Wat heb je staan en hoeveel gaat er in en uit?markduffy schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
Ik ben er nog niet helemaal uit of mijn sets het nu beter doen of niet.
Heb helaas niets buiten Zendure app om te controleren wat er in/uit gaat.
Maar het lijkt bijna gemanipuleerd nu, omdat de sets nagenoeg gelijk presteren. (Wat hiervoor dus niet was)
De sets starten op 100%, vervolgens zie ik nogsteeds spreiding en zijn ze op een gegeve moment 52% en 64%)
Maar wel exact hetzelfde aantal kWh erin en eruit.
Hier zit maar een paar honderste kWh verschil tussen.
Voorheen zag ik op dit moment al dat ze scheef aan het trekken waren in kWh.
Uiteindelijk trekken de percentages soc weer naar elkaar toe richting de 5% of richting de 100%.
En dan is de kWh nogsteeds gelijk onderling.
Lijkt bijna te perfect maar wel tevreden met wat er in en uitgaat volgens de app in ieder geval.
Wel jammer dat de percentages van beide sets zoveel uit elkaar gaan.
Je kunt er van uit gaan dat de KWHs in de app kloppen. Ik haal het vermogen op uit de zenSDK iedere seconden en zet deze om naar KWHs. Hier krijg ik exact hetzelfde getal. Ook de NOM sturing loopt via dit zenSDK vermogen.markduffy schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
Maar het lijkt bijna gemanipuleerd nu, omdat de sets nagenoeg gelijk presteren. (Wat hiervoor dus niet was)
De sets starten op 100%, vervolgens zie ik nogsteeds spreiding en zijn ze op een gegeve moment 52% en 64%)
Uiteindelijk trekken de percentages soc weer naar elkaar toe richting de 5% of richting de 100%.
Lijkt bijna te perfect maar wel tevreden met wat er in en uitgaat volgens de app in ieder geval.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
De beloofde energy sockets van Zendure m.b.t. een ingeschoten ticket (bug mbt onladen 25W). Netjes door Zendure geleverd.
:strip_exif()/f/image/4UAl3dY6xOUEGkqaDhkUvXMS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 08-09-2025 15:49 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Bedoel je overigens het verschil tussen de sets onderling, of het verschil tussen import en export?markduffy schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
Dat de sets onderling weinig verschillen geeft volgens mij aan, dat de accu's vrij goed met elkaar overeenkomen. Bij mijn ene set zie ik wel een verschil tussen import en export, maar dat komt door de omvormer verliezen: ca. 9 kWh in en 8 kWh uit.
Input was gister van beide sets exact gelijk 9.54kWh (dus 19,08kWh voor 6 accu's enkele charge)dotternetta schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:19:
[...]
Wat heb je staan en hoeveel gaat er in en uit?
Output heb ik nog niet concreet, ben even meer met de dynamische tarieven aan het spelen
Ik bedoel aantal kWh verschil tussen set 1 en set 2.Jacqui schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:04:
[...]
Bedoel je overigens het verschil tussen de sets onderling, of het verschil tussen import en export?
Dat de sets onderling weinig verschillen geeft volgens mij aan, dat de accu's vrij goed met elkaar overeenkomen. Bij mijn ene set zie ik wel een verschil tussen import en export, maar dat komt door de omvormer verliezen: ca. 9 kWh in en 8 kWh uit.
Voor de BMS update was het verschil gemiddeld ongeveer 2kWh input en 1,5kWh output verschil tussen de sets.
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Dat is een mooie charge. 2926 Wh/batterij. Zou eigenlijk niet moeten kunnen bij 8% verlies, of was het geen schone laadcurve?markduffy schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:22:
[...]
Input was gister van beide sets exact gelijk 9.54kWh (dus 19,08kWh voor 6 accu's enkele charge)
Output heb ik nog niet concreet, ben even meer met de dynamische tarieven aan het spelen
[...]
Ik bedoel aantal kWh verschil tussen set 1 en set 2.
Voor de BMS update was het verschil gemiddeld ongeveer 2kWh input en 1,5kWh output verschil tussen de sets.
laadcurve is enkele lading zonder ontladen, wel verschillende vermogens maar was mijn keuze . uurtje 1600, 2uur 1200, en net geen 4u en 40min 3000w (dan heeft ie nog 10min afbouw die ik ff niet tel)dotternetta schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:09:
[...]
Dat is een mooie charge. 2926 Wh/batterij. Zou eigenlijk niet moeten kunnen bij 8% verlies, of was het geen schone laadcurve?
lol als ik dit zo optel kom ik met die afbouw net over de 18kWh uit. lol
toch wat anders dan die aangeeft bij Input.
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Let's go 
:strip_exif()/f/image/5vVNVMLDlaB3VDavUkbsTO7T.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5vVNVMLDlaB3VDavUkbsTO7T.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qCXKtWagZcJ2WwtRqZiiN5FR.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Sinds vandaag is m'n koeltoren in gebruik, dus kan 'm nu showen.
Deze geprint en een setje Arctic P14 PWM PST.
In plaats van het te automatiseren via HASS, gekozen voor een andere oplossing weggewerkt in de lasdoos: Een W1209 (thermostaat met sensor) en HW-585 (PWM fan speed controller). De temperatuursensoren zitten vastgeklemd tussen de koelribben. De W1209 zet de HW-585 aan als de temperatuur van de behuizing 38 graden is en weer uit als deze 35 graden is. De HW-585 past de PWM aan tussen 40-55 graden van 40% naar 100%.
In plaats van het te automatiseren via HASS, gekozen voor een andere oplossing weggewerkt in de lasdoos: Een W1209 (thermostaat met sensor) en HW-585 (PWM fan speed controller). De temperatuursensoren zitten vastgeklemd tussen de koelribben. De W1209 zet de HW-585 aan als de temperatuur van de behuizing 38 graden is en weer uit als deze 35 graden is. De HW-585 past de PWM aan tussen 40-55 graden van 40% naar 100%.
![]() | ![]() | ![]() |
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Tweakers-overengineering :-). Mijn 3 dubbele 14cm-ventilatoren verbruiken ocharme samen 9watt, en staan om die reden ook gewoon 24/7 aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerryvh op 09-09-2025 09:04 ]
Dat zijn 27 acculadingen verbruik per jaar.. of kost je ongeveer € 25,-Jerryvh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:03:
Tweakers-overengineering :-). Mijn 3 dubbele 14cm-ventilatoren verbruiken ocharme samen 9watt, en staan om die reden ook gewoon 24/7 aan.

[ Voor 11% gewijzigd door dotternetta op 09-09-2025 09:39 ]
Ahnee, om die reden heb ik batterijen.
(Cirkel-redenering :-) )
(Cirkel-redenering :-) )
Haha, ik had nog wat restanten liggen van een ander project, dus waarom niet gebruiken.Jerryvh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:03:
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik zag dat zendure kan werken met een eigen p1 meter of de Shelly p1 meter.
Nu heb ik zelf een p1 meter via home assistant. Waar ik nu niet direct uit kom is of ik zonder 2e p1 meter ik hem direct vanuit home assistant kan aansturen.
Nu heb ik zelf een p1 meter via home assistant. Waar ik nu niet direct uit kom is of ik zonder 2e p1 meter ik hem direct vanuit home assistant kan aansturen.
