Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Daartussen is het lineair, maar aangezien de SoC weergave daarbuiten blijft hangen wil het dus zeggen dat het ook in het lineaire gedeelte niet correct is.Pe1dtq schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:29:
[...]
Duidelijk niet een heel lineair verloop. Mijn 3 accu's zijn nu definitief aangesloten. Ben nu de beschikbare energie aan het bepalen. Tussen de 13 en 98% is het redelijk lineair. Daarbuiten is het met gereduceerd vermogen regelen tot min en max.
Wat ik mij nu afvraag is, waar de grens ligt of de accu voldoende of onvoldoende energie (kWh) levert. Wat ziet Marstek als acceptabel? 100 - 11 = 89% van 5.12kWh = 4,56kWh. De eerste van de drie, die ik getest heb, haalt dit niet namelijk. Getest met 2 sockets achterelkaar.
Die 11 procent is ook maar een getal dus daar kan je niet echt mee gaan rekenen. Hun definitie van waar 11 procent ligt, is ook al een aantal keer veranderd bij updates. Het klopt wel ongeveer, maar je kan er niet echt mee gaan rekenen op die manier.
Wat Marstek correct acht weet ik niet, maar ik haal zelf 4,2 kWh en dat lijkt mij nog wel aardig.
@antoinevromen ik was nog even vergeten op jouw bericht terug te komen.antoinevromen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:12:
[...]
@olympusdenk ; Knap dat je datzelfde ook in Home Assistant bent aan het "programmeren". Home Assistant is voor mij een te stijle leercurve om me hierin te verdiepen, maar ik zie wel de parallellen die je trekt met hetgeen ik doe met scripts. De dag verdelen in 0-12 en 12-24 waarin dan bij beiden een min en een max valt.
Ik moet zeggen ik heb het wel overwogen, maar de curve om in HA te programmeren is vrij stijl. Op dit moment heb ik me even gefocust puur op de wat mij belangrijkste leek om de MT terugverdientijd te optimaliseren, dat is zolang we in Nederland kunnen salderen gericht het meest op de dynamische contract use-case.Heb je ook al logica overwogen om bijv. wanneer je op moment x een bepaalde soc hebt die voldoende zou moeten zijn om de dure uren door te komen, maar niet genoeg is om vanaf moment x tot aan de dure uren te geraken EN het loont niet om op het minimum-uur op te laden dat je de batterij dan in Passive zet?
Zo ben ik op nog meer strategien gestuit die ik heb ingebouwd. Kunnen we van gedachten over wisselen hier op het forum (maar misschien is dat meer voor het forum Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening )
Die samen te vatten is als: als de spread goedkoopste uur en duurste uur minder verschil is dan 20% verlies die je hebt bij op- en ontladen de MT standby te zetten.
En, wanneer zoals vandaag de spread tussen goedkoopste uren en de duurste uren hoog genoeg ligt. Dan zoals je bijvoorbeeld hieronder kan zien is use case de MT schema's automatisch te laten laden op goedkoopste uren (12:00 - 15:00 tegen 24ct laden op 2500w + 20 extra minuten voor 99% => 100%) en ontladen on duurste uren (19:00 tegen 52ct op 2500w ontladen en 18:00 tegen 45ct op 2000w ontladen).
:strip_exif()/f/image/uaXjLPYEndLNV6DldXa0RZzj.jpg?f=fotoalbum_large)
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Ik zie dat ZK er ook tussen staat en mijn garantie was ook goedgekeurd.iorses schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:10:
Eindelijk een duidelijke dealer lijst waardoor de discussie eindelijk afgerond kan worden.
https://eu.marstekenergy.com/pages/dealers
Hier kun je de V3 voor een mooi bedrag halen! scheelt zo €500 met een webshop.
3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
:strip_exif()/f/image/qS9k7FID5h0QLswD6SwP55AT.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanuit Home Assistant / in combinatie met Hame Relay:
https://github.com/pcvelz...e/feat/0-proof-of-concept
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
(misschien een combinatie met de 2 meldingen/berichten vanuit marstek?)
[ Voor 7% gewijzigd door tweeek op 30-09-2025 12:47 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Er stond geen grootverbruiker op.pascallj schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:01:
[...]
Was de waarde net wel correct? Heb je een lekkere kip gebraden? Dit kan van alles zijn natuurlijk.
Zonder meer informatie of een grafiekje of iets kunnen wij ook niet zoveel.
Kan ook zijn dat je gewoon last had van SoC drift als je lange tijd niet tot 100 procent hebt geladen.
Ik zie nu wel dat hij al 20min aan het laden is op 99%
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Mean Well is importeur en verdeler, geen verkoper.tweeek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:21:
[...]
Tja, mis je hier bijvoorbeeld Meanwell niet? in ieder geval keus genoeg.
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Uiteraard gelezen maar vanaf nu is het wel kraakhelder, ik denk dat ze bij V2 het een en ander ivm EU wetgeving door de vingers gaan zien maar vanaf V3 een concrete lijst hanteren.
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Oneens, maar ieder zijn mening.Hans C schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:40:
[...]
Ik bedoel daarmee dat het einde van de discussie er nog niet is, omdat het nu duidelijk is voor maar 1 model. Voor de v2 is het in mijn ogen nu alleen maar rommeliger geworden door te suggereren dat die lijst dus anders is, maar niet erbij te vertellen wat anders is.
Heb nog van niemand gelezen waarbij de garantie in de app niet geactiveerd is (of ik moet iets gemist hebben).
Bij V3 weet je nu eenmaal dat er strikter mee omgegaan wordt, zolang het duidelijk is niks op tegen.
Tja het is dan ook een stukje hobby en leuk om te zien dat er vanuit community interesse voor is. Om de een of andere reden krijg ik een soort kick uit reverse engineering. Soort vinden van de speld in de hooiberg en magisch als het dan gaat werken. Ook altijd benieuwd hoe iets in elkaar steekt, is het solide, secure etc. En alhoewel de MT een mooi produkt blijft is het laatste nog steeds niet voor elkaar...antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:24:
[...]
Ik vraag mij soms wel af hoe jullie moderatoren/techneuten dit naast een full-time-job nog erbij kunnen doen (petje af)
Maar ik heb tot nu toe nog niet in AI-mode gewerkt. Ik kreeg onlangs via feedback de opmerking dat AI precies doet we ze op hun website beloven. Moet toch niet zo moeilijk zijn om dat te programmeren door hun. Zal ze eens confronteren met hun eigen marketing praatjes.pascallj schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:53:
[...]
Nee, dit is eenzelfde onzin tekst die er ook al bij de V2 bij stond. De AI doet niets anders dan wat jij beschrijft. Maar je bent toch een bekende naam in dit topic, dat wist je toch al?
[ Voor 5% gewijzigd door PNARI op 30-09-2025 13:54 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Automatisch plannen van manual ? Kan je dat nader verklaren ?olympusdenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:42:
Voor iedereen die hier gedesinteresseerd is. Ik heb de volgende proof of concept op Github gezet voor het automatisch plannen van manuele schema's in de Marstek app:
[Afbeelding]
Vanuit Home Assistant / in combinatie met Hame Relay:
https://github.com/pcvelz...e/feat/0-proof-of-concept
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Was me nog niet opgevallen (ik gebruik de app nauwlijks) maar zie nu ook in mijn HA data (via de ESPhome RS485-LilyGo integratie) dat de dagelijkse som van geladen/ontladen energie niet correct is: De "daily" waarden zijn gelijk aan de "weekly" waarden.bommel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:45:
Vergat nog te zeggen: het is super tof dat er mede tweakers zijn die willen testen en proberen en feedback geven. En die ook niet mopperen als er wat misgaat maar meezoeken naar oplossingen 💪
Ik heb afgelopen dag de BLE tool gebruikt om o.a. versienummer uit te lezen na een update.
Ik ga even wachten op de ontwikkelingen en hoop daarna de zaak weer te kunnen repareren met de tool.
[ Voor 3% gewijzigd door djdj105 op 30-09-2025 13:56 ]
MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh
Beste Bommel,bommel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:26:
Kleine update mbt de BLE tool: ik heb de desbetreffende knop verplaatst naar Advanced en ondertussen ook de juiste payload data gevonden. Verder info in dit issue: https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13
Dank voor al je werk en de tool. Ik heb mijn Marstek Venus E v2 sinds 19 september geplaatst en heb al na een paar dagen daarna last van de doortellende energieopname en -terugleverwaarde in de app. Ik vermoed dat dit samenvalt met het proberen van de BLE tool, omdat ik wilde kijken of de API actief was (dit was het geval!) en heb daarbij ongetwijfeld ook even op de time settings knop gedrukt.
Om de Marstek Battery Connector in Homey te kunnen gebruiken wilde ik de API activeren. De Homey app werkt nog niet (dat was ook de reden dat ik er vanuit ging dat de API niet actief was).
