarkten zijn van (erg) lucratief naar weinig interessant gegaan. Grote partijen richten zich nu ook op DA-markten, waar veel mensen hier ook op acteren. Daar staat (voor kleinverbruikers) tegenover dat de afschaffing van de salderingsregeling en het nieuwe KV-tariefstelsel zometeen het verdienvermogen van batterijen gaan verhogen.
Alles wat het meer wordt is mooi meegenomen, maar geen zekerheid.
Er wordt nu al weer gesteggeld over het opnieuw starten van het energie noodfonds, wie dat moet betalen etc. Ook verwacht ik dat op zijn minst gesproken gaat worden over (niet zo) tijdelijke accijns kortingen op brandstof, en het uitstellen van de tijdsafhankelijke net tarieven aangezien die voor een groot deel van de huishoudens een lastenverzwaring zal betekenen.
Hoe dichter de capaciteit van de accu op je donker-verbruik zit hoe beter die rendeert. Elke 12,5 kWh die je niet teruglevert maar via je accu later verbruikt bespaart je 10kWh aan energiebelasting. Bij een vast contract heb je het dan over €2,50 per portie zoals hierboven genoemd, dynamisch waarschijnlijk iets meer.Krisp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:07:
[...]
5 jaar is m.i. bijzonder optimistisch, ook als je een batterij weet te vinden voor €250/kWh of lager. Op op de DA-markt kon je afgelopen jaar grofweg 10ct/dag ex BTW verdienen (max spread). Wellicht dat dit iets toeneemt door de gasprijzen icm het marktmodel (merit order), je moet bij veel dynamische leveranciers ook terugleverkosten betalen (±2ct) en daarmee win je dit jaar 15ct/kWh max. Neem daar een RTE van 85% in mee en je zit al op ruim 5 jaar, en dat is in een optimistisch scenario. En dan zijn dit de meest lucratieve jaren, volgens jaar wordt het (vanwege de afschaffing van de salderingsregeling) niet beter. Of het in de jaren daarop wel beter wordt valt zeer te betwijfelen, juist vanwege de influx van grootschalige opslag. Dan heb ik het over (meer dan) 5GW, nog exclusief opslag bij kleinverbruikers. Daarnaast heb je nog projecten zoals deze die willen profiteren van prijsverschillen. Dat is fijn, maar zorgt ook voor een minder goed verdienmodel.
Doe het vanuit interesse of vanuit de wens voor een stukje backup, maar niet omdat je er rijk van gaat worden.
Voor het stuk bovenop het zelf verbruik heb je te maken met dezelfde financiële spread als nu MITS de stroom uit eigen PV komt.
Het is dus heel erg afhankelijk van hoe (over) gedimensioneerd de accu is. Het deel zelf verbruik levert namelijk meer op dan nu; zal zomaar richting een factor 2 kunnen gaan.
- Taro
- Niet online
Het mooie van Zendure + Home Assistant is dat je dit allemaal lokaal kunt doen, zowel via MQTT, API/REST/ZenSDK. Veel andere merken hebben daar nog enorme stappen in te maken.koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Mooi dat de volgende app al weer een hoop via bluetooth beschikbaar maakt. Hopelijk geldt dat ook voor het maken van een schema via de basislast stand
Uiteraard is voor dynamische tarieven internet nodig. Alleen is de vraag waar de verwerking tot een (ont)laad schema daarvan plaatsvindt. Is dat allemaal lokaal of gebeurt dat (deels) in de cloud. Het laatste maakt je afhankelijk.
Maar goed dit is allemaal voor de zorgen van anderen. Hier hangt het allemaal in HA en de zendure cloud doet alleen maar dubbele monitoring en hopelijk ook het cloud deel van de dual BMS.
Hoever zou het bereik van de LoRa binnenshuis zijn? Mijn digitale meter staat op ongeveer 30m van waar ik de batterij zou plaatsen met een 8-tal muren er tussen.Jan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:17:
[...]
De verbinding van de P1 meter van Zendure naar de brigde (dat is het vierkante ding) loopt niet via Wifi maar via LaRo, en dat heeft een veel grotere bereik, buiten tot wel max 90 km, gaat je met WiFi niet lukken, waarschijnlijk heb je daar dan wel verbinding.
Heb je toevallig CT klemmen en de Zendure CT3 ?Refl schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Ticket aangemaakt, AI/chatbot reply back met 8x "check dit en dat" die allemaal al zijn gecheckt. Dus weer reply gestuurd dat het sowieso iets is in het Zendure systeem, software of hardware. Hopelijk kunnen ze de batterijen uitlezen vanuit de cloud en zien of er iets mis is.
Ik had ook een geping pong totdat ik de CT 50A klem die op de panelen zit ook in de App hieraan toe ken. Nu zie ook netjes de zonnepanelen in de App en alles werkt zoals het hoort.
Ja, dit wil ik ook graag weten!Pakhaas schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:20:
Ik was de dozen van de batterijen aan het opruimen en zag ik dat op elke doos een sticker met code staat en ook een qr code en een stuk wat ik weg kan krassen. Iemand een idee wat ik daarmee kan en of ik dat moet bewaren.
De WiFi Bridge hoeft dus niet vlak naast de batterij te staan. Zie mijn eerdere post vandaag.TomE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Hoever zou het bereik van de LoRa binnenshuis zijn? Mijn digitale meter staat op ongeveer 30m van waar ik de batterij zou plaatsen met een 8-tal muren er tussen.
Helemaal eens! Was voor mij ook de doorslaggevende factor. Ik dacht alleen vooraf dat alles qua RTE 1 pot nat zou zijn van (krap) 80%.Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Het mooie van Zendure + Home Assistant is dat je dit allemaal lokaal kunt doen, zowel via MQTT, API/REST/ZenSDK. Veel andere merken hebben daar nog enorme stappen in te maken.