Heb je al eens gezocht in dit topic? Of in dit topic: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2Batavia schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:42:
[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 09-09-2025 11:44 ]
Bij de HA integratie moet je een sensor opgeven, als dat van je P1 meter is dan moet het lijkt mij gewoon werken. Vanuit de app worden meer beperkingen opgelegd maar met HA kun je ook gewoon HW P1 meter gebruiken die dus niet in de app wordt ondersteund.Batavia schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:42:
Heb je ook enig idee wat onder punt 2 valt?peterbier schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:04:
De nieuwe firmware voor de Zendure P1 is er.👍
[Afbeelding]
Sinds een paar dagen heb ik een hyper 2000 met een AB2000X.
De klemmen die je normaal moet vastmaken om beide te verbinden werken niet op dit model omwille van de uitstekende groene handvaten van de batterij. Nu lijkt de connectie helemaal niet solide. Ik heb met Zendure support contact gehad en die geven aan dat de klemmen niet nodig zijn omdat de hyper en batterij onderling goed aansluiten en je een aanzienlijke kracht moet uitoefenen om ze van elkaar los te maken.
Nu moet ik zeggen dat bij mij de hyper 2000 er gewoon afkomt en de enige kracht die daarvoor nodig is lijkt amper meer dan het gewicht van de hyper 2000. Zijn er mensen met dezelfde combinatie ? Ik heb ergens gelezen dat ze in elkaar horen te klikken? Dit is hier zeker niet het geval.
De klemmen die je normaal moet vastmaken om beide te verbinden werken niet op dit model omwille van de uitstekende groene handvaten van de batterij. Nu lijkt de connectie helemaal niet solide. Ik heb met Zendure support contact gehad en die geven aan dat de klemmen niet nodig zijn omdat de hyper en batterij onderling goed aansluiten en je een aanzienlijke kracht moet uitoefenen om ze van elkaar los te maken.
Nu moet ik zeggen dat bij mij de hyper 2000 er gewoon afkomt en de enige kracht die daarvoor nodig is lijkt amper meer dan het gewicht van de hyper 2000. Zijn er mensen met dezelfde combinatie ? Ik heb ergens gelezen dat ze in elkaar horen te klikken? Dit is hier zeker niet het geval.
Het totaal klopt nu.Polvo176 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:38:
[...]
Heb je ook enig idee wat onder punt 2 valt?
Volgens mij is de interval wat sneller.
Ampère weergave vindt ik maar vaag.
:strip_exif()/f/image/gxqezZqsNLXZRRlRrivJq2t9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie durft? Het draait hier nu stabiel met 1.0.4 dus ik heb last van firmware anxietypeterbier schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:04:
De nieuwe firmware voor de Zendure P1 is er.👍
[Afbeelding]
Even terugkomend op het firmware verhaal. Mijn accu BMS zit nog steeds op 1.0.7. Er zijn een aantal mensen die op 1.0.10 zitten, maar vermoedelijk alleen de mensen die een ticket hadden lopen gerelateerd aan capaciteit problemen of iets met balans. Want tot op heden is die update er bij mij nog niet. Wat mij doet vermoeden, dat ze misschien iets software matig proberen glad te strijken 🤔
Gefaceerd uitrollen zou kunnen, wel flinke intervallen dan.
Ik heb P1 geupdate. Ik heb springende verbruik elke seconde met delta van ongeveer 200w plots. Zeer vreemd.Chupachups schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:11:
[...]
Wie durft? Het draait hier nu stabiel met 1.0.4 dus ik heb last van firmware anxiety
Correctie: is na tijdje terug stabiel/normaal.
[ Voor 9% gewijzigd door TomDZ1979 op 09-09-2025 19:06 ]
Ben je niet in de war? V1.0.7 is gepushed naar mij, dat is toch de nieuwste.g00gle schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:46:
Even terugkomend op het firmware verhaal. Mijn accu BMS zit nog steeds op 1.0.7. Er zijn een aantal mensen die op 1.0.10 zitten, maar vermoedelijk alleen de mensen die een ticket hadden lopen gerelateerd aan capaciteit problemen of iets met balans. Want tot op heden is die update er bij mij nog niet. Wat mij doet vermoeden, dat ze misschien iets software matig proberen glad te strijken 🤔
Net geïnstalleerd. Lijkt inderdaad sneller te refreshen. Ik moest wifi opnieuw instellen.Chupachups schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:11:
[...]
Wie durft? Het draait hier nu stabiel met 1.0.4 dus ik heb last van firmware anxiety
Amperage wordt, net als bij verschillende Tuya meters die ik heb, afgerond op hele Ampère, was ook al zo.
Edit: waardes slaan inderdaad nergens op. Ik heb hier eens met Tuya contact over gehad, mij werd verteld dat ivm serverload de ampères niet continu geupdate werd, vermogen wel. Misschien bij Zendure iets soortgelijks?
[ Voor 29% gewijzigd door dotternetta op 09-09-2025 19:13 ]
Nee volgens mij niet in de war?:dotternetta schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:48:
[...]
Ben je niet in de war? V1.0.7 is gepushed naar mij, dat is toch de nieuwste.
De AC2400 gaat naar 1.0.7 en de BMS naar 1.0.10
De versie ervoor (die ik nog draai)
1.0.6 inverter en batterijen op 1.0.7
Oh, zo. Die gegevens kan ik nergens zien.g00gle schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:50:
[...]
Nee volgens mij niet in de war?:
:strip_exif()/f/image/uodZOOHGWqukwpQ0AnO3RYy6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door dotternetta op 09-09-2025 19:04 ]
Dat is gedrag dat ik hier ook zie op de verschillende P1 meters, het zal dus wel corrrect zijn.TomDZ1979 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb P1 geupdate. Ik heb springende verbruik elke seconde met delta van ongeveer 200w plots. Zeer vreemd.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik denk eerder dat 1.0.7 de versie is die mensen hebben ontvangen die een ticket hebben lopen. Ik zit nog steeds op 1.0.6 en ontvang ook nog steeds geen nieuwe versie. Had ook geen ticket lopen.g00gle schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:50:
[...]
Nee volgens mij niet in de war?:
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Hier ook, geen ticket lopen en zit nog op 1.0.6.martinvdm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:15:
[...]
Ik denk eerder dat 1.0.7 de versie is die mensen hebben ontvangen die een ticket hebben lopen. Ik zit nog steeds op 1.0.6 en ontvang ook nog steeds geen nieuwe versie. Had ook geen ticket lopen.
Geen ticket meer lopen voor de P1 meter maar hier wel de nieuwste firmware voor gekregen.
Dat zeg ik inderdaad :-)martinvdm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:15:
[...]
Ik denk eerder dat 1.0.7 de versie is die mensen hebben ontvangen die een ticket hebben lopen. Ik zit nog steeds op 1.0.6 en ontvang ook nog steeds geen nieuwe versie. Had ook geen ticket lopen.
Is het ook niet een selectief clubje die nu capaciteitsproblemen ervaart? Ze zullen dus niet meteen een volledige uitrol doen maar eerst even de kat uit de boom kijken.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik heb vandaag even de vraag gesteld wanneer ik hem mag verwachten, eens kijken waar ze mee aankomen.gielz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:21:
Is het ook niet een selectief clubje die nu capaciteitsproblemen ervaart? Ze zullen dus niet meteen een volledige uitrol doen maar eerst even de kat uit de boom kijken.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Na 20 uur op 5% beginnen de SoCs wat te zweven maar de cellspanning zegt wat anders. Eens kijken wat ze vannacht doen.
