Sinds BMS 215 kan je de batterij weer opladen vanaf 99 procent terwijl dit voorheen pas kon vanaf 97 procent. Waarschijnlijk zakt de batterij in naar 99 procent en kan hij weer bijladen naar 100 (actief klokprogramma, nog zonnestroom over).RumaNoV schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:39:
[...]
Het WiFi signaal van de batterij en P1 meter wordt als uitstekend weergegeven in mijn Asus router en is onveranderd sinds de BMS update. Dus met dit antwoord ben ik helaas niet geholpen... Iemand een idee waarom de MT sinds BMS 215 op random momenten lijkt op te laden wanneer de batterij al 100% is opgeladen?
Even kort door de bocht;ingmarspit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:19:
@snarfkreb en @Bartske
Ik heb exact hetzelfde beeld met de CT003.
Bottom Line Up First: De Homwizard P1 werkt correct, de CT003 met dezelfde batterij in hetzelfde netwerk op dezelfde afstand met dezelfde NOM instelling moduleert als n gek bij stroom vraag. Het ziet er uit als een heel gelijkmatige modulatie vanuit software, niet door veranderende vraag of aanbod op het huisgrid.
Ik gebruik voorlopig even de HW P1 en stel de aanschaf van een tweede Venus E waarvoor de CT003 verplicht is nog even uit. Wie t weet mag t zeggen, ik zie in iedergeval dat ik niet de enige ben.
- sluit de CT003 rechtsreeks aan op de P1 en kijk of het dan goed werkt, als dat niet het geval is melden in feedback van de app. Misschien heb je een bepaalde revisie van een DM die niet juist wordt ondersteund.
- als het dan goed werkt, de volgrode van de meters in de splitter kan verschil maken, zie TS
m2c
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Heeft er iemand die de marstek al een aantal maanden heeft draaien een goed idee/schema betreffende de RTE bij verschillende laad/ontlaad vermogens?
Draai momenteel de slimladen app voor homey, hele mooie ontwikkeling met zelflerend systeem. Ben zelf zoekende naar het verschil tussen 3 uur op 1800 laden / ontladen of bijv 2 uur vol vermogen of wellicht 4 uur 1500 bij lange tijd zelfde prijs om te laden.
Op basis hiervan kan er met een juiste RTE inschatting ook gekeken worden welke strategie voor de huidige dag het beste werkt.
Kijkend naar dynamische prijs / RTE.
Draai momenteel de slimladen app voor homey, hele mooie ontwikkeling met zelflerend systeem. Ben zelf zoekende naar het verschil tussen 3 uur op 1800 laden / ontladen of bijv 2 uur vol vermogen of wellicht 4 uur 1500 bij lange tijd zelfde prijs om te laden.
Op basis hiervan kan er met een juiste RTE inschatting ook gekeken worden welke strategie voor de huidige dag het beste werkt.
Kijkend naar dynamische prijs / RTE.
Ik had toen gemeld op jouw post dat het bij mij juist hetzelfde was. Ik heb woensdag een update van V151 naar V154 gekregen, update verliep probleemloos, en dat gedrag is terug verdwenen. Ik zie ook een verandering in de cell voltage delta, is precies een heel stuk lager, maar dat ga ik nog een paar dagen monitoren. Voor de rest heb ik geen problemen meer ondervonden. Ik zou in Uw plaats ook de V154 aanvragen.RumaNoV schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:39:
[...]
Even contact opgenomen met de Support van Marstek omtrent bovenstaande gedrag. Het antwoord lijkt mij een standaard antwoord te zijn:
[...]
Het WiFi signaal van de batterij en P1 meter wordt als uitstekend weergegeven in mijn Asus router en is onveranderd sinds de BMS update. Dus met dit antwoord ben ik helaas niet geholpen... Iemand een idee waarom de MT sinds BMS 215 op random momenten lijkt op te laden wanneer de batterij al 100% is opgeladen?
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Heb je dit via een automatisering? Ben benieuwd namelijk.antonboonstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Ik lees de accu en slimme meter 8x per minuut uit (dus om de 7,5 sec). Van uitlezen, verouderen flash geheugencellen niet. Als de meting uit de slimme meter niet (of onvoldoende) afwijkt van de gewenste waarde, schrijf ik ook geen nieuwe waarde (charge_power of discharge_power) naar de accu. Eerder stuurde ik bij >10W afwijking al een gewijzigde waarde naar de accu. Nu pas bij > 30% afwijking (met een minimum van 20W). Dus stel mijn setpoint is 100W terugleveren aan het net, maar ik meet 80W teruglevering (=20% afwijking) dan stuur ik geen nieuwe waarde naar de accu. Als ik 60W teruglevering meet (=40% afwijking) dan stuur ik wél een nieuwe waarde naar de accu, bijvoorbeeld 40W meer ontladen.
Ik maak trouwens geen gebruik van een Lilygo, maar van een Waveshark met 4 aparte RS485 kanalen. Via eigen PHP scripts lees en stuur ik de Marstek accu en de P1 meter (via een Youless).
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Gebruik je volledig een eigen NOM buiten de CT om?JanAllElectric schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:36:
[...]
OK. leuk. Ik stuur nu eigenlijk bij iedere afwijking al een update. Ik zal idee eens inbouwen. Ik ben benieuwd wat voor effect dat op mijn NOM heeft.
Edit 22:15: 30% afwijking bij grotere loads (bv 1500, 2000 of 2500 ) is toch wel erg veel. @antoinevromen Hoe ga je daarmee om ?
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
OK. Je regelt dus op basis van een zelf gekozen setpoint (bij jou 100W). Ik dacht dat je dat de 30% berekende over de gridpowerantonboonstra schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:31:
[...]
Is in de regeltechniek beter bekend als "dode zone", dus een bepaalde range waarin je geen bijsturingen doet.
De dode zone zit alleen rond je gewenste waarde (setpoint). Bij exact NOM, zit je setpoint op 0W. Mijn setpoint is bijvoorbeeld 100W terugleveren, dan is je dode zone 30% van 100W = 30W. Als een grote load inschakelt van 2000W, zou er een afwijking zijn die vér over de 30W gaat, dus stuur ik bij.
Zelfde situatie 100W teruglevering en ik schakel een LED lamp in van 10W, dan zou ik nog maar 90W terugleveren, maar deze afwijking is te klein om te zorgen voor een bijsturing. Schakelt er daarna nóg een verbruiker van 25W in (resultaat is teruglevering van 65W) dan is de afwijking wél meer dan 30% en stuur ik de accu dus 35W bij.
[...]
Of het volatile (RAM) of non-volatile ((EEP)ROM) is, krijgen we dus geen antwoord op van Marstek. Maar voor de zekerheid, probeer ik dus het aantal sturingen/schrijfwaarden te beperken.

Ik heb zelf al een soort XOM (X op de meter), Die is bij mij (instelbaar) 100W en 200W. Onder de 100W wordt de accu idle en tussen de 100W en 200W (ont)laadt de accu 200W. Mijn doel daarvan was vooral de RTE te verbeteren.
Ik combineer dat nu met jouw regeling om het aantal sturingen nog wat te verminderen. Ik heb nu gekozen voor 4% tov gridpower. Bij mijn gemiddelde sluipstroom in de nacht van 600W is dat ca 25W.
[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 22-08-2025 09:41 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
@ingmarspit Bizar dat de batterij niet goed functioneert met de eigen P1 meter. Ik lees er nu pas iets over in dit topic. Gebruikt menig tweaker een andere P1 meter? Sommigen hebben ook meerdere accu’s. Hoe kun je dit dan doen zonder de P1 van Marstek?
Bedankt voor de tip, aanvraag voor v154 is gelanceerd ☺️.dannyro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
Ik had toen gemeld op jouw post dat het bij mij juist hetzelfde was. Ik heb woensdag een update van V151 naar V154 gekregen, update verliep probleemloos, en dat gedrag is terug verdwenen. Ik zie ook een verandering in de cell voltage delta, is precies een heel stuk lager, maar dat ga ik nog een paar dagen monitoren. Voor de rest heb ik geen problemen meer ondervonden. Ik zou in Uw plaats ook de V154 aanvragen.
Ik heb nu een 2-tal dagen 3 batterijen en alles is nu voor de eerste keer volledig plat 11%.
Ik had nu gedacht om de batterijen in cascase op te laden, zijde 2 in NOM te zetten en telkens 1 te laden overdag. zo kan ik altijd mijn pieken (ben in BE gevestigd) afvlakken. voor de duidelijkheid elke unit zit op een aparte fase (3fases).