Mijn vraag is of het nu volstaat met de nieuwe versie van de tool hetzelfde te doen, zodat de interne klok weer klopt ofzo. Het is wel handig als die dagelijkse waarden een beetje zinnig zijn namelijk
Ik heb geen Github account anders had ik daar wel gereageerd.
Tot die tijd is het op zich wel interessant om nog meer bevestigingen te hebben (maar dat kan ook met een +1 oid op GitHub), maar meer speculeren heeft niet zoveel zin en is voor de overige lezers van dit topic ook niet zo interessant.
Wat is een slechte RTE? Ik laat het ding zelf doen en zie wel wat er over een jaar uit gaat komen. Drie maanden geleden was de RTE 72.5%, een maand geleden zat ik op 73% en nu inmiddels op 74%. Dus de efficiëntie wordt naarmate de tijd vordert beter. De slechtste RTE had ik op het moment dat ik veel issues had met de CT003.PoltergeistBE schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:22:
Hoe gaan jullie om met 2 batterijen (of meer) met de slechte RTE naar ontladen toe?
Koppeling (modbus) met Home Assistant is gemaakt, dus ik kan daar gaan spelen met Manual / ipv NOM (België dus AI-modus niet mogelijk)
Concreet, nu zie ik de batterijen 's nachts ontladen aan 300w en de andere aan 100w, heel inefficiënt, en dat zie ik ook terug in de RTE van batterij #2, die op 60% zit momenteel.
Ik gok een automatisatie dat opladen altijd op 1 batterij gebeurd (en injectie <2.5 kW) en indien SOC batterij 98% is, de 2e batterij uit Manual (zonder schema) halen en op auto waardoor die mee gaat opladen.
En dan in de andere richting voor ontladen?
Vervolgens een reminder om de maand om dan de batterijen te wisselen in de automatisatie zodat de cycli +/- gelijk blijven.
Waar ik veel blijer van wordt is, geld wat ik weggooide op momenten dat de prijs (Dynamisch contract NL) rond de € 0,00 was. Die stroom saldeerde gewoon niet. Dat was 0 met 0 wegstrepen. Nu compenseer ik prijzen die daar dik boven liggen met opgeslagen stroom die mij niks gekost heeft. Ook al is de RTE maar 74%, eerst ging er 10kWh per dag tegen 0 de deur uit, nu koop ik 0 in terwijl ik 7,4kWh gebruik. Dat is winst winst winst. Zelfs met 50% verlies is het winst winst winst.
En die 6000 cycli boeien mij niet, want die trek je zonder actief handelen toch niet in 5 - 10 jaar.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
RTE DC2AC en AC2DC systemen (zoals de marstek Venus E) zit rond de 70 a 80% gemiddeld (afhankelijk van hoe hard je optimaal het geheel kan gebruken).WargamingPlayer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:08:
[...]
Wat is een slechte RTE? Ik laat het ding zelf doen en zie wel wat er over een jaar uit gaat komen. Drie maanden geleden was de RTE 72.5%, een maand geleden zat ik op 73% en nu inmiddels op 74%. Dus de efficiëntie wordt naarmate de tijd vordert beter. De slechtste RTE had ik op het moment dat ik veel issues had met de CT003.
Waar ik veel blijer van wordt is, geld wat ik weggooide op momenten dat de prijs (Dynamisch contract NL) rond de € 0,00 was. Die stroom saldeerde gewoon niet. Dat was 0 met 0 wegstrepen. Nu compenseer ik prijzen die daar dik boven liggen met opgeslagen stroom die mij niks gekost heeft. Ook al is de RTE maar 74%, eerst ging er 10kWh per dag tegen 0 de deur uit, nu koop ik 0 in terwijl ik 7,4kWh gebruik. Dat is winst winst winst. Zelfs met 50% verlies is het winst winst winst.
En die 6000 cycli boeien mij niet, want die trek je zonder actief handelen toch niet in 5 - 10 jaar.
RTE van een DC2DC en dan DC2AC (de systemen rechtstreeks op de inverter van de zonnepanelen - versta de marstek Venus A en D als je daar de zonnepanelen op aanschakelt) zit gemiddeld rond de 80% a 90% ...
Vergelijk je dat met systemen van bv. Huawei, SolarEdge, GroWatt of andere klassieke hybride inverters dan is de RTE meestal > 90% maar dan is uw investering / kWh voor batterij en inverter velen malen hoger dan die bij marstek ... wel met die verstande dat die systemen ook hogere piek inverter aan kan (veelvouden van de 2,5 kW van de typische marstek systemen ... ).
Kort gesteld - met Marstek win je de economische berekening (zelfs per kWh na verlies van 20 a 30%) - maar niet de efficientie berekening (als je ecologische efficientie beoogd ... )
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Bedoel je niet Daily Discharge Energy? Daar kan je dit mooi in grafieken zien. Ik heb wel een V2 en zit toch regelmatig om >5kWh.TDSgame schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:08:
[...]
Wel spijtig om te zien het absolute maximale dat ik uit V1 kan halen is 3,4kWh volgens de Lilygo in Homeassistant (gekeken op Total Discharge Energy). Dan is de laagste cell 2.8V en is er een Delta van een 325mV
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik denk dat de praktijk van dit verhaal, gezien de cel onbalans, ergens tussen de info van @pascallj en @SatScan in zit.
Zijn er nog andere creatieve breinen die deze verbetering (v153: driekwart van de laadtijd op 2500W i.p.v. v155: max.een kwart van de laadtijd op 2500W) door de downgrade kunnen verklaren?
Want de verschillen tussen de cel-voltages blijven.
![]() | ![]() |
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1
Ja dat is een goeie, zal even toelichten dit voorbeeld hier zie je de dynamische tarieven van Zonneplan van vandaag: https://github.com/pcvelz...le#dynamic-prices-tarrifsPNARI schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:32:
[...]
Automatisch plannen van manual ? Kan je dat nader verklaren ?
Manuele mode: dit is gewoon modi die je in de app kan kiezen
:strip_exif()/f/image/p45vb37wAZZRGaS5P4PTRNF4.jpg?f=fotoalbum_large)
Automatische gedeelte: deze HA package heeft de meest goedkoopste uren gepakt van 12 - 15:00 (+20 minuten tijd buffer voor 99% => 100% laden) en heeft duurste uren vanavond 18:00 - 20:00 om stroom op hoogste tarief uit de batterij te leveren.
Het resultaat wat ik wou bereiken is op het goedkoopste moment laden en duurste moment ontladen, afhankelijk van of er genoeg prijsverschil is laat ik dit met deze HA package tussen de 1 á 2x per dag inplannen:
Ik zit met accu 1 nog op 74% vanaf 10 januari tot nu.vifra schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:32:
[...]
RTE DC2AC en AC2DC systemen (zoals de marstek Venus E) zit rond de 70 a 80% gemiddeld (afhankelijk van hoe hard je optimaal het geheel kan gebruken).
RTE van een DC2DC en dan DC2AC (de systemen rechtstreeks op de inverter van de zonnepanelen - versta de marstek Venus A en D als je daar de zonnepanelen op aanschakelt) zit gemiddeld rond de 80% a 90% ...
Vergelijk je dat met systemen van bv. Huawei, SolarEdge, GroWatt of andere klassieke hybride inverters dan is de RTE meestal > 90% maar dan is uw investering / kWh voor batterij en inverter velen malen hoger dan die bij marstek ... wel met die verstande dat die systemen ook hogere piek inverter aan kan (veelvouden van de 2,5 kW van de typische marstek systemen ... ).
Kort gesteld - met Marstek win je de economische berekening (zelfs per kWh na verlies van 20 a 30%) - maar niet de efficientie berekening (als je ecologische efficientie beoogd ... )
En die doet meestal op 100 watt het grootste deel van de nacht in de ochtend even wat meer richting 200 a 300 watt. Behalve als de airco draait dan is hij wat meer aan de bak.
Het ding heeft inmiddels 1200kwh binnen de deur gehouden.
Met accu 2 en 3 erbij is er nu 1850kwh binnen de deur gebleven.
Accu 3 mag nu stiekem aan wat meer doen als de wp wat meer uurtjes moet maken.
Accu 2 is dan backup voor 1 of 3 als die leeg raken.
Ik vind het mooi.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Oke. Snap ik dat is een prioriteiten-vraagstuk. Ik heb zelf nog tot begin febr. 2026 een vast contract zonder terugleverkosten, dus alles wat ik nu doe is oefenen voor wanneer ik in 2026 naar een dynamisch contract overstap. Ik heb me nog niet zo erg verdiept in dynamische contracten, maar zover als ik heb begrepen loont het laagtarief-laden en hoog-tarief-ontladen (naar het Net) na 1-1-2027 niet meer als de salderingsregeling eraf is. Dan moet je vooral kijken naar use-cases om je eigen PV-stroom of goedkoop ingekochte Net-stroom ook zelf in huis te verbruiken.olympusdenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:43:
[...]
@antoinevromen ik was nog even vergeten op jouw bericht terug te komen.
[...]
