Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 20:32
Ja hoor, vandaag ben ik aan de beurt…
Out-of-the-blue krijg ik vanuit HA een melding dat we stroom van het net afnemen, deze had ik aangemaakt nadat een tijdje geleden de HW P1 niet gevonden kon worden.

Kijk ik in de app, en ja.. CT knopje niet groen, geen P1 meter gevonden.

Had ook nog een update klaar staan dus die ook maar eens geïnstalleerd. Hier eerst de firmware, ging goed, BMS was een drama. Ben zelfs via firmware “—-“ naar v215 gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhA7PSyyxFKO8tvX5IfVsbzRkHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uhKTG9HVmDtaNRgYjNEWRPq7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwlR8DKnhlEhYHASeyY-Jt87MLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N35lREocsDoHNMr5Z8YVX5Cc.png?f=fotoalbum_large

Helaas zonder resultaat, P1 niet meer te koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjtBb-Jsj2J2tikcP_XJrGvO26Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uUqW9KTFZ0ym5L1bGv5QltLn.png?f=fotoalbum_large
Nu via de modbus maar constante ontlading geforceerd om de nacht te overbruggen.
Heeft vlekkeloos gelopen voor een tijd en nu opeens stuk.

Morgen verder kijken.
Iemand tips?

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:24
NoFate schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Ah, ik zag de optie niet om te flashen on jouw tool? Wil het wel proberen om de bms te updaten, hij gaat toch sowieso geruild worden... Je laat je anders maar instructies toekomen via DM
Heb nog eens naar de firmware gekeken en het lijkt erop dat de data-overdracht via BLE als volgt gaat:

Heb nog eens naar de firmware gekeken en het lijkt erop dat de data-overdracht via BLE als volgt gaat:
  1. Activeer OTA-modus – de app stuurt een speciaal commando met de magic bytes
    code:
    1

0A 0B 0C
    . Dit zet een interne flag waarmee de update kan starten.
  2. Stuur de totale lengte – vervolgens stuurt de app een frame waarin de totale grootte van de firmware in bytes wordt doorgegeven. Dit wordt in een variabele opgeslagen zodat het apparaat weet wanneer de update compleet is.
  3. Verstuur de data in pakketjes – daarna volgen de firmware-chunks in geframede pakketjes:
    • Header:
      code:
      1

0x73
    • Lengteveld
    • Command:
      code:
      1

0x0E
      (firmware data)
    • Reserved:
      code:
      1

0x00
    • Data: payload met firmware-bytes
    • Checksum: XOR-checksum over alle voorgaande bytes
Voorbeeldframes (hex):

Lengteframe (voorbeeld, totale lengte = 0x001234 bytes):
code:
1
73 07 0E 00 34 12 00 xx

(xx = XOR van alle vorige bytes)

Eerste datapakketje (payload = 11 22 33 44):
code:
1
73 0A 0E 00 11 22 33 44 yy

(yy = XOR van alle vorige bytes)

Het BMS antwoordt na elk blok met een ACK of foutmelding via de notify-characteristic (
code:
1
ff02
), zodat de app weet of het door kan met de volgende chunk.

Wat we eigenlijk nodig hebben is een BLE capture van een update via de Marstek app. Ik heb zelf geen Android maar volgens mij kun je daar als volgt een capture doen:

1. Zet Developer Options aan op je Android toestel.
2. Ga in Developer Options naar Enable Bluetooth HCI snoop log en zet dit aan.
3. Start daarna de Marstek app en voer de firmware update uit zoals normaal.
4. Na de update staat het logbestand op de telefoon, meestal in
code:
1
/sdcard/btsnoop_hci.log
of in
code:
1
/sdcard/Android/data/com.android.bluetooth/files/btsnoop_hci.log
.
5. Haal dit bestand van de telefoon met ADB:
code:
1
adb pull /sdcard/btsnoop_hci.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Ik zoek fysieke winkels in Duitsland waar ik een Marstek kan aankopen? Behoorlijk verschil in prijs met BE.
Welke (grote) winkels verkopen Marstek?
Online vond ik deze grote spelers terug, aangezien ik de DE markt niet voldoende ken.

MediaMarkt
Saturn
Kaufland
Cyberport
Metro

(Niet antwoorden met eigen bedrijfsnaam. En nee niet op zoek naar online aankoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snarfkreb schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Ik heb sinds gisteren 2 V2's. Nog maar 1 aangesloten rond 15.00 u. Nieuwste firmware gedaan V152 en V117 voor de Marstek P1.

Op aanraden leverancier een Actieve P1 splitter HWE-AMP23 geplaatst verbonden met P1 poort slimme meter en de Marstek P1 aangesloten op deze splitter. Marstek P1 heeft voeding.

Keurig volgeladen (was volop stroom van zonnepanelen) maar ben verbaasd over de werking in de nacht.
Er is zeer regelmatig bijgeladen, terwijl de accu vol was. We verbruiken denk ik max 2 kWh in de avond/nacht/ochtend. Geen wasmachine, vaatwasser enz aangehad. 's ochtends stond ie op 3,83 kWh.
Programma is NOM (Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel). Maar ja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nu wordt stroom afgenomen maar ook wel weer geladen soms wel tot 800 W.... Wederom begon de avond met een volle batterij. Sluit schermprints bij.

Hebben jullie ook deze ervaringen ? En wat hebben jullie er aan kunnen doen ? Ben geen techneut dus kan alleen iets doen met de standaard app/software van Marstek.
Maar zo kost de batterij geld ipv een besparing (buiten de aanschaf natuurlijk).
Zie net dat er melding gemaakt wordt van een V118 maar zo te lezen is dat dus in zijn geheel geen verbetering...

Alvast bedankt voor jullie input.

ps : volg topic al even waarbij ik de zeer technische dingen oversla maar kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.
Je hebt geen andere thuisbatterijen? Het is wel vreemd dat hij gaat laden. Normaal zou hij dit alleen moeten doen als de meter aan het terugleveren is. In de nacht kan dit niet van de zonnepanelen zijn, dus zou dat of van een andere batterij moeten komen, of dat hij nog een oude teruglevering van zichzelf ziet en hier weer op wil inspelen, maar dus heel laat reageert. Dit laatste kan wel eventjes voorkomen na een wisseling in belasting maar zou zich na een tijdje wel moeten stabiliseren.

Nu zijn de grafieken uit de Marstek app niet heel nauwkeurig. Eigenlijk zou je even moeten kijken hoeveel je geladen hebt voordat de nacht begint, en voordat de ochtend begint, zodat we het in getallen kunnen uitdrukken ipv grafieken.

Heb je een snelle slimme meter (SMR 5)? Dat kan helpen om de bovenstaande vertraging sneller weg te werken. Dan alsnog zou het ook bij een tragere meter wel na een minuut weg moeten zijn, als hij nog 10 minuten lang aan het naijlen is, is er iets niet goed. Maar daar is de resolutie van de grafieken te laag voor om dat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 09:12

d3x

@snarfkreb kijk je wifi config maar na en wat is je dmr met updates / sec. Lijkt mij een typisch probleem van slechte data en connectie

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 09:12

d3x

Bertsjuhn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:35:
Out-of-the-blue krijg ik vanuit HA een melding dat we stroom van het net afnemen, deze had ik aangemaakt nadat een tijdje geleden de HW P1 niet gevonden kon worden.

Had ook nog een update klaar staan dus die ook maar eens geïnstalleerd. Hier eerst de firmware, ging goed, BMS was een drama. Ben zelfs via firmware “—-“ naar v215 gegaan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu via de modbus maar constante ontlading geforceerd om de nacht te overbruggen.

Morgen verder kijken.
Iemand tips?
Niks nieuws. Hebben we al gemeld vorige dagen. Geduld is het magische woord bij deze bms update. Gewoon opnieuw doen en wachten.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 21:31
@pascalij Nee heb geen andere batterij,

Begon de avond met 5,12 kWh en om 7 uur 3,83.
Denk dat de grafiek van enelogic te zien is dat er meer stroomverbruik was dan voorheen.
Hedenavond weer met 5,12 kWh begonnen, als ik morgen opsta zal ik kijken wat de stand dan is.

Heb een L&G E350 en er staat SMR 5,0 op.

Wordt vervolgd.

2x Marstek Venus E V2 CT-003 HW 023 splitter 3000 Wp W 2000Wp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snarfkreb schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:06:
@pascalij Nee heb geen andere batterij,

Begon de avond met 5,12 kWh en om 7 uur 3,83.
Denk dat de grafiek van enelogic te zien is dat er meer stroomverbruik was dan voorheen.
Hedenavond weer met 5,12 kWh begonnen, als ik morgen opsta zal ik kijken wat de stand dan is.

Heb een L&G E350 en er staat SMR 5,0 op.

Wordt vervolgd.
Ik bedoel meer wat er in de Marstek app wordt aangegeven dat er geladen is die dag, niet de resterende capaciteit.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:32
GigaPixels schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:45:
Ik zoek fysieke winkels in Duitsland waar ik een Marstek kan aankopen? Behoorlijk verschil in prijs met BE.
Online vond ik deze grote spelers terug, aangezien ik de DE markt niet voldoende ken.

MediaMarkt
Saturn
Kaufland
Cyberport
Metro

(Niet antwoorden met eigen bedrijfsnaam. En nee niet op zoek naar online aankoop)
Dat is omdat deze voor Duitsers vrijgesteld is van BTW, dus 0% BTW ipv 21%.
Als je in Duitsland zou halen moet je toch een vals adres opgeven in Duitsland voor de factuur en dan nog goed Duits kunnen of je zult door de mand vallen (je zult niet de eerste buitenlander zijn die de belastingen probeert te ontduiken daar) :+

• Lowet
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:20
Avenger 2.0 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Dat is wel het nadeel van twee. Spijtig genoeg is de MS niet slim genoeg om eerst één batterij te ontladen en dan van de andere maar doet die altijd beide tegelijk.
Kan men softwarematig dit niet doorvoeren? Bij Homewizard gebeurt dit al. Dat zou de efficiëntie toch wel significant verhogen.

