Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:48
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:17:
[...]

Er is altijd een NUL anders heb je geen 3x230. Post anders even een foto van de binnenkant van de kast.
Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-10 15:39
in oudere istallaties in Belgie Limburg komt dat nog wel voor - kan aangevraagd worden om naar 3+N te gaan ...
In nederland is dat normaal al omgezet naar 3+N ..; enkel uitzonderlijk nog te vinden ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Goedemorgen,

Ondertussen Home Assist met B2500Meter, hm2mqtten Hame Relay add-ons in combinatie met Batterij v153 en 155 getest en het werkt nu met de laatste Hame Relay versie.
(deze is hier te vinden: https://github.com/tomquist/hame-relay#support-vid )

Zorg dat je je inloggegevens voor Marstek cloud/app invul en de 'hame-2024' optie aanvink.
Dan haalt de add-on automatisch alle benodigde gegevens op en hoef je zelf verder niets in te vullen.

Start HA wel een keer geheel nieuw op en als het (nog) niet werkt de add-ons even opnieuw starten binnen HA

Met dank aan @dannyro die me wees op nieuwe beta versie

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
vifra schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:31:
[...]

in oudere istallaties in Belgie Limburg komt dat nog wel voor - kan aangevraagd worden om naar 3+N te gaan ...
In nederland is dat normaal al omgezet naar 3+N ..; enkel uitzonderlijk nog te vinden ...
Het is technisch niet mogelijk om individueel over te stappen naar een net 3N400V (wat je 3+N noemt).
Om over te stappen moet de transfo in de cabine vervangen worden. En dat is dan voor de hele straat/buurt.
Dat betekent ook dat in dat deel van de buurt de binnenkomende leidingen moeten worden gewisseld (anders werkt alles op 400V), dat al de zekeringkasten moeten nagekeken worden en soms zelfs grondig moeten gewijzigd worden, dat alle blauwe draden ook daadwerkelijk aan de N moet gehangen worden, ...

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Alan969 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:44:
[...]

Het is technisch niet mogelijk om individueel over te stappen naar een net 3N400V (wat je 3+N noemt).
Om over te stappen moet de transfo in de cabine vervangen worden. En dat is dan voor de hele straat/buurt.
Dat betekent ook dat in dat deel van de buurt de binnenkomende leidingen moeten worden gewisseld (anders werkt alles op 400V), dat al de zekeringkasten moeten nagekeken worden en soms zelfs grondig moeten gewijzigd worden, dat alle blauwe draden ook daadwerkelijk aan de N moet gehangen worden, ...
Correct (BE) - maar fluvius biedt voor bvb. renovatie / nieuwbouw wel meestal de mogelijkheid om aan een nieuwe kast te hangen met 3+N ... uiteraard mits die beschikbaar is in uw straat ... (naast de 3 zonder N).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermlek schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:05:
Is er iets in de software gewijzigd waardoor de batterij onder de 11 % doorzakt (toen ik het merkte stond de batterij nog op 4 %) en daarna een laadprocedure doet tot 11% ongeacht of er stroomproductie is vanuit de zonnepanelen. Heb ook nog iemand tegengekomen die dit afgelopen week ook heeft meegemaakt. Dit heeft hij tot nu toe nog nooit gedaan.
Dit is normaal. Zodra de batterij onder veilige 11% zakt zal deze gaan bijladen.
Het door 11% heen zakken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een (nog) onjuiste inschatting van de SOC.
Door 2x geheel op te laden en te ontladen zal dit verholpen zijn. Dus echt tot 100% opladen zodat de SOC kan kalibreren.

Als je de zoek optie in dit topic gebruik dan had je het antwoord ook kunnen vinden of de TS doorpitten... ;)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:11
Het door 11% heen zakken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een (nog) onjuiste inschatting van de SOC.
Zal vermoedelijk of eerder door eigen standby verbruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bruneelm schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:40:
[...]

Zal vermoedelijk of eerder door eigen standby verbruik zijn.
Waar baseer je dit op? Tot nu toe zijn alle ervaringen die ik ken gebaseerd op kalibratie van de SOC bij lagere <11% lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:59
SatScan schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:47:
[...]

Waar baseer je dit op? Tot nu toe zijn alle ervaringen die ik ken gebaseerd op kalibratie van de SOC bij lagere <11% lading.
Uitzondering, de mijne heeft de neiging om te stoppen op 13 - 15 % :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:26
Inderdaad, meer bepaald de Vlaamse Ardennen.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-10 10:56
Ik heb een Marstek 2,56 kw (ja, ja, die bestaan 😁) die de laatste dagen met mijn zonnepanelen (4 op zuid, 4 op oost/west) -door weinig zon- heel moeilijk wordt opgeladen. Marstek staat ingesteld op “zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel”. Met de winter inzicht, nog minder zon, vroeg ik mij af of andere Marstek bezitters, met vaak veel grotere installaties ook last hebben van moeilijk volledig laden? En wat kan een oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
royduf schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:29:
Ik heb een Marstek 2,56 kw (ja, ja, die bestaan 😁) die de laatste dagen met mijn zonnepanelen (4 op zuid, 4 op oost/west) -door weinig zon- heel moeilijk wordt opgeladen. Marstek staat ingesteld op “zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel”. Met de winter inzicht, nog minder zon, vroeg ik mij af of andere Marstek bezitters, met vaak veel grotere installaties ook last hebben van moeilijk volledig laden? En wat kan een oplossing zijn?
Euvel heb ik nou ook, ook met de 5,12 kw, wat je kan doen is een beetje spelen en in de app manual instellen om de marstek op te laden en daarna weer terug naar "zelf geinitieerd zelfs consumptiemodel" en dit dus in herhaling doen.
(afhankelijk van je contract koop je dan wel stroom in..... tarieven dan even bekijken)

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 21-09-2025 14:35 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vul 1000 w in als gewenst P1 vermogen en hi/zij begin(t)(en) te laden .
-1000 als ik wil ontladen. -10 als ik NOM
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

zonder marstek app, maar met modbus esp en HA/nodered
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib8a7ykeYeYnX6nB-PbEQ5bRGsY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loXh26rFktwmpG1ALSYOLJUI.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 18:07
Zelfde hier met de 5 kWh versie. Dit zijn lastige dagen en ik vrees dat er daar nog wel meer van gaan komen in de winter.

Ik heb helaas ook nog niet de energie en tijd gevonden om hier iets 'slims' voor te gaan bou wen in Home Assistant, al dan niet met "Day Ahead Optimizer", Nodered of zoiets als de oplossing van @AUijtdehaag

Ik heb hier in principe de Marstek altijd in de "AI modus", wat in praktijk inhoudt dat hij in principe nog steeds "Nul Op de Meter" (of wat Marstek zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel) noemt zal proberen aan te houden. Het stukje "AI' zit hem erin dat hij ook volle bak zal gaan opladen in het uur/de uren dat de stroomtarieven het goedkoopst zijn, als de batterij via NOM nog niet vol is geraakt tegen die ti jd.

Gisteren werkte dat op zich prima, want het was in de ochtend nog flink zonnig (dus hij heeft al flink geladen op zonne-energie). Vanaf 13:15 werd het voor de rest van de middag regenachtig en zwaar bewolkt en toen heeft hij de rest van zijn lading op het goedkoopste uur binnen geslurpt.