Ik moet zeggen ik heb het wel overwogen, maar de curve om in HA te programmeren is vrij stijl. Op dit moment heb ik me even gefocust puur op de wat mij belangrijkste leek om de MT terugverdientijd te optimaliseren, dat is zolang we in Nederland kunnen salderen gericht het meest op de dynamische contract use-case.
Die samen te vatten is als: als de spread goedkoopste uur en duurste uur minder verschil is dan 20% verlies die je hebt bij op- en ontladen de MT standby te zetten.
En, wanneer zoals vandaag de spread tussen goedkoopste uren en de duurste uren hoog genoeg ligt. Dan zoals je bijvoorbeeld hieronder kan zien is use case de MT schema's automatisch te laten laden op goedkoopste uren (12:00 - 15:00 tegen 24ct laden op 2500w + 20 extra minuten voor 99% => 100%) en ontladen on duurste uren (19:00 tegen 52ct op 2500w ontladen en 18:00 tegen 45ct op 2000w ontladen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ben benieuwd hoe dit morgen gaat, ik zie dat voor morgen de kwartier prijzen (ipv uurprijzen) actief zijn geworden.
Dat terwijl Zonneplan de uurprijzen blijft aanhouden (is dat dan het gemiddelde van de 4 kwartieren?)
Ben ook benieuwd hoe de AI instelling in Marstek (als je daar nordpool hebt ingesteld) hier mee omgaat.
Zijn dat dan de twee goedkoopste kwartieren?
Ik weet al wel dat ik wat moet ombouwen, de "power by the hour" van Homey doet al moeilijk, ik krijg geen prijzen van morgen binnen.
V1 Marstek 5,12kWh V153 | HW P1 en CT003 v117 | Dynamisch contract | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Het ligt aan jouw energieleverancier of ze overgaan op kwartierprijzen of niet. Het is namelijk geen verplichting. Mijn verwachting is dus dat de Marstek gewoon op de uurprijzen zal blijven werken en ik verwacht ook niet gauw een verandering in die logica.JB70 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:33:
Ik stuur de Marstek aan via Nordpool prijzen.
Ben benieuwd hoe dit morgen gaat, ik zie dat voor morgen de kwartier prijzen (ipv uurprijzen) actief zijn geworden.
Dat terwijl Zonneplan de uurprijzen blijft aanhouden (is dat dan het gemiddelde van de 4 kwartieren?)
Ben ook benieuwd hoe de AI instelling in Marstek (als je daar nordpool hebt ingesteld) hier mee omgaat.
Ik weet al wel dat ik wat moet ombouwen, de "power by the hour" van Homey doet al moeilijk, ik krijg geen prijzen van morgen binnen.
Als ik het goed onthouden heb, is het gewoon een extra handelsmarkt die er nu bij gekomen is. Dus de uurprijzen zijn niet per se een gemiddelde van 4 kwartieren. We gaan zien of het er in de praktijk wel een beetje in de buurt ligt. Voor morgen lijken de markten in elk geval erg op elkaar.
[ Voor 37% gewijzigd door pascallj op 30-09-2025 16:46 ]
En tussen in standby ?olympusdenk schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:33:
[...]
Ja dat is een goeie, zal even toelichten dit voorbeeld hier zie je de dynamische tarieven van Zonneplan van vandaag: https://github.com/pcvelz...le#dynamic-prices-tarrifs
Manuele mode: dit is gewoon modi die je in de app kan kiezen
[Afbeelding]
Automatische gedeelte: deze HA package heeft de meest goedkoopste uren gepakt van 12 - 15:00 (+20 minuten tijd buffer voor 99% => 100% laden) en heeft duurste uren vanavond 18:00 - 20:00 om stroom op hoogste tarief uit de batterij te leveren.
Het resultaat wat ik wou bereiken is op het goedkoopste moment laden en duurste moment ontladen, afhankelijk van of er genoeg prijsverschil is laat ik dit met deze HA package tussen de 1 á 2x per dag inplannen:
[Afbeelding]
PNARI schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:53:
[...]
En tussen in standby ? Ik neem aan dat je nog kan salderen ?
Dat klopt het is ook echt alleen nog maar met deze HA package gefocust op 2025/2026 zolang je een dynamisch contract hebt en kunt profiteren van salderen, daarna zal de logica voor een HA package die slim handelen mogelijk kan maken met de MT batterij stuk complexer worden. Het heeft me een paar weken gekost om dit stabiel te krijgen voor deze use case maar gelukkig zijn er nog 15 maanden om te kijken wat voor moois er mogelijk is.antoinevromen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:50:
[...]
Oke. Snap ik dat is een prioriteiten-vraagstuk. Ik heb zelf nog tot begin febr. 2026 een vast contract zonder terugleverkosten, dus alles wat ik nu doe is oefenen voor wanneer ik in 2026 naar een dynamisch contract overstap. Ik heb me nog niet zo erg verdiept in dynamische contracten, maar zover als ik heb begrepen loont het laagtarief-laden en hoog-tarief-ontladen (naar het Net) na 1-1-2027 niet meer als de salderingsregeling eraf is. Dan moet je vooral kijken naar use-cases om je eigen PV-stroom of goedkoop ingekochte Net-stroom ook zelf in huis te verbruiken.
Ik vermoed overigens zelf dat ik tegen die tijd wel zal gaan moeten overwegen om qua aansturing dit te gaan doen via Modbus, eigenlijk was het meer beetje achterdocht w.b.t. garantie dat ik het nu via de app heb geprogrammeerd (Hame Relay) om zo min mogelijk gemodificeerd te hebben aan de batterij/software.
Edit: Om het hier in dit topic ook overzichtelijk te houden heb de hele uitleg ook nog even in andere HA automatisering topic samengevat: olympusdenk in "Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening"
[ Voor 6% gewijzigd door olympusdenk op 30-09-2025 19:40 ]
Helaas is mijn BMS nog steeds stuck op 212, er is een fout met de comm module, ik had gehoopt door een Factory reset te doen via modbus naar 148 dat het zou helpen, maar helaas
Heb dezelfde problemen gehad met de V153, na melding in feedback hebben ze de V154/V216 gepushed. Na die installatie heb ik die problemen niet meer gezien (tot op heden)d3x schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:57:
ja er zijn echt wel soc "problemen" of laat ons stellen ander gedrag dan vroeger, mijn oudste MT op v153 gaat 2-wekelijks eigenlijk gewoon onder de 11%. Stopt met ontladen stel rond 3-4u snachts, en begint ineens te laden als zijnde het systeem maar 7-8% is en neemt 600W af om terug naar 11% te gaan . De andere doet dat nooit. Dit gedrag had ik niet op oudere BMS. Nu merk ik het natuurlijk harder omdat niet elke dag de 2*MT vol zijn door minder opbrengst PV. Dus ik vermoed dat dit een gedrag zal zijn de komende maanden. (wat mij dus ook doet denken om met variabel contract de komende maanden eigenlijk maar 1 MT te gebruiken).
Ook iets raar vandaag, nog nooit gezien. De andere stond op 22% batterij. Tijdens de hercalibratie van 1 stopt 2 met terugleveren. Als 1 gedaan heeft met hercalibratie start 2 terug met terugleveren voor gewoon verbruik. Ik heb op dat moment zelf geprobeerd geforceerd in manueel terug te leveren en die andere MT bewoog voor geen meter... zeer raar, alsof ze iets in de mngmnt SW toegevoegd hebben dat de ene de andere niet gaat laden/ontladen, maar dit is volgens mij wel iets te "cheap coding".
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Nee ik heb in de geschiedenis gekeken wanneer deze batterij 100 is en waneer deze naar 11% gaat zonder terug bij te laden. Want als er bijgeladen word op een dag kan je inderdaad vlot boven 5kwh uitkomen. Ik heb zelf ook 2x V1 en 1x V2 (beetje moeilijk verhaal) maar er zit een V1 met een V2 samen op een teller en een V1 op een andere teller.dannyro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:09:
[...]
Bedoel je niet Daily Discharge Energy? Daar kan je dit mooi in grafieken zien. Ik heb wel een V2 en zit toch regelmatig om >5kWh.
Ik had dus gekeken en beide V1 halen niet veel meer dan 3,4kWh uit een volle lading.
Even een voorbeeld (kan geen screenshot nemen want niet alle waarden zijn leesbaar)
Batterij V1 huis;
28 september 17:15 batterij 100%
Totaal ontladen cap: 404,1 kWh
Totaal opladen cap: 5343,1kWh (ja dit is de waarde dit komt door een bug van marstek....)
29 september 8:41 batterij 11% (zonder een super grote sprong (misschien 3%), ik heb al slechter gezien)
Totaal ontladen cap: 407,52 kWh
Totaal opladen cap: 5343,1kWh
Dus de Totale capaciteit die ontladen geweest is is maar een 3,4 kWh
Zie dat ie de afgelopen 2 dagen geladen heeft rond de 800w ipv 2500w tijdens de goedkope uren bij tibber. Ik heb niets veranderd aan een instelling. Staat dat ergens?