Moet eerlijk zeggen dat nu vooral de combinatie van lokale aansturing en de waanzinnige RTE (structureel net geen 85% hier) het spul een regelrechte aanrader maakt.
Ben benieuwd wat de 3600AC straks nog wat speciaals gaat brengen, of dat het een simpele overtroef qua vermogen en efficiëntie op de concurrentie is.
- Taro
- Niet online
Heb het nog uit te brengen product al gezien, maar mag niets zeggen.koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:35:
[...]
Ben benieuwd wat de 3600AC straks nog wat speciaals gaat brengen, of dat het een simpele overtroef qua vermogen en efficiëntie op de concurrentie is.
En het is geen simpele overtroef als het 3600 Watt betreft, want Marstek heeft een paar mooie nieuwe producten (MARS I/II serie incl. V2X voor een laadpaal), andere bekende concurrenten brengen binnen een paar maanden verschillende 3600-3680 Watt producten uit. Op de Solar Solutions in een afgesloten ruimte ook al mogen aanschouwen
Nee, geen CT klemmen, load balancing via P1 meter. Maar ook als ik gewoon op ontladen zet, zonder balancing of NOM, dan grijpt hij in na 15s. (Ont)laden puur via stopcontact op dit moment, geen zonnepanelen direct op de Zendure. Zonnepanelen op fase 1, accu op fase 2 (van de 3).Jetro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:06:
[...]
Heb je toevallig CT klemmen en de Zendure CT3 ?
Ik had ook een geping pong totdat ik de CT 50A klem die op de panelen zit ook in de App hieraan toe ken. Nu zie ook netjes de zonnepanelen in de App en alles werkt zoals het hoort.
- Taro
- Niet online
Heb inderdaad 3600/3680 modellen mét stekker gezien. Maar heel simpel: Niet op die manier gebruiken. Afknippen en op een B16 automaat aansluiten.Refl schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:06:
Zouden die 3600w modellen nog als plug en play komen of is dat niet meer te doen met een simpele stekker?
Shelly komt overigens binnenkort ook met o.a. een B16 automaat (ook met andere waardes) die je op afstand kunt monitoren en uit kunt zetten. Dan is er geen noodzaak meer voor aparte kWh-meters én slimme stekkers om de accu's te monitoren. Heel benieuwd, nog ff geduld. En heb hier tegenwoordig ook een aerosol brandblusser/vertrager in de onderverdeelkast bij de accu's zitten. Mocht daar wat misgaan...
kijk mn voor de brandblusser ook eens naar de producten van Fire-pro; dat zijn een van de pioniers op dat vlak.Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:18:
[...]
Heb inderdaad 3600/3680 modellen mét stekker gezien. Maar heel simpel: Niet op die manier gebruiken. Afknippen en op een B16 automaat aansluiten.
Shelly komt overigens binnenkort ook met o.a. een B16 automaat (ook met andere waardes) die je op afstand kunt monitoren en uit kunt zetten. Dan is er geen noodzaak meer voor aparte kWh-meters én slimme stekkers om de accu's te monitoren. Heel benieuwd, nog ff geduld. En heb hier tegenwoordig ook een aerosol brandblusser/vertrager in de onderverdeelkast bij de accu's zitten. Mocht daar wat misgaan...
Dan kan ik het ook weer wat makkelijker aanraden aan mijn schoonvader die overigens niet gasloos is maar wel verwarmt met airco’s tegenwoordig.
[ Voor 11% gewijzigd door Kartmans1 op 14-03-2026 18:58 ]
- Taro
- Niet online
Je kunt dit ook via Slimme meter mode doen ivm laag dynamisch inkopen, echter moet je dan wel regelmatig de gewenste lage dynamische prijs bijstellen. Via Zenki gaat dat mogelijk automatisch/beter, maar zonder garanties, helaas.Kartmans1 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:57:
Wat is nu inmiddels de algehele conclusie mbt het Zenki AI gebeuren? We zijn hier full electric met 14 zonnepanelen. In de zomer zal het vooral NOMen betekenen, maar in de winter zou ik het mooi vinden dat wanneer we een dynamisch contract gaan gebruiken de batterij met 0 zon op de goedkope uren gaat laden om zo de warmtepomp te kunnen voeden gedurende de dure uren. Als ik het goed begrijp zou Zenki dat moeten doen, maar ik lees hier gemengde verhalen. Ik wil eigenlijk dat het gewoon out of the box gaat werken en dat ik niet hoef te klooien met iets als Home Assistant.
Dan kan ik het ook weer wat makkelijker aanraden aan mijn schoonvader die overigens niet gasloos is maar wel verwarmt met airco’s tegenwoordig.
Via HA heel weinig werk, maar kan mij voorstellen waarom je dat niet wil.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 14-03-2026 19:06 ]
ik zit me dezelfde vraag als @Kartmans1
hier sinds 2019 gasloos met een full elektric panasonic warmtepomp, aangestuurd door Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
woensdag arriveert er een pallet 3x Zendure AC2400 plus met in totaal 6 extra batterijen AB3000L welke over de 3 fases worden aangesloten
Is er al ergens een review online over de diverse kapiteins in je huis?
Wat ik zo her en der lees in het kort lees, maar nog niet echt uitgebreid met een voor-, nadelen vergelijkingsmatrix:
- ZENKI Modus
- ZenSDK
- Gielz
- Zendure
- Home Assistant integratie en lokale aansturing \ DHZ
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Gielz ondersteunt in de basis geen 3 sets AC2400 plus heb ik begrepen, dus op zoek naar een goed geautomatiseerd alternatief voor de kapitein die ook eventueel de warmtepomp kan meenemen in de sturing
graag jullie adviezen in deze
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
- Taro
- Niet online
Ik heb daar al heel veel over geschreven, echter niet hier.hemertje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:21:
@Taro , @gielz en anderen...
