Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magicw00b schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:57:
Na jaren een thuisaccu te hebben afgezet voor mezelf als: niet nodig zolang we salderen ben ik me afgelopen weekend toch maar eens gaan verdiepen.

Wat is mijn situatie:
3 persoonshuishouden met
1 Tesla Y (75kWh accu)
1 Plugin Volvo (7 kWh accu)
2 strings van 12 zonnepanelen, beide met een eigen omvormer op een eigen fase. Opbrengst per jaar ongeveer 7000kWh.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Is het slim wat ik in gedachte heb? Of hebben jullie andere gedachten/ aanbevelingen?
Zat hier in een vergelijkbare situatie alleen dan 1 EV auto die vaak op de oprit staat.

Zal even kort mijn route beschrijven... (Batterij(en) staan op NOM)
- Maart begonnen met 1 batterij, die op NOM gezet en op de fase aangesloten met de meeste teruglever wattage.
- Wallbox begint bij 3x 480w op de fases met "zonnestroom" teruglevering, is een mix van PV en Grid
- Ervaring, de Marstek wordt eerst weer volgeladen en als die (bijna) vol is ging de Wallbox de EV laden
Conclusie werkt goed maar benut niet alle mogelijkheden

- Home Assist en de Wallbox aan elkaar gekoppeld en een hele simpele automation gemaakt zodra EV laad batterij(en) op modi manueel zonder taak.
Conclusie werkte veel beter en kon eigen gebruik en kon bijna gehele nacht NOM houden

- Mei 2de batterij aangeschaft en die op een andere fase aangesloten waar de andere omvormer zit
- NOM is nu 24/7 mogelijk en we hoeven geen rekening te houden met aanzetten huishoudelijke apparatuur.
- Laden van de EV gaat nu met ruim 2/3 volledige zonne-energie.
Conclusie zowel huisgebruik als beter optimalisatie van gebruik zonne-energie voor laden EV

Laden van de EV met de batterijen is voor mij nooit het uitganspunt geweest. Dat haal ik qua investering er nooit uit. Als ik nu de balans opmaak dan zie ik mijn afname van de GRID met 2/3 gedaald is. Daar was en is het mij om te doen. In december heb ik de jaarafrekening dan kan ik zien wat effect is vanaf maart dit jaar tot december. Eind volgend jaar heb ik pas een volledig jaar inzichtelijk en kan ik een beslissing nemen welk nieuw energiecontract in mijn specifieke situatie het beste past. Dan bekijk ik ook of een derde batterij zinvol is - op elke fase een batterij.

Mijn advies... doorloop hetzelfde traject als ik en bekijk onderweg wat het beste bij je past.
Voor nu zou ik max 2 batterijen kopen en deze verdelen over de fases waar je omvormers op zitten.
Mocht het haalbaar zijn dan kun je overwegen om op de 'lege' fase ook iets van zonnepanelen/micro-omvormers aan te sluiten zodat het EV laden met gedeeltelijke of volledige zonnestroom mogelijk wordt. Mits je 3 fase EV laden nodig hebt. Anders zo laten en 2 batterijen aansluiten en op NOM zetten 'set and forget'

m2c

PS voor wie het nog niet weet in je energiemeter wordt het energieverbruik van de fases met elkaar vereffend. Dus als je 1000w terug lever op een fase en op een andere fase gelijktijdig 1000w verbruikt is dit NOM = nul op de meter (realtime saldering)

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 29-09-2025 11:25 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
*knip
Ik zal het wel aanbieden via V&A.

[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 29-09-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 29-09-2025 19:04 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34
SatScan schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:59:
[...]

Zat hier in een vergelijkbare situatie alleen dan 1 EV auto die vaak op de oprit staat.

Zal even kort mijn route beschrijven... (Batterij(en) staan op NOM)
- Maart begonnen met 1 batterij, die op NOM gezet en op de fase aangesloten met de meeste teruglever wattage.
- Wallbox begint bij 3x 480w op de fases met "zonnestroom" teruglevering, is een mix van PV en Grid
- Ervaring, de Marstek wordt eerst weer volgeladen en als die (bijna) vol is ging de Wallbox de EV laden
Conclusie werkt goed maar benut niet alle mogelijkheden

- Home Assist en de Wallbox aan elkaar gekoppeld en een hele simpele automation gemaakt zodra EV laad batterij(en) op modi manueel zonder taak.
Conclusie werkte veel beter en kon eigen gebruik en kon bijna gehele nacht NOM houden

- Mei 2de batterij aangeschaft en die op een andere fase aangesloten waar de andere omvormer zit
- NOM is nu 24/7 mogelijk en we hoeven geen rekening te houden met aanzetten huishoudelijke apparatuur.
- Laden van de EV gaat nu met ruim 2/3 volledige zonne-energie.
Conclusie zowel huisgebruik als beter optimalisatie van gebruik zonne-energie voor laden EV

Laden van de EV met de batterijen is voor mij nooit het uitganspunt geweest. Dat haal ik qua investering er nooit uit. Als ik nu de balans opmaak dan zie ik mijn afname van de GRID met 2/3 gedaald is. Daar was en is het mij om te doen. In december heb ik de jaarafrekening dan kan ik zien wat effect is vanaf maart dit jaar tot december. Eind volgend jaar heb ik pas een volledig jaar inzichtelijk en kan ik een beslissing nemen welk nieuw energiecontract in mijn specifieke situatie het beste past. Dan bekijk ik ook of een derde batterij zinvol is - op elke fase een batterij.

Mijn advies... doorloop hetzelfde traject als ik en bekijk onderweg wat het beste bij je past.
Voor nu zou ik max 2 batterijen kopen en deze verdelen over de fases waar je omvormers op zitten.
Mocht het haalbaar zijn dan kun je overwegen om op de 'lege' fase ook iets van zonnepanelen/micro-omvormers aan te sluiten zodat het EV laden met gedeeltelijke of volledige zonnestroom mogelijk wordt. Mits je 3 fase EV laden nodig hebt. Anders zo laten en 2 batterijen aansluiten en op NOM zetten 'set and forget'

m2c

PS voor wie het nog niet weet in je energiemeter wordt het energieverbruik van de fases met elkaar vereffend. Dus als je 1000w terug lever op een fase en op een andere fase gelijktijdig 1000w verbruikt is dit NOM = nul op de meter (realtime saldering)
Dank voor de toelichting. Ik heb ook niet het doel de auto's vanuit de accu's te laden, maar wel nergens na hoeven omkijken als het gaat om andere elektrische apparatuur. Samen met opgroeiende kids en wellicht een warmtepomp over een paar jaar, kan het maar alvast geregeld zijn is de gedachte. Ik moet toch al een kabel leggen en de meterkast aanpassen en een onderverdeelkast plaatsen. Dan maar meteen 3 en dan zal de komende jaren wat meer energie richting de auto's gaan en over een paar jaar naar de warmtepomp. Het doel is NOM voor het huishouden, de autos is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-10 15:39
Losstaade vraag - weet niet of het kan en of iemand er ervaring mee heeft, maar kan je met een CT002 / CT003 én een venus E en een venus A of venus D aansturen om bv. NOM te houden ?
Daar waar Venus E prijskwaliteit top is (zeker aan de verlaagde prijzen dat je nu een versie 2.0 vindt) ... is het ook wel handig voor ZP uitbreiding om dit aan te vullen met een Venus A of D ... alleen geen idee of dan NOM werken wel vlot gaat ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
SatScan schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:26:
@suave1234 ik verzoek je vriendelijk om je bericht te verwijderen.

Dank!
doe ik iets wat niet mag? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01:46
suave1234 schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:41:
[...]

doe ik iets wat niet mag? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling
Inkoopactie....

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:35:
Losstaade vraag - weet niet of het kan en of iemand er ervaring mee heeft, maar kan je met een CT002 / CT003 én een venus E en een venus A of venus D aansturen om bv. NOM te houden ?
Daar waar Venus E prijskwaliteit top is (zeker aan de verlaagde prijzen dat je nu een versie 2.0 vindt) ... is het ook wel handig voor ZP uitbreiding om dit aan te vullen met een Venus A of D ... alleen geen idee of dan NOM werken wel vlot gaat ...
Je kunt het even navragen in de App maar voor zover ik weet werken alle Marstek Venus modellen die gebruik maken van de CT002/3 slim met elkaar samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
oh, wist ik niet, ging mij er niet om om iets te verdienen, dus dacht dat het dan mocht. Ik zal het wel aanbieden via V&A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-10 09:28
Beste medetweakers,
Onderstaand de uitgangspunten en strategiën die ik in mijn home-brew-automatisering van de Marstek Venus E heb ingebouwd op basis van de local-api.
Misschien heeft iemand nog aanvullende strategiën of kan ik iemand nog op een idee brengen met deze post.
Zo komen we misschien tot een lijst van mogelijke strategiën waaruit iedereen kan kiezen welke hij/zij zinvol vindt om te implementeren en welke niet.

Uitgangspunten:
-1 Sturing heeft betrekking op een batterij in Nederland (NL) bij een Dynamisch Contract
-2 Sturing vindt plaats 1 x per kwartier (niet teveel schakelen met de batterij en focus op macro-perspectief)
-3 De software heeft de beschikking over de dynamische tarieven van "vandaag" (wordt gedownload als json)
-4 De software heeft de beschikking over de voorspelde zonne-energie (W/m2) van het KNMI op een plek (woonplaats) "vandaag"; (wordt gedownload als json)
Hiervan is af te leiden hoeveel PV-stroom jouw installatie naar verwachting gaat opbrengen op de resterende uren van de dag (per uur)
-5 Bij het laden op Net-stroom wordt het laadtarief vergeleken met de gemiddelde tarieven van de uren waarvoor je gaat bijladen omdat je SOC daarvoor op het moment van laden te laag is.
Dit laadtarief is inclusief alle belastingen geteld en in verband met de RTE-verliezen wordt dit tarief door 0,8 gedeeld en verhoogd met een paar cent om
zichtbaar voordeel te hebben t.o.v. de tarieven waarvoor je middels Net-stroom aan het laden zou gaan als je geen SOC in de batterij zou hebben.
-6 Er is sprake van Maxtarief-uur bij 2 tariefmomenten op een dag (1 x voormiddag (0-11) en 1 x namiddag (12-23)), waarbij het maxtarief-uur ook het uur vooraf en het uur
volgend op het maxtarief-uur bevat (in totaal dus 3 uur om te overbruggen).