• snarfkreb
@ pascalij e.a.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SMZMfhfX-buPiCluCQpRXeNZMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFimb5IJh2uKrp8pwPqBaYlW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSkNb2qSGQSKKh9yK1Jd7w2wx_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTvpbPnjrUrInQUZN0buPpRM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ljY7MRCLo_zeC6q29AuAxCMoXI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T9ioOeXIZeHRgwYnVsDSPIHI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmHYUjssED5Z_RgOsE2NEW-CwRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpwubsZ8ixmTBMeBoXhqYGun.jpg?f=fotoalbum_largeHelaas zelfde beeld afgelopen nacht. Sluit schermprints bij. Verbruik van net meer dan 6 kWh, dat is nooit in augustus ! Zie ook schermprint.

Aanvullende vraag : indien op manual ontladen gaat de stroom dan volledig naar het net of wordt het ook gebruikt wanneer er in huis energie behoefte is ? Indien het laatste ga ik vannacht hem op manual zetten ontladen met zeg 600W oid

[ Voor 7% gewijzigd door snarfkreb op 21-08-2025 09:25 ]

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Avenger 2.0 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:00:
[...]

Als je in Duitsland zou halen moet je toch een vals adres opgeven in Duitsland voor de factuur en dan nog goed Duits kunnen of je zult door de mand vallen (je zult niet de eerste buitenlander zijn die de belastingen probeert te ontduiken daar) :+
knip knip, over het randje

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 21-08-2025 09:48 ]

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 17:32
Lowet schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
Kan men softwarematig dit niet doorvoeren? Bij Homewizard gebeurt dit al. Dat zou de efficiëntie toch wel significant verhogen.
Uiteraard. Hoop dat er wat meer gebruikersinstellingen komen in de toekomst waar je voorkeuren kan instellen. Al de energie bij MS gaat nu naar v3 en API blijkbaar. Mogelijk kan je met API geavanceerdere sturingen zelf doen.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:42
snarfkreb schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:52:
@ pascalij e.a.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Helaas zelfde beeld afgelopen nacht. Sluit schermprints bij. Verbruik van net meer dan 6 kWh, dat is nooit in augustus ! Zie ook schermprint.

Aanvullende vraag : indien op manual ontladen gaat de stroom dan volledig naar het net of wordt het ook gebruikt wanneer er in huis energie behoefte is ? Indien het laatste ga ik vannacht hem op manual zetten ontladen met zeg 600W oid
Versta ik dat nu goed? Een verbruik van het net is meer dan 6 kWh? En we zijn 21/8. Bij mij is dat het dubbele...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
snarfkreb schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:52:
@ pascalij e.a.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Helaas zelfde beeld afgelopen nacht. Sluit schermprints bij. Verbruik van net meer dan 6 kWh, dat is nooit in augustus ! Zie ook schermprint.

Op manual gaat die gewoon terugsturen van hetgeen jij instelt. Ongeacht of er vraag naar stroom is of niet. Als er vraag naar stroom is gaat die vanzelfsprekend daarvan nemen. Maar alles wat teveel is stuurt hij wel het net op. Het is een noodoplossing in jouw geval, maar bij NOM als doelstelling eigenlijk niet de bedoeling

Die 6kWh is op 1 nacht of lees ik de grafiek verkeerd?
En de batterijen waren voldoende geladen vannacht?
Dat is bij NOM instelling zeker niet normaal. Zou dat even aankaarten bij MT

[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 21-08-2025 09:55 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

pascallj schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Oh dan voorzie ik geen probleem. Mijn SoC indicator klopt ook al maanden niet meer. Hij blijft heel lang rond de 16 procent hangen, maar ik krijg er nog wel gewoon genoeg capaciteit uit. Ook aan die kWh uur resterend moet je niet te zwaar tillen: dat is simpelweg een berekening aan de hand van het percentage en de totale capaciteit.

Het is vervelend dat de indicator niet klopt (en zou ook prima te fixen moeten zijn), maar zolang je genoeg capaciteit eruit haalt, is er geen probleem.
Hey,

Ik zou toch ook eens overwegen om te vragen/aan te bieden, voor een swap...
Je moet nog minimaal 9.5j verder... en als ik kijk naar het gedrag mbt verschillen in de cel vermogens in vergelijking bij mij.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

GigaPixels schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:45:

MediaMarkt
Saturn
Kaufland
Cyberport
Metro

Ik weet niet of dit off-topic is.. maar het lijk me handiger om daar een ander topic binnen Tweakers voor te gebruiken.
Mijn inziens is het verstandiger om het hier te houden bij aankopen gedaan in NL/BE en niet elders in Europa. Of als je zo'n smalle beurs hebt gewoon even doorsparen, daar is niets mis mee!

_/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

DSSW schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:14:
[...]

Inerdaad. Bij mijn staan ze alle 3 gewoon NOM in som 3-fasen totaal. Geen omkijken naar. Draait als een molen. Soms is de ene vol, soms een andere, soms alle 3. Idem voor leeg. Gewoon zijn werk laten doen. Ik ga ervan uit dat de Marstk software weet wat ze moet doen en wat het beste is voor mijn batterijnen en de levensduur.
Bij mij is het steeds de gen 1 die zich volledig leeg laat gaan en gen 2 is dan nog aardig vol.
Paar weken geleden was dit nog anders. Dan wareb ze qua soc met paar % gelijk bij ontladen

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
Hallo, ik leer net over het bestaan van dit ding. Erg interessant met mijn recent geplaatste digitale meter.
Wat vragen:
-De 2.5kw ontlaad grens unlocken, is dat moeilijk, of gewoon in de app vinkje/slider? Aparte groep en vaste aansluiting maken is een eitje voor mij, wetgeving zit ik nou even niet zo mee in ;)
-Ik heb een ESPHome DSMR lezer, en aparte ModBus ESP die de zonnepanelen opbrengst direct uitleest. Kan ik, mits ModBus op de batterij, gewoon zelf mijn laden en ontladen sturen in Home Assistant? (Doe dit al voor m'n auto). Heb namelijk weinig zin in P1 splitters, of nog CT klemmen plaatsen.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Een beetje domme vraag. Althans, een vraag waar ik het antwoord eigenlijk al op weet.

Maar wat is de kans dat CT003 in de toekomst ook de gasmeter stand kan doorgeven? Ik heb nu één batterij met de HW p1 en dat werkt perfect. Maar de tweede staat klaar om te installeren maar daarvoor ga ik dus gebruik moeten maken van de CT003. Dus zou ik moeten zorgen voor een p1 splitter als ik gasverbruik wil bijhouden.

Marstek heeft natuurlijk niets te maken met gas maar het zou wel handig zijn mocht dat ook uitgelezen kunnen worden (in de toekomst)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Maxwp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Bij mij is het steeds de gen 1 die zich volledig leeg laat gaan en gen 2 is dan nog aardig vol.
Paar weken geleden was dit nog anders. Dan wareb ze qua soc met paar % gelijk bij ontladen
Heb ik ook en sinds vandaag is het net andersom.. misschien toeval en misschien ook niet...
Wie weet hebben ze in deze firmware wel een stukje logica ingebouwd...

PS tav de netcode en de minimale drie seconden bijstuursnelheid voor NOM. Geld deze netcode per fase of per aansluiting? Als het per fase is... dan zou een sturing per sec mogelijk zijn met 3 batterijen en elk op een andere fase.

Kenhas schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:21:
Een beetje domme vraag. Althans, een vraag waar ik het antwoord eigenlijk al op weet.

Maar wat is de kans dat CT003 in de toekomst ook de gasmeter stand kan doorgeven? Ik heb nu één batterij met de HW p1 en dat werkt perfect. Maar de tweede staat klaar om te installeren maar daarvoor ga ik dus gebruik moeten maken van de CT003. Dus zou ik moeten zorgen voor een p1 splitter als ik gasverbruik wil bijhouden.

Marstek heeft natuurlijk niets te maken met gas maar het zou wel handig zijn mocht dat ook uitgelezen kunnen worden (in de toekomst)
Domme vragen bestaan niet maar wel heel veel antwoorden...
Ja je zult een splitter moeten kopen.. liefst een actieve zoals die van HW.

:)F :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xoliul schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:14:
Hallo, ik leer net over het bestaan van dit ding. Erg interessant met mijn recent geplaatste digitale meter.
Wat vragen:
-De 2.5kw ontlaad grens unlocken, is dat moeilijk, of gewoon in de app vinkje/slider? Aparte groep en vaste aansluiting maken is een eitje voor mij, wetgeving zit ik nou even niet zo mee in ;)
-Ik heb een ESPHome DSMR lezer, en aparte ModBus ESP die de zonnepanelen opbrengst direct uitleest. Kan ik, mits ModBus op de batterij, gewoon zelf mijn laden en ontladen sturen in Home Assistant? (Doe dit al voor m'n auto). Heb namelijk weinig zin in P1 splitters, of nog CT klemmen plaatsen.
Goedendag,
Welkom in de 'spannende' wereld van Marstek batterijen ;-)

Als je de batterij op een aparte groep aansluit kun je die zelf ontgrendelen op 2500w

Mijn advies is om eerst de TS eens door te lezen dan heb je al heel veel antwoorden op je vragen en daarnaast ook eens in de volgende topics te bezoeken;

Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

Succes!

PS de P1 meter zit er standaard bij!

Bertsjuhn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen verder kijken.
Iemand tips?
a) P1 meter fysiek geheel afkoppelen en na dan 1min weer aankoppelen.
b) Batt, modbus afkoppelen, uitzetten en 10m wachten en weer aanzetten.

a) zet de batterij eens een nachtje uit en kijk wat er dan gebeurt
b) zet de batt op AI modi en na 10min weer terug op NOM modi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lowet schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Via de feedback in de app kun je dit voorstellen!
Ben benieuwd naar de reactie van Marstek!