:strip_exif()/f/image/JEfMYj90R5CrfHca02aSihYH.jpg?f=fotoalbum_large)
"packData":[{"sn":"FO4NHN4N2501xxx","packType":5,"socLevel":3,"state":0,"power":0,"maxTemp":2951,"totalVol":4790,"batcur":0,"maxVol":319,"minVol":319,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"FO4NHN4N2000xxx","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":2931,"totalVol":4790,"batcur":0,"maxVol":319,"minVol":319,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"FO4NHN4N2000xxx","packType":5,"socLevel":5,"state":0,"power":0,"maxTemp":2941,"totalVol":4800,"batcur":0,"maxVol":320,"minVol":320,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"FO4NHN4N2000xxx","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":2941,"totalVol":4800,"batcur":0,"maxVol":320,"minVol":320,"softVersion":4106,"heatState":0}]}
:strip_exif()/f/image/JEfMYj90R5CrfHca02aSihYH.jpg?f=fotoalbum_large)
"packData":[{"sn":"FO4NHN4N2501xxx","packType":5,"socLevel":3,"state":0,"power":0,"maxTemp":2951,"totalVol":4790,"batcur":0,"maxVol":319,"minVol":319,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"FO4NHN4N2000xxx","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":2931,"totalVol":4790,"batcur":0,"maxVol":319,"minVol":319,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"FO4NHN4N2000xxx","packType":5,"socLevel":5,"state":0,"power":0,"maxTemp":2941,"totalVol":4800,"batcur":0,"maxVol":320,"minVol":320,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"FO4NHN4N2000xxx","packType":5,"socLevel":6,"state":0,"power":0,"maxTemp":2941,"totalVol":4800,"batcur":0,"maxVol":320,"minVol":320,"softVersion":4106,"heatState":0}]}
Het meet interval is nu inderdaad per seconde, maar batterijen reageren nog steeds in blokken van 10 seconden.peterbier schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:08:
[...]
Het totaal klopt nu.
[Afbeelding]
Er zijn meer P1 meters die de stroom afronden op hele ampères.
Na twee mislukte update pogingen (bleef hangen op 0%) staat de fw versie 1.0..5 ineens erop.TomDZ1979 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb P1 geupdate. Ik heb springende verbruik elke seconde met delta van ongeveer 200w plots. Zeer vreemd.
Correctie: is na tijdje terug stabiel/normaal.
10 seconden? Hoe kan dat? Draai je helemaal op de Zendure app?Polvo176 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:06:
[...]
Het meet interval is nu inderdaad per seconde, maar batterijen reageren nog steeds in blokken van 10 seconden.
Er zijn meer P1 meters die de stroom afronden op hele ampères.
Ja, ik doe alles met de Zendure app en p1 meter.dotternetta schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:56:
[...]
10 seconden? Hoe kan dat? Draai je helemaal op de Zendure app?
De grafiek van twee batterijen tegelijk, ze reageren ook niet tegelijk.
De blokken van 10 seconden zijn duidelijk herkenbaar.
:strip_exif()/f/image/4KB6g6aQ7RzqIVVfoIE1mJ4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze grafiek zit niet in de Zendure app. Kun je ook live meekijken met bvb HW?Polvo176 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:00:
[...]
Ja, ik doe alles met de Zendure app en p1 meter.
[Afbeelding]
Mijn omvormer reageerde altijd rond de 3 seconden op NOM, de nieuwe update nog niet getest (accu's zijn leeg).
Heb je hetzelfde als je 1 omvormer in HEMS zet?
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 09-09-2025 22:27 ]
De batterijen reageren echt wel sneller als 10 seconden.Polvo176 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:00:
[...]
Ja, ik doe alles met de Zendure app en p1 meter.
[Afbeelding]
De update frequentie (jou grafiek) van HomeAssistant moet je ook even onder de loep nemen.
Daarom heb ik de Shelly nu via Modbus in HomeAssistant gezet.
Omdat de "normale" weg veel te traag ging.
Mijn Zendure (s) stuur ik aan met de Zendure app en de Shelly.
De Zendure P1 ga ik nu even proberen.
Kijken hoe dat gaat met de nieuwe firmware.
De P1 meter mat altijd eens in de 3 seconden, nu elke seconde.dotternetta schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:20:
[...]
Ligt het aan je meter? Mijn omvormer reageerde altijd rond de 3 seconden op NOM, de nieuwe update nog niet getest (accu's zijn leeg).
Heb je hetzelfde als je 1 omvormer in HEMS zet?
De grafiek komt uit Iungo, daar zit ook rond de 3 seconden vertraging in, maar zeker geen 10.
En de blokjes zijn echt steeds 10 seconden.
Ik zal eens kijken hoe ik dat anders nog kan verifiëren.
Je kunt live meekijken met de Zendure P1 meter en zien hoe snel de omvormer reageert.Polvo176 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:28:
[...]
De P1 meter mat altijd eens in de 3 seconden, nu elke seconde.
De grafiek komt uit Iungo, daar zit ook rond de 3 seconden vertraging in, maar zeker geen 10.
En de blokjes zijn echt steeds 10 seconden.
Ik zal eens kijken hoe ik dat anders nog kan verifiëren.
Je 10 sec interval igt wel aan iungo. Dit zegt ChatGPT:
Je bedoelt waarschijnlijk de Iungo Monitor (vaak verward met "Lungo") — een apparaat dat energiegegevens verzamelt via QuickApp, bijvoorbeeld binnen een Fibaro- of soortgelijk domoticasysteem.
De updatefrequentie wordt standaard ingesteld op 10 seconden — dat is het interval waarin de Iungo Monitor normaliter ververst .
Zeker belangrijk is dat wanneer je ook andere modules hebt geactiveerd (zoals voor zonnepanelen, gasmeter of watermeter), dit interval gedeeld wordt over al die modules. Met andere woorden: als je meerdere addons hebt, ontvang je updates per onderdeel in een langere interval dan de oorspronkelijke 10 seconden .
Samengevat:
Basis-update-interval: 10 seconden
Effect van addons: interval wordt gedeeld, dus minder frequent per apparaat indien meerdere modules actief zijn
[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 09-09-2025 22:47 ]
Iungo (=iungo) zit direct op de P1 meter en leest de rest (zonnepanelen, batterijen, warmtepomp enz) via modbus uit eastron kWh meters.dotternetta schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:35:
[...]
Je kunt live meekijken met de Zendure P1 meter en zien hoe snel de omvormer reageert.
Je 10 sec interval igt wel aan iungo. Dit zegt ChatGPT:
Je bedoelt waarschijnlijk de Iungo Monitor (vaak verward met "Lungo") — een apparaat dat energiegegevens verzamelt via QuickApp, bijvoorbeeld binnen een Fibaro- of soortgelijk domoticasysteem.
De updatefrequentie wordt standaard ingesteld op 10 seconden — dat is het interval waarin de Iungo Monitor normaliter ververst .
Zeker belangrijk is dat wanneer je ook andere modules hebt geactiveerd (zoals voor zonnepanelen, gasmeter of watermeter), dit interval gedeeld wordt over al die modules. Met andere woorden: als je meerdere addons hebt, ontvang je updates per onderdeel in een langere interval dan de oorspronkelijke 10 seconden .
Samengevat:
Basis-update-interval: 10 seconden
Effect van addons: interval wordt gedeeld, dus minder frequent per apparaat indien meerdere modules actief zijn
De responstijd van de kWh meters en mijn P1 meter is 1 seconde.
Ik gebruik dus geen HA.peterbier schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:24:
[...]
De batterijen reageren echt wel sneller als 10 seconden.
De update frequentie (jou grafiek) van HomeAssistant moet je ook even onder de loep nemen.
Daarom heb ik de Shelly nu via Modbus in HomeAssistant gezet.
Omdat de "normale" weg veel te traag ging.
Mijn Zendure (s) stuur ik aan met de Zendure app en de Shelly.
De Zendure P1 ga ik nu even proberen.