[..]
Wat ik zo her en der lees in het kort lees, maar nog niet echt uitgebreid met een voor-, nadelen vergelijkingsmatrix:
- ZENKI Modus
- ZenSDK
- Gielz
- Zendure
Met een complexe set-up zou ik voor Home Assistant met Zendure integratie en lokale aansturing gaan, doe ik hier bewust ook.
Voor de datatransmissie van P1 data heb je gelukkig ook geen snelle verbinding nodig, dat kan met LoRa prima.Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:42:
[...]
@Jan-tweak
Ja, de naam ‘schuur’ klinkt wat minderwaardig, maar het is een bijgebouwtje waar mijn vrouw haar atelier heeft. Volledig voorzien van keukenblok, WC, verwarming (eigen WP!), eigen groepenkast (onderverdeler achter het huis) en natuurlijk LAN. Mijn (mesh) AP’s zijn allemaal bekabeld aangesloten, dus geen tekort aan voorzieningen van welke aard ook, of je moet het over de douche hebben![]()
Maar de verbinding tussen de dongle (zo noem ik die maar even) in de P1-poort en dat vierkante stekkerblokje gaat via LoRa? Ik had altijd de indruk dat dit een erg trage verbinding is, als je het vergelijkt met LAN?
LoRa heeft een heel groot bereik, dus das dan wel handig. Dan kan die vierkante stekker inderdaad vlak bij de accu in de schuur.
Nieuwe korting op accijns is echt het domste wat we kunnen doen. Toen de koffieprijzen stegen gingen we toch ook niet de btw verlagen? Maar je hebt inderdaad bij de VVD garantie op rechtspopulistisch beleid. I.p.v. duurzamere vormen van vervoer te stimuleren (OV anybody? Of EV's)koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:31:
[...]
Daarom moet je qua terugverdienen ook alleen maar rekenen met wat je aan zekerheid hebt (uitgaand van vast): zonnestroom is niets waard, en alles wat je achter de meter op weet te slaan is 25 cent waard.
Alles wat het meer wordt is mooi meegenomen, maar geen zekerheid.
Er wordt nu al weer gesteggeld over het opnieuw starten van het energie noodfonds, wie dat moet betalen etc. Ook verwacht ik dat op zijn minst gesproken gaat worden over (niet zo) tijdelijke accijns kortingen op brandstof, en het uitstellen van de tijdsafhankelijke net tarieven aangezien die voor een groot deel van de huishoudens een lastenverzwaring zal betekenen.
Ontopic. Je stroom is na saldering toch niet zomaar 25 cent waard? In de periode met flinke zonopbrengst lag mijn gemiddelde voor een afgenomen kWh 6 maanden! lang onder de 16 cent in 2025 (zonder batterij) Uitschieters met 10,3 / 11,1 / 12,6 per maand. Dus is reken je jezelf niet rijk met 25 cent? In de maanden dat de gemiddelde prijs boven de 20 cent ligt is mijn zonopbrengst veel lager. En het zelfverbruik stijgt dan ook. In december en januari haalde ik meer dan 60% eigen gebruik zonnestroom. Dus een batterij staat dan werkeloos als het gaat om NOM.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik kan je aangeven hoe @gielz werkt. Draait hier perfect. Ik heb 2 omvormers hier. 3 batterijen per set. Met de Node Red oplossing van @gast777 zijn ze beide aan te sturen. Nommen wordt mooi verdeeld over beide sets. Als het gaat om DAO. Afgelopen dag nog met een tweaker gedachte over gewisseld. Met dynamisch handelen heeft dat niet zoveel zin. Dus het ligt een beetje aan de insteek van inzet van je set in 1e instantie.hemertje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:21:
@Taro , @gielz en anderen...
ik zit me dezelfde vraag als @Kartmans1
hier sinds 2019 gasloos met een full elektric panasonic warmtepomp, aangestuurd door Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
woensdag arriveert er een pallet 3x Zendure AC2400 plus met in totaal 6 extra batterijen AB3000L welke over de 3 fases worden aangesloten
Wat ik zo her en der lees in het kort lees, maar nog niet echt uitgebreid met een voor-, nadelen vergelijkingsmatrix:Gebruikt iemand, of bekend met: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO als kapitein? Home Assistant is in huis aanwezig
- ZENKI Modus
- ZenSDK
- Gielz
- Zendure
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Gielz ondersteunt in de basis geen 3 sets AC2400 plus heb ik begrepen, dus op zoek naar een goed geautomatiseerd alternatief voor de kapitein die ook eventueel de warmtepomp kan meenemen in de sturing
graag jullie adviezen in deze
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Rijk worden doen we er niet mee natuurlijk, er zijn andere beleggingen die beter renderen. Ik vind het wel leuk hobby-en uiteraardKrisp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:07:
[...]
5 jaar is m.i. bijzonder optimistisch, ook als je een batterij weet te vinden voor €250/kWh of lager. Op op de DA-markt kon je afgelopen jaar grofweg 10ct/dag ex BTW verdienen (max spread). Wellicht dat dit iets toeneemt door de gasprijzen icm het marktmodel (merit order), je moet bij veel dynamische leveranciers ook terugleverkosten betalen (±2ct) en daarmee win je dit jaar 15ct/kWh max. Neem daar een RTE van 85% in mee en je zit al op ruim 5 jaar, en dat is in een optimistisch scenario. En dan zijn dit de meest lucratieve jaren, volgens jaar wordt het (vanwege de afschaffing van de salderingsregeling) niet beter. Of het in de jaren daarop wel beter wordt valt zeer te betwijfelen, juist vanwege de influx van grootschalige opslag. Dan heb ik het over (meer dan) 5GW, nog exclusief opslag bij kleinverbruikers. Daarnaast heb je nog projecten zoals deze die willen profiteren van prijsverschillen. Dat is fijn, maar zorgt ook voor een minder goed verdienmodel.