Echter, dit scenarion van opladen op het goedkoopste uur wilde ik vandaag juist weer niet, omdat het vandaag een komen en gaan van bewolking maar ook zonnige perioden is. Dus heb ik hem vanochtend evan op alleen NOM gezet omdat ik verwachtte dat hij puur op zonnige perioden uiteindelijk wel vol zou raken. Dat is, zelfs met wat witte wasjes en beurten in de droger waarbij hij op bewolkte momenten soms ook weer moest bijspringen, uiteindelijk gelukt :)

Het mooiste zou dus zijn als een automatisering of ander vorm van Energy Management System dit helemaal automatisch zou doen, met het liefst ook de zonverwachting/kans op zon mee genomen. Maar ja, zonder handmatige interventie zal dit denk ik nooit helemaal perfect te krijgen zijn.

Overigens is 5 kWh hier vaak ook niet helemaal genoeg om de avond en nacht helemaal op alleen stroom uit de batterij door te komen. Dus ik heb nu in ieder geval in HA wel een automatisering gemaakt die om 12 uur 's nachts de batterij op standby/manual zet en rond 6:30 weer op AI. Meestal zijn de dynamische prijzen in de nacht toch wel wat lager dan bv. tijdens de ochtendspits. Maar ja, helemaal optimaal is dit natuurlijk niet.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04:56
Ik heb een dynamisch contract. En heb ze op AI staan. Dan laden ze gewoon op de 0 uren. En der werkt eigenlijk heel fijn. Zo had ik van de week een verschil van meer dan € 0,20 waarbij ik bij 0 heb geladen en verbruik had tijdens dure periode. Ik verleng dus eigenlijk het 0-tarief naar de avond/nacht.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-10 15:56
SatScan schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:37:
Goedemorgen,

Ondertussen Home Assist met B2500Meter, hm2mqtten Hame Relay add-ons in combinatie met Batterij v153 en 155 getest en het werkt nu met de laatste Hame Relay versie.
(deze is hier te vinden: https://github.com/tomquist/hame-relay#support-vid )

Zorg dat je je inloggegevens voor Marstek cloud/app invul en de 'hame-2024' optie aanvink.
Dan haalt de add-on automatisch alle benodigde gegevens op en hoef je zelf verder niets in te vullen.

Start HA wel een keer geheel nieuw op en als het (nog) niet werkt de add-ons even opnieuw starten binnen HA

Met dank aan @dannyro die me wees op nieuwe beta versie

Succes!
Sinds wanneer is V155 uit?

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-10 17:13
eymey schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:05:
[...]

Zelfde hier met de 5 kWh versie. Dit zijn lastige dagen en ik vrees dat er daar nog wel meer van gaan komen in de winter.

Ik heb helaas ook nog niet de energie en tijd gevonden om hier iets 'slims' voor te gaan bou wen in Home Assistant, al dan niet met "Day Ahead Optimizer", Nodered of zoiets als de oplossing van @AUijtdehaag

Ik heb hier in principe de Marstek altijd in de "AI modus", wat in praktijk inhoudt dat hij in principe nog steeds "Nul Op de Meter" (of wat Marstek zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel) noemt zal proberen aan te houden. Het stukje "AI' zit hem erin dat hij ook volle bak zal gaan opladen in het uur/de uren dat de stroomtarieven het goedkoopst zijn, als de batterij via NOM nog niet vol is geraakt tegen die ti jd.

Gisteren werkte dat op zich prima, want het was in de ochtend nog flink zonnig (dus hij heeft al flink geladen op zonne-energie). Vanaf 13:15 werd het voor de rest van de middag regenachtig en zwaar bewolkt en toen heeft hij de rest van zijn lading op het goedkoopste uur binnen geslurpt.

Echter, dit scenarion van opladen op het goedkoopste uur wilde ik vandaag juist weer niet, omdat het vandaag een komen en gaan van bewolking maar ook zonnige perioden is. Dus heb ik hem vanochtend evan op alleen NOM gezet omdat ik verwachtte dat hij puur op zonnige perioden uiteindelijk wel vol zou raken. Dat is, zelfs met wat witte wasjes en beurten in de droger waarbij hij op bewolkte momenten soms ook weer moest bijspringen, uiteindelijk gelukt :)

Het mooiste zou dus zijn als een automatisering of ander vorm van Energy Management System dit helemaal automatisch zou doen, met het liefst ook de zonverwachting/kans op zon mee genomen. Maar ja, zonder handmatige interventie zal dit denk ik nooit helemaal perfect te krijgen zijn.

Overigens is 5 kWh hier vaak ook niet helemaal genoeg om de avond en nacht helemaal op alleen stroom uit de batterij door te komen. Dus ik heb nu in ieder geval in HA wel een automatisering gemaakt die om 12 uur 's nachts de batterij op standby/manual zet en rond 6:30 weer op AI. Meestal zijn de dynamische prijzen in de nacht toch wel wat lager dan bv. tijdens de ochtendspits. Maar ja, helemaal optimaal is dit natuurlijk niet.
Hallo medetweakers,
Ik heb op Hometek in "Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening" mijn power-shellscripts gezet waarmee ik dit soort automatisering zonder additionele hardware/software realiseer. Uiteraard niet voor iedereen geschikt omdat je om het te kunnen tweaken programmeerkennis moet hebben.
In elk geval kan ik wel zeggen dat de modus die AI standaard hanteert niet alleen op de tariefuren met 0 eurocent gaat laden , maar op de minimum-tarief-uren.
Dat lijkt handig, maar zoals @eymey schrijft wil je die soms niet omdat er nog voldoende zonnestroom gaat komen (het script houdt bijv. rekening met de hoeveelheid te verwachten zonne-watt/m2 van het KNMI voor een locatie in de komende uren). Maar daarnaast kan het zo zijn dat het minimale tarief bijv. 11 cent is. Als je dan gaat rekenen inclusief 0,75 RTE, dan kan dat tarief snel duurder zijn dan het maximumtarief, waardoor je wellicht beter de batterij niet kunt laden omdat die stroom uiteindelijk duurder is dan de maximum-tarieven van die dag. (needless to say dat het scriptje daar ook rekening mee houdt).
Tenslotte ben ik door @reneeke1970 zijn post op de 19e erop gewezen dat het ook kan lonen om juist op de duurste uren te verkopen wat je in de goedkoopste hebt geladen i.p.v. later in de nacht zelf te gebruiken. Dus wil je meer uit de Marstek halen, dan ontkom je niet aan actieve geautomatiseerde sturing; Er zijn echter op dit forum net zoveel oplossingsrichtingen als tweakers, dus pak dat wat het dichts bij jou ligt :)

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iorses schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:43:
[...]

Sinds wanneer is V155 uit?
v154 is stable
v155 is beta

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweeek schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:53:
[...]

Uitzondering, de mijne heeft de neiging om te stoppen op 13 - 15 % :)
Heeft ook in 99% van de gevallen te maken met SOC kalibratie.
De gevallen dat het iets anders was/defect is, zijn op 1 hand te tellen.

Dus ook hier geld geheel ontladen en dan helemaal opladen tot 100%. Liefst een keer of 2x.
Heb je zojuist een nieuwe firmware van de batterij geïnstalleerd of bms geef het systeem dan zo'n 3 dgn om te kalibreren.
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
SatScan schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:22:
[...]

Heeft ook in 99% van de gevallen te maken met SOC kalibratie.
De gevallen dat het iets anders was/defect is, zijn op 1 hand te tellen.