Kijken hoe dat gaat met de nieuwe firmware.
Wat is jou "normale weg?"
A sorry.Polvo176 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:07:
[...]
Ik gebruik dus geen HA.
Wat is jou "normale weg?"
Het grafiek dacht ik aan HA.
De normale weg bedoel ik dat er vaak een interval wordt gekozen van 10 seconden.
Dat vanwege netwerk belasting. (Domotica toepassing "software")
In ieder geval mijn Zendure batterijen (Hyper,sf800pro en 2400AC) reageren binnen 10 seconden.
Aansturing doe ik via Zendure app.
En moet zeggen als een verbruiker inschakelt de batterij direct reageert.
Het wordt nu echt spannend, ik verwacht elk moment bericht dat m'n batterijen eraan komengielz schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:04:
[...]
Stekker-batterij krijgt volgende week dinsdag of woensdag een container binnen met 600 stuks.
Jeej, antwoord terug van zendure! Al even gekeken of de firmware klaar stond, maar helaas.
Hierbij het antwoord:
Dear Customer,
Thank you for your interest in and support of Zendure products, and for your feedback regarding the SF2400AC firmware upgrade request.
We have forwarded your request to our technical support team, and they will arrange for the release of firmware V1.0.7 as soon as possible. Please be patient and we will notify you as soon as there is progress.
If you have any further questions, please feel free to contact us. We will be happy to assist you.
Best regards,
Zendure Support Team
Hierbij het antwoord:
Dear Customer,
Thank you for your interest in and support of Zendure products, and for your feedback regarding the SF2400AC firmware upgrade request.
We have forwarded your request to our technical support team, and they will arrange for the release of firmware V1.0.7 as soon as possible. Please be patient and we will notify you as soon as there is progress.
If you have any further questions, please feel free to contact us. We will be happy to assist you.
Best regards,
Zendure Support Team
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
oftewel ze pushen de update alleen naar mensen die er om vragen of een issue ervaren en niet naar de rest van de mensen. Nu zijn er waarschijnlijk ook genoeg mensen die wel nieuwe batterijen hebben maar niet zo diep alles monitoren of op dit forum zitten die de boot dus missen.
Het zou ze sieren als ze de update naar iedereen pushen.
Het zou ze sieren als ze de update naar iedereen pushen.
Lijkt idd dat ze meer naar 1 sec zijn gegaan ipv 3 secondenpeterbier schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:08:
[...]
Het totaal klopt nu.
[Afbeelding]
Heb de Update ook gisteren ontvangen nadat ik meerder keren contact heb gehad dat ik niet tevreden ben met wat er in en uit gaat.. Het mooie is dat de accu's nu leeg zijn vanwege slechte weer gisteren. Dus schone lei zeg maar. Heb de App en een HW socket om te monitoren.
Dus ze wachten met uitrollen van update tot ze of hoop klachten krijgen/ ze positieve feedback van de nieuwe update krijgen vermoed ik zomaar.
overigens ben ik best wel te spreken over de communicatie , binnen 1 werkdag heb ik meestal antwoord.
Wel via de Duitse kant heb ik het steeds gedaan
Dus ze wachten met uitrollen van update tot ze of hoop klachten krijgen/ ze positieve feedback van de nieuwe update krijgen vermoed ik zomaar.
overigens ben ik best wel te spreken over de communicatie , binnen 1 werkdag heb ik meestal antwoord.
Wel via de Duitse kant heb ik het steeds gedaan
Ja, Zendure is goed bezig. Ik krijg de laatste tijd binnen een paar uur antwoord van een echt persoon 👍🏼geert1992 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:45:
Jeej, antwoord terug van zendure! Al even gekeken of de firmware klaar stond, maar helaas.
Hierbij het antwoord:
Dear Customer,
Best regards,
Zendure Support Team
De nieuwste accu is (nog) wat minder stabiel als de rest, hij heeft ook nog maar een paar cycles gemaakt, zal wel bij trekken. Dit is na 30 uur op 5%
Edit: er is net even 60 Wh in gegaan en alles staat weer op 5 en 6%, de onderste regionen van de SoC in de app zeggen dus helemaal niets over de echte staat van de accu en maak ik me dus geen zorgen over. Celspanning is een betere indicator en die zat ruim boven de 3V.
(PS: Zendure gaat aan de slag met de "current" die de P1 weergeeft in de app)
Edit: er is net even 60 Wh in gegaan en alles staat weer op 5 en 6%, de onderste regionen van de SoC in de app zeggen dus helemaal niets over de echte staat van de accu en maak ik me dus geen zorgen over. Celspanning is een betere indicator en die zat ruim boven de 3V.
(PS: Zendure gaat aan de slag met de "current" die de P1 weergeeft in de app)
:strip_exif()/f/image/Cvpc1VXA7gJ0Qg5hjjJMJWuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door dotternetta op 10-09-2025 11:08 ]
Zit ook met smart te wachten of ik er ook nog bij hoorAardedraadje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:45:
[...]
Het wordt nu echt spannend, ik verwacht elk moment bericht dat m'n batterijen eraan komen
Vorig weekend electra aanpassing afgerond in de schuur
Afgelopen donderdag de betonnen zonnepanelen steunen binnen
Gister zonnepaneel kabels binnen,
Morgen zonnepanelen zelf ophalen
Hopelijk deze week dus de Zendure
En a.s. maandag wordt mijn meter vervangen
(Dus hoop een goed ondersteunde variant...)
[ Voor 35% gewijzigd door DrNickB op 10-09-2025 09:19 ]
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)
- Taro
- Niet online
Ze klikken niet in elkaar. Maar de Hyper is op zichzelf zwaar genoeg om goed te blijven zitten. Tenzij je deze buiten hebt staan, of er regelmatig mensen / kinderen langs lopen zou ik mij hier niet te druk over maken.TomDZ1979 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:45:
Sinds een paar dagen heb ik een hyper 2000 met een AB2000X.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Zendure werkt als volgt:g00gle schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:46:
- Klanten die meldingen maken krijgen alvast een nieuwe firmware om daarmee te controleren of de oplossing werkt.
- Meldt daarna iemand anders een volgend probleem, dan krijgt die de eerdere alpha/beta versie plus specifieke wijzigingen van de nieuwe melding
- Dan nog een paar algemene fixes toevoegen
- Wachten/aankijken of er geen negatieve effecten door de wijzigingen optreden, alles bundelen in een nieuwe versie en die breed uitrollen. - Voor het gevoel mag dit veel sneller, maar ik begrijp de reden wel, zie hieronder.
Afijn, hopelijk volgt na de P1-meter update gisteren de 2400AC update dan toch echt vandaag
Ik vind het interessant om hier en in het Zendure-software-aansturingstopic regelmatig te lezen wat de beweegredenen van diverse tweakers zijn om met deze accu's aan de slag te gaan.
Zelf heb ik een nogal onnozele use-case (beperkte noodstroomvoorziening + beter voor de planeet), en niet goed doordacht en doorgerekend (moet af en toe, toch?). Net als iedereen hier, wist ik dat thuisaccu's financieel niet uit kunnen, en dat is prima.
Maar nu ik over afgelopen jaar netto €200 betaald heb gekregen voor m'n zonnestroom (ik wek ongeveer 5 x zo veel op als m'n verbruik), ben ik toch even aan het rekenen geslagen. Ik heb het onder tweakers zeer geliefde 3-jarige contract zonder terugleverboetes en nog redelijke TLV. Het eerste jaar is nu net om.