:)

• snarfkreb
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Op manual gaat die gewoon terugsturen van hetgeen jij instelt. Ongeacht of er vraag naar stroom is of niet. Als er vraag naar stroom is gaat die vanzelfsprekend daarvan nemen. Maar alles wat teveel is stuurt hij wel het net op. Het is een noodoplossing in jouw geval, maar bij NOM als doelstelling eigenlijk niet de bedoeling

Die 6kWh is op 1 nacht of lees ik de grafiek verkeerd?
En de batterijen waren voldoende geladen vannacht?
Dat is bij NOM instelling zeker niet normaal. Zou dat even aankaarten bij MT
De 6kWh is over de hele dag. Maar als je maandgrafiek bekijkt dan zie je dat het doorgaans maar 2-3 kWh per dag is en dat zonder batterij....

De batterij was vol aan het begin van de avond.

Oke, dus bij manueel ontladen en er is vraag wordt de stroom daarvoor gebruikt en wat over is gaat het net op. Ga dat vanavond aanzetten.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:10
Kenhas schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:21:

Mijn verwachting is dat de CT003 meter geen gas zal meten. Gezien hun focus verwacht ik niet dat ze dit ooit zullen ondersteunen. Volgens mij is dit hetzelfde bij andere thuisbatterij merken. HW is hierop de uitzondering. Ook de P1 meter van Homey ondersteunt alleen elektra.
Zo lang ik nog niet van het gas ben, ben ik blij met mijn HW meter (en ook hun watermeter). Dus als je een P1 meter van het merk zelf hebt, kun je het beste een (actieve) splitter kopen, bijvoorbeeld die van HW.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19-09 18:54
De HW P1 meter werkt perfect.
Het zou mooi zijn als Hame/Marstek ivm kosten besparing een deal sluit met HW over P1 gebruik. Uitlezen werkt nu al goed en de software om meerdere MT aan te sturen kan je ook in je accu stoppen of desnoods los kastje. Maar een goede betrouwbare P1 meter ontwikkelen valt Hame tegen denk ik met alle meter types die er op de markt zijn.
En geen groot kastje met joekel van een antenne.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:41
Nou, mijn vader heeft sinds gister ook 1 Marstek staan (via de Duravolt kortingscode).

Was wel even "gedoe" met instellen, Nordpol werkte niet en voor Tibber een API key nodig. Ik zeg joh laat maar even zitten zet hem anders even op NOM.

Daarna zag de batterij een firmware update (153 en ook de BMS update). Die uitgevoerd, zelf de accu herstart want dat leek niet te gebeuren.

Daarna nog een keer gekeken naar "AI" en daar was opeens een 3e optie (iets van Octopus) en ook Nordpol werkte. Not sure why maargoed :)

Hij heeft een dynamisch contract en een paar PV paneeltjes dus deze stand leek ons logischer dan de NOM stand. Oh en hij had al een HW P1 meter dus die lekker gebruikt.

Nou ben benieuwd hoe dat daar gaat :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:23
3DWim schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:41:
Het zou mooi zijn als Hame/Marstek ivm kosten besparing een deal sluit met HW over P1 gebruik. Uitlezen werkt nu al goed en de software om meerdere MT aan te sturen kan je ook in je accu stoppen of desnoods los kastje. Maar een goede betrouwbare P1 meter ontwikkelen valt Hame tegen denk ik met alle meter types die er op de markt zijn.
Tjah - het probleem is dat de CT002 / CT003 van MT de aansturing doet bij meerdere batterijen ... dit simpelweg omdat iedere batterij wel spreekt met de CT002 / CT003 maar de battrijen niet onderling praten.
Dus het is niet zo simpel als een akkoord met HW, dan dient HW ook de software zo aan te passen dat ze snappen hoe een MT werkt in een opzet mer meerdere batterijen ... ook zo dat HW de software verder onderhoudt bij nieuwe batterijen enzo ... dat is een kostelijk verhaal voor HW en dan zet de verkoop van de HW batterij in een minder goed daglicht ... dus waarom zouden ze dat doen?

De software in de batterij steken zou een optie zijn, maar zelfs dan nog ... waarom zou MT dat dan doen? Het is logisch dat de aansturing net vanuit de meterkast komt (CT002/CT003) ...

Ik persoonlijk vindt dat de PI meter van MT zeker niet slecht is ...
rond meter-type - zelfs als de uwe er niet tussen staat kan je proberen met een ander type of deze toch ook niet uitleest. De meeste meters gebruiken bepaalde standaarden en dan lukt dat ook wel ... enkel bij een minderheid lukt dat niet ... en dan kan je de CT002 gebruiken die meter-onafhankelijk werk( met klemmen)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:41
bommel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Wat we eigenlijk nodig hebben is een BLE capture van een update via de Marstek app. Ik heb zelf geen Android maar volgens mij kun je daar als volgt een capture doen:

1. Zet Developer Options aan op je Android toestel.
2. Ga in Developer Options naar Enable Bluetooth HCI snoop log en zet dit aan.
3. Start daarna de Marstek app en voer de firmware update uit zoals normaal.
4. Na de update staat het logbestand op de telefoon, meestal in
code:
1
/sdcard/btsnoop_hci.log
of in
code:
1
/sdcard/Android/data/com.android.bluetooth/files/btsnoop_hci.log
.
5. Haal dit bestand van de telefoon met ADB:
code:
1
adb pull /sdcard/btsnoop_hci.log
Oh dat is interessant! Als ik weer een update krijg (zit nu op 153 dus er zit vast wat aan te komen) kan ik dit wel proberen voor je!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:45
Na de update van gisteren V153 doet de batterij zo lijkt het nog steeds zonder verandering wat ie doen moet, in de avond en nacht tot in de ochtend ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRuZM2JMnopGAQQLM0ONlUwxjBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8ePhNzl318UyZVhIJgeWke7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueR0tWWsXCKi1VD13kVqk4r-fiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FAx6o3fQW7rhbbLman73XqBs.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:27
3DWim schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:41:
Ik weet niet of dat voor Hame interessant is, de HW P1 meter wordt hoofdzakelijk in ons kleine landje verkocht. Op de Europeese markt als geheel heeft dat vermoedelijk geen significante impact.
Vermoedelijk zal Hame op een gegeven moment zelf wel met een degelijke P1 meter komen.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
meesje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Mijn verwachting is dat de CT003 meter geen gas zal meten. Gezien hun focus verwacht ik niet dat ze dit ooit zullen ondersteunen. Volgens mij is dit hetzelfde bij andere thuisbatterij merken. HW is hierop de uitzondering. Ook de P1 meter van Homey ondersteunt alleen elektra.
Zo lang ik nog niet van het gas ben, ben ik blij met mijn HW meter (en ook hun watermeter). Dus als je een P1 meter van het merk zelf hebt, kun je het beste een (actieve) splitter kopen, bijvoorbeeld die van HW.
Kleine correctie: "Smart Gateways" is ook een uitstekende P1 meter én meet zowel gas als water. Ik heb er eentje, nu niet meer in gebruik omdat ik het HW platform gebruik. https://smartgateways.nl/ Voorlopig wel niet ondersteund in de Marstek app voor zover ik weet..

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Gely schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Kleine correctie: "Smart Gateways" is ook een uitstekende P1 meter én meet zowel gas als water. Ik heb er eentje, nu niet meer in gebruik omdat ik het HW platform gebruik. https://smartgateways.nl/ Voorlopig wel niet ondersteund in de Marstek app voor zover ik weet..
Dit merk kende ik nog niet. In onze nieuwe woning kan gas uitgelezen worden via een P1 meter. Echter in onze vorige woning kon dit niet. Mooi om te zien dat dit merk ook een meter heeft voor oude analoge meters.

• 3DWim
vifra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:50:
[...]
Dus het is niet zo simpel als een akkoord met HW, dan dient HW ook de software zo aan te passen dat ze snappen hoe een MT werkt in een opzet mer meerdere batterijen ... ook zo dat HW de software verder onderhoudt bij nieuwe batterijen enzo ... dat is een kostelijk verhaal voor HW en dan zet de verkoop van de HW batterij in een minder goed daglicht ... dus waarom zouden ze dat doen?
Ik bedoel dat Hame gebruik maakt van de bestaande en goed werkende opties zoals een HW P1. Doen ze nu ook al. Dan hoeft HW niks aan te passen en Hame geen eigen P1 te ontwikkelen, iets waar ze echt wel een uitdaging hebben.
En als ik het goed begrijp is Hame al bezig met een switch box voor meerdere accu's.

De MT app kan meerdere Devices koppelen of beter die kan je toevoegen. Dan lijkt het mij geen onoverkomelijke optie om die dan ook softwarematig naar elkaar te laten kijken. Of je die technologie nu in een CT ding stopt of app, lijkt mij technisch geen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door 3DWim op 21-08-2025 12:47 ]

• vifra
3DWim schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Ik bedoel dat Hame gebruik maakt van de bestaande en goed werkende opties zoals een HW P1. Doen ze nu ook al. Dan hoeft HW niks aan te passen en Hame geen eigen P1 te ontwikkelen, iets waar ze echt wel een uitdaging hebben.
En als ik het goed begrijp is Hame al bezig met een switch box voor meerdere accu's.

De MT app kan meerdere Devices koppelen of beter die kan je toevoegen. Dan lijkt het mij geen onoverkomelijke optie om die dan ook softwarematig naar elkaar te laten kijken. Of je die technologie nu in een CT ding stopt of app, lijkt mij technisch geen probleem.
Dat is slechts een oplossing voor de BENE-markt – niet voor ons of andere markten... De hardwareverkoop is voornamelijk gericht op Nederland...

Hame ontwikkelt voor de hele wereld – de batterijen worden vooral verkocht in Azië, Europa en de VS.

Hame heeft een goede P1-integratie (CT003) en voegt compatibiliteit toe met nieuwe meters via firmware-updates... en dat is niet alleen voor ons kleine territorium... Het is een correcte strategie om hun eigen P1-meter compatibel te maken in meerdere regio’s...