Strategiën geimplementeerd:
-1 Basis is NOM (=Zelf Consumptie) is actief als geen van de onderstaande strategiën actief is.
-2 Zomer-Passive (dit is bedoeld om overtollige PV-stroom niet te verkopen op de lagere/negatieve tarief-uren); Het betekent dat wanneer er voldoende zonne-stroom
wordt voorspeld je de batterij in de voormiddag niet laat opladen (maar de PV in de voormiddag laat terugleveren naar het net omdat het tarief dan hoger is dan bijv. in de namiddag)
In de namiddag ga je dan de batterij juist volladen om de laagste/negatieve uren te vermijden.
-3 Winter-Passive (dit is bedoeld om op enig moment te beslissen de batterij in Passive stand te zetten (=niet laden/niet ontladen) om zodoende voldoende SOC in de batterij te houden
om de eerstvolgende piek (maxtarief-uur) te overbruggen. Er moet dan voldoende SOC in de batterij zitten om 3 uur (het maxtarief-uur + 2 naastgelegen uren) te overbruggen.
-4 Strategisch bijladen van het Net (kijkend naar de huidige SOC vaststellen dat deze onvoldoende is om over het komende maxtarief-uur te geraken resp. onvoldoende is om zelfs bij
Passive gaan de 3 uur van Maxtarief-uur te overbruggen. Dan wordt gekeken of het met RTE-verlies verhoogde Net-tarief op het huidige uur opweegt tegen
de gemiddelde prijs inclusief belastingen van alle tussenliggende uren t/m maxuur + 1 of gemiddelde prijs inclusief belastingen van de 3 uur rondom het maxuur.
Als dit rendabel is (meestal zal dit op of rond het minimum-uur vooraf aan het maximum-uur zijn) ga je laden (Manual) totdat de gewenste SOC is bereikt en
anders blijf je op NOM staan omdat bijladen financieel niet loont en je toch nog elke Watt PV kunt meenemen die je PV opleveren ook al is dat niet voldoende om
dat aankomende dure max-uur te overbruggen.
-5 Gedurende de winter 1 x per week tot 100% vol laden op het goedkoopste uur (zodat de batterij niet wekenlang op 11% staat bij weinig PV)
-6 Monitoring status batterij (middels logging bij elke sturings-run)
===========================================================================
Afgeleide Strategien:
-7 Afgeleide strategie van -3 (wanneer de batterij in Winter-Passive is gegaan om SOC te sparen tot het maxtariefuur-1, dan wordt de batterij vanzelf op NOM (=Zelf Consumptie) gezet
wanneer het uur voorafgaand aan het maxtarief-uur is aangebroken.
-8 Afgeleide strategie van -2 (wanneer de batterij in Zomer-Passive is gegaan om pas bij het minimum-tariefuur te gaan laden, wordt de batterij vanzelf op NOM (=Zelf Consumptie) gezet
wanneer het minimum-tariefuur is aangebroken
-9 Afgeleide strategie van -4 (wanneer bij het bijladen Manual de gewenste SOC is bereikt wordt de batterij weer vanzelf op NOM (=Zelf Consumptie) gezet (n.b. het zou best kunnen dat
in het daaropvolgende kwartier een van de andere strategiën de batterij dan op Passive gaat zetten)

Strategiën NIET geimplementeerd:
-1 Minimalisatie van CAPTAR (valide strategie, maar specifiek voor België)
-2 Verkopen PV-stroom/Ingekochte-stroom van goedkope uren op Duurste uur/uren (valide strategie, maar volgens mij slechts nog zinvol gedurende de salderingsregeling)
-3 Het beperken van het laad-/ontlaad-vermogen van de batterij per device (aangedragen door @d3x )

Gr. Antoine Vromen

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

S2S

antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:13:
Beste medetweakers,
Onderstaand de uitgangspunten en strategiën die ik in mijn home-brew-automatisering van de Marstek Venus E heb ingebouwd op basis van de local-api.
Misschien heeft iemand nog aanvullende strategiën of kan ik iemand nog op een idee brengen met deze post.
Zo komen we misschien tot een lijst van mogelijke strategiën waaruit iedereen kan kiezen welke hij/zij zinvol vindt om te implementeren en welke niet.

Uitgangspunten:
-1 Sturing heeft betrekking op een batterij in Nederland (NL) bij een Dynamisch Contract
-2 Sturing vindt plaats 1 x per kwartier (niet teveel schakelen met de batterij en focus op macro-perspectief)
-3 De software heeft de beschikking over de dynamische tarieven van "vandaag" (wordt gedownload als json)
-4 De software heeft de beschikking over de voorspelde zonne-energie (W/m2) van het KNMI op een plek (woonplaats) "vandaag"; (wordt gedownload als json)
Hiervan is af te leiden hoeveel PV-stroom jouw installatie naar verwachting gaat opbrengen op de resterende uren van de dag (per uur)
-5 Bij het laden op Net-stroom wordt het laadtarief vergeleken met de gemiddelde tarieven van de uren waarvoor je gaat bijladen omdat je SOC daarvoor op het moment van laden te laag is.
Dit laadtarief is inclusief alle belastingen geteld en in verband met de RTE-verliezen wordt dit tarief door 0,8 gedeeld en verhoogd met een paar cent om
zichtbaar voordeel te hebben t.o.v. de tarieven waarvoor je middels Net-stroom aan het laden zou gaan als je geen SOC in de batterij zou hebben.
-6 Er is sprake van Maxtarief-uur bij 2 tariefmomenten op een dag (1 x voormiddag (0-11) en 1 x namiddag (12-23)), waarbij het maxtarief-uur ook het uur vooraf en het uur

-1 Basis is NOM (=Zelf Consumptie) is actief als geen van de onderstaande strategiën actief is.
-2 Zomer-Passive (dit is bedoeld om overtollige PV-stroom niet te verkopen op de lagere/negatieve tarief-uren); Het betekent dat wanneer er voldoende zonne-stroom
wordt voorspeld je de batterij in de voormiddag niet laat opladen (maar de PV in de voormiddag laat terugleveren naar het net omdat het tarief dan hoger is dan bijv. in de namiddag)
In de namiddag ga je dan de batterij juist volladen om de laagste/negatieve uren te vermijden.
-3 Winter-Passive (dit is bedoeld om op enig moment te beslissen de batterij in Passive stand te zetten (=niet laden/niet ontladen) om zodoende voldoende SOC in de batterij te houden
om de eerstvolgende piek (maxtarief-uur) te overbruggen. Er moet dan voldoende SOC in de batterij zitten om 3 uur (het maxtarief-uur + 2 naastgelegen uren) te overbruggen.
-4 Strategisch bijladen van het Net (kijkend naar de huidige SOC vaststellen dat deze onvoldoende is om over het komende maxtarief-uur te geraken resp. onvoldoende is om zelfs bij
Passive gaan de 3 uur van Maxtarief-uur te overbruggen. Dan wordt gekeken of het met RTE-verlies verhoogde Net-tarief op het huidige uur opweegt tegen
de gemiddelde prijs inclusief belastingen van alle tussenliggende uren t/m maxuur + 1 of gemiddelde prijs inclusief belastingen van de 3 uur rondom het maxuur.
Als dit rendabel is (meestal zal dit op of rond het minimum-uur vooraf aan het maximum-uur zijn) ga je laden (Manual) totdat de gewenste SOC is bereikt en
anders blijf je op NOM staan omdat bijladen financieel niet loont en je toch nog elke Watt PV kunt meenemen die je PV opleveren ook al is dat niet voldoende om
-5 Gedurende de winter 1 x per week tot 100% vol laden op het goedkoopste uur (zodat de batterij niet wekenlang op 11% staat bij weinig PV)
-7 Afgeleide strategie van -3 (wanneer de batterij in Winter-Passive is gegaan om SOC te sparen tot het maxtariefuur-1, dan wordt de batterij vanzelf op NOM (=Zelf Consumptie) gezet
-8 Afgeleide strategie van -2 (wanneer de batterij in Zomer-Passive is gegaan om pas bij het minimum-tariefuur te gaan laden, wordt de batterij vanzelf op NOM (=Zelf Consumptie) gezet
-9 Afgeleide strategie van -4 (wanneer bij het bijladen Manual de gewenste SOC is bereikt wordt de batterij weer vanzelf op NOM (=Zelf Consumptie) gezet (n.b. het zou best kunnen dat
in het daaropvolgende kwartier een van de andere strategiën de batterij dan op Passive gaat zetten)

-2 Verkopen PV-stroom/Ingekochte-stroom van goedkope uren op Duurste uur/uren (valide strategie, maar volgens mij slechts nog zinvol gedurende de salderingsregeling)

Gr. Antoine Vromen
Mooi werk ! 👍🏻 waar stuur je de api mee aan? Wat ook mooi kan werken is dat de aansturing gebeurd in “the cloud” of gebeurt dit al? Kan dit bij de lokale api? Ik heb er persoonlijk niet zo’n probleem me als er een internet element in zit.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
S2S schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
[...]

Mooi werk ! 👍🏻 waar stuur je de api mee aan? Wat ook mooi kan werken is dat de aansturing gebeurd in “the cloud” of gebeurt dit al? Kan dit bij de lokale api? Ik heb er persoonlijk niet zo’n probleem me als er een internet element in zit.
@S2S Ik gebruik zelf powershell-script (standaard bij Windows) omdat ik daarvoor geen additionele hardware (modbus/boards) of software (home-assistant, homey etc) nodig heb, maar ik heb van een van de mensen hier op het forum gelezen dat hij mijn script in python heeft omgezet (zou misschien ook door chat-gpt kunnen worden gedaan?) en dan zou je zo'n python-script op een raspberry-Pi kunnen draaien bijv.
Voor mij persoonlijk is het niet zo'n probleem om de laptop aan te laten staan, maar een raspberry-Pi met Python zou dus ook kunnen. Chat-GPT leert mij zojuist dat powershell-script ook kan draaien op een raspberry-PI, dus zo zou het ook moeten kunnen.

