NOM strategieën bij thuisbatterijen van meerdere vendors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08
Er is in de verschillende Homewizard en Marstek topics redelijk wat versnippering in de kombinatie van HW en Marstek, vandaar dit los topic.

Tips gevraagd voor verschillende NOM strategieën bij een kombinatie van verschillende vendors thuisbatterijen.
Ik heb op dit moment 3 Plug-in Batterijen staan van Homewizard. Ik zou hierbij graag een Marstek 5 kW Venus E bij plaatsen vanwege de prijs/kW verhouding, als een soort Tier 2 opslag
Dit vanwege overschot aan zonopbrengst.
Ik gebruik uiteraard de Homewizard P1 meter, ik heb eventueel een actieve P1 splitter en 2e homewizard P1 meter ter beschikking.
De Marstek thuisbatterij komt op een aparte fase, achter een eigen groep, achter een aparte (verdeel)meterkast

Ik heb een 3 fase installatie met 1 hoofdmeterkast, en 2 verdeelmeterkasten. Op iedere fase een set zonnepanelen. Op dit moment zijn de 3 Homewizard batterijen aangesloten op de 3 verschillende fases in de hoofdmeterkast.(allemaal een eigen groep). Ik wil de Marstek aansluiten achter de 1e verdeelmeterkast.
Ik wil de Homewizard batterijen als primair gebruiken en de Marstek voor de extra opslag gebruiken. DSMR 5.x slimme meter aanwezig. (type moet ik nog opzoeken ivm compatibiliteit Marstek?)

Ik begrijp dat er minimaal 2 scenario's zijn:

1. Marstek laten communiceren met een P1 meter (HW of de Marstek via een actieve P1 splitter), de Marstek schijnt "Fase bewust" te kunnen functioneren, dus zou ik deze aan kunnen sluiten op een fase naar wens. Dit is niet helemaal volgens het "Homewizard eerst" principe, maar zou kunnen, er is met de 3 sets zonnepanelen meer dan genoeg capaciteit.
2. Marstek instellen dat het laden pas mogelijk is als er minimaal 500 Watt ? overschot op de P1 gemeten word.

Heeft iemand nog meer tips of mogelijke strategieen die hiervoor bruikbaar zijn? Ik heb eventueel ook HA die ik hiervoor kan gebruiken, al zou ik het liefst er tussenuit laten als dat mogelijk zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Niet wat je wilt horen maar de HW verkopen en 3 marsteks v2 kopen?

Deze stuurt 3 MT batterijen aan
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Er komen nog meer strategieen bij (nu nom, met instelbaar gewenste p1 waarde)
Ik heb de nodered flow voor mezelf even aangevuld dat de batterijen wisselen aan voorkeur iedere week om zo de RTE te verhogen en ze wisselend naar 100% SOC te brengen met de winter in aankomst.

ESP modbus bordjes bij ondergetekende.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2025 12:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:08
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:50:
Niet wat je wilt horen maar de HW verkopen en 3 marsteks v2 kopen?

Deze stuurt 3 MT batterijen aan
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Er komen nog meer strategieen bij (nu nom, met instelbaar gewenste p1 waarde)
Ik heb de nodered flow voor mezelf even aangevuld dat de batterijen wisselen aan voorkeur iedere week om zo de RTE te verhogen en ze wisselend naar 100% SOC te brengen met de winter in aankomst.

ESP modbus bordjes bij ondergetekende.
Heb ik ook aan gedacht, maar ik ben wel gecharmeerd van het Homewizard eco systeem voor het hoofd en nacht gebruik. En dat bevalt tot nu toe goed.
De Marstek is echt meer bedoeld als een soort goedkope massa piek/overschot opslag voor later gebruik in specifieke gevallen.

De vraag is vooral, hoe kun je deze 2 merken goed laten samenwerken voor NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joekenoordhuis
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-09 15:00
Ik zit ook te denken aan 3 marsteks. Als doel om NOM te halen. (wat niet zal lukken met een electrische auto en een warmte pomp, maar dan kan ik toch vaak 0.8*15 kWh besparen snachts).
Mij is echter niet duidelijk of de Marsteks inmiddels een beetjs goed samenwerken bij een NOM strategie. NOM per fase spreekt mij niet aan want dan krijg ik niet elke nacht alle baterijen leeg.
Iemand recente ervaring?

Gr, Joeke