Als ik NOM blijf draaien met m'n mini-accusysteempje (SF800Pro + AB2000X, 4kWh totaal dus), dan krijg ik volgend jaar mogelijk ± €100 minder betaald, want ik loop nogal wat TLV mis door slimmer met m'n opgewekte stroom om te gaan.
Dat vind ik toch best bizar. Dat die accu zich never nooit niet terugverdient, oké. Maar dat via deze accu beter omgaan met energie mij op jaarbasis minder oplevert (je zou kunnen zeggen: €100 kost), is toch wel even slikken
Dus met een vast energiecontract moet je echt wachten tot 1-1-2027. En dan zal er misschien een run op accu's ontstaan, en moet je nog uitvogelen hoe je slim je accu en (in mijn geval) e-boiler moet laden. Dus die stap heb ik gemaakt. Ik denk dat ik de accu nu maar een jaartje uitzet
Zelf heb ik een nogal onnozele use-case (beperkte noodstroomvoorziening + beter voor de planeet), en niet goed doordacht en doorgerekend (moet af en toe, toch?). Net als iedereen hier, wist ik dat thuisaccu's financieel niet uit kunnen, en dat is prima.
Maar nu ik over afgelopen jaar netto €200 betaald heb gekregen voor m'n zonnestroom (ik wek ongeveer 5 x zo veel op als m'n verbruik), ben ik toch even aan het rekenen geslagen. Ik heb het onder tweakers zeer geliefde 3-jarige contract zonder terugleverboetes en nog redelijke TLV. Het eerste jaar is nu net om.
Als ik NOM blijf draaien met m'n mini-accusysteempje (SF800Pro + AB2000X, 4kWh totaal dus), dan krijg ik volgend jaar mogelijk ± €100 minder betaald, want ik loop nogal wat TLV mis door slimmer met m'n opgewekte stroom om te gaan.
Dat vind ik toch best bizar. Dat die accu zich never nooit niet terugverdient, oké. Maar dat via deze accu beter omgaan met energie mij op jaarbasis minder oplevert (je zou kunnen zeggen: €100 kost), is toch wel even slikken
Dus met een vast energiecontract moet je echt wachten tot 1-1-2027. En dan zal er misschien een run op accu's ontstaan, en moet je nog uitvogelen hoe je slim je accu en (in mijn geval) e-boiler moet laden. Dus die stap heb ik gemaakt. Ik denk dat ik de accu nu maar een jaartje uitzet
Nieuwe lading zendure voor NL is binnen dus net een AB3000x opgehaald bij Smart-Charged, ben er erg goed geholpen. Hun voorraad gaat nu al erg hard dus wie nog op zoek is en snel kan beslissen... Zou wel even bellen voor de zekerheid
Ik gebruikte 4000 kWh per jaar en leverde dat ook weer terug, per saldo dus nul.TCMR schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:48:
Ik vind het interessant om hier en in het Zendure-software-aansturingstopic regelmatig te lezen wat de beweegredenen van diverse tweakers zijn om met deze accu's aan de slag te gaan.
De batterijen nemen nu 1000 kWh voor hun rekening, dus ik neem nog 3000 kWh af, maar lever ook 1000 kWh minder terug, (verliezen even niet meegerekend) dus ook 3000 kWh, per saldo ook nul.
Met de verliezen zou het wat meer kunnen zijn, maar daar staat tegen oven dat de zon dit jaar wat overvloedig heeft geschenen.
Ik betaal wel TL boete het scheelt mij nu 150 euro TL boete
Maar voor het gebruik merk ik er dus niks van, dat wordt pas na 1-1-27 echt interessant.
Zendure biedt ook nog de mogelijkheid om terug leveren helemaal uit te schakelen als de accu vol is.
Om de voorkomen dat ik meer terug lever dan gebruik heb ik dit al toegepast.
Voor de grote string op het huis moest ik wat anders bedenken, de 12 jaar oude Pico is niet te sturen, ik heb daarom nu een 2 jaar oude gebruikte SMA gekocht, die kan ik wel sturen en op een laag pitje zetten of met Homey sturen.
Als ik nog geen 3 euro voor 1000 kWh krijg dan voelt dat alsof de energie maatschappij de middelvinger naar mij opsteekt.
Ik ga zeker na 1-1-27 zo weinig mogelijk nog terug leveren.
Gewoon dynamisch gaan. Het is kul dat je niet meer dan 3 euro voor 1000 kWh zou krijgen.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:49:
[...]
Ik gebruikte 4000 kWh per jaar en leverde dat ook weer terug, per saldo dus nul.
De batterijen nemen nu 1000 kWh voor hun rekening, dus ik neem nog 3000 kWh af, maar lever ook 1000 kWh minder terug, (verliezen even niet meegerekend) dus ook 3000 kWh, per saldo ook nul.
Met de verliezen zou het wat meer kunnen zijn, maar daar staat tegen oven dat de zon dit jaar wat overvloedig heeft geschenen.
Ik betaal wel TL boete het scheelt mij nu 150 euro TL boete
Maar voor het gebruik merk ik er dus niks van, dat wordt pas na 1-1-27 echt interessant.
Zendure biedt ook nog de mogelijkheid om terug leveren helemaal uit te schakelen als de accu vol is.
Om de voorkomen dat ik meer terug lever dan gebruik heb ik dit al toegepast.
Voor de grote string op het huis moest ik wat anders bedenken, de 12 jaar oude Pico is niet te sturen, ik heb daarom nu een 2 jaar oude gebruikte SMA gekocht, die kan ik wel sturen en op een laag pitje zetten of met Homey sturen.
Als ik nog geen 3 euro voor 1000 kWh krijg dan voelt dat alsof de energie maatschappij de middelvinger naar mij opsteekt.
Ik ga zeker na 1-1-27 zo weinig mogelijk nog terug leveren.
Mijn huidige teruglevering op basis van 4800Wp zonnepanelen is 6,5 cent per kWh als ik saldering niet meereken. Toch € 65 per kWh. Met alle zonnepanelen op zuid. Met een oost-west opstelling kun je waarschijnlijk nog hogere gemiddelde (cent per kWh) kunnen halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 10-09-2025 14:31 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Hier gemiddeld 6.94 cent per kWh teruglevering (ex belastingen enzo) voor 2024 en 7,16 cent voor 2025.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:30:
[...]
Gewoon dynamisch gaan. Het is kul dat je niet meer dan 3 euro voor 1000 kWh zou krijgen.
Mijn huidige teruglevering op basis van 4800Wp zonnepanelen is 6,5 cent per kWh als ik saldering niet meereken. Toch € 65 per kWh. Met alle zonnepanelen op zuid. Met een oost-west opstelling kun je waarschijnlijk nog hogere gemiddelde (cent per kWh) kunnen halen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik heb het met die 3 euro wel over na 1-1-27.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:30:
[...]
Gewoon dynamisch gaan. Het is kul dat je niet meer dan 3 euro voor 1000 kWh zou krijgen.
Nu zou ik met dynamisch in de zomer wel wat over kunnen houden, in de winter niet, dan moet ik heel erg uitkijken dat het geen geld gaat kosten.
Na 1-1-27 levert dynamisch niks meer op, tenzij je veel batterijen en zonnepanelen hebt boven je eigen behoefte en die stroom in de zomer verkoopt, maar die batterijen zijn in de winter dan werkeloos.
Dat valt inderdaad nog te bezien.
1) of de saldering werkelijk eraf gaat (Gezien de discussies die op dit moment lopen, mogelijk nog andere vorm terug komt.)
2)Dynamisch zal waarschijnlijk gewoon blijven.
Verschillen tussen overdag en avond, zomer en winter, zal groter worden.