Holyshit, dat waterkoker project is eigenlijk ook zonde van de energie
Ik zeg nergens dat ik het met BTW korting eens ben, ik weet alleen wie er aan het roer van dit land staat, en wie er hard schreeuwen.Pr088 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:10:
[...]
Nieuwe korting op accijns is echt het domste wat we kunnen doen. Toen de koffieprijzen stegen gingen we toch ook niet de btw verlagen? Maar je hebt inderdaad bij de VVD garantie op rechtspopulistisch beleid. I.p.v. duurzamere vormen van vervoer te stimuleren (OV anybody? Of EV's)
Ontopic. Je stroom is na saldering toch niet zomaar 25 cent waard? In de periode met flinke zonopbrengst lag mijn gemiddelde voor een afgenomen kWh 6 maanden! lang onder de 16 cent in 2025 (zonder batterij) Uitschieters met 10,3 / 11,1 / 12,6 per maand. Dus is reken je jezelf niet rijk met 25 cent? In de maanden dat de gemiddelde prijs boven de 20 cent ligt is mijn zonopbrengst veel lager. En het zelfverbruik stijgt dan ook. In december en januari haalde ik meer dan 60% eigen gebruik zonnestroom. Dus een batterij staat dan werkeloos als het gaat om NOM.
Maar wat betreft die tarieven: ik schrijf letterlijk op basis van vaste tarieven! Met dynamische tarieven kun je daar een waarschijnlijk nog wat winst op pakken.
Maar die discussie hebben we al eens gehad, ik spreek je over 2 jaar wanneer we een jaar aan data zonder salderen hebben.
Maar spreken op basis van vaste tarieven is jezelf eerst arm rekenen (hoge prijs per kWh en terugleverkosten) om vervolgens een batterij op papier enorme 'winst' te laten maken.koboy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:17:
[...]
Ik zeg nergens dat ik het met BTW korting eens ben, ik weet alleen wie er aan het roer van dit land staat, en wie er hard schreeuwen.
Maar wat betreft die tarieven: ik schrijf letterlijk op basis van vaste tarieven! Met dynamische tarieven kun je daar een waarschijnlijk nog wat winst op pakken.
Maar die discussie hebben we al eens gehad, ik spreek je over 2 jaar wanneer we een jaar aan data zonder salderen hebben.
Een thuisbatterij is een oplossing nadat het energiecontract is geoptimaliseerd.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
@mrme12345 heb jij een idee wat ik hiermee moet doen?Pakhaas schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:20:
Ik was de dozen van de batterijen aan het opruimen en zag ik dat op elke doos een sticker met code staat en ook een qr code en een stuk wat ik weg kan krassen. Iemand een idee wat ik daarmee kan en of ik dat moet bewaren.
“Het krasgedeelte op de verpakking bevat een beveiligingscode waarmee je kunt controleren of je een officieel en origineel Zendure-product hebt gekocht.
Dit is wat je ermee moet doen:
Open krassen: Kras de zilveren laag voorzichtig weg om de unieke verificatiecode (meestal een cijferreeks) zichtbaar te maken.
Verifiëren: Ga naar de officiële productverificatiepagina van Zendure en voer daar de code in.
Bevestiging: Na het invoeren krijg je direct te zien of het product authentiek is. Dit is vooral belangrijk als je het product niet rechtstreeks bij Zendure maar via een andere retailer hebt gekocht.”
Bij 3 keer hetzelfde plaatje een gratis productPakhaas schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:20:
Gewoon bewaren bij de rest van de papieren waar je nooit meer naar kijkt. Iedereen heeft wel zon doos/la.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
- Taro
- Niet online
HEMS verdeelt dat, dat kan je niet instellen. Via Home Assistant kan dat wel.thijsh02 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:17:
Ik heb een 2400AC en Hyper 2000. Als ik beide apparaten aan HEMS toevoeg, dan gaat de Hyper meer dan 800W laden en ontladen. Heeft iemand een idee hoe je hyper op maximaal 800W ontladen kan zetten en de 2400AC op 2000W? Laden wil ik alleen via de zonnepanelen en dan kan de Hyper gewoon maximaal via de 3 aangesloten panelen op de Hyper
[Afbeelding]
Ik heb ook geen idee, ook nooit opgevallen eerlijk gezegd. Maar ik zou de dozen inderdaad lekker bewaren, mocht je een keer garantie moeten claimen kun je ze vervoeren.Pakhaas schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:37:
[...]
@mrme12345 heb jij een idee wat ik hiermee moet doen?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Heb je al gekrast?Pakhaas schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:37:
[...]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Thanks, dan zal ik mij eens verder verdiepen in HA. Ik heb dit draaien, maar nooit echt de Zendure producten aangestuurd. Ging er vanuit dat HEMS een mooie oplossing was, maar dat lukt dus niet.Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:16:
[...]
HEMS verdeelt dat, dat kan je niet instellen. Via Home Assistant kan dat wel.
We hebben nu al 6000 Wp op het dak en de oost/west is puur om meer opwek te hebben op tijden dat we het nu afnemen. Ik kan dat goed kwijt in combinatie van SWW-vat warmtepomp, verwarming/koeling & airco’s, EV (staat 80% tijd thuis) en deels dus de accu’s.
