• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
nefius schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:50:
Dag medetweakers..
Ik ben sinds 1 maand in het bezit van de Solarflow 2400 Pro, maar zit nog steeds te wachten op de extra accu en zonnepanelen die ik gelijk had besteld. Het komt via de grote Duitse MMP (weet niet of ik de bedrijfsnaam mag noemen), maar ik vroeg me af of andere mensen ook zo lang op de AB3000L moeten wachten vanuit Duitsland?
Reactie vanuit MMP is overigens schandalig (voor nederlandse begrippen), elke keer met houtje het riet in gestuurd.. eerst de panelen die nog niet binnen waren, toen de accu die leverproblemen hadden en vervolgens hoor je niets meer. Andere mensen ervaring met MMP in deze?

Verder wel al een heerlijke automation draaien in Home Assistant (inclusief ENTSO-e integration voor dynamische tarieven) en ik ga de komende week de 2400W unlocken door de dedicated groep in de meterkast... nu nog in ieder geval een extra accu en dan ga ik eens echt goed meten of ik de nachten doorkom met de opgeslagen stroom!
Ik weet niet wat de AB3000L daar gekost heeft, maar is hier in Nederland gewoon leverbaar en de volgende dag in huis. Misschien kun je de extra batterij annuleren en hier in Nederland bestellen?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
FMudde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:41:
[...]

Als het goed kan je dan inderdaad 1600 terug leveren. Je voegt ze dan samen in je hems.
Bedankt voor je reactie. Ik stelde deze vraag omdat het me opvalt dat een AB2000X uitbreiding duurder is dan een nieuwe SF800Plus. In principe levert een tweede SF800Plus dan meer voordeel op dan een AB2000X uitbreiding er bij te kopen? Of zie ik iets over het hoofd?

• knorde
meesje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik stelde deze vraag omdat het me opvalt dat een AB2000X uitbreiding duurder is dan een nieuwe SF800Plus. In principe levert een tweede SF800Plus dan meer voordeel op dan een AB2000X uitbreiding er bij te kopen? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik vraag me af of je wel 2x 800 watt mag terug leveren op een gedeelde groep.
Er is niet voor niets een limiet van maximaal 800 watt op een gedeelde groep.
Hoe het zit als je hem op een andere groep zet weet ik niet.

Ik snap je overigens wel hoor, ik heb ook getwijfeld want ik vond het ook gek dat een uitbreidingsbatterij met dezelfde capaciteit duurder is dan een complete set.
Maar omdat ik niet zeker wist hoe dit zat qua regelgeving heb ik toch gekozen voor de uitbreidingsbatterij.
Misschien scheelt dit ook nog iets in het verbruik (2x omvormer vs 1x omvormer).

[ Voor 22% gewijzigd door knorde op 26-05-2026 21:58 ]

• meesje
  • Nu online
knorde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:57:
[...]

Ik vraag me af of je wel 2x 800 watt mag terug leveren op een gedeelde groep.
Er is niet voor niets een limiet van maximaal 800 watt op een gedeelde groep.
Hoe het zit als je hem op een andere groep zet weet ik niet.

Ik snap je overigens wel hoor, ik heb ook getwijfeld want ik vond het ook gek dat een uitbreidingsbatterij met dezelfde capaciteit duurder is dan een complete set.
Maar omdat ik niet zeker wist hoe dit zat qua regelgeving heb ik toch gekozen voor de uitbreidingsbatterij.
Misschien scheelt dit ook nog iets in het verbruik (2x omvormer vs 1x omvormer).
Ik borduur verder op mijn oorspronkelijke vraag (waarop gereageerd werd). Ik noemde daarin dat een tweede SF800Plus in een andere ruimte (en groep) geplaatst zal worden.

Zelf heb ik ook een SF800Plus met 1 uitbreiding. Ik merk dat ik soms (als we bv ‘s avonds de wasmachine aanzetten) er meer nodig is dan 800. Toen dacht ik van zou een tweede SF800Plus kunnen helpen? We kunnen natuurlijk ook ons gedrag aanpassen. :)

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:30
[...]

