Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:38
Wat een gigantische motor steekt daar uit zeg! Benieuwd hoe snel @mrme12345 terug uit Berlijn is met deze fiets.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 21:47

HHF

geert1992 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:31:
[...]

Wat een gigantische motor steekt daar uit zeg! Benieuwd hoe snel @mrme12345 terug uit Berlijn is met deze fiets.
450 km bereik, dat gaat hij niet redden :) Langzaam fietsen en hopen dat het zonnepaneel nog wat meer bereik geeft.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:29
Sander schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:59:
[...]

Hoeveel kWh heb je nu staan dan? Want ik heb met een Hyper met 3 x AB2000S/X die dus ~4.8 kWh (10%-95%) per dag kunnen opnemen (ex verliezen) nu elke dag de batterij vol + leeg. Terugkijkend over de afgelopen 12 maanden voor de accu heb ik maar 43 dagen waarop ik minder dan 5.0 kWh per dag heb teruggeleverd. Dan kom ik op 322 dagen * 4.5 kWh (even naar beneden afronden) = 1450 kWh minder teruglevering en minder afname. Gezien jouw prijs heb jij wel een grotere setup?
Ja, ik heb er meer, meer dan het dubbele.
Ik zou aan 2 hypers met elk 2 batterijen genoeg hebben.
Ik zou in ieder geval wel een Hyper met 2 batterijen weg kunnen doen.
Maar ik heb ook een warmtepomp die van nov t/m feb vrijwel alle zonne energie opslokt.
Dus dat zijn al 120 dagen en in okt en mrt zal dat ook nog wel eens het geval zijn.
Dagen dat de batterijen feitelijk nutteloos zijn.
Dus moet ik het hebben van de resterende 240 dagen.

Ik ben nog aan het overwegen de zonnepanelen opzet te veranderen en zo de overbodige Hyper weer wat nuttiger te maken.
En anders moet hij maar weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:03
HHF schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:36:
[...]

450 km bereik, dat gaat hij niet redden :) Langzaam fietsen en hopen dat het zonnepaneel nog wat meer bereik geeft.
400 km in ECO mode + 10 km range in just 20 minutes of sunlight.

Dusss morgen schijnt het zonnetje goed :)
ECO mode + rustig fietsen, circa 15 a 20 km/h;
10 km range per 20 min, dus dat is 30km range per uur,
dus je accu is voller als je thuis komt :)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag van een collega: kan ik zo'n accu overdag met zonnestroom laden en dan 's avonds de grannycharger van de hybride (9 kWh) auto er in pluggen?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulsarz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:10
Zag net dit op het forum, nieuwe AB2000 BMS FW op komst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XWZ15BnMGZtQNlUFvZxy_Ta0Ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKNhkzHrTffBeoYUk13GWFq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:15
dotternetta schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:50:
Vraag van een collega: kan ik zo'n accu overdag met zonnestroom laden en dan 's avonds de grannycharger van de hybride (9 kWh) auto er in pluggen?
Ja, maar wel veel omzettingsverliezen, door gebruik van zowel een accu als een grannycharger (hoger vermogen laden geeft minder laadverliezen).
Dus wat al niet kan. Maar levert je nauwelijks tot niets op.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:36
pulsarz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:50:
[Afbeelding]
ik zie de BMS versies van mijn AC2400 met batterijen nergens :(
Enkel de serienummer... klopt dat bij de rest ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
pulsarz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:50:
[Afbeelding]
Blijkbaar zit 1.0.17 op de AB2000S en de 1.0.21 op de AB2000X.
Bij de SF 800 Pro kan ik geen BMS software versie vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:33
KloyenZ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:24:
[...]

ik zie de BMS versies van mijn AC2400 met batterijen nergens :(
Enkel de serienummer... klopt dat bij de rest ook ?
Heb je linux draaien?
code:
1
2
3
4
# curl --silent http://<inverter-ip>/properties/report | jq | grep 'softVersion'
      "softVersion": 4103,

En anders even naar "http://<inverter-ip>/properties/report" in je browser.
Dat nummer kan je vervolgens hier omzetten naar je versie:
https://converter.app/nl/decimaal-naar-hex/
Krijg je dit:
1007
Splits dat als [major=0x1][minor=0x0][patch=0x07] → 1.0.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
Uurtje stroomstoring in mijn woonplaats, alles doet het weer maar de accu blijft in standby:

Ik ben niet thuis nu, kan ik de accu ergens resetten vanuit de app? (of HA zendure)
Niet zo handig dat na een stroomstoring de accu in "standby" blijft staan met een foutcode :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv9kmkrJyD1wZ5oDUEdSDOqE2wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCdGdEkv2ueetSZNjBNjKUDu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MaartenXM op 05-09-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:22
avdl72 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:09:
[...]

Van welk mailadres was die afkomstig?
Want het voelt bij mij erg als phishing. Mede omdat de mailheaders dat ook aangeven, n de mail verstuurd is vanaf Alibaba Cloud in de US.
Van zenhua.zheng@zendure.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaartenXM schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:26:
Uurtje stroomstoring in mijn woonplaats, alles doet het weer maar de accu blijft in standby:

Ik ben niet thuis nu, kan ik de accu ergens resetten vanuit de app? (of HA zendure)
Niet zo handig dat na een stroomstoring de accu in "standby" blijft staan met een foutcode :(

[Afbeelding]
Juist wel! Je wilt hem niet op afstand starten terwijl er iets niet goed is. Kom je misschien thuis bij een hoopje as vamiddag. Als je aarde hersteld is gaat ie automatisch weer aan, staat er. Even wachten voordat je een elektromonteur elektrocuteerd 😅

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 05-09-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:02:
[...]

Ja, maar wel veel omzettingsverliezen, door gebruik van zowel een accu als een grannycharger (hoger vermogen laden geeft minder laadverliezen).
Dus wat al niet kan. Maar levert je nauwelijks tot niets op.
Ik zie niet welke instelling in de app dit goed zou regelen, wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:29
dotternetta schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:08:
[...]

Je hebt 19% SoC verschil tijdens laden en ontladen? Dat lijkt me niet goed. Zit er een rotte appel tussen? Hier gaan de 4 altijd gelijkmatig op, max 1% verschil.
Jups, nogsteeds, ze hoopte dit met de BMS update op te lossen.
Goed, wacht toch even een paar sessies af om te kijken of het kalibreert/hersteld.

Ik weet welke accu exact slechter was/is? (De eerste willekeurige accu die ik omwisselde, verplaatste het probleem naar de andere set, dus bij geluk direct de boosdoener te pakken)

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De weg kwijt
De laatste tijd heb ik me eens bezig gehouden met het zoeken naar het beste vermogen voor laden en ontladen om een zo hoog mogelijke RTE te krijgen. @geert1992 heeft gisteren het op een andere manier geprobeerd en gaf al aan dat we de gegevens met een (grote) korrel zout moesten nemen. Ik val bij het testen eigenlijk ook in een verbazing en probeer te achter halen wat er mis gaat. Het enige wat ik kan bedenken is dat SoC berekeningen, Cel voltages niet goed geïnterpreteerd worden. Laatste tijd lezen we hier daar ook al het e.a. over en wordt er met smart gewacht op een update.

Hoe te werk gegaan?