Dus ook hier geld geheel ontladen en dan helemaal opladen tot 100%. Liefst een keer of 2x.
Heb je zojuist een nieuwe firmware van de batterij geïnstalleerd of bms geef het systeem dan zo'n 3 dgn om te kalibreren.
succes!
Tis ook geen echt probleem lijkt me ..... maar het viel laatst op, en kon dan manueel nog wel iets verder ontladen tot de 11%
Verder werkt het naar mijn idee verder wel oke!
V153 is aanwezig, en ik ben ondertussen op de hoogte dat je soms even geduldig moet zijn met de marstek venus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:34
Ervaringen van Ketel Klets met de Marstek Venus.
YouTube: Ervaring: Marstek Venus [Deel 4 van 5]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:02

S2S

Er zit gewoon een AI stand op, die laadt op de goedkope momenten , is dat niet voldoende ? Staat de mijne standaard op vanaf nu totdat de winter voorbij is. Als de berekening uitkomt , scheelt het al met al mooi !

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 21-09-2025 18:52 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:09
tweeek schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:29:
[...]

Tis ook geen echt probleem lijkt me ..... maar het viel laatst op, en kon dan manueel nog wel iets verder ontladen tot de 11%
Verder werkt het naar mijn idee verder wel oke!
V153 is aanwezig, en ik ben ondertussen op de hoogte dat je soms even geduldig moet zijn met de marstek venus :)
Op zich wel geduldig zijn, maar wees alert voor fouten. Een soc is niet te bepalen aan de hand van voltage. Behalve bij 10 en 90 procent, namelijk 3 en 3.5 volt. Mt maakt hiervan voor zichzelf 11 en 100 procent. Zodra hij dus dat voltage bereikt springt hij daar in één keer naar toe, dat is calibreren, op zich allemaal prima, maar als hij zon sprong maakt kan het ook zijn dat er cellen tussen zitten die spanning afwijkingen hebben, en dat hij daardoor verspringt. Na verloop van tijd levert dit gewoon capaciteit verlies op, dus houd dit wel in de gaten hoeveel je eruit blijft trekken.
Dit euvel is bv een bekend fenomeen bij fiets accus, als je daar deze sprongen krijgt te zien, is het van niet al te lange duur meer dat je kunt gaan sparen voor een nieuwe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Vandaag wat heen en weer gemaild met de ontwikkelaar. Met de laatste versie is dit mogelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGgRmnOrhKIXGoY6I4npUh69zlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlkg0pSyxIvygHy4fzLKxzLn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pj op 21-09-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Met contracten zit het detail soms in de kleine lettertjes. En in de wereld van protocollen is eigenlijk bijna alles een contract met de nodige afspraken.
Zo geldt dit ook voor de APi van Marstek CT003 en de Marstek Accu’s. Ook hier is er voor de diverse onderdelen een protocol met afspraken vastgelegd. De contracten waaraan iedereen zich moet houden. OOK de mogelijke niet Marstek producten zoals HA.
Sinds een paar weken heb ik dus een zeer instabiele CT003. Eerst dacht ik dat dit V118 was. Na terugzetten door MT support naar V116 nog steeds problemen. Inmiddels de CT003 op V117 en nog steeds problemen.
Dus na een nacht doorhalen en eens kijken wat er nu fout ging kwam ik er maar niet achter tot ik spontaan iets vreemds zag.
MT 1 Brande het CT en Backup led, bij MT 2 dus niet. In de APP zagen beide de CT niet en klopte er helemaal niks van.
Inmiddels een nieuwe SSID voor de CT003 gemaakt met een AP naast de CT003 en toen begon het vreemde. Marstek 1 kon de CT003 vinden, weer niet vinden, weer vinden en dat zo een tijdje door. Opnieuw toevoegen lukte niet, werkte dus voor geen meter.
Dus ik mijn Mikrotik maar eens een poort mirror gedaan op de AP van de CT003 en UDP verkeer gelogd.
Toen kwam het vreemde fenomeen, ik heb 3 Marsteks. Althans dat denkt de CT003.
Ik kijk in de App maar zie dat niet bevestigd. Toch zegt de CT003 van wel, want ik zag de antwoorden terug gaan. Heel vreemd allemaal.
Ik CT003 even een reset gedaan en … zelfde probleem, waar is die derde Marstek. En opeens “CT003 dood op het netwerk”.
Ik controleer het Ethernet MAC adres waar de requests van de “derde” MT vandaan komen en zie dat het een VMware adapter is. Hmmmm VMware… HOME ASSISTANT!!!
Ik herstart de CT003 en herstart de Marstek HACS integratie voor de CT meter. Ik zie… derde Marstek. Ik herstart de integratie 10 keer, Bam, dag CT003.
Ik kijk in de integratie en zie “MAC address MT 1” eindigen op cca0 en denk, hey dat is mijn derde MT. Ik kijk in de Marstek App en zie “caa0”. Hmmm foutje bedankt.
Conclusie, de CT003 hing zichzelf op omdat HA zichzelf als “onbekende” MT presenteerde.
Overigens draait die integratie nu wel stabiel.
Dus wees gewaarschuwd met goed overtypen van adressen. Kleine lettertjes in de App zijn heel belangrijk:)

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:30
Hans M schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:27:
[...]

Klopt. Het is in de eerste plaats de ondersteuning van het protocol in de CT003 die telt. Als ik in de CT003 de Landis&Gyr selecteerde, dan constateerde ik ook vertragingen van 10 tot 30 seconden. Met de selectie van de Kaifa in de CT003 is de reactie naar 3 à 5 seconden gegaan. Dit is nu zo’n 4 weken geleden, en het is sindsdien zo blijven werken.
vol enthousiasme ga ik deze in de ct003 aanpassen staat die daar al op 🙈

Ik heb wel 2 marstek beide op fase 1 en ijj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlemke
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 07:13
ik wil 3 marstek v3 kopen en heb als leek paar vragen.
denk dat ik 3 stopcontacten moet laten maken aangesloten op 3x 1fase
kunnen de draden voor alle 3 stopcontacten door 1 buis 5/8
wil via TP-Link aansluiten voor internet ( i.v.m. slechte wifi op die plek)
alvast bedankt voor jullie reacties

[ Voor 8% gewijzigd door Vlemke op 22-09-2025 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 20:02