Echter zie ik (ik heb CT003 P1) dat als ik 1 in de laadmodus zet met bvb 1500w, de andere 2 batterijen toch proberen te helpen die NOM te krijgen, ook op de fase waar de MT aan het laden is (je zou evt nog denken dat hij het gevraagde vermogen van de ladende MT buiten beschouwing zou laden en de rest op 0 proberen te krijgen). Je zou veronderstellen dat de CT003 dat niet toelaat in de NOM modus omdat hij "weet" dat je 1 batterij wil opladen.
ik heb dan de batterij ipv op de 3 fasensom op zijn eigen fase gezet, dus in mijn beleving zouden 2 MT's dan 2 fase's moeten naar 0 brengen en 1MT mag dan laden, echter zie ik dat ook hier de ene MT de andere blijkt te willen vullen ...
voor de duidelijkheid 2MT's op NOM modus (eigen fase) en 1 MT op laden (eigen fase).
wat doe ik verkeerd?
Ik had nu gedacht om de batterijen in cascase op te laden, zijde 2 in NOM te zetten en telkens 1 te laden overdag. zo kan ik altijd mijn pieken (ben in BE gevestigd) afvlakken. voor de duidelijkheid elke unit zit op een aparte fase (3fases).
Echter zie ik (ik heb CT003 P1) dat als ik 1 in de laadmodus zet met bvb 1500w, de andere 2 batterijen toch proberen te helpen die NOM te krijgen, ook op de fase waar de MT aan het laden is (je zou evt nog denken dat hij het gevraagde vermogen van de ladende MT buiten beschouwing zou laden en de rest op 0 proberen te krijgen). Je zou veronderstellen dat de CT003 dat niet toelaat in de NOM modus omdat hij "weet" dat je 1 batterij wil opladen.
ik heb dan de batterij ipv op de 3 fasensom op zijn eigen fase gezet, dus in mijn beleving zouden 2 MT's dan 2 fase's moeten naar 0 brengen en 1MT mag dan laden, echter zie ik dat ook hier de ene MT de andere blijkt te willen vullen ...
voor de duidelijkheid 2MT's op NOM modus (eigen fase) en 1 MT op laden (eigen fase).
wat doe ik verkeerd?
[ Voor 8% gewijzigd door mathiasc op 22-08-2025 09:56 ]
Hallo allemaal
Ik lees al een tijdje mee op het forum maar toch besloten om een account aan te maken gezien dat wat makkelijker is en ik volgend probleem heb:
2xMarstek Venus E in huis, HW P1 samen met de HW P1 Splitter en de MT CT003. Het probleem stelt zich dat er niet voldoende stroom geleverd kan worden door de splitter aan beide de HW P1 en de MT P1. Ook is er niet direct een vrij stopcontact in de buurt. Tijdelijk opgelost door 1 PIB kortbij de P1 splitter te zetten en de backup poort aan te sluiten met een USB C adapter op één P1 meter.
Is dat een normale situatie, of lijkt het dat er een probleem is met mijn P1 splitter omdat hij niet voldoende kan leveren voor deze twee P1 meters? Dan heb ik de aansluiting van de laadpaal ook nog niet meer verbonden momenteel..
thx voor de feedback
Ik lees al een tijdje mee op het forum maar toch besloten om een account aan te maken gezien dat wat makkelijker is en ik volgend probleem heb:
2xMarstek Venus E in huis, HW P1 samen met de HW P1 Splitter en de MT CT003. Het probleem stelt zich dat er niet voldoende stroom geleverd kan worden door de splitter aan beide de HW P1 en de MT P1. Ook is er niet direct een vrij stopcontact in de buurt. Tijdelijk opgelost door 1 PIB kortbij de P1 splitter te zetten en de backup poort aan te sluiten met een USB C adapter op één P1 meter.
Is dat een normale situatie, of lijkt het dat er een probleem is met mijn P1 splitter omdat hij niet voldoende kan leveren voor deze twee P1 meters? Dan heb ik de aansluiting van de laadpaal ook nog niet meer verbonden momenteel..
thx voor de feedback
4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line
klopt, of je lost het zo op zoals je nu doet, of je koopt een actieve P1 meter zoals die van HW. HWP1 + CT003 op passieve spliter werkt niet.TODED schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:55:
Hallo allemaal
thx voor de feedback
Probeer het eens als je ze op 3fase-som heb staan.mathiasc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:43:
Ik heb nu een 2-tal dagen 3 batterijen en alles is nu voor de eerste keer volledig plat 11%.
wat doe ik verkeerd?
Dan zouden ze elkaar moeten 'zien'.
Ik begrijp niet zo goed waarom er eentje laden en de andere op NOM voor eigen fase.
Het gebruik/gevraagde vermogen op je aansluiting van de alle drie de fases wordt toch vereffend in de meter of is dat in BE anders geregeld?
[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 22-08-2025 10:02 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
klopt in BE ook som van de fase's op de meter, echter in NOM mode om de pieken op te vangen van > 2,5KW wegens capaciteitstarief hier.SatScan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:00:
[...]
Probeer het eens als je ze op 3fase-som heb staan.
Dan zouden ze elkaar moeten 'zien'.
Ik begrijp niet zo goed waarom er eentje laden en de andere op NOM voor eigen fase.
Het gebruik/gevraagde vermogen op je aansluiting van de alle drie de fases wordt toch vereffend in de meter of is dat in BE anders geregeld?
op 3fasensom werkt het niet en op eigen fase werkt het ook niet, er probeert altijd een andere MT de ladende MT aan te vullen
Hi,RumaNoV schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:39:
[...]
Even contact opgenomen met de Support van Marstek omtrent bovenstaande gedrag. Het antwoord lijkt mij een standaard antwoord te zijn:
[...]
Om de Wifi Signaal sterkte van de CT003 te tonen is de makkelijkste optie via Home assistant:
https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter
Dan kun je ook over langere tijd monitoren.
Om de Wifi Signaal sterkte van de MT Venus te tonen is de makkelijkste optie:
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/
Of anders de Modbus/Lilygo route.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Met 3 batterijen en alle drie op eigen groep/pion kun je tot 7500w pieken opvangen.mathiasc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
klopt in BE ook som van de fase's op de meter, echter in NOM mode om de pieken op te vangen van > 2,5KW wegens capaciteitstarief hier.
op 3fasensom werkt het niet en op eigen fase werkt het ook niet, er probeert altijd een andere MT de ladende MT aan te vullen
Op eigen fase zou dat moeten werken , dan kijk de batterij alleen naar zijn betreffende fase.
Vraag eens in feedback van de app hoe het wel zou moeten werken volgens Marstek.
Wordt er in BE per fase gekeken wat je gevraagde capaciteit is over een bepaalde periode?
neen, het is de som over alle fase's per kwartier.SatScan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Met 3 batterijen en alle drie op eigen groep/pion kun je tot 7500w pieken opvangen.
Op eigen fase zou dat moeten werken , dan kijk de batterij alleen naar zijn betreffende fase.
Vraag eens in feedback van de app hoe het wel zou moeten werken volgens Marstek.
Wordt er in BE per fase gekeken wat je gevraagde capaciteit is over een bepaalde periode?
bvb
F1 6KW vragen van het net
F2 1KW naar het net
F2 2KW naar het net
berekening capaciteitstarief op 3KW
Daar is ie
Venus E 3.0. Wat een gewicht...
/f/image/UKJeJMgmppet9DbzPo3xftn3.png?f=fotoalbum_large)
Nu nog ff een stopcontactje vrijmaken in de hoek die ik woensdag al had opgeruimd en voorbereid (ja ja, nog ff wat plekjes schilderen...):
:strip_exif()/f/image/cGPec2rDDgQDfyzF2rkhURfZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond en dit weekend mee aan de slag, leuk
/f/image/UKJeJMgmppet9DbzPo3xftn3.png?f=fotoalbum_large)
Nu nog ff een stopcontactje vrijmaken in de hoek die ik woensdag al had opgeruimd en voorbereid (ja ja, nog ff wat plekjes schilderen...):
:strip_exif()/f/image/cGPec2rDDgQDfyzF2rkhURfZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Top - rond v3 - en niemand die het heeft over één belangrijke verbetering - de glazen front-plaat komt niet buiten de kast uit en daardoor minder kans op breken bij installatie / uitpakken / ...Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
Daar is ieVenus E 3.0. Wat een gewicht...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
qua design gaan ze er zeker op vooruit, netjes!Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
Foto van de achterkant voor de ophang beugel montageTaro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Als de batterijen allemaal op een eigen fase staan en ze ook allemaal geconfigureerd zijn om alleen te kijken naar 1-fase, dan zou het moeten werken zoals jij omschrijft. Ik zou dan nog eens goed controleren of ze inderdaad op een andere fase staan en dat dat ook zo gedetecteerd wordt.mathiasc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:43:
wat doe ik verkeerd?