Ik heb de batterij continue geladen van 10% SoC naar 100% SoC en weer terug ontladen naar 10% SoC. Gemeten met een Energy Socket en later de gecertificeerde kWh meter beschikbaar gemaakt voor de Zendure alleen even. De 1e test was 2400 W laden en 2400 W ontladen. Deze test is 5x middels een Energy Socket gedaan. Zie hieronder de resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Stbzm83y25XkAF6lGSoxpw2X8eg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q6QEUYuskLAzmWWENiXbJz3P.png?f=user_large

Een RTE Range van 83-87%. Dat kan natuurlijk niet. Verwachting is dat dit redelijk dicht bijelkaar moet liggen. Dit testen is dus zinloos met de huidige firmware. Leuk om te doen maar hier stop ik even mee. Ik wacht de update af.

Oke maar is er een verschil tussen kWh meter (MID certificering) en Energy Socket? Jazeker. De MID meter geeft een 3% lagere RTE. Persoonlijk kijk ik daar liever na dan omdat deze meter gecertificeerd is. Resultaat van 2 cycli. Ook hier zie je de verschillen waarmee eigenlijk uitgesloten is dat het aan de energy socket of mid meter moet liggen. Aan beide is me te toevallig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyGWT0PxKp3AxJnUJhHSPs09uwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SggW0dnBmv4fVMr8h6VSTJ5N.png?f=user_large

Hoe verder?

Zelf kijk ik dus liever naar de MID meting. Ik ga dit later na de update nog eens testen, kijken of er dan stabieler waarden uit komen. Daarnaast ga ik zorgen dat mijn HW PIB en Zendure een eigen kWh MID meter krijgen en uiteraard beide merken op een eigen groep. 1 extra groep ligt eral. Moet er nog 1 bij komen om dit te bewerkstelligen. 3e is in overweging. Komt er nog 1 laatste setje bij of is dit het wel? Time will tell.

Ik had gehoopt iets beter inzicht te kunnen delen, helaas werkt de apparatuur dus even niet mee ;-P

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 05-09-2025 15:41 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:38:
De weg kwijt
De laatste tijd heb ik me eens bezig gehouden met het zoeken naar het beste vermogen voor laden en ontladen om een zo hoog mogelijke RTE te krijgen. @geert1992 heeft gisteren het op een andere manier geprobeerd en gaf al aan dat we de gegevens met een (grote) korrel zout moesten nemen. Ik val bij het testen eigenlijk ook in een verbazing en probeer te achter halen wat er mis gaat. Het enige wat ik kan bedenken is dat SoC berekeningen, Cel voltages niet goed geïnterpreteerd worden. Laatste tijd lezen we hier daar ook al het e.a. over en wordt er met smart gewacht op een update.

Hoe te werk gegaan?

Ik heb de batterij continue geladen van 10% SoC naar 100% SoC en weer terug ontladen naar 10% SoC. Gemeten met een Energy Socket en later de gecertificeerde kWh meter beschikbaar gemaakt voor de Zendure alleen even. De 1e test was 2400 W laden en 2400 W ontladen. Deze test is 5x middels een Energy Socket gedaan. Zie hieronder de resultaten:

[Afbeelding]

Een RTE Range van 83-87%. Dat kan natuurlijk niet. Verwachting is dat dit redelijk dicht bijelkaar moet liggen. Dit testen is dus zinloos met de huidige firmware. Leuk om te doen maar hier stop ik even mee. Ik wacht de update af.

Oke maar is er een verschil tussen kWh meter (MID certificering) en Energy Socket? Jazeker. De MID meter geeft een 3% lagere RTE. Persoonlijk kijk ik daar liever na dan omdat deze meter gecertificeerd is. Resultaat van 2 cycli. Ook hier zie je de verschillen waarmee eigenlijk uitgesloten is dat het aan de energy socket of mid meter moet liggen. Aan beide is me te toevallig.

[Afbeelding]

Hoe verder?

Zelf kijk ik dus liever naar de MID meting. Ik ga dit later na de update nog eens testen, kijken of er dan stabieler waarden uit komen. Daarnaast ga ik zorgen dat mijn HW PIB en Zendure een eigen kWh MID meter krijgen en uiteraard beide merken op een eigen groep. 1 extra groep ligt eral. Moet er nog 1 bij komen om dit te bewerkstelligen. 3e is in overweging. Komt er nog 1 laatste setje bij of is dit het wel? Time will tell.

Ik had gehoopt iets beter inzicht te kunnen delen, helaas werkt de apparatuur dus even niet mee ;-P
Heb je de kWh-meter en Energy Socket tegelijkertijd in gebruik, d.w.z. in serie staan? Ik denk dat, om met je kWh-meter een zuivere meting te krijgen, de Energy Socket ertussenuit moet. Die heeft naast zijn standby-verbruik ook nog vermogen wat hij afsnoept in zijn eigen meetcircuit. Zal al met al een Watt of 2 zijn, maar toch :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:43:
[...]

Heb je de kWh-meter en Energy Socket tegelijkertijd in gebruik, d.w.z. in serie staan? Ik denk dat, om met je kWh-meter een zuivere meting te krijgen, de Energy Socket ertussenuit moet. Die heeft naast zijn standby-verbruik ook nog vermogen wat hij afsnoept in zijn eigen meetcircuit. Zal al met al een Watt of 2 zijn, maar toch :D
Ja staan in serie. Echter ik ga er niet vanuit dat ze samen geen 200+ W opsnoepen in ff op de 3 uurtjes.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:08:
[...]

Ja staan in serie. Echter ik ga er niet vanuit dat ze samen geen 200+ W opsnoepen in ff op de 3 uurtjes.
Dat mag ik hopen van niet nee :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32

Bravo

Second Best

Devke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:38:
De weg kwijt

Hoe te werk gegaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe verder?

Je loopt hier tegen een probleem aan dat omvormers de cos phi factor beinvloeden en je te maken krijgt met blindvermogen. Dit is een factor die MID-gecertificeerde meters zouden moeten kunnen opvangen, echter kwam ik een (duits) filmpje tegen dat de standaard niet meer helemaal past bij de apparatuur die tegenwoordig gebruikt wordt. Ook Homewizard heeft dit een keer aangegeven in het andere topic dat de interne kWh meter in de batterij een betere meting zou geven als hun sockets/MID-meters.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
dotternetta schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:59:
[...]

Juist wel! Je wilt hem niet op afstand starten terwijl er iets niet goed is. Kom je misschien thuis bij een hoopje as vamiddag. Als je aarde hersteld is gaat ie automatisch weer aan, staat er. Even wachten voordat je een elektromonteur elektrocuteerd 😅
De zonnepanelen omvormer gaat toch ook vanzelf weer aan als de 230 weer terug is. Ik heb net de ac2400 van de accu’s losgehaald om hem te resetten. Alles werkt weer. Maar echt blij ben ik er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaartenXM schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:46:
[...]

De zonnepanelen omvormer gaat toch ook vanzelf weer aan als de 230 weer terug is. Ik heb net de ac2400 van de accu’s losgehaald om hem te resetten. Alles werkt weer. Maar echt blij ben ik er niet mee.
Als alles goed is wel maar waarom lag de aarde van de accu's eruit en van de PV omvormer niet? Zit de aardedraad niet goed vast in je stopcontact?

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 05-09-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:26:
[...]

Je loopt hier tegen een probleem aan dat omvormers de cos phi factor beinvloeden en je te maken krijgt met blindvermogen. Dit is een factor die MID-gecertificeerde meters zouden moeten kunnen opvangen, echter kwam ik een (duits) filmpje tegen dat de standaard niet meer helemaal past bij de apparatuur die tegenwoordig gebruikt wordt. Ook Homewizard heeft dit een keer aangegeven in het andere topic dat de interne kWh meter in de batterij een betere meting zou geven als hun sockets/MID-meters.