De locatie van de multi-batterijtechnologie is wel van belang:
  • in een app – dan moet de app (en het apparaat waarop deze draait) continu communiceren met de P1-meter en de batterijen. Uw device blijft dus best op het netwerk en aan. Dat is niet praktisch en weerom de kwaliteit hangt dan sterk af van een derde partij. Voor hame dus geen controle maar zij krijgen dan wel de support fissel als het niet deugd
  • In de batterij. Welke dan van de meerdere ? Als die uit valt valt alles neer dan ... en die heeft met vertraging info van de P1 meter die dan instructie geeft aan de batterijen ...
  • in de P1 meter - lijkt me de juiste plaats. Als de P1 meter er uit gaat dan is in alle situaties het systeem plat, onafhankelijk of de software daar zit of niet om de batterijen aan te sturen ... En die heeft first hand info van de meter en kan dus het snelst de juiste instructie geven aan de batterij(en)
Blijf de keuze van Hame een juiste vinden om zelf de controle te hebben in gans de keten ... en dat start bij voorkeur vanaf de meter ...

Switch box (je bedoeld de smartbox) - dat is nog wat anders ... dat is als de stroom (grid) uit valt dat er zeer snel <20ms overgegaan wordt op stroom geleverdd vanuit de marstek abtterijen voor gan het huis ... dus die zet je tussen de meter en de groepenkast ... dan heb je wel nog steeds een CT002 of CT003 nodig - en dat wordt zelfs belangrijker ...

[ Voor 11% gewijzigd door vifra op 21-08-2025 13:52 ]

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
[...]

Wat bedoel je met een app ? Op je telefoon zal die natuurlijk niet constant werken. De app gebruik je om instellingen in de cloud aan te passen of de cloud uit te lezen. Denk niet dat je de regeling van verschillende batterijen aan de cloud zou willen over laten. Even kwartierke geen internet en je batterijen zijn misschien continu aan 2500W aan het onladen/laden.
Denk dat de Hame P1 niet te vergelijken is met de HW P1. De Hame zal echt tegen iedere batterij kunnen zeggen exact hoeveel die moet laden/onladen/pauzeren en veel sneller reageren dan zaken die via de cloud lopen.
En zie niet direct het nut van een switch box voor meerdere batterijen. Je vervangt dan het ene apparaatje (CTxxx) door een ander

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
[...]

Ze hebben nochtans een uitstekend werkende P1... HW is en blijft een concurrent van de Marstek. Ik denk als je momenteel zo sterk in de markt staat zoals Marstek staat dat je geen behoefte hebt om heel jouw ontwikkeling en werking aan te passen aan een P1 meter van een concurrerend bedrijf. Dan heb je de luxe om je cliënteel zich te laten aanpassen naar je eigen producten. De HW P1 is een aantal maanden geleden al eens geschrapt bij Marstek, toen kon je zelfs 1 batterij niet sturen ermee. Die is er achteraf terug mee ingezet.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• vifra
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Ze hebben nochtans een uitstekend werkende P1... HW is en blijft een concurrent van de Marstek. Ik denk als je momenteel zo sterk in de markt staat zoals Marstek staat dat je geen behoefte hebt om heel jouw ontwikkeling en werking aan te passen aan een P1 meter van een concurrerend bedrijf. Dan heb je de luxe om je cliënteel zich te laten aanpassen naar je eigen producten. De HW P1 is een aantal maanden geleden al eens geschrapt bij Marstek, toen kon je zelfs 1 batterij niet sturen ermee. Die is er achteraf terug mee ingezet.
HW is een concurent in de Nederlandse markt (en een beetje daarbuiten) - daar ligt marstek op zich niet van wakker ... de ondersteuning van HW P1 was nuttig om snel voet aan de grond te krijgen binnen EU maar dat is met het uitbrengen van hun eigen P1 meter nu niet meer van toepassing als selling point.

• 3DWim
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:51:
[...]
Ze hebben nochtans een uitstekend werkende P1...
Ik kreeg twee CT003 dingen die NIET werkten en de verkoper, offgridpowerstation, off MT dealer, gaf niet thuis. Daarom twee wel in één keer werkende HWP1 gekocht.
En MT heeft zelf aangegeven dat dat toen (?) aan de niet ondersteunde SM lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
3DWim schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ik kreeg twee CT003 dingen die NIET werkten en de verkoper, offgridpowerstation, off MT dealer, gaf niet thuis. Daarom twee wel in één keer werkende HWP1 gekocht.
Ja begrijp ik. Maar het is die veralgemening altijd. Los van het feit dat het wel vervelend is. Hij werkt bij 99 personen probleemloos, en bij 1 persoon niet. Dus is het geen goede P1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P1 HW/CT003, laat in nog wat toevoegen om het in context te plaatsen

De eerste levering van de CT003 eind vorig jaar begin dit jaar bleek een hardware fout te bevatten en werd niet uitgeleverd naar klanten. Om de MT kopers enigszins te helpen is toen de HW P1 ondersteuning toegevoegd. Dat was zonder (voldoende) overleg met HW gedaan die prompt de Api hiervoor blokkeerde.
Marstek heeft na overleg (lees betaling) met HW alsnog toestemming gekregen. Dit alles om de Marstek kopers tegemoet te komen.

De vernieuwde CT003 is toen in feb dit jaar uitgeleverd en er werden weinig DM ondersteund. Wij hebben hier dmv actieve feedback diverse meters laten toevoegen aan de CT003. Dit gebeurt nog steeds, je kunt gewoon melding maken in de app en dan zal Marstek de DM toevoegen eventueel met je een test uitvoeren of het correct werkt. Weet dat ook de huidige HW P1 meter nog steets geupdate moet worden om alle DM te blijven ondersteunen en ze er ook geruime tijd over hebben gedaan om de werking stabiel te krijgen met de diverse Dm.

Tav de vormgeving is er gekozen om ook de IR meters te ondersteunen en een magneet met een wifi antenne in 1 klein apparaat gaat niet werken vandaar de losse antenne. Dat heb je als je in meer dan 10 EU landen batterijen verkoopt...

Om MT batterijen slim te laten samenwerken is er gekozen om een gedeelte van de benodigde berekeningen in de CT zelf te laten plaatsvinden. Hierdoor zal naar ik verwacht er geen ondersteuning voor slimme werking van andere P1 mogelijk zijn.

Wil je dus toekomstvast zijn kies dan voor de Marstek CT003 of de CT002 die hebben voldoende rekenkracht om meerdere batterijen te ondersteunen.

m2c

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JB70 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:33:
Mijn vraag is simpel, zijn er hier Tweakers die de Marstek aansturen via Modbus (niet alleen uitlezen), en dan dagelijks meerdere keren?

Ik lees continue uit de Marstek met Modbus alle waardes voor HA en Homey.
Maar nu ga ik a.s. vrijdag over naar een dynamisch contract en ga de Marstek dan ook aansturen met de modbus (Control mode -> enable en disable schakelen, Forcible Charge/Discharge -> laden, ontladen of stop schakelen). En dan meerdere keren per dag zal dit dan gebeuren.

Nu lees ik terug dat Marstek daar moeilijk over kan doen?
Of dat het niet goed voor de batterij zou zijn?

Ik durf het wel aan als er meerdere hier dit al langer doen (dus sturen met modbus, niet alleen uitlezen).
Ik vermoed dat ik al meer dan 50.000x een modbus sturing heb gedaan met mijn eigen NOM regeling. Ik heb in juli mijn regeling wat aangepast, zodat ik (veel) minder sturingen doe, maar alsnog zit ik op ca 250 sturingen per dag. Tot nu toe nog probleemloos en in de afgelopen 4,5 maand nauwelijks meer netafname gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuCegEbf13GgCg5C-Sw5xY1HbT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDwxJ9ZDhiTqPNM5Hh5nf7J7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 21-08-2025 15:29 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
SatScan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Domme vragen bestaan niet maar wel heel veel antwoorden...
Ja je zult een splitter moeten kopen.. liefst een actieve zoals die van HW.

:)F :)B
Passieve werkt ook bij DSMR5, kun je zelf maken.
Zolang er een actieve 5v is blijft hij om de seconde pushen en kun je gewoon een paar apparaten laten uitlezen wanneer ze dit zelf willen

[ Voor 17% gewijzigd door iorses op 21-08-2025 15:57 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Dat is wel het nadeel van twee. Spijtig genoeg is de MS niet slim genoeg om eerst één batterij te ontladen en dan van de andere maar doet die altijd beide tegelijk.
Automatiseren via HA, bereik daarmee nu wat jij beoogt dmv templates+automation

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 11:02
Wat is nu de officiele webshop van Marstek in Nederland? Ik zie de website www.marstek.nl. Of zijn er diverse aanbieders?

In de eerste post lees ik "Ook is er maar 1 officiële website van Marstek en dat is marstekenergy.com. Marstek Nederland bestaat niet."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
pheijms schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:56:
Wat is nu de officiele webshop van Marstek in Nederland? Ik zie de website www.marstek.nl. Of zijn er diverse aanbieders?

In de eerste post lees ik "Ook is er maar 1 officiële website van Marstek en dat is marstekenergy.com. Marstek Nederland bestaat niet."
Je geeft het antwoord zelf al het bestaat niet. Zijn allemaal dozenschuivers die willen verdienen,
Meerdere aanbieders en Mean Well als ‘hoofd’ importeur.

[ Voor 6% gewijzigd door iorses op 21-08-2025 15:59 ]

• iorses
  • Nu online
antonboonstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Ik vermoed dat ik al meer dan 50.000x een modbus sturing heb gedaan met mijn eigen NOM regeling. Ik heb in juli mijn regeling wat aangepast, zodat ik (veel) minder sturingen doe, maar alsnog zit ik op ca 250 sturingen per dag. Tot nu toe nog probleemloos en in de afgelopen 4,5 maand nauwelijks meer netafname gehad.

[Afbeelding]
Kun je eens meer specificeren wat je doet? Wellicht breng je me nog op ideeen!

• almerec
  • Laatst online: 09-09 13:27
almerec schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Ik had de dedicated router tip al gezien maar (1) het wordt aangeboden als een plug-and-play thuisbatterij dus moet dan toch 'gewoon' werken (?!) en (2) is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom dat dan wel zou werken / het nu bij mij niet werkt. Er is blijkbaar een meerderheid van gebruikers die dit probleem helemaal niet heeft.
Nou na de vakantie het dedicated routertje van TPLink (jaja...4G) aangesloten en ja hoor : werkt DIRECT als een zonnetje :) Tot hij er vier uurtjes later weer mee ophoudt :(
Het CT rondje is van groen weer grijs en er is geen communicatie. 8)7 :?
Begint nu toch wel heel vervelend te worden allemaal...