Dus meer prijsschommelingen wat handel op de energiemarkt mogelijk meer interessant maakt. (of dat met de belastingen nogsteeds zo is, moeten we maar weer zien natuurlijk
)
Maargoed, dit zijn andere discussies
1) of de saldering werkelijk eraf gaat (Gezien de discussies die op dit moment lopen, mogelijk nog andere vorm terug komt.)
2)Dynamisch zal waarschijnlijk gewoon blijven.
Verschillen tussen overdag en avond, zomer en winter, zal groter worden.
Dus meer prijsschommelingen wat handel op de energiemarkt mogelijk meer interessant maakt. (of dat met de belastingen nogsteeds zo is, moeten we maar weer zien natuurlijk
Maargoed, dit zijn andere discussies
Qua ventilatoren ga ik het hier eens mee proberen. :strip_exif()/f/image/kpBVn6Jv8eQ3pHLpdL4iuHes.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet zo goedkoop als bij Ali, maar ik voel me nog steeds niet zo comfortabel bij Ali.
Tja, en Jeff dan….
:strip_exif()/f/image/kpBVn6Jv8eQ3pHLpdL4iuHes.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet zo goedkoop als bij Ali, maar ik voel me nog steeds niet zo comfortabel bij Ali.
Tja, en Jeff dan….
[ Voor 11% gewijzigd door jk-d op 10-09-2025 15:30 ]
Ik heb het ook over de discussie na 1-1-27. Dynamisch is dan onder gelijke omstandigheden ook prima te doen, lees mijn verhaal.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:39:
[...]
Ik heb het met die 3 euro wel over na 1-1-27.
Nu zou ik met dynamisch in de zomer wel wat over kunnen houden, in de winter niet, dan moet ik heel erg uitkijken dat het geen geld gaat kosten.
Na 1-1-27 levert dynamisch niks meer op, tenzij je veel batterijen en zonnepanelen hebt boven je eigen behoefte en die stroom in de zomer verkoopt, maar die batterijen zijn in de winter dan werkeloos.
Ik heb het niet over jaarrond een nul op de factuur. Ik zeg alleen dat 3 euro voor 1000kwh echt schromelijk overdreven bangmakerij is.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
- Taro
- Niet online
Dynamisch blijft ook na 1-1-2027 interessant, aangezien je alsnog regelmatig stroom van het net af zult moeten halen en dan het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk. En eventueel getimed om de rest van de dag bij duurdere tarieven nul op de meter te gaan draaien.
Nou, jij kunt het bangmakerij vinden, het is een feit dat Greenchoice als eerste en daarna nog een paar de tarieven voor na 1-1-27 al bekent hebben gemaakt, wat netto neer komt op 2,5 euro per 1000 kWh.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:49:
[...]
Ik heb het ook over de discussie na 1-1-27. Dynamisch is dan onder gelijke omstandigheden ook prima te doen, lees mijn verhaal.
Ik heb het niet over jaarrond een nul op de factuur. Ik zeg alleen dat 3 euro voor 1000kwh echt schromelijk overdreven bangmakerij is.
Ik heb afgelopen zomer helemaal op batterij kunnen draaien en de dynamische tarieven in afgelopen winter waren gemiddeld hoger dan mijn contract prijs.
Waar zit dan het voordeel van dynamisch?
Ik snap best dat er met een EV voordelen aan dynamisch zitten, maar voor mij alleen maar nadelen.
Netto gemiddeld 6,9 cent (2024) tot 7.1 cent (2025) vergoeding per kWh.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:01:
[...]
Nou, jij kunt het bangmakerij vinden, het is een feit dat Greenchoice als eerste en daarna nog een paar de tarieven voor na 1-1-27 al bekent hebben gemaakt, wat netto neer komt op 2,5 euro per 1000 kWh.
Ik heb afgelopen zomer helemaal op batterij kunnen draaien en de dynamische tarieven in afgelopen winter waren gemiddeld hoger dan mijn contract prijs.
Ik snap best dat er met een EV voordelen aan dynamisch zitten, maar voor mij alleen maar nadelen.
En bij Zonneplan krijg je nog 10% zonnebonus
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Het voordeel van dynamisch zit ook in goedkoop stroom inkopen met je batterij. En in de fatsoenlijke terugleververgoedingen, nu met salderen en waarschijnlijk ook straks zonder salderen. Ik zou als ik jou was een rekensommetje maken. Ik denk dat je met je batterij en wat optimalisaties dynamisch goedkoper uit bent dan vast, na 1-1-27. Ook zonder EV.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:01:
[...]
Nou, jij kunt het bangmakerij vinden, het is een feit dat Greenchoice als eerste en daarna nog een paar de tarieven voor na 1-1-27 al bekent hebben gemaakt, wat netto neer komt op 2,5 euro per 1000 kWh.
Nou na wekenlang gesteggel heb ik eindelijk een vervangende AC 2400 binnen. Heb 100 cashback afgedwongen voor alle ongemakken en irritaties. Tevens geregeld dat mijn 2 batterijen die erg veel achterbleven bij de rest vervangen gaan worden, maar dat ik eerst nieuwe thuis krijg en dan pas de oude op hoef te sturen. Ben benieuwd. Helaas nog fw 1.0.6. op de AC 2400 dus kan nog niet checken of het beter gaat met de capaciteit.
Die rekensommen heb ik al gemaakt, het kan voor jou anders uitpakken, maar als jij het woord "waarschijnlijk en ik denk dat" gebruikt denk ik dat je nog niet echt de rekenmachine er bij hebt gepakt hoe het na 1-1-27 uitpakt.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:06:
[...]
Het voordeel van dynamisch zit ook in goedkoop stroom inkopen met je batterij. En in de fatsoenlijke terugleververgoedingen, nu met salderen en waarschijnlijk ook straks zonder salderen. Ik zou als ik jou was een rekensommetje maken. Ik denk dat je met je batterij en wat optimalisaties dynamisch goedkoper uit bent dan vast, na 1-1-27. Ook zonder EV.
Een cruciale vraag is hoeveel batterij capaciteit je hebt, is dat net genoeg voor je zelf of heb je een bak capaciteit over om te verkopen.
Als je net genoeg voor je zelf hebt kun je niks terug verkopen.
Heb je een bak batterijen over (zoals @Taro ) dan kun je wel terug leveren, maar moet je ook een hele grote investering terug verdienen.
Na 1-1-27 mag je wel alle belastingen over elke kWh betalen die je inkoopt , maar je krijgt bij terug leveren alleen het kale tarief.
Ik heb te weinig batterijen om echt energie te verkopen, het weinige wat ik zou kunnen verkopen ben ik in de winter weer kwijt.
Ik heb die van mij ook van Amazon 140mm iets van 15 euro volgensmij voor betaald. Werken perfect!!jk-d schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:28:
Qua ventilatoren ga ik het hier eens mee proberen. [Afbeelding]
Tja, en Jeff dan….
Ik lees de reviews met warmte beelden en zie dat de zendure een ventilator verkoopt
Maar wat is eigenlijk het effect als ik de zendure niet koel? Laad de batterij dan veel minder op? Of wat gebeurt er precies?
Maar wat is eigenlijk het effect als ik de zendure niet koel? Laad de batterij dan veel minder op? Of wat gebeurt er precies?
Ik heb mijn rekenmachine wel gebruikt voor mijn eigen situatie, met twee EV's en zonder batterij. Ik kan niet in jouw situatie kijken (zonder EV en met batterij lees ik?) Mijn conclusie was: dynamisch is veel goedkoper.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:42:
[...]
