Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:25

HHF

antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:43:
[...]

@HHF Ja precies, maar daarmee is dit product volgens mij niet zo geschikt om DC te koppelen in een bestaande situatie. Ik zie mij niet het dak opgaan om nieuwe kabels te trekken en alle panelen los te halen.
Bij bijna alle stekkerbatterijen met MPPT's zie je dit, laag voltage maar vaak wel 500-1000 w per mppt. Heeft ws. met hun achtergrond te maken, zogenaamde balkoncentrales. Dan is met 4 panelen het balkon meestal vol. Zal qua hardware ook wel verschil maken of je met 60v of met 600v werkt. Als de panelen op een plat dak zitten is de bekabeling eenvoudig aan te passen, op een schuin dak is het inderdaad een hele klus.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:48
HHF schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:55:
[...]

Bij bijna alle stekkerbatterijen met MPPT's zie je dit, laag voltage maar vaak wel 500-1000 w per mppt. Heeft ws. met hun achtergrond te maken, zogenaamde balkoncentrales. Dan is met 4 panelen het balkon meestal vol. Zal qua hardware ook wel verschil maken of je met 60v of met 600v werkt. Als de panelen op een plat dak zitten is de bekabeling eenvoudig aan te passen, op een schuin dak is het inderdaad een hele klus.
@HHF Ja en waarschijnlijk is dit ook ingegeven door de huidige panelen die per paneel bijna het dubbele van die van mij hebben (260Wpiek). En helaas hier ook een schuin dak.
Maar bedankt voor je tips en het geven van inzicht in de DC-ingang (die wereld was volkomen nieuw voor mij)

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:55
Druppeltje_ schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:55:
[...]

Bij de standaard telenet router gaat dat niet lukken. Daar kan je enkel zien welke apparaten en AP's verbonden zijn. Een vast ip geven kan daar niet (tenzij jij een splinternieuwe router hebt waar dat wel mee zou kunnen.) ik ken 3 types van telenetrouters en bij alle 3 is dit niet mogelijk.
De laatste nieuwe Telenet Modem kan je nu in bridge modus zetten, dan zou je fix IP adressen kunnen instellen in je eigen router. Nu staat mijn eigen Router in Bridge Modus. Ik zie mij op de moeite om deze nieuwe te gaan halen...Als alles werkt blijf ik er liever af. (ik heb nu de toren met dat witte licht)

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
harrr schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:44:
De derde Marstek is aangesloten en direct is er weer gezeik met de verbinding. De CT wordt door 1 Marstek niet gevonden. Maar wel door steeds een willekeurige van de 3. Hoop niet dat die dingen gaan storen bij meer dan 2 stuks, want heb een installatie van 6 stuks op de planning staan.

Nu trouwens de CT003. Ben van plan de CT002 binnenkort te gaan installeren. Maar hiervoor moet ik eerst wat bekabeling in de meterkast herzien/verlengen voor de CT klemmen.
Fixed. Accesspoint op brakke kabel. Mijn warmtepomp had ook geen verbinding meer.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:35
Alle stekker accu met ingebouwde mppt zijn voorzien van een micro omvormer, en die gaan volgens mij allemaal maar tot 60 volt, heel normaal.
@Taro zou jij dit eens goed willen testen, want iedere losse mppt lader geeft aan om op te starten dat het voltage van de panelen 5 volt hoger moet zijn dan de accu spanning. Dus accu is 55 dan moet paneel al 60 geven. En een paneel die 60 volt doet, heeft een voc van 70/75 volt. Dus hier gaat denk ik iets niet werken.
Hoop dat jij dit in praktijk gaat brengen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
reneeke1970 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:14:
Alle stekker accu met ingebouwde mppt zijn voorzien van een micro omvormer, en die gaan volgens mij allemaal maar tot 60 volt, heel normaal.
@Taro zou jij dit eens goed willen testen, want iedere losse mppt lader geeft aan om op te starten dat het voltage van de panelen 5 volt hoger moet zijn dan de accu spanning. Dus accu is 55 dan moet paneel al 60 geven. En een paneel die 60 volt doet, heeft een voc van 70/75 volt. Dus hier gaat denk ik iets niet werken.
@reneeke1970 Raar; In de specs op het forum Hame Marstek Venus A & D - plug and play thuis batterij staat dat de MPPT startspanning 22v is, voor zowel de Venus A als de Venus D