Ik heb een 800 plus en 800 pro met allebei een extra AB2000X op twee aparte groepen in me huis die dus samen 1600 watt terugleveren, dit gaat uitstekend. Wat een voordeel is met meer vermogen is weer een nadeel in verliezen. Twee omvormers betekent een hoger standby verbruiken en een lagere RTE. Dit komt omdat HEMS het verbruik verdeeld over de twee stapels en deze dus allebei omzetverliezen kennen omdat ze op een lager vermogen staan te knabbelen.

Ik heb er toen toch voor gekozen omdat ik in deze setup meer vermogen had en de extra batterijen sneller vol heb want één 800 plus met drie batterijen doet er te lang over om vol te raken, zeker gezien de bijna 3000 watt die de zonnepanelen terugleveren.

Inmiddels draaien ze in Homey en ben ik aan het kijken of er een soort master en slave functie te bewerkstelligen is.

[ Voor 5% gewijzigd door AquilaXL op 26-05-2026 22:07 ]

• knorde
meesje schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Ik borduur verder op mijn oorspronkelijke vraag (waarop gereageerd werd). Ik noemde daarin dat een tweede SF800Plus in een andere ruimte (en groep) geplaatst zal worden.

Zelf heb ik ook een SF800Plus met 1 uitbreiding. Ik merk dat ik soms (als we bv ‘s avonds de wasmachine aanzetten) er meer nodig is dan 800. Toen dacht ik van zou een tweede SF800Plus kunnen helpen? We kunnen natuurlijk ook ons gedrag aanpassen. :)
Het ligt er ook aan of jij de hele nacht doorkomt met de SF800Plus met 1 uitbreiding.
Ik heb dezelfde setup.

Ik heb hem meestal (ik heb hem nog maar een week) rond 17.00 vol met dit zeer mooie en zonnige weer. Ik heb helaas maar 6 zonnepanelen en die liggen niet het meest gunstig. Ik heb ook nog een zonneboiler voor gas dus mijn dak ligt vol haha. Er is nog wel bij de buren plek maar ik verwacht niet dat ik daar verder mag bouwen met zonnepanelen. 3.84 kWh is voor mij dus het meest haalbare. Ik lever nog wel iets terug maar nog een extra accu zou ik niet vol krijgen.

Hij is tot nu toe tussen 4.00 - 6.00 leeg. Als dat bij jou ook het geval is maakt het niets uit of je eerst stroom van het net haalt en je accu later leeg is of dat je met meer wattage kan ontladen maar ook eerder stroom van het net nodig hebt. Het ligt er dus vooral aan hoelang jij kan met een volle lading.

[ Voor 18% gewijzigd door knorde op 26-05-2026 22:14 ]

• meesje
  • Nu online
AquilaXL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Ik heb een 800 plus en 800 pro met allebei een extra AB2000X op twee aparte groepen in me huis die dus samen 1600 watt terugleveren, dit gaat uitstekend. Wat een voordeel is met meer vermogen is weer een nadeel in verliezen. Twee omvormers betekent een hoger standby verbruiken en een lagere RTE. Dit komt omdat HEMS het verbruik verdeeld over de twee stapels en deze dus allebei omzetverliezen kennen omdat ze op een lager vermogen staan te knabbelen.

Ik heb er toen toch voor gekozen omdat ik in deze setup meer vermogen had en de extra batterijen sneller vol heb want één 800 plus met drie batterijen doet er te lang over om vol te raken, zeker gezien de bijna 3000 watt die de zonnepanelen terugleveren.

Inmiddels draaien ze in Homey en ben ik aan het kijken of er een soort master en slave functie te bewerkstelligen is.
Bedankt voor de bevestiging dat HEMS hier goed mee kan om gaan. Ik had eigenlijk alleen maar gekeken naar wat meer watt als dus ‘s avonds meer wordt gevraagd, maar het laden gaat natuurlijk ook sneller (in vergelijk met meer uitbreidingen en 1 omvormer). Misschien dat ik toch een keer een extra 800 ga overwegen.