Ten aanzien van je vraag over de cloud ben ik niet zo bedreven in (misschien weet @bommel hier antwoord op). Hij is de geestelijk vader van de technische koppeling van powershell met de local-api (ik heb daarop verder geborduurd). In principe lijkt het mij dat als je router open staat voor inbound verkeer het niet zo'n probleem zou moeten zijn. Wat in elk geval zou werken is een soort van Team-Viewer-achtige oplossing, maar dan heb je wel weer locaal ook een machine/virtuele-machine nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door antoinevromen op 29-09-2025 13:19 ]

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 21:43

Dennisb1

VCDS 058

Taro schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:26:
[...]

Klopt, hierbij, ongeveer 83,35%op 800 Watt voor de Venus E 3:
[Afbeelding]

Voor NOM en 2500 Watt gelden dus mogelijk andere en of lagere waardes.
Dat vind ik nog best hoog eigenlijk.
Als ik kijk naar mijn HW kom ik namelijk op een rendement van 72,28% momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:38:
[...]

@antoinevromen

De API werkt lokaal en moet je zeker niet open gaan zetten naar het internet in je router. Er zit helemaal geen beveiliging op oid.

Als je aansturing vanaf de Cloud wilt, kan je hm2mqtt gebruiken bijvoorbeeld. Dit gaat eerst naar de cloud en vervolgens naar de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:39
Dennisb1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:15:
[...]

Dat waren ook cijfers van "in het mooiste geval" met NOM kom je lager uit alleen dit is dacht ik nog niet gemeld.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 12:50

d3x

antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:13:
Beste medetweakers,

Uitgangspunten:

===========================================================================
Afgeleide Strategien:

Gr. Antoine Vromen
nou die CAPTAR of laden met een limiet van 2000kwh (of 1000kwh per device) moet toch eigenlijk iets kleins zijn om toe te voegen ;) ;)

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

tweeek schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:22:
[...]

Dat waren ook cijfers van "in het mooiste geval" met NOM kom je lager uit alleen dit is dacht ik nog niet gemeld.
Scheelt dat echt zoveel dan? Uiteindelijk laad je ook gewoon met 800W, het ontladen is echter wel variabel.
Is er bij het opladen bij Marstek ook een begrenzing in te stellen die hoger ligt dan 800W? Bijvoorbeeld 1200W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:19:
[...]

@antoinevromen

De API werkt lokaal en moet je zeker niet open gaan zetten naar het internet in je router. Er zit helemaal geen beveiliging op oid.

Als je aansturing vanaf de Cloud wilt, kan je hm2mqtt gebruiken bijvoorbeeld. Dit gaat eerst naar de cloud en vervolgens naar de batterij.
@pascallj , Dank je, maar was ik zelf ook absoluut niet van plan O-) . De vraagsteller vroeg er expliciet naar en had geen moeite met benaderbaarheid vanuit de cloud, vandaar mijn antwoord puur in de technische zin van die vraag.
Natuurlijk is jouw waarschuwing m.b.t. security valide, maar ik denk als mensen al oplossingen vanuit de cloud verkennen dat ze voldoende afweten van de boze buitenwereld.

Of het technisch uberhaupt mogelijk is als je bijv. in je router een soort doorgeleiding zou maken voor een extern-benaderbaar ip-adres richting een intern ip-adres (de batterij) was het idee waar ik aan zat te denken. Ik weet namelijk niet of het udp-antwoord dan ook weer via de router naar buiten zou gaan (of dat het udp-antwoord altijd perse op hetzelfde netwerk als de batterij terecht moet komen)?
Ook kun je natuurlijk altijd in het locale netwerk een webserver hosten, van waaruit je e.e.a. laat draaien. Die zijn meestal beter te beveiligen, maar dan zit de vraagsteller alsnog met een draaiende machine aan de locale binnenkant bij de batterij en het lijkt me dat hij zoekt naar een oplossing om bijv. de batterij t.b.v. derden (familie?) te sturen/monitoren vanuit de cloud op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisb1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:26:
[...]

Scheelt dat echt zoveel dan? Uiteindelijk laad je ook gewoon met 800W, het ontladen is echter wel variabel.
Is er bij het opladen bij Marstek ook een begrenzing in te stellen die hoger ligt dan 800W? Bijvoorbeeld 1200W?
800 W begrenzing gaat alleen over ontladen. Laden kan altijd tot en met 2500 W. Zie ook de TS.

Die begrenzing bestaat om aan de regels te voldoen zodat je 1 batterij op een bestaande groep kan inprikken. Daar wordt 800 W extra ontladen nog net aan veilig geacht. Als je hem op een eigen groep zet, mag je 2500 W ontgrendelen. Dat is de enige reden voor die begrenzing, dus een arbitraire waarde ertussenin verliest al heel gauw zijn meerwaarde.

Maar, via Modbus (op de V2 en eerder), is het wel mogelijk om het in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld nog wel handig zijn als je temperaturen van het apparaat iets lager wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

pascallj schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:31:
[...]

800 W begrenzing gaat alleen over ontladen. Laden kan altijd tot en met 2500 W. Zie ook de TS.

Die begrenzing bestaat om aan de regels te voldoen zodat je 1 batterij op een bestaande groep kan inprikken. Daar wordt 800 W extra ontladen nog net aan veilig geacht. Als je hem op een eigen groep zet, mag je 2500 W ontgrendelen. Dat is de enige reden voor die begrenzing, dus een arbitraire waarde ertussenin verliest al heel gauw zijn meerwaarde.

Maar, via Modbus (op de V2 en eerder), is het wel mogelijk om het in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld nog wel handig zijn als je temperaturen van het apparaat iets lager wilt houden.
Je kan dus niet het opladen begrenzen (bij de V3) tot een bepaald vermogen? Wat onhandig... Dan vallen veel groepen in huis al af die met HW prima geschikt zijn. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
d3x schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:22:
[...]

nou die CAPTAR of laden met een limiet van 2000kwh (of 1000kwh per device) moet toch eigenlijk iets kleins zijn om toe te voegen ;) ;)
@d3x Klopt dat zou inderdaad niet al te veel moeite moeten kosten. Maar ik ben niet van plan er een turn-key-solution van te maken. Een grootste gemene deler te vinden hier op het forum waar iedereen achter staat lijkt me een veel grotere uitdaging ;-)

Het is meer bedoeld als een voorbeeldprojectje, waarmee iedereen die dat wilt middels een jump-start zelf zijn eigen zaken erin kan bouwen.
Maar als ik jou goed begrijp is een "nog niet geimplementeerde strategie" het beperken van (laad/ontlaad-vermogen per device?); Ik zal hem erbij zetten in het lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Dennisb1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:35:
[...]

Je kan dus niet het opladen begrenzen (bij de V3) tot een bepaald vermogen? Wat onhandig... Dan vallen veel groepen in huis al af die met HW prima geschikt zijn. ;(
Je kan het wel begrenzen, via Modbus kan je gewoon maximaal laad en ontlaad vermogen instellen. Of dit via de API kan weet ik niet, ik had nog niet in de API documentatie gevonden.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisb1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:35:
[...]

Je kan dus niet het opladen begrenzen tot een bepaald vermogen? Wat onhandig... Dan vallen veel groepen in huis al af die met HW prima geschikt zijn. ;(
Ook dit kan wel... Maar ook alleen via Modbus (en via nog wat andere 3rd party manieren) op de V2 en eerder.

Dat is inderdaad een functie die, bij gebruik op een bestaande groep, wel handig had kunnen zijn. Al zullen ze het heel goed moeten uitleggen omdat ik vermoed dat veel gebruikers dan alsnog niet weten wat ze aan het doen zijn. Maar in een moderne woning zijn er vast wel groepen in huis zijn die wel continu 2,5 kW extra zouden kunnen verwerken. Bij een oudere woning met een wat beperktere groepenkast kan het lastiger worden.

Mocht je gebruik maken van manuele klokprogramma's, kan je wel een vermogen kiezen, maar voor de NOM en AI modi, helaas niet.

Tsja dat is inderdaad een voordeel van de beperking van de HW ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dennisb1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:15:
[...]

Van de HW PIB is het bekend dat deze een lage RTE heeft. En als je de Venus E 3 op NOM gaat gebruiken zal de RTE lager worden dan de weergegeven 83.x%. Die waarde is grotendeels gebaseerd op 800 Watt met een vleugje 2500 & NOM. NOM is over het algemeen slecht voor de RTE omdat de omvormer ook buiten zijn optimale werkgebied aan de slag moet. De Zendure 2400AC haalt hier bijv. met een combinatie NOM en 2400 Watt laden/ontladen wel structureel 84.5-85.5%. Veel hoger is denk ik ook erg lastig.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-10 15:39
Dennisb1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:26:
[...]

tuurlijk - NOM werkt al v anaf enkel watt om de nom te houden ..; versta op de meest ineficeinte momenten voor de omvormer. Voor optimaal rendement zou je minstens enkele 100 watt moeten hebben op de inverter ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
WargamingPlayer schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:40:
[...]

Je kan het wel begrenzen, via Modbus kan je gewoon maximaal laad en ontlaad vermogen instellen. Of dit via de API kan weet ik niet, ik had nog niet in de API documentatie gevonden.
@WargamingPlayer Ik heb mij daar nooit in verdiept (ook nooit behoefte aan gehad). Zover ik zie is het via de api niet als "overall-rule" als limiet in te stellen, maar je kunt natuurlijk altijd op basis van de CT-waarden qua flow van energie in/uit het huis middels manual het laden en ontladen beperken tot hoeveel jij wilt. Dan ben je natuurlijk zelf een beetje NOM aan het bouwen, maar zou je het perse willen, dan kan het.

Ik zie alleen persoonlijk de meerwaarde niet om de batterij tot 1000W of 2000W te gaan knijpen (kun je dan niet beter een Venus A of Venus D nemen, die vanzelf die beperking qua laden en ontladen al in zich hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-10 23:55
Oke, vanmiddag was na dagen prima draaien plots weer de koppeling tussen Venus-E en CT003 "uitgegrijsd" en derhalve functioneerde "NOM" niet meer.

Toen ik in de MT App ging checken (CT003 was daarin gewoon "groen" overigens), kwam er direct een pop-up dat er een software update is voor de Accu.
Deze heb ik maar even gedaan.
Van V153/215 naar V154/216 dus. (signatuur aangepast)
Na herstarten van het geheel was ook de CT niet meer uitgegrijsd.

MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:54

S2S

antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:07:
[...]