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:14:
Voor tests heb ik deze panelen beschikbaar:Die kan ik volgens mij op geen enkele manier veilig inzetten om dit te testen, of wel? Linksom of rechtsom kom ik met 2 stuks boven de 60V uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 22-09-2025 19:48 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:26:
[...]

Voor tests heb ik deze panelen beschikbaar:Die kan ik volgens mij op geen enkele manier veilig inzetten om dit te testen, of wel? Linksom of rechtsom kom ik met 2 stuks boven de 60V uit.
Men schrijft hier dat je ook stekkers krijgt om panelen parallel te verbinden, waardoor het voltage gelijk blijft aan 1 paneel, maar ik weet niet of je in jouw review zover wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:58
Bij onder hoeveel procent springt hij in alarm?
Ik dacht dat dit onder de 11% was, want heb nu eentje op 10% staan en deze laad zichzelf (uit veiligheid) ook niet bij tot 11%.
Ik had namelijk een automatisering gemaakt met de bedoeling dat onder de 11% ik automatisch kon laden terug naar 11% alleen dat gebeurd dus niet.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:29:
[...]

Men schrijft hier dat je ook stekkers krijgt om panelen parallel te verbinden, waardoor het voltage gelijk blijft aan 1 paneel, maar ik weet niet of je in jouw review zover wilt gaan.
Die stekkers zaten er niet bij, maar heb ik hier volgens mij wel liggen.

Probeer weleens vaker iets uit met die panelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9FSo8wk92qOwbU7ojhoClvenMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TC08mGHrdDb6oCxYIAa9dPQR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivszob0yvTk_vZJCMQJN5paYYhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PKY7QnfGIhCDr236CXsNqqj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor MC4 stekkers gebruiken ze, deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEpLqVtuKeyD9QF0LEmEdPDEXD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIIim1jhyk7PkDLzQRZuaBZU.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:35
CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:09:
Dag allemaal,

Zijn er nog personen die veel last hebben met de marstek v2 en de homewizzard zijn CT verbinding. Deze wil maar niet permanent verbonden blijven.
Ik kan deze handmatig terug verbinden maar een dag later is deze plots weer weg. Soms verbind deze opeens vanzelf weer.
Het is ook niet enkel bij 1 batterij, ik heb hetzelfde probleem bij mijn moeder, schoonvader en broer. Bij mij zelf thuis draaien 2 batterijen perfect op een CT003.
Maar ook als ik deze andere batterijen probeer te verbinden met een P1 meter van marstek willen deze niet connecteren met deze P1 meter van Marstek.
Terwijl ik via de app de marstek p1 meter wel perfect kan uitlezen met het vermogen per fase.

Iemand tips of tricks hiervoor?
De wifi verbinding kan het niet zijn, want als voorbeeld: bij mijn schoonvader staan de batterij, p1 meter en wifi acces point allemaal binnen 1 meter.
Vast IP adres geven aan de Marstek Venus en je P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:07
harrr schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:41:
[...]
Het feit dat de shop het zelf wel wou doen voor die prijs geeft aan dat er genoeg marge op zit.
Daarmee dat ze ook zoveel verdelers hebben, zal veel winst mee te maken zijn. Vraag mij alleen af waarom Marstek niet meer winst voor hunzelf houdt gezien ze in deze prijsklasse weinig concurrentie hebben (en een reserve hebben in geval ze meer garantie claims krijgen dan voorzien in de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:55
iorses schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:34:
Bij onder hoeveel procent springt hij in alarm?
Ik dacht dat dit onder de 11% was, want heb nu eentje op 10% staan en deze laad zichzelf (uit veiligheid) ook niet bij tot 11%.
Ik had namelijk een automatisering gemaakt met de bedoeling dat onder de 11% ik automatisch kon laden terug naar 11% alleen dat gebeurd dus niet.
Ik heb 1 keer op 4,5 maanden gezien dat mijn Marstek van 11% naar 0% was gegaan tijdens de nacht. Heeft zichzelf dan met netstroom geladen tot 11%. Dit heeft geen problemen veroorzaakt.
Ik heb zelf een automatisatie gemaakt om de batterij te laden als ze om 16:30h <20% komt, opladen tot 40% en dan stoppen. Om het koken in de avond op te vangen mbt het captar in België. En ik krijg er meldingen van op de iPhone. Werkt perfect. (Na ettelijke uren werk ;) )