Totale capaciteit opslag is voor mij minder relevant, ik kan lang genoeg uit de voeten met 2 stapeltjes en wat accu’s bijkopen over de tijd. Ik merk alleen dat we nu met de Hyper vooral tekort komen aan vermogen op de piekmomenten zoals ovens, kookplaat, vooral als er dan ook geen opwek is. Dat wil ik dus aanvullen via oost + west maar ook met meer vermogen van omvormers. Daarom neig ik naar de 2400 AC+ erbij en dan evt nu of later de Hyper vervangen door de 1600AC+.
Wie o wie heeft goed advies hierover?
- Taro
- Niet online
Persoonlijk heb ik er bewust voor gekozen alles te scheiden. Je ziet toch regelmatig ongewenst gedrag als er MPPT/DC/PV op een thuisaccu met stekker zijn aangesloten. Denk hierbij aan: Aftoppen van vermogen tussen 95-100% laden, bypass die beperkt is of pas laat wordt geactiveerd, etc.Sander schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:47:
Ik ga binnenkort panelen bijplaatsen op oost en west, losse sets met enkele panelen. Ik heb al een Hyper 2000 maar wil ook nog een 2e Zendure erbij gaan plaatsen. Ik twijfel nu beetje of ik toch gewoon voor simpele reguliere micro omvormers (want slechts 3/4 panelen extra per dakvlak) wil gaan of direct op de Zendure. M’n elektricien en ik zitten beiden toch minder te wachten op de hele bos kabels tov traditionele systemen.
We hebben nu al 6000 Wp op het dak en de oost/west is puur om meer opwek te hebben op tijden dat we het nu afnemen. Ik kan dat goed kwijt in combinatie van SWW-vat warmtepomp, verwarming/koeling & airco’s, EV (staat 80% tijd thuis) en deels dus de accu’s.
Totale capaciteit opslag is voor mij minder relevant, ik kan lang genoeg uit de voeten met 2 stapeltjes en wat accu’s bijkopen over de tijd. Ik merk alleen dat we nu met de Hyper vooral tekort komen aan vermogen op de piekmomenten zoals ovens, kookplaat, vooral als er dan ook geen opwek is. Dat wil ik dus aanvullen via oost + west maar ook met meer vermogen van omvormers. Daarom neig ik naar de 2400 AC+ erbij en dan evt nu of later de Hyper vervangen door de 1600AC+.
Wie o wie heeft goed advies hierover?
Voordeel is natuurlijk wel de hogere totale MPPT waarden van een 2400 Pro vs meerdere SF800's. Maar hier bewust gekozen voor 5-6x SF800 en AC versies van de omvormers en nog steeds blij mee. Maar de 2400 AC met 1 micro erop is ook een optie. Maar dan zou ik voor de 2400 Pro gaan als je toch alles in 1 wil.
Thanks, met name die bezwaren die jij noemt zijn precies mijn overwegingen ook. Daarnaast moet ik voor de west panelen toch wel een meter of 20 kabel leggen via dakbeschot/dakgoot etc en dan gaat dat toch ook wel in de papieren lopen tov gelijk aan elkaar koppelen en met 1 string naar omvormer.Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Persoonlijk heb ik er bewust voor gekozen alles te scheiden. Je ziet toch regelmatig ongewenst gedrag als er MPPT/DC/PV op een thuisaccu met stekker zijn aangesloten. Denk hierbij aan: Aftoppen van vermogen tussen 95-100% laden, bypass die beperkt is of pas laat wordt geactiveerd, etc.
Voordeel is natuurlijk wel de hogere totale MPPT waarden van een 2400 Pro vs meerdere SF800's. Maar hier bewust gekozen voor 5-6x SF800 en AC versies van de omvormers en nog steeds blij mee. Maar de 2400 AC met 1 micro erop is ook een optie. Maar dan zou ik voor de 2400 Pro gaan als je toch alles in 1 wil.
De Hyper 2000 (of evt opvolger/andere Zendure op die plek) kan wel met 2 a 3m kabel aangesloten worden op de panelen, in die zin zijn de kabels en installatiegemak dan wel weer prima.
Zijn er eigenlijk al gegevens/testen over het gedrag van de nieuwe omvormers met oude accu's? Dus ab2000s/x onder een 2400+/Pro?
- Taro
- Niet online
Wat zou je daarvan willen weten? Want in de basis werkt het exact hetzelfde als met een AB3000L, behalve dat die vermoedelijk minder warm wordt door de lagere C-waarde.Sander schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Zijn er eigenlijk al gegevens/testen over het gedrag van de nieuwe omvormers met oude accu's? Dus ab2000s/x onder een 2400+/Pro?
Heb een AB2000X onder de 1600 AC+ zitten en helaas nog geen AB3000L tot mijn beschikking, maar vermoed op de warmteontwikkeling na geen verschillen.
Nou dat dus, en in hoeverre throttlen op basis van temp of gedrag batterij nog anders werkt, ook icm verdelen vermogen over de batterijen wanneer eaa onder full load staat te laden of ontladen. Ergens in m'n hoofd is een (theoretische want ik heb hem niet) combi van een AB1000S en 3000L een interessante voor hoe dat verdeeld wordt etc.Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Wat zou je daarvan willen weten? Want in de basis werkt het exact hetzelfde als met een AB3000L, behalve dat die vermoedelijk minder warm wordt door de lagere C-waarde.
Heb een AB2000X onder de 1600 AC+ zitten en helaas nog geen AB3000L tot mijn beschikking, maar vermoed op de warmteontwikkeling na geen verschillen.
Ik ben met een vast contract helemaal niet arm aan het rekenen. In een huis op gas, zonder grote stuurbare verbruikers als EV, warmtepomp etc. is een dynamisch contract een paar tientjes goedkoper dan vast. Als er een bonus op het vaste contract zit is die daardoor weer iets goedkoper.Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:23:
[...]