@S2S Ik gebruik zelf powershell-script (standaard bij Windows) omdat ik daarvoor geen additionele hardware (modbus/boards) of software (home-assistant, homey etc) nodig heb, maar ik heb van een van de mensen hier op het forum gelezen dat hij mijn script in python heeft omgezet (zou misschien ook door chat-gpt kunnen worden gedaan?) en dan zou je zo'n python-script op een raspberry-Pi kunnen draaien bijv.
Voor mij persoonlijk is het niet zo'n probleem om de laptop aan te laten staan, maar een raspberry-Pi met Python zou dus ook kunnen. Chat-GPT leert mij zojuist dat powershell-script ook kan draaien op een raspberry-PI, dus zo zou het ook moeten kunnen.

Ten aanzien van je vraag over de cloud ben ik niet zo bedreven in (misschien weet @bommel hier antwoord op). Hij is de geestelijk vader van de technische koppeling van powershell met de local-api (ik heb daarop verder geborduurd). In principe lijkt het mij dat als je router open staat voor inbound verkeer het niet zo'n probleem zou moeten zijn. Wat in elk geval zou werken is een soort van Team-Viewer-achtige oplossing, maar dan heb je wel weer locaal ook een machine/virtuele-machine nodig.
Ja een pie of iets dergelijks . Ik zat er meer aan te denken een dashboardje in the cloud waar je instellingen kan wijzigen en de pie restarten op afstand mocht dat nodig zijn. Vastlopen , dan kun je de boel weer aanslingeren.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
S2S schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:09:
[...]

Ja een pie of iets dergelijks . Ik zat er meer aan te denken een dashboardje in the cloud waar je instellingen kan wijzigen en de pie restarten op afstand mocht dat nodig zijn. Vastlopen , dan kun je de boel weer aanslingeren.
@S2S Maar dan moet je toch weer een oplossing vinden om die pie vanaf internet te kunnen benaderen en te rebooten. Dan kom je terecht in regionen waar de problematiek eigenlijk los staat van de batterij.
Net zoals ik van internet de dynamische tarieven en de zonne-wattages/m2 ophaal zou je dan wel vanaf de pie de instellingen uit je "cloud-dashboard" kunnen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

pascallj schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:40:
[...]

Ook dit kan wel... Maar ook alleen via Modbus (en via nog wat andere 3rd party manieren) op de V2 en eerder.

Dat is inderdaad een functie die, bij gebruik op een bestaande groep, wel handig had kunnen zijn. Al zullen ze het heel goed moeten uitleggen omdat ik vermoed dat veel gebruikers dan alsnog niet weten wat ze aan het doen zijn. Maar in een moderne woning zijn er vast wel groepen in huis zijn die wel continu 2,5 kW extra zouden kunnen verwerken. Bij een oudere woning met een wat beperktere groepenkast kan het lastiger worden.

Mocht je gebruik maken van manuele klokprogramma's, kan je wel een vermogen kiezen, maar voor de NOM en AI modi, helaas niet.

Tsja dat is inderdaad een voordeel van de beperking van de HW ;).
Dat is ook mijn probleem, mijn huis is van 1975 en zit qua meterkast wel modern met 10 groepen maar uitbreiden is erg lastig ook met bekabeling vooral. Ik "misbruik" nu mijn aparte groep voor de wasmachine gezien deze slechts 1800watt maximaal neemt met een warmtepomp droger erbij van 800watt, die al nooit tegelijk aanstaan.

Modbus zal ik mij even over inlezen, totaal geen kennis van dat stuk (nog).
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-10 14:03
antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:50:
Hallo Tweakers,
Ik denk dat ik een nieuwe strategie voor de batterij heb bedacht, die zo ver ik weet nog niet is langs gekomen hier op het forum.
Wanneer je bijv. gedurende de nacht vaststelt dat je de piek (max-uur) van de ochtend niet gaat redden omdat de soc dan te laag is om dat piekuur te halen, dan kun je overwegen om de batterij een aantal uur passive te zetten (dan laadt hij niet en ontlaadt hij niet), zodat de batterij in de ochtend wel voldoende soc over heeft om bijv. het duurste uur en de 2 daaromheen liggende uren door te komen op batterij-stroom.
Deze strategie is toe te passen wanneer je bijv. op basis van het RTE-verlies moet vaststellen dat bijladen in de nacht uit het net duurder is dan de prijs van het piekuur in de ochtend.
Je hebt dan wel gedurende de nacht een aantal uur van het net stroom gehaald, maar die is goedkoper dan de stroom rond het piek-uur in de ochtend.
Ja grappig.
Dit had ik al wel zo ingesteld enige tijd.
Maar ben een beetje met natte vinger werk.
Ik kijk nu vanaf 05:00 tot 07:00 uur hoeveel SOC% er nog in de Marstek zit.
Minder dan 21% en ik zet hem op STOP, zodat hij om 07:00 uur weer naar NOM kan gaan.
Dat omdat om 07:00 uur meestal de wekker gaat en we meer verbruiken dan dat we slapen.
Maar dit alleen als het niet een van de duurste uren is tussen 05:00-07:00 uur.

V1 Marstek 5,12kWh V153 | HW P1 en CT003 v117 | Dynamisch contract | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
JB70 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:02:
[...]

Ja grappig.
Dit had ik al wel zo ingesteld enige tijd.
Maar ben een beetje met natte vinger werk.
Ik kijk nu vanaf 05:00 tot 07:00 uur hoeveel SOC% er nog in de Marstek zit.
Minder dan 21% en ik zet hem op STOP, zodat hij om 07:00 uur weer naar NOM kan gaan.
Dat omdat om 07:00 uur meestal de wekker gaat en we meer verbruiken dan dat we slapen.
Maar dit alleen als het niet een van de duurste uren is tussen 05:00-07:00 uur.
@JB70 Ik kon me ook al niet voorstellen dat dit nog niemand had gedaan. Hoe zet jij je batterij "STOP" ik neem aan geautomatiseerd via Home Assistant of Homey. Ik gebruik daar mode Passive voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:08:
[...]

@JB70 Ik kon me ook al niet voorstellen dat dit nog niemand had gedaan. Hoe zet jij je batterij "STOP" ik neem aan geautomatiseerd via Home Assistant of Homey. Ik gebruik daar mode Passive voor.
Via Homey flows.
Ik heb ook Home Assistant, maar gebruik voor de flows nu met name Homey.

V1 Marstek 5,12kWh V153 | HW P1 en CT003 v117 | Dynamisch contract | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
  • Laatst online: 09-10 11:37
Hoe gaan jullie om met 2 batterijen (of meer) met de slechte RTE naar ontladen toe?

Koppeling (modbus) met Home Assistant is gemaakt, dus ik kan daar gaan spelen met Manual / ipv NOM (België dus AI-modus niet mogelijk)

Concreet, nu zie ik de batterijen 's nachts ontladen aan 300w en de andere aan 100w, heel inefficiënt, en dat zie ik ook terug in de RTE van batterij #2, die op 60% zit momenteel.

Ik gok een automatisatie dat opladen altijd op 1 batterij gebeurd (en injectie <2.5 kW) en indien SOC batterij 98% is, de 2e batterij uit Manual (zonder schema) halen en op auto waardoor die mee gaat opladen.
En dan in de andere richting voor ontladen?

Vervolgens een reminder om de maand om dan de batterijen te wisselen in de automatisatie zodat de cycli +/- gelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
Ik heb de Marstek V1 nu al ongeveer een half jaar in gebruik.
Op zich een stabiele verbinding met de CT003 (behalve in het begin).
Ik heb dan ook Unifi Access points, eentje in de schuur, eentje beneden en eentje op zolder.
De Marstek en CT003 hebben een vast ip-adres en vastgezet als voorkeur op de AP beneden.
(dat laatste pas nog ingesteld omdat de Marstek ineens met zolder verbonden was, en was toen logisch heel instabiel).

Totaal geen problemen echter ik had vandaag een ping opgezet naar de Marstek en laten wegschrijven naar een bestandje. Een paar uur laten lopen, en toen het bestandje bekeken.

Wat me opvalt, over die paar uur zijn er wel zo nu en dan wel wat pingetjes gemist.
Omdat het er telkens maar eentje is merk ik dat niet en blijft hij goed functioneren.
Iemand anders wel eens geprobeerd en dezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 09:03
PoltergeistBE schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:22:
Hoe gaan jullie om met 2 batterijen (of meer) met de slechte RTE naar ontladen toe?

Koppeling (modbus) met Home Assistant is gemaakt, dus ik kan daar gaan spelen met Manual / ipv NOM (België dus AI-modus niet mogelijk)

Concreet, nu zie ik de batterijen 's nachts ontladen aan 300w en de andere aan 100w, heel inefficiënt, en dat zie ik ook terug in de RTE van batterij #2, die op 60% zit momenteel.

Ik gok een automatisatie dat opladen altijd op 1 batterij gebeurd (en injectie <2.5 kW) en indien SOC batterij 98% is, de 2e batterij uit Manual (zonder schema) halen en op auto waardoor die mee gaat opladen.
En dan in de andere richting voor ontladen?

Vervolgens een reminder om de maand om dan de batterijen te wisselen in de automatisatie zodat de cycli +/- gelijk blijven.
Ik concludeer uit mijn logs dat de mijn CT003 de "voorkeur" voor batterij 1 en 2 regelmatig aanpast, zowel qua opladen als ontladen. Ik maak me er niet zo druk over. Jouw 60% is wel erg laag, mogelijk net in gebruik genomen ?

Volgens de jaar statistics in de Marstek App kom ik uit op 73.3 % en 73.4 % door simpelweg Discharge Capacity door Charge Amount te delen.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB70 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:34:
Ik heb de Marstek V1 nu al ongeveer een half jaar in gebruik.
Op zich een stabiele verbinding met de CT003 (behalve in het begin).
Ik heb dan ook Unifi Access points, eentje in de schuur, eentje beneden en eentje op zolder.
De Marstek en CT003 hebben een vast ip-adres en vastgezet als voorkeur op de AP beneden.
(dat laatste pas nog ingesteld omdat de Marstek ineens met zolder verbonden was, en was toen logisch heel instabiel).

Totaal geen problemen echter ik had vandaag een ping opgezet naar de Marstek en laten wegschrijven naar een bestandje. Een paar uur laten lopen, en toen het bestandje bekeken.