Wat bedoel je met "een automatisering"? Zoals in mijn bericht staat, heb ik eigen PHP scripts gemaakt waarmee ik uitlees en aanstuur. Die scripts draaien op mijn eigen lokale webserver op Linux Mint. Maar dit lijkt mij nogal off-topic te gaan. Aangezien dit allemaal over modbus gaat, lijkt mij dit een betere plek: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppelingiorses schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:33:
[...]
Heb je dit via een automatisering? Ben benieuwd namelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 22-08-2025 10:51 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Was een algemene vraag anders had ik je privebericht gestuurd ik ben zeer ervan op de hoogte dat die andere pagina bestaat maar toch bedankt.antonboonstra schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Wat bedoel je met "een automatisering"? Zoals in mijn bericht staat, heb ik eigen PHP scripts gemaakt waarmee ik uitlees en aanstuur. Die scripts draaien op mijn eigen lokale webserver op Linux Mint. Maar dit lijkt mij nogal off-topic te gaan. Aangezien dit allemaal over modbus gaat, lijkt mij dit een betere plek: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Ik dacht PHP scripts via automatisering ofzo, desondanks toch wel geïnteresseerd mocht je meer eroveren willen delen al is het prive.
[ Voor 3% gewijzigd door iorses op 22-08-2025 11:00 ]
Eerst diagnose laten doen voor elke Marstek en dan een per 1 op 3 fasen som NOM zetten en het zal wel werken. Draait hier zo al meer dan 5 maanden met 3 Marsteks in 3 fasen net NOM.mathiasc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
klopt in BE ook som van de fase's op de meter, echter in NOM mode om de pieken op te vangen van > 2,5KW wegens capaciteitstarief hier.
op 3fasensom werkt het niet een op eigen fase werkt het ook niet, er probeert altijd een andere MT de ladende MT aan te vullen
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Eerst diagnose laten doen voor elke Marstek en dan een per 1 op 3 fasen som NOM zetten en het zal wel werken. Draait hier zo al meer dan 5 maanden met 3 Marsteks in 3 fasen net NOM.mathiasc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:43:
wat doe ik verkeerd?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Hallo allemaal,
Even een update van mijn kant, na lange tijd.
Nog steeds dezelfde firmwares zoals vermeld in mijn signature. Enkel de app heb ik de laatste maanden geüpdatet, maar ik merk hier wel wat haperingen: niet altijd correct updaten en soms springen van X naar Y qua laadpercentage. Soit.
Sinds kort ook de 153.xxx ontvangen, maar nog niet echt de nood gehad om de updates uit te voeren – waarom ook, alles werkt momenteel perfect.
Wat ik hier nog niet gezien heb (mogelijk ook omdat er nog niet veel CT002-gebruikers zijn), is dat er voor mij een update v120 klaarstaat. Ook deze heb ik nog niet uitgevoerd, aangezien alles naar behoren werkt.
⚡ Winter is coming!
Tijdens de zomer verloopt alles vlekkeloos: opladen overdag, ontladen ’s nachts.
Maar hoe stel je dit het best in voor de winter, zodat er ’s nachts opgeladen wordt en overdag ontladen in combinatie met 2 batterijen?
Momenteel staat het systeem op automatische modus. Maar met 2 batterijen vermoed ik dat er toch wat fine-tuning nodig is met laadtijden en ontlaadtijden om elkaar niet te beginnen laden en ontladen ... catch my drift .... Heeft iemand dit al uitgewerkt en wil die zijn instellingen delen?
Ik gebruik geen datakabel naar een extern programma en ben dus volledig afhankelijk van de Android-app.
Vriendelijke groeten,
Kurt
Nog steeds dezelfde firmwares zoals vermeld in mijn signature. Enkel de app heb ik de laatste maanden geüpdatet, maar ik merk hier wel wat haperingen: niet altijd correct updaten en soms springen van X naar Y qua laadpercentage. Soit.
Sinds kort ook de 153.xxx ontvangen, maar nog niet echt de nood gehad om de updates uit te voeren – waarom ook, alles werkt momenteel perfect.
Wat ik hier nog niet gezien heb (mogelijk ook omdat er nog niet veel CT002-gebruikers zijn), is dat er voor mij een update v120 klaarstaat. Ook deze heb ik nog niet uitgevoerd, aangezien alles naar behoren werkt.
⚡ Winter is coming!
Tijdens de zomer verloopt alles vlekkeloos: opladen overdag, ontladen ’s nachts.
Maar hoe stel je dit het best in voor de winter, zodat er ’s nachts opgeladen wordt en overdag ontladen in combinatie met 2 batterijen?
Momenteel staat het systeem op automatische modus. Maar met 2 batterijen vermoed ik dat er toch wat fine-tuning nodig is met laadtijden en ontlaadtijden om elkaar niet te beginnen laden en ontladen ... catch my drift .... Heeft iemand dit al uitgewerkt en wil die zijn instellingen delen?
Ik gebruik geen datakabel naar een extern programma en ben dus volledig afhankelijk van de Android-app.
Vriendelijke groeten,
Kurt
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
De CT002 zorgt al voor een goede samenwerking tussen de batterijen en zou er voor moeten zorgen dat ze elkaar niet opladen. Wat zou je eraan willen finetunen? Je wil 's nachts opladen en overdag ontladen?kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:19:
Hallo allemaal,
⚡ Winter is coming!
Vriendelijke groeten,
Kurt
Ja klopt, dus ga van het zelfconsumptiemodel moeten schakelen naar Manueel veronderstel ik.pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:27:
[...]
De CT002 zorgt al voor een goede samenwerking tussen de batterijen en zou er voor moeten zorgen dat ze elkaar niet opladen. Wat zou je eraan willen finetunen? Je wil 's nachts opladen en overdag ontladen?
Het is daar dat ik denk/dacht dat ze misschien elkaar gaan opladen.
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
Ben ook benieuwd hoe die Beugel er op de V3 uitziet...pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Als de batterijen allemaal op een eigen fase staan en ze ook allemaal geconfigureerd zijn om alleen te kijken naar 1-fase, dan zou het moeten werken zoals jij omschrijft. Ik zou dan nog eens goed controleren of ze inderdaad op een andere fase staan en dat dat ook zo gedetecteerd wordt.
Als hij te zwaar is, stuur maar berichtje, ik kom hem wel even ophalen om te testen tesamen met de V1 en de V2Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Automatisch gaat dit niet kunnen, dus dan zal je dagelijks toch een paar keer handmatig moeten gaan schakelen. 's nachts zal je dan zelf met een klokprogramma moeten gaan bepalen wanneer ze gaan laden. Dan wordt er helemaal geen rekening meer gehouden met wat de ander doet, dus dat zou kunnen. Als je ze dan overdag beiden weer op NOM zet, zullen ze gewoon het verbruik van je huis op 0 houden. Maar dus ook zonnestroom opladen, als je dat hebt.kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Ja klopt, dus ga van het zelfconsumptiemodel moeten schakelen naar Manueel veronderstel ik.
Het is daar dat ik denk/dacht dat ze misschien elkaar gaan opladen.
Maar ik vraag mij een beetje af waarom je dit wilt? Is je zonnestroom overdag niet genoeg? Want goedkope nachttarrieven bestaan toch nauwelijks meer? Hooguit een paar cent verschil.
Ik heb ook een update vraag. Ik draai zelf al 4 maanden probleemloos Manual (volledig opladen tussen 13.00 en 15.00, volledig ontladen tussen 19.30 en 21.30: RTE 75%).
Ik heb Tibber. maar heeft iemand al voldoende ervaring met die AI modus? Ik heb dat 2 maanden geleden geprobeerd, en toen gingen de beide marsteks niet op het goedkoopste moment van NOM naar maximaal laden. Is dat nu wel?
Ik heb Tibber. maar heeft iemand al voldoende ervaring met die AI modus? Ik heb dat 2 maanden geleden geprobeerd, en toen gingen de beide marsteks niet op het goedkoopste moment van NOM naar maximaal laden. Is dat nu wel?