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:40
[...]

De eerste paneel kan je niet aansluiten. De tweede kan je per poort 2 stuks in parallel aansluiten.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:20
dannyro schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb 1 keer op 4,5 maanden gezien dat mijn Marstek van 11% naar 0% was gegaan tijdens de nacht. Heeft zichzelf dan met netstroom geladen tot 11%. Dit heeft geen problemen veroorzaakt.
Ik heb zelf een automatisatie gemaakt om de batterij te laden als ze om 16:30h <20% komt, opladen tot 40% en dan stoppen. Om het koken in de avond op te vangen mbt het captar in België. En ik krijg er meldingen van op de iPhone. Werkt perfect. (Na ettelijke uren werk ;) )
Om even aan te vullen. Dit heb ik ook al zeer veel gezien vooral als er niet genoeg zon geweest is om de Marsteks op 100% te krijgen. Wat ik wilde toevoegen: De CT003 heeft nog nooit de 2 batterijen die op 11% stonden en dan naar 0% gingen terzelfdertijd laten opladen tot 11%. Altijd eerste de ene en daarna vervolgens de andere. Dus nooit simultaan. Is wel leuk als je met het CAPTAR inzit zoals ik en vele anderen!

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:37:
[...]
Probeer weleens vaker iets uit met die panelen :)
Geen hoge WAF :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:11
Het bedrijf waar ik mijn MT's heb gekocht heeft nu een embleem toegevoegd in zijn webshop. Of het een effectieve waarde heeft naar vertrouwen weet ik niet. Ze hebben toendertijd (bij de ene popup na de andere in de app) mails rondgestuurd om hun klantenbestand gerust te stellen dat ze volledig in orde waren met MT naar garantie toe. Niettegenstaande staan ze nergens bij MT op de lijst. Ik heb wel altijd een goed gevoel gehad bij hun. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft-Eo80e63mWUS3vCdutuuaMl34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Udvgqcr6s8fjXnYrFHeCrUt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 22-09-2025 19:11 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:18:
[...]

@reneeke1970 Raar; In de specs op het forum Hame Marstek Venus A & D - plug and play thuis batterij staat dat de MPPT startspanning 22v is, voor zowel de Venus A als de Venus D
Nou precies daarom, ik heb nog geen micro omvormer gezien die de spanning omhoog brengt, boven de accu uit. Dus als een paneel van 30 volt de accu gaat laden, is het heel simpel voor mij, dan word het eerst AC, en daar word vervolgens mee geladen.
Dan heb je geen winst in omzet verliezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Inderdaad, die moeten dan parallel, de tweede dan, want de eerste kan ik niet openen

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 22-09-2025 19:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
reneeke1970 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:27:
[...]

Nou precies daarom, ik heb nog geen micro omvormer gezien die de spanning omhoog brengt, boven de accu uit. Dus als een paneel van 30 volt de accu gaat laden, is het heel simpel voor mij, dan word het eerst AC, en daar word vervolgens mee geladen.
Dan heb je geen winst in omzet verliezen
@reneeke1970 Dan zal dat hopelijk uit de review-testen van @Taro naar voren komen. Ik kan nu alleen niet zo 1,2,3 verzinnen hoe Taro dan de opbrengst van die PV-panelen moet meten voordat de stroom de batterij in gaat. Oke ook bij ons wordt de PV eerst in AC omgezet door de omvormer en vervolgens van AC naar DC om op te slaan, maar als jouw verhaal klopt zou die mppt aansluiting gewoon hetzelfde zijn alsof je de panelen eerst met een omvormer in de 220 steekt.