:strip_exif()/f/image/cnGOGM46nbYG2fVnWXnQhwN4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag nog gewoon rond de 2500w
[ Voor 81% gewijzigd door Erik1805 op 30-09-2025 22:28 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Klopt helemaal, maar wat is nu echt en slechte RTE. 70% is slecht, 90% is vele male beter. Maar is 70% slecht wanneer je er geld mee verdiend?vifra schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:32:
[...]
RTE DC2AC en AC2DC systemen (zoals de marstek Venus E) zit rond de 70 a 80% gemiddeld (afhankelijk van hoe hard je optimaal het geheel kan gebruken).
In mijn opinie is een slechte RTE een RTE waarbij je kosten uiteindelijk hoger zijn dan de opbrengsten. Dus een negatieve score. Je hebt dus een slechte RTE, dat is kostenplaatje = negatief, je hebt een goede RTE waarbij opbrengstenplaatje positief of neutraal is, en een uitmuntende RTE, waarbij je echt een super goed verdien model hebt.
Ik na bijvoorbeeld aan mijn hybride omvormer iets van 10kWh kwijt. Kosten plaatje 8K. Daarbij heb ik maximaal laden van 3kV en ontladen van 3kV. Laad efficientie zit rond de 98%, ontladen rond de 95%. Dat is dus een hele goede RTE. Investering 8K, kan de stroom gedurende de avond en nacht niet kwijt of ik moet gaan koken, maar dan is het vermogen te weinig, gevolg, van het net bijladen.
Mijn twee Marsteks hebben nu 74% RTE, ik verlies dus gewoon 25%, maar kan tot 2x2,5KW ontladen. Ik kan de energie in de nacht en avond kwijt.
Dus hele goede RTE=95%, zit volgende dag met overschot, verbruik begin van de avond stroom van het grid (duur moment) omdat dat de dure prijs is.
Hele slechte RTE=74%, heb geen overschot, hoef s'avonds niks van het net bij te kopen.
Dan zit ik dus met een investering van 8K, welke ik niet optimaal kan benutten met een hoge RTE versus een Marstek lage RTE welke ik volledig kan benutten waar ik niks bij hoef te kopen, en 3K heb geinvesteerd.
De keuze is wel duidelijk in mijn geval, zelfs met een MT van 60% is het nog rendabel
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Laatste firmware is geinstalleerd,
Lilygo hangt eraan.
Ze staan op 2500w
Opladen gaat bij mij op de zon en de 2500 watt wordt meestal pas aangetikt als de accu bijna vol is, tegen die tijd is de accu op 95% en gaat 'ie met nog maar 1150 watt laden totdat het BMS vindt dat de accu vol is.
Volgens de HomeWizard Energy Socket is op de momenten dat ik goed kon meten (van 11 naar 100% zonder tussentijds ont- en opladen) 5,68 à 5,69 kWh de accu in gegaan. Met een capaciteit van 5,12kWh die voor 89% benut wordt, is het rendement (5,12*0,89)/5,69 = 80%. Soms haal ik iets betere rendementen, dan is de accu na 5,62 kWh laden al vol, maar da's 81% en dus niet veel beter.
Ontladen gaat tijdens het eten koken (meestal vol 2500 watt ontladen gedurende een half uur, soms iets minder, soms iets meer als de oven aanstaat) en daarna gaan de kinderen gamen, dan staat de accu 500 tot 1000 watt te leveren totdat iedereen in bed ligt (meestal om een uur of een), de rest van de nacht 200-250 watt.
Ik heb gekeken naar dagen dat de accu van 100 naar 11% ontladen ging, dus zonder tussentijdse laad- en ontlaadmomenten.
De rendementen die ik bij ontladen meet zijn waanzinnig. Ik haal regelmatig meer dan 4,2 kWh uit een volle lading, soms wel 4,4 kWh, dat is een rendement van ruim 97% bij ontladen.
Nu kunnen er drie dingen aan de hand zijn. Ofwel mijn meetmethode klopt niet (kan, uiteraard). Ofwel de accu heeft meer capaciteit dan opgegeven (lijkt me niet). Ofwel de accu ontlaadt veel verder dan 11% en daardoor lijkt het rendement veel slechter bij opladen en veel beter bij ontladen, want er moet meer in en er komt meer uit in verhouding tot de 89% van de opgegeven capaciteit.
Ga ik kijken naar de round trip efficiency over de hele levensduur van de accu zoals ik die nu heb (sinds 17 juli), dan is het rendement 77,7%. De app van Marstek doet hier nog een schepje bovenop, dan is de RTE zelfs 78,7%. In beide gevallen heb ik 2kWh opgeteld bij het laden, want de accu was ongeveer half vol toen ik 'm kocht.
Ik neig er toch naar om te denken dat de accu verder ontlaadt dan de 11% die de app aangeeft, zeker omdat die laatste % soms wel een uur kan duren. Vrijwel iedere dag gaat de accu leeg en weer vol, dus de SoC krijgt alle ruimte om te kalibreren.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Er is inderdaad het een en ander mis met je meetmethode.matramurena schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:00:
Het valt me op dat het rendement slechter is bij opladen dan bij ontladen. TL;DR: de accu zou best eens wat verder ontladen kunnen zijn dan 11%
Opladen gaat bij mij op de zon en de 2500 watt wordt meestal pas aangetikt als de accu bijna vol is, tegen die tijd is de accu op 95% en gaat 'ie met nog maar 1150 watt laden totdat het BMS vindt dat de accu vol is.
Volgens de HomeWizard Energy Socket is op de momenten dat ik goed kon meten (van 11 naar 100% zonder tussentijds ont- en opladen) 5,68 à 5,69 kWh de accu in gegaan. Met een capaciteit van 5,12kWh die voor 89% benut wordt, is het rendement (5,12*0,89)/5,69 = 80%. Soms haal ik iets betere rendementen, dan is de accu na 5,62 kWh laden al vol, maar da's 81% en dus niet veel beter.
Ontladen gaat tijdens het eten koken (meestal vol 2500 watt ontladen gedurende een half uur, soms iets minder, soms iets meer als de oven aanstaat) en daarna gaan de kinderen gamen, dan staat de accu 500 tot 1000 watt te leveren totdat iedereen in bed ligt (meestal om een uur of een), de rest van de nacht 200-250 watt.
Ik heb gekeken naar dagen dat de accu van 100 naar 11% ontladen ging, dus zonder tussentijdse laad- en ontlaadmomenten.
De rendementen die ik bij ontladen meet zijn waanzinnig. Ik haal regelmatig meer dan 4,2 kWh uit een volle lading, soms wel 4,4 kWh, dat is een rendement van ruim 97% bij ontladen.
Nu kunnen er drie dingen aan de hand zijn. Ofwel mijn meetmethode klopt niet (kan, uiteraard). Ofwel de accu heeft meer capaciteit dan opgegeven (lijkt me niet). Ofwel de accu ontlaadt veel verder dan 11% en daardoor lijkt het rendement veel slechter bij opladen en veel beter bij ontladen, want er moet meer in en er komt meer uit in verhouding tot de 89% van de opgegeven capaciteit.
Ga ik kijken naar de round trip efficiency over de hele levensduur van de accu zoals ik die nu heb (sinds 17 juli), dan is het rendement 77,7%. De app van Marstek doet hier nog een schepje bovenop, dan is de RTE zelfs 78,7%. In beide gevallen heb ik 2kWh opgeteld bij het laden, want de accu was ongeveer half vol toen ik 'm kocht.
Ik neig er toch naar om te denken dat de accu verder ontlaadt dan de 11% die de app aangeeft, zeker omdat die laatste % soms wel een uur kan duren. Vrijwel iedere dag gaat de accu leeg en weer vol, dus de SoC krijgt alle ruimte om te kalibreren.
Zoals ik regelmatig aanhaal, kan je er niet vanuit gaan dat er precies 5,12 kWh inzit en je kan er ook niet vanuit gaan dat 11 procent exact 11 procent van dit getal is. De SoC is slechts een schatting en niet nauwkeurig genoeg om berekeningen op uit te voeren.
Dat verklaart ook meteen het gedrag van de laatste procenten: de SoC is gewoon niet nauwkeurig, meer kan je er niet achter zoeken.
Sterker nog, de batterij is juist veel efficiënter met opladen dan met ontladen, dit is al meerdere malen bewezen. Onder andere door mijzelf: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Overigens kan de conclusie dat de batterij verder wordt ontladen, of de capaciteit groter is, dus wel juist zijn.
Wat is regelmatig?jansen1999 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:23:
Hoi allemaal, een van mijn venus-e's ontlaad zich regelmatig tot 0% ipv 11%. Dit heb ik in iedergeval niet ingesteld. Heeft iemand een idee?
Hier vaak 1x per week en in de nacht van zondag op maandag.
Verder helpt het als je in je onderschrift meld wat je hebt draaien.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
wordt vanaf minuut 8 beweerd dat de backup-stekker achteraan de marstek 5,12kW batterij kan gebruikt worden om de batterij te LADEN.