Wie heeft er nog een tip voor de TPLink; nog een vast IP voor beiden nodig wellicht?

• hoekpieter
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-08 10:36
Heeft iemand nog een tip voor mij?

Ik heb 4 marstek venus batterijen, sinds vandaag is er 1 opeens offline, het displaay de voorkant is uit (barnd geen enkel lampje), enkel het groene aan uit knopje licht nog op als ik hem aan of uit zet, ik heb geprobeerd hem zonder netstroom te herstarten door het aan uit knopje lang ingedrukt te houden, maar weer enkel het groene aan uit lampje gaat dan aan of uit.

Iemand dit ook meegemaakt, stuk of iets anders?

Bedankt alvastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYNVmOQJorZpV_yAXPsAFHj2cAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9hNpBuGGgoyPI9EOKwNUaAU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVPg8-2kVVnyP7N0uLTTJTbOALI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNIUtV0k6OTMhNv2zDVzObOs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door hoekpieter op 21-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoekpieter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:17:
Heeft iemand nog een tup voor mij?

Ik heb 6 marstek venus batterijen, sinds vandaag is er 1 opeens offline, het displaay de voorkant is uit (barnd geen enkel lampje), enkel het groene aan uit knopje licht nog op als ik hem aan of uit zet, ik heb geprobrobeerd hem zonder netstroom te herstarten door het aan hut knopje lang ingedrukt te houden, maar weer enkel het groene aan uit lampje gaat dan aan of uit.

Iemand dit ook meegemaakt, stuk of iets anders?

Bedankt alvast
offtopic:
6?!

Heb je al geprobeerd om hem uit te zetten op deze manier:

* Modbus, Grid, Backup los
* Knop ingedrukt houden totdat groene LED uitgaat, dan loslaten
* Wachten tot je na een tijdje een tik/klikje hoort vanuit de Marstek
* Controleren of de Marstek niet meer zichtbaar is via Bluetooth
* Opnieuw opstarten

Tot nu werkte dit bij mij consistent om hem 'echt' helemaal opnieuw op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 12:04

S2S

almerec schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Nou na de vakantie het dedicated routertje van TPLink (jaja...4G) aangesloten en ja hoor : werkt DIRECT als een zonnetje :) Tot hij er vier uurtjes later weer mee ophoudt :(

Wie heeft er nog een tip voor de TPLink; nog een vast IP voor beiden nodig wellicht?
Zorg dat ze allemaal de zelfde router zitten , zowel de batterijen alswel de ct. en zet de router dedicated op 2.4 GHz niet op mixed . Dat kun je nog proberen.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:58
Geen idee of het hier al gepost is maar inmiddels is v3.0 te bestellen. Lijkt maar weinig vernieuwing behalve toevoeging van utp poort.

https://offgridpowerstati...wh-plug-in-thuisbatterij/

• hoekpieter
pascallj schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

offtopic:
6?!

Heb je al geprobeerd om hem uit te zetten op deze manier:

* Modbus, Grid, Backup los
* Knop ingedrukt houden totdat groene LED uitgaat, dan loslaten
* Controleren of de Marstek niet meer zichtbaar is via Bluetooth
* Opnieuw opstarten

Tot nu werkte dit bij mij consistent om hem 'echt' helemaal opnieuw op te starten.
Knop ingedrukt houden totdat groene LED uitgaat, dan loslaten
Dit doe ik, dat tikje hoor ik ook, maar geen enkel display, en de marstek is op geen enkel moment vindbaar via bluetooth, lijkt niet goed....
hoekpieter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Knop ingedrukt houden totdat groene LED uitgaat, dan loslaten
Dit doe ik, dat tikje hoor ik ook, maar geen enkel display, en de marstek is op geen enkel moment vindbaar via bluetooth, lijkt niet goed....
Dat lijkt mij inderdaad ook niet goed. Plotseling gebeurd, of na een update o.i.d.? Ik zou hem op bovenstaande manier uitzetten en even een tijdje uitlaten. Ondertussen zou ik even een ticket inschieten naar Marstek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:38
almerec schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Waar zie jij dat het rondje van groen naar grijs is gegaan. Als je hier de app bedoelt, dan hebben we dat allemaal. Dat zegt helemaal niets of de batterij de communicatie dan is verloren. Onder water schat ik zo dat alles gewoon goed blijft lopen. Je kunt het rondje in de app groen krijgen door even van boven naar beneden te swipen dan gaat hij opnieuw ip-verbinding maken of door de app te sluiten en opnieuw te starten. Als je bijv. in de avond/nacht ziet dat je bij een nom-modus een flat-liner hebt (dus bijna 0 verbruik en bijna 0 teruglevering), dan doet hij het dus al die tijd prima ook al is in de app het rondje grijs.
Maar de CT en de batterij beiden een fixed ip-adres geven is altijd goed omdat die dan niet kunnen veranderen t.o.v. elkaar. Ik weet niet hoe het bij de CT werkt, maar bij mijn HW P1 zoekt de batterij de HW P1 via een vast ip-adres dat ik in de app heb ingesteld, dus dat de HW P1 dan niet via dhcp naar een ander IP-adres moet gaan bij (bijv. reboot van je router) lijkt me evident.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

• hoekpieter
pascallj schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad ook niet goed. Plotseling gebeurd, of na een update o.i.d.? Ik zou hem op bovenstaande manier uitzetten en even een tijdje uitlaten. Ondertussen zou ik even een ticket inschieten naar Marstek.
Bedankt
Ik heb een ticket ingeschoten, gewoon gebeurd zonder update, uit het niets batterij was ca 90% vol volgens mij, niets speciaals....

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:37
Ik overweeg een 5.12kwh versie 3.0 vanwege de UTP aansluiting. Dan kan de batterij in de garage staan (ver weg van wifi).
De v3 is wel een stuk duurder dan de v2 die nu in de korting zit bij veel leveranciers.
Ik lees hier en daar dat de v3 efficiënter in de RTE zou zijn dan de v2. Klopt dat? Of is het dezelfde batterij met een nieuw kastje?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pr088 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:41:
Ik overweeg een 5.12kwh versie 3.0 vanwege de UTP aansluiting. Dan kan de batterij in de garage staan (ver weg van wifi).
De v3 is wel een stuk duurder dan de v2 die nu in de korting zit bij veel leveranciers.
Ik lees hier en daar dat de v3 efficiënter in de RTE zou zijn dan de v2. Klopt dat? Of is het dezelfde batterij met een nieuw kastje?
Je weet net zoveel als dat wij weten. De eerste moeten nog uitgeleverd worden. Voordat er een aantal mensen hier hem getest hebben, blijft het koffiedik kijken. Maar zelfs dan lopen de RTE getallen zo erg uiteen afhankelijk van je hoe je meet en hoe je de batterij gebruikt, dat het lastig te zeggen is of we 5 procent verschil überhaupt significant kunnen gaan meten.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
3DWim schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb mijn CT003 en 2x batterijen vorige week geinstalleerd.
Alle apparaten werkten wel en kon de FW van worden geupdate, maar de CT003 bleef maar op 0 staan en voor mijn electra meter faalde iedere keer de configuratie.
Toen maar een HW splitter gekocht, en toen die er tussen zat begon de CT003 ineens waarden te spuwen ?
Nog steeds meldt ie dat mijn electra meter configureren mislukt, maar het werkt nu wel.
Ik heb niet meer geprobeerd het zonder splitter te doen, omdat ik ook een HW P1 gekocht heb voor integratie in HA. Misschien probeer ik het nog eens, maar wil het nu werkt niet meer aan zitten.

Pas later kwam op mijn bericht via feedback v117 (advies van mede forum member) voor de CT003, maar toen werkte ie al.

Mijn v2 batterijen kwamen trouwens met handles en muurbeugels, vreemd omdat in de TS staat dat die alleen maar met v1 werden meegeleverd.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 07:46
rsbroer schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Alle apparaten werkten wel en kon de FW van worden geupdate, maar de CT003 bleef maar op 0 staan en voor mijn electra meter faalde iedere keer de configuratie.
Toen maar een HW splitter gekocht, en toen die er tussen zat begon de CT003 ineens waarden te spuwen ?
Nog steeds meldt ie dat mijn electra meter configureren mislukt, maar het werkt nu wel.
Ik heb niet meer geprobeerd het zonder splitter te doen, omdat ik ook een HW P1 gekocht heb voor integratie in HA. Misschien probeer ik het nog eens, maar wil het nu werkt niet meer aan zitten.

Pas later kwam op mijn bericht via feedback v117 (advies van mede forum member) voor de CT003, maar toen werkte ie al.

Mijn v2 batterijen kwamen trouwens met handles en muurbeugels, vreemd omdat in de TS staat dat die alleen maar met v1 werden meegeleverd.
Mocht je die muurbeugels kwijt willen, geef me maar een seintje, ik zoek er nog :)

waar had je ze gekocht?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Gister de batterij geinstalleerd, vandaag zou hij tijdens de zonnige uren moeten opladen. Ik zie echter dat mijn verbruik alle kanten op gaat, zie hieronder in home assistant dat ik per uur nog afneem van het net en ook nog teruglever (terwijl de batterij prima alles zou moeten kunnen opnemen (gaat om max 1600 watt zonnestroom).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns6-Vjz6TXq86N9B6Ks1oQByq9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZfQLiuVlZU9e5fFmavsbcOtY.png?f=user_large

Er lijkt dus iets flink fout te gaan met het moduleren, hebben andere mensen hier ook last van (gehad)? Firmware is de meest up to date: V153 en van de CT003 V117

Hier nog een HA plaatje van mijn andere P1 meter (zitten op actieve HW splitter) met in blauw de teruglevering op het net en in geel de consumptie van het net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDZCwymp80KHqQTvWISHbjTcrpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHW0FlqRboe5ZcmdOX0fLsLO.png?f=fotoalbum_large

• tweeek
Pr088 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:41:
Elk product is beter als het vorige in de verkoop!
En wanneer je een beetje gelezen hebt zijn er geen mega verschillen in de marstek V2 en V3 wil je hipper en is de utp aansluiting voor in jou geval ideaal, en je hebt een leuke duit over, is de beslissing niet zo heel moeilijk. :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• antoinevromen
rsbroer schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Ik neem aan dat je de HW P1 redundant ernaast gaat insteken en de batterijen aan de CT003 gekoppeld houdt? De HW P1 kan namelijk niet meerdere batterijen sturen.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

• antoinevromen
Bartske schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:55:
Gister de batterij geinstalleerd, vandaag zou hij tijdens de zonnige uren moeten opladen. Ik zie echter dat mijn verbruik alle kanten op gaat, zie hieronder in home assistant dat ik per uur nog afneem van het net en ook nog teruglever (terwijl de batterij prima alles zou moeten kunnen opnemen (gaat om max 1600 watt zonnestroom).