2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen
Weet iemand hoe het zit met de meegeleverde ophangbeugel van de marstek V2.
Ik heb het idee dat deze niet ok is .
Op foto 1 is te zien dat als de beugel met de platte kant richting de muur is gericht er onder bij het kapje een ruimte zit en ik denk dus dat dit gelijk moet zitten met de platte kant van de strip .
Gaat de batterij dan niet doorgangen.
Op foto 2 zie je dat je dat de strip omgedraaid zit en nu is de situatie omgedraaid tov de vorige situatie,ruimte boven.
Ook passen dan de bouten niet tussen de strip en de batterij.
Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie 🫣😁
:strip_exif()/f/image/ySgTD5kukJcd2mrIcsvkaYZt.jpg?f=fotoalbum_large)
Op foto 1 is te zien dat als de beugel met de platte kant richting de muur is gericht er onder bij het kapje een ruimte zit en ik denk dus dat dit gelijk moet zitten met de platte kant van de strip .
Op foto 2 zie je dat je dat de strip omgedraaid zit en nu is de situatie omgedraaid tov de vorige situatie,ruimte boven.
:strip_exif()/f/image/ySgTD5kukJcd2mrIcsvkaYZt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1LvHuobJp2AvwPbc8RBt3FZF.jpg?f=fotoalbum_large)
In de winter zijn de dagen hier wel donker, de reden is ook omdat de zon dan laag staat en ik met een bos met hoge bomen voor mijn zonnepanelen zit.pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:34:
[...]
Automatisch gaat dit niet kunnen, dus dan zal je dagelijks toch een paar keer handmatig moeten gaan schakelen. 's nachts zal je dan zelf met een klokprogramma moeten gaan bepalen wanneer ze gaan laden. Dan wordt er helemaal geen rekening meer gehouden met wat de ander doet, dus dat zou kunnen. Als je ze dan overdag beiden weer op NOM zet, zullen ze gewoon het verbruik van je huis op 0 houden. Maar dus ook zonnestroom opladen, als je dat hebt.
Maar ik vraag mij een beetje af waarom je dit wilt? Is je zonnestroom overdag niet genoeg? Want goedkope nachttarrieven bestaan toch nauwelijks meer? Hooguit een paar cent verschil.
De zonnepanelen doen quasi niks tijdens de winter, daar zit ik met een gemiddelde van 100 kWh/maand ipv 10-voud tijdens top-zomermaanden
Ik wil die snachts opladen , aan een in Belgie iets minder nachttarief, en dit om overdag geen piekvermogen te creeren waar we dan op bestraft worden door onze politiekers.
Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar overkomt
Je moet hem ophangen zoals foto 1 en dan houten blokje tussen de steun onderaan en de muur dan kan je hem mooi waterpas hangen, ik heb het ook zo gedaan.....Erik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie dat je de beugels van versie 1 op de versie 2 zetErik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
versie 2 heeft geen standaard ophangbeugel ... vandaar waarschijnlijk het verschil.
Versie 3 heeft terug ophangbeugel ...
Mooie bak !Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1
Een actieve splitter doet niet veel als er geen stopcontact in de buurt is om de splitter op aan te sluiten. De backup uitgang is een oplossing, alleen gaat die uit als de accu leeg is. Enige definitieve mogelijkheid is om toch op een of andere manier een stopcontact te voorzien.mathiasc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
klopt, of je lost het zo op zoals je nu doet, of je koopt een actieve P1 meter zoals die van HW. HWP1 + CT003 op passieve spliter werkt niet.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb laatst ook gelezen dat V2 bij iemand geleverd is met beugels. Kan je deze is goed (met maten) op de foto zetten? Tot nu toe werd de V2 zonder muurbeugels geleverd, dus er is ook bijna niemand die deze heeft.Erik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zou je, als je geen gebruik wilt maken van externe sturing, twee keer per dag je batterijen handmatig moeten omschakelen. Kan je overdag NOM draaien.kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
In de winter zijn de dagen hier wel donker, de reden is ook omdat de zon dan laag staat en ik met een bos met hoge bomen voor mijn zonnepanelen zit.
De zonnepanelen doen quasi niks tijdens de winter, daar zit ik met een gemiddelde van 100 kWh/maand ipv 10-voud tijdens top-zomermaanden
Ik wil die snachts opladen , aan een in Belgie iets minder nachttarief, en dit om overdag geen piekvermogen te creeren waar we dan op bestraft worden door onze politiekers.
Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar overkomt
Hou er wel rekening mee dat je door de extra omzet verliezen van stroom die je koopt (ipv stroom die voor Belgen waardeloos is om terug te leveren, en dus nagenoeg gratis), het wel een stukje duurder wordt om dit piektarief op te vangen. Ik zou wel even goed doorrekenen of dit opweegt tegen de nadelen van het capaciteitstarief.
Een optie om ontladen te limiteren tot bepaald hoger niveau (bv 30% ipv 11%) zou ook wenselijk zijn in de winter. Ik zie nu de batterij in de nacht al meermaals bijladen. In de winter geraakt ze nooit vol en zal ze enkel dan energie verspillen.kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:19:
⚡ Winter is coming!
€53/kW/jaar exclusief btw is piektarief.pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:12:
[...]
Dan zou je, als je geen gebruik wilt maken van externe sturing, twee keer per dag je batterijen handmatig moeten omschakelen. Kan je overdag NOM draaien.
Hou er wel rekening mee dat je door de extra omzet verliezen van stroom die je koopt (ipv stroom die voor Belgen waardeloos is om terug te leveren, en dus nagenoeg gratis), het wel een stukje duurder wordt om dit piektarief op te vangen. Ik zou wel even goed doorrekenen of dit opweegt tegen de nadelen van het capaciteitstarief.
Een kleine €4,5/kW per maand dus.
Dan moet er toch al een aanzienlijk verschil zitten tussen nacht/dagtarief om dat eruit te krijgen met de omzetverliezen in acht genomen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Als de batterij in de nacht bij laadt, zal dat alleen zijn om te voorkomen dat hij te diep wordt ontladen. Dat kan nooit zoveel zijn. Als dat wel veel is, is er iets niet helemaal in de haak.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:20:
[...]
Een optie om ontladen te limiteren tot bepaald hoger niveau (bv 30% ipv 11%) zou ook wenselijk zijn in de winter. Ik zie nu de batterij in de nacht al meermaals bijladen. In de winter geraakt ze nooit vol en zal ze enkel dan energie verspillen.
Wat bereik je met het limieteren van je ontlaadcapaciteit in dit geval? Je krijgt alleen maar minder capaciteit beschikbaar. Als je de batterijen toch nooit vol krijgt in de winter, maakt het niet zo veel uit en heb je wel het voordeel dat hij niet constant in de 'lege regio' zit. Maar op dagen dat je wel eens veel zon hebt, kan je dit niet opslaan omdat je batterij niet leeg was.
Huh, terug Beugels bij V2 ????Erik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komen de schroefgaten overeen?
ok, laat staan dat ik ze niet per sé 's nachts wil opladen, wat is dan de beste optie?
zoals vermeld, tijdens de dag in de winter heb ik hier niet veel zon
Er zou zo een model/optie tussen zelfconsumpie en manueel moeten bestaan
[ Voor 20% gewijzigd door kurt1977 op 22-08-2025 12:34 ]
Je kan ze in de winter ook gewoon uit zetten...kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:33:
ok, laat staan dat ik ze niet per sé 's nachts wil opladen, wat is dan de beste optie?
MEt weinig tot geen PV opbrengst zal het rendement toch bijzonder laag zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het gaat er niet zo zeer om dat je 's nachts zou willen opladen, maar dat je ze zou willen opladen met netstroom om je capaciteitstarief te verlagen. Aangezien je grofweg 25% van de energie verliest kost deze extra route via de batterij je dus 25% extra aan stroomkosten. Weegt dat op tegen de meerprijs van je capaciteitstarief? Dat kan je zelf denk ik het beste uitrekenen. Jij weet hoeveel en hoelang je over de minimale piek heen gaat.kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:33:
Het zou heel goed kunnen dat het wel opweegt, alleen als Nederlander heb ik daar geen verstand van. Ik las namelijk laatst ook dat het capaciteitstarief heel langzaam af wordt gebouwd ondanks dat je elke maand keurig onder de 2,5 kW piek blijft als je eerst boven zat. Dat zal je allemaal moeten meenemen in je berekening.