[...]
Dat geeft dus aan dat je in principe maar moet vertrouwen op wat de tellertjes aangeven van de leverancier. Oke. Andere case waarmee ik dit denk onderuit te halen (niet om jouw beredenering).

Als ik een HW Bat ga laden dan geeft de batterij zelf 800 W aan. De socket en kWh meter zitten dan op 808 W. Afwijking 1%. Dit ligt bij Zendure een 4 a 5% groter. Ruim 2500 Watt bij 2400 W laden. Producten zijn beide een jaar op de markt (als ik de hyper mee tel). Dan pakt Zendure het mijn inziens niet goed / nauwkeurig op daar HW wel bij laden maar een kleine afwijking heeft. Daarnaast 5 metingen en het verschil is ook daar tussen een paar %. Bij HW blijft dit 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 05-09-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
[...]

Dat geeft dus aan dat je in principe maar moet vertrouwen op wat de tellertjes aangeven van de leverancier. Oke. Andere case waarmee ik dit denk onderuit te halen (niet om jouw beredenering).

Als ik een HW Bat ga laden dan geeft de batterij zelf 800 W aan. De socket en kWh meter zitten dan op 808 W. Afwijking 1%. Dit ligt bij Zendure een 4 a 5% groter. Ruim 2500 Watt bij 2400 W laden. Producten zijn beide een jaar op de markt (als ik de hyper mee tel). Dan pakt Zendure het mijn inziens niet goed / nauwkeurig op daar HW wel bij laden maar een kleine afwijking heeft. Daarnaast 5 metingen en het verschil is ook daar tussen een paar %. Bij HW blijft dit 1.
De 2400AC verbruikt veel vindt ik.
Gemeten met een HomeWizard 3 fase kWh meter.
L1 2400AC (~100watt)
L2 SF800pro en Hyper. (~20watt)
Ongeveer het verbruik van de omvormer.
Thuisbatterij is de 3 fase kWh meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZYfXwX_YeKLHDcg3IrU4tYHfQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxZUkakvO1HNx1VOTyFZWrO0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF6NCZ-oNIHasPsNY5lYn5nDLNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMmRTP1BjPCulHE4OVLjtffB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:25:
[...]

De 2400AC verbruikt veel vindt ik.
Gemeten met een HomeWizard 3 fase kWh meter.
L1 2400AC (~100watt)
L2 SF800pro en Hyper. (~20watt)
Ongeveer het verbruik van de omvormer.
Thuisbatterij is de 3 fase kWh meter.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij laden zie ik dat verschil dus ook. Vlgs app 2400 W. Socket en MID ff op de 2500W. Bij ontladen is het echter anders. Dan geeft Zendure 2400 aan en de MID zit daar maar een paar Watt onder. Ik blijf het gevoel houden dat bij laden en ontladen niet op dezelfde plek gemeten wordt. Dus voor of na een omvormer altijd. Dat gevoel bij HW ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Devke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
[...]

Nou, ik zou zeker ook niet vertrouwen in de getalletjes van een willekeurige leverancier.

Maar ik wilde aangeven dat ook de MID-meters op dit vlak steken kunnen laten vallen als er meerdere frequenties op de 50 Hz worden gesuperponeerd. De Fourier methodiek om te meten gaat helaas niet meer helemaal op, het net is niet meer zuiver genoeg.

Systematische fouten kun je deels terugvoeren op de interne meting (die 1% en 4% die je benoemd). Maar zou ook aan de sinus kunnen liggen, daar moet je echt met een oscilloscoop naar kijken om te zien hoe netjes die is.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Devke
Ik bedoel er mee (kan het mis hebben)
dat de 2400 zo,n 100 watt verbruikt.
In tegenstelling tot de 20 watt voor de Hyper en sf800pro.
Dat zal met 2 Hypers ook in die buurt liggen. 2400 watt laden tegenover 2200 watt laden wat ik doe.
Bij de 2400 gooi je 80 watt weg.
Zo zie ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:59:
[...]

Nou, ik zou zeker ook niet vertrouwen in de getalletjes van een willekeurige leverancier.

Maar ik wilde aangeven dat ook de MID-meters op dit vlak steken kunnen laten vallen als er meerdere frequenties op de 50 Hz worden gesuperponeerd. De Fourier methodiek om te meten gaat helaas niet meer helemaal op, het net is niet meer zuiver genoeg.

Systematische fouten kun je deels terugvoeren op de interne meting (die 1% en 4% die je benoemd). Maar zou ook aan de sinus kunnen liggen, daar moet je echt met een oscilloscoop naar kijken om te zien hoe netjes die is.
en @peterbier , Peter wellicht kletsen we even langs elkaar op.

Wat ik zie is dus dit nu met ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zS_2FfnnaWDcOidNUQ0je_O2Hk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TQ390PaxmoTnn3jdAt7rrVDd.png?f=user_large

Dan komt het met MID aardig overeen. Wat maakt het verschil tussen laden en ontladen dan? Dan zit er wat ik eerder schreef ruim 100 Watt bij op. Sta nu dynamisch te ontladen dus kan dat nu even niet laten zien. Of je nu laad of ontlaad? Dan zou met die theorie er toch geen onderscheid mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
dotternetta schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:50:
[...]

Als alles goed is wel maar waarom lag de aarde van de accu's eruit en van de PV omvormer niet? Zit de aardedraad niet goed vast in je stopcontact?
Alles zit en zat gewoon goed vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:50

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

peterbier schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:01:
@Devke
Ik bedoel er mee (kan het mis hebben)
dat de 2400 zo,n 100 watt verbruikt.
In tegenstelling tot de 20 watt voor de Hyper en sf800pro.
Dat zal met 2 Hypers ook in die buurt liggen. 2400 watt laden tegenover 2200 watt laden wat ik doe.
Bij de 2400 gooi je 80 watt weg.
Zo zie ik het.
Off grid uitgang uitgezet? Dit scheelt al een slok op een borrel.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:33:
[...]

Off grid uitgang uitgezet? Dit scheelt al een slok op een borrel.
Die staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Devke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:05:
[...]

en @peterbier , Peter wellicht kletsen we even langs elkaar op.

Wat ik zie is dus dit nu met ontladen.

[Afbeelding]

Dan komt het met MID aardig overeen. Wat maakt het verschil tussen laden en ontladen dan? Dan zit er wat ik eerder schreef ruim 100 Watt bij op. Sta nu dynamisch te ontladen dus kan dat nu even niet laten zien. Of je nu laad of ontlaad? Dan zou met die theorie er toch geen onderscheid mogen zijn?
Met ontladen is de afwijking die de Zendure maakt veel 'sterker' te meten zo dicht bij het apparaat. Je ziet dat de MID meter en het socket niet hetzelfde als waarde terug geven, ondanks dat ze vrijwel op hetzelfde punt meten.
Geen idee hoe de HW socket en de HW kWh meter verschillen in de meting, wel is duidelijk dat er in dit geval er een verschil ontstaat.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Ik zie soms ook wel wat rare dingen, zoals bij het wisselen van hems naar handbediend, dat die er gewoon helemaal niet uit wil komen. Of dat die vast hangt op een bepaald vermogen laden of ontladen. Meestal gaat het goed maar soms ook niet, de software/firmware lijkt in iedergeval niet altijd helemaal volwassen. Meestal met wat geduld komt die alsnog waar ik hem wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g00gle schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:36:
[...]