Die rekensommen heb ik al gemaakt, het kan voor jou anders uitpakken, maar als jij het woord "waarschijnlijk en ik denk dat" gebruikt denk ik dat je nog niet echt de rekenmachine er bij hebt gepakt hoe het na 1-1-27 uitpakt.
Een cruciale vraag is hoeveel batterij capaciteit je hebt, is dat net genoeg voor je zelf of heb je een bak capaciteit over om te verkopen.
Als je net genoeg voor je zelf hebt kun je niks terug verkopen.
Heb je een bak batterijen over (zoals @Taro ) dan kun je wel terug leveren, maar moet je ook een hele grote investering terug verdienen.
Na 1-1-27 mag je wel alle belastingen over elke kWh betalen die je inkoopt , maar je krijgt bij terug leveren alleen het kale tarief.
Ik heb te weinig batterijen om echt energie te verkopen, het weinige wat ik zou kunnen verkopen ben ik in de winter weer kwijt.
De omvormer kan te warm worden en gaan throttlen, daarbij warmt de bovenste accu ook extra op wat een klein effect op de levensduur kan hebben. De Zendure fan wordt aangesloten op de omvormer en gaat automatisch aan en uit bij 40°C. Met een 5 euro usb fan kan hetzelfde effect worden bereikt...Batavia schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:54:
Ik lees de reviews met warmte beelden en zie dat de zendure een ventilator verkoopt
@therobber en @jk-d, hoe hebben jullie die fans gemonteerd? Of zijn jullie zelf aan het knutselen geweest?therobber schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:22:
[...]
Ik heb die van mij ook van Amazon 140mm iets van 15 euro volgensmij voor betaald. Werken perfect!!
Iemand heeft hier pas geleden onderstaande link gepost naar een 3d-print voor een paar eenvoudige, maar doeltreffende brackets. Alleen zijn deze voor een Hyper bedoelt.
https://makerworld.com/en...0mm-fan#profileId-1464940
Ik weet dat Taro en Geert1992 nog bezig zijn met het optimaliseren van hun eigen model, maar ben dus ook wel benieuwd naar jullie oplossing.
- Taro
- Niet online
Hier inmiddels de eerste carbon versie in zwart staan:Jacqui schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:43:
[...]
Ik weet dat Taro en Geert1992 nog bezig zijn met het optimaliseren van hun eigen model, maar ben dus ook wel benieuwd naar jullie oplossing.
:strip_exif()/f/image/6BEgmExWrh9aN9M9MHsN03g0.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben heel bewust contact met de koelribben voorkomen. Aan de zijkanten kan je de voeten wel met M4's vastmaken als je wil. Heb ze hier bewust op de rand van de bovenste accu staan waardoor er totaal geen contact met het hete oppervlak is, al kan het materiaal er op zich prima tegen.
Even mee aan het spelen geweest vandaag, ik heb ze allemaal op een rijtje uitgelezen.dotternetta schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:35:
[...]
Je kunt live meekijken met de Zendure P1 meter en zien hoe snel de omvormer reageert.
Met Homey heb ik de Homewizard P1, de Homey P1, Iungo en de Shelly naast elkaar gezet.
Helaas kan ik de Zendure niet in Homey uitlezen dus die op de telefoon app er naast gehouden.
Homewizard veranderd eens in de 10 seconden, de waarde is niet exact, maar het gemiddelde van die 10 seconden.
Iungo veranderd eens in de 5 seconden, de waarde is exact van dat moment.
De Shelly Meet sterk verschillend tussen de 3 en 15 seconden en de waarden wijken flink af, maar het zijn ook indirecte waarden uit de CT spoelen, dus niet zo verwonderlijk.
De Zendure P1 en de Homey P1 meten elke seconde, de waarden zijn exact, maar Zendure loopt in tijd iets achter.
Mogelijk dat dit met de langere wifi weg te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Ik gebruik voor de respons de inschakel momenten van de Quooker
Die vraagt 10 seconden lang 1600 watt.
Ik zie de batterij soms na 3 of 5 of 10 seconden reageren, soms zelfs helemaal niet.
Dat geldt ook voor het afschakelen, het kan even duren voor de batterij ook stopt met leveren.
Ook reageren de Hypers en SF800Pro niet tegelijk.
- Taro
- Niet online
Zitten ze ook beide op hetzelfde niveau in de keten? Dus op dezelfde splitter? En de Homey zal wel direct werken, waarbij de Zendure nog via de extra hub werkt.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:02:
[...]
De Zendure P1 en de Homey P1 meten elke seconde, de waarden zijn exact, maar Zendure loopt in tijd iets achter.
Mogelijk dat dit met de langere wifi weg te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Ja, ze zitten beide naast elkaar in een HW splitter.Taro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:04:
[...]
Zitten ze ook beide op hetzelfde niveau in de keten? Dus op dezelfde splitter? En de Homey zal wel direct werken, waarbij de Zendure nog via de extra hub werkt.
Het verschil is ook maar minimaal, minder dan een halve seconde.
ik heb zelf 2 hypers en heb de fans er gewoon opliggen. Met de standaard rubberen voetjes is er voldoende verhoging om een hyper correct te koelen en ze staan bij mij in de garage en daar komt verder toch niemand. Het hoeft er daarom niet super gelikt uit te zien voor mij.Jacqui schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:43:
[...]
@therobber en @jk-d, hoe hebben jullie die fans gemonteerd? Of zijn jullie zelf aan het knutselen geweest?
Iemand heeft hier pas geleden onderstaande link gepost naar een 3d-print voor een paar eenvoudige, maar doeltreffende brackets. Alleen zijn deze voor een Hyper bedoelt.
https://makerworld.com/en...0mm-fan#profileId-1464940
Heb zojuist mijn derde AB3000x geplaatst en tot mijn verbazing had deze uit de doos een SOC van slechts 8%. Nu zijn de andere twee 62% maar vraag ik me af wat handig is. Gewoon aan zetten en met bijvoorbeeld 300 watt laden om te kijken of eerst de nieuwe accu geladen wordt of wat is jullie ervaring hiermee na het plaatsen van een extra accu?
Dat ziet er fancy uit Taro, ook netjes die kabels weggewerktTaro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:01:
[...]
Hier inmiddels de eerste carbon versie in zwart staan:
[Afbeelding]
We hebben heel bewust contact met de koelribben voorkomen. Aan de zijkanten kan je de voeten wel met M4's vastmaken als je wil. Heb ze hier bewust op de rand van de bovenste accu staan waardoor er totaal geen contact met het hete oppervlak is, al kan het materiaal er op zich prima tegen.
En komt dat in één stuk uit de 3D-printer? Ben een noob op dat gebied hoor, dus geen idee wat de mogelijkheden zijn.
En ben je al zover om de 3D print te delen met andere geïnteresseerden?
Het beste is aansluiten als je andere accu's rond diezelfde 8% zitten.dennisdew16 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
Heb zojuist mijn derde AB3000x geplaatst en tot mijn verbazing had deze uit de doos een SOC van slechts 8%. Nu zijn de andere twee 62% maar vraag ik me af wat handig is. Gewoon aan zetten en met bijvoorbeeld 300 watt laden om te kijken of eerst de nieuwe accu geladen wordt of wat is jullie ervaring hiermee na het plaatsen van een extra accu?
Hier nog even een update van, in de eigen Iungo app veranderd de P1 waarde wel elke seconde.Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:02:
[...]
Ik denk dat de 5 seconden in Homey bewust in de integratie is ingebakken.
De grafiek ververst elke 3 seconden en alles wat via modbus binnen komt elke 10 seconden.
Dat verklaart dan wel de blokken van 10 seconden bij de batterijen.
Alleen zie ik in de Zendure app zelf ook een fikse vertraging in de batterij reactie.