Iemand ervaring hiermee ?
Ketelklets heeft dat getest door er een zonnepaneel met micro omvormer op aan te sluiten.jackyboy8500 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:58:
in dit filmpje: YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...
wordt vanaf minuut 8 beweerd dat de backup-stekker achteraan de marstek 5,12kW batterij kan gebruikt worden om de batterij te LADEN.
Het kan, maar met veel beperkingen. Zo zal je zelf het vermogen moeten beperken tot max 2500 W en vanaf 95 procent batterij het vermogen zelf beperken tot 1000 W en bij 100 procent direct stoppen met vermogen leveren. Anders zal de spanning oplopen en de beveiliging inschakelen.jackyboy8500 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:58:
in dit filmpje: YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...
Staat ook een klein stukje over in de TS, maar in dit topic nog veel meer: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Heb hem maar even op Nordpol gezet. Kijken wat er dan gebeurt
[ Voor 7% gewijzigd door Erik1805 op 01-10-2025 08:02 ]
Deze ochtend gekeken en toen was de batterij 62%.bvansteenselen schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:17:
[...]
als je de app opent dat zie je het beginscherm(apparaatbeheer) de waarden worden daar vaak pas aangepast als je bij de betreffende batterij op het 2e scherm hebt gekeken.(waar je ook ziet of je ct connectie(wit) er is ect.
bij het 2e scherm zijn de waarden wel altijd actueel.
Nu een uurtje laten staat hij plots op 28% en in stand-by modus terwijl er 300w van het net komt.
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
JB70 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:33:
Ik stuur de Marstek aan via Nordpool prijzen.
/f/image/JdHFihdfQoGSxls4WiVDKoff.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt wel of die maar 1 kwartier gaat pakken vandaag. Gisteren leek ook wel of de accu niet is gaan laden bij nordpool.
Klopt, heb ik gisteren ook gemerkt .ik zie wel meerdere laad puntjes vandaag op de grafiek, anders moeten we dit melden aan Marstek . Kun je natuurlijk niet hebben.lenneartdj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
[Afbeelding]
Het lijkt wel of die maar 1 kwartier gaat pakken vandaag. Gisteren leek ook wel of de accu niet is gaan laden bij nordpool.
[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 01-10-2025 08:30 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Dus de formule isWargamingPlayer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:12:
[...]
De keuze is wel duidelijk in mijn geval, zelfs met een MT van 60% is het nog rendabel
kWh batterijgroote *RTE *AfnamePrijs-kWh batterijgroote *Injectie = effectieve besparing per RTE
Effectieve besparing * 6000 (gegarandeerde aantal cyclussen) = totale besparing levensloop
Totale besparing - aankoopprijs = effectieve winst
Dus RTE heeft een effectieve impact, net als GRID prijs afname / Injectie alsook aankoopbedrag ...
Met bovenstaande formule kan je verschillende systemen theoretisch met elkaar vergelijken en zien welk systeem het meest voordelig is ... er van uit gaande dat je het aantal cyclussen wel degelijk haalt in de levensloop en er van uit gaande dat de grid prijzen stabiel blijven ...
Ik kom toch ook uit dat Marstek wel zeer aantrekkelijk is t.o.v. andere systemen puur op de € gezien dan ...
En dan nog niet rekening houdend dat je die zelf aan 0 € + een pint na het gewicht te heffen kan installeren, wat ook nog eens in het voordeel van marstek spreekt.
Nu ja de HW ook bekeken, de solix ook bekeken, ... maar die zijn in aankoop / kWh al duurder ...
App vertraging met updaten van gegevens als je die net open doet ??, heb gewoonte die te "refreshen"Stef CB schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:45:
[...]
Deze ochtend gekeken en toen was de batterij 62%.
Nu een uurtje laten staat hij plots op 28% en in stand-by modus terwijl er 300w van het net komt.
Ah, mooi, dat was mijn helemaal ontgaan in de ruim 1000 pagina's die dit topic inmiddels rijk is... Ik heb het doorgelezen, ik denk dat in de meeste use cases men zich niet druk hoeft te maken over de geringe efficiency bij lage vermogens. Zeker in de use cases dat de batterij wordt gebruikt om op dynamisch tarief tijdens goedkope uren te laden en tijdens dure uren te ontladen, speelt dit geen rol, want dan geef je vol gas met het laden en ontladen gaat bij de meeste huishoudens met minimaal een paar honderd watt.pascallj schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:12:
[...]
Sterker nog, de batterij is juist veel efficiënter met opladen dan met ontladen, dit is al meerdere malen bewezen. Onder andere door mijzelf: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Overigens kan de conclusie dat de batterij verder wordt ontladen, of de capaciteit groter is, dus wel juist zijn.
Overigens, ben je het wel met me eens dat RTE meten over de hele levensduur (vermogen dat uit de batterij wordt gehaald gedeeld door het vermogen dat de batterij in is gegaan) wel zinvol is? Want op dit moment staan me geen andere instrumenten ter beschikking dan de HW Energy Socket en de uitlezing die Marstek zelf geeft. Ik vind vooralsnog 77,7% gemeten met de Energy Socket of 78,7% gemeten met de Marstek helemaal niet gek.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
klopt - is voor een off-grid mode zo ingesteld dat idd een zp systeem via de backup poort de batterij kan opladen. Denk aan campers / hut in de bossen, paardenstal, ...jackyboy8500 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:58:
Met dien verstande dat de accu nog voldoende lading heeft om gridforming te kunnen zijn, anders gaan de omvormers van de zonnepanelen niet aan. Tenzij die ook gridforming zijn. En het gedrag als de accu vol is, is ehm... interessant.vifra schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:31:
[...]
klopt - is voor een off-grid mode zo ingesteld dat idd een zp systeem via dat de batterij kan opladen. Denk aan campers / hut in de bossen, paardenstal, ...
In het geval je ZP een off-grid modus hebben dan hang je die gewoon aan de normale stekker (niet de backup) en dan werkt alles gewoon hé ...matramurena schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Met dien verstande dat de accu nog voldoende lading heeft om gridforming te kunnen zijn, anders gaan de omvormers van de zonnepanelen niet aan. Tenzij die ook gridforming zijn. En het gedrag als de accu vol is, is ehm... interessant.
Idd de batterij zal nog een minimum aan energie moeten hebben om de fae aan te kunnen zetten via backup poort ... dus werkt niet in alle situaties. Uw ZP inverter in off-grid mode zetten (grid forming) en dat op backup poort zetten lijkt me idd niet aangeraden ...
Bij mij gaat ie volgens grafiek nergens laden vandaag. Vaaglenneartdj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
[Afbeelding]
Nee...vifra schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
App vertraging met updaten van gegevens als je die net open doet ??, heb gewoonte die te "refreshen"
Staat al ruim een uur op 28% in stand-by terwijl er verbruik is.
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:14:
[...]
Het werkt op android, bij mij moet ik de bluetooth uitzetten, de app vraagt om het aan te zetten, (wel in de buurt van de accu) waarna de accu wordt weergeven en is te selecteren.
maar wil je de app nu wel gebruiken i.v.m. mogelijke problemen?
:strip_exif()/f/image/1Z42wKP1peTwpNWb1z1RzvX7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja
Vind dat na zoveel maanden een soh van nu al 98% wel snel gezakt moet ik zeggen.
2 cellen zijn beduidend lager dan de rest bij lege accu.
Of is dit normaal ?
Aankoop batterij (€1300) / jaarlijke besparing (€270): +/- 5 jaar.
------
Qua 'gadgetgehalte' spreekt de thuisbatterij me erg aan, maar bovenstaande cijfers houden me voorlopig nog tegen. Doet de meerderheid op dit forum dit dus puur als hobby/gadget/duurzaamheidsgevoel/onafhankelijkheid? Of zit ik ergens mis met mijn (ruwe) berekening?
In het begin kan het wel interessant zijn. Op een gegeven moment weet je wat de RTE ongeveer is en gaat daar binnen je verbruik niet zo veel meer aan veranderen. Als je meerdere batterijen hebt en je wilt gaan optimaliseren kan daar misschien nog wat aan gesleuteld worden.matramurena schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
Ah, mooi, dat was mijn helemaal ontgaan in de ruim 1000 pagina's die dit topic inmiddels rijk is... Ik heb het doorgelezen, ik denk dat in de meeste use cases men zich niet druk hoeft te maken over de geringe efficiency bij lage vermogens. Zeker in de use cases dat de batterij wordt gebruikt om op dynamisch tarief tijdens goedkope uren te laden en tijdens dure uren te ontladen, speelt dit geen rol, want dan geef je vol gas met het laden en ontladen gaat bij de meeste huishoudens met minimaal een paar honderd watt.