S2S

WargamingPlayer schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:40:
Met contracten zit het detail soms in de kleine lettertjes. En in de wereld van protocollen is eigenlijk bijna alles een contract met de nodige afspraken.
Zo geldt dit ook voor de APi van Marstek CT003 en de Marstek Accu’s. Ook hier is er voor de diverse onderdelen een protocol met afspraken vastgelegd. De contracten waaraan iedereen zich moet houden. OOK de mogelijke niet Marstek producten zoals HA.
Sinds een paar weken heb ik dus een zeer instabiele CT003. Eerst dacht ik dat dit V118 was. Na terugzetten door MT support naar V116 nog steeds problemen. Inmiddels de CT003 op V117 en nog steeds problemen.
Dus na een nacht doorhalen en eens kijken wat er nu fout ging kwam ik er maar niet achter tot ik spontaan iets vreemds zag.
MT 1 Brande het CT en Backup led, bij MT 2 dus niet. In de APP zagen beide de CT niet en klopte er helemaal niks van.
Inmiddels een nieuwe SSID voor de CT003 gemaakt met een AP naast de CT003 en toen begon het vreemde. Marstek 1 kon de CT003 vinden, weer niet vinden, weer vinden en dat zo een tijdje door. Opnieuw toevoegen lukte niet, werkte dus voor geen meter.
Dus ik mijn Mikrotik maar eens een poort mirror gedaan op de AP van de CT003 en UDP verkeer gelogd.
Toen kwam het vreemde fenomeen, ik heb 3 Marsteks. Althans dat denkt de CT003.
Ik kijk in de App maar zie dat niet bevestigd. Toch zegt de CT003 van wel, want ik zag de antwoorden terug gaan. Heel vreemd allemaal.
Ik CT003 even een reset gedaan en … zelfde probleem, waar is die derde Marstek. En opeens “CT003 dood op het netwerk”.
Ik controleer het Ethernet MAC adres waar de requests van de “derde” MT vandaan komen en zie dat het een VMware adapter is. Hmmmm VMware… HOME ASSISTANT!!!
Ik herstart de CT003 en herstart de Marstek HACS integratie voor de CT meter. Ik zie… derde Marstek. Ik herstart de integratie 10 keer, Bam, dag CT003.
Ik kijk in de integratie en zie “MAC address MT 1” eindigen op cca0 en denk, hey dat is mijn derde MT. Ik kijk in de Marstek App en zie “caa0”. Hmmm foutje bedankt.
Conclusie, de CT003 hing zichzelf op omdat HA zichzelf als “onbekende” MT presenteerde.
Overigens draait die integratie nu wel stabiel.
Dus wees gewaarschuwd met goed overtypen van adressen. Kleine lettertjes in de App zijn heel belangrijk:)
Ja en zo gaat dat ;) jij zoekt het uit , er zijn er ook die gaan mopperen dat Marstek zooi is. Vergeet inderdaad niet, het is een plug and play oplossing en zo ziet Marstek het ook.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vlemke schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:41:
kunnen de draden voor alle 3 stopcontacten door 1 buis 1/2 duims?
wil via TP-Link aansluiten voor wifi
5/8 bedoel je?

https://www.elektramat.nl/kennisbank/installatiebuizen/

Als je voor wifi gaat, kun je beter de V2 nemen, stuk goedkoper

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:20

HHF

Vlemke schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:41:
kunnen de draden voor alle 3 stopcontacten door 1 buis 1/2 duims?
wil via TP-Link aansluiten voor wifi
Volgens mij moet iedere groep in een eigen buis

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HHF
Wordt voor een 3-fase kookplaat ook niet gedaan, 3 automaten, 1 brug en 1 buis
https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
Zolang je ze koppelt mag het volgens mij.

Of je pakt een krachtgroep (aardlekautomaat 3-fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
AUijtdehaag schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:15:
@HHF
Wordt voor een 3-fase kookplaat ook niet gedaan, 3 automaten, 1 brug en 1 buis
https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
Zolang je ze koppelt mag het volgens mij.

Of je pakt een krachtgroep (aardlekautomaat 3-fase)
bedoel j 3x een automaat of één 3-fase automaat ...
De laatste lijt me de enige juiste aansluiting voor een driefase toestel ... en in dat geval is een aangepaste elektriciteitsdraad voor 3 fase ... (een 4x 2.5 mm² | XMVK bijvoorbeeld) in één goot ...

[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 22-09-2025 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vifra je hebt dan 1 ader te weinig (5 aders nodig).
Maar laten we er maar mee ophouden zie de waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Hallo Tweakers,
Ik denk dat ik een nieuwe strategie voor de batterij heb bedacht, die zo ver ik weet nog niet is langs gekomen hier op het forum.
Wanneer je bijv. gedurende de nacht vaststelt dat je de piek (max-uur) van de ochtend niet gaat redden omdat de soc dan te laag is om dat piekuur te halen, dan kun je overwegen om de batterij een aantal uur passive te zetten (dan laadt hij niet en ontlaadt hij niet), zodat de batterij in de ochtend wel voldoende soc over heeft om bijv. het duurste uur en de 2 daaromheen liggende uren door te komen op batterij-stroom.
Deze strategie is toe te passen wanneer je bijv. op basis van het RTE-verlies moet vaststellen dat bijladen in de nacht uit het net duurder is dan de prijs van het piekuur in de ochtend.
Je hebt dan wel gedurende de nacht een aantal uur van het net stroom gehaald, maar die is goedkoper dan de stroom rond het piek-uur in de ochtend.

[ Voor 8% gewijzigd door antoinevromen op 22-09-2025 08:51 ]

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-10 15:14
Welke site zouden jullie aanraden om de V2 te bestellen (aan de laagste prijs maar wel betrouwbaar)?
Maakt het niet uit? Bij marstek zelf wel aan 1.400 euro.

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-10 09:30
Stef CB schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:15:
Welke site zouden jullie aanraden om de V2 te bestellen (aan de laagste prijs maar wel betrouwbaar)?
Nkon
https://www.nkon.nl/marst...-12kwh-thuisbatterij.html
€1200,- incl CT003. Alleen niet op voorraad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SecHyg Hoe lang duurde het bij jou?

Heb bij nkon geannuleerd vanwege geen garantie vanuit marstek en levertijd schoof iedere keer op.
En ze voerden telkens prijsverlagingen toe tijdens het wachten, dus dat is ook al frustrerend :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Bij deze kun je zomaar met een garantie probleem zitten aangezien de berichtgeving vanuit marstek zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-10 17:17
Mijn beide batterijen komen van stekker-batterij.nl. Zeer tevreden van de service én van de prijsverlagingen na het schrijven van een email aan Joey.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:39

timvanloon

Intel or AMD?

Iemand die weet hoe je de ip adressen nog kan achterhalen van de CT003 en de marsek v3 ? In de app zie ik bij instellingen wel het mac adres staan echter zie ik die mac adressen niet terug in mijn deco die bestaan daar niet? zou handig zijn als ik het ip adressen weet.

2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c72Bn23fQfLnBW3oMMRn55nze8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/4h7K709Wl37AmhI4qqxFIv0l.avif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcTIItQjVPRAEKu9rf-0IYH0dFg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Eh2XHRBYBW1Z7k0HAWFb8hnr.avif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J35qFC2tEJlpJzJkNnKr7HK2IoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fooWVuLinqlifuI8FGvJTsla.png?f=fotoalbum_large

Nou heb je denk ik aardig wat keus.
Kijk, bel en vergelijk.
Of koop waar je een goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-10 10:40

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

timvanloon schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:41:
Iemand die weet hoe je de ip adressen nog kan achterhalen van de CT003 en de marsek v3 ? In de app zie ik bij instellingen wel het mac adres staan echter zie ik die mac adressen niet terug in mijn deco die bestaan daar niet? zou handig zijn als ik het ip adressen weet.
Je Deco geeft ook geen IP adressen uit, je moet in je router kijken. Ik zou ze dan direct ook een vast IP adres geven. Bij mij beginnen de MAC adressen van zowel de CT003 als Marstek met 00:9B.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
tweeek schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:23:
[...]

Bij deze kun je zomaar met een garantie probleem zitten aangezien de berichtgeving vanuit marstek zelf!
Hoe weet je dat je bij een bepaalde leverancier wel of geen garantie hebt?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
timvanloon schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:41:
MAC adressen in de App zijn de Bluetooth adressen, dus niet te gebruiken voor in lan. In je Deco heten ze volgens mij iets van local0 of eth0 of zo. Dat is de enige wijze om ze te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Stef CB schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:01:
[...]

Overal heb je 2 jaar garantie via de leverancier. Marstek geeft 10 jaar fabrieksgarantie maar enkel bij een goedgekeurde leverancier (zie lijst die hierboven al gedeeld is).

Als een partij omvalt (niet ondenkbaar in deze branche, zie zonnepanelen bedrijven) zit je met de gebakken peren als je geen garantie vanuit Marstek zelf hebt.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Stef CB schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:01:
[...]