• meesje
  • Nu online
knorde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Het ligt er ook aan of jij de hele nacht doorkomt met de SF800Plus met 1 uitbreiding.
Ik heb dezelfde setup.

Ik heb hem meestal (ik heb hem nog maar een week) rond 17.00 vol met dit zeer mooie en zonnige weer. Ik heb helaas maar 6 zonnepanelen en die liggen niet het meest gunstig. Ik heb ook nog een zonneboiler voor gas dus mijn dak ligt vol haha. Er is nog wel bij de buren plek maar ik verwacht niet dat ik daar verder mag bouwen met zonnepanelen. 3.84 kWh is voor mij dus het meest haalbare. Ik lever nog wel iets terug maar nog een extra accu zou ik niet vol krijgen.

Hij is tot nu toe tussen 4.00 - 6.00 leeg. Als dat bij jou ook het geval is maakt het niets uit of je eerst stroom van het net haalt en je accu later leeg is of dat je met meer wattage kan ontladen maar ook eerder stroom van het net nodig hebt. Het ligt er dus vooral aan hoelang jij kan met een volle lading.
Wij halen met dit mooie weer de ochtend. Rond 07.00 uur staat ie op 20-25% en gaat dan weer opladen. Dus 3,84kwh is denk ik voor ons genoeg. Meer capaciteit (bij zelfde omvormer) heeft bij ons geen nut. Dus wellicht een keer een tweede SF800 er bij kopen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:40

m-vw

Dus?

knorde schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Ik probeer het nog 1x, iemand die dit weet?
Wedervraag, waar zie je dit eigen gebruik van de SF?

Dan kan ik ook eens kijken wat mijn 2400 Pro doet.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
[...]

De prijs van de AB2000X uitbreiding is idd, niet inverhouding met een sf800plus. Ik zelf heb uiteindelijk ook 3x een SF800plus aangeschaft, om die zelfde reden.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Mimiix schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Dit was gister het beeld bij mij:

[Afbeelding]

Laatste kalibratie was 4 dagen daarvoor.
Vandaag heeft die weer een uur en twintig minuten helemaal niks gedaan, geen zonne-invoer verwerkt en geen accu-lading geëxporteerd ondanks actieve vraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU6ZIvae6-EfjjS25kJrnr79Zuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BRTR28hIcHgcbXFVhoQVDBb.jpg?f=fotoalbum_large

De Solis bleef wel verder omvormen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F00ZJyG4j0-60ygtL0h-pXZFXb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0K0nFifygbJo3r8MzJZ0aoy.jpg?f=fotoalbum_large

Gok toch iets met de temperatuur. Eens kijken naar wat fans.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
CodeCaster schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Vandaag heeft die weer een uur en twintig minuten helemaal niks gedaan, geen zonne-invoer verwerkt en geen accu-lading geëxporteerd ondanks actieve vraag:
[Afbeelding]

De Solis bleef wel verder omvormen:
[Afbeelding]

Gok toch iets met de temperatuur. Eens kijken naar wat fans.
Ziet er uit als of je export op verboden hebt staan, ipv toegestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7gXKr9OEAV6Rri6eKx48S9YnSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSq3RBp913qVvtH5y60Xi4qI.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• meesje
  • Nu online
RemmyB83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:47:
[...]

De prijs van de AB2000X uitbreiding is idd, niet inverhouding met een sf800plus. Ik zelf heb uiteindelijk ook 3x een SF800plus aangeschaft, om die zelfde reden.
Bij techpunt krijg je nu 10 procent korting. Daarmee kost een SF800Plus nu maar 431 euro en een AB2000X 540 euro. Natuurlijk zal een tweede SF800plus in het geheel wat minder efficiënt zijn, maar levert ook meer vermogen mocht een apparaat in de woning daarom vragen. Weer iets om over na te denken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 26-05-2026 23:08 ]

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.