Overigens, ben je het wel met me eens dat RTE meten over de hele levensduur (vermogen dat uit de batterij wordt gehaald gedeeld door het vermogen dat de batterij in is gegaan) wel zinvol is? Want op dit moment staan me geen andere instrumenten ter beschikking dan de HW Energy Socket en de uitlezing die Marstek zelf geeft. Ik vind vooralsnog 77,7% gemeten met de Energy Socket of 78,7% gemeten met de Marstek helemaal niet gek.
Het is bekend dat met hoge vermogens je richting de 80 gaat en met NOM in de lage 70's meestal zit. Als je dat op een gegeven moment weet, kan je meten tot je een ons weegt, maar er verandert niet zo veel meer aan
5 jaar terugverdientijd is wel wat optimistisch, ik zou eerder denken ruim 6 jaar. Ik heb bijvoorbeeld een vast contract voor €0,20/kWh (loopt nog ruim een jaar door) en daarnaast lukt het je niet om alle dagen van het jaar de accu te vullen. Ik ga zelf uit van ca. 200-250 dagen per jaar (mijn zonnepanelen leveren ca. 4000 kWh op waarvan ik er normaal gesproken ca. 1300 zelf gebruik en 2700 teruglever).Michiel95 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:26:
Historisch gezien is mijn nachtverbruik (Dus van einde zonnepanelenopbrengst in de avond tot start zonnepanelenopbrengst in de ochtend) rond de 5.8kWh. De RTE van de Marstek batterij zit rond de 75% als ik dit forum lees. De batterij zou daarvan dus +/- 4kWh kunnen opvangen. Bij een gemiddelde energieprijs van €0.30/kWh levert me dat jaarlijks een besparing op van ongeveer €270.
Alsnog een prima terugverdientijd (mijn panelen hadden 12 jaar terug ook een terugverdientijd van ca. 5 jaar) en inderdaad een manier om het net te ontlasten en weer een stukje meer zelfvoorzienend te zijn.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Oke,Maxwp schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:24:
[...]
[Afbeelding]
Ja
Vind dat na zoveel maanden een soh van nu al 98% wel snel gezakt moet ik zeggen.
2 cellen zijn beduidend lager dan de rest bij lege accu.
Of is dit normaal ?
Tja, mijn State of health is 99% na 1 week, dus afgerond 1 % (na hoeveel maanden?) hoeft niets te betekenen, de volgende hele 1% kan wel een jaar duren? geen paniek wat dat betreft lijkt me.
Dat verschil in cel voltage lijkt me wat hoog, dit zou laad en ontlaad "problemen" kunnen geven.
Maar wanneer is dit verschil? ontladen, half vol, vol?
Wat zijn de verschillen bij die laat toestanden?
Wat is precies het probleem?
ps, welke versie van de tool gebruik je?
.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Ah, vandaar dat ik het gisteren niet werkend kreeg en de boel maar op hand heb genomen.Erik1805 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:58:
[...]
Bij mij gaat ie volgens grafiek nergens laden vandaag. Vaag
[Afbeelding]
Heb een "ticket" in de app aangemaakt bij de helpdesk voor dit probleem. Ze moeten de AI eventjes een andere set voorwaarden meegeven.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Daarnaast zou ik hem wel in Home Assistant willen kunnnen opvolgen en niet in de Marstek app (heb al genoeg apps) - ik zag de post van @S-ven zijn python script maar daar krijg ik geen reactie uit. Is de lokale API enkel haalbaar met de CT003 of hoe haal ik best de gegeven eruit zonder meteen naar modbus te gaan?
Nee geen meerwaarde bij 1 batterij. Als het met de HW P1 goed werkt, lekker blijven gebruiken!Robust2 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:48:
Net ook m'n V3 voor de eerste keer aan de stekker gehangen - tot nu toe met m'n Homewizard P1 want die was al aanwezig en doet gewoon wat het moet tot nu toe. Zolang ik maar 1 batterij draai, is er een voordeel om de meegeleverde CT003 aan te sluiten?
Daarnaast zou ik hem wel in Home Assistant willen kunnnen opvolgen en niet in de Marstek app (heb al genoeg apps) - ik zag de post van @S-ven zijn python script maar daar krijg ik geen reactie uit. Is de lokale API enkel haalbaar met de CT003 of hoe haal ik best de gegeven eruit zonder meteen naar modbus te gaan?
De API is nog niet officieel uit en zal je moeten laten aanzetten via Marstek (of via 3rd party tools).
Top. Hoor graag als je antwoord heb gehadJoarie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Ah, vandaar dat ik het gisteren niet werkend kreeg en de boel maar op hand heb genomen.
Heb een "ticket" in de app aangemaakt bij de helpdesk voor dit probleem. Ze moeten de AI eventjes een andere set voorwaarden meegeven.
Dat is wat te eenvoudig ... en sommige verkeerde standpunten.Michiel95 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:26:
Historisch gezien is mijn nachtverbruik (Dus van einde zonnepanelenopbrengst in de avond tot start zonnepanelenopbrengst in de ochtend) rond de 5.8kWh. De RTE van de Marstek batterij zit rond de 75% als ik dit forum lees. De batterij zou daarvan dus +/- 4kWh kunnen opvangen. Bij een gemiddelde energieprijs van €0.30/kWh levert me dat jaarlijks een besparing op van ongeveer €270.
Een marstek batterij van 5,12 kWh kan ontladen tot 12 a 11% ... versta 4,5 kWh nuttig gebruik. Maar een ROI (terugverdientijd) dien je te berekenen volgens uw batterij size en wat je gebruikt.
Alvast één ding goed - je verbruikt zeker één batterij per dag met een nachtverbruik van 5.8 kWh ... dus al minstens één Round Trip van de batterij, wat de ROi berekening vereenvoudigd.
Stel:
- 30 cent aankoopprijs energie
- 5 cent verkoopprijs energie (injectie)
- 75% RTE (NOM gemiddelde)
- 5,12 kWh batterij - ontlaad tot 12% - dus laden steeds 4,5 kWh nodig
Dan:
je hebt 6 kWh nodig voor 4,5 kWh output (75% efficientie) - dus 6 kWh zon zou normaal 30 cent injectie winst opleveren
Je zet 6 kWh zonne-energie om in afgerond 4.5 kWh nuttige energie die je niet aankoopt - dus een besparing van 135 cent
Of een effectieve besparing van 135 - 30= 105 cent
Pak 210 zonnedagen (BeNeLux gemiddelde) dat je dit kunt halen ... dat is dan 220 € / jaar
Aankoop 1900 = 8.6 jaar terugverdientijd
Aankop 1300 = 5.9 jaar terugverdientijd
Dit is als je gewoon NOM draait en niets doet om de batterij optimaal te gebruiken (door bvb. overdag ook al deel of geheel te ontladen en nuttig te gebruiken ... ).
Als je de 210 dagen meer dan 1 RTE/dag kan doen (pak 1.2) dan pits je er al rap 1,5 jaar af van de ROI ...
AANVULLEND: geen rekening houdend met boetes voor teruggave, met peik shaving, ... enzovoort. is dus flat "één spectrum" van het verhaal gerekend maar wat voor meeste met ZP wel de basis uitgangspunt is ...
[ Voor 23% gewijzigd door vifra op 01-10-2025 14:42 ]
Tuurlijk, maar meten = weten en ik zag verschillende cijfers voorbij komen, dus wilde dit voor mezelf weten en deelde mijn bevindingen hier op basis van werkelijk gebruik. Viel me alleen op dat er tussen laden en ontladen zoveel verschil zat en nogmaals, tussen de 1000+ pagina's in dit sterk divergerende topic kan ik niet alles meteen terugvinden wat er door iemand al eens is gezegd.pascallj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
In het begin kan het wel interessant zijn. Op een gegeven moment weet je wat de RTE ongeveer is en gaat daar binnen je verbruik niet zo veel meer aan veranderen. Als je meerdere batterijen hebt en je wilt gaan optimaliseren kan daar misschien nog wat aan gesleuteld worden.
Het is bekend dat met hoge vermogens je richting de 80 gaat en met NOM in de lage 70's meestal zit. Als je dat op een gegeven moment weet, kan je meten tot je een ons weegt, maar er verandert niet zo veel meer aan
Ze zijn VANDAAG 1-10-2025 over gegaan naar Kwartierprijzen, dus de App/Firmware enzovoort zal daar op aangepast moeten worden.
Ik heb een Ticket in de App aangemaakt voor Nordpool/Tibber.
https://data.nordpoolgrou...ryPeriod&deliveryAreas=AT
[ Voor 6% gewijzigd door superduper1969 op 01-10-2025 10:49 ]
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Gisteren begonnen aan de installatie van mijn Marstek Venus E v2, en na een gevecht met de SSID vereisten (die krankzinnig zijn maar sure whatever), kom ik nu op het punt dat ik de CT wil koppelen. De accu kan mijn HW p1 meter alleen niet vinden (alles zit op hetzelfde netwerk, telefoon, accu en p1). Maar ook het CT icoontje in het scherm blijft grijs.