[Afbeelding]

Er lijkt dus iets flink fout te gaan met het moduleren, hebben andere mensen hier ook last van (gehad)? Firmware is de meest up to date: V153 en van de CT003 V117

Hier nog een HA plaatje van mijn andere P1 meter (zitten op actieve HW splitter) met in blauw de teruglevering op het net en in geel de consumptie van het net.
[Afbeelding]
Als je veel zonnestroom hebt op een uur en niet alles kunt gebruiken voor de apparaten in huis (resp. de accu te laden omdat die al 100% vol is), dan is het normaal dat je stroom teruglevert. Daarnaast kan het ook zijn dat je de instelling vermogen nog op 800 W hebt staan omdat de batterij niet op een eigen zekering zit. Dan is het ook normaal dat bij verbruik >800W in huis de batterij het niet meer kan leveren en je dus stroom uit het net trekt. Tenslotte is ook de modus van draaien van belang (bij AI gaat de batterij op de goedkoopste 2 uren van de dag laden (of dat net of zonnestroom is hangt af van de hoeveelheid zon en je verbruik tijdens die 2 uren); De batterij zal onder AI geen stroom leveren aan je huis gedurende die 2 goedkoopste uren. Samenvattend iets meer achtergrondinformatie over de situatie is belangrijk willen mensen hier kunnen helpen.

• dannyro
hoekpieter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Bedankt
Ik heb een ticket ingeschoten, gewoon gebeurd zonder update, uit het niets batterij was ca 90% vol volgens mij, niets speciaals....
Misschien nog een tip; als je dit al niet hebt gedaan. Phone eens opnieuw opstarten, werkt de BT dan wel?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• dannyro
Bartske schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je eens een screenshot maken van de statistieken in de Marstek app?

• meesje
In tegenstelling tot HW lees ik in dit topic (bijna) niks over garantie gevallen. Hoe is de garantie afhandeling vanuit Marstek? Hebben jullie ooit een beroep gedaan op garantie?

• Bartske
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Als je veel zonnestroom hebt op een uur en niet alles kunt gebruiken voor de apparaten in huis (resp. de accu te laden omdat die al 100% vol is), dan is het normaal dat je stroom teruglevert. Daarnaast kan het ook zijn dat je de instelling vermogen nog op 800 W hebt staan omdat de batterij niet op een eigen zekering zit. Dan is het ook normaal dat bij verbruik >800W in huis de batterij het niet meer kan leveren en je dus stroom uit het net trekt. Tenslotte is ook de modus van draaien van belang (bij AI gaat de batterij op de goedkoopste 2 uren van de dag laden (of dat net of zonnestroom is hangt af van de hoeveelheid zon en je verbruik tijdens die 2 uren); De batterij zal onder AI geen stroom leveren aan je huis gedurende die 2 goedkoopste uren. Samenvattend iets meer achtergrondinformatie over de situatie is belangrijk willen mensen hier kunnen helpen.
Ik zal nog wat meer informatie geven inderdaad. De modus staat op 800 watt, alleen stonden er in de middag geen grote verbruikers aan en ons standby verbruik is ongeveer 220 watt. Ik snap dat de batterij bij verbruik boven de 800 watt niet alles kan leveren, maar die situatie was niet het geval vandaag (of misschien op hele korte momenten, maar niet gedurende de hele middag zoals in de home assistant grafiek te zien.

Hij staat op 'Zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel'. Ik wil dus graag mijn zonnestroom opslaan en in de avond/nahct weer terugleveren.

Ik merk overigens dat de batterij nu behoorlijk warm is en geluid maakt, is dat normaal? De warmte kan ik begrijpen door het verlies op de omvormer overigens.
dannyro schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:29:
[...]

Kan je eens een screenshot maken van de statistieken in de Marstek app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oppQ8qamp0cbdtI_WivOQCJ4lx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnzVOcS8v3uIoFLjFZbdwvrt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier lijkt wel een wat rustiger beeld te staan. Zou die andere P1 meter dan niet helemaal accuraat zijn?

Al is het wel vreemd dat hij soms met 2500 watt aan het opladen is, ik heb maximaal 1600watt stroom opgewerkt in de middag volgens mijn statistieken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 21-08-2025 17:53 ]

• dannyro
Bartske schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Ik zal nog wat meer informatie geven inderdaad. De modus staat op 800 watt, alleen stonden er in de middag geen grote verbruikers aan en ons standby verbruik is ongeveer 220 watt. Ik snap dat de batterij bij verbruik boven de 800 watt niet alles kan leveren, maar die situatie was niet het geval vandaag (of misschien op hele korte momenten, maar niet gedurende de hele middag zoals in de home assistant grafiek te zien.

Hij staat op 'Zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel'. Ik wil dus graag mijn zonnestroom opslaan en in de avond/nahct weer terugleveren.

Ik merk overigens dat de batterij nu behoorlijk warm is en geluid maakt, is dat normaal? De warmte kan ik begrijpen door het verlies op de omvormer overigens.

[...]

[Afbeelding]

Hier lijkt wel een wat rustiger beeld te staan. Zou die andere P1 meter dan niet helemaal accuraat zijn?

Al is het wel vreemd dat hij soms met 2500 watt aan het opladen is, ik heb maximaal 1600watt stroom opgewerkt in de middag volgens mijn statistieken.
Als hij maar 5 minuten 2500w oplaadt, heb je geen 1600w opgewekt dacht ik dan.
Voor wat het waard is, ook een beeldje van bij mij. Ik zie wel dat jij enkele keren oplaadt tijdens de nacht. Dat is niet juist. Hij staat precies niet op NOM.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6PrShOE9ysWS-YIhA-psdzd2eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P22HNa47m4LOMkjbffGNz0AX.jpg?f=fotoalbum_large

• almerec
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Waar zie jij dat het rondje van groen naar grijs is gegaan. Als je hier de app bedoelt, dan hebben we dat allemaal. Dat zegt helemaal niets of de batterij de communicatie dan is verloren. Onder water schat ik zo dat alles gewoon goed blijft lopen. Je kunt het rondje in de app groen krijgen door even van boven naar beneden te swipen dan gaat hij opnieuw ip-verbinding maken of door de app te sluiten en opnieuw te starten. Als je bijv. in de avond/nacht ziet dat je bij een nom-modus een flat-liner hebt (dus bijna 0 verbruik en bijna 0 teruglevering), dan doet hij het dus al die tijd prima ook al is in de app het rondje grijs.
Maar de CT en de batterij beiden een fixed ip-adres geven is altijd goed omdat die dan niet kunnen veranderen t.o.v. elkaar. Ik weet niet hoe het bij de CT werkt, maar bij mijn HW P1 zoekt de batterij de HW P1 via een vast ip-adres dat ik in de app heb ingesteld, dus dat de HW P1 dan niet via dhcp naar een ander IP-adres moet gaan bij (bijv. reboot van je router) lijkt me evident.
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik bedoel idd het rondje met CT in de app. Als ik op de Cumulatieve... druk zie ik echter ook dat hij niet meer heeft opgeladen vanaf moment verbreken verbinding en de batterij staat op 40% opgeladen terwijl in de Energy meter van de P1 staat dat er volop zonne-energie wordt teruggeleverd... De TPLink op 2.4Hz bedient nu alleen deze 2 apparaten, maar ik ga dan nog een poging doen met 2 vaste IP adressen... TBC.

• antoinevromen
Bartske schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Wat ik zo zie is vanaf 's nachts ontladen (wel raar dat hij het 's morgens niet laadt; misschien toch meer verbruik 's morgens dan je denkt dat hij toch niet gaat laden); Vanaf een uur of 11 zijn er af en toe lichte piekjes (omdat hij qua ontladen maar op 800W staat); De rest van de dag laadt hij netjes bij. Zie wat mij betreft vrij normaal uit (behalve geen laden 's morgens); Ik weet niet of je die andere cijfers/grafieken wel kunt vertrouwen. Van belang is hoeveel verbruik heb je echt

[ Voor 8% gewijzigd door antoinevromen op 21-08-2025 18:19 ]

• dannyro
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Wat ik zo zie is vanaf 's nachts ontladen en rond de ochtendzon beginnen met laden. Vanaf een uur of 11 zijn er af en toe lichte piekjes (omdat hij qua ontladen maar op 800W staat); De rest van de dag laadt hij netjes bij en pas aan het eind van de middag (waarschijnlijk niet meer genoeg zon of elektr. koken gaat hij weer wat leveren). Zie wat mij betreft vrij normaal uit; Ik weet niet of je die andere cijfers/grafieken wel kunt vertrouwen.
Vanaf 8h moet hij toch al beginnen laden? Zie mijn grafiek. Er is wel wat mis mee. De 3 piekjes van laden tijdens de nacht is ook niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
almerec schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie. Ik bedoel idd het rondje met CT in de app. Als ik op de Cumulatieve... druk zie ik echter ook dat hij niet meer heeft opgeladen vanaf moment verbreken verbinding en de batterij staat op 40% opgeladen terwijl in de Energy meter van de P1 staat dat er volop zonne-energie wordt teruggeleverd... De TPLink op 2.4Hz bedient nu alleen deze 2 apparaten, maar ik ga dan nog een poging doen met 2 vaste IP adressen... TBC.
Ja dat is belangrijke extra info. Als de CT niet meer groen wordt en er is ook niet geladen terwijl er wel stroom naar het net wordt geduwd dan zou dat kunnen wijzen erop dat er geen verbinding is tussen ct en batterij; Vaste IP-adressen is een simpele en goedkope test (de andere is een HW P1 25 euro gebruiken.); Ik weet niet wat voor meter je hebt, maar bij mij kreeg ik de ct003 ook niet werkend met mijn digitale meter en met de HW P1 was het zo gepiept. (is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar dan ben je van de sores af).