Maar spreken op basis van vaste tarieven is jezelf eerst arm rekenen (hoge prijs per kWh en terugleverkosten) om vervolgens een batterij op papier enorme 'winst' te laten maken.
Een thuisbatterij is een oplossing nadat het energiecontract is geoptimaliseerd.
De leverprijs op vast is tegenwoordig niet overdreven duur, alleen de netto terugleverprijs zonder energiebelasting gaat naar nul. In die zin kun je een vast contract prima als verzekering zien: je betaalt iets meer maar draagt geen risico. Prima ook om aan te rekenen daardoor.
Heb de gemiddelde tarieven er nog even op nageslagen voor de productie maanden: varieerde een beetje rond net iets minder dan 25 cent. Mijn bewering dat met een dynamisch daar waarschijnlijk nog wat boven zou kunnen zitten is daardoor wat optimistisch, maar hoe dan ook zit je in de donkere uren op de prijs van energie uit gas, en die is ongeveer 25 cent onder normale omstandigheden.
Ik blijf dus bij mijn stelling dat een vast aangesloten stekkeraccu een prima oplossing is om het verbruik van het HUIS te optimaliseren. Beperkt in kosten, en verdient zich terug in een tijd vergelijk aan PV 12 jaar geleden. Voor het HUIS deel van de energierekening maakt vast of dynamisch namelijk niet zo veel uit.
Een EV laat de balans doorslaan naar dynamisch zoals jouw gemiddelde tarieven ook mooi laten zien, maar die kosten blijf je gewoon houden want je gaat je EV niet laden uit je accu als het niet echt nodig is.
Wat mij opviel toen ik gisteren de laatste podcast van de groene nerds luisterde was de invloed van een dynamische leverancier op het aantal uren negatieve prijs voor terugleveren. Ze lieten zien wat er gebeurde bij verkoopkosten -2 cent (terugkrijgen zoals bij Zonneplan), nul (Tibber) en 2 cent (ANWB). Het aantal uren negatief schoot daarbij van 90 (Zonneplan) naar ruim 1100 (ANWB). Dit in basis van de EPEX tarieven van 2025 en de belastingregels van 2027.
Keuze van energieleverancier heeft dus ook een stevige invloed op in elk geval het aantal uren dat je de PV moet knijpen puur omdat je bij bijvoorbeeld Zonneplan 4 cent meer krijgt voor je kWh dan bij ANWB. Omdat dit knijpen niet altijd mogelijk is, kan ook hier een accu een flinke deuk in het pakje boter slaan.
Denk dat vanaf 2027 DAO de standaard zou moeten zijn voor mensen met zonnepanelen en thuisaccu. Dynamisch NOM is prima maar bij voorspelde zonnestroom is het nuttig om automatisch een hoeveelheid accu vrij te maken, zolang je voor je huidige accustroom een bepaalde/ingestelde waarde krijgt. Dat moet je nu nog zelf tweaken i.p.v. set and forget.Devke schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Ik kan je aangeven hoe @gielz werkt. Draait hier perfect. Ik heb 2 omvormers hier. 3 batterijen per set. Met de Node Red oplossing van @gast777 zijn ze beide aan te sturen. Nommen wordt mooi verdeeld over beide sets. Als het gaat om DAO. Afgelopen dag nog met een tweaker gedachte over gewisseld. Met dynamisch handelen heeft dat niet zoveel zin. Dus het ligt een beetje aan de insteek van inzet van je set in 1e instantie.
Klopt al kun je met een automatisering wel een aantal criteria benoemen waarin de batterij wat mag doen. Los even van DAO. Tijdblokken met nettarieven komt ook regelmatig voorbij. Hoe gaat dit eruit zien? https://www.gaslicht.com/...at-betekent-dit-voor-jou/. Of deze link https://solarmagazine.nl/...niveaus-en-5-tijdsblokken. Ook daar zie je nog wat onduidelijkheid. Het blijft imo nog wat koffiedik kijken. 1 ding is wel zeker. Salderen stopt.Refl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:16:
[...]
Denk dat vanaf 2027 DAO de standaard zou moeten zijn voor mensen met zonnepanelen en thuisaccu. Dynamisch NOM is prima maar bij voorspelde zonnestroom is het nuttig om automatisch een hoeveelheid accu vrij te maken, zolang je voor je huidige accustroom een bepaalde/ingestelde waarde krijgt. Dat moet je nu nog zelf tweaken i.p.v. set and forget.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 15-03-2026 12:26 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heb je gezien hoeveel werk het is om DAO te configureren? Allemaal heel leuk, maar daar moet je wel de tijd en de lol in hebben, helemaal als een update van de ene integratie DAO op de knieën brengt.Refl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:16:
[...]
Denk dat vanaf 2027 DAO de standaard zou moeten zijn voor mensen met zonnepanelen en thuisaccu. Dynamisch NOM is prima maar bij voorspelde zonnestroom is het nuttig om automatisch een hoeveelheid accu vrij te maken, zolang je voor je huidige accustroom een bepaalde/ingestelde waarde krijgt. Dat moet je nu nog zelf tweaken i.p.v. set and forget.
Met alleen PV heb ik bewust gekozen voor de meest simpele oplossing: Gielz icm. een oversized accu zodat het niet nodig is de PV te regelen.
Hier zet ik dan een paar eigen simpele automatiseringen tegenaan die de stand van Gielz regelen om zo tot 99% van het DAO resultaat te komen.
Begrijp me niet verkeerd, DAO is een prachtig product, maar in veel gevallen overkill omdat het warmtepomp en EV laden deel niet nodig is. Met een Maybach je naar je werk laten rijden kan, maar met een Suzuki Alto kom je er ook
Drijfveer van de aankoop is energiewraak. Klimaatminister jetten heeft mijn saldering afgepakt. Nou, mijn "guerilla batterij" zal hem hopelijk een lesje leren is waar ik nog hoop uit put. Ik aanbid tegenwoordig alleen nog mijn griekse batterijgodin revma ("stroom" in griekse taal).