Dit zijn in ieder geval bedrijven door marstek zelf aangekondigd en meanwell is 1 van hun importeurs in de benelux.
Er zijn nog tal van andere, de mijne komt van smart-charged.nl , staat niet op de lijst maar kochten zelf in bij marstek wat verteld werd.
(let ook op welke versie je koopt)

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 22-09-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
antoinevromen schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:49:
[...]

Hallo medetweakers,
Ik heb op Hometek in "Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening" mijn power-shellscripts gezet waarmee ik dit soort automatisering zonder additionele hardware/software realiseer. Uiteraard niet voor iedereen geschikt omdat je om het te kunnen tweaken programmeerkennis moet hebben.
In elk geval kan ik wel zeggen dat de modus die AI standaard hanteert niet alleen op de tariefuren met 0 eurocent gaat laden , maar op de minimum-tarief-uren.
Dat lijkt handig, maar zoals @eymey schrijft wil je die soms niet omdat er nog voldoende zonnestroom gaat komen (het script houdt bijv. rekening met de hoeveelheid te verwachten zonne-watt/m2 van het KNMI voor een locatie in de komende uren). Maar daarnaast kan het zo zijn dat het minimale tarief bijv. 11 cent is. Als je dan gaat rekenen inclusief 0,75 RTE, dan kan dat tarief snel duurder zijn dan het maximumtarief, waardoor je wellicht beter de batterij niet kunt laden omdat die stroom uiteindelijk duurder is dan de maximum-tarieven van die dag. (needless to say dat het scriptje daar ook rekening mee houdt).
Tenslotte ben ik door @reneeke1970 zijn post op de 19e erop gewezen dat het ook kan lonen om juist op de duurste uren te verkopen wat je in de goedkoopste hebt geladen i.p.v. later in de nacht zelf te gebruiken. Dus wil je meer uit de Marstek halen, dan ontkom je niet aan actieve geautomatiseerde sturing; Er zijn echter op dit forum net zoveel oplossingsrichtingen als tweakers, dus pak dat wat het dichts bij jou ligt :)
Thanks voor jouw 'take' hierop! Ik denk dat je redeneringen hout snijden (al blijft het tegennatuurlijk voelen om bij bv. 11 cent niet te gaan laden, maar RTE en afschrijving op je cycli spelen natuurlijk idd wel degelijk een rol).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:55
filmpje van ketelklets met daarin in ook het beleid van marstek over prijsvoering.
YouTube: Ervaring: Marstek Venus [Deel 4 van 5]

Ik zelf heb V3 bij nkon gekocht en van hun briefgekregen dat hun bij een importeur inkopen die gewoon legaal volgens de europeesche richtlijnen inkoopt. Ik heb die van mij ook gewoon aangemeld en geen problemen onder vonden.
Er zijn gewoon niet geoorloofde prijsafspraken aan de gang hier.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:25
HHF schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:06:
[...]

Volgens mij moet iedere groep in een eigen buis
waarom? je kan gewoon een 5 aderig draad gebruiken om 3 separate groepen mee aan te leggen

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 18-10 13:41
berrieberrie schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:34:
Er zijn gewoon niet geoorloofde prijsafspraken aan de gang hier.
Zo gebeurt dat bij auto's toch ook? De extra (bovenop de 2 jaar wettelijke) garantie is ook alleen verkrijgbaar bij officiële dealers die allemaal dezelfde prijs (of kortingen) hanteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-10 12:17
Ik was aan het kijken om ook eentje te kopen, maar moet toch zeggen dat heel het gedoe qua "officiele" partners voor garantie, die niet eens zeer duidelijk zijn aangegeven, en de prijsfluctuaties (ook bij de officiele dealers is hij weer makkelijker 100 euro duurder dan vorige week) niet echt vertrouwen in boezemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag mijn 3 Marsteks geupdate naar de nieuwe versie die gepushed werd.
EMS van 153 naar 154
BMS van 215 naar 216
Update ging in 3 stappen, eerst EMS, aansluitend BMS en dan kwam er een 3de stap bijwerken, die 3de stap duurde het langste.
Totale update duurde ongeveer 7 minuten per Marstek, dit is mijns inziens een stuk langer dan in het verleden.

Alles perfect verlopen, geen stekkers uitgetrokken, geen aanpassingen gedaan, gewoon NOM laten staan bij starten van de update. Na de update zijn de 3 Marsteks terug gewoon opgestart en terug NOM gaan draaien.

MQTT koppeling is ook gewoon blijven werken en geeft aan EMS versie 154 en BMS versie 216.
We kunnen er weer tegen voor een tijdje :)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robust2 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:21:
Ik was aan het kijken om ook eentje te kopen, maar moet toch zeggen dat heel het gedoe qua "officiele" partners voor garantie, die niet eens zeer duidelijk zijn aangegeven, en de prijsfluctuaties (ook bij de officiele dealers is hij weer makkelijker 100 euro duurder dan vorige week) niet echt vertrouwen in boezemen.
Neem even contact op met stekker-batterij.nl. Heb er daar afgehaald, goede ervaring gehad en registratie voor garantie is ook perfect verlopen. Zonet even gekeken, hij staat daar nu 1.399€
Bij zelf afhalen kreeg ik nog een korting van 40€, maar dat moet je zelf onderhandelen via mail.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De Venus D is hier zojuist gearriveerd, heel benieuwd :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoiWyvnvp0rm8Fxu6SxlwpyZKuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Moc3HV5cUSNkRBbddzgNChO.jpg?f=fotoalbum_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
DSSW schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:34:
EMS van 153 naar 154
BMS van 215 naar 216
Update ging in 3 stappen, eerst EMS, aansluitend BMS en dan kwam er een 3de stap bijwerken, die 3de stap duurde het langste.
Totale update duurde ongeveer 7 minuten per Marstek, dit is mijns inziens een stuk langer dan in het verleden.

Alles perfect verlopen, geen stekkers uitgetrokken, geen aanpassingen gedaan, gewoon NOM laten staan bij starten van de update. Na de update zijn de 3 Marsteks terug gewoon opgestart en terug NOM gaan draaien.

MQTT koppeling is ook gewoon blijven werken en geeft aan EMS versie 154 en BMS versie 216.
Firmware updates blijven toch ook wel een apart onderwerp. Ik zit nog steeds op EMS 153 en BMS 215, nog geen update beschikbaar. Maar goed, het werkt dus heb er ook geen haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
we kijken uit naar de review. Met al die nieuwe batterijen die op de markt komen krijg je het nog druk. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
HHF schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:42:
[...]

we kijken uit naar de review. Met al die nieuwe batterijen die op de markt komen krijg je het nog druk. :) :)
Ja, het is wel flink aanpoten zo inderdaad, maar ik klaag niet :)

De komende weken: AlphaESS/Zinvolt (al in gebruik), Lunergy (moet nog binnenkomen) en dan nu ook de Venus D.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
eymey schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:34:
[...]

Thanks voor jouw 'take' hierop! Ik denk dat je redeneringen hout snijden (al blijft het tegennatuurlijk voelen om bij bv. 11 cent niet te gaan laden, maar RTE en afschrijving op je cycli spelen natuurlijk idd wel degelijk een rol).
Ja @eymey , zo ben ik zelf ook al een paar keer verrast door "tegennatuurlijke" stellingen van anderen , die wel degelijk kloppen (zoals bijv. niet laden in de voormiddag in de zomer van je PV, maar dit uitstellen tot de namiddag met wellicht negatieve-prijsmomenten). Jouw voorbeeld met 11 cent betekent (nog zonder afschrijving meegerekend te hebben) dat dit inclusief RTE-verlies al snel meer dan 37 cent per kWh is hier in NL. Dus soms is niets doen beter dan laden van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:47:
[...]