Ik zie soms ook wel wat rare dingen, zoals bij het wisselen van hems naar handbediend, dat die er gewoon helemaal niet uit wil komen. Of dat die vast hangt op een bepaald vermogen laden of ontladen. Meestal gaat het goed maar soms ook niet, de software/firmware lijkt in iedergeval niet altijd helemaal volwassen. Meestal met wat geduld komt die alsnog waar ik hem wil hebben.
Ik gebruik die uitgang niet en staan uit.
Eenmaal getest met een kleine bouwlamp omdat @geert1992 dat vroeg.
Maar dat was op de SF800pro.
Inderdaad is de Zendure app traag wat op pakken van commando,s.
Meestal werkt het wel oke.
Vandaag ff zitten te klooien met een nieuwe airco module met MQTT in HomeAssistant.
De sf800pro er ook in gekregen.
Maar dat is voor mij nu nog nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 11:18
Gisteren waren er een aantal reacties of het vermogen dat de batterij zelf aangeeft juist is. Ik heb hier een hele leuke casus oOo

Ik stuur de batterij aan via de zenSDK. Met firmware 1.03 en 1.04 deed ik dit met de HW Energysocket omdat de API regelmatig bevroor bij realtime metingen. Voor het opladen houd ik een buffer van 80 watt aan waardoor het idee is dat je dus altijd nog 80 watt zal gaan terugleveren. Nu komt het, bij de sturing met de HW Energysocket was die buffer niet te handhaven. Hij ging bij 2400 watt alsnog xx watt importeren, naarmate het oplaadvermogen omhoog ging dan ging de buffer steeds lager want de HW Energysocket meet een vermogen wat steeds meer afwijkt naarmate je oplaad.

Bij het ontladen gebruikte ik een correctie van 50 watt. Dit omdat bij het ontladen van 2400 watt de HW Energysocket meer aangaf maar minder afwijking heeft.

Met firmware 1.06 gebruik ik nu sinds 2 weken een realtime sturing van de zenSDK met het eigen batterij vermogen (1 seconden). En is het probleem volledig weg en doe ik geen correctie meer. Is de conclusie dan niet dat het vermogen van de batterij zelf juist is? |:( 8)7 :?

*Sturing op basis van batterij vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcOouxrTsOnJZhXbTcLZQJDnX4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChnK8mUYS1JXavzFvGJcTQGL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEu4eiVR2eYNwApZn4eV4EOTnWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5f3b5MOcia3A1oY2vurRSIh.png?f=fotoalbum_large

*Sturing op basis van extern vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL6mPSSOtk8VlLyo371OF0bC1z0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uZuej8tczlZfUJgdgs7UsWzA.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 06-09-2025 09:52 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:13
Gebruikt iemand van jullie de Solarflow producten ook permanent zonder internet en lokaal via Home Assistant?
Ik ben gewend om apparaten niet meer toegang te geven dan nodig.
Voor IP cameras en ander iot apparaten heb ik uitgaande verbindingen gedropped in mijn firewall.
Ik heb al een Shelly 3CT als grid meter die lokaal te bereiken is voor de Zendure.

Kan dit met Zendure of kan ik dan beter naar andere opties kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

denneappel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:37:
Gebruikt iemand van jullie de Solarflow producten ook permanent zonder internet en lokaal via Home Assistant?
Ik ben gewend om apparaten niet meer toegang te geven dan nodig.
Voor IP cameras en ander iot apparaten heb ik uitgaande verbindingen gedropped in mijn firewall.
Ik heb al een Shelly 3CT als grid meter die lokaal te bereiken is voor de Zendure.

Kan dit met Zendure of kan ik dan beter naar andere opties kijken?
Juist met Zendure. Lees de topic start ff. Lokale ZendureSDK heeft geen internet nodig en kun je dus lokaal aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akki
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK9j6C3zUr3FlHOWGg7Vapigkao=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HGj48IeuRAsYuZH5qd3BYpcC.jpg?f=user_large
Hier vandaag ingesteld: SF kan niet meer naar internet, wordt lokaal via HA aangestuurd. En dat werkt prima!

6.6 kWp SolarEdge O/W, Zendure SF 2400AC 2.88 kWh, Alpha Innotec w/w warmtepomp, HomeAssistant, all electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 21:47

HHF

Weet iemand wat "Zendure Upgrades Its Home Energy Management System" die op de IFA 2025 aangekondigd is inhoud? (behalve dan de voice assistant)

[ Voor 12% gewijzigd door HHF op 06-09-2025 19:07 ]

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HHF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:06:
Weet iemand wat "Zendure Upgrades Its Home Energy Management System" die op de IFA 2025 aangekondigd is inhoud? (behalve dan de voice assistant)
De slimme werking ervan zou aanzienlijk moeten worden verbeterd, maar heel benieuwd naar de praktijk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik begon al ontwenningsverschijnselen te krijgen, gelukkig stond Geert weer op de stoep! Nu met 2 mooie nieuwe koelers voor de 2400AC: V2 en V3. Of eigenlijk al V4?

V1: Enkele koeler
V2: Dubbele koeler
V3: Dubbele koeler met kabelgoot
V4: Dubbele carbon fiber koeler met kabelgoot, in grijs. Helaas lijkt het grijs onder mijn verlichting soms wat paarsig, maar het is wel echt veel mooier qua structuur.

Waarschijnlijk wordt het carbon fiber in het zwart, nog heel even geduld dus voor de definitieve versie :)

V2, zie ook de kabels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT_YoSxh1agFcmcPsgLVPKG84iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EvDE0WB0QrJvQKpH0k8Fa4Z.jpg?f=fotoalbum_large

V3, kabels netjes weggewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbn_FkfXPqzfROXc_w5nm4w0tio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOBWWQ4F4bH4VorKuvYDf8rg.jpg?f=fotoalbum_large

V4, kabels netjes weggewerkt en carbon vezels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qHB6PCvc7Eq7-7CkzDmg9GZYJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHzTmFr8lW7oCdXXYob67EbY.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:58:
Ik begon al ontwenningsverschijnselen te krijgen, gelukkig stond Geert weer op de stoep! Nu met 2 mooie nieuwe koelers voor de 2400AC: V2 en V3. Of eigenlijk al V4?

V1: Enkele koeler
V2: Dubbele koeler
V3: Dubbele koeler met kabelgoot
V4: Dubbele carbon fiber koeler met kabelgoot, in grijs. Helaas lijkt het grijs onder mijn verlichting soms wat paarsig, maar het is wel echt veel mooier qua structuur.

Waarschijnlijk wordt het carbon fiber in het zwart, nog heel even geduld dus voor de definitieve versie :)

V2, zie ook de kabels:
[Afbeelding]

V3, kabels netjes weggewerkt:
[Afbeelding]

V4, kabels netjes weggewerkt en carbon vezels:
[Afbeelding]
Goed teken dat we ons druk maken over de kleur 8) .
Die kabelgootjes lijken makkelijk te maken, maar daar zit stiekem behoorlijk wat tijd in, wel blij dat het gelukt is, en dat ze strak zitten.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Nu nog die fan zelf kunnen aansturen via de api. Ik heb bij Zendure daarvoor een issue ingeschoten op de github.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
gielz schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:36:
Nu nog die fan zelf kunnen aansturen via de api. Ik heb bij Zendure daarvoor een issue ingeschoten op de github.
Eigenlijk mag je een grap niet 2 keer maken, maar kan het niet laten....
Cssshhhh… this is Air Control calling Zendure. Do you copy? We’ve got fans on the loose and they’re not cooling the inverters. Requesting permission for manual override. Over.