Wat me opvalt, over die paar uur zijn er wel zo nu en dan wel wat pingetjes gemist.
Omdat het er telkens maar eentje is merk ik dat niet en blijft hij goed functioneren.
Iemand anders wel eens geprobeerd en dezelfde ervaring?
Een paar pingetjes missen is absoluut geen probleem. Kan gewoon gebeuren. Netwerkverkeer (zeker draadloos) is niet perfect. En de chips die gebruikt worden voor netwerkverkeer in dit soort apparaten zijn ook niet de beste en snelste en kunnen mogelijk bij het verzenden/ontvangen van data te druk bezig zijn om een inkomende ping ook te kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-10 15:14
Iemand enig idee? Daarstraks keek ik en had mijn batterij nog 47% en nu plots is hij leeg

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef CB schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:58:
Iemand enig idee? Daarstraks keek ik en had mijn batterij nog 47% en nu plots is hij leeg
Was de waarde net wel correct? Heb je een lekkere kip gebraden? Dit kan van alles zijn natuurlijk.

Zonder meer informatie of een grafiekje of iets kunnen wij ook niet zoveel.

Kan ook zijn dat je gewoon last had van SoC drift als je lange tijd niet tot 100 procent hebt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-10 16:03
als je de app opent dat zie je het beginscherm(apparaatbeheer) de waarden worden daar vaak pas aangepast als je bij de betreffende batterij op het 2e scherm hebt gekeken.(waar je ook ziet of je ct connectie(wit) er is ect.

bij het 2e scherm zijn de waarden wel altijd actueel.

[ Voor 6% gewijzigd door bvansteenselen op 29-09-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-10 21:46
Heeft iemand hier enig idee of regelmatig op hoge vermogens laden/ontladen slecht is voor de levensduur van de Marstek?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gohf046 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:39:
Heeft iemand hier enig idee of regelmatig op hoge vermogens laden/ontladen slecht is voor de levensduur van de Marstek?
Wie zal het zeggen. We kunnen allemaal eigenlijk alleen maar gokken. We weten niet welke componenten er gebruikt zijn en wat deze aankunnen. Het enige wat we hebben is de datasheet van Marstek en die is best optimistisch. LFP cellen moet je bijvoorbeeld helemaal niet opladen bij negatieve temperaturen, maar volgens de datasheet is dat geen probleem.

Wat we wel weten is dat hogere vermogens zorgen voor meer warmte ontwikkeling. Zowel LFP cellen als mosfets (die ook gebruikt worden) vinden minder warmte wel fijner! Dus minder hoge vermogens zijn altijd beter, als je de mogelijkheid hebt. Aan de andere kant hoop je natuurlijk dat alles standaard binnen de perken blijft zodat aan de levensduur van 10 jaar en 6000 cyclussen wordt voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-10 21:38
Druppeltje_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:50:
[...]

Dan heb je geen andere PV en omvormer?
Klopt trouwens niet helemaal. Dit zegt fluvius:

Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)

Bron: https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur
bekijk DSSW in "Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur"
Boven de 10kVA is de installatie geen kleine installatie meer.

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:02
Ik gaf een directe link naar Fluvius. Zover ik weet nog steeds de enige netbeheerder in Vlaanderen. Bij dit totale vermogen moet je ook het vermogen van je pv omvormer(s) in rekening brengen, dat staat er ook in. Als dat werkelijk op 10kVa begrensd zou zijn dan zou bij de meesten 1MT het maximale zijn. Die 10kVa staat niet op de website van Fluvius.
Zoals ik het begrepen heb is het totale omvormervermogen in huis bij 3 fasig max 25kVa. Dit is omvormer pv + batterij(en). De PV omvormer mag maximaal 10kVa zijn. Zo heb ik het alleszins begrepen. Je PV omvormer is productie, je batterij is opslag. Daar zit een verschil in voor Fluvius.

[ Voor 18% gewijzigd door Druppeltje_ op 29-09-2025 21:21 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Ik heb eens opgezocht wat het gevolg is van meer dan 10kVA te plaatsen. Dat is sinds feb 2024 toegelaten , maar:
Netbeheerder Fluvius heeft beslist om de grens van grootschalige productie-installaties te verhogen van 10 naar 25 kVA. Dit zorgt ervoor dat er voor installaties tot 25 kVA geen netstudie meer moet aangevraagd worden. Opgelet: wanneer een particulier een PV-installatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet hij zich wel nog altijd registreren als zelfstandige en naast administratieve verplichtingen onder andere ook belastingen betalen op de inkomsten uit de injectie.
Bron: https://futech.be/nieuwe-...stallaties-zonne-energie/
en https://berrentec.be/nieu...stallaties-zonne-energie/

[ Voor 14% gewijzigd door Alan969 op 29-09-2025 21:33 ]

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Alan969 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:31:
Ik heb eens opgezocht wat het gevolg is van meer dan 10kVA te plaatsen. Dat is sinds feb 2024 toegelaten , maar:
Netbeheerder Fluvius heeft beslist om de grens van grootschalige productie-installaties te verhogen van 10 naar 25 kVA. Dit zorgt ervoor dat er voor installaties tot 25 kVA geen netstudie meer moet aangevraagd worden. Opgelet: wanneer een particulier een PV-installatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet hij zich wel nog altijd registreren als zelfstandige en naast administratieve verplichtingen onder andere ook belastingen betalen op de inkomsten uit de injectie.
Bron: https://futech.be/nieuwe-...stallaties-zonne-energie/
en https://berrentec.be/nieu...stallaties-zonne-energie/
Dan gaan er zich hier alleszins nog velen in de haren krabben. 3x MT = nog marge voor maximaal pv omvormer van 2,5kVa.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Het heeft vrij lang geduurd, maar nu krreg ik de bevestiging dat de waarborg is geactiveerd (gouden schild in de app).
Ik heb voor het weekend nog eens melding gemaakt van de aankoop van de MT's via https://www.marstekenergy.com/pages/register-product. (volgens de waarborgkaart die zat bij de MT)
Er staat vermeld dat de startdatum bepaald wordt door de datum waarop de MT in gebruik is genomen.
Daar moet je enkel je gegevens ingeven en het serienummer van je MT. Geen datum noch aankoopfactuur, wel de verkoper. In de app heb ik ook nooit de factuur ingegeven.

Ik kocht de MT's bij Marstek.nl. Deze wordt dus ook aanvaard als verkoper. Oef... Ik begon te twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Druppeltje_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:42:
[...]

Dan gaan er zich hier alleszins nog velen in de haren krabben. 3x MT = nog marge voor maximaal pv omvormer van 2,5kVa.
Nee,
Volgens de tabel waar ik hiervoor heb verwezen mag je 10kVA PV en 10kVA PIB plaatsen in een 3 fasig net.
Nog een probleem: volgens Synergrid is het in België nog niet toegelaten om onze MT te plaatsen als je werkt met een CT003. Daar komt volgende maand waarschijnlijk verandering in omdat ze beweren dat de P1 zal mogen gebruikt worden. Maar MT moet dat dan ook nog de MT V2 met CT003 laten registreren bij Synergrid. Ik heb een zwaar vermoeden dat ze dat niet zullen doen voor de V2, maar waarschijnlijk wel voor de V3.
In feite hoort dat bericht te staan in een ander draadje (zie link in het vorige bericht dat verwijst naar de tabel. Sorry hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Alan969 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:53:
[...]

Nee,
Volgens de tabel waar ik hiervoor heb verwezen mag je 10kVA PV en 10kVA PIB plaatsen in een 3 fasig net.
Nog een probleem: volgens Synergrid is het in België nog niet toegelaten om onze MT te plaatsen als je werkt met een CT003. Daar komt volgende maand waarschijnlijk verandering in omdat ze beweren dat de P1 zal mogen gebruikt worden. Maar MT moet dat dan ook nog de MT V2 met CT003 laten registreren bij Synergrid. Ik heb een zwaar vermoeden dat ze dat niet zullen doen voor de V2, maar waarschijnlijk wel voor de V3.
In feite hoort dat bericht te staan in een ander draadje (zie link in het vorige bericht dat verwijst naar de tabel. Sorry hiervoor.
Dat is al zeer lang geweten. De Synergrid keuring is er gekomen met een EnFluRi sensor, niet met een P1 meter. Dat valt ook gewoonweg niet te controleren door Fluvius en ik denk ook niet dat gericht naar gezocht zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Alan969 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:43:
Het heeft vrij lang geduurd, maar nu krreg ik de bevestiging dat de waarborg is geactiveerd (gouden schild in de app).
Ik heb voor het weekend nog eens melding gemaakt van de aankoop van de MT's via https://www.marstekenergy.com/pages/register-product. (volgens de waarborgkaart die zat bij de MT)
Er staat vermeld dat de startdatum bepaald wordt door de datum waarop de MT in gebruik is genomen.
Daar moet je enkel je gegevens ingeven en het serienummer van je MT. Geen datum noch aankoopfactuur, wel de verkoper. In de app heb ik ook nooit de factuur ingegeven.

Ik kocht de MT's bij Marstek.nl. Deze wordt dus ook aanvaard als verkoper. Oef... Ik begon te twijfelen...
Tot nog toe is in ieder geval mij niet bekend dat marstek niks heeft gedaan voor z'n klanten, je twijfels waren erg overbodig.
Daarbij had je al een bevestiging via het online aanmelden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
OK, maar ik heb hier meerdere dagen geleden gelezen dat Marstek zou weigeren om toestellen verkocht door bepaalde verkopers te waarborgen.
Daarom wilde ik hier bevestigen dat dat blijkbaar niet het geval is voor mijn verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vifra schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:35:
Ik heb de vraag gesteld in de feedback en kreeg antwoord dat de A van dezelfde product familie is als de E en kan samenwerken met de CT003

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-10 23:26
Het SoC getal is m.i. een random getal tussen 100 en 11, en van weinig waarde. Vaak staat hij bij mij voor een paar uur op 12% en levert doodleuk nog 3 of 4 uur 250w voordat hij ermee stopt. Vaak ook rustig 1 uur laden op 1150w voodat ie van 99 naar 100% springt. Als ik kijk naar ontlading totaal, van vol naar 11% dan is dat altijd rond de 4,55 kWh, maar dat is niet af te leiden van het SoC getal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:52
Eindelijk een duidelijke dealer lijst waardoor de discussie eindelijk afgerond kan worden.
https://eu.marstekenergy.com/pages/dealers

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:31
iorses schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:10:
Eindelijk een duidelijke dealer lijst waardoor de discussie eindelijk afgerond kan worden.
Geldt alleen voor v3......