Iemand de gouden tip? Ik heb het in het problemen met marstek topic en hier zo snel niet kunnen vinden
Vraag FW updates in de MT app. Zet Local Api functie aan in HW app. Vroeger was het ook nodig om alle slimme HW stekkers af te koppelen. Sta locatie toe in de MT app.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:49:
Goedemorgen,
Gisteren begonnen aan de installatie van mijn Marstek Venus E v2, en na een gevecht met de SSID vereisten (die krankzinnig zijn maar sure whatever), kom ik nu op het punt dat ik de CT wil koppelen. De accu kan mijn HW p1 meter alleen niet vinden (alles zit op hetzelfde netwerk, telefoon, accu en p1). Maar ook het CT icoontje in het scherm blijft grijs.
Iemand de gouden tip? Ik heb het in het problemen met marstek topic en hier zo snel niet kunnen vinden
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Alles acuteel (HW en MT firmware), local api staat aan. Ik heb alleen mijn enphase envoy in de HW app nog staan, verder geen HW producten. Locatie is toegestaan bij gebruik app.superduper1969 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Vraag FW updates in de MT app. Zet Local Api functie aan in HW app. Vroeger was het ook nodig om alle slimme HW stekkers af te koppelen. Sta locatie toe in de MT app.
EDIT: hoort het CT icoontje niet bij voorbaat al groen te zijn? Of is dat alleen als je een CT hebt gekoppeld al
[ Voor 10% gewijzigd door pannekoek op 01-10-2025 10:55 ]
Het belangrijkste is dat Uw Marstek en Telefoon op hetzelfde AP verbonden zijn. HW P1 meter mag met een ander AP verbonden zijn. Als je met je telefoon bij de Marstek staat zou je dit moeten kunnen controleren.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:49:
Goedemorgen,
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Leg de telefoon met bluetooth aan eens op de accu, bij mij werkte dat, 30 cm er vanaf kon de accu de HWp1 niet vindenpannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:49:
Goedemorgen,
gek werd ik er van
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Zie je wel dat er data voorbij komt bij de Home Wizard P1 meter in de APP?pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:49:
Goedemorgen,
Ik heb bij de nieuwste APP update hetzelfde probleem zeg maar. Het icoontje blijft grijs.
Branden de lampjes wel op de Marstek? CT, WIFI, BT?
Ik ben via apkpure op zoek gegaan naar een vorige versie van de APP V1.6.47
Ik geloof dat de nieuwste nu eindigd op 49.
Bij de vorige versie zie ik het icoontje wel groen worden.
Enige is wel, je krijgt nu elke keer dat de app zich wil updaten melding, die negeer ik voorlopig even.
Volgens mij werkt de nieuwste versie wel goed verder. Er zijn meer dingen veranderd in de nieuwe.
Ik heb deze nu op mijn telefoon en tablet:
https://apkpure.com/nl/ma...a.marstek/download/1.6.47
Bij mij is het icoontje gewoon grijs in de app (al een tijdje niet meer groen gezien). Maar als ik er op druk dan springt hij meteen naar de (gekoppelde) CT003 meter en laat hij actuele waardes zien.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Alles acuteel (HW en MT firmware), local api staat aan. Ik heb alleen mijn enphase envoy in de HW app nog staan, verder geen HW producten. Locatie is toegestaan bij gebruik app.
EDIT: hoort het CT icoontje niet bij voorbaat al groen te zijn? Of is dat alleen als je een CT hebt gekoppeld al
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
icoon blijft grijs ja, klopt, niet verbonden licht grijs, verbonden gaat het op in de achtergrond en verlichten de letters CT ietsArjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Zie je wel dat er data voorbij komt bij de Home Wizard P1 meter in de APP?
Ik heb bij de nieuwste APP update hetzelfde probleem zeg maar. Het icoontje blijft grijs.
Enige is wel, je krijgt nu elke keer dat de app zich wil updaten melding, die negeer ik voorlopig even.
Volgens mij werkt de nieuwste versie wel goed verder. Er zijn meer dingen veranderd in de nieuwe.
In de nieuwste app in er geen "Groen" meer, alleen Licht grijze letters CT (Geen verbinding) en Witte letters CT (Wel verbinding) verschil is nouwlijks merkbaar. Waarschijnlijk aangepast omdat er kennelijk te veel mensen calls aanmaken omdat hij niet "Groen" is, zonder dat ze eerst een refresh doen.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Alles acuteel (HW en MT firmware), local api staat aan. Ik heb alleen mijn enphase envoy in de HW app nog staan, verder geen HW producten. Locatie is toegestaan bij gebruik app.
Enige manier om te controleren is CT te selecteren.
Ik las een paar posts verder van iemand die rond de 5 kWh opbrengst zat. Mijn eerste accu komt ronde 4.4 uit.pascallj schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:36:
[...]
Daartussen is het lineair, maar aangezien de SoC weergave daarbuiten blijft hangen wil het dus zeggen dat het ook in het lineaire gedeelte niet correct is.
Die 11 procent is ook maar een getal dus daar kan je niet echt mee gaan rekenen. Hun definitie van waar 11 procent ligt, is ook al een aantal keer veranderd bij updates. Het klopt wel ongeveer, maar je kan er niet echt mee gaan rekenen op die manier.
Wat Marstek correct acht weet ik niet, maar ik haal zelf 4,2 kWh en dat lijkt mij nog wel aardig.
Vanochtend de tweede getest. Dat is drama. Heel snel van 100 naar 8%. Leverde 1.1kWh. Ontladen stond op 2000W. Ging na 30 minuten al terugregelen naar 1070W. 10minuten later op 8%.
Opladen van 8 naar 100% in 41 minuten. Input 1.4kWh. Wordt aan de bel trekken. Vanmiddag de derde proberen.
🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Het CT lampje lijkt niet te branden nu je het zegt. Is er iets wat ik daar aan kan doen? Ik ga zo even kijken naar de app versie dank je wel!Arjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Nee alleen als de HW P1 goed gekoppeld is wordt hij normaal gesproken groen, maar lees even mijn vorige reactie. Ik ben terug gegaan naar de vorige versie van de APP en meteen wordt CT weer groen.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Bij de nieuwe versie is het mij nog niet gelukt om hem groen te krijgen, ten 2e bij 1 tablet wil de app niet eens meer goed opstarten, dat was waarom ik bij die tablet in eerste instantie terug ging naar de vorige.
Je bebt ook een versie met 48 aan het eind, misschien is die ook goed.
Probeer anders eerst even wat ik in mijn vorige reactie zeg, terug naar ver 47 aan het eind en kijk of het dan wel lukt.
Wat ik in deze reactie zeg. Ga naar apkpure, download versie V1.6.47. Deïnstalleer versie met 49 aan het eind en installeer V1.6.47. Probleem is bij mij dan verdwenen. Als er weer een nieuwe versie komt dan ga ik hem weer updaten. Zolang dat niet zo ver is blijf ik even bij V1.6.47 hangen.Arjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Zoals al is gezegd, wordt hij niet meer groen tegenwoordig maar lichtgrijs van donkergrijs. Er is geen reden om terug te gaan in versie als hij niet groen wordt, want dat zal hij nooit worden.Arjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:02:
[...]
Nee alleen als de HW P1 goed gekoppeld is wordt hij normaal gesproken groen, maar lees even mijn vorige reactie. Ik ben terug gegaan naar de vorige versie van de APP en meteen wordt CT weer groen.
Bij de nieuwe versie is het mij nog niet gelukt om hem groen te krijgen, ten 2e bij 1 tablet wil de app niet eens meer goed opstarten, dat was waarom ik bij die tablet in eerste instantie terug ging naar de vorige.
Je bebt ook een versie met 48 aan het eind, misschien is die ook goed.
Probeer anders eerst even wat ik in mijn vorige reactie zeg, terug naar ver 47 aan het eind en kijk of het dan wel lukt.
Owwww ok, dat was mij nog niet opgevallen. Hahaha. Ok zit het zo.pascallj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Zoals al is gezegd, wordt hij niet meer groen tegenwoordig maar lichtgrijs van donkergrijs. Er is geen reden om terug te gaan in versie als hij niet groen wordt, want dat zal hij nooit worden.
Dank u!! Ik las het wel net maar het drong niet meteen tot mij door.
Wel verwarrend, zou graag willen dat hij een duidelijkere kleur krijgt
[ Voor 7% gewijzigd door Arjanski op 01-10-2025 11:11 ]
5 kWh leveren zal je nooit uit 1 lading halen, dat is onmogelijk. Dan zou er al iets van 6,5 kWh aan capaciteit aanwezig moeten zijn. Je kunt natuurlijk wel 5 kWh halen op 1 dag als je tussendoor hebt ontladen en weer bijgeladen.Pe1dtq schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Ik las een paar posts verder van iemand die rond de 5 kWh opbrengst zat. Mijn eerste accu komt ronde 4.4 uit.
Vanochtend de tweede getest. Dat is drama. Heel snel van 100 naar 8%. Leverde 1.1kWh. Ontladen stond op 2000W. Ging na 30 minuten al terugregelen naar 1070W. 10minuten later op 8%.