Van die Zendure ga je heel veel plezier hebben. Mooie term ook die energiewraak!Zonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:33:
Net een Zendure 2400AC+ besteld met 2 batterijen (in totaal 8,1 kWh) erbij voor 1930,20 euro. € 238,7 /kWh opslag. Goedkoop op papier, hopelijk pakt het goed uit. Ik hoop dat ik niet een foute beslissing heb genomen, is nogal een bedrag. Maarja, nood breekt wet en soms moet je wat.
Drijfveer van de aankoop is energiewraak. Klimaatminister jetten heeft mijn saldering afgepakt. Nou, mijn "guerilla batterij" zal hem hopelijk een lesje leren is waar ik nog hoop uit put. Ik aanbid tegenwoordig alleen nog mijn griekse batterijgodin revma ("stroom" in griekse taal).
Alleen jammer dat je het ophangt aan de persoon Jetten ipv. het regeringsbeleid in het algemeen. Begrijp me niet verkeerd, ben helemaal geen fan van die man, en zelfs lid geweest van die partij tot ze een jaar of 20 geleden de verkeerde afslag namen.
Jetten is de pineut geweest om het onvermijdelijke te moeten uitvoeren. Het salderen is als tijdelijke maatregel ingevoerd en zat 10 jaar geleden al min of meer op zijn houdbaarheidstermijn. Alleen is niets zo permanent als een tijdelijke belastingmaatregel, waardoor het afschaffen ervan over het algemeen plotseling in 1x moet om populistisch gebrul dan wel snel nog even profiteren de pas af te snijden.
Maar het blijft energiewraak! Zegt het voort!
Ik heb een vraag.
Ik heb de zonnepanelen aangesloten op de 850 Pro en het werkt prima.
Moet de aarde van de zonnepanelen ook op de 850 Pro worden aangesloten?
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
- Taro
- Niet online
Ik zou sowieso nooit een AB1000 op een 1600-2400 Watt omvormer gebruiken, maar een AB2000 of hoger ivm C-waarde.Sander schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Nou dat dus, en in hoeverre throttlen op basis van temp of gedrag batterij nog anders werkt, ook icm verdelen vermogen over de batterijen wanneer eaa onder full load staat te laden of ontladen. Ergens in m'n hoofd is een (theoretische want ik heb hem niet) combi van een AB1000S en 3000L een interessante voor hoe dat verdeeld wordt etc.
- Taro
- Niet online
Het vereffenen van zonnepanelen kan je beter via een aardrails doen en niet op de omvormer. Wat als je de stekker eruit haalt? Dan heeft die aarding geen nut. Maar als je geen andere opties hebt, dan kan het op die manier mits je de stekker erin laat zitten.Safe_grut schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:12:
Goedendag,
Ik heb een vraag.
Ik heb de zonnepanelen aangesloten op de 850 Pro en het werkt prima.
Moet de aarde van de zonnepanelen ook op de 850 Pro worden aangesloten?[Afbeelding]
Enig idee wanneer we nieuws over die 3600AC kunnen verwachten?Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:47:
[...]
Heb het nog uit te brengen product al gezien, maar mag niets zeggen.
En het is geen simpele overtroef als het 3600 Watt betreft,
Ik hoop met name op een 3-faseversie zodat je met één stapel accu’s toekunt in plaats van dat je er drie neer moet zetten.
<John O`Mill>
Daarvan zag ik maanden geleden de presentatie al en ik wacht al zo lang tot ik die kan bestellen!Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:18:
[...]
Shelly komt overigens binnenkort ook met o.a. een B16 automaat (ook met andere waardes) die je op afstand kunt monitoren en uit kunt zetten. Dan is er geen noodzaak meer voor aparte kWh-meters én slimme stekkers om de accu's te monitoren. Heel benieuwd, nog ff geduld.
<John O`Mill>
- Taro
- Niet online
Ik vermoed einde Q2, begin H2. En reken niet op 3-fase oplossingen. Wel op smartboxes/combinerboxes, Marstek en Anker hebben die immers ook al, en daarmee kan je mogelijk op termijn wel een 3-fase oplossing én eilandmode realiseren. Maar daarvoor is 3600 Watt weer te weinig en kan je beter richting Marstek MARS I/II-serie of Anker X1.Hippe Lip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Enig idee wanneer we nieuws over die 3600AC kunnen verwachten?
Ik hoop met name op een 3-faseversie zodat je met één stapel accu’s toekunt in plaats van dat je er drie neer moet zetten.
Als je echt een 3-fase omvormer wil, met 1 stapel accu's ipv per fase een stapel accu's, dan kom je al snel bij de Sigenstor, Victron, Anker X1, etc. uit.
DankTaro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:32:
[...]
Het vereffenen van zonnepanelen kan je beter via een aardrails doen en niet op de omvormer. Wat als je de stekker eruit haalt? Dan heeft die aarding geen nut. Maar als je geen andere opties hebt, dan kan het op die manier mits je de stekker erin laat zitten.
Had dit eigenlijk in de meterkast gemoeten, of kan de stopcontactdoos open en kan het daarop aangesloten worden? Ik heb hier geen verstand van
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
En aansluiten in wcd mag ook niet, daar mag je niets lassen.