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
iorses schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:10:
Tja, mis je hier bijvoorbeeld Meanwell niet? in ieder geval keus genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:57
gmj2 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:12:
[...]

Het SoC getal is m.i. een random getal tussen 100 en 11, en van weinig waarde. Vaak staat hij bij mij voor een paar uur op 12% en levert doodleuk nog 3 of 4 uur 250w voordat hij ermee stopt. Vaak ook rustig 1 uur laden op 1150w voodat ie van 99 naar 100% springt. Als ik kijk naar ontlading totaal, van vol naar 11% dan is dat altijd rond de 4,55 kWh, maar dat is niet af te leiden van het SoC getal.
Hier idem, dagelijks op NOM +/- 5,3kWh in en 4,3kWh uit volgens Lilygo, (heb er geen HW meter tussen)
Ik heb 1 cell die te snel naar 3v zakt terwijl de rest nog tussen 3,17 en 3,18 zit.
Na ontladen wordt de slechte cell weer snel bijgeladen door de rest waardoor alles lang op standby blijft en er maar heel zelden nachts bijgeladen wordt.

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 22:30
Hans C schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:17:
[...]
Geldt alleen voor v3......
Lijkt me toch sterk dat een officiële dealer voor Venus v3, niet-officiële v2 of Venus A / D gaat verkopen of hoe bedoel je?

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 30-09-2025 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:31
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:35:
[...]

Lijkt me toch sterk dat een officiële dealer voor Venus v3, niet-officiële v2 of Venus A / D gaat verkopen of hoe bedoel je?
Ik bedoel daarmee dat het einde van de discussie er nog niet is, omdat het nu duidelijk is voor maar 1 model. Voor de v2 is het in mijn ogen nu alleen maar rommeliger geworden door te suggereren dat die lijst dus anders is, maar niet erbij te vertellen wat anders is.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Hans C schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:40:
[...]

Ik bedoel daarmee dat het einde van de discussie er nog niet is, omdat het nu duidelijk is voor maar 1 model. Voor de v2 is het in mijn ogen nu alleen maar rommeliger geworden door te suggereren dat die lijst dus anders is, maar niet erbij te vertellen wat anders is.
Zat even zo rond te neuzen, maar hier hebben ze geen V3.0 (wel is te lezen dat je in belgie milieuheffing nog extra mag betalen)
https://www.wattuneed.com...arch/jolisearch?s=marstek

En hier is een vorige variant de nieuwe collectie
https://www.ht-elektriciteit.be/

Maar ook nederlandse namen die niet te bereiken zijn of geen V3.0 aanbieden
FDB
Initium Holding B.V.
https://natec.com/nl/batterijen/
En hier 2 die wel de V3.0 hebben met de prijs van 1799,00
https://energievanthuis.nl/
https://stapnaarduurzaam....y-thuisbatterij-5-12-kwh/

Zomaar even tussen het nieuws en de koffie door.
Willekeurig gekeken met voor mij niet bekend voorkomende namen van bedrijven

[ Voor 30% gewijzigd door tweeek op 30-09-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:46

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Oke, ik meld me weer even.
(onderstaand is aan marstek doorgegeven)

De telling in de app loopt door sinds zaterdag., vergeet een dag, andere dagen dubbel telling etc.
En helaas blijkt er vanmorgen weer te weinig in de app te staan als uit de accu terug geleverd aan de woning.

gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHKhV3adCNl6UwoaGj5T2jt8lJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8ZPx1bATzGsUjw8J2DHeXJL.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDIMwTeeiG4WcClTu4xQhmyFUCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqXWbz1j6x2H1bH7yrovsltF.jpg?f=fotoalbum_large

vanaf begin, er is 1 dag laden niet meegenomen en een halve dat ontladen extra, RTE is hier 88%, in home wizard energyplug nu 73%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jr8c7Z-u-ptY_DKRRD6iEviFNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItinSSJ10NrknOvE1mlUVYc4.jpg?f=fotoalbum_large

helaas blijkt er vanmorgen weer een verkeerd verbruik in de app te staan als uit de accu terug geleverd aan de woning, zoveel teruggeleverd uit 1 volle accu kan niet, zeker niet als er nog 79% inzit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCQbRX3TBGDqOcN1ZslWyfpPfmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08LsvNpdVFKAU299mqgECOGF.jpg?f=fotoalbum_large

De accu-cel waarden, voltages lijken mij prima. Is discharge current limit 100% oke?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Als5bb3VhtH112uAsr9lC77wIFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37CtPI0b2CPDYTWtxia1VVsu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQne4_h-hv01eH76oKOFjhNK_-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPGtJEhNJwq2mkPEtkiIIOLP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Wilmaas op 30-09-2025 07:15 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:58
Hier ook sinds gistermiddag geen registratie ,(statistieken)meer in de app.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is wat MT verklaart over AI mode. Heeft iemand al ondervonden dat de batterij meer doet dan laden op de laagste 2 u en dan nom regelt ?
Smarter Energy with AI and Dynamic Tariffs
Venus E Gen 3.0’s AI Mode automatically plans your charging based on your region’s real-time electricity prices from platforms like Nord Pool, Tibber, and Octopus Energy. It learns your energy usage patterns, analyzes battery level and weather forecasts, and continuously adjusts both when and how much to charge — helping you reduce costs and maximize energy savings without lifting a finger.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:00:

De telling in de app loopt door sinds zaterdag., vergeet een dag, andere dagen dubbel telling etc.
En helaas blijkt er vanmorgen weer te weinig in de app te staan als uit de accu terug geleverd aan de woning.

gisteren
[Afbeelding]

vandaag
[Afbeelding]

vanaf begin, er is 1 dag laden niet meegenomen en een halve dat ontladen extra, RTE is hier 88%, in home wizard energyplug nu 73%
[Afbeelding]

helaas blijkt er vanmorgen weer een verkeerd verbruik in de app te staan als uit de accu terug geleverd aan de woning, zoveel teruggeleverd uit 1 volle accu kan niet, zeker niet als er nog 79% inzit
[Afbeelding]

De accu-cel waarden, voltages lijken mij prima. Is discharge current limit 100% oke?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan kunnen we dus nu zeker weten dat het optellende probleem veroorzaakt wordt door de tool van @bommel.
Wilmaas schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:33:
@antoinevromen
"Ik geloof dat @Wilmaas ook al eerder met die tools "gespeeld" heeft, want voordat ik hem vroeg om met de tools de bms te checken had hij het in een post al over de voltages."

Dat was ik niet hoor, gebruik de tool net voor het eerst

De voltages
:
3.315V, 3.313V, 3.314V, 3.314V, 3.314V, 3.315V, 3.314V, 3.315V, 3.315V, 3.315V, 3.314V, 3.315V, 3.315V, 3.314V, 3.314V, 3.311V
Ik heb er al een issue over geopend: https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13. Mocht je meer weten over wat je precies gedaan hebt in de tool dat dit veroorzaakt heeft, kan je het daar laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:47:
Dit is wat MT verklaart over AI mode. Heeft iemand al ondervonden dat de batterij meer doet dan laden op de laagste 2 u en dan nom regelt ?
Venus E Gen 3.0’s AI Mode automatically plans your charging based on your region’s real-time electricity prices from platforms like Nord Pool, Tibber, and Octopus Energy. It learns your energy usage patterns, analyzes battery level and weather forecasts, and continuously adjusts both when and how much to charge — helping you reduce costs and maximize energy savings without lifting a finger.
Nee, dit is eenzelfde onzin tekst die er ook al bij de V2 bij stond. De AI doet niets anders dan wat jij beschrijft. Maar je bent toch een bekende naam in dit topic, dat wist je toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

pascallj schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:50:
[...]

Dan kunnen we dus nu zeker weten dat het optellende probleem veroorzaakt wordt door de tool van @bommel.

[...]

Ik heb er al een issue over geopend: https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor/issues/13. Mocht je meer weten over wat je precies gedaan hebt in de tool dat dit veroorzaakt heeft, kan je het daar laten weten.
goedemorgen,
Ik weet niet of de app die ik gebruik die van ~Bommel is, ik gebruik de Marstek Venus BLE Test Tool van rweijnen, is dit de zelfde?
overbodig zie ik, is de zelfde

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:02:
[...]

goedemorgen,
Ik weet niet of de app die ik gebruik die van ~Bommel is, ik gebruik de Marstek Venus BLE Test Tool van rweijnen, is dit de zelfde?
Ja, rweijnen op GitHub is ~bommel hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek

[Afbeelding]
Vraagt zich af wat die warningcode inhoud? - 13959168

[ Voor 19% gewijzigd door tweeek op 30-09-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-10 13:19
Goedemorgen,

ik heb nu een aantal weken een Marstek Venus E V2 in gebruik.
Deze is via modbus gekoppeld aan home assistant.

Het valt mij nu op dat de SoC van +- 30% naar 11% gaat in enkele minuten (zonder extreem verbruik):
Afgifte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vGErKGOQdMynn_xuW36LMuOAWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lCng3zpgQDFsrXbyq0uMrCgS.png?f=user_large

SoC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYDWejhUZRjTJrrOdXakCwCxJzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G7bf0BZIVkrvJmVGJFxb9DS3.png?f=user_large

Min / Max volt van de cellen heb ik nu aangezet.

Nog gebruikers wat dit zien of is er mogelijk iets mis met de batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-10 12:43
Bestelling geplaatst voor:
- 2x Marstek V3 5.12kWh - generatie 3
- Marstek P1 Meter CT003

Binnenkort wordt mijn meterkast aangepast naar 3-fases en dan kan ik ze aansluiten, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Chaker schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:49:
Goedemorgen,

Het valt mij nu op dat de SoC van +- 30% naar 11% gaat in enkele minuten (zonder extreem verbruik):
Afgifte:
[Afbeelding]

SoC:
[Afbeelding]

Ik denk niet dat er iets mis is met de batterij hardware, de SOC wordt verkeerd weergegeven.
Kijk maar naar de totalen geladen en ontladen per dag.
Ik ben er ook mee aan het worstelen, een advies is 2 keer de accu volledig te ontladen en te laden, 2 cycli, dan zou deze zich "kalibreren"
Dit heeft even gewerkt voor mij.
Er spelen echter ook een paar andere zaken bij mij, maar is het proberen waard.
Wat er in de accu gaat en er uit komt klopt wel met een externe meting, ik zou niet van de app uitgaan.
van 11% naar vol ongeveer 5.5 kWh, van 100% naar 11% ongeveer 4.4 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:14
[...]