Ja, het is wel flink aanpoten zo inderdaad, maar ik klaag niet :)

De komende weken: AlphaESS/Zinvolt (al in gebruik), Lunergy (moet nog binnenkomen) en dan nu ook de Venus D.
Interessant om te zien dat je er een Jupiter C batterij bij gekregen hebt. Wist niet dat die ook op de Venus serie paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
Hallo @Taro , Zou je eens in de specs kunnen kijken wat het maximale Voltage per MPPT is? (ergo hoeveel PV-panelen serieel op een MPPT-poort aangesloten kunnen worden).
Dat is namelijk momenteel nog een show-stopper voor mij omdat ik mijn bestaande panelen op het dak (2 strings van 1000W en 1300W) bijv. niet op een Venus A kan aansluiten die een max. Voltage van 60V heeft.

Gr. Antoine Vromen

[ Voor 15% gewijzigd door antoinevromen op 22-09-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Robust2 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:21:
Zonnekompas (ook een officiële dealer) verkoopt ze nu voor 1225,- (zie de advertentie op o.a. Marktplaats - is een installateur die geen webshop heeft) en er zijn een aantal andere dealers die mee gaan in die prijs (o.a. solarkopen.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:05
Dag allemaal,

Zijn er nog personen die veel last hebben met de marstek v2 en de homewizzard zijn CT verbinding. Deze wil maar niet permanent verbonden blijven.
Ik kan deze handmatig terug verbinden maar een dag later is deze plots weer weg. Soms verbind deze opeens vanzelf weer.
Het is ook niet enkel bij 1 batterij, ik heb hetzelfde probleem bij mijn moeder, schoonvader en broer. Bij mij zelf thuis draaien 2 batterijen perfect op een CT003.
Maar ook als ik deze andere batterijen probeer te verbinden met een P1 meter van marstek willen deze niet connecteren met deze P1 meter van Marstek.
Terwijl ik via de app de marstek p1 meter wel perfect kan uitlezen met het vermogen per fase.

Iemand tips of tricks hiervoor?
De wifi verbinding kan het niet zijn, want als voorbeeld: bij mijn schoonvader staan de batterij, p1 meter en wifi acces point allemaal binnen 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:09:
Dag allemaal,

Zijn er nog personen die veel last hebben met de marstek v2 en de homewizzard zijn CT verbinding. Deze wil maar niet permanent verbonden blijven.
Ik kan deze handmatig terug verbinden maar een dag later is deze plots weer weg. Soms verbind deze opeens vanzelf weer.
Het is ook niet enkel bij 1 batterij, ik heb hetzelfde probleem bij mijn moeder, schoonvader en broer. Bij mij zelf thuis draaien 2 batterijen perfect op een CT003.
Maar ook als ik deze andere batterijen probeer te verbinden met een P1 meter van marstek willen deze niet connecteren met deze P1 meter van Marstek.
Terwijl ik via de app de marstek p1 meter wel perfect kan uitlezen met het vermogen per fase.

De wifi verbinding kan het niet zijn, want als voorbeeld: bij mijn schoonvader staan de batterij, p1 meter en wifi acces point allemaal binnen 1 meter.
Nee bij mij is juist de Homewizard P1 een uitkomst omdat de CT003 niet werkt. Wel zou je kunnen kijken dat je een dedicated IP-adres voor de HW P1 reserveert en kijken dat je ook de HW P1 met het juiste accesspoint hebt verbonden (je zou hier niet de eerste zijn die meerdere accesspoints met dezelfde naam heeft, waarbij de dongle of de batterij de verbinding heeft met een veel verder gelegen accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:15:
[...]

Nee bij mij is juist de Homewizard P1 een uitkomst omdat de CT003 niet werkt. Wel zou je kunnen kijken dat je een dedicated IP-adres voor de HW P1 reserveert en kijken dat je ook de HW P1 met het juiste accesspoint hebt verbonden (je zou hier niet de eerste zijn die meerdere accesspoints met dezelfde naam heeft, waarbij de dongle of de batterij de verbinding heeft met een veel verder gelegen accesspoint.
Hoe kan ik de HW P1 op een dedicated IP-adres zetten? De toestellen zitten op het zelfde signaal want ze zijn allen 100% en toch verdwijnt de verbinding van deze continu. Elke ochtend moet ik de HW P1 terug linken met de batterij zodat deze de dag weer door kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hier ook de Venus D ontvangen, erg benieuwd hoe die uit onze testen komt. De P1 van Homewizard kon in ieder geval zonder probleem toegevoegd worden. Vanavond ook aan pv koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bEKjj3m3K_GYcOgMa7-FIBqmMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVxXPp6zYZwKmRfErTsEzlkE.jpg?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:42
DSSW schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:34:
EMS van 153 naar 154
BMS van 215 naar 216

die 3de stap "bijwerken", dan doet die eigenlijk niets ... hij wacht gewoon totdat de batterij rebooted is om dan de versie te verifieren...
ze hebben dit ingebouwd omdat te veel gebruikers ongeduldig waren, app gaf dan nog steeds aan dat oude firmware actief was, maar je moet effectief wachten totdat hij volledig reboot is en dan de BT opnieuw laten connecteren, dat deden de meeste niet, waardoor je de melding kreeg dat hij zogezegd niet geupdate was

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stef CB
Na lang twijfelen zonet toch de marstek V2 besteld.
Thnx aan alle topic volgers voor de hulp en mijn vragen te beantwoorden!

Doel:
Mijn hoog stand-by verbruik (gevelverlichting, verlichting in de voortuin, WP in de nacht, ...) en mijn elektrische wagen te ondersteunen.
Terugverdientijd: 4-5 jaar.

Ik ben zeer benieuwd of dit een mooie aankoop is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef CB schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:26:
Na lang twijfelen zonet toch de marstek V2 besteld.
Thnx aan alle topic volgers voor de hulp en mijn vragen te beantwoorden!

Doel:
Mijn hoog stand-by verbruik (gevelverlichting, verlichting in de voortuin, WP in de nacht, ...) en mijn elektrische wagen te ondersteunen.
Terugverdientijd: 4-5 jaar.

Ik ben zeer benieuwd of dit een mooie aankoop is!
Je zal er geen spijt van krijgen, daar ben ik zeker van.
Zorg voor en goede Wifi, misschien via een apart dedicated wifi routerje en je moet er niet meer naar omkijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 22-09-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:22:
Hier ook de Venus D ontvangen, erg benieuwd hoe die uit onze testen komt. De P1 van Homewizard kon in ieder geval zonder probleem toegevoegd worden. Vanavond ook aan pv koppelen.

[Afbeelding]
Waar heb je die besteld en aan welke prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:21:
[...]

Hoe kan ik de HW P1 op een dedicated IP-adres zetten? De toestellen zitten op het zelfde signaal want ze zijn allen 100% en toch verdwijnt de verbinding van deze continu. Elke ochtend moet ik de HW P1 terug linken met de batterij zodat deze de dag weer door kan.
Je kunt in je router de hw p1 en de batterij beiden op een vast ip-adres zetten. Hoe dat gaat is router-afhankelijk. Daarmee voorkom je dat de router dynamisch een nieuw ip-adres uitgeeft terwijl de batterij in zijn app nog het oude ip-adres heeft staan. Dus hoe dat in jouw specifieke router gaat weet ik niet. Meestal moet je een url intikken met een admin-wachtwoord en dan krijg je een scherm waarop je ook ip-adressen fixed kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
HHF schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:54:
[...]