• almerec
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Ja dat is belangrijke extra info. Als de CT niet meer groen wordt en er is ook niet geladen terwijl er wel stroom naar het net wordt geduwd dan zou dat kunnen wijzen erop dat er geen verbinding is tussen ct en batterij; Vaste IP-adressen is een simpele en goedkope test (de andere is een HW P1 25 euro gebruiken.); Ik weet niet wat voor meter je hebt, maar bij mij kreeg ik de ct003 ook niet werkend met mijn digitale meter en met de HW P1 was het zo gepiept. (is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar dan ben je van de sores af).
dank voor de snelle reactie! Ik heb een HW P1 idd omdat de CT003 niet werkte. Die werkt prima, want in de app van HW heb ik 24/7 signaal

• antoinevromen
dannyro schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

Vanaf 8h moet hij toch al beginnen laden? Zie mijn grafiek. Er is wel wat mis mee. De 3 piekjes van laden tijdens de nacht is ook niet normaal.
Klopt; Dat geef ik ook aan, maar als zijn batterij leeg is om 8.00 uur en het huis verbruikt meer dan de PV kan leveren, dan heb je ook geen laadlijn en geen ontlaadlijn. Ander verhaal is wat hij schrijft dat hij maar een PV heeft van 1600W en de batterij op momenten met 2500 W laadt? Dan moet er toch ook nog iets anders dan gewone NOM aan het sturen zijn (HA?) dat hij stroom uit het net bij het laden gebruikt. @Bartske ik neem aan dat je geen gebruik maakt van modbus of zoiets, waardoor de batterij behalve de instelling "Zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel" nog tijdelijk op handmatige modus overschakelt?

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
antonboonstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Ik heb ook mijn eigen NOM geprogrameerd met een pollingcyclus van 12 seconden. Dus theoretisch heb ik per 12 seconden een sturing. Dat zijn er toch best wel veel, alhoewel ik begrijp dat HASS/Lilygo alleen echte wijzingen doorstuurt naar de Marsteks.

Mijn vraag is is dus wat je hebt veranderd om het aantal sturingen te verminderen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• antoinevromen
almerec schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:27:
[...]

dank voor de snelle reactie! Ik heb een HW P1 idd omdat de CT003 niet werkte. Die werkt prima, want in de app van HW heb ik 24/7 signaal
Dan kan het alleen aan fixed-ip-adressen liggen of dat de batterij niet dicht genoeg bij hetzelfde access-point staat als waar de HW P1 aan is gekoppeld. Maar dat had hier al iemand geschreven dat die 2 op dezelfde (nieuw door jou gekocht TP zouden zitten). Als je de HW P1 24/7 ziet, dan is er dus tijdelijk geen verbinding tussen batterij en HW P1

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:18
Hoe valt de update naar de nieuwe batterijversie mee? (gisteren in app)

• antoinevromen
Meonline schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:45:
Ik ben gisteren van V152 naar V153 gegaan. Ik merk geen verschil (maar zonder gedetailleerde release-notes) weet je ook niet waar je op zou moeten letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Had ik al wat info over gegeven, maar de update gedaan van V151 naar v153 het enigste wat vreemd / dan wel raar was dat ie op bijwerken bleef staan voor een periode, en dat de marstek geen BT aan gaf ..... uiteindelijk heb na een ruim uur op de tablet het scherm van de update weggedaan en toen was het verder klaar, de marstek was dacht ik ook meteen weer benaderbaar.
Verder deed de marstek prima hetzelfde als voorheen, wat in mijn geval inhoud overdag laden om in de avond nacht ochtend alles op te vangen.

• dannyro
Ik ben gisteren van V151 naar V154 gegaan. Ook was ik juist thuis van 10 dagen vakantie. Ik zie geen verslechteringen, maar ik moet nog een paar dagen alles monitoren. Op het eerste zicht is het wel oke.

• Bartske
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Klopt; Dat geef ik ook aan, maar als zijn batterij leeg is om 8.00 uur en het huis verbruikt meer dan de PV kan leveren, dan heb je ook geen laadlijn en geen ontlaadlijn. Ander verhaal is wat hij schrijft dat hij maar een PV heeft van 1600W en de batterij op momenten met 2500 W laadt? Dan moet er toch ook nog iets anders dan gewone NOM aan het sturen zijn (HA?) dat hij stroom uit het net bij het laden gebruikt. @Bartske ik neem aan dat je geen gebruik maakt van modbus of zoiets, waardoor de batterij behalve de instelling "Zelf geinitieerd zelfconsumptiemodel" nog tijdelijk op handmatige modus overschakelt?
Nee dat heb ik niet. Ik wilde wel een Modbus gaan gebruiken om het uit te lezen in HA maar op dit moment alleen de NOM modus. Ik kijk het nog wel een dagje aan.

• antoinevromen
Bartske schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Nee dat heb ik niet. Ik wilde wel een Modbus gaan gebruiken om het uit te lezen in HA maar op dit moment alleen de NOM modus. Ik kijk het nog wel een dagje aan.
Ik lees terug dat je de CT003 bij de batterij gebruikt. Hoe ver staan die 2 van elkaar af. Stel dat de batterij regelmatig de verbinding met de CT003 verliest (geen vast IP-adres voor beiden, afstand tussen beiden te groot, beiden niet op hetzelfde access-point/router; beiden of 1 te ver af van access-point) dan kan het natuurlijk zijn dat de batterij geen sturing krijgt en doorgaat waar hij mee bezig was (laden/ontladen) terwijl de situatie al veranderd kan zijn. Maar ik ben persoonlijk niet bekend met de CT003 (heb een HW P1 omdat de CT003 niet werkt met mijn digitale meter); Daarom kan ik wel in de app van HomeWizard zien of de HW P1 gewoon bereikbaar is geweest en de juiste data heeft doorgegeven op een dag.

Misschien weet iemand hier op het forum of je dat voor de CT003 ook ergens zou kunnen zien in bijv HA of de app van Marstek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Ik lees terug dat je de CT003 bij de batterij gebruikt. Hoe ver staan die 2 van elkaar af. Stel dat de batterij regelmatig de verbinding met de CT003 verliest (geen vast IP-adres voor beiden, afstand tussen beiden te groot, beiden niet op hetzelfde access-point/router; beiden of 1 te ver af van access-point) dan kan het natuurlijk zijn dat de batterij geen sturing krijgt en doorgaat waar hij mee bezig was (laden/ontladen) terwijl de situatie al veranderd kan zijn. Maar ik ben persoonlijk niet bekend met de CT003 (heb een HW P1 omdat de CT003 niet werkt met mijn digitale meter); Daarom kan ik wel in de app van HomeWizard zien of de HW P1 gewoon bereikbaar is geweest en de juiste data heeft doorgegeven op een dag.

Misschien weet iemand hier op het forum of je dat voor de CT003 ook ergens zou kunnen zien in bijv HA of de app van Marstek?
Misschien deze tool gebruiken;
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JanAllElectric schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:34:
[...]
Ik heb ook mijn eigen NOM geprogrameerd met een pollingcyclus van 12 seconden. Dus theoretisch heb ik per 12 seconden een sturing. Dat zijn er toch best wel veel, alhoewel ik begrijp dat HASS/Lilygo alleen echte wijzingen doorstuurt naar de Marsteks.

Mijn vraag is is dus wat je hebt veranderd om het aantal sturingen te verminderen.
Ik lees de accu en slimme meter 8x per minuut uit (dus om de 7,5 sec). Van uitlezen, verouderen flash geheugencellen niet. Als de meting uit de slimme meter niet (of onvoldoende) afwijkt van de gewenste waarde, schrijf ik ook geen nieuwe waarde (charge_power of discharge_power) naar de accu. Eerder stuurde ik bij >10W afwijking al een gewijzigde waarde naar de accu. Nu pas bij > 30% afwijking (met een minimum van 20W). Dus stel mijn setpoint is 100W terugleveren aan het net, maar ik meet 80W teruglevering (=20% afwijking) dan stuur ik geen nieuwe waarde naar de accu. Als ik 60W teruglevering meet (=40% afwijking) dan stuur ik wél een nieuwe waarde naar de accu, bijvoorbeeld 40W meer ontladen.

Ik maak trouwens geen gebruik van een Lilygo, maar van een Waveshark met 4 aparte RS485 kanalen. Via eigen PHP scripts lees en stuur ik de Marstek accu en de P1 meter (via een Youless).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Bartske
[...]

CT003 staat in de meterkast naast een access point (Ubiquity), gelocked op dit access point op een 2.4 ghz only netwerk. De batterij staat er ~5 meter hemelsbreed vanaf in een schuur, met een muur ertussen en een vriezer. Gelocked op hetzelfde 2.4 ghz netwerk, met hetzelfde access point. Ik kan zien dat beide gewoon de hele tijd een goede connectie hebben in mijn unifi software.
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Kun je voor die 25piek beter een travel-modem kopen en de CT003 blijven gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
[...]