Een optie is een lasdoos ertussen en daar de aarde van de PV aansluiten
Het beste is bij je groepenkast een aardaansluiting voor je PV maken op de aardrail die daar aanwezig moet zijn.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
- Taro
- Niet online
Heb het hier als volgt opgelost met een aardrail naar de onderverdeler, die op zijn beurt weer naar de meterkast gaat:Safe_grut schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Dank
Had dit eigenlijk in de meterkast gemoeten, of kan de stopcontactdoos open en kan het daarop aangesloten worden? Ik heb hier geen verstand van
:strip_exif()/f/image/rf17sltpdQlZhYeSt3z3N4gS.jpg?f=fotoalbum_large)
De zonnepanelen vanaf het dak worden vereffend met 6mm2 kabel naar de onderverdeler. En de Zendure micro's en omvormers kunnen dus ook indien nodig aan die aardrail worden aangesloten. Maar zonnepanelen via een omvormer vereffenen/aarden zou ik hier nooit doen en ook afraden.
Dank voor de helderheidTaro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:32:
[...]
Heb het hier als volgt opgelost met een aardrail naar de onderverdeler, die op zijn beurt weer naar de meterkast gaat:
[Afbeelding]
De zonnepanelen vanaf het dak worden vereffend met 6mm2 kabel naar de onderverdeler. En de Zendure micro's en omvormers kunnen dus ook indien nodig aan die aardrail worden aangesloten. Maar zonnepanelen via een omvormer vereffenen/aarden zou ik hier nooit doen en ook afraden.
Nieuwsgierigheid heeft het gewonnen. Ik had al 2 dozen weggegooid, maar nog 2 liggen.Pakhaas schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:37:
[...]
Er zit een code onder waarmee je via een website (op dezelfde sticker
Gewoon de papierbak in (en grijze/plastic bak voor de vulling).
Ja ik zag het net ook.koboy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Nieuwsgierigheid heeft het gewonnen. Ik had al 2 dozen weggegooid, maar nog 2 liggen.
Er zit een code onder waarmee je via een website (op dezelfde sticker) kunt verifiëren of je een echt product hebt of een neppert.
Gewoon de papierbak in (en grijze/plastic bak voor de vulling).
:strip_exif()/f/image/pA09921vkASwGlGDOLeWQWOw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een moeite oplichters al doen om neppe producten als echt te laten lijken… Ze bouwen er zelfs complete websites voor.Pakhaas schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:57:
[...]
Ja ik zag het net ook.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Hier is de SF800pro juist een uitkomst. De net aansluiting was al "vol". Met de extra PV kan de batterij geladen worden.Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Persoonlijk heb ik er bewust voor gekozen alles te scheiden. Je ziet toch regelmatig ongewenst gedrag als er MPPT/DC/PV op een thuisaccu met stekker zijn aangesloten. Denk hierbij aan: Aftoppen van vermogen tussen 95-100% laden, bypass die beperkt is of pas laat wordt geactiveerd, etc.
Daarnaast was ook de prijs erg fijn. Een 800pro/2400pro vervangt ook een paar micro omvormers zeg maar.
Mijn tip zou zijn om heel snel over die 206 Euro heen te stappen. Die ben je waarschijnlijk snel vergeten, terwijl dagelijkse ergernis elke keer terug komt.Robhond schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:18:
Heeft er nog iemand tips voor mijn falende P1-meter + Landis Gyr E350 combi? Ik heb weinig vertrouwen in de Zendure helpdesk. Die reageren traag en met de verkeerde informatie tot nu toe (gaan uit van een Hyper terwijl ik duidelijk 2400AC+ vermeld heb). Handmatig het (ont)laden regelen via de app is nu al niet leuk meer.
Met de 3CT aan de slag? Elektricien komt nog en kan hem voor me installeren (lijkt me verstandig vanwege mijn technische niveau - stekkers vergeten erin te doen enzo...). Klemmen zijn goedkoper dan de nieuwe meter van Liander naar voren halen (kost 206eu), zeker als er Tweakers zijn die nog iets hebben liggen.
Maar andere tips zijn ook welkom! Bedankt vast!
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ik heb nu de P1 meter vervangen door de Zendure 3CT.bert pit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:26:
[...]
Mijn tip zou zijn om heel snel over die 206 Euro heen te stappen. Die ben je waarschijnlijk snel vergeten, terwijl dagelijkse ergernis elke keer terug komt.
CT klem om de ingang vanuit het net en een CT klem om de ingaande fase van de zonnepanelen.
De 3CT moet wel in de groepenkast geplaatst worden, dus kan niet iedereen zelf doen.
Heb nu ook de panelen in de App zichtbaar en geen vertraging meer op de regeling.
Enig “dingetje” was dat de fase van de panelen op zolder zit (zitten samen met de wasmachine) en ik een draad naar de meterkast voor de CT klem moest trekken.
In de App moet je dan aangeven dat de meting van de CT50 ingang van de panelen is anders gaat de batterij constant schakelen ivm inkomende stroom van een onbekende bron. Blijkbaar een beveiliging ofzo, ik hoorde constant een relais schakelen.
@ZonsmurfZonsmurf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:33:
Net een Zendure 2400AC+ besteld met 2 batterijen (in totaal 8,1 kWh) erbij voor 1930,20 euro. € 238,7 /kWh opslag. Goedkoop op papier, hopelijk pakt het goed uit. Ik hoop dat ik niet een foute beslissing heb genomen, is nogal een bedrag. Maarja, nood breekt wet en soms moet je wat.
Waar heb je die gekocht voor die prijs als ik vragen mag..
Amazon.de + een kortingsbon van >100 euro gevonden.Tom35 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:39:
[...]
@Zonsmurf
Waar heb je die gekocht voor die prijs als ik vragen mag..
[ Voor 3% gewijzigd door Zonsmurf op 15-03-2026 19:55 ]
Blijkbaar wordt die niet in belgie geleverd maar wel in nederland....:( daarom vind ik die niet...
[ Voor 44% gewijzigd door Tom35 op 15-03-2026 20:45 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.