Maar dan blijft ook staan dat, wat je ook zou willen, dit momenteel niet allemaal automatisch kan. Heb jij echt zin om handmatig te gaan schakelen dagelijks tussen bepaalde modi op bepaalde tijdstippen? Waar jij eigenlijk het meeste baat bij zou hebben, is een functie die pas de batterijen leegt als je verbruik boven een bepaalde waarde komt. Zo kan je de batterijen toch alleen laden met zonnestroom, maar ook alleen gebruiken om de piek af te vlakken. Dan vraag ik mij alsnog af of je daar wel genoeg voordeel uithaalt om de aanschaf van de batterij te verantwoorden.
Ja deze leverancier heeft er beugels bijgevoegd maar geeft geen reactie op mijn vraag of dit de juiste beugels zijn .pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Ik heb laatst ook gelezen dat V2 bij iemand geleverd is met beugels. Kan je deze is goed (met maten) op de foto zetten? Tot nu toe werd de V2 zonder muurbeugels geleverd, dus er is ook bijna niemand die deze heeft.
Komen de schroefgaten overeen,?Erik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Ja deze leverancier heeft er beugels bijgevoegd maar geeft geen reactie op mijn vraag of dit de juiste beugels zijn .
Ja dat wel en alles past op het stukje afstand na 🤔ga er denk ik onder op dat kapje een stel pootje op maken om zo de batterij waterpas te stellenNoFate schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:25:
[...]
Huh, terug Beugels bij V2 ????
Komen de schroefgaten overeen?
Helaas weegt het wel door omdat we zeer hoge en langdurige pieken hebben, zeker wanneer de batterijen deze niet opvangen.pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Het gaat er niet zo zeer om dat je 's nachts zou willen opladen, maar dat je ze zou willen opladen met netstroom om je capaciteitstarief te verlagen. Aangezien je grofweg 25% van de energie verliest kost deze extra route via de batterij je dus 25% extra aan stroomkosten. Weegt dat op tegen de meerprijs van je capaciteitstarief? Dat kan je zelf denk ik het beste uitrekenen. Jij weet hoeveel en hoelang je over de minimale piek heen gaat.
Het zou heel goed kunnen dat het wel opweegt, alleen als Nederlander heb ik daar geen verstand van. Ik las namelijk laatst ook dat het capaciteitstarief heel langzaam af wordt gebouwd ondanks dat je elke maand keurig onder de 2,5 kW piek blijft als je eerst boven zat. Dat zal je allemaal moeten meenemen in je berekening.
Maar dan blijft ook staan dat, wat je ook zou willen, dit momenteel niet allemaal automatisch kan. Heb jij echt zin om handmatig te gaan schakelen dagelijks tussen bepaalde modi op bepaalde tijdstippen? Waar jij eigenlijk het meeste baat bij zou hebben, is een functie die pas de batterijen leegt als je verbruik boven een bepaalde waarde komt. Zo kan je de batterijen toch alleen laden met zonnestroom, maar ook alleen gebruiken om de piek af te vlakken. Dan vraag ik mij alsnog af of je daar wel genoeg voordeel uithaalt om de aanschaf van de batterij te verantwoorden.
Belangrijk om te weten is dat in België, zodra je een piek van meer dan 2,5 kW hebt die langer dan een kwartier aanhoudt, je volledige maand hierop wordt gebaseerd.
Wij (mijn vrouw, zoon en ik) zijn geen lichte verbruikers: bijna continue airco, krachtige game-pc’s, NAS-systemen, camera’s, elektrische wagen, enzovoort. Alleen al het sluipverbruik bij ons bedraagt zo’n 500 Wh.
Mijn vrouw is vaak thuis en ze vindt het fijn om via het HW LCD-scherm het verbruik in de gaten te houden. Ze stemt bijvoorbeeld koken en het gebruik van de wasmachine op elkaar af. Dus ook al zijn we grootverbruikers, we letten er toch bewust op.
Zo zien ze er wel uitNoFate schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Vraag me af vanwaar die Beugels komen of het officiële zijn...
Deze week is de paashaas langsgekomen met 1 MT. Koppelen met de eigen router en daarna die van Telenet geen succes. Dan maar op een oud AP (Linksys E900) gekoppeld et voila
, CT volledig actief en stabiel.
Nu nog wat verder energiegebruik optimaliseren met de elek. boiler en MT via Homey. Jammer dat ik de MT niet in Homey krijg (geen coding/Lilygo voor mij plz). Een Ikea power plug kan nu het laden tonen, helaas niet bidirectioneel. Een nuttig extraatje die MT in mijn domotica hobby die de WAF van de Homey nu iets groter maakt
Nu nog wat verder energiegebruik optimaliseren met de elek. boiler en MT via Homey. Jammer dat ik de MT niet in Homey krijg (geen coding/Lilygo voor mij plz). Een Ikea power plug kan nu het laden tonen, helaas niet bidirectioneel. Een nuttig extraatje die MT in mijn domotica hobby die de WAF van de Homey nu iets groter maakt
BE, Marstek Venus 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80
Kijk hier eens... wie weet...Dirk.be schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:14:
Deze week is de paashaas langsgekomen met 1 MT. Koppelen met de eigen router en daarna die van Telenet geen succes. Dan maar op een oud AP (Linksys E900) gekoppeld et voila, CT volledig actief en stabiel.
Nu nog wat verder energiegebruik optimaliseren met de elek. boiler en MT via Homey. Jammer dat ik de MT niet in Homey krijg (geen coding voor mij plz). Een Ikea power plug kan nu het laden tonen, helaas niet bidirectioneel. Een nuttig extraatje die MT in mijn domotica hobby die de WAF van de Homey nu iets groter maakt
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening
Ik ben van plan om een Marstek v3 aan te schaffen (ik wacht nog heel even tot de prijzen iets gedaald zijn) en wil daarvoor vast wat voorbereidingen treffen. Hij komt in de garage te hangen op een aparte groep wegens de 2500w output. Ik begin met één Marstek, maar sluit niet uit dat het er twee worden. Daarom ga ik twee kabels trekken vanaf de meterkast en beide aansluiten op een eigen aardlekautomaat (ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 16A 30mA B-kar - spanningsonafhankelijk (DS301C B16 A30 ) en eigen stopcontact. Of adviseren jullie rechtstreeks aansluiten?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Voor de Nederlanders onder ons, even duidelijk:kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Belangrijk om te weten is dat in België, zodra je een piek van meer dan 2,5 kW hebt die langer dan een kwartier aanhoudt, je volledige maand hierop wordt gebaseerd.
- Het gemiddelde per kwartier wordt berekend (meer dan een kwartier 2,5kW verbruiken is dus niet helemaal correct)
- Het hoogste kwartiervermogen per maand wordt meegenomen
- Het gemiddelde van de maandpieken van de laatste 12 maanden bepaalt het capaciteitstarief
- minder dan 2,5kW piek per maand => 2.5kW is de ondergrens
Het 's nachts laten opladen aan 1kW (om maar iets te zeggen), kan dus wel die pieken wegnemen in de vooravond als de kookplaat, tv, ... in gebruik zijn. Maar dan wil je natuurlijk wel zeker zijn dat, als de batterij begint te laden, het de dag erna geen stralende zon is en je al met een volle batterij zit. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik de batterij(en) gekocht heb. Niet zozeer met het doel nul-verbruik te halen maar beetje die pieken afschaven. In de zomer lukt alles wel goed maar in de donkere dagen zal dat al moeilijker zijn
Zelf was ik aan het denken om te beginnen met een toggle in Home Assistant om aan te geven of de batterij 's nachts moeten laden. Ik weet dat er ergens een (europese) website is die een weersvoorspelling doet hoeveel lichtopbrengst er zou zijn maar moet die weer eens zoeken. Dus misschien met manueel aangeven of de batterij moet laten en ondertussen beetje experimenteren met die europese data (als ik die terug vind)
Maar zoals terecht aangegeven, is die besparing op capaciteitstarief het laad/ontlaadverlies waard ? Mijn gevoel zegt van wel maar als het over geld gaat, ga ik liever niet puur op het gevoel af
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Wil je de kabels dan twee keer afzekeren? 1 keer in de meterkast en 1 keer in de garage? Dat lijkt mij een beetje dubbelop. Ik zou ze gewoon 1 keer afzekeren in de meterkast. Als je 3-fase hebt, zou ik overwegen om een 3-fasekabel te trekken en dan dit wel opnieuw af te splitsen in de garage. Dat scheelt je 1 kabel en 1 ader en je hebt ook nog eens een extra groep tot je beschikking.koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:38:
Ik ben van plan om een Marstek v3 aan te schaffen (ik wacht nog heel even tot de prijzen iets gedaald zijn) en wil daarvoor vast wat voorbereidingen treffen. Hij komt in de garage te hangen op een aparte groep wegens de 2500w output. Ik begin met één Marstek, maar sluit niet uit dat het er twee worden. Daarom ga ik twee kabels trekken vanaf de meterkast en beide aansluiten op een eigen aardlekautomaat (ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 16A 30mA B-kar - spanningsonafhankelijk (DS301C B16 A30 ) en eigen stopcontact. Of adviseren jullie rechtstreeks aansluiten?