Misschien weet jij of zo'n "echte" omvormer die met strings van zeg 300/400V werken efficienter werken dan een micro-omvormer die met 60V DC spanning werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:29:
[...]

Inderdaad, die moeten dan parallel, de tweede dan, want de eerste kan ik niet openen
Ah, zou een PDF moeten openen, zo dan: https://www.solar365.nl/p...zonnepaneel-67A6B0B5.html.

Zal binnenkort eens kijken wat ik hier kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Tweakers
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:31
Ik heb sinds een paar dagen een Marstek Venus E 2.0 om mijn opgewekte energie meer zelf te gaan gebruiken. Ik heb gebruik de HW P1 meter samen met de Marstek op Self Consumption voor NOM. Ik zit inmiddels op de laatste firmware V155 die vanuit Marstek beschikbaar is gesteld. Boven de 100W laden/ontladen werkt de Marstek behoorlijk stabiel en schommelt het netverbruik gemiddeld tussen de +/- 10W. Het duurt natuurlijk wel ongeveer 5-10 seconden voordat hij bij grote wisselingen in het verbruik gaat corrigeren. Het probleem wat ik ervaar is dat onder de 100W laden/ontladen de Marstek het niet meer ingeregeld krijgt. Dan schommelt het netverbruik niet langer stabiel rond de +/- 10W. Maar ontstaan er pieken en dalen die om de (paar) seconde wisselen, bandbreedte tussen piek en dal is meestal ergens tussen de 150 en 300W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VArl_rODPXmHTwuy7NU24K6XR4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4GrnF6C3ThLPMvyFSd8fo1t.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of andere bij een vermogen onder de 100W laden/ontladen wel een stabiel resultaat hebben bij NOM en welke CT / P1 meter ze hierbij gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:13
Paul Tweakers schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:01:
Ik heb sinds een paar dagen een Marstek Venus E 2.0 om mijn opgewekte energie meer zelf te gaan gebruiken. Ik heb gebruik de HW P1 meter samen met de Marstek op Self Consumption voor NOM. Ik zit inmiddels op de laatste firmware V155 die vanuit Marstek beschikbaar is gesteld. Boven de 100W laden/ontladen werkt de Marstek behoorlijk stabiel en schommelt het netverbruik gemiddeld tussen de +/- 10W. Het duurt natuurlijk wel ongeveer 5-10 seconden voordat hij bij grote wisselingen in het verbruik gaat corrigeren. Het probleem wat ik ervaar is dat onder de 100W laden/ontladen de Marstek het niet meer ingeregeld krijgt. Dan schommelt het netverbruik niet langer stabiel rond de +/- 10W. Maar ontstaan er pieken en dalen die om de (paar) seconde wisselen, bandbreedte tussen piek en dal is meestal ergens tussen de 150 en 300W.

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of andere bij een vermogen onder de 100W laden/ontladen wel een stabiel resultaat hebben bij NOM en welke CT / P1 meter ze hierbij gebruiken?
Wacht het nog eens wat dagen af.
Je hebt de marstek net en wat later nieuwe firmware erop gezet?
Even laten acclimatiseren :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgK8X8AvfVr9nSKKY8vKkv8Bb5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XgUdGjK8RhrnZuAyfjc7EYL.png?f=fotoalbum_large

Met een avond nacht gebruik van 70 tot 170 watt

[ Voor 11% gewijzigd door tweeek op 22-09-2025 20:15 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Heb je een DSMR 4.x of 5.x slimme meter? Mogelijk heb je een 4.x en dan update de P1 maximaal 1x per 10 seconden, dat zou dit ook kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:34

[Afbeelding]

Heel normaal. Gewoon de regeling over 24u beoordelen.Deel eens een plaatje van de grafiek van de hoofdaansluiting over 24 u met de HWP1 meter gemeten.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Pagina: 1 ... 265 266 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.