[...]

ik open die browser app op mijn andriod phone maar ook al gebruik ik chrome ik kan niks doen
Is het op andriod niet ondersteund ? Of is er iets speicaals wat je moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-10 15:55
Goedemorgen,

Afgifte:
[Afbeelding]

SoC:
[Afbeelding]

Ik had dit ook afgelopen dagen. Ticket (via feedback) aangemaakt en een firmware upgrade gepushed gekregen met het verzoek om de kalibratie uit te voeren. Updates van firmware 1.53 -> 1.54 en BMS van 2.13 -> 2.16 (wel modbus los moeten koppelen voor de upgrade). Afgelopen nacht met de nieuwe versies dit niet meer gezien, maar wil ook nog de kalibratie-optie uitvoeren.

[ Voor 2% gewijzigd door Witlof op 30-09-2025 09:18 . Reden: modbus loskoppelen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:05:
[...]

Wat er in de accu gaat en er uit komt klopt wel met een externe meting, ik zou niet van de app uitgaan.
van 11% naar vol ongeveer 5.5 kWh, van 100% naar 11% ongeveer 4.4 kWh
In een accu van 5.12 kw krijg je normaliter geen 5,5 kw als ie ook nog op 11% staat.
De 4,4 kw ontladen komt wel beter overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Maxwp schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:07:
[...]
ik open die browser app op mijn andriod phone maar ook al gebruik ik chrome ik kan niks doen
Is het op andriod niet ondersteund ? Of is er iets speicaals wat je moet doen
Het werkt op android, bij mij moet ik de bluetooth uitzetten, de app vraagt om het aan te zetten, (wel in de buurt van de accu) waarna de accu wordt weergeven en is te selecteren.

maar wil je de app nu wel gebruiken i.v.m. mogelijke problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 22:30
tweeek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:10:
[...]
In een accu van 5.12 kw krijg je normaliter geen 5,5 kw als ie ook nog op 11% staat.
Hier ook zo iets hoor, ik gok omvormer verliezen en eigen verbruik batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

tweeek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:10:
[...]

ik normaal wel, van 11% naar vol 5350Wh, er is wat laadverlies namelijk.
hoeveel gaat er bij jou in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zn46ZmphdJVL--qGT_gvI6leYBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvOItdgEqIYafNtx7WovTDXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweeek
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Overdag ruim pot koffie, op andere momenten kan er best aardige hoeveelheid bier in.

Was even zoeken naar een dag met wat laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMewpQd2YQldKl6La5KTbnuVeck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtKWzyYFqSitr6gVK3ioUVaq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16
[...]
[...]
Dank voor het openen van een issue, ik heb op dit moment niet echt een idee waar we dit zouden moeten zoeken maar wil graag helpen. Als we het kunnen pinpointen op een bepaalde tool dan kan ik nog eens in de firmware duiken. Gezien de beschrijving klinkt de time settings tool verdacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

[quote]tweeek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:27:
[...]

"Overdag ruim pot koffie, op andere momenten kan er best aardige hoeveelheid bier in"

jaja _/-\o_ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweeek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:38:
[...]

Vraagt zich af wat die warningcode inhoud? - 13959168
Het nummer moet je omzetten naar hexadecimaal: 0x00D50000. Waarschijnlijk een samenstelling van twee codes. Niet dat ik dan wel weet wat het betekent, maar het is wel de correcte weergave. Ik had dit op BMS 213 ook. Je hebt ook nog 0x00D50004 als de batterij vol is.

Op BMS 215 is het 04 gedeelte nog steeds alleen als de batterij vol is of 00 wanneer niet vol, maar de D5 is veranderd voor een getal tussen ongveer 0x1a en 0x22 in afhankelijk van hoe vol de batterij is of hoe hoog het voltage oid.

Nu weet je nog steeds niets, maar wel ongeveer wanneer het veranderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
tweeek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:27:
[...]

Overdag ruim pot koffie, op andere momenten kan er best aardige hoeveelheid bier in.

Was even zoeken naar een dag met wat laden.

[Afbeelding]
De MT heeft zich tijdens de dag ook enkele keren ontladen. Dan moet je tijdens de dag meer laden om dat te compenseren. In feite moet je die getallen alleen bekijken als de MT zich in 1 beweging heeft geladen en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
pascallj schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:40:
[...]

Het nummer moet je omzetten naar hexadecimaal: 0x00D50000. Waarschijnlijk een samenstelling van twee codes. Niet dat ik dan wel weet wat het betekent, maar het is wel de correcte weergave. Ik had dit op BMS 213 ook. Je hebt ook nog 0x00D50004 als de batterij vol is.

Op BMS 215 is het 04 gedeelte nog steeds alleen als de batterij vol is of 00 wanneer niet vol, maar de D5 is veranderd voor een getal tussen ongveer 0x1a en 0x22 in afhankelijk van hoe vol de batterij is of hoe hoog het voltage oid.

Nu weet je nog steeds niets, maar wel ongeveer wanneer het veranderd ;)
OMG inderdaad, bedankt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_

gisteren
[Afbeelding]

vandaag
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik dit wel een beetje contradictorisch vinden? Er wordt gespeeld met een tool waar Marstek volledig los van staat, die dan ook nog eens die melding geeft bij het openen van de tool. En nu het dan ergens scheef loopt moet Marstek het oplossen? Het gaat dan ook nog eens over statistische waardes, niet over een slechte werking van de batterij. Voor de duidelijkheid: ikzelf heb ook die tool al gebruikt, dus het is geen ''met de vinger wijzen'' dat ik doe. Vind het gewoon vreemd dat er erna dan aan de mouw bij Marstek getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:51:
[...]

Mag ik dit wel een beetje contradictorisch vinden? Er wordt gespeeld met een tool waar Marstek volledig los van staat, die dan ook nog eens die melding geeft bij het openen van de tool. En nu het dan ergens scheef loopt moet Marstek het oplossen? Het gaat dan ook nog eens over statistische waardes, niet over een slechte werking van de batterij. Voor de duidelijkheid: ikzelf heb ook die tool al gebruikt, dus het is geen ''met de vinger wijzen'' dat ik doe. Vind het gewoon vreemd dat er erna dan aan de mouw bij Marstek getrokken wordt.
Maar toen was voor deze persoon nog niet per se bekend dat het mogelijk daardoor komt.

Verder ben ik het wel met je eens dat als dit probleem mogelijk hierdoor komt, wij Marstek er niet mee lastig moeten vallen. Afgezien van het feit dat zij dit soort problemen niet hoeven op te lossen, zorgt het er mogelijk ook voor dat er binnenkort helemaal niets meer te spelen is (alhoewel dat voor de beveiliging wel beter zou zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10 18:33
Wanneer je de celspanningen wil bekijken met:
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/
moet je ervoor zorgen dat geen enkele app of dergelijke verbonden is met de batterij via bluetooth.
Dus de Marstek app eerst sluiten.
Anders kan je geen verbinding maken met de batterij om de waardes uit te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:14:
[...]

Het werkt op android, bij mij moet ik de bluetooth uitzetten, de app vraagt om het aan te zetten, (wel in de buurt van de accu) waarna de accu wordt weergeven en is te selecteren.

maar wil je de app nu wel gebruiken i.v.m. mogelijke problemen?
Gezien de problemen die hier de laatste tijd gemeld worden zou ik die app niet gebruiken. Maar dat is enkel mijn idee om eventuele garantie problemen te vermijden.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilmaas schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Gisteren bij mij bij één van mijn MT's 5,4 kwh nodig om van 11% naar 100% te gaan (manueel geladen rond de 1500W). Lijkt dus nog in orde te zijn.
Vandaag eens testen bij een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:47:
De AI zou pas na een langere periode goed werken, MT feedback spreekt over een periode van 3 maanden...
De nieuwe functionaliteiten komen met of na de API introductie beschikbaar.

Tot die tijd is alles zoals het was...

PS AI is niets meer of minder dan een algoritme dat gebruik maakt van de huidige mogelijkheden, het voegt verder geen nieuwe features etc. toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-10 12:02
tinamar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:27:
[...]

Hier idem, dagelijks op NOM +/- 5,3kWh in en 4,3kWh uit volgens Lilygo, (heb er geen HW meter tussen)
Ik heb 1 cell die te snel naar 3v zakt terwijl de rest nog tussen 3,17 en 3,18 zit.
Na ontladen wordt de slechte cell weer snel bijgeladen door de rest waardoor alles lang op standby blijft en er maar heel zelden nachts bijgeladen wordt.
Wel spijtig om te zien het absolute maximale dat ik uit V1 kan halen is 3,4kWh volgens de Lilygo in Homeassistant (gekeken op Total Discharge Energy). Dan is de laagste cell 2.8V en is er een Delta van een 325mV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TDSgame schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:08:
[...]

Wel spijtig om te zien het absolute maximale dat ik uit V1 kan halen is 3,4kWh volgens de Lilygo in Homeassistant (gekeken op Total Discharge Energy). Dan is de laagste cell 2.8V en is er een Delta van een 325mV
Dan betwijfel ik of die wel goed is. Weet je welk BMS je draait? Ik heb de 2,8 V al sinds BMS 212 niet meer gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemorgen,

Afgifte:
[Afbeelding]

SoC:
[Afbeelding]

Zoek even in het topic... en anders op soc drift... of de TS
Mocht je er dan nog niet uitkomen dan lees ik graag je vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
antoinevromen schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:52:
[...]

@WargamingPlayer Ik heb mij daar nooit in verdiept (ook nooit behoefte aan gehad). Zover ik zie is het via de api niet als "overall-rule" als limiet in te stellen, maar je kunt natuurlijk altijd op basis van de CT-waarden qua flow van energie in/uit het huis middels manual het laden en ontladen beperken tot hoeveel jij wilt. Dan ben je natuurlijk zelf een beetje NOM aan het bouwen, maar zou je het perse willen, dan kan het.