Of bedoel je met rechtstreeks aansluiten, zonder stopcontact? Dat laatste zou ik niet aanraden, al is het maar om het product plug en play te houden.
Wacht evenErik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Krijgen wij ze dan nageleverd ??
en voor de Belgen - the sameKenhas schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Voor de Nederlanders onder ons, even duidelijk:Dit dient zogezegd om het verbruik te spreiden en de belasting tijdens de piekuren te verminderen. Maar dit telt dus voor de volledige dag. Wil je 's nachts je auto snel opladen omdat het net minder belast is, ga je even zwaar gestraft worden als wanneer je dat in de vooravond doet (mits er geen andere verbruikers zijn op dat moment)
- Het gemiddelde per kwartier wordt berekend (meer dan een kwartier 2,5kW verbruiken is dus niet helemaal correct)
- Het hoogste kwartiervermogen per maand wordt meegenomen
- Het gemiddelde van de maandpieken van de laatste 12 maanden bepaalt het capaciteitstarief
- minder dan 2,5kW piek per maand => 2.5kW is de ondergrens
Het 's nachts laten opladen aan 1kW (om maar iets te zeggen), kan dus wel die pieken wegnemen in de vooravond als de kookplaat, tv, ... in gebruik zijn. Maar dan wil je natuurlijk wel zeker zijn dat, als de batterij begint te laden, het de dag erna geen stralende zon is en je al met een volle batterij zit. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik de batterij(en) gekocht heb. Niet zozeer met het doel nul-verbruik te halen maar beetje die pieken afschaven. In de zomer lukt alles wel goed maar in de donkere dagen zal dat al moeilijker zijn
Zelf was ik aan het denken om te beginnen met een toggle in Home Assistant om aan te geven of de batterij 's nachts moeten laden. Ik weet dat er ergens een (europese) website is die een weersvoorspelling doet hoeveel lichtopbrengst er zou zijn maar moet die weer eens zoeken. Dus misschien met manueel aangeven of de batterij moet laten en ondertussen beetje experimenteren met die europese data (als ik die terug vind)
Maar zoals terecht aangegeven, is die besparing op capaciteitstarief het laad/ontlaadverlies waard ? Mijn gevoel zegt van wel maar als het over geld gaat, ga ik liever niet puur op het gevoel af
Eerlijk gezegd - voor EV rijders -je kan gerust uw laden zetten op bv. 4.1 kW .... zodat uw piek niet veel hoger ligt dan dat. Als je na je erk thuis komt tot dat je vetrekt uw wagen oplaad - dan heb je gerust 50 kWh geladen aan een lage peik.
Nog beter - als je ook ZP hebt dan laad je waneer er zon is en wordt uw peik nog lager ...
Ik doe dit al geruim 1 jaar zo en heb een max. peik gezien van 8kW - gemiddeld op het jaar van 6 kW ...
[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 22-08-2025 13:56 ]
Je grafiek lijkt op die van mij, zie hieronder een screenshot. Ik heb een vraag via de app ingeschoten. Hopelijk krijg ik daar snel reactie op. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. Ik heb de P1 splitter tijdelijk weggehaald en hij zit nu direct op de meter, maar lijkt geen verschil te maken.ingmarspit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:19:
@snarfkreb en @Bartske
Ik heb exact hetzelfde beeld met de CT003.
Bottom Line Up First: De Homwizard P1 werkt correct, de CT003 met dezelfde batterij in hetzelfde netwerk op dezelfde afstand met dezelfde NOM instelling moduleert als n gek bij stroom vraag. Het ziet er uit als een heel gelijkmatige modulatie vanuit software, niet door veranderende vraag of aanbod op het huisgrid.
Achtergrond: Ik heb op 16 Juli 2025 een (1) Marstek Venus E in mijn schuur geïnstalleerd en gekoppeld aan de Homewizard P1. Installatie liep vrijwel perfect. De batterij werkt al een paar weken op NOM stand prima samen met de P1 en de Landis + Gyr E350-SMR5.0-P1.
Ik heb ik gister een CT003 geïnstalleerd. De CT003 is aangesloten op een passieve splitter waarin ook de Homewizard P1 zit en een Tibber Pulse (beide zaten al goed werkend in de splitter). De Venus en CT003 hebben een firmware update gehad, batterij is nu versie V153, de CT003 v117. Alles zit op hetzelfde wifinetwerk, ontvangst daarvan is ook in de schuur goed. Op de CT003 is de voeding aangesloten, alle lampjes staat op groen, ook op de splitter, er lijkt dus genoeg voeding aanwezig.
De CT003, ingesteld op NOM, moduleert als een bezetene tussen ongeveer 1100w en -1100w zodra er stroom gevraagd wordt. (Zie screenshots). De modulatie is goed zichtbaar in het CT003 screenshot.
[Afbeelding]
Op de Venus E grafiek hieronder is het verschil in gedrag goed te zien. Met de Homewizard P1 als CT meter gedraagd de batterij zich voorbeelding vanaf 0.00 uur en in de ochtend laadt hij keurig op tot 100%. Ik heb in de middag de CT003 wederom geïnstalleerd. In de avond begint de batterij als een gek te moduleren van 100% naar 98% en weer naar 99% en weer naar 98% etc. Ook bij nul zonnestroom moduleert de batterij er lustig op los en gebruikt deze stroom uit het net om tijdens die modulatie weer op te laden zelfs na 20.00 uur als er echt geen zonnestroom meer is. De modulatie die te zien was in de HW app zag ik gespiegeld in de Marstek batterij app. Ontladen = stroom leveren aan het net, opladen is stroom trekken uit het net. Bizar.
Rond 21.10 was ik het zat en heb ik de CT003 koppeling vervangen door de P1 als CT voor de batterij in de app. Daarna gedraagt de batterij zich weer voorbeeldig. Ik had gister exact hetzelfde beeld bij de eerste poging om de CT003 te gebruiken. Ook toen terug geschakeld naar de HW P1.
[Afbeelding]
De batterij stond in beide gevallen op Self Consumption (NOM). Ook rond 21.00 uur de P1 terug gekoppeld met hetzelfde beeld. Ik zag overigens dat 'self consumption' gister kort even anders genoemd werd, iets met 'self initiated consumption model' ofzo. Misschien was het Nederlands en had ik de taal even veranderd. Ik weet het niet meer.
Ik gebruik voorlopig even de HW P1 en stel de aanschaf van een tweede Venus E waarvoor de CT003 verplicht is nog even uit. Wie t weet mag t zeggen, ik zie in iedergeval dat ik niet de enige ben.
:strip_exif()/f/image/1DifYk3YBnJbR52roj8LIw0k.jpg?f=fotoalbum_large)
Want / waarom?Maxwp schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Wacht even
Krijgen wij ze dan nageleverd ??
Je heb je accu toch gekocht zonder beugel?
En als je die wel wilde hebben had je dat direct moeten melden. Mijn leverancier was daar dudielijk in net asl Hame: te zwaar om hoog te plaatsen dus geen beugels meer bij v2.
Ik heb het even teruggezocht in jouw berichten maar kan het niet vinden: is er een reden waarom je hem alleen op Fase A hebt staan en niet op 3-fase som? Of heb je geen 3-fase?Bartske schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
Je grafiek lijkt op die van mij, zie hieronder een screenshot. Ik heb een vraag via de app ingeschoten. Hopelijk krijg ik daar snel reactie op. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. Ik heb de P1 splitter tijdelijk weggehaald en hij zit nu direct op de meter, maar lijkt geen verschil te maken.
[Afbeelding]
Hoe was de verpakking van de V2 , terug zoals V1?