En dat is raar als anderen wel een directe reactie zien.
Wie zou daar nog eens naar willen kijken met het inschakelen van een flinke belasting zoals een waterkoker o.i.d.?
HW 10 seconden 🤔 De mijne doet elke seconde. Welke meter heb je?Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:02:
[...]
Even mee aan het spelen geweest vandaag, ik heb ze allemaal op een rijtje uitgelezen.
Met Homey heb ik de Homewizard P1, de Homey P1, Iungo en de Shelly naast elkaar gezet.
Helaas kan ik de Zendure niet in Homey uitlezen dus die op de telefoon app er naast gehouden.
Homewizard veranderd eens in de 10 seconden, de waarde is niet exact, maar het gemiddelde van die 10 seconden.
De Shelly Meet sterk verschillend tussen de 3 en 15 seconden en de waarden wijken flink af, maar het zijn ook indirecte waarden uit de CT spoelen, dus niet zo verwonderlijk.
Ik gebruik voor de respons de inschakel momenten van de Quooker
Die vraagt 10 seconden lang 1600 watt.
Ik zie de batterij soms na 3 of 5 of 10 seconden reageren, soms zelfs helemaal niet.
Dat geldt ook voor het afschakelen, het kan even duren voor de batterij ook stopt met leveren.
Ook reageren de Hypers en SF800Pro niet tegelijk.
Je kunt hem gewoon bij op zetten, de omvormer zal alle accu's gaan laden of ontladen, wat je maar wildennisdew16 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
Een Iskra AM550, meet elke seconde.dotternetta schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:09:
[...]
HW 10 seconden 🤔 De mijne doet elke seconde. Welke meter heb je?
Maar ook Bij de HW P1 zou bewust een vertraging in de Homey integratie ingebouwd kunnen zijn.
Wat zie je in de HW app?Polvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:14:
[...]
Een Iskra AM550, meet elke seconde.
Maar ook Bij de HW P1 zou bewust een vertraging in de Homey integratie ingebouwd kunnen zijn.
Dan werkt dat in ieder geval goed. Gek dat je Zendure dan trager is/lijkt. Ik heb alleen de HW en de Zendure P1 in de HW splitter en beide reageren nu 1 x per seconde.
Dat is het probleem ook niet, het ging mij om de vertraagde reactie van de batterijen.dotternetta schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:35:
[...]
Dan werkt dat in ieder geval goed. Gek dat je Zendure dan trager is/lijkt. Ik heb alleen de HW en de Zendure P1 in de HW splitter en beide reageren nu 1 x per seconde.
Ja, dat is heel vreemd. Hier reageert de omvormer binnen 1 seconde, net getest met de airfryer. Ik draai NOM, smart meter modePolvo176 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:37:
[...]
Dat is het probleem ook niet, het ging mij om de vertraagde reactie van de batterijen.
Die gebruik ik ook, daar zit ook geen verschil in.dotternetta schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:42:
[...]
Ja, dat is heel vreemd. Hier reageert de omvormer binnen 1 seconde, net getest met de airfryer. Ik draai NOM, smart meter mode
Maar zoals ik al schreef, soms is de vertraging zo groot dat de batterij helemaal niet meer reageert als de Quooker al weer uit is.
De Off-grid stekkerdoos voor de hyper is weer leverbaar via Zendure voor €83, net besteld 😁
[ Voor 6% gewijzigd door pulsarz op 10-09-2025 21:50 ]
- Taro
- Niet online
Alle credits voor @geert1992Jacqui schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
[...]
Dat ziet er fancy uit Taro, ook netjes die kabels weggewerkt.
En komt dat in één stuk uit de 3D-printer? Ben een noob op dat gebied hoor, dus geen idee wat de mogelijkheden zijn.
En bestaat uit 4x pootje, 2x middendeel, dus 6 delen als ik het goed heb.
Daarover zitten we nog in dubio. We hebben er inmiddels flink wat materiaal en tijd in zitten (200+ Euro materiaal, excl. uren en kilometers heen en weer rijden) en om dat dan zo maar ergens te uploaden voelt voor ons niet helemaal lekker. Maar we zitten er binnenkort nog even een keer voor om te kijken of we verder moeten door ontwikkelen, of dat dit zo goed genoeg is en wat we daar dan mee doen.En ben je al zover om de 3D print te delen met andere geïnteresseerden?
- Taro
- Niet online
Zeker weten dat die niet 2e hands is? Sommige resellers shippen teruggestuurde accu's soms als nieuwe heb ik hier inmiddels ook al ondervonden.dennisdew16 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:30:
En met een groot SoC verschil kan je ze beter afzonderlijk van elkaar tot een zelfde voltage/percentage laden, liefst 100% denk ik, dan weet je zeker dat dit gelijk aan elkaar is en dan gaan er onderling geen grote stromen lopen.
Zo ver ik kan zien is het een nieuwe, al weet ik niet waar ik dat kan checken. Komt bij de partij vandaan waar tweakers laatst een actie mee had dus heb ik wel vertrouwen in. Heb wel nog even de spanning toegevoegd aan HA en deze stond dat ik de boel op standby had staan op 10% bij 48,2V. Ben niet zo thuis in de spanning en of dat klopt. Na verloop van tijd zijn de accu's zelf gaan balanceren dus hoop maar dat het goed gegaan is. Een keer hoge stromen moet vast geen kwaad kunnen...Taro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:58:
[...]
Zeker weten dat die niet 2e hands is? Sommige resellers shippen teruggestuurde accu's soms als nieuwe heb ik hier inmiddels ook al ondervonden.
En met een groot SoC verschil kan je ze beter afzonderlijk van elkaar tot een zelfde voltage/percentage laden, liefst 100% denk ik, dan weet je zeker dat dit gelijk aan elkaar is en dan gaan er onderling geen grote stromen lopen.
Kun je ze niet op etsy en/of bij shapeways uploaden?Taro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:55:
Daarover zitten we nog in dubio. We hebben er inmiddels flink wat materiaal en tijd in zitten (200+ Euro materiaal, excl. uren en kilometers heen en weer rijden) en om dat dan zo maar ergens te uploaden voelt voor ons niet helemaal lekker. Maar we zitten er binnenkort nog even een keer voor om te kijken of we verder moeten door ontwikkelen, of dat dit zo goed genoeg is en wat we daar dan mee doen.
Ik snap heel goed dat je dit niet even gratis online wilt knallen na alle tijd en energie die er in is gestoken, dus zoiets zou een mogelijke oplossing zijn.
- Taro
- Niet online
Bij een DIY accu wordt een T-Class fuse aangeraden omdat LFP accu's zeer hoge (kortsluit)stromen kunnen veroorzaken van wel 20.000 A. Als je een volle en lege accu op elkaar aansluit zal het voltage verschillen en gaat de volle accu zich ontladen richting de lege accu. Het BMS moet dit reguleren en binnen de kaders houden. Ik ga er dan ook vanuit dat dit op zich wel moet kunnen, maar ik zou er desondanks toch voorzichtig mee zijn. Als er geen rem/limiet vanuit het BMS op zit hebben we het niet over 10 A ofzo, maar potentieel veel meer. Maar goed, een fabrikant zou er OF hele dikke warning stickers op moeten plakken OF het via het BMS afvangen, aangezien het een consumentenproduct is en je niet mag verwachten dat nieuwe eigenaren hier überhaupt over nadenken. Dus vanuit dat oogpunt zou het moeten kunnen, ik doe dat echter hier niet.dennisdew16 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:59:
[...]
Een keer hoge stromen moet vast geen kwaad kunnen...
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.