Zou mooi zijn! Weet jij of Zendure zelf ook mee leest? Bedoel, het is en blijft het werk van @FireSon toch?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
geert1992 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:45:
[...]

Eigenlijk mag je een grap niet 2 keer maken, maar kan het niet laten....
Cssshhhh… this is Air Control calling Zendure. Do you copy? We’ve got fans on the loose and they’re not cooling the inverters. Requesting permission for manual override. Over.

Zou mooi zijn! Weet jij of Zendure zelf ook mee leest? Bedoel, het is en blijft het werk van @FireSon toch?!
Is een issue op de zenSDK github van zendure zelf. Zendure HA (Fireson) maakt daar gebruik van. Sinds kort kun je daar ook issues inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
gielz schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:57:
[...]

Is een issue op de zenSDK github van zendure zelf. Zendure HA (Fireson) maakt daar gebruik van. Sinds kort kun je daar ook issues inschieten.
Verwacht zelf dat die niet werkt omdat het complexer is dan alleen aan en uit. Er zit ook nog een fan speed controller achter. Kan je hem bijvoorbeeld wel uitzetten, zodra hij aanstaat?
Ik zie hem inderdaad in de Fireson-integratie. Alleen staat de ventilatorsnelheid daar altijd op 0, of vervallen, of niet beschikbaar.... Ook staat de ventilatorschakelaar altijd op 0.

[ Voor 23% gewijzigd door geert1992 op 06-09-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Fireson integratie staat los van de fan aan/uit. Het is gewoon een property van het product en de integratie toont alleen de status.

Maar het zou mooi zijn als ze die poort instelbaar maken. Van mij mag die ook prima constant koelen om max 30 graden te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:32:
De Fireson integratie staat los van de fan aan/uit. Het is gewoon een property van het product en de integratie toont alleen de status.

Maar het zou mooi zijn als ze die poort instelbaar maken. Van mij mag die ook prima constant koelen om max 30 graden te blijven.
Snap ik, gebruikte het als "gereedschap". Maar full control zou erg mooi zijn.

Kreeg zojuist dit scherm, en toen ik een minuut later nog eens keek stond er dat ik up-to-date was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnGRXw0k3nUti9DF7tdD1tTHnkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8IAfyJhAtAOsjkLHattYtwsj.png?f=fotoalbum_large

Kan het nu oproepen, morgen eens kijken of ik hem zo kan forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
geert1992 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:10:
[...]

Verwacht zelf dat die niet werkt omdat het complexer is dan alleen aan en uit. Er zit ook nog een fan speed controller achter. Kan je hem bijvoorbeeld wel uitzetten, zodra hij aanstaat?
Ik zie hem inderdaad in de Fireson-integratie. Alleen staat de ventilatorsnelheid daar altijd op 0, of vervallen, of niet beschikbaar.... Ook staat de ventilatorschakelaar altijd op 0.
In de Fireson (Zendure HA) ziet hij er onderwater zo uit;
code:
1
2
"fanSwitch": ("switch"),
        "fanSpeed": ("select", {0: "auto", 1: "normal", 2: "fast"}),

Maar bij mij staat fanswitch altijd op 1 en de fanspeed op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:36

R.K

Even een vraagje waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden.

Als ik in de toekomst een extra batterij wil plaatsen op mijn SF2400 hoe werkt dat dan?

Helemaal uitzetten of op standby zetten? Ik neem aan dat je niet zomaar de unit van de batterijen moet tillen als hij in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.K schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:05:

Als ik in de toekomst een extra batterij wil plaatsen op mijn SF2400 hoe werkt dat dan?

Helemaal uitzetten of op standby zetten? Ik neem aan dat je niet zomaar de unit van de batterijen moet tillen als hij in bedrijf is.
Volgens het boekje: Standby zetten: +-6 seconden de knop ingedrukt houden. Dan stekker eruit. Omvormer eraf, accu erbij.

Hier: Stekker eruit als de omvormer inactief is, omvormer eraf, accu erbij. Gaat altijd goed, maar geen garanties. Doe ik dus nooit als er geladen of ontladen wordt.

Let wel op dat de nieuwe accu ongeveer dezelfde State of Charge heeft als de rest van de stapel. Doorgaans komen ze met 55-65% binnen. Zet die niet in een stapel met 5% of 100%, maar introduceer de nieuwe accu bij een ongeveer gelijke SoC om te voorkomen dat er onderling enorm grote stromen gaan lopen van accu A naar accu B. Mogelijk voorkomt het BMS dit, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.K schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:05:

Omvormer uit, nieuwe accu er bij plaatsen, omvormer aan. De nieuwe accu wordt, indien nodig, door de omvormer geladen. Ik heb een 60% SoC batterij op een set met 100% SoC geplaatst en de omvormer laadde netjes de nieuwe accu op en er liep geen stroom uit de oude accu's naar de nieuwe.

Dit wordt ook nog wat: https://www.nu.nl/tech/63...elektriciteitsmeters.html
Elke netbeheerder zal wel een andere meter uitzoeken, hopelijk kan Zendure snel updaten indien nodig.

Qua meer fan control kreeg ik van Zendure de volgende reactie:
Regarding the cooling system, we would like to clarify that the fan control is fully automated and does not support manual adjustment. The system is designed to ensure an optimal balance of performance, efficiency, and noise levels.

Ben benieuwd of ze dat ooit vrij zullen geven.

[ Voor 28% gewijzigd door dotternetta op 07-09-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

dotternetta schreef op zondag 7 september 2025 @ 06:46:
[...]

Dit wordt ook nog wat: https://www.nu.nl/tech/63...elektriciteitsmeters.html
Elke netbeheerder zal wel een andere meter uitzoeken, hopelijk kan Zendure snel updaten indien nodig.
Zo gaat het meestal.
Onrealistisch doel, bedrijven die hard klagen, doel wordt uitgesteld door de politiek 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Laatst online: 11:31
geert1992 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:05:
[...]

Goed teken dat we ons druk maken over de kleur 8) .
Die kabelgootjes lijken makkelijk te maken, maar daar zit stiekem behoorlijk wat tijd in, wel blij dat het gelukt is, en dat ze strak zitten.
Ziet er erg fraai uit, ben je ook nog van plan om de 3d file online te zetten? Ik probeerde gisteren toevallig de v1 versie te downloaden maar toen kreeg ik een 404.

Maar mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:00
martinvdm schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:50:
[...]

Zo gaat het meestal.
Onrealistisch doel, bedrijven die hard klagen, doel wordt uitgesteld door de politiek 🤣
Inderdaad, Nog een half miljoen draaischijfmeters en 480 dagen te gaan tot 1 januari 2027.
Dus dat komt neer op zo'n 1500 stuks per werkdag zonder dat er ook maar 1 slimme meter met GPRS vervangen is.

Maar gelukkig stelt het in stand houden van GPRS niet zo veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
netappie schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:23:
[...]

Inderdaad, Nog een half miljoen draaischijfmeters en 480 dagen te gaan tot 1 januari 2027.
Dus dat komt neer op zo'n 1500 stuks per werkdag zonder dat er ook maar 1 slimme meter met GPRS vervangen is.