Of gewoon een vrij kale doos zoals voorheen
En waren er terug instructies voorzien voor de mounting?
[ Voor 10% gewijzigd door NoFate op 22-08-2025 14:01 ]
Ik heb de beugels ook ontvangen bij mijn V2 een week of 2 geleden. Zaten schroeven en kabels in het doosje aan de zijkant en de beugels bij de wielen in het foam bovenop.
Ik heb mijn accu vanaf December 2024 dus ik heb wel wintermaanden gedraaid.kurt1977 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:19:
⚡ Winter is coming!
Vriendelijke groeten,
Kurt
In die tijd zijn een aantal updates gedaan aan de AI mode:
Eerst kon de AI maar 1 uur laden als er maar 1 uur daadwerkelijk de laagste prijs had.
Na een melding is dit aangepast dat dit minimaal 2 uur aansluitend zou zijn ondanksdat het 2e uur iets duurder zou kunnen zijn (meestal was dit prijsverschil minimaal)
Daarna is er nog een aanpassing geweest dat dit 2 afzonderlijke uren zouden kunnen zijn.
Dus dan ging de accu om 01:00 of 02:00 1 uur laden en overdag om 13:00 nog een keer.
Met meerdere accu's heb ik geen ervaringen.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat dit 2x2uur zou kunnen zijn als je intensief energie verbruikt.
Van actief ontladen bij hoge energieprijs heb ik nu toe niets gezien.
Met de aller eerste versie van de app was er geen AI maar een Trade mode, toen kon je wel drempelwaarden opgeven voor laden/ontladen maar daar was ook van alles mis mee.
Wat altijd is gebleven, maar er nu anders uit ziet, de gele bolletjes geven het geplande laadmoment aan.
Als je dit een paar dagen monitord zie je globaal wel wat voor gedrag je kunt verwachten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YPpA1ERXWdAWW3zKHbw2ysPY.jpg?f=user_large)
Als je geen Modbus wil implementeren is het misschien nog even wachten totdat de MT-openAPI actief wordt.
Dan kun je in HA of andere ondersteunde systemen zelf een laadstrategie maken.
Ik zelf ben dat (nog) niet van plan, ik gebruik HA alleen om te monitoren.
Voor mij (NL) is de Simpelste strategie:
- Zomer = Self consumption
- Winter = AI
Maar wie weet ga ik daar nog op terug komen...
[ Voor 18% gewijzigd door superduper1969 op 22-08-2025 14:22 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Nee, 1x afzekeren in de meterkast met een aardlekautomaat en vanaf daar naar het stopcontact in de garage. Althans, dat is het idee.pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:45:
[...]
Wil je de kabels dan twee keer afzekeren? 1 keer in de meterkast en 1 keer in de garage? Dat lijkt mij een beetje dubbelop. Ik zou ze gewoon 1 keer afzekeren in de meterkast. Als je 3-fase hebt, zou ik overwegen om een 3-fasekabel te trekken en dan dit wel opnieuw af te splitsen in de garage. Dat scheelt je 1 kabel en 1 ader en je hebt ook nog eens een extra groep tot je beschikking.
Of bedoel je met rechtstreeks aansluiten, zonder stopcontact? Dat laatste zou ik niet aanraden, al is het maar om het product plug en play te houden.
Ik snap de besparing in kabels bij het doorlussen met een 3 fase kabel, maar hoe kom je aan die extra groep?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Die extra groep komt van de derde fase. Dan heb je met 5 aders, mogelijk drie groepen tot je beschikking in de garage, mits je natuurlijk een 3-fase aansluiting hebt. Als je twee losse kabels trekt voor 2 groepen, zit je al aan 6 aders. Maar je zal dan natuurlijk wel weer een onderverdeler moeten plaatsen in de garage, wat wel weer wat extra kosten met zich mee brengt.koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Nee, 1x afzekeren in de meterkast met een aardlekautomaat en vanaf daar naar het stopcontact in de garage. Althans, dat is het idee.
Ik snap de besparing in kabels bij het doorlussen met een 3 fase kabel, maar hoe kom je aan die extra groep?
Klopt, gewoon een 'ouderwetse' 1*35A aansluitingpascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
Ik heb het even teruggezocht in jouw berichten maar kan het niet vinden: is er een reden waarom je hem alleen op Fase A hebt staan en niet op 3-fase som? Of heb je geen 3-fase?
Nee zaten in de doos waar ook de wielen in zaten en verder geen instructies voor montage,zou zelf wel een montagehandleiding verwachten eigenlijkNoFate schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Hoe was de verpakking van de V2 , terug zoals V1?
Of gewoon een vrij kale doos zoals voorheen
En waren er terug instructies voorzien voor de mounting?
Uitgelegd dat je de beugel op de muur moet schroeven en je de marstek er daarna aanhangt?Erik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:17:
[...]
Nee zaten in de doos waar ook de wielen in zaten en verder geen instructies voor montage,zou zelf wel een montagehandleiding verwachten eigenlijk
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Eigenlijk legt het geheel zich wel zelf uit ...Erik_B schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:17:
[...]
Nee zaten in de doos waar ook de wielen in zaten en verder geen instructies voor montage,zou zelf wel een montagehandleiding verwachten eigenlijk
De beugel zelf dient met de achterkant tegen de muur gezet te worden (denk uw foto 2).
gezien die beugel voor de vormen van v1 zijn - dien je rekening te houden dat de onderste kleine beugeltje wel eens niet juist formaat is en dat je dus iets gaat moeten voorzien voor wat extra afstand ... maar op zich maakt het niet veel uit ... de afstand onder en boven maakt dat er lucht langs kan en dus de koeling zijn wrk kan doen ...
[ Voor 11% gewijzigd door vifra op 22-08-2025 15:25 ]
Volgens mijn info verstrekt door marstekenergy, was er de V1 de V1.1 deze met ophang beugel en daarna de V2 zonder ophang beugel.
De V1 en V1.1 hadden wat cosmetische veranderingen ondergaan misschien dat dan iets niet helemaal exact is.
Misschien dat @pascallj dat weet.
De V1 en V1.1 hadden wat cosmetische veranderingen ondergaan misschien dat dan iets niet helemaal exact is.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Ik ben ook verbaasd dat er beugels worden meegeleverd en zou daarom graag wat fotootjes zien van deze V2 beugels.tweeek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:27:
Volgens mijn info verstrekt door marstekenergy, was er de V1 de V1.1 deze met ophang beugel en daarna de V2 zonder ophang beugel.
Wel bijzonder dat ze opeens met beugel komen. Die van mij ~3wk geleden (SolarNRG) had geen beugen. Die van mn vader (deze week) via Duravolt ook niet.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik zou nou hier een plaatje staan van de beugel. Not sure of die er altijd al stond...

Ah correctie, de titel zegt v2 maar aan het overdruk ventiel te zien is dat een plaatje van v1

Ah correctie, de titel zegt v2 maar aan het overdruk ventiel te zien is dat een plaatje van v1
[ Voor 14% gewijzigd door Mattie112 op 22-08-2025 15:30 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat is een V1, die had altijd al beugels. Het is bijzonder dat er bij een V2 beugels worden geleverd (die blijkbaar ook passen).Mattie112 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:30:
Ik zou nou hier een plaatje staan van de beugel. Not sure of die er altijd al stond...
[Afbeelding]
Als je geen elektriker tot je beschikking hebt zou ik alles uitbesteden.koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Nee, 1x afzekeren in de meterkast met een aardlekautomaat en vanaf daar naar het stopcontact in de garage. Althans, dat is het idee.
1x afzekeren met 16A per kabel is goed. Een 3-fase kabel heeft meer aders, dat kan je zien en gebruiken als 2 in 1, als je weet wat je doet of doen moet aan beide uiteinden.
Voorop gesteld dat dit nieuwe partijen zijn en geen oude voorraden.pascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:31:
[...]
Het is bijzonder dat er bij een V2 beugels worden geleverd (die blijkbaar ook passen).
Of andere import kanalen.
In principe is een eigen aardlekautomaat al een beetje overkill (kan geen kwaad, maar gewone automaat is meer dan voldoende).koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:38:
Ivm het rechtstreeks aansluiten (neem aan dat je hiermee bedoeld de stekker er tussen uit): vandaag toevallig een keurder getroffen in een verbouwing waar we bezig waren. Toffe mens, even gebabbeld waaronder ook een tijd over de MT en het daarbijhorende ''geknutsel'' van sommigen die ik de voorbije maanden hier zag voorbij komen.
