Zat hier in een vergelijkbare situatie alleen dan 1 EV auto die vaak op de oprit staat.Magicw00b schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:57:
Na jaren een thuisaccu te hebben afgezet voor mezelf als: niet nodig zolang we salderen ben ik me afgelopen weekend toch maar eens gaan verdiepen.
Wat is mijn situatie:
3 persoonshuishouden met
1 Tesla Y (75kWh accu)
1 Plugin Volvo (7 kWh accu)
2 strings van 12 zonnepanelen, beide met een eigen omvormer op een eigen fase. Opbrengst per jaar ongeveer 7000kWh.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Is het slim wat ik in gedachte heb? Of hebben jullie andere gedachten/ aanbevelingen?
Zal even kort mijn route beschrijven... (Batterij(en) staan op NOM)
- Maart begonnen met 1 batterij, die op NOM gezet en op de fase aangesloten met de meeste teruglever wattage.
- Wallbox begint bij 3x 480w op de fases met "zonnestroom" teruglevering, is een mix van PV en Grid
- Ervaring, de Marstek wordt eerst weer volgeladen en als die (bijna) vol is ging de Wallbox de EV laden
Conclusie werkt goed maar benut niet alle mogelijkheden
- Home Assist en de Wallbox aan elkaar gekoppeld en een hele simpele automation gemaakt zodra EV laad batterij(en) op modi manueel zonder taak.
Conclusie werkte veel beter en kon eigen gebruik en kon bijna gehele nacht NOM houden
- Mei 2de batterij aangeschaft en die op een andere fase aangesloten waar de andere omvormer zit
- NOM is nu 24/7 mogelijk en we hoeven geen rekening te houden met aanzetten huishoudelijke apparatuur.
- Laden van de EV gaat nu met ruim 2/3 volledige zonne-energie.
Conclusie zowel huisgebruik als beter optimalisatie van gebruik zonne-energie voor laden EV
Laden van de EV met de batterijen is voor mij nooit het uitganspunt geweest. Dat haal ik qua investering er nooit uit. Als ik nu de balans opmaak dan zie ik mijn afname van de GRID met 2/3 gedaald is. Daar was en is het mij om te doen. In december heb ik de jaarafrekening dan kan ik zien wat effect is vanaf maart dit jaar tot december. Eind volgend jaar heb ik pas een volledig jaar inzichtelijk en kan ik een beslissing nemen welk nieuw energiecontract in mijn specifieke situatie het beste past. Dan bekijk ik ook of een derde batterij zinvol is - op elke fase een batterij.
Mijn advies... doorloop hetzelfde traject als ik en bekijk onderweg wat het beste bij je past.
Voor nu zou ik max 2 batterijen kopen en deze verdelen over de fases waar je omvormers op zitten.
Mocht het haalbaar zijn dan kun je overwegen om op de 'lege' fase ook iets van zonnepanelen/micro-omvormers aan te sluiten zodat het EV laden met gedeeltelijke of volledige zonnestroom mogelijk wordt. Mits je 3 fase EV laden nodig hebt. Anders zo laten en 2 batterijen aansluiten en op NOM zetten 'set and forget'
m2c
PS voor wie het nog niet weet in je energiemeter wordt het energieverbruik van de fases met elkaar vereffend. Dus als je 1000w terug lever op een fase en op een andere fase gelijktijdig 1000w verbruikt is dit NOM = nul op de meter (realtime saldering)
[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 29-09-2025 11:25 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+