Maar gelukkig stelt het in stand houden van GPRS niet zo veel voor.
Er zijn al heel veel meters met 4G geplaatst hoor. Ons huis uit 2021 heeft in ieder geval een 4G meter en volgens de Enexis monteur worden die al een hele tijd geplaatst.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
netappie schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:23:
[...]

Ze gaan er vanuit dat dit pas 2 jaar later helemaal afgerond is.
Dus na 1-1-27 zullen nog velen een paar jaar met die meter kunnen salderen.
Ben benieuwd of daar weer rechtszaken van gaan komen, het is rechtsongelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
daemonix schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:03:
[...]

Er zijn al heel veel meters met 4G geplaatst hoor. Ons huis uit 2021 heeft in ieder geval een 4G meter en volgens de Enexis monteur worden die al een hele tijd geplaatst.
Ze moeten er nog 2,2 miljoen vervangen die op GPRS werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Polvo176 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:05:
[...]

Ze gaan er vanuit dat dit pas 2 jaar later helemaal afgerond is.
Dus na 1-1-27 zullen nog velen een paar jaar met die meter kunnen salderen.
Ben benieuwd of daar weer rechtszaken van gaan komen, het is rechtsongelijkheid.
Ik hoor nu al over extra kosten voor contracten met draaischijfmeters.
Van die 500.000 aansluitingen heeft een groot deel trouwens helemaal geen zonnepanelen omdat ze nieuwe technologie maar niks vinden, dus misschien valt het reuze mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Zullen we zo langzaam aan weer ontopic gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 07-09-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kivela1988
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 15:08
Vandaag zijn de prijzen hier negatief bij dynamisch contract , mijn zendure staat sinds een weekje op ZENKI , zou deze dan ''normaal'' niet tijdens negatieve prijzen van het net stroom moeten halen tijdens deze periode? of is zenki nog niet zo slim ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacqui
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:45
Kivela1988 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:28:
Vandaag zijn de prijzen hier negatief bij dynamisch contract , mijn zendure staat sinds een weekje op ZENKI , zou deze dan ''normaal'' niet tijdens negatieve prijzen van het net stroom moeten halen tijdens deze periode? of is zenki nog niet zo slim ?
Zenki kijkt (nog) niet naar de x goedkoopste uren van de dag en je kunt alleen sturen obv prijsniveau, dus laag, midden en hoog. Dat is de reden waarom ik de accu's aanstuur met HA, maar overigens nog wel de cheapest hours integratie moet implementeren. Gaat allemaal niet zo snel, ben nog lerende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:43
Ik ben de afweging aan het maken, Zendure met 3 2400AC units en batterijen of 3-6 Marsteks. Beide kun je AC aansluiten. Met de Marsteks heb ik opzich prima ervaring, maar Zendures lijkt me iets professioneler maar ook duurder.

Ik ben alleen benieuwd of de Zendures ook NOM kunnen realiseren over meerdere fases. En dan bedoel ik vooral: stel ik sluit een Zendures systeem aan op elke fase en de accus op de Zendure op fase 1 is leeg, kan de accu op Zendure op fase 2, die nog wel capaciteit heeft dan voor de meter compenseren zodat je daar netto op 0 uit komt? Of zien de Zendures enkel verbruik op hun eigen fase?

Bij de Marsteks weet ik dat als je er maar hebt of 2, ze ook compenseren op de meter voor afname op fase 3, zodat je toch NOM realiseert op je meter.

[ Voor 13% gewijzigd door harrr op 07-09-2025 11:40 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09-09 16:45
harrr schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:39:
Ik ben de afweging aan het maken, Zendure met 3 2400AC units en batterijen of 3-6 Marsteks. Beide kun je AC aansluiten. Met de Marsteks heb ik opzich prima ervaring, maar Zendures lijkt me iets professioneler maar ook duurder.

Ik ben alleen benieuwd of de Zendures ook NOM kunnen realiseren over meerdere fases. En dan bedoel ik vooral: stel ik sluit een Zendures systeem aan op elke fase en de accus op de Zendure op fase 1 is leeg, kan de accu op Zendure op fase 2, die nog wel capaciteit heeft dan voor de meter compenseren zodat je daar netto op 0 uit komt? Of zien de Zendures enkel verbruik op hun eigen fase?

Bij de Marsteks weet ik dat als je er maar hebt of 2, ze ook compenseren op de meter voor afname op fase 3, zodat je toch NOM realiseert op je meter.
Ik heb ook 2 zendure’s 2400 elk op een eigen fase. Draaien perfect nom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harrr schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:39:

Zendures kunnen via HEMS en een P1-meter of CT-meter alle fases gezamenlijk compenseren. Dus met 3x2400AC krijg je niet per fase 0, maar wel je hele huis in totaal op 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prachtig :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6EWBgPjSaiH5yUTzdEcYbiOKOQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tlCMYlasUWgLUIO8LgTcM7QZ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:15
netappie schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:17:
[...]

Ik hoor nu al over extra kosten voor contracten met draaischijfmeters.
Van die 500.000 aansluitingen heeft een groot deel trouwens helemaal geen zonnepanelen omdat ze nieuwe technologie maar niks vinden, dus misschien valt het reuze mee.
En niet onterecht. De meeste draaischijfmeters zijn tegenwoordig van de bewuste weigeraars. Die doen het vaak op financiële gronden en soms op privacyargumenten (die grotendeels niet kloppen, maar ik kan het me ergens voorstellen).

Dat de mensen die nu vooral een draaischijf hebben voor de winst en hun eigen slimmigheid (vaak ten koste van de rest van Nederland), moeten bijbetalen.... Prima!

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 23:52
Stel iemand heeft 1 of meerdere zendure accu stapels met bijbehorende omvormer, bij stroomuitval, zet je de hoofdschakelaar in de meterkast off grid, je neemt bij iedere zendure de stekker uit het stopcontact en neemt een andere stekker, (mannetje mannetje) en stopt deze in het noodstroom stopcontact van de zendure en de andere kant in 1 van de stopcontacten waar de zendure eerst aanzat.
Draait je huis dan volledig op noodstroom, ook bij meerdere zendures?
vraag dit voor een kennis.

[ Voor 1% gewijzigd door randyrolls op 07-09-2025 15:51 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
randyrolls schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:45:
Stel iemand heeft 1 of meerdere zendure accu stapels met bijbehorende omvormer, bij stroomuitval, zet je de hoofdschakelaar in de meterkast off grid, je neemt bij iedere zendure de stekker uit het stopcontact en neemt een andere stekker, (mannetje mannetje) en stopt deze in het noodstroom stopcontact van de zendure en de andere kant in 1 van de stopcontacten waar de zendure eerst aanzat.
Mannetje, mannetje, daar staat dan wel 230V op.
Nooit doen dus.
Het zal ook voor gevaarlijke situaties gaan zorgen als je even niet oplet.
Beter is een paar noodzakelijke of wenselijke apparaten met een stekkerblok van stroom voorzien, zoals een vriezer.
Een waterkoker of koffiezet apparaat zijn niet noodzakelijk, bovendien kunnen de batterijen die piekstromen niet leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 13:02
randyrolls schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:45: je neemt bij iedere zendure de stekker uit het stopcontact en neemt een andere stekker, (mannetje mannetje) en stopt deze in het noodstroom stopcontact van de zendure en de andere kant in 1 van de stopcontacten waar de zendure eerst aanzat.
Dit noemen ze dus een 'zelfmoordkabel'. Hopelijk schrikt die benaming al voldoende af om hier niet mee te gaan knutselen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is hier al weleens langsgekomen, de zoekfunctie is erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:41:
[...]
Een waterkoker of koffiezet apparaat zijn niet noodzakelijk, bovendien kunnen de batterijen die piekstromen niet leveren.
Even los van de discussie over die kabel: Een 2400AC kan die piekstromen volgens mij prima leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Ik zal je een antwoord geven waar je om vraagt 😄
Ja dit kan en Ja dit werkt gewoon. Alleen moet je je hoofdschakelaar uitschakelen in je meterkast. Voor de veiligheid van de mensen die je stroomstoring aan het oplossen zijn.