Interessant om te zien dat je er een Jupiter C batterij bij gekregen hebt. Wist niet dat die ook op de Venus serie paste.
Daar was ik ook verbaasd over, maar hij past.

Hoorde wel een tik in de omvormer bij het bewegen, dus even opengeschroefd. 1 printplaat, helemaal ingegoten, lag niets los in de behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DSSW schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:30:
[...]

Het is een review exemplaar vanuit Marstek

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:09:
Dag allemaal,

Bij mij helpt echt alles afzonderlijk van stroom voorzien:
homewizard spiitter, homewizard P1, CT003 => allemaal hun eigen stroombron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
DSSW schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:28:
[...]

Je zal er geen spijt van krijgen, daar ben ik zeker van.
Zorg voor en goede Wifi, misschien via een apart dedicated wifi routerje en je moet er niet meer naar omkijken :)
Dat moet geen probleem zijn!
Twijfel nog om hem wel op zolder te plaatsen gezien het hier in de zomer wel eens warm kan worden (wel geïsoleerd maar gewoon opslagruimte, geen airco of ventilatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 18-10 13:41
Volgens mij wordt de Marstek v3 prijs kunstmatig hoog gehouden door Marstek momenteel.
Zag al een actie voorbij komen voor de v3 aan €1799 met een plug&play PV set twv €399 gratis erbij bij een leverancier. Dus een slimme actie om toch een soort van 'korting' te kunnen geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

DSSW schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:30:
[...]

Prijs basisunit Venus D is 549 Euro in Duitsland ex btw, incl = 664 inclusief
Prijs basisunit met 1 batterij (2.56 kWh) = 1198 ex btw = 1450 inclusief btw
Zie Geizhals.de voor aanbieders. Nog niet leverbaar komt ws. in oktober.
Als de Jupiter C+ batterij ook past is die een stuk lager in prijs voor 2.56 kWH = 389 ex btw
Dan kom je voor basisunit + batterij op 938 euro ex/1135 incl. (Prijzen in Duitsland).
Dit zijn allemaal introductieprijzen die zullen na de introductie nog wel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Stef CB schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:32:
[...]

Dat moet geen probleem zijn!
Twijfel nog om hem wel op zolder te plaatsen gezien het hier in de zomer wel eens warm kan worden (wel geïsoleerd maar gewoon opslagruimte, geen airco of ventilatie).
Hier kan het in de volle zon in de namiddag wel eens 40 graden worden, in het houten schuurtje waar onze V2 staat. Dit is tot nu toe nog goed gegaan (wel vrij hoge mosfet temperaturen, maar niet iets wat ze niet zouden moeten kunnen hebben. Cellen nog niet in de gevarenzone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
mrme12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:22:

[Afbeelding]
Hallo @mrme12345 , Ook voor jou de vraag om eens in de specs te kijken wat het maximale Voltage per MPPT is? (ergo hoeveel PV-panelen serieel op een MPPT-poort aangesloten kunnen worden).
Dat is namelijk momenteel nog een show-stopper voor mij omdat ik mijn bestaande panelen op het dak (2 strings van 1000W en 1300W) bijv. niet op een Venus A kan aansluiten die een max. Voltage van 60V heeft per mppt.

Gr. Antoine Vromen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:32:
Volgens mij wordt de Marstek v3 prijs kunstmatig hoog gehouden door Marstek momenteel.
Zag al een actie voorbij komen voor de v3 aan €1799 met een plug&play PV set twv €399 gratis erbij bij een leverancier. Dus een slimme actie om toch een soort van 'korting' te kunnen geven :+
Ik kon toen maandje of 2 geleden een V2 kopen met 1000Wp set voor 1050 (was wel in duitsland)waar ik best over verbaasd was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dat klopt zeker. Waarschijnlijk om de v2 voorraad op te ruimen. Ik ga geen dealers verlinken hier maar weet dat de v3 ook voor een fors lagere prijs aangeboden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:57:
[...]

Hallo @Taro , Zou je eens in de specs kunnen kijken wat het maximale Voltage per MPPT is? (ergo hoeveel PV-panelen serieel op een MPPT-poort aangesloten kunnen worden).
Dat is namelijk momenteel nog een show-stopper voor mij omdat ik mijn bestaande panelen op het dak (2 strings van 1000W en 1300W) bijv. niet op een Venus A kan aansluiten die een max. Voltage van 60V heeft.

Gr. Antoine Vromen
Er zit een briefje bij met daarop heel duidelijk vermeld dat 60V de max is. Maar ik ga er de komende dagen verder in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Taro schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:50:
[...]

Er zit een briefje bij met daarop heel duidelijk vermeld dat 60V de max is. Maar ik ga er de komende dagen verder in duiken.
Lijkt me in elk geval iets om in je review rekening mee te houden. Want als je per mppt maar 1 paneel kan aansluiten dan is dat misschien leuk voor iemand op een flat, maar voor mensen met bestaande panelen op het dak (die meestal al serieel in strings liggen) kan de Venus A/D dan geen uitkomst bieden als alternatief voor een inverter (anders hadden ze bij Marstek een enorme vervangingsmarkt voor inverters ook bij hun batterijen erbij gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
antoinevromen schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:59:
[...]

Lijkt me in elk geval iets om in je review rekening mee te houden. Want als je per mppt maar 1 paneel kan aansluiten dan is dat misschien leuk voor iemand op een flat, maar voor mensen met bestaande panelen op het dak (die meestal al serieel in strings liggen) kan de Venus A/D dan geen uitkomst bieden als alternatief voor een inverter (anders hadden ze bij Marstek een enorme vervangingsmarkt voor inverters ook bij hun batterijen erbij gekregen).
Is dit ook niet het wat goedkopere / instap model, en je weer moet gaan kijken naar de venus x / marstek mars I /II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

[...]

Je kunt 1000 w per mppt aansluiten, dus twee panelen per mppt. Maar dan moeten ze parallel en niet in serie. Met Y-splitters kun je de bestaande bekabeling meestal eenvoudig aanpassen. Maar je moet wel meer DC kabels naar het dak trekken omdat een string meestal 4-10 panelen heeft en je nu per twee panelen een kabel moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
eymey schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:58:
[...]

Hier kan het in de volle zon in de namiddag wel eens 40 graden worden, in het houten schuurtje waar onze V2 staat. Dit is tot nu toe nog goed gegaan (wel vrij hoge mosfet temperaturen, maar niet iets wat ze niet zouden moeten kunnen hebben. Cellen nog niet in de gevarenzone).
Is het niet beter voor een batterij dat het in een stabiele omgevingstemperatuur staat?

Op zolder in de winter misschien 15 graden en de zomer 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:30
tweeek schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:10:
[...]

Ik kon toen maandje of 2 geleden een V2 kopen met 1000Wp set voor 1050 (was wel in duitsland)waar ik best over verbaasd was.
In duitslanc zijn er verschillende subsidies waar jij als nederlander officieel geen gebruik van kan maken
Oa geen btw betalen op een thuis accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-10 12:16
Ik kan dit bevestigen. Ik had een leverancier die me 9 Marstek Venus E v2 wou leveren voor 1050€ p.s. en incl. verzending. Op het laatste moment trokken ze zich terug omdat ze het niet voor die prijs mochten doen en bang waren voor sancties van Marstek. De prijs ging toen naar 1235€ p.s.