Lang verhaal kort: vanaf het moment dat een stekker van eender wel apparaat dan ook verwijderd word en rechtstreeks word aangesloten dan word dit niet meer bekeken als een apparaat, maar als een vaste installatie. En een bijkomende vaste installatie of een aanpassing ervan dient ten alle tijde gekeurd/herkeurd te worden.
Niet dat ik heiliger wil zijn dan de paus, wie komt het per slot van rekening controleren bij je thuis.. maar misschien dat het je kan helpen bij de keuze over wel of niet rechtstreeks aansluiten.
Ook dit is een v1 (te zien aan de koelribben die uitsteken). Dat die beugel past, weten wetweeek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:39:
Enkele afbeeldingen beugel [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een dynamisch contract is het in de zomer tot einde salderen lucratiever om manual te laden tussen 13.00 en 15.00 en te ontladen tussen 19.30 en 21.30.superduper1969 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:15:
[...]
Voor mij (NL) is de Simpelste strategie:
- Zomer = Self consumption
- Winter = AI
Maar wie weet ga ik daar nog op terug komen...
In de winter zou AI al wel eens beter kunnen zijn.
Na 1-1-2027 zowel zomer als winter AI lijkt me.
2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen
Of de beugel past, weet ik niet maar bij mijn V2 die ik vorige week binnenkreeg, zat een beugel met bevestigingsmateriaalpascallj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Ook dit is een v1 (te zien aan de koelribben die uitsteken). Dat die beugel past, weten we. De beugel die past op de v2 is interessanter.

[ Voor 6% gewijzigd door Kenhas op 22-08-2025 15:52 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
En daar heb je een foto van ...... ?Kenhas schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Of de beugel past, weet ik niet maar bij mijn V2 die ik vorige week binnenkreeg, zat een beugel met bevestigingsmateriaal
Ik heb even wat foto's gemaakt. Deze batterij (V2 - geen uitstekende koelribben) moet nog terug (i.v.m. de schade aan de (niet zo uitstekende) koelribben - zo uit de doos gekomen - schade gemeld en wordt opgelost). Maar deze beugels zaten er dus bij en passen (heb ze niet bevestigd maar ervoor gehouden omdat deze dus weer terug moet).
:strip_exif()/f/image/EaXYgcBlhhP0puKkx7MM7vGB.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/76Aru9uVpsS9QHDAJmb5ckaD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/BcAWYF3aOuJRu77rSGzscsob.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/EaXYgcBlhhP0puKkx7MM7vGB.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/76Aru9uVpsS9QHDAJmb5ckaD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/BcAWYF3aOuJRu77rSGzscsob.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/d88HzPIOHMJ4Lm3jK8bf0TXR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Correct maar als ik een (2.5mm2) kabel heb die in de meterkast "vast" zit en aan de andere kant een "stekker" die op de MT past dan kan ik de MT gewoon afkoppelen. En zolang er niemand met een metalen iets in die stekker gaat prutsen (terwijl de spanning er nog op staat) dan is er niets an de hand toch ?Druppeltje_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:37:
[...]
In principe is een eigen aardlekautomaat al een beetje overkill (kan geen kwaad, maar gewone automaat is meer dan voldoende).
Lang verhaal kort: vanaf het moment dat een stekker van eender wel apparaat dan ook verwijderd word en rechtstreeks word aangesloten dan word dit niet meer bekeken als een apparaat, maar als een vaste installatie. En een bijkomende vaste installatie of een aanpassing ervan dient ten alle tijde gekeurd/herkeurd te worden.
Verder is het enige wat van belang is het Amperage wat je door een kabel trekt.
ongeacht of het 1 of 3 fase is in je huisaansluiting.
Mooi voor de verduidelijking, de jouwe is een cm of 4/5 korter als de mijne ..... niet dat ik er iets mee bedoelWitlof schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:51:
Ik heb even wat foto's gemaakt. Deze batterij (V2 - geen uitstekende koelribben) moet nog terug (i.v.m. de schade aan de (niet zo uitstekende) koelribben - zo uit de doos gekomen - schade gemeld en wordt opgelost). Maar deze beugels zaten er dus bij en passen (heb ze niet bevestigd maar ervoor gehouden omdat deze dus weer terug moet).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 schroefgaten links en rechts om de "haak" aan te bevestigen die over de muurhouder heen schuift:NoFate schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Ben ook benieuwd hoe die Beugel er op de V3 uitziet...
:strip_exif()/f/image/nZM4YpmF2RlYiHHujR4Jjwvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RYQCdkOXtkrnklPKCz27D179.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aJzeGOrRyTTJ2t9Ulh5Dii7t.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De beugels van de V1 en V2 lijken wel iets steviger, het is toch een aardig gewicht om te hangen.Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:00:
[...]
2 schroefgaten links en rechts om de "haak" aan te bevestigen die over de muurhouder heen schuift:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij vroeg iemand naar de apparaatnaam op het netwerk via de bekabelde verbinding? Kan de post niet meer vinden dus mogelijk werd er iets anders bedoeld, maar de V 3.0 heet hier: CH395.
Blijft een vaste installatie in dat geval omdat het geen stekker heeft.3DWim schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:53:
[...]
Correct maar als ik een (2.5mm2) kabel heb die in de meterkast "vast" zit en aan de andere kant een "stekker" die op de MT past dan kan ik de MT gewoon afkoppelen. En zolang er niemand met een metalen iets in die stekker gaat prutsen (terwijl de spanning er nog op staat) dan is er niets an de hand toch ?
Verder is het enige wat van belang is het Amperage wat je door een kabel trekt.
ongeacht of het 1 of 3 fase is in je huisaansluiting.
Als ik de pv omvormer afkoppel in de kast kan ik deze ook wegnemen, dat maakt het dan nog geen ''apparaat''. Zo blijf je bezig natuurlijk. En nogmaals.. was maar gewoon om aan te geven waar het verschil zit voor degene die twijfelen om de stekker te elimineren.
Ik krijg er ook niet direct een heel veilig gevoel bij idd. Je moet dat ding ivm gewicht met 2 mensen optillen en om die dan vervolgens aan maar 4 van dergelijke schroefjes op te hangen... Maar goed, zal wel getest zijn.tweeek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
De beugels van de V1 en V2 lijken wel iets steviger, het is toch een aardig gewicht om te hangen.
Voila, update V153 geïnstalleerd. Fingers crossed.
Iets aparts, maar je zou eens info of navraag kunnen doen ...... tegenwoordige bouw is veelal gips en kalkzand steen en dit is toch wel gewichtig om zomaar overal te hangen (lijkt mij)Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Ik krijg er ook niet direct een heel veilig gevoel bij idd. Je moet dat ding ivm gewicht met 2 mensen optillen en om die dan vervolgens aan maar 4 van dergelijke schroefjes op te hangen... Maar goed, zal wel getest zijn.
Klopt, maar daarom moet je de bevestigingsmaterialen ook altijd afstemmen op de gebruikte bouwmaterialen.tweeek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Iets aparts, maar je zou eens info of navraag kunnen doen ...... tegenwoordige bouw is veelal gips en kalkzand steen en dit is toch wel gewichtig om zomaar overal te hangen (lijkt mij)
Een beetje fatsoenlijke verwarming die gevuld is gaat ook al snel naar 80kg en meer.
Die moet per slot van rekening ook opgehangen worden
Precies wat je zegt, het ging erom dat het misschien een puntje van aandacht kon worden.Druppeltje_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Klopt, maar daarom moet je de bevestigingsmaterialen ook altijd afstemmen op de gebruikte bouwmaterialen.
Een beetje fatsoenlijke verwarming die gevuld is gaat ook al snel naar 80kg en meer.
Die moet per slot van rekening ook opgehangen worden
Heb je een 1-fase of 3-fase hoofdaansluiting? Want dan kan je ook 1x3 fase kabel trekken, ieder een eigen groep en ieder een eigen stopcontact. Wel zo netjes met de faseverdeling.koekjah schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:38:
Gebruik hier nu een tijdje 3x2400 Watt omvormers en een aantal keren met een Flir warmtebeeldcamera gecontroleerd: De HW Energy Sockets werden heter dan de stekkers van de omvormers. Maar het beste blijft altijd of een CEE-stekker erop zetten, via een lasdoos aansluiten, of direct op een eigen groep zonder tussenkomst van stekkers.
Heb dat hier als volgt opgelost:
:strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.