Voor zover ik weet gaat de batterij zo goed als onmiddellijk in standby als hij verbinding met de ct003 verliest. Als hij aan het (ont)laden is op het moment dat de verbinding verloren gaat, gaat die daar ogenblikkelijk mee stoppen.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
antonboonstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Ik lees de accu en slimme meter 8x per minuut uit (dus om de 7,5 sec). Van uitlezen, verouderen flash geheugencellen niet. Als de meting uit de slimme meter niet (of onvoldoende) afwijkt van de gewenste waarde, schrijf ik ook geen nieuwe waarde (charge_power of discharge_power) naar de accu. Eerder stuurde ik bij >10W afwijking al een gewijzigde waarde naar de accu. Nu pas bij > 30% afwijking (met een minimum van 20W). Dus stel mijn setpoint is 100W terugleveren aan het net, maar ik meet 80W teruglevering (=20% afwijking) dan stuur ik geen nieuwe waarde naar de accu. Als ik 60W teruglevering meet (=40% afwijking) dan stuur ik wél een nieuwe waarde naar de accu, bijvoorbeeld 40W meer ontladen.

.....
OK. leuk _/-\o_ . Ik stuur nu eigenlijk bij iedere afwijking al een update. Ik zal idee eens inbouwen. Ik ben benieuwd wat voor effect dat op mijn NOM heeft.

Edit 22:15: 30% afwijking bij grotere loads (bv 1500, 2000 of 2500 ) is toch wel erg veel. @antoinevromen Hoe ga je daarmee om ?

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 21-08-2025 22:16 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09
antonboonstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Ik lees de accu en slimme meter 8x per minuut uit (dus om de 7,5 sec). Van uitlezen, verouderen flash geheugencellen niet. Als de meting uit de slimme meter niet (of onvoldoende) afwijkt van de gewenste waarde, schrijf ik ook geen nieuwe waarde (charge_power of discharge_power) naar de accu.
Handig bedacht.
Het kan trouwens ook Battery Backed-Up RAM zijn, Battery zat!
Waarschijnlijk is het eMMC, hopelijk met Wear Leveling.
https://www.kingston.com/...industrial/emmc-lifecycle

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Lowet
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:20
Jumper2110 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Of voor wie in België wil bestellen, zoals ik dus deed:

Tubotek.be 😎
Is dit een officiële verdeler? Weet je dat toevallig? Of deze garantie kan garanderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ingmarspit
  • Laatst online: 03-09 23:48
@snarfkreb en @Bartske

Ik heb exact hetzelfde beeld met de CT003.

Bottom Line Up First: De Homwizard P1 werkt correct, de CT003 met dezelfde batterij in hetzelfde netwerk op dezelfde afstand met dezelfde NOM instelling moduleert als n gek bij stroom vraag. Het ziet er uit als een heel gelijkmatige modulatie vanuit software, niet door veranderende vraag of aanbod op het huisgrid.

Achtergrond: Ik heb op 16 Juli 2025 een (1) Marstek Venus E in mijn schuur geïnstalleerd en gekoppeld aan de Homewizard P1. Installatie liep vrijwel perfect. De batterij werkt al een paar weken op NOM stand prima samen met de P1 en de Landis + Gyr E350-SMR5.0-P1.

Ik heb ik gister een CT003 geïnstalleerd. De CT003 is aangesloten op een passieve splitter waarin ook de Homewizard P1 zit en een Tibber Pulse (beide zaten al goed werkend in de splitter). De Venus en CT003 hebben een firmware update gehad, batterij is nu versie V153, de CT003 v117. Alles zit op hetzelfde wifinetwerk, ontvangst daarvan is ook in de schuur goed. Op de CT003 is de voeding aangesloten, alle lampjes staat op groen, ook op de splitter, er lijkt dus genoeg voeding aanwezig.

De CT003, ingesteld op NOM, moduleert als een bezetene tussen ongeveer 1100w en -1100w zodra er stroom gevraagd wordt. (Zie screenshots). De modulatie is goed zichtbaar in het CT003 screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-arx1qwIRvNbJv1j1eYS1oid_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBAXw2jhnDUkG3TTspAsPKKg.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Venus E grafiek hieronder is het verschil in gedrag goed te zien. Met de Homewizard P1 als CT meter gedraagd de batterij zich voorbeelding vanaf 0.00 uur en in de ochtend laadt hij keurig op tot 100%. Ik heb in de middag de CT003 wederom geïnstalleerd. In de avond begint de batterij als een gek te moduleren van 100% naar 98% en weer naar 99% en weer naar 98% etc. Ook bij nul zonnestroom moduleert de batterij er lustig op los en gebruikt deze stroom uit het net om tijdens die modulatie weer op te laden zelfs na 20.00 uur als er echt geen zonnestroom meer is. De modulatie die te zien was in de HW app zag ik gespiegeld in de Marstek batterij app. Ontladen = stroom leveren aan het net, opladen is stroom trekken uit het net. Bizar.

Rond 21.10 was ik het zat en heb ik de CT003 koppeling vervangen door de P1 als CT voor de batterij in de app. Daarna gedraagt de batterij zich weer voorbeeldig. Ik had gister exact hetzelfde beeld bij de eerste poging om de CT003 te gebruiken. Ook toen terug geschakeld naar de HW P1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj1MDUadfsqRFt5Lmu7KYXn28sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StDcmrV87OeAVxDg56KvVRWU.jpg?f=fotoalbum_large

De batterij stond in beide gevallen op Self Consumption (NOM). Ook rond 21.00 uur de P1 terug gekoppeld met hetzelfde beeld. Ik zag overigens dat 'self consumption' gister kort even anders genoemd werd, iets met 'self initiated consumption model' ofzo. Misschien was het Nederlands en had ik de taal even veranderd. Ik weet het niet meer.

Ik gebruik voorlopig even de HW P1 en stel de aanschaf van een tweede Venus E waarvoor de CT003 verplicht is nog even uit. Wie t weet mag t zeggen, ik zie in iedergeval dat ik niet de enige ben. 8)7

L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - Marstek CT003 v117- 1 Marstek Venus E v153 - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 07:46
antoinevromen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Ik neem aan dat je de HW P1 redundant ernaast gaat insteken en de batterijen aan de CT003 gekoppeld houdt? De HW P1 kan namelijk niet meerdere batterijen sturen.
klopt volledig hier ook, P1 poort > HW P1 splitter en dan de 2 apparaten er aan CT003 en de HW P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JanAllElectric schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:36:
[...]
OK. leuk _/-\o_ . Ik stuur nu eigenlijk bij iedere afwijking al een update. Ik zal idee eens inbouwen. Ik ben benieuwd wat voor effect dat op mijn NOM heeft.

Edit 22:15: 30% afwijking bij grotere loads (bv 1500, 2000 of 2500 ) is toch wel erg veel. @antoinevromen Hoe ga je daarmee om ?
Is in de regeltechniek beter bekend als "dode zone", dus een bepaalde range waarin je geen bijsturingen doet.

De dode zone zit alleen rond je gewenste waarde (setpoint). Bij exact NOM, zit je setpoint op 0W. Mijn setpoint is bijvoorbeeld 100W terugleveren, dan is je dode zone 30% van 100W = 30W. Als een grote load inschakelt van 2000W, zou er een afwijking zijn die vér over de 30W gaat, dus stuur ik bij.

Zelfde situatie 100W teruglevering en ik schakel een LED lamp in van 10W, dan zou ik nog maar 90W terugleveren, maar deze afwijking is te klein om te zorgen voor een bijsturing. Schakelt er daarna nóg een verbruiker van 25W in (resultaat is teruglevering van 65W) dan is de afwijking wél meer dan 30% en stuur ik de accu dus 35W bij.
superduper1969 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:53:
[...]
Handig bedacht.
Het kan trouwens ook Battery Backed-Up RAM zijn, Battery zat!
Waarschijnlijk is het eMMC, hopelijk met Wear Leveling.
https://www.kingston.com/...industrial/emmc-lifecycle
Of het volatile (RAM) of non-volatile ((EEP)ROM) is, krijgen we dus geen antwoord op van Marstek. Maar voor de zekerheid, probeer ik dus het aantal sturingen/schrijfwaarden te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

RumaNoV

Folding

RumaNoV schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:33:
Sinds ik BMS update 215 (Firmware V151) heb geïnstalleerd op mijn MT v2, krijg ik gedurende de dag verschillende kleine laadpiekjes van rond de 300 watt. De batterij is nochtans volledig opgeladen... Enig idee waaraan dit kan liggen? Voor de BMS update zag ik dat gedrag niet, dan was het mooi 0 watt gedurende de hele dag eens de batterij volledig opgeladen was. P1 meter en Energy Socket die ik gebruik zijn deze van HomeWizard.

Pré BMS update 215:

[Afbeelding]

Post BMS update 215:

[Afbeelding]
Even contact opgenomen met de Support van Marstek omtrent bovenstaande gedrag. Het antwoord lijkt mij een standaard antwoord te zijn:
Hello customer, the server shows that the signal strength of your device is below -50dB. If the signal is too weak, it can cause unstable connection. You can try long pressing the device for 10 seconds to restore the factory settings and reconnect to the network. Alan
Het WiFi signaal van de batterij en P1 meter wordt als uitstekend weergegeven in mijn Asus router en is onveranderd sinds de BMS update. Dus met dit antwoord ben ik helaas niet geholpen... Iemand een idee waarom de MT sinds BMS 215 op random momenten lijkt op te laden wanneer de batterij al 100% is opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumper2110
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:36
Lowet schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:45:
[...]

Is dit een officiële verdeler? Weet je dat toevallig? Of deze garantie kan garanderen.
Hmm geen idee eigenlijk, maar ze zijn een groothandel in buizen en fittingen, de batterijen lijken me eerder 'erbij'. 😁

Marstek Venus E 5kw - HW P1 - Fronius Primo 5.0-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
RumaNoV schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:39:
[...]

Even contact opgenomen met de Support van Marstek omtrent bovenstaande gedrag. Het antwoord lijkt mij een standaard antwoord te zijn:

[...]

Het WiFi signaal van de batterij en P1 meter wordt als uitstekend weergegeven in mijn Asus router en is onveranderd sinds de BMS update. Dus met dit antwoord ben ik helaas niet geholpen... Iemand een idee waarom de MT sinds BMS 215 op random momenten lijkt op te laden wanneer de batterij al 100% is opgeladen?
SOC drift met als gevolg een calibratie van de batterij zie ik als mogelijkheid. Na BMS update klopt de SOC meestal van geen kanten meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 22-08-2025 08:47 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Pagina: 1 ... 236 ... 264 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.