Het feit dat de shop het zelf wel wou doen voor die prijs geeft aan dat er genoeg marge op zit. En nee: het was geen grijze import. Het was een leverancier uit de lijst met officiële distributeurs.

De enige manier om te stunten is dus om gratis extras erbij te krijgen. En die heb ik er dus ook bij gekregen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Die Venus A lijkt mij qua prijs interessant om een 4-tal paneeltjes van 500Wpiek elk bij te leggen met een extra batterij. ik denk dan aan 2 panelen op oost en 2 op west om ochtend en avond zon meer op te vangen. Nu zit ik met 10kWpiek op 100% zuid onder hoek van 30graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-10 12:16
De derde Marstek is aangesloten en direct is er weer gezeik met de verbinding. De CT wordt door 1 Marstek niet gevonden. Maar wel door steeds een willekeurige van de 3. Hoop niet dat die dingen gaan storen bij meer dan 2 stuks, want heb een installatie van 6 stuks op de planning staan.

Nu trouwens de CT003. Ben van plan de CT002 binnenkort te gaan installeren. Maar hiervoor moet ik eerst wat bekabeling in de meterkast herzien/verlengen voor de CT klemmen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Stef CB schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:31:
[...]

Is het niet beter voor een batterij dat het in een stabiele omgevingstemperatuur staat?

Op zolder in de winter misschien 15 graden en de zomer 35 graden.
Geen idee hoe veel impact dit heeft op de kwaliteit van de cellen.

Aan de andere kant, als je hem buiten neerzet is de temperatuur ook niet stabiel. En Marstek claimt ( iig bij de V2 ) wel dat dat moet kunnen.

In huis heb ik eigenlijk nergens plek. Ja, misschien op zolder, maar dan heb ik weer geen eigen groep beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

[BoSS] schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:53:
[...]

Je Deco geeft ook geen IP adressen uit, je moet in je router kijken. Ik zou ze dan direct ook een vast IP adres geven. Bij mij beginnen de MAC adressen van zowel de CT003 als Marstek met 00:9B.
Wil dit invullen voor HW ingegratie maar er staat dan bij dat ik echt de mac adressen uit de app in moet vullen? maar die kom ik dus niet tegen in mijn router?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdbuny4_jrCAzC8YT4hxrn_-Wxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv3jpCSt0vlKOMNdFX5Aon6M.jpg?f=fotoalbum_large

2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 12:50

d3x

CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:21:
[...]

als ik dit antwoord lees dan vrees ik dat we meteen wel kunnen zeggen dat je beter de TS kan doorlezen en alle basis kennis rond wifi (SID, IP, 2.4ghz). ter info, standaard provider boxen ala kpn, telenet, etc NL/BE zijn geen goede start....

ik heb laatst bij iemand een 5-10j oud 15eur kostende wifi ding gezet en werkte beter dan de laatste nieuwe telenet box... ook al heb je 100% range O-) .

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
timvanloon schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:53:
[...]

Wil dit invullen voor HW ingegratie maar er staat dan bij dat ik echt de mac adressen uit de app in moet vullen? maar die kom ik dus niet tegen in mijn router?
[Afbeelding]
Dit moeten de adressen zijn van de App, NIET die van het netwerk.Als je de Netwerk adressen ingeeft gaat de CT003 in de stress na verloop van tijd.

Geef de adressen ook correct in, ik had een typefout gemaakt, en heeft mij een maand stress opgeleverd omdat daardoor de CT003 zichzelf ophing.

[ Voor 11% gewijzigd door WargamingPlayer op 22-09-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
d3x schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:53:
[...]

als ik dit antwoord lees dan vrees ik dat we meteen wel kunnen zeggen dat je beter de TS kan doorlezen en alle basis kennis rond wifi (SID, IP, 2.4ghz). ter info, standaard provider boxen ala kpn, telenet, etc NL/BE zijn geen goede start....

ik heb laatst bij iemand een 5-10j oud 15eur kostende wifi ding gezet en werkte beter dan de laatste nieuwe telenet box... ook al heb je 100% range O-) .
Bedankt voor je info,
Ik dacht vraag het ipv meer als 1000 pagina’s te lezen. Ik ben een leek op vlak van forums.
Ook heb ik de tijd niet om zoveel posts te lezen!
Ik ga proberen als ik in de telenet router geraak om de batt en p1 meter een fixed ip adres te geven. Hopelijk lost dit al veel op!
Aan je reactie lees ik af dat mijn probleem wss bij de telenet en proximus routers zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

WargamingPlayer schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:59:
[...]

Dit moeten de adressen zijn van de App, NIET die van het netwerk.Als je de Netwerk adressen ingeeft gaat denCT003 in de stress.
Ja nu werkt ie had mac adres uit app niet juist overgetikt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:03:
[...]

Bedankt voor je info,
Ik dacht vraag het ipv meer als 1000 pagina’s te lezen. Ik ben een leek op vlak van forums.
Ik ga proberen als ik in de telenet router geraak om de batt en p1 meter een fixed ip adres te geven. Hopelijk lost dit al veel op!
Aan je reactie lees ik af dat mijn probleem wss bij de telenet en proximus routers zal zitten.
Bij mij was de telenet router ook miserie. Ik heb een extra TpLink routertje van 25€ geplaatst en daar al het Marstek spul op, nu al 6 maanden geen enkel probleem meer gehad. 3 Marsteks draaien continu NOM met de CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
tweeek schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:11:
[...]

Is dit ook niet het wat goedkopere / instap model, en je weer moet gaan kijken naar de venus x / marstek mars I /II
@tweeek Ik snap dat je dat vraagt, maar volgens de specs zouden de 4 mppt ingangen samen voor de A 2400 W en de D zelfs 4000 W aan moeten kunnen. Dus beiden zouden qua vermogen prima passen voor mijn 2 strings van totaal 2300 W; Wat in de huidige tijd toch geen top-vermogen aan PV is. (alleen het voltage is dus een issue); en ik betwijfel of dat bij de X anders is.
Waarom zijn die vermogens voor de MPPT dan zo hoog als 60V het maximum voltage is. Daaruit zou je alleen kunnen afleiden dat Marstek de panelen parellel willen aangesloten hebben op de mppt's (maar dat heeft niemand zo op zijn dak liggen (op daken liggen ze serieel omdat dat juist door de inverters zo wordt vereist om het voltage zo hoog mogelijk te krijgen); ik weet niet eens of dat gaat 5 of 6 panelen parallel zetten zodat het voltage 60V blijft maar het amperage omhoog gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
HHF schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:30:
[...]

Je kunt 1000 w per mppt aansluiten, dus twee panelen per mppt. Maar dan moeten ze parallel en niet in serie. Met Y-splitters kun je de bestaande bekabeling meestal eenvoudig aanpassen. Maar je moet wel meer DC kabels naar het dak trekken omdat een string meestal 4-10 panelen heeft en je nu per twee panelen een kabel moet hebben.
@HHF Ja precies, maar daarmee is dit product volgens mij niet zo geschikt om DC te koppelen in een bestaande situatie. Ik zie mij niet het dak opgaan om nieuwe kabels te trekken en alle panelen los te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:49
CreBa schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:03:
[...]

Bedankt voor je info,
Bij de standaard telenet router gaat dat niet lukken. Daar kan je enkel zien welke apparaten en AP's verbonden zijn. Een vast ip geven kan daar niet (tenzij jij een splinternieuwe router hebt waar dat wel mee zou kunnen.) ik ken 3 types van telenetrouters en bij alle 3 is dit niet mogelijk.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Pagina: 1 ... 265 ... 286 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.