Opladen van 8 naar 100% in 41 minuten. Input 1.4kWh. Wordt aan de bel trekken. Vanmiddag de derde proberen.
Dat klinkt zeker niet goed! Ik denk dat daar geen twijfel over mogelijk is.
Het CT lampje op de batterij gaat alleen branden als er een succesvolle verbinding is. Als jouw apparaat de HW P1 al niet kan vinden, zal dit lampje ook niet aangaan. Je zal eerst moeten uitzoeken waarom het apparaat niet gevonden wordt.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:02:
[...]
Het CT lampje lijkt niet te branden nu je het zegt. Is er iets wat ik daar aan kan doen? Ik ga zo even kijken naar de app versie dank je wel!
De batterij moet ook binnen hetzelfde netwerk staan, dus geen gastnetwerken of andere netwerken die aan isolatie van de cliënts doen.
arf.. zou dat het dan zijn. al mijn smarthome dingen zitten op het gastennetwerk om nog een bepaald idee van privacy te hebben. Zou het kunnen/is het zo dat Marstek alleen op een normaal netwerk kan draaien? Het koppelen van mijn gastennetwerk is namelijk wel gelukt in de app.pascallj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:14:
[...]
Het CT lampje op de batterij gaat alleen branden als er een succesvolle verbinding is. Als jouw apparaat de HW P1 al niet kan vinden, zal dit lampje ook niet aangaan. Je zal eerst moeten uitzoeken waarom het apparaat niet gevonden wordt.
De batterij moet ook binnen hetzelfde netwerk staan, dus geen gastnetwerken of andere netwerken die aan isolatie van de cliënts doen.
Ja, maar dat is ook logisch. De apparaten communiceren via het netwerk dus moet er communicatie tussen cliënts mogelijk zijn. Als jouw HW P1 meter op het gastennetwerk zit, zal hij waarschijnlijk ook niet in de HW App verschijnen.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:17:
[...]
arf.. zou dat het dan zijn. al mijn smarthome dingen zitten op het gastennetwerk om nog een bepaald idee van privacy te hebben. Zou het kunnen/is het zo dat Marstek alleen op een normaal netwerk kan draaien? Het koppelen van mijn gastennetwerk is namelijk wel gelukt in de app.
maar dat is dus het gare, ik draai al 2 jaar de HW p1 in de HW app op het gastennetwerk. Zelfde als de airco, due Tuya stekkers en de Roomba/Roborock.pascallj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:18:
[...]
Ja, maar dat is ook logisch. De apparaten communiceren via het netwerk dus moet er communicatie tussen cliënts mogelijk zijn. Als jouw HW P1 meter op het gastennetwerk zit, zal hij waarschijnlijk ook niet in de HW App verschijnen.
Ik zal de Marstek nog eens aan mn eigen netwerk koppelen, kijken of dat het verschil maakt. Maar al het andere doet het gewoon op het gastennetwerk
Ik wou wachten tot de saldering eraf ging, maar dat is mislukt. Inmiddels staan er hier 2 (sinds een week) waarmee ik tot dusver bijna 0 op de meter draai. Met het koken en auto laden gebruik ik nog stroom uit het net, verder alles uit de zon.Michiel95 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:26:
Qua 'gadgetgehalte' spreekt de thuisbatterij me erg aan, maar bovenstaande cijfers houden me voorlopig nog tegen. Doet de meerderheid op dit forum dit dus puur als hobby/gadget/duurzaamheidsgevoel/onafhankelijkheid? Of zit ik ergens mis met mijn (ruwe) berekening?
Duurzaam / onafhankelijk / netbelasting etc. is voor mij niet de reden. Ik vind het gewoon leuk om 0-op-de-meter te draaien zoveel als kan. Stroomkosten gaan dan omlaag, en wie weet verdienen ze zichzelf (grotendeels) terug, dat is mooi meegenomen.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
IN DE NIEUWE VERSIE BLIJFT HET CT ICOONTJE GRIJS.
NIET GEKOPPELD MET P1: CT DONKER GRIJS DUNNE LETTERS
WEL GEKOPPELD MET P1: CT LICHT GRIJS DIKKE LETTERS
(Ik schrijf het even groot want je leest er zo overheen Mijn eerdere informatie was onjuist, zoals vaker hahahaha Grrrr
De Marstek en p1 meter moeten op hetzelfde netwerk zitten, anders ga je die niet kunnen koppelen.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
maar dat is dus het gare, ik draai al 2 jaar de HW p1 in de HW app op het gastennetwerk. Zelfde als de airco, due Tuya stekkers en de Roomba/Roborock.
Ik zal de Marstek nog eens aan mn eigen netwerk koppelen, kijken of dat het verschil maakt. Maar al het andere doet het gewoon op het gastennetwerk
Bij gastennetwerk moet je dan wel ingesteld hebben dat andere apparaten zichtbaar zijn voor elkaar.
Kan ook zijn dat jouw gastennetwerk geen scheiding heeft, maar dan is het netwerk eigenlijk nutteloos en slecht gastennetwerk. Van de HW weet ik het niet zeker, maar Tuya en Roborock en dat soort dingen werken toch allemaal via de Cloud? Dan werkt het wel want de verbinding gaat via het gastennetwerk naar buiten en komt via het normale netwerk naar binnen.pannekoek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
maar dat is dus het gare, ik draai al 2 jaar de HW p1 in de HW app op het gastennetwerk. Zelfde als de airco, due Tuya stekkers en de Roomba/Roborock.
De verbinding tussen de P1 meter en de batterij is lokaal.
Top dank je wel, ik ga even spelen met het netwerk straks en dan hopen dat de accu verbind. Ik zit ook met Ziggo Smart Wifi wat volgens mij echt heel veel settings niet laat zien. Eigenlijk wil ik namelijk een apart SSID hebben voor alle smart meuk maar dat zoek ik later wel uit.pascallj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
Kan ook zijn dat jouw gastennetwerk geen scheiding heeft, maar dan is het netwerk eigenlijk nutteloos en slecht gastennetwerk. Van de HW weet ik het niet zeker, maar Tuya en Roborock en dat soort dingen werken toch allemaal via de Cloud? Dan werkt het wel want de verbinding gaat via het gastennetwerk naar buiten en komt via het normale netwerk naar binnen.
De verbinding tussen de P1 meter en de batterij is lokaal.
Dank voor alle tips!
Heb het ook gezien, wel nette prijs van 700€ voor de Venus C.Avenger 2.0 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:14:
Wel raar dat Marstek App zojuist een pagina grote advertentie had voor de Venus C in uitverkoop die linkte naar de niet-officiële Marstek Nederland website. Blijkbaar kunnen verdelers nu ook advertentieruimte huren in de Marstek App?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Dat is dan wel de 2,56 varriantDSSW schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Heb het ook gezien, wel nette prijs van 700€ voor de Venus C.
Batterij doet veel meer dan nachtverbruik compenseren in NOM. De ganse dag zal hij pieken opvangen zowel naar laden als ontladen. De opbrengsten tijdens de dag zijn bij mij velen maal groter dan het opvangen van het nachtverbruikMichiel95 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:26:
------
En als je op het lichtgrijs (bij mij wit) "CT" knopje drukt in de App, dan opent alsnog een schermpje met een GROEN "wifi" icoontje met de tekst "ONLINE" en daaronder dan een realtime meting/grafiekje.Arjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:21:IN DE NIEUWE VERSIE BLIJFT HET CT ICOONTJE GRIJS.
NIET GEKOPPELD MET P1: CT DONKER GRIJS DUNNE LETTERS
WEL GEKOPPELD MET P1: CT LICHT GRIJS DIKKE LETTERS
MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh
Bij de update zag ik dat de tekst ook in dikke letters veranderde, nu ik weer kijk zie ik dat weer niet.
Waarom gaat het elke keer fout met mijn adviezen. Maar ik vind de verandering te groot! Heel verwarrend!
Sorry beetje frustie.
Ik begrijp je frustratie. Denk dat meesten dit al geaccepteerd hadden aangezien de update al een tijd terug was. Maar ik zou zeggen, laat een berichtje achter in de app onder Feedback. Grotere kans dat ze dat lezen, dan hier.Arjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:42:
Ik vind het absoluut niet duidelijk de CT in de nieuwste versie. Leest Marstek ook mee? AUB groen icoontje weer terug, please. Nu ik weer in de APP kijk twijfel ik of hij nu goed is. Ok het is meer wit.
Bij de update zag ik dat de tekst ook in dikke letters veranderde, nu ik weer kijk zie ik dat weer niet.
Waarom gaat het elke keer fout met mijn adviezen. Maar ik vind de verandering te groot! Heel verwarrend!
Sorry beetje frustie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/ZWcCEpAIBuRpiJIvwDpds8GK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mx7k7Kdwhsse57O7zlgqqseG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JmUQ04ZcGYl2KhAseYUqCmJO.jpg?f=fotoalbum_large)