Of het slim is, tja dat kun je zelf wel invullen 😄

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 07-09-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
.

[ Voor 99% gewijzigd door g00gle op 07-09-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donderd je SoC daar nu zo in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:36:
[...]

Donderd je SoC daar nu zo in?
Nee, dat laat de statistieken grafiek altijd zo zien.

Er zit nog wel een vreemde vertaling in (add-on battery): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZFYUF38dufc2eWfyKtfRkTm4fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVR20WWRDDSNa3CNKuVKRv8f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:58:
[...]

Nee, dat laat de statistieken grafiek altijd zo zien.

Er zit nog wel een vreemde vertaling in:[Afbeelding]
Ah oke. Ik gebruik de app niet dus dacht dus dat SoC weg viel. Tevreden dus op 1.07. Was dus niet sarcastisch bedoeld haha. Zit nog 1.06. Komt vanzelf wel een x. Kijken of dat RTE bepalen dan ook wat beter gaat.

Eerst morgen naar weer eens gebruik maken van de dure uren. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:26:
[...]

Even los van de discussie over die kabel: Een 2400AC kan die piekstromen volgens mij prima leveren?
Een voor een wel, maar jantje wil koffie en pietje wil thee en intussen draaien ook de standaard dingen door.
Alles tegelijk kom je boven de 2400 watt uit.
Maar ik las deze week ook dat er 10 ampère huizen werden opgeleverd, die moeten het doen met een 10 ampère net aansluiting.
Als je heel bewust er mee omgaat zal het wel kunnen, maar ik vraag me af of dat niet spaak gaat lopen.
Ik red het niet met 2 Hypers en een SF800Pro.
Samen leveren die 2800 Watt en daar ga ik toch regelmatig overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je Zendure ook als noodstroom voorziening wil in zetten voor het hele huis dan een omschakelaar (laten) plaatsen.
Hiermee moet rekening worden gehouden met het maximale vermogen. (Net als bij een aggregaat)
Ik wil dit heel misschien nog gaan toepassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDl3lWhgSP_W86fKlSo2aq4XzJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zms5Fa7OnvRhaZxx4Yt95wGg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eltYOplMNOvZj0_Er0pKeJ2iM9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4c2AfrPEMwDgOMfGrNDPCK3.jpg?f=fotoalbum_large
De afgaande kant bij de Zendure zou ik dan een b10 aardlekautomaat plaatsen. (Zendure 2400AC)

[ Voor 20% gewijzigd door peterbier op 07-09-2025 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:47:
Als je Zendure ook als noodstroom voorziening wil in zetten voor het hele huis dan een omschakelaar (laten) plaatsen.
Hiermee moet rekening worden gehouden met het maximale vermogen. (Net als bij een aggregaat)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afgaande kant bij de Zendure zou ik dan een b10 aardlekautomaat plaatsen. (Zendure 2400AC)
Er staat ook iets over 3-fase op, maar als je 3x 2400AC hebt moeten de fases toch onderling verschuiven en dat werkt dan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Taro schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:04:
[...]

Er staat ook iets over 3-fase op, maar als je 3x 2400AC hebt moeten de fases toch onderling verschuiven en dat werkt dan toch niet?
Klopt, dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:04:
[...]

Inderdaad moet je oppassen wat je doet.
Als je 3 fase apparaten hebt werkt het niet.
En dan doel ik draaistroom motoren.
Je moet ook rekening mee houden dat je geen fase verschuiving hebt.
De nul draad kan dan teveel belast worden.
Ik verwacht geen probleem bij 3x 2400AC op ieder een eigen fase.
Eigenlijk zal je voor een noodstroom voorziening een ander systeem kiezen bij een 3 fase installatie.
Voor een een fase installatie kan het werken maar dan moet de aanvoerende kant van de Zendure er af. (Stekker eruit)

Eigenlijk is Zendure niet geschikt als noodstroom voorziening voor het hele pand.
Maar voor wat losse apparaten prima in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g00gle schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:24:
[...]

Klopt, dat gaat niet werken.
Tenzij je alleen 1-fase apparaten gebruikt. De laadpaal & kookplaat kunnen dan tijdelijk uit blijven en de rest zou dan wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:26:
[...]

Tenzij je alleen 1-fase apparaten gebruikt. De laadpaal & kookplaat kunnen dan tijdelijk uit blijven en de rest zou dan wel moeten werken.
Eigenlijk wel een dingetje.
Als ik bij Victron kijk gebruiken ze vaak 3 units bij 3 fase.
Ik heb me zelf nooit verdiept in dat systeem.
Maar dat kan niet goed werken bij 3 fase motoren.
Of er moet iets van een controller zijn ofzo.
Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Victron multis kunnen fase verschuiving doen als ze aan elkaar gekoppeld zitten. Dus dan heb je idd gewoon 400V. En idd 1 fase apparatuur werkt gewoon. Fase verschuiving is alleen van belang voor 400v apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
[...]

Nu ik hier zelf al wat langer overna denk, denk ik niet dat het handig is vanwege;
Je hele huis installatie heeft 1 nul, lijkt mij niet lekker voor je uitgangen van je 2400ac om daar maar wat aan elkaar te knutselen.
Als je dat wil kom je uit bij een Victron, die vanuit 1 brein wordt aangestuurd, en de fase verschuiving regelt.

Ook bij bijvoorbeeld een 3 fase meter van Homewizard loopt er stroom onderling tussen de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
geert1992 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:46:
[...]

Nu ik hier zelf al wat langer overna denk, denk ik niet dat het handig is vanwege;
Je hele huis installatie heeft 1 nul, lijkt mij niet lekker voor je uitgangen van je 2400ac om daar maar wat aan elkaar te knutselen.
Als je dat wil kom je uit bij een Victron, die vanuit 1 brein wordt aangestuurd, en de fase verschuiving regelt.

Ook bij bijvoorbeeld een 3 fase meter van Homewizard loopt er stroom onderling tussen de fases.
In mijn meterkast, ga ik van 4x40 amp hoofd (3x fase 1x nul) schakelaar, naar 3 losse 40amp + aarde + nul schakelaar. Waarbij de nul vanaf 1 aansluit rail komt en splitst naar die 3.
Dus lijkt perfect op het voorbeeld hiervoor.

(Ookal vindt die hele schakeling op die manier toch best spannend)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/835N2cuAeAoOLmTYOMFt3jzjyF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZpBizoxa5HabHXsTLUqx4es.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:14
[...]
De laadpaal & kookplaat kunnen dan tijdelijk uit blijven en de rest zou dan wel moeten werken.
Mijn Bosch 3-fase kookplaat (11kW) doet niets bijzonders met de fasen onderling. Ze hebben volgens mij gewoon de spoelen verdeeld over drie fasen, maar elke spoel of groep van spoelen doet max 3.4kW.