Ik zie alleen persoonlijk de meerwaarde niet om de batterij tot 1000W of 2000W te gaan knijpen (kun je dan niet beter een Venus A of Venus D nemen, die vanzelf die beperking qua laden en ontladen al in zich hebben?
Ik kan mij er wel wat bij voorstellen. Bijvoorbeeld een scenario dat je PV bijvoorbeeld 3 kW afgeeft, maar dat je de MT wil beperken op 1,5 kW omdat je door omstandigheden maar 1,5mm2 naar je schuur hebt liggen waar je accu staat.

Of dat je maar 1 groep hebt voor 2 Marsteks en je wil laden en ontladen beperken tot bijvoorbeeld maximaal 3800W.

Zo zijn er meer situaties te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-10 17:16
Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad met de support via de app inzake het mogelijke SoC probleem waar meerdere mensen inmiddels melding over hebben gedaan.
Blijkbaar ‘worstelt’ Marstek hier ook mee, want eerst kreeg ik de opmerking om van FW 153 te upgraden naar een gepushte FW 154/BMS 216. Na opnieuw gisteren een calibratie bleek er duidelijk nog eea niet goed te werken. Daarvan had ik screenshots gemaakt èn de tool gebruikt voor de cel-voltages. Dit had ik weer via de app doorgegeven. Vrij kort daarna kreeg ik FW 155 gepusht. Daar heb ik vannacht gebruik van gemaakt, maar dat verergerde de vreemde manier van mijn laden (mijn oorspronkelijke issue, waar blijkbaar Marstek geen directe oplossing voor heeft) : het laden vanaf 11% met 2500W valt zeer snel (wisselend tussen 55 minuten, dan weer 1u15min) terug naar max. 1200W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67AhLIjfnRDOw4UlovpGkzRIKdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9m5Mh6KLjOTRVbkxOu5ilSN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5B3j2ZDKPaiZKjep-LkDxIhsAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geosH3DbgO9E5apNA5MlWX8y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL3JDEIpQqQuEAe403RB3IZ4Rqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhhypTIbgrXsMOELVboqispu.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik daar gisteravond melding van gemaakt had, kreeg ik van morgen vroeg opeens de terugkoppeling dat ik een downgrade moet uitvoeren naar V153 en opnieuw een calibratie moet uitvoeren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NVlEw2Olw33Kv2V2zymmiBe3gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMmcGuSe7ZoDEDJgRQezpFu2.jpg?f=fotoalbum_large

Wat de support nog niet weet is dat de calibratie op basis van v155, die ik vannacht uitvoerde, nòg onlogischer was, op de onderstaande screenshot is duidelijk zichtbaar dat het laden maar héél kort op 2500W was voor ‘ie terugviel naar 1200W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEDvmXbHUz01yEmpUC1U8mDIkUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxctQqSLWsp84Up9xcJPB8Kk.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nu weer van voor af aan gaan testen, ik denk eerst voor de zekerheid een 11% -> 100% -> 11% - 100% -> 11% -> 100% uitvoeren, want volgens mij is er toch echt iets mis met 1 cel? (Nb. De cellen trekken na rust zowel leeg als vol na ongeveer 15 minuten behoorlijk recht in voltages, dat maakt dit lastig om te bewijzen)

‘Foutje’ cel: (???)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpAIOkobJb2LZ2exZtcMIUk92DE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYQT48j69wT3LnHrIDv5ALIV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eECcc-OmcLE3UQO-8_WNL34nlvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVyfzX2ENfGa6hbcOAFN2Whi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5T8eNfudlmNLuX8R8ZN0czI3AU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PQEVZ6NaLEps0o8B92BcItc.jpg?f=fotoalbum_tile
NB. De screendumps hier in het forum zijn voor wie mee wil denken en ter herkenning van vergelijkbare situaties. Als dat niet op prijs gesteld wordt als zijnde ‘to much info’, geef dan even een PM.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V154 BMS:V216); HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 12:50

d3x

ja er zijn echt wel soc "problemen" of laat ons stellen ander gedrag dan vroeger, mijn oudste MT op v153 gaat 2-wekelijks eigenlijk gewoon onder de 11%. Stopt met ontladen stel rond 3-4u snachts, en begint ineens te laden als zijnde het systeem maar 7-8% is en neemt 600W af om terug naar 11% te gaan . De andere doet dat nooit. Dit gedrag had ik niet op oudere BMS. Nu merk ik het natuurlijk harder omdat niet elke dag de 2*MT vol zijn door minder opbrengst PV. Dus ik vermoed dat dit een gedrag zal zijn de komende maanden. (wat mij dus ook doet denken om met variabel contract de komende maanden eigenlijk maar 1 MT te gebruiken).

Ook iets raar vandaag, nog nooit gezien. De andere stond op 22% batterij. Tijdens de hercalibratie van 1 stopt 2 met terugleveren. Als 1 gedaan heeft met hercalibratie start 2 terug met terugleveren voor gewoon verbruik. Ik heb op dat moment zelf geprobeerd geforceerd in manueel terug te leveren en die andere MT bewoog voor geen meter... zeer raar, alsof ze iets in de mngmnt SW toegevoegd hebben dat de ene de andere niet gaat laden/ontladen, maar dit is volgens mij wel iets te "cheap coding".

[ Voor 15% gewijzigd door d3x op 30-09-2025 11:00 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dasystemcheck schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:51:
Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad met de support via de app inzake het mogelijke SoC probleem waar meerdere mensen inmiddels melding over hebben gedaan.
Blijkbaar ‘worstelt’ Marstek hier ook mee, want eerst kreeg ik de opmerking om van FW 153 te upgraden naar een gepushte FW 154/BMS 216. Na opnieuw gisteren een calibratie bleek er duidelijk nog eea niet goed te werken. Daarvan had ik screenshots gemaakt èn de tool gebruikt voor de cel-voltages. Dit had ik weer via de app doorgegeven. Vrij kort daarna kreeg ik FW 155 gepusht. Daar heb ik vannacht gebruik van gemaakt, maar dat verergerde de vreemde manier van mijn laden (mijn oorspronkelijke issue, waar blijkbaar Marstek geen directe oplossing voor heeft) : het laden vanaf 11% met 2500W valt zeer snel (wisselend tussen 55 minuten, dan weer 1u15min) terug naar max. 1200W.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadat ik daar gisteravond melding van gemaakt had, kreeg ik van morgen vroeg opeens de terugkoppeling dat ik een downgrade moet uitvoeren naar V153 en opnieuw een calibratie moet uitvoeren!
[Afbeelding]

Wat de support nog niet weet is dat de calibratie op basis van v155, die ik vannacht uitvoerde, nòg onlogischer was, op de onderstaande screenshot is duidelijk zichtbaar dat het laden maar héél kort op 2500W was voor ‘ie terugviel naar 1200W:
[Afbeelding]

Dus nu weer van voor af aan gaan testen, ik denk eerst voor de zekerheid een 11% -> 100% -> 11% - 100% -> 11% -> 100% uitvoeren, want volgens mij is er toch echt iets mis met 1 cel? (Nb. De cellen trekken na rust zowel leeg als vol na ongeveer 15 minuten behoorlijk recht in voltages, dat maakt dit lastig om te bewijzen)

‘Foutje’ cel: (???)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
NB. De screendumps hier in het forum zijn voor wie mee wil denken en ter herkenning van vergelijkbare situaties. Als dat niet op prijs gesteld wordt als zijnde ‘to much info’, geef dan even een PM.
Kijk dat bevestigt mijn conclusie alleen maar meer. De capaciteit is goed, maar cel 1 schiet er met laden bovenuit en bij ontladen onderuit, maar zodra alles stil staat is de spanning stabiel en bij lage vermogens doen de problemen zich minder snel voor. Duidelijk voorbeeld van of een slechte verbinding met cel 1 of een hoge interne weerstand oid.

Dat gaan ze met een update naar mijn inzicht niet op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-10 12:02
pascallj schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:09:
[...]

Dan betwijfel ik of die wel goed is. Weet je welk BMS je draait? Ik heb de 2,8 V al sinds BMS 212 niet meer gezien.
Batterij staat op laatste firmware versie dat beschikbaar is: V153 geen idee wat de BMS versie is tenzij ik dit nog ergens kan zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De cel uitschieters had ik ook na een aantal weken werden die minder en minder en nu zijn ze prima!
Met andere woorden geef het systeem tijd om te kalibreren.. dat kan weken duren!

Hieronder een voorbeeld van gelijk na de BMS update en de dag erna...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FBxfVXVpwY0nzbZto5oRkrxeuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeGjMTKigb7HAsZeh08I7OSk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsXfdq0UfqUwAmNHYy_Jlfjuqj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0N0Va0pTxjcw5qhSGD3byxeQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door SatScan op 30-09-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Druppeltje_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:51:
[...]

Zeker mag je dat, helemaal gelijk, maar het is minder zwart wit hoor.

Ik heb een SOC probleem voordat ik wat dan ook het geprobeerd, op dit forum zoek ik wat hulp.
Om mij te helpen volgt de vraag, voordat ik dus van de mogelijke problemen weet, om de versies van de firmware en de BMS te vermelden, dat kan dus via die "omstreden" tool, en ja ik heb de disclaimer gelezen, maar dacht, alleen lezen en niet rommelen zou geen kwaad kunnen, en er zijn geen klachten zover.

Je hebt gelijk dat ik daar Marstek niet mee lastig zou moeten vallen, zullen we het hier maar bij laten?
Je hebt je punt gemaakt, maar er is meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-10 08:56

Pe1dtq

It's all about electronics

gmj2 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:12:
[...]

Duidelijk niet een heel lineair verloop. Mijn 3 accu's zijn nu definitief aangesloten. Ben nu de beschikbare energie aan het bepalen. Tussen de 13 en 98% is het redelijk lineair. Daarbuiten is het met gereduceerd vermogen regelen tot min en max.

Wat ik mij nu afvraag is, waar de grens ligt of de accu voldoende of onvoldoende energie (kWh) levert. Wat ziet Marstek als acceptabel? 100 - 11 = 89% van 5.12kWh = 4,56kWh. De eerste van de drie, die ik getest heb, haalt dit niet namelijk. Getest met 2 sockets achterelkaar.

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Pagina: 1 ... 271 ... 287 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.