Er zijn best veel nieuwbouwprojecten waarbij de woningen bovenop een parkeergarage gebouwd zijn. En het dus ook geen 'echte' tuin hebt, maar alleen een dakterras of slechts een fijne laag grond, voor wat gras of perkgoed. Zo vreemd is dat dus niet.
Maar ben wel erg fan van het concept om platte daken voor extra zaken te gebruiken zoals tuinen en niet gewoon tarp/grint 'dode ruimte'. Mijn nicht woont een appartementen complex in toronto en daar hebben ze een zwembad op het dak, beetje decadent misschien maar wel een goed gebruik van de ruimte vind ik. In ieder geval beter dan niks erop.
Maar zal in nederland wel niet kunnen vanwege regeltjes, nooduitgangen etc.
Kan best, maar in Nederland zul je toch eerder andere functies kiezen. Je hebt wel eens dat er bovenop een flat een zwembad is.
Overigens is het concept van 'echte' woningen bovenop een winkelcentrum niet echt nieuw natuurlijk. Maar meestal niet vrijstaand. Ik heb zelf een tijdje in een soort jaren 80 hofje bovenop een winkelcentrum gewoond en dat was verrassend rustig. Juist omdat de woningen niet aan de rand van het gebouw stonden maar meer in het midden. En je ook geen last hebt van fietsers en brommers en zo. Ze hadden ook een behoorlijk ruïm dakterras, formaat ruime betegelde tuin. Het is dat ik van tuinieren houd, anders zou ik graag zo wonen.