De laadpaal lijkt me wel echt een 3-fase dingetje.

Zie ook: Domba in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:20
DrNickB schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:42:
[...]

In mijn meterkast, ga ik van 4x40 amp hoofd (3x fase 1x nul) schakelaar, naar 3 losse 40amp + aarde + nul schakelaar. Waarbij de nul vanaf 1 aansluit rail komt en splitst naar die 3.
Dus lijkt perfect op het voorbeeld hiervoor.

(Ookal vindt die hele schakeling op die manier toch best spannend)[Afbeelding]
Hoofdschakelaar -> aardlek -> groepen. Gewoon een standaard groepenkast. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hoe wil je de synchronisatie regelen als je terugschakelt? Als je dat niet regelt krijg je leuke stromen op het moment van schakelen. Het systeem van Sigenergy heeft max 2 minuten nodig voor de synchronisatie voor de terugschakeling.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

TCMR schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:10:
[...]

Mijn Bosch 3-fase kookplaat (11kW) doet niets bijzonders met de fasen onderling. Ze hebben volgens mij gewoon de spoelen verdeeld over drie fasen, maar elke spoel of groep van spoelen doet max 3.4kW.

De laadpaal lijkt me wel echt een 3-fase dingetje.

Zie ook: Domba in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Maar iedereen lijkt over de opmerking van @peterbier heen te lezen. Ja, je kunt apparatuur wat op 3 fasen is aangesloten, maar de fases los gebruikt op 3 losse fase aansluitingen zetten waarbij de faseverschuiving niet relevant is. Het apparaat zal prima blijven werken, zelfs je 3-fase laadpaal aangezien er in de auto 3 omvormers naast elkaar zitten die het naar DC omzetten.
Maar in de nulgeleider gebeurt er dan wel degelijk iets anders! Door de faseverschuiving bij 3 fase blijft de stroom in de nul beperkt (de ene sinus heft de ander een beetje op, doe dat drie keer en je houdt niets over 8) voor de nulgeleider). Als de faseverschuiving niet respecteert en niet aanstuurt (zoals bij een wel Victron 3 fasen configuratie gebeurt), dan krijgt de nulgeleider de volle mep te verwerken en wordt overbelast. Warmte, brand, ...

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 08-09-2025 14:24 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:12:
[...]

Maar iedereen lijkt over de opmerking van @peterbier heen te lezen. Ja, je kunt apparaatuur wat op 3 fasen is aangesloten, maar de fases los gebruikt op 3 losse fase aansluitingen zetten waarbij de faseverschuiving niet relevant is. Het apparaat zal prima blijven werken.
Maar in de nulgeleider gebeurt er dan wel degelijk iets anders! Door de faseverschuiving bij 3 fase blijft de stroom in de nul beperkt (de ene sinus heft de ander een beetje op, doe dat drie keer en je houdt niets over 8) voor de nulgeleider). Als de faseverschuiving niet respecteert en niet aanstuurt (zoals bij een wel Victron 3 fasen configuratie gebeurt), dan krijgt de nulleiding de volle mep te verwerken en wordt overbelast. Warmte, brand, ...
De fase verschuiving blijft, ook als je ze los gebruikt.
In de nul loopt net zo veel stroom als het maximum in een van de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09-09 17:25
Polvo176 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:19:
[...]

In de nul loopt net zo veel stroom als het maximum in een van de fases.
In de nul loopt net zoveel stroom als de som van de ogenblikkelijke waarden van de stromen van de 3 fazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

mmarchan schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:57:
[...]

In de nul loopt net zoveel stroom als de som van de ogenblikkelijke waarden van de stromen van de 3 fazen.
En als we de 120 graden verschuiving loslaten en daar 0-120 van maken? Want de Zendures zijn via de backup op een fase aangesloten en weten niet wat de timing op de andere fase is.
Bij 0 graden (worst case) tellen de fases dan bij elkaar op voor de nulgeleider.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
@dotternetta aangezien jij FW 1.07 heb draaien. Kun jij zien of de fanswitch en fanspeed properties in de API nu wel gevuld worden zodra de fan aan staat?

En zie jij nu bij de SOC dat het ontladen van 15 naar 5-10% niet meer zo extreem lang duurt? Ik zie hier dat die laatste procenten extreem veel opslag nog in zich hebben zitten. Hierdoor is op dit moment een RTE indicatie niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:56:
@dotternetta aangezien jij FW 1.07 heb draaien. Kun jij zien of de fanswitch en fanspeed properties in de API nu wel gevuld worden zodra de fan aan staat?

En zie jij nu bij de SOC dat het ontladen van 15 naar 5-10% niet meer zo extreem lang duurt? Ik zie hier dat die laatste procenten extreem veel opslag nog in zich hebben zitten. Hierdoor is op dit moment een RTE indicatie niet mogelijk.
@gielz Fan switch is me nog niet opgevallen, ik ga er op letten.

RTE heeft toch niets te maken met de opslagcapaciteit?

Ik draai alleen NOM dus geen schone op- en ontlaadcurves. Hij lijkt de laatste procenten wel wat sneller te gaan (van 9% naar 5%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUbGq1kJUeqcJRYiT7PdgmCSi88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QyczCwZLOBgjK17tFsuEjKe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPKH1-Wlml7OF_ZIwLPFS2z6bYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkr10pjyjadRDt7o8Pzkgg4h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door dotternetta op 08-09-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@dotternetta Is je feitelijke SoC nu ook beter op 5% En ga je terug naar 10% zoals ze adviseren? Of blijf je lekker ontladen tot 5%? Vraag me af of dit nog effect heeft op enige garantie claims mocht je issues krijgen met de capcaiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
g00gle schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:40:
@dotternetta Is je feitelijke SoC nu ook beter op 5% En ga je terug naar 10% zoals ze adviseren? Of blijf je lekker ontladen tot 5%? Vraag me af of dit nog effect heeft op enige garantie claims mocht je issues krijgen met de capcaiteit.
Ja, zit rond de 3.14V in rust en natuurlijk ga ik tot 5% want ik wil alles er uit halen wat er in zit en niet sparen voor een paar % minder slijtage over 20 jaar (die sowieso optreedt door ageing), bij dagelijks gebruik kan dit geen kwaad. Je moet ze niet 6 maanden weg zetten op 5% (daarvoor is die 10% advies, idiotproofing)

Zie de adviezen van Will Prowse in de TS!

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 08-09-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:29
Ik ben er nog niet helemaal uit of mijn sets het nu beter doen of niet.
Heb helaas niets buiten Zendure app om te controleren wat er in/uit gaat.
Maar het lijkt bijna gemanipuleerd nu, omdat de sets nagenoeg gelijk presteren. (Wat hiervoor dus niet was)

De sets starten op 100%, vervolgens zie ik nogsteeds spreiding en zijn ze op een gegeve moment 52% en 64%)
Maar wel exact hetzelfde aantal kWh erin en eruit.
Hier zit maar een paar honderste kWh verschil tussen.
Voorheen zag ik op dit moment al dat ze scheef aan het trekken waren in kWh.

Uiteindelijk trekken de percentages soc weer naar elkaar toe richting de 5% of richting de 100%.
En dan is de kWh nogsteeds gelijk onderling.

Lijkt bijna te perfect maar wel tevreden met wat er in en uitgaat volgens de app in ieder geval.
Wel jammer dat de percentages van beide sets zoveel uit elkaar gaan.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Pagina